Vrees voor verkeersproblemen
op Markt met Lidl en de Spar
Eerst studie naar
toekomst Haestinge
VOORVERKOOP
is begonnen.
Profiteer van de
GROtE
KORTINGEN
Oèrle
Mankracht en middelen nodig
voor toekomst van detailhandel
Opmars van Duitse Lidl
Marathonzit van commissie
Steun voor concentreren van winkels in centrum Sint-Maartensdijk
Zorgen over
besluitvorming
in gemeente
Fakkel wake
van Amnesty
J. de Feijter uit kritiek op visie
Alleen fracties WD en D66 willen meevaller gemeente inzetten
Donderdag 5 december 2002
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
De Duitse supermarkt Lidl gooit hoge ogen voor een ves
tiging aan de Markt/Westvest in Sint-Maartensdijk. Dat
bleek maandagavond in de commissie gemeentelijke ont
wikkeling. Als de Lidl naar de smalstad komt, wil Spar
verhuizen van de Korte Vest naar het pand van autogarage
Van Steenis aan de Markt zodat de supermarkten vlak bij
elkaar zitten in het centrum van het dorp. Dat is geheel in
lijn met de aanbevelingen van het mkb-reva rapport om
winkelvoorzieningen te concentreren, maar volgens VVD,
CDA, ChristenUnie en D66, actiecomité de Doordram
mers en de vertegenwoordiger van concurrent Aldi, trekt
dat zoveel verkeer aan dat er problemen zullen ontstaan.
Overbelasting
Averechts
Lastig
Struikelblok
Uit jasje
Scholen
Voorzitter J. de Feyter van de stichting gemeenschap
Sint-Maartensdijk die Haestinge exploiteert, uitte kritiek
op een visie ontwikkeling Sportlaan en omgeving. Hij zei
verbaasd te zijn dat in de visie Haestinge op dezelfde plek
wordt gehandhaafd en dat het het multifunctionele kara-
ker binnen de bestaande muren moet worden versterkt.
Kaaistraat 4, Steenbergen, 0167 - 563 430
Volop gratis parkeergelegenheid.
Voor het agendapunt visie ontwik
keling Sportlaan en omgeving had
den zich zes irisprekers gemeld. In
de visie van het college is geen
plaats voor de Aldi aan de Sport
laan. En daar kwam C. de Beucke-
laer van het actiecomité de Door
drammers als eerste tegen in het
geweer. Zij wees er op dat zo'n gro
te supermarkt aan de Markt, plus de
Spar aan de overkant voor veel
overlast zal zorgen als beide win
kels bevoorraad moeten worden.
Zeker als dat via de Westvest ge
beurt waar veel schoolgaande kin
deren passeren. „Het is gevaarlijk
voor kinderen, ouderen en gehandi
capten. En bij biddag en dankdag
rijden ze voor de kerk (Rehoboth-
red.) Chauffeurs houden daar geen
rekening mee."
Op de Sportlaan zijn er volgens haar
geen obstakels voor een discount.
„Ze kunnen daar gelijk beginnen.
Er komen 80 vrije parkeerplaatsen,
een overkapping voor de winkelwa
gentjes en meer groen. Van de be
voorrading heeft niemand last. Je
mag de mensen in de dorpen niet
belasten met het lossen en laden.
Conclusie: Geen overlast en je kan
i er rustig je boodschappen doen."
Ze wees erop dat ze als actiecmité
veel positieve reacties had gekregen
uit Poortvliet en Scherpenisse op de
mogelijke komst van een discount
supermarkt. „Het is nu aan de raad.
Spreek klare taal. Laat de ruim 9400
mensen die hun handtekening heb
ben gezet niet vallen. Beken kleur."
L. Blom (PvdA) vroeg zich af waar
om ze zo'n 'gloedvol' betoog afstak
voor Aldi. „Is dat de winkel of de
snelheid." Volgens haar was het de
snelheid. Aan de Sportlaan was een
vestiging volgens haar snel te reali
seren.
Namens Aldi Vastgoed en het echt
paar Schot-Oudesluijs pleitte ook de
heer Harskamp voor de Sportlaan.
