Rioolrecht omhoog voor schoner water 'Neem geen risico's met algen zoet water' Tweederde Calvijn doet gemengde leerweg Dochters kapitein Peter Boontjes dopen moderne Thoolse tanker Ze zijn er als de kippen bij Zeventien architecten voor nieuw gemeentehuis Over zes jaar naar 260 euro Gebreken aan brommers groot Donderdag 10 april 2003 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 De Thoolse huishoudens moeten flink in de buidel tasten om aan de jaarlijkse rioolrechten te kunnen voldoen. Het rioolrecht gaat elk jaar verder stijgen. Als het aan het col lege ligt van 213 euro in 2004 tot 260 euro in 2009. On geveer een verdubbeling in negen jaar want sinds 2000 stegen de lasten al met zestig euro naar gemiddeld 187 euro nu. De gemeente wil in de pas lopen met het rijk. Op de hoogte Marktonderzoek naar recreant Vijf gaan naar de volgende ronde De gemeente gaat uit zeventien architecten vijf kandida ten selecteren om een plan in te dienen voor de bouw van een nieuw gemeentehuis in Tholen. Afgelopen vrij dag sloot de termijn van de aanbesteding. In de gemeen te Schouwen Duiveland werd in grote lijnen dezelfde procedure gevolgd. Voertaal Statenlid Van der Wal stelt vragen PvdA-statenlid Paul van der Wal uit Sint-Maartensdijk vraagt gedeputeerde staten om onderzoek te doen naar de gevolgen voor de volksgezondheid van blauw algen in zoet water Op basis van contacten met het Riza, de provincie en het waterschap zet hij grote vraagtekens bij het inlaten van zoet water uit het Zoommeer. „Ze weten gewoon niet waar ze aan beginnen. Er is nog zoveel on duidelijk, dat ik zeg: doe het niet!" Bezorgdheid West-Brabant 3297 jongeren Toename vangst van muskusratten Casco uit Roemenië Steun thuisfront onmisbaar De gemeente heeft een nieuw plan lijk 20 procent in 2028. voor het rioolstelsel klaar. Dat be strijkt een periode van 2003 tot 2008. In dat plan willen b. en w. het aantal overstorten terugdringen en het regenwater niet langer laten af vloeien via het vuilwaterriool (af koppelen van verharde oppervlak ten). Dat kan in stapjes gebeuren, maar b. en w. kiezen voor de grootste stap. Namelijk dat in 2028 twintig pro cent van het regenwater niet meer via het rioolstelsel wordt afgevoerd, maar bijvoorbeeld direct via het op pervlaktewater. Dat is ook wat het rijk wil. Gemiddeld is dat 1 procent per jaar. De andere mogelijkheden zijn minder vergaand en minder duur. Deze maatregelen moeten de kwali teit van het water in de bebouwde kommen verbeteren en de kosten voor de riolering verminderen. Er komen minder overstorten en het oppervlaktewater wordt meer door gespoeld met regenwater. Een ander voordeel is dat de rioolwaterzuiver- ning minder wordt belast met schoon hemelwater. Het afkoppelen van regenwater draagt volgens het college ook bij aan het bestrijden van de waterover last. De overlast kan het snelst wor den teruggedrongen als voor de grootste stap wordt gekozen, name- A1 eerder is afgesproken dat alle kosten aan de riolering betaald moe ten worden uit de inkomsten van het rioolrecht, dus 100 procent kosten dekkend moet zijn. B. en w. waarschuwen ervoor de kosten niet te vergelijken met die in de buurgemeenten. In de meeste ge vallen zijn die lager. Maar dat komt omdat deze gemeenten nog niet alle kosten dekken uit het rioolrecht (maar via de onroerend zaakbelas ting). Ook wordt de vervanging van de riolering niet opgenomen in het berekenen van het rioolrecht. Bo vendien zijn ze minder goed op de hoogte van de staat waarin