Remmerswaal neemt
Goedegebuure over
Te hard rijden wordt
beboet met 220 euro
Waterschap gaat oefenen met
vier mobiele noodpompen
Eis zes maanden cel voor roekeloos
rijden van Sint-Annalander (21)
Geldboete 100 euro
na acht gewonden
Overschrijving
kentekens in
Sint-Annaland
Opto speedblijkt onzichtbaar
Geen rijbewijs:
200 euro boete
Moby's hebben een capaciteit van elk 3600 m3 per uur
Nat voorjaar
Café te lang
open: 170 euro
Zes bussen
hulpgoederen
naar Duitsland
Vrijdag 27 december 2002
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Regiobank Poortvliet blijft doorgaan
G.C. Goedegebuure uit Poortvliet draagt zijn administra
tie- en belastingadvieskantoor per 1 januari over aan
Remmerswaal accountants in Sint-Maartensdijk. Goede
gebuure wil zijn werk drastisch terugdringen. Hij blijft
alleen doorgaan met het agentschap van de Regiobank
aan de Deestraat.
Tweede overname
De Thoolse kantonrechter mr. M.J.M. Klarenbeek deelde
vrijdagmiddag verschillende boetes van 220 euro uit
voor te hard rijden. De politie had daarvoor een nieuw
apparaat ingezet, een zogenaamde 'optospeed.' Dit sys
teem werkt met licht en is volgens officier van justitie
mevr. mr. G. Oosterveld niet door ingenieuze kastjes in
de auto's van snelle rijders tegen te gaan.
Onverzekerd rijden
kost 335 euro boete
„We willen tonen wat we kunnen!" Directeur waterbe
heer J. Dees van waterschap Zeeuwse Eilanden was don
derdag strijdlustig bij de presentatie van het handboek
noodbemaling. „We zien er naar uit om volgend jaar te
kunnen oefenen wat nu op papier is gezet. En dan heb
ben we de apparatuur niet in 24, maar in 12 uren al inzet
baar", zo zette Dees hoog in. Gezworene J.L.C. Mol uit
Sint-Maartensdijk was ervan onder de indruk. „Een
pluim voor de hele organisatie. Dit toont de professiona
liteit van ons waterschap."
Vijftien
brandweerwagens
Elk jaar herzien
Acht plaatsen
Elkaar aftroeven
Taakstraf
Aannemers
Zes ambulances na botsing Broekseweg
Uit wrak gezaagd
Nachtmerrie
Voormalig belastingambtenaar Goe
degebuure nam in 1986 het Poort-
vlietse administratiekantoor over
van H. Anthonisse. Na enige jaren
in hetzelfde kantoor aan de Stoof-
straat te hebben gewerkt, besloot
Goedegebuure in de Deestraat tot
nieuwbouw van een kantoor met be
drijfswoning. De groei zat erin en
dochter Colinda hielp mede de zaak
uitbouwen. Nu haar toekomst meer
in Oude Tonge ligt, waar haar man
en schoonvader een graanhandel
hebben, moest Gerard Goedege
buure (61) een knoop doorhakken.
„Gezien het ontbreken van opvol
gers - zoon Peter voelt er ook niet
voor - mijn leeftijd en de steeds in
gewikkelder regelgeving, heb ik be
sloten per 1 januari te stoppen met
het administratiekantoor. Dat is het
meest tijdrovende onderdeel van
ons werk. En je kunt ook niet bezig
blijven om elke avond tot tien uur
op kantoor te zitten. Als klein admi
nistratiekantoor heb je ook geen
klankbord. Het is lastig om de ge
wenste kwaliteit te blijven leveren.
Er valt wel weer een stukje service
weg in Poortvliet, maar er is overal
een tijd van. Zo is de levensloop. In
Remmerswaal heb ik een goede
partner gevonden. Die hebben hun
naam bewezen. We laten onze klan
ten op Tholen, Sint-Philipsland en
Schouwen-Duiveland dus niet in de
steek. Remmerswaal, die Thoolse
medewerkers heeft, leek me de bes
te oplossing en ik hoop dat het ge
accepteerd wordt."
Goedegebuure zal de administfatie
2002 voor zijn klanten nog afron
den, maar 31 decembêr is het einde.
Hij zal Remmerswaal dan alleen
nog ondersteunen voor een zo soe
pel mogelijke overdracht van de
klanten. „Door de Regiobank aan te
houden, bouw ik geleidelijk aan af.
