Nieuw distributiecentrum maakt
Bouman-Potter beter dan ooit
'Van weerskanten gesmeerd gelopen'
'We lossen en laden hier
44 vrachtwagens per dag'
Breder winkelaanbod
versterkt de Paasdijk
Sjaak Quist uit Poortvliet stuurt de goederenstroom
5000 bezoekers per week in Poortvliet
Donderdag 12 december 2002
Woonboulevard Poortvliet opent magazijn Sint-Maartensdijk
„Het was een lange weg, want we zijn er al
vier tot vijf jaar mee bezig, maar het resultaat
stelt ons tot tevredenheid. Met ons nieuwe
distributiecentrum in Sint-Maartensdijk wordt
het alleen maar efficiënter, schoner, overzich
telijker, veiliger en eenvoudiger. Kortom: het
zal gewoon beter zijn en ons hele bedrijf, zo
wel de showroom in Poortvliet als het logis
tiek centrum Sint-Maartensdijk, kan er de
vruchten van plukken. Onze klanten kunnen
we daardoor nog optimaler van dienst zijn."
25.000 m2
150 medewerkers
„Dit tref je zelden, dat het zo perfect bij elkaar
aansluit. Wij kijken terug op een hele goede sa
menwerking", zo blikt wethouder K.A. Heijboer
met genoegen terug op de contacten met Bou
man-Potter voor de bouw van het nieuwe lo
gistiek centrum in Sint-Maartensdijk.
miSlen enkele afdeling
is er met de bouw van
het logistiek centrum
van Woonboulevard
Poortvliet zo op vooruit
gegaan als die van
Sjaak Quist, beaamt het
hoofd binnenkomende
en uitgaande goederen.
Hij neemt met de enor
me magazijnen, los- en
laadperrons het groot
ste deel van het pand in
beslag. „In Poortvliet
was het magazijn twee
keer te klein. Hier in
Sint-Maartensdijk zijn
we er buitengewoon op
vooruit gegaan. Daar
hebben we echt heel
veel profijt van."
Talenknobbel
Ideaal
„In samenwerking met
^landelijke onderne
mers willen we in prin
cipe een breder aanbod
van winkels bij onze
Woonboulevard Poort
vliet zien te krijgen",
zegt verkoopleider Mark
Kouters. „Er liggen al
lang serieuze plannen
voor, want alles onder
één dak is natuurlijk
prettiger winkelen."
Babywereld
advertorialEENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Directeur Arie Bouman van
de woonboulevard Poort
vliet is trots op zijn nieuwe
aanwinst aan de Nijver-
heidsweg in Sint-Maartens
dijk. Aan jarenlang moeilijk
werken is een eind geko
men. Op maar liefst vier
plaatsen werden meubels
opgeslagen: in de eigen ma
gazijnen, boven de winkel
aan de Paasdijkweg in Poort
vliet, een eindje verder bij
bloemenhandel Heijboer en
in Sint-Annaland bij trans
portbedrijf Geuze. „Dat was
natuurlijk niet efficiënt,
maar we konden niet an
ders. We groeiden stevig
door, terwijl de nieuwbouw-
plannen maar niet van de
grond kwamen. Onze men
sen moesten onder zeer
moeilijke omstandigheden
hun werk doen en in per
soonlijke gesprekken met al
le personeelsleden werd
duidelijk, dat er snel wat
moest veranderen. Onze
medewerkers hebben veel
geduld opgebracht. Ze heb
ben lang moeten werken
met een outillage die niet
meer van deze tijd was voor
een snel groeiende onder
neming als de onze."
De ontvlechting van het
industrieterrein Poortvliet
bracht niet wat Bouman er
van verwacht had. Vervol
gens werd in Tholen geke
ken naar panden op de
industrieterreinen Slabbe-
coornpolder en Welgelegen,
maar dat ging uiteindelijk
ook niet door. Toen het kan
toor en magazijn van Piet
Swarthoff (Bon Giorno on-
derkleding) te koop kwam
en de gemeente de ernaast
liggende grond wilde verko
pen, was het snel beklon
ken. Het bestemmingsplan
was al goedgekeurd, zodat
er snel zaken gedaan kon
den worden. „De gemeente
heeft met grote voortva
rendheid alle procedures
voor ons geregeld", zegt
Bouman.
