Thools statenlid v.d. Merbel: 'Oplossingen bieden teruglopend voorzieningenniveau' 'Schrijnend voorbeeld van loze beloften' Iferburgh CU steunt SGP-gedeputeerde 'Geen weg dwars over eiland Tholen trekken' Thoolse ondernemers optimistisch over Westerscheldetunnel Meerderheid is voor vier windmolenparken Matige opkomst op verkiezingsbijeenkomst van CDA Installatie van Jan Oudesluijs PvdA en ABT maken voorbehoud EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Donderdag 6 maart 2003 Ruimtelijke kwaliteit N atuurorganisaties 7 Tholen moet snel concrete plannen op tafel leggen om het voorzieningenniveau in de dorpen in stand te hou den. Mogelijk dat de provincie dan een belangrijk deel van de kosten van deze servicepunten voor haar rekening neemt. Dat zei CDA-statenlid J. van de Merbel woens dagavond tijdens een verkiezingsbijeenkomst van zijn partij in Tholen. Ook moet er volgens Van de Merbel meer geld beschikbaar worden gesteld om molens, boer derijen en kerken in stand te houden. Knellende regelge ving is daarbij taboe. „Wel is bij het behoud van cultu reel erfgoed en het vinden van een herbestemming voor bijvoorbeeld boerderijen een grote dosis enthousiasme en bevlogenheid van gemeentebestuurders nodig." Verschraling Statenlid Wiersma over fietspad Stavenisse: Met het leggen van een symbolische eerste tegel en het plaatsen van een bord heeft statenlid M. Wiersma van Groen Links vrijdagmorgen de actie van inwoners van Stavenisse ondersteund om snel werk te maken van het fietspad naar Sint-Maartensdijk. „Dit is een schrijnend voorbeeld van de loze beloften die gedeputeerde staten al zes jaar hebben gedaan", zei Wiersma. b.u. Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 4611 AG Bergen op Zoom tel. 0164 - 237940 Fax 245360 fl£ specialisten in - Computersnetwerken, systemen op maat - Hi-end audio, speciale luisterruimte). - Beeld en geluidsystemen door heel uw huis. - Eigen technische dienst en service afdeling. Van Zwieten en Polderman (WD) eensgezind Er mag geen weg dwars door Tholen komen die de Oes- terdam en de Philipsdam met elkaar verbindt. Dat zeiden VVD-statenlid Henny Polderman-Martin en gedeputeerde J.G. van Zwieten woensdagavond tijdens de verkiezings campagne in de huiskamer van Polderman in Tholen. Ze reageerden daarmee op de opmerking van K.B.M. Sa- ris uit Poortvliet die stelde dat het op Tholen juist aan een goede verbinding tussen beide dammen ontbreekt. „Als het verkeer van Rilland naar Middelharnis moet en over de Oesterdam komt dan weten de bestuurders niet hoe ze verder moeten." Routeplanner Vrijdag 14 maart is de laatste dag dat auto's de Wester schelde overgezet worden met veerboten. Die dag opent koningin Beatrix de Westerscheldetunnel, die in de loop van de avond in gebruik wordt genomen. Nadat zater dags beide veerverbindingen uitsluitend voor fietsers en voetgangers hebben gefungeerd, gaat de dienst Kruinin- gen-Perkpolder uit de vaart. Afscheid Op Tholen en Sint-Philipsland is ruimte voor vier wind molenparkjes. Maandagavond ging de meerderheid van de commissie gemeentelijke ontwikkeling akkoord met het aanwijzen van vier plaatsen met vijftien windmolens voor de opwekking van schone energie die de gehele ge meente van elektriciteit kunnen voorzien. PvdA en ABT maakten echter een voorbehoud. 