Maar als de administratie 1 januari
wegvalt, wordt het werk drastisch
ingeperkt en dat is ook de bedoe
ling", aldus Gerard Goedegebuure.
A.A.A.N. van Aert van Remmers
waal zegt blij te zijn met de overna
me. „We kenden Goedegebuure en
zijn klantenbestand sluit naadloos
aan bij dat van ons kantoor. Zijn
doelgroep van agrarische bedrijven
en het midden- en kleinbedrijf is
ook bij ons vertegenwoordigd. In
het Polderhuis in Sint-Maartensdijk,
waar wij ons kantoor hebben, is er
meer dan voldoende ruimte om dit
werk erbij te kunnen doen. Mede
werkers kunnen we er nog altijd wel
bij hebben."
In 1992/1993 nam Remmerswaal
het administratiekantoor van W.
Timmermans uit Oud-Vossemeer
over, nadat die was overleden. Voor
het accountantskantoor is de over
name van Goedegebuure dus de
tweede schaalvergroting op het ei
land.
Remmerswaal is al sinds 1975 ge
vestigd op Tholen en zit vanaf 1996
in het Polderhuis, het voormalige
waterschapskantoor aan Onder de
Linden te Sint-Maartensdijk. Rem
merswaal heeft verder o.a. kantoren
in Bergen op Zoom en Oostkapelle.
Tegenover het wegvallen van allerlei
diensten is de komst van een nieuwe
voorziening een lichtje in de duister
nis. Dat is per 1 januari het geval bij
het postagentschap in Sint- Anna-
land, dat dan begint met het over
schrijven van kentekens. Automo
bielbedrijven en particulieren moe
ten daarvoor nu naar Bergen op
Zoom, maar dat kan volgend jaar
weer op het eiland Tholen zelf. Voor
de garages een uitkomst omdat die
service per 1 januari dichterbij huis
mogelijk is. Bij de verkoop van au
to's kunnen de kentekenbewijzen
voortaan bij het Sint-Annalandse
postagentschap overgeschreven wor
den. Bij het vroegere postkantoor
aan Crooswijck kon dat ook en later
bij het postkantoor in de Dalem-
sestraat in Tholen.
Maja Westdorp van het Sint-Anna-
landse postagentschap is blij dat de
uitbreiding met de kentekenservice
er komt. „Ik heb er wel voor moeten
vechten, maar het is gelukt en de ga
rages juichen het toe." Maja West
dorp krijgt door het wegvallen van
de Postbank bij andere postagenten
toch al meer klanten van buiten Sint-
Annaland. Het onbeperkt opnemen
en storten van geld bij de Postbank
kan alleen nog in Sint-Annaland en
Sint-Philipsland. Overigens tot okto
ber 2004, want dan lopen de contrac
ten ook daar af. „Maar wie weet, zijn
tegen die tijd ook de regels weer ge
wijzigd", zo blijft Maja Westdorp
hoop houden dat de geldservice ook
in de verdere toekomst kan door
gaan.
De traditionele radar, de flitspalen dijk echter niet waarom hij op 1 april
bij Oud-Vossemeer 111 in plaats van
80 km reed. „Mijn cruisecontrol van
120 km stond nog aan, maar ik ben
gewoon fout", erkende P.
„U hebt geen goed argument om
hier zo snel te rijden, terwijl u toch
een gewaarschuwd man was", zei
officier van justitie mevr. Ooster
veld. „Er is 115 km met geijkte ap
paratuur gemeten en na correctie
komt dat neer op 111 km. Gezien uw
strafblad kom ik nu aan een eis die
best heftig is, namelijk 217 euro
boete en 4 maanden voorwaardelijke
ontzegging van de rijbevoegdheid
met een proeftijd van 2 jaar."
P. zei die eis zwaar te vinden. „Ik
probeerde me aan de snelheid te
houden." De kantonrechter was er
niet van onder de indruk. „Het is de
tweede keer dat u te hard rijdt en
daarom zie ik geen enkele reden om
af te wijken van de eis. En zie de
vier maanden voorwaardelijke ont
zegging van de rijbevoegdheid dan
maar als een zeer duidelijke waar
schuwing", aldus mr. Klarenbeek.
en ook de zeer mobiele lasergun
kunnen door automobilisten onder
schept worden, maar bij de 'opto
speed' vissen de snelle rijders achter
het net. J.H.B. (30) uit Bergen op
Zoom, P.A.M.I. (36) uit het Belgi
sche Turnhout en S.M. (25) uit het
Duitse Gross Kiesow OT kregen al
ledrie 220 euro boete omdat ze
113/112 km hadden gereden op een
weg (o.a. de Nieuwe Postweg) waar
80 km het maximum is. De drie wer
den bij verstek veroordeeld omdat
ze niet naar het kantongerecht waren
gekomen.
