Rioolrecht omhoog
voor schoner water
'Neem geen risico's
met algen zoet water'
Tweederde Calvijn
doet gemengde leerweg
Dochters kapitein Peter Boontjes
dopen moderne Thoolse tanker
Ze zijn er als de kippen bij
Zeventien architecten
voor nieuw gemeentehuis
Over zes jaar naar 260 euro
Gebreken aan
brommers groot
Donderdag 10 april 2003
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
De Thoolse huishoudens moeten flink in de buidel tasten
om aan de jaarlijkse rioolrechten te kunnen voldoen. Het
rioolrecht gaat elk jaar verder stijgen. Als het aan het col
lege ligt van 213 euro in 2004 tot 260 euro in 2009. On
geveer een verdubbeling in negen jaar want sinds 2000
stegen de lasten al met zestig euro naar gemiddeld 187
euro nu. De gemeente wil in de pas lopen met het rijk.
Op de hoogte
Marktonderzoek
naar recreant
Vijf gaan naar de volgende ronde
De gemeente gaat uit zeventien architecten vijf kandida
ten selecteren om een plan in te dienen voor de bouw
van een nieuw gemeentehuis in Tholen. Afgelopen vrij
dag sloot de termijn van de aanbesteding. In de gemeen
te Schouwen Duiveland werd in grote lijnen dezelfde
procedure gevolgd.
Voertaal
Statenlid Van der Wal stelt vragen
PvdA-statenlid Paul van der Wal uit Sint-Maartensdijk
vraagt gedeputeerde staten om onderzoek te doen naar
de gevolgen voor de volksgezondheid van blauw algen
in zoet water Op basis van contacten met het Riza, de
provincie en het waterschap zet hij grote vraagtekens bij
het inlaten van zoet water uit het Zoommeer. „Ze weten
gewoon niet waar ze aan beginnen. Er is nog zoveel on
duidelijk, dat ik zeg: doe het niet!"
Bezorgdheid
West-Brabant
3297 jongeren
Toename vangst
van muskusratten
Casco uit Roemenië
Steun thuisfront
onmisbaar
De gemeente heeft een nieuw plan lijk 20 procent in 2028.
voor het rioolstelsel klaar. Dat be
strijkt een periode van 2003 tot
2008. In dat plan willen b. en w. het
aantal overstorten terugdringen en
het regenwater niet langer laten af
vloeien via het vuilwaterriool (af
koppelen van verharde oppervlak
ten).
Dat kan in stapjes gebeuren, maar b.
en w. kiezen voor de grootste stap.
Namelijk dat in 2028 twintig pro
cent van het regenwater niet meer
via het rioolstelsel wordt afgevoerd,
maar bijvoorbeeld direct via het op
pervlaktewater. Dat is ook wat het
rijk wil. Gemiddeld is dat 1 procent
per jaar. De andere mogelijkheden
zijn minder vergaand en minder
duur.
Deze maatregelen moeten de kwali
teit van het water in de bebouwde
kommen verbeteren en de kosten
voor de riolering verminderen. Er
komen minder overstorten en het
oppervlaktewater wordt meer door
gespoeld met regenwater. Een ander
voordeel is dat de rioolwaterzuiver-
ning minder wordt belast met
schoon hemelwater.
Het afkoppelen van regenwater
draagt volgens het college ook bij
aan het bestrijden van de waterover
last. De overlast kan het snelst wor
den teruggedrongen als voor de
grootste stap wordt gekozen, name-
A1 eerder is afgesproken dat alle
kosten aan de riolering betaald moe
ten worden uit de inkomsten van het
rioolrecht, dus 100 procent kosten
dekkend moet zijn.
B. en w. waarschuwen ervoor de
kosten niet te vergelijken met die in
de buurgemeenten. In de meeste ge
vallen zijn die lager. Maar dat komt
omdat deze gemeenten nog niet alle
kosten dekken uit het rioolrecht
(maar via de onroerend zaakbelas
ting). Ook wordt de vervanging van
de riolering niet opgenomen in het
berekenen van het rioolrecht. Bo
vendien zijn ze minder goed op de
hoogte van de staat waarin hun ri
oolstelsel verkeert, aldus het colle
ge. Vooral het vervangen van riole
ring is een dure aangelegenheid.