'Am Afgevallen Provinciale en gemeentelijke CDA 'ers bezochten onlangs zorgcentrum Ten Anker. Tweede van links het Thoolse statenlid Van de Merbel. Volgens de lijsttrekker van Groen Links was het fietspad niet pas na de recente actie van inwoners van Stavenisse door zijn partij op de rol gezet. „Wij hadden dit al in ja nuari gepland omdat we altijd veel aandacht hebben voor fietspaden. Onze conclusie is, dat de prioriteit van het provinciaal bestuur van Zeeland niet bij veilig fietsverkeer ligt. Al zes jaar lang worden er be loften gedaan richting de inwoners van Stavenisse. De ene keer ligt het aan het tracé, de andere keer vormen de grondaankopen het probleem. Wij stellen vast dat er bij de provincie sprake is van ont zettend veel getreuzel. Fietspaden komen er gewoon bekaaid af." Gedeputeerde Hennekeij ging des tijds zelf naar landbouwer D. Ver maas aan de Provincialeweg om de grondaankoop te bespreken. Hij en andere boeren wilden het fietspad liefst aan de andere kant van de weg, waar geen bebouwing J. Oudesluijs uit Sint-Maartensdijk wordt donderdagavond 13 maart geïnstalleerd als lid van de Thoolse gemeenteraad. Bij de PvdA-fractie volgt hij L. Blom uit Sint-Annaland 1 op, die Tweede Kamerlid is gewor den. Oudesluijs was na de raadsver kiezingen in maart 2002 al actief als lid van de raadscommissie gemeen telijke ontwikkeling, zodat het werk niet volledig nieuw is voor hem. Door in dezelfde vergadering de ge loofsbrieven te onderzoeken en over toelating te beslissen, kan Oudes- is. Een fietspad aan de kant van de boerderij zou volgens Vermaas ge vaar kunnen opleveren bij de in- en uitritten. Als er een tractor of rooimachine het erf verlaat, kan daar net een (brom)fïetser passe ren met alle gevaren van dien. Daarom pleitte Vermaas voor een andere uitrit, waarmee de provin cie uiteindelijk akkoord ging. In de gemeenteraad werd diverse ke ren gevraagd naar de stand van za ken. Wegens extra kosten voor de aan sluitende wegen op de Wester- scheldetunnel was het geld voor het fietspad op. Wiersma vindt dat een kwestie van prioriteiten stel len. „Dat geldt ook voor de grond aankoop. Als er problemen zijn met boeren, geef ze dan 9500 euro per ha boven de marktwaarde, zo als de provincie dat wel doet om de Westerschelde Container Ter minal aan te leggen", aldus de- lijsttrekker van Groen Links. luijs 13 maart direct als raadslid aan de discussie meedoen. De leraar aan het Mollercollege was eerder actief in de actiegroep Varkens Nee en voetbalvereniging SPS in zijn vori ge woonplaats Poortvliet. Luuk Blom neemt dezelfde verga dering afscheid. Hij is nog geen jaar raadslid geweest, maar was in die korte periode toch nadrukkelijk aan wezig. Bij vrijwel elke discussie in de gemeenteraad was hij betrokken. Zowel in de PvdA-fractie als in de raad zal het stiller worden. Blom maakte deel uit van de raadscom missies middelen en gemeentelijke ontwikkeling. Plaatsvervanger was hij voor de commissie welzijn en onderwijs. Scherpenisse en Stavenisse, is vol gens Van de Merbel onontkoom baar. „Wel benadrukt onze fractie dat dit proces niet mag leiden tot verschraling. Dit moderniserings proces moet juist leiden tot grotere bereikbaarheid en toegankelijkheid. Als het goed is, hebben deze nieuwe laagdrempelige informatiecentra straks goud in handen. De provincie heeft de taak om gemeenten en bi bliotheken in het korset te persen van het provinciaal bibliotheekplan, zonder dat de kosten de pan uitrij zen en ook nog vrienden te blij ven." Van de Merbel was kritisch over de proefprojecten die in Zeeland zijn opgestart om het cultureel erfgoed te bewaren. „De CDA-fractie heeft twee jaar geleden zijn nek uitgesto ken door met een initiatief te komen voor het behoud van waardevolle beeldbepalende gebouwen. Zeeland dreigde achterop te raken bij het in houd geven aan dit beleidsterrein. Er zijn toen middelen beschikbaar gesteld voor een pilot voor het be houd van molens, boerderijen en kerken. Het moet ons van het hart dat de aanpak met de pilots veel te traag verloopt. Het gaat met veel bureaucratie gepaard. Er moet