hun ri oolstelsel verkeert, aldus het colle ge. Vooral het vervangen van riole ring is een dure aangelegenheid. Dat maakt bijna de helft van de kos ten uit (45%). Als gekozen wordt voor de 20 pro cent variant dan wordt het rioolrecht volgend jaar 213 euro, in 2005 223 euro (een stijging van 4,7%), in 2006 233 euro (4,5%), in 2007 243 (4,3%), in 2008 253 euro (4,1%) en in 2009 260 euro (2,8%). Maandag avond praat de commissie gemeen telijke ontwikkeling over het voor nemen van het college. Deze zomer zal er een marktonder zoek plaatsvinden bij de recreanten op Tholen. Bedoeling is om een duidelijk beeld te krijgen van de huidige recreant en zijn vorm van recreëren. Het onderzoek vormt een belangrijk onderdeel voor het nieuwe gemeentebeleid voor recre atie en toerisme. Het is volgens b. en w. van belang om te weten hoeveel recreanten er op Tholen komen, hoe de groep is samengesteld, waar ze vandaan ko men en wat hun wensen en behoef ten zijn. Daarnaast zullen bestaande organi saties worden geraadpleegd: de sa menwerkende Thoolse camping houders, Recron, regio VVV, watersportverenigingen van Sint- Annaland, Tholen en Stavenisse, horeca afdeling Tholen, de Thoolse afdeling van de ZLTO en de stich ting platform leefbaar platteland Tholen. Daar moet een ontwerpplan uit rol len dat ook door de gemeentelijke werkgroep voor stedelijke vernieu wing wordt beoordeeld. Het huidige beleid is gestoeld op de nota Recreatieve verkenningen uit 1993. Die is volgens b. en w. sterk verouderd. Sindsdien is er een en ander veranderd: - nieuwe wet openluchtrecreatie in 1997, streekplan vastgesteld, - de zuid kant van de Provincialeweg tussen Tholen en Sint-Maartensdijk is aangewezen als ontwikkelingszone plattelandstoerisme, - de Ooster- schelde is nationaal park gewor den, - het landbouwontwikkelings plan is afgerond, - bestemming Tholen 2025 loopt waarin de po tenties van de recreatie worden on derkend en de veranderingen in de sector zelf (recreant wil meer kun nen kiezen en vraagt meer kwali teit). Voor het opstellen van een nieuwe nota is 13.613 euro gereserveerd in de begroting 2003. De raadscom missie gemeentelijke ontwikkeling praat er op maandagavond over. Voor de bouw van het nieuwe ge meentehuis in Tholen gaven 17 ar chitecten te kennen mee te willen doen. Voor dinsdag moet bepaald zijn welke vijf architecten naar de volgende ronde mogen. Zij zijn de genen die het beste voldoen aan de eisen die volgens de regels van de Europese aanbesteding zijn opge steld. De top vijf van achitecten moet ver volgens voor 27 mei een offerte in dienen. Eind juni, begin juli 2003 presenteren ze hun visie aan de stuurgroep (burgemeester en alle fractievoorzitters) voor de bouw van het nieuwe gemeentehuis. Die geeft op zijn beurt weer een advies aan het college. De gemeente Schouwen Duiveland liet in Zierikzee een nieuw gemeen tehuis bouwen. De buurgemeente met bijna 34000 inwoners moest een onderkomen bouwen voor 282 werkplekken voor de ambtenaren. Daar waren de ruimtes voor de raadsfracties niet bij inbegrepen. Met grondaankoop en alle kosten van voorbereiding, inclusief het sa laris van de projectleider, was er uit eindelijk 21 miljoen euro mee ge moeid. Dat zijn dus niet de bouw kosten maar de stichtingskosten, al les inbegrepen. Schouwen Duiveland voerde de zelfde procedure, dus via de ver plichte Europese aanbesteding. Daar reageerden 38 architecten op waaronder een aantal Spaanse die enkel om informatie vroegen. De overigen waren allemaal