Thools statenlid v.d. Merbel: 'Oplossingen
bieden teruglopend voorzieningenniveau'
'Schrijnend voorbeeld
van loze beloften'
Iferburgh
CU steunt SGP-gedeputeerde
'Geen weg dwars over
eiland Tholen trekken'
Thoolse ondernemers
optimistisch over
Westerscheldetunnel
Meerderheid is voor
vier windmolenparken
Matige opkomst op verkiezingsbijeenkomst van CDA
Installatie van
Jan Oudesluijs
PvdA en ABT maken voorbehoud
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Donderdag 6 maart 2003
Ruimtelijke kwaliteit
N atuurorganisaties
7
Tholen moet snel concrete plannen op tafel leggen om
het voorzieningenniveau in de dorpen in stand te hou
den. Mogelijk dat de provincie dan een belangrijk deel
van de kosten van deze servicepunten voor haar rekening
neemt. Dat zei CDA-statenlid J. van de Merbel woens
dagavond tijdens een verkiezingsbijeenkomst van zijn
partij in Tholen. Ook moet er volgens Van de Merbel
meer geld beschikbaar worden gesteld om molens, boer
derijen en kerken in stand te houden. Knellende regelge
ving is daarbij taboe. „Wel is bij het behoud van cultu
reel erfgoed en het vinden van een herbestemming voor
bijvoorbeeld boerderijen een grote dosis enthousiasme
en bevlogenheid van gemeentebestuurders nodig."
Verschraling
Statenlid Wiersma over fietspad Stavenisse:
Met het leggen van een symbolische eerste tegel en het
plaatsen van een bord heeft statenlid M. Wiersma van
Groen Links vrijdagmorgen de actie van inwoners van
Stavenisse ondersteund om snel werk te maken van het
fietspad naar Sint-Maartensdijk. „Dit is een schrijnend
voorbeeld van de loze beloften die gedeputeerde staten
al zes jaar hebben gedaan", zei Wiersma.
b.u.
Antwerpsestraat 12 - 14 - 16
4611 AG Bergen op Zoom
tel. 0164 - 237940 Fax 245360 fl£
specialisten in
- Computersnetwerken, systemen op maat
- Hi-end audio, speciale luisterruimte).
- Beeld en geluidsystemen door heel uw huis.
- Eigen technische dienst en service afdeling.
Van Zwieten en Polderman (WD) eensgezind
Er mag geen weg dwars door Tholen komen die de Oes-
terdam en de Philipsdam met elkaar verbindt. Dat zeiden
VVD-statenlid Henny Polderman-Martin en gedeputeerde
J.G. van Zwieten woensdagavond tijdens de verkiezings
campagne in de huiskamer van Polderman in Tholen.
Ze reageerden daarmee op de opmerking van K.B.M. Sa-
ris uit Poortvliet die stelde dat het op Tholen juist aan een
goede verbinding tussen beide dammen ontbreekt. „Als
het verkeer van Rilland naar Middelharnis moet en over
de Oesterdam komt dan weten de bestuurders niet hoe ze
verder moeten."
Routeplanner
Vrijdag 14 maart is de laatste dag dat auto's de Wester
schelde overgezet worden met veerboten. Die dag opent
koningin Beatrix de Westerscheldetunnel, die in de loop
van de avond in gebruik wordt genomen. Nadat zater
dags beide veerverbindingen uitsluitend voor fietsers en
voetgangers hebben gefungeerd, gaat de dienst Kruinin-
gen-Perkpolder uit de vaart.
Afscheid
Op Tholen en Sint-Philipsland is ruimte voor vier wind
molenparkjes. Maandagavond ging de meerderheid van
de commissie gemeentelijke ontwikkeling akkoord met
het aanwijzen van vier plaatsen met vijftien windmolens
voor de opwekking van schone energie die de gehele ge
meente van elektriciteit kunnen voorzien. PvdA en ABT
maakten echter een voorbehoud.
'Am
Afgevallen
Provinciale en gemeentelijke CDA 'ers bezochten onlangs zorgcentrum Ten Anker. Tweede van links het Thoolse statenlid Van de Merbel.
Volgens de lijsttrekker van Groen
Links was het fietspad niet pas na
de recente actie van inwoners van
Stavenisse door zijn partij op de
rol gezet. „Wij hadden dit al in ja
nuari gepland omdat we altijd veel
aandacht hebben voor fietspaden.
