De gemeenteraad is VÓÓIT een nieuw gemeentehui B J/J TlhüJ^jf) Waarom een nieuw gemeentehuis? Waarom uitbreiding huidige locatie geen optie is V Kosten van nieuwbouw uitbreiding op een rij en De communicatie kon beter Wat gebeurt er met het huidige gemeentehuis? De nieuwbouw van het gemeentehuis in Tholen heeft de gemoederen de laatste tijd bezig gehouden. Afgelopen donderdag behandelde de gemeenteraad een petitie van een flink aantal bewoners. Daarin staat dat nieuwbouw niet wenselijk is. De gemeente raad heeft hier in zijn vergadering uitgebreid over gesproken. Alle voor- en nadelen zijn tegen elkaar afgezet. Unanieme conclusie van de raad: het is wel degelijk verstandig om de nieuwbouwplannen voort te zetten. Daar zijn verschillende redenen voor te noemen. Op deze pagina zijn ze nog eens op een rijtje gezet. U leest alles over het waarom van zo'n nieuw gemeentehuis en de kosten die ermee gemoeid zijn. Bovendien leest u over de plannen voor het huidige gemeentehuis in Sint-Maartensdijk. Veel meer taken Ontwikkelingen in gemeenteland Krap behuisd in Sint-Maartensdijk Een gemeentehuis dat past bij een moderne organisatie gemeente Tholen Nieuwbouw goedkoper dan uitbreiding Hogere belasting door nieuwbouw? Nee! Kantoorkolos in de historische kern Nieuwbouw Tholen past ook in 'Bestemming Tholen' De gemeentelijke organisatie van vandaag de dag ziet er heel anders uit dan die van pakweg 30 jaar geleden. De samenleving is veel ingewikkelder gewor den. De gemeente is gaandeweg meer en meer taken gaan uitvoeren. Gewoon, omdat burgers dat van de gemeente ver langen. Maar vaak ook omdat het rijk allerlei taken op het bordje van de gemeente legt. Zomaar een paar voor beelden: de gemeente voert sinds zo'n 10 jaar de wet voorzieningen gehandi capten uit, de milieuwetgeving is op allerlei gebieden uitgebreid (luchtkwali teit, waterkwaliteit, strenge handhaving), er zijn allerlei nieuwe verkeersmaatrege len (60 km zones, gemeentelijke vervoers plannen enz.), de gemeente moet toe zicht houden op duurzaam bouwen. Dan is er de nieuwe gang van zaken rondom de aanvraag van reisdocumenten en pas poorten, de invoering van de privacywet en de gemeentelijke basisadministratie. Er is allerlei nieuwe regelgeving van de Europese Unie waar de gemeente reke ning mee moet houden. Onderwijs, ram penbestrijding, riolering, sociale zaken, ruimtelijke ordening: op alle gebieden is het takenpakket de afgelopen jaren flink uitgedijd. Automatisering maakt ener zijds het werk vaak een stuk gemakkelij ker. Maar computers leveren anderzijds weer veel extra werk op. De gemeente krijgt van het rijk in veel gevallen geld om die taken uit te voeren en dus om extra personeel aan te nemen. Daarbij wordt van dat personeel een hoge mate van professionaliteit ver wacht. Net als van de dienstverlening van de gemeente. Burgers willen graag snel en kundig geholpen worden. Terecht. Dit alles heeft wel gevolgen voor het personeelsbestand. Werkten er in 1979 nog 83 ambtenaren voor de gemeente, momenteel zijn dat er 186. In de toekomst grofeit de gemeentelijke organisatie naar alle waarschijnlijkheid uit naar 212 medewerkers. Al dan niet in deeltijd werkend. De gemeente Tholen heeft - net als alle andere gemeenten - in de loop der jaren hele andere opvattingen gekregen over haar dienstverlening en taken. Burgers hebben recht op een gemeente die klantgericht is, dus klantvriendelijk en efficiënt. Met bijvoorbeeld één ruime balie in de hal waar je met al je vragen terecht kunt. Of het nu gaat om een paspoort of een bouwvergunning: niet meer