Nederlan ders. In de voorwaarden voor het Thoolse project wordt Nederlands ook als voertaal opgevoerd. Na een eerste selectie bleven er op Schou wen Duiveland vijftien over, daarna zeven. Uiteindelijk waren er vier die zich presenteerden tijdens een 'architectendag', twee 's ochtends, twee 's middags. Ze brachten geen schets mee, maar vertelden over hun visie op het te bouwen gemeen tehuis. Dezelfde avond besloot de gemeenteraad om de Amsterdamse architect Thomas Rau uit te verkie zen. De hele selectieprocedure nam ongeveer driekwart jaar in beslag. Bij de brommerkeuring donderdag op het Schelde college in Sint-Maar tensdijk zijn 21 brommers op de rol- lerbank getest van de verkeerspolitie Zeeland. Slechts drie van de brom mers werden goed gekeurd. Aan de overige 18 mankeerde het een en an der. Daarvan hadden er vijf te veel ver mogen, dat wil zeggen dat er harder mee kan worden gereden dan wette lijk is toegestaan, namelijk 40 kilo meter per uur. De grens ligt op 0,7 kw vermogen. Een brommer viel helemaal uit de toon doordat het vermogen 2 kw be droeg (80 tot 90 kilometer per uur) maar ook doordat hij geen voorrem had. Terwijl een voorrem 75 tot 80 procent aan remvertraging oplevert. Waren er vijf die te hard ku'nnen rij den, er waren zeven brommers die zowel te veel vermogen hadden, als teveel geluid produceerden. Drie exemplaren waren opgevoerd maar vertoonden ook technische mankementen. Eentje maakte te veel lawaai, twee andere brommers maak ten te veel lawaai, maar hadden ook nog technische gebreken (bel, gladde voorband). Bij twee brommers werk te de voorrem niet. Twee brommerrij ders reden zonder certificaat. De deelname was groot. Volgens do cent J. Bolier was 100 procent van de leerlingen (jongens en meisjes) be reid mee te doen met de 'preventieve brommertest.' De test werd afgeno men in het motorvoertuigenlokaal. Samen met vertegenwoordigers van 3VO die de gegevens bijhielden. Volgens de politie komt het aantal ge breken overeen met het algemene beeld. Maar Bolier vindt het grote aantal gebreken wel verontrustend. Zeker dat er een brommer bij was die hard kan rijden zonder dat de voor rem het doet. Maandagavond neemt de algemene vergadering van het waterschap een besluit. Van der Wal is bang dat er tegen het advies van de meerderheid van het dagelijks bestuur en de on dersteunende ambtenaren wordt ge kozen voor zoet water. „In februari is er op basis van emotie in plaats van argumenten gekozen. De land- bouwlobby was in het voordeel. Voor een heel beperkt aantal boeren wordt er nu veel risico genomen. Staat de investering van minimaal 110.000 euro gemeenschapsgeld wel in verhouding tot de risico's die Thoolse burgers, vogels en andere gebruikers van het water gaan lo pen? Wordt het gif van de blauwal- gen opgenomen in de groente, fruit of aardappel? Blauwalgen die afster ven geven giftige stoffen af. Het is nog niet onderzocht wat dit betekent voor ons voedsel. Wat betekent dit voor onze gezondheid? Men denkt de risico's af te dekken met het ne men van monsters, maar is dat geen schijnzekerhèid?" Het Thoolse PvdA-statenlid begrijpt niet waarom besmet water dat een remmende werking heeft op de groei, wordt ingelaten. „Ondiep wa ter, temperaturen van 20 graden en geen stroming zijn ideale omstan digheden voor de blauwalg. Waarom laat je besmet water toe?" Van der Wal wijst op huidirritatie en massale vogelsterfte vorig jaar zo mer. „De provincie heeft een toe zichthoudende functie op het water schap en daarom