E n Betho-medewerkers zijn vanaf deze week allemaal in Goes aan de slag Dé Gordiinspeuabst Vossemeerse jeugd beleeft een primeur St.-Philipsland blijft bij alarmcentrale Tilburg Ambassadeurs uit 32 landen in streekmuseum Dubbel glas dempt sirene Huijser failliet Sociale werkvoorziening sluit na 37 jaar hoofdstuk afin Tholen meten en maken Gratis s Donderdag 18 september 2003 59e jaargang no. 44 SCHILDER Scherpenisse Tel. 0166-663804 Fax 0166-662007 BEHANG - GLAS SCHILDERWERK Margriet reikt herinneringsspeld uit aan piloot De sjoelbak, mens-erger-je-niet en andere spellen liggen maandag op een tafel in de kantine van de Betho. In een vergaderkamer vind je nog een appel, naast een flesje Maggi. De verlaten productiehallen ogen immens nu ze leeg zijn. Donderdag is er voor het laatst gewerkt in de Thoolse vestiging van de sociale werkplaats, maandag morgen ging iedereen in Goes aan de slag. Zes extra busjes Zilveren jubileum Houtafdeling Bij overgang gemeente Tholen naar Zeeland Onthulling naambord bij Noorse woning Vanmiddag om twee uur wordt het een hele drukte rond streekmuseum de Meestoof aan de Bierensstraat in Sint- Annaland. Maar liefst 32 ambassadeurs en 100 andere genodigden worden er ontvangen door het bestuur van het museum. Met de onthulling van het straatnaambord Koning Haakonstraat op de uit Stavenisse naar het muse um overgebrachte Noorse woning, worden alle landen die in 1953 hulp aan het rampgebied boden, geëerd. Deze week Standpunt over Krammer-Volkerak MINSTENS 1000 SOORTEN voor sympathieke prijzen Bergen op Zoom Wouwsestraatweg 120 Tel. 0164-259698 www.schildernoom.nl Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint-Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advert@eendrachtbode.nl admin@eendrachtbode.nl Homepage: www^endrachtbode.nl iek Tholen men de ieblad. Tra 12 44 07 halfjaar, 28,00 per jaar, péi pusl e 44,05 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 1,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,26 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,- contant. Hoofdredacteur W. Heijboer. De gemeente kan er niet zomaar even tjes drie sirenes bijplaatsen. Sirenes zijn een zaak van het ministerie van binnenlandse zaken, zei burgemeester W. Nuis donderdag in de commissie algemeen bestuur. „Wij hebben des tijds op verdichting aangedrongen, gezien het karakter van onze platte landsgemeente. Maar het ministerie kiest voor plaatsing bij woonconcen- traties." Hij ging in op een opmerking van P. van Belzen (CU), die naar aan leiding van de recente test van de sire nes zei dat ze slecht hoorbaar zijn als van een huis de ramen - tegenwoordig meestal dubbel glas - gesloten zijn. „Dus zullen mensen helemaal niet re ageren als er iets gebeurt", aldus het commissielid. De landelijke stan- daardinstructie is dat men - wanneer de sirene gaat - zo snel mogelijk naar binnen moet gaan, ramen en deuren moet sluiten en de radio moet afstem men op de regionale zender. De aan vulling die J.J.P.A. Boulogne (ABT) wilde, namelijk dat men zover moge lijk van de ramen moet blijven, kan volgens Nuis niet vanwege de unifor miteit. Of het nodig is, moet in een voorkomend geval blijken uit de in formatie die de radio dan geeft. De discussie werd gevoerd bij het vaststellen van een nieuw rampen plan, nodig omdat in Zeeland sinds kort de gecoördineerde regionale inci- dentenbestrijdingsprocedure (Grip) is ingevoerd. Daarbij kan simpel aange duid worden welk rampscenario van toepassing is en dat is dan voor alle betrokkenen helder. Ook is vooruitge lopen op de overgang van de Thoolse hulpdiensten naar het Zeeuwse, door in het plan Zeeland op de eerste en Brabant op de tweede plaats te zetten. Verder is de afspraak over een coördi nerend burgemeester erin verwerkt. Prinses Margriet reikt vanmorgen in Meulvliet de eerste herinneringsspeld uit aan een hulpverlener die actief meedeed aan de noodhulp na de wa tersnood van 1 februari 1953. Dat