Colin Slokkers: Een echte Micrafan
is natuurlijk nooit klaar met zijn auto
Op de tractor bloedfanatiek, buiten het
strijdperk viert gemoedelijkheid hoogtij
Verbinding nodig voor
betere doorstroming
Steun voor herstel
van oud stoomgemaal
Pleisterplaats langs
fietsroute scholieren
Jong geleerd is oud gedaan
Donderdag 11 september 2003
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Zo'n 150 opgedofte en uitgebouwde Japanse auto's zijn
zaterdag te bewonderen in Poortvliet. De leden van Mi
cra fanclub Nederland houden van tien uur tot half vijf
een clubdag bij autobedrijf De Graaf aan de Paasdijk-
weg. 's Middags om vier uur worden er in diverse cate
gorieën prijzen uitgereikt voor de fraaiste automobielen.
Colin Slokkers uit Tholen is met zijn Nissan Micra uit
1996 de enige Thoolse vertegenwoordiger Hij werd vo
rig jaar, tijdens de eerste Micra-dag in Poortvliet, lid van
de Micra-club.
Kennis delen
Fans van Nissan Micra houden clubdag met 150 Japanse auto's in Poortvliet
Rallywagens
Het bestuur en de vele vrijwilligers van de stichting
Thoolse dagen waren zaterdag in hun nopjes met de gro
te toeloop van het publiek. Vorig jaar werd het evene
ment geteisterd door zware buien waardoor het evene
ment voortijdig moest worden afgebrokent. Dit keer
waren de weergoden gelukkig geen spelbreker, integen
deel. De baan voor de trekkertrekwedstrijden aan de
Veerweg in Tholen lag er keurig bij en zo'n 1100 toe
schouwers genoten onder een heerlijk zonnetje van span
nende wedstrijden.
Gezonde rivaliteit
Trekkertrek, skelter race en veel gezelligheid met 1100 bezoekers Thoolse dag
Trapperraces
Slager wint vijfde keer
Uitslagen
Brug en duiker tussen Thoolse vesten
Boogvorm
OudesluijsDaar leerden we zwemmen
Het voormalige stoomgemaal Oostersehelde aan de
Schelphoekseweg in Poortvliet wordt aangewezen als
rijksmonument. Het verzoek van de nieuwe eigenaar
Kees Slager kreeg maandagavond alom steun in de com
missie gemeentelijke ontwikkeling.
Pech met de fiets, een klein ongeluk, andere problemen
die op weg van en naar school ontstaan. Middelbare scho
lieren kunnen weieens hulp nodig hebben op de route naar
school. Op initiatief van de ouderraden van zeven West-
Brabantse scholen zijn daarvoor pleisterplaatsen gezocht,
mensen waar de scholieren terecht kunnen. Deze zoge
naamde Veilig Honk-adressen zijn er ook vijf op Tholen.
Poetsen, ombouwen, opdoffen en
vertroetelen. Het zijn de trefwoor
den die in een gesprek met de 26-
jarige Thoolse Nissanrijder steeds
terugkeren. Colin Slokkers is naar
zijn zeggen dan ook verkikkerd op
zijn kleine zilvergrijze bolide. „Ik
kocht deze Nissan Micra Kil drie
jaar geleden tweedehands en ik
was meteen zeer enthousiast over
de auto. Hij is goedkoop in onder
houd, gebruikt weinig brandstof
en er zit veel pit in de motor. Stan
daard ziet dit model er niet zo
sportief en spectaculair uit, maar
daar keek ik bij de aanschaf door
heen. In mijn vrije tijd ging ik de
wagen steeds meer aanpassen. Zo
wel van binnen als van buiten
werden de originele onderdelen
vervangen door stijlvolle en spor
tieve exemplaren. Ieder detail nam
ik onder de loep en steeds weer
vond ik wat nieuws. Bovendien
zocht ik vaak op internet naar in
formatie over de Micra en zo
kwam ik achter het bestaan van de
Micra fanclub Nederland. Vorig
jaar september werd er bij Nissan-
dealer De Graaf in Poortvliet voor
het eerst een clubdag georgani
seerd en uiteraard was ik van de
partij. Ik keek mijn ogen uit bij al
die mooie en supersnelle auto's.
