Remmerswaal neemt Goedegebuure over Te hard rijden wordt beboet met 220 euro Waterschap gaat oefenen met vier mobiele noodpompen Eis zes maanden cel voor roekeloos rijden van Sint-Annalander (21) Geldboete 100 euro na acht gewonden Overschrijving kentekens in Sint-Annaland Opto speedblijkt onzichtbaar Geen rijbewijs: 200 euro boete Moby's hebben een capaciteit van elk 3600 m3 per uur Nat voorjaar Café te lang open: 170 euro Zes bussen hulpgoederen naar Duitsland Vrijdag 27 december 2002 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Regiobank Poortvliet blijft doorgaan G.C. Goedegebuure uit Poortvliet draagt zijn administra tie- en belastingadvieskantoor per 1 januari over aan Remmerswaal accountants in Sint-Maartensdijk. Goede gebuure wil zijn werk drastisch terugdringen. Hij blijft alleen doorgaan met het agentschap van de Regiobank aan de Deestraat. Tweede overname De Thoolse kantonrechter mr. M.J.M. Klarenbeek deelde vrijdagmiddag verschillende boetes van 220 euro uit voor te hard rijden. De politie had daarvoor een nieuw apparaat ingezet, een zogenaamde 'optospeed.' Dit sys teem werkt met licht en is volgens officier van justitie mevr. mr. G. Oosterveld niet door ingenieuze kastjes in de auto's van snelle rijders tegen te gaan. Onverzekerd rijden kost 335 euro boete „We willen tonen wat we kunnen!" Directeur waterbe heer J. Dees van waterschap Zeeuwse Eilanden was don derdag strijdlustig bij de presentatie van het handboek noodbemaling. „We zien er naar uit om volgend jaar te kunnen oefenen wat nu op papier is gezet. En dan heb ben we de apparatuur niet in 24, maar in 12 uren al inzet baar", zo zette Dees hoog in. Gezworene J.L.C. Mol uit Sint-Maartensdijk was ervan onder de indruk. „Een pluim voor de hele organisatie. Dit toont de professiona liteit van ons waterschap." Vijftien brandweerwagens Elk jaar herzien Acht plaatsen Elkaar aftroeven Taakstraf Aannemers Zes ambulances na botsing Broekseweg Uit wrak gezaagd Nachtmerrie Voormalig belastingambtenaar Goe degebuure nam in 1986 het Poort- vlietse administratiekantoor over van H. Anthonisse. Na enige jaren in hetzelfde kantoor aan de Stoof- straat te hebben gewerkt, besloot Goedegebuure in de Deestraat tot nieuwbouw van een kantoor met be drijfswoning. De groei zat erin en dochter Colinda hielp mede de zaak uitbouwen. Nu haar toekomst meer in Oude Tonge ligt, waar haar man en schoonvader een graanhandel hebben, moest Gerard Goedege buure (61) een knoop doorhakken. „Gezien het ontbreken van opvol gers - zoon Peter voelt er ook niet voor - mijn leeftijd en de steeds in gewikkelder regelgeving, heb ik be sloten per 1 januari te stoppen met het administratiekantoor. Dat is het meest tijdrovende onderdeel van ons werk. En je kunt ook niet bezig blijven om elke avond tot tien uur op kantoor te zitten. Als klein admi nistratiekantoor heb je ook geen klankbord. Het is lastig om de ge wenste kwaliteit te blijven leveren. Er valt wel weer een stukje service weg in Poortvliet, maar er is overal een tijd van. Zo is de levensloop. In Remmerswaal heb ik een goede partner gevonden. Die hebben hun naam bewezen. We laten onze klan ten op Tholen, Sint-Philipsland en Schouwen-Duiveland dus niet in de steek. Remmerswaal, die Thoolse medewerkers heeft, leek me de bes te oplossing en ik hoop dat het ge accepteerd wordt." Goedegebuure zal de administfatie 2002 voor zijn klanten nog afron den, maar 31 decembêr is het einde. Hij zal Remmerswaal dan alleen nog ondersteunen voor een zo soe pel mogelijke overdracht van de klanten. „Door de Regiobank aan te houden, bouw ik geleidelijk aan af. Maar als de administratie 1 januari wegvalt, wordt het werk drastisch ingeperkt en dat is ook de