Auteur niet omstreden, maar 'controversieel' VAKGARAGE® HUIJSER ESKES Ziehier ons lijstje met goede voornemens! Laatste kerstconcert in Sakofahal Vrijstelling vragen voor de Sportlaan Faasen a Oud-Fluplander maakt studie over Belgenkamp AUTOBEDRIJF VAN DER HAVE Voor Mazda en andere merken nieuwe automobielen Sluiting Betho in Tholen: ,Dit kunnen we niet pikken' Vrijdag 27 december 2002 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Nuis: Geen ruis meer over Slager GEEN ANDER MERK www.vakgaragevandaalen.nl keuze uit meer dan 300 occasions Lever uw oplossing in vóór zaterdag 12 januari dan maakt ukans op 1 van de 10 prijzen Autobedrijf Voor al uw autoschades... naar autoschade STANDOX Energieweg 25, 4691 SE Tholen Tel. 0166-606630 Fax 0166-606790 naar Autobedrijf Ohmstraat 2 Tholen Opgeklaard Winkelbestemming Ontknoping Uitgesloten Onmogelijk De uit Sint-Philipsland af komstige A.L. Reijngoudt is eerder dit jaar aan de universiteit van Utrecht ge slaagd voor de studie poli tieke geschiedenis. Zijn af studeerscriptie wijdde hij aan het interneringskamp voor Belgische militairen dat tijdens de Eerste We reldoorlog ingericht was in Harderwijk. De in Ermelo wonende Reijngoudt be gon zijn studie nadat hij in 1996 afscheid had geno men als directeur van een basisschool. Geen frontstreep Militairen 1914-1918 geïnterneerd in Harderwijk Snelle motorboot beboet met 100 euro Het gemeentebestuur heeft nooit beweerd dat Kees Slager als beoogd auteur van een boek over de ramp op Tholen omstreden zou zijn. Dat zei burgemeester W. Nuis maandagavond in de gemeenteraad op vragen van PvdA-er M.A.J. van der Linde. Wel hebben de burgemeester van di verse kanten berichten bereikt dat Slager 'wat controversieel' was (te genspraak oproepend). En dat is volgens hem iets anders dan omstre den. En het bestuur van de heemkundige vereniging heeft verzuimd om op tijd een begroting in te dienen voor de uitgave van het boek. Van der Linde wilde in het openbaar een reactie van de burgemeester op berichten in de media. In onze krant was Slager omstreden genoemd, in de PZC had de burgemeester gezegd dat een en ander op een misverstand berustte. Van der Linde: „Slager is bekend van zijn boek over de ge schiedenis van de landarbeiders in deze regio. Daar heeft hij veel waar dering van ondervonden. Er zijn ver velende kwalificaties aan zijn adres gericht. Wij vragen om reacties van uw kant." Nuis wilde dat wel doen. Hij nam er de tijd voor en schetste de voorge schiedenis. Dat gemeentesecretaris S. Nieuwkoop in de aanloop tot de her denking van de ramp in 2003 het idee opperde een boek over Tholen te la ten maken. „Dat is bij de heemkundi ge vereniging, toen in oprichting, weggelegd. Er is een oriënterend ge sprek geweest met Nieuwkoop, Sla ger, voorzitter Wielinga van de heem kundekring en mij. Er zijn toen geen afspraken gemaakt maar de heem kundekring is alleen gevraagd het verder uit te werken. Het prijskaartje kenden we niet." En dat werd ook later niet bekend, zei Nuis. „Met alle respect voor de heemkundekring. Daar is het bij ge bleven. Toen we een paar weken ge leden weer bijeenkwamen konden we de begrotingen van de werkgroe- m Telefoon 0166-672546 Mercedes 300 SL full options CD CD CO zilver 23.850,- MercedesC180Elegance 1996 zilver 11.950,- Mercedes Cl 80 nw. model 1998 roodmet. 11.700,- Opel Frontera 4x4, (gr. kent.) ..1993 6.650,- Renault Clio Diesel 1994 blauw 3.550,- VWCorradoG60 zwartmet. 3.600,- Ford Sierra stationcar 21, D0HC .1993 2.100,- Pontiac Transporter, 7-pers. 1991 3.900,- Toyota Celica ..1991 rood 4.650,- Toyota Celica 199? groenmet. 