Hij lichtte toe dat Aldi ook naar de
Markt heeft gekeken maar die loka-
tie niet geschikt vond. „De aard en
omvang van Aldi en Lidl passen
daar niet, verkeertechnisch gezien.
Deze winkels trekken tussen de
6000 en 7000 klanten per week. Dat
betekent tussen de 2000 en 3000
verkeersbewegingen per week. Het
kan meer zijn. Het is een bovenlo
kale voorziening. De Markt wordt
buitengewoon zwaarbelast."
De bevoorrading zal volgens hem
dagelijks plaatsvinden met een
vrachtwagen van 16,5 meter lengte.
„Maar er zijn ook andere leveran
ciers. Het geeft belasting, zelfs
overbelasting."
Harskamp zei 'uit ervaring in het
Zeeuwse' te weten dat er 80 tot 100
parkeerplaatsen nodig zijn. „Als je
die niet kan realiseren, dan is 20 tot
23 plaatsen absoluut onvoldoende
en wordt de Markt buitensporig be
last."
De Aldiman bestwistte de overeen
komst tussen Lidl en Van Houte.
Harskamp meldde bovendien dat
Lidl ook al een gesprek heeft gehad
met mevrouw Schot over een moge
lijke vestiging aan de Sportlaan en
dat er op 12 december weer een ge
sprek volgt. „Als er een overeen
komst zou zijn, wat zou dan de es
sentie van die afspraak zijn?"
Blom vroeg hem hoe de bestaande
winkeliers in het centrum tegen het
plan vanAldi aankijken. Volgens
Harskamp verschilt de Aldi van me
ning over de gevolgen van de vesti
ging. „We denken niet dat het klan
ten afschrikt. De koopkracht zal
juist toenemen. Er zal combinatie-
bewinkeling plaatsvinden. Dat we
ten we uit de praktijk."
Buiten de dorpskern is logistiek en
voor de winkelvorming van Aldi
(met 386 winkels in Nederland) een
gewenste plek, zo betoogde hij.
„We gaan doelbewust aan de bui-
tenschil van het dorp zitten. Als er
6000 tot 7000 klanten komen, dan
komt driekwart met de auto want
mensen komen om bulkgoederen."
Ook kijkt de Aldi naar de toeristen,
zei hij. Op ander plaatsen in het
Zeeuwse bracht dat in de zomer
9000 tot 10.000 extra klanten.
Voorzitter C. van Koeveringe van
de Thoolse middenstandsfederatie
stond diametraal tegenover de op
vattingen uit het Aldikamp. Hij
haalde er het mkb-reva rapport bij
dat 'onafhankelijk' was opgesteld.
En waarin te lezen valt dat het in de
lijn ligt om het centrum te verster
ken. „Een discounter hoort niet
thuis op de Sportlaan, maar in het
kernwinkelgebied. Het realiseren
van een supermarkt op de Markt is
wel een goede optie, maar twee dis
counters zien we niet zitten. Dat
doorkruist het detailhandelsbeleid.
We steunen de visie van het colle
ge"
Dat deed ook projectontwikkelaar
A. Giesbers van Giesbers Vastgoed
die voor Lidl de vestiging van de
supermarkt mogelijk wil maken in
het pand van woninginrichting Van
Houte. Hij zei namens de Spar, ga
ragebedrijf Van Steenis, Lidl en Van
Houte te spreken. De directeuren
van de Spar en Lidl, C. Mourik en
H.L.P. van Oorschot zaten keurig in
het pak op de eerste rij van de pu
blieke tribune.
Volgens Giesbers is er uitgaande
van het mkb reva-rapport ruimte
voor een Lidl in de smalstad. „De
Markt zou een concentratiegebied
van detailhandel moeten zijn," zo
citeerde hij de aanbevelingen. De
vestiging van een supermarkt buiten
het kernwinkelgebied zou negatief
uitpakken voor de winkels in het
centrum. Lidl en Aldi zijn publieks
trekkers, 'vergelijkbare winkelorga
nisaties opererend in een vergelijk
baar prijssegment met vergelijkbare
producten.' Voor de voedingbranche
is 100 m2 uitbreiding mogelijk, zo
stelde hij. En zijn er niet zoveel par
keerplaatsen nodig als er bij de Aldi
wordt geschetst. We kennen in een
dorp op de Veluwe met 8000 inwo
ners een vestiging met 32 parkeer
plaatsen. Dat is genoeg."
