Zwarteweg, Roolandsedijk en Bartelmeetweg blijven open Nu de gehele WINTER COLLECTIE voor Oerle 'Over twintig jaar gat in de Philipsdam voor getij de water' Kadijk, Schapenweg en andere polderwegen gesloten Geslaagd aan Albeda college Donderdag 6 februari 2003 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Een groot deel van de polderwegen in de Weihoek gaat dicht voor doorgaand verkeer, maar de drukst bereden rou te Zwarteweg, Roolandsedijk, Bartelmeetweg blijft open. Als het aan de veertig aanwezigen in 't Ouwe Raed'uus ligt, echter alleen voor personenauto's en niet meer voor vrachtwagens. Of dat kan, gaat waterschap Zeeuwse Eilan den in samenspraak met de gemeente en de provincie be spreken. Van de drie oplossingen voor de aanpak van de overlast en onveiligheid van het sluipverkeer werd daar mee een veilige tussenoplossing gekozen. De controle op de nieuwe maximum snelheid van 60 km is dan ook beter uit te voeren. Volledige afsluiting van de Weihoek vonden sommigen te ver gaan, maar de Kadijk open houden, kon weer op tegenstand rekenen. Oud-Vossemeer 'Kleur bekennen onderuit gehaald' Steenbergen groeit nauwelijks Brute oplossing Er is voorlopig nog geen oplossing voor de proble men met de algen in het Krammer/Volkerak en Zoommeer. Pas over twin tig jaar zal er doorspoeling met zout water gaan plaatsvinden als er een gat in de Philipsdam wordt ge maakt. Boeren zouden dan hun zoet water uit de Bies- boseh moeten betrekken. Op korte termijn zal wel het natuurgebied de Ram- megors via een duiker on der de Krabbenkreekweg met de Oostersehelde kun nen worden verbonden. Dat zei bioloog en beleids medewerker P. van der Reest van de provincie op de jaarvergadering van de natuurvereniging Tholen woensdagavond in Meul- vliet. Er waren ruim dertig belangstellenden. Controle politie Türeluur Een half jaar Geen vrachtauto's Succesverhaal Platondes mislukt Stevig onderhandelen Kaaistraat 4, Steenbergen, 0167 - 563 430 Volop gratis parkeergelegenheid. Rammegors verbinden met Krabbenkreek, Weihoek voor berging water M. Stoutjesdijk, Chr. Koopman, A.J. van Spanje, C.P. de Rijke, A.H.J. van de Ven, J.W. v.d. Vate en J.L. van Gorsel (v.l.n.r.) praten met de op de foto onzichtbare wethouder L.J. van Doorn na over de mogelijkheden voor een rondweg bij Oud-Vossemeer, die het sluipverkeer in de Weihoek een halt zou kunnen toeroepen. Districtshoofd wegen C. Slabbe- koorn van waterschap Zeeuwse Ei landen kwam woensdagavond in het Poortvlietse dorpshuis in samen spraak met de bewoners van de Weihoek en andere belangstellen den tot een compromis. De wegen structuur op Tholen is door het ei land gevormd. „Er is sprake van een rondstructuur. Het probleem van Tholen is, dat sommige wegen ver keerd lopen. Dwarsverbindingen maken de situatie lastig. Het ver keer tussen de Oester- en Philips- dam levert overlast op. De Zwarte- weg/Roolandsedijk/Bartelmeetweg trekt veel verkeer aan dat over de Krabbenkreekdam gaat. Wat is als oplossing haalbaar? Hoe kunnen we de irritaties wegnemen. Geef mij motieven wat ik moet kiezen", zo daagde Slabbekoom de aanwezigen uit. Zelf achtte hij de tussenoplossing het meest kansrijk, dus het open houden van de Zwarteweg/Roo- landsedijk/Bartelmeetweg. „Voor de veiligheid, voor prettig wonen en weinig overlast. Met markering, veilige kruispunten en gladheidsbe- strijding kunnen we deze route - die Sint-Philipsland met Sint-Maartens dijk verbindt - dan verbeteren. Het wordt dan een vlot lopende verbin ding, zodat andere wegen minder interessant zijn. De verharding kan dan verbeterd en verbreed worden. Bij het geplande groot onderhoud voor de Roolandsedijk worden al doorgroeistenen in de bermen ge legd. Om de 60 km te stimuleren, komen er plateaus in de Bartelmeet weg", aldus Slabbekoom, waarop één van de aanwezigen reageerde met de opmerking 'springheuvels.' Diverse aanwezigen noemden de si