Twee gewonden bij
botsing drie auto's
Post weg/Kettingdij k
Herkansing voor
project Veilig Honk
Tholen naar meldkamer Zeeland, KPN
kan het netnummer 0167 niet afsplitsen
Gemeente valt over fietsenstalling
Ger. Gem. zonder vergunning
Uitbreiding zuivering
in Tholen voor Flupland
vNV \N x-v v x
x x X x x x\ -
0sX X x X- X - X X 'X -
X XX XXX V"X
Schuin kapje erker
aan woonhuis kan niet
Luuk Blom vindt de
troonrede nietszeggend
Doorspoelproef afhankelijk
van inspraak zoet water goed
Waterschap
schrapt twee
sectorhoofden
Gelegenheid voor ontmoetingen
Donderdag 18 september 2003
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
Een kop-staartbotsing waarbij drie auto's betrokken wa
ren, heeft zaterdagmorgen twee gewonden en materiële
schade opgeleverd. Het doorgaande verkeer ondervond
ruim een uur vertraging. Voor de hulpverlening rukte be
halve de ambulance uit Sint-Maartensdijk ook een twee
de ambulance uit West-Brabant uit. Twee vrouwen had
den nekklachten.
Ambtenaren van de gemeente Tholen hebben geen tijd ge
had om zich over het project Veilig Honk te buigen. „Er
waren andere prioriteiten, maar het is nog steeds een zinnig
en interessant project", zei wethouder mevr. drs. M.A.E.
Velthuis in de commissie welzijn en onderwijs op schrifte
lijke vragen van de fracties van de VVD en de CU. De twee
partijen benadrukten het belang van de vluchthavens voor
Thoolse scholieren. Bij ongelukjes, een kapotte fiets, ruzies,
bedreigingen, e.d. kunnen ze bij een veilig honk terecht.
Er zijn wel sporen van blauwalgen gevonden in het zoete
water dat bij Tholen wordt gebruikt voor beregening,
maar niet zodanig dat er maatregelen genomen moeten
worden. Dat zei dijkgraaf W.A. Gosselaar van het water
schap op vragen van hoofdingeland Chr. Koopman uit
Sint-Maartensdijk. Die informeerde naar de wekelijkse
bemonstering, eerder dit jaar, van het water, dat uit het
Schelde-Rijnkanaal in de polders rond Tholen werd in
gelaten.
Mobiel
Tweede auto
Doorslaggevend
Het gemeentebestuur van Tholen is niet te spreken over de
grote fietsenstalling bij de nieuwe Rehobothkerk van de
Gereformeerde Gemeente in Tholen. „Die staat er zonder
vergunning en er kloppen ook een aantal dingen niet",
zegt wethouder van volkshuisvesting W.C. van Kempen.
„We konden niet meer op de bouwvergunning wachten",
zegt voorzitter M.J. Kot van de bouwcommissie.
Wisselgeld
Twee Thoolse basisscholen naar prinsjesdag
„Ik zag ineens dat er een auto voor
me stilstond en ging vol op de rem
staan", vertelt een 49-jarige man uit
Breda, die op weg is naar camping
de Zeester in Scherpenisse. „In mijn
spiegel zag ik nog een auto aanko
men en ik zette me al schrap voor de
mogelijke klap. En die kwam ook.
In een vloek en een zucht was het
gebeurd en kreeg ik een klap van
achteren. Ik sta hier echt met knik
kende knieën,", aldus de Bredanaar,
die zei 80 km te rijden.
Zijn groene Renault was de middel
ste van een rijtje met drie auto's dat
omstreeks tien voor elf zaterdag
morgen vanaf de stoplichten op de
Nieuwe Postweg richting Poortvliet
reed. De voorste auto, een grijze
Mazda, werd bestuurd door een 37-
jarige vrouw uit Lepelstraat die een
zoon van een kennis als passagier
had. Ze minderde vaart en sorteerde
voor om linksaf de Kettingdijk op te
gaan richting camping de Striene,
maar ze moest wachten voor tegen
liggers die uit Poortvliet kwamen.
De man uit Breda kon nog tijdig
remmen, maar de achter hem rijden
de Mazda van een 59-jarige man uit
Hoogerheide lukte dat niet meer.