P.P. (51) uit Sint-Maartensdijk was
vrijdagmiddag wel gekomen omdat
hij eerder al een brief aan de officier
van justitie had geschreven met het
verzoek om de boete gewoon te mo
gen betalen. Maar dat kon niet omdat
hij mei vorig jaar al 700 gulden op
zijn bord had gekregen voor een
snelheidsovertreding. De officier
wilde P. nu wel eens voor het kan
tongerecht zien. Een bijzondere re
den had de man uit Sint-Maartens-
De 27-jarige C.P.B. uit Rotterdam
is vrijdag bij verstek veroordeeld
tot een geldboete van 335 euro
omdat hij onverzekerd in een auto
reed.
Beter kwam de 57-jarige F.J. den
E. uit Sint-Annaland er af. Hij zou
23 december vorig jaar op de Bou
Kooijmanstraat in Oud-Vossemeer
acheruit hebben gereden, zonder
een andere auto voor te hebben la
ten gaan.
„Dat had iets intelligenter ten las
te gelegd moeten worden", zo tik
te kantonrechter mr. M.J.M. Kla
renbeek vrijdagmiddag in Tholen
de officier van justitie mevr. mr.
G. Oosterveld op haar vingers.
Die kon niets anders doen dan
vrijspraak vragen en dat was vol
gens de kantonrechter de enige
juiste beslissing.
De 19-jarige S.Z.A. uit Sint-Maar
tensdijk werd 14 januari door de
politie aangehouden, zonder dat
hij een geldig rijbewijs had. En
dat bleek niet voor het eerst, want
16 november vorig jaar was dat
ook al het geval bij de uit Irak af
komstige jongeman. Voor deze re
cidive (herhaling) eiste de officier
van justitie vrijdag 200 euro boete
en vier maanden voorwaardelijke
ontzegging van de rijbevoegdheid.
De Thoolse kantonrechter scherp
te dat aan. Hij was het eens met de
geldboete van 200 euro, maar in
plaats van de voorwaardelijke ont
zegging van de rijbevoegdheid
maakte mr. M.J.M. Klarenbeek
er twee weken voorwaardelijke
hechtenis van met een proeftijd
van 1 jaar.
Gezworene Jacob Mol (links) ontvangt het handboek noodbemaling van directeur waterbeheer Jan Dees. Achter hen de Thoolse
waterschapsmedewerkers die volgend jaar gaan oefenenv.l.n.r. Kees Geluk, Jos Noorthoek, Leen Andriesse, Leen Potappel, Aart Heijboer
en Jan den Engelsman.
In het uit 48 pagina's bestaande
handboek heeft Marco de Feiter be
schreven, welke mensen en welke
pompen er ingezet moeten worden
bij wateroverlast. Ook is weergege
ven waar het materiaal komt te
staan. Dit actieplan vloeit voort uit
de wateroverlast die o.a. Sint-Anna
land en Sint-Philipsland in septem
ber 1998 zwaar trof, waardoor er di
verse huizen onder water liepen.
„September 1998 staat nog in het
geheugen gegrift bij alle water
schappers en bij heel veel burgers",
zei Dees. „De algemene vergade
ring stelde twee miljoen gulden be
schikbaar voor noodbemaling.
Meestal houdt de algemene verga
dering de vinger aan de pols wan
neer het om investeringen gaat,
maar nu waren de hoofdingelanden
unaniem voor. De vier noodbema-
lingsinstallaties zijn er gekomen en
ze hebben al ettelijke keren gefunc
tioneerd en de werkwijze is ook al
geëvalueerd. Veel medewerkers van
zuiveringsbeheer en van waterbe
heer zijn erbij betrokken en dat is
een hele goede zaak", aldus Dees.
Marco de Feiter maakte duidelijk
dat er veel verschil is tussen de wa
teroverlast van september 1998 en
de vele regen in september 2001.
„Vier jaar geleden was er sprake
van overvolle sloten en van inunda
tie. Het waterschap is toen een week
in touw geweest om. de problemen
te helpen oplossen. Vorig jaar sep
tember hadden we alleen veel neer
slag."
