Watersport tevreden
met 30 mille gemeente
Provincie akkoord
met kleiner clubhuis
voor wsv de Kogge
Bewoners en ondernemers
afwachtend en nieuwsgierig
Ook Sint-Philipsland krijgt
een waterfront aan de haven
'Betonachtige entree'
bij villa's Waterfront
Verburgh
Mimo 15"
led-tv
Discussie over dakkapel
beschermd stadsgezicht
Onderzoek naar haalbaarheid plan Noord in Tholen
VVD spreekt
over platteland
Donderdag 20 november 2003
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Weg vrij voor 60 mille provincie
De uitbreiding van de jachthaven in Sint-Annaland kan
doorgaan nu het gemeentebestuur bereid blijkt te zijn om
30.000 euro subsidie te stoppen in het project. „Daar zijn
we tevreden mee, want die bijdrage is de basis voor an
dere subsidiestromen", zegt voorzitter A.P.M.M. van
Gurp van de watersportvereniging Sint-Annaland. Zijn
eigen leden gingen zaterdagavond tijdens de ledenverga
dering van de w.s.v. morrend over de streep, want het
liggeld gaat omhoog. Van de 460 leden waren er meer
dan 100 aanwezig, vanwie er 6 tegenstemden.
Sportvissers
Kade voor 2006
Met een twintig procent kleiner ontwerp voor het nieu
we, buitendijkse clubhuis voor watersportvereniging de
Kogge in Tholen zijn gedeputeerde staten van Zeeland
dinsdag akkoord gegaan. Daarmee is er eindelijk groen
licht voor een plan, waaraan al vele jaren is gewerkt. De
drie bezwaren zijn door de provincie afgewezen.
Verkoop oud pand
Afwachtend en nieuwsgierig. Dat zijn tot nu toe de be
woners en ondernemers van het bedrijventerrein Noord
in Tholen over de toekomst van het gebied. Dat bleek op
het eerste spreekuur met de projectleiders in het voorma
lige stadhuis in Tholen. Zo'n twintig betrokkenen kwa
men zich laten informeren over de stand van zaken. Dura
Vermeer vastgoed bv uit Leidschendam onderzoekt sa
men met Proverko ontwikkeling uit Goes of het haalbaar
is om het gebied ingrijpend te veranderen.
Opknapbeurt
Drie woningen en vijf appartementen met uitzicht op Krabbenkreek
Ook Sint-Philipsland krijgt zijn waterfront. Maar anders
dan in Tholen wordt het een bescheiden nieuwbouwpro
ject aan de haven. Op de plaats van de loods komen vijf
appartementen en drie eensgezinswoningen. Het gebouw
zal uit twee bouwlagen bestaan met een kap. Wat grootte
betreft zal het ongeveer overeenkomen met de loods. De
bouwkosten bedragen ongeveer 1.341130 euro.
Leefbaarheid
Op huis Stoof straat/Markt in Tholen
Toelaatbaar
Gevelsteen Vijfhoek en dakpan Welhoek
Vijfhoek
Dakpan Welhoek
b. if.
Antwerpsestraat 12 - 14 - 16
4611 AG Bergen op Zoom
tel. 0164 - 237940 Fax 245360
Sint-Annaland krijgt er niet alleen
55 ligplaatsen bij (mogelijk wor
den dat er nog 6 meer), maar ook
nog een speciaal steiger voor pas
santen en watersporters die sneller
de winkels in het dorp kunnen be
reiken. Die zogenaamde 'shop-
pingsteiger' komt ter hoogte van de
graansilo van CZAV. Gezien de po
sitieve invloed voor de economi
sche situatie en de leefbaarheid in
Sint-Annaland vinden b. en w. een
eenmalige bijdrage van 30.000 eu
ro uit de reserve recreatieve voor
zieningen alleszins aanvaardbaar.
Die stap maakt de weg vrij voor
een subsidie van 60.000 euro van
de provincie Zeeland. Van de stich
ting Recratie Toervaart Nederland
(SRN) kan ook 60 mille tegemoet
worden gezien en van het Europese
MAYA2-project nog eens 53 mille,
totaal dus 203.000 euro subsidie.