Dat maakt bijna de helft van de kos
ten uit (45%).
Als gekozen wordt voor de 20 pro
cent variant dan wordt het rioolrecht
volgend jaar 213 euro, in 2005 223
euro (een stijging van 4,7%), in
2006 233 euro (4,5%), in 2007 243
(4,3%), in 2008 253 euro (4,1%) en
in 2009 260 euro (2,8%). Maandag
avond praat de commissie gemeen
telijke ontwikkeling over het voor
nemen van het college.
Deze zomer zal er een marktonder
zoek plaatsvinden bij de recreanten
op Tholen. Bedoeling is om een
duidelijk beeld te krijgen van de
huidige recreant en zijn vorm van
recreëren. Het onderzoek vormt
een belangrijk onderdeel voor het
nieuwe gemeentebeleid voor recre
atie en toerisme.
Het is volgens b. en w. van belang
om te weten hoeveel recreanten er
op Tholen komen, hoe de groep is
samengesteld, waar ze vandaan ko
men en wat hun wensen en behoef
ten zijn.
Daarnaast zullen bestaande organi
saties worden geraadpleegd: de sa
menwerkende Thoolse camping
houders, Recron, regio VVV,
watersportverenigingen van Sint-
Annaland, Tholen en Stavenisse,
horeca afdeling Tholen, de Thoolse
afdeling van de ZLTO en de stich
ting platform leefbaar platteland
Tholen.
Daar moet een ontwerpplan uit rol
len dat ook door de gemeentelijke
werkgroep voor stedelijke vernieu
wing wordt beoordeeld.
Het huidige beleid is gestoeld op
de nota Recreatieve verkenningen
uit 1993. Die is volgens b. en w.
sterk verouderd. Sindsdien is er
een en ander veranderd: - nieuwe
wet openluchtrecreatie in 1997,
streekplan vastgesteld, - de zuid
kant van de Provincialeweg tussen
Tholen en Sint-Maartensdijk is
aangewezen als ontwikkelingszone
plattelandstoerisme, - de Ooster-
schelde is nationaal park gewor
den, - het landbouwontwikkelings
plan is afgerond, - bestemming
Tholen 2025 loopt waarin de po
tenties van de recreatie worden on
derkend en de veranderingen in de
sector zelf (recreant wil meer kun
nen kiezen en vraagt meer kwali
teit).
Voor het opstellen van een nieuwe
nota is 13.613 euro gereserveerd in
de begroting 2003. De raadscom
missie gemeentelijke ontwikkeling
praat er op maandagavond over.
Voor de bouw van het nieuwe ge
meentehuis in Tholen gaven 17 ar
chitecten te kennen mee te willen
doen. Voor dinsdag moet bepaald
zijn welke vijf architecten naar de
volgende ronde mogen. Zij zijn de
genen die het beste voldoen aan de
eisen die volgens de regels van de
Europese aanbesteding zijn opge
steld.
De top vijf van achitecten moet ver
volgens voor 27 mei een offerte in
dienen. Eind juni, begin juli 2003
presenteren ze hun visie aan de
stuurgroep (burgemeester en alle
fractievoorzitters) voor de bouw
van het nieuwe gemeentehuis. Die
geeft op zijn beurt weer een advies
aan het college.
De gemeente Schouwen Duiveland
liet in Zierikzee een nieuw gemeen
tehuis bouwen. De buurgemeente
met bijna 34000 inwoners moest
een onderkomen bouwen voor 282
werkplekken voor de ambtenaren.
Daar waren de ruimtes voor de
raadsfracties niet bij inbegrepen.
Met grondaankoop en alle kosten
van voorbereiding, inclusief het sa
laris van de projectleider, was er uit
eindelijk 21 miljoen euro mee ge
moeid. Dat zijn dus niet de bouw
kosten maar de stichtingskosten, al
les inbegrepen.
Schouwen Duiveland voerde de
zelfde procedure, dus via de ver
plichte Europese aanbesteding.
