De gemeenteraad is VÓÓIT een
nieuw gemeentehui
B J/J TlhüJ^jf)
Waarom een nieuw
gemeentehuis?
Waarom uitbreiding huidige
locatie geen optie is
V Kosten van nieuwbouw
uitbreiding op een rij
en
De communicatie kon beter
Wat gebeurt er met het
huidige gemeentehuis?
De nieuwbouw van het gemeentehuis in Tholen heeft de gemoederen de laatste tijd
bezig gehouden. Afgelopen donderdag behandelde de gemeenteraad een petitie van
een flink aantal bewoners. Daarin staat dat nieuwbouw niet wenselijk is. De gemeente
raad heeft hier in zijn vergadering uitgebreid over gesproken. Alle voor- en nadelen
zijn tegen elkaar afgezet. Unanieme conclusie van de raad: het is wel degelijk
verstandig om de nieuwbouwplannen voort te zetten. Daar zijn verschillende
redenen voor te noemen. Op deze pagina zijn ze nog eens op een rijtje
gezet. U leest alles over het waarom van zo'n nieuw gemeentehuis en
de kosten die ermee gemoeid zijn. Bovendien leest u over
de plannen voor het huidige gemeentehuis in
Sint-Maartensdijk.
Veel meer taken
Ontwikkelingen in gemeenteland
Krap behuisd in
Sint-Maartensdijk
Een gemeentehuis dat past bij
een moderne organisatie
gemeente Tholen
Nieuwbouw goedkoper
dan uitbreiding
Hogere belasting door
nieuwbouw? Nee!
Kantoorkolos in de
historische kern
Nieuwbouw Tholen past ook in
'Bestemming Tholen'
De gemeentelijke organisatie van
vandaag de dag ziet er heel anders uit
dan die van pakweg 30 jaar geleden. De
samenleving is veel ingewikkelder gewor
den. De gemeente is gaandeweg meer
en meer taken gaan uitvoeren. Gewoon,
omdat burgers dat van de gemeente ver
langen. Maar vaak ook omdat het rijk
allerlei taken op het bordje van de
gemeente legt. Zomaar een paar voor
beelden: de gemeente voert sinds zo'n
10 jaar de wet voorzieningen gehandi
capten uit, de milieuwetgeving is op
allerlei gebieden uitgebreid (luchtkwali
teit, waterkwaliteit, strenge handhaving),
er zijn allerlei nieuwe verkeersmaatrege
len (60 km zones, gemeentelijke vervoers
plannen enz.), de gemeente moet toe
zicht houden op duurzaam bouwen. Dan
is er de nieuwe gang van zaken rondom
de aanvraag van reisdocumenten en pas
poorten, de invoering van de privacywet
en de gemeentelijke basisadministratie.
Er is allerlei nieuwe regelgeving van de
Europese Unie waar de gemeente reke
ning mee moet houden. Onderwijs, ram
penbestrijding, riolering, sociale zaken,
ruimtelijke ordening: op alle gebieden is
het takenpakket de afgelopen jaren flink
uitgedijd. Automatisering maakt ener
zijds het werk vaak een stuk gemakkelij
ker. Maar computers leveren anderzijds
weer veel extra werk op.
De gemeente krijgt van het rijk in veel
gevallen geld om die taken uit te voeren
en dus om extra personeel aan te nemen.
Daarbij wordt van dat personeel een
hoge mate van professionaliteit ver
wacht. Net als van de dienstverlening van
de gemeente. Burgers willen graag snel
en kundig geholpen worden. Terecht.
Dit alles heeft wel gevolgen voor het
personeelsbestand. Werkten er in
1979 nog 83 ambtenaren voor de
gemeente, momenteel zijn dat er 186.
In de toekomst grofeit de gemeentelijke
organisatie naar alle waarschijnlijkheid
uit naar 212 medewerkers. Al dan niet
in deeltijd werkend.
De gemeente Tholen heeft - net als alle
andere gemeenten - in de loop der jaren
hele andere opvattingen gekregen over
haar dienstverlening en taken. Burgers
hebben recht op een gemeente die
klantgericht is, dus klantvriendelijk en
efficiënt. Met bijvoorbeeld één ruime
balie in de hal waar je met al je vragen
terecht kunt. Of het nu gaat om een
paspoort of een bouwvergunning: niet
meer van het ene loket naar het andere.
