Zwarteweg, Roolandsedijk en
Bartelmeetweg blijven open
Nu de gehele
WINTER
COLLECTIE
voor
Oerle
'Over twintig jaar gat in de
Philipsdam voor getij de water'
Kadijk, Schapenweg en andere polderwegen gesloten
Geslaagd aan
Albeda college
Donderdag 6 februari 2003
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Een groot deel van de polderwegen in de Weihoek gaat
dicht voor doorgaand verkeer, maar de drukst bereden rou
te Zwarteweg, Roolandsedijk, Bartelmeetweg blijft open.
Als het aan de veertig aanwezigen in 't Ouwe Raed'uus
ligt, echter alleen voor personenauto's en niet meer voor
vrachtwagens. Of dat kan, gaat waterschap Zeeuwse Eilan
den in samenspraak met de gemeente en de provincie be
spreken. Van de drie oplossingen voor de aanpak van de
overlast en onveiligheid van het sluipverkeer werd daar
mee een veilige tussenoplossing gekozen. De controle op
de nieuwe maximum snelheid van 60 km is dan ook beter
uit te voeren. Volledige afsluiting van de Weihoek vonden
sommigen te ver gaan, maar de Kadijk open houden, kon
weer op tegenstand rekenen.
Oud-Vossemeer
'Kleur bekennen
onderuit gehaald'
Steenbergen
groeit nauwelijks
Brute oplossing
Er is voorlopig nog geen
oplossing voor de proble
men met de algen in het
Krammer/Volkerak en
Zoommeer. Pas over twin
tig jaar zal er doorspoeling
met zout water gaan
plaatsvinden als er een gat
in de Philipsdam wordt ge
maakt. Boeren zouden dan
hun zoet water uit de Bies-
boseh moeten betrekken.
Op korte termijn zal wel
het natuurgebied de Ram-
megors via een duiker on
der de Krabbenkreekweg
met de Oostersehelde kun
nen worden verbonden.
Dat zei bioloog en beleids
medewerker P. van der
Reest van de provincie op
de jaarvergadering van de
natuurvereniging Tholen
woensdagavond in Meul-
vliet. Er waren ruim dertig
belangstellenden.
Controle politie
Türeluur
Een half jaar
Geen vrachtauto's
Succesverhaal
Platondes mislukt
Stevig onderhandelen
Kaaistraat 4, Steenbergen, 0167 - 563 430
Volop gratis parkeergelegenheid.
Rammegors verbinden met Krabbenkreek, Weihoek voor berging water
M. Stoutjesdijk, Chr. Koopman, A.J. van Spanje, C.P. de Rijke, A.H.J. van de Ven, J.W. v.d. Vate en J.L. van Gorsel (v.l.n.r.) praten met de
op de foto onzichtbare wethouder L.J. van Doorn na over de mogelijkheden voor een rondweg bij Oud-Vossemeer, die het sluipverkeer in de
Weihoek een halt zou kunnen toeroepen.
Districtshoofd wegen C. Slabbe-
koorn van waterschap Zeeuwse Ei
landen kwam woensdagavond in het
Poortvlietse dorpshuis in samen
spraak met de bewoners van de
Weihoek en andere belangstellen
den tot een compromis. De wegen
structuur op Tholen is door het ei
land gevormd. „Er is sprake van een
rondstructuur. Het probleem van
Tholen is, dat sommige wegen ver
keerd lopen. Dwarsverbindingen
maken de situatie lastig. Het ver
keer tussen de Oester- en Philips-
dam levert overlast op. De Zwarte-
weg/Roolandsedijk/Bartelmeetweg
trekt veel verkeer aan dat over de
Krabbenkreekdam gaat. Wat is als
oplossing haalbaar? Hoe kunnen we
de irritaties wegnemen. Geef mij
motieven wat ik moet kiezen", zo
daagde Slabbekoom de aanwezigen
uit.
