'Han Geluk is betrouwbaar en iemand met veel vakkennis' Chauffeur Peter van Haaften gehuldigd als ridder van de weg Kees Aarnoudse stopt na 20 jaar als leider Thoolse dolfijnengroep Ruim baan voor Firma Melse is trots op eerste zilveren medewerker Scherpenissenaar rijdt twintig jaar zonder schadegeval Graag nieuwe vrijwilligers bij scouting als afscheidscadeau Donderdag 2 oktober 2003 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Cursussen Goud met diamant Pieter Kats (17) uit Sint-Annaland (BROM)FIETS NODIG? Tweewieler Service v.d. Zande Zeilmakerij UZW telecom gespecialiseerd in mobiele telefonie Subsidie sociale veiligheid in bussen Han Geluk (links) is de eerste zilveren jubilaris in het bedrijf en daar is Johan Melse trots op. Voor hemzelf hoeft al die aandacht eigenlijk niet. Maar de familie Mel se in Tholen wil het zilveren dienstverband van Han Geluk (43) niet zomaar laten passeren. „Han is een heel betrouwbare medewerker ge bleken. En hij is iemand met erg veel vakkennis", zegt Johan Melse van de ijzerwaren- en gereedschapshandel. Met familie en personeel is het jubileum onlangs gevierd. „En dat was perfect geregeld", vindt Geluk. Klanten komen wel een andere keer klonken. Zoals tegenwoordig met al terug als Han Geluk op dat moment niet in de zaak is en ze advies wil len. Het illustreert hoeveel krediet de medewerker van Melse in de voorbije kwart eeuw opgebouwd heeft. Maar de Tholenaar relativeert dat: „Neem jezelf. Als je in een winkel iemand kunt aanspreken die je kent, is dat makkelijk." Het neemt niet weg dat Geluk probeert zich zo goed mogelijk in de gedach ten van de klant te verplaatsen. „Zorgen dat je meer vóór dan achter de toonbank staat", noemt hij dat. Nadat hij eerst zijn lts- en daarna zijn mavo-diploma had gehaald, kon Han Geluk begin september 1978 bij Melse aan de slag. „Er stond een advertentie in de krant en daar reageerde ik op. Johan en ik praatten even en toen was het be- die papieren, dat was toen niet." Geluk was de vierde kracht, naast vader en zoon Melse en Han van Vossen uit Sint-Annaland. Inmid dels werkt een achttal mensen in het bèdrijf. De Tholenaar begon in het magazijn. „Eerst met corvee natuur lijk. Later kreeg ik de bestelbriefjes die ik klaar moest maken. En daarna volgde de winkel, waarin je op de rustige uren werd ingezet om het te leren." Eigenlijk is er aan het werk in al die jaren nauwelijks iets veran derd. Zij het dat het aantal artikelen flink is uitgebreid en de automatise ring zijn intrede deed. „We hebben ongeveer 20.000 verschillende arti kelen. Er komt geregeld wel iets nieuws op de markt, maar verdwij nen doet er niet zoveel", zegt Johan Melse. Een kwart van het assorti ment ligt alleen in het magazijn. „De gangbare artikelen weetje zo te vinden. Maar als er eens iets veran dert, dan stoot je je neus", aldus Geluk. Hij moet zijn weg vinden tussen de gereedschappen, het hang- en sluitwerk, ijzerwaren, sier- beslag, bevestigings- en klimmate- rialen, lijmen en kitten en dergelij ke. Toen Geluk bij Melse kwam wer ken, verkocht deze ook huishoude lijke artikelen. En bijvoorbeeld kin derwagens, maar ook stof die werd gebruikt voor het bekleden van doodskisten. Dat deel van het assor timent is verdwenen en in 1985 werd de zaak aan de Markt flink uit gebreid. Sindsdien is er ook een toe gang in de Bosstraat. Naast de parti culiere markt bedient het bedrijf traditioneel ondernemers in bijvoor beeld de bouwwereld, en klusbedrij ven. Twee keer per week wordt dan ook een bestelroute gereden over het eiland. In de loop der jaren volgde Han Geluk de nodige cursussen om zijn vakkennis op peil te houden en de klanten goed te kunnen advise ren. Als eerste behaalde hij het