Verzoening met God met vallen en opstaan Eerste vrouwelijke predikant voor veelkleurig Immanuël in Tholen De Rieburch bekroond met een gouden griffel en zilveren penseel Ds. M. van der Poll uit Domburg zorgt voor primeur Liturgie Uit de (reïnte)gratie Teamleider in r.k. kerk Tholen gepresenteerd Donderdag 9 oktober 2003 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Hanengekraai Verscholen achter muur Nieuw begin zoals Jakob bij Pniël Het bijbelverhaal uit Genesis 32:22-32 over Jakob bij Pniël had ds. M. van der Poll gekozen voor haar intrede preek in Tholen. Bij haar vertrek uit Domburg had ze ook over Jakob gepreekt, toen over zijn afscheid en nu over zijn aarzelingen bij de overgang van het oude naar het nieuwe. Bruggen Grote stap Niet ongehavend Een kleine correctie bij zondagsschool De 420 leden tellende Hervormde Gemeente Immanuël in Tholen heeft na ruim drie jaar weer een eigen predikant. De intrede van ds. M. van der Poll was zondagmiddag een primeur in kerkelijk Tholen. „Je valt de eer te beurt de eerste vrouw in de Hervormde Ring Tholen te zijn en zowel voor jou als de collega's is dat iets bijzonders", zei consulent ds. J. de Goei uit Sint-Maartensdijk. Toch dacht ds. Van der Poll er eerst niet aan om na Domburg nog in Zeeland te blijven, vertelde ouderling C. de Klerck. Ze zocht een gemeente dichterbij Arnhem, waar haar moeder woont. Na gesprekken met de kerkenraad en kennisname van het beleidsplan 'Een plaats in de herberg' nam de predikant uit Dom burg het beroep van Immanël Tholen alsnog aan. Zo klonk zondagmiddag in de Gere- ouderling De Klerck zei dan ook formeerde Ichtuskerk aan de Doel- weg, waar de bijzondere dienst in verband met de beperkte ruimte in de eigen Gasthuiskapel werd gehou den, het ,Ja, dat wil ik!' uit de mond van ds. Van der Poll. En de gemeen te zei vervolgens ook ja tegen de nieuwe predikant nadat consulent De Goei met de handoplegging van de geknielde predikante de bevesti ging had verricht. Van de zusterge- meenten was ds. M.J. Kommers uit Stavenisse daar getuige van met af gevaardigden van de Hervormde Gemeente Oud-Vossemeer, ds. P. Broere van de Gereformeerde Kerk en vertegenwoordigers van de Ne derlandse Protestanten Bond en de Rooms-Katholieke Kerk uit Tholen. De intredepreek van ds. Van der Poll ging over Jacob bij Pniël en ds. De Goei stelde vast, dat de nieuwe pre dikant van Immanuël ook voor be slissende keuzes had gestaan. „Want de Ring Tholen is toch anders dan Domburg, dat zul je wel merken. Wees welkom hier bij Immanuël, waar je geen kerkenraad aantreft waar iedereen zomaar ja zegt. Dat maakt het boeiend. Eén ding is ech ter vast en zeker: God is ons nabij in alles. Ik wens je een hele goede tijd toe in deze bijzondere gemeente." De consulent was blij met de komst van een nieuwe collega, want toen 4 juli 2000 ds. C. Balk (ook aanwezig bij de intrede van zijn opvolgster) afscheid nam. had ds. De Goei niet gedacht dat de vacature ruim drie jaar zou duren. Vervolgens kreeg hij ook Oud-Vossemeer er nog bij en Aan de bevestiging en intrede van mevr. ds. M. van der Poll als predikante van de Her vormde Gemeente Immanuël in Tholen werd medewerking verleend door de cantorij o.l.v. Kees van Dis, die ook nog als solist optrad. Verschillende lie deren werden gedeeltelijk door de cantorij en door de gemeen te gezongen. De samenzang was uit Psalm 150 en 134, Ge zang 454:1, 2 en 3; Lied aan het licht, Lied van Jakob en het slotlied Zomaar