Ds. Kolkman bijzonder fenomeen voor Ger. Kerk Anna Jacobapolder Overstelpende liefde van God maakt dankbaar en bescheiden Thomashuis speelt in op marktwerking in de zorgsector Schuldvergeving is het hart van het evangelie Liturgie Terneergedrukte geloofshouding psychisch voor mens schadelijk Predikant schaft Zeeuws woordenboek aan om in te burgeren Orthodoxie is ware lofprijzing Donderdag 17 juli 2003 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 „Ja, van harte", klonk het zondagmiddag in de Gere formeerde Kerk van Anna Jacobapolder, toen ds. C. Kolkman werd geïnstalleerd door ds. J. Kroeze uit Steenbergen. De kinderen van de kindernevendienst bedankten de laatste met een gedicht en zongen ds. Kolkman met een welkomstlied toe. Onder zomerse temperaturen kreeg de 275 leden tellende gemeente weer een eigen predikant, nadat vorig jaar een vacatu re ontstond door het vertrek van ds. O. Boersma naar Zwitserland. En die vloog voor die tijd op en neer naar Cairo, zodat ds. Kroeze nogal eens waarnam, hoewel ds. P. Broere uit Tholen de officiële consulent was. Speld in hooiberg Zwart pak vruchteloze poging om boete te doen Een terneergedrukte geloofshouding is niet alleen psy chisch gezien voor een mens heel schadelijk, ook voor het beeld datje hierdoor van God krijgt, is hij fnuikend." Dat zei ds. C. Kolkman zondagmiddag in zijn intrede preek in de Gereformeerde Kerk van Anna Jacobapolder. Goede buur Schuldvergeving is het hart van het evangelie, de kern van het kerk-zijn. Dat zei ds. C. Kolkman zondagmiddag in zijn preek naar aanleiding van Mattheüs 18:21-35. Akelige kerel Overdrijft Jezus? Volstrekt belachelijk Onoverbrugbare kloof Goede werken Woonvorm verstandelijk gehandicapten Sint-Annaland Zoveel regels Zelf werven Die woonde de welkomstdienst zondagmiddag ook bij met afge vaardigden van de Gereformeerde Kerken uit Tholen, Poortvliet, Bruinisse en Zierikzee, alsmede de Hervormde Gemeente uit Sint-Phi- lipsland. De 52-jarige uit Harder wijk afkomstige ds. Kolkman is in Vlaardingen geboren en getogen. Zijn vrouw, E. Vogelaar, komt uit Rotterdam, maar haar familie is af komstig uit Middelharnis. Ds. Kolkman was hervormd predikant in vijf gemeenten, waarvan De Kaag in Zuid-Holland de eerste was en Leeuwarden in Friesland de laatste. Na ernstig ziek te zijn geweest, heeft hij in Anna Jacoba polder de draad van het kerken- werk weer opgepakt, zij het in deeltijd. Formeel gezien is er spra ke van bijstand in het pastoraat voor drie dagdelen per week. „Dat is een bijzonder nieuw fenomeen, maar het past in de veelvoudigheid van onze tijd", zei ds. Kroeze. „Met Paulus zeg ik: er is verschei denheid in genade, maar het komt allemaal van dezelfde God. Men sen worden geroepen tot dienst en ook pastorale hulp is zeer waarde vol. Om te dienen en om te bou wen tot eer van die ene zegenaar." Organiste mevr. A. de Jager- Boudeling begeleidde de sa menzang tijdens de welkomst- dienst van ds. C. Kolkman in de Gereformeerde Kerk van Anna Jacobapolder. Er werd gezongen uit Psalm 100:1, 2, 3 en 4; 25: 2, 5 en 6; Gezangen 320: 1,2, 3 en 4; 460: 1,2 en 3; 48: 1,6 en 10. De Schriftlezing was uit Mattheüs 18:21-35. Ds. Kroeze hield de nieuwe predi kant de verschillende voorwaarden voor, zoals aanvaarding van de Heilige Schrift als enige regel en verwerping van alles wat daarmee strijdig is, en geheimhouding van alles waarmee hij in de persoonlij ke contacten te maken krijgt. De kerkenraad dacht bij het zoeken naar een deeltijdwerker voor Anna Jacobapolder aan een lastige opgave te beginnen. „Hoewel we dachten te zoeken naar een speld in een hooi berg paste er op ons potje toch