Vrees voor verkeersproblemen op Markt met Lidl en de Spar Eerst studie naar toekomst Haestinge VOORVERKOOP is begonnen. Profiteer van de GROtE KORTINGEN Oèrle Mankracht en middelen nodig voor toekomst van detailhandel Opmars van Duitse Lidl Marathonzit van commissie Steun voor concentreren van winkels in centrum Sint-Maartensdijk Zorgen over besluitvorming in gemeente Fakkel wake van Amnesty J. de Feijter uit kritiek op visie Alleen fracties WD en D66 willen meevaller gemeente inzetten Donderdag 5 december 2002 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT De Duitse supermarkt Lidl gooit hoge ogen voor een ves tiging aan de Markt/Westvest in Sint-Maartensdijk. Dat bleek maandagavond in de commissie gemeentelijke ont wikkeling. Als de Lidl naar de smalstad komt, wil Spar verhuizen van de Korte Vest naar het pand van autogarage Van Steenis aan de Markt zodat de supermarkten vlak bij elkaar zitten in het centrum van het dorp. Dat is geheel in lijn met de aanbevelingen van het mkb-reva rapport om winkelvoorzieningen te concentreren, maar volgens VVD, CDA, ChristenUnie en D66, actiecomité de Doordram mers en de vertegenwoordiger van concurrent Aldi, trekt dat zoveel verkeer aan dat er problemen zullen ontstaan. Overbelasting Averechts Lastig Struikelblok Uit jasje Scholen Voorzitter J. de Feyter van de stichting gemeenschap Sint-Maartensdijk die Haestinge exploiteert, uitte kritiek op een visie ontwikkeling Sportlaan en omgeving. Hij zei verbaasd te zijn dat in de visie Haestinge op dezelfde plek wordt gehandhaafd en dat het het multifunctionele kara- ker binnen de bestaande muren moet worden versterkt. Kaaistraat 4, Steenbergen, 0167 - 563 430 Volop gratis parkeergelegenheid. Voor het agendapunt visie ontwik keling Sportlaan en omgeving had den zich zes irisprekers gemeld. In de visie van het college is geen plaats voor de Aldi aan de Sport laan. En daar kwam C. de Beucke- laer van het actiecomité de Door drammers als eerste tegen in het geweer. Zij wees er op dat zo'n gro te supermarkt aan de Markt, plus de Spar aan de overkant voor veel overlast zal zorgen als beide win kels bevoorraad moeten worden. Zeker als dat via de Westvest ge beurt waar veel schoolgaande kin deren passeren. „Het is gevaarlijk voor kinderen, ouderen en gehandi capten. En bij biddag en dankdag rijden ze voor de kerk (Rehoboth- red.) Chauffeurs houden daar geen rekening mee." Op de Sportlaan zijn er volgens haar geen obstakels voor een discount. „Ze kunnen daar gelijk beginnen. Er komen 80 vrije parkeerplaatsen, een overkapping voor de winkelwa gentjes en meer groen. Van de be voorrading heeft niemand last. Je mag de mensen in de dorpen niet belasten met het lossen en laden. Conclusie: Geen overlast en je kan i er rustig je boodschappen doen." Ze wees erop dat ze als actiecmité veel positieve reacties had gekregen uit Poortvliet en Scherpenisse op de mogelijke komst van een discount supermarkt. „Het is nu aan de raad. Spreek klare taal. Laat de ruim 9400 mensen die hun handtekening heb ben gezet niet vallen. Beken kleur." L. Blom (PvdA) vroeg zich af waar om ze zo'n 'gloedvol' betoog afstak voor Aldi. „Is dat de winkel of de snelheid." Volgens haar was het de snelheid. Aan de Sportlaan was een vestiging volgens haar snel te reali seren. Namens Aldi Vastgoed en het echt paar Schot-Oudesluijs pleitte ook de heer Harskamp voor de Sportlaan. Hij lichtte toe dat Aldi ook naar de Markt heeft gekeken maar die loka- tie niet geschikt vond. „De aard en omvang van Aldi en Lidl passen daar niet, verkeertechnisch gezien. Deze winkels trekken tussen de 6000 en 7000 klanten per week. Dat betekent tussen de 2000 en 3000 verkeersbewegingen per week. Het kan meer zijn. Het is een bovenlo kale voorziening. De Markt wordt buitengewoon zwaarbelast." De bevoorrading zal volgens hem dagelijks plaatsvinden met een vrachtwagen van 16,5 meter lengte. „Maar er zijn ook