Twee gewonden bij botsing drie auto's Post weg/Kettingdij k Herkansing voor project Veilig Honk Tholen naar meldkamer Zeeland, KPN kan het netnummer 0167 niet afsplitsen Gemeente valt over fietsenstalling Ger. Gem. zonder vergunning Uitbreiding zuivering in Tholen voor Flupland vNV \N x-v v x x x X x x x\ - 0sX X x X- X - X X 'X - X XX XXX V"X Schuin kapje erker aan woonhuis kan niet Luuk Blom vindt de troonrede nietszeggend Doorspoelproef afhankelijk van inspraak zoet water goed Waterschap schrapt twee sectorhoofden Gelegenheid voor ontmoetingen Donderdag 18 september 2003 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Een kop-staartbotsing waarbij drie auto's betrokken wa ren, heeft zaterdagmorgen twee gewonden en materiële schade opgeleverd. Het doorgaande verkeer ondervond ruim een uur vertraging. Voor de hulpverlening rukte be halve de ambulance uit Sint-Maartensdijk ook een twee de ambulance uit West-Brabant uit. Twee vrouwen had den nekklachten. Ambtenaren van de gemeente Tholen hebben geen tijd ge had om zich over het project Veilig Honk te buigen. „Er waren andere prioriteiten, maar het is nog steeds een zinnig en interessant project", zei wethouder mevr. drs. M.A.E. Velthuis in de commissie welzijn en onderwijs op schrifte lijke vragen van de fracties van de VVD en de CU. De twee partijen benadrukten het belang van de vluchthavens voor Thoolse scholieren. Bij ongelukjes, een kapotte fiets, ruzies, bedreigingen, e.d. kunnen ze bij een veilig honk terecht. Er zijn wel sporen van blauwalgen gevonden in het zoete water dat bij Tholen wordt gebruikt voor beregening, maar niet zodanig dat er maatregelen genomen moeten worden. Dat zei dijkgraaf W.A. Gosselaar van het water schap op vragen van hoofdingeland Chr. Koopman uit Sint-Maartensdijk. Die informeerde naar de wekelijkse bemonstering, eerder dit jaar, van het water, dat uit het Schelde-Rijnkanaal in de polders rond Tholen werd in gelaten. Mobiel Tweede auto Doorslaggevend Het gemeentebestuur van Tholen is niet te spreken over de grote fietsenstalling bij de nieuwe Rehobothkerk van de Gereformeerde Gemeente in Tholen. „Die staat er zonder vergunning en er kloppen ook een aantal dingen niet", zegt wethouder van volkshuisvesting W.C. van Kempen. „We konden niet meer op de bouwvergunning wachten", zegt voorzitter M.J. Kot van de bouwcommissie. Wisselgeld Twee Thoolse basisscholen naar prinsjesdag „Ik zag ineens dat er een auto voor me stilstond en ging vol op de rem staan", vertelt een 49-jarige man uit Breda, die op weg is naar camping de Zeester in Scherpenisse. „In mijn spiegel zag ik nog een auto aanko men en ik zette me al schrap voor de mogelijke klap. En die kwam ook. In een vloek en een zucht was het gebeurd en kreeg ik een klap van achteren. Ik sta hier echt met knik kende knieën,", aldus de Bredanaar, die zei 80 km te rijden. Zijn groene Renault was de middel ste van een rijtje met drie auto's dat omstreeks tien voor elf zaterdag morgen vanaf de stoplichten op de Nieuwe Postweg richting Poortvliet reed. De voorste auto, een grijze Mazda, werd bestuurd door een 37- jarige vrouw uit Lepelstraat die een zoon van een kennis als passagier had. Ze minderde vaart en sorteerde voor om linksaf de Kettingdijk op te gaan richting camping de Striene, maar ze moest wachten voor tegen liggers die uit Poortvliet kwamen. De man uit Breda kon nog tijdig remmen, maar de achter hem rijden de Mazda van een 59-jarige man uit Hoogerheide lukte