4.350,- Hyundai Lantra 1800 GTi 1993 groenmet. 1.850,- Dodge Caravan 8-pers 1991 wit 2.850,- Mercedes Camper 207 2.250,- Rover 111 1998 rood 2.850,- VW GTi 1991 paarsmet. 2.850,- Mazda 323 4-drs 1992 blauwmet. 2.950,- Prins Reinierstraat 6-8, Steenbergen Tel. 0167-563291 Gratis vervangend vervoer beschikbaar Tel. 0166-603682/603304 BENZINE-AUTO'S BOUWJAAR EURO I Audi 80 1.8S, l.m. velgen, grijs metallic, 175.000km 11/'91 3.500 Audi A4 1.6i, 74 kW, 4-deurs, groenmet. LM-velgen, elektr. ramen, ABS, stuurbekr. 105.000km 07/'96 9.750 Citroen Xsara 1.4 i -16V, 5-deurs, stuurbekr. blauw met., 72.000 km 06/'97 7.250 Ford Fiesta l.li CLX, 3-deurs, stuurbekr. blauwmetallic, 72.000 km 06/'97 4.750 Ford Ka 1.3i, rood, 55.000 km zie foto 08/'98 6.950 Ford Escort 1.6i 16V, 5-deurs, groen met. 78.000km Ql/'94 4.500 Ford Escort 1.6i 16V CL, 3-deurs, rood, 109.000km 01/'94 4.500 Ford Focus 1.6i-16V, stuurbekr. zilvermet. 5-deurs, elektr.ramen, radio/cd, 31.000 km 09/'99 12.950 Honda Civic 1.5i-V-tec, rood metallic, 5-deurs, 70.000 km 09/'97 8.350 Mazda 323 HB 1.3i Sport, rood, 36.000km 05/'95 6.750 Mazda 626 1.8 'Ambition', blauw metallic, airco, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, airbag, eiektr.spiegels, 66.000 km 06/'97 8.150 Mercedes C200 Classic, 4 deurs, groenmet. stuurbekr. elektr. ramen/spiegels, 96.000 km 08/'96 13.500 Opel Corsa 1.0i-16V, rood metallic, 37.000km 09/'97 7.200 Opel Corsa 1.4i Swing, brons metallic, 33.000km 07/'96 7.250 Opel Corsa 1.4i, 5-deurs, rood, 62.000km 10/'95 5.850 Opel Corsa 1.2i-16V Strada, groen metallic, stuurbekrachtiging, zonnedak, LM-velgen, centrale vergr. dakspoiler, 60.000 km 12P98 7.950 Opel Corsa 1.2i-16V Strada, stuurbekr. airco, 3e remlicht, blauwmetallic 10/'99 8.950 Opel Astra 1.6i-16V Club, 5-deurs, blauwmet. zonnedak, stuurbekr. 53.000 km 07/'99 11.750 Peugeot 106 Accent, 3-deurs, groenmet. 48.000km 02/'98 9.450 Peugeot 205 Accent, rood, 130.000km 10/'91 2.000 Peugeot 406 SR, 4-deurs, blauwmet. 57.000km 02/'98 9.450 Renault TVvingo 1.2i, 3-deurs, blauw metalüc, 46.000 km 03/'97 6.350 Renault TVvingo Helios, 3-deurs, airco, stuurbekr. zilvermet. 22.500km 03/'02 9.850 Seat Ibiza, 3-deurs, rood, LM-velgen, spoiler, derde remlicht, 98.000 km 05/'96 6.300 Toyota Starlet 1.3116V GLI, 3-deurs, stuurbekr. zilvermet. 55.000km 09/'96 6.750 VW Vento 1.61 CL, 4-deurs, groen metallic, 66.000 km, l.m. velgen 05/'96 7.250 VW Golf 1.6 CL 'Rolling Stones', groen metallic, LM-velgen, stuurbekrachtiging, dakspoiler, 80.000 km 04/'97 7.250 AUTOMAAT VW Golf 1.6i automaat, 5-deurs, zilver metallic, stuurbekr. schuifdak, c. vergr. trekhaak, 39.000km 03/'99 13.600 GRIJS KENTEKEN EXCLUSIEF BTW Citroen Jumper 1.9 diesel 27C, stuurbekrachtiging, wit, 79.000 km 06/'99 8.700 STATIONWAGON DIESEL VW Golf Variant 1.9 TDI66 kw (diesel), comfortline, zilveigrijsmet. 78.000 km 07/'99 15.250 DIESEL VW Golf diesel, 5-deurs, groen metallic, 138.000 km, stuurbekr. l.m. velgen 04/'97 9.500 Ford Escort 1.8 diesel, rood, 5-deurs, 165.000 km 06/'94 3.500 MPV Opel Agila 1.2i-16V Elegance, LM-velgen, stuurbekr. airco, blauwmet. 40.000 km 08/'00 9.500 Opel Zafira 2.0 diesel Comfort, c. vergr. stuurbekr. elektr. ramen/spiegels, blauw 03/'99 18.200 Renault Megane Scenic 1.6 i Aida, grijsmet. mistlampen, stuurbekr. 