De Markt is geschikt voor een dis
counter, zei hij. „Buiten het dorp zal
de centrumpositie verzwakken. Dat
werkt averechts. De conclusie dat
een toevoeging van een discount su
permarkt kan, maar in het centrum
moet." Giesbers zei 'niet direct
voor Aldi of Lidl' te pleiten. „Beide
ketens zijn gelijkwaardig en allebei
discount supermarkten hebben een
gelijkwaardig aanbod. Het is alleen
zo dat Lidl als eerste de claim heeft
op het pand van Van Houte voor de
vestiging van een discount super
markt."
Of Lidl een gesprek heeft gehad met
mevrouw Schot, vroeg A.L. Piet
(CU). „Zij heeft Lidl zelf bena
derd." Ook waren er vragen over
het bevoorraden. Volgens Van Oor
schot gaat het om 'maximaal een
vrachtwagen per dag en op eigen
terrein', omdat een deel van het
pand wordt afgebroken voor par
keerterrein. Volgens de directeur is
het tijdstip van aflevering 'in nader
overleg te bepalen.'
Blom had beide pleitbezorgers aan
gehoord. „Het zijn twee mooie ver
halen. Maar ik heb het gevoel dat ik
naar reclame van wasmiddelen kijk.
Zo van: mijn wasmiddel wast witter
dan de jouwe. Aldi vertelt stellig dat
er 80 parkeerplaatsen nodig zijn.
Lidl zegt dat dit een luxe probleem
is. Gaat u mij nu maar eens overtui
gen hoe het nu werkelijk zit," zo zei
hij tot hilariteit van het publiek.
Volgens Giesbers klopt het aantal
van 100 niet, maar ook het aantal
van 32 niet. Blom: „Het ligt er er
gens tussenin. En daarvan komen er
20 op eigen terrein." Volgens Gies
bers is dat inderdaad het geval. Hij
wees erop dat ongeveer de helft van
het gebouw tegen de grond gaat. In
de omgeving komen ook meer
plaatsen als de gemeente ervoor
zorgt dat de langparkeerders ver
dwijnen. „Bovendien komt het ge
meentehuis vrij en is er ook weer
meer ruimte om te parkeren."
A.L. Piet (CU) noemde het een 'las
tig onderwerp.' Hij sprak zijn steun
uit voor de Aldivestiging aan de
Sportlaan. „Het bevreemdt me zeer
dat we in Sint-Maartensdijk een
C1000-achtige situatie zoals in Tho-
len gaan maken. Kijk naar Steen
bergen, de discounters zitten rond
de kern heen, de winkels in het cen
trum." Volgens Piet zijn er nu al
problemen bij de Pro (aan de
Noordpoort/Westvest) bij de krui
sing met de Markt. „Je krijgt daar
een hoge parkeerdruk. Straks wordt
het ook daar: hoe krijgen we de
winkel weg uit het centrum?"
J. Bijl (CDA) zei er ook vreemd van
op te kijken dat het college de Aldi
aan de Sportlaan afraadt. En vroeg
zich af of een vestiging daar wel af
breuk zou doen aan de overige win
kelvoorzieningen. Ook hij wees op
de situatie in het centrum van Tho-
len. „Daar halen we een supermarkt
weg uit het centrum en maken een
loopgebied van het centrum naar de
winkel. Dat zou toch hier ook kun
nen?"
Volgens P.W.J.Hoek (SGP) ligt de
sleutel voor het opwaarderen van
het bedrijventerrein bij Massagia.
„Die zit ver in Italië en dat is een
groot knelpunt." De SGP onder
schrijft echter het mkb-reva rapport,
zo liet hij weten. En wel volledig.