Het distributiecentrum heeft
een nuttige vloeroppervlakte
van 25.000 m2. Wie vanaf
Scherpenisse naar Sint-Maar
tensdijk rijdt, passeert over
185 meter het nieuwe logis
tiek centrum van Woonboule
vard Poortvliet. Het pand is 75
meter breed. Er zijn twee
bouwlagen. Een sprinklerin
stallatie met een waterbassin
van 530.000 liter verzekert de
brandveiligheid. Zonder die
voorziening zou het magazijn
gecompartimenteerd moeten
worden in hallen van 1000 m2
en dat werkt minder prak
tisch. Er zijn 27 los- en laad-
perrons, allemaal gelijkvloers.
De meubelen komen in prin
cipe uit de hele wereld. Duits
land is nummer 1, maar
steeds meer fabrieken (ook
de Nederlandse) laten de pro
ductie in goedkope loonlan-
den uitvoeren.
Het nieuwe logistiek centrum
in Sint-Maartensdijk onder
steunt de showroom in
Poortvliet, waar de klanten
hun keuze maken. Woonbou
levard Poortvliet bedient bij
na drie miljoen mensen in
Zuid-West Nederland. Heel
Zeeland, inclusief Zeeuws-
Vlaanderen in verband met
de opening van de tunnel vol
gend jaar, West-Brabant tot
en met Breda en Zuid-Hol
land vanaf Hoek van Holland,
via Rotterdam tot en met
Sliedrecht.
Met de opening van het logis
tiek centrum van Woonboule
vard Poortvliet in Sint-Maar
tensdijk is een jarenlange
periode van bouwen afgeslo
ten. In 1995 werd begonnen
aan de nieuwe toonzalen aan
de Paasdijkweg in Poortvliet.
In april 1996 verhuisden de
verkoopactiviteiten van Bou-
man-Potter aan de Molen
straat naar de Paasdijkweg en
het bedrijf ging toen verder
onder de naam Woonboule
vard Poortvliet. In 1998 werd
fase II gebouwd. Er stond ook
nog een fase III op het pro
gramma, maar die gaat voor
lopig niet door. De ontvlech
ting van het bedrijventerrein
Poortvliet, waarbij Budelpack
de magazijnen van Bouman-
Potter zou overnemen, is
stopgezet. Het heeft allemaal
te lang geduurd. De oude
magazijnen blijven daar
door voorlopig in gebruik bij
Woonboulevard Poortvliet als
afhaalmagazijn en voor de
opslag en distributie van' in-
ruilmeubelen. Hiervoor wor
den de gebouwen nog aan
gepast.
Bij de onderneming werken
nu 150 mensen: 80 in de
showroom te Poortvliet en 70
in of vanuit het distributiecen
trum in Sint-Maartensdijk.
Directeur A. Bouman (midden) kreeg vlotte medewerking van de wethouders W.C. van Kempen (links) en K.A.
Heijboer (rechts).
Samen met zijn collega W.C.
van Kempen van volkshuis
vesting had Heijboer als wet
houder ruimtelijke ordening,
economische zaken en grond
zaken direct met het grote
project te maken. Ruimtelijke
ordening nam hij dit voorjaar
van zijn collega Van Kempen
over, maar vorig jaar novem
ber begon hij de eerste be
sprekingen met Bouman over
de grondaankoop. „Als we
een vraag krijgen van een be
drijf dat in de knel zit, probe
ren we daarop als gemeente
zo goed mogelijk in te spe
len", zegt Heijboer. „Op be
drijventerrein Welgelegen in
Tholen konden we niet de
hoeveelheid grond leveren
die Bouman voor zijn nieuwe
magazijn wilde hebben. Twee
hectare was daar niet voor
handen, hoewel dat wel het
industrieterrein is met een bo
venlokaal karakter. Dit in te
genstelling tot Sint-Maartens
dijk, maar toen daar een
bestaand bedrijf van 7000 m2
te koop kwam, had de ge
meente daarnaast nog 13.000
m2 grond beschikbaar. De on
derhandelingen liepen heel
vlot. Het gemeentebestuur
heeft laten zien, dat we on
middellijk op vragen van het
bedrijfsleven kunnen reage
ren. Bouman vraagt en wij
konden draaien. Als iets goed
loopt, heb je er als gemeente
bestuur ook weinig mee te
maken."
De wethouder wil daar de be
drijfsleiding ook zeker een
pluim voor geven. „Wij onder
handelen veel met bedrijven,
maar Bouman-Potter heeft in
deze situatie verder gekeken
dan het bedrijfsbelang. Ze
hebben hun flexibiliteit opti
maal benut en ingevuld. Met
de verkoop van de 13.000 m2
grond zijn we langs de Provin-
cialeweg namelijk door onze
kavels heen. Dit is de afron
ding van het industrieterrein
in Sint-Maartensdijk. Alleen
naast de milieustraat, tegen
over Bouman is er nog grond
beschikbaar. Van de provincie
mogen we niet verder. Bij de
ze afronding stelden we als
gemeente de voorwaarde, dat
de overgang van landschap
naar bedrijventerrein goed
moest worden aangegeven.