Onze conclusie is, dat de prioriteit
van het provinciaal bestuur van
Zeeland niet bij veilig fietsverkeer
ligt. Al zes jaar lang worden er be
loften gedaan richting de inwoners
van Stavenisse. De ene keer ligt
het aan het tracé, de andere keer
vormen de grondaankopen het
probleem. Wij stellen vast dat er
bij de provincie sprake is van ont
zettend veel getreuzel. Fietspaden
komen er gewoon bekaaid af."
Gedeputeerde Hennekeij ging des
tijds zelf naar landbouwer D. Ver
maas aan de Provincialeweg om
de grondaankoop te bespreken.
Hij en andere boeren wilden het
fietspad liefst aan de andere kant
van de weg, waar geen bebouwing
J. Oudesluijs uit Sint-Maartensdijk
wordt donderdagavond 13 maart
geïnstalleerd als lid van de Thoolse
gemeenteraad. Bij de PvdA-fractie
volgt hij L. Blom uit Sint-Annaland
1 op, die Tweede Kamerlid is gewor
den. Oudesluijs was na de raadsver
kiezingen in maart 2002 al actief als
lid van de raadscommissie gemeen
telijke ontwikkeling, zodat het werk
niet volledig nieuw is voor hem.
Door in dezelfde vergadering de ge
loofsbrieven te onderzoeken en over
toelating te beslissen, kan Oudes-
is. Een fietspad aan de kant van de
boerderij zou volgens Vermaas ge
vaar kunnen opleveren bij de in-
en uitritten. Als er een tractor of
rooimachine het erf verlaat, kan
daar net een (brom)fïetser passe
ren met alle gevaren van dien.
Daarom pleitte Vermaas voor een
andere uitrit, waarmee de provin
cie uiteindelijk akkoord ging. In
de gemeenteraad werd diverse ke
ren gevraagd naar de stand van za
ken.
Wegens extra kosten voor de aan
sluitende wegen op de Wester-
scheldetunnel was het geld voor
het fietspad op. Wiersma vindt dat
een kwestie van prioriteiten stel
len. „Dat geldt ook voor de grond
aankoop. Als er problemen zijn
met boeren, geef ze dan 9500 euro
per ha boven de marktwaarde, zo
als de provincie dat wel doet om
de Westerschelde Container Ter
minal aan te leggen", aldus de-
lijsttrekker van Groen Links.
luijs 13 maart direct als raadslid aan
de discussie meedoen. De leraar aan
het Mollercollege was eerder actief
in de actiegroep Varkens Nee en
voetbalvereniging SPS in zijn vori
ge woonplaats Poortvliet.
Luuk Blom neemt dezelfde verga
dering afscheid. Hij is nog geen jaar
raadslid geweest, maar was in die
korte periode toch nadrukkelijk aan
wezig. Bij vrijwel elke discussie in
de gemeenteraad was hij betrokken.
Zowel in de PvdA-fractie als in de
raad zal het stiller worden. Blom
maakte deel uit van de raadscom
missies middelen en gemeentelijke
ontwikkeling. Plaatsvervanger was
hij voor de commissie welzijn en
onderwijs.
Scherpenisse en Stavenisse, is vol
gens Van de Merbel onontkoom
baar. „Wel benadrukt onze fractie
dat dit proces niet mag leiden tot
verschraling. Dit moderniserings
proces moet juist leiden tot grotere
bereikbaarheid en toegankelijkheid.
Als het goed is, hebben deze nieuwe
laagdrempelige informatiecentra
straks goud in handen. De provincie
heeft de taak om gemeenten en bi
bliotheken in het korset te persen
van het provinciaal bibliotheekplan,
zonder dat de kosten de pan uitrij
zen en ook nog vrienden te blij
ven."
Van de Merbel was kritisch over de
proefprojecten die in Zeeland zijn
opgestart om het cultureel erfgoed
te bewaren. „De CDA-fractie heeft
twee jaar geleden zijn nek uitgesto
ken door met een initiatief te komen
voor het behoud van waardevolle
beeldbepalende gebouwen. Zeeland
dreigde achterop te raken bij het in
houd geven aan dit beleidsterrein.
Er zijn toen middelen beschikbaar
gesteld voor een pilot voor het be
houd van molens, boerderijen en
kerken. Het moet ons van het hart
dat de aanpak met de pilots veel te
traag verloopt. Het gaat met veel
bureaucratie gepaard. Er moet weer
eens een inventarisatie plaatsvin
den, de selectie van boerderijen
vraagt tijd. Voor een pilot moet je
daar niet zo lang over nadenken."