tuatie Onder de Molen te Oud-Vos- semeer de kern van het probleem, waardoor de Weihoek veel sluip verkeer te verwerken krijgt. De offi ciële route van Sint-Maartensdijk naar Sint-Philipsland is immers via de provinciale wegen, waarbij de route Poortvliet/Oud-Vossemeer de dwarsverbinding vormt. Alleen mij den vracht- en personenauto's de Molenweg en Onder de Molen ge zien de barrières die daar liggen. De ChristenUnie stelt de voorgeno men belastingverhoging van het ge meentebestuur voor 2004 ter discus sie. Gezien de negatieve inkomens ontwikkeling als gevolg van een stag nerende economie kan de vraag ge steld worden of die wel verantwoord is, zei A.L. Piet in de commissie mid delen. Hij zou in die commissie op korte ter mijn over het lastenniveau willen pra ten. Maar de CU kreeg slechts steun van D66'er D.P. Suijkerbuijk. Vooral het CDA was kritisch. „Het is een leuk voorstel, en het doet het goed in de krant natuurlijk. Maar u haalt met één pennenstreek Kleur Be kennen onderuit", oordeelde J.P. Bout. Kleur Bekennen is het pro gramma dat alle fracties in de ge meenteraad hebben ondertekend en waarin het beleid voor deze raadspe riode staat mét de bijbehorende geld bedragen. Dat stuk is helder, vond ook de VVD bij monde van F.J. Goossen. „Wij hebben nu geen be hoefte aan een discussie. Dit speelt pas op het moment dat je zicht hebt op de begroting." Een gesprek zo maar in het wilde weg heeft volgens de liberalen geen zin. Ook de SGP wilde tevoren duidelijkheid waarover er gesproken wordt. H. Geluk wees op de breed gesteunde motie van zijn fractie, waarin wordt uitgesproken dat de lasten niet verder verhoogd moe ten worden. Wethouder K.A. He- ijboer reageerde namens het college enigszins verbaasd op de opmerking van Piet. Bij een eerder agendapunt was het collegeprogramma aan de or de en toen werden geen opmerkingen gemaakt over de financiële paragraaf. Het CU-raadslid wilde in discussie gaan, maar commissievoorzitter M.J. Klippel stond dat niet toe: „U komt de volgende vergadering maar met een voorstel." Het inwonertal van onze buurge meente Steenbergen is het afgelo pen jaar nauwelijks gestegen. De Brabantse gemeente kreeg er vier inwoners bij en telt er nu 23.393. Dankzij de natuurlijke groei bleef het inwonertal op peil, want er was vorig jaar een vertrekoverschot van 22 (975 vertrokken tegenover 953 vestigingen). Het geboorteover schot bedroeg 26 (252 geboorten en 226 overlijdens). Steenbergen zelf liep in inwonertal terug, met 49, naar 12.398 inwoners. Nieuw- Vossemeer daalde eveneens licht. Er wonen 2383 mensen, twee min der dan een jaar geleden. De ande re woonkernen groeiden: Kruis land met 25 tot 2285, De Heen met 18 tot 596 en Dinteloord met 12 tot 5731 Die wegversmallingen zijn overi gens op verzoek van de bewoners daar aangelegd. Een rondweg bij Oud-Vossemeer zou de oplossing kunnen zijn, maar Slabbekoom was uit overleg met ambtenaren van de provincie en de gemeente gebleken dat daarvoor op korte termijn geen plannen zijn. „Er is zeker sprake van een samenhang, maar we kun nen geen kaarten op een Vossemeer- se rondweg zetten, want de nood is hoog met verkeersknelpunten in heel de provincie. De rondweg Poortvliet was net op de goede tijd gepland in samenwerking met de ruilverkaveling", aldus Slabbe koom. Voorzitter J.L. van Gorsel van de landinrichtingscommissie Oud-Vos semeer zei dat er wel degelijk met de provincie en het waterschap over een rondweg gesproken is. „Maar we waren 160ste op de lijst. Je moet ook niet vergeten dat er over de rondweg Poortvliet ook 46 jaar ge praat is voordat die er lag. Maar de verkeerssituatie bij Oud-Vossemeer moet een keer opgelost worden", zei Van Gorsel. In de Pelleweg is al een aantal jaren ervaring opgedaan met de afsluiting voor doorgaand verkeer en dat scheelt de helft, zo wist ook Slab bekoom. Daarom gingen er ook wel geluiden op voor de meest