Tijdens die clubdag heb ik me als
lid aangemeld en dit jaar ben ik
dus zelf aanwezig met mijn eigen
Micra."
De zeven jaar oude auto van Colin
ziet er puik uit en zowel binnenin
als buitenom is het resultaat van
zijn nijvere en creatieve arbeid
goed zichtbaar. „Omdat sommige
onderdelen zoals siervelgen, spor
tieve brede banden, sportuitlaten
en audioapparatuur best prijzig
zijn, probeer ik die kosten zoveel
mogelijk te spreiden. Mijn auto
ziet er nu best leuk uit, maar als
echte Micra-fan ben je natuurlijk
nooit klaar. Zo wil ik er binnen
kort een dubbelpijps DTM uitlaat
onder leggen en op de motorkap
wil ik een 'luchthapper' laten ma
ken. Zo'n verhoogde uitsparing,
waardoor extra rijwind onder de
motorkap komt, geeft je auto een
flitsend en stoer uiterlijk. Ik heb
bovendien nog twee speakers van
180 Watt die ik nog in moet bou
wen. Het is dat ik nu al een poos
bezig ben met het verbouwen van
onze toekomstige woning, anders
was ik zeker veel meer aan mijn
auto bezig."
In het dagelijks leven is Colin
Slokkers als boomverzorger in
dienst bij de gemeente Bergen op
Zoom. Met autotechniek heeft hij
weinig ervaring, maar toch pro
beert hij via contacten met andere
Nissan liefhebbers zoveel moge
lijk kennis op te doen over techni
sche snufjes en accessoires voor
de Micra. „Een vriend van mij,
Barry Schot, werkt bij autobedrijf
De Graaf in het magazijn en hij
heeft me eigenlijk enthousiast ge
maakt voor het merk Nissan. Via
hem kan ik aan de juiste onderde
len komen en hij geeft me natuur
lijk ook weieens technische tips.
Verder ben je bij de Micra-club
natuurlijk aan het juiste adres als
je net als ik goed op de hoogte
wilt zijn van actuele zaken. Onze
club heeft 40 leden en we organi
seren jaarlijks enkele clubdagen,
we leggen samen bezoekjes af aan
autofabrieken, we bezoeken auto
festivals en ook houden we ritten
voor gehandicapten. Er zijn dus
voldoende gelegenheden om met
collega-autoliefhebbers van ge
dachten te wisselen. Het gaat er
tijdens onze bijeenkomsten altijd
zeer gezellig en gemoedelijk aan
Colin Slokkers uit Tholen heeft zijn Nissan Micra al netjes opgepoetst voor de clubdag die Micra club Nederland zaterdag in Poortvliet
houdt.
toe. Per slot van rekening ben je
allemaal met dezelfde bacil be
smet."
Het grote succes van de vorige editie
van de Poortvlietse Micra-dag heeft
er toe geleid dat er dit jaar nog meer
deelnemers uit binnen- en buitenland
bij de Nissan-happening verwacht
worden. Organisator Martin Lere uit
Borssele heeft toezeggingen gekregen
van onder meer Belgische en Duitse
autoclubs die willen meedoen. „Vo
rig jaar waren we zeer verrast toen er
maar liefst 56 auto's naar Poortvliet
kwamen. Dit keer rekenen we zelfs
op deelname van 100 tot 150 Japanse
auto's. Naast de talloze showmodel
len zullen er ook twee Micra rallywa
gens te bewonderen zijn en voor de
fijnproevers onder de Thoolse toe
schouwers hebben we een exclusieve
Subaru Impreza Supra naar het terrein
van De Graaf gehaald. De toegang bij
het evenement is gratis, iedereen kan
vrij rond kijken in en om de auto's en
uitleg vragen aan de deelnemers. Aan
het eind van de dag worden er prijzen
uitgereikt voor de auto met het mooi
ste interieur, het fraaiste exterieur, de
beste audioapparatuur aan boord, het
extreemste model en voor de klasse
algemeen. Vorig jaar kwamen er on
geveer 500 bezoekers naar Poortvliet
en nu we de opzet van de autodag ver
der hebben uitgebreid, zal de publieke
belangstelling zeker dat aantal over
schrijden", is de verwachting van ani
mator en oprichter van de Zeeuwse
Nissan Micra-club Martin Lere.