Van de Merbel ging ook kort in op
de onderwerpen wonen, zorg en
welzijn. Een seniorenraad moet vol
gens het CDA een belangrijke on
dersteuning worden bij het opzetten
en uitvoeren van het ouderenbeleid.
„Zeeland vergrijst in hoog tempo.
Over 25 jaar is Zeeland de meest
vergrijsde provincie. Een kwart van
de mensen is dan 65 jaar of ouder.
Daarop moet beleid gemaakt wor
den, onder andere door voor die ca
tegorie mensen voldoende wonin
gen te bouwen, en aandacht voor
ouderen. Belangrijk hierbij is dat
senioren ook zelf hierbij betrokken
worden. Wat opvalt, de seniorenra
den in Zeeland schieten als padde
stoelen uit de grond. Van mijn kant
een pleidooi om, in navolging van
bijvoorbeeld Kapelle, Reimerswaal
en Schouwen-Duiveland, ook in
Tholen de krachten te bundelen en
een seniorenraad op te richten."
Van de Merbel ging ook in op de ac
tuele discussie over het fietspad tus
sen Sint-Maartensdijk en Stavenis
se. Ook volgens het CDA laat de
uitvoering van het project veel te
lang op zich wachten. Bij de behan
deling van het meeijarenprogramma
in november heeft zijn partij al aan
dacht gevraagd voor de kwestie, al
dus Van de Merbel. „Door de ver
antwoordelijke VVD- gedeputeerde
is toen toegezegd, dat de hand zou
worden gehouden aan de geplande
uitvoering in 2004. En zelfs is toen
de toezegging ontfutseld, dat indien
eerder geld beschikbaar is omdat
andere projecten om wat voor reden
dan ook worden doorgeschoven, de
uitvoering eerder ter hand zal wor
den genomen. Onze fractie blijft die
toezegging kritisch volgen."
Het uit Goes afkomstige statenlid
Van Waveren ging in op, zoals hij
zelf zei, de harde kanten van leef
baarheid en voorzieningen. Het
CDA wil, door middel van een deel
van het Delta-dividend, provinciaal
geld uittrekken om de ruimtelijke
kwaliteit in Zeeland te verbeteren.
„Ook hier op Tholen zijn werkelijk
verouderde terreintjes, die moeten
worden aangepakt. Deze herstructu
rering is een concrete bijdrage aan
de verbetering van de leefbaarheid
van zo'n kern."
Een vermindering van de adminis
tratieve lastendruk moet volgens
Van Waveren leiden tot meer dyna
miek in de provincie en daarmee
een hogere ruimtelijke kwaliteit.
Met name voor nieuwe economi
sche dragers moeten er minder re
gels en kortere procedures komen.
Een appartement in een leegstaande
boerenschuur moet volgens het
CDA kunnen. Ook lokale bedrijven
terreinen kunnen bij de christen-de
mocraten op een positief onthaal re
kenen. „Er hoeft niet bij elke kern
een lokaal bedrijventerrein te ko
men. Enige clustering is nodig,
maar volledige concentratie is onge
wenst. Je moet ook kijken waar een
bedrijf en zijn personeel geworteld
zijn. Organische of stapsgewijze
groei van kleine kernen, en ook van
bedrijventerreinen, is belangrijk.
Als je dat als uitgangspunt neemt,
dan moeten we toch een oplossing
kunnen vinden voor Budelpack in
Poortvliet?"
Tijdens de rondvraag trok J. Mol
van leer tegen de door het CDA ge
steunde financieringsplannen van
het Zeeuws Biologisch Museum in
Domburg. Het museum is door te
ruglopende bezoekersaantallen in de
rode cijfers gekomen en gaat mis
schien verder onder de vlag van Het
Zeeuwse Landschap. Volgens Mol
gaat er veel te veel provinciegeld
naar natuurorganisaties als Het
Zeeuwse Landschap en de ZMF.