5T.000 km 02/'99 14.850 Hyundai Atoz 1.0 Multi, zwart, 34.000 km 03/00 6.850 NB Aan deze advertentie kunnen geen rechten worden ontleend. ROUTEKAARTJE AFLEVERKOSTEN 204 BOVAG-garan- MiddeUwrm» tie 1 jaar APK UITGELICHT Renault TVvingo Helios, gebouwd in maart 2002. Vraagprijs: 9.850. Uitgerust met 3 deuren, een airco en stuurbekrachtiging. Mooi zil ver metallic, en met 22.500km mooi ingereden. www.autovdhave.nl www.autovdhave.nl - AANSCHAF - ONDERHOUD BRANDSTOF - WASSEN - Molenweg 75, Oosterland (N59 Afslag Oosterland, bij het BP-tankstation) 161.0111 - 641743 pen in Stavenisse en Sint-Philipsland positief waarderen. Toen vroeg Wie linga naar zijn bijdrage voor het boek. Maar wij hadden geen begro ting gezien. Dat is op zijn beloop ge laten. Dat betreur ik wel." Nuis legde ook uit, dat hem van di verse kanten berichten hadden be reikt over de keuze van de auteur. „Moet dat wel Slager zijn? Voor sommige groeperingen was hij wat controversieel. Maar dat heb ik niet namens de gemeente of het gemeen tebestuur gezegd. Zo is dat wel opge pakt. Dat betreur ik. Dat is volstrekt niet aan de orde. Het college heeft geen besluit genomen omdat er geen begroting was." De berichtgeving was volgens hem bezijden de waarheid. Nuis heeft Sla ger daarna 'langdurig gesproken' om 'dit vervelende voorval uit de wereld te helpen.' „Tussen Slager en het col lege is volstrekt geen meningsver schil. Dat hij hier en daar wat contro versieel overkomt, heeft hij niet weerlegd. Dat het gemeentebestuur dat gezegd zou hebben, is een ander geval. Daar is geen ruis meer over." Verder bleek volgens de burgemees ter dat het Slager wel goed uitkomt om het boek nu niet te schrijven om dat hij naar Tholen verhuist. Of er nog een boek over de ramp op Tho len komt, weet Nuis niet. „Ik heb van de heemkundekring nog geen ant woord gekregen, maar ik heb wel be grepen dat het wellicht in een later stadium gerealiseerd wordt. Als het verzoek komt, zullen we dat bekij ken. Voor mijn gevoel zou het wel aardig zijn." Van der Linde was tevreden met de uitleg. En was blij dat de lucht tussen Slager en de gemeente opgeklaard was. „Het is toch een stuk achterklap geweest. Laat de mensen het dan bij de naam noemen. Dan kan Slager ook reageren." Nuis: „We hebben afstand genomen van de betiteling dat hij namens de gemeente omstreden zou zijn." Pierre van Broekhoven (achter het presentatieduo) genoot van zijn laatste kerstconcert in de Sakofahal met links Leo Vroegop en Jacqueline Heijboer. Muziekvereniging Accelerando uit Sint-Annaland gaf zaterdag avond voor het laatst een kerst concert in de Sakofahal, het eigen repetitielokaal aan de Bierens- straat. Volgend jaar zal het kerst concert in de Wellevaete plaats vinden en dan zijn er mo gelijkheden om de opzet te ver ruimen met o.a. medewerking van een koor. In de Sakofahal is met 50 muzikanten en 150 luiste raars het maximum bereikt. De fanfare kijkt ook uit naar de nieuwe accommodatie die samen met tafeltennisvereniging Smash wordt verwezenlijkt, maar die is volgend jaar december nog niet klaar. Het kerstconcert o.l.v. Pierre van Broekhoven werd gepresenteerd door een duo: Leo Vroegop en Jacqueline Heijboer, die tijdelijk niet mee konden spelen, maar nu toch een taak kregen. Voor en na de pauze was er een gevarieerd programma met muziek en sa menzang. Imanda van Vossen verliet even de fanfare bij het lar go van Vivaldi uit De vier jaarge tijden om achter de gerestaureer de piano als solist medewerking te verlenen. Voorzitter Jack Westdorp keek terug op 'een heel goed concert na een zeer moeilijk jaar.' Vice-voorzitter Jacco Goedege- buure bedankte het presentatie duo en de dirigent met een atten tie, waarna voorzitter Jack Westdorp het