Die klapte op de Renault, waarbij de
twee airbags in de achterste Mazda
uitklapten. De 58-jarige vrouw van
de Hoogerheidenaar raakte daarbij
gewond. Ze klaagde over haar borst
en had ademhalingsmoeilijkheden.
Het ambulancepersoneel nam het
zekere voor het onzekere en nam al
le zorgvuldigheid in acht om de ge
wonden gereed te maken voor ver
der vervoer naar ziekenhuis Lie-
vensberg in Bergen op Zoom. Na
behandeling konden ze het zieken
huis weer verlaten.
De voorste Mazda was aan de ach
terkant licht beschadigd, evenals
de Renault, die middenin reed. De
achterste Mazda was het zwaarst
beschadigd. De voorkant lag be
hoorlijk in de kreukels. De politie
was met twee auto's ter plaatse en
zette de wagens op de Postweg om
het verkeer te blokkeren. Aan
weerszijden kwam al lang een flin
ke rij te staan op deze drukke
doorgaande verbinding tussen
Tholen en Poortvliet. Met het
mooie weer gingen er velen naar
de campings en ook de Micradag
bij De Graaf in Poortvliet trok veel
verkeer aan. De politie leidde het
verkeer bij toerbeurt eerst door de
berm en nadat de ambulances met
de gewonden vertrokken waren,
kon het verkeer weer van één rij
strook gebruik maken. Even na
twaalven kwam bergingsbedrijf
Faasen uit Steenbergen de zwaar
beschadigde Mazda weghalen,
waarmee de Postweg weer hele
maal vrij was.
De VVD wees bij monde van mevr. dit oppakken?", aldus het CU-
M.K. van Gorsel-de Oude op de re
cente ontvoering van een kind in
Friesland. Ze vond dat de gemeente
Tholen projecten als Veilig Honk
dient te ondersteunen, evenals de
politie. „We kunnen op deze manier
subjectieve veiligheid creëeren",
zei P. van Belzen. „Voor de veilig
heid doen we toch alles? De bussen
rijden sporadisch, dus het probleem
van onveilige situaties voor fietsen
de scholieren is alleen maar sterker
geworden. Laten we daarom verder
investeren in veiligheid. Misschien
kan het servicevureau Voor Elkaar
raadslid.
SGP-raadslid H.W. van Eenennaam
sprak ook over 'een goed initiatief.'
„Er dienen wel voldoende gelden
voor te zijn."
Wethouder Velthuis zegde toe hier
op terug te komen. „Driekwart jaar
geleden hebben we ons er uitge
breid over georiënteerd, maar er
bleek te weinig capaciteit voor te
zijn. In de aanloop naar de begro
ting 2003 is het toen gesneuveld,
maar inmiddels is er wel een veilig
honk bij Poortvliet", zo wist de
wethouder.
De algemene vergadering van wa
terschap Zeeuwse Eilanden heeft be
sloten 1.630.000 euro beschikbaar te
stellen voor uitbreiding van de riool
waterzuiveringsinstallatie (rwzi) in
Tholen.
Begin 2004 wordt begonnen aan de
ombouw van de zuiveringsinstalla
tie. De werkzaamheden zullen onge
veer een jaar duren. De rwzi wordt
aangepast, zodat hij in 2005 aan de
eisen voldoet. In samenwerking met
de gemeente is een optimalisatiestu
die uitgevoerd naar het afvalwater
systeem. Hierbij is gekeken naar de
riolering, het transportsysteem en de
rioolwaterzuiveringsinstallatie. Uit
dat onderzoek is gebleken dat uit
breiding van de installatie noodza
kelijk is. Daarbij speelde mee dat
vanaf 2007 het afvalwater uit Sint-
Philipsland ook zal worden verwerkt
door de zuiveringsinstallatie in Tho
len. De eigen zuiveringsinstallatie
van dat dorp wordt dan gesloten.
Van de 1.630.000 euro die aan de
verbouwing van de rwzi wordt be
steed, is 779.000 euro gereserveerd
voor civiele en bouwkundige wer
ken, 587.100 euro voor werktuig
bouwkundige werken, 203.300 euro
voor besturing en automatisering,
40.600 euro voor algemene kosten
en 20.000 euro voor personeelslas
ten van een interne projectleider.