vak diploma ijzerwaren en gereedschap pen. En nog niet zolang geleden behaalde hij het certificaat voor het politiekeurmerk veilig wonen. Zijn werk is Geluk nog lang niet beu. „Elke dag is anders. Omgaan met mensen is leuk, je krijgt ook allerlei verhalen te horen natuurlijk. En daarnaast ben je bezig met materia len, je repareert eens wat." Voor de toekomst ligt er een veran dering in het verschiet. Want Melse heeft serieuze plannen om het bedrijf te verplaatsen naar het de tailhandelscentrum op Welgelegen. „De noodzaak om van de Markt weg te gaan, wordt steeds groter. Het verkeerscirculatieplan maakt ons alleen maar slechter bereik baar", meent Johan Melse. „Voor de middenstand hier betekent het op den duur de doodsteek, ben ik bang." In Nijkerk kregen zaterdag 1300 vrachtwagenchauffeurs een speld om dat ze een bepaald aantal jaren schadevrij rijden. Zeven daarvan ma ken al 20 jaar geen brokken. Onder hen de 44-jarige Peter van Haaften uit Scherpenisse, werkzaam bij transportbedrijf C.A. Bijl, die een gou den speld met diamant ontving. Op de jaarlijkse Ridders-van-de-Weg bijeenkomst zijn ook negen andere Thoolse chauffeurs onderscheiden. Zo'n lange periode zonder aanrijdin gen, daar zit zeker een dosis geluk bij, zegt Peter van Haaften. „Het wordt alsmaar drukker op de weg. Ook is goed te merken dat de agres sie toeneemt, je maakt de gekste din gen mee onderweg." Op de bijeen komst in Nijkerk zei minister Peijs van verkeer en waterstaat dat de on gelukken waarbij vrachtverkeer is be trokken, lang niet altijd door dat vrachtverkeer worden veroorzaakt. Transportondernemer C.A. Bijl uit Sint-Maartensdijk onderschrijft dat van harte. „We krijgen vaak ten on rechte de zwartepiet toegespeeld. Terwijl fietsers bijvoorbeeld zich in vaak smalle straten soms overal tus sendoor wurmen. En neem de dode hoekspiegel. Daar worden wonderen van verwacht, maar andere wegge bruikers zullen toch ook rekening moeten houden met het vrachtver keer." Van Haaften is al 25 jaar vrachtwa genchauffeur. Hij begon bij de Thool se Betonindustrie, reed een klein jaar voor Geuze Transport en werkt in middels 21,5 jaar bij Bijl. Hij ver voert grote betonnen buizen en zee containers. „Ik heb er nog geen dag spijt van gehad dat ik dit beroep heb gekozen en hoop het nog lang te blij ven doen", aldus de Scherpenisse- naar. Hij rijdt graag auto. Bovendien ben je als chauffeur veel buiten en je komt op veel plaatsen. Bijl schat dat Van Haaften inmiddels zo'n twee miljoen kilometer heeft gereden. Dan is het geen sinecure dat er nog nooit schade is gereden. „Onze wagens ho ren allemaal tot het zware segment. En daarmee komen we overal, vaak moeten we midden in steden zijn waar de straten niet al te breed zijn." Bijl rijdt al vele jaren voor Waco Be ton. De soms reusachtige en zware buizen - en andere onderdelen voor de weg- en waterbouw - worden voor 98% in eigen land vervoerd. „Op dit moment hebben we veel werk voor de Betuwelijn en de hogesnelheids lijn. Ook komen we veel in de kop van Noord-Holland." Ook de zee containers betreffen hoofdzakelijk binnenlands vervoer. „En een beetje Duitsland, Frankrijk en België." Bijl heeft tien personeelsleden en evenzoveel vrachtwagens. Het ver loop onder zijn mensen is gering. Dat het economisch minder gaat, daar merkt hij tot nog toe niets van, zegt hij. „We hebben volop werk. Zolang mensen veel willen verdienen en wil len besteden, blijft er transport." Van de medewerkers kregen er al ver schillende een zilveren of een gouden speld, voor respectievelijk vijf en tien jaar schadevrij rijden (er is ook nog brons voor drie jaar). Maar goud met diamant is in de ogen van Bijl een unieke prestatie. De spelden worden al sinds 1966 