PvdA voorstander van sociale werkplaats dicht bij de mensen 'Dat gebouw bij de rotonde is schandalig in groen landschap' Kandidaat pleit voor rondweg Oud-Vossemeer Politici praten met ouderen in Ten Anker over wat hen bezighoudt Kabel Delta ondernemers Dinsdag kiezen Donderdag 6 maart 2003 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 G.s. toetsen slechts de procedure, want de gemeenten die RMZ vormen zijn bevoegd om een dergelijk besluit te nemen, benadrukte gedeputeerde G.L.C.M. de Kok vrij dagmorgen in Meulvliet in Tholen. De PvdA-lijsttrekker voor de statenverkiezingen sprak daar met medewerkers van de sociale werkplaats de Betho. Zijn partij vindt dat in de sociale werkvoorziening het werk dicht bij de men sen moet zijn. Tegelijk noemde hij het héél ver gaan om als provinciale overheid in te gaan tegen een autonoom besluit van gemeenten. Tóch is dat precies wat er is ge beurd. Eergisteren werd bekend dat gedeputeerde staten vinden dat het bestuur van het Reïntegratiebedrijf Mid den-Zeeland niet zorgvuldig genoeg is geweest bij de be sluitvorming rond sluiting van de vestiging in Tholen. Detacheren Samenwerking Ambulance Kamerlid Blom woordvoerder economische zaken WD-statenlid Henny Polderman over garage/showroom Niemantsverdriet Vrije tijd Gesaneerd Hans van Gorsel elfde op elf maart Er moet een rondweg komen bij Oud-Vossemeer. De provinciale weg Onder de Molen zorgt voor veel over last. Bij de aanleg moet er goed gekeken worden naar de omliggende percelen van de boeren. Dat zei VVD-kan- didaat J.L. van Gorsel woensdag tijdens de verkiezings bijeenkomst in het huis van nummer 2 op de lijst, Henny Polderman. 1. VVD 2. CDA 3. PvdA 4. SGP 5. PvZ 6 D66 7. GL 8. SP 9. LPF 10. CU Overigen Vertraging Op verkiezingspad deed de PvdA vrijdag Tholen aan. Behalve de Be tho stond een ontmoeting op het programma met directie en mede werkers van de ambulancedienst in Sint-Maartensdijk, en met bewo ners, personeel en directie van zorg centrum Ten Anker in Tholen. De Kok werd vergezeld door de kandi daat-statenleden R.P. van der Wal uit Sint-Maartensdijk en M. Dale bout uit Bruinisse, de nummers negen en acht op de lijst. Ook Twee de-Kamerlid L. Blom uit Sint-An- naland en wethouder mevr. M.A.E. Velthuis waren er in Tholen bij. In Meulvliet spraken ze met ejf werk nemers van de sociale werkplaats. Duidelijk werd, dat de Thoolse mensen vinden dat de communica tie binnen de Betho veel te wensen overlaat. We weten van niks, al leen via papieren aan de muur." Neem het chauffeursbeleid, zei één van de aanwezigen. Er gaan straks negen bussen rijden om de Thoolse mensen van en naar Goes te bren gen, maar de huidige 23 chauffeurs in Tholen zijn nog geen van allen benaderd. „Van Stavenisse werken er acht mensen en drie daarvan heb ben een rijbewijs. Twee werken er niet op maandag en vrijdag, de der de werkt halve dagen", werd het probleem geschetst. Stavenisse werd nog eens genoemd omdat daar vandaan volgens de Betho-mensen niet binnen het uur naar Goes ge reisd kan worden (De Kok woont in Goes op enkele minuten van de Be tho en had er drie kwartier over ge daan om bij Meulvliet te komen, zei hij). Velthuis, die vice-voorzitter is van RMZ, zei ten aanzien van de reistijd dat er is afgesproken dat ie dereen straks uiterlijk half zes thuis is. De werkdag begint om acht uur, maar wanneer mensen te laat komen wordt dat voor lief genomen. De aanwezigen namen dat laatste niet zomaar aan: „Op de inpakafdeling maken vier mensen samen één pro duct. Als er één later komt, dan zit ten er dus drie te niksen." De wet houder zei in het bestuur al