Daar reageerden 38 architecten op
waaronder een aantal Spaanse die
enkel om informatie vroegen. De
overigen waren allemaal Nederlan
ders. In de voorwaarden voor het
Thoolse project wordt Nederlands
ook als voertaal opgevoerd. Na een
eerste selectie bleven er op Schou
wen Duiveland vijftien over, daarna
zeven. Uiteindelijk waren er vier
die zich presenteerden tijdens een
'architectendag', twee 's ochtends,
twee 's middags. Ze brachten geen
schets mee, maar vertelden over
hun visie op het te bouwen gemeen
tehuis. Dezelfde avond besloot de
gemeenteraad om de Amsterdamse
architect Thomas Rau uit te verkie
zen. De hele selectieprocedure nam
ongeveer driekwart jaar in beslag.
Bij de brommerkeuring donderdag
op het Schelde college in Sint-Maar
tensdijk zijn 21 brommers op de rol-
lerbank getest van de verkeerspolitie
Zeeland. Slechts drie van de brom
mers werden goed gekeurd. Aan de
overige 18 mankeerde het een en an
der.
Daarvan hadden er vijf te veel ver
mogen, dat wil zeggen dat er harder
mee kan worden gereden dan wette
lijk is toegestaan, namelijk 40 kilo
meter per uur. De grens ligt op 0,7
kw vermogen.
Een brommer viel helemaal uit de
toon doordat het vermogen 2 kw be
droeg (80 tot 90 kilometer per uur)
maar ook doordat hij geen voorrem
had. Terwijl een voorrem 75 tot 80
procent aan remvertraging oplevert.
Waren er vijf die te hard ku'nnen rij
den, er waren zeven brommers die
zowel te veel vermogen hadden, als
teveel geluid produceerden.
Drie exemplaren waren opgevoerd
maar vertoonden ook technische
mankementen. Eentje maakte te veel
lawaai, twee andere brommers maak
ten te veel lawaai, maar hadden ook
nog technische gebreken (bel, gladde
voorband). Bij twee brommers werk
te de voorrem niet. Twee brommerrij
ders reden zonder certificaat.
De deelname was groot. Volgens do
cent J. Bolier was 100 procent van de
leerlingen (jongens en meisjes) be
reid mee te doen met de 'preventieve
brommertest.' De test werd afgeno
men in het motorvoertuigenlokaal.
Samen met vertegenwoordigers van
3VO die de gegevens bijhielden.
Volgens de politie komt het aantal ge
breken overeen met het algemene
beeld. Maar Bolier vindt het grote
aantal gebreken wel verontrustend.
Zeker dat er een brommer bij was die
hard kan rijden zonder dat de voor
rem het doet.
Maandagavond neemt de algemene
vergadering van het waterschap een
besluit. Van der Wal is bang dat er
tegen het advies van de meerderheid
van het dagelijks bestuur en de on
dersteunende ambtenaren wordt ge
kozen voor zoet water. „In februari
is er op basis van emotie in plaats
van argumenten gekozen. De land-
bouwlobby was in het voordeel.
Voor een heel beperkt aantal boeren
wordt er nu veel risico genomen.
Staat de investering van minimaal
110.000 euro gemeenschapsgeld wel
in verhouding tot de risico's die
Thoolse burgers, vogels en andere
gebruikers van het water gaan lo
pen? Wordt het gif van de blauwal-
gen opgenomen in de groente, fruit
of aardappel? Blauwalgen die afster
ven geven giftige stoffen af. Het is
nog niet onderzocht wat dit betekent
voor ons voedsel. Wat betekent dit
voor onze gezondheid? Men denkt
de risico's af te dekken met het ne
men van monsters, maar is dat geen
schijnzekerhèid?"
Het Thoolse PvdA-statenlid begrijpt
niet waarom besmet water dat een
remmende werking heeft op de
groei, wordt ingelaten. „Ondiep wa
ter, temperaturen van 20 graden en
geen stroming zijn ideale omstan
digheden voor de blauwalg. Waarom
laat je besmet water toe?"