een dekseltje", zo bracht ouderling A.G.M. Wisse naar voren. De leden hadden in de vacatureperiode een duidelijke opdracht aan de kerken raad gegeven, namelijk dat de pas torie bewaard moest blijven en dus weer bewoond moest worden. Er werd een ludieke advertentie ge- plaats in het blad Kerkinformatie, waarbij een pastoraal werker werd gezocht die diensten verleende in ruil voor gratis wonen. Het dien stencentrum van de Gereformeerde Kerken had adviezen gegeven. Toen reageerde er een hervormde predi kant, ds. Kolkman, maar ook dat bleek geen probleem. „We lopen hiermee alvast vooruit op het Sa men-Op-Wegproces", zei Wisse. Hij maakte duidelijk dat de predi kant in de zes weken dat hij al in Anna Jacobapolder woont, snel is ingeburgerd. „Hij heeft zelfs al een Zeeuws woordenboek aangeschaft, dus dat is pas integreren! U heeft trouwens toch veel interesse in de geschiedenis van de Polder en mo gelijk weet u er nu zelfs nog meer van dan velen van ons. U was ook op zoek naar rust en ruimte en dat is hier zeker aanwezig. In onze con tacten is gebleken, dat u graag su perlatieven gebruikt. Laat ik dan De predikant deed zijn uitspraken naar aanleiding van Mattheüs 18:21- 35 waarin Jezus de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht aan Pe trus vertelt. „Wanneer we veel meer gaan letten op de onheiligheid van de mens in plaats van op de heilig heid van God, wordt de zonde een beladen woord. Als een zware doem hangt de verpletterende schuld van tienduizenden talenten boven ons hoofd. Wanneer je al je aandacht daarop richt, heb je geen andere keus meer dan om verder maar in het zwart gekleed te gaan, als in een vruchteloze poging om boete te doen. De kloof is onoverbrugbaar, de schuld is te groot. Wie zal nog behouden worden? Wat is de hoogheilige God op zo'n manier nog anders dan onze grootste vijand? En verwordt de vrede des Heren dan niet tot angst voor God? Een angstgegner in plaats van een verlosser. Wanneer we de gelijkenis als een strikt menselijk verhaal uitleggen, als een variant op de vernietiging van Carthago, dan wordt Goed net zo'n veeleisende vijand als de Ro meinen. En net als de Romeinen is God dan de bezettende macht van ons leven aan wiens greep wij nooit zullen kunnen ontkomen, tot wij uit eindelijk in zijn laatste oordeel hoogstwaarschijnlijk zullen vergaan. In een geloofsgemeenschap waar dit de leidende gedachte "is, houden de gemeenteleden zichzelf en elkaar gevangen in een benauwend mora lisme. Zo'n kerk leeft dus onder de wet en niet uit het evangelie", aldus ds. Kolkman tijdens zijn intrede preek in Anna Jacobapolder. W. van Herk Jager-Blaas Ds. C. Kolkman omringd door de leden van de kerkenraad, v.l.n.r. M. v.d. Reest (diaken), voorzitter A.G.M. Wisse (ouderling), (diaken), J. Nell (ouderling), mevr. A. van Strien-van Leeuwen (ouderling), P.J. van Halum (ouderling) en scriba mevr. J. de (ouderling). zeggen, dat we enorm dankbaar zijn dat we u vanmiddag hartelijk mo gen verwelkomen. U bent een pre dikant met heel veel levenservaring en dat komt in het pastoraat goed van pas", aldus de voorzitter van de kerkenraad, die ds. Kolkman de sleutel van de kerk overhandigde. „Ik weet niet of het verstandig is om te vertellen, maar ik ben inmiddels Gereformeerd geworden", zo ont hulde ds. Kolkman. Veel deining gaf die mededeling niet op deze warme zondagmiddag en Anna Ja cobapolder kan wel tegen een stoot je. Bovendien is ook de kerkenraad eigenzinnig, vertelde ouderling Wisse. „Maar het is een gemeente om van te houden", zo was de erva ring van ds. Kroeze, wiens taak als waarnemer erop zit, al zal hij nog wel eens preken in AJP. „Onder