ri goureuze oplossing: totale afslui ting van de Weihoek voor door gaand verkeer. „Je kunt niet alles verbieden", zei Slabbekoom. „De route Zwarteweg/Roolandsedijk/ Bartelmeetweg bedient ook mensen die op Tholen werken. En als je dit traject als enige openhoudt, is handhaving ook een stuk eenvoudi ger." Een inwoner van Scherpenis- se viel hem bij. Hij noemde het 'een hele brute oplossing' om de hele Weihoek dicht te gooien. „Voor mensen die naar hun werk moeten, is dit de kortste route. Al leen het vrachtverkeer zou gestopt moeten worden." C.P. de Rijke daarentegen vond dat alle bedrijven en plaatsen goed be reikbaar zijn via de provinciale we gen. Wie de waterschapslasten op brengen, moeten volgens hem ook Van der Reest houdt zich bij de pro vincie bezig met natuur en land schap, natuurontwikkeling en soor tenbeleid. Hij presenteerde de integrale visie Deltawerken waarin het waterbeheer wordt aangepast aan de eisen van deze tijd. Hij belichtte vooral de natuuraspecten in de visie en wees erop dat het Deltaplan na de ramp veel heeft veranderd door af sluiten van zeearmen. De veiligheid stond daarbij voorop, maar er zijn daardoor ook milieuproblemen ont staan, zoals de blauwalgengroei in het Krammer/Volkerak en Zoom meer. Volgens hem is het beheer volop in discussie. „Moeten we kiezen voor een rivierachtig geheel en de Rijn en Maas voor een deel af laten water en op de Zeeuwse wateren of halen we de zee naar binnen?" Volgens de bioloog heeft het geen zin om de grote rivieren die nu via de Nieuwe Waterweg en het Haringvliet naar de Noordzee stromen, in de Zeeuwse wateren uit te laten stro men. „Daar is te weinig rivierwater voor. We kunnen onvoldoende aftap pen. De invloed moet constant zijn. Ook in droge periodes. Dat gaat niet, dan zouden het IJsselmeer en Rotter dam te weinig water krijgen. Het is beter om te kiezen voor een estuarie- ne benadering en processen te her stellen die te zwak zijn geworden." Volgens Van der Reest zou verster king van de zeewering kunnen plaatsvinden via aanslibbing, duin- aangroei en zand dat blijft liggen. Met dit dynamisch kustbeheer zal geëxperimenteerd worden. Was de Oostersehelde voor de aan meer over de polderwegen te ver tellen hebben. „Door de Philips- en Oesterdam is de situatie gewij zigd"; zei Slabbekoom. „Dat straft zichzelf nu af. We wonen hier, maar werken daar. De naar zichzelf toe- gerichte wegenstructuur op Tholen heeft de ontwikkeling van de laatste vijftig jaar niet kunnen bijhouden." De Rijke wees echter op de prak tijk, dat er nu vrachtwagens door de Weihoek komen, die vanuit het ha vengebied van Antwerpen naar Flakkee moeten." K. Saris pleitte ervoor 'om de Oes ter- naar de Philipsdam op een ver standige manier' door te trekken. „Dan ontlast je de sluipwegen en je dient een economisch doel. Wet houder Heijboer is hier ook voor stander van", aldus Saris. Daaren tegen pleitte J.L. van Gorsel ervoor om 'paal en perk te stellen aan het doorgaand verkeer van de Oester- leg van de compartimenteringsdam- men nog een estuarium (menging van getijdewater met rivierwater), nu is alleen de Westerschelde nog zo'n gebied, met getijdeinvloed tot in Gent. De omslag in het beheer laat zich al op sommige plaatsen zien. Zo wordt er gewerkt aan het inlaten van zee water in het Veerse meer dat via de Schenge weer in de Oostersehelde terecht komt. Om de problemen in de Krammer/Volkerak en het Zoom meer te verhelpen, moet er volgens Van der Reest zoveel zeewater bin nen worden gelaten dat er 1 tot an derhalve meter getijdebeweging ont staat. „Dat is nodig voor voldoende verversing. Het meer kan daardoor weer gezond worden. En de Slikken van de Heen worden weer schor ren." In het Rammegors getijdewater toe laten is volgens hem het simpelst. Dat kan via een duiker van ongeveer naar de Philipsdam.' „Dat sluipver keer dien je te blokkeren. Ook de Vrouwendijk moet daarom