„We maken een heldere keuze: een
discounter in het centrum voor de
synergie, want de Markt loopt leeg
als straks het gemeentehuis ver
dwijnt." Volgens Hoek moet er wel
goed gekeken worden naar de par-
keerproblematiek. Hij had kritiek
op het CDA die volgens hem de
kool en de geit wil sparen.
Volgens J. Oudesluijs (PvdA) wor
den de ontwikkelingen op het be
drijventerrein belemmerd doordat
de zilveruienfabriek niet in andere
handen komt. „De factor tijd geldt.
Voor Van Houte duurt het te lang.
Dit is helaas precies het tegenover
gestelde van wat het mkb-revarap-
port bedoeld. De opstallen zijn cru
ciaal. Wanneer komen die vrij?"
In grote lijnen kon de PvdA instem
men met de visie.
J.J. van 't Hof (ABT) steunde de vi
sie evenees. Maar voegde er meteen
aan toe het verkeer als grootste
struikelblok te zien in het centrum
als Lidl er zich vestigt. „De kruising
daar is een van de onoverzichtelijk-
ste op Tholen. En ik verwacht dat er
buiten de parkeerplaatsen op het ei
gen terrein, daarbuiten ook wel 30
tot 40 nodig zijn. Maar we moeten
de rug recht houden en ondersteun
de visie."
VVD-er R. Ravensteijn verving E.
Goossen. De oud wethouder van
economische zaken zei meer te
voelen voor een Aldi aan de Sport
laan, vanwege dete verwachten
verkeersproblemen op de Markt/
Westvest. „Zo'n discounter past
niet binnen een kleinschalig cen
trum. Wel de Spar, maar dat is een
hele andere opzet. Lidl past er ab
soluut niet. Dat geeft overlast."
Maar volgens Hoek was de opstel
ling van de liberaal moeilijk te vol
gen: „U ondersteunt het rapport,
maar bent tegen de Lidl." Piet
mengde zich in de discussie en
haalde er een verslag bij van de ge
meenteraad waarin ook hij zich kri
tisch had uitgelaten over dit punt.
„Daar hebben we afstand genomen
van het rapport."
Ravensteijn kreeg steun van zijn
buurman J. van den Donker (D66).
Hij zag al dezelfde taferelen als in
Tholen op de Eendrachtsweg en Bo
termarkt. „Daar gaat het nog om'
eei\ normale supermarkt, maar hier
heeft zo'n discounter een regionaal
karakter. Dat geeft verkeersproble
men. In Tholen ervaren klanten het
dagelijks. Ze rijden drie kwartier
om een parkeerplaats te vinden.
Dan gaan ze alleen naar de super
markt en verder niet meer. Als je de
Lidl hier in het centrum toestaat dan
mag je van het oude gemeentehuis
wel een parkeergarage maken."
Volgens wethouder K.A. Heijboer
zal er heel goed gekeken moeten
worden naar de verkeersafwikke
ling. „We zullen dat in goede banen
leiden." Het aankopen van de pan
den van Massagia was niet mogelijk
geweest, ondanks de vele pogingen
die er zijn ondernomen, zei hij.
Verder vond hij dat de situatie in
Tholen niet te vergelijken is met die
in de smalstad. „Hier wordt het uit
en te na bekeken. Vantevoren." En
parkeren is in de smalstad geen pro
bleem, zo zei hij. Iemand die zijn
auto op de haven zet, kan makkelijk
via de Kaaistraat naar de Markt. „Er
zijn hier vele malen meer parkeer
plaatsen dan in Tholen."
Maar het kon VVD, D66, CDA en
CU niét overtuigen. Bijl: „Lidl gaat
er na twee jaar uit zijn jasje groeien.
Dan moeten we er weer op terugko
men."
Voor de PvdA bleek van belang wie
er de meeste kans maakt om zich op
korte termijn te vestigen. Heijboer:
,Lidl op de Markt kan eerder. Een
verschil van jaren."