Deze bedragen zijn gebaseerd op
kosten van vergelijkbare projecten
die al door het waterschap zijn uit
gevoerd.
Het voorstel was al besproken in de
commissie waterbeheer. De algeme
ne vergadering heeft het advies van
de commissie unaniem overgeno
men.
Koopman vroeg naar het protocol
dat opgesteld wordt voor het stop
zetten van de inlaat van zoet water.
„Dat staat nog niet op papier", ant
woordde de dijkgraaf. Het dage
lijks bestuur moet het protocol nog
bespreken. De controle had tot nu
toe geen verontrustend signaal op
geleverd, meldde Gosselaar, maar
gezworene drs. A.W. van de Hoef
maakte duidelijk dat er wel sporen
van hlauwalgen waren geweest.
„In het begin wel", erkende de
dijkgraaf. Uit de verdere controles
bleek voor hem echter geen nood
zaak om in te grijpen. „Als de tem
peratuur stijgt, kunnen de sporen
toenemen. De inlaat kan in elk ge
val gesloten worden als er teveel
sporen van blauwalgen komen",
aldus Gosselaar.
Drs. R.H.D. Lambeck (hoofdinge
land ingezetenen uit Kapelle) in
formeerde naar de doorspoelproef
in het Volkerak-Zoommeer. „Het
waterschap wil dat heel graag,
maar natuur en visserij hebben be
zwaren", zei de dijkgraaf. „Ook
het ministerie van verkeer en wa
ter-staat wil de doorspoelproef wel.
Er loopt nu een procedure voor,
waarbij behalve verkeer en water
staat ook het ministerie van land
bouw, natuur en voedselkwaliteit
betrokken is. Het is afhankelijk van
de inspraakreacties of de door
spoelproef doorgaat", aldus Gosse
laar tijdens de algemene vergade
ring van waterschap Zeeuwse
Eilanden.
VERVOLG VAN VOOR PAGINA
Maar voor de praktijk van de politie
was dat ook altijd zo. „We verwach
ten dan ook geen problemen. Voor de
politie is dit al jaar en dag zo," bena
drukken brandweercommandant J. de
Feijter en J.A.M. Verschuren van de
ambulancedienst.
Voor de melder van een brand of on
geval verandert er dus niets. Het
nummer voor spoed blijft 1-1-2. Ook
voor de inwoners van Sint-Philips-
land en Anna Jacobapolder met het
netnummer 0167. Deze dorpen val
len in de regio West-Brabant zoals
Nieuw-Vossemeer, De Heen, Steen
bergen, Dinteloord en Kruisland.
Hulpvragers uit Sint-Philipsland blij
ven vanuit de oude centrale in Til
burg doorgeschakeld worden. Dat is
nu al zo en dat blijft zo. Volgens De
Feijter is het personeel van de meld
kamer in Tilburg gewend aan het feit
dat Sint-Philipsland en Anna Jacoba
polder in de politieregio Zeeland lig
gen.
Ze benadrukken dat er voor de inwo
ners niets verandert. Verschuren: „De
ambulance blijft op Tholen gestatio
neerd met dezelfde mensen. Die zijn
heel goed bekend met de regio. Het
alarmnummer blijft 1-1-2. Voor Tho
len komen ze straks in Middelburg
terecht. Wie mobiel belt, komt in
Driebergen terecht, de woonkernen
met 0167 gaan eerst naar een andere
centrale en worden gelijk doorge
schakeld."
De centrale post ambulancevervoer
Zeeland (CPA) gaat voortaan de op
drachten aan de ambulance op Tho
len geven. „De CPA zal ook de pa
raatheid bewaken. Vanaf de melding
aan de post zal er gestreefd worden
om binnen 15 minuten een ambulan
ce ter plekke te krijgen. Het kan zijn
dat er een andere Zeeuwse ambulan
ce op voorhand al dichtbij het eiland
wordt gestationeerd. En als er een
tweede auto nodig is, dan zal de CPA
bekijken welke ambulance er het
snelst ingezet kan worden."