Daardoor komen boeren en ook de
doorsnee recreant in het nauw,
meent hij. „Als boer kun je door de
bemoeienissen van dat soort organi
saties niet door met je werk. Het
werkt zo frustrerend. Het stoort mij
ook datje niet door Zeeuwse natuur
gebieden kunt fietsen omdat er toe
vallig een paar vogels zitten. De rust
beleven is niet meer mogelijk. Het is
toch vreselijk jammer dat we niet op
de fiets door het natuurontwikke
lingsgebied in de Scherpenissepol-
der kunnen?" Mol werd bijgevallen
door wethouder Van Kempen. Ook
de wethouder had de toegankelijk
heid van de Scherpenissepolder een
keer bij de provincie aangekaart. „Ik
werd bijna aangevallen. Op dat mo
ment schiet je als natuurbeschermer
je doel voorbij."
Over de rol van de natuurorganisa
ties bleek het CDA in Tholen onder
ling verdeeld. Tweede-Kamerlid
Van Loon vond ook dat de milieure
gels en natuurbescherming in ons
land te strikt worden nageleefd. Van
Waveren was een andere mening
toegedaan. „Ik houd van partijen die
de provincie een beetje scherp hou
den. Ik ben me bewust van het span
ningsveld tussen het financieren van
het georganiseerd verzet en het bij
dragen aan een constructieve part
ner. Wat mij betreft slaat de balans
door in het voordeel van de natuur
organisaties. Negentig procent van
wat ze inbrengen in provinciale dis
cussies is constructief."
Van Kempen sprak nog zijn teleur
stelling uit over de gang van zaken
rond de uitbreiding van zorgcentrum
Maartenshof. „Omdat er misschien
een oude pot in de grond zit, worden
belangrijke maatschappelijke zaken
vertraagd. De invloed van de ar
cheologie veroorzaakt enorme pro
cedures en extra kosten. Daardoor
wordt het project aanmerkelijk duur
der en duurt het twee jaar langer
voordat we aan de slag kunnen. Voor
mij het zoveelste bewijs dat we be
zig zijn door te schieten met de re
gelgeving in dit land."
Voorzitter D. Coppoolse van de
CDA-afdeling Tholen sloot de
avond af met een gedicht van Toon
Hermans. Eerder had hij de verkie
zingsbijeenkomst geopend met het
voorlezen van Mattheus 5: 1-16.
Zijn partijgenoot H. van Waveren
pleitte, in aansluiting op de toe
komstvisie Bestemming Tholen,
voor meer mogelijkheden voor glas
tuinbouw rond Sint-Annaland. Van
Waveren week daarbij af van de of
ficiële CDA-lijn die uitgaat van kas
sen in de Zeeuws-Vlaamse Kanaal
zone. De nummer drie van de
CDA-lijst noemde de huidige situ
atie rond Sint-Annaland een beetje
een rommeltje. „Maar als we dit ge
bied kunnen opknappen, goed land
schappelijk inrichten en een stukje
werkgelegenheid voor Tholen kun
nen creëren, dan vind ik dat we daar
meer glastuinbouw moeten overwe
gen."
Beide sprekers richtten zich in
Meulvliet uitsluitend tot de eigen
parochie. Op de verkiezingsavond
waren slechts een vijftiental bezoe
kers afgekomen. De helft daarvan
bestond uit statenleden. Ook de
Thoolse CDA-raadsfractie en wet
houder W.C. van Kempen waren
aanwezig. Het Zeeuws-Vlaamse
CDA-Kamerlid M. van Loon woon
de de avond eveneens bij.Volgens
Van de Merbel bevindt de provin
ciale politiek zich ten onrechte in de
slagschaduw van de landelijke. „Ik
denk dat de beperkte belangstelling
van de kiezer een gevolg is van de
bescheiden rol van de provincies.
Toch is die provincie een onmisbare
motor op het middenveld tussen rijk
en gemeenten. Een bestuurslaag die
minder scoort dan rijk of gemeen
ten, misschien minder spectaculaire
acties laat zien. Maar wel een be
stuurslaag die goed is voor de bril
jante pass en met verdiensten als in
zet en als teamspeler en zonder al te
veel op de voorgrond te treden an
deren beter laat spelen. En ik doel
hiermee op de rol van de provincie
als initiator en regisseur op velerlei
gebied. En die gebieden raken oud
en jong als we het hebben over be
vorderen van werkgelegenheid,
landbouw, natuur en landschap, vis
serij, toerisme en recreatie, open
baar vervoer, veiligheid, cultuur en
zorgvoorzieningen
Relevant is ook de verkiezing van
de Eerste Kamer, die rechtstreeks
voortvloeit uit de statenverkiezin
gen. Een sterke vertegenwoordiging
van het CDA in de Eerste Kamer is
essentieel voor een stabiele rege
ring."