Zelf achtte hij de tussenoplossing
het meest kansrijk, dus het open
houden van de Zwarteweg/Roo-
landsedijk/Bartelmeetweg. „Voor
de veiligheid, voor prettig wonen en
weinig overlast. Met markering,
veilige kruispunten en gladheidsbe-
strijding kunnen we deze route - die
Sint-Philipsland met Sint-Maartens
dijk verbindt - dan verbeteren. Het
wordt dan een vlot lopende verbin
ding, zodat andere wegen minder
interessant zijn. De verharding kan
dan verbeterd en verbreed worden.
Bij het geplande groot onderhoud
voor de Roolandsedijk worden al
doorgroeistenen in de bermen ge
legd. Om de 60 km te stimuleren,
komen er plateaus in de Bartelmeet
weg", aldus Slabbekoom, waarop
één van de aanwezigen reageerde
met de opmerking 'springheuvels.'
Diverse aanwezigen noemden de si
tuatie Onder de Molen te Oud-Vos-
semeer de kern van het probleem,
waardoor de Weihoek veel sluip
verkeer te verwerken krijgt. De offi
ciële route van Sint-Maartensdijk
naar Sint-Philipsland is immers via
de provinciale wegen, waarbij de
route Poortvliet/Oud-Vossemeer de
dwarsverbinding vormt. Alleen mij
den vracht- en personenauto's de
Molenweg en Onder de Molen ge
zien de barrières die daar liggen.
De ChristenUnie stelt de voorgeno
men belastingverhoging van het ge
meentebestuur voor 2004 ter discus
sie. Gezien de negatieve inkomens
ontwikkeling als gevolg van een stag
nerende economie kan de vraag ge
steld worden of die wel verantwoord
is, zei A.L. Piet in de commissie mid
delen.
Hij zou in die commissie op korte ter
mijn over het lastenniveau willen pra
ten. Maar de CU kreeg slechts steun
van D66'er D.P. Suijkerbuijk.
Vooral het CDA was kritisch. „Het is
een leuk voorstel, en het doet het
goed in de krant natuurlijk. Maar u
haalt met één pennenstreek Kleur Be
kennen onderuit", oordeelde J.P.
Bout. Kleur Bekennen is het pro
gramma dat alle fracties in de ge
meenteraad hebben ondertekend en
waarin het beleid voor deze raadspe
riode staat mét de bijbehorende geld
bedragen. Dat stuk is helder, vond
ook de VVD bij monde van F.J.
Goossen. „Wij hebben nu geen be
hoefte aan een discussie. Dit speelt
pas op het moment dat je zicht hebt
op de begroting." Een gesprek zo
maar in het wilde weg heeft volgens
de liberalen geen zin. Ook de SGP
wilde tevoren duidelijkheid waarover
er gesproken wordt. H. Geluk wees
op de breed gesteunde motie van zijn
fractie, waarin wordt uitgesproken dat
de lasten niet verder verhoogd moe
ten worden. Wethouder K.A. He-
ijboer reageerde namens het college
enigszins verbaasd op de opmerking
van Piet. Bij een eerder agendapunt
was het collegeprogramma aan de or
de en toen werden geen opmerkingen
gemaakt over de financiële paragraaf.
Het CU-raadslid wilde in discussie
gaan, maar commissievoorzitter M.J.
Klippel stond dat niet toe: „U komt de
volgende vergadering maar met een
voorstel."
Het inwonertal van onze buurge
meente Steenbergen is het afgelo
pen jaar nauwelijks gestegen. De
Brabantse gemeente kreeg er vier
inwoners bij en telt er nu 23.393.
Dankzij de natuurlijke groei bleef
het inwonertal op peil, want er was
vorig jaar een vertrekoverschot van
22 (975 vertrokken tegenover 953
vestigingen). Het geboorteover
schot bedroeg 26 (252 geboorten
en 226 overlijdens). Steenbergen
zelf liep in inwonertal terug, met
49, naar 12.398 inwoners. Nieuw-
Vossemeer daalde eveneens licht.