toegekend door verze keringsmaatschappij TVM. Deze is destijds (als Transvemij) opgericht op initiatief van het beroepsgoederen- vervoer. Bij de uitreiking van de spel den werd eraan herinnerd hoe Van Haaften tien jaar geleden een ernstig ongeluk overkwam. Bij het lossen van een wagen raakte een betonblok los en dat kwam op het onderlijf van de chauffeur terecht. Hij was er slecht aan toe, maar kon desondanks binnen het jaar weer aan het werk. „Maar je vergeet het nooit meer. Als er eens wat van een wagen valt, dan hoor ik weer die klap van toen", aldus Peter van Haaften. Zijn werk is zijn hobby. „Op zaterdag kom ik terug om mijn auto schoon te maken en onderhoud te plegen. Dan weet ik zeker dat hij in orde is als ik 's maandags weer ga rij den." Van Haaften rijdt met een Sca nia, de derde nieuwe wagen die hij bij Bijl kreeg. Negen andere Thoolse chauffeurs kregen een speld. Goud was er voor M.E. Houwelingh uit Tholen en C. Hartog uit Sint-Maartensdijk. Zilver kregen J.M. Boer uit Poort vliet, A.A. Pul uit Tholen, J.N. van Eenennaam uit Scherpenisse, J. Doorn uit Sint-Philipsland en P.J. Hartog uit Sint-Maartensdijk. En brons ging naar M. Dons uit Tholen en A.S. v.d. Jagt uit Sint-Annaland. Peter van Haaften heeft nog geen dag spijt gehad van zijn keuze voor het beroep van vrachtwagenchauffeur. Wat voor scooter heb je? Een Aprilia SR 50 di-tec. Heb je die nieuw gekocht? Ja. Heb je hem van je ouders gekregen of zelf verdiend? Ik heb mijn scooter helemaal zelf betaald. Heb je een bijbaantje? Iedere zaterdag werk ik in de kassen bij een tomaten- en paprikateler en ik heb ook nog twee folderwijken. Wat vind jij de kick van scooter rij den? Je bent op zo'n ding zo een eind weg. En bij scooters hoef je, in te genstelling tot de meeste brommers, niet te schakelen. Het is een kwestie Oud-Vossemeer Advertentie I.M. van gas geven en wegwezen. Vind je het in de gemeente Tholen veilig voor scooterrijders? Er zijn hier en daar wel wegen die onveilig zijn. Als je net buiten Tho len de T-splitsing neemt bij de over gang van de Nieuwlandseweg naar de Molenvlietsedijk, daar is het lin ke soep om in die scherpe bocht de weg op te komen. Het is er erg on overzichtelijk. Ben je wel eens door oom agent op de bon geslingerd? Ik ben wel eens aangehouden, maar alles was in orde. Je moet daar ook een beetje geluk mee hebben. Ik rijd niet onverstandig hard, maar ik ben soms nogal slordig met het naleven van de verkeersregels. Heb je een vriendin? Sinds twee maanden heb ik verke ring met Suzanne Verwij uit Breda. Ik leerde haar kennen via een chat- box op internet. We bleken veel din gen gemeen te hebben en het klikt nog steeds erg goed tussen ons. Wat voor opleiding volg je? Ik zit in de eerste klas van de mts in Bergen op Zoom. Daar volg ik een ict/telecom-opleiding. Wat voor werk wil je na je opleiding gaan doen Daar heb ik nog niet zo goed over nagedacht. Het zal waarschijnlijk wel iets worden in de automatise ring, de elektronica of in de tele communicatie. Tijdens mijn studie zal wel duidelijk worden welke kant mijn toekomst op gaat. Heb je naast je studie en scooter rij den nog hobby's? Internetten en muziek luisteren vind ik erg leuk. Ik houd vooral van rock en hardrock. Uitgaan is niet aan mij besteed. Af en toe ga ik met mijn vriendin naar de bioscoop, maar dat is het dan ook wel. Zie jij voor jezelf toekomstperspec tieven in de gemeente Tholen? Mijn toekomst ligt in of vlakbij de grote stad. Je zit hier overal veel te ver vandaan en in grote steden is de kans op een passende baan veel gro ter. In kleine dorpjes zoals Sint-An naland kent iedereen elkaar en dat is niet altijd een voordeel. Je kunt niets verkeerd doen of in een mum van tijd