Van de Merbel ging tijdens zijn in
leiding in op het thema 'leefbaar
heid en voorzieningen'. De over
heid kan volgens het Thoolse
statenlid commerciële instellingen
niet dwingen om investeringen te
doen die geen geld opleveren.
„Maar een passieve opstelling past
evenmin. Wat wij als politieke par
tij wel kunnen doen, is maatschap
pelijke druk uitoefenen. De dorpen
op het platteland zijn een van de pa
rels van de Zeeuwse identiteit,
wordt nogal eens gezegd. Er is veel
aan gelegen dat het voorzieningen
niveau daar niet bij afsteekt. Een
voorbeeld van een politiek actieve
opstelling op provinciaal niveau is
het beschikbaar stellen van midde
len om, in een combinatie met an
dere vormen van dienstverlening,
een oplossing te bieden voor het te
ruglopende voorzieningenniveau.
Actueel voorbeeld is een service
punt in Kerkwerve in de gemeente
Schouwen-Duiveland waar de pro
vincie de helft van de kosten voor
haar rekening neemt. Soortgelijke
plannen liggen klaar in Kamperland
en ik hoop dat Tholen niet achter
blijft om hierop in te haken."
Het CDA ondersteunt de ook in
Zeeland ingezette herstructurering
van het bibliotheekwerk. Schaalver
groting op bestuurlijk niveau is
daarbij nodig. Het opheffen van uit-
leenposten, zoals eind vorig jaar in
CU-raadslid P. van Belzen (midden) maakt een praatje met statenlid Visser (links) en secretaris Van der Eist.
Drie jaar is hij statenlid en dat
bevalt hem prima, zegt Dick Vis
ser uit Middelburg. De politie
man die jarenlang op Tholen
werkte, is dinsdag even terug om
campagne te voeren voor de
Christenunie. Samen met afde
lingssecretaris Kees v.d. Eist deelt
hij op de weekmarkt in Tholen
folders uit aan voorbijgangers.
De meesten pakken die ook aan,
maar er zijn ook mensen die zeg
gen niet te gaan stemmen en die
geen enkele belangstelling heb
ben. „De mensen moeten voor de
derde keer binnen een jaar stem
men en dat merk je. Sommigen
zijn het beu." Visser staat num
mer twee voor de CU, die met
drie mensen in provinciale staten
zit. „Dat aantal handhaven zou al
goed zijn." Bij de jongste Kamer
verkiezingen viel de partij, ook
op Tholen, terug. Visser wijt dat
aan de steun van veel kiezers
voor een CDA-premier, maar
verwacht komende dinsdag een
andere uitslag. Op de Markt be
groet hij af en toe een bekende.
Het gaat er gemoedelijk aan toe,
vindt hij.
Uit het programma van de CU
stipt Visser enkele punten aan die
met de leefbaarheid op het platte
land te maken hebben. Zijn par
tij vindt dat er in kleine woonker
nen wat meer huizenbouw moet
kunnen plaatsvinden, zodat de
natuurlijke groei opgevangen
kan worden. Werkgelegenheid is
ook belangrijk en daarom moet
er op plaatselijke bedrijventer
reinen ruimte blijven voor uit
breiding. Verder is het openbaar
vervoer een heikel punt. „Het col
lectieve vervoer is best goed, ze
ker voor ouderen die van deur tot
deur gebracht worden. Maar de
kosten zijn hoger dan van het
normale openbaar vervoer en
daarvoor zal in de komende pe
riode een oplossing gezocht moe
ten worden", zegt het statenlid.
De CU is net als vier jaar geleden
een lijstverbinding aangegaan
met de SGP, om de kans op toe
wijzing van een eventuele restze
tel te vergroten. Visser zegt dat
zijn partij de staatkundig-gere
formeerden ook zal steunen ais
die met een kandidaat komen
voor het college van gedeputeer
de staten.
Polderman was fel tegen zo'n
dwarsverbinding. Zwaaiend met
haar armen liet ze weten dat haar
fractie daar helemaal niets voor
voelt. „Nee, nee, er komt geen
weg rechtdoor over Tholen. Dat
staan we niet toe in ons gebied.
Daar is ons eiland te dierbaar
voor. Het verkeer moet maar ovéi\
de provinciale wegen gaan."