programma voor 2003 presenteerde. Zaterdag 15 februari een smartlappenfestival met talentenshow. Zaterdag 1 maart een lampionoptocht en vrijdag 11 april de jaaruitvoering met als thema 'Werk in uitvoe ring.' Dat slaat dan op de bouw van het nieuwe repetitielokaal. „Hopelijk lukt dat in 2004. Hier voor hebben we volgend jaar di verse acties in petto", zei de voor zitter van de koninklijke fanfare Accelerando uit Sint-Annaland tijdens het laatste kerstconcert in de Sakofahal. VERVOLG VAN VOORPAGINA De VVD liet bij monde van F.J. Goossen meteen weten het amende ment te ondersteunen. De voorstan ders van een Aldi-vestiging aan de Sportlaan brachten via L. Blom (Pv dA) de wet op de ruimtelijke orde ning in stelling. Blom had eerder aangegeven dat wat zijn fractie be treft Lidl aan de Markt kon komen omdat dat sneller kon worden uitge voerd en omdat het mkb-rapport aan beveelt om winkels in het centrum te concentreren. „Maar de telefoon heeft niet stil gestaan. Ik kreeg onge vraagd juridisch advies. Volgens arti kel 19, lid 3 en artikel 20 lid 1 van de wet op de ruimtelijke ordening blijkt dat de provincie geen toestemming hoeft te geven voor een discounter aan de Sportlaan. Zij kan vrijstelling verlenen via een algemene maatregel van bestuur. Wat is nu waar?" Verder verbaasde hij zich over de op stelling van de CU omdat deze frac tie volgens hem eerst het mkb-rap- port steunde en nu daarvan afwijkt. A.L. Piet (CU) verdedigde de opstel ling door erop te wijzen dat zijn frac tie met het rapport had ingestemd, maar met een voorbehoud. Namelijk dat de verkeerssituatie nader zou moeten worden bezien als winkels zich in het kemwinkelgebied willen vestigen. Blom wees erop dat concentratie van winkels de leefbaarheid van het dorp ten goede komt, iets wat het rapport ook stelt. „Als je de supermarkt naar de Sportlaan laat gaan, dan heeft dat gevolgen voor de leefbaarheid." Piet wees op de situatie in Tholen waar gestreefd wordt om Cl000 en AH verder uit het centrum en de woon wijk te brengen. Over de mogelijke overlast van het verkeer bij een vestiging van de Lidl en de Spar in het centrum is geen on derzoek verricht, zo stelde Blom vast. M. Ligtendag-Quist (CDA) noemde het onbegrijpelijk dat er in de smalstad eenzelfde situatie wordt gecreeërd als in Tholen. „Kiezen voor snelheid kan de verkeerde be slissing opleveren." P.W.J. Hoek (SGP) bleek ook gevoe lig voor mogelijke verkeersoverlast. Zijn fractie stond vierkant achter het mkb-rapport, dat door de midden stand breed wordt gesteund, zo zei hij. „Maar het college moet goed be kijken of een discount op de Markt mogelijk is. We zien wel problemen met het bevoorraden. Dan is de twee de optie de Sportlaan." Hij stelde voor eerst een onderzoek te laten verrichten naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid. Wethouder K.A. Heijboer bleef erbij dat de procedure voor de Lidl op de Markt het snelst kan worden doorlo pen. Het pand van Van Houte heeft een winkelbestemming. Maar Blom interrumpeerde. „Nee, met het arti kel 19 en 20 kan het aan de Sportlaan sneller." Volgens de wethouder is dat niet het geval. En zal er voor de Sportlaan een vrijstelling gevraagd moeten worden bij gedeputeerde sta ten. Artikel 19 kan alleen worden toegepast als er geen enkele verande ring aan het gebouw plaatsvindt, zonder verbouwing, zei hij. Maar volgens Blom was daarvoor artikel 20 weer bruikbaar. Dat bestreed Heijboer weer omdat de loods, nu met opslag van stro, van functie ver anderen moet als er een discounter in komt. „Maar als dat