bedoe ling", aldus Gerard Goedegebuure. A.A.A.N. van Aert van Remmers waal zegt blij te zijn met de overna me. „We kenden Goedegebuure en zijn klantenbestand sluit naadloos aan bij dat van ons kantoor. Zijn doelgroep van agrarische bedrijven en het midden- en kleinbedrijf is ook bij ons vertegenwoordigd. In het Polderhuis in Sint-Maartensdijk, waar wij ons kantoor hebben, is er meer dan voldoende ruimte om dit werk erbij te kunnen doen. Mede werkers kunnen we er nog altijd wel bij hebben." In 1992/1993 nam Remmerswaal het administratiekantoor van W. Timmermans uit Oud-Vossemeer over, nadat die was overleden. Voor het accountantskantoor is de over name van Goedegebuure dus de tweede schaalvergroting op het ei land. Remmerswaal is al sinds 1975 ge vestigd op Tholen en zit vanaf 1996 in het Polderhuis, het voormalige waterschapskantoor aan Onder de Linden te Sint-Maartensdijk. Rem merswaal heeft verder o.a. kantoren in Bergen op Zoom en Oostkapelle. Tegenover het wegvallen van allerlei diensten is de komst van een nieuwe voorziening een lichtje in de duister nis. Dat is per 1 januari het geval bij het postagentschap in Sint- Anna- land, dat dan begint met het over schrijven van kentekens. Automo bielbedrijven en particulieren moe ten daarvoor nu naar Bergen op Zoom, maar dat kan volgend jaar weer op het eiland Tholen zelf. Voor de garages een uitkomst omdat die service per 1 januari dichterbij huis mogelijk is. Bij de verkoop van au to's kunnen de kentekenbewijzen voortaan bij het Sint-Annalandse postagentschap overgeschreven wor den. Bij het vroegere postkantoor aan Crooswijck kon dat ook en later bij het postkantoor in de Dalem- sestraat in Tholen. Maja Westdorp van het Sint-Anna- landse postagentschap is blij dat de uitbreiding met de kentekenservice er komt. „Ik heb er wel voor moeten vechten, maar het is gelukt en de ga rages juichen het toe." Maja West dorp krijgt door het wegvallen van de Postbank bij andere postagenten toch al meer klanten van buiten Sint- Annaland. Het onbeperkt opnemen en storten van geld bij de Postbank kan alleen nog in Sint-Annaland en Sint-Philipsland. Overigens tot okto ber 2004, want dan lopen de contrac ten ook daar af. „Maar wie weet, zijn tegen die tijd ook de regels weer ge wijzigd", zo blijft Maja Westdorp hoop houden dat de geldservice ook in de verdere toekomst kan door gaan. De traditionele radar, de flitspalen dijk echter niet waarom hij op 1 april bij Oud-Vossemeer 111 in plaats van 80 km reed. „Mijn cruisecontrol van 120 km stond nog aan, maar ik ben gewoon fout", erkende P. „U hebt geen goed argument om hier zo snel te rijden, terwijl u toch een gewaarschuwd man was", zei officier van justitie mevr. Ooster veld. „Er is 115 km met geijkte ap paratuur gemeten en na correctie komt dat neer op 111 km. Gezien uw strafblad kom ik nu aan een eis die best heftig is, namelijk 217 euro boete en 4 maanden voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid met een proeftijd van 2 jaar." P. zei die eis zwaar te vinden. „Ik probeerde me aan de snelheid te houden." De kantonrechter was er niet van onder de indruk. „Het is de tweede keer dat u te hard rijdt en daarom zie ik geen enkele reden om af te wijken van de eis. En zie de vier maanden voorwaardelijke ont zegging van de rijbevoegdheid dan maar als een zeer duidelijke waar schuwing", aldus mr. Klarenbeek. en ook de zeer mobiele lasergun kunnen door automobilisten onder schept worden, maar bij de 'opto speed' vissen de snelle rijders achter het net. J.H.B. (30) uit Bergen op Zoom, P.A.M.I. (36) uit het Belgi sche Turnhout en S.M. (25) uit het Duitse Gross Kiesow OT kregen al ledrie 220 euro boete omdat ze 113/112 km hadden gereden op een