Volgens Saris dient zo'n verbin
ding echter ook een economisch
doel, maar toen hij dat zei veerde
gedeputeerde Van Zwieten op uit
zijn stoel om Polderman bij te val
len. „Het noord-zuidverkeer door
Zeeland, de blauw/groene zone,
wordt juist ontmoedigd. Het ver
keer moet vooral niet over de Oes
terdam komen, maar moet straks
over de A4. Het probleem is alleen
dat die weg er nog niet ligt. Wij
vertikken het om dwars door het
groene hart van Zeeland een weg
te trekken. Het landschap is kost
baar. Groene en blauwe gebieden
zijn schaars in Noord-Europa. Die
moeten we niet verkwanselen. Dit
zal niet gebeuren."
Van Zwieten kreeg een klein ap
plausje voor zijn reactie van de
ruim twintig belangstellenden.
Kandidaat-statenlid J.L. van Gor-
sel uit Oud-Vossemeer was het
met hem eens, maar wees erop dat
de routeplanner van de ANWB het
verkeer van de Oesterdam naar de
Philipsdam wel dwars door het ei
land leidt, over de Kadijk en Roo-
landsedijk naar de Broekseweg.
En dat is de kortste weg.
Maar volgens Van Zwieten is dat
een kwestie van programmeren.
„Je kan naar de kortste weg vra
gen, maar ook naar de beste ver
binding, en dan word je over de
provinciale wegen geleid."
Met de Westerscheldetunnel ont
staat een vaste verbinding tussen
Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaan
deren, van Ellewoutsdijk naar Ter-
neuzen. Uit een onderzoek van de
Kamer van Koophandel onder bij
na 4000 bedrijven, blijkt dat ruim
20% van de Zeeuwse ondernemers
verwacht dat de nieuwe verbinding
positief uitpakt voor het eigen be
drijf. Eén op de zeven Thoolse on
dernemers verwacht gevolgen door
de komst van de tunnel. Zij zijn, na
de Zuid-Bevelandse collega's, ook
degenen die het meest optimistisch
zijn over omzetgroei. De Zeeuws-
Vlamingen zijn veel minder posi
tief gestemd dan de ondernemers
ten noorden van de Westerschelde.
Zij vrezen een fikse toename van
de concurrentie.
Gelet op de inschatting van de on
dernemers is de invloed van de
tunnel voor sommige sectoren aan
merkelijk groter dan voor andere.
Zo rekent men vooral in de groot
handel (40%), de makelaardij
(40%) en transport en communica
tie (35%) op een sterke invloed van
de Westerscheldetunnel. Ook uit
vragen over concurrentie en afzet-
stromen blijkt dat de Zeeuwse
groothandel een sterke invloed ver
wacht van de tunnel voor het za
kendoen in de regio. De makelaar
dij zal profiteren van economische
groei en sterke verhuisbewegingen,
zowel van particulieren als van be
drijven. De transportbranche zal bij
uitstek 'van dag tot dag' verande
ringen merken doordat de tunnel de
noord-zuidroute wijzigt en een
snelle verbinding oplevert tussen
Zeeland en Vlaanderen.
Op zaterdag 15 maart tussen tien
uur en half vijf worden fietsers en
voetgangers gratis overgezet op de
lijnen Vlissingen-Breskens en
Kruiningen-Perkpolder. Dat is on
derdeel van de afscheidsmanifesta-
tie voor de Provinciale Stoomboot
diensten (PSD) die 18 maart als
directie van de provincie wordt op
geheven. Op de aanlegplaatsen
worden tal van activiteiten georga
niseerd.
Alle 350 medewerkers van de PSD
krijgen collectief ontslag. Van hen
moeten er zo'n 200 op zoek naar
een andere baan. De rest kan aan
de slag bij de N.V. Westerschelde
tunnel en BBA Fast Ferries (die
gaat het fiets-voetveer Vlissingen-
Breskens exploiteren). De BBA
maakt voorlopig gebruik van twee
schepen van de PSD, maar bij de
Schelde in Vlissingen worden in
opdracht van de provincie twee
nieuwe gebouwd. Zij moeten vol
gend voorjaar gereed zijn voor ge
bruik. Het fiets-voetveer is uitslui
tend bedoeld voor voetgangers,
fietsers, bromfietsers en rolstoe
lers.