het motto beter een goede buur dan een verre vriend, was ik hier de nood hulp. En hoewel ik er nog niet ge noeg van had, ben ik toch blij dat ds. Kolkman is gekomen, zodat ik dankbaar ter zijde zal treden. Het klikte direct tussen ons en hopelijk zal dat ook met de gemeente het ge val zijn. Anna Jacobapolder is het waard. Vol vertrouwen draag ik het werk hier aan u over. Een hele ge zegende, fijne tijd hier toegewenst." Ds. Kroeze bedankte de gemeente en de kerkenraad voor de goede sa menwerking. „We hebben soms in tensief contact gehad met gemeen teleden, vaak via de contactdames Piëta Boudeling en Anneke van Strien. Voor de kerkenraad was Jeanne de Jager mijn aanspreekpunt en zij is de enige die ik niet zelf be vestigd heb." Ouderling Wisse haakte daar nog op in toen hij ds. Kroeze bedankte voor zijn inbreng. „Toen ds. Boersma re gelmatig voor langere tijd naar Cai ro ging, was Steenbergen dichtbij en u stond ons met raad en daad bij. U bezocht zieken thuis en in het zie kenhuis en was voor ons altijd be reikbaar, ook wanneer u in Ouddorp vertoefde. In de consistorie deelde u nogal eens kwinkslagen uit. U bent een aimabele man die weet wat hij wil. Op één na bevestigde u alle kerkenraadsleden", zo schetste Wisse de band met AJP en daarom bedankte hij ds. Kroeze met bloe men. De kinderen van de kinderne vendienst o.l.v. Joke Bomas be dankten ds. Kroeze met een gedicht, foto's en bloemen. Pastoor Van Schaik uit Nieuw-Vos- semeer, die aanwezig was in ver band met de medewerking van de Gereformeerde Kerk uit Anna Jaco bapolder aan de Pinksterketen, overhandigde ds. Kolkman vijf re gels over de liefde tot God. „Van het pastoorke van d'n overkant om dat vergeving het hart is van het evangelie en de goedheid van God de bron is van alle liefde." Na de dienst was er nog gelegen heid om koffie te drinken en nader kennis te maken met ds. Kolkman. Met de nieuwe predikant is ook de pastorie naast de kerk in de Lange- weg weer bezet. De voorzitter van de commissie van beheer, Rinus Quist, leidde de werkzaamheden van de grote groep vrijwilligers. Wim en Maartje van Herk organi seerden de eigenlijke verhuizing van het predikantspaar. Hoewel officieel drie halve dagen beschikbaar, is ds. Kolkman flexibel inzetbaar. Er zijn geen vaste dagen. Alleen een vaste telefonische be reikbaarheid, elke avond van half zeven tot zeven uur. Orthodox staat in het spraakgebruik meestal voor zwaar. In Israël ken nen we de orthodoxe Joden, op Tholen de orthodoxe kerken en ook het begrip midden-orthodox is in kerkelijke kring wel bekend. Maar weet u wat orthodoxie eigenlijk, ja letterlijk, betekent, zei ds. Kolkman tijdens zijn intrede in Anna Jacoba polder. „De ware lofprijzing. Niet de zuivere leer of het juiste gedrag, nee, de ware lofprijzing." „Het lijkt misschien vreemd om voor een intreedienst een bijbelge deelte te kiezen dat gaat over ver geving van schuld. Wij kennen el kaar nog maar net en behandelen elkaar hoffelijk en welwillend. Wij zijn alleen maar blij en van zorgen bevrijd. U hebt in mij een nieuwe dominee gekregen en ik in u een fijne, nieuwe gemeente. Wij hopen samen goede jaren te hebben en komen vanmiddag eigenlijk alleen maar samen om Gods zegen daar over af te smeken. Alle voorberei dingen zijn in volstrekte harmonie verlopen, er is geen kwaad woord gevallen. Er is niets vervelends ge beurd, dus waarom zouden wij het uitgerekend tijdens deze feestelijke eredienst over schuldvergeving gaan hebben? Inderdaad, daar is geen enkele aanleiding voor. Toch ga ik het over schuld en vergeving hebben omdat ik in de loop van mijn predikantsloopbaan steeds meer ben gaan inzien, dat in schuldvergeving het hart van het evangelie en de kern van het ge meente-zijn samenvallen. En van die ervaringen wil ik u nu, bij het feestelijk begin van ons gezamen lijk optrekken als gemeente en pre dikant, graag deelgenoot maken." „Schuldvergeving. Daarbij denk ik niet alleen aan de oproep van onze Heer dat wij elkaar onze schuld dienen te vergeven, maar nog meer aan dat wat daaraan voorafgaat: de vergeving die wij bij God mogen vinden voor onze eigen schuld. Want vergevingsgezindheid ten op zichte van onze medemensen kun nen wij eigenlijk alleen opbrengen vanuit het besef dat God verge vingsgezind is ten opzichte van onszelf. Het verhaal van onze ei gen schuld, gaat altijd aan dat van de schuld van anderen vooraf. Zo is het ook in de gelijkenis: aan het verhaal over de man die zijn mede mens een onbeduidende schuld van 100 schellingen niet kan vergeven, gaat dat over zijn eigen enorme schuld vooraf. Zelf is hij 10.000 ta lenten zilver schuldig aan niemand minder dan de koning. Die koning staat in de gelijkenis voor God. En de man die zelf vergeving ont vangt, maar niet aan een ander kan geven? Daarmee bedoelt Jezus u en mij, ons allemaal. Als wij dat laat ste even tot ons door laten dringen, dan klinkt de gelijkenis ons ineens heel vervelend in de oren. En laten wij daarover alsjeblieft eerlijk zijn tegenover elkaar en tegenover God. Herkennen wij ons in die ake lige kerel die zijn broeder geen vergeving schenkt, maar alleen wraak koestert? Nee toch? Wij zijn goedmoedige Zeeuwen - okay, met wat Hollanders ertussen, maar die vallen ook wel mee. Wij hebben graag iets over voor elkaar, wij mijden conflicten en bewaren lie ver de lieve vrede. En wij zijn be reid daartoe veel van elkaar te slik ken. Leven en laten leven. Nee, in die wraakzucht herkennen wij ons echt niet." „Maar nog minder in die enorme schuld die de man in de gelijkenis bij de koning, dus bij God heeft. Zeker, wij belijden elke zondag dat wij gezondigd hebben in woord en daad, bewust maar nog veel vaker zonder dat we daar erg in hadden en vragen God oprecht om verge ving van schuld. Maar zo vreselijk schuldig en zondig voelen wij ons niet. Om Christus is het ons toch ook vergeven? Tienduizend talen ten zilver? Dat zal zeker veel en veel meer zijn dan 100 schellingen. Overdrijft Jezus niet een beetje? Als ik u vertel wat 10.000 talenten waard zijn, dan zult u merken dat Jezus er zelfs nog een schepje bo venop doet. De schuld die wij bij God hebben, schetst Jezus als 10.000 talenten zilver. Een talent is het gewicht dat een volwassen man op z'n rug kan dragen: zo'n 43 ki lo. Het gaat dus om 43.000 kilo zil ver, zo'n slordige 48 miljoen euro. Maar zilver was in de dagen van Jezus nog vele malen kostbaarder dan tegenwoordig. Nog een andere vergelijking: 1 talent stond gelijk aan 6000 drachmen; 1 drachme was het dagloon van een geschool de arbeider. Tienduizend talenten maal 6000 is dus 60 miljoen daglo nen. U weet wat een loodgieter per uur rekent, het totale bedrag komt uit op een klein miljard ouderwetse guldens. Zo'n bedrag noemt onze regering gewoon een tegenvaller, maar als wij zelf voor dat bedrag in het rood stonden, zouden we red deloos failliet gaan. Onze schuldei sers zouden beslag laten leggen op al onze bezittingen en die zouden zonder pardon geveild worden. Echt veel zou het niet opleveren in vergelijking met onze schuld van een miljard, maar het is toch iets. Dat is dan ook precies wat de man in de gelijkenis overkomt. Zijn in boedel wordt verbeurd verklaard. En - zoals dat in die dagen ging - hij zelf zal, evenals zijn vrouw en kinderen, als slaaf worden ver kocht. Echt veel