weer eens een inventarisatie plaatsvin den, de selectie van boerderijen vraagt tijd. Voor een pilot moet je daar niet zo lang over nadenken." Van de Merbel ging ook kort in op de onderwerpen wonen, zorg en welzijn. Een seniorenraad moet vol gens het CDA een belangrijke on dersteuning worden bij het opzetten en uitvoeren van het ouderenbeleid. „Zeeland vergrijst in hoog tempo. Over 25 jaar is Zeeland de meest vergrijsde provincie. Een kwart van de mensen is dan 65 jaar of ouder. Daarop moet beleid gemaakt wor den, onder andere door voor die ca tegorie mensen voldoende wonin gen te bouwen, en aandacht voor ouderen. Belangrijk hierbij is dat senioren ook zelf hierbij betrokken worden. Wat opvalt, de seniorenra den in Zeeland schieten als padde stoelen uit de grond. Van mijn kant een pleidooi om, in navolging van bijvoorbeeld Kapelle, Reimerswaal en Schouwen-Duiveland, ook in Tholen de krachten te bundelen en een seniorenraad op te richten." Van de Merbel ging ook in op de ac tuele discussie over het fietspad tus sen Sint-Maartensdijk en Stavenis se. Ook volgens het CDA laat de uitvoering van het project veel te lang op zich wachten. Bij de behan deling van het meeijarenprogramma in november heeft zijn partij al aan dacht gevraagd voor de kwestie, al dus Van de Merbel. „Door de ver antwoordelijke VVD- gedeputeerde is toen toegezegd, dat de hand zou worden gehouden aan de geplande uitvoering in 2004. En zelfs is toen de toezegging ontfutseld, dat indien eerder geld beschikbaar is omdat andere projecten om wat voor reden dan ook worden doorgeschoven, de uitvoering eerder ter hand zal wor den genomen. Onze fractie blijft die toezegging kritisch volgen." Het uit Goes afkomstige statenlid Van Waveren ging in op, zoals hij zelf zei, de harde kanten van leef baarheid en voorzieningen. Het CDA wil, door middel van een deel van het Delta-dividend, provinciaal geld uittrekken om de ruimtelijke kwaliteit in Zeeland te verbeteren. „Ook hier op Tholen zijn werkelijk verouderde terreintjes, die moeten worden aangepakt. Deze herstructu rering is een concrete bijdrage aan de verbetering van de leefbaarheid van zo'n kern." Een vermindering van de adminis tratieve lastendruk moet volgens Van Waveren leiden tot meer dyna miek in de provincie en daarmee een hogere ruimtelijke kwaliteit. Met name voor nieuwe economi sche dragers moeten er minder re gels en kortere procedures komen. Een appartement in een leegstaande boerenschuur moet volgens het CDA kunnen. Ook lokale bedrijven terreinen kunnen bij de christen-de mocraten op een positief onthaal re kenen. „Er hoeft niet bij elke kern een lokaal bedrijventerrein te ko men. Enige clustering is nodig, maar volledige concentratie is onge wenst. Je moet ook kijken waar een bedrijf en zijn personeel geworteld zijn. Organische of stapsgewijze groei van kleine kernen, en ook van bedrijventerreinen, is belangrijk. Als je dat als uitgangspunt neemt, dan moeten we toch een oplossing kunnen vinden voor Budelpack in Poortvliet?" Tijdens de rondvraag trok J. Mol van leer tegen de door het CDA ge steunde financieringsplannen van het Zeeuws Biologisch Museum in Domburg. Het museum is door te ruglopende bezoekersaantallen in de rode cijfers gekomen en gaat mis schien verder onder de vlag van Het Zeeuwse Landschap. Volgens Mol gaat er veel te veel provinciegeld naar natuurorganisaties als Het Zeeuwse Landschap en de ZMF. Daardoor komen boeren en ook de doorsnee recreant in het nauw, meent hij. „Als boer kun je door de bemoeienissen van dat soort organi saties niet door met je werk. Het werkt zo frustrerend. Het stoort mij ook datje niet door Zeeuwse natuur gebieden kunt fietsen omdat er toe vallig een