Er wonen 2383 mensen, twee min
der dan een jaar geleden. De ande
re woonkernen groeiden: Kruis
land met 25 tot 2285, De Heen met
18 tot 596 en Dinteloord met 12 tot
5731
Die wegversmallingen zijn overi
gens op verzoek van de bewoners
daar aangelegd. Een rondweg bij
Oud-Vossemeer zou de oplossing
kunnen zijn, maar Slabbekoom was
uit overleg met ambtenaren van de
provincie en de gemeente gebleken
dat daarvoor op korte termijn geen
plannen zijn. „Er is zeker sprake
van een samenhang, maar we kun
nen geen kaarten op een Vossemeer-
se rondweg zetten, want de nood is
hoog met verkeersknelpunten in
heel de provincie. De rondweg
Poortvliet was net op de goede tijd
gepland in samenwerking met de
ruilverkaveling", aldus Slabbe
koom.
Voorzitter J.L. van Gorsel van de
landinrichtingscommissie Oud-Vos
semeer zei dat er wel degelijk met
de provincie en het waterschap over
een rondweg gesproken is. „Maar
we waren 160ste op de lijst. Je moet
ook niet vergeten dat er over de
rondweg Poortvliet ook 46 jaar ge
praat is voordat die er lag. Maar de
verkeerssituatie bij Oud-Vossemeer
moet een keer opgelost worden",
zei Van Gorsel.
In de Pelleweg is al een aantal jaren
ervaring opgedaan met de afsluiting
voor doorgaand verkeer en dat
scheelt de helft, zo wist ook Slab
bekoom. Daarom gingen er ook
wel geluiden op voor de meest ri
goureuze oplossing: totale afslui
ting van de Weihoek voor door
gaand verkeer. „Je kunt niet alles
verbieden", zei Slabbekoom. „De
route Zwarteweg/Roolandsedijk/
Bartelmeetweg bedient ook mensen
die op Tholen werken. En als je dit
traject als enige openhoudt, is
handhaving ook een stuk eenvoudi
ger." Een inwoner van Scherpenis-
se viel hem bij. Hij noemde het
'een hele brute oplossing' om de
hele Weihoek dicht te gooien.
„Voor mensen die naar hun werk
moeten, is dit de kortste route. Al
leen het vrachtverkeer zou gestopt
moeten worden."
C.P. de Rijke daarentegen vond dat
alle bedrijven en plaatsen goed be
reikbaar zijn via de provinciale we
gen. Wie de waterschapslasten op
brengen, moeten volgens hem ook
Van der Reest houdt zich bij de pro
vincie bezig met natuur en land
schap, natuurontwikkeling en soor
tenbeleid. Hij presenteerde de
integrale visie Deltawerken waarin
het waterbeheer wordt aangepast aan
de eisen van deze tijd. Hij belichtte
vooral de natuuraspecten in de visie
en wees erop dat het Deltaplan na de
ramp veel heeft veranderd door af
sluiten van zeearmen. De veiligheid
stond daarbij voorop, maar er zijn
daardoor ook milieuproblemen ont
staan, zoals de blauwalgengroei in
het Krammer/Volkerak en Zoom
meer.
Volgens hem is het beheer volop in
discussie. „Moeten we kiezen voor
een rivierachtig geheel en de Rijn en
Maas voor een deel af laten water en
op de Zeeuwse wateren of halen we
de zee naar binnen?"
Volgens de bioloog heeft het geen
zin om de grote rivieren die nu via de
Nieuwe Waterweg en het Haringvliet
naar de Noordzee stromen, in de
Zeeuwse wateren uit te laten stro
men. „Daar is te weinig rivierwater
voor. We kunnen onvoldoende aftap
pen. De invloed moet constant zijn.
Ook in droge periodes. Dat gaat niet,
dan zouden het IJsselmeer en Rotter
dam te weinig water krijgen. Het is
beter om te kiezen voor een estuarie-
ne benadering en processen te her
stellen die te zwak zijn geworden."
Volgens Van der Reest zou verster
king van de zeewering kunnen
plaatsvinden via aanslibbing, duin-
aangroei en zand dat blijft liggen.
Met dit dynamisch kustbeheer zal
geëxperimenteerd worden.