De totale kosten van de uitbreiding
zijn echter 1.013.000 euro, zodat
de waterporters zelf voor 810.000
euro moeten zorgen. Rekening
houdend met een rentepercentage
van 5 en een afschrijvingstermijn
van 25 jaar levert dat 57.500 euro
aan kapitaallasten op. Met deze uit
breiding neemt het watersportaan-
deel van de haven toe van 67 naar
75% en dat betekent dat de wsv
nog eens 12 mille extra beheers
kosten moet betalen. Voor de ge
meente is dat welkom, want het
verlies op de handelshaven neemt
daarmee een stuk af, wat ook de
bedoeling was van de gemeente
raad.
„Dankzij de nieuwe ligplaatsen
krijgen we de exploitatie rond",
zegt voorzitter Van Gurp. Hij ver
heelt niet, dat de leden in feite ook
meebetalen aan een stukje alge
meen belang, namelijk de winkel-
/passantensteiger. „Er komt een
stukje sociale verantwoordelijk
heid bij voor het geheel. De aan
trekkelijkheid van onze jachthaven
voor gasten/passanten wordt gro
ter. Gelukkig hebben we een grote
club van redelijke mensen die met
het plan akkoord is gegaan, maar
het gaat wel om een investering
van meer dan I miljoen euro."
De uitbreiding met 55 ligplaatsen
wordt verwezenlijkt door verlen
ging van de bestaande steigers met
vaste steigers. Dan gaat er minder
ruimte verloren dan met mobiele
steigers. De steigers A en B hoeven
helemaal niet te worden verlengd
en de steigers C tot en met F min
der ver, zodat er meer ruimte over
blijft voor de sportvissers en thuis-
liggers in de binnenvaart. Een an
der voordeel is, dat de vaste
steigers met aanvaarpalen be
schermd kunnen worden. Schutte-
vaer en de sportvissers zijn hiermee
akkoord. De wsv wil nog 6 extra
plaatsen maken ter compensatie
van 6 vervallen ligplaatsen in 2001
bij het plaatsen van nieuwe palen.
Die 6 zijn nodig om de exploitatie
sluitend te maken. Met Schuttevaer
en de sportvissers wordt hierover
nog nader overleg gevoerd.
Voor het winkel-/passantensteiger
is gekozen voor een damwandcon-
structie, waardoor er extra water
komt en meer ruimte. Het is wel
een dure oplossing. Aan SRN is ge
vraagd om de subsidie van 60 mille
nog te verhogen.
Maandagmiddag hebben de wsv,
Busmariteam, sport- en beroepsvis-
ssers, scheepvaartonderneming Fri-
sia, e.a. overleg gevoerd met de ge
meente over de plannen. Daarbij is
geïnventariseerd welke wensen alle
belanghebbenden in de haven heb
ben. Een gemeentewoordvoerder
sprak over ,een constructieve bij
eenkomst.' „Het is een kunst om al
le belangen goed te combineren."
Naast de uitbreiding van de jacht
haven komt er nog een plan aan de
orde, namelijk het maken van een
kade aan de kant van de havenin
gang voor Busmariteam. Aan de
Koelhuisweg zijn nu twee enorme
loodsen in aanbouw voor winter-
berging van jachten en watersport-
gerelateerde bedrijven. Aan de
nieuwe kade kan Busman nieuwe
en te repareren jachten afmeren en
tevens komt daar ruimte voor ver
huurbedrijf Enjoy Sailing, die te
genover de huidige vestiging van
Busmariteam een speciaal steiger
heeft. Voor de kade is het grootste
deel van de Europese subsidie van
MAYA2 (totaal 572.000 euro,
waarvan nu 53 mille naar het pas
santensteiger gaat) bestemd. Het
kadeplan is echter nog niet ver ge
noeg uitgewerkt om dat gelijk met
de uitbreiding van de jachthaven
mee te nemen. Volgens de subsidie
voorwaarden moet het wel voor
2006 uitgevoerd worden.
De raadscommissie gemeentelijke
ontwikkeling bespreekt maandag
avond het voorstel van b. en w. om
half acht in het gemeentehuis te
Sint-Maartensdijk, waarbij er ook
spreekrecht is.