Het waterschap kon met een inves
tering van twee miljoen gulden en
subsidie vier mobiele pompen (mo-
by's) aanschaffen en 2600 meter lei
ding. Die moby-sets hebben een ca
paciteit van 3600 kubieke meter per
uur en een opvoerhoogte van 10
meter. „Eén pomp is vijftien brand
weerwagens naast elkaar, dus we
kunnen heel wat werk verzetten",
zei de Feiter.
Naast de moby's, die centraal wor
den opgeslagen in de waterschaps-
loods te Eindewege op Zuid-Beve
land, zijn er nog vijf oude
BWO-pompen (bescherming water
staatswerken in oorlogstijd) met een
capaciteit van elk 1800 m3 per uur
en een opvoerhoogte van 4 meter.
Deze vijf pompen zijn decentraal
opgeslagen, waarvan 1 in de zuive
ringsinstallatie bij Tholen. Voor de
noodbemaling zijn nog 5 nood-
stroomaggregaten decentraal (1 bij
de zuiveringsinstallatie in Tholen)
beschikbaar en eveneens decentraal
15 tractor- en overige pompen met
een capaciteit van 300 tot 700 m3.
Hiervan staat er 1 met een capaciteit
van 480 m3 in de werkplaats op het
Havenplein te Sint-Annaland.
„Over de verantwoordelijkheden is
wel eens gesteggeld, maar nu is alles
toch in dit handboek vastgelegd en
binnen 11 tot 12 uur zijn de pompen
inzetbaar", meldde De Feiter. „Sec
tordirecteur Jan Dees beslist waar en
wanneer de pompen ingezet worden.
Het districtshoofd zuiveringsbeheer
fungeert als ploegleider voor de pom
pen, waarvoor steeds zes mensen be
schikbaar zijn."
De Feiter benadrukte het belang om
het handboek actueel te houden en
om de inzet te oefenen. „Dit hand
boek is nu wel gereed, maar het is
nooit af. We moeten het actueel zien
te houden en daarom dienen we het
minimaal één keer per jaar te herzien.
De twintig houders van het handboek
kunnen daaraan meewerken. En we
moeten in 2003 ook multidisciplinair
gaan oefenen op een geheime plaats
en een geheim tijdstip."
De oefening zal zo'n 10.000 euro
vergen omdat er diepladers inge
huurd moeten worden voor het ver
voer van de vier moby's en ook gro
te mobiele kranen voor het laden en
lossen van deze moby's. De a.v. van
het waterschap moet nog geld be
schikbaar stellen voor deze oefe
ning en dat is zeker geen formaliteit
na de recente begrotingsbehande
ling. „De goedkeuring van de be
groting 2003 kostte al heel veel
moeite en nu moeten we de a.v. nog
om extra geld vragen om met de
noodpompen te kunnen oefenen. In
het dagelijks bestuur wil ik het
voorstel positief benaderen en ik
heb er goede moed op dat de colle
ga's het ook zullen goedkeuren",
zei gezworene Mol.
Hij vond dat het handboek noodbe
maling er fantastisch uitziet. „Het
sluit naadloos aan bij onze calami
teitenregeling waarvoor we van
1998 tot en met 2001 behoorlijke
investeringen hebben gedaan. Ik
hoop dat het noodplan nooit werke
lijkheid hoeft te worden, maar ik
kan begrijpen dat de medewerkers
benieuwd zijn hoe het in de praktijk
uitpakt", zei Mol.
In het handboek gaat het waterschap
voor de inzet van de noodpompen
uit van 1 september tot 1 april, maar
ook buiten deze 'regenperiode' is
inzet mogelijk. Bij grootschalige
wateroverlast wordt in het hoofd
kantoor te Goes een operationele
coördinatie groep ingesteld. Die be
staat uit vijf mensen onder wie Dees
en De Feiter. Zij zijn ook houders
van het handboei noodbemaling,
evenals operationeel leider Jan den
Engelsman van.de Thoolse moby-
ploeg, districtshoofd waterbeheer
Cent van Dijke en districtsopzichter
waterbeheer Rini Anemaet.
Jan den Engelsman uit Tholen is
operationeel leider van de moby-
ploeg A. Hij wordt bijgestaan door
een laagspanningsdeskundige, een
werktuigkundige en 3 andere mede
werkers. De operationeel leider is
verantwoordelijk voor het inhuren
van de kranen en ook moet hij voor
voldoende menskracht zorgen om
de pompen in bedrijf te houden.
Districtshoofd waterbeheer Cent
van Dijke zorgt ervoor, dat diverse
instanties, bedrijven en aanwonen-
den worden ingelicht. Hij regelt ook
de wegafsluitingen en omleidings
routes.