dat niet meer. Die klapte op de Renault, waarbij de twee airbags in de achterste Mazda uitklapten. De 58-jarige vrouw van de Hoogerheidenaar raakte daarbij gewond. Ze klaagde over haar borst en had ademhalingsmoeilijkheden. Het ambulancepersoneel nam het zekere voor het onzekere en nam al le zorgvuldigheid in acht om de ge wonden gereed te maken voor ver der vervoer naar ziekenhuis Lie- vensberg in Bergen op Zoom. Na behandeling konden ze het zieken huis weer verlaten. De voorste Mazda was aan de ach terkant licht beschadigd, evenals de Renault, die middenin reed. De achterste Mazda was het zwaarst beschadigd. De voorkant lag be hoorlijk in de kreukels. De politie was met twee auto's ter plaatse en zette de wagens op de Postweg om het verkeer te blokkeren. Aan weerszijden kwam al lang een flin ke rij te staan op deze drukke doorgaande verbinding tussen Tholen en Poortvliet. Met het mooie weer gingen er velen naar de campings en ook de Micradag bij De Graaf in Poortvliet trok veel verkeer aan. De politie leidde het verkeer bij toerbeurt eerst door de berm en nadat de ambulances met de gewonden vertrokken waren, kon het verkeer weer van één rij strook gebruik maken. Even na twaalven kwam bergingsbedrijf Faasen uit Steenbergen de zwaar beschadigde Mazda weghalen, waarmee de Postweg weer hele maal vrij was. De VVD wees bij monde van mevr. dit oppakken?", aldus het CU- M.K. van Gorsel-de Oude op de re cente ontvoering van een kind in Friesland. Ze vond dat de gemeente Tholen projecten als Veilig Honk dient te ondersteunen, evenals de politie. „We kunnen op deze manier subjectieve veiligheid creëeren", zei P. van Belzen. „Voor de veilig heid doen we toch alles? De bussen rijden sporadisch, dus het probleem van onveilige situaties voor fietsen de scholieren is alleen maar sterker geworden. Laten we daarom verder investeren in veiligheid. Misschien kan het servicevureau Voor Elkaar raadslid. SGP-raadslid H.W. van Eenennaam sprak ook over 'een goed initiatief.' „Er dienen wel voldoende gelden voor te zijn." Wethouder Velthuis zegde toe hier op terug te komen. „Driekwart jaar geleden hebben we ons er uitge breid over georiënteerd, maar er bleek te weinig capaciteit voor te zijn. In de aanloop naar de begro ting 2003 is het toen gesneuveld, maar inmiddels is er wel een veilig honk bij Poortvliet", zo wist de wethouder. De algemene vergadering van wa terschap Zeeuwse Eilanden heeft be sloten 1.630.000 euro beschikbaar te stellen voor uitbreiding van de riool waterzuiveringsinstallatie (rwzi) in Tholen. Begin 2004 wordt begonnen aan de ombouw van de zuiveringsinstalla tie. De werkzaamheden zullen onge veer een jaar duren. De rwzi wordt aangepast, zodat hij in 2005 aan de eisen voldoet. In samenwerking met de gemeente is een optimalisatiestu die uitgevoerd naar het afvalwater systeem. Hierbij is gekeken naar de riolering, het transportsysteem en de rioolwaterzuiveringsinstallatie. Uit dat onderzoek is gebleken dat uit breiding van de installatie noodza kelijk is. Daarbij speelde mee dat vanaf 2007 het afvalwater uit Sint- Philipsland ook zal worden verwerkt door de zuiveringsinstallatie in Tho len. De eigen zuiveringsinstallatie van dat dorp wordt dan gesloten. Van de 1.630.000 euro die aan de verbouwing van de rwzi wordt be steed, is 779.000 euro gereserveerd voor civiele en bouwkundige wer ken, 587.100 euro voor werktuig bouwkundige werken, 203.300 euro voor besturing en automatisering, 40.600 euro