diverse keren op een goede communicatie te hebben aangedrongen. Ze keek er dan ook van op, dat van de onderne mingsraad (waar momenteel nie mand van Tholen inzit) nog nie mand met de mensen in Tholen was wezen praten. Over detacheren is al wél gespro ken. Er wordt momenteel gepraat met een computerbedrijf in Steen bergen en de bedrijfsleider zoekt verder naar gegadigden. Velthuis had begrepen dat de animo voor de tachering niet zo groot is. „Van de 40 mensen op mijn afdeling willen er 30 liefst gedetacheerd worden", zei R. Sijl. In de discussie kwam ook aan de orde, dat detachering voor de Betho een probleem zou kunnen zijn omdat ze dan te weinig mensen overhouden voor de regu liere opdrachtgevers. De Kok be aamde dat er een spanningsveld zit omdat je het eigen bedrijf als het ware verkleint. „Maar het Is de op dracht van de sociale werkvoorzie- De PvdA-er Van der Wal, De Kok, Velthuis, Dalebout en Blom (v.l.n.r.) praten met medewerkers van de Betho. ning - nu al - om mensen in het vrije bedrijf te plaatsen." Je moet geen mensen bij het werk zoeken, maar werk bij de mensen, vulde Velthuis aan. Nel Konijnenburg, die actie voert om de Betho op Tholen te houden, gaf het voorbeeld van ie mand die bij een plaatselijke super markt aan de slag zou kunnen. Dat moet de Betho dan regelen, waarbij het voordeel voor de werkgever is dat die persoon 'een zakje geld meebrengt'. Een ander sprak de ver wachting uit dat de aanmelding van nieuwe, jonge, mensen voor de Be tho vanuit Tholen minimaal zal zijn. Door personeelszaken is tot nog toe niet met de mensen in Tholen ge sproken. „Die man staat er ook maar alleen voor", aldus Sijl. Sinds in december het besluit viel om Tholen te sluiten, is er geen extra tijd en geld vrijgemaakt voor onder steuning door personeelszaken of bedrijfsmaatschappelijk werk. Wél gaan de voorbereidingen voor de re organisatie - de datum van 1 juli 2003 wordt daarvoor genoemd - door. Zo zouden in Goes de machi nes van de houtafdeling al verkocht zijn, is de afbouw van deze afdeling in gang gezet. Mevr. Velthuis legde uit dat Tholen liever eerst alternatie ven had onderzocht. Nu gebeurt dat ook wel, maar volgens haar blijven bepaalde alternatieven buiten beeld omdat het besluit om Tholen af te stoten er ligt. Persoonlijk vond De Kok dat een samenwerkingsverband van de Be- velanden en Tholen in beide regio's activiteiten moet hebben. Maar hij wees er ook op, dat de sociale werk voorziening een zaak is van ge meenten zelf. Tholen zou kunnen uittreden en op eigen kracht verder kunnen gaan, maar dat kost volgens de wethouder heel veel geld. Of de provincie financieel iets kan beteke nen, is de vraag. Als gevolg van aangepaste wetgeving zijn meer werkplaatsen in het land in de pro blemen gekomen. De Kok: „Ze worden onder druk gezet om pro ductie te maken en dat gaat hier en daar ten koste van mensen. De ge zamenlijke provincies hebben de minister dan ook een brief geschre ven met als strekking dat de wet verkeerd uitpakt." Het afstoten van Tholen is volgens de meerderheid van het bestuur nodig voor de conti nuïteit van het totale bedrijf, maar dan nog is niet te overzien hoe het na 2005 zal uitpakken. Dat deed Dalebout opmerken dat er mogelijk moet worden gekeken naar verbre ding van de organisatie, samenwer king of fusie van RMZ met de Zuid hoek op Schouwen-Duiveland. Nel Konijenburg herhaalde nog maar eens dat het streven is om de men sen op Tholen aan het werk te hou den. In Sint-Maartensdijk spraken de Pv dA'ers met de nieuwe directeur Van der Velde en medewerkers van de ambulancedienst Boven de Wester- schelde. Nadrukkelijk werd stilge staan bij een recent landelijk rapport over de spreiding en dekkingsgraad van de ambulancezorg. Als verant woordelijk gedeputeerde maakt De Kok zich zorgen over de richting die minister De Geus uit wil, omdat dan Zeeuwse standplaatsen in ge vaar komen met alle gevolgen van dien.