van het ene loket naar het andere. Bovendien werkt de gemeente steeds nauwer samen met andere instellingen. Bijvoorbeeld op het gebied van sociale zaken (Centrum voor Werk en Inkomen). Het is dan handig als dat in de buurt zit. Zowel voor klanten als medewerkers. Daarnaast maakt een moderne gemeente veel meer beleid en plannen samen met de bevolking in plaats van voor de bevolking. De ontwikkelingen op het gebied van automatisering gaan snel. Met andere woorden: de werkwijze van de gemeente is heel anders geworden. Die omschakeling stelt andere eisen aan de indeling en inrichting van een gemeentehuis in de 21ste eeuw. Het gemeentelijk personeel is momenteel erg krap behuisd, daar is geen twijfel over mogelijk. Eind 1998 al was het ruimte gebrek zo nijpend dat er noodgebouwen zijn geplaatst. In oktober 2003 loopt de vergunning daarvoor af. Verder werkt het personeel nu verspreid op verschil lende locaties. Dat is - ondanks de moge lijkheden van automati sering - verre van ideaal. Bovendien is alle denk bare ruimte bezet door kantoorruimte. De meeste vergaderruimtes of spreek- ruimtes zijn ingenomen door werkplek ken. Daardoor kunnen ambtenaren zich nergens meer afzonderen voor een gesprek met een klant. Maar die wil wel privacy. In sommige ruimtes werken te veel mensen en is het erg onrustig. Nergens is een aparte plek beschikbaar om eens een paar uur geconcentreerd te werken. Eisen die de Arbo-wetgeving stelt aan een werkplek worden niet of slechts met moeite gehaald. Ook bestuur lijk is het passen en meten. De raadzaal biedt onvoldoende ruimte aan de huidige gemeenteraad met de benodigde ambte lijke ondersteuning. De publieke tribune is al gauw vol. Alle fractiekamers zijn als kantoorruimte in gebruik genomen. Het is dus duidelijk dat er een structurele oplossing moet komen. Het wensen pakket daarbij gaat niet uit naar een overdadig luxe gemeentehuis, waar het personeel met allerlei toeters en bellen in de watten wordt gelegd. De wens is wel een sober maar functioneel en doelmatig gemeentehuis. Waar ambtenaren in staat worden gesteld om hun werk goed te kunnen doen. Waar de gemeenteraad zich een goed werkgever kan tonen en het personeel normale werkplekken kan bieden. Waar burgers zich welkom voelen en snel en gemakkelijk geholpen worden. Waar veiligheidsnormen en brandvoor- schriften worden gehaald. Ook gaat de wens nadrukkelijk uit naar centrale huis vesting. Zeg maar alle ambtenaren bij elkaar in één gebouw. Dat maakt samenwerking tussen de ver schillende afdelingen veel gemakkelijker. Bovendien kunnen collega's elkaar persoonlijk even aanspreken en veel slagvaardiger en flexibeler optreden. Dat zijn dingen die automatisering niet kan vervangen. Maar het zijn wel net die zaken die de dienstverlening en klantvriendelijkheid aan de burgers ten goede komen. Dit is een pagina van de gemeenteraad van Tholen. De gemeenteraad hoopt met deze uitleg duidelijk te hebben gemaakt waarom het besluit tot nieuwbouw, dat de raad in 2000 genomen heeft, gehandhaafd blijft. Ér Het nieuwe gemeentehuis gaat 13,8 miljoen euro kosten inclusief btw. (Hierin is niet opgenomen een eventuele ruimte voor het oud archief en ruimten voor derden, bijvoor beeld Centrum voor Werk en Inkomen). En niets meer. Daarover is de gemeenteraad klip en klaar. Overschrijdingen van het budget worden niet geaccepteerd. Dan wordt het streng schrappen in het pro gramma. Aan de architect wordt deze boodschap heel duidelijk meegegeven. Ook de aannemers krijgen het nadrukkelijk te horen. Het college van burge meester en wethouders en de gemeenteraad zullen er nauw lettend op toezien dat het gemeentehuis geen cent duur der wordt dan de beschikbare 13,8 miljoen euro. Nu is dat veel geld, 13,8 miljoen euro. Maar dat bedrag is aanzienlijk lager dan uitbrei ding in Sint-Maartensdijk zou kosten. Op verzoek van de raad zijn de kosten van zowel nieuwbouw en uitbreiding nog eens heel goed met elkaar ver geleken. Daaruit blijkt dat uit breiding in Sint-Maartensdijk uiteindelijk op 17 miljoen euro (inclusief btw) uitkomt. Dit komt omdat het nodig is om woningen in de omgeving aan te kopen. De jaarlijkse exploita tie (gebruikskosten) van nieuw bouw in Tholen bedraagt 0,7 miljoen euro. Die van uitbrei ding in Sint-Maartensdijk 1 mil joen euro. Dat scheelt jaarlijks 300.000 euro. Uitbreiding in Sint-Maartensdijk is dus per hoofd van de bevolking 12,5 euro duurder dan nieuwbouw in Tholen. Jaarlijks. Alleen al voor wat betreft de exploitatie. De gemeentelijke belastingen in Tholen zijn het laatste jaar meer verhoogd dan andere jaren. Er gaan geluiden dat dit te maken heeft met het nieuwe gemeentehuis. Dat is echter niet zo. Met de bouw van een nieuw gemeentehuis is al jaren lang rekening gehouden in de begroting. Een deel van het geld is er al voor gereserveerd. De belasting is daardoor het laatste jaar niet extra omhoog gegaan. Waar hebben de stij gende lasten voor de burger dan wel mee te maken? In 2001 heeft de nieuwe gemeen teraad een raadsprogramma vastgesteld. Daarin worden het beleid en de plannen voor de komende vier jaar uiteengezet. Dat stuk heet Kleur Bekennen. Daarin heeft de raad een aan tal belangrijke keuzes gemaakt. Een aantal zaken vond de raad zo belangrijk dat er extra geld voor is uitgetrok ken. Bijvoorbeeld voor dorps huizen, meer samenspraak met inwoners, veiligheid, rampen bestrijding en brandweer, onderwijs, jeugd, ouderen en gehandicapten. Daardoor zijn de kosten die de gemeente maakt hoger geworden. Dat is de reden dat de belastingen zijn gestegen. Overigens, de gemeentelijke lasten in Tholen liggen nog altijd onder het lan delijk gemiddelde. In 1979 betrok de gemeente het huidige gemeentehuis in Sint-Maartensdijk. Vanaf die tijd is er wegens ruimtegebrek gepast en gemeten. Steeds werd met verbouwingen en uitbreidingen wel weer een oplossing gevonden om werkplekken te creëren. Maar nooit structureel of voor een lange periode. Steeds waren er weer nieuwe aanpassingen nodig. Nu zijn de mogelijkheden van uitbreiding van het huidige gemeentehuis uitgeput. Definitief. Lange tijd waren de pijlen nog gericht op de aankoop van het pand naast het gemeentehuis. Maar de onderhandelingen daarover liepen stuk. In 2000 besloot de gemeente het over een andere boeg te gooien. Naar aanleiding van een gedegen onderzoek werden de eisen waaraan het Thoolse gemeentehuis moest voldoen op een rijtje gezet. Voldoende werkplekken en vergaderruimten, een centrale dienst verleningsbalie, nauwe samenwerking met andere organisaties, clustering van bepaal de afdelingen bij elkaar enzovoorts. Uit dit rijtje werd al gauw duidelijk dat de huidige locatie in Sint-Maartensdijk helemaal geen soelaas zou bieden. Ook niet met de even tuele aankoop van het pand ernaast. Er is veel meer ruimte nodig om aan de eisen te voldoen die gesteld worden aan een sober maar functioneel gemeentehuis. Om de benodigde ruimte te creëren zouden nog veel meer panden rondom het gemeente huis gesloopt moeten worden. De gemeen teraad vindt dat in een beschermd dorps gezicht onaanvaardbaar. Bovendien is het bouwen van een grote kantoorkolos in de historische