Dan wordt eerst gekeken of er een
Zeeuwse auto kan uitrukken. „Er staat
op werkdagen een ambulance op het
terrein van rijkswaterstaat bij de afrit
van de A58 bij Rilland. Die kan dan
direct over de Oesterdam worden ge
stuurd waar je goed kunt doorrijden.
Dat is makkelijker dan de ambulance
uit Bergen op Zoom te laten komen
die via de binnenstad, de Nieuw Be-
ij moerse weg en de Thoolseweg naar
Tholen moet komen. Maar als Rilland
er niet is, dan wordt Bergen op Zoom
opgeroepen via de CPA Midden- en
West-Brabant."
Wat waarschijnlijk wel zal verande
ren is het inzetten van de Thoolse
ambulance voor niet spoedeisende
ritten. Nu wordt volgens Verschuren
de Thoolse ambulance nog al eens
ingezet voor het gebied Willemstad-
Roosendaal-Putte. De verzoeken om
bijstand in West-Brabant zullen
voortaan door de CPA Zeeland wor
den beoordeeld. „Dat wordt gunsti
ger voor Tholen. Nu wordt Tholen
nog al eens naar Putte gestuurd,
maar daar kun je net zo goed een
ambulance uit Goes naar toe sturen.
Daar staan er twee. Als Tholen naar
Putte moest, werd er een tweede au
to naar Tholen gestuurd. Dat hoeft
dan niet meer. De beschikbaarheid
voor Tholen zal toenemen."
Tholen zal volgens Verschuren
voortaan wel vaker in Steenbergen
en directe omgeving worden ingezet
omdat het beter aan te rijden is dan
vanuit Bergen op Zoom.
De RAVZ pleitte er eind mei bij het
ministerie voor om de standplaats op
Tholen te verplaatsen van Sint-
Maartensdijk naar Tholen of Oud-
Vossemeer.Daarmee zou westelijk
Noord-Brabant (en zonodig Rei-
merswaal) beter kunnen worden be
diend zonder dat de dienstverlening
op Tholen en Sint-Philipsland daar
onder lijdt. Verschuren: „Het gaat
dan om een permanente post. Dat
heeft voor het eiland geen gevolgen.
Alle woonkernen zijn binnen de 15
minuten aan te rijden."
Een besluit daarover is echter nog
niet genomen. „Maar de commotie
erover is wel heel groot. Kom je aan
de ambulance in de regio, dan jaag
je mensen tegen je in het harnas."
Wat Verschuren nu vooral van be
lang vindt, is dat de melder duidelijk
vermeldt waar hij zich bevindt.
„Een goede plaatsbepaling maakt
een snellere inzet van de hulpverle
ning mogelijk. Als voorbeeld noem
ik maar de beruchte kruising Rijks
weg/ Philipsdam. De ambulance uit
Tholen is er sneller dan de ambulan
ce uit Bergen op Zoom. We staan er
vanuit Sint-Maartensdijk in acht mi
nuten. Dat kan doorslaggevend
zijn."
De RAVZ heeft de gemeente ge
vraagd om een portocabin te plaat
sen naast de ambulancepost aan de
Noordpoort, zodat het personeel
(chauffeur en verpleegkundige) ook
's nachts aanwezig kan zijn op de
post. De toestemming is nog niet
binnen.
Vanavond worden de leden van de
adviescommissie algemeen bestuur
na de raadsvergadering op de hoogte
gebracht van de stand van zaken. De
regionale projectleider De Boo van
Uien van de gezamenlijke meldka
mer, de regionale brandweercom
mandant Zeeland Van Leersum en
directeur J. van der Velde van de re
gionale ambulancevoorziening Zee
land komen een en ander toelichten.
\<s\s C- X X -
AiV x X v XNV 'N,
De fietsenstalling bij de Rehobothkerk is zonder vergunning gebouwd.
Voor de ingebruikneming van de
kerk wilde hij toch heel graag de
fietsenstalling klaar hebben en die
voorziet zeker in een behoefte. En
zonder vergunning bouwen, dat is
in Stadszicht niets nieuws. Want de
gemeenteraad moest het bestem
mingsplan nog vaststellen, toen er
al aan de nieuwe woonwijk begon
nen was. „Maar net zoals voor de
fietsenstallingen bij de bushaltes,
van de gemeente en de provincie,
moet ook hier eerst een bouwver
gunning voor zijn", vindt wethou
der Van Kempen. „Ambtelijk wordt
hier verder werk van gemaakt en
als de welstandscommissie zegt dat
er aanpassingen nodig zijn, moeten
die ook aangebracht worden."