Bouman heeft dat landschap
pelijk op een uitstekende, aan
sprekende manier ingevuld
met beplanting en een vijver.
Vanwege de waterproblema-
tiek is dat ook een vereiste om
als berging voor overtollig
water te kunnen fungeren. Al
le lof voor het resultaat. Het
gaat tenslotte om een zichtlo-
catie en het straalt er werkelijk
van af!"
Heijboer noemt het een ge
weldig voordeel dat het par
keren volledig op eigen ter
rein plaatsvindt. „Er staan
geen vrachtwagens of perso
nenauto's van de medewer
kers op de openbare weg.
Qua bestemmingsplan was
ook alles al geregeld voor de
ze uitbreiding en dat is ook
een groot voordeel. Mede
daardoor is het in sneltrein
vaart gegaan en collega Van
Kempen had ook voor de af
gifte van de bouw- en milieu
vergunning geen belemme
ringen. Wij kijken terug op
een mooi project", aldus wet
houder Heijboer.
Sjaak Quist (31) uit Poortvliet
werkt bijna tien jaar bij Bou
man-Potter. Hij begon als ma
gazijnmedewerker en werd zes
jaar geleden hoofd logistiek.
Bij zijn afdeling werken dertien
mensen die de goederen
stroom sturen. „Alles is nu ge
lukkig in Sint-Maartensdijk ge
concentreerd. Bij transport
bedrijf Geuze in Sint-Annaland
en bloemenhandel Heijboer in
Poortvliet hebben we de laat
ste jaren veel ruimte moeten
huren, maar dat op en neer rij
den is nu verleden tijd. Wij be
voorraden alleen nog het af
haalmagazijn in Poortvliet, dat
bij de showroom ligt. In ons
nieuwe logistiek centrum heb
ben we vier perrons om te los
sen, negentien laadperrons -
elke auto heeft zijn eigen deur
- voor de meubels en nog eens
drie deuren voor het tapijt. We
werken met een ontvangst-
ploeg en een groep die de be
stellingen gereed zet. Dagelijks
is dat hetzelfde ritueel."
's Morgens om acht uur
staan de vrachtwagens uit
Sjaak Quist is de koning te rijk in het nieuwe magazijn.
Duitsland of Italië soms al
gereed met een lading nieu
we stoelen, banken, kasten,
e.d. Ook uit Polen en Spanje
komt het nodige, naast de
zendingen van de leveran
ciers uit Nederland en België.
„Heel weinig buitenlandse
chauffeurs spreken Engels.
Gelukkig heeft een collega
een talenknobbel, zodat we
redelijk uit de voeten kunnen
met de Italiaanse, Poolse en
Spaanse chauffeurs. Het
Duits lukt altijd nog wel", al
dus Sjaak Quist. Naast de
vrachtwagens komen er ook
complete zendingen in con
tainers uit Indonesië, die bin
nen twee tot drie uur leeg
moeten zijn. „We proberen
zoveel mogelijk afspraken te
maken om de goederen
stroom te sturen, zodat niet
alle vrachtwagens tegelijk
komen. Gemiddeld komen er
25 per dag lossen, tussen ne
gen en vier uur. Volle auto's
maar soms brengen ze ook
maar 1 kastje dat nageleverd
wordt.
Daarna komt de stickerploeg
in actie, die alle artikelen van
artikelnummers en plaatsco
des voorziet, zodat stoel
ST40 in vak 7 van hal K gezet
en ook weer gemakkelijk te
ruggevonden kan worden. Er
zijn meubels voor de voor
raad, maar ook al bestelde
artikelen en daar komen ge
lijk de gegevens van de klant
op.
De medewerkers bij de uit
gaande goederenstroom ko
men in actie aan de hand van
de opdrachten van de afde
lingen planning meubelen en
planning tapijt. „Wij werken
1 dag vooruit, zodat onze be
zorgers 's middags of 's
avonds bij terugkomst nog
kunnen laden of anders de
volgende morgen. In onze
nieuwe vestiging boeken we
tijdwinst omdat we niets
meer hoeven te zoeken. Alles
is veel ruimer opgezet met
bredere paden. We beschik
ken over elektrische pomp-
wagens, heftrucks en een
bankstel bijvoorbeeld, gaat
bij het lossen direct op een
kar, waarop het blijft staan
totdat die bank bij de klant
afgeleverd wordt. Alles is
verrijdbaar, waardoor de li
chamelijke inspanning is ver
minderd. De laad- en losper-
rons zijn gelijkvloers en dat is
ideaal. Het werkt niet alleen
sneller, de kans op beschadi
ging is ook minder gewor
den." Behalve de eigen wa
gens rijden voor de
meubelbezorging ook vracht
auto's van transportbedrijf
De Groen uit Poortvliet.