andere leveran ciers. Het geeft belasting, zelfs overbelasting." Harskamp zei 'uit ervaring in het Zeeuwse' te weten dat er 80 tot 100 parkeerplaatsen nodig zijn. „Als je die niet kan realiseren, dan is 20 tot 23 plaatsen absoluut onvoldoende en wordt de Markt buitensporig be last." De Aldiman bestwistte de overeen komst tussen Lidl en Van Houte. Harskamp meldde bovendien dat Lidl ook al een gesprek heeft gehad met mevrouw Schot over een moge lijke vestiging aan de Sportlaan en dat er op 12 december weer een ge sprek volgt. „Als er een overeen komst zou zijn, wat zou dan de es sentie van die afspraak zijn?" Blom vroeg hem hoe de bestaande winkeliers in het centrum tegen het plan vanAldi aankijken. Volgens Harskamp verschilt de Aldi van me ning over de gevolgen van de vesti ging. „We denken niet dat het klan ten afschrikt. De koopkracht zal juist toenemen. Er zal combinatie- bewinkeling plaatsvinden. Dat we ten we uit de praktijk." Buiten de dorpskern is logistiek en voor de winkelvorming van Aldi (met 386 winkels in Nederland) een gewenste plek, zo betoogde hij. „We gaan doelbewust aan de bui- tenschil van het dorp zitten. Als er 6000 tot 7000 klanten komen, dan komt driekwart met de auto want mensen komen om bulkgoederen." Ook kijkt de Aldi naar de toeristen, zei hij. Op ander plaatsen in het Zeeuwse bracht dat in de zomer 9000 tot 10.000 extra klanten. Voorzitter C. van Koeveringe van de Thoolse middenstandsfederatie stond diametraal tegenover de op vattingen uit het Aldikamp. Hij haalde er het mkb-reva rapport bij dat 'onafhankelijk' was opgesteld. En waarin te lezen valt dat het in de lijn ligt om het centrum te verster ken. „Een discounter hoort niet thuis op de Sportlaan, maar in het kernwinkelgebied. Het realiseren van een supermarkt op de Markt is wel een goede optie, maar twee dis counters zien we niet zitten. Dat doorkruist het detailhandelsbeleid. We steunen de visie van het colle ge" Dat deed ook projectontwikkelaar A. Giesbers van Giesbers Vastgoed die voor Lidl de vestiging van de supermarkt mogelijk wil maken in het pand van woninginrichting Van Houte. Hij zei namens de Spar, ga ragebedrijf Van Steenis, Lidl en Van Houte te spreken. De directeuren van de Spar en Lidl, C. Mourik en H.L.P. van Oorschot zaten keurig in het pak op de eerste rij van de pu blieke tribune. Volgens Giesbers is er uitgaande van het mkb reva-rapport ruimte voor een Lidl in de smalstad. „De Markt zou een concentratiegebied van detailhandel moeten zijn," zo citeerde hij de aanbevelingen. De vestiging van een supermarkt buiten het kernwinkelgebied zou negatief uitpakken voor de winkels in het centrum. Lidl en Aldi zijn publieks trekkers, 'vergelijkbare winkelorga nisaties opererend in een vergelijk baar prijssegment met vergelijkbare producten.' Voor de voedingbranche is 100 m2 uitbreiding mogelijk, zo stelde hij. En zijn er niet zoveel par keerplaatsen nodig als er bij de Aldi wordt geschetst. We kennen in een dorp op de Veluwe met 8000 inwo ners een vestiging met 32 parkeer plaatsen. Dat is genoeg." De Markt is geschikt voor een dis counter, zei hij. „Buiten het dorp zal de centrumpositie verzwakken. Dat werkt averechts. De conclusie dat een toevoeging van een discount su permarkt kan, maar in het centrum moet." Giesbers zei 'niet direct voor Aldi of Lidl' te pleiten. „Beide ketens zijn gelijkwaardig en allebei discount supermarkten hebben een gelijkwaardig aanbod. Het is alleen zo dat Lidl als eerste de claim heeft op het pand van Van Houte voor de vestiging van een discount super markt." Of Lidl een gesprek heeft gehad met mevrouw Schot, vroeg A.L. Piet (CU). „Zij heeft Lidl zelf bena derd." Ook waren er vragen over het bevoorraden. Volgens Van Oor schot gaat het om 'maximaal een vrachtwagen per dag en op eigen terrein', omdat een deel van het pand wordt afgebroken voor par keerterrein. Volgens de directeur is het tijdstip van