Kot heeft echter heel weinig zin
om nog veranderingen aan te bren
gen. „De gemeente heeft voorge
steld om er zes losse fietsenstallin
gen van te maken, gezien vanaf de
ds. G.H. Kerstenstraat, maar dat is
voor ons niet acceptabel. De fiet
senstalling wordt bekleed met
klimop en dan zie je er helemaal
niets meer van. Ik geloof dan ook
niet, dat de gemeente hier verder
over zal vallen." Kot vindt trou
wens, dat er bij de gemeente een
aantal zaken niet goed zijn gegaan
bij het vergunningentraject. Ge
deeltelijk trekt hij ook zelf het boe
tekleed aan in verband met de
voorzitterswisseling bij de bouw
commissie. De fietsenstalling op
zich bevalt uitstekend. Met het
mooie weer van de afgelopen zon
dagen is hij zelfs al weer te klein,
zoveel kerkgangers komen er op de
fiets naar de nieuwe Rehobothkerk
in Tholen.
De welstandscommissie kon onlangs geen goèdkeuring verlenen voor
het aanbrengen van een schuine kap boven de bestaande erker van het
woonhuis van het echtpaar Verhees aan Onder de Molen 14 in Oud-
Vossemeer. Meestal wordt er door een kleine wijziging in het ontwerp,
of door andere materiaal voor te stellen, wel een mouw aan gepast,
maar dit keer was de commissie onverbiddelijk.
De opdrachtgever had ontwerpbureau je er beter zink op leggen.''
P. Timmermans uit Tholen een teke
ning laten maken voor de verandering
aan de voorgevel. Het schuine dakje
zou voorzien worden van 'singels'.
De gedelegeerde (één architect) had
het plan al bekeken en doorgestuurd
naar de grote commissies waar vijf ar
chitecten zich nogmaals over het plan
bogen. Timmermans was uitgenodigd
om een en ander toe te lichten.
Voorzitter J.W. van de Weerd vroeg
om een heroverweging van het plan.
Timmermans legde uit dat het gepre
senteerde plan de uitdrukkelijke wens
was van Verhees. „Ik heb een aantal
voorstellen gemaakt, de opdrachtge
vers hebben deze keuze gemaakt. Het
gaat om het beeld dat hen aan
spreekt." Maar daar nam de commis
sie geen genoegen mee. H.J. Groene-
wegen wees erop dat de verandering
plaatsvindt in de hoofvorm van het
huis. Hij was het niet eens met het
schuine dakje, maar ook niet met ma
teriaal dat daarvoor zou worden ge
bruikt. „Het krijgt een dominantie die
niet past in de architectonische vorm.
Het is bovendien ook nog aan de
straatkant. Daar kun je niet zomaar en
dakje op zetten met singels. Dan kun
Timmermans legde nogmaals uit dat
dit de wens van de opdrachtgever is.
„Ik kom er niet mee weg. Ik heb wel
gezocht naar een kapvorm omdat het
een aanbouw aan de voorzijde is.
Maar het is een doodlopende straat en
de laatste woning in die straat."
Het advies dat Timmermans mee
kreeg, was om de bestaande woning
zo te houden. De gemeente krijgt het
advies om geen medewerking te ver
lenen aan de verbouwing. Timmer
mans waagde nog een poging. Hij zei
dat het met pannen niet beter wordt,
omdat het maar om een klein opper
vlak gaat. Hij stelde voor om de kleur
van het beschot te veranderen, maar
Van de Weerd ging niet akkoord met
het voorstel: „Het is geen wisselgeld.
We zijn unaniem en duidelijk."
Toch probeerde M.J.J. Onrust om nog
naar een compromis te zoeken. „Geef
het dak meer volume en maak de
overstek langer." Maar de voorzitter
vond ook dat niet goed: „U wordt
meegezogen in de wil het op te los
sen."