Van der Wal wijst op huidirritatie en
massale vogelsterfte vorig jaar zo
mer. „De provincie heeft een toe
zichthoudende functie op het water
schap en daarom vraag ik g.s. om
een onderzoek te beginnen naar de
gevolgen van toxines in ons voedsel
door blauwalgen. Biologisch geteel
de producten op Tholen kunnen dan
wel eens niet zo gezond blijken te
zijn als men denkt. De gemeente
moet daarom misschien ook ingrij
pen, want die is verantwoordelijk
voor de volksgezondheid", aldus
Van der Wal, die pleit voor een alter
natief zoet waterplan: een pijplijn
vanuit de Biesbos naar Tholen.
Op vragen van de PvdA-fractie in de
Thoolse gemeenteraad zeggen b. en
w„ dat het direct gevaar klein is daar
mensen zich niet in het water van de
sloten en watergangen zullen bege
ven. „De risico's die men loopt, heb
ben direct gevolgen voor de belang
hebbenden van zoet water: de
agrariërs die hier bewust voor heb
ben gekozen."
B. en w. wijzen op de monsters die
bij twee inlaatpunten van zoet water
langs het Schelde-Rijnkanaal bij
Tholen en nog één bij Rilland wor
den genomen. Verder worden er nog
elke week monsters genomen bij ge
maal De Drie Grote Polders en de
Karnemelkspot bij Oud-Vossemeer.
Voor ieder monster wordt ongeveer
50 liter water over een fijnmazig
planktonnet gegoten, waardoor de
cyanobacteriën geconcentreerd wor
den. AquaSense uit Amsterdam
neemt die monsters en onderzoekt
ze in een laboratorium te Colijns-
plaat. Op basis van de resultaten kan
de inlaat van zoet water tijdig ge
stopt worden .vanwege de risico's
voor mens en dier.' „Er bestaan im
mers geen maatregelen om eenmaal
binnengekomen blauwalgen te be
strijden", aldus b. en w, die de Pv-
dA-fractie laten weten, wettelijk
geen bevoegdheden te hebben om
de inlaat van zoet water tegen te
gaan. Waterschap Zeeuwse Eilanden
is het bevoegde gezag ten aanzien
van de kwantiteit en kwaliteit van
het oppervlaktewater. „Wij kunnen
alleen onze bezorgdheid uitspre
ken", zeggen b. en w. van Tholen.
Het Calvijncollege in Tholen heeft
ervaring met de gemengde leerweg,
die het Scheldecollege bij de ge
plande verhuizing van Sint-Maar
tensdijk naar Tholen als verbreding
van het pakket ook in de praktijk
wil brengen. Van de 52 leerlingen in
de vierde klas volgen er 34 de ge
mengde leerweg en 18 de theoreti
sche leerweg (de vroegere mavo).
Schooldecaan Ad Verwijs legt uit,
dat de leerlingen van de theoreti
sche leerweg 6 theorievakken wor
den aangeboden, terwijl de jongens
en meisjes van de gemengde leer
weg 5 theorievakken krijgen en 1
beroepsoriëntatievak. Op het Cal
vijncollege in Tholen is dat verzor
ging, handel/adminstratie of meta-
lektra. „Officieel kun je met de ge
mengde leerweg niet naar de havo,
maar daarvoor zijn trucjes bedacht
met een zevende vak erbij. Het gaat
dan meestal om de betere leerlingen
die dat doen. Overigens is het mi
nisterie bezig om het in de toekomst
wel officieel mogelijk te maken met
een gemengde leerweg naar de havo
te gaan. Wie de theoretische leer
weg volgt, kan na 4 jaar mavo bij
ons naar havo 4 gaan. De meer
praktisch ingestelde leerling kiest
voor vmbo en voor hen is de ge
mengde leerweg ideaal", aldus
schooldecaan Verwijs van het Cal
vijncollege in Tholen.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Alleen maken er in de praktijk on
voldoende leerlingen gebruik van
om er een klas van te kunnen ma
ken. „Ze kiezen nu nog de kader-
of basisberoepsgerichte opleiding,
maar met de verhuizing naar Tholen
willen we een andere groep kinde
ren aanboren die nu nog in Bergen
op Zoom naar school gaan. In feite
is dat verkwisting van tijd en ener
gie, wat de gemeente Tholen niet
ten goede komt." Met het nieuwe
beleidsplan van het Scheldecollege
is dat volgens mevr. Spaapen wel
het geval. Ingewijden spreken over
een ,heel positief rapport met heel
veel kansen.'