dicht voor doorgaand verkeer." Bij de afsluiting van een groot deel van de Weihoek voor doorgaand verkeer en invoering van 60 km als maximum snelheid hoort ook hand having door de politie. Iemand noemde een controle van één keer per maand 'een lachertje.' Volgens hoofdingeland Chr. Koopman van het waterschap Zeeuwse Eilanden is er 'gebrek aan politie.' Slabbe koom vond dat wat al te gemakke lijk. „Het gemeentebestuur heeft invloed op de politie en die kan pri oriteiten stellen. We moeten niet dramatisch doen over het gebrek aan politie, het is een kwestie van voorrang geven aan knelpunten. Er tien meter breedte onder de Krab benkreekdam ten noorden van de werkhaven, zodat de oude loop van de Eendracht wordt gevolgd. Hij toonde een tekening waarin het na tuurgebied voor een groot deel was volgelopen. Daarop was ook te zien dat een deel van de Prins Hendrik polder op Sint-Philipsland (tussen de Campweg en de weg naar de Philips dam) was opgenomen in het geheel. Dit plan past volgens Van der Reest goed in het natuurproject Tureluur waarin brakke natuurgebieden wor den gecreëerd, zoals in de Scherpe- nissepolder en de Van Haaftenpolder. In deze moerassige gebieden gedijen weer andere vogels, zoals de roer domp, baardmannetje, lepelaar en blauwborst. Volgens Van der Reest wordt met de maatregelen de veiligheid gediend. circuleren plannen bij de politie waarin het buitengebied helemaal niet aan bod komt. Het is toch te zot, dat de minister aan het water schap vraagt om 60 km wegen in te stellen en dat de handhaving stropt. Wij vragen aandacht voor verkeers handhaving op smalle wegen. Het waterschap zal de politie daarop wijzen." Slabbekoom zei ook, dat het hele project Duurzaam Veilig ter discus sie staat. „Het kost teveel en de leefbaarheid staat onder druk. Vuil niswagens en verhuisauto's kunnen door de drempels niet meer in de dorpen komen." Eén van de aanwezigen merkte op, dat er teveel hooi op de vork geno men wordt door allerlei andere za gen erbij te betrekken. De overlast van het sluipverkeer door de Wei hoek moet aangepakt worden. „Daar hebben wij 2,5 jaar geleden vindt er door deze ingrepen een eco logisch herstel plaats, komen er eco nomische kansen (recreatie) en wordt het landschap er aantrekkelij ker op. De keerzijde is dat de zoetwater voorziening voor de landbouw verlo ren gaat, dat er wegen opgeofferd moeten worden en dat de afwatering van vervuild water uit West-Brabant in de zeearmen terecht komt. Een alternatief voor de zoetwater voorziening is volgens Van der Reest het water uit de Biesbosch betrek ken. Voor al deze ingrepen is veel geld nodig. Daarvoor moeten oplos singen worden bedacht, zei hij. Bij extreme regenval zouden een aantal polders dienst kunnen doen als bergingsgebied. Natuurgebieden zouden daarvoor gebruikt kunnen worden, maar ook de Weihoek in het midden van het eiland. „Het is nu al een probleemgebied. Alleen zal er een ander grondgebruik moeten al voor gepleit. Hoe lang duurt het nog?", zei een bewoner van de Schapenweg. „Een half jaar", luidde het ant woord van Slabbekoom. „Het dage lijks bestuur van het waterschap gaat eerst wikken en wegen nadat het voorstel voor het verkeersbesluit gereed is. Dat kost anderhalve maand. Daarna ligt het besluit zes wegen ter inzage. Er zullen onge twijfeld bezwaren zijn. Inmiddels kunnen we ook de borden bestellen voor 60 km en bestemmingsver keer." Een aantal aanwezigen was ver bolgen, dat men niet persoonlijk voor de bijeenkomst in 't Ouwe Raed'uus uitgenodigd was. „Wij wonen al 22 jaar aan de Kadijk en je ligt om vier uur 's nachts te dende- plaatsvinden. Niet langer akkerbouw en veehouderij, maar waterberging. Dit wordt serieus overwogen." De reacties op het relaas van Van der Reest waren verdeeld. Volgens S. Verjaal was er niets nieuws onder de zon. En werd alles weer in de oude staat teruggebracht. Maar daar was de