Van Dijke is tevens verantwoorde
lijk voor de aanvoer van de BWO-
pompen en andere, kleinere pom
pen. De moby's zijn voorzien van
Zes maanden cel en veertig maanden ontzegging van de rijbevoegd
heid. Dat hoorde de 21-jarige A.L. uit Sint-Annaland donderdag
morgen tegen zich eisen voor de Middelburgse rechtbank. L. is roe
keloos rijden in een auto ten laste gelegd, waardoor op 7 april van
dit jaar bij Oost-Souburg drie mensen ernstig gewond raakten. De
Sint-Annalander reed met hoge snelheid in op twee auto's die stil
stonden voor een rood verkeerslicht. Zijn advocaat vroeg de recht
bank om de straf op te leggen in de vorm van een werkstraf.
L. gaf toe dat hij hard had gereden.
Op de bewuste zondagmiddag was
hij, met twee vrienden, over de
A58 onderweg naar de Vlissingse
boulevard. Vanaf de Vlaketunnel
bij Kapelle was er een donkergrij
ze Audi die hem inhaalde en ver
volgens langzaam ('hij zakte terug
naar de 100') voor hem bleef rij
den. Beurtelings haalden de auto's
elkaar in, waarbij er steeds harder
werd gereden. Bij Oost-Souburg
zag L. plotseling auto's voor hem
stilstaan. Hij probeerde tevergeefs
te remmen en uit te wijken, raakte
in een slip en botste tegen een auto
die op zijn beurt tegen een auto
daar weer vóór botste. De donker
grijze Audi verdween in de rich
ting Vlissingen en is tot op de dag
van vandaag onvindbaar gebleven.
De Sint-Annalander gaf tegenover
de rechtbank toe dat hij zich had
laten opfokken door de andere au
tomobilist, maar zei ook dat hij
spijt had van wat er gebeurd is.
Zowel rechter R. Lameijer als offi
cier van justitie R. Rammeloo na
men het woord 'race' in de mond.
„Het is toch niet nodig om steeds
harder te gaan rijden. Was het el
kaar een beetje aftroeven wie het
hardste kon?" L. ontkende dat en
wilde ook niet van een race spre
ken. „Onervarenheid", zei hij toen
de rechter stelde dat het geen nor
maal rijgedrag was geweest. De
Sint-Annalander had ongeveer
vier weken tevoren zijn rijbewijs
gehaald, nadat hij zeven keer eer
der was gezakt. Tóch had hij tevo
ren al een auto gekocht en reed er
mee. Volgens verklaringen van de
inzittenden van zijn auto was L.
een 'stevige rijder'. Hoewel zij
volgens L. 'niet bang' waren ge
weest dat er zo hard werd gereden,
stond in hun verklaringen dat ze
hem op de hoge snelheid hadden
gewezen. Een derde getuige be
vestigde tegenover de politie even
eens het harde rijden.
De officier van justitie sprak van
een ernstige zaak. L. reed volgens
hem gevaarlijk hard en roekeloos.
Bumperkleven, rijden over de
vluchtstrook en rechts inhalen wa
ren tijdens het incident voorgeko
men, en snelheden tot 180 kilome
ter per uur. „Absoluut niet te
tolereren gedrag", aldus Ramme
loo die het betreurde dat de andere
automobilist onbekend is geble
ven. Hij rekende het L. zwaar aan
dat hij de veiligheid van anderen
in gevaar heeft gebracht. Ook stel
de hij dat L. alleen oog had voor
de andere auto en daardoor niet op
de omgeving lette. De verkeers
lichten bij Souburg worden ruim
tevoren aangekondigd, evenals
een maximumsnelheid van 70
km/u. L. had het allemaal niet ge
zien, hoewel hij zei de situatie te
kennen omdat hij er eerder was ge
weest. „Dat er geen doden zijn ge
vallen, is een gelukkig toeval", al
dus de officier. Verschillende
inzittenden van de beide auto's
waarop L. botste, kampen nu nog
met gezondheidsproblemen. In de
auto waartegen L. botste, zaten
een 32-jarige Vlissingse en drie
kinderen. De vrouw en haar acht
jarig dochtertje ervaren nog altijd
de gevolgen van een whiplash. De
vrouw kan bovendien geen geluid
meer verdragen en is bang om in
een auto te stappen. Ze kan ook
nog maar één uur per dag werken.