een dak boven wat hoofden naar de melodie van Gezang 320. Organist Jos Verpoorten begeleidde de sa menzang en de cantorij en speelde vooraf het Preludium in G van Bach en tot besluit Fuga in G. van Bach. De col lecten waren voor diaconie en kerkvoogdij en de bloemen van deze bijzondere dienst gin gen naar de nieuwe predikant. Ouderling van dienst was me vr. C. Verkamman-Quist en als kosters fungeerden P.J. Kleppe en C.M. Almekinders. zeer dankbaar te zijn voor de inzet van ds. De Goei. „Met grote toewij ding hebt u het consulentschap ver vuld. U was een goede loods voor ons, hield Immanuël op koers en stuurde de kerkenraad door nauwe engten", aldus ouderling De Klerck, die de consulent een enveloppe aan bood. De nieuwe predikant riep hij een har telijk welkom toe. „Uw begeleiding is zeer welkom. Voor het pastoraat, dat een belangrijk aspect vormt in ons beleidsplan en ook aan het ko mende Samen-Op-Weg proces heb ben we onze handen vol aan. Geluk kig noemt u in uw prioriteitenlijst naast de liturgie en de eredienst ook het pastoraat. Net als Jacob zijn we mensen onderweg, in beweging. Er is altijd sprake van dynamiek." De Klerck noemde de kerk een plaats om God te eren en om zich te bezin nen. „Met Gods hulp en zegen die nen we er voor elkaar te zijn. Zo ze- gene ons de Heere vandaag, morgen en tot in eeuwigheid." ,Wees welkom hier' zongen ook de kinderen van de kindernevendienst. ,Fijn dat u bij ons komen mag. We wensen u een goede tijd en u krijgt zeker geen spijt, al is het best even wennen hier, maar het lukt best', al dus de kinderen, die een collage aan boden met foto's en teksten van de jongens en meisjes. Na afloop van de kindernevendienst brachten ze nog een slinger mee voor de preekstoel. Burgemeester W. Nuis hield in zijn toespraak een pleidooi om de jeugd bij de kerk te betrekken. „Ik heb een zwak voor jongeren, die in deze postmoderne tijd zo heen en weer worden geslingerd tussen tal van uit dagingen. Jongelui, ik hoop dat jullie in je nieuwe predikant mogen gaan ontdekken, dat zij iemand is waar mee ook jullie blij mogen zijn en die je vertrouwen schenkt. Dominee, da mes en heren van Immanuël, doe uw best de jeugd vast te houden. Probeer hen te begrijpen. Tracht hun taal te verstaan en te spreken, hoe moeilijk dat ook is. Het is de moeite waard. Vanuit mijn ambt als burgemeester weet ik, dat de jeugd soms net ha nengekraai is. Iedereen moet bij het eerste licht weten dat zij er zijn. Maar bedenk daarbij dat de beste manier om problemen te benaderen is, vanuit Gods perspectief. Benader dus ook zo onze jeugd", aldus Nuis. In het beleidsplan had de burge meester gelezen, dat de veelkleurig heid van Immanuël de karakteristiek is van deze Hervormde Gemeente. „Mensen met een verschillende ge loofsbeleving moeten zich hier kun nen thuis voelen. Dat is wat u wilt zijn binnen de kerkelijke plaat van Ds. M. van der Poll is de eerste vrouwelijke predikant op Tholen. Tholen. Daarnaast heeft u een duide lijke visie omtrent oecumene en contact met andere kerken. Die ge meente, dominee Van der Poll, wilt u gaan dienen. Daarvoor bent u naar Tholen gekomen. Ik hoop dat de woorden van de oude Confucius (waarheen je ook gaat, ga met je he le hart) op u van toepassing zijn. Dat betekent, dat je je hart ook dient te leggen in deze mooie bediening. Daarin zit het woord dienen, iets waartoe u vanaf vandaag in deze ge meente bent geroepen, nu u in het zo mooie ambt van predikant bent be