Nieuw distributiecentrum maakt Bouman-Potter beter dan ooit 'Van weerskanten gesmeerd gelopen' 'We lossen en laden hier 44 vrachtwagens per dag' Breder winkelaanbod versterkt de Paasdijk Sjaak Quist uit Poortvliet stuurt de goederenstroom 5000 bezoekers per week in Poortvliet Donderdag 12 december 2002 Woonboulevard Poortvliet opent magazijn Sint-Maartensdijk „Het was een lange weg, want we zijn er al vier tot vijf jaar mee bezig, maar het resultaat stelt ons tot tevredenheid. Met ons nieuwe distributiecentrum in Sint-Maartensdijk wordt het alleen maar efficiënter, schoner, overzich telijker, veiliger en eenvoudiger. Kortom: het zal gewoon beter zijn en ons hele bedrijf, zo wel de showroom in Poortvliet als het logis tiek centrum Sint-Maartensdijk, kan er de vruchten van plukken. Onze klanten kunnen we daardoor nog optimaler van dienst zijn." 25.000 m2 150 medewerkers „Dit tref je zelden, dat het zo perfect bij elkaar aansluit. Wij kijken terug op een hele goede sa menwerking", zo blikt wethouder K.A. Heijboer met genoegen terug op de contacten met Bou man-Potter voor de bouw van het nieuwe lo gistiek centrum in Sint-Maartensdijk. miSlen enkele afdeling is er met de bouw van het logistiek centrum van Woonboulevard Poortvliet zo op vooruit gegaan als die van Sjaak Quist, beaamt het hoofd binnenkomende en uitgaande goederen. Hij neemt met de enor me magazijnen, los- en laadperrons het groot ste deel van het pand in beslag. „In Poortvliet was het magazijn twee keer te klein. Hier in Sint-Maartensdijk zijn we er buitengewoon op vooruit gegaan. Daar hebben we echt heel veel profijt van." Talenknobbel Ideaal „In samenwerking met ^landelijke onderne mers willen we in prin cipe een breder aanbod van winkels bij onze Woonboulevard Poort vliet zien te krijgen", zegt verkoopleider Mark Kouters. „Er liggen al lang serieuze plannen voor, want alles onder één dak is natuurlijk prettiger winkelen." Babywereld advertorialEENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Directeur Arie Bouman van de woonboulevard Poort vliet is trots op zijn nieuwe aanwinst aan de Nijver- heidsweg in Sint-Maartens dijk. Aan jarenlang moeilijk werken is een eind geko men. Op maar liefst vier plaatsen werden meubels opgeslagen: in de eigen ma gazijnen, boven de winkel aan de Paasdijkweg in Poort vliet, een eindje verder bij bloemenhandel Heijboer en in Sint-Annaland bij trans portbedrijf Geuze. „Dat was natuurlijk niet efficiënt, maar we konden niet an ders. We groeiden stevig door, terwijl de nieuwbouw- plannen maar niet van de grond kwamen. Onze men sen moesten onder zeer moeilijke omstandigheden hun werk doen en in per soonlijke gesprekken met al le personeelsleden werd duidelijk, dat er snel wat moest veranderen. Onze medewerkers hebben veel geduld opgebracht. Ze heb ben lang moeten werken met een outillage die niet meer van deze tijd was voor een snel groeiende onder neming als de onze." De ontvlechting van het industrieterrein Poortvliet bracht niet wat Bouman er van verwacht had. Vervol gens werd in Tholen geke ken naar panden op de industrieterreinen Slabbe- coornpolder en Welgelegen, maar dat ging uiteindelijk ook niet door. Toen het kan toor en magazijn van Piet Swarthoff (Bon Giorno on- derkleding) te koop kwam en de gemeente de ernaast liggende grond wilde verko pen, was het snel beklon ken. Het bestemmingsplan was al goedgekeurd, zodat er snel zaken gedaan kon den worden. „De gemeente heeft met grote voortva rendheid alle procedures voor ons geregeld", zegt Bouman. Het distributiecentrum heeft een nuttige vloeroppervlakte van 25.000 m2. Wie vanaf Scherpenisse naar Sint-Maar tensdijk rijdt, passeert over 185 meter het nieuwe logis tiek centrum van Woonboule vard Poortvliet. Het pand is 75 meter breed. Er zijn twee bouwlagen. Een sprinklerin stallatie met een waterbassin van 530.000 liter verzekert de brandveiligheid. Zonder die voorziening zou het magazijn gecompartimenteerd moeten worden in hallen van 1000 m2 en dat werkt minder prak tisch. Er zijn 27 los- en laad- perrons, allemaal gelijkvloers. De meubelen komen in prin cipe uit de hele wereld. Duits land is nummer 1, maar steeds meer fabrieken (ook de Nederlandse) laten de pro ductie in goedkope loonlan- den uitvoeren. Het nieuwe logistiek centrum in Sint-Maartensdijk onder steunt de showroom in Poortvliet, waar de klanten hun keuze maken. Woonbou levard Poortvliet bedient bij na drie miljoen mensen in Zuid-West Nederland. Heel Zeeland, inclusief Zeeuws- Vlaanderen in verband met de opening van de tunnel vol gend jaar, West-Brabant tot en met Breda en Zuid-Hol land vanaf Hoek van Holland, via Rotterdam tot en met Sliedrecht. Met de opening van het logis tiek centrum van Woonboule vard Poortvliet in Sint-Maar tensdijk is een jarenlange periode van bouwen afgeslo ten. In 1995 werd begonnen aan de nieuwe toonzalen aan de Paasdijkweg in Poortvliet. In april 1996 verhuisden de verkoopactiviteiten van Bou- man-Potter aan de Molen straat naar de Paasdijkweg en het bedrijf ging toen verder onder de naam Woonboule vard Poortvliet. In 1998 werd fase II gebouwd. Er stond ook nog een fase III op het pro gramma, maar die gaat voor lopig niet door. De ontvlech ting van het bedrijventerrein Poortvliet, waarbij Budelpack de magazijnen van Bouman- Potter zou overnemen, is stopgezet. Het heeft allemaal te lang geduurd. De oude magazijnen blijven daar door voorlopig in gebruik bij Woonboulevard Poortvliet als afhaalmagazijn en voor de opslag en distributie van' in- ruilmeubelen. Hiervoor wor den de gebouwen nog aan gepast. Bij de onderneming werken nu 150 mensen: 80 in de showroom te Poortvliet en 70 in of vanuit het distributiecen trum in Sint-Maartensdijk. Directeur A. Bouman (midden) kreeg vlotte medewerking van de wethouders W.C. van Kempen (links) en K.A. Heijboer (rechts). Samen met zijn collega W.C. van Kempen van volkshuis vesting had Heijboer als wet houder ruimtelijke ordening, economische zaken en grond zaken direct met het grote project te maken. Ruimtelijke ordening nam hij dit voorjaar van zijn collega Van Kempen over, maar vorig jaar novem ber begon hij de eerste be sprekingen met Bouman over de grondaankoop. „Als we een vraag krijgen van een be drijf dat in de knel zit, probe ren we daarop als gemeente zo goed mogelijk in te spe len", zegt Heijboer. „Op be drijventerrein Welgelegen in Tholen konden we niet de hoeveelheid grond leveren die Bouman voor zijn nieuwe magazijn wilde hebben. Twee hectare was daar niet voor handen, hoewel dat wel het industrieterrein is met een bo venlokaal karakter. Dit in te genstelling tot Sint-Maartens dijk, maar toen daar een bestaand bedrijf van 7000 m2 te koop kwam, had de ge meente daarnaast nog 13.000 m2 grond beschikbaar. De on derhandelingen liepen heel vlot. Het gemeentebestuur heeft laten zien, dat we on middellijk op vragen van het bedrijfsleven kunnen reage ren. Bouman vraagt en wij konden draaien. Als iets goed loopt, heb je er als gemeente bestuur ook weinig mee te maken." De wethouder wil daar de be drijfsleiding ook zeker een pluim voor geven. „Wij onder handelen veel met bedrijven, maar Bouman-Potter heeft in deze situatie verder gekeken dan het bedrijfsbelang. Ze hebben hun flexibiliteit opti maal benut en ingevuld. Met de verkoop van de 13.000 m2 grond zijn we langs de Provin- cialeweg namelijk door onze kavels heen. Dit is de afron ding van het industrieterrein in Sint-Maartensdijk. Alleen naast de milieustraat, tegen over Bouman is er nog grond beschikbaar. Van de provincie mogen we niet verder. Bij de ze afronding stelden we als gemeente de voorwaarde, dat de overgang van landschap naar