Was de Oostersehelde voor de aan
meer over de polderwegen te ver
tellen hebben. „Door de Philips- en
Oesterdam is de situatie gewij
zigd"; zei Slabbekoom. „Dat straft
zichzelf nu af. We wonen hier, maar
werken daar. De naar zichzelf toe-
gerichte wegenstructuur op Tholen
heeft de ontwikkeling van de laatste
vijftig jaar niet kunnen bijhouden."
De Rijke wees echter op de prak
tijk, dat er nu vrachtwagens door de
Weihoek komen, die vanuit het ha
vengebied van Antwerpen naar
Flakkee moeten."
K. Saris pleitte ervoor 'om de Oes
ter- naar de Philipsdam op een ver
standige manier' door te trekken.
„Dan ontlast je de sluipwegen en je
dient een economisch doel. Wet
houder Heijboer is hier ook voor
stander van", aldus Saris. Daaren
tegen pleitte J.L. van Gorsel ervoor
om 'paal en perk te stellen aan het
doorgaand verkeer van de Oester-
leg van de compartimenteringsdam-
men nog een estuarium (menging
van getijdewater met rivierwater), nu
is alleen de Westerschelde nog zo'n
gebied, met getijdeinvloed tot in
Gent.
De omslag in het beheer laat zich al
op sommige plaatsen zien. Zo wordt
er gewerkt aan het inlaten van zee
water in het Veerse meer dat via de
Schenge weer in de Oostersehelde
terecht komt. Om de problemen in
de Krammer/Volkerak en het Zoom
meer te verhelpen, moet er volgens
Van der Reest zoveel zeewater bin
nen worden gelaten dat er 1 tot an
derhalve meter getijdebeweging ont
staat. „Dat is nodig voor voldoende
verversing. Het meer kan daardoor
weer gezond worden. En de Slikken
van de Heen worden weer schor
ren."
In het Rammegors getijdewater toe
laten is volgens hem het simpelst.
Dat kan via een duiker van ongeveer
naar de Philipsdam.' „Dat sluipver
keer dien je te blokkeren. Ook de
Vrouwendijk moet daarom dicht
voor doorgaand verkeer."
Bij de afsluiting van een groot deel
van de Weihoek voor doorgaand
verkeer en invoering van 60 km als
maximum snelheid hoort ook hand
having door de politie. Iemand
noemde een controle van één keer
per maand 'een lachertje.' Volgens
hoofdingeland Chr. Koopman van
het waterschap Zeeuwse Eilanden
is er 'gebrek aan politie.' Slabbe
koom vond dat wat al te gemakke
lijk. „Het gemeentebestuur heeft
invloed op de politie en die kan pri
oriteiten stellen. We moeten niet
dramatisch doen over het gebrek
aan politie, het is een kwestie van
voorrang geven aan knelpunten. Er
tien meter breedte onder de Krab
benkreekdam ten noorden van de
werkhaven, zodat de oude loop van
de Eendracht wordt gevolgd. Hij
toonde een tekening waarin het na
tuurgebied voor een groot deel was
volgelopen. Daarop was ook te zien
dat een deel van de Prins Hendrik
polder op Sint-Philipsland (tussen de
Campweg en de weg naar de Philips
dam) was opgenomen in het geheel.
Dit plan past volgens Van der Reest
goed in het natuurproject Tureluur
waarin brakke natuurgebieden wor
den gecreëerd, zoals in de Scherpe-
nissepolder en de Van Haaftenpolder.
In deze moerassige gebieden gedijen
weer andere vogels, zoals de roer
domp, baardmannetje, lepelaar en
blauwborst.
Volgens Van der Reest wordt met de
maatregelen de veiligheid gediend.
circuleren plannen bij de politie
waarin het buitengebied helemaal
niet aan bod komt. Het is toch te
zot, dat de minister aan het water
schap vraagt om 60 km wegen in te
stellen en dat de handhaving stropt.
Wij vragen aandacht voor verkeers
handhaving op smalle wegen. Het
waterschap zal de politie daarop
wijzen."
