Schelphoeve was liefde op het eerste gezicht voor Arie en Ina van der Zwan 'Dit is een plekje waar je graag een omweg voor maakt' Tèrreveströöi Donderdag 4 september 2003 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Op stille nachten horen ze de stemmen van vissers op zee. Met bulderende storm vanuit het westen kruipen ze het liefst in de bewaard gebleven bed stede in de woonkamer, weg van het lawaai rond om het pannendak. Op de ruim twee eeuwen oude Schelphoeve hebben de elementen vrij spel. Arie en Ina van der Zwan zijn verknocht aan hun plekje achter de zeedijk van de Scherpenissepolder. Die liefde was er meteen al toen ze tijdens een fiets tochtje in de volle zomer van 1992 de hoeve zagen liggen. In het daaropvol gende voorjaar vond de overdracht daadwerkelijk plaats. Na een omvangrij ke restauratie is de hoeve in haar oude luister her steld. Van der Zwan speelt met de woorden om de reikwijdte van de klus duidelijk te maken. „Be gint eer ge bezint." Originele indeling Gestolde boerentijd Doorkijkje Een stille revolutie is het al genoemd. Büna geruisloos verlaten de boeren het platteland. Ook op Tholen en Sint-Phi- lipsland begint de exodus zichtbaar te worden. Een economisch toekomstper spectief voor de landbouw ontbreekt. De kinderen piekeren er veelal niet over om het familiebedrijf over te ne men. Het gevolg: in hoog tempo ver dwijnt de traditionele boerderij uit het Thoolse landschap. Tegelijkertijd is de discussie over de toekomst van het bui tengebied in volle gang, ook in onze gemeente. 2003 is uitgeroepen tot het Jaar van de Boerderij. Daarom ook is er Tèrreveströöi, verhalen uit een land schap in beweging. Tèrreveströöi, dia lect voor het stro dat overblijft als de tarwe van het veld is. Meer algemeen ook gebruikt voor strohalm. Een zo- merrubriek over boerderijen als histo risch erfgoed. Vandaag de zevende en laatste aflevering: Arie en Ina van der Zwan-Slager hebben de boerderij bij de Schelphoek om laten bouwen tot woonboerderij. Zo gaat dat met liefde op het eerste gezicht. Het overkomt je en pas la ter dringen de consequenties in hun volle omvang door. Zo verging het ook Arie en Ina van der Zwan. Des tijds woonde het echtpaar in Den Haag en hadden ze een tweede huisje in Oudelande op Zuid-Beve land. Met de fiets op weg naar fa milie in Scherpenisse (Ina is van huis uit een Slager), passeerden ze de hoeve met haar rijke historie. Groot was de verbazing toen een zuster van Ina wist te vertellen dat de boerderij juist te koop stond. Het leek voorbestemd. Binnen en kele dagen was de koop rond. Ou delande werd verruild voor de Thoolse polder. „Zo gauw we hoor den dat de boerderij te koop stond, zijn we teruggefietst. We moesten kijken. We belden aan, maar er was niemand thuis. Brutaal hebben we toen rondgelopen en alles bekeken. In één oogopslag zagen we dat er veel aan het pand moest gebeuren. Er was veel achterstallig onder houd. Maar we zagen ook dat de plek veel potentie had en dat inves teren de moeite waard zou zijn. Pas later, als je begonnen bent, zie je de werkelijke omvang van het karwei. Het hele dak is er bijvoorbeeld af geweest. In feite stond alleen de voorgevel nog overeind. Dat zijn dingen waar je van tevoren niet over moet nadenken. Vandaar, be gint eer ge bezint." De Schelphoeve werd indertijd be woond door Povslaski, een myste rieuze violist van het Residentieor kest met Russische wortels en tevens leraar aan het conservatori um in Rotterdam. Volgens de jaar ankers op de gevel dateert het woonhuis van 1792. Alexander van Leent, landman in het nabijgelegen buurtschap Schoondorpe, wordt be schouwd als de eerste eigenaar. Vanaf 1886 is de boerderij eigen dom van de familie Hage. Dat bleef zo tot het tragische overlijden op de boerderij van Johannes Hage en zijn vrouw Sya Maris in 1973. Het betekende meteen het einde van het boerenbedrijf op de