De 19-jarige Bergse bestuurster
van de andere auto, die vóór het
stoplicht stond en waartegen de
Vlissingse werd geduwd, kan geen
zwaar werk meer doen en heeft
een zwelling op de rug als gevolg
van een whiplash. Ook de man die
bij haar in de auto zat liep een
whiplash op, maar dat zat volgens
Rammeloo niet in het dossier om
dat de medische verklaring er niet
tijdig was.
Het remspoor wees uit dat L. op
het moment var. de botsing 96 tot
102 km/u reed. Rammeloo ver
moedde dat het nog meer was,
maar de Sint-Annalander gaf geen
commentaar. De in de reconstruc
tie proefondervindelijk vastgestel
de snelheidsvermindering wijst op
113 tot 126 km/u, zei de officier.
En dan is er nog geen rekening
gehouden met de remmende wer
king van de slip en de verplaat
sing van de auto's door de bot
sing. Rammeloo eiste voor het
roekeloos rijden en het veroorza
ken van een aanrijding met letsel
zes maanden onvoorwaardelijke
gevangenisstraf en 36 maanden
ontzegging van de rijbevoegdheid
(met aftrek van de acht maanden
dat L. zijn rijbewijs al kwijt is).
Verder achtte hij tenminste twee
snelheidsovertredingen bewezen -
140 en 180 kn/u - en vroeg voor
ieder daarvan twee maanden ont
zegging.
L.'s raadsman J. Goedegebure
wees op de 'zeer geringe' rijerva
ring van zijn cliënt. Daardoor ont
stond spanning over het rijgedrag
van de andere automobilist en dat
deed L. de controle verliezen. In
een kranteartikel over het gebeur
de werd de link gelegd naar ille
gale straatracerijen, maar daarvan
was volgens de advocaat geen
sprake. Hij vertelde dat L. als ge
volg van het ongeluk zijn baan als
heftruckchauffeur is kwijtgeraakt.
Daarna ging hij als bijrijder op
e'en vrachtwagen aan de slag.
Maar zijn contract is eind novem
ber niet verlengd, zodat hij nu
zonder werk zit. De raadsman be
toogde dat L. zijn rijbewijs nodig
heeft om weer werk te kunnen
vinden. Dat de Sint-Annalander
pas in augustus contact zocht met
één van de slachtoffers van het
ongeluk, weet hij aan het feit dat
hij naam en adres daarvan pas
eind juni van de politie te horen
kreeg. Na nog te hebben gewezen
op het feit dat L. in een kleine ge
meenschap woont waar hij regel
matig aan zijn daad wordt herin
nerd, vroeg hij de rechtbank om
een taakstraf op te leggen.
een reddingsboei en medewerkers
die zich boven het water bevinden,
moeten een zwemvest dragen. Ook
een veiligheidshelm is verplicht.
Moby-pompen zijn op Tholen en
Sint-Philipsland op acht plaatsen in
zetbaar: bij gemaal de Luyster (af
zetting T-splitsingen Abraham Wis-
seweg) gemaal Eendracht (afzet
tingen Gemaalweg, Zwarteweg,
Hertenkamp), gemaal Drie Grote
Polders (Zeedijk), gemaal Loohoek
(Schelphoekseweg), gemaal de
Noord (splitsing Gemaalweg/Pier-
hoekseweg en Gemaalweg/Eerste
Dijk), gemaal Van Haaften (Zee
dijk/Voormalige Zeedijk), inlaat
Oud-Kijkuit en aan de Del Campo-
weg (splitsingen Oude Rijksweg/
ZuidwegDel Campoweg). Per
plaats is in het handboek noodbe
maling precies beschreven hoe de
opstelling van de moby is gepland.
BWO-pompen zijn op Tholen op
drie plaatsen inzetbaar voor de on
derbemaling van de Poortvlietse
Weihoek. Bij gemaal Kadijk met
een afvoergebied van 1385 ha, waar
een capaciteit van 139 m3 per mi
nuut is voorzien, en bij het gemaal
Poortvlietsedijk met een afvoerge
bied van 398 ha, waar een capaciteit
van 40 m3/min. is gepland. Een der
de standplaats voor een BWO-pomp
is de Zoetendijk.
Voor enkele gemalen, maar ook an
dere plaatsen waar de afvoer naar
het buitenwater en dus over een dijk
moet, kunnen andere pompen wor
den ingezet. Dat is voor onze streek
alleen bij het Bos van Klompe te
Sint-Philipsland, waar een elektri
sche pomp (1 of 2 afhankelijk van
omstandigheden en beschikbaar
heid) met een capaciteit van 750
m3/uur ingezet kan worden voor
compartimentering van het afvoer
gebied de Luyster.