paar vogels zitten. De rust beleven is niet meer mogelijk. Het is toch vreselijk jammer dat we niet op de fiets door het natuurontwikke lingsgebied in de Scherpenissepol- der kunnen?" Mol werd bijgevallen door wethouder Van Kempen. Ook de wethouder had de toegankelijk heid van de Scherpenissepolder een keer bij de provincie aangekaart. „Ik werd bijna aangevallen. Op dat mo ment schiet je als natuurbeschermer je doel voorbij." Over de rol van de natuurorganisa ties bleek het CDA in Tholen onder ling verdeeld. Tweede-Kamerlid Van Loon vond ook dat de milieure gels en natuurbescherming in ons land te strikt worden nageleefd. Van Waveren was een andere mening toegedaan. „Ik houd van partijen die de provincie een beetje scherp hou den. Ik ben me bewust van het span ningsveld tussen het financieren van het georganiseerd verzet en het bij dragen aan een constructieve part ner. Wat mij betreft slaat de balans door in het voordeel van de natuur organisaties. Negentig procent van wat ze inbrengen in provinciale dis cussies is constructief." Van Kempen sprak nog zijn teleur stelling uit over de gang van zaken rond de uitbreiding van zorgcentrum Maartenshof. „Omdat er misschien een oude pot in de grond zit, worden belangrijke maatschappelijke zaken vertraagd. De invloed van de ar cheologie veroorzaakt enorme pro cedures en extra kosten. Daardoor wordt het project aanmerkelijk duur der en duurt het twee jaar langer voordat we aan de slag kunnen. Voor mij het zoveelste bewijs dat we be zig zijn door te schieten met de re gelgeving in dit land." Voorzitter D. Coppoolse van de CDA-afdeling Tholen sloot de avond af met een gedicht van Toon Hermans. Eerder had hij de verkie zingsbijeenkomst geopend met het voorlezen van Mattheus 5: 1-16. Zijn partijgenoot H. van Waveren pleitte, in aansluiting op de toe komstvisie Bestemming Tholen, voor meer mogelijkheden voor glas tuinbouw rond Sint-Annaland. Van Waveren week daarbij af van de of ficiële CDA-lijn die uitgaat van kas sen in de Zeeuws-Vlaamse Kanaal zone. De nummer drie van de CDA-lijst noemde de huidige situ atie rond Sint-Annaland een beetje een rommeltje. „Maar als we dit ge bied kunnen opknappen, goed land schappelijk inrichten en een stukje werkgelegenheid voor Tholen kun nen creëren, dan vind ik dat we daar meer glastuinbouw moeten overwe gen." Beide sprekers richtten zich in Meulvliet uitsluitend tot de eigen parochie. Op de verkiezingsavond waren slechts een vijftiental bezoe kers afgekomen. De helft daarvan bestond uit statenleden. Ook de Thoolse CDA-raadsfractie en wet houder W.C. van Kempen waren aanwezig. Het Zeeuws-Vlaamse CDA-Kamerlid M. van Loon woon de de avond eveneens bij.Volgens Van de Merbel bevindt de provin ciale politiek zich ten onrechte in de slagschaduw van de landelijke. „Ik denk dat de beperkte belangstelling van de kiezer een gevolg is van de bescheiden rol van de provincies. Toch is die provincie een onmisbare motor op het middenveld tussen rijk en gemeenten. Een bestuurslaag die minder scoort dan rijk of gemeen ten, misschien minder spectaculaire acties laat zien. Maar wel een be stuurslaag die goed is voor de bril jante pass en met verdiensten als in zet en als teamspeler en zonder al te veel op de voorgrond te treden an deren beter laat spelen. En ik doel hiermee op de rol van de provincie als initiator en regisseur op velerlei gebied. En die gebieden raken oud en jong als we het hebben over be vorderen van werkgelegenheid, landbouw, natuur en landschap, vis serij, toerisme en recreatie, open baar vervoer, veiligheid, cultuur en zorgvoorzieningen Relevant is ook de verkiezing van de Eerste Kamer, die rechtstreeks voortvloeit uit de statenverkiezin