Teun en Coba Struijk veertig jaar garage- en taxibedrijf Stavenisse Meerderheid raad voor stoppen van subsidie aan omroep Tholen Ondernemer stootte berging, pompstation, takelwerk, fietsverkoop af Gemeente wil af van volière Verkoopdag in Scherpenisse voor vakschool Winkelen CU zet deur op een kier als zender zelf geld vindt en meer publiek Banenmarkt bij CWI smalstad Te weinig leden stichtingsraad Sloth aanwezig Donderdag 25 september 2003 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Hij is 75, zij is 68, maar van stoppen willen ze nog niet weten. In de garage staat nog een auto op de brug voor reparatie. En voor het bedrijf in de Kerkstraat in Stavenisse staan drie taxi's waar zij of hun dochter zo in weg kunnen rijden. Teun en Coba Struijk zijn op 1 oktober precies veertig jaar eigen baas. Ze kijken te rug. Zorgtaxi Sociale contact Scheldestroom Perfecte herdenking De gemeenteraad stopt vanaf 2005 met het geven van subsidie aan de lokale omroep Tholen. Alleen ABT en D66 willen doorgaan met het subsidiëren van de lokale radiozender. Als de omroep er echter in slaagt om binnen een jaar zelfstandig zijn financiële positie te verbeteren en de luisterdichtheid te verhogen, dan is er nog een sprankje hoop. De CU is dan bereid met een initiatief voorstel te komen. De PvdA wilde geen valse hoop wek ken. De VVD maakte een draai. Geen oplossing Struijk werd ondernemer toen hij 35 was. Achttien jaar lang was hij in dienst geweest van de firma Mol die in auto's deed en in landbouw mechanisatie. „Het was een ge combineerd bedrijf, maar de hoofdzaak was landbouw. Na de ramp is hij met auto's begonnen. „Ik was zeventien jaar toen ik in dienst kwam en toen reden er maar een stuk of acht auto's rond op het dorp, van de dokter en van het taxibedrijf Henk de Graaf en later Henk Goedegebuure. Nu heeft elk gezin wel een auto. Er zijn er een hoop die er twee, drie of soms vier hebben. Zo gauw de kinderen acht tien worden, rijden ze al in een au to." Mol verhuisde naar Tholen en nam de tak voor de landbouwmechani satie mee. Struijk kreeg de kans de zaak over te nemen en het garage bedrijf voort te zetten. „Ik zag het eerst niet zitten. Ik had alleen maar lagere school gehad en moest toen mijn vakdiploma halen." Een spoedcursus in Scheveningen was het gevolg. Om de drie weken een week intern in Rijswijk. De hele dag op school en 's avonds blok ken tot middernacht. „Het was een hele opgave, maar het was ook best leuk." Het patroonsdiploma van vakbekwaamheid voor het au tomobiel- en garagebedrijf uit 1962 hangt nog ingelijst in de zaak. Een beetje vergeeld, maar het was wel een mijlpaal in het le ven van Struijk. „De andere jon gens op die cursus hadden alle maal meer opleiding gehad. Ik was ook nog eens de oudste. Bijna 35 jaar. Moet je nagaan. Zij gingen 's avonds lekker uit en gooiden er in mijn ogen met de pet naar. Ze wa ren theoretisch genoeg onderlegd. Ik bleef binnen om te leren." Struijk was en is een man van de praktijk. Dat blijkt wel uit het ver haal over zijn examen. Er was di rect na de watersnoodramp in 1953 veel werk aan de winkel voor het bedrijf in Stavenisse, het dorp dat zo getroffen was door het geweld van het water. Het opruimen van het puin en de wederopbouw bracht veel vrachtverkeer op gang. „Er reden nogal wat GMC's rond waar we veel werk aan hadden. Op het examen kreeg ik toevallig ook een GMC-motor die helemaal uit elkaar lag. Nokkenas eruit. Tand wielen eraf. Die moest in ander half uur in elkaar gezet worden. In nog geen half uur konden we hem starten. De examinator begreep er niets van. Maar dat was gewoon omdat ik er al zoveel in mijn han den had gehad. En ik wilde het di ploma ook graag halen, natuurlijk. Mijn baas