Auteur niet omstreden, maar 'controversieel'
VAKGARAGE®
HUIJSER
ESKES
Ziehier ons lijstje met
goede voornemens!
Laatste kerstconcert in Sakofahal
Vrijstelling vragen voor de Sportlaan
Faasen
a
Oud-Fluplander maakt
studie over Belgenkamp
AUTOBEDRIJF VAN DER HAVE
Voor Mazda en
andere merken
nieuwe
automobielen
Sluiting Betho in Tholen:
,Dit kunnen we niet pikken'
Vrijdag 27 december 2002
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Nuis: Geen ruis meer over Slager
GEEN ANDER MERK
www.vakgaragevandaalen.nl
keuze uit meer dan
300 occasions
Lever uw oplossing in
vóór zaterdag
12 januari dan maakt
ukans op
1 van de 10 prijzen
Autobedrijf
Voor al uw
autoschades...
naar
autoschade
STANDOX
Energieweg 25,
4691 SE Tholen
Tel. 0166-606630
Fax 0166-606790
naar
Autobedrijf
Ohmstraat 2
Tholen
Opgeklaard
Winkelbestemming
Ontknoping
Uitgesloten
Onmogelijk
De uit Sint-Philipsland af
komstige A.L. Reijngoudt
is eerder dit jaar aan de
universiteit van Utrecht ge
slaagd voor de studie poli
tieke geschiedenis. Zijn af
studeerscriptie wijdde hij
aan het interneringskamp
voor Belgische militairen
dat tijdens de Eerste We
reldoorlog ingericht was in
Harderwijk. De in Ermelo
wonende Reijngoudt be
gon zijn studie nadat hij in
1996 afscheid had geno
men als directeur van een
basisschool.
Geen frontstreep
Militairen 1914-1918 geïnterneerd in Harderwijk
Snelle motorboot
beboet met 100 euro
Het gemeentebestuur heeft nooit beweerd dat Kees Slager als beoogd
auteur van een boek over de ramp op Tholen omstreden zou zijn. Dat
zei burgemeester W. Nuis maandagavond in de gemeenteraad op vragen
van PvdA-er M.A.J. van der Linde. Wel hebben de burgemeester van di
verse kanten berichten bereikt dat Slager 'wat controversieel' was (te
genspraak oproepend). En dat is volgens hem iets anders dan omstre
den. En het bestuur van de heemkundige vereniging heeft verzuimd om
op tijd een begroting in te dienen voor de uitgave van het boek.
Van der Linde wilde in het openbaar
een reactie van de burgemeester op
berichten in de media. In onze krant
was Slager omstreden genoemd, in
de PZC had de burgemeester gezegd
dat een en ander op een misverstand
berustte. Van der Linde: „Slager is
bekend van zijn boek over de ge
schiedenis van de landarbeiders in
deze regio. Daar heeft hij veel waar
dering van ondervonden. Er zijn ver
velende kwalificaties aan zijn adres
gericht. Wij vragen om reacties van
uw kant."
Nuis wilde dat wel doen. Hij nam er
de tijd voor en schetste de voorge
schiedenis. Dat gemeentesecretaris S.
Nieuwkoop in de aanloop tot de her
denking van de ramp in 2003 het idee
opperde een boek over Tholen te la
ten maken. „Dat is bij de heemkundi
ge vereniging, toen in oprichting,
weggelegd. Er is een oriënterend ge
sprek geweest met Nieuwkoop, Sla
ger, voorzitter Wielinga van de heem
kundekring en mij. Er zijn toen geen
afspraken gemaakt maar de heem
kundekring is alleen gevraagd het
verder uit te werken. Het prijskaartje
kenden we niet."
En dat werd ook later niet bekend, zei
Nuis. „Met alle respect voor de
heemkundekring. Daar is het bij ge
bleven. Toen we een paar weken ge
leden weer bijeenkwamen konden
we de begrotingen van de werkgroe-
m
Telefoon 0166-672546
Mercedes 300 SL full options
CD
CD
CO
zilver
23.850,-
MercedesC180Elegance
1996
zilver
11.950,-
Mercedes Cl 80 nw. model
1998
roodmet.