Het waterschap heeft ook het de
aannemers en loonbedrijven in
handboek vermeld voor de inhuur
van materieel. Voor Tholen zijn dat
Goedegebuure, Moerland, Van Vos
sen en Fase uit Sint-Annaland,
Elenbaas uit Poortvliet, gebr. C. en
P. Hage en J.W. Hage uit Scherpe-
nisse en Hommel uit Oud-Vosse-
Marco de Feiter van water
schap Zeeuwse Eilanden trad
bij de presentatie van het
handboek noodbemaling even
op als collega van NOS-weer-
vrouw Maijon de Hond. Zijn
weersverwachting was, dat de
kans op een nat voorjaar in
2003 vijftig procent is. Hij ba
seerde deze voorspelling op
berichten over de komst van
El Nino. „We kunnen volgend
jaar dus mogelijk niet zonder
het handboek noodbemaling",
zei De Feiter.
De 49-jarige J.C.J. uit Tholen kreeg
vrijdagmiddag van de Thoolse kan
tonrechter 170 euro boete omdat hij
zijn café de Kroon vorig jaar sep
tember 's nachts te lang open had
gehouden. De boete was gelijk aan
de eis van de officier van justitie. J.
was zelf niet verschenen, maar werd
bij verstek veroordeeld.
Half oktober zijn de hulpgoederen
naar Duitsland gebracht die door
Ko Bloemendal uit Oud-Vosse-
meer en John van Riemsdijk uit
Sas van Gent waren ingezameld.
Hun actie van eind augustus na de
overstromingen in het stroomge
bied van de Elbe, leverde een
flink gevulde vrachtwagen op.
„Zes keer heb ik een bus vol spul
len naar Zeeuws-Vlaanderen ge
bracht, vanwaaruit alles is ver
voerd", vertelt Bloemendal. Het
aanbod was gevarieerd: meubels,
kleding, schoeisel. „Zelfs een
transistorradio en bestek zat er
bij."
Niet de Lutherstad Wittenberg,
maar een plaatsje zuidelijker is
uiteindelijk de bestemming gewor
den van de Zeeuwse hulpgoede
ren. Een dorpje in de gemeente
Grimma, aan de Mulde. „Dat was
heel erg getroffen. Het ligt in het
gebied dat onder water is gezet om
de historische binnenstad van Wit
tenberg te sparen." Bloemendal
vertelt dat complete huizen, brug
gen en wegen er zijn weggeslagen
door de kracht van het water. Er
zijn mensen van half overeind ge
bleven gevels gered moeten wor
den. „Momenteel zijn ze druk be
zig alles weer op te bouwen. Ook
uit ons land zijn er opbouwwer
kers bij betrokken." Grimma zelf
werd door de overstroming getrof
fen, waarbij in de binnenstad 500
gebouwen schade opliepen en
daarbuiten 250. Een 400 winkels
en bedrijven en bijna 1700 inwo
ners ondervonden de gevolgen.
Ko Bloemendal houdt een goed
gevoel over aan de actie, zegt hij.
„Je bent bezig en spreekt met al
lerlei mensen." De tevredenheid
overheerst ondanks de koude dou
che waarvoor een reactie uit
Duitsland aanvankelijk zorgde.
„Toen we contact opnamen, was
men eerst wat afwijzend. Met vra
gen als wat voor spullen zijn het
allemaal, is het niet te oud of ka
pot." Ergens begrijpt Bloemendal
dat wel, omdat Duitsland welva
rend is en er in het land zelf ook
van alle kanten hulp werd gebo
den en acties zijn opgezet.
De Thoolse kantonrechter boog zich vrijdagmiddag over de botsing
tussen drie auto's die zaterdagnacht 26 mei op de Broekseweg plaats
vond, waarbij acht gewonden vielen. Twee brandweergroepen en zes
ambulances werden ingezet voor de hulpverlening. „Als je de foto's
ziet, dan is het wonderbaarlijk dat er alleen gewonden bij gevallen zijn.
Het was een heel harde klap", zei kantonrechter mr. M.J.M. Klaren
beek, die hoofdrolspeelster M.J.N. (22) uit Sint-Philipsland tot een lage
boete van 100 euro veroordeelde.
Ze kwam met twee jongens van 17
en 18 jaar (onder wie haar broer) uit
Sint-Philipsland en een 16-jarige
jongen uit De Heen terug van een
uitgaansavond in Sint-Annaland.