Tijdens de clubdag bij autobedrijf De
Graaf - die als Japanse Poortvlietdag
wordt aangekondigd - is het afhaal-
centrum van Woonboulevard Poort
vliet via een omleidingsroute langs
Budelpack te bereiken.
Van de vroegere opzet van de
Thoolse dagen is weliswaar niet
veel meer over, maar ó6k zonder
het keuren van vee, nostalgische
landbouwdemonstraties en derge
lijke blijkt de Thoolse dag nog
steeds voor veel mensen een gezel
lig dagje uit te zijn. De trekkertrek
wedstrijden, die de laatste jaren
centraal staan bij het programma,
mogen zich vooral verheugen in
een grote populariteit onder de jon
gere generatie uit de agrarische
sector. De jongere garde geniet met
volle teugen van de steigerende
tractoren die met brullende moto
ren en dikke rookpluimen uit de
uitlaat proberen de sleepwagen
naar het eind van de 100 meter lan
ge baan te trekken. Soms lukt het,
maar veel vaker komt een deelne
mer al ruim voor de maximale af
stand tot stilstand. Vice-voorzitter
Anco Fase van de stichting Thool
se dagen ziet de strijd vanachter de
dranghekken met tevredenheid aan.
Hij geniet van de grote publieke
belangstelling rond de baan en in
de grote tent die op het terrein staat
opgesteld. „De tegenslag van vorig
jaar is nu in één klap vergeten. We
hebben vandaag echt alles mee.
Prima weer, een mooi vlak en goed
toegankelijk terrein en er hebben
zich maar liefst 108 deelnemers
aangemeld. Door de grote belang
stelling voor de trekkertrekwed
strijden hebben we besloten om
voor het eerst op twee banen tege
lijk te rijden. Door de inzet van een
tweede sleepwagen kunnen de
wedstrijden in zes gewichtsklassen
en drie sportklassen vlot achter el
kaar worden afgewerkt. Voor de
toeschouwers is dit ook veel leu
ker, er is constant strijd op de baan
en ze hoeven niet steeds te wachten
op de volgende deelnemer."
Een kijkje in het rennerskwartier
leert dat er hier en daar nog driftig
aan de tractoren gesleuteld moet
worden voordat ze de baan op kun
nen. Serge van Homoet uit Tholen
staat wat beteuterd naast zijn zelf
gebouwde tractor Dinky Toy. De
omhoog geklapte motorkap en de
omvangrijke hoeveelheid gereed
schap en onderdelen die er omheen
ligt, voorspelt niet veel goeds „Er
zit vuil in de brandstof en daardoor
hapert het inspuitsysteem. Het is
wel jammer, maar ik zal in deze
wedstrijd op eigen bodem verstek
moeten laten gaan." Even verderop
staan twee rivalen in de standaard
klasse tot 5500 kg bij elkaar. Johan
Slager uit Sint-Maartensdijk en Pe
ter Poot uit Sint-Annaland vertel
len dat ze elkaar al enkele jaren
geen duimbreed toegeven in hun
klasse. Johan heeft weliswaar al
vier keer op rij gewonnen, maar
Peter denkt vandaag een goede
kans te maken om op het podium te
komen. „Ik kwam vanmorgen tij
dens het proeftrekken 3 meter ver
der dan Johan. Dat zegt natuurlijk
nog niets voor de echte wedstrijd,
maar ik hoop Johan dit jaar te ver-
Rien Menheere uit Poortvliet zou zijn tractor wel naar voren willen schreeuwen maar de weerstand van de sleepwagen is zijn Deutz 6206 te
machtig. Rien moest tijdens de Thoolse dag genoegen nemen met twee tweede plaatsen.