Schelphoeve. Een cruciaal moment, aldus Van der Zwan. „Doordat men hier aan het begin van de zeventigerjaren is opgehouden met boeren, is de schuur in zijn originele vorm be waard gebleven. Anders zou hier nu waarschijnlijk ook een dam- wandschüur hebben gestaan. Voor al vanwege de schuur en de ligging is dit een Rijksmonument gewor den. Het in stand houden van dit erfgoed in de oksel van de dijk is een dankbare taak. Het is een plek je waar je graag een omweg voor maakt. Het is ook werk waar je een ander een plezier mee doet. Onze vrienden en kennissen, de kinde ren, iedereen komt hier graag." Gastvrijheid stond op de Schelp hoeve altijd al hoog in het vaandel. Het echtpaar Van der Zwan heeft het uit de eerste hand gehoord. Ver halen over keutjesavonden van weleer en andere gezelligheid. Bron van veel informatie is de in middels 100-jarige Mina Beeke, woonachtig in zorgcentrum Ten Anker in Tholen en vroeger dienst meisje bij de familie Hage. Op tafel in de eetkeuken komt een foto uit de twintiger jaren van de vorige eeuw. Mina Beeke, een nichtje van de boerin, staat er ook op. Bijna een eeuw oud zonlicht valt op het boerenerf. Mina Beeke was verzot op de boerderij en beschikt nog al tijd over een ijzeren geheugen. Haar herinneringen waren een be langrijke leidraad bij de restauratie. Wie de Schelphoeve binnenstapt, komt eerst door het voormalige melkkot, ooit het domein van Mi na. Daarna volgt de bibliotheek met een wand die is opgebouwd rond het thema water, toepasselijk voor een boerderij die is gebouwd op een steenworp afstand van de Oos- terschelde en die in haar naamge ving ook herinnert aan de zeezijde van de dijk. Versteende zee-egels, was vroeger de paardenstal. Het originele gebinte staat er nog, als een baken in zee. In de pronkkamer trekt vooral de schouw met een deel van het oorspronkelijke tegel tableau de aandacht. Daarnaast nog een kozijn uit het bouwjaar. Lang heeft het als doorgeefluik gefun geerd tussen de bij de restauratie roepen vroegere bewoners tevoor schijn. Hier lijkt de laatste boer juist even de deur uit te zijn ge gaan. Een doorkijkje vanuit de schuur richting het woonhuis maakt duidelijk hoe groot en lang de Schelphoek is. Ina van der Zwan weet het uit eigen ervaring. „Ik heb hier eens rondgelopen met zo'n Deze foto is omstreeks 1917/18 genomen, met v.l.n.r. Sam Hage, Mina van der Werf, Izak Hage en Adriana Hage-Nieuwkerk. Mina (geboren 1903) kwam van kindsafaan bij haar tante Adriana en werkte er tot haar zeventiende. Op 23 februari dit jaar werd Mina Beeke- van der Werf, honderd jaar in Ten Anker. aangespoelde stukjes wrakhout in grillige vormen en bijzondere schelpen hebben er een plek gevon den. Meest opvallend element in dit deel van het huis is een in de ruim te zwevend houtsculptuur, gemaakt door de zee en het getij zelf. Aan een bijna onzichtbaar snoekdraad hangt het mooi te zijn. Het beeld komt uit de fantasie van Ina en is het resultaat van haar zwerftochten langs de dijk. „Ik ben een fanatiek jutter. Het is hier ooit aan de dijk aangespoeld. Ik hoefde er niets meer aan te veranderen." De eetkeuken in de Schelphoeve Het gebinte in de schuur is nog in tact. verdwenen aanbouw en de goede kamer. Langs de wand de bedste den, toevlucht bij stormnachten. Ook het appelzoldertje is bewaard gebleven, net als de opkamer. In de opkamer is de bedstede er ook nog, met daaronder de overwelfde kel der. Met veel liefde en aandacht voor details hebben Arie en Ina van der Zwan de oude boerderij in ere hersteld. Gemakkelijk was dat niet. „De boerderij ziet er nu weer uit, alsof ze altijd in deze ongerepte staat heeft verkeerd. Dat is niet zo. Door de vorige bewoners is ze soms nogal mishandeld. De pane len van de bedsteden vonden we deels terug in het kippenhok. Een ander deel was gebruikt om een nachthok voor de pauwen te ma ken. Die aanbouw, met daarin de keuken en een