-Van der Wal: „De provincie wil alle standplaatsen handhaven, ook op Tholen. Want één van de op ties in het rapport is dat Sint-Maar tensdijk verdwijnt en ons gebied vanuit Steenbergen en Goes be diend wordt, maar dat zal tot tijds overschrijdingen leiden." Volgens de Thoolse statenkandidaat maakt ook de ambulancedienst zich zor gen. Overschrijdingen die zich het afgelopen jaar in Sint-Philipsland en Stavenisse voordeden, werden onder meer veroorzaakt doordat de als achterwacht fungerende ambu lance Bergen op Zoom niet altijd paraat was. Filosoferend over de standplaats op Tholen, kwam aan de orde dat in de toekomst mogelijk de post Reimerswaal verdwijnt. Door verplaatsing van de ambulance naar Tholen zou deze dan het noordelijke gebied in die gemeente kunnen be dienen. De provincie wil zeggen schap houden over de ambulance zorg. Als die zeggenschap naar de rijksoverheid en de zorgverzeke raars gaat, is De Kok bang dat de fi nanciële kant de doorslag gaat ge ven in plaats van de bereikbaarheid. Tenslotte bezochten de sociaal-de mocraten zorgcentrum Ten Anker. „We spraken zo'n drie kwartier met bewoners over wat hen zoal bezig houdt", zegt Van der Wal. „Dan blijkt dat ze zich grote zorgen ma ken over het voorzieningenniveau. Met name het pinnen, zodat ze zon der pincode niet aan contant geld kunnen komen, baart hen zorgen." Met de cliënten- en de onderne mingsraad werd ook gesproken. Vestigingsdirecteur Felius vertelde over de ontwikkelingen met betrek king tot zorg en wonen. „De PvdA vindt dat in dit kader aangepast ge bouwd moet worden zodat ouderen langer zelfstandig kunnen wonen. De gemeente Tholen benadert die insteek positief - elders in Zeeland is dat weieens anders - en dat vin den wij een pluspunt." Van der Wal kreeg in het zorgcentrum veel 'boodschappenlijstjes' terug die in het kader van de verkiezingscam pagne waren verspreid. Tweede-Kamerlid Luuk Blom uit Sint-Annaland heeft bij de taakver deling in de PvdA-fractie als kern taak economische zaken toebedeeld gekregen. „Ik ben als woordvoer der aangewezen voor onderwerpen die het bedrijfsleven aangaan. Daar naast behartig ik natuurlijk de specifieke Zeeuwse zaken." Econo mische zaken past wel bij het voor malige hoofd verkoop van zorgver zekeraar Geové RZG. Behalve in de kamercommissie economische zaken zit Blom ook in de commis sies financiën, rijksuitgaven en de fensie. Het Sint-Annalandse Ka merlid moet zich ook over de ver weg gelegen delen van het konink rijk der Nederlanden buigen, want hij zit ook in de commissie voor Arubaanse en Antilliaanse zaken. Voorts is Blom plaatsvervanger voor de commissie sociale zaken en volksgezondheid. Ondernemers in Slabbecoorn en Welgelegen in Tholen kunnen voor hun internetgebruik aangesloten worden op de kabel als 50 procent dat wil. Dat zei gedeputeerde J.G. van Zwieten woensdagavond in de huiskamer van statenlid Henny Pol derman-Martin in Tholen op een VVD-verkiezingsbijeenkomst. Van Zwieten had op de onderne mersavond begin vorige maand in Anna Jacobapolder van deurwaar derskantoor Buys begrepen dat meerdere ondernemers snelle ver bindingen via telefoon (ADSL) en internet (via de kabel) ontberen. Mevr. Buys liet toen weten dat het huren van een aparte lijn voor snel telefoonverkeer het bedrijf al 200.000 euro had gekost. De