Waarop Piet de artikel 19 procedure
in stelling bracht, het juridisch ins
trument om Aldi vrijstelling te ver
lenen binnen het bestaande bestem
mingsplan. „Dan wil ik wel eens
zien wie er eerder is als Van Houte
nog tot volgend jaar moet wach
ten."
Heijboer zei dat hij niet kon over
zien hoeveel tijd het aan de Sport
laan zal vergen als Aldi doorzet.
Maar hij zei wel te verwachten dat
er dan bezwaren zullen komen van
'de winkels uit het kernwinkelge
bied.' „En hoe lang dat duurt, weet
ik niet."
Blom zei af te gaan op de inschat
ting van de wethouder. De factor
tijd bleek voor de sociaal democra
ten doorslaggevend. „Ik wil gehoor
geven aan de mensen die een dis
count willen." Ravensteijn zei dat
zijn fractie ook voor snelheid is,
maar dat er ook naar andere zaken
gekeken moet worden. Volgens He
ijboer is het vestigigen van de Lidl
en de Spar op de Markt 'goed reali
seerbaar.'
Toen voorzitter H.W. van Eenen-
naam vroeg wie voor of tegen de vi
sie was, zei Ravensteijn een voorbe
houd te willen maken. Dat werd als
tegenstem gezien. Ook CDA en
D66 waren dat uiteindelijk en de
ChristenUnie kondigde aan met een
amendement te zullen komen in de
raadsvergadering, maar was voor de
visie.
Lidl is aan een opmars bezig in Zee
land, zo schreef de PZC op 14 okto
ber. In Vlissingen/Middelburg wor
den er deze maanden drie
vestigingen geopend. De Duitse su
permarktreus is pas sinds oktober
1997 actief op de Nederlandse
markt, maar er zijn nu al 137 win
kels. Dat aantal moet de komende
jaren groeien tot 300.
De winkels worden nu nog bevoor
raad vanuit Heerenveen, maar in Et-
ten-Leur wordt een nieuwe distribu
tiecentrum gebouwd. Niet ver voor
de aanvoer van artikelen naar Sint-
Maartensdijk waar Lidl zijn oog
heeft laten vallen op het pand van
Van Houte aan de Markt/Westvest.
Dat het de keten ernst is om zich in
de smalstad te vestigen uitte zich
maandagavond in de commissie ge
meentelijke ontwikkeling toen een
van de directeuren op de eerste rij
zat van de publieke tribune.
Het ABT maakt zich zorgen over de
besluitvorming in de gemeente. Dat
zei J.J. van 't Hof maandagavond
tijdens de rondvraag in de commis
sie gemeentelijke ontwikkeling. Hij
doelde op de lange periode die on
dernemers vaak moeten wachten
voordat ze weten waar ze aan toe
zijn.
„Daar maak ik me redelijk zorgen
over. We hebben hier de laatste tijd
al verschillende zaken van meege
maakt: Aldi, windenergie, Budel-
pack en de Speelmansplaten. Er is
een groot aantal ondernemers met
initiatief die we frustreren met klei
ne zaken. We kunnen nu bijvoor
beeld wel naar Budelpack in Poort
vliet gaan (om te praten met de
directie over het behoud van hoog
waardige werkgelegenheid op een
voorstel van PvdA-er L.Bom -red.),
maar dat is populistisch. Wij zijn
hier om kaders te stellen. Daar zou
ik nog wel eens over willen pra
ten."
De suggestie van Van 't Hof, werd
met instemming ontvangen door de
overige fracties.
„Dit kan niet meer," stelde voorzit
ter H.W. van Eenennaam van de
commissie gemeentelijke ontwik
keling maandagavond om 0.45 uur
vast, na een marathonvergadering
van ruim vijf uur. Het was dus al
dinsdag toen hij de lange zit af
sloot. „We moeten voortaan een
eindtijd bepalen van half elf."
Iedereen leek het daar wel mee
eens maar tot echte afspraken
kwam het daarover niet meer. Ze
wilden naar huis. Dat zal een zaak
van het praesidium worden, alle
voorzitters van de raadscommissies
en de burgemeester.
De avond was lang maar ook le
vendig geweest en vooral druk.