voor algemene kosten en 20.000 euro voor personeelslas ten van een interne projectleider. Deze bedragen zijn gebaseerd op kosten van vergelijkbare projecten die al door het waterschap zijn uit gevoerd. Het voorstel was al besproken in de commissie waterbeheer. De algeme ne vergadering heeft het advies van de commissie unaniem overgeno men. Koopman vroeg naar het protocol dat opgesteld wordt voor het stop zetten van de inlaat van zoet water. „Dat staat nog niet op papier", ant woordde de dijkgraaf. Het dage lijks bestuur moet het protocol nog bespreken. De controle had tot nu toe geen verontrustend signaal op geleverd, meldde Gosselaar, maar gezworene drs. A.W. van de Hoef maakte duidelijk dat er wel sporen van hlauwalgen waren geweest. „In het begin wel", erkende de dijkgraaf. Uit de verdere controles bleek voor hem echter geen nood zaak om in te grijpen. „Als de tem peratuur stijgt, kunnen de sporen toenemen. De inlaat kan in elk ge val gesloten worden als er teveel sporen van blauwalgen komen", aldus Gosselaar. Drs. R.H.D. Lambeck (hoofdinge land ingezetenen uit Kapelle) in formeerde naar de doorspoelproef in het Volkerak-Zoommeer. „Het waterschap wil dat heel graag, maar natuur en visserij hebben be zwaren", zei de dijkgraaf. „Ook het ministerie van verkeer en wa ter-staat wil de doorspoelproef wel. Er loopt nu een procedure voor, waarbij behalve verkeer en water staat ook het ministerie van land bouw, natuur en voedselkwaliteit betrokken is. Het is afhankelijk van de inspraakreacties of de door spoelproef doorgaat", aldus Gosse laar tijdens de algemene vergade ring van waterschap Zeeuwse Eilanden. VERVOLG VAN VOOR PAGINA Maar voor de praktijk van de politie was dat ook altijd zo. „We verwach ten dan ook geen problemen. Voor de politie is dit al jaar en dag zo," bena drukken brandweercommandant J. de Feijter en J.A.M. Verschuren van de ambulancedienst. Voor de melder van een brand of on geval verandert er dus niets. Het nummer voor spoed blijft 1-1-2. Ook voor de inwoners van Sint-Philips- land en Anna Jacobapolder met het netnummer 0167. Deze dorpen val len in de regio West-Brabant zoals Nieuw-Vossemeer, De Heen, Steen bergen, Dinteloord en Kruisland. Hulpvragers uit Sint-Philipsland blij ven vanuit de oude centrale in Til burg doorgeschakeld worden. Dat is nu al zo en dat blijft zo. Volgens De Feijter is het personeel van de meld kamer in Tilburg gewend aan het feit dat Sint-Philipsland en Anna Jacoba polder in de politieregio Zeeland lig gen. Ze benadrukken dat er voor de inwo ners niets verandert. Verschuren: „De ambulance blijft op Tholen gestatio neerd met dezelfde mensen. Die zijn heel goed bekend met de regio. Het alarmnummer blijft 1-1-2. Voor Tho len komen ze straks in Middelburg terecht. Wie mobiel belt, komt in Driebergen terecht, de woonkernen met 0167 gaan eerst naar een andere centrale en worden gelijk doorge schakeld." De centrale post ambulancevervoer Zeeland (CPA) gaat voortaan de op drachten aan de ambulance op Tho len geven. „De CPA zal ook de pa raatheid bewaken. Vanaf de melding aan de post zal er gestreefd worden om binnen 15 minuten een ambulan ce ter plekke te krijgen. Het kan zijn dat er een andere Zeeuwse ambulan ce op voorhand al dichtbij het eiland wordt gestationeerd. En als er een tweede auto nodig is, dan zal de CPA bekijken welke ambulance er het snelst ingezet kan worden." Dan wordt eerst gekeken of er een Zeeuwse auto kan uitrukken. „Er staat op werkdagen