is Rudi Idzerda, de piloot van de enige Nederlandse helikopter die ingezet kon worden tijdens de hulpverlening. Met name op Schouwen-Duiveland was die helikopter destijds aanwezig. Ook de drie commissarissen van de koningin reiken zo'n speld uit aan dhr. Van der Have, mevr. Ebbenhorst-v.d. Doel en mevr. Soethout. De Zeeuwse commissaris W.T. van Gelder begroet prinses Margriet samen met burge meester W. Nuis om elf uur bij Meul vliet. In de hal staan de Brabantse commissaris mr. F.J.M. Houben en zijn Zuid-Hollandse collega drs. J. Franssen, samen met oud-minister drs. J.P. Pronk, burgemeester P.A.C.M. van de Velden van Bergen op Zoom en voorzitter L. Coppoolse van Delta 2003 dat het programma heeft voorbe reid. Oud-minister Pronk houdt een toespraak over hulpverlening toen en nu. Er is verder een interview met een hulpverlener van toen en met de am bassadeur van Canada, het land dat sa men met Zweden de meeste hulp ver leende. Ceremoniemeester mevr. J. Santbergen leest een bedankbrief na mens het Nederlandse volk voor van minister-president Balkenende. Die zit dan zelf in de Tweede Kamer met de andere ministers in verband met de al gemene beschouwingen over de be groting 2004. In Meulvliet zitten ech ter wel 500 hulpverleners uit 1953 met vertegenwoordigers van de landen die Nederland geld of goederen schonken. Burgemeester Nuis sluit het program ma af, waarna prinses Margriet om 12.30 uur vertrekt. Autoschadebedrijf Huijser uit Tholen is gisteren failliet verklaard door de Middelburgse rechtbank. Chris Huij- .ser, oud-werknemer van Labo, begon twee jaar geleden met een eigen be drijf en huurde daarvoor een gedeelte van het pand van duikgroothandel Suunto op het Thoolse bedrijventer rein Welgelegen. Er werkten vier mensen. Mr. C.T.E. Nuis uit Goes is benoemd tot curator. Schuldeisers uit Breda, Rijnswaarde en 's-Hertento- genbosch hadden samen 7500 euro tegoed van Huijser en vroegen het faillissement aan. De schulden zijn echter veel hoger, maar de curator moest zich nog op de hoogte stellen van de situatie bij het Thoolse auto schadebedrijf. De stellingen in het Betho-magazijn zijn leeg nu de productie naar Goes is verplaatst. Frank van der Zande (links) komt een kijkje nemen hoe Kees Bolier, Liesbeth Hage, Wim Luitwieler en Jan Goedhart (v.r.n.l.) de laatste zaken in het verlaten pand opruimen. In het lege gebouw aan de Slabbe- coomweg mimen vestigingsleider Kees Bolier en telefoniste Liesbeth Hage de laatste dingen op uit de kan toren. Hun stemmen klinken hol in de kale vertrekken. Het geeft een raar gevoel, vinden ze. In het magazijn zijn de stellingen leeg. Een vrachtwa gen staat gereed om zaken in te laden die naar Goes moeten. Wim Luitwie ler, Jan Goedhart en Chris Otten zijn daarmee bezig. Met een heftruck zet ten ze een bureau in de auto. Van de bedrijvigheid die hier jarenlang heer ste, is niets meer te merken. Frank van der Zande uit Stavenisse komt op zijn vrije dag - hij is toevallig in de buurt - even een kijkje nemen. In Boliers kamer liggen de papier snippers op de grond. Hij is bezig de archiefkast op te mimen. Vanalles komt er voor de dag: offertes voor de nieuwbouw, een uitspraak van de Raad van State met betrekking tot de spuiterij. Bolier selecteert wat er naar Goes kan, de rest verdwijnt in de ver- snipperaar. Half augustus gingen de eerste Tho- lenaren in Goes aan het werk. „Drie busjes met 22 tot 25 mensen. De eer ste week deden we het zo dat ze eerst naar hier kwamen en dan om acht uur samen naar Goes reden." In die pe riode was het bedrijf van opdrachtge ver Nijpels gesloten en was er weinig werk, zodat de verhuizing bewust tóen werd gepland, vertelt Bolier. „Ik vond het ook beter dat de mensen in Goes de opbouw van hun afdeling zagen, in plaats van hier het afbre ken." In de hoofdvestiging van de Betho werken de Tholenaren in de zelfde groep en onder dezelfde lei ding als voorheen. In Goes is mimte voor hen gemaakt en vorige week was die