Slabbekoom zei ook, dat het hele
project Duurzaam Veilig ter discus
sie staat. „Het kost teveel en de
leefbaarheid staat onder druk. Vuil
niswagens en verhuisauto's kunnen
door de drempels niet meer in de
dorpen komen."
Eén van de aanwezigen merkte op,
dat er teveel hooi op de vork geno
men wordt door allerlei andere za
gen erbij te betrekken. De overlast
van het sluipverkeer door de Wei
hoek moet aangepakt worden.
„Daar hebben wij 2,5 jaar geleden
vindt er door deze ingrepen een eco
logisch herstel plaats, komen er eco
nomische kansen (recreatie) en
wordt het landschap er aantrekkelij
ker op.
De keerzijde is dat de zoetwater
voorziening voor de landbouw verlo
ren gaat, dat er wegen opgeofferd
moeten worden en dat de afwatering
van vervuild water uit West-Brabant
in de zeearmen terecht komt.
Een alternatief voor de zoetwater
voorziening is volgens Van der Reest
het water uit de Biesbosch betrek
ken. Voor al deze ingrepen is veel
geld nodig. Daarvoor moeten oplos
singen worden bedacht, zei hij.
Bij extreme regenval zouden een
aantal polders dienst kunnen doen
als bergingsgebied. Natuurgebieden
zouden daarvoor gebruikt kunnen
worden, maar ook de Weihoek in het
midden van het eiland. „Het is nu al
een probleemgebied. Alleen zal er
een ander grondgebruik moeten
al voor gepleit. Hoe lang duurt het
nog?", zei een bewoner van de
Schapenweg.
„Een half jaar", luidde het ant
woord van Slabbekoom. „Het dage
lijks bestuur van het waterschap
gaat eerst wikken en wegen nadat
het voorstel voor het verkeersbesluit
gereed is. Dat kost anderhalve
maand. Daarna ligt het besluit zes
wegen ter inzage. Er zullen onge
twijfeld bezwaren zijn. Inmiddels
kunnen we ook de borden bestellen
voor 60 km en bestemmingsver
keer."
Een aantal aanwezigen was ver
bolgen, dat men niet persoonlijk
voor de bijeenkomst in 't Ouwe
Raed'uus uitgenodigd was. „Wij
wonen al 22 jaar aan de Kadijk en je
ligt om vier uur 's nachts te dende-
plaatsvinden. Niet langer akkerbouw
en veehouderij, maar waterberging.
Dit wordt serieus overwogen."
De reacties op het relaas van Van der
Reest waren verdeeld. Volgens S.
Verjaal was er niets nieuws onder de
zon. En werd alles weer in de oude
staat teruggebracht. Maar daar was
de spreker het niet mee eens: „Nee,
de voorzieningen zoals de dammen
blijven bestaan, maar we willen alle
belangen dienen. We kunnen nooit
de natuurlijke situatie volledig terug
brengen. Het gaat om een verfij
ningsslag."
De maatregelen die nu genomen
worden om het afkalven van de
schorren en slikken tegen te gaan bij
de Rumoirtschorren noemde hij tij
delijke maatregelen. „Het afkalven
kan alleen worden tegengegaan als
er meer water langs komt dat voor
opslibbing zorgt en via de rivieren
die sedimenten aanvoeren."
Het doorspoelen van Krammer/ Vol-
ren in je bed", zo werd het belang
van een verbod voor sluipverkeer
aangegeven. Ook een bewoonster
van de Engelaarsdijk klaagde geen
uitnodiging te hebben ontvangen.
Slabbekoom vertelde, dat het water
schap 120 brieven had gestuurd aan
belanghebbenden die bekend wa
ren.
De discussie over de te kiezen op
lossing ging door in het Poortvlietse
dorpshuis. „Wordt het de heel ambi
tieuze variant 1 van totale afsluiting
van de Weihoek voor doorgaand
verkeer. Of zetten we de deur op
een kier met variant 2 of kiezen we
variant 3 (ook de Kadijk open) met
twee kieren", bracht Slabbekoom
naar voren.