Deelnemen aan het zware,
gemotoriseerde trekkertrek-
geweld is voor deze kinderen
nog toekomstmuziek, maar
tijdens de Thoolse dag zetten de
'boertjes van de toekomst' toch
alvast hun eerste schreden op de
wedstrijdbaan. Luid aangemoe
digd door het publiek reden de
kinderen tot 12 jaar zaterdag
hun eigen wedstrijden op
traptrekkers en skelters. Het was
voor de trekkerchauffeurtjes en
skelterpiloten soms een hele
opgaaf om door het gras van het
weiland de finishlijn te halen,
maar de deelnemers maalden
daar niet om. Jong geleerd is nu
eenmaal oud gedaan en wie
weet zien we deze gasten over
een aantal jaren terug bij het
zware trekkerwerk op de
Thoolse akkers en tijdens de
Thoolse dag.
slaan." Als ze eenmaal op hun trac
tor zitten, zijn beide heren bloedfa
natiek en gaan ze vol voor de
winst, maar buiten het strijdperk
viert de gemoedelijkheid hoogtij.
Johan: „Het is gewoon heel gezel
lig om vrienden en bekenden uit de
agrarische branche hier te ontmoe
ten." Peter doet ook op andere
plaatsen in de regio mee met wed
strijden, maar Johan beperkt zich
tot de Thoolse dag.
Naast de vele 'normale' landbouw-
tractoren zijn er ook enkele zelfge
bouwde exemplaren die de aan
dacht trekken. De krachtpatsers
met illustere namen als Blue Spirit,
Twister en Black Bits gooien al
hun pk's in de strijd, maar er zijn
opvallend weinig tractoren die het
eind van de baan halen. „Dat bete
kent dat de sleepwagen goed staat
afgesteld", weet shovelmachinist
Theo den Engelsman uit Poortvliet
te melden. Theo kan het weten,
want hij zorgt er met zijn shovel al
jaren voor dat de baan er gladjes
bijligt. „De sleepwagen wordt 's
ochtends bij het proeftrekken voor
zien van gewichten, en afhankelijk
van de baangesteldheid en de
proeftrekken van de deelnemers
wordt het uiteindelijke sleepge-
wicht bepaald. Je ziet nu dat er veel
tractoren op driekwart van de baan
moeten passen en dat maakt de
strijd alleen maar spannender", al
dus Theo die dit jaar assistentie
heeft van een shovel van Van de
Klundert uit Oud-Vossemeer. „Je
kunt in je eentje nu eenmaal niet op
twee banen tegelijk zijn."
Voor het publiek is er naast het
spektakel tussen de Thoolse trek-
kertrekcoryfeeën nog meer te bele
ven. Tijdens de pauze is het name
lijk de beurt aan de kinderen om
hun kunsten op de baan te laten
zien. Met traptrekkers en skelters
moeten de jongelui in groepjes van
vier een kort parcours afleggen. De
snelste van iedere groep gaat door
naar de finale en degene die uitein
delijk die eindstrijd winnend afsluit,
is de winnaar in zijn leeftijdsklasse.
Rajco Donken (8 jaar), Marius He-
ijboer (9 jaar) en Armand Hage (11
jaar) winnen de trapskelterraces in
hun categorie. Bij de races op trap
trekkers gaat de eerste prijs naar Ri
chard Donken.