gereed voor de zonnebanken en het magazijn. Zodoende zijn de ongeveer 55 medewerkers van die af deling én de leiding nu uit Tholen vertrokken. Alle Thoolse Betho-me- dewerkers zijn meeverhuisd, er is niemand gestopt, zegt Bolier. Hij laat weten dat ze iedereen erg dankbaar zijn die zich ervoor heeft ingezet om de Betho in Tholen open te houden. Van meet af aan was er in Tholen ver zet tegen de sluiting van wat binnen de Betho-organisatie 'het industrieel bedrijf' heet. Hét grote breekpunt was de langere reistijd, waar soms bijzonder emotioneel op werd gere ageerd door de mensen. Afgesproken is dat niemand langer dan een uur on derweg zal zijn. Er zijn zes nieuwe personenbussen aangeschaft (ze bie den plaats aan negen personen), zo dat uit elke plaats op Tholen en Sint- Philipsland één of meer bussen kun nen rijden. Tussen de middag zijn er ritten voor degenen die geen hele dag werken. In de aanloop naar de slui ting - volgens het bestuur nodig-om het bedrijf uit de rode cijfers te hou den - is naar alternatieven gezocht. Detachering bij bedrijven of instellin gen in de buurt kwam daarbij nadruk kelijk in beeld. Voor maximaal acht werknemers zijn daarover op dit mo ment gesprekken gaande. Donderdag trok het merendeel van de Betho-medewerkers in Tholen de deur voor het laatst achter zich dicht. Met de emoties viel het toen erg mee, vinden Kees Bolier en Liesbeth Hage. „Op de mosselavond die we vrijdag in Goes hadden, was dat an ders. Toen vloeiden er bij sommigen ook tranen." Deze activiteit van de personeelsvereniging trok 130 deel nemers, waarvan 40 uit Tholen. De p.v. van de Betho organiseert jaar lijks heel wat, altijd voor beide vesti gingen samen. Een bezoek aan de Night of the Proms en aan een kerst markt, bingo's met Pasen en Kerst mis, een feestavond, een reisje en een sportdag. In Tholen zette Bolier jaarlijks een fietstocht uit en die werd dan afgesloten met een barbe cue. Het droeg allemaal bij aan het gevoel van saamhorigheid dat de Betho-medewerkers hadden en heb ben. Velen werken dan ook al heel wat jaren bij het bedrijf. Natuurlijk was het die laatste dagen geen feest. Dat was het wél een week eerder, de laatste keer dat er op vrij dag gewerkt werd aan de Slabbe- coomweg (de vestiging was om de week op vrijdag gesloten). Het zilve ren jubileum van medewerker Ko van de Griek uit Sint-Maartensdijk werd gevierd. Bolier: „Voor dit laat ste jubileum in Tholen hebben we al le medewerkers terug laten komen, dus ook degenen die normaal niet op vrijdag werken. En de mannen van het eerste uur - Hoogedeure en Wee- da - waren er ook." Bolier sprak de jubilaris toe op rijm. In datzelfde ge dicht liet hij de sluiting natuurlijk niet onvermeld. 'Niet leuk om hier nu weg te moeten. Kijk hier eens om, zie toch die snoeten. Alles wat hier is opgebouwd, wordt plotseling naar Goes gestouwd'. De vestigingsleider riep de mensen op om er wat van te maken op de nieuwe werkplek en stak hen een hart onder de riem. 'Kom mensen laat de moed niet zak ken. Probeer de draad vlug op te pak ken. Heel positief het te ervaren. Pro ductieve en gezonde jaren wens ik hier de aanwezigen toe. Het is soms moeilijk, maar ik doe mijn best om allen hier te steunen'. Het begin van de Betho in Tholen was in 1966. Toen kwam Hoogedeu re naar Tholen, maar hij had al te maken met mensen die bij de ver schillende gemeenten bij de buiten dienst gedetacheerd waren. „Hij heeft weieens verteld dat hij hen elke vrijdag op de brommer afging om het loon uit te betalen", aldus Bolier. ZIE VERDER PAGINA 7 De Thoolse brandweer en de ambulancedienst gaan eind september over naar de gezamenlijke meldkamer in Zeeland in Middelburg. Net als de politie kunnen ze voortaan van hieruit worden aangestuurd. Een melder van een ongeval of brand uit Tholen met het netnummer 0166 komt di rect bij de meldkamer in Middelburg terecht. Inwoners van Sint-Phi- lipsland en Anna Jacobapolder blijven echter aangewezen op de nieuwe