weg (o.a. de Nieuwe Postweg) waar 80 km het maximum is. De drie wer den bij verstek veroordeeld omdat ze niet naar het kantongerecht waren gekomen. P.P. (51) uit Sint-Maartensdijk was vrijdagmiddag wel gekomen omdat hij eerder al een brief aan de officier van justitie had geschreven met het verzoek om de boete gewoon te mo gen betalen. Maar dat kon niet omdat hij mei vorig jaar al 700 gulden op zijn bord had gekregen voor een snelheidsovertreding. De officier wilde P. nu wel eens voor het kan tongerecht zien. Een bijzondere re den had de man uit Sint-Maartens- De 27-jarige C.P.B. uit Rotterdam is vrijdag bij verstek veroordeeld tot een geldboete van 335 euro omdat hij onverzekerd in een auto reed. Beter kwam de 57-jarige F.J. den E. uit Sint-Annaland er af. Hij zou 23 december vorig jaar op de Bou Kooijmanstraat in Oud-Vossemeer acheruit hebben gereden, zonder een andere auto voor te hebben la ten gaan. „Dat had iets intelligenter ten las te gelegd moeten worden", zo tik te kantonrechter mr. M.J.M. Kla renbeek vrijdagmiddag in Tholen de officier van justitie mevr. mr. G. Oosterveld op haar vingers. Die kon niets anders doen dan vrijspraak vragen en dat was vol gens de kantonrechter de enige juiste beslissing. De 19-jarige S.Z.A. uit Sint-Maar tensdijk werd 14 januari door de politie aangehouden, zonder dat hij een geldig rijbewijs had. En dat bleek niet voor het eerst, want 16 november vorig jaar was dat ook al het geval bij de uit Irak af komstige jongeman. Voor deze re cidive (herhaling) eiste de officier van justitie vrijdag 200 euro boete en vier maanden voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid. De Thoolse kantonrechter scherp te dat aan. Hij was het eens met de geldboete van 200 euro, maar in plaats van de voorwaardelijke ont zegging van de rijbevoegdheid maakte mr. M.J.M. Klarenbeek er twee weken voorwaardelijke hechtenis van met een proeftijd van 1 jaar. Gezworene Jacob Mol (links) ontvangt het handboek noodbemaling van directeur waterbeheer Jan Dees. Achter hen de Thoolse waterschapsmedewerkers die volgend jaar gaan oefenenv.l.n.r. Kees Geluk, Jos Noorthoek, Leen Andriesse, Leen Potappel, Aart Heijboer en Jan den Engelsman. In het uit 48 pagina's bestaande handboek heeft Marco de Feiter be schreven, welke mensen en welke pompen er ingezet moeten worden bij wateroverlast. Ook is weergege ven waar het materiaal komt te staan. Dit actieplan vloeit voort uit de wateroverlast die o.a. Sint-Anna land en Sint-Philipsland in septem ber 1998 zwaar trof, waardoor er di verse huizen onder water liepen. „September 1998 staat nog in het geheugen gegrift bij alle water schappers en bij heel veel burgers", zei Dees. „De algemene vergade ring stelde twee miljoen gulden be schikbaar voor noodbemaling. Meestal houdt de algemene verga dering de vinger aan de pols wan neer het om investeringen gaat, maar nu waren de hoofdingelanden unaniem voor. De vier noodbema- lingsinstallaties zijn er gekomen en ze hebben al ettelijke keren gefunc tioneerd en de werkwijze is ook al geëvalueerd. Veel medewerkers van zuiveringsbeheer en van waterbe heer zijn erbij betrokken en dat is een hele goede zaak", aldus Dees. Marco de Feiter maakte duidelijk dat er veel verschil is tussen de wa teroverlast van september 1998 en de vele regen in september 2001. „Vier jaar geleden was er sprake van overvolle sloten en van inunda tie. Het waterschap is toen een week in touw geweest om. de problemen te helpen oplossen. Vorig jaar sep tember hadden we alleen veel neer slag." Het waterschap kon met een inves tering van twee miljoen gulden en subsidie vier mobiele pompen (mo- by's) aanschaffen en 2600 meter lei ding. Die moby-sets hebben een ca