Het gaat om drie locaties op Tho
len: de Gemaalweg in Sint-Maar
tensdijk, de Nieuwe-annex Stave-
nissepolder en de Annavosdijk-
polder, alsmede de Willempolder
op Sint-Philipsland. In de beleids
visie worden masten genoemd van
80 meter hoogte. Met de wieken
meegerekend halen ze een hoogte
van 115 meter. Dat was de Cristen-
Unie wat te gortig. Horizonvervui
ling, zei A.L. Piet namens die par
tij. Bovendien slokken de masten
volgens hem veel grond op, name
lijk 1000 hectare.
Voor CU en VVD vormde de hoog
te een probleem. Maar lagere mo
lens vangen minder wind en leve
ren minder elektriciteit op, waar
door er meer nodig zijn om de 22,5
MW te halen. En dat is 'de elektri
citeitsbehoefte van de eigen bevol
king.'
Over de voorgestelde plaatsen
werd verschillend gedacht. De
SGP wilde weten of er ook aan de
oostzijde van het eiland plaats is,
namelijk in de Leguitsepolder,
langs het Schelde-Rijnkanaal. Ook
J. Oudesluijs (PvdA) zag de mo
lens liever aan het drukbevaren ka
naal verrijzen. En J.J. van 't Hof
(ABT) zei voorstander te zijn van
het uitbreiden van de bestaande
windmolenparkjes en van het
plaatsen van turbines op industrie
terreinen.
J. van den Donker (D66) voelde
ook meer voor concentratie aan het
Schelde-Rijnkanaal en wilde min
der molens in de Annavosdijkpol-
der. J.P. Bout (CDA) zei dat zijn
fractie voor de gulden middenweg
kiest en was het eens met het voor
stel.
Namens de natuurvereniging Tho
len pleitte G. Westerweel ook vogr
plaatsing langs het Schelde-Rijnka
naal, het liefst op of bij een be
staand industrieterrein. De molens
zullen op de voorgestelde locaties
volgens hem het open landschap
aantasten. Ook G. Meijnen uit Sint-
Maartensdijk was het niet eens met
het voorstel. Hij noemde de molens
'ruimtevreters' die visuele vervui
ling veroorzaken en vond dat Tho
len niet op een industrieterrein
moet gaan lijken.
Akkerbouwer G.J. Hoek uit Sint-
Maartensdijk is al vanaf 1996, sa
men met de coöperatieve vereni
ging Zeeuwind, bezig met een
project voor windmolens aan de
Gemaalweg. Hij juichte het voor
stel toe. Hoek steldedat de Ge-
maalweg in de Noordpolder aan al
le eisen voldoet en dat dit 'keer op
keer' is bevestigd. Het aanbod van
wind is er groot. Maar Oudesluijs
zei in het rapport Tholen voor de
wind juist gelezen te hebben dat de
Gemaalweg gevoelig ligt vanwege
de nabijheid van een fourageerge-
bied en een hoogwaterv luchtplaats
voor (winter)vogels.
Onderzoek naar vliegbegingen
heeft volgens Hoek echter aange
toond dat de windmolens juist geen
probleem zijn voor de dieren. Bo
vendien is het aantal vogels daar
afgenomen nu er aan de Heideweg
en in de Scherpenissepolder na
tuurgebieden zijn aangelegd, zo zei
hij.
Wethouder K.A. Heijboer begreep
niet waarom de raadsleden nu het
Schelde-Rijnkanaal weer naar vo
ren brachten. De vier locaties wa
ren namelijk al door de raad aange
wezen en daarbij was het kanaal al
afgevallen. Volgens Heijboer mag
er namelijk van rijkswaterstaat niet
in de teen van de dijk worden ge
bouwd (Westerweel bestreed dat).
En er is ook geen ruimte tussen de
dijk en het industrieterrein. Boven
dien vond hij dat met vier locaties
ook aan concentratie werd gedaan.
Als er voor lagere masten wordt
gekozen dan zijn er zoveel molens
nodig dat er volgens de wethouder
van een 'windbos' sprake is. „En
dat is minder aantrekkelijk."
In het overleg met de Zeeuwse mi
lieufederatie is hem duidelijk ge
worden dat de vogels wennen aan
de nieuwe obstakels in het Thoolse
en Sint-Philiplandse land. Uitein
delijk gingen de meeste fracties ak
koord met de vier parkjes. PvdA en
ABT maakten een voorbehoud. De
PvdA wil het standpunt van rijks
waterstaat weten.
Advertentie I.M.