een ambulance op het terrein van rijkswaterstaat bij de afrit van de A58 bij Rilland. Die kan dan direct over de Oesterdam worden ge stuurd waar je goed kunt doorrijden. Dat is makkelijker dan de ambulance uit Bergen op Zoom te laten komen die via de binnenstad, de Nieuw Be- ij moerse weg en de Thoolseweg naar Tholen moet komen. Maar als Rilland er niet is, dan wordt Bergen op Zoom opgeroepen via de CPA Midden- en West-Brabant." Wat waarschijnlijk wel zal verande ren is het inzetten van de Thoolse ambulance voor niet spoedeisende ritten. Nu wordt volgens Verschuren de Thoolse ambulance nog al eens ingezet voor het gebied Willemstad- Roosendaal-Putte. De verzoeken om bijstand in West-Brabant zullen voortaan door de CPA Zeeland wor den beoordeeld. „Dat wordt gunsti ger voor Tholen. Nu wordt Tholen nog al eens naar Putte gestuurd, maar daar kun je net zo goed een ambulance uit Goes naar toe sturen. Daar staan er twee. Als Tholen naar Putte moest, werd er een tweede au to naar Tholen gestuurd. Dat hoeft dan niet meer. De beschikbaarheid voor Tholen zal toenemen." Tholen zal volgens Verschuren voortaan wel vaker in Steenbergen en directe omgeving worden ingezet omdat het beter aan te rijden is dan vanuit Bergen op Zoom. De RAVZ pleitte er eind mei bij het ministerie voor om de standplaats op Tholen te verplaatsen van Sint- Maartensdijk naar Tholen of Oud- Vossemeer.Daarmee zou westelijk Noord-Brabant (en zonodig Rei- merswaal) beter kunnen worden be diend zonder dat de dienstverlening op Tholen en Sint-Philipsland daar onder lijdt. Verschuren: „Het gaat dan om een permanente post. Dat heeft voor het eiland geen gevolgen. Alle woonkernen zijn binnen de 15 minuten aan te rijden." Een besluit daarover is echter nog niet genomen. „Maar de commotie erover is wel heel groot. Kom je aan de ambulance in de regio, dan jaag je mensen tegen je in het harnas." Wat Verschuren nu vooral van be lang vindt, is dat de melder duidelijk vermeldt waar hij zich bevindt. „Een goede plaatsbepaling maakt een snellere inzet van de hulpverle ning mogelijk. Als voorbeeld noem ik maar de beruchte kruising Rijks weg/ Philipsdam. De ambulance uit Tholen is er sneller dan de ambulan ce uit Bergen op Zoom. We staan er vanuit Sint-Maartensdijk in acht mi nuten. Dat kan doorslaggevend zijn." De RAVZ heeft de gemeente ge vraagd om een portocabin te plaat sen naast de ambulancepost aan de Noordpoort, zodat het personeel (chauffeur en verpleegkundige) ook 's nachts aanwezig kan zijn op de post. De toestemming is nog niet binnen. Vanavond worden de leden van de adviescommissie algemeen bestuur na de raadsvergadering op de hoogte gebracht van de stand van zaken. De regionale projectleider De Boo van Uien van de gezamenlijke meldka mer, de regionale brandweercom mandant Zeeland Van Leersum en directeur J. van der Velde van de re gionale ambulancevoorziening Zee land komen een en ander toelichten. \<s\s C- X X - AiV x X v XNV 'N, De fietsenstalling bij de Rehobothkerk is zonder vergunning gebouwd. Voor de ingebruikneming van de kerk wilde hij toch heel graag de fietsenstalling klaar hebben en die voorziet zeker in een behoefte. En zonder vergunning bouwen, dat is in Stadszicht niets nieuws. Want de gemeenteraad moest het bestem mingsplan nog vaststellen, toen er al aan de nieuwe woonwijk begon nen was. „Maar net zoals voor de fietsenstallingen bij de bushaltes, van de gemeente en de provincie, moet ook hier eerst een bouwver gunning