11.700,-
Opel Frontera 4x4, (gr. kent.)
..1993
6.650,-
Renault Clio Diesel
1994
blauw
3.550,-
VWCorradoG60
zwartmet.
3.600,-
Ford Sierra stationcar 21, D0HC .1993
2.100,-
Pontiac Transporter, 7-pers.
1991
3.900,-
Toyota Celica
..1991
rood
4.650,-
Toyota Celica
199?
groenmet.
4.350,-
Hyundai Lantra 1800 GTi
1993
groenmet.
1.850,-
Dodge Caravan 8-pers
1991
wit
2.850,-
Mercedes Camper 207
2.250,-
Rover 111
1998
rood
2.850,-
VW GTi
1991
paarsmet.
2.850,-
Mazda 323 4-drs
1992
blauwmet.
2.950,-
Prins Reinierstraat 6-8, Steenbergen
Tel. 0167-563291
Gratis vervangend
vervoer beschikbaar
Tel. 0166-603682/603304
BENZINE-AUTO'S BOUWJAAR
EURO I
Audi
80 1.8S, l.m. velgen, grijs metallic, 175.000km
11/'91
3.500
Audi
A4 1.6i, 74 kW, 4-deurs, groenmet. LM-velgen, elektr. ramen,
ABS, stuurbekr. 105.000km
07/'96
9.750
Citroen
Xsara 1.4 i -16V, 5-deurs, stuurbekr. blauw met., 72.000 km
06/'97
7.250
Ford
Fiesta l.li CLX, 3-deurs, stuurbekr. blauwmetallic, 72.000 km
06/'97
4.750
Ford
Ka 1.3i, rood, 55.000 km zie foto
08/'98
6.950
Ford
Escort 1.6i 16V, 5-deurs, groen met. 78.000km
Ql/'94
4.500
Ford
Escort 1.6i 16V CL, 3-deurs, rood, 109.000km
01/'94
4.500
Ford
Focus 1.6i-16V, stuurbekr. zilvermet. 5-deurs, elektr.ramen, radio/cd, 31.000 km 09/'99
12.950
Honda
Civic 1.5i-V-tec, rood metallic, 5-deurs, 70.000 km
09/'97
8.350
Mazda
323 HB 1.3i Sport, rood, 36.000km
05/'95
6.750
Mazda
626 1.8 'Ambition', blauw metallic, airco, stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling, airbag, eiektr.spiegels, 66.000 km
06/'97
8.150
Mercedes C200 Classic, 4 deurs, groenmet. stuurbekr. elektr. ramen/spiegels, 96.000 km
08/'96
13.500
Opel
Corsa 1.0i-16V, rood metallic, 37.000km
09/'97
7.200
Opel
Corsa 1.4i Swing, brons metallic, 33.000km
07/'96
7.250
Opel
Corsa 1.4i, 5-deurs, rood, 62.000km
10/'95
5.850
Opel
Corsa 1.2i-16V Strada, groen metallic, stuurbekrachtiging,
zonnedak, LM-velgen, centrale vergr. dakspoiler, 60.000 km
12P98
7.950
Opel
Corsa 1.2i-16V Strada, stuurbekr. airco, 3e remlicht, blauwmetallic 10/'99
8.950
Opel
Astra 1.6i-16V Club, 5-deurs, blauwmet. zonnedak, stuurbekr. 53.000 km
07/'99
11.750
Peugeot
106 Accent, 3-deurs, groenmet. 48.000km
02/'98
9.450
Peugeot
205 Accent, rood, 130.000km
10/'91
2.000
Peugeot
406 SR, 4-deurs, blauwmet. 57.000km
02/'98
9.450
Renault
TVvingo 1.2i, 3-deurs, blauw metalüc, 46.000 km
03/'97
6.350
Renault
TVvingo Helios, 3-deurs, airco, stuurbekr. zilvermet. 22.500km
03/'02
9.850
Seat
Ibiza, 3-deurs, rood, LM-velgen, spoiler, derde remlicht, 98.000 km 05/'96
6.300
Toyota
Starlet 1.3116V GLI, 3-deurs, stuurbekr. zilvermet. 55.000km
09/'96
6.750
VW
Vento 1.61 CL, 4-deurs, groen metallic, 66.000 km, l.m. velgen
05/'96
7.250
VW
Golf 1.6 CL 'Rolling Stones', groen metallic, LM-velgen,
stuurbekrachtiging, dakspoiler, 80.000 km
04/'97
7.250
AUTOMAAT
VW
Golf 1.6i automaat, 5-deurs, zilver metallic, stuurbekr.