paciteit van 3600 kubieke meter per uur en een opvoerhoogte van 10 meter. „Eén pomp is vijftien brand weerwagens naast elkaar, dus we kunnen heel wat werk verzetten", zei de Feiter. Naast de moby's, die centraal wor den opgeslagen in de waterschaps- loods te Eindewege op Zuid-Beve land, zijn er nog vijf oude BWO-pompen (bescherming water staatswerken in oorlogstijd) met een capaciteit van elk 1800 m3 per uur en een opvoerhoogte van 4 meter. Deze vijf pompen zijn decentraal opgeslagen, waarvan 1 in de zuive ringsinstallatie bij Tholen. Voor de noodbemaling zijn nog 5 nood- stroomaggregaten decentraal (1 bij de zuiveringsinstallatie in Tholen) beschikbaar en eveneens decentraal 15 tractor- en overige pompen met een capaciteit van 300 tot 700 m3. Hiervan staat er 1 met een capaciteit van 480 m3 in de werkplaats op het Havenplein te Sint-Annaland. „Over de verantwoordelijkheden is wel eens gesteggeld, maar nu is alles toch in dit handboek vastgelegd en binnen 11 tot 12 uur zijn de pompen inzetbaar", meldde De Feiter. „Sec tordirecteur Jan Dees beslist waar en wanneer de pompen ingezet worden. Het districtshoofd zuiveringsbeheer fungeert als ploegleider voor de pom pen, waarvoor steeds zes mensen be schikbaar zijn." De Feiter benadrukte het belang om het handboek actueel te houden en om de inzet te oefenen. „Dit hand boek is nu wel gereed, maar het is nooit af. We moeten het actueel zien te houden en daarom dienen we het minimaal één keer per jaar te herzien. De twintig houders van het handboek kunnen daaraan meewerken. En we moeten in 2003 ook multidisciplinair gaan oefenen op een geheime plaats en een geheim tijdstip." De oefening zal zo'n 10.000 euro vergen omdat er diepladers inge huurd moeten worden voor het ver voer van de vier moby's en ook gro te mobiele kranen voor het laden en lossen van deze moby's. De a.v. van het waterschap moet nog geld be schikbaar stellen voor deze oefe ning en dat is zeker geen formaliteit na de recente begrotingsbehande ling. „De goedkeuring van de be groting 2003 kostte al heel veel moeite en nu moeten we de a.v. nog om extra geld vragen om met de noodpompen te kunnen oefenen. In het dagelijks bestuur wil ik het voorstel positief benaderen en ik heb er goede moed op dat de colle ga's het ook zullen goedkeuren", zei gezworene Mol. Hij vond dat het handboek noodbe maling er fantastisch uitziet. „Het sluit naadloos aan bij onze calami teitenregeling waarvoor we van 1998 tot en met 2001 behoorlijke investeringen hebben gedaan. Ik hoop dat het noodplan nooit werke lijkheid hoeft te worden, maar ik kan begrijpen dat de medewerkers benieuwd zijn hoe het in de praktijk uitpakt", zei Mol. In het handboek gaat het waterschap voor de inzet van de noodpompen uit van 1 september tot 1 april, maar ook buiten deze 'regenperiode' is inzet mogelijk. Bij grootschalige wateroverlast wordt in het hoofd kantoor te Goes een operationele coördinatie groep ingesteld. Die be staat uit vijf mensen onder wie Dees en De Feiter. Zij zijn ook houders van het handboei noodbemaling, evenals operationeel leider Jan den Engelsman van.de Thoolse moby- ploeg, districtshoofd waterbeheer Cent van Dijke en districtsopzichter waterbeheer Rini Anemaet. Jan den Engelsman uit Tholen is operationeel leider van de moby- ploeg A. Hij wordt bijgestaan door een laagspanningsdeskundige, een werktuigkundige en 3 andere mede werkers. De operationeel leider is verantwoordelijk voor het inhuren van de kranen en ook moet hij voor voldoende menskracht zorgen om de pompen in bedrijf te houden. Districtshoofd waterbeheer Cent van Dijke zorgt ervoor, dat diverse instanties, bedrijven en aanwonen- den worden ingelicht. Hij regelt ook de wegafsluitingen