gen. Een sterke vertegenwoordiging van het CDA in de Eerste Kamer is essentieel voor een stabiele rege ring." Van de Merbel ging tijdens zijn in leiding in op het thema 'leefbaar heid en voorzieningen'. De over heid kan volgens het Thoolse statenlid commerciële instellingen niet dwingen om investeringen te doen die geen geld opleveren. „Maar een passieve opstelling past evenmin. Wat wij als politieke par tij wel kunnen doen, is maatschap pelijke druk uitoefenen. De dorpen op het platteland zijn een van de pa rels van de Zeeuwse identiteit, wordt nogal eens gezegd. Er is veel aan gelegen dat het voorzieningen niveau daar niet bij afsteekt. Een voorbeeld van een politiek actieve opstelling op provinciaal niveau is het beschikbaar stellen van midde len om, in een combinatie met an dere vormen van dienstverlening, een oplossing te bieden voor het te ruglopende voorzieningenniveau. Actueel voorbeeld is een service punt in Kerkwerve in de gemeente Schouwen-Duiveland waar de pro vincie de helft van de kosten voor haar rekening neemt. Soortgelijke plannen liggen klaar in Kamperland en ik hoop dat Tholen niet achter blijft om hierop in te haken." Het CDA ondersteunt de ook in Zeeland ingezette herstructurering van het bibliotheekwerk. Schaalver groting op bestuurlijk niveau is daarbij nodig. Het opheffen van uit- leenposten, zoals eind vorig jaar in CU-raadslid P. van Belzen (midden) maakt een praatje met statenlid Visser (links) en secretaris Van der Eist. Drie jaar is hij statenlid en dat bevalt hem prima, zegt Dick Vis ser uit Middelburg. De politie man die jarenlang op Tholen werkte, is dinsdag even terug om campagne te voeren voor de Christenunie. Samen met afde lingssecretaris Kees v.d. Eist deelt hij op de weekmarkt in Tholen folders uit aan voorbijgangers. De meesten pakken die ook aan, maar er zijn ook mensen die zeg gen niet te gaan stemmen en die geen enkele belangstelling heb ben. „De mensen moeten voor de derde keer binnen een jaar stem men en dat merk je. Sommigen zijn het beu." Visser staat num mer twee voor de CU, die met drie mensen in provinciale staten zit. „Dat aantal handhaven zou al goed zijn." Bij de jongste Kamer verkiezingen viel de partij, ook op Tholen, terug. Visser wijt dat aan de steun van veel kiezers voor een CDA-premier, maar verwacht komende dinsdag een andere uitslag. Op de Markt be groet hij af en toe een bekende. Het gaat er gemoedelijk aan toe, vindt hij. Uit het programma van de CU stipt Visser enkele punten aan die met de leefbaarheid op het platte land te maken hebben. Zijn par tij vindt dat er in kleine woonker nen wat meer huizenbouw moet kunnen plaatsvinden, zodat de natuurlijke groei opgevangen kan worden. Werkgelegenheid is ook belangrijk en daarom moet er op plaatselijke bedrijventer reinen ruimte blijven voor uit breiding. Verder is het openbaar vervoer een heikel punt. „Het col lectieve vervoer is best goed, ze ker voor ouderen die van deur tot deur gebracht worden. Maar de kosten zijn hoger dan van het normale openbaar vervoer en daarvoor zal in de komende pe riode een oplossing gezocht moe ten worden", zegt het statenlid. De CU is net als vier jaar geleden een lijstverbinding aangegaan met de SGP, om de kans op toe wijzing van een eventuele restze tel te vergroten. Visser zegt dat zijn partij de staatkundig-gere formeerden ook zal steunen ais die met een kandidaat komen voor het college van gedeputeer de staten. Polderman was fel tegen zo'n dwarsverbinding. Zwaaiend met haar armen liet ze weten dat haar fractie daar helemaal niets voor voelt. „Nee, nee, er komt geen weg rechtdoor over Tholen. Dat staan we niet toe in ons gebied. Daar is ons eiland te dierbaar