schuifdak, c. vergr. trekhaak, 39.000km
03/'99
13.600
GRIJS KENTEKEN EXCLUSIEF BTW
Citroen
Jumper 1.9 diesel 27C, stuurbekrachtiging, wit, 79.000 km
06/'99
8.700
STATIONWAGON DIESEL
VW
Golf Variant 1.9 TDI66 kw (diesel), comfortline, zilveigrijsmet. 78.000 km
07/'99 15.250
DIESEL
VW
Golf diesel, 5-deurs, groen metallic, 138.000 km, stuurbekr. l.m. velgen
04/'97
9.500
Ford
Escort 1.8 diesel, rood, 5-deurs, 165.000 km
06/'94
3.500
MPV
Opel
Agila 1.2i-16V Elegance, LM-velgen, stuurbekr. airco, blauwmet. 40.000 km
08/'00
9.500
Opel
Zafira 2.0 diesel Comfort, c. vergr. stuurbekr. elektr. ramen/spiegels, blauw
03/'99
18.200
Renault
Megane Scenic 1.6 i Aida, grijsmet. mistlampen, stuurbekr. 5T.000 km
02/'99
14.850
Hyundai
Atoz 1.0 Multi, zwart, 34.000 km
03/00
6.850
NB
Aan deze advertentie kunnen geen rechten worden ontleend.
ROUTEKAARTJE AFLEVERKOSTEN
204 BOVAG-garan-
MiddeUwrm» tie 1 jaar APK
UITGELICHT
Renault TVvingo Helios,
gebouwd in maart 2002.
Vraagprijs: 9.850. Uitgerust
met 3 deuren, een airco en
stuurbekrachtiging. Mooi zil
ver metallic, en met
22.500km mooi ingereden.
www.autovdhave.nl
www.autovdhave.nl
- AANSCHAF - ONDERHOUD BRANDSTOF - WASSEN -
Molenweg 75, Oosterland (N59 Afslag Oosterland, bij het BP-tankstation) 161.0111 - 641743
pen in Stavenisse en Sint-Philipsland
positief waarderen. Toen vroeg Wie
linga naar zijn bijdrage voor het
boek. Maar wij hadden geen begro
ting gezien. Dat is op zijn beloop ge
laten. Dat betreur ik wel."
Nuis legde ook uit, dat hem van di
verse kanten berichten hadden be
reikt over de keuze van de auteur.
„Moet dat wel Slager zijn? Voor
sommige groeperingen was hij wat
controversieel. Maar dat heb ik niet
namens de gemeente of het gemeen
tebestuur gezegd. Zo is dat wel opge
pakt. Dat betreur ik. Dat is volstrekt
niet aan de orde. Het college heeft
geen besluit genomen omdat er geen
begroting was."
De berichtgeving was volgens hem
bezijden de waarheid. Nuis heeft Sla
ger daarna 'langdurig gesproken' om
'dit vervelende voorval uit de wereld
te helpen.' „Tussen Slager en het col
lege is volstrekt geen meningsver
schil. Dat hij hier en daar wat contro
versieel overkomt, heeft hij niet
weerlegd. Dat het gemeentebestuur
dat gezegd zou hebben, is een ander
geval. Daar is geen ruis meer over."