en omleidings routes. Van Dijke is tevens verantwoorde lijk voor de aanvoer van de BWO- pompen en andere, kleinere pom pen. De moby's zijn voorzien van Zes maanden cel en veertig maanden ontzegging van de rijbevoegd heid. Dat hoorde de 21-jarige A.L. uit Sint-Annaland donderdag morgen tegen zich eisen voor de Middelburgse rechtbank. L. is roe keloos rijden in een auto ten laste gelegd, waardoor op 7 april van dit jaar bij Oost-Souburg drie mensen ernstig gewond raakten. De Sint-Annalander reed met hoge snelheid in op twee auto's die stil stonden voor een rood verkeerslicht. Zijn advocaat vroeg de recht bank om de straf op te leggen in de vorm van een werkstraf. L. gaf toe dat hij hard had gereden. Op de bewuste zondagmiddag was hij, met twee vrienden, over de A58 onderweg naar de Vlissingse boulevard. Vanaf de Vlaketunnel bij Kapelle was er een donkergrij ze Audi die hem inhaalde en ver volgens langzaam ('hij zakte terug naar de 100') voor hem bleef rij den. Beurtelings haalden de auto's elkaar in, waarbij er steeds harder werd gereden. Bij Oost-Souburg zag L. plotseling auto's voor hem stilstaan. Hij probeerde tevergeefs te remmen en uit te wijken, raakte in een slip en botste tegen een auto die op zijn beurt tegen een auto daar weer vóór botste. De donker grijze Audi verdween in de rich ting Vlissingen en is tot op de dag van vandaag onvindbaar gebleven. De Sint-Annalander gaf tegenover de rechtbank toe dat hij zich had laten opfokken door de andere au tomobilist, maar zei ook dat hij spijt had van wat er gebeurd is. Zowel rechter R. Lameijer als offi cier van justitie R. Rammeloo na men het woord 'race' in de mond. „Het is toch niet nodig om steeds harder te gaan rijden. Was het el kaar een beetje aftroeven wie het hardste kon?" L. ontkende dat en wilde ook niet van een race spre ken. „Onervarenheid", zei hij toen de rechter stelde dat het geen nor maal rijgedrag was geweest. De Sint-Annalander had ongeveer vier weken tevoren zijn rijbewijs gehaald, nadat hij zeven keer eer der was gezakt. Tóch had hij tevo ren al een auto gekocht en reed er mee. Volgens verklaringen van de inzittenden van zijn auto was L. een 'stevige rijder'. Hoewel zij volgens L. 'niet bang' waren ge weest dat er zo hard werd gereden, stond in hun verklaringen dat ze hem op de hoge snelheid hadden gewezen. Een derde getuige be vestigde tegenover de politie even eens het harde rijden. De officier van justitie sprak van een ernstige zaak. L. reed volgens hem gevaarlijk hard en roekeloos. Bumperkleven, rijden over de vluchtstrook en rechts inhalen wa ren tijdens het incident voorgeko men, en snelheden tot 180 kilome ter per uur. „Absoluut niet te tolereren gedrag", aldus Ramme loo die het betreurde dat de andere automobilist onbekend is geble ven. Hij rekende het L. zwaar aan dat hij de veiligheid van anderen in gevaar heeft gebracht. Ook stel de hij dat L. alleen oog had voor de andere auto en daardoor niet op de omgeving lette. De verkeers lichten bij Souburg worden ruim tevoren aangekondigd, evenals een maximumsnelheid van 70 km/u. L. had het allemaal niet ge zien, hoewel hij zei de situatie te kennen omdat hij er eerder was ge weest. „Dat er geen doden zijn ge vallen, is een gelukkig toeval", al dus de officier. Verschillende inzittenden van de beide auto's waarop L. botste, kampen nu nog met gezondheidsproblemen. In de auto waartegen L. botste, zaten een 32-jarige Vlissingse en drie kinderen. De vrouw en haar acht jarig dochtertje ervaren nog altijd de gevolgen van een whiplash. De vrouw kan bovendien geen geluid meer verdragen en is bang om in een auto te stappen. Ze kan ook nog maar één uur per dag werken. De 19-jarige Bergse bestuurster van de