betaalde de cursus en ik had een groot verantwoordelijk heidsgevoel." Bij het bedrijf hoort ook de taxi. Op dit ogenblik heeft Struijk drie taxivergunningen en drie wagens, twee Mercedessen en een Volks wagen Passaat. Coba en dochter Lenie Nooyens uit Sint-Maartens dijk rijden er het meest in. Lenie is in dienst bij haar ouders. Het ver voer gebeurt in opdracht van de zorgverzekeraars en is contractge bonden. Met de zorgtaxi rijden ze patiënten naar het ziekenhuis, in Bergen op Zoom, Vlissingen, Rot terdam, Tilburg, Nijmegen. Coba rijdt al veertig jaar taxi. Ze doet het graag. Heel graag. „Als ik een dag niet weg kan? Dan moet ik thuis verplicht poetsen. Dat is niks voor mij." Iets ondernemen is haar niet vreemd. Ze was een van de eerste meisjes in het dorp met een rijbe wijs. „In die tijd leerde je dat zom aar zelf. Ik werd in juni 18 jaar en in augustus haalde ik mijn rijbe wijs." Ze herinnert zich ook nog het eer ste officiële taxiritje dat ze maakte. In een Studebaker, een Amerikaan se slee met witte bekleding. Ze moest vijf mensen naar Tholen brengen. Twee naast haar op de doorlopende bank en drie achterin. Naar de Hoogstraat. „Dat was wa ter en bloed zweten om vanaf de Botermarkt die nauwe bocht te maken. Twee of drie keer wel moest ik achteruit steken om de straat in te kunnen met die grote bak met stuurversnelling." De Studebaker was nog uit de pe riode van Mol die ook probeerde om Engelse auto's te verkopen: Hillman, uit de Rootes Group net als de merken Sunbeam en Hum- ber. Die namen zijn nog terug te vinden in de garage. En de goud kleurige letters Hillman glimmen nog steeds op de ruiten van de showroom alsof ze er gisteren op zijn aangebracht. De productie kende zijn hoogtepunt in de jaren vijftig en zestig. Struijk omschrijft de wagens als klassiek. „Ze waren toen eens zo duur als een Opel. Ze hadden wat luxe, maar werden hier weinig verkocht. De mensen reden hier in goedkopere auto's." Teun en Coba Struijk met dochter Lenie van de zorgtaxi voor het bedrijf aan de Kerkstraat. De garage werd in 1957 gebouwd. De glazen voorwand met de hoge deuren en het gebogen dak is op vallend. Uit een andere tijd. „Voorheen werd er in een nissen- hut gewerkt, misschien is het daar van afgekeken. Het dak is dubbel wandig en sterk. Er zit wel twintig centimeter beton in." Aan de inde ling is niets veranderd. De brug staat er nog. De showroom waar eens de Hillman stond, werd ge bruikt om fietsen te stallen en is nu kantoor met stellages voor onder delen. Coba: „We hebben jaren fietsen verkocht. Gazelle. Het pro bleem was dat de ene klant een groene wilde terwijl je een blauwe had staan en de ander een blauwe als je een groene had staan. Maar je moest wel altijd eerste de fietsen kopen. Je bleef er te lang mee zit ten. Dat hebben we afgestoten." Ook het pompstation werd van de hand gedaan. Er stonden vier pompen voor de deur, van Texaco: diesel, gelood, ongelood en meng- smering voor brommers. Teun: „Het is gesaneerd. De eisen voor het milieu werden steeds strenger. Als we door hadden willen gaan, dan hadden we alles zelf moeten betalen. De oliemaatschappij wil de dat niet. Dat kostte toen 3 tot 4 ton om het schoon te maken en weer op te bouwen. Dat hadden we er nooit meer uitgekregen." Coba: „Maar het was wel jammer voor de mensen met een bootje in de haven. Die kwamen hier op za terdag een busje benzine halen. Ook voor oudere mensen die met hun brommer naar het land gin gen, was het makkelijk dat ze hier terecht konden. Voor mensen die buiten het eiland gaan, was het geen probleem. Die tankten onder weg." Het wegvallen van de pomp was een gemis. Hij: „Het was goed voor het sociale contact. En benzi neklanten vroegen ook wel eens om een