alarmcentrale in Tilburg. Het netnummer 0167 voor deze woonkernen kan door KPN in dit digitale tijdperk niet apart overgezet worden naar de gezamenlijke meldkamer op Walcheren. Het gemeentebestuur heeft hierover een brief geschreven naar de betrokken instanties. Vanaf morgen worden inwoners via een nieuwsbrief die huis-aan-huis wordt verspreid, op de hoogte ge steld van de veranderingen. Volgen de week vrijdag en zaterdag gaan de vijf blusgroepen op Tholen en Sint- Philipsland, en de ambulancedienst in Sint-Maartensdijk, over naar de nieuwe gezamenlijke meldkamer Zeeland in de Zeeuwse hoofdstad. Voor de operatie om alle apparatuur op Zeeland te richten, zijn twee dagen uitgetrokken. Het gaat om het opnieuw programmeren van alarmontvangers in de kazernes en de ambulancepost, het anders rich ten van antennes, het aansturen van sirenes, maar ook om het aanpassen van brandmeldinstallaties van be drijven. De werkzaamheden begin nen vrijdagochtend in Sint-Anna- land en eindigen zaterdagmiddag in Sint-Maartensdijk waar de appara tuur in de kazerne en de ambulance post als laatste wordt overgezet. Zo zijn de mobilofoons van beide dien sten gekoppeld. Tijdens deze operatie is een ploeg van zes man paraat op een van de kazernes om onmiddellijk in actie te komen als dat nodig is. Voor het omzetten van de sirenes komt de ladderwagen van de brandweer in Bergen op Zoom. Beide centrales (in Middelburg en Tilburg) zullen tijdens de operatie voor alarmmel dingen uit onze streek open staan. De waarschuwingssirenes worden vanaf 6 oktober ook vanuit het Zeeuwse aangestuurd. Het testen gaat weer maandelijks gebeuren. Bij de laatste test op 1 september zijn er klachten gekomen uit Sint-Anna land en de omgeving van de Veer- straat in Oud-Vossemeer. De boodschap van de hulpdiensten is dat er niets verandert voor degene die 1-1-2 belt. De operatie is het ge volg van het feit dat de rijksover heid de politie, brandweer en ambu lance samen wil laten vallen met de provinciegrenzen. Voorheen zat al leen de politie in Middelburg op de meldkamer. Brandweer en ambulan ce werden via 1-1-2 in Tilburg aan gestuurd vanuit de meldkamer in Roosendaal. Dat gaat veranderen. De brandweer is uit de gemeen schappelijke regeling met westelijk Noord-Brabant gestapt. De over gang heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar nu valt Sint-Phi- lipsland toch nog uit de Zeeuwse boot omdat het via het vaste tele foonnet verbonden blijft met Noord- Brabant. Inwoners die daar 1-1-2 bellen, krijgen de alarmcentrale in Tilburg aan de lijn. KPN is namelijk niet in staat om binnen het netnum mer 0167 een splitsing te maken en Sint-Philipsland en Anna Jacobapol der over te hevelen naar Zeeland. Tholen gaat dus naar Zeeland, Sint- Philipsland blijft in Noord-Brabant terwijl het juist de bedoeling was om de hulpverlening samen te laten vallen met de provinciegrenzen. ZIE VERDER PAGINA 11 Zweden en Canada waren de twee landen die in goederen en geld het meest aan Nederland gaven na de watersnood. Ook uit buurlanden als Duitsland, België en Frankrijk kwam er hulp, maar ook van heel ver weg: uit Nieuw-Zeeland en Aus tralië. De ambassadeur van Nieuw- Zeeland moet echter donderdag naar de begrafenis van de om het leven gebrachte minister van buitenlandse zaken van Zweden en heeft op het laatste moment afgezegd. Noorwegen heeft momenteel geen ambassadeur in Nederland. Mevr. Yngvild Berggrav, tweede secretaris van de Noorse ambassade, vertegen woordigt vandaag haar land. Zij ont hult om kwart over twee het straat naambord op de gerestaureerde wo ning. Noorwegen schonk na de fe- bruariramp 200 houten woningen aan Nederland. Deze werden als bouwpakketten geleverd, waarmee snel de woning kon worden ge plaatst. Noorwegen had die zelf na de Tweede Wereldoorlog laten ont wikkelen om op korte termijn te kunnen voorzien in de huisvestings behoefte. Met name in het noorden van Noorwegen waren in de oorlog vele huizen door