Dhr. K. Hout/mevr. A. Franken
hadden een zienswijze ingediend,
Horeca Nederland namens drie ex
ploitanten van Thoolse horecabe
drijven en het derde bezwaar was
afkomstig van dhr. J.J. de Kok/me
vr. H.G. van 't Hof. De weerleg
ging van de gemeente Tholen heeft
de provincie onverkort overgeno
men.
Het oorspronkelijke bouwplan
stuitte bij de inspecteur van het
ministerie van Vrom en de rijks
dienst voor de monumentenzorg
op bezwaren. Het perceel aan de
Contr'Escarpe waarop gebouwd
wordt, heeft de bestemming water.
Gezien het beschermd stadsgezicht
van Tholen had monumentenzorg
bezwaar tegen de maatvoering en
het volume van het geplande club
huis. Volgens de rijksdienst was
dat ontwerp niet gerelateerd aan de
bestaande, bescheiden bebou-
wingsschaal van het oude stadje
Tholen. Een aangepast, afgeslankt
ontwerp bleek nodig en de Kogge
reduceerde het nieuwe clubhuis
met een vijfde. Dat heeft de goed
keuring van zowel de Vrom-in-
spectie als monumentenzorg wel
weg kunnen dragen, evenals nu
van de provincie Zeeland.
Voorzitter J. van den Donker is blij
met het groene licht uit Middel
burg. „Voor niemand is het nieuwe
clubhuis nu nog een storende fac
tor. Voor iedereen is het accepta
bel." De staalconstructie, die aan
de wal wordt gemaakt, kan binnen
drie maanden verwezenlijkt zijn.
Alleen de financiering is nog een
probleem. „We hebben onze leden
namelijk beloofd dat ze geen extra
liggeld hoeven te betalen, maar de
oorspronkelijke begroting kwam
op 1 miljoen gulden uit en dat is
teveel. Ons oude clubhuis aan de
Bebouwdendam denken we echter
beter te kunnen verkopen door de
ruimere bestemmingsmogelijkhe
den. Behalve voor woonhuis, kan
het pand ook als kantoor gebruikt
worden. We zijn al met een make
laar bezig." Van den Donker hoopt
verder dan de aanbesteding mee
valt.
De 20% afslanking gaat volgens
hem niet ten koste van het bezoe
kersaantal. „We hebben in de toi
letten/douches beneden ruimtebe-
sparende maatregelen getroffen.
Het hele grote invalidentoilet is nu
wat kleiner geworden, evenals de
hal. Ook de bar, die we meenemen
uit ons huidige clubhuis, wordt
kleiner. Andere overbodige zaken
hebben we ook geschrapt, zodat
het clubhuis niet al te zeer hoeft te
lijden onder de afslanking. Ten op
zichte van onze bestaande accom
modatie gaan we echter kleiner,
maar dat kan nu eenmaal niet an
ders", aldus de voorzitter van de
Kogge.
De toekomst van het platteland is
morgenavond (vrijdag) onderwerp
van discussie op een bijeenkomst
van de VVD in Sint-Annaland. Aly
Wisse, Zeeuwse kandidaat voor het
Europees parlement, spreekt op de
algemene ledenvergadering van de
Thoolse liberalen. 'Hoe houden wij
een vitaal en economisch florerend
platteland met een Europese grond
wet' is de titel van haar betoog. Ook
niet-leden zijn welkom op de bij
eenkomst in café Havenzicht, die
om acht uur begint.
Namens de gemeente is J. Hoog- gesteld. Is er sprake van een haal-
werf bij het onderzoek betrokken.
Op 7 november konden bewoners
en ondernemers hun zegje komen
doen op het eerste spreekuur of
zich laten informeren over de
stand van zaken. „Ze zijn afwach
tend en nieuwsgierig. Afwachtend
omdat er al meer dan tien jaar ge
stoeid worden met het plan en
nieuwsgierig naar wat de moge
lijkheden zijn. Sommigen onder
nemers hebben plannen om te ver
huizen. En bewoners vragen zich
af of ze hun huis nog kunnen ver
bouwen."
De afwachtende houding is vol
gens Hoogwerf wel te begrijpen.