gedeputeerde had de roep om snelle verbindingen te realiseren be grepen. „Ondernemers vinden het een achterlijke toestand en overwe gen zelfs de verhuizen naar Breda waar ze wel over die voorzieningen kunnen beschikken. Ik heb via ge deputeerde Hennekeij de zaak aan gekaart en Delta nutsbedrijven is op het vestje gespuwd. In Goes maken ondernemers gebruik van ADSL. Tholen is veel kleiner, zegt Delta, maar als vijftig procent van de on dernemers het wil, komt Delta een kabel aanleggen. Maak dus zelf snel een inventarisatie, dan kan er voor het eind van het jaar een kabel lig gen." De VVD wil bestaande industrieterreinen op Tholen beter benutten. En bekijken waar bedrijven in Poortvliet samen kunnen werken om hun werknemers te laten parkeren. Ze laakte woensdagavond tijdens de verkiezingscampagne de beslissing om Niemantsverdriet groen licht te geven voor de bouw van een garage en een showroom. Zo'n besluit mag volgens haar nooit meer genomen worden. Als de gemeente geld steekt in het structuurplan voor Sint-Annaland, dan is de provincie ook be reid met geld over de brug te komen. „Een gebouw als dat van Niemants- lang bij een gezond en mooi platte- verdriet bij de rotonde in Poortvliet land. We moeten investeren in het hoort eigenlijk daar niet. Het is schandalig in het groene landschap. Het toekomstige beeldkwaliteitsbe- leid zal dat vast aantonen. De dis cussie in Zeeland is daar pas over begonnen. Dit mag nooit meer ge beuren en ik hoop dat jullie het daar mee eens zijn." Polderman kreeg er geen reactie op. Ze wilde een discussie aanzwenge len over het tweesporenbeleid dat vervat is in de nieuwe nota Door ZeeLand omgeven. Daarin wordt het versterken van de ruimtelijke kwaliteit met de groen/blauwe kant en het behoud en vergroten van de werkgelegenheid voorgesteld. Vol gens haar is dat mogelijk. Maar hoe het niet moet, toonde volgens haar de besluitvorming rond het garage bedrijf aan. Er is volgens mevr. Polderman ge brek aan ruimte voor bedrijven. In de gebieden buiten Zeeland maar ook op Tholen en Sint-Philipsland, zei ze. Die ruimte moet beter benut worden. Nu is het volgens haar zo dat 'men gauw even bij de buren kijkt of daar toch geen plekje is voor natuurontwikkeling, een in- dustrieterreintje, een kampeerplaats of een woonwijk.' Beter is het om bedrijven samen te laten werken waardoor ze allemaal voordeel kun nen halen uit bijvoorbeeld één aan te leggen parkeerterrein. In die visie moet er rekening ge houden worden met de boeren, zei ze. „Misschien moeten we wel, als de provincie gebieden opnieuw gaat indelen, stukken van Tholen speciaal voor de landbouw bestem men. Om die zo echte kansen te ge ven voor schaalvergroting en inten sieve teelten, want boeren moeten vooral boeren blijven." Het gaat erom de 'juiste functie op de juiste plek' toe te staan. Op die manier kan de kwaliteit van de ge bieden worden verhoogd. „Op tijd nadenken dus. Iedereen heeft be- groen/blauwe Zeeland." Dat laatste zou volgens haar zeker moeten gebeuren in en om Sint- Maartensdijk. „De toeristen komen niet alleen voor het strandje en de campings, maar ook om te fietsen en te zien hoe mooi het hier is. En op zoek te gaan naar historische stadjes en leuke winkeltjes. Welke winkels zouden er nu nog zijn, als de toeristen niet zouden komen? Het kan de plaatselijke economie behoorlijk bevorderen want vrije tijd is de stille motor van de econo mie." Wordt de smalstad als zorgenkindje gezien, voor Sint-Annaland zijn er heuse plannen om de verbinding tussen het centrum en de haven te verbeteren. Het plan maakt kans op subsidie van de Europese