vraag ik g.s. om een onderzoek te beginnen naar de gevolgen van toxines in ons voedsel door blauwalgen. Biologisch geteel de producten op Tholen kunnen dan wel eens niet zo gezond blijken te zijn als men denkt. De gemeente moet daarom misschien ook ingrij pen, want die is verantwoordelijk voor de volksgezondheid", aldus Van der Wal, die pleit voor een alter natief zoet waterplan: een pijplijn vanuit de Biesbos naar Tholen. Op vragen van de PvdA-fractie in de Thoolse gemeenteraad zeggen b. en w„ dat het direct gevaar klein is daar mensen zich niet in het water van de sloten en watergangen zullen bege ven. „De risico's die men loopt, heb ben direct gevolgen voor de belang hebbenden van zoet water: de agrariërs die hier bewust voor heb ben gekozen." B. en w. wijzen op de monsters die bij twee inlaatpunten van zoet water langs het Schelde-Rijnkanaal bij Tholen en nog één bij Rilland wor den genomen. Verder worden er nog elke week monsters genomen bij ge maal De Drie Grote Polders en de Karnemelkspot bij Oud-Vossemeer. Voor ieder monster wordt ongeveer 50 liter water over een fijnmazig planktonnet gegoten, waardoor de cyanobacteriën geconcentreerd wor den. AquaSense uit Amsterdam neemt die monsters en onderzoekt ze in een laboratorium te Colijns- plaat. Op basis van de resultaten kan de inlaat van zoet water tijdig ge stopt worden .vanwege de risico's voor mens en dier.' „Er bestaan im mers geen maatregelen om eenmaal binnengekomen blauwalgen te be strijden", aldus b. en w, die de Pv- dA-fractie laten weten, wettelijk geen bevoegdheden te hebben om de inlaat van zoet water tegen te gaan. Waterschap Zeeuwse Eilanden is het bevoegde gezag ten aanzien van de kwantiteit en kwaliteit van het oppervlaktewater. „Wij kunnen alleen onze bezorgdheid uitspre ken", zeggen b. en w. van Tholen. Het Calvijncollege in Tholen heeft ervaring met de gemengde leerweg, die het Scheldecollege bij de ge plande verhuizing van Sint-Maar tensdijk naar Tholen als verbreding van het pakket ook in de praktijk wil brengen. Van de 52 leerlingen in de vierde klas volgen er 34 de ge mengde leerweg en 18 de theoreti sche leerweg (de vroegere mavo). Schooldecaan Ad Verwijs legt uit, dat de leerlingen van de theoreti sche leerweg 6 theorievakken wor den aangeboden, terwijl de jongens en meisjes van de gemengde leer weg 5 theorievakken krijgen en 1 beroepsoriëntatievak. Op het Cal vijncollege in Tholen is dat verzor ging, handel/adminstratie of meta- lektra. „Officieel kun je met de ge mengde leerweg niet naar de havo, maar daarvoor zijn trucjes bedacht met een zevende vak erbij. Het gaat dan meestal om de betere leerlingen die dat doen. Overigens is het mi nisterie bezig om het in de toekomst wel officieel mogelijk te maken met een gemengde leerweg naar de havo te gaan. Wie de theoretische leer weg volgt, kan na 4 jaar mavo bij ons naar havo 4 gaan. De meer praktisch ingestelde leerling kiest voor vmbo en voor hen is de ge mengde leerweg ideaal", aldus schooldecaan Verwijs van het Cal vijncollege in Tholen. VERVOLG VAN VOORPAGINA Alleen maken er in de praktijk on voldoende leerlingen gebruik van om er een klas van te kunnen ma ken. „Ze kiezen nu nog de kader- of basisberoepsgerichte opleiding, maar met de verhuizing naar Tholen willen we een andere groep kinde ren aanboren die nu nog in Bergen op Zoom naar school gaan. In feite is dat verkwisting van tijd en ener gie, wat de gemeente Tholen niet ten goede komt." Met het nieuwe beleidsplan van het Scheldecollege is dat volgens mevr. Spaapen wel het geval. Ingewijden spreken over een ,heel positief rapport met heel veel kansen.' Het Scheldecollege is zelf met een fusieproces bezig. Per 1 augustus gaan het Schelde- en het Markie- zaatcollege samen. Binnen het ROC West-Brabant biedt het Markiezaat- college een breed aanbod van tech nisch onderwijs op mbo-niveau. De directie van het Scheldecollege is al uitgedund, want na het vertrek van J. de Jonge uit Tholen is ook dhr. Verbeek vertrokken wegens zijn be noeming bij het AOC in Steenber gen. Er is nu een waarnemer, terwijl dhr. Peeters van het ROC de toe komst van het Scheldecollege op Tholen voor zijn rekening neemt. In Bergen op Zoom gaat het Schelde college een breed vmbo aanbieden naast de mbo techniek van het Mar- kiezaat. De bedoeling is om de af deling economie uit Roosendaal nog te verhuizen naar Bergen op Zoom. In Halsteren wordt de Tho masmavo samengevoegd met het AOC in Steenbergen. Onderzocht wordt nog, waar de nieuwbouw komt: in Steenbergen of Halsteren. En dan zijn er ook nog concentra ties van het Scheldecollege én het Mollercollege in Hoogerheide en Ossendrecht. Die ontwikkelingen in West-Brabant zullen ook effecten hebben op de keuze van Thoolse leerlingen. De bevolkingscijfers per 31 december 2002 van de ge meente Tholen geven aan, dat er 1738 jongens en meisjes zijn van 10 tot en met 14 jaar, waarvan 483 of 28% in Tho len, waar de meeste uitstroom is naar Bergse scholen. In de leeftijdsgroep 15 t/m 19 jaar vallen er 1559 jongeren, van wie er 448 in Tholen wonen. Totaal gaat het om 3297 jon geren vanwie er 931 in Tholen wonen, 454 in Sint-Maartens dijk, 443 in Sint-Annaland, 372 in Oud-Vossemeer, 347 in Sint-Philipsland, 265 in Stave nisse, 254 in Scherpenisse en 231 in Poortvliet. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn op Tholen en Sint-Philipsland 549 muskusratten gevangen, veer tig meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Daarmee zet de stij gende lijn zich voort, zij het dat de toename aanmerkelijk minder is dan in 2002, toen de groei ten op zichte van het jaar dfidr voor 222 was. Ook het westen van Zuid-Be veland en Walcheren laten een flin ke stijging zien. Van de 8466 bi- samratten die in het eerste kwartaal in Zeeland zijn gevangen, komt bijna de helft uit Zeeuws-Vlaande ren. Tóch geeft juist dit gebied een sterke daling te zien. De vangsten per regio waren in het eerste kwar taal als volgt: Schouwen-Duive- land 169; Tholen/Sint-Philipsland 549; Noord-Beveland 7; Zuid-Be- veland west 3359; Zuid-Beveland oost 6; Walcheren 189; Zeeuws- Vlaanderen 4187. Het vangen van de muskusratten is een taak van de waterschappen, die daarvoor momenteel 18 mensen in dienst hebben. Dagelijks speuren zij langs sloten en dijken naar deze schadelijke dieren. Vooral in de ge bieden waar de vangsten toene men, is het zaak de vinger aan de pols te houden om te voorkomen dat een plaag uitbreekt. Naast de vangers is het waterschap ook af hankelijk van tips van inwoners. Bij het meldpunt (tel. 0113- 241000) komen jaarlijks zo'n 300 meldingen binnen. Over het be strijden van de muskusrat heeft het waterschap Zeeuwse Eilanden on langs een nieuwe folder uitgege ven. Daarin wordt ook ingegaan op de beverrat, die lijkt op te rukken. In Zeeland is vorige maand al het vierde exemplaar gevangen. Peter Boontjes poseert met zijn gezin en schoonouders voor het nieuwe schip Sophia v.l.n.r. Peter, Stephanie, Marijke, Giovanna Boontjes en de heer en