weet heel de gemeenschap het. Ben je geïnteresseerd in politiek? Totaal niet. Ik krijg er via televisie wel eens wat van mee, maar het spreekt me niet aan. Ga je later ook niet van je stemrecht gebruik maken? Dat vind ik moeilijk om nu al te zeggen. Wie weet ben ik me over een paar jaar wel veel meer bewust van de noodzaak om politieke keu zes te maken. Wordt er naar jouw mening vol doende voor de Thoolse jeugd ge daan? Zelf heb ik niet veel behoefte aan allerlei sport-, spel- en vrijetijds- voorzieningen en -activiteiten. Ik ben niet sportief, leef vrij terugge trokken en ik meng me niet zo gauw in grote evenementen. Wat bevalt jouw het meest in onze gemeente? Het ontbreken van druk stadsver keer. Ik weet dat het raar klinkt uit de mond van iemand die later toch graag naar de grote stad verhuist. Het is een kwestie van die drukte accepteren omwille van betere car rièremogelijkheden en uitgebreidere openbare voorzieningen. Als jij het één dag voor het zeggen had, wat zou je dan in onze gemeen te veranderen? Dan zou ik er voor zorgen dat we hier zo snel mogelijk adsl krijgen. Als fanatieke internetter vind ik het verschrikkelijk jammer dat die mo gelijkheid er nog steeds niet is in de gemeente Tholen. Nu zit ik bij Zee- landnet. Maar bij die provider zit je, als je net als ik veel download, snel aan de datalimiet. (maximum hoe veelheid software, foto's of muziek die je via de computer uit kan wis selen met andere internetgebrui kers). Heb je tot slot nog één ultieme droomwens? Dat ik financieel een onbekommerd leven kan leiden. Na ruim 20 jaar actief te zijn geweest binnen de Thoolse scouting is Kees Aarnoudse uit Oud-Vossemeer officieel teruggetreden als groepsleider van de dolfijnen. Door drukke werkzaamheden binnen zijn eigen bedrijf kan hij de zaterdagen niet langer vrij houden voor het scoutingwerk. Met enige weemoed, maar in de wetenschap dat hij in de persoon van de Wendy van Kelle een prima opvolgster heeft, doet Aarnoudse een stapje terug. De er varen groepsleider blijft nog wel als adviseur bij de scouting betrokken. Begin jaren tachtig maakte Kees Aarnoudse via een vriendje kennis met de activiteiten van de Thoolse Heenetrechtgroep. „Ik ging een keertje op zaterdag mee kijken wat ze bij de scouting eigenlijk allemaal deden en ik was meteen verkocht. Het avontuur sprak mij als kind al aan en ik vond het fantastisch dat ik in 1982 tot de zeeverkenners kon toetreden. Op mijn vijftiende ging ik naar de wildevaart en op mijn acht tiende schoof ik door naar de loods- enstam. Je bent bij de scouting altijd in teamverband bezig met het vin den van oplossingen om bepaalde opdrachten tot een goed einde te brengen. Zo ontstaat automatisch een gevoel van saamhorigheid en verdraagzaamheid. Persoonlijk vond ik de activiteiten die op het water gehouden worden, altijd erg leuk en ook de jaarlijkse kampen, o.a. met Hemelvaartsdag, zijn hoogtepunten waarop ik met veel plezier terugkijk. Het zijn bijna allemaal hele actieve en ondernemende kinderen die zich als scout aanmelden. Ze houden zich liever in de buitenlucht bezig dan dat ze computerspelletjes doen of tv kijken", aldus de 33-jarige Aarn oudse. De afgezwaaide groepsleider blijkt populair bij de jongens en meisjes van de dolfijnen want als er op een fluitje geblazen wordt, komen de in blauwe uniformen gestoken jeugdle den vanuit alle hoeken van het Thoolse park op hem af gelopen. „In de afgelopen dertien jaar heb ik bij na alle 80 scoutingleden onder mijn hoede gehad. Ze zien mij hier dan ook als ,ouwe hap' binnen de club." De komende maanden blijft Kees nog wel bij de begeleiding van de dolfijnengroep betrokken. „Ik heb toegezegd dat ik mijn opvolgster Wendy van Kelle uit