niet groter is dan 1500 m2 dan mag je dat als gemeente zelf standig wijzigen," zei Blom. Met twee artikelen in de hand moet dat volgens hem geen probleem zijn. „Wilt u dit niet of vindt u dat dit niet kan?" Op die vraag ging Heijboer niet di rect in. Wel moet er volgens hem verschil gemaakt worden tussen ge bruik van het gebouw en verbou wing. „En een verbouwing is niet via artikel 19, lid drie mogelijk." Op de Markt is er wel meer plaats voor auto's, zo zei hij. „Na de gele kaartactie tegen langparkeerders was er de volgende dag volop ruimte." Die opmerking werd met enig hoon gelach op de tribune ontvangen. Hij wees er verder op dat het college de richtlijnen van de raad volgt. En die had de aanbevelingen van het mkb- rapport omarmd. Hij zegde toe dat de 'verkeersdruk' onderzocht zou kun nen worden als de keus op de Markt valt. „Dat zal zeker gebeuren als er een aanvraag voor een vestiging komt." In de tweede termijn bleek ook het ABT gevoelig voor de verkeerspro blematiek. „Het mkb-rapport hebben we raadsbreed ondersteund, nu wij ken we daarvan af," stelde J.J.P.A. Boulogne. „Maar het aantal ver keersbewegingen moet onderzocht worden. Ook de Spar moet in het ge heel betrokken worden." Blom noemde het een lastige kwes tie. De smalstad heeft volgens het mkb-rapport een stimulans nodig. „Maar dan wordt er gesproken over kleinschalige detailhandel. En deze discounter is niet kleinschalig. De verkeersproblematiek en de school moesten volgens hem meegenomen worden in de afweging. Hij zei dat hij het te gemakkelijk vond om de Sportlaan maar aan te wijzen als ves tigingsplaats voor een prijsstunter en niks te doen aan de leefbaarheid van het centrum. „Maar ik heb weinig re den om de discount op de Sportlaan tegen te houden." Hoek wilde nader overleg. Burge meester W. Nuis schorste de verga dering. Er volgde koortsachtig over leg want de fracties was maar vijf minuten gegund. Dat liep uit. Raads leden liepen over en weer. Er werd gesleuteld aan de tekst van het amen dement. Voorzitter C. van Koeverin- ge van de Thoolse middenstandsfe deratie sprak met de wethouder en gemeentesecretaris S. Nieuwkoop. Bij de wc's was het druk. Iedereen wachtte in spanning op de ontkno ping. De SGP was eruit. Hoek zei niet te willen kiezen tussen de Markt en de Sportlaan en schaarde zich achter het standpunt van de PvdA om de Sport laan open te houden. „Dat is de enige haalbare oplossing." Het amendement werd drastisch ge wijzigd: het besluit om de visie vast te stellen werd louter aangevuld met de tekst: 'met dien verstande dat een vestiging van food-discount/super- markten aan de Sportlaan mogelijk dient te zijn.' Wat er dan op de Markt gebeurt, laten de fracties over aan de marktpartijen, zei Hoek. Toen Nuis vroeg wie het amende ment wilde steunen, staken alle raadsleden een hand op. „Yes'„ riep mevrouw C. de Beuckelaer van het actiecomité De Doordrammers op de publieke tribune. VERVOLG VAN VOORPAGINA De vraag is of het bestuur van het reïntegratiebedrijf Zeeland zorgvul dig is geweest. Uittreden uit de regeling kan, maar dat heeft verstrekkende gevolgen. Nu de samenwerking opzeggen, be tekent nog twee jaar, tot 2005, lid blijven. Gebeurt het opzeggen vol gend jaar, dan kan uittreden pas in 2009 plaatsvinden. Financieel kan dat gevolgen hebben: wachtgeldre gelingen, inkomstenderving door het mislopen van orders, verliezen door vervroegde afschrijving ge bouwen en bedrijfsmiddelen. Bo vendien moet de jaarlijkse bijdrage van de gemeente dan nog betaald worden. Samenwerking zoeken met