Terwijl de jeugd zich vermaakt op
een springkussen, heerst er in en om
de tent een gezellige sfeer. Onder
een walm van dieselolie, uitlaatgas
sen en gefrituurde snacks drinken
de toeschouwers een glaasje. Je
kunt merken dat veel agrariërs,
loonwerkers en werknemers uit me-
chanisatiebedrijven elkaar goed
kennen via het werk. De Thoolse
dag is voor hen een prima gelegen
heid voor informele ontmoetingen.
De praatjes gaan veelal over - hoe
kan het ook anders - aardappelen,
tarwe, suikerbieten, tractoren, ma
chinerieën en dergelijke.
Boven de hoofden van het publiek
stijgen weer grote zwarte rookplui
men op, de sleepwagens zijn inmid
dels voorzien van extra gewicht en
alleen de tractoren die eerder een
full pull (volle baan) gehaald heb
ben, strijden nu om de hoofdprijzen.
Johan Slager zet zijn zegereeks
voort, hij wint voor de vijfde keer
op rij de klasse tot 5500 kg. Zijn
grote concurrent Peter Poot moet
met een tweede plaats genoegen ne
men. De Thoolse deelnemers doen
het goed, zij weten in vijf van de ne
gen klassen de eerste prijs te beha
len en in twee gewichtscategorieën
wordt zelfs plaats één tot en met
drie bezet door iemand uit onze ge
meente. Anco Fase uit Sint-Anna
land wint zelf de standaardklasse tot
7500 kg. „Dat succesje is voor mij
persoonlijk natuurlijk heel leuk.
Maar het doet mij en de andere be
stuursleden en vrijwilligers van de
stichting Thoolse dagen nog veel
meer plezier dat we voor zo'n groot
publiek weer een leuke dag hebben
kunnen houden. Volgend jaar gaan
we zeker op deze voet verder. Ik
denk dat we dan het programma
voor de jeugd nog wat verder uit
gaan breiden, want de Thoolse dag
moet ook in de toekomst een happe
ning voor jong en oud zijn."
De uitslagen in de verschillende klas
sen zijn als volgt.
Standaardklasse tot 2600 kg. 1Leon
Heijboer, Scherpenisse (full pull en
88,7 m); 2. Rien Menheere, Poortvliet
(full pull en 83,8 m); 3. René Heijboer
(full pull en 78,3 m).
Tot 3500 kg. 1John Blok (95,5 m); 2.
Gert-Jan Franken, Scherpenisse (91,6
m); 3. Danny Hage, Poortvliet (84 m).
Tot 4500 kg. IFrank Dekker (2x full
pull); 2. Wim Hage, St.-Annaland (full
pull en 84 m); 3. Jolanda Heijboer, St.-
Annaland (97,8 m).
Tot 5500 kg. 1. Johan Slager, St.-
Maartensdijk (full pull en 81,61 m); 2.
Peter Poot, St.-Maartensdijk (full pull
en 74,76 m); 3. Evelien Moors (full
pull en 70,78 m).
Tot 7500 kg. 1. Anco Fase, St.-Anna-
land (87,34 m); 2. Wim Elenbaas,
Scherpenisse (81,56 m); 3. Ko de Kra
ker (81,33 m).
Boven 7500 kg. 1. Christiaan Sjou
(full pull en 89,35 m); 2. Ben Voogd
(full pull en 88,79 m); 3. Anco v.d.
Slikke, Poortvliet (full pull en 85,61
m).
Sportklasse 3000 kg. 1Adrie Houke,
Poortvliet (86,9 m); 2. Rien Menheere,
Poortvliet (84,3 m); 3. Ronald Tichem,
Poortvliet (83,7 m).
Sportklasse 3500 kg. 1. Marco Men
heere, St.-Annaland (full pull en 86,5
m); 2. Manu v.d. Berg (full pull en
67,4 m); 3. Peter Botermans, Lepel
straat (98 m).
Sportklasse 4500 kg. 1. Bart Boter
mans, Lepelstraat (full pull en 92,43
m); 2. Gabbe Heijboer, St.-Annaland
(full pull en 87,23 m); 3. Wil Franken,
Lepelstraat (full pull en 84,94 m).