Bovendien werkt de gemeente steeds
nauwer samen met andere instellingen.
Bijvoorbeeld op het gebied van sociale
zaken (Centrum voor Werk en Inkomen).
Het is dan handig als dat in de buurt zit.
Zowel voor klanten als medewerkers.
Daarnaast maakt een moderne gemeente
veel meer beleid en plannen samen met
de bevolking in plaats van voor de
bevolking.
De ontwikkelingen op het gebied van
automatisering gaan snel.
Met andere woorden: de werkwijze van
de gemeente is heel anders geworden.
Die omschakeling stelt andere eisen aan
de indeling en inrichting van een
gemeentehuis in de 21ste eeuw.
Het gemeentelijk personeel is momenteel
erg krap behuisd, daar is geen twijfel over
mogelijk. Eind 1998 al was het ruimte
gebrek zo nijpend dat er noodgebouwen
zijn geplaatst. In oktober 2003 loopt de
vergunning daarvoor af. Verder werkt het
personeel nu verspreid op verschil
lende locaties. Dat is -
ondanks de moge
lijkheden van
automati
sering -
verre van ideaal. Bovendien is alle denk
bare ruimte bezet door kantoorruimte.
De meeste vergaderruimtes of spreek-
ruimtes zijn ingenomen door werkplek
ken. Daardoor kunnen ambtenaren zich
nergens meer afzonderen voor een
gesprek met een klant. Maar die wil wel
privacy. In sommige ruimtes werken te
veel mensen en is het erg onrustig.
Nergens is een aparte plek beschikbaar
om eens een paar uur geconcentreerd te
werken. Eisen die de Arbo-wetgeving
stelt aan een werkplek worden niet of
slechts met moeite gehaald. Ook bestuur
lijk is het passen en meten. De raadzaal
biedt onvoldoende ruimte aan de huidige
gemeenteraad met de benodigde ambte
lijke ondersteuning. De publieke tribune
is al gauw vol. Alle fractiekamers zijn als
kantoorruimte in gebruik genomen.
Het is dus duidelijk dat er een structurele
oplossing moet komen. Het wensen
pakket daarbij gaat niet uit naar een
overdadig luxe gemeentehuis, waar het
personeel met allerlei toeters en bellen in
de watten wordt gelegd. De wens is wel
een sober maar functioneel en doelmatig
gemeentehuis. Waar ambtenaren in staat
worden gesteld om hun werk goed te
kunnen doen. Waar de gemeenteraad
zich een goed werkgever kan tonen en
het personeel normale werkplekken kan
bieden. Waar burgers zich welkom voelen
en snel en gemakkelijk geholpen worden.
Waar veiligheidsnormen en brandvoor-
schriften worden gehaald. Ook gaat de
wens nadrukkelijk uit naar centrale huis
vesting. Zeg maar alle ambtenaren bij
elkaar in één gebouw.
Dat maakt samenwerking tussen de ver
schillende afdelingen veel gemakkelijker.
Bovendien kunnen collega's elkaar
persoonlijk even aanspreken en veel
slagvaardiger en flexibeler optreden.
Dat zijn dingen die automatisering niet
kan vervangen. Maar het zijn wel net
die zaken die de dienstverlening en
klantvriendelijkheid aan de burgers
ten goede komen.
Dit is een pagina van de
gemeenteraad van Tholen.
De gemeenteraad hoopt met
deze uitleg duidelijk te hebben
gemaakt waarom het besluit
tot nieuwbouw, dat de raad
in 2000 genomen heeft,
gehandhaafd blijft.
Ér
Het nieuwe gemeentehuis
gaat 13,8 miljoen euro kosten
inclusief btw. (Hierin is niet
opgenomen een eventuele
ruimte voor het oud archief en
ruimten voor derden, bijvoor
beeld Centrum voor Werk en
Inkomen). En niets meer.
Daarover is de gemeenteraad
klip en klaar. Overschrijdingen
van het budget worden niet
geaccepteerd. Dan wordt het
streng schrappen in het pro
gramma. Aan de architect wordt
deze boodschap heel duidelijk
meegegeven. Ook de aannemers
krijgen het nadrukkelijk te
horen. Het college van burge
meester en wethouders en de
gemeenteraad zullen er nauw
lettend op toezien dat het
gemeentehuis geen cent duur
der wordt dan de beschikbare
13,8 miljoen euro.
