PvdA voorstander van sociale
werkplaats dicht bij de mensen
'Dat gebouw bij de rotonde is
schandalig in groen landschap'
Kandidaat pleit voor
rondweg Oud-Vossemeer
Politici praten met ouderen in Ten Anker over wat hen bezighoudt
Kabel Delta
ondernemers
Dinsdag kiezen
Donderdag 6 maart 2003
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
G.s. toetsen slechts de procedure, want de gemeenten die
RMZ vormen zijn bevoegd om een dergelijk besluit te
nemen, benadrukte gedeputeerde G.L.C.M. de Kok vrij
dagmorgen in Meulvliet in Tholen. De PvdA-lijsttrekker
voor de statenverkiezingen sprak daar met medewerkers
van de sociale werkplaats de Betho. Zijn partij vindt dat
in de sociale werkvoorziening het werk dicht bij de men
sen moet zijn. Tegelijk noemde hij het héél ver gaan om
als provinciale overheid in te gaan tegen een autonoom
besluit van gemeenten. Tóch is dat precies wat er is ge
beurd. Eergisteren werd bekend dat gedeputeerde staten
vinden dat het bestuur van het Reïntegratiebedrijf Mid
den-Zeeland niet zorgvuldig genoeg is geweest bij de be
sluitvorming rond sluiting van de vestiging in Tholen.
Detacheren
Samenwerking
Ambulance
Kamerlid Blom
woordvoerder
economische zaken
WD-statenlid Henny Polderman over garage/showroom Niemantsverdriet
Vrije tijd
Gesaneerd
Hans van Gorsel elfde op elf maart
Er moet een rondweg komen bij Oud-Vossemeer. De
provinciale weg Onder de Molen zorgt voor veel over
last. Bij de aanleg moet er goed gekeken worden naar de
omliggende percelen van de boeren. Dat zei VVD-kan-
didaat J.L. van Gorsel woensdag tijdens de verkiezings
bijeenkomst in het huis van nummer 2 op de lijst, Henny
Polderman.
1. VVD
2. CDA
3. PvdA
4. SGP
5. PvZ
6
D66
7. GL
8. SP
9. LPF
10. CU
Overigen
Vertraging
Op verkiezingspad deed de PvdA
vrijdag Tholen aan. Behalve de Be
tho stond een ontmoeting op het
programma met directie en mede
werkers van de ambulancedienst in
Sint-Maartensdijk, en met bewo
ners, personeel en directie van zorg
centrum Ten Anker in Tholen. De
Kok werd vergezeld door de kandi
daat-statenleden R.P. van der Wal
uit Sint-Maartensdijk en M. Dale
bout uit Bruinisse, de nummers
negen en acht op de lijst. Ook Twee
de-Kamerlid L. Blom uit Sint-An-
naland en wethouder mevr. M.A.E.
Velthuis waren er in Tholen bij. In
Meulvliet spraken ze met ejf werk
nemers van de sociale werkplaats.
Duidelijk werd, dat de Thoolse
mensen vinden dat de communica
tie binnen de Betho veel te wensen
overlaat. We weten van niks, al
leen via papieren aan de muur."
Neem het chauffeursbeleid, zei één
van de aanwezigen. Er gaan straks
negen bussen rijden om de Thoolse
mensen van en naar Goes te bren
gen, maar de huidige 23 chauffeurs
in Tholen zijn nog geen van allen
benaderd. „Van Stavenisse werken
er acht mensen en drie daarvan heb
ben een rijbewijs. Twee werken er
niet op maandag en vrijdag, de der
de werkt halve dagen", werd het
probleem geschetst. Stavenisse
werd nog eens genoemd omdat daar
vandaan volgens de Betho-mensen
niet binnen het uur naar Goes ge
reisd kan worden (De Kok woont in
Goes op enkele minuten van de Be
tho en had er drie kwartier over ge
daan om bij Meulvliet te komen, zei
hij). Velthuis, die vice-voorzitter is
van RMZ, zei ten aanzien van de
reistijd dat er is afgesproken dat ie
dereen straks uiterlijk half zes thuis
is. De werkdag begint om acht uur,
maar wanneer mensen te laat komen
wordt dat voor lief genomen. De
aanwezigen namen dat laatste niet
zomaar aan: „Op de inpakafdeling
maken vier mensen samen één pro
duct. Als er één later komt, dan zit
ten er dus drie te niksen." De wet
houder zei in het bestuur al diverse
keren op een goede communicatie
te hebben aangedrongen. Ze keek er
dan ook van op, dat van de onderne
mingsraad (waar momenteel nie
mand van Tholen inzit) nog nie
mand met de mensen in Tholen was
wezen praten.