Een meerderheid van de raadsfracties is voor een verbinding tussen de
noord- en middenvest in Tholen. Daardoor kan het water rechtstreeks
naar het gemaal worden gevoerd bij extreme regenval en wordt over
last in de Koningin Julianastraat voorkomen. Wel gaat het ten koste
van het trapveld voor de jeugd.
Door beide vesten te verbinden kan
de doorstroming in de noordvest
worden verbeterd. Ook wordt hier
mee volgens het college extra ber
ging mogelijk. En dat is nodig om
dat er steeds vaker, zeker bij
nieuwbouw, regenwater direct naar
het oppervlaktewater zal worden
geleid.
Het trapveldje moet er voor wijken,
maar b. en w. denken een goed al
ternatief te hebben gevonden op de
voormalige oesterputten bij de Bos
straat.
Toch bleken niet alle fracties over
tuigd van het nut van de ingreep. Zo
vreesde J. Oudesluys (PvdA) dat
door het doorstromen er in de win
ter niet meer geschaatst kan worden
op de vesten. Hij zag schilderijen
voor zich van oude Hollandse mees
ters. Doeken waarop naar hartelust
en zwierig werd geschaatst. „Maar
de ijspret is over." Hij wilde weten
wat de 'grote winst' is voor de wa
terberging en vroeg zich af of die
niet gezocht moest worden in de
nieuwe uitbreidingen van de stad.
Ook werd er aan het nut van het
verplaatsen van het speelveld naar
de oesterputten getwijfeld. J. Bijl
(CDA) vond dat er naar een alterna
tief moet worden gekeken. J.M.
Aarnoudse (SGP) vond dat er goed
overleg met de buurt moeten ko
men, zeker over het verplaatsen van
de speelplaats.
Ook J.J. van 't Hof (ABT) was die
mening toegedaan. Hij vond dat
eerst de speelgelegenheid voor de
jeugd klaar moet zijn gemaakt alvo
rens met het uitgraven te beginnen.
Volgens wethouder K.A. Heijboer is
het verbinden van de beide vesten
belangrijk in de strijd tegen de wa
teroverlast. Hij herinnerde de com
missie aan de natte september
maand van 1998 toen de Kon.
Julianastraat blank kwam te staan.
Het water in de noordvest wordt nu
onder de Ten Ankerweg naar het
polderwater geleid. Beter is het om
het via de middenvest naar het ge
maal te laten stromen. „Het is een
noodzakelijke maatregel. Wellicht
dat we er het plan Noord ook bij be
trekken."
Het trapveld op de oesterputten is
volgens Heijboer tijdelijk. „We zijn
al naarstig op zoek naar alternatie
ven tussen de Dalempolder, de oude
binnenstad en de nieuwe wijk
Stadszicht.
Oudesluys was kritisch over de kos
ten. Er is 252.000 euro, exlusief btw
voor uitgetrokken. De provincie
draagt 30.000 euro bij. Er komt
geen brug in boogvorm omdat die
te duur is, maar een duiker die er
uitziet als een brug. Volgens ambte
naar Van Vossen is de ingreep nodig
om de bergingscapaciteit te kunnen
vergroten. „De overstort in de Ten
Ankerweg kan het bij veel regenval
niet aan. En om het peilbeheer te
waarborgen is een stuw nodig."
PvdA en CDA maakten een voorbe
houd, SGP, VVD, ABT, CU en D66
gingen akkoord.
Slager, nu nog woonachtig in 's
Heerenhoek wil het gemaal zoveel
mogelijk in de oorspronkelijke staat
herstelïen. Hij heeft architect Weyts
uit Bergen op Zoom in de arm geno
men waarmee hij samen een ver
zoek heeft opgesteld om het ge
bouw in de oude luister te
herstellen. De schoorsteen bij het
gemaal blijkt de enige in het water
gebouwde schoorsteen in ons land
en is gebouwd door de firma De
Ridder.