mevrouw Meijer. Het echtpaar Boontjes kwam zaterdag tijdens de doopplechtigheid van het nieuwe tankschip Sophia handen tekort om alle felicitaties en atten ties in ontvangst te nemen. Veel relaties uit de scheepvaart en vrienden en bekenden uit hun woonplaats Tholen waren naar de Biesboschhaven in Werkendam gekomen om de doop van de Sophia bij te wonen en om een kijkje te nemen op het nieuwe schip. Nadat beide dochters van ka pitein Boontjes, Giovanna en Stephanie, de fles champagne met een welgemikte gooi tegen de boeg uiteen lieten spatten, werd de vlag van Sophia Tankvaart B.V. in top gehesen ten teken dat het schip nu offi cieel aan het tankvaartbedrijf toebehoort. De tankvaartonderneming van de 43- handel in olie en olieproducten is een jarige Peter Boontjes bestaat sinds 1992. In de afgelopen elf jaar maakte zijn bedrijf Sophia Tankvaart B.V. voor het transport van gasolie, benzi ne en lichte chemicaliën gebruik van een enkelwandige binnenvaarttanker die eveneens Sophia genaamd was. De kapitein geeft uitleg over de ver beteringen die tijdens de bouw van de nieuwe Sophia zijn aangebracht. „Dit schip is volledig dubbelwandig en het is uitgerust met de modernste navigatie- en communicatiesyste men. De Sophia heeft een lengte van 110 meter, een diepgang van 3.65 meter en het schip heeft een laadver mogen van 3000 ton. We kunnen on ze lading verdelen over elf aparte compartimenten. Na de Aswintha, het tankschip van mijn collega-on dernemer en vroegere compagnon Stefan Kuhn, is de Sophia het twee de dubbelwandige tankschip uit Tho len. Ik denk dat de enkelwandige tankschepen op den duur helemaal gaan verdwijnen. Er zijn diverse mi lieurampen door lek geslagen tank schepen ontstaan. Met een dubbel wandige constructie bouw je veel meer veiligheid in om lekkages na een aanvaring te voorkomen. Ik vaar met mijn acht bemanningsleden van uit Nederlandse havens naar Duits land, Frankrijk en Zwitserland. De vrij onzekere handel, de prijzen zijn constant in beweging en handelaren spelen daar met de frequentie van hun leveranties voortdurend op in. Als transporteurs hebben we vaak te maken met pieken en dalen. Is er veel vraag, bijvoorbeeld tijdens strenge winters of net als nu met de onzekere situatie in olieland Irak, dan is er voor ons volop werk aan de winkel. Ons schip is gecharterd door Stetra, een bevrachter uit Ludwigs- haven. We hebben een meerjarig contract met dat Duitse bedrijf en dat geeft ons dus wat meer zekerheid dan concurrenten die het van losse opdrachten of kortlopende overeen komsten moeten hebben. De bouw van een nieuw schip vergt een enor me investering en je moet toch altijd maar afwachten hoe de situatie zich in de tankvaart ontwikkelt. Gelukkig zijn de vooruitzichten voor ons be drijf positief en we kunnen met dit moderne schip natuurlijk overal pri ma voor de dag komen", zo kijkt Pe ter Boontjes optimistisch naar de toekomst van zijn onderneming. De bouw van het nieuwe tankschip is door Boontjes uitbesteed aan het be drijf Euromaritime. De Thoolse on dernemer is erg te spreken over de diensten van deze firma die gespe cialiseerd is in scheepvaartbemidde ling. „Euromaritime heeft ook de verkoop van ons vorige schip gere geld en als ik zie hoe soepel en snel de cascobouw en het afbouwen van het nieuwe schip is gerealiseerd, dan stemt me dat zeer tevreden. Het cas co is op een scheepswerf in het Roemeense Orsova gebouwd. In zes weken tijd was het casco gereed en in oktober werd het kale schip naar Den