aflevering 'in nader overleg te bepalen.' Blom had beide pleitbezorgers aan gehoord. „Het zijn twee mooie ver halen. Maar ik heb het gevoel dat ik naar reclame van wasmiddelen kijk. Zo van: mijn wasmiddel wast witter dan de jouwe. Aldi vertelt stellig dat er 80 parkeerplaatsen nodig zijn. Lidl zegt dat dit een luxe probleem is. Gaat u mij nu maar eens overtui gen hoe het nu werkelijk zit," zo zei hij tot hilariteit van het publiek. Volgens Giesbers klopt het aantal van 100 niet, maar ook het aantal van 32 niet. Blom: „Het ligt er er gens tussenin. En daarvan komen er 20 op eigen terrein." Volgens Gies bers is dat inderdaad het geval. Hij wees erop dat ongeveer de helft van het gebouw tegen de grond gaat. In de omgeving komen ook meer plaatsen als de gemeente ervoor zorgt dat de langparkeerders ver dwijnen. „Bovendien komt het ge meentehuis vrij en is er ook weer meer ruimte om te parkeren." A.L. Piet (CU) noemde het een 'las tig onderwerp.' Hij sprak zijn steun uit voor de Aldivestiging aan de Sportlaan. „Het bevreemdt me zeer dat we in Sint-Maartensdijk een C1000-achtige situatie zoals in Tho- len gaan maken. Kijk naar Steen bergen, de discounters zitten rond de kern heen, de winkels in het cen trum." Volgens Piet zijn er nu al problemen bij de Pro (aan de Noordpoort/Westvest) bij de krui sing met de Markt. „Je krijgt daar een hoge parkeerdruk. Straks wordt het ook daar: hoe krijgen we de winkel weg uit het centrum?" J. Bijl (CDA) zei er ook vreemd van op te kijken dat het college de Aldi aan de Sportlaan afraadt. En vroeg zich af of een vestiging daar wel af breuk zou doen aan de overige win kelvoorzieningen. Ook hij wees op de situatie in het centrum van Tho- len. „Daar halen we een supermarkt weg uit het centrum en maken een loopgebied van het centrum naar de winkel. Dat zou toch hier ook kun nen?" Volgens P.W.J.Hoek (SGP) ligt de sleutel voor het opwaarderen van het bedrijventerrein bij Massagia. „Die zit ver in Italië en dat is een groot knelpunt." De SGP onder schrijft echter het mkb-reva rapport, zo liet hij weten. En wel volledig. „We maken een heldere keuze: een discounter in het centrum voor de synergie, want de Markt loopt leeg als straks het gemeentehuis ver dwijnt." Volgens Hoek moet er wel goed gekeken worden naar de par- keerproblematiek. Hij had kritiek op het CDA die volgens hem de kool en de geit wil sparen. Volgens J. Oudesluijs (PvdA) wor den de ontwikkelingen op het be drijventerrein belemmerd doordat de zilveruienfabriek niet in andere handen komt. „De factor tijd geldt. Voor Van Houte duurt het te lang. Dit is helaas precies het tegenover gestelde van wat het mkb-revarap- port bedoeld. De opstallen zijn cru ciaal. Wanneer komen die vrij?" In grote lijnen kon de PvdA instem men met de visie. J.J. van 't Hof (ABT) steunde de vi sie evenees. Maar voegde er meteen aan toe het verkeer als grootste struikelblok te zien in het centrum als Lidl er zich vestigt. „De kruising daar is een van de onoverzichtelijk- ste op Tholen. En ik verwacht dat er buiten de parkeerplaatsen op het ei gen terrein, daarbuiten ook wel 30 tot 40 nodig zijn. Maar we moeten de rug recht houden en ondersteun de visie." VVD-er R. Ravensteijn verving E. Goossen. De oud wethouder van economische zaken zei meer te voelen voor een Aldi aan de Sport laan, vanwege dete verwachten verkeersproblemen op de Markt/ Westvest. „Zo'n discounter past niet binnen een kleinschalig cen trum. Wel de Spar, maar dat is een hele andere opzet. Lidl past er ab soluut niet. Dat geeft overlast." Maar volgens Hoek was de opstel ling van de liberaal moeilijk te vol gen: „U ondersteunt het rapport, maar bent tegen de Lidl." Piet mengde zich in de discussie en haalde er een verslag bij van de ge meenteraad waarin ook hij zich kri tisch had uitgelaten over dit punt. „Daar hebben we afstand genomen van het rapport." Ravensteijn kreeg steun van zijn buurman J. van den