kern geen gezicht. Zo'n gebouw past daar niet qua maat en schaal. Daarnaast is er ook niet voldoende parkeer gelegenheid voor personeel en bezoekers. Al met al blijft het in Sint-Maartensdijk behelpen terwijl nieuwbouw precies aan de wensen en eisen van de gemeente kan worden aangepast. Ook kiest de raad niet voor uitwijken naar dependances. Omdat het belangrijk is dat al het personeel onder één dak werkt. Dit van uit het oogpunt van efficiëntie, productivi teit, service en flexibiliteit. Daarom is de ves tiging van een deel van het gemeentehuis in het Scheldecollege dus ook geen werkbaar alternatief voor de gemeenteraad. Onlangs heeft de gemeenteraad de toekomstvisie 'Bestemming Tholen' aan genomen. Daarin staat beschreven hoe de gemeente Tholen er over 25 jaar moet uitzien. De kern Tholen is volgens deze visie de kern waarin een aantal belangrijke zaken geconcentreerd wordt. Dienstverlening, com merciële voorzieningen, onderwijs, sport en welzijnsvoorzieningen. Al die zaken worden in de kern Tholen gebundeld. Een nieuw gemeentehuis is volgens de visie dan ook in de kern Tholen op zijn plek. Het besluit om over te gaan tot nieuwbouw is alweer drie jaar geleden genomen. In die tijd zijn er achter de schermen allerlei voorbereidingen getrof fen. Voorbereidingen die op het eerste gezicht voor de bevolking niet interessant zijn om over te melden. Daarom bleef het stil over het gemeen tehuis op de gemeentelijke voorlichtingspagina's. Ook de raadsleden hadden het onder werp niet zo hoog meer op de agenda staan. Maar drie jaar is lang. In die tijd is een aantal mensen vergeten waarom dat ook alweer nodig was, die nieuwbouw. Als dan ook nog ineens de belasting omhoog gaat, is de link al snel gelegd. Ook al hebben die twee zaken helemaal niets met elkaar te maken. Dat is jammer, want er zijn veel misverstanden ont staan. Gemeenteraad en de gemeentelijke organisatie betreuren dat. In het vervolg zal ook over dit soort lang lopende onderwerpen regel matig gecommuniceerd worden. Zodat iedereen weet van de hoed en de rand. Het is logisch dat niet iedereen het altijd eens is met een beslissing die de gemeenteraad neemt. Maar het is wel van belang dat iedereen de juiste feiten en achtergronden bij de hand heeft en geen zaken door elkaar haalt. Op die manier kan iedereen een eigen afweging maken op basis van de juiste feiten. Als de panden van het gemeentehuis in Sint- Maartensdijk worden verlaten, moet er natuurlijk wel iets mee gebeuren. De monumentale panden- blijven in bezit van de gemeente, zo heeft de raad besloten. Er moet een nieuwe bestemming voor worden gevonden. Dat zou kunnen door er bij voorbeeld een hotel in te vestigen. Of een depen dance van een landelijk bekend museum. In de toekomstvisie 'Bestemming Tholen' staat in ieder geval een cultuurhistorische invulling genoemd. De nieuwbouw van het gemeentehuis wordt ver kocht. Nu 'Bestemming Tholen' is vastgesteld en de plannen duidelijk zijn, gaat de gemeente actief op zoek naar geschikte kandidaten. Dat kon niet eerder omdat het belangrijk is dat de gemeente naar mogelijke gegadigden duidelijk kan zijn of het gaat om huur of koop en op welke termijn het pand beschikbaar komt. Het vertrek van de gemeente uit Sint- Maartensdijk is voor som mige inwoners zorgelijk. Dat is begrijpelijk. De gemeente zal zich tot het uiterste inspannen om de leefbaarheid te handhaven. Een goede nieuwe bestem ming van het huidige gemeentehuis betekent in elk geval een belangrijke impuls van de kern.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 12