Verder bleek volgens de burgemees
ter dat het Slager wel goed uitkomt
om het boek nu niet te schrijven om
dat hij naar Tholen verhuist. Of er
nog een boek over de ramp op Tho
len komt, weet Nuis niet. „Ik heb van
de heemkundekring nog geen ant
woord gekregen, maar ik heb wel be
grepen dat het wellicht in een later
stadium gerealiseerd wordt. Als het
verzoek komt, zullen we dat bekij
ken. Voor mijn gevoel zou het wel
aardig zijn."
Van der Linde was tevreden met de
uitleg. En was blij dat de lucht tussen
Slager en de gemeente opgeklaard
was. „Het is toch een stuk achterklap
geweest. Laat de mensen het dan bij
de naam noemen. Dan kan Slager
ook reageren."
Nuis: „We hebben afstand genomen
van de betiteling dat hij namens de
gemeente omstreden zou zijn."
Pierre van Broekhoven (achter het presentatieduo) genoot van zijn laatste kerstconcert in de Sakofahal met links Leo Vroegop en
Jacqueline Heijboer.
Muziekvereniging Accelerando
uit Sint-Annaland gaf zaterdag
avond voor het laatst een kerst
concert in de Sakofahal, het eigen
repetitielokaal aan de Bierens-
straat. Volgend jaar zal het kerst
concert in de Wellevaete plaats
vinden en dan zijn er mo
gelijkheden om de opzet te ver
ruimen met o.a. medewerking
van een koor. In de Sakofahal is
met 50 muzikanten en 150 luiste
raars het maximum bereikt. De
fanfare kijkt ook uit naar de
nieuwe accommodatie die samen
met tafeltennisvereniging Smash
wordt verwezenlijkt, maar die is
volgend jaar december nog niet
klaar.
Het kerstconcert o.l.v. Pierre van
Broekhoven werd gepresenteerd
door een duo: Leo Vroegop en
Jacqueline Heijboer, die tijdelijk
niet mee konden spelen, maar nu
toch een taak kregen. Voor en na
de pauze was er een gevarieerd
programma met muziek en sa
menzang. Imanda van Vossen
verliet even de fanfare bij het lar
go van Vivaldi uit De vier jaarge
tijden om achter de gerestaureer
de piano als solist medewerking
te verlenen. Voorzitter Jack
Westdorp keek terug op 'een heel
goed concert na een zeer moeilijk
jaar.'
Vice-voorzitter Jacco Goedege-
buure bedankte het presentatie
duo en de dirigent met een atten
tie, waarna voorzitter Jack
Westdorp het programma voor
2003 presenteerde. Zaterdag 15
februari een smartlappenfestival
met talentenshow. Zaterdag 1
maart een lampionoptocht en
vrijdag 11 april de jaaruitvoering
met als thema 'Werk in uitvoe
ring.' Dat slaat dan op de bouw
van het nieuwe repetitielokaal.
„Hopelijk lukt dat in 2004. Hier
voor hebben we volgend jaar di
verse acties in petto", zei de voor
zitter van de koninklijke fanfare
Accelerando uit Sint-Annaland
tijdens het laatste kerstconcert in
de Sakofahal.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
De VVD liet bij monde van F.J.
Goossen meteen weten het amende
ment te ondersteunen. De voorstan
ders van een Aldi-vestiging aan de
Sportlaan brachten via L. Blom (Pv
dA) de wet op de ruimtelijke orde
ning in stelling. Blom had eerder
aangegeven dat wat zijn fractie be
treft Lidl aan de Markt kon komen
omdat dat sneller kon worden uitge
voerd en omdat het mkb-rapport aan
beveelt om winkels in het centrum te
concentreren. „Maar de telefoon
heeft niet stil gestaan. Ik kreeg onge
vraagd juridisch advies. Volgens arti
kel 19, lid 3 en artikel 20 lid 1 van de
wet op de ruimtelijke ordening blijkt
dat de provincie geen toestemming
hoeft te geven voor een discounter
aan de Sportlaan. Zij kan vrijstelling
verlenen via een algemene maatregel
van bestuur. Wat is nu waar?"