Donker (D66). Hij zag al dezelfde taferelen als in Tholen op de Eendrachtsweg en Bo termarkt. „Daar gaat het nog om' eei\ normale supermarkt, maar hier heeft zo'n discounter een regionaal karakter. Dat geeft verkeersproble men. In Tholen ervaren klanten het dagelijks. Ze rijden drie kwartier om een parkeerplaats te vinden. Dan gaan ze alleen naar de super markt en verder niet meer. Als je de Lidl hier in het centrum toestaat dan mag je van het oude gemeentehuis wel een parkeergarage maken." Volgens wethouder K.A. Heijboer zal er heel goed gekeken moeten worden naar de verkeersafwikke ling. „We zullen dat in goede banen leiden." Het aankopen van de pan den van Massagia was niet mogelijk geweest, ondanks de vele pogingen die er zijn ondernomen, zei hij. Verder vond hij dat de situatie in Tholen niet te vergelijken is met die in de smalstad. „Hier wordt het uit en te na bekeken. Vantevoren." En parkeren is in de smalstad geen pro bleem, zo zei hij. Iemand die zijn auto op de haven zet, kan makkelijk via de Kaaistraat naar de Markt. „Er zijn hier vele malen meer parkeer plaatsen dan in Tholen." Maar het kon VVD, D66, CDA en CU niét overtuigen. Bijl: „Lidl gaat er na twee jaar uit zijn jasje groeien. Dan moeten we er weer op terugko men." Voor de PvdA bleek van belang wie er de meeste kans maakt om zich op korte termijn te vestigen. Heijboer: ,Lidl op de Markt kan eerder. Een verschil van jaren." Waarop Piet de artikel 19 procedure in stelling bracht, het juridisch ins trument om Aldi vrijstelling te ver lenen binnen het bestaande bestem mingsplan. „Dan wil ik wel eens zien wie er eerder is als Van Houte nog tot volgend jaar moet wach ten." Heijboer zei dat hij niet kon over zien hoeveel tijd het aan de Sport laan zal vergen als Aldi doorzet. Maar hij zei wel te verwachten dat er dan bezwaren zullen komen van 'de winkels uit het kernwinkelge bied.' „En hoe lang dat duurt, weet ik niet." Blom zei af te gaan op de inschat ting van de wethouder. De factor tijd bleek voor de sociaal democra ten doorslaggevend. „Ik wil gehoor geven aan de mensen die een dis count willen." Ravensteijn zei dat zijn fractie ook voor snelheid is, maar dat er ook naar andere zaken gekeken moet worden. Volgens He ijboer is het vestigigen van de Lidl en de Spar op de Markt 'goed reali seerbaar.' Toen voorzitter H.W. van Eenen- naam vroeg wie voor of tegen de vi sie was, zei Ravensteijn een voorbe houd te willen maken. Dat werd als tegenstem gezien. Ook CDA en D66 waren dat uiteindelijk en de ChristenUnie kondigde aan met een amendement te zullen komen in de raadsvergadering, maar was voor de visie. Lidl is aan een opmars bezig in Zee land, zo schreef de PZC op 14 okto ber. In Vlissingen/Middelburg wor den er deze maanden drie vestigingen geopend. De Duitse su permarktreus is pas sinds oktober 1997 actief op de Nederlandse markt, maar er zijn nu al 137 win kels. Dat aantal moet de komende jaren groeien tot 300. De winkels worden nu nog bevoor raad vanuit Heerenveen, maar in Et- ten-Leur wordt een nieuwe distribu tiecentrum gebouwd. Niet ver voor de aanvoer van artikelen naar Sint- Maartensdijk waar Lidl zijn oog heeft laten vallen op het pand van Van Houte aan de Markt/Westvest. Dat het de keten ernst is om zich in de smalstad te vestigen uitte zich maandagavond in de commissie ge meentelijke ontwikkeling toen een van de directeuren op de eerste rij zat van de publieke tribune. Het ABT maakt zich zorgen over de besluitvorming in de gemeente. Dat zei J.J. van 't Hof maandagavond tijdens de rondvraag in de commis sie gemeentelijke ontwikkeling. Hij doelde op de lange periode die on dernemers vaak moeten wachten voordat ze weten waar ze aan toe zijn. „Daar maak ik me redelijk zorgen over. We hebben hier de laatste tijd al verschillende zaken van meege maakt: Aldi, windenergie, Budel- pack en de Speelmansplaten. Er is een groot aantal ondernemers met initiatief