ruitenwisser." Het contact met de vaste klanten is er nog wel, maar het kwam ook wel voor dat Struijk ze niet zag. „Dan zetten ze hun auto 's ochtends voor de gara ge. Ik repareerde overdag, zette hem weer buiten en dan kwamen ze hem 's avonds laat weer opha len." Struijk heeft twee knechten in dienst gehad: Piet den Engelsman en Sjaak Deurloo. De boekhou ding en administratie verzorgt zijn vrouw. Dat gebeurt nu met de computer. Coba: „Die kregen we in 1985 al. Ik wilde er eerst niet aan, maar je kon je rekeningen er op doen. Ook voor het afmelden van de APK-keuringen was het handig en voor de boekhouding." Struijk had ook jarenlang een ber gingsbedrijf. Als er een auto weg- getakeld moest worden, ging hij op pad. „Je moest zeven dagen per week 24 uur beschikbaar zijn. Ge strande auto's ophalen, mensen thuisbrengen. Soms was je een heel weekend bezig. Je kon zelf nooit eens weg. Ik heb het wel jammer gevonden toen we het af stootten." Faasen uit Steenbergen nam het van hem over. De takel wagen bleef nog wel dienst doen voor de haven. Struijk haalde er bootjes mee uit het water of liet ze er mee van de trailerhelling zak ken. Hij had ook veel klanten in de haven die met problemen aan de (buiten)boordmotoren kamp ten. Makkelijk werken was het niet, in de kleine ruimtes op het achterdek. „Je moest erin en eruit. Ik ben er ook niet in meegegroeid. Maar als ik zou willen, dan kon ik zo weer op de kade beginnen. Er zijn nog zat mensen die me vragen te komen helpen." Struijk stapt nu liever op zijn ei gen boot Scheldestroom om er met zijn kleinkinderen op uit te gaan. Vissen op de Oosterschelde. Het autovak is in de afgelopen veertig jaar enorm veranderd. „Nu moet een computer een storing op sporen. Het is allemaal elektroni ca. Vroeger kon ik aan de motor al horen wat er aan mankeerde. Au to's zijn onderhoudsvrij gewor den. En nieuwe auto's blijven dealergebonden omdat die de ap paratuur hebben." Vroeger was het normaal dat er olie ververst moest worden als een auto 1500 kilometer had gereden. Nu ligt de grens voor een kleine beurt bij 15.000 kilometer. „Er waren hier mensen die er een jaar over deden om 1500 kilometer te rijden. Ze ker in de tijd dat er gependeld werd met bussen en de mensen niet zelf naar Rotterdam hoefden te rijden." Struijk had ook de au to's van aannemingsbedrijf He- ijmans in onderhoud. Maar ook dat veranderde. „Nu rijden ze in auto's van leasebedrijven. En die eisen dat de garage aan het merk gebonden moet zijn." Wat Struijk nog wel doet is de APK-keuringen. „Ik heb nog een volledige erkenning. Daar heb ik nog plezier in. Elke twee jaar moet je een examen afleggen. In 1985 ben ik daar mee begonnen. Twee jaar geleden op mijn 73ste ben ik weer geslaagd voor de her oriëntatie." Het mooiste van het vak vindt Struijk om van een kale carrosse rie een complete auto te maken. „In de jaren dat ik de berging deed, heb ik veel schade-auto's opgeknapt. Dat was leuk werk. Ik haalde er eerst alles uit, tot de be kleding aan toe. Een keer heb ik een auto gekocht waar ik een nieu we neus op heb gezet. Die moest ik toen laten keuren. Ze konden niet zien wat er aan gebeurd was. Dat vond ik heel mooi. En nog." Ze hebben er wel eens aan gedacht om de zaak aan de kant te doen en ergens een bungalowtje te laten bouwen. Zij: „Maar dan moest er wel een garage met een brug erin bijkomen. Dan kunnen we net zo goed hier blijven, heb ik toen ge zegd." Spijt hebben ze niet van die beslissing. Struijk lacht: „We hebben een leuk huis. We hebben het goed naar ons zin. En ik ben nog gezond. Mijn eigen klanten houd ik nog aan. Ik beschouw het als een hobby zoals een ander postzegels spaart of duiven houdt. En dit betaalt nog ook." De gemeente wil de volière aan de Dokter Renesstraat in Oud-Vosse- meer kwijt, ooit geschonken door de ambachtsheerlijkheid. En uit oogpunt van bezuiniging wil de ge meente volgend jaar van nog meer zaken af, valt te lezen in de begro ting. Het betreft de oude gemeente werkplaats in Stavenisse, de toilet gebouwen op dagrecreatieterrein de Speelmansplaten en de woonwa gens aan de Oudelandsedijk in Tho len. Het voormalige gemeentehuis in Scherpenisse wil men overdoen aan restaurant De Gouden Leeuw, dat nu al een gedeelte huurt. En de gebouwen van streekmuseum De Meestoof in Sint-Annaland moeten overgaan in handen van de wo ningstichting. De stichting voerde dit jaar al een verbouwing uit aan de voormalige dienstwoning bij het pand, waarin een politiepost en een ontvangstruimte voor het museum zijn gerealiseerd. Een verkoopdag met kinderrom melmarkt wordt zaterdag georgani seerd in Scherpenisse. Van tien tot half een en van een tot vier uur kan iedereen terecht in het verenigings gebouw van de Ger. Gem. aan de Schoolstraat (de kinderrommel markt duurt van 10 tot 12 uur). De organisatie is in handen van het co mité Tholen van Woord en Daad. Zoals gebruikelijk op een verkoop dag is er vanalles verkrijgbaar, zo als tweedehands boeken, cd's, fo tokaarten, bloemen en planten, speelgoed, geschenk- en kantoorar tikelen, baby- en kinderkleertjes, snoep, slaatjes, eieren, worst, kof fie, frisdrank en koek. De hele dag staat er een ijskar. Verder zijn fles sen wijn te koop (vooraf kan ge proefd worden). Cartridges zijn verkrijgbaar, terwijl lege cartrid ges, postzegels, waardezegels en mobiele telefoons ingeleverd kun nen worden. Een glasgraveerder zet de door u gewenste naam op een glas. De jeugd kan zich verma ken met sjoelen, enveloppen trek ken, bussen gooien en kegelen, verder kan men worst hakken en raden naar een boodschappen mand. Om elf uur en om twee uur wordt er gespeeld op viool en dwarsfluit. De netto-opbrengst van deze ver koopdag is bestemd voor uitbrei ding van de vakschool Léo in Bur kina Faso (Afrika). Het ICCO, een organisatie voor ontwikkelingssa menwerking, verdubbelt de netto opbrengst. Stemmen van lezers De internationale bijeenkomst voor de hulpverleners na de waters noodramp van 1953 was 18 sep tember op Tholen een geweldig ge slaagde dag. Graag wil ik langs deze weg een ieder die hieraan heeft meege werkt, bedanken. De perfect geor ganiseerde bijeenkomst in ge meenschapscentrum Meulvliet, alsmede de rondrit door de met vlaggen versierde straten en zwaaiende inwoners heeft grote indruk op ons gemaakt. Uw dank voor de in 1953 verleen de hulp zullen we niet gauw ver geten. J. Smeets, Heiloo. Heren, heeft u ook zo'n broertje dood aan winkelen? Voor mij is het een regel rechte ramp als ik weer eens voor zo 'n ultieme huwelijkstest wordt uitgeno digd. Hoe mijn vrouw het iedere keer weer voor elkaar krijgt weet ik niet, maar voor ieder kledingseizoen is alle beschikbare kleding in ons huis al zorgvuldig gekwalificeerd in de categorieën: te klein, te ouderwets ofte tuttig. Na enkele ritjes naar de plaatselijke kledingcontainer gebeurt steevast het onvermijdelij ke. Mijn echtgenote staat getraumatiseerd voor een kast die ze net zelf zorgvul dig heeft ontdaan van allerlei kledingstukken die in mijn ogen nog prima in or de waren. De woorden die ze bij die trieste aanblik steevast uitroept zijn: „We moeten hoognodig naar de stad, ik heb niets fatsoenlijks meer om aan te trek ken!" Nee logisch (mompel ik zachtjes), met onze kleding lopen ze binnenkort in een of ander Afrikaans land de blits te maken. „Kom schat, we gaan weer fijn een dagje shoppen. Met het parkeerkaartje nog in mijn hand zie ik mijn vrouw nog net de eerste de beste kledingzaak