Over detacheren is al wél gespro
ken. Er wordt momenteel gepraat
met een computerbedrijf in Steen
bergen en de bedrijfsleider zoekt
verder naar gegadigden. Velthuis
had begrepen dat de animo voor de
tachering niet zo groot is. „Van de
40 mensen op mijn afdeling willen
er 30 liefst gedetacheerd worden",
zei R. Sijl. In de discussie kwam
ook aan de orde, dat detachering
voor de Betho een probleem zou
kunnen zijn omdat ze dan te weinig
mensen overhouden voor de regu
liere opdrachtgevers. De Kok be
aamde dat er een spanningsveld zit
omdat je het eigen bedrijf als het
ware verkleint. „Maar het Is de op
dracht van de sociale werkvoorzie-
De PvdA-er Van der Wal, De Kok, Velthuis, Dalebout en Blom (v.l.n.r.) praten met medewerkers van de Betho.
ning - nu al - om mensen in het vrije
bedrijf te plaatsen." Je moet geen
mensen bij het werk zoeken, maar
werk bij de mensen, vulde Velthuis
aan. Nel Konijnenburg, die actie
voert om de Betho op Tholen te
houden, gaf het voorbeeld van ie
mand die bij een plaatselijke super
markt aan de slag zou kunnen. Dat
moet de Betho dan regelen, waarbij
het voordeel voor de werkgever is
dat die persoon 'een zakje geld
meebrengt'. Een ander sprak de ver
wachting uit dat de aanmelding van
nieuwe, jonge, mensen voor de Be
tho vanuit Tholen minimaal zal zijn.
Door personeelszaken is tot nog toe
niet met de mensen in Tholen ge
sproken. „Die man staat er ook
maar alleen voor", aldus Sijl. Sinds
in december het besluit viel om
Tholen te sluiten, is er geen extra
tijd en geld vrijgemaakt voor onder
steuning door personeelszaken of
bedrijfsmaatschappelijk werk. Wél
gaan de voorbereidingen voor de re
organisatie - de datum van 1 juli
2003 wordt daarvoor genoemd -
door. Zo zouden in Goes de machi
nes van de houtafdeling al verkocht
zijn, is de afbouw van deze afdeling
in gang gezet. Mevr. Velthuis legde
uit dat Tholen liever eerst alternatie
ven had onderzocht. Nu gebeurt dat
ook wel, maar volgens haar blijven
bepaalde alternatieven buiten beeld
omdat het besluit om Tholen af te
stoten er ligt.
Persoonlijk vond De Kok dat een
samenwerkingsverband van de Be-
velanden en Tholen in beide regio's
activiteiten moet hebben. Maar hij
wees er ook op, dat de sociale werk
voorziening een zaak is van ge
meenten zelf. Tholen zou kunnen
uittreden en op eigen kracht verder
kunnen gaan, maar dat kost volgens
de wethouder heel veel geld. Of de
provincie financieel iets kan beteke
nen, is de vraag. Als gevolg van
aangepaste wetgeving zijn meer
werkplaatsen in het land in de pro
blemen gekomen. De Kok: „Ze
worden onder druk gezet om pro
ductie te maken en dat gaat hier en
daar ten koste van mensen. De ge
zamenlijke provincies hebben de
minister dan ook een brief geschre
ven met als strekking dat de wet
verkeerd uitpakt." Het afstoten van
Tholen is volgens de meerderheid
van het bestuur nodig voor de conti
nuïteit van het totale bedrijf, maar
dan nog is niet te overzien hoe het
na 2005 zal uitpakken. Dat deed
Dalebout opmerken dat er mogelijk
moet worden gekeken naar verbre
ding van de organisatie, samenwer
king of fusie van RMZ met de Zuid
hoek op Schouwen-Duiveland. Nel
Konijenburg herhaalde nog maar
eens dat het streven is om de men
sen op Tholen aan het werk te hou
den.