Het Scheldecollege is zelf met een
fusieproces bezig. Per 1 augustus
gaan het Schelde- en het Markie-
zaatcollege samen. Binnen het ROC
West-Brabant biedt het Markiezaat-
college een breed aanbod van tech
nisch onderwijs op mbo-niveau. De
directie van het Scheldecollege is al
uitgedund, want na het vertrek van
J. de Jonge uit Tholen is ook dhr.
Verbeek vertrokken wegens zijn be
noeming bij het AOC in Steenber
gen. Er is nu een waarnemer, terwijl
dhr. Peeters van het ROC de toe
komst van het Scheldecollege op
Tholen voor zijn rekening neemt. In
Bergen op Zoom gaat het Schelde
college een breed vmbo aanbieden
naast de mbo techniek van het Mar-
kiezaat. De bedoeling is om de af
deling economie uit Roosendaal
nog te verhuizen naar Bergen op
Zoom. In Halsteren wordt de Tho
masmavo samengevoegd met het
AOC in Steenbergen. Onderzocht
wordt nog, waar de nieuwbouw
komt: in Steenbergen of Halsteren.
En dan zijn er ook nog concentra
ties van het Scheldecollege én het
Mollercollege in Hoogerheide en
Ossendrecht. Die ontwikkelingen in
West-Brabant zullen ook effecten
hebben op de keuze van Thoolse
leerlingen.
De bevolkingscijfers per 31
december 2002 van de ge
meente Tholen geven aan, dat
er 1738 jongens en meisjes
zijn van 10 tot en met 14 jaar,
waarvan 483 of 28% in Tho
len, waar de meeste uitstroom
is naar Bergse scholen. In de
leeftijdsgroep 15 t/m 19 jaar
vallen er 1559 jongeren, van
wie er 448 in Tholen wonen.
Totaal gaat het om 3297 jon
geren vanwie er 931 in Tholen
wonen, 454 in Sint-Maartens
dijk, 443 in Sint-Annaland,
372 in Oud-Vossemeer, 347 in
Sint-Philipsland, 265 in Stave
nisse, 254 in Scherpenisse en
231 in Poortvliet.
In het eerste kwartaal van dit jaar
zijn op Tholen en Sint-Philipsland
549 muskusratten gevangen, veer
tig meer dan in het eerste kwartaal
van vorig jaar. Daarmee zet de stij
gende lijn zich voort, zij het dat de
toename aanmerkelijk minder is
dan in 2002, toen de groei ten op
zichte van het jaar dfidr voor 222
was. Ook het westen van Zuid-Be
veland en Walcheren laten een flin
ke stijging zien. Van de 8466 bi-
samratten die in het eerste kwartaal
in Zeeland zijn gevangen, komt
bijna de helft uit Zeeuws-Vlaande
ren. Tóch geeft juist dit gebied een
sterke daling te zien. De vangsten
per regio waren in het eerste kwar
taal als volgt: Schouwen-Duive-
land 169; Tholen/Sint-Philipsland
549; Noord-Beveland 7; Zuid-Be-
veland west 3359; Zuid-Beveland
oost 6; Walcheren 189; Zeeuws-
Vlaanderen 4187.
Het vangen van de muskusratten is
een taak van de waterschappen, die
daarvoor momenteel 18 mensen in
dienst hebben. Dagelijks speuren
zij langs sloten en dijken naar deze
schadelijke dieren. Vooral in de ge
bieden waar de vangsten toene
men, is het zaak de vinger aan de
pols te houden om te voorkomen
dat een plaag uitbreekt. Naast de
vangers is het waterschap ook af
hankelijk van tips van inwoners.
Bij het meldpunt (tel. 0113-
241000) komen jaarlijks zo'n 300
meldingen binnen. Over het be
strijden van de muskusrat heeft het
waterschap Zeeuwse Eilanden on
langs een nieuwe folder uitgege
ven. Daarin wordt ook ingegaan op
de beverrat, die lijkt op te rukken.
In Zeeland is vorige maand al het
vierde exemplaar gevangen.