voor. Het verkeer moet maar ovéi\ de provinciale wegen gaan." Volgens Saris dient zo'n verbin ding echter ook een economisch doel, maar toen hij dat zei veerde gedeputeerde Van Zwieten op uit zijn stoel om Polderman bij te val len. „Het noord-zuidverkeer door Zeeland, de blauw/groene zone, wordt juist ontmoedigd. Het ver keer moet vooral niet over de Oes terdam komen, maar moet straks over de A4. Het probleem is alleen dat die weg er nog niet ligt. Wij vertikken het om dwars door het groene hart van Zeeland een weg te trekken. Het landschap is kost baar. Groene en blauwe gebieden zijn schaars in Noord-Europa. Die moeten we niet verkwanselen. Dit zal niet gebeuren." Van Zwieten kreeg een klein ap plausje voor zijn reactie van de ruim twintig belangstellenden. Kandidaat-statenlid J.L. van Gor- sel uit Oud-Vossemeer was het met hem eens, maar wees erop dat de routeplanner van de ANWB het verkeer van de Oesterdam naar de Philipsdam wel dwars door het ei land leidt, over de Kadijk en Roo- landsedijk naar de Broekseweg. En dat is de kortste weg. Maar volgens Van Zwieten is dat een kwestie van programmeren. „Je kan naar de kortste weg vra gen, maar ook naar de beste ver binding, en dan word je over de provinciale wegen geleid." Met de Westerscheldetunnel ont staat een vaste verbinding tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaan deren, van Ellewoutsdijk naar Ter- neuzen. Uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel onder bij na 4000 bedrijven, blijkt dat ruim 20% van de Zeeuwse ondernemers verwacht dat de nieuwe verbinding positief uitpakt voor het eigen be drijf. Eén op de zeven Thoolse on dernemers verwacht gevolgen door de komst van de tunnel. Zij zijn, na de Zuid-Bevelandse collega's, ook degenen die het meest optimistisch zijn over omzetgroei. De Zeeuws- Vlamingen zijn veel minder posi tief gestemd dan de ondernemers ten noorden van de Westerschelde. Zij vrezen een fikse toename van de concurrentie. Gelet op de inschatting van de on dernemers is de invloed van de tunnel voor sommige sectoren aan merkelijk groter dan voor andere. Zo rekent men vooral in de groot handel (40%), de makelaardij (40%) en transport en communica tie (35%) op een sterke invloed van de Westerscheldetunnel. Ook uit vragen over concurrentie en afzet- stromen blijkt dat de Zeeuwse groothandel een sterke invloed ver wacht van de tunnel voor het za kendoen in de regio. De makelaar dij zal profiteren van economische groei en sterke verhuisbewegingen, zowel van particulieren als van be drijven. De transportbranche zal bij uitstek 'van dag tot dag' verande ringen merken doordat de tunnel de noord-zuidroute wijzigt en een snelle verbinding oplevert tussen Zeeland en Vlaanderen. Op zaterdag 15 maart tussen tien uur en half vijf worden fietsers en voetgangers gratis overgezet op de lijnen Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder. Dat is on derdeel van de afscheidsmanifesta- tie voor de Provinciale Stoomboot diensten (PSD) die 18 maart als directie van de provincie wordt op geheven. Op de aanlegplaatsen worden tal van activiteiten georga niseerd. Alle 350 medewerkers van de PSD krijgen collectief ontslag. Van hen moeten er zo'n 200 op zoek naar een andere baan. De rest kan aan de slag bij de N.V. Westerschelde tunnel en BBA Fast Ferries (die gaat het fiets-voetveer Vlissingen- Breskens exploiteren). De BBA maakt voorlopig gebruik van twee schepen van de PSD, maar bij de Schelde in Vlissingen worden in opdracht van de provincie twee nieuwe gebouwd. Zij moeten vol gend voorjaar gereed zijn voor ge bruik. Het fiets-voetveer is uitslui tend bedoeld voor voetgangers, fietsers, bromfietsers en rolstoe lers. Het gaat om