bedrijventerrein goed moest worden aangegeven. Bouman heeft dat landschap pelijk op een uitstekende, aan sprekende manier ingevuld met beplanting en een vijver. Vanwege de waterproblema- tiek is dat ook een vereiste om als berging voor overtollig water te kunnen fungeren. Al le lof voor het resultaat. Het gaat tenslotte om een zichtlo- catie en het straalt er werkelijk van af!" Heijboer noemt het een ge weldig voordeel dat het par keren volledig op eigen ter rein plaatsvindt. „Er staan geen vrachtwagens of perso nenauto's van de medewer kers op de openbare weg. Qua bestemmingsplan was ook alles al geregeld voor de ze uitbreiding en dat is ook een groot voordeel. Mede daardoor is het in sneltrein vaart gegaan en collega Van Kempen had ook voor de af gifte van de bouw- en milieu vergunning geen belemme ringen. Wij kijken terug op een mooi project", aldus wet houder Heijboer. Sjaak Quist (31) uit Poortvliet werkt bijna tien jaar bij Bou man-Potter. Hij begon als ma gazijnmedewerker en werd zes jaar geleden hoofd logistiek. Bij zijn afdeling werken dertien mensen die de goederen stroom sturen. „Alles is nu ge lukkig in Sint-Maartensdijk ge concentreerd. Bij transport bedrijf Geuze in Sint-Annaland en bloemenhandel Heijboer in Poortvliet hebben we de laat ste jaren veel ruimte moeten huren, maar dat op en neer rij den is nu verleden tijd. Wij be voorraden alleen nog het af haalmagazijn in Poortvliet, dat bij de showroom ligt. In ons nieuwe logistiek centrum heb ben we vier perrons om te los sen, negentien laadperrons - elke auto heeft zijn eigen deur - voor de meubels en nog eens drie deuren voor het tapijt. We werken met een ontvangst- ploeg en een groep die de be stellingen gereed zet. Dagelijks is dat hetzelfde ritueel." 's Morgens om acht uur staan de vrachtwagens uit Sjaak Quist is de koning te rijk in het nieuwe magazijn. Duitsland of Italië soms al gereed met een lading nieu we stoelen, banken, kasten, e.d. Ook uit Polen en Spanje komt het nodige, naast de zendingen van de leveran ciers uit Nederland en België. „Heel weinig buitenlandse chauffeurs spreken Engels. Gelukkig heeft een collega een talenknobbel, zodat we redelijk uit de voeten kunnen met de Italiaanse, Poolse en Spaanse chauffeurs. Het Duits lukt altijd nog wel", al dus Sjaak Quist. Naast de vrachtwagens komen er ook complete zendingen in con tainers uit Indonesië, die bin nen twee tot drie uur leeg moeten zijn. „We proberen zoveel mogelijk afspraken te maken om de goederen stroom te sturen, zodat niet alle vrachtwagens tegelijk komen. Gemiddeld komen er 25 per dag lossen, tussen ne gen en vier uur. Volle auto's maar soms brengen ze ook maar 1 kastje dat nageleverd wordt. Daarna komt de stickerploeg in actie, die alle artikelen van artikelnummers en plaatsco des voorziet, zodat stoel ST40 in vak 7 van hal K gezet en ook weer gemakkelijk te ruggevonden kan worden. Er zijn meubels voor de voor raad, maar ook al bestelde artikelen en daar komen ge lijk de gegevens van de klant op. De medewerkers bij de uit gaande goederenstroom ko men in actie aan de hand van de opdrachten van de afde lingen planning meubelen en planning tapijt. „Wij werken 1 dag vooruit, zodat onze be zorgers 's middags of 's avonds bij terugkomst nog kunnen laden of anders de volgende morgen. In onze nieuwe vestiging boeken we tijdwinst omdat we niets meer hoeven te zoeken. Alles is veel ruimer opgezet met bredere paden. We beschik ken over elektrische pomp- wagens, heftrucks en een bankstel bijvoorbeeld, gaat bij het lossen direct op een kar, waarop het blijft staan totdat die bank bij de klant afgeleverd wordt. Alles is verrijdbaar, waardoor de li chamelijke inspanning is ver minderd. De laad- en losper- rons zijn gelijkvloers en dat is ideaal. Het werkt niet alleen sneller, de kans op beschadi ging is ook minder