moderne badkamer, was ons ook een doorn in het oog. Het had natuurlijk veel erger kun nen zijn. In de zeventiger jaren is zoveel doorgebroken in huizen. Er moest ruimte komen. Gelukkig is dat hier niet gebeurd. De oorspron kelijke indeling is bewaard geble ven." De Schelphoeve is lang een ge mengd bedrijf geweest. Op de vloer in de voormalige stallen herinnert niet te verwijderen koeienstront aan die tijd van toen. Her en der in de muren zijn initialen gegrift van boerenknechten van weleer. Ina van der Zwan neemt elk jaar deel aan open tuinen en bij die ge legenheid ziet ze oude streekbewo- ners soms hun naam terugzoeken. Een in stijl opgetrokken tochtsluis vormt de verbinding tussen het woongedeelte en de schuur, een noodzakelijke toevoeging om al te veel trek in huis te voorkomen. De schuur met haar aarden vloer impo neert door het eeuwenoud gebinte en de gordingen van het dakbe schot. Diffuus licht en stofdeeltjes stappenteller die je bij het lange af stand wandelen gebruikt. Aan het eind van de dag kwam ik aan tien kilometer." Ook een rondwandeling over het erf en door de tuinen van de Schelphoeve neemt de nodige me ters in beslag. Wie over het buiten dijkse fietspad aan komt fietsen, ziet de op een hoogte in het land schap gebouwde hofstede in al haar glorie. Gestolde boerentijd, tegen de achtergrond van een natuurge bied in ontwikkeling. Een oprijlaan met kastanjebomen die al naar herfst kleuren. Voorbij het hek een bronsgegoten boom van de heden daagse kunstenaar Alphons Frey- muth, een schepping die evenzeer doet denken aan een totempaal en die de spiritualiteit van de plek be nadrukt. Voor Arie en Ina van der Zwan is de Schelphoek een rust punt in een leven dat zich deels ook in Amsterdam afspeelt. Voor Ina is de hoeve een terugkeer naar het land van haar jeugd. Arie, die zijn sporen heeft verdiend als adviseur van overheid, politiek en bedrijfs leven, is pas later van Zeeland gaan houden. „Ik heb een zwak voor deze streek gekregen. Andere luch ten, ander licht, een ander gevoel. Het is een pak dat lekker zit. De Schelphoek is voor mij een verade ming, even geen zorg. Ik ben ver slingerd geraakt aan de stilte hier. Soms hoor je in de verte een hond blaffen. Juist dan realiseer je je hoe stil het hier is." Stilte op de Schelphoeve hoort ei genlijk niet, weet het echtpaar Van der Zwan. Op een boerderij en de omringende velden moet het ge ronk van tractoren klinken. Juist in de Scherpenissepolder is echter de bedrijvigheid verdwenen en krijgt de natuur vrij baan. Het is een schrikbeeld voor velen. Ook Arie van der Zwan gruwt van het idee dat het platteland verandert in één groot natuurgebied. Een pasklare oplossing heeft ook hij niet voor handen. „Het marktdenken over heerst overal, ook in de landbouw politiek die vanuit Brussel en te genwoordig zelfs steeds meer en meer vanuit de Verenigde Staten wordt aangestuurd. In mijn ogen is het een fatale ontwikkeling. De landbouw heeft met haar producti viteitsontwikkeling de industrie en alle andere sectoren naar de kroon gestoken. Het gevolg zijn enorme overschotten en boeren die slechts een minimaal deel ontvangen van de prijs die hun product op de we reldmarkt oplevert. Ik geloof in een bescherming voor de landbouw. Het is absurd om alles aan de markt over te laten. De gevolgen voor het platteland zullen desastreus zijn. Het is toch een schrikbeeld dat het land niet meer bewerkt zou wor den. Met allerlei kunstgrepen pro beert de overheid de boeren een ne veninkomen te bezorgen. Ik geloof er niet in. Het toelaten van ander soortige bedrijvigheid in het bui tengebied leidt tot verpaupering van gebouwen en een verkeersaan- zuigende werking op nu'nog stille binnenwegen. Toch is het fulltime boeren voor weinigen meer wegge legd. Boeren zullen een baan erbij moeten nemen, maar zeker voor de ouderen is dat niet meer haalbaar. De enige oplossing