Peter Boontjes poseert met zijn gezin en schoonouders voor het nieuwe schip Sophia v.l.n.r. Peter, Stephanie, Marijke, Giovanna Boontjes
en de heer en mevrouw Meijer.
Het echtpaar Boontjes kwam zaterdag tijdens de doopplechtigheid van
het nieuwe tankschip Sophia handen tekort om alle felicitaties en atten
ties in ontvangst te nemen. Veel relaties uit de scheepvaart en vrienden
en bekenden uit hun woonplaats Tholen waren naar de Biesboschhaven
in Werkendam gekomen om de doop van de Sophia bij te wonen en om
een kijkje te nemen op het nieuwe schip. Nadat beide dochters van ka
pitein Boontjes, Giovanna en Stephanie, de fles champagne met een
welgemikte gooi tegen de boeg uiteen lieten spatten, werd de vlag van
Sophia Tankvaart B.V. in top gehesen ten teken dat het schip nu offi
cieel aan het tankvaartbedrijf toebehoort.
De tankvaartonderneming van de 43- handel in olie en olieproducten is een
jarige Peter Boontjes bestaat sinds
1992. In de afgelopen elf jaar maakte
zijn bedrijf Sophia Tankvaart B.V.
voor het transport van gasolie, benzi
ne en lichte chemicaliën gebruik van
een enkelwandige binnenvaarttanker
die eveneens Sophia genaamd was.
De kapitein geeft uitleg over de ver
beteringen die tijdens de bouw van
de nieuwe Sophia zijn aangebracht.
„Dit schip is volledig dubbelwandig
en het is uitgerust met de modernste
navigatie- en communicatiesyste
men. De Sophia heeft een lengte van
110 meter, een diepgang van 3.65
meter en het schip heeft een laadver
mogen van 3000 ton. We kunnen on
ze lading verdelen over elf aparte
compartimenten. Na de Aswintha,
het tankschip van mijn collega-on
dernemer en vroegere compagnon
Stefan Kuhn, is de Sophia het twee
de dubbelwandige tankschip uit Tho
len. Ik denk dat de enkelwandige
tankschepen op den duur helemaal
gaan verdwijnen. Er zijn diverse mi
lieurampen door lek geslagen tank
schepen ontstaan. Met een dubbel
wandige constructie bouw je veel
meer veiligheid in om lekkages na
een aanvaring te voorkomen. Ik vaar
met mijn acht bemanningsleden van
uit Nederlandse havens naar Duits
land, Frankrijk en Zwitserland. De
vrij onzekere handel, de prijzen zijn
constant in beweging en handelaren
spelen daar met de frequentie van
hun leveranties voortdurend op in.
Als transporteurs hebben we vaak te
maken met pieken en dalen. Is er
veel vraag, bijvoorbeeld tijdens
strenge winters of net als nu met de
onzekere situatie in olieland Irak,
dan is er voor ons volop werk aan de
winkel. Ons schip is gecharterd door
Stetra, een bevrachter uit Ludwigs-
haven. We hebben een meerjarig
contract met dat Duitse bedrijf en dat
geeft ons dus wat meer zekerheid
dan concurrenten die het van losse
opdrachten of kortlopende overeen
komsten moeten hebben. De bouw
van een nieuw schip vergt een enor
me investering en je moet toch altijd
maar afwachten hoe de situatie zich
in de tankvaart ontwikkelt. Gelukkig
zijn de vooruitzichten voor ons be
drijf positief en we kunnen met dit
moderne schip natuurlijk overal pri
ma voor de dag komen", zo kijkt Pe
ter Boontjes optimistisch naar de
toekomst van zijn onderneming.
De bouw van het nieuwe tankschip is
door Boontjes uitbesteed aan het be
drijf Euromaritime. De Thoolse on
dernemer is erg te spreken over de
diensten van deze firma die gespe
cialiseerd is in scheepvaartbemidde
ling. „Euromaritime heeft ook de
verkoop van ons vorige schip gere
geld en als ik zie hoe soepel en snel
de cascobouw en het afbouwen van
het nieuwe schip is gerealiseerd, dan
stemt me dat zeer tevreden. Het cas
co is op een scheepswerf in het
Roemeense Orsova gebouwd. In zes
weken tijd was het casco gereed en
in oktober werd het kale schip naar
Den Breejen in Hardinxveld geva
ren. Daar is de Sophia vanaf begin
december verder afgebouwd."