Veel publiek, veel insprekers over
onderwerpen die leven onder de
bevolking of groepen burgers. En
die politiek interessant kunnen ma
ken. Maar voor sommigen was het
wel erg lang. De insprekers op het
plan voor het verkeersproject Mo
lenstraat en omgeving in Oud-Vos-
semeer kwamen pas na elf uur aan
bod, na een schorsing en na de lan
ge bespreking over de visie ont
wikkeling Sportlaan en omgeving
in Sint-Maartensdijk.
Na het plan Molenstraat stonden
waren er nog twee onderwerpen te
gaan die niet konden worden uit
gesteld. Plus de rondvraag. Geen
van deze punten bleek een hamer
stuk.
Toen Van Eennennaam afsloot was
de publieke tribune dan ook bijna
leeg. Alleen de raadsleden R. Lig-
tendag-Quist (CDA) en C. van der
Horst (ABT) en J. de Feijter zaten
nog als toehoorders tot het eindsig
naal in de raadzaal. Avondmensen.
Zoals al een aantal jaren gebruike
lijk, houdt Amnesty International
weer een fakkelwake in Tholen.
Daarnee wordt herdacht dat op 10
december 1948 de universele ver
klaring van de rechten van de mens
is aangenomen door de Verenigde
Naties. De fakkelwake is morgen
avond (vrijdag) tussen half zeven en
acht uur bij de Gasthuiskapel in de
Kerkstraat in Tholen.
Tijdens de wake vraagt Amnesty,
aandacht voor de situatie in Rus
land, waar het met de mensenrech
ten niet best is gesteld. Wereldwijd
worden nog altijd mensen die op
vreedzame wijze uiting geven aan
bijvoorbeeld hun politieke of religi
euze overtuiging, slachtoffer van
ernstige schendingen van hun rech
ten. En er zijn nog steeds berichten
over ernstige martelingen, onrecht
matige gevangenschap zonder (eer
lijk) proces, mensonterende om
standigheden in gevangenissen,
verdwijningen en buitengerechtelij
ke executies, waarbij zelfs vrouwen
en kinderen slachtoffer zijn. Amne
sty International probeert via acties
een acceptabele mensenrechtensitu
atie te bereiken.
Geld en personeel is nodig voor een gezonde ontwikkeling van de de
tailhandel in de gemeente. Komen die er niet dan kunnen een aantal
projecten niet doorgaan. Voor de detailhandel is wel 50.000 euro opge
nomen in het beleidsprogramma, maar kan alleen worden aangespro
ken als er aanvullende middelen voor beschikbaar komen. De Thoolse
middenstandsfederatie is teleurgesteld, VVD en D66 willen de meeval
lers ervoor inzetten.
Dat bleek maandag in de commis
sie gemeentelijke ontwikkeling
toen het vervolg van het gemeente
lijk detailhandelsbeleid aan de orde
kwam. Om bedrijven en winkels
uit te plaatsen bijvoorbeeld is geld
nodig, vertelde voorzitter C. van
Koeveringe van de Thoolse mid
denstandsfederatie. Toen het be
leidsprogramma Kleur bekennen
werd samengesteld bleek dat het
beleid lager werd ingeschat. Geld
daarvoor belandde op de zogeheten
B-lijst. „Daar is overleg over ge
weest. Het college zou terug ko
men op deze beslissing. Er zijn
toen verwachtingen gewekt. Ge
wild of ongewild. Maar het geld is
niet beschikbaar gekomen. Nu kun
nen we geen projecten oppakken.
Willen we het beleid uit kunnen
voeren, dan is er geld en capaciteit
nodig."
Volgens Van Koeveringe doet de
gemeente wel het een en ander,
maar als er geen mankracht en
middelen komen, dan is het moei
lijk of zelfs onmogelijk om bij
voorbeeld een actieve rol te spelen
bij het herhuisvesten of verplaatsen
van winkels en bedrijven.
J. van den Donker (D66) stelde
voor maatregelen te nemen, zo
gauw er middelen over zijn. De de
tailhandel is een belangrijk onder
deel van het kleine kernenbeleid,
zo zei hij. „Uit de gereserveerde
middelen kun je daar een begin
mee maken."