voor zijn", vindt wethou der Van Kempen. „Ambtelijk wordt hier verder werk van gemaakt en als de welstandscommissie zegt dat er aanpassingen nodig zijn, moeten die ook aangebracht worden." Kot heeft echter heel weinig zin om nog veranderingen aan te bren gen. „De gemeente heeft voorge steld om er zes losse fietsenstallin gen van te maken, gezien vanaf de ds. G.H. Kerstenstraat, maar dat is voor ons niet acceptabel. De fiet senstalling wordt bekleed met klimop en dan zie je er helemaal niets meer van. Ik geloof dan ook niet, dat de gemeente hier verder over zal vallen." Kot vindt trou wens, dat er bij de gemeente een aantal zaken niet goed zijn gegaan bij het vergunningentraject. Ge deeltelijk trekt hij ook zelf het boe tekleed aan in verband met de voorzitterswisseling bij de bouw commissie. De fietsenstalling op zich bevalt uitstekend. Met het mooie weer van de afgelopen zon dagen is hij zelfs al weer te klein, zoveel kerkgangers komen er op de fiets naar de nieuwe Rehobothkerk in Tholen. De welstandscommissie kon onlangs geen goèdkeuring verlenen voor het aanbrengen van een schuine kap boven de bestaande erker van het woonhuis van het echtpaar Verhees aan Onder de Molen 14 in Oud- Vossemeer. Meestal wordt er door een kleine wijziging in het ontwerp, of door andere materiaal voor te stellen, wel een mouw aan gepast, maar dit keer was de commissie onverbiddelijk. De opdrachtgever had ontwerpbureau je er beter zink op leggen.'' P. Timmermans uit Tholen een teke ning laten maken voor de verandering aan de voorgevel. Het schuine dakje zou voorzien worden van 'singels'. De gedelegeerde (één architect) had het plan al bekeken en doorgestuurd naar de grote commissies waar vijf ar chitecten zich nogmaals over het plan bogen. Timmermans was uitgenodigd om een en ander toe te lichten. Voorzitter J.W. van de Weerd vroeg om een heroverweging van het plan. Timmermans legde uit dat het gepre senteerde plan de uitdrukkelijke wens was van Verhees. „Ik heb een aantal voorstellen gemaakt, de opdrachtge vers hebben deze keuze gemaakt. Het gaat om het beeld dat hen aan spreekt." Maar daar nam de commis sie geen genoegen mee. H.J. Groene- wegen wees erop dat de verandering plaatsvindt in de hoofvorm van het huis. Hij was het niet eens met het schuine dakje, maar ook niet met ma teriaal dat daarvoor zou worden ge bruikt. „Het krijgt een dominantie die niet past in de architectonische vorm. Het is bovendien ook nog aan de straatkant. Daar kun je niet zomaar en dakje op zetten met singels. Dan kun Timmermans legde nogmaals uit dat dit de wens van de opdrachtgever is. „Ik kom er niet mee weg. Ik heb wel gezocht naar een kapvorm omdat het een aanbouw aan de voorzijde is. Maar het is een doodlopende straat en de laatste woning in die straat." Het advies dat Timmermans mee kreeg, was om de bestaande woning zo te houden. De gemeente krijgt het advies om geen medewerking te ver lenen aan de verbouwing. Timmer mans waagde nog een poging. Hij zei dat het met pannen niet beter wordt, omdat het maar om een klein opper vlak gaat. Hij stelde voor om de kleur van het beschot te veranderen, maar Van de Weerd ging niet akkoord met het voorstel: „Het is geen wisselgeld. We zijn unaniem en duidelijk." Toch probeerde M.J.J. Onrust om nog naar een compromis te zoeken. „Geef het dak meer volume en maak de overstek langer." Maar de voorzitter vond ook dat niet goed: „U wordt meegezogen in de wil het op te los sen." Waterschap Zeeuwse