Breejen in Hardinxveld geva ren. Daar is de Sophia vanaf begin december verder afgebouwd." Frank Galle en Marcel Roodhart haalden tijdens de officiële over dracht de prettige samenwerking tus sen Euromaritime en Sophia nog even aan. Als blijk van waardering voor de fijne samenwerking hadden de heren Galle en Roodhart een mooi presentje voor de dochters van het echtpaar Boontjes. De 'doopmoe- ders' van het nieuwe schip, Giovan na en Stephanie, kregen ieder een gouden armband met daarop de naam van het nieuwe vaartuig van hun vader. Bij de feestelijkheden werden ook de schoonouders van Boontjes nadrukkelijk betrokken. Marijke Boontjes blijkt van huis uit de liefde voor de scheepsvaart te hebben meegekregen. „Mijn vader was schipper op de binnenvaart en hij heeft samen met Peter op de oude Sophia gevaren. Hij heeft ons gehol pen om de realisatie van dit schip mogelijk te maken." De Sophia ligt deze week nog in de vluchthaven van Tholen. Er worden nog wat kleine klusjes aan boord ge daan maar vanaf maandag zal de Sophia met haar bemanning bijna continue onderweg zijn om lading te verschepen. „We zijn in principe steeds veertien dagen van huis en daarna wordt de bemanning afge lost. Onze mensen werken iir ploe gendienst (zes uur op, zes uur af) en dat zeven dagen per week, 24-uur per dag. Ik werk als kapitein net zo hard mee als de rest van de beman ning en gelukkig hebben we, over saamhorigheid en motivatie aan boord geen klagen. Je leeft toch met je personeel in een relatief kleine ruimte tijdens het varen. Marijke heeft acht jaar lang meegevaren maar sinds de geboorte van onze oudste dochter is ze aan de wal ge bleven. Gelukkig heeft ze er als schipperskind begrip voor dat ik voor langere tijd van huis ben, ze steunt me door dik en dun. De kin deren hebben er ook nooit een pro bleem van gemaakt dat hun vader niet iedere avond thuis komt zoals andere vaders. Steun van het thuis front is onmisbaar bij mijn werk want ook in de periodes dat ik aan wal ben, heb ik als ondernemer al tijd van alles te regelen. Ik zorg er bovendien voor dat ik dag en nacht bereikbaar ben voor het geval de jongens aan boord me nodig hebben. Varen zit me nu eenmaal in het bloed, dus je hoort mij niet klagen. Zeker niet nu we er met dit prachtige nieuwe schip vandoor kunnen", zo besluit Peter Boontjes, terwijl hij vanaf de scheepsbrug over het dek van de Sophia naar de Thoolse wal tuurt. René Oudesluijs ploegt het grasland in de Scherpenissepolder terwijl de meeuwen achter hem neerstrijken. De meeuwen zijn er als de kippen bijom in het net omgeploegde land wormen op te pikken. In een grote zwerm strijken ze achter de ploeg neer op de verse aarde van het perceel van de firma Versluys in Scherpenisse. René Oudesluijs uit Sint- Maartensdijk zit op de tractor, hij is derdejaars student aan het Groencollege in Goes en loopt stage op het boerenbedrijf. Hij mag de 9 hectare akkerland omleggen. Daarvoor gebruikt hij een 4- scharige wentelploeg. Maar daaraan vastgekoppeld zit een zogenaamde vorenpakker die na het ploegen de kluiten kleiner maakt en aandrukt zodat de losse bovenlaag goed in contact komt met de onderlaag. Dat is nodig voor de toevoer van vocht voor de pootaardappelen die straks op dit perceel moeten gaan groeien, zegt Oudesluijs. Op het ge ploegde land stond gras. Het groene tapijt verdwijnt onder de scharen, de zwarte grond komt. In de felle zon vallen de witte meeuwen op hun kostje.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 13