„Nu komt er weer misschien weer
een plan. Er zijn er al een paar ge
weest en die gingen niet door.
Mensen willen graag duidelijk
heid, maar dat kunnen we nog niet
geven. We doen eerst een haal
baarheidsstudie. Binnen de uit
gangspunten die de raad heeft op
baar project? Welke woningen
kunnen er blijven staan, waar zou
den er kantoren kunnen komen,
welke bedrijven willen naar het
nieuwe bedrijventerein Welgele
gen II? Dat moet allemaal eerst in
kaart worden gebracht."
Ook de plaats van de supermarkten
Cl000 en Albert Heijn worden in
het onderzoek betrokken. Het oude
plan om de beide winkels bij het
Slachtveld te huisvesten in een
complex met appartementen is van
de baan. Er wordt volgens Hoog
werf nu gekeken naar een betere
plek. „Aan het Slachtveld zouden
ze heel erg opgepropt zitten. We
denken dat er een betere oplossing
is en willen nagaan of we daar het
hele gebied in kunnen betrekken."
Het plan Noord strekt zich uit van
het Slachtveld tot aan de brug,
maar volgens Hoogwerf is een
splitsing heel goed mogelijk. „In
het eerste deel vanaf Slachtveld tot
de garage van Bal zou woning
bouw kunnen. Het tweede deel,
van Bal tot aan de brug zou je zo
kunnen laten. Maar dan moet je
wel iets aan de openbare ruimte
doen. De omgeving opknappen
waardoor bedrijven beter in het
zicht komen bijvoorbeeld."
Bij de studie wordt ook gekeken
naar de brandweerkazerne aan de
Ten Ankerweg. En naar de oprit
naar de haven.
Dura Vermeer heeft met Proverko
de Combinatie Noord opgericht.
Die zoekt alle benodigde gegevens
op, voert gespekken met belang
hebbenden in het gebied. Zoals
Castria Wonen die huurwoningen
bezit aan de Grindweg, het water
schap Zeeuwse Eilanden, Kondor
Wessels (plan Slachtveld) en be
drijven zoals Timpa, de Waal ban-
ketfabriek en Autobedrijf Bal.
Een opknapbeurt van het gebied is
nodig, zo vindt de raad. Hoogwerf:
„Het gebied is nu rommelig en
heeft weinig uitstraling. Welgele
gen II is beschikbaar voor bedrij
ven die willen verhuizen. Maar
mocht blijken dat een aantal grote
spelers er wil blijven zitten omdat
verhuizen niet haalbaar is, dan
komt er geen project. En moet het
plan worden aangepast. Dan kan
het misschien alleen op een klein
schalige manier."
Op vrijdag 28 november is er weer
spreekuur in het stadhuis aan de
Hoogstraat (van 9 tot 11 uur). Eind
maart moet duidelijk zijn wat wel
of niet kan. Tenminste, dat is het
streven. Als er meer tijd nodig is,
dan zal er een nieuwe datum vast
gesteld moeten worden.
Maandag buigt de commissie ge
meentelijke ontwikkeling zich over
een voorstel om tot 31 maart een
overeenkomst aan te gaan voor het
herontwikkelen van Noord. De par
tijen die nu aan de slag zijn gegaan,
doen dat op eigen kosten. Komt er
een project uit voort dan worden de
kosten ingebracht in de grondex
ploitatie. Dura Vermeer zal als op
drachtgever/ontwikkelaar het uit
kopen en verplaatsen van bedrijven
voor haar rekening nemen, plus de
ontwikkeling en verwezenlijking
van de nieuwbouw en verbouw. De
gemeente houdt zich in het geheel
bezig met de besluitvorming en zal
een nieuw bestemmingsplan voor
het gebied opstellen. Bewoners en
ondernemers zullen op de hoogte
worden gebracht via een nieuws
brief die huis-aan-huis verspreid
zal worden door de gemeente.
Collecties onderweg. De stichting
Cultureel Erfgoed Zeeland krijgt
22.689 euro van de provincie voor
het proefproject Collecties onder
weg.
De woningen en appartementen aan de haven krijgen balkons en kijken uit op de Krabbenkreek.