andere auto, die vóór het stoplicht stond en waartegen de Vlissingse werd geduwd, kan geen zwaar werk meer doen en heeft een zwelling op de rug als gevolg van een whiplash. Ook de man die bij haar in de auto zat liep een whiplash op, maar dat zat volgens Rammeloo niet in het dossier om dat de medische verklaring er niet tijdig was. Het remspoor wees uit dat L. op het moment var. de botsing 96 tot 102 km/u reed. Rammeloo ver moedde dat het nog meer was, maar de Sint-Annalander gaf geen commentaar. De in de reconstruc tie proefondervindelijk vastgestel de snelheidsvermindering wijst op 113 tot 126 km/u, zei de officier. En dan is er nog geen rekening gehouden met de remmende wer king van de slip en de verplaat sing van de auto's door de bot sing. Rammeloo eiste voor het roekeloos rijden en het veroorza ken van een aanrijding met letsel zes maanden onvoorwaardelijke gevangenisstraf en 36 maanden ontzegging van de rijbevoegdheid (met aftrek van de acht maanden dat L. zijn rijbewijs al kwijt is). Verder achtte hij tenminste twee snelheidsovertredingen bewezen - 140 en 180 kn/u - en vroeg voor ieder daarvan twee maanden ont zegging. L.'s raadsman J. Goedegebure wees op de 'zeer geringe' rijerva ring van zijn cliënt. Daardoor ont stond spanning over het rijgedrag van de andere automobilist en dat deed L. de controle verliezen. In een kranteartikel over het gebeur de werd de link gelegd naar ille gale straatracerijen, maar daarvan was volgens de advocaat geen sprake. Hij vertelde dat L. als ge volg van het ongeluk zijn baan als heftruckchauffeur is kwijtgeraakt. Daarna ging hij als bijrijder op e'en vrachtwagen aan de slag. Maar zijn contract is eind novem ber niet verlengd, zodat hij nu zonder werk zit. De raadsman be toogde dat L. zijn rijbewijs nodig heeft om weer werk te kunnen vinden. Dat de Sint-Annalander pas in augustus contact zocht met één van de slachtoffers van het ongeluk, weet hij aan het feit dat hij naam en adres daarvan pas eind juni van de politie te horen kreeg. Na nog te hebben gewezen op het feit dat L. in een kleine ge meenschap woont waar hij regel matig aan zijn daad wordt herin nerd, vroeg hij de rechtbank om een taakstraf op te leggen. een reddingsboei en medewerkers die zich boven het water bevinden, moeten een zwemvest dragen. Ook een veiligheidshelm is verplicht. Moby-pompen zijn op Tholen en Sint-Philipsland op acht plaatsen in zetbaar: bij gemaal de Luyster (af zetting T-splitsingen Abraham Wis- seweg) gemaal Eendracht (afzet tingen Gemaalweg, Zwarteweg, Hertenkamp), gemaal Drie Grote Polders (Zeedijk), gemaal Loohoek (Schelphoekseweg), gemaal de Noord (splitsing Gemaalweg/Pier- hoekseweg en Gemaalweg/Eerste Dijk), gemaal Van Haaften (Zee dijk/Voormalige Zeedijk), inlaat Oud-Kijkuit en aan de Del Campo- weg (splitsingen Oude Rijksweg/ ZuidwegDel Campoweg). Per plaats is in het handboek noodbe maling precies beschreven hoe de opstelling van de moby is gepland. BWO-pompen zijn op Tholen op drie plaatsen inzetbaar voor de on derbemaling van de Poortvlietse Weihoek. Bij gemaal Kadijk met een afvoergebied van 1385 ha, waar een capaciteit van 139 m3 per mi nuut is voorzien, en bij het gemaal Poortvlietsedijk met een afvoerge bied van 398 ha, waar een capaciteit van 40 m3/min. is gepland. Een der de standplaats voor een BWO-pomp is de Zoetendijk. Voor enkele gemalen, maar ook an dere plaatsen waar de afvoer naar het buitenwater en dus over een dijk moet, kunnen andere pompen wor den ingezet. Dat is voor onze streek alleen bij het Bos van Klompe te Sint-Philipsland, waar een elektri sche pomp (1 of 2 afhankelijk van omstandigheden en beschikbaar heid) met een capaciteit van 750 m3/uur ingezet kan worden voor