levert het niet op, maar het is toch iets, denkt de bank. Maar wie zo verschrikkelijk failliet gaat, beseft dat hij z'n hele verdere leven lang moet boeten en onder de gevolgen gebukt zal gaan." „Maar deze schuldenaar lijkt zich van de ernst van de situatie totaal niet bewust. Hij reageert alsof het inderdaad alleen maar gaat om een kleine tegenvaller bij de begro tingsbesprekingen en vraagt: 'heb geduld met mij en ik zal u alles te rugbetalen.' Weliswaar werpt hij zich daarbij neer als smekeling, maar het is natuurlijk hondsbrutaal, zo'n verzoek. Hij, een slaaf, zonder inkomen, zal wel even op eigen kracht een schuld van tienduizend talenten zilver terugverdienen? Het enige wat hij vraagt, is een beetje geduld. Dat is niet alleen brutaal, dat is volstrekt belachelijk. Toen ik wat onderzoek deed over dit bijbel gedeelte, ontdekte ik tot mijn ver rassing dat de toehoorders van Je zus ook echt gelachen zullen hebben om dit verhaal. In de gelij kenis maakt Jezus een toespeling op een toen algemeen bekende po litieke gebeurtenis: om vrede te sluiten met de Romeinen betaalde Carthago (het Noord-Afrikaanse rijk van de beroemde Hannibal) 10.000 talenten zilver en ging meteen failliet. De Romeinen maakten een halve eeuw later hun karwei alsnog af: alle mannen wer den vermoord, de vrouwen en kin deren werden als slaaf verkocht. Het was een lachwekkend voor beeld van naïef optimisme: vrede willen kopen terwijl je verslagen bent. Dat is toch wel het toppunt van onnozelheid. Toen onze Heer zijn gelijkenis vertelde, stond men te grijnzen, want iedereen begreep waar Jezus op doelde." „Maar ons zal nu het lachen wel vergaan, als we ons realiseren dat de koning in de gelijkenis niet staat voor onze grootste vijand, maar voor de heilige God. En omdat de man model staat voor ons allemaal, bedoelt Jezus met die enorme schuld natuurlijk onze zonde. Er is geen ontkomen aan: naar het oor deel van onze Heer is de kloof die ons, onheilige mensen, scheidt van de heilige God, als een schuld van een miljard. Een onoverbrugbare kloof, een absoluut onaflosbare schuld. En nu moeten we oppassen welke conclusie wij hieruit trekken. De meest wezenlijke drijfveer van de Reformatie is het diepe verlangen om recht te doen aan de heiligheid van God en Hem alle eer en plaats te geven in ons leven die Hem toe komt. Op dat streven kunnen wij alleen maar ja en amen zeggen en erkennen, dat wij er voortdurend in tekortschieten om werkelijk ons hele leven in woord en daad en ge bed doortrokken te laten zijn van de lofprijzing van de heilige God. Maar in het verlengde van dit krachtige streven van onze Refor matorische traditie ligt ook haar zwakte: het gevaar om veel meer te gaan letten op die onheiligheid van de mens dan op de heiligheid van God. De zonde wordt dan een bela den woord. Als een zware doem hangt de verpletterende schuld van tienduizenden talenten boven ons hoofd. Als gemeente van Christus mogen wij juist leven uit de genade van onze Heer Jezus Christus. Daar geeft deze gelijkenis alle aanlei ding toe. Want als we nu ook maar één regel verder lezen, wordt alles ineens heel anders. De koning blijkt in niets te lijken op de wrede Romeinse overheersers. Dit is geen koning der wrake, maar de God die vergeeft. De schuld van 10.000 ta lenten wordt ineens kwijtgeschol den. De koning vergeeft niet omdat de man aanbiedt alles terug te beta len, maar ondanks die onzinnige belofte. Want Gods genade is vol strekt onafhankelijk van onze goe de werken en goede bedoeling. Wij lezen hier niet uit de wet, maar uit het evangelie. En degene die deze gelijkenis vertelt, is niemand min der dan onze Heer Jezus