Verder verbaasde hij zich over de op
stelling van de CU omdat deze frac
tie volgens hem eerst het mkb-rap-
port steunde en nu daarvan afwijkt.
A.L. Piet (CU) verdedigde de opstel
ling door erop te wijzen dat zijn frac
tie met het rapport had ingestemd,
maar met een voorbehoud. Namelijk
dat de verkeerssituatie nader zou
moeten worden bezien als winkels
zich in het kemwinkelgebied willen
vestigen.
Blom wees erop dat concentratie van
winkels de leefbaarheid van het dorp
ten goede komt, iets wat het rapport
ook stelt. „Als je de supermarkt naar
de Sportlaan laat gaan, dan heeft dat
gevolgen voor de leefbaarheid." Piet
wees op de situatie in Tholen waar
gestreefd wordt om Cl000 en AH
verder uit het centrum en de woon
wijk te brengen.
Over de mogelijke overlast van het
verkeer bij een vestiging van de Lidl
en de Spar in het centrum is geen on
derzoek verricht, zo stelde Blom
vast. M. Ligtendag-Quist (CDA)
noemde het onbegrijpelijk dat er in
de smalstad eenzelfde situatie wordt
gecreeërd als in Tholen. „Kiezen
voor snelheid kan de verkeerde be
slissing opleveren."
P.W.J. Hoek (SGP) bleek ook gevoe
lig voor mogelijke verkeersoverlast.
Zijn fractie stond vierkant achter het
mkb-rapport, dat door de midden
stand breed wordt gesteund, zo zei
hij. „Maar het college moet goed be
kijken of een discount op de Markt
mogelijk is. We zien wel problemen
met het bevoorraden. Dan is de twee
de optie de Sportlaan." Hij stelde
voor eerst een onderzoek te laten
verrichten naar de gevolgen voor de
verkeersveiligheid.
Wethouder K.A. Heijboer bleef erbij
dat de procedure voor de Lidl op de
Markt het snelst kan worden doorlo
pen. Het pand van Van Houte heeft
een winkelbestemming. Maar Blom
interrumpeerde. „Nee, met het arti
kel 19 en 20 kan het aan de Sportlaan
sneller." Volgens de wethouder is dat
niet het geval. En zal er voor de
Sportlaan een vrijstelling gevraagd
moeten worden bij gedeputeerde sta
ten. Artikel 19 kan alleen worden
toegepast als er geen enkele verande
ring aan het gebouw plaatsvindt,
zonder verbouwing, zei hij. Maar
volgens Blom was daarvoor artikel
20 weer bruikbaar. Dat bestreed
Heijboer weer omdat de loods, nu
met opslag van stro, van functie ver
anderen moet als er een discounter in
komt.
„Maar als dat niet groter is dan 1500
m2 dan mag je dat als gemeente zelf
standig wijzigen," zei Blom. Met
twee artikelen in de hand moet dat
volgens hem geen probleem zijn.
„Wilt u dit niet of vindt u dat dit niet
kan?"
Op die vraag ging Heijboer niet di
rect in. Wel moet er volgens hem
verschil gemaakt worden tussen ge
bruik van het gebouw en verbou
wing. „En een verbouwing is niet via
artikel 19, lid drie mogelijk."
Op de Markt is er wel meer plaats
voor auto's, zo zei hij. „Na de gele
kaartactie tegen langparkeerders was
er de volgende dag volop ruimte."