andere sociale werkplaatsen kan, maar het is volgens Van Doorn volstrekt niet duidelijk of dat mogelijk is. Het in eigen beheer nemen van ge subsidieerde arbeid zal tot 'oneven redig veel hogere kosten leiden.' Uittreden is dan volgens b. en w. ei genlijk uitgesloten. Het juridisch aanvechten van het besluit kan alleen tot enige uitstel van het besluit leiden, maar heeft volgens het college onvoldoende kansen op succes. De Betho kan niet op de huidige manier de toe komst in, vindt het college afgaande op Deloitte en Touche die de ver liesgevende vestiging onder de loep nam. Van Doorn riep de raad op 'wel overwogen te werk te gaan en geen onverhaaste stappen te nemen waar van de gevolgen niet te overzien zijn.' Volgens M. Ligtendag-Quist (CDA) moet de gemeente 'alles uit de kast halen' om tot een besluit te komen. J. van den Donker (D66) zei niet te willen meegaan met hel besluit van het algemeen bestuur. Hij stelde voor goed uit te zoeken wat de ge volgen zijn van het uittreden dit jaar nog. En wilde deze week nog over leg met gedeputeerde staten. „Dit kunnen we niet pikken." Hij oogstte applaus van de werknemers van de Betho maar andere raadsleden en wethouder Van Doorn namen af stand van zijn 'gespierde taal'. M.A.J. van der Linde (PvdA): „Daar helpen we de mensen niet mee." Hij schaarde zich achter het CDA om goed te bekijken wat er nog mogelijk is. Ook de SGP was daar voorstander van, zo liet de fractie bij monde van M.J. Klippel weten. P. van Belzen (CU) wilde dat de ge meente al wel 'in principe' uit de gemeenschappelijke regeling stapt voor 31 december. Er zal volgens hem eeen gesprek moeten komen met g.s. om de sluiting van de Be tho uit te kunnen stellen. Die kwam namelijk onverwacht en was niet te voorzien. Volgens het raadslid is er vantevoren te weinig bekend ge maakt over de tekorten bij de vesti ging- R. Ravensteijn (VVD) was het met hem eens. Maar voelde niet voor uittreden. J.J.P.A. Boulogne (ABT) stelde voor het seniorenconvent (fractievoorzitters met wethouder) bijeen te roepen om te bekijken welke stappen er nog ondernomen kunnen worden. Volgens Van Doorn is de gemeente 'tot het uiterste gegaan'. Hij zegde het overleg toe. „Maar de zaak te rugdraaien is onmogelijk." Volgens Van den Donker is er zeker sprake van een geschil. „Niemand is het er mee eens. Kijk of je onder de gemeenschappelijke regeling uit kan. Neem nu een principebesluit, anders zitten we nog tot 2009 te be talen." Maar volgens Nuis heeft uittreden grote gevolgen voor de bedrijfsvoe ring van de Betho. Volgens Klippel staan de werknemers dan op straat. „Bekijk of er sprake is van een ge- 'Het Belgenkamp in Harderwijk 1914-1918' kwam tot stand omdat Reijngoudt wilde onderzoeken of de omstandigheden in Harderwijk beter waren dan in de andere internerings kampen, met name dat in Zeist. Hij komt tot de slotsom dat het leven er allesbehalve prettig was, maar dat het verblijf er naar verhouding aan genaam was doordat de verhoudin gen tussen kampleiding en bewoners redelijk goed was. Na de val van Antwerpen weken zo'n 40.000 Belgische militairen uit naar Nederland, wat ze verkozen boven Duitse krijgsgevangenschap. Ons land was neutraal en plaatste de soldaten daarom in kampen op grond van een artikel uit het Lan- donzijdigheidsverdrag. Ze werden dus geïnterneerd en genoten weinig bewegingsvrijheid, wat voor de Bel gen een bittere teleurstelling was. Daar komt nog bij dat ze in eigen land min of meer als verraders en deserteurs werden beschouwd en dat de eigen regering (in ballingschap in