Christus zelf. En Hij heeft recht van spre ken, want die overstelpende gena de van God de Vader is enkel en al leen gebaseerd op het offer dat Hij, de Zoon, op Golgotha bracht." „Ja, zult u misschien denken, maar waarom beschrijft Jezus onze schuld dan toch als zo'n verbijste rend grote last van 10.000 talen ten? Jezus gebruikt deze beeld spraak alleen maar om ons ervan te doordringen, dat wij nooit, maar dan ook nooit, mogen denken dat wij toch stiekem in staat zullen zijn om Gods genade door onze goede werken, op eigen kracht te verdie nen. Diep in ons hart zouden wij dat wel het liefste willen, dat wij de vrede met God konden kopen door onze rechtschapenheid. Het is niet prettig om afhankelijk te zijn van de gunst van een ander, dus zouden we ook tegenover God liever onze zelfstandigheid bewaren. Die trots in ons hart is onuitroeibaar en bela chelijk. 'Heb geduld met mij, ik zal u alles terugbetalen.' Maar boven dien belemmert die behoefte om goed te zijn, ons erin om God rond uit alle eer te geven voor Zijn on voorstelbare goedheid. En als we dan zo nodig een tegenprestatie willen leveren, het enige wat van ons verwacht wordt, is dat het be sef van die overstelpende liefde van God en het geloof in de genade van onze Heer Jezus Christus, ons dankbaar en bescheiden maakt. Dat ziet en hoort God graag: dat wij Hem van ganser harte loven en danken voor zijn goedheid. Zonder dat wij dan meteen weer tegen Hem beginnen te zeuren dat wij zelf toch ook zo slecht niet zijn. Dankbaar en bescheiden: dat is de houding van een christen tegenover God, maar ook tegenover elkaar. Want de ware gemeente van Chris tus kenmerkt zich niet alleen door dankbaar leven uit vergeving, maar ook door het ruimhartig geven van vergeving aan elkaar, in het be scheiden besef, dat de 100 schellin gen van onze broeder of zuster niet in verhouding staan tot onze eigen 10.000 talenten. Zo vallen het hart van het evangelie en de kern van kerk-zijn samen. Laten wij God straks voor dit alles van harte dan ken en Hem bidden om zegen om zo als gemeente en predikant, sa men op weg te gaan", zo besloot ds. Kolkman zondagmiddag zijn intredepreek in de Gereformeerde Kerk van Anna Jacobapolder. Zelfstandige ondernemers in de kinderopvang kennen we in Tholen al langer, en ook in de thuiszorg. Als het aan de stichting Thomashuizen Nederland ligt, komt daar een derde vorm bij. Namelijk een woonvorm voor verstandelijk gehandicapten. In Sint-Annaland zou een huis moe ten komen voor maximaal acht van deze mensen, geleid door iemand met een zorgachtergrond die voor zichzelf wil beginnen. De opzet bij de stichting is dat de zorgondernemers 24-uurs zorg bie den, die door de cliënten wordt in gekocht met een persoonsgebonden budget. De stichting Thomashuizen Nederland biedt de ondernemers ondersteuning op juridisch en fis caal gebied, zorgt voor een geschikt pand en staat garant voor de conti nuïteit. Ze streeft een franchiseke- ten na door het hele land. Momen teel zijn er vier Thomashuizen en dit jaar komen er naar verwachting vijftien bij. In Sint-Annaland exploiteert Het Gors al het gezinsvervangend tehuis de Annewas voor verstandelijk ge handicapten en Siloah heeft plannen voor een soortgelijke voorziening in Tholen. Niettemin is er volgens coördinator mevrouw A. Dooije- weerd vraag naar een Thomashuis. „Een aantal mensen heeft zich al opgegeven." Een ondernemersecht paar zoekt de stichting, die in Gouda zetelt, nog. „We zijn er met twee in gesprek, in Zeeland en in de omgeving van Dirksland. Cliënten staan er in Zeeland twee op de lijst en in Zuid-Holland 25. Volgende week hebben we in Middelburg een