In Sint-Maartensdijk spraken de Pv
dA'ers met de nieuwe directeur Van
der Velde en medewerkers van de
ambulancedienst Boven de Wester-
schelde. Nadrukkelijk werd stilge
staan bij een recent landelijk rapport
over de spreiding en dekkingsgraad
van de ambulancezorg. Als verant
woordelijk gedeputeerde maakt De
Kok zich zorgen over de richting
die minister De Geus uit wil, omdat
dan Zeeuwse standplaatsen in ge
vaar komen met alle gevolgen van
dien.-Van der Wal: „De provincie
wil alle standplaatsen handhaven,
ook op Tholen. Want één van de op
ties in het rapport is dat Sint-Maar
tensdijk verdwijnt en ons gebied
vanuit Steenbergen en Goes be
diend wordt, maar dat zal tot tijds
overschrijdingen leiden." Volgens
de Thoolse statenkandidaat maakt
ook de ambulancedienst zich zor
gen. Overschrijdingen die zich het
afgelopen jaar in Sint-Philipsland
en Stavenisse voordeden, werden
onder meer veroorzaakt doordat de
als achterwacht fungerende ambu
lance Bergen op Zoom niet altijd
paraat was. Filosoferend over de
standplaats op Tholen, kwam aan de
orde dat in de toekomst mogelijk de
post Reimerswaal verdwijnt. Door
verplaatsing van de ambulance naar
Tholen zou deze dan het noordelijke
gebied in die gemeente kunnen be
dienen. De provincie wil zeggen
schap houden over de ambulance
zorg. Als die zeggenschap naar de
rijksoverheid en de zorgverzeke
raars gaat, is De Kok bang dat de fi
nanciële kant de doorslag gaat ge
ven in plaats van de bereikbaarheid.
Tenslotte bezochten de sociaal-de
mocraten zorgcentrum Ten Anker.
„We spraken zo'n drie kwartier met
bewoners over wat hen zoal bezig
houdt", zegt Van der Wal. „Dan
blijkt dat ze zich grote zorgen ma
ken over het voorzieningenniveau.
Met name het pinnen, zodat ze zon
der pincode niet aan contant geld
kunnen komen, baart hen zorgen."
Met de cliënten- en de onderne
mingsraad werd ook gesproken.
Vestigingsdirecteur Felius vertelde
over de ontwikkelingen met betrek
king tot zorg en wonen. „De PvdA
vindt dat in dit kader aangepast ge
bouwd moet worden zodat ouderen
langer zelfstandig kunnen wonen.
De gemeente Tholen benadert die
insteek positief - elders in Zeeland
is dat weieens anders - en dat vin
den wij een pluspunt." Van der Wal
kreeg in het zorgcentrum veel
'boodschappenlijstjes' terug die in
het kader van de verkiezingscam
pagne waren verspreid.
Tweede-Kamerlid Luuk Blom uit
Sint-Annaland heeft bij de taakver
deling in de PvdA-fractie als kern
taak economische zaken toebedeeld
gekregen. „Ik ben als woordvoer
der aangewezen voor onderwerpen
die het bedrijfsleven aangaan. Daar
naast behartig ik natuurlijk de
specifieke Zeeuwse zaken." Econo
mische zaken past wel bij het voor
malige hoofd verkoop van zorgver
zekeraar Geové RZG. Behalve in
de kamercommissie economische
zaken zit Blom ook in de commis
sies financiën, rijksuitgaven en de
fensie. Het Sint-Annalandse Ka
merlid moet zich ook over de ver
weg gelegen delen van het konink
rijk der Nederlanden buigen, want
hij zit ook in de commissie voor
Arubaanse en Antilliaanse zaken.
Voorts is Blom plaatsvervanger
voor de commissie sociale zaken en
volksgezondheid.
Ondernemers in Slabbecoorn en
Welgelegen in Tholen kunnen voor
hun internetgebruik aangesloten
worden op de kabel als 50 procent
dat wil. Dat zei gedeputeerde J.G.
van Zwieten woensdagavond in de
huiskamer van statenlid Henny Pol
derman-Martin in Tholen op een
VVD-verkiezingsbijeenkomst.
Van Zwieten had op de onderne
mersavond begin vorige maand in
Anna Jacobapolder van deurwaar
derskantoor Buys begrepen dat
meerdere ondernemers snelle ver
bindingen via telefoon (ADSL) en
internet (via de kabel) ontberen.
Mevr. Buys liet toen weten dat het
huren van een aparte lijn voor snel
telefoonverkeer het bedrijf al
200.000 euro had gekost.