Steenbergen nog tot januari zal helpen. Begin dit jaar heb ik de zeilmakerij van rhijn vader in Oud-Vossemeer overgeno men en het komt steeds vaker voor dat ik 's zaterdags moet werken. Te genover de jeugdleden en het bege leidingsteam kun je het als leiding gevende natuurlijk niet maken om iedere keer afwezig te zijn. Ik doe bewust een stapje terug, maar als ik er lol in blijf houden, zal ik de Thoolse scouting in de toekomst nog wel als adviseur blijven steunen. Mijn afscheid komt de club slecht uit, want eigenlijk kan de scouting op dit moment geen enkele vrijwilli ger missen. Er is een groot gebrek aan mensen die bestuurstaken of een functie binnen de begeleiding voor hun rekening willen nemen. Ik zou het als afscheidscadeau schitterend vinden als er nu vrijwilligers op staan die zich willen inzetten voor de scouting. Ze kunnen contact met me opnemen (tel. 672686) zodat ik ze alles kan vertellen over de leuke activieiten die er week in week uit voor een grote groep Thoolse scouts worden georganiseerd. Uit ervaring kan ik zeggen, dat het erg leuk is om met de avontuurlijke jongeren bezig te zijn. De intensieve contacten met de groepsleden zal ik zeker gaan missen maar ,Eens een scout blijft een scout'. Ik zal me dan ook zeker nog regelmatig in het clubgebouw aan de oesterputten laten zien." Vanwege drukke werkzaamheden heeft Kees Aarnoudse uit Oud-Vossemeer zijn functie als groepsleider van de dolfijnengroep van de Thoolse scouting neer moeten leggen. Aarnoudse blijft echter als adviseur nog wel bij de scouting betrokken. In Oud-Vossemeer is sinds deze zomer een bedrijf gevestigd dat gespecialiseerd is in mobiele tele fonie. Onder de naam UZW tele com verkoopt Arjan de Wit nieuwe en gebruikte gsm-toestellen, abon nementen, prepaypaketten, acces soires, opladers, accu's en be- schermhoesjes. „Ik richt me met mijn bedrijf zowel op de particu liere als op de zakelijke markt", al dus De Wit. „Mensen kunnen hun artikelen heel simpel via onze in ternetwinkel (www.uzwtelecom. nl.nu) aanschaffen. Ik kan op het gebied van nieuwe mobieltjes goed met de prijs mee en vooral voor mensen die een telefoon met abonnement willen, heb ik aan trekkelijke aanbiedingen. Omdat ik de kopers van een nieuw, mo dern toestel de mogelijkheid bied om de oude in te ruilen, heb ik ook altijd een aantal aantrekkelijk ge prijsde tweedehands gsm's. Mo biele telefoons zijn trendgevoelig en als je er voor kiest om steeds de nieuwste snufjes op je toestel te hebben, dan moet je regelmatig vernieuwen. De ingeruilde exemplaren zijn echter vaak nog in perfecte staat en ze voldoen prima voor mensen die overal bereikbaar willen zijn en die een mobiele telefoon vooral zien als een functioneel gebruiks voorwerp." Voor de sociale veiligheid in lijn bussen van de BBA op Tholen en Sint-Philipsland betaalt de provin cie Zeeland 10.318 gulden over 2001De busmaatschappij gaf voor sociale veiligheid in dat jaar vol gens opgave van de eigen accoun tant 425.603 euro uit plus nog eens 2 i 9.527 euro voor extra toezicht houders. Daarvan komt 1,69% ten laste van de provincie Zeeland om dat de BBA de lijndiensten onder houdt op Tholen en Sint-Philips land. De uitkomst daarvan is echter belangrijk hoger dan de maximaal verleende subsidie. Het ministerie van verkeer en waterstaat is hiervan in kennis gesteld. De provincie had van de ruim 10 mille een voorschot van 8254 gulden betaald, zodat de BBA nog 936 euro (2063 gulden) tegoed heeft. Ruilbeurs. In gebouw De Vroone te Kapelle wordt zaterdag 4 oktober de Zeeuwse treinmodel ruilbeurs georganiseerd. Ook modelauto's zijn er te zien. De beurs duurt van tien uur tot half vier.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 3