Nu is dat veel geld, 13,8
miljoen euro. Maar dat bedrag
is aanzienlijk lager dan uitbrei
ding in Sint-Maartensdijk zou
kosten. Op verzoek van de raad
zijn de kosten van zowel
nieuwbouw en uitbreiding nog
eens heel goed met elkaar ver
geleken. Daaruit blijkt dat uit
breiding in Sint-Maartensdijk
uiteindelijk op 17 miljoen euro
(inclusief btw) uitkomt. Dit
komt omdat het nodig is om
woningen in de omgeving aan
te kopen. De jaarlijkse exploita
tie (gebruikskosten) van nieuw
bouw in Tholen bedraagt 0,7
miljoen euro. Die van uitbrei
ding in Sint-Maartensdijk 1 mil
joen euro. Dat scheelt jaarlijks
300.000 euro. Uitbreiding in
Sint-Maartensdijk is dus per
hoofd van de bevolking 12,5
euro duurder dan nieuwbouw
in Tholen. Jaarlijks. Alleen al
voor wat betreft de exploitatie.
De gemeentelijke belastingen
in Tholen zijn het laatste jaar
meer verhoogd dan andere
jaren. Er gaan geluiden dat dit
te maken heeft met het nieuwe
gemeentehuis. Dat is echter
niet zo. Met de bouw van een
nieuw gemeentehuis is al jaren
lang rekening gehouden in de
begroting. Een deel van het
geld is er al voor gereserveerd.
De belasting is daardoor het
laatste jaar niet extra omhoog
gegaan. Waar hebben de stij
gende lasten voor de burger
dan wel mee te maken? In
2001 heeft de nieuwe gemeen
teraad een raadsprogramma
vastgesteld. Daarin worden het
beleid en de plannen voor de
komende vier jaar uiteengezet.
Dat stuk heet Kleur Bekennen.
Daarin heeft de raad een aan
tal belangrijke keuzes
gemaakt. Een aantal zaken
vond de raad zo belangrijk dat
er extra geld voor is uitgetrok
ken. Bijvoorbeeld voor dorps
huizen, meer samenspraak met
inwoners, veiligheid, rampen
bestrijding en brandweer,
onderwijs, jeugd, ouderen en
gehandicapten. Daardoor zijn
de kosten die de gemeente
maakt hoger geworden. Dat is
de reden dat de belastingen
zijn gestegen. Overigens, de
gemeentelijke lasten in Tholen
liggen nog altijd onder het lan
delijk gemiddelde.
In 1979 betrok de gemeente het huidige
gemeentehuis in Sint-Maartensdijk.
Vanaf die tijd is er wegens ruimtegebrek
gepast en gemeten. Steeds werd met
verbouwingen en uitbreidingen wel weer
een oplossing gevonden om werkplekken
te creëren. Maar nooit structureel of voor
een lange periode. Steeds waren er weer
nieuwe aanpassingen nodig. Nu zijn de
mogelijkheden van uitbreiding van het
huidige gemeentehuis uitgeput. Definitief.
Lange tijd waren de pijlen nog gericht
op de aankoop van het pand naast het
gemeentehuis. Maar de onderhandelingen
daarover liepen stuk. In 2000 besloot de
gemeente het over een andere boeg te
gooien. Naar aanleiding van een gedegen
onderzoek werden de eisen waaraan het
Thoolse gemeentehuis moest voldoen op
een rijtje gezet. Voldoende werkplekken
en vergaderruimten, een centrale dienst
verleningsbalie, nauwe samenwerking met
andere organisaties, clustering van bepaal
de afdelingen bij elkaar enzovoorts. Uit dit
rijtje werd al gauw duidelijk dat de huidige
locatie in Sint-Maartensdijk helemaal geen
soelaas zou bieden. Ook niet met de even
tuele aankoop van het pand ernaast. Er is
veel meer ruimte nodig om aan de eisen te
voldoen die gesteld worden aan een sober
maar functioneel gemeentehuis. Om de
benodigde ruimte te creëren zouden nog
veel meer panden rondom het gemeente
huis gesloopt moeten worden. De gemeen
teraad vindt dat in een beschermd dorps
gezicht onaanvaardbaar. Bovendien is het
bouwen van een grote kantoorkolos in de
historische kern geen gezicht. Zo'n gebouw
past daar niet qua maat en schaal.