Frank Galle en Marcel Roodhart
haalden tijdens de officiële over
dracht de prettige samenwerking tus
sen Euromaritime en Sophia nog
even aan. Als blijk van waardering
voor de fijne samenwerking hadden
de heren Galle en Roodhart een mooi
presentje voor de dochters van het
echtpaar Boontjes. De 'doopmoe-
ders' van het nieuwe schip, Giovan
na en Stephanie, kregen ieder een
gouden armband met daarop de
naam van het nieuwe vaartuig van
hun vader. Bij de feestelijkheden
werden ook de schoonouders van
Boontjes nadrukkelijk betrokken.
Marijke Boontjes blijkt van huis uit
de liefde voor de scheepsvaart te
hebben meegekregen. „Mijn vader
was schipper op de binnenvaart en
hij heeft samen met Peter op de oude
Sophia gevaren. Hij heeft ons gehol
pen om de realisatie van dit schip
mogelijk te maken."
De Sophia ligt deze week nog in de
vluchthaven van Tholen. Er worden
nog wat kleine klusjes aan boord ge
daan maar vanaf maandag zal de
Sophia met haar bemanning bijna
continue onderweg zijn om lading te
verschepen. „We zijn in principe
steeds veertien dagen van huis en
daarna wordt de bemanning afge
lost. Onze mensen werken iir ploe
gendienst (zes uur op, zes uur af) en
dat zeven dagen per week, 24-uur
per dag. Ik werk als kapitein net zo
hard mee als de rest van de beman
ning en gelukkig hebben we, over
saamhorigheid en motivatie aan
boord geen klagen. Je leeft toch met
je personeel in een relatief kleine
ruimte tijdens het varen. Marijke
heeft acht jaar lang meegevaren
maar sinds de geboorte van onze
oudste dochter is ze aan de wal ge
bleven. Gelukkig heeft ze er als
schipperskind begrip voor dat ik
voor langere tijd van huis ben, ze
steunt me door dik en dun. De kin
deren hebben er ook nooit een pro
bleem van gemaakt dat hun vader
niet iedere avond thuis komt zoals
andere vaders. Steun van het thuis
front is onmisbaar bij mijn werk
want ook in de periodes dat ik aan
wal ben, heb ik als ondernemer al
tijd van alles te regelen. Ik zorg er
bovendien voor dat ik dag en nacht
bereikbaar ben voor het geval de
jongens aan boord me nodig hebben.
Varen zit me nu eenmaal in het
bloed, dus je hoort mij niet klagen.
Zeker niet nu we er met dit prachtige
nieuwe schip vandoor kunnen", zo
besluit Peter Boontjes, terwijl hij
vanaf de scheepsbrug over het dek
van de Sophia naar de Thoolse wal
tuurt.
René Oudesluijs ploegt het grasland in de Scherpenissepolder terwijl de meeuwen achter hem neerstrijken.
De meeuwen zijn er als de
kippen bijom in het net
omgeploegde land wormen op
te pikken. In een grote zwerm
strijken ze achter de ploeg neer
op de verse aarde van het
perceel van de firma Versluys in
Scherpenisse.
René Oudesluijs uit Sint-
Maartensdijk zit op de tractor,
hij is derdejaars student aan het
Groencollege in Goes en loopt
stage op het boerenbedrijf. Hij
mag de 9 hectare akkerland
omleggen.
Daarvoor gebruikt hij een 4-
scharige wentelploeg. Maar
daaraan vastgekoppeld zit een
zogenaamde vorenpakker die na
het ploegen de kluiten kleiner
maakt en aandrukt zodat de losse
bovenlaag goed in contact komt
met de onderlaag. Dat is nodig
voor de toevoer van vocht voor
de pootaardappelen die straks op
dit perceel moeten gaan groeien,
zegt Oudesluijs. Op het ge
ploegde land stond gras. Het
groene tapijt verdwijnt onder de
scharen, de zwarte grond komt.
In de felle zon vallen de witte
meeuwen op hun kostje.