Waterschap Zeeuwse Eilanden bezui
nigt verder op personeelskosten door
de banen van twee sectorhoofden te
schrappen. Jan Dees uit Tholen be
hoort tot de drie gelukkigen die hun
baan behouden. Hij blijft directeur
waterbeheer met onderhoud, plan
vorming, laboratorium, zuivering- en
installatiebeheer. Dees vormt per 1
oktober samen met Hans Brouwer
(juridische zaken, vergunningen,
handhaving, facilitaire dienst) en
Wim Veldhuis (waterkeringen, we
gen, muskusrattenbestrijding) en se
cretaris-directeur Joan de Visser (fi
nanciën) de vierhoofdige directie.
Voorheen waren dat zes mensen. Pe
ter Visch en Hans Filius krijgen nieu
we functies. Visch gaat de concern
staf aansturen, waaronder bestuur
lijke zaken, voorlichting, personeels
zaken en het secretariaat vallen. Fili
us wordt de interne accountant. Hij
gaat de financiële processen scherp in
de gaten houden. Deze reorganisatie
is de voorbode van de invoering van
het zogenaamde INK-systeem, een
landelijk beproefd sturingsmodel
waarbij zeer gestructureerd en plan
matig wordt gewerkt om het water
schap op een hoger kwaliteitsniveau
te krijgen. Er komen nog diverse in
terne verhuizingen. Verder wordt ge
keken naar verzelfstandiging van de
facilitaire dienst, met materieelbe-
heer en de exploitatie van gebouwen.
De nog van het waterschap Tholen
afkomstige Gerard de Wilde blijft
werken voor waterkeringen en we
gen, maar krijgt Peter Visch als baas.
Zeeuwse Eilanden bezuinigde eerder
al op personeelskosten door de func
ties van districtshoofden te schrap
pen. De hele operatie gaat zonder ge
dwongen ontslagen, maar via
natuurlijk verloop moet de reorgani
satie op termijn financieel voordeel
opleveren. De gemiddelde leeftijd
van de medewerkers bij het water
schap is nu 43 jaar.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Van de 200 woningen zijn er 19 in
Stavenisse gebouwd, waarvan er nog
17 in gebruik zijn. Twee zijn er ge
sloopt en daarvan maakte aannemer
Kleinbouw Techniek uit Sint-Philips
land één Noorse woning bij streek
museum de Meestoof. Daarmee
wordt de hulpverlening na de waters
nood ook voor de toekomst levendig
gehouden. De Noorse koning Haakon
bracht 13 augustus 1954 een bezoek
aan Stavenisse om de huizen aan de
Kerkstraat, Graaf van Loonstraat en
de naar hem genoemde Koning Haak-
onstraat te bezichtigen. De meeste
Noorse houten woningen die nu nog
in Stavenisse staan, hebben inmiddels
een stenen ombouw gekregen.
De bij het streekmuseum herbouwde
Noorse woning is in originele staat
ingericht in de stijl van de jaren vijf
tig. Dit is gebeurd door vrijwilligers
van de Meestoof. Die zijn daarom
vanmiddag ook uitgenodigd bij de
officiële opening, samen met de
sponsors die dit project mogelijk
hebben gemaakt. Voorzitter drs.
Th.G.A. Westerveld en zijn medebe
stuursleden ontvangen om tien voor
twee mevr. Berggrav met voorzitter
L. Coppoolse van het bestuurlijk
overleg Delta 2003 en burgemeester
W. Nuis. De burgemeester, Wester
veld en mevr. Berggrav houden toe
spraken en de museumvoorzitter
biedt de Noorse ambassadesecretaris
ook een attentie aan. In kleine groep
jes wordt daarna de houten woning
bezichtigd.