vestigd. En naast de prediking hebt u ook de functie van herder en le raar. Namens het gemeentebestuur van Tholen mag ik u allen dan ook zeggen, dat wij verheugd zijn dat er in een vacature voor een predikants plaats is voorzien. Kerkenraad en gemeenteleden wil ik daarmee van harte gelukwensen." Nuis wees op de zware gemeentelij ke delegatie, want behalve de burge meester waren ook wethouder W.C. van Kempen en secretaris S. Nieuw koop (alle drie met echtgenote) aan wezig. „Dat getuigt van het belang dat door b. en w. maar ook door de gemeenteraad wordt gehecht aan een goed contact met de kerken. Juist ook in deze tijd. Wij hebben de afge lopen jaren kunnen waarnemen, dat de rol van de kerk en zijn maatge vendheid door de toename van de se cularisatie (verwereldlijking) steeds meer op de achtergrond is geraakt. Het is heel gemakkelijk hierop rich ting de maatschappij kritiek te uiten, maar waar waren de kerken toen de ze kanteling zich in onze samenle ving voltrok? Welke geluiden lieten zij horen? Of zwegen zij juist en ver scholen zij zich achter een muur?" De burgemeester wees er verder op, dat de ontzuilde samenleving heeft geleid tot meer zelfbewuste en mon dige burgers, die zich niet langer willen conformeren aan dominante waarden en normen vanuit een be paalde zuil. „Velen zijn opgegroeid in een kerkgemeenschap waarin be trouwbaarheid, stabiliteit, een fun damentele onderbouwing en legiti matie belangrijke elementen vormden. Maar veel mensen gaan tegenwoordig niet meer zo - of in elk geval in mindere mate - uit van systemen en standaarden. Mensen gaan veel meer uit van een eigen leefomgeving en zoeken niet zozeer een continue gemeenschap die is ge worteld in traditie er. ideeën. Nee, ik neem juist waar dat mensen steeds meer op zoek zijn naar een concrete gemeenschap waar een goede sfeer heerst en waar positieve dingen ge beuren. Een tendens die zich welis waar niet alom binnen kerkelijk Ne derland ontwikkelt, maar die toch in sommige kerken wel steeds meer zichtbaar wordt. Dat gebeurt nu in onze samenleving en daarin vervult ook deze kerk een maatschappelijke en sociale functie. De recente ge schiedenis van Immanuël gelezen hebbend, herkent u zich daarin voor een deel." Nuis zei dat ds. Van der Poll een ge meente mag gaan dienen die open staat voor een ontmoeting met de wereld om ons heen. „Ontmoeten houdt de wereld open, verschuilen houdt hem op slot. Een samenleving wacht op bruggen en niet op muren- bouwers. Als je vreugde - ook over het geloof - wilt vermenigvuldigen, moet je hem delen", zo citeerde de burgemeester Pythagoras. De nieuwe predikant komt 22 okto ber in Tholen wonen en wordt dan werkelijk ook inwoner. „Van harte welkom. Ik hoop, dat u het snel naar uw zin zal hebben en zich hier zal thuisvoelen." De burgemeester no digde ds. Van der Poll uit voor een nadere kennismaking. „Als u in de toekomst - vanuit uw verantwoorde lijkheid als pastor - behoefte gevoelt met mij van gedachten te wisselen over bijdragen aan onze samenle ving, dan nodig ik u daartoe graag uit. U en ook al uw collegae zijn te allen tijde van harte welkom voor een goede en constructieve gedach- tenwisseling. Beschouw dat als een soort vriendschapsgebaar vanuit het gemeentebestuur. En vriendschap pen behoeven onderhoud. Het is van belang het mechaniek van tijd tot tijd te smeren om op een goede manier met elkaar te blijven omgaan." Nuis gaf ds. Van der Poll ook nog een paar persoonlijke woorden