die we frustreren met klei ne zaken. We kunnen nu bijvoor beeld wel naar Budelpack in Poort vliet gaan (om te praten met de directie over het behoud van hoog waardige werkgelegenheid op een voorstel van PvdA-er L.Bom -red.), maar dat is populistisch. Wij zijn hier om kaders te stellen. Daar zou ik nog wel eens over willen pra ten." De suggestie van Van 't Hof, werd met instemming ontvangen door de overige fracties. „Dit kan niet meer," stelde voorzit ter H.W. van Eenennaam van de commissie gemeentelijke ontwik keling maandagavond om 0.45 uur vast, na een marathonvergadering van ruim vijf uur. Het was dus al dinsdag toen hij de lange zit af sloot. „We moeten voortaan een eindtijd bepalen van half elf." Iedereen leek het daar wel mee eens maar tot echte afspraken kwam het daarover niet meer. Ze wilden naar huis. Dat zal een zaak van het praesidium worden, alle voorzitters van de raadscommissies en de burgemeester. De avond was lang maar ook le vendig geweest en vooral druk. Veel publiek, veel insprekers over onderwerpen die leven onder de bevolking of groepen burgers. En die politiek interessant kunnen ma ken. Maar voor sommigen was het wel erg lang. De insprekers op het plan voor het verkeersproject Mo lenstraat en omgeving in Oud-Vos- semeer kwamen pas na elf uur aan bod, na een schorsing en na de lan ge bespreking over de visie ont wikkeling Sportlaan en omgeving in Sint-Maartensdijk. Na het plan Molenstraat stonden waren er nog twee onderwerpen te gaan die niet konden worden uit gesteld. Plus de rondvraag. Geen van deze punten bleek een hamer stuk. Toen Van Eennennaam afsloot was de publieke tribune dan ook bijna leeg. Alleen de raadsleden R. Lig- tendag-Quist (CDA) en C. van der Horst (ABT) en J. de Feijter zaten nog als toehoorders tot het eindsig naal in de raadzaal. Avondmensen. Zoals al een aantal jaren gebruike lijk, houdt Amnesty International weer een fakkelwake in Tholen. Daarnee wordt herdacht dat op 10 december 1948 de universele ver klaring van de rechten van de mens is aangenomen door de Verenigde Naties. De fakkelwake is morgen avond (vrijdag) tussen half zeven en acht uur bij de Gasthuiskapel in de Kerkstraat in Tholen. Tijdens de wake vraagt Amnesty, aandacht voor de situatie in Rus land, waar het met de mensenrech ten niet best is gesteld. Wereldwijd worden nog altijd mensen die op vreedzame wijze uiting geven aan bijvoorbeeld hun politieke of religi euze overtuiging, slachtoffer van ernstige schendingen van hun rech ten. En er zijn nog steeds berichten over ernstige martelingen, onrecht matige gevangenschap zonder (eer lijk) proces, mensonterende om standigheden in gevangenissen, verdwijningen en buitengerechtelij ke executies, waarbij zelfs vrouwen en kinderen slachtoffer zijn. Amne sty International probeert via acties een acceptabele mensenrechtensitu atie te bereiken. Geld en personeel is nodig voor een gezonde ontwikkeling van de de tailhandel in de gemeente. Komen die er niet dan kunnen een aantal projecten niet doorgaan. Voor de detailhandel is wel 50.000 euro opge nomen in het beleidsprogramma, maar kan alleen worden aangespro ken als er aanvullende middelen voor beschikbaar komen. De Thoolse middenstandsfederatie is teleurgesteld, VVD en D66 willen de meeval lers ervoor inzetten. Dat bleek maandag in de commis sie gemeentelijke ontwikkeling toen het vervolg van het gemeente lijk detailhandelsbeleid aan de orde kwam. Om bedrijven en winkels uit te plaatsen bijvoorbeeld is geld nodig, vertelde voorzitter C. van Koeveringe van de Thoolse mid denstandsfederatie. Toen het be leidsprogramma Kleur bekennen werd samengesteld bleek dat het beleid lager werd ingeschat. Geld daarvoor belandde op de zogeheten B-lijst. „Daar is overleg over ge weest. Het college zou terug ko men op deze beslissing. Er zijn toen verwachtingen gewekt. Ge wild of ongewild. Maar het geld is niet beschikbaar gekomen. Nu kun