„De kortste weg die sommigen wil
len, veroorzaakt overlast. Laat men
een minuutje omrijden. Waar maken
we ons druk om", zei een aanwezi
ge. „Ze kunnen gerust een kwartier
omrijden. Het gedrag moet veran
derd worden. Je moet dus hoog in
zetten en haar het meest ideale stre
ven: een autoluwe Weihoek", aldus
een ander. „Als je het middengebied
helemaal dicht gooit, dan krijg je
bezwaren", vermoedde weer ie
mand anders. De inwoner van
Scherpenisse die voor open houden
pleitte, vond dat er met de 580 an
dere belanghebbenden die volgens
de telling de route Zwarteweg ne
men, ook rekening gehouden moet
worden.
Uiteindelijk bleek de meerderheid
te kunnen leven met het open hou
den van de Zwarteweg/Roolandse-
dijk/Bartelmeetweeg. Maar alleen
voor personenauto's. „Ze zullen het
niet leuk vinden, maar vrachtwa
gens moeten over de provinciale
wegen rijden in plaats van over
smalle polderwegen", zei een aan
wezige. Slabbekoom zei niet alleen
als waterschap te durven beslissen
over het afsluiten van de hele Wei
hoek voor doorgaand vrachtverkeer.
„Daarvoor zullen we de gemeente
raad van Tholen om een oordeel
vragen. Met kracht moeten we ook
een studie uitvoeren naar de rol van
het vrachtverkeer op Tholen. Tur
ven en studeren hoort er ook zeker
bij. Dan moeten we dat hier weer
bespreken en naar de ideeën van de
bewoners luisteren. Maar we moe
ten alvast ervaring gaan opdoen met
variant 2 en de aanpassingen (kruis
punten verbeteren, markeringen
aanbrengen, e.d.) gefaseerd uitvoe
ren.", aldus Slabbekoom.
W. de Rijke vond, dat de officiële
verbinding tussen Oud-Vossemeer
en Poortvliet via de Kadijk en Dui-
vekeetseweg veel te weinig gebruikt
wordt. „De provincie heeft het ei
land Tholen met problemen opge
zadeld door Onder de Molen in
Oud-Vossemeer vol met hobbels te
leggen." Slabbekoom kon hem ech
ter geen hoop op verbetering geven.
„Er zit geen muziek in Oud-Vosse
meer."
kerak en Zoommeer zal nog twintig
jaar duren, zei Van der Reest. „Waar
praten we dan over?,, zei tuinder E.
Rietkerk die betrokken is bij het
zoetwaterproject op Tholen. Volgens
Van der Reest is de discussie over de
toekomst die nu wordt gevoerd, ech
ter fundamenteel. „Een stapje naar
de nieuwe situatie. Over 20 jaar zul
je zien dat er een opening in de Phi
lipsdam zit."
Volgens akkerbouwer J. van der Wel
uit Tholen kosten de plannen veel
geld. En dat is door de Zeeuwen met
ruim 350.000 inwoners niet op te
brengen. „Alleen die duiker bij het
Rammegors kan gelegd worden. Dan
is het geld op." Hij vond ook dat er
te weinig gezocht wordt naar andere
oplossingen tegen de blauwalgen
(een proef met het inzetten van mos
sels). Zelf had hij jarenlang aan de
Rotte gewoond. Aan stilstaand water
waar die problemen zich helemaal
niet voordeden, zo vertelde hij.
Van der Reest antwoordde dat het nu
'bakken met geld kost om de blauw
algen aan te pakken.' „Alle maatre
gelen die tot nu toe zijn genomen,
hebben niet gewerkt."
Van der Wel herinnerde er ook aan
dat er een proef zou worden geno-
C.P. de Rijke merkte op, dat het
sluipverkeer in de Weihoek zo ge
vaarlijk is voor de verkeersveilig
heid omdat de automobilisten 's
morgens te laat van huis gaan op
weg naar hun werk en 's avonds
weer snel terug willen zijn. „Tegen
instelling van een maximum snel
heid van 60 km kan toch niemand
bezwaar hebben", meende J.L. van
Gorsel.
Volgens een aantal aanwezigen is
sinds de aanleg van de twee platon
des op de Paasdijk weg/B ram Groe-
newegeweg het sluipverkeer ook
toegenomen. Vooral vrachtwagens
mijden die obstakels tussen Poort
vliet en Sint-Annaland en kiezen al
ternatieve routes over de smalle pol
derwegen. „En die vrachtwagens
gaan niet opzij, in de berm", zo
werd opgemerkt.
Loonwerker M. Hage noemde de
platondes 'ondingen.' „Er kan nog
geen kinderwagen langs. Dat had
allemaal veel ruimer gemoeten."
Slabbekoom erkende dat de door
zijn eigen waterschap aangelegde
platondes geen succes blijken te
zijn. „We wilden onze nek uitste
ken, maar de platondes zijn een slag
te klein. We wilden veel voor wei
nig euro's. De platondes geven me
de aanleiding tot het probleem dat
we vanavond bespreken. Het
vrachtverkeer is verjaagd. Dat is
een zware les, maar ik kan er niets
meer aan doen. Er zit een zekere
spanning in de diverse maatregelen.
Dat is ook zo met de drie oplossin
gen voor het sluipverkeer. Hoe
groot is het draagvlak om de hele
deur dicht te trekken? Tholen moet
niet alleen wonen, maar ook wer
ken. Het is moeilijk om flink te we
zen, ja het is keihard knokken tegen
elkaar", zei Slabbekoom.
Gewezen werd nog op het feit, dat
er ook verkeer (zowel personeelsle
den als vrachtwagens) voor de twee
grote bedrijven in Poortvliet (Bu-
delpack en Bouman-Potter) door de
Weihoek rijden, o.a. via de Scha
penweg. Volgens Slabbekoom is dat
geen bestemmingsverkeer, want die
ondernemingen liggen niet aan de
Schapenweg. „Gezien die economi
sche activiteiten wil ik wel de ge
meente raadplegen voordat we de
Zwarteweg/Roolandsedijk/Bartel-
meetweg afsluiten voor vrachtver
keer. We moeten de problematiek
breder bezien en proberen om een
nieuw evenwicht te vinden. En
wanneer we wegen voor het door
gaand verkeer sluiten, betekent dat
ook mensen horen en inspraak ge
ven. Als eventuele bezwaarmakers
echter geen opschortende werking
aan de rechter vragen, gaan we de
nieuwe borden wel bestellen", zei
Slabbekoom. „Het waterschap moet
stevig onderhandelen", was de
boodschap van C.P. de Rijke.
men met een geringe doorspoeling.
Daar is wel op gestudeerd, maar het
experiment is niet uitgevoerd. Vol
gens Van der Reest is berekend dat
hier geen goede resulaten van zijn te
verwachten.
P. Blokpoel had ook zo zijn twijfels.
„Het plan lijkt zo'n succesverhaal.
Tien jaar geleden wisten we het
goed. Nu weten we het ook weer zo
goed." Een ander noemde het ver
haal getuigen van een 'ontstellende
maakbaarheid.'
Volgens Van der Reest verkeert het
allemaal nog in de babyfase. „Er
moet nog zoveel gebeuren." Meer
info op www.deltainzicht.nl
De volgende Thoolse leerlingen
zijn aan het Albeda college te Oude
Tonge geslaagd voor het examen
mbo-economie: Carine van Herk uit
Anna Jacobapolder, Suzanne Rei-
nerman uit Oud-Vossemeer en An-
tal Joppe uit Scherpenisse. In totaal
slaagden 39 leerlingen voor de op
leiding. Zij kregen het diploma
boekhoudkundig medewerker en
administrateur of commercieel me
dewerker banken en verzekeringen.
Advertentie I.M.
Natuurgebied Rammegors tussen Oud-Vossemeer en Sint-Philipsland is geliefd bij schaatsers, maar als er een duiker naast de
Krabbenkreek wordt gelegd, zal het gedaan zijn met de schaatspret.