brand verwoest en was de behoefte aan huisvesting groot. ZIE VERDER PAGINA II Oud-Tholenaar Bram Nelisse bezoekt kerk op monumentendag Lisette Griep loopt stage in pretpark in de Verenigde Staten Jordy van de Zande uit Oud-Vossemeer wint viskampioenschap EN VERDER... Omwonende verwachten extra verkeersdrukte bij Vijfhoek Gemeente valt over fietsenstalling Ger. Gem. zonder vergunning OVERTREFT GIJ IEMAND IN IETS? WELLICHT OVERTREFT HIJ IN IETS ANDERS Dit nummer bestaat uit 18 pagina's De raadscommissie gemeentelijke ontwikkeling wijdt maandagavond 29 september om half acht een extra ver gadering aan het Krammer-Volkerak. Een actueel vraagstuk in verband met het bestrijden van de blauwalgen. Op 3 oktober neemt het bestuurlijk over leg daarover een beslissing en b. en w. willen van de raad weten, welke stem Tholen daar moet laten horen. Zoals eerder gemeld zijn er diverse oplos singsrichtingen mogelijk voor het uit zetten van een koers naar een gezond en duurzaam ecosysteem. Wat echter goed is voor de een, kan weer nadelig voor de ander zijn. Als er bijvoor beeld meer zout water in het Kram mer-Volkerak komt, kan de landbouw dat niet meer gebruiken voor berege ning. B. en w. nemen dinsdag a.s. pas een besluit over een voorstel dat ver volgens naar de raadscommissie wordt gestuurd. Advertentie I.M. Alle 250 basisschoolleerlingen in Oud-Vossemeer maakten gisteren tijdens de landelijke actiedag 'Op voeten en fietsen naar school' kennis met een vrachtwa gen en tractor die uitgerust zijn met een dodehoekspiegel. Veel scholieren in de gemeente Tholen krijgen in het dagelijks verkeer te maken met het zware land bouw- en vrachtverkeer en het is goed om stil te staan bij de gevaren die ze daar bij lopen, aldus 3VO en Transport en logistiek Nederland (TLN). Beide organi saties hebben met financiële ondersteuning van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) een voorlichtingscampagne op touw gezet. In Oud-Vossemeer werd tevens het verkeersgedrag rondom het brengen en halen van kinderen bij de drie scholen in de Burgemeester Versluijsstraat onder de loep genomen. Dit najaar wordt op 15 Zeeuwse basisscholen aandacht geschonken aan gevaarlijke verkeerssituaties die kunnen ontstaan als vrachtwagen- of tractorchauffeurs de kinde ren niet goed kunnen zien. Aan de hand van een videoband en lesmateriaal hebben de leerlingen in de verkeerslessen uitleg gekregen over de gevaren die op de loer liggen als zij zich in de nabijheid van landbouw- of vrachtverkeer bevinden. De basisscholen in Oud-Vossemeer beleefden gisteren de primeur van de veiligheidscampagne en de kinderen mochten plaatsnemen op de stoel van een trucker of tractdrchauffeur om zelf te ervaren hoe ze vanuit de positie achter het stuur (over het hoofd) gezien kunnen worden. Vrachtwagenchauffeur Kees Vos en tractorchauffeur Albert van de Klundert gaven samen met leden van verkeersorganisatie 3VO uitleg over het doel van de do dehoekspiegel en ze lieten de scholieren posities innemen rond het voertuig om te be palen waar de blinde vlekken voor de chauffeur zich precies bevinden. Bas Vroon land, projectleider landbouwverkeer van 3VO, is erg blij dat er nu ook veel aandacht aan grote landbouwmachines wordt geschonken. „Bij de huidige generatie vrachtwa gens is al veel aandacht aan de dodehoekspiegel gegeven, maar in de landbouw en het grondverzet valt er nog veel te verbeteren. Je hebt bijvoorbeeld bij tractoren, graafma chines, bietenrooiers en combines als chauffeur ook dikwijls hinder van machine-on derdelen die het zicht op bepaalde gebieden belemmeren. Verder is het zicht vaak niet optimaal omdat ramen en spiegels onder de modder zitten." Zie verder pagina 15. De schoolkinderen in Oud-Vossemeer konden gisteren zelf een kijkje nemen in de cabine van een zware landbouwtractor. Vanaf de chauffeursstoel konden ze bepalen of het zicht naar alle kanten in orde was.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 1