spreker het niet mee eens: „Nee, de voorzieningen zoals de dammen blijven bestaan, maar we willen alle belangen dienen. We kunnen nooit de natuurlijke situatie volledig terug brengen. Het gaat om een verfij ningsslag." De maatregelen die nu genomen worden om het afkalven van de schorren en slikken tegen te gaan bij de Rumoirtschorren noemde hij tij delijke maatregelen. „Het afkalven kan alleen worden tegengegaan als er meer water langs komt dat voor opslibbing zorgt en via de rivieren die sedimenten aanvoeren." Het doorspoelen van Krammer/ Vol- ren in je bed", zo werd het belang van een verbod voor sluipverkeer aangegeven. Ook een bewoonster van de Engelaarsdijk klaagde geen uitnodiging te hebben ontvangen. Slabbekoom vertelde, dat het water schap 120 brieven had gestuurd aan belanghebbenden die bekend wa ren. De discussie over de te kiezen op lossing ging door in het Poortvlietse dorpshuis. „Wordt het de heel ambi tieuze variant 1 van totale afsluiting van de Weihoek voor doorgaand verkeer. Of zetten we de deur op een kier met variant 2 of kiezen we variant 3 (ook de Kadijk open) met twee kieren", bracht Slabbekoom naar voren. „De kortste weg die sommigen wil len, veroorzaakt overlast. Laat men een minuutje omrijden. Waar maken we ons druk om", zei een aanwezi ge. „Ze kunnen gerust een kwartier omrijden. Het gedrag moet veran derd worden. Je moet dus hoog in zetten en haar het meest ideale stre ven: een autoluwe Weihoek", aldus een ander. „Als je het middengebied helemaal dicht gooit, dan krijg je bezwaren", vermoedde weer ie mand anders. De inwoner van Scherpenisse die voor open houden pleitte, vond dat er met de 580 an dere belanghebbenden die volgens de telling de route Zwarteweg ne men, ook rekening gehouden moet worden. Uiteindelijk bleek de meerderheid te kunnen leven met het open hou den van de Zwarteweg/Roolandse- dijk/Bartelmeetweeg. Maar alleen voor personenauto's. „Ze zullen het niet leuk vinden, maar vrachtwa gens moeten over de provinciale wegen rijden in plaats van over smalle polderwegen", zei een aan wezige. Slabbekoom zei niet alleen als waterschap te durven beslissen over het afsluiten van de hele Wei hoek voor doorgaand vrachtverkeer. „Daarvoor zullen we de gemeente raad van Tholen om een oordeel vragen. Met kracht moeten we ook een studie uitvoeren naar de rol van het vrachtverkeer op Tholen. Tur ven en studeren hoort er ook zeker bij. Dan moeten we dat hier weer bespreken en naar de ideeën van de bewoners luisteren. Maar we moe ten alvast ervaring gaan opdoen met variant 2 en de aanpassingen (kruis punten verbeteren, markeringen aanbrengen, e.d.) gefaseerd uitvoe ren.", aldus Slabbekoom. W. de Rijke vond, dat de officiële verbinding tussen Oud-Vossemeer en Poortvliet via de Kadijk en Dui- vekeetseweg veel te weinig gebruikt wordt. „De provincie heeft het ei land Tholen met problemen opge zadeld door Onder de Molen in Oud-Vossemeer vol met hobbels te leggen." Slabbekoom kon hem ech ter geen hoop op verbetering geven. „Er zit geen muziek in Oud-Vosse meer." kerak en Zoommeer zal nog twintig jaar duren, zei Van der Reest. „Waar praten we dan over?,, zei tuinder E. Rietkerk die betrokken is bij het zoetwaterproject op Tholen. Volgens Van der Reest is de discussie over de toekomst die nu wordt gevoerd, ech ter fundamenteel. „Een stapje naar de nieuwe situatie. Over 20 jaar zul je zien dat er een opening in de Phi lipsdam zit." Volgens akkerbouwer J. van der Wel uit Tholen kosten de plannen veel geld. En dat is door de Zeeuwen met ruim 350.000 inwoners niet op te brengen. „Alleen die duiker bij het Rammegors kan gelegd worden. Dan is het geld op." Hij vond ook dat er te weinig gezocht wordt naar andere oplossingen tegen de blauwalgen (een proef met het inzetten van mos sels). Zelf had hij jarenlang aan de Rotte gewoond. Aan stilstaand water waar die problemen zich helemaal niet