Die opmerking werd met enig hoon
gelach op de tribune ontvangen. Hij
wees er verder op dat het college de
richtlijnen van de raad volgt. En die
had de aanbevelingen van het mkb-
rapport omarmd. Hij zegde toe dat de
'verkeersdruk' onderzocht zou kun
nen worden als de keus op de Markt
valt. „Dat zal zeker gebeuren als er
een aanvraag voor een vestiging
komt."
In de tweede termijn bleek ook het
ABT gevoelig voor de verkeerspro
blematiek. „Het mkb-rapport hebben
we raadsbreed ondersteund, nu wij
ken we daarvan af," stelde J.J.P.A.
Boulogne. „Maar het aantal ver
keersbewegingen moet onderzocht
worden. Ook de Spar moet in het ge
heel betrokken worden."
Blom noemde het een lastige kwes
tie. De smalstad heeft volgens het
mkb-rapport een stimulans nodig.
„Maar dan wordt er gesproken over
kleinschalige detailhandel. En deze
discounter is niet kleinschalig. De
verkeersproblematiek en de school
moesten volgens hem meegenomen
worden in de afweging. Hij zei dat
hij het te gemakkelijk vond om de
Sportlaan maar aan te wijzen als ves
tigingsplaats voor een prijsstunter en
niks te doen aan de leefbaarheid van
het centrum. „Maar ik heb weinig re
den om de discount op de Sportlaan
tegen te houden."
Hoek wilde nader overleg. Burge
meester W. Nuis schorste de verga
dering. Er volgde koortsachtig over
leg want de fracties was maar vijf
minuten gegund. Dat liep uit. Raads
leden liepen over en weer. Er werd
gesleuteld aan de tekst van het amen
dement. Voorzitter C. van Koeverin-
ge van de Thoolse middenstandsfe
deratie sprak met de wethouder en
gemeentesecretaris S. Nieuwkoop.
Bij de wc's was het druk. Iedereen
wachtte in spanning op de ontkno
ping.
De SGP was eruit. Hoek zei niet te
willen kiezen tussen de Markt en de
Sportlaan en schaarde zich achter het
standpunt van de PvdA om de Sport
laan open te houden. „Dat is de enige
haalbare oplossing."
Het amendement werd drastisch ge
wijzigd: het besluit om de visie vast
te stellen werd louter aangevuld met
de tekst: 'met dien verstande dat een
vestiging van food-discount/super-
markten aan de Sportlaan mogelijk
dient te zijn.' Wat er dan op de Markt
gebeurt, laten de fracties over aan de
marktpartijen, zei Hoek.
Toen Nuis vroeg wie het amende
ment wilde steunen, staken alle
raadsleden een hand op. „Yes'„ riep
mevrouw C. de Beuckelaer van het
actiecomité De Doordrammers op de
publieke tribune.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
De vraag is of het bestuur van het
reïntegratiebedrijf Zeeland zorgvul
dig is geweest.
Uittreden uit de regeling kan, maar
dat heeft verstrekkende gevolgen.
Nu de samenwerking opzeggen, be
tekent nog twee jaar, tot 2005, lid
blijven. Gebeurt het opzeggen vol
gend jaar, dan kan uittreden pas in
2009 plaatsvinden. Financieel kan
dat gevolgen hebben: wachtgeldre
gelingen, inkomstenderving door
het mislopen van orders, verliezen
door vervroegde afschrijving ge
bouwen en bedrijfsmiddelen. Bo
vendien moet de jaarlijkse bijdrage
van de gemeente dan nog betaald
worden.
Samenwerking zoeken met andere
sociale werkplaatsen kan, maar het
is volgens Van Doorn volstrekt niet
duidelijk of dat mogelijk is.
Het in eigen beheer nemen van ge
subsidieerde arbeid zal tot 'oneven
redig veel hogere kosten leiden.'
Uittreden is dan volgens b. en w. ei
genlijk uitgesloten.
Het juridisch aanvechten van het
besluit kan alleen tot enige uitstel
van het besluit leiden, maar heeft
volgens het college onvoldoende
kansen op succes. De Betho kan
niet op de huidige manier de toe
komst in, vindt het college afgaande
op Deloitte en Touche die de ver
liesgevende vestiging onder de loep
nam.