„Het was maar een uurtje geweest,
want ik was eerst bij een verlo
vingsfeestje. Maar mijn broertje
wilde nog uit", vertelde de Sint-
Philipslandse. Rond kwart over één
die zaterdagnacht wilde ze linksaf
de Krabbenkreekweg inslaan, maar
ze botste daarbij frontaal op een uit
de richting Oud-Vossemeer komen
de auto, bestuurd door een 48-jarige
vrouw uit Sint-Annaland die met
haar 37-jarige man en haar schoon
zus (47) en broer (49) uit Rotterdam
op weg naar huis was van het Bor-
strock festival te Nieuw-Vossemeer.
Door de klap schoot de auto van N.
tegen een achteropkomende auto
met daarin een 26-jarige man en een
21-jarige vrouw uit Rotterdam. Dit
tweetal bleef als enige ongedeerd.
In de eerste twee auto's waren acht
mensen gewond.
N. zei verblind te zijn door de ach
teropkomende auto, waardoor ze de
tegenligger niet had gezien. „In
mijn binnenspiegel zag ik de achter
opkomende auto snel naderen. Hij
ging behoorlijk dicht op me rijden
en ik werd verblind door zijn lich
ten. Daardoor ben ik afgeleid, zodat
ik de auto voor mij niet heb zien
aankomen. Anders was ik blijven
wachten." De Sint-Philipslandse
was van de acht gewonden zelf het
ernstigste getroffen. Mochten de ze
ven al snel naar huis, N. verbleef
langer in het Dijkzigt ziekenhuis te
Rotterdam in verband met een ge
klapte long, een gebroken arm, een
hersenschudding, schaafwonden en
blauwe plekken. Ze zat in haar auto
bekneld en moest door de Sint-An
nalandse brandweer uit het wrak
worden gezaagd. Naast de zieken
wagens uit Sint-Maartensdijk en
Bergen op Zoom werden ambulan
ces uit Goes, Rotterdam en Klaas
waal ingezet bij de hulpverlening.
Brandweerlieden uit Sint-Maartens
dijk werden ingezet bij de verzor
ging en geruststelling van de slacht
offers. Zeven inzittenden kotjden op
eigen kracht uit de auto's komen. Ze
klaagden met name over pijn in de
nek en de rug. Er was iemand met
glas in zijn gezicht, een gekneusd
borstbeen, een hersenschudding,
een gat in zijn hoofd, een gekneusd
onderbeen, zere schouders, een snee
in zijn oor, kapotte kin en spierpijn.
Het echtpaar uit Rotterdam werd
ook naar Dijkzigt gebracht, de vijf
anderen naar ziekenhuis Lievens-
berg in Bergen op Zoom.
„Gelukkig ben ik zelf het zwaarste
geraakt en zijn de anderen er rede
lijk goed van afgekomen, want het
had veel erger kunnen aflopen", zei
N. voor het kantongerecht. „Waar
om bent u eigenlijk niet gestopt bij
die splitsing?", wilde mr. Klaren
beek weten. „Het licht in mijn bin
nenspiegel was ook weer niet zo
erg, dat ik helemaal verblind was",
antwoordde de Sint-Philipslandse.
„Zoiets is een nachtmerrie voor ie
dereen", zo leefde de officier mee
met de veroorzaker van het onge
luk, die tegelijk ook het grootste
slachtoffer was. „Het is vreselijk, ja
een ernstige botsing als je de foto's
ziet. En dan moet je nog voor het
kantongerecht voorkomen ook. Dat
maakt het er niet leuker op. Als je
geen goed zicht hebt, moet je echter
extra voorzichtig zijn. U hebt nu
een voorrangsfout gemaakt, een
overtreding. Gezien de gevolgen
zegt u misschien dat een straf over
bodig is, maar ik wil toch een sig
naal afgeven. Aangezien u geen
strafblad hebt, beperk ik de eis tot
een geldboete van 220 euro", aldus
mevr. Oosterveld.
„Ik ben fout geweest en moet de
consequenties dragen", zo was de
reactie van N. op de eis van de offi
cier van justitie.
De kantonrechter maakte haar dui
delijk, dat de Sint-Philipslandse al
leen een voorrangsfout ten laste
werd gelegd. „Er is heel veel letsel
aan anderen toegebracht, maar dat
wordt niet meegeteld. Volgens de
tenlastelegging is het geen ernstige
fout voor het in gevaar brengen van
andere weggebruikers, maar een
voorrangsfout. Daarom zal ik de
geldboete matigen tot 100 euro",
aldus kantonrechter mr. Klarenbeek
vrijdagmiddag in Tholen.