Om drie uur vertrekken de ambassa
deurs per bus naar Stavenisse, waar
via het Van der Lek de Clercqplein,
Pr. Margrietstraat en Pr. Beatrixstraat
naar de Koning Haakonstraat wordt
gereden
Ook vier bussen met hulpverleners
komen eerder op de middag naar Sta
venisse. Er worden zoveel mogelijk
mensen van eenzelfde legeronderdeel
of andere organisatie bij elkaar ge
plaatst om hen gelegenheid te geven
voor ontmoeting en het ophalen van
herinneringen over de hulpverlening,
vijftig jaar na de ramp van 1 februari
1953. Er rijden ook twee bussen met
hulpverleners via Sint-Philipsland
naar Nieuw-Vossemeer en eveneens
twee naar Halsteren. Totaal gaan er
vanmiddag elf bussen vanuit Meul-
vliet in Tholen op route. Daar vindt
vanmorgen een herdenkingsbijeen
komst plaats in aanwezigheid van
prinses Margriet, oud-minister Pronk
en de commissarissen van de konin
gin uit Zeeland, Noord-Brabant en
Zuid-Holland.
'Een nietszeggend stuk.' Zo karakteristeert PvdA-Tweede Kamerlid
Luuk Blom uit Sint-Annaland de troonrede die koningin Beatrix op
prinsjesdag uitsprak ter gelegenheid van het begin van het nieuwe re
geringsjaar. Met de PvdA in de regering waren er volgens hem geen 2
miljard euro aan bezuinigingen in de zorgsector aangekondigd. „Het
ergste is dat het kabinet zegt dat de lasten eerlijk verdeeld worden,
maar dat is niet zo."
Minister Zalm geeft in de miljoe
nennota 2004 aan, dat de Nederland
se economie de sterkste inzinking
sinds de jaren tachtig doormaakt, en
daarom zijn er forse bezuinigingen
in de sociale zekerheid en de zorg
voorgesteld. De Zeeuwse wegen- en
spoorprojecten op Walcheren en in
Zeeuws-Vlaanderen en de Sloelijn
blijven echter buiten schot en daar
mee waren velen in de desbetreffen
de gebieden blij. Als Blom een keu
ze mocht maken, zou hij het geld
liever aan onderwijs en zorg besteed
hebben. „Dat zijn belangrijker za
ken dan de wegen in Zeeland", al
dus het Sint-Annalandse Kamerlid
in een vraaggesprek met omroep
Zeeland.
Blom maakte dinsdag zijn eerste
prinsjesdag mee in de Ridderzaal,
waar de koningin namens de rege
ring aankondigde dat hijna iedereen
er volgend jaar op achteruit gaat.
Gezien de overvolle terrassen in de
residentie, maakten de mensen zich
daar op de zonnige prinsjesdag nog
weinig zorgen over. Ze genoten van
de pracht en praal die traditioneel bij
deze ceremonie hoort. Leerlingen
van de School met de Bijbel uit Sint-
Annaland en de Eben Haëzerschool
uit Tholen genoten ervan mee. Bei
de scholen waren met groep 7 en 8
naar Den Haag gereden: de 88 leer
lingen uit Tholen o.l.v. de meesters
Geuze en Van de Ree en de juffen
Mariska van Deelen en Gerdien van
Belzen per bus, de kinderen uit Sint-
Annaland ö.l.v. juf Lammers en
meester Den Ouden per trein. Ook
verschillende ouders gingen als be
geleiders mee. De Eben Haëzer
school stond achter de Ridderzaal
bij het ministerie van algemene za
ken, de Sint-Annalandse school aan
de Korte Vijverberg bij het Maurits-
huis. De kinderen keken hun ogen
uit naar de parades, militaire mu
ziekkorpsen, geweren, bajonetten,
sabels, vele tientallen paarden, bij
zondere hoeden, de koetsen en als
laatste de gouden koets met de ko
ningin, de zwangere prinses Maxi
ma en de prinsen Willem Alexander
en Johan Friso. Ze werden toege
juicht en toegezwaaid. Na de troon
rede, die door sommigen per radio
werd gevolgd, kwamen ze allemaal
weer terug, zodat de gouden koets
en alle andere onderdelen nogmaals
bewonderd konden worden. Daarna
zag men bij het Binnenhof nog het
vertrek van de vele limousines met
buitenlandse ambassadeurs. Ook an
dere eilandbewoners uit o.a. Scher
penisse en Sint-Annaland genoten
dinsdag van prinsjesdag.
Voor de Sint-Philipslandse brandweer, waarvan hier de jeugd in actie is, blijft een uitzonderingspositie gelden in het Zeeuwse.