binnenschieten. Als een mol graaft ze zich geroutineerd een weg door de verschillende kledingrekken. Ik weet uit ervaring dat ik haar op deze momenten geen seconde uit het oog mag verliezen. Onlangs heb ik haar ook al, als een klein zoekgeraakt kindje, moeten laten omroepen in zo'n win kelcentrum. Geconcentreerd houd ik sinds die gênante vertoning de wacht bij de detectiepoortjes die bij de uitgang van de winkel staan. Ik weet: hier moet ze hoe dan ook een keer langs komen. In sommige gevallen word ik weieens bij haar geroepen om mijn deskundig oordeel over een van haar potentiële aanko pen te geven. Na het passen van een tiental verschillende jurken zeg ik bemoe digend tegen haar dat 'deze jurk haar wel erg mooi staat'. „Ja wat wil je, dat is die jurk die ik vorige maand gekocht heb sukkel", sist ze. Oei, toch even bij de les blijven vader, denk ik bij mezelf. Met een arm vol plastic tassen loop ik gedwee achter mijn eega aan. We belanden in de loop van de dag in een boe tiekje waar de muziek zo hard staat dat de verkoopster ons met een megafoon te woord moet staan. Als we een klein uurtje en drie verkoopsters) verder zijn, komt mijn vrouw tot de conclusie 'dat hier niets voor haar bij zit'. Het ramme len van mijn maag geeft aan dat het hoog tijd is om een hapje te eten. Tot mijn ontsteltenis merk ik dat vlak voor mijn neus de laatste warme Hema-worst van die dag verkocht wordt en alsof dat nog niet genoeg is sluit de loempiaver koopster met een Vietnamese glimlach net het luikje van haar wagentje. „Solly mijneel. De honger heeft het inmiddels van mijn kieskeurigheid gewonnen en dus schuif ik met mijn schattebout bij de plaatselijke McDonalds naar binnen. Na een mi nieme maaltijd (die desondanks een volle vuilniszak met ajval oplevert) ver trekken we nog net voor sluitingstijd naar een grote schoenenzaak. Hulpeloos moet ik toezien hoe mijn vrouw het totale verkoopteam tot wanhoop drijft. Ter afleiding kijk ik geamuseerd naar een kortgerokte verkoopster die toevalliger wijs ook nog met grote regelmaat een trapje moet bestijgen om bij de bovenste schoenendozen te komen. „Zeg, wat vind je van deze?" Uit mijn trance ontwa kend, zie ik dat mijn vrouw met een paar oerlelijke lange laarzen door de win kel loopt te paraderen. Omdat ik het prijskaartje reeds gezien heb, lieg ik hard op dat ze schitterend zijn. Als je voor slechts vijfenveertig euro de zekerheid kunt kopen 'dat we nu naar huis gaan', is dat het geld dubbel en dwars waard wat mij betreft. Bij thuiskomst leg ik mijn vermoeide voeten op de salontafel te rusten en met een ferme teug drink ik van mijn welverdiende pilsje. „Zeg schat, weet je wat we vandaag nog vergeten zijn?" „Nee, "antwoord ik quasi onnozel. „Jij moest toch ook nog nieuwe kleren? Weet je wat, we gaan volgende week zaterdag lekker voor jou kijken!" Help me heren, ik heb slechts een week de tijd om een goeie smoes te verzinnen om onder deze dreigende situatie uit te komen. Vrijwilliger Edwin Otto (links vooraan) van omroep Tholen in actie bij de aankomst van de Noorse ambassadesecretaris mevr. Berggrav, die bloemen had gekregen van streekmuseum-bestuurslid Wil Nelisse. Rechts burgemeester Nuis en Meestoof-voorzitter Westerveld. Links naast mevr. Berggrav is radioreporter Ad Hagesteijn te zien van omroep Zeeland. Die zit financieel in een aanzienlijk beter vaarwater dan de lokale omroep, die op de donateursactie nog maar enkele tientallen reacties kreeg. A.L. Piet (CU) zette met zijn voor stel de toon van de discussie. Hij zei dat zijn fractie het betreurt dat de omroep in zwaar weer is beland. Hij zei het voorstel van het college ook te steunen om de subsidie te beëin digen. Maar liet de mogelijkheid open om 'in de loop van 