De gedeputeerde had de roep om
snelle verbindingen te realiseren be
grepen. „Ondernemers vinden het
een achterlijke toestand en overwe
gen zelfs de verhuizen naar Breda
waar ze wel over die voorzieningen
kunnen beschikken. Ik heb via ge
deputeerde Hennekeij de zaak aan
gekaart en Delta nutsbedrijven is op
het vestje gespuwd. In Goes maken
ondernemers gebruik van ADSL.
Tholen is veel kleiner, zegt Delta,
maar als vijftig procent van de on
dernemers het wil, komt Delta een
kabel aanleggen. Maak dus zelf snel
een inventarisatie, dan kan er voor
het eind van het jaar een kabel lig
gen."
De VVD wil bestaande industrieterreinen op Tholen beter benutten. En
bekijken waar bedrijven in Poortvliet samen kunnen werken om hun
werknemers te laten parkeren. Ze laakte woensdagavond tijdens de
verkiezingscampagne de beslissing om Niemantsverdriet groen licht te
geven voor de bouw van een garage en een showroom. Zo'n besluit mag
volgens haar nooit meer genomen worden. Als de gemeente geld steekt
in het structuurplan voor Sint-Annaland, dan is de provincie ook be
reid met geld over de brug te komen.
„Een gebouw als dat van Niemants- lang bij een gezond en mooi platte-
verdriet bij de rotonde in Poortvliet land. We moeten investeren in het
hoort eigenlijk daar niet. Het is
schandalig in het groene landschap.
Het toekomstige beeldkwaliteitsbe-
leid zal dat vast aantonen. De dis
cussie in Zeeland is daar pas over
begonnen. Dit mag nooit meer ge
beuren en ik hoop dat jullie het daar
mee eens zijn."
Polderman kreeg er geen reactie op.
Ze wilde een discussie aanzwenge
len over het tweesporenbeleid dat
vervat is in de nieuwe nota Door
ZeeLand omgeven. Daarin wordt
het versterken van de ruimtelijke
kwaliteit met de groen/blauwe kant
en het behoud en vergroten van de
werkgelegenheid voorgesteld. Vol
gens haar is dat mogelijk. Maar hoe
het niet moet, toonde volgens haar
de besluitvorming rond het garage
bedrijf aan.
Er is volgens mevr. Polderman ge
brek aan ruimte voor bedrijven. In
de gebieden buiten Zeeland maar
ook op Tholen en Sint-Philipsland,
zei ze. Die ruimte moet beter benut
worden. Nu is het volgens haar zo
dat 'men gauw even bij de buren
kijkt of daar toch geen plekje is
voor natuurontwikkeling, een in-
dustrieterreintje, een kampeerplaats
of een woonwijk.' Beter is het om
bedrijven samen te laten werken
waardoor ze allemaal voordeel kun
nen halen uit bijvoorbeeld één aan
te leggen parkeerterrein.
In die visie moet er rekening ge
houden worden met de boeren, zei
ze. „Misschien moeten we wel, als
de provincie gebieden opnieuw
gaat indelen, stukken van Tholen
speciaal voor de landbouw bestem
men. Om die zo echte kansen te ge
ven voor schaalvergroting en inten
sieve teelten, want boeren moeten
vooral boeren blijven."
Het gaat erom de 'juiste functie op
de juiste plek' toe te staan. Op die
manier kan de kwaliteit van de ge
bieden worden verhoogd. „Op tijd
nadenken dus. Iedereen heeft be-
groen/blauwe Zeeland."
Dat laatste zou volgens haar zeker
moeten gebeuren in en om Sint-
Maartensdijk. „De toeristen komen
niet alleen voor het strandje en de
campings, maar ook om te fietsen
en te zien hoe mooi het hier is. En
op zoek te gaan naar historische
stadjes en leuke winkeltjes. Welke
winkels zouden er nu nog zijn, als
de toeristen niet zouden komen?
Het kan de plaatselijke economie
behoorlijk bevorderen want vrije
tijd is de stille motor van de econo
mie."
Wordt de smalstad als zorgenkindje
gezien, voor Sint-Annaland zijn er
heuse plannen om de verbinding
tussen het centrum en de haven te
verbeteren. Het plan maakt kans op
subsidie van de Europese Unie.
Ook de provincie is bereid met geld
over de brug te komen om het dorp
'weer terug te brengen' naar de ha
ven. Voor het ambitieuze plan is
veel geld nodig, maar daar zal ook
de gemeente haar steentje aan bij
moeten dragen, zo Zei Polderman.