compartimentering van het afvoer gebied de Luyster. Het waterschap heeft ook het de aannemers en loonbedrijven in handboek vermeld voor de inhuur van materieel. Voor Tholen zijn dat Goedegebuure, Moerland, Van Vos sen en Fase uit Sint-Annaland, Elenbaas uit Poortvliet, gebr. C. en P. Hage en J.W. Hage uit Scherpe- nisse en Hommel uit Oud-Vosse- Marco de Feiter van water schap Zeeuwse Eilanden trad bij de presentatie van het handboek noodbemaling even op als collega van NOS-weer- vrouw Maijon de Hond. Zijn weersverwachting was, dat de kans op een nat voorjaar in 2003 vijftig procent is. Hij ba seerde deze voorspelling op berichten over de komst van El Nino. „We kunnen volgend jaar dus mogelijk niet zonder het handboek noodbemaling", zei De Feiter. De 49-jarige J.C.J. uit Tholen kreeg vrijdagmiddag van de Thoolse kan tonrechter 170 euro boete omdat hij zijn café de Kroon vorig jaar sep tember 's nachts te lang open had gehouden. De boete was gelijk aan de eis van de officier van justitie. J. was zelf niet verschenen, maar werd bij verstek veroordeeld. Half oktober zijn de hulpgoederen naar Duitsland gebracht die door Ko Bloemendal uit Oud-Vosse- meer en John van Riemsdijk uit Sas van Gent waren ingezameld. Hun actie van eind augustus na de overstromingen in het stroomge bied van de Elbe, leverde een flink gevulde vrachtwagen op. „Zes keer heb ik een bus vol spul len naar Zeeuws-Vlaanderen ge bracht, vanwaaruit alles is ver voerd", vertelt Bloemendal. Het aanbod was gevarieerd: meubels, kleding, schoeisel. „Zelfs een transistorradio en bestek zat er bij." Niet de Lutherstad Wittenberg, maar een plaatsje zuidelijker is uiteindelijk de bestemming gewor den van de Zeeuwse hulpgoede ren. Een dorpje in de gemeente Grimma, aan de Mulde. „Dat was heel erg getroffen. Het ligt in het gebied dat onder water is gezet om de historische binnenstad van Wit tenberg te sparen." Bloemendal vertelt dat complete huizen, brug gen en wegen er zijn weggeslagen door de kracht van het water. Er zijn mensen van half overeind ge bleven gevels gered moeten wor den. „Momenteel zijn ze druk be zig alles weer op te bouwen. Ook uit ons land zijn er opbouwwer kers bij betrokken." Grimma zelf werd door de overstroming getrof fen, waarbij in de binnenstad 500 gebouwen schade opliepen en daarbuiten 250. Een 400 winkels en bedrijven en bijna 1700 inwo ners ondervonden de gevolgen. Ko Bloemendal houdt een goed gevoel over aan de actie, zegt hij. „Je bent bezig en spreekt met al lerlei mensen." De tevredenheid overheerst ondanks de koude dou che waarvoor een reactie uit Duitsland aanvankelijk zorgde. „Toen we contact opnamen, was men eerst wat afwijzend. Met vra gen als wat voor spullen zijn het allemaal, is het niet te oud of ka pot." Ergens begrijpt Bloemendal dat wel, omdat Duitsland welva rend is en er in het land zelf ook van alle kanten hulp werd gebo den en acties zijn opgezet. De Thoolse kantonrechter boog zich vrijdagmiddag over de botsing tussen drie auto's die zaterdagnacht 26 mei op de Broekseweg plaats vond, waarbij acht gewonden vielen. Twee brandweergroepen en zes ambulances werden ingezet voor de hulpverlening. „Als je de foto's ziet, dan is het wonderbaarlijk dat er alleen gewonden bij gevallen zijn. Het was een heel harde klap", zei kantonrechter mr. M.J.M. Klaren beek, die hoofdrolspeelster M.J.N. (22) uit Sint-Philipsland tot een lage boete van 100 euro veroordeelde. Ze kwam met twee jongens van 17 en 18 jaar (onder wie haar broer) uit Sint-Philipsland en een 16-jarige jongen uit De Heen terug van een uitgaansavond in Sint-Annaland. „Het was maar een uurtje geweest, want ik was eerst bij een verlo vingsfeestje. Maar mijn broertje wilde nog