Sjaak Quist is in zijn nopjes
met het nieuwe logistiek cen
trum in Sint-Maartensdijk.
„Alles onder één dak. Qua
werkomstandigheden zijn wij
er het meest op vooruit ge
gaan. We waren er ook hard
aan toe, want je kunt het ge
woon aan de medewerkers
merken dat we verhuisd zijn.
Dit werkt ideaal", zegt Sjaak
Quist.
De stuurgroep Tholen 2005 is
hier positief over, om de ont
wikkeling aan de Paasdijkweg
te versterken. Overigens geldt
dit alleen voor de non-food
sector. Er mogen geen levens
middelenzaken komen. „Alle
kruisbestuivingen versterken
elkaar", zegt Mark Kouters. „In
Poortvliet krijgen we gemiddeld
5000 bezoekers per week. leder
een profiteert mee van die klan-
tenstroom. Daarom willen we
een volwaardige woonboule
vard verwezenlijken, waarbij
andere ondernemers ruimte bij
ons kunnen huren. Voor het ei
land is het positief, want je kunt
er voorzieningen door in stand
houden. Het is een unieke gele
genheid om alles onder één dak
te krijgen."
Woonboulevard Poortvliet wil
ook zelf nog flink groeien.
„Onze doelstelling is om te
verdubbelen. En één van de
eerste plannen die we daar
willen verwezenlijken, is een
royale uitbreiding van onze
bestaande formule Kidsworld
en het openen van een nieu
we formule Babywereld. Door
de vele vragen van consu
menten of ze bij ons ook te
recht kunnen voor babymeu
belen en accessoires, zijn wij
ervan overtuigd, dat deze
nieuwe formule een succes
wordt. Dit moet echter wel
groots aangepakt worden. Wij
denken aan 6000 tot 8000 m2,
gezien de ontwikkelingen in
de huidige markt. Mensen
winkelen graag in royaal op
gezette winkels met een groot
aanbod en een gezellige sfeer.
Daar is een duidelijke markt
voor en daar spelen wij op
in."
Mark Kouters denkt echter
aan nog meer winkelformu
les. „In de recreatieve sector
met name. Dat sluit immers
uitstekend aan bij ons huidig
assortiment. We zullen het
niet allemaal alleen kunnen
doen, maar het betekent dui
delijk een versterking van het
voorzieningenniveau in de ge
meente Tholen. ledereen kan
ervan profiteren. De consu
ment krijgt een groter aanbod
en de betekenis voor de werk
gelegenheid zal ook heel be
langrijk zijn. Kortom een posi
tieve impuls voor de totale
regio."
Mark Kouters zegt die plannen
het liefst in Poortvliet te willen
realiseren. „Heel graag doen
we dat natuurlijk aansluitend
op onze bestaande show
room. De uitbreiding van de
baby- en tienerafdeling hopen
we in 2003/2004 te kunnen
openen. Wanneer dat echter
onverhoopt niet lukt, dan
gaan we naar Tholen. Daar
hebben we eerder al eens een
plan gehad op Welgelegen II
tegenover Van der Harst en
dat blijft recht overeind staan
wanneer het in Poortvliet niet
lukt."
Mark Kouters wijst op de
trend van het ,fun en run
shoppen.' „Je hebt aan de
ene kant mensen die snel wat
willen kopen, maar aan de an
dere kant nemen steeds meer
consumenten de tijd om re
creatief te winkelen. Voor de
kinderen moet je dan attrac
ties hebben en die zijn er bij
Woonboulevard Poortvliet vol
op aanwezig, evenals moge
lijkheden om wat te eten en te
drinken. Aangenaam verpo
zen is belangrijk. Er zit heel
veel verschil in de beleving
van een woonboulevard,
maar in onze toekomstvisie
moet Woonboulevard Poort
vliet uitgebouwd worden met
andere winkels. Wij spelen
daar zelf al op in met onze
grote variatie aan formules.
Om bij te blijven in een sterk
concurrerende markt zullen
we onze formules aanpassen
om constant aan de wensen
van de consument tegemoet
te komen. Na de gereedko
ming van ons distributiecen
trum in Sint-Maartensdijk is
onze volgende stap dan ook
een facelift' en .restyling' van
onze showroom in Poort
vliet", zegt verkoopleider
Mark Kouters.