gesprek met de SPD (sociaal-peda gogische dienst)." De stichting heeft contacten met makelaars en mikt op de wat grotere panden.Een vaste architectengroep zorgt voor de ontwerpen. „Heel veel zaken lopen parallel. Hebben panden een woon bestemming, dan doen gemeenten op planologisch gebied veelal niet moeilijk, is de ervaring. Ook heb ben we eventueel contacten met wo ningbouwcorporaties." De filosofie achter deze opzet zijn de marktwerking en de keuzevrij heid die de overheid ook in de zorg wil bevorderen. „Weliswaar is er het persoonsgebonden budget, maar doordat er in de zorgsector alsmaar gefuseerd wordt, is er van daadwer kelijk shoppen nauwelijks sprake." Stichting Thomashuizen legt overal een open en eerlijk aanbod neer, zegt de coördinator. Het Thomas huis is bedacht door Hans van Put ten uit Gouda. Hij heeft een zoon - Thomas - die door een virusziekte verstandelijk gehandicapt raakte. De ervaringen die hij daarna in de zorg opdeed, maakten dat hij be sloot er zelf in te stappen. Van Put ten - tot dan directeur van een recla mebureau - richtte Symphony Tho mas op, een organisatie van advi seurs en bedenkers van klantgerich te concepten binnen de gezond heidszorg. De Thomashuizen werden ontwikkeld en daarvoor is de stichting Thomashuizen Neder land opgericht. Er werd contact ge zocht met het werkverband De Open Ankh, dat faciliteert in vast goed (via de vastgoedmaatschappij De Ankherplaats) en management bij de stichting. Stichting Thomashuizen Nederland wil geen erkende zorginstelling zijn en werkt bewust buiten de algemene wet bijzondere ziektekosten (awbz) om. „Dan heb je met zoveel regels te maken, dat werkt alleen maar enorm vertragend." Dynamiek, on dernemerschap en onafhankelijk heid wil de organisatie niet kwijt. Bovendien zouden zorgkantoren be palen welke cliënten naar een Tho mashuis kunnen, terwijl de stichting wil dat de ondernemers zélf de af weging maken wie er het meeste baat bij heeft. „In principe kan ie dereen erin, maar de ondernemer zal moeten sturen." De kwaliteit van de zorg in de huizen wordt jaar lijks bekeken door de stichting Per spectief, opgericht door de federatie van ouderverenigingen. De ondernemer is, aldus mevr. Dooijeweerd, erg bepalend in dit concept. „Hij of zij moet zorg op maat bieden, kan bijvoorbeeld kie zen om een stuk dagbesteding te verzorgen en dat speelt dan weer een rol bij wat voor soort pand er nodig is." Doordat de rompslomp van de awbz achterwege blijft, heeft de ondernemer meer gelegenheid om te lobbyen en netwerken. „Be langrijk, want de ondernemer zal zelf de cliënten moeten werven." De ondernemers die tot nog toe be langstelling toonden, waren alle maal echtparen. „Het zijn mensen die in ieder geval uit de zorg ko men. Het merendeel is tussen de 40 en 50 jaar oud en heeft het in die sector wel gezien. Ze willen voor zichzelf beginnen." Het komt erop neer dat een vennootschap onder fir ma wordt opgericht en een franchi- secontract wordt ondertekend. „De cliënt is machtig omdat hij geld meebrengt, maar de ondernemer zal moeten zorgen dat hij voldoende in komen verwerft om ervan rond te komen." Via het persoonsgebonden budget en de wao- of de wajong-uit- kering (voor jonggehandicapten vanaf 18 jaar) moeten de cliënten de kosten van huisvesting en levenson derhoud kunnen betalen. Een leem te is er voor wat betreft de regeling voor heel jonge kinderen, zegt mevr. Dooijeweerd. Gevonden. Bij de politie is infor matie verkrijgbaar over de volgende spullen die tussen 4 en 9 juli zijn gevonden: leesbril, kentekenplaat, portemonnee, ring en tuinartikel.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 5