Unie. Ook de provincie is bereid met geld over de brug te komen om het dorp 'weer terug te brengen' naar de ha ven. Voor het ambitieuze plan is veel geld nodig, maar daar zal ook de gemeente haar steentje aan bij moeten dragen, zo Zei Polderman. Dat werd onderstreept door gede puteerde J.G. van Zwieten (die niet terugkeert in het dagelijks bestuur van de provincie). „Wij dragen Sint-Annaland een warm hart toe. Er ligt een structuurplan. Het is door de provincie in Brussel aange meld voor subsidie. Er kunnen str aks enkele tonnen naar hier komen. Een deel wordt door het bedrijfsle ven betaald. Wij willen ook wat doen, als de gemeente ook maar wat doet. Als de gemeente wat aan de infrastructuur doet, dan kan de bruine vloot in Sint-Annaland af meren. Daar is behoefte aan. Die charterschepen zoeken zich rot naar een plekje. Als ze komen, betekent dat dat die per dag zo'n 1000 euro achterlaten. Ik heb het college van Tholen veertien dagen geleden uit gedaagd om snel wat te doen." Raadslid F.J. Goossen pleitte voor het aanstellen van een 'adequate projectontwikkelaar' om een en an der te coördineren. Ondernemer Van der Harst uit Tholen vroeg zich af hoe het proces is te versnellen. Zijn ervaring is dat een en ander vaak jarenlang duurt. Voor het plan is nog geen project ontwikkelaar aangezocht, zei Van Zwieten. Daar is het nog te vroeg voor. Hij lichtte toe dat er enkele bedrijven op de gedempte haven gesaneerd zullen moeten worden. „Er zal dus eerst met de onderne mers gepraat moeten worden. Dit doe je niet in één of twee jaar. Maar het gaat er voor de gemeente om om een ambitieniveau te kiezen. Houd daar aan vast, zeg ik. Zorg als gemeente dat je een plan hebt. Houd de regie in handen en schakel dan pas een ontwikkelaar in, want er is een belangentegenstelling tus sen een gemeente en een ontwikke laar." Het echtpaar Polderman rechts) en statenkandidaat Van Gorsel met partijgenoten aan de koffie op de verkiezingsbijeenkomst in Tholen. Aan de verkeerssituatie op de door gaande weg Onder de Molen zou volgens Van Gorsel wat gedaan moeten worden. „Met de aanleg van een rondweg is dat op te lossen. Maar dat betekent wel een versnip pering van de omliggende landerij en. De provincie moet zorgen dat bij de aanleg de bedrijfsstructuur netjes wordt ingevuld. Voor de land- en tuinbouw kan de provincie voorwaarden scheppen." Volgens Van Gorsel wordt de pro vincie als bestuurslaag onderge waardeerd. Als boer, maar ook als voorzitter van de landinrichtings commissie en als rentmeester/taxa teur heeft hij regelmatig te maken (gehad) met de provincie. Zaken als ruimtelijke ordening, milieuzaken, wildschade, grondaankoop voor wegen en fietspaden en natuuront wikkeling kunnen niet zonder de inbreng van de provincie, zo be toogde hij. En dat is wat eens goed over het voetlicht moet komen. Het fietspad tussen Sint-Maartens dijk en Stavenisse had er volgens Van Gorsel al lang kunnen liggen als er een ander traject was gekozen tijdens de ruilverkaveling Stavenis se. De provincie wil het fietspad aan de noordkant van de provincia le weg voortzetten, maar volgens Van Gorsel was het beter geweest als er toen voor de overzijde was gekozen. „Luisterend naar de men sen was men daartoe wel eerder be reid geweest." Van Gorsel is het eens met de be slissing van het waterschap Zeeuw se Eilanden om zoet water toe te laten voor de proef op Tholen. Maar er zal volgens hem tevens een oplossing gezocht moeten wor den voor het probleem met de blauwalgen. Volgens Van Gorsel kan verneld doorspoelen helpen de algengroei af te remmen. Vooral in de lage delen van het