mee. „Ik hoop uiteraard niet dat het zich zal voordoen, maar mocht het zo zijn dat moeilijkheden of problemen uw belangrijke en soms moeilijke taak doorkruisen, dan wens ik u toe, dat de problemen u niet op de knieën zullen krijgen, behalve dan als u ze heel bewust wilt buigen voor Hem, God, wiens zegen ik u van harte toe wens in de uitoefening van uw ambt binnen deze gemeente. Mag dat voor u en ik, nu en in de toekomst een houvast vormen", zo besloot de bur gemeester. Ds. Van der Pol verheelde niet, dat de stap naar Tholen voor haar groot was. „Ik ben dan ook dankbaar voor de warmte die de sprekers en ook ge meenteleden die mijn verhuizing aan het voorbereiden zijn, uitstralen." Na afloop van de intrededienst werd er in het eigen kerkgebouw - de Gast huiskapel in de Kerkstraat - met kof fie en cake nog informeel kennis ge maakt met de nieuwe predikante van de Hervormde Gemeente Immanuël. eukels Zeg eens eerlijk, heeft u mij op deze plaats wel eens op politieke uitspraken kunnen betrappenNee hè. Als ik echter voel dat er kwetsbare mensen zijn die onrecht wordt aangedaan, maak ik graag een keer een uitzondering. We hebben dit jaar namelijk een troonrede gehad waarin eens niet werd gerept over de uitgaven, maar over de bezuinigingen van ons kabinet. Onze vorstin was tijdens haar jaarlijkse speech wederom (geheel volgens traditie) goed gemutst, maar de dreigende woorden die ze sprak, bleken nu niet bepaald onder een (fraai) hoedje te vangen. Voor mensen die bovenmodaal verdienen, is dit verhaaltje oninteressant. Zij kunnen gerust zijn en gewoon doorgaan waar ze mee bezig waren. Maar je zult maar op een wao-, aow-, ww- of bijstandsuitkering aangewezen zijn. „Iedereen kan werken en dus moeten ze dat maar gewoon doen zo luidt de simpele Haagse boodschap. Er moet vooral ook langer doorgewerkt wor den, want Nederland wordt 'vut-loosgemaakt. Dat je als man of vrouw met ouderdomsverschijnselen of een lichamelijk gebrek moet gaan concurreren met zo'n half miljoen kerngezonde werkzoekenden is van ondergeschikt be lang voor de economen die dergelijke maatregelen verzinnen. „Er is 1,2 miljard euro geïnvesteerd in reïntegratiebegeleiding en dat heeft al veel ex tra banen opgeleverd. Onze visie blijkt dus juist te zijnzo klonk het on langs uit de mond van een topambtenaar van economische zaken. De man ging er bij zijn bewering gemakshalve maar even aan voorbij, dat deze ba nen vooral worden opgevuld door een enorm leger aan reïntegratiemede- werkers die een vet salaris verdienen aan het begeleiden van gehandicapten en andere kansarme Nederlanders. Er is door al die moderne reïntegratie- bureaus en instellingen de afgelopen jaren vooral alles aan gedaan om een nieuwe, totaal onoverzichtelijke ambtelijke molen aan het draaien te krij gen die het zelfs voor de grootste doorzetters onder ons onmogelijk maakt om nog ergens een voet aan de grond te krijgen. De coaches, consulenten en arbeidsdeskundigen houden vooral elkaar bezig met het schrijven van rapportages en het houden van spreekuren waaruit (bijna altijd) blijkt dat ze niets concreets voor hun cliënten kunnen doen. Wat volgt is een absurde beoordeling van de mogelijkheden die je als gehandicapte of chronisch zie ke nog hebt om te werken. „Oh, u kunt uw ene arm nog wat bewegen. Dan bent u prima geschikt als glazenwasser.Dat er bij het arbeidsbureau op dat moment tienduizenden van die geroutineerde en kerngezonde ramenlap- pers staan ingeschreven