Le Havre) ze praktisch aan hun lot overliet. Zo'n zeven kilometer ten zuidoosten van Harderwijk - op het Beekhuizer- zand - werd een barakkenkamp ge bouwd voor 13.000 militairen. Een houten dorp met kantines, winkels, kerk, schoollokaal, bibliotheek, schouwburg, bioscoop en zelfs een circustent, omgeven door prikkel draad. Reijngoudt beschrijft het le ven en werken in het kamp, dat met hulp van de geïnterneerden zelf was opgebouwd. Hoewel de sfeer in Harderwijk niet al te slecht lijkt te zijn geweest, waren de levensom standigheden er deprimerend en uit zichtloos. Dit met name door het ge brek aan bewegingsvrijheid, de povere materiële voorzieningen en het gedwongen nietsdoen. Toch wer den allerlei activiteiten ontwikkeld op het gebied van ontspanning, cul tuur, scholing en werkverschaffing. Er verscheen zelfs een kampkrant: Inter-Nos-Revue. Het kamp kende bijvoorbeeld een fanfare, een har moniekorps en een symfonieorkest, een Vlaams en een Waals zangkoor. Ook het onderwijs was een succes: bijna 6000 soldaten leerden in Har derwijk lezen en schrijven (in België bestond toen nog geen leerplicht). En ongeveer 4000 werden buiten het kamp tewerkgesteld (bijvoorbeeld in de kolenmijnen in Zuid-Limburg). De meeste soldaten waren dertigers en hadden een gezin. Veel van die gezinnen kwamen eveneens naar ons land en vestigden zich in de buurt van de kampen. In Harderwijk was voor hen bij het station een pas santenhuis ingericht en in de loop van de oorlog werden de gezinsdor pen Heidekamp en Leopoldsdorp gesticht. Verlofregelingen maakten het mogelijk dat de vaders veel tijd bij hun gezin konden doorbrengen. Wat de contacten met de plaatselijke bevolking betreft, daar kwamen slechts zestien 'gemengde' huwelij ken uit voort. Reijngoudt beschrijft verder de politieke ontwikkelingen, de activiteiten van socialisten en fla- mingantisten in het kamp en de me ningsverschillen daarover tussen de Nederlandse en de Belgische over heid. Ook de nasleep komt ter spra ke: het feit dat de teruggekeerde sol daten bijna geen van allen het onder scheidingsteken 'frontstreep' kregen waardoor ze geen recht hadden op een oorlogspensioen. De terugbet aling van de interneringskosten - waartoe België verplicht was op grond van de Conventie van Den Haag - verliep niet gladjes. België probeerde er onderuit te komen en het zou tot 1937 duren eer de reke ning (53 miljoen gulden) vereffend was. Aan het verblijf van Belgische vluchtelingen én geïnterneerden in ons land herinnert niet veel meer. Reijngoudt wijst op het Belgen monument in Amersfoort. In Har derwijk ligt een militair ereveld waar 349 overledenen worden geëerd. Het stadsmuseum bezit een kleine collectie bezienswaar digheden, waaronder een maquet te van het kamp. En in het vlakbij Harderwijk gelegen Staverden staat in de bossen de waarschijn lijk enigste overgebleven barak van het kamp, die daar al 80 jaar in gebruik is als ontspanningszaaltje. De 59-jarige N.I.M.M. uit Drunen heeft bij verstek 100 euro boete ge kregen omdat hij met zijn snelle motorboot niet aan de regels vol deed. De man had tegenover de po litie te water verklaard dat het om een bijboot ging, maar kantonrech ter mr. M.J.M. Klarenbeek vond een 15 pk motor toch een beetje teveel om die rubberboot onder de noemer .bijboot' te scharen. Juridisch viel de boot onder de regels voor snelle motorboten en die had M. overtre den. De officier van justitie eiste 100 euro boete en daarmee was de kantonrechter het vrijdag eens.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 9