Dat werd onderstreept door gede
puteerde J.G. van Zwieten (die niet
terugkeert in het dagelijks bestuur
van de provincie). „Wij dragen
Sint-Annaland een warm hart toe.
Er ligt een structuurplan. Het is
door de provincie in Brussel aange
meld voor subsidie. Er kunnen str
aks enkele tonnen naar hier komen.
Een deel wordt door het bedrijfsle
ven betaald. Wij willen ook wat
doen, als de gemeente ook maar
wat doet. Als de gemeente wat aan
de infrastructuur doet, dan kan de
bruine vloot in Sint-Annaland af
meren. Daar is behoefte aan. Die
charterschepen zoeken zich rot naar
een plekje. Als ze komen, betekent
dat dat die per dag zo'n 1000 euro
achterlaten. Ik heb het college van
Tholen veertien dagen geleden uit
gedaagd om snel wat te doen."
Raadslid F.J. Goossen pleitte voor
het aanstellen van een 'adequate
projectontwikkelaar' om een en an
der te coördineren. Ondernemer
Van der Harst uit Tholen vroeg zich
af hoe het proces is te versnellen.
Zijn ervaring is dat een en ander
vaak jarenlang duurt.
Voor het plan is nog geen project
ontwikkelaar aangezocht, zei Van
Zwieten. Daar is het nog te vroeg
voor. Hij lichtte toe dat er enkele
bedrijven op de gedempte haven
gesaneerd zullen moeten worden.
„Er zal dus eerst met de onderne
mers gepraat moeten worden. Dit
doe je niet in één of twee jaar. Maar
het gaat er voor de gemeente om
om een ambitieniveau te kiezen.
Houd daar aan vast, zeg ik. Zorg als
gemeente dat je een plan hebt.
Houd de regie in handen en schakel
dan pas een ontwikkelaar in, want
er is een belangentegenstelling tus
sen een gemeente en een ontwikke
laar."
Het echtpaar Polderman rechts) en statenkandidaat Van Gorsel met partijgenoten aan de koffie op de verkiezingsbijeenkomst in Tholen.
Aan de verkeerssituatie op de door
gaande weg Onder de Molen zou
volgens Van Gorsel wat gedaan
moeten worden. „Met de aanleg
van een rondweg is dat op te lossen.
Maar dat betekent wel een versnip
pering van de omliggende landerij
en. De provincie moet zorgen dat
bij de aanleg de bedrijfsstructuur
netjes wordt ingevuld. Voor de
land- en tuinbouw kan de provincie
voorwaarden scheppen."
Volgens Van Gorsel wordt de pro
vincie als bestuurslaag onderge
waardeerd. Als boer, maar ook als
voorzitter van de landinrichtings
commissie en als rentmeester/taxa
teur heeft hij regelmatig te maken
(gehad) met de provincie. Zaken als
ruimtelijke ordening, milieuzaken,
wildschade, grondaankoop voor
wegen en fietspaden en natuuront
wikkeling kunnen niet zonder de
inbreng van de provincie, zo be
toogde hij. En dat is wat eens goed
over het voetlicht moet komen.
Het fietspad tussen Sint-Maartens
dijk en Stavenisse had er volgens
Van Gorsel al lang kunnen liggen
als er een ander traject was gekozen
tijdens de ruilverkaveling Stavenis
se. De provincie wil het fietspad
aan de noordkant van de provincia
le weg voortzetten, maar volgens
Van Gorsel was het beter geweest
als er toen voor de overzijde was
gekozen. „Luisterend naar de men
sen was men daartoe wel eerder be
reid geweest."
Van Gorsel is het eens met de be
slissing van het waterschap Zeeuw
se Eilanden om zoet water toe te
laten voor de proef op Tholen.
Maar er zal volgens hem tevens
een oplossing gezocht moeten wor
den voor het probleem met de
blauwalgen. Volgens Van Gorsel
kan verneld doorspoelen helpen de
algengroei af te remmen. Vooral in
de lage delen van het Volkerak/
Zoommeer gedijen ze volgens hem
goed.