voor een baantje, is van ondergeschikt belang. De ze ambtenaar heeft in zijn ogen (en die van zijn politieke baaseen toppres tatie geleverd. Hij heeft er namelijk hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat er weer 1 persoon minder in de wao terechtkomt. Schrijnend? Ja inderdaad, maar helaas wel de realiteit. Hoe kunnen mensen die er langdurig voor doorgeleerd hebben, nu toch op het lumineuze idee komen dat er ondanks de enorme werkloosheid van dit moment werkgevers zijn die hun (zeer uitgebreide) keuze nu net laten vallen op een bejaarde, gehandicapte of chronisch zieke sollicitant? Op dit mo ment worden namelijk alle financiële voordeeltjes die het voor een baas tot nu toe nog enigszins aantrekkelijk maakten om een kansarme werknemer aan de wapper te houden, afgeschaft. Conclusie: u wordt ongeacht leeftijd of gezondheid bedankt voor gedane arbeid en wat rest is een gang naar de bijstand. Daarnaast wordt tegelijkertijd uw huursubsidie verminderd of af geschaft, mag u eerst uw eigen huis opeten, wordt het 'uitgekledezieken fondspakket onbetaalbaar gemaakt, stijgen de vaste (gemeentelijke) lasten in snel tempo tot recordhoogte, enz. enz. Op zich loopt de regering natuurlijk niet veel risico met deze keiharde maatregelen voor de zwakkeren in onze samenleving. Demonstraties van deze doelgroepen hebben geen negatief effect op onze economie en staken is al helemaal niet aan de orde. Om deze 'politieke kreukelsnog enigszins glad te kunnen strijken, zal dus vooral een beroep moeten worden gedaan op het solidariteitsgevoel onder de rest van onze bevolking. Ik ben echter benieuwd of dit appél hout snijdt bij mensen die zelf vrijwel ongemoeid ge laten worden door onze regering. Het sprookjesboek van groep zes van de openbare basisschool de Rie burch in Sint-Maartensdijk is bekroond met een gouden griffel en zilve ren penseel. Het boek sprong er volgens de jury uit. In totaal namen 29 groepen van scholen uit de zeven gemeenten rond de Oosterschelderegio deel aan de wedstrijd van openbare bibliotheek. Voor onze gemeente waren dat vier groepen van drie scholen. De prijzen werden dinsdagmi- dag uitgereikt door Petra Das van de openbare bibliotheek Tholen. Aan het motto van de kinderboe kenweek 'Diep in het bos'... werd een sprookjesboekenwedstrijd ver bonden. De groepen vijf en zes mochten op eigen wijze een sprook jesboek maken. Voorwaarde was dat er zowel teksten als illustraties in voor moesten komen. De kinderen kregen drie weken de tijd om het boek te maken. Groep zes van de Rieburch scoorde hoog met hun bij drage. De jury waardeerde het boek namelijk met een gouden griffel en een zilveren penseel. Uit iedere ge meente is 1 winnaar gekozen. Vo- gens de jury sprongen er twee boe ken uit. Die van de Prins Willem Alexanderschool in Kamperland die een gouden penseel en een zilveren griffel kreeg en die van de Rieburch die een gouden griffel en een zilve ren penseel kreeg. De andere Thoolse deelnemers wa ren de gecombineerde groep 5/6 van de Luyster in Sint-Philipsland, 5/6 van de Casembrootschool in Sint- Annaland en groep vijf van de Rie burch. Ook hun prestaties waren niet gering. Zij kregen allen een eer volle vermelding. Het sprookjes boek van de Rieburch wordt ten toongesteld in de vestiging van de bieb in Sint-Maartensdijk. De win naars gaan morgen (vrijdag) met de bus naar de boswachterij Wester- schouwen in Burgh-Haamstede om daar de bekroning van hun sprook jesboek te