drie locaties op Tho len: de Gemaalweg in Sint-Maar tensdijk, de Nieuwe-annex Stave- nissepolder en de Annavosdijk- polder, alsmede de Willempolder op Sint-Philipsland. In de beleids visie worden masten genoemd van 80 meter hoogte. Met de wieken meegerekend halen ze een hoogte van 115 meter. Dat was de Cristen- Unie wat te gortig. Horizonvervui ling, zei A.L. Piet namens die par tij. Bovendien slokken de masten volgens hem veel grond op, name lijk 1000 hectare. Voor CU en VVD vormde de hoog te een probleem. Maar lagere mo lens vangen minder wind en leve ren minder elektriciteit op, waar door er meer nodig zijn om de 22,5 MW te halen. En dat is 'de elektri citeitsbehoefte van de eigen bevol king.' Over de voorgestelde plaatsen werd verschillend gedacht. De SGP wilde weten of er ook aan de oostzijde van het eiland plaats is, namelijk in de Leguitsepolder, langs het Schelde-Rijnkanaal. Ook J. Oudesluijs (PvdA) zag de mo lens liever aan het drukbevaren ka naal verrijzen. En J.J. van 't Hof (ABT) zei voorstander te zijn van het uitbreiden van de bestaande windmolenparkjes en van het plaatsen van turbines op industrie terreinen. J. van den Donker (D66) voelde ook meer voor concentratie aan het Schelde-Rijnkanaal en wilde min der molens in de Annavosdijkpol- der. J.P. Bout (CDA) zei dat zijn fractie voor de gulden middenweg kiest en was het eens met het voor stel. Namens de natuurvereniging Tho len pleitte G. Westerweel ook vogr plaatsing langs het Schelde-Rijnka naal, het liefst op of bij een be staand industrieterrein. De molens zullen op de voorgestelde locaties volgens hem het open landschap aantasten. Ook G. Meijnen uit Sint- Maartensdijk was het niet eens met het voorstel. Hij noemde de molens 'ruimtevreters' die visuele vervui ling veroorzaken en vond dat Tho len niet op een industrieterrein moet gaan lijken. Akkerbouwer G.J. Hoek uit Sint- Maartensdijk is al vanaf 1996, sa men met de coöperatieve vereni ging Zeeuwind, bezig met een project voor windmolens aan de Gemaalweg. Hij juichte het voor stel toe. Hoek steldedat de Ge- maalweg in de Noordpolder aan al le eisen voldoet en dat dit 'keer op keer' is bevestigd. Het aanbod van wind is er groot. Maar Oudesluijs zei in het rapport Tholen voor de wind juist gelezen te hebben dat de Gemaalweg gevoelig ligt vanwege de nabijheid van een fourageerge- bied en een hoogwaterv luchtplaats voor (winter)vogels. Onderzoek naar vliegbegingen heeft volgens Hoek echter aange toond dat de windmolens juist geen probleem zijn voor de dieren. Bo vendien is het aantal vogels daar afgenomen nu er aan de Heideweg en in de Scherpenissepolder na tuurgebieden zijn aangelegd, zo zei hij. Wethouder K.A. Heijboer begreep niet waarom de raadsleden nu het Schelde-Rijnkanaal weer naar vo ren brachten. De vier locaties wa ren namelijk al door de raad aange wezen en daarbij was het kanaal al afgevallen. Volgens Heijboer mag er namelijk van rijkswaterstaat niet in de teen van de dijk worden ge bouwd (Westerweel bestreed dat). En er is ook geen ruimte tussen de dijk en het industrieterrein. Boven dien vond hij dat met vier locaties ook aan concentratie werd gedaan. Als er voor lagere masten wordt gekozen dan zijn er zoveel molens nodig dat er volgens de wethouder van een 'windbos' sprake is. „En dat is minder aantrekkelijk." In het overleg met de Zeeuwse mi lieufederatie is hem duidelijk ge worden dat de vogels wennen aan de nieuwe obstakels in het Thoolse en Sint-Philiplandse land. Uitein delijk gingen de meeste fracties ak koord met de vier parkjes. PvdA en ABT maakten een voorbehoud. De PvdA wil het standpunt van rijks waterstaat weten. Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 7