Volgens gedeputeerde J.G. van
Zwieten is de problematiek 'onge
looflijk ingewikkeld'. Hij wees er
PS provincale staten
PS
PS
TK
PS
PS
TK
PS
PS
TK
PS
PS
TK
PS
PS
PS
PS
TK
PS
PS
TK
PS
TK
PS
TK
PS
PS
TK
PS
TK
TK= Tweede Kamer
03
99
03
03
99
03
03
99
03
03
99
03
03
99
03
99
03
03
99
03
03
03
03
03
03
99
03
99
03
Tholen
478
535
372
1271
390
709
765
795
25
116
72
114
113
153
169
342
242
37
57
Oud-Vossemeer
274
220
175
469
170
381
120
144
11
42
27
44
29
82
82
49
45
17
24
Sint-Annaland
228
248
133
634
266
491
468
440
19
30
33
34
28
76
101
116
73
45
28
Stavenisse
64
57
53
244
119
151
339
378
19
17
9
17
11
29
68
47
29
20
7
Sint-Maartensdijk
210
246
103
485
361
687
288
302
27
35
36
34
44
64
157
74
65
75
51
Scherpenisse
88
101
70
254
104
197
292
351
8
25
9
11
15
27
45
40
36
24
13
Poortvliet
90
107
116
353
79
167
222
235
11
24
17
27
14
34
63
65
41
17
20
Sint-Philipsland
86
105
76
404
69
161
462
441
15
34
20
13
17
30
96
72
51
11
15
Anna Jacobapolder
38
32
61
105
28
72
12
18
7
9
3
5
8
10
29
14
7
7
9
TOTAAL
1556
1651
1159
4219
1586
3016
2968
3104
142
332
226
299
279
505
810
819
589
253
?24
op dat doorspoelen met water uit
de grote rivieren niet helpt omdat
deze ervoor moeten zorgen de
Nieuwe Waterweg op peil te hou
den. Ook zijn er belangentegenstel
lingen tussen Zeeland en Noord-
Brabant, zei hij.
G.J. Hoek vroeg zich af waarom
het zo lang moet duren voordat een
artikel-19-procedure rond is (aan
vraag voor vrijstelling in bestem
mingsplan). Maar volgens Van
Zwieten duurt dat voor de meeste
aanvragen helemaal niet lang.
„Vijfenzeventig procent is binnen
drie weken behandeld." Wel is het
volgens hem zaak dat de aanvraag
goed door de gemeente wordt inge
vuld. Gebeurt dat niet, dan ontstaat
er vertraging. „En als het niet bin
nen het streekplan past, heb je een
probleem. Ik ben ook aan de staten
gebonden. Maar het gaat steeds be
ter met de gemeente Tholen. Drie
kwart gaat er snel door."
Van Gorsel zei op 11 zetels te ho
pen bij de verkiezingen volgende
week. Dan zal ook hij zijn opwach
ting in Middelbrug kunnen maken.
„Ik heb er zin in," zei hij. Nu heeft
de VVD tien zetels in de staten en
is daarmee de grootste fractie. Van
de kandidantenlijst waren vijf le
den aanwezig. De lijsttrekker Jac
ques Suurmond, nummer twee
Henny Polderman, 3 Izak Vogelaar,
8 Sjoerd Heijning en 11 Hans van
Gorsel.
Tien partijen dingen dinsdag naar
de gunsten van de kiezer bij de ver
kiezingen voor provinciale staten.
SP en LPF doen voor het eerst mee.
Vier jaar geleden was er nog een
combinatie van ouderenpartijen bij,
maar die ontbreekt nu. De van de
Partij voor Zeeland afgesplitste een
mansfractie Weststrate doet even
min een gooi naar een van de 47
statenzetels. Was er vorige keer nog
sprake van een combinatie van
Groen Links met Delta Anders en
van de RPF met het GPV, inmiddels
zijn die combinaties samengegaan.
RPF en GPV doen als Christenunie
mee.
Voor de stemming zijn 17.452 Tho-
lenaren opgeroepen. Zij kunnen tus
sen 7.30 en 21.00 uur terecht in één
van de dertien stembureaus. In 1999
bleef bijna de helft van de Thoolse
kiezers thuis. Hoe degenen die wél
kwamen, stemden, is in de tabel
weergegeven. Behalve de resultaten
van de statenverkiezingen, staan
daarin ook die van de kamerverkie
zingen in januari. In de kolom 'ove
rigen' zijn de stemmen opgeteld van
de partijen die toen wél meededen
en nu niet.
De nieuwe statenvergadering wordt
op 20 maart geïnstalleerd, drie da
gen eerder is het afscheid van de
vertrekkende en eventueel niet her
kozen statenleden.