vieren. Schrijfster Anke Kranendonk zal daarbij aanwezig zijn om over haar werk te vertellen. In het bos zal een speurtocht wor den gehouden en de prijswinnende boeken zijn dan daar in de bibliobus te bewonderen. Groep 6 van de Rieburch uit Sint-Maartensdijk. De mens in een grenssituatie. „Je wil vasthouden aan het oude, maar hopelijk is er ook wel hoop op de toekomst. Menigeen maakt het mee bij een verhuizing, een nieuwe baan. Het verleden laat je achter je, je verlangt naar de nieuwe situatie, maar ziet er ook wel tegenop. De angst voor het ongewisse slaat toe. Jakob werd op zijn weg bemoedigd door Gods blijvende aanwezigheid en ondersteuning. Tussen het oude en het nieuwe is hij een beetje ang stig. Hij wil nog niet naar de plaats die God bedoeld heeft. Jakob blijft alleen achter en laat vrouw en kin deren de rivier oversteken. Deze laatste oversteek naar het nieuwe land is voor Jakob reden tot bezin ning. Is hij klaar voor de nieuwe werkelijkheid? En wat zal zijn broer Ezau doen waarmee hij op niet zo'n goede voet verkeert. Er spookt van alles door zijn hoofd heen. Plotseling duikt er een geheimzinni ge gestalte op die een worsteling aangaat. Wie is dat? Is dat Ezau, zijn eigen schaduw of God? Mis schien is het alle drie wel waar, want een gevecht met God is ook een gevecht met je broer, zuster en jezelf. Verzoening met God staat niet los van verzoening met je broer of zuster. Een stem vraagt naar zijn naam en Jakob, die zijn leven lang met zich zelf worstelde, zegt eerlijk zijn naam. Hij mag van de Heer een nieuwe naam dragen en een toe komst tegemoet gaan. Jakob ont vangt Gods zegen bij Pniël, dat zo veel betekent als: gezicht van God. Jakob ziet Hem van aangezicht tot aangezicht. Laten we elkaar ook zo aankijken, als nieuwe gemeente en als predi kant. Als we kunnen beginnen zoals Jakob, dan hebben we een goede start gemaakt. De rijzende zon sym boliseert hoe goed het met Jakob gaat. Een nieuw leven begint, koes terend in de zon van Gods genade. Jakob is niet ongehavend uit de strijd gekomen. Hij loopt een beetje mank. Ik kan me wel identificeren met Jakob, die door God niet in de steek werd gelaten. Ik hoop dat er ook bij u plaats is voor God, want de mens blijft worstelen en het is best moei lijk om Hem vast te houden en beter te leren kennen. Je persoonlijke si tuatie en het wereldnieuws kan als een steen op je hart drukken. De kerk is een plaats voor bemoediging om elkaar niet los te laten en te zoe ken naar God, die te vinden is. Gods aangezicht mag u aanschouwen bij het lezen van de Bijbel, in de doop, het Heilig Avondmaal en ook in het pastoraat. Dat zijn momenten die oplichten bij het zoeken naar Hem. God wil ons erbij betrekken en wil ons antwoorden ontlokken. De kerk is daarvoor een plaats van samen komst, van ruimte voor verzoening met God en met je familie. Je mag een nieuw begin maken. U zult zeggen: verzoening, heel worden, dat is niet waar te maken, zo menselijk en klein als we zijn. Dat weet God wel, want we blijven strompelen en mank lopen, maar God wil dat we gemeente zijn met vallen en opstaan. Het is blijvend zwoegen naar momenten van heel worden en zegening. Laten we el kaar helpen en bemoedigen, als nieuwe dominee en als gemeente Imrrianuël. Maar het hangt niet alle maal van ons af. In het vertrouwen op God mogen we een nieuw begin maken, u en ik", zo besloot ds. Van der Poll zondagmiddag haar intre depreek. Ze was gekleed in een witte stola, die ze bij