J. Oudesluijs (PvdA) was enthou
siast over het voornemen. De
schoorsteen, door schippers ook wel
het licht van Strijenham genoemd in
de tijd dat het als lichtbaken diende,
riep herinneringen bij hem op.
„Daar leerden wij zwemmen."
Het was hem echter niet duidelijk
wat er precies gerestaureerd ging
worden. Hij wilde weten of ook de
garage en het woonhuis opgeknapt
worden. Wethouder W.C. van Kem
pen bevestigde dat. „Het gaat om
het hele complex. Maar de woning
is wel veranderd ten opzichte van
vroeger. Die wordt ook in de oude
staat teruggebracht."
A.L. Piet (CU) vond het een prach
tig plan en maande het college tot
spoed. „Het krijgt onze hartelijke
steun."
Ook J. Bijl (CDA) vond het een
leuk plan, maar vroeg zich af of de
gemeente ook nog om een financië
le bijdrage wordt gevraagd. Van
Kempen; „We moeten eerst zorgen
dat het op de lijst komt van de rijks
dienst voor monumentenzorg en
dan moet er een restauratieplan ge
maakt worden. Voor de restauratie
is rijkssubsidie mogelijk. Misschien
dat de gemeente ook subsidie geeft,
maar dat is van latere orde."
Oudesluys zei het plan toe te jui
chen. „We moeten zuunig zijn op
ons erfgoed." Ook de VVD-fractie
steunde het plan. Maar dat niet al
leen, zo liet F.J. Goossen weten: „Ik
ben lid van de landelijke organisatie
heemschut en die heeft zich ook
achter dit plan geschaard."
Het onbewoode pand is overigens
onlangs beklad, met een hakenkruis
op de gevel rechts van de deur, links
daarvan waren letters gespoten.
Het idee van de Veilig Honk-adres
sen is ruim twee jaar geleden in de
gemeente Halderberge ontstaan. Dit
voorjaar pakten scholen in Steen
bergen het op. „Via het AOC, dat
ook een vestiging heeft in de ge
meente Halderberge, in Ouden
bosch", zegt M. v.d. Pol die de trek
ker is van dat project. Langs de
meest gangbare fietsroutes zijn
adressen geworven door de ouderra
den. Datzelfde is nu gebeurd in de
gemeenten Bergen op Zoom en
Woensdrecht. De scholen die erbij
betrokken zijn, zijn AOC Steenber
gen, Juvenaat, Markiezaatcollege
(voorheen Scheldecoilege), Tho
masmavo Halsteren, Roncalli, 't
Rijks en scholengroep Mollerly-
ceum. Een logo maakt de pleister
plaatsen als zodanig herkenbaar
voor de scholieren. Er zijn er meer
dan vijftig, waaronder vijf op Tho
len (Poortvlietsedijk, Postweg,
Oud-Vossemeersedijk, Eeweg en
Deltaweg). De inwoners die zich op
vrijwillige basis als pleisterplaats
hebben gemeld, zijn door justitie
gescreend. Ze kregen allemaal een
pakket dat bestaat uit een EHBO-
trommel, fietsreparatieset en adres
lijst van de scholen. „En op termijn
komen er via het werkvoorziening
schap mogelijk een soort vervang-
fietsen beschikbaar", meldt direc
teur P. Winters van het
Mollerlyceum in Bergen op Zoom.
Via registratieformulieren zal vast
gelegd worden hoe vaak scholieren
van de Veilig Honk-adressen ge
bruik maken. Overigens kunnen ze
er alleen op schooldagen terecht en
is het niet de bedoeling dat er in het
weekeinde van de pleisterplaatsen
gebruik wordt gemaakt. Winters
vindt het belangrijk dat scholieren
op iets terug kunnen vallen als ze
onderweg wat hebben.
ofift* 'aèliMtefïiiSws-cfi
jmr "ap- s'fiWRot'i
Advertentie I.M.