nen we geen projecten oppakken. Willen we het beleid uit kunnen voeren, dan is er geld en capaciteit nodig." Volgens Van Koeveringe doet de gemeente wel het een en ander, maar als er geen mankracht en middelen komen, dan is het moei lijk of zelfs onmogelijk om bij voorbeeld een actieve rol te spelen bij het herhuisvesten of verplaatsen van winkels en bedrijven. J. van den Donker (D66) stelde voor maatregelen te nemen, zo gauw er middelen over zijn. De de tailhandel is een belangrijk onder deel van het kleine kernenbeleid, zo zei hij. „Uit de gereserveerde middelen kun je daar een begin mee maken." R. Ravensteijn (VVD) wees op de meevallers voor de gemeente door de uitkering van het rijk in het ge meentefonds. „We willen aan het beleid gevolg geven en het geld op nieuw verdelen. De economie ver dient een ruggesteuntje." Maar volgens L. Blom (PvdA) mist het bedrag van 50 mille een onder bouwing. Hij wees erop dat er ook andere zaken aan de orde komen als het geld overgeheveld wordt naar de A-lijst. „Detaillisten zijn goed geïnformeerd en goed geor ganiseerd. Heel veel mensen heb ben die sterke arm niet." Maar volgens Ravensteijn zijn de meevallers structureel. De SGP liet bij monde van J.M. Aarnoudse we ten het bedrag meer waarde toe te kennen, daar als reserve te laten staan. J. Bijl (CDA) was het met Aarnoudse en Blom eens, maar volgens Piet is het niet alleen een centenkwestie. En zouden kleine problemen wel aangepakt worden. Volgens wethouder K.A. Heijboer is er een totale afweging nodig voordat er met geld geschoven wordt. „Er zijn meer zaken waar dat geld voor gebruikt kan worden, bijvoorbeeld de huisvesting van scholen. Of de meevallers structu reel zijn, is maar de vraag nu er weer een nieuw kabinet komt." Zonder geld en personeel zal er echter volgens Van den Donker geen echt beleid tot stand kunnen komen. „Er is extra inspanning no dig, juist nu het economisch min der gaat." Ravensteijn was het vol ledig met hem eens. Maar volgens Aarnoudse komen ze dan terug op de afspraak die ze bij de begro tingsbehandeling hebben gedaan, namelijk om het mkb reva-rapport en Houdt Tholen vitaal tot uit gangspunt te nemen voor het Thoolse detailhandelsbeleid voor dat er naar geld wordt gekeken. „Dat kan niet de bedoeling van een visie zijn. Dan zou het de visie ver heffen tot een doel in plaats van een middel. Eerst moet het lopende on derzoek uitwijzen in welke vorm en mate Haestinge de toekomst in zal gaan. Wacht eerste die resultaten af." De Feijter brak ook een lans voor een nieuwe ontsluitingsweg voor het ach terliggende bedrijventerrein (achter Massagia), vanaf de rotonde bij de Nijverheidsweg naar de Gorishoekse- dijk. Dat is ook nodig 'gezien de ont wikkelingen inzake de recreatiesector in de toekomstvisie voor Tholen 2025.' A.L. Piet (CU) kon zich wel vinden in het doortrekken van de weg zoals De Feijter had voorgesteld. Hij was tegen het volbouwen van de Ha ven. „Hou dat open om ooit de haven weer open te maken, zoals in Bergen op Zoom." Ook de fractie van de Pv dA stond positief tegen-het doortrek ken van de Nijverheidsweg direct naar de Gorishoeksedijk, zo zei J. Ou desluijs. Hij verwacht dat er 'meer re creatie zal komen aan de zuidkant van de Provincialeweg.' De Haven zou met wat meer groen opgeknapt kun nen worden. Hij maakte gebruik van de gelegenheid om erop te wijzen dat bij de uitrit bij Haestinge geen uitrit constructie is gemaakt, zoals gepland was. t O/ Advertentie I.M. Raadsman Harskamp pleit voor de vestiging van Aldi aan de Sportlaan, achter hem zitten onder meer de directeuren van Lidl en Spar. Rechts op de voorgrond J.A. Verkamman, bewoner van de Sportlaan. Hhkii In de raadzaal luisteren betrokkenen en belangstellenden naar de beraadslagingen over de detailhandel. Links M. Koopman, daarachter raadsman Harskamp van Aldi en mevrouw I. Schot- Oudesluijs.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 7