2004' de zaak te heroverwegen als de omroep er in zou slagen geld te vinden en meer luisteraars aan zich weet te binden. Volgens het CDA zou het een gemis voor de gemeente Tholen zijn als de omroep niet meer te beluisteren valt. Namens deze fractie liet M. Ligten- dag-Quist weten niet voor het ver hogen van de subsidie te zijn, maar de omroep wel een kans te geven om aan zijn profilering te werken. Volgens haar moet het college niet 'alles ophangen' aan de lage luister dichtheid. „Als de omroep de deu ren sluit, is het voorgoed afgelo pen." De omroep zou naar een andere programmering toe moeten. En een zo breed mogelijk publiek moeten zien te bedienen, zo zei ze. Zo zouden er ook kerkdiensten uit gezonden kunnen worden. Ze wees er verder op dat de vrijwilligers een donateursactie zijn begonnen. „Bij de bespreking van de kadernota voor 2005 willen we er opnieuw naar kijken." Een geheel ander geluid kwam van de SGP. M.J. Klippel zei namens de ze fractie dat het bereik van de om roep is gedaald en zelfs lager ligt dan het gemiddelde bereik. „Het is geen levensvatbare zaak. Het leeft absoluut niet bij de bevolking. Het maatschappelijk nut is minimaal. Lokale kranten subsidiëren we ook niet. Die moeten ook hun eigen broek ophouden. De financiële posi tie van de omroep is heel zwak." Klippel was het eens met b. en w. om de steun stop te zetten. Ook de PvdA steunde het college voorstel. E.M. van der Wal-Vermeu- len zei het spijtig te vinden dat de omroep niet in de lucht kan blijven. Maar gezien de afspraken die in het verleden zijn gemaakt over het ver beteren van de financiën en de lage luisterdichtheid was het volgens haar niet verstandig om er gemeen schapsgeld aan te blijven besteden. Ze zei overigens wel dat ze sympa thie had voor het CDA-standpunt. J.J.P.A. Boulogne (ABT) vond het stopzetten van de subsidie 'te kort door de bocht.' Hij pleitte voor het opstellen van een nieuw onderne mingsplan voordat besloten wordt de stekker eruit te trekken. Hij riep het bestuur op om de kosten te ver minderen, waardoor de subsidie ook een stuk lager kan uitvallen. De opstelling van de VVD was op merkelijk. R. Ravensteijn zei dat zijn fractie het college volgt, maar dat hij persoonlijk de omroep nog een kans wil geven. Hij schaarde zich daarbij achter CDA, CU en ABT. Zijn partijgenoot F.J. Goossen was afwezig. J. van den Donker (D66) betoogde dat een lokale omroep niet zonder subsidie kan. Hij was er dan ook te gen om de subsidiëring niet te ver hogen. De omroep heeft een exploi tatietekort in de begroting van twintig mille. „De schulden zijn nu al meer dan de subsidie volgend jaar zal bedragen." Wethouder M.A.E. Velthuis zei ver rassende geluiden te horen. Ze noemde de standpunten van PvdA en SGP consequent, in het volgen van het standpunt van het college. Maar ze stelde dat het CDA bleef hangen. „U bent het wel gedeelte lijk eens, maar u wilt de omroep nog een kans geven. Dat is een hele lastige. De omroep heeft de kans gehad. Er is afgesproken dat de sub sidie zou worden verhoogd als er meer naar geluisterd zou worden. Er wordt minder naar de zender geluis terd. Dan kun je ze niet nog eens een keer een kans geven. U maakt het onduidelijk." Piet bleeft bij zijn standpunt om de omroep nog een jaar te geven om zich waar te maken, d.w.z. te laten zien dat er maatschappelijk draag vlak voor de zender is en het finan cieel op orde is. „Het is niet de be doeling dat dit soort initiatieven alleen op subsidie draait. Maar onze fractie is wel bereid met een initia tiefvoorstel te komen als het lukt. De bal ligt bij omroep Tholen." Maar Van den Donker maakte daar bezwaar tegen en wees erop dat daarmee geen oplossing komt voor liquiditeitsproblemen bij de om roep. Piet vond dat de omroep aan moest tonen dat er draagvlak is. Maar de wethouder was niet van plan weer een luisteronderzoek in te laten stellen. Volgens Piet gaat het echter om het werven van dona teurs. „Als er 500 tot 1000 worden gevonden, dan is er draagvlak." Mevr. Ligtendag was het daarmee eens, maar zei ook het collegevoor stel te zullen steunen om de ge meentelijke bijdrage te staken. ABT bleef tegen het voorstel. Boulogne vond dat de gemeente omroep Tho len zendtijd moet gunnen. „Hij moet kansen krijgen. Het initiatief ligt bij het bestuur van de omroep." Van den Donker vond de opstelling van de CU sympathiek. „Maar er is nu verhoging van de subsidie no dig." Ook Van der Wal stond wel willend tegenover het voorstel van Piet, maar zei geen valse hoop te willen wekken. Ravensteijn vroeg zich af of de op centen niet bestemd zijn voor de re gionale en lokale omroepen. Maar volgens de wethouder is het geld niet langer 'geoormerkt' en gaat het naar de algemene middelen. ABT- raadslid C. van der Horst bestreed dat. „De gemeente moet dat geld opsparen voor nieuwe zenders." Velthuis ontkende dat en constateer de dat er een meerderheid voor het voorstel was om de subsidie stop te zetten. Ravensteijn zei een draai te maken in de richting van het fractie standpunt en zo bleven alleen ABT en D66 tegen. Medewerkers van de omroep en se cretaris J. Schaart van het stich tingsbestuur hoorden de discussie aan vanaf de publieke tribune. Het CWI in Sint-Maartensdijk doet zaterdag mee aan de nationa le banenmarkt. In het streven om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen, zullen tal van vacatures onder de aandacht wor den gebracht. Tussen tien en drie uur kunnen mensen die een baan zoeken, er terecht. Op vacature zuilen en -borden worden de ba nen gepresenteerd, ook staan ver schillende stands van instellingen en uitzendbureaus in het CWI. Wethouder mevrouw M.A.E. Vel thuis opent de banenmarkt 's mor gens. Tot teleurstelling van waarnemend voorzitter J.A. Schaart en zijn me debestuurders lieten 5 van de 10 le den van de stichting lokale omroep Tholen (Sloth) het vrijdagavond af weten op de beslissende vergade ring over de toekomst van de lokale radio. „Er was dus geen quorum aanwezig om rechtsgeldige besliss ingen te nemen, zodat we een nieu we datum moeten prikken. Overi gens worstelden de wél aanwezigen met wat ze moesten kiezen. Er was duidelijk een spanningsveld met enerzijds de ratio dat het zakelijk niet meer zo verder kan en ander zijds de emotie dat je na 18 jaar de stekker er niet wil uittrekken. We zijn er nog niet uit." Schaart constateert dat de medewer kers gewoon niet willen geloven dat de Tholenaren zo weinig naar de lo kale omroep luisteren. „Dat doet vreselijk veel pijn, maar Intomart is een toonaangevend bureau op het gebied van luisteronderzoeken. De cijfers, hoe bedroevend ook, zijn zakelijk niet te loochenen. Het was geen kwaliteitsonderzoek, want dan zouden de kosten nog hoger zijn dan bij een luisteronderzoek." De stichtingsraad heeft wel over een aantal afslankplannen van de medewerkers gesproken. Ten eerste een kleinere studio met een lagere huur, maar dan heb je eerst wel ver huiskosten. Ten tweede beperking van het aantal uitzenduren per dag en ten derde beperking van het aan tal dagen dat er uitgezonden wordt. „Dan spaar je kosten van de mu- ziekauteursrechten (buma en stem- ra), maar dan moet je weer heel goed communiceren met de inwo ners van Tholen wanneer de uitzen duren precies zijn. Alle modellen worden nu doorgerekend, zodat de stichtingsraad de volgende vergade ring alle gegevens op tafel heeft", aldus waarnemend voorzitter Schaart.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 3