Van Doorn riep de raad op 'wel
overwogen te werk te gaan en geen
onverhaaste stappen te nemen waar
van de gevolgen niet te overzien
zijn.'
Volgens M. Ligtendag-Quist (CDA)
moet de gemeente 'alles uit de kast
halen' om tot een besluit te komen.
J. van den Donker (D66) zei niet te
willen meegaan met hel besluit van
het algemeen bestuur. Hij stelde
voor goed uit te zoeken wat de ge
volgen zijn van het uittreden dit jaar
nog. En wilde deze week nog over
leg met gedeputeerde staten. „Dit
kunnen we niet pikken." Hij oogstte
applaus van de werknemers van de
Betho maar andere raadsleden en
wethouder Van Doorn namen af
stand van zijn 'gespierde taal'.
M.A.J. van der Linde (PvdA):
„Daar helpen we de mensen niet
mee." Hij schaarde zich achter het
CDA om goed te bekijken wat er
nog mogelijk is. Ook de SGP was
daar voorstander van, zo liet de
fractie bij monde van M.J. Klippel
weten.
P. van Belzen (CU) wilde dat de ge
meente al wel 'in principe' uit de
gemeenschappelijke regeling stapt
voor 31 december. Er zal volgens
hem eeen gesprek moeten komen
met g.s. om de sluiting van de Be
tho uit te kunnen stellen. Die kwam
namelijk onverwacht en was niet te
voorzien. Volgens het raadslid is er
vantevoren te weinig bekend ge
maakt over de tekorten bij de vesti
ging-
R. Ravensteijn (VVD) was het met
hem eens. Maar voelde niet voor
uittreden. J.J.P.A. Boulogne (ABT)
stelde voor het seniorenconvent
(fractievoorzitters met wethouder)
bijeen te roepen om te bekijken
welke stappen er nog ondernomen
kunnen worden.
Volgens Van Doorn is de gemeente
'tot het uiterste gegaan'. Hij zegde
het overleg toe. „Maar de zaak te
rugdraaien is onmogelijk."
Volgens Van den Donker is er zeker
sprake van een geschil. „Niemand
is het er mee eens. Kijk of je onder
de gemeenschappelijke regeling uit
kan. Neem nu een principebesluit,
anders zitten we nog tot 2009 te be
talen."
Maar volgens Nuis heeft uittreden
grote gevolgen voor de bedrijfsvoe
ring van de Betho. Volgens Klippel
staan de werknemers dan op straat.
„Bekijk of er sprake is van een ge-
'Het Belgenkamp in Harderwijk
1914-1918' kwam tot stand omdat
Reijngoudt wilde onderzoeken of de
omstandigheden in Harderwijk beter
waren dan in de andere internerings
kampen, met name dat in Zeist. Hij
komt tot de slotsom dat het leven er
allesbehalve prettig was, maar dat
het verblijf er naar verhouding aan
genaam was doordat de verhoudin
gen tussen kampleiding en bewoners
redelijk goed was.
Na de val van Antwerpen weken
zo'n 40.000 Belgische militairen uit
naar Nederland, wat ze verkozen
boven Duitse krijgsgevangenschap.
Ons land was neutraal en plaatste de
soldaten daarom in kampen op
grond van een artikel uit het Lan-
donzijdigheidsverdrag. Ze werden
dus geïnterneerd en genoten weinig
bewegingsvrijheid, wat voor de Bel
gen een bittere teleurstelling was.
Daar komt nog bij dat ze in eigen
land min of meer als verraders en
deserteurs werden beschouwd en dat
de eigen regering (in ballingschap in
Le Havre) ze praktisch aan hun lot
overliet.