De nieuwbouw betekent dat het dorp bouw verweven. Twee bevinden zich
in het bovenste deel, drie op de twee
de verdieping.
Het plan van A. Verwijs (eigenaar
van de loods) is uitgewerkt door Leo
Walpot van Bouwconsult Archikom
uit Tholen. De ontwerper is uitge
gaan van het bestaande gebouw.
„Dat was ook de wens van de op
drachtgever. Er moest iets herken
baars blijven. Er is rekening gehou
den met de grootte van het gebouw,
het volume. Maar ook met een aantal
elementen van de loods." De ronde
raampjes zijn terug te vinden in de
topgevel van de nieuwbouw. En de
gevels worden iets hoger opgemet
seld in het dakvlak dan gewoonlijk
bij huizen het geval is. Ook dat heeft
te maken met de vormgeving van de
vanaf de waterkant een ander aan
zien krijgt. De vervallen loods maakt
plaats voor woningen met een bal
kon aan de waterkant. De woonka
mers kijken uit op de Krabbenkreek
waar ook de meeste raampartijen zit
ten. Aan de kant van de Stations
straat komen de slaapkamers en
krijgt het gebouw een wat geslotener
karakter.
In het nieuwe complex kunnen seni
oren terecht die er prijs op stellen
rustig te wonen. Maar er is ook
plaats voor een- of tweepersoons
huishoudens. Het complex wordt
voorzien van een lift die geheel in
pandig is. Het geheel heeft een vloer
oppervlakte van 586 vierkante meter.
De appartementen zijn in het ge-
loods.
Het gebouw dat er nu staat kent twee
volumes, zegt Walpot. Dat worden er
drie. Het grootste volume blijft ge
handhaafd op de plaats waar nu de
loods staat. Maar in de kleuren van
de stenen zullen de drie delen van el
kaar de onderscheiden zijn. Er wor
den rode bakstenen gebruikt. Het dak
wordt grijsantraciet.
De loods die vroeger werd gebruikt
door een coöperatie voor opslag van
landbouwproducten toen de haven
nog een landbouwfunctie had, kende
in de loop der jaren vele gebruikers.
Na de ramp werd er in gekerkt, aan
nemer Ligtendag maakte er gebruik
van, maar ook schilder Geluk. De
laatste jaren is de loods niet meer in
gebruik en raakt steeds verder in ver
val. Sint-Philipsland krijgt zijn eigen
waterfront, maar volgens Walpot is
het vergeleken met andere projecten
heel bescheiden. „Het is een wezen
lijk verschil als je bouwt op een plek
waar al een gebouw heeft gestaan of
op een plek waar niets staat, zoals in
Tholen. Hier wordt het veel minder
ingrijpend. De mensen zijn er aan
gewend dat er een gebouw staat. Het
zal de leefbaarheid ten goede komen
en het dorp wordt er fraaier van."
Wanneer met de sloop van de loods
wordt begonnen is nog niet bekend.
Voorwaarde van het waterschap
Zeeuwse Eilanden is dat een smalle
strook van het havenplateau gebruikt
moet kunnen worden om de dijk te
verzwaren. De gemeente moet hier
voor het bestemmingsplan wijzigen,
maar Walpot verwacht daar geen
problemen mee.
Voor het plan is ook een vrijstelling
op het bestemmingsplan nodig. Het
perceel Stationsstraat 2 tot en met 16
is nu nog een bedrijventerrein.
Maandagavond wordt het voorstel
om hierover een voorbereidingsbe-
sluit te nemen voorgelegd aan de
commissie gemeentelijke ontwikke
ling.
De bouwaanvraag met tekeningen
ligt nog tot en met 9 december ter in
zage in de leeszaal in het gemeente
huis in Sint-Maartensdijk.
Het verzoek om een dakkapel te vergroten van het huis aan de Stoof-
straat 16 op de hoek van de Markt in Tholen leidde donderdag tot een
discussie tussen de architecten van de welstandscommissie en de archi
tect van de monumentencommissie tijdens de openbare zitting in het
gemeentehuis. De rekkelijken tegenover de preciezen.