Volkerak/ Zoommeer gedijen ze volgens hem goed. Volgens gedeputeerde J.G. van Zwieten is de problematiek 'onge looflijk ingewikkeld'. Hij wees er PS provincale staten PS PS TK PS PS TK PS PS TK PS PS TK PS PS PS PS TK PS PS TK PS TK PS TK PS PS TK PS TK TK= Tweede Kamer 03 99 03 03 99 03 03 99 03 03 99 03 03 99 03 99 03 03 99 03 03 03 03 03 03 99 03 99 03 Tholen 478 535 372 1271 390 709 765 795 25 116 72 114 113 153 169 342 242 37 57 Oud-Vossemeer 274 220 175 469 170 381 120 144 11 42 27 44 29 82 82 49 45 17 24 Sint-Annaland 228 248 133 634 266 491 468 440 19 30 33 34 28 76 101 116 73 45 28 Stavenisse 64 57 53 244 119 151 339 378 19 17 9 17 11 29 68 47 29 20 7 Sint-Maartensdijk 210 246 103 485 361 687 288 302 27 35 36 34 44 64 157 74 65 75 51 Scherpenisse 88 101 70 254 104 197 292 351 8 25 9 11 15 27 45 40 36 24 13 Poortvliet 90 107 116 353 79 167 222 235 11 24 17 27 14 34 63 65 41 17 20 Sint-Philipsland 86 105 76 404 69 161 462 441 15 34 20 13 17 30 96 72 51 11 15 Anna Jacobapolder 38 32 61 105 28 72 12 18 7 9 3 5 8 10 29 14 7 7 9 TOTAAL 1556 1651 1159 4219 1586 3016 2968 3104 142 332 226 299 279 505 810 819 589 253 ?24 op dat doorspoelen met water uit de grote rivieren niet helpt omdat deze ervoor moeten zorgen de Nieuwe Waterweg op peil te hou den. Ook zijn er belangentegenstel lingen tussen Zeeland en Noord- Brabant, zei hij. G.J. Hoek vroeg zich af waarom het zo lang moet duren voordat een artikel-19-procedure rond is (aan vraag voor vrijstelling in bestem mingsplan). Maar volgens Van Zwieten duurt dat voor de meeste aanvragen helemaal niet lang. „Vijfenzeventig procent is binnen drie weken behandeld." Wel is het volgens hem zaak dat de aanvraag goed door de gemeente wordt inge vuld. Gebeurt dat niet, dan ontstaat er vertraging. „En als het niet bin nen het streekplan past, heb je een probleem. Ik ben ook aan de staten gebonden. Maar het gaat steeds be ter met de gemeente Tholen. Drie kwart gaat er snel door." Van Gorsel zei op 11 zetels te ho pen bij de verkiezingen volgende week. Dan zal ook hij zijn opwach ting in Middelbrug kunnen maken. „Ik heb er zin in," zei hij. Nu heeft de VVD tien zetels in de staten en is daarmee de grootste fractie. Van de kandidantenlijst waren vijf le den aanwezig. De lijsttrekker Jac ques Suurmond, nummer twee Henny Polderman, 3 Izak Vogelaar, 8 Sjoerd Heijning en 11 Hans van Gorsel. Tien partijen dingen dinsdag naar de gunsten van de kiezer bij de ver kiezingen voor provinciale staten. SP en LPF doen voor het eerst mee. Vier jaar geleden was er nog een combinatie van ouderenpartijen bij, maar die ontbreekt nu. De van de Partij voor Zeeland afgesplitste een mansfractie Weststrate doet even min een gooi naar een van de 47 statenzetels. Was er vorige keer nog sprake van een combinatie van Groen Links met Delta Anders en van de RPF met het GPV, inmiddels zijn die combinaties samengegaan. RPF en GPV doen als Christenunie mee. Voor de stemming zijn 17.452 Tho- lenaren opgeroepen. Zij kunnen tus sen 7.30 en 21.00 uur terecht in één van de dertien stembureaus. In 1999 bleef bijna de helft van de Thoolse kiezers thuis. Hoe degenen die wél kwamen, stemden, is in de tabel weergegeven. Behalve de resultaten van de statenverkiezingen, staan daarin ook die van de kamerverkie zingen in januari. In de kolom 'ove rigen' zijn de stemmen opgeteld van de partijen die toen wél meededen en nu niet. De nieuwe statenvergadering wordt op 20 maart geïnstalleerd, drie da gen eerder is het afscheid van de vertrekkende en eventueel niet her kozen statenleden.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 5