uit", vertelde de Sint- Philipslandse. Rond kwart over één die zaterdagnacht wilde ze linksaf de Krabbenkreekweg inslaan, maar ze botste daarbij frontaal op een uit de richting Oud-Vossemeer komen de auto, bestuurd door een 48-jarige vrouw uit Sint-Annaland die met haar 37-jarige man en haar schoon zus (47) en broer (49) uit Rotterdam op weg naar huis was van het Bor- strock festival te Nieuw-Vossemeer. Door de klap schoot de auto van N. tegen een achteropkomende auto met daarin een 26-jarige man en een 21-jarige vrouw uit Rotterdam. Dit tweetal bleef als enige ongedeerd. In de eerste twee auto's waren acht mensen gewond. N. zei verblind te zijn door de ach teropkomende auto, waardoor ze de tegenligger niet had gezien. „In mijn binnenspiegel zag ik de achter opkomende auto snel naderen. Hij ging behoorlijk dicht op me rijden en ik werd verblind door zijn lich ten. Daardoor ben ik afgeleid, zodat ik de auto voor mij niet heb zien aankomen. Anders was ik blijven wachten." De Sint-Philipslandse was van de acht gewonden zelf het ernstigste getroffen. Mochten de ze ven al snel naar huis, N. verbleef langer in het Dijkzigt ziekenhuis te Rotterdam in verband met een ge klapte long, een gebroken arm, een hersenschudding, schaafwonden en blauwe plekken. Ze zat in haar auto bekneld en moest door de Sint-An nalandse brandweer uit het wrak worden gezaagd. Naast de zieken wagens uit Sint-Maartensdijk en Bergen op Zoom werden ambulan ces uit Goes, Rotterdam en Klaas waal ingezet bij de hulpverlening. Brandweerlieden uit Sint-Maartens dijk werden ingezet bij de verzor ging en geruststelling van de slacht offers. Zeven inzittenden kotjden op eigen kracht uit de auto's komen. Ze klaagden met name over pijn in de nek en de rug. Er was iemand met glas in zijn gezicht, een gekneusd borstbeen, een hersenschudding, een gat in zijn hoofd, een gekneusd onderbeen, zere schouders, een snee in zijn oor, kapotte kin en spierpijn. Het echtpaar uit Rotterdam werd ook naar Dijkzigt gebracht, de vijf anderen naar ziekenhuis Lievens- berg in Bergen op Zoom. „Gelukkig ben ik zelf het zwaarste geraakt en zijn de anderen er rede lijk goed van afgekomen, want het had veel erger kunnen aflopen", zei N. voor het kantongerecht. „Waar om bent u eigenlijk niet gestopt bij die splitsing?", wilde mr. Klaren beek weten. „Het licht in mijn bin nenspiegel was ook weer niet zo erg, dat ik helemaal verblind was", antwoordde de Sint-Philipslandse. „Zoiets is een nachtmerrie voor ie dereen", zo leefde de officier mee met de veroorzaker van het onge luk, die tegelijk ook het grootste slachtoffer was. „Het is vreselijk, ja een ernstige botsing als je de foto's ziet. En dan moet je nog voor het kantongerecht voorkomen ook. Dat maakt het er niet leuker op. Als je geen goed zicht hebt, moet je echter extra voorzichtig zijn. U hebt nu een voorrangsfout gemaakt, een overtreding. Gezien de gevolgen zegt u misschien dat een straf over bodig is, maar ik wil toch een sig naal afgeven. Aangezien u geen strafblad hebt, beperk ik de eis tot een geldboete van 220 euro", aldus mevr. Oosterveld. „Ik ben fout geweest en moet de consequenties dragen", zo was de reactie van N. op de eis van de offi cier van justitie. De kantonrechter maakte haar dui delijk, dat de Sint-Philipslandse al leen een voorrangsfout ten laste werd gelegd. „Er is heel veel letsel aan anderen toegebracht, maar dat wordt niet meegeteld. Volgens de tenlastelegging is het geen ernstige fout voor het in gevaar brengen van andere weggebruikers, maar een voorrangsfout. Daarom zal ik de geldboete matigen tot 100 euro", aldus kantonrechter mr. Klarenbeek vrijdagmiddag in Tholen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 5