Op grond van het beschermd stads- dakkapellen van zeventig centime
gezicht moet het college van b. en
w. (volgens het nieuwe bestem
mingsplan kom Tholen dat nog
moeten worden vastgesteld) vrij
stelling verlenen als een dakkapel
breder wordt dan anderhalve meter.
Een voorproefje over het geval aan
de Stoofstraat.
Volgens architect H.J. Groenenwe
gen van de welstandscommissie is
de aanpassing aanvaardbaar. Het
voldoet aan redelijke eisen van wel
stand, zegt Groenenwegen in eerste
instantie. Maar hij vindt het geen
verbetering ten opzichte van de hui
dige situatie. Het betreft namelijk
een kleine woning. De bestaande
dakkapel voldoet volgens hem be
ter, gezien de verhoudingen van ka
pel ten opzichte van het gehele huis.
De nieuwe dakkapel wordt zo'n
2,10 meter breed. En maakt volgens
de monumentenarchitect M.RH.
Raaijmakers al meer dan de toege
stane dertig procent van het dakvlak
uit. Hij wijst erop dat het ook nog
eens om een Franse kap gaat (man
sarde) en dat daardoor de verhou
dingen heel anders komen te liggen.
De dakhelling is geen 45 graden
maar meer.
Raaijmakers verwacht dan ook niet
dat er met de dakkapel meer ruimte
voor de bewoners ontstaat.
De nieuwe getekende kapel staat
niet in de goot. Er zijn keurig twee
pannen tussen de goot en de kapel
getekend zoals dat door de commis
sie wordt aanbevolen. Op die manier
komt de kapel als geheel in het dak
vlak te staan. Maar in dit geval is dat
geen gelukkige keuze. De vertikale
belijning in het pand (de raampartij
en in de gevel) komt ermee in het
gedrang, vindt de architect.
Om die wel zoveel mogelijk te
handhaven probeert Raaijmakers er
een oplossing voor te bedenken.
Door de dakkapel juist wel in de
goot uit te laten komen. En er twee
ter breed in te tekenen om de verti
kale lijnen in het geheel te behou
den. Hij wijst erop dat dit van
belang is gezien de plaats van het
pand in zijn omgeving. „De gevel
is vanaf de Markt door iedereen de
hele dag te zien."
Commissielid J.H.A Roelofs is niet
echt overtuigd van de ingrepen van
zijn collega. „De bestaande dakka
pel blijft de charmantste." Groenen
wegen vindt dat ook. Door het ver
groten van de kapel gaat er volgens
hem 'weer een stukje kwaliteit' in de
binnenstad van Tholen verloren.
Welstandshalve zou het toelaatbaar
zijn.
Kijkt de welstandscommissie naar
de grote lijnen, de monumenten
commissie heeft meer oog voor de
tails (materiaalkeuze/verbindingen).
Zo vraagt Raaijmakers zich af hoe
de zijkanten van de kapel uitgevoerd
worden. Met kantpannen of een
windveer (boeiboord). Hij ziet het
liefst een windveer.
Voor de welstandscommissie is de
aanpassing aanvaardbaar, voor de
monumentencommissie niet. De
aanvragers zullen nu worden uitge
nodigd om een en ander toe te lich
ten. De verschillen zullen wel vaker
naar voren komen. In het nieuwe be
stemmingsplan kom Tholen zijn bij
zondere bepalingen opgenomen in
verband met het beschermd stadsge
zicht en archeologisch waardevol
gebied. Wat het eerste betreft is bou
wen slechts toelaatbaar als vrijstel
ling is verleend door b. en w. Dat
kan als er geen onevenredige schade
wordt toegebracht en dan wel herstel
verzekerd is van het historische en
ruimtelijke karakter van het be
schermd stadsgezicht en nadat de
monumentencommissie om advies
is gevraagd.
De welstandscommissie is het niet eens met het weggraven van het dijk-
talud bij enkele van de vijf vrijstaande villa's aan het Waterfront in
Tholen. Ze wil eerst een tekening van het straatbeeld alvorens een be
slissing te nemen.