R. Ravensteijn (VVD) wees op de
meevallers voor de gemeente door
de uitkering van het rijk in het ge
meentefonds. „We willen aan het
beleid gevolg geven en het geld op
nieuw verdelen. De economie ver
dient een ruggesteuntje."
Maar volgens L. Blom (PvdA) mist
het bedrag van 50 mille een onder
bouwing. Hij wees erop dat er ook
andere zaken aan de orde komen
als het geld overgeheveld wordt
naar de A-lijst. „Detaillisten zijn
goed geïnformeerd en goed geor
ganiseerd. Heel veel mensen heb
ben die sterke arm niet."
Maar volgens Ravensteijn zijn de
meevallers structureel. De SGP liet
bij monde van J.M. Aarnoudse we
ten het bedrag meer waarde toe te
kennen, daar als reserve te laten
staan. J. Bijl (CDA) was het met
Aarnoudse en Blom eens, maar
volgens Piet is het niet alleen een
centenkwestie. En zouden kleine
problemen wel aangepakt worden.
Volgens wethouder K.A. Heijboer
is er een totale afweging nodig
voordat er met geld geschoven
wordt. „Er zijn meer zaken waar
dat geld voor gebruikt kan worden,
bijvoorbeeld de huisvesting van
scholen. Of de meevallers structu
reel zijn, is maar de vraag nu er
weer een nieuw kabinet komt."
Zonder geld en personeel zal er
echter volgens Van den Donker
geen echt beleid tot stand kunnen
komen. „Er is extra inspanning no
dig, juist nu het economisch min
der gaat." Ravensteijn was het vol
ledig met hem eens. Maar volgens
Aarnoudse komen ze dan terug op
de afspraak die ze bij de begro
tingsbehandeling hebben gedaan,
namelijk om het mkb reva-rapport
en Houdt Tholen vitaal tot uit
gangspunt te nemen voor het
Thoolse detailhandelsbeleid voor
dat er naar geld wordt gekeken.
„Dat kan niet de bedoeling van een
visie zijn. Dan zou het de visie ver
heffen tot een doel in plaats van een
middel. Eerst moet het lopende on
derzoek uitwijzen in welke vorm en
mate Haestinge de toekomst in zal
gaan. Wacht eerste die resultaten af."
De Feijter brak ook een lans voor een
nieuwe ontsluitingsweg voor het ach
terliggende bedrijventerrein (achter
Massagia), vanaf de rotonde bij de
Nijverheidsweg naar de Gorishoekse-
dijk. Dat is ook nodig 'gezien de ont
wikkelingen inzake de recreatiesector
in de toekomstvisie voor Tholen
2025.' A.L. Piet (CU) kon zich wel
vinden in het doortrekken van de weg
zoals De Feijter had voorgesteld. Hij
was tegen het volbouwen van de Ha
ven. „Hou dat open om ooit de haven
weer open te maken, zoals in Bergen
op Zoom." Ook de fractie van de Pv
dA stond positief tegen-het doortrek
ken van de Nijverheidsweg direct
naar de Gorishoeksedijk, zo zei J. Ou
desluijs. Hij verwacht dat er 'meer re
creatie zal komen aan de zuidkant van
de Provincialeweg.' De Haven zou
met wat meer groen opgeknapt kun
nen worden. Hij maakte gebruik van
de gelegenheid om erop te wijzen dat
bij de uitrit bij Haestinge geen uitrit
constructie is gemaakt, zoals gepland
was.
t
O/
Advertentie I.M.
Raadsman Harskamp pleit voor de vestiging van Aldi aan de Sportlaan, achter hem zitten onder meer de directeuren van Lidl en Spar.
Rechts op de voorgrond J.A. Verkamman, bewoner van de Sportlaan.
Hhkii
In de raadzaal luisteren betrokkenen en belangstellenden naar de beraadslagingen over de detailhandel. Links M. Koopman, daarachter
raadsman Harskamp van Aldi en mevrouw I. Schot- Oudesluijs.