Eilanden bezui nigt verder op personeelskosten door de banen van twee sectorhoofden te schrappen. Jan Dees uit Tholen be hoort tot de drie gelukkigen die hun baan behouden. Hij blijft directeur waterbeheer met onderhoud, plan vorming, laboratorium, zuivering- en installatiebeheer. Dees vormt per 1 oktober samen met Hans Brouwer (juridische zaken, vergunningen, handhaving, facilitaire dienst) en Wim Veldhuis (waterkeringen, we gen, muskusrattenbestrijding) en se cretaris-directeur Joan de Visser (fi nanciën) de vierhoofdige directie. Voorheen waren dat zes mensen. Pe ter Visch en Hans Filius krijgen nieu we functies. Visch gaat de concern staf aansturen, waaronder bestuur lijke zaken, voorlichting, personeels zaken en het secretariaat vallen. Fili us wordt de interne accountant. Hij gaat de financiële processen scherp in de gaten houden. Deze reorganisatie is de voorbode van de invoering van het zogenaamde INK-systeem, een landelijk beproefd sturingsmodel waarbij zeer gestructureerd en plan matig wordt gewerkt om het water schap op een hoger kwaliteitsniveau te krijgen. Er komen nog diverse in terne verhuizingen. Verder wordt ge keken naar verzelfstandiging van de facilitaire dienst, met materieelbe- heer en de exploitatie van gebouwen. De nog van het waterschap Tholen afkomstige Gerard de Wilde blijft werken voor waterkeringen en we gen, maar krijgt Peter Visch als baas. Zeeuwse Eilanden bezuinigde eerder al op personeelskosten door de func ties van districtshoofden te schrap pen. De hele operatie gaat zonder ge dwongen ontslagen, maar via natuurlijk verloop moet de reorgani satie op termijn financieel voordeel opleveren. De gemiddelde leeftijd van de medewerkers bij het water schap is nu 43 jaar. VERVOLG VAN VOORPAGINA Van de 200 woningen zijn er 19 in Stavenisse gebouwd, waarvan er nog 17 in gebruik zijn. Twee zijn er ge sloopt en daarvan maakte aannemer Kleinbouw Techniek uit Sint-Philips land één Noorse woning bij streek museum de Meestoof. Daarmee wordt de hulpverlening na de waters nood ook voor de toekomst levendig gehouden. De Noorse koning Haakon bracht 13 augustus 1954 een bezoek aan Stavenisse om de huizen aan de Kerkstraat, Graaf van Loonstraat en de naar hem genoemde Koning Haak- onstraat te bezichtigen. De meeste Noorse houten woningen die nu nog in Stavenisse staan, hebben inmiddels een stenen ombouw gekregen. De bij het streekmuseum herbouwde Noorse woning is in originele staat ingericht in de stijl van de jaren vijf tig. Dit is gebeurd door vrijwilligers van de Meestoof. Die zijn daarom vanmiddag ook uitgenodigd bij de officiële opening, samen met de sponsors die dit project mogelijk hebben gemaakt. Voorzitter drs. Th.G.A. Westerveld en zijn medebe stuursleden ontvangen om tien voor twee mevr. Berggrav met voorzitter L. Coppoolse van het bestuurlijk overleg Delta 2003 en burgemeester W. Nuis. De burgemeester, Wester veld en mevr. Berggrav houden toe spraken en de museumvoorzitter biedt de Noorse ambassadesecretaris ook een attentie aan. In kleine groep jes wordt daarna de houten woning bezichtigd. Om drie uur vertrekken de ambassa deurs per bus naar Stavenisse, waar via het Van der Lek de Clercqplein, Pr. Margrietstraat en Pr. Beatrixstraat naar de Koning Haakonstraat wordt gereden Ook vier bussen met hulpverleners komen eerder op de middag naar Sta venisse. Er worden zoveel mogelijk mensen van eenzelfde legeronderdeel of andere organisatie bij elkaar ge plaatst om hen