Donderdag bekeek gedelegeerde
H.J. Groenenwegen de wijziging in
het plan dat op verzoek van de toe
komstige bewoners via de architect
is ingediend. Ook de gevelstenen
van de Vijfhoek in Tholen en de
dakpannen voor een woning in Wel
hoek in Oud-Vossemeer kwamen op
tafel.
Volgens Groenenwegen verandert in
het Waterfront nu het aanzicht en het
karakter van de nieuwbouw aan de
baai van Duivendijk. En dat was
juist wat de welstandscommissie
niet wilde. „Het talud lag eerst tus
sen de villa's waardoor het karakter
van de dijk gehandhaafd bleef. Nu
wordt voorgesteld het talud weer
weg te graven waardoor er hoge stij-
le kanten ontstaan. Dat is wat we
wilden voorkomen."
Aan de wegkant komen carports in
het talud. Enkele bewoners willen
nu ook aan de waterkant het talud
afgraven en van een stijle wand
voorzien.
De architect zei wel te begrijpen
waarom bewoners hiervoor willen
kizen, maar zei te vrezen voor 'be
tonachtige entree's'. „Op deze ma
nier worden er kelderachtige situ
aties gecreëerd met hoge wanden
eromheen. Die passen niet in de
sfeer van een haven."
De commissie wil het beeld uit het
vorige plan handhaven. Daarin is het
talud wel aanwezig en liggen de wo
ningen In de dijk, zegt Groenenwe
gen. De commissie wil eerst een
overzicht hebben van het nieuwe
straatbeeld om dan te beslissen over
de wijziging in de bouwvergunning.
De commissie bekeek ook de kleur
van de bakstenen voor het gezond
heidscentrum met appartementen
complex de Vijfhoek in Tholen. De
architecten J. Roelofs (secretaris
van de commissie) en M.P.H. Raaij
makers waren aangeschoven en lie
ten ook hun licht vallen op de mon
sters.
Eerder had de commissie bezwaar
gemaakte tegen het gebruik van een
lichte bijna witte gevelsteen voor
het hoekgebouw, het hoogste deel
van het complex bij de rotonde Mo-
lenvlietsedijk/Ten Ankerweg. Om
dat dit al een groot volume heeft,
zou dat met die lichte baksteen nog
meer opvallen. Er kwamen nu drie
gevelstenen op tafel: geel, lever en
rood. Ook nu waren er bedenkin
gen. Het geel was nogal uitgespro
ken, waardoor het volume vergroot
zou worden, zei Roelofs. „Dit
maakt toch ongeveer vijftig procent
van het gebouw uit. Ik zou het her
overwegen. Het is te licht voor het
hoofdgebouw."
Maar volgens Raaijmakers maakt
het ook uit hoe het voegwerk wordt
uitgevoerd. „Je kan er verschil mee
accentueren of verkleinen." Groe
nenwegen vond het van belang dat
er een goede keus wordt gemaakt
omdat het om een 'groot project'
gaat en wil eerst een monster van
het voegwerk met de gele steen zien
alvorens een beslissing te nemen.
Raaijmakers was het daar mee eens:
„Het is al een opvallend gebouw.
Het hoeft door de kleur niet nog
eens extra opgestuwd te worden."
Ook dakpannen passeren de revue
bij de commissie. Over het alge
meen is 'welstand' geen voorstander
van glimmende dakpannen. „We
zijn niet tegen geglazuurde pannen,
maar zien liever iets matter glazuur.
Met geglazuurde pannen wordt de
hoofdvorm van een woning bena
deeld. Zeker als er een lichtere steen
gekozen is," legt Groenenwegen uit
als ambtenaar M. Jongenelen het
monster van een glimmende pan
toont voor een vrijstaand huis in
plan Welhoek in Oud-Vossemeer.
Er blijken al meerdere woningen
met glimmende pannen in de nieuw
bouwwijk te staan. Toch is de com
missie voorzichtig. „Grote contras
ten zijn niet wenselijk. Door de
spiegelende werking neemt het con
trast juist toe. Glazuur op zich is
geen probleem, maar het matte
werkt verhullender."
Advertentie I.M.
De toekomst van de bedrijfspanden aan de Edisonweg in Tholen is onderdeel van een studie naar de mogelijkheden om bedrijventerrein
Noord een beter aanzien te geven.