gewor den." Behalve de eigen wa gens rijden voor de meubelbezorging ook vracht auto's van transportbedrijf De Groen uit Poortvliet. Sjaak Quist is in zijn nopjes met het nieuwe logistiek cen trum in Sint-Maartensdijk. „Alles onder één dak. Qua werkomstandigheden zijn wij er het meest op vooruit ge gaan. We waren er ook hard aan toe, want je kunt het ge woon aan de medewerkers merken dat we verhuisd zijn. Dit werkt ideaal", zegt Sjaak Quist. De stuurgroep Tholen 2005 is hier positief over, om de ont wikkeling aan de Paasdijkweg te versterken. Overigens geldt dit alleen voor de non-food sector. Er mogen geen levens middelenzaken komen. „Alle kruisbestuivingen versterken elkaar", zegt Mark Kouters. „In Poortvliet krijgen we gemiddeld 5000 bezoekers per week. leder een profiteert mee van die klan- tenstroom. Daarom willen we een volwaardige woonboule vard verwezenlijken, waarbij andere ondernemers ruimte bij ons kunnen huren. Voor het ei land is het positief, want je kunt er voorzieningen door in stand houden. Het is een unieke gele genheid om alles onder één dak te krijgen." Woonboulevard Poortvliet wil ook zelf nog flink groeien. „Onze doelstelling is om te verdubbelen. En één van de eerste plannen die we daar willen verwezenlijken, is een royale uitbreiding van onze bestaande formule Kidsworld en het openen van een nieu we formule Babywereld. Door de vele vragen van consu menten of ze bij ons ook te recht kunnen voor babymeu belen en accessoires, zijn wij ervan overtuigd, dat deze nieuwe formule een succes wordt. Dit moet echter wel groots aangepakt worden. Wij denken aan 6000 tot 8000 m2, gezien de ontwikkelingen in de huidige markt. Mensen winkelen graag in royaal op gezette winkels met een groot aanbod en een gezellige sfeer. Daar is een duidelijke markt voor en daar spelen wij op in." Mark Kouters denkt echter aan nog meer winkelformu les. „In de recreatieve sector met name. Dat sluit immers uitstekend aan bij ons huidig assortiment. We zullen het niet allemaal alleen kunnen doen, maar het betekent dui delijk een versterking van het voorzieningenniveau in de ge meente Tholen. ledereen kan ervan profiteren. De consu ment krijgt een groter aanbod en de betekenis voor de werk gelegenheid zal ook heel be langrijk zijn. Kortom een posi tieve impuls voor de totale regio." Mark Kouters zegt die plannen het liefst in Poortvliet te willen realiseren. „Heel graag doen we dat natuurlijk aansluitend op onze bestaande show room. De uitbreiding van de baby- en tienerafdeling hopen we in 2003/2004 te kunnen openen. Wanneer dat echter onverhoopt niet lukt, dan gaan we naar Tholen. Daar hebben we eerder al eens een plan gehad op Welgelegen II tegenover Van der Harst en dat blijft recht overeind staan wanneer het in Poortvliet niet lukt." Mark Kouters wijst op de trend van het ,fun en run shoppen.' „Je hebt aan de ene kant mensen die snel wat willen kopen, maar aan de an dere kant nemen steeds meer consumenten de tijd om re creatief te winkelen. Voor de kinderen moet je dan attrac ties hebben en die zijn er bij Woonboulevard Poortvliet vol op aanwezig, evenals moge lijkheden om wat te eten en te drinken. Aangenaam verpo zen is belangrijk. Er zit heel veel verschil in de beleving van een woonboulevard, maar in onze toekomstvisie moet Woonboulevard Poort vliet uitgebouwd worden met andere winkels. Wij spelen daar zelf al op in met onze grote variatie aan formules. Om bij te blijven in een sterk concurrerende markt zullen we onze formules aanpassen om constant aan de wensen van de consument tegemoet te komen. Na de gereedko ming van ons distributiecen trum in Sint-Maartensdijk is onze volgende stap dan ook een facelift' en .restyling' van onze showroom in Poort vliet", zegt verkoopleider Mark Kouters.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 25