voordeden, zo vertelde hij. Van der Reest antwoordde dat het nu 'bakken met geld kost om de blauw algen aan te pakken.' „Alle maatre gelen die tot nu toe zijn genomen, hebben niet gewerkt." Van der Wel herinnerde er ook aan dat er een proef zou worden geno- C.P. de Rijke merkte op, dat het sluipverkeer in de Weihoek zo ge vaarlijk is voor de verkeersveilig heid omdat de automobilisten 's morgens te laat van huis gaan op weg naar hun werk en 's avonds weer snel terug willen zijn. „Tegen instelling van een maximum snel heid van 60 km kan toch niemand bezwaar hebben", meende J.L. van Gorsel. Volgens een aantal aanwezigen is sinds de aanleg van de twee platon des op de Paasdijk weg/B ram Groe- newegeweg het sluipverkeer ook toegenomen. Vooral vrachtwagens mijden die obstakels tussen Poort vliet en Sint-Annaland en kiezen al ternatieve routes over de smalle pol derwegen. „En die vrachtwagens gaan niet opzij, in de berm", zo werd opgemerkt. Loonwerker M. Hage noemde de platondes 'ondingen.' „Er kan nog geen kinderwagen langs. Dat had allemaal veel ruimer gemoeten." Slabbekoom erkende dat de door zijn eigen waterschap aangelegde platondes geen succes blijken te zijn. „We wilden onze nek uitste ken, maar de platondes zijn een slag te klein. We wilden veel voor wei nig euro's. De platondes geven me de aanleiding tot het probleem dat we vanavond bespreken. Het vrachtverkeer is verjaagd. Dat is een zware les, maar ik kan er niets meer aan doen. Er zit een zekere spanning in de diverse maatregelen. Dat is ook zo met de drie oplossin gen voor het sluipverkeer. Hoe groot is het draagvlak om de hele deur dicht te trekken? Tholen moet niet alleen wonen, maar ook wer ken. Het is moeilijk om flink te we zen, ja het is keihard knokken tegen elkaar", zei Slabbekoom. Gewezen werd nog op het feit, dat er ook verkeer (zowel personeelsle den als vrachtwagens) voor de twee grote bedrijven in Poortvliet (Bu- delpack en Bouman-Potter) door de Weihoek rijden, o.a. via de Scha penweg. Volgens Slabbekoom is dat geen bestemmingsverkeer, want die ondernemingen liggen niet aan de Schapenweg. „Gezien die economi sche activiteiten wil ik wel de ge meente raadplegen voordat we de Zwarteweg/Roolandsedijk/Bartel- meetweg afsluiten voor vrachtver keer. We moeten de problematiek breder bezien en proberen om een nieuw evenwicht te vinden. En wanneer we wegen voor het door gaand verkeer sluiten, betekent dat ook mensen horen en inspraak ge ven. Als eventuele bezwaarmakers echter geen opschortende werking aan de rechter vragen, gaan we de nieuwe borden wel bestellen", zei Slabbekoom. „Het waterschap moet stevig onderhandelen", was de boodschap van C.P. de Rijke. men met een geringe doorspoeling. Daar is wel op gestudeerd, maar het experiment is niet uitgevoerd. Vol gens Van der Reest is berekend dat hier geen goede resulaten van zijn te verwachten. P. Blokpoel had ook zo zijn twijfels. „Het plan lijkt zo'n succesverhaal. Tien jaar geleden wisten we het goed. Nu weten we het ook weer zo goed." Een ander noemde het ver haal getuigen van een 'ontstellende maakbaarheid.' Volgens Van der Reest verkeert het allemaal nog in de babyfase. „Er moet nog zoveel gebeuren." Meer info op www.deltainzicht.nl De volgende Thoolse leerlingen zijn aan het Albeda college te Oude Tonge geslaagd voor het examen mbo-economie: Carine van Herk uit Anna Jacobapolder, Suzanne Rei- nerman uit Oud-Vossemeer en An- tal Joppe uit Scherpenisse. In totaal slaagden 39 leerlingen voor de op leiding. Zij kregen het diploma boekhoudkundig medewerker en administrateur of commercieel me dewerker banken en verzekeringen. Advertentie I.M. Natuurgebied Rammegors tussen Oud-Vossemeer en Sint-Philipsland is geliefd bij schaatsers, maar als er een duiker naast de Krabbenkreek wordt gelegd, zal het gedaan zijn met de schaatspret.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 11