is een eerlijke prijs voor de boer en lastenverlich ting, zowel op landelijke als plaat selijke schaal. Alleen op die manier kun je boeren stimuleren om, de snoods als parttimer, door te gaan. En hoewel de landbouwcrisis een mondiaal probleem is, kan ook de gemeente Tholen haar steentje bij dragen. Door de boeren vrij te stel len van onroerende zaak belasting bijvoorbeeld. Daar moeten de an dere inwoners desnoods wat extra voor betalen. Het platteland is ten slotte van ons allemaal." Rond de Schelphoeve ademt nog veel de tijd van voor Mansholt en wat daarna kwam. Het erf bestaat uit tijdens de restauratie tevoor schijn gekomen Vilvoordse keien, al eeuwen geleden uitgehakt en ge bruikt voor dijkversterkingen. De muur van het hoofdgebouw was bij het hek nog lange tijd ontzet, een gevolg van de paardenkarren die vroeger met veel vaart van de dijk kwamen afgereden en nog wel eens een steentje meenamen. De zwarte gepotdekselde planken van de schuur contrasteren fraai met het uitdovend blauw van de horten sia's. Het randje rond het klienket, het kleine staldeurtje, is wit zoals het behoort. Een klimmende wijn rank zorgt voor een fraai doorkijkje naar de polder. Het uitzicht is door het omzetten van weidegebied in natuur veranderd. „Het lijnenspel was altijd recht met de landwegge tjes en afrasteringen. Nu is dat alle maal weg en is het uitzicht rond ge worden. We hebben er ook dingen voor teruggekregen. Soms zien we lepelaars overvliegen. We hebben uilen, zangvogeltjes en hele troe pen puttertjes." In de hoek van het met essen om zoomde erf trekken twee vazen van de Zeeuws/Limburgse kunstenaar Bert Frijns alle aandacht. Het met elk honderd liter water gevulde glaswerk speelt bedriegertje met de ogen. Trompe l'oeil, heet dat in kunstjargon. Daarachter, op de fun damenten van de oude wagen schuur, is een in authentieke stijl opgetrokken atelier verrezen. In deze ruimte is Ina in de weer met haar juttersspullen. De drinkbakken van de paarden zijn op de Schelp hoeve bewaard gebleven en weer spiegelen de hemel. De tuin met la te rozen en siergrassen heeft al haar herfstgezicht opgezet. Een beuk- haag vormt de afscheiding met de boomgaarden die de hoeve omrin gen. Appels, peren, walnoten en pruimenbomen, vaak met fruit dat smaakt naar een voorbije tijd. En kele jaren geleden kocht het echt paar Van der Zwan rond de boerde rij een hectare grond erbij, een voortvloeisel van het omzetten van de polder in natuurgebied. De voor malige bietenakker is omgetoverd in een huisweide met hoogstam- fruitbomen, ooit bestemd voor een bomenmuseum in de Betuwe dat er nooit kwam. De robuuste bomen behoren tot rassen die elders goed deels uit het landschap verdwenen zijn. Rond de Thoolse boerderij hebben ze een nieuwe plek gekre gen. De weide is ontworpen vol gens een bedacht concept, met zichtlijnen op de kerktoren van Sint Maartensdijk. Alleen de geconcen treerde beschouwer ziet dat de dia gonaal niet helemaal klopt. „Op de dag dat het pad moest worden ge maakt, was het mistig. Pas later in de ochtend trok de nevel op. We hebben het maar zo gelaten. Het is mooi zo." De zoetwaterput in de huisweide was er altijd al. De paarden van de Schelphoeve moeten er nog uit ge dronken hebben. In het voorjaar la ten de kikkers zich er horen. Het idyllische zitje met uitzicht op de put is deels overwoekerd met gras sen. Symbolisch. „We hebben hier een paradijs gecreëerd, maar voor je het weet. is het een woestenij. Tussen die beide polen zit maar een smal schilletje. Hier wonen, met al die weidsheid, is een manier van leven. Het onderhoud is een hele klus. We zijn heel erg gebonden aan deze boerderij, zowel emotio neel als qua zorgen. Een beetje zo als de boer vroeger, alleen op een andere manier." De oude schuur wordt weerspiegeld in twee moderne met water gevulde vazen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 7