gelegenheid te geven voor ontmoeting en het ophalen van herinneringen over de hulpverlening, vijftig jaar na de ramp van 1 februari 1953. Er rijden ook twee bussen met hulpverleners via Sint-Philipsland naar Nieuw-Vossemeer en eveneens twee naar Halsteren. Totaal gaan er vanmiddag elf bussen vanuit Meul- vliet in Tholen op route. Daar vindt vanmorgen een herdenkingsbijeen komst plaats in aanwezigheid van prinses Margriet, oud-minister Pronk en de commissarissen van de konin gin uit Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland. 'Een nietszeggend stuk.' Zo karakteristeert PvdA-Tweede Kamerlid Luuk Blom uit Sint-Annaland de troonrede die koningin Beatrix op prinsjesdag uitsprak ter gelegenheid van het begin van het nieuwe re geringsjaar. Met de PvdA in de regering waren er volgens hem geen 2 miljard euro aan bezuinigingen in de zorgsector aangekondigd. „Het ergste is dat het kabinet zegt dat de lasten eerlijk verdeeld worden, maar dat is niet zo." Minister Zalm geeft in de miljoe nennota 2004 aan, dat de Nederland se economie de sterkste inzinking sinds de jaren tachtig doormaakt, en daarom zijn er forse bezuinigingen in de sociale zekerheid en de zorg voorgesteld. De Zeeuwse wegen- en spoorprojecten op Walcheren en in Zeeuws-Vlaanderen en de Sloelijn blijven echter buiten schot en daar mee waren velen in de desbetreffen de gebieden blij. Als Blom een keu ze mocht maken, zou hij het geld liever aan onderwijs en zorg besteed hebben. „Dat zijn belangrijker za ken dan de wegen in Zeeland", al dus het Sint-Annalandse Kamerlid in een vraaggesprek met omroep Zeeland. Blom maakte dinsdag zijn eerste prinsjesdag mee in de Ridderzaal, waar de koningin namens de rege ring aankondigde dat hijna iedereen er volgend jaar op achteruit gaat. Gezien de overvolle terrassen in de residentie, maakten de mensen zich daar op de zonnige prinsjesdag nog weinig zorgen over. Ze genoten van de pracht en praal die traditioneel bij deze ceremonie hoort. Leerlingen van de School met de Bijbel uit Sint- Annaland en de Eben Haëzerschool uit Tholen genoten ervan mee. Bei de scholen waren met groep 7 en 8 naar Den Haag gereden: de 88 leer lingen uit Tholen o.l.v. de meesters Geuze en Van de Ree en de juffen Mariska van Deelen en Gerdien van Belzen per bus, de kinderen uit Sint- Annaland ö.l.v. juf Lammers en meester Den Ouden per trein. Ook verschillende ouders gingen als be geleiders mee. De Eben Haëzer school stond achter de Ridderzaal bij het ministerie van algemene za ken, de Sint-Annalandse school aan de Korte Vijverberg bij het Maurits- huis. De kinderen keken hun ogen uit naar de parades, militaire mu ziekkorpsen, geweren, bajonetten, sabels, vele tientallen paarden, bij zondere hoeden, de koetsen en als laatste de gouden koets met de ko ningin, de zwangere prinses Maxi ma en de prinsen Willem Alexander en Johan Friso. Ze werden toege juicht en toegezwaaid. Na de troon rede, die door sommigen per radio werd gevolgd, kwamen ze allemaal weer terug, zodat de gouden koets en alle andere onderdelen nogmaals bewonderd konden worden. Daarna zag men bij het Binnenhof nog het vertrek van de vele limousines met buitenlandse ambassadeurs. Ook an dere eilandbewoners uit o.a. Scher penisse en Sint-Annaland genoten dinsdag van prinsjesdag. Voor de Sint-Philipslandse brandweer, waarvan hier de jeugd in actie is, blijft een uitzonderingspositie gelden in het Zeeuwse.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 11