Daarnaast is er ook niet voldoende parkeer
gelegenheid voor personeel en bezoekers.
Al met al blijft het in Sint-Maartensdijk
behelpen terwijl nieuwbouw precies aan
de wensen en eisen van de gemeente kan
worden aangepast.
Ook kiest de raad niet voor uitwijken naar
dependances. Omdat het belangrijk is dat al
het personeel onder één dak werkt. Dit van
uit het oogpunt van efficiëntie, productivi
teit, service en flexibiliteit. Daarom is de ves
tiging van een deel van het gemeentehuis in
het Scheldecollege dus ook geen werkbaar
alternatief voor de gemeenteraad.
Onlangs heeft de gemeenteraad de
toekomstvisie 'Bestemming Tholen' aan
genomen. Daarin staat beschreven hoe de
gemeente Tholen er over 25 jaar moet
uitzien. De kern Tholen is volgens deze visie
de kern waarin een aantal belangrijke zaken
geconcentreerd wordt. Dienstverlening, com
merciële voorzieningen, onderwijs, sport en
welzijnsvoorzieningen. Al die zaken
worden in de kern Tholen gebundeld. Een
nieuw gemeentehuis is volgens de visie dan
ook in de kern Tholen op zijn plek.
Het besluit om over te gaan tot
nieuwbouw is alweer drie jaar
geleden genomen. In die tijd
zijn er achter de schermen
allerlei voorbereidingen getrof
fen. Voorbereidingen die op
het eerste gezicht voor de
bevolking niet interessant zijn
om over te melden. Daarom
bleef het stil over het gemeen
tehuis op de gemeentelijke
voorlichtingspagina's. Ook de
raadsleden hadden het onder
werp niet zo hoog meer op de
agenda staan. Maar drie jaar is
lang. In die tijd is een aantal
mensen vergeten waarom dat
ook alweer nodig was, die
nieuwbouw. Als dan ook nog
ineens de belasting omhoog
gaat, is de link al snel gelegd.
Ook al hebben die twee zaken
helemaal niets met elkaar te
maken. Dat is jammer, want er
zijn veel misverstanden ont
staan. Gemeenteraad en de
gemeentelijke organisatie
betreuren dat. In het vervolg
zal ook over dit soort lang
lopende onderwerpen regel
matig gecommuniceerd
worden. Zodat iedereen weet
van de hoed en de rand. Het
is logisch dat niet iedereen het
altijd eens is met een beslissing
die de gemeenteraad neemt.
Maar het is wel van belang
dat iedereen de juiste feiten
en achtergronden bij de hand
heeft en geen zaken door
elkaar haalt. Op die manier
kan iedereen een eigen
afweging maken op basis
van de juiste feiten.
Als de panden van het
gemeentehuis in Sint-
Maartensdijk worden
verlaten, moet er natuurlijk
wel iets mee gebeuren.
De monumentale panden-
blijven in bezit van de
gemeente, zo heeft de
raad besloten. Er moet een
nieuwe bestemming voor
worden gevonden. Dat
zou kunnen door er bij
voorbeeld een hotel in
te vestigen. Of een depen
dance van een landelijk
bekend museum. In de
toekomstvisie 'Bestemming
Tholen' staat in ieder geval
een cultuurhistorische
invulling genoemd. De
nieuwbouw van het
gemeentehuis wordt ver
kocht.
Nu 'Bestemming Tholen' is
vastgesteld en de plannen
duidelijk zijn, gaat de
gemeente actief op zoek
naar geschikte kandidaten.
Dat kon niet eerder omdat
het belangrijk is dat de
gemeente naar mogelijke
gegadigden duidelijk kan
zijn of het gaat om huur of
koop en op welke termijn
het pand beschikbaar
komt.
Het vertrek van de
gemeente uit Sint-
Maartensdijk is voor som
mige inwoners zorgelijk.
Dat is begrijpelijk. De
gemeente zal zich tot het
uiterste inspannen om de
leefbaarheid te handhaven.
Een goede nieuwe bestem
ming van het huidige
gemeentehuis betekent in
elk geval een belangrijke
impuls van de kern.