Zo'n zeven kilometer ten zuidoosten
van Harderwijk - op het Beekhuizer-
zand - werd een barakkenkamp ge
bouwd voor 13.000 militairen. Een
houten dorp met kantines, winkels,
kerk, schoollokaal, bibliotheek,
schouwburg, bioscoop en zelfs een
circustent, omgeven door prikkel
draad. Reijngoudt beschrijft het le
ven en werken in het kamp, dat met
hulp van de geïnterneerden zelf was
opgebouwd. Hoewel de sfeer in
Harderwijk niet al te slecht lijkt te
zijn geweest, waren de levensom
standigheden er deprimerend en uit
zichtloos. Dit met name door het ge
brek aan bewegingsvrijheid, de
povere materiële voorzieningen en
het gedwongen nietsdoen. Toch wer
den allerlei activiteiten ontwikkeld
op het gebied van ontspanning, cul
tuur, scholing en werkverschaffing.
Er verscheen zelfs een kampkrant:
Inter-Nos-Revue. Het kamp kende
bijvoorbeeld een fanfare, een har
moniekorps en een symfonieorkest,
een Vlaams en een Waals zangkoor.
Ook het onderwijs was een succes:
bijna 6000 soldaten leerden in Har
derwijk lezen en schrijven (in België
bestond toen nog geen leerplicht).
En ongeveer 4000 werden buiten het
kamp tewerkgesteld (bijvoorbeeld in
de kolenmijnen in Zuid-Limburg).
De meeste soldaten waren dertigers
en hadden een gezin. Veel van die
gezinnen kwamen eveneens naar
ons land en vestigden zich in de
buurt van de kampen. In Harderwijk
was voor hen bij het station een pas
santenhuis ingericht en in de loop
van de oorlog werden de gezinsdor
pen Heidekamp en Leopoldsdorp
gesticht. Verlofregelingen maakten
het mogelijk dat de vaders veel tijd
bij hun gezin konden doorbrengen.
Wat de contacten met de plaatselijke
bevolking betreft, daar kwamen
slechts zestien 'gemengde' huwelij
ken uit voort. Reijngoudt beschrijft
verder de politieke ontwikkelingen,
de activiteiten van socialisten en fla-
mingantisten in het kamp en de me
ningsverschillen daarover tussen de
Nederlandse en de Belgische over
heid. Ook de nasleep komt ter spra
ke: het feit dat de teruggekeerde sol
daten bijna geen van allen het onder
scheidingsteken 'frontstreep' kregen
waardoor ze geen recht hadden op
een oorlogspensioen. De terugbet
aling van de interneringskosten -
waartoe België verplicht was op
grond van de Conventie van Den
Haag - verliep niet gladjes. België
probeerde er onderuit te komen en
het zou tot 1937 duren eer de reke
ning (53 miljoen gulden) vereffend
was.
Aan het verblijf van Belgische
vluchtelingen én geïnterneerden in
ons land herinnert niet veel meer.
Reijngoudt wijst op het Belgen
monument in Amersfoort. In Har
derwijk ligt een militair ereveld
waar 349 overledenen worden
geëerd. Het stadsmuseum bezit
een kleine collectie bezienswaar
digheden, waaronder een maquet
te van het kamp. En in het vlakbij
Harderwijk gelegen Staverden
staat in de bossen de waarschijn
lijk enigste overgebleven barak
van het kamp, die daar al 80 jaar in
gebruik is als ontspanningszaaltje.
De 59-jarige N.I.M.M. uit Drunen
heeft bij verstek 100 euro boete ge
kregen omdat hij met zijn snelle
motorboot niet aan de regels vol
deed. De man had tegenover de po
litie te water verklaard dat het om
een bijboot ging, maar kantonrech
ter mr. M.J.M. Klarenbeek vond een
15 pk motor toch een beetje teveel
om die rubberboot onder de noemer
.bijboot' te scharen. Juridisch viel
de boot onder de regels voor snelle
motorboten en die had M. overtre
den. De officier van justitie eiste
100 euro boete en daarmee was de
kantonrechter het vrijdag eens.