haar afscheid in Domburg had gekregen, hoewel de gemeente bij deze bijzondere dienst mogelijk een rode stola had verwacht. „Wit is de kleur van Gods licht en de op standing en vloekt niet met het rood van Gods geest", legde de predi kante uit. Zondagmorgen a.s. gaat ze nog niet voor in de eigen kerk- zaal van Immanuël, de Gasthuiska pel. De uit Sint-Annaland afkomsti ge ds. Han van Popering is dan de voorganger. De Hervormde Gemeente Immanuël houdt elke zondagmorgen dienst in de Gasthuiskapel. Pastor Peter Hoefnagels uit Breda is zondagmorgen in de rooms-katholie- ke kerk aan de Markt in Tholen ge presenteerd als teamleider van vier parochies: Tholen, Oud-Vossemeer, Halsteren en Lepelstraat. Hij gaat de komende twee jaar de regiosamen- werking meer gestalte geven. „We zijn met minder ambtsdragers en toch moeten de parochies draaiende blij ven. Dat vereist nieuwe vitaliteit met minder krachten", vertelt pastor Hoefnagels. Hij wil zijn doel bereiken door een betere toerusting van de vrij willigers en door begeleiding van de priesters. „Ik ga de parochies helpen om meer dingen zelf te gaan doen." Vice-voor zitter Ria Rietbergen verwelkomde pastor Hoefnagels namens de Thoolse parochie. Pastor Schuurmans ging voor in de eucharistieviering. Het Ojékoor o.l.v. mevr. Sauter verleende medewerking aan de bijzondere dienst. Pastor Hoefnagels vervult het teamleiderschap in deeltijd, want de andere helft van zijn werktijd blijft hij in Breda uitoefenen. Stemmen van lezers Met belangstelling heb ik gelezen dat de zondagsschool De Zaaier reeds 40 jaar kinderen bekend maakt met de verhalen over het Joodse volk en haar Messias. Voorwaar een mooie taak om kinde ren voor te bereiden op meer dan dit aardse bestaan. Echter in het verslag is, denk ik, een onbedoelde fout geslopen. Alle 'kinderen' die geboren zijn tus sen 1900 en 1940 zullen zich herin neren dat ooit een zondagsschool werd opgericht door de heren J.Stoutjesdijk, P. de Haan en later aangevuld met G. de Graaf, allen lid maat van de 'Grote kerk'. Dat was in beginsel het eerste jeugd werk, dat in Sint-Maartensdijk ver richt werd met als plaats van samen komst de consistorie van de Her vormde Maartenskerk. In 1933 voegde zich daarbij dhr. J. Boogert, die later alleen is verder ge gaan toen de oprichters het 'stokje' wilden overdragen. Om organisatorische redenen, werd gevraagd of een gebouwtje mocht worden geplaatst op het kerkelijk terrein voor alle christelijke doelein den, waartoe ook het zondagsschool werk behoorde. Daarin werd vanaf 1933 zondags school gegeven door J. Boogert tot het einde van de erfpacht in 1963. In 1967 vierde deze zondagsschool haar óCF verjaardag, en deze heeft tot het jaar 2000 bestaan toen zij werd vervangen door kindernevendien- sten. De totale duur van deze zon dagsschool was dus circa 100 jaar. De huidige zondagsschool, opgericht door 'meester' Post, werd dus veel later ingezet dan de reeds bestaande 'neutrale' zondagsschool. Ik noem dit zo omdat alle gezindten, van her vormd gereformeerd tot buitenkerke lijken op deze zondagsschool wer den ontvangen. De ouderen onder ons zullen zich be slist herinneren dat er slechts één zondagsschool was. Zie deze correctie niet als commen taar, maar voor een zuiver geschied kundig beeld. Meer heb ik niet be doeld. Ik wens de leiders/leidsters alle wijs heid toe bij hun zo belangrijke taak C. Rijnberg, Sint-Maartensdijk

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 3