Laatste ritje met BBA-bus was 'leeg terug uit Bergen op Zoom' Scholieren maken pakkende poster J. van de Merbel content als zevende Kerstpakket Sportvisboot 5 december 1972 Van den Donker vijfde bij D66 Vuilnisbelt Karreveld Donderdag 5 december 2002 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Fooitje Weerstand Chauffeur Kees van der Meer stopt na ruim dertig jaar op lijndienst Buurtbus Goedkoper Oponthoud Tholenaar wil tweede statenperiode --dm mm Mintsttt smimio Gttrr VïRiGHi i Zyn laatste ritje was 'leeg terug uit Bergen', zegt de 59-jarige Kees van der Meer uit Sint-Maartensdijk. Hij bracht de bus na zijn laatste dienst naar de BBA-garage aan de Nijverheidsweg in de smalstad. „Het was toch raar. Dit is de laatste keer, dacht ik. Het is definitief. Over en uit, maar ik mis het nog niet." De chauffeur zou eigenlijk pas op 1 maart volgend jaar stoppen, maar omdat hij nog een heleboel vrije dagen over had, kon hij eerder met de vut. Over bussen, kaarten, reizigers, kerstpakketten, vissen en een reiskoffer. Toen Van der Meer op 28 september 1972 in dienst trad van de firma Krijger Tours uit Goes - onderdeel van de Thoolse autobusdiensten (TAD) - hoefde hij de bus niet naar de garage te rijden als hij dienst had. De Bedford nam hij 's avonds gewoon mee naar huis. Hij parkeer de de bus (blauwwit, één deur en met de motor voorin) in de Chur- chillstraat waar hij toen woonde. „Dat is niet meer voor te stellen, maar 's ochtends ging je er gewoon weer mee weg." Nu zou het ook ondoenlijk zijn om bijvoorbeeld de nieuwste gelede bus, een Mercedes van 18 meter, voor de stoep te parkeren. Uit zijn beginperiode herinnert Van der Meer dat er veel extra bussen wer den ingezet om schoolkinderen te vervoeren naar Tholen. „Om half acht en acht uur 's ochtends reden er twee bussen tot Tholen voor de mu lo en de huishoudschool, en 's mid dags terug. In die tijd gingen er veel minder kinderen naar Bergen op Zoom, naar de HBS en het gymna sium. Na Thoien gingen we leeg naar huis. Nu rijden we veel meer schooljeugd naar Bergen." Een andere grote verandering be treft de kaartjes. Nu komt er bijna geen geld meer aan te pas op de bus omdat de meeste reizigers een strip penkaart hebben, een week- of, maandkaart, of een OV-jaarkaart. Maar toen Van der Meer begon, was het een centenkwestie. Bij het in stappen kocht de reiziger een enkel tje of een retourtje: „Je begon met twintig gulden uit je eigen porte monnee. Dat was je wisselgeld. Ging je eenmaal draaien dan kreeg je dat geld terug van de baas. Toen de strippenkaart kwam, was het over. Maar je moet rekenen dat je vroeger aan het eind van de week 2000 tot 3000 gulden had, puur geld. Dat brachten we in Stavenisse op de bank." Een enkeltje Stavenisse-Bergen op Zoom kostte toen 1,20 gulden, een retourtje 2,40 gulden. Nu, geba- Van der Meer is al meer dan twintig jaar bestuurslid van de personeelsvereniging. Deze dagen is hij bezig om kerst pakketten samen te stellen voor 90 personeelsleden. „Een flesje wijn, een pak koffie, een puntje kaas, soep en soepsten gels. Dat blijf ik ook doen. Ja renlang hebben we de dozen zelf ingepakt, maar nu laten we dat doen." Ook is hij be trokken bij de jaarlijkse sinter klaasmiddag voor de kinderen en kleinkinderen van het per soneel. seerd op een voordelige strippen kaart met 45 strippen voor 17,40 eu ro, kost hetzelfde ritje omgerekend 6,26 gulden (8 strippen). Retourtjes bestaan niet meer. De chauffeur stempelt nu de kaart af en klaar is Kees. Lange rijen wach tenden behoren tot het verleden. Het instappen verloopt sneller. „Het is veel makkelijker geworden. Maar vroeger kreeg je als chauffeur dik wijls een fooitje. Een dubbeltje of een kwartje. Mensen moesten toch hun portemonnee opendoen om een kaartje te kopen. Dat kon aardig op lopen na een week. Tegenwoordig hoeft dat niet meer met die strippen kaarten. Nu doet dat praktisch nie mand meer. Alleen oudere mensen die het van vroeger gewend waren. Die geven nu 10 of 20 eurocent." De chauffeur verkoopt in de bus nog wel kaartjes van twee, drie en acht strippen, maar die zijn aanmerkelijk duurder dan de grote strippenkaar ten van 15 of 45 strippen die op de TPG-servicepunten of in de super markt te koop zijn. „Dat is puur als aanvulling, als mensen te weinig strippen hebben op hun kaart, bij voorbeeld." Nu hanteert de bestuurder dus een stempel, maar Van der Meer heeft de kaartjesmolen van de TAD nog bewaard. De 'setright' van Engelse makelij, het apparaat dat op een vas te standaard stond naast de chauffeur. Het werkt nog steeds, al moest er eerst wat kruipolie in om het mechaniek aan de praat te krij gen. Het geluid van het instellen van de schijven voor het aangeven van de centen en de guldens, klinkt nos talgisch. Een draai aan de slinger en het kastje spuwt nog altijd het gele kaartje naar buiten. „Alleen de inkt is op, dus je ziet er niets op," lacht Van der Meer. Het is zijn tastbare herinnering aan de tijd dat de lijndiensten nog wer den verzorgd door een Zeeuws be drijf. In 1979 kwam de TAD in Bra bantse handen, de BBA, de Brabantse buurtspoorwegen en au tobusdiensten. „De vervoermaat schappijen moesten van regerings wege groter worden. Een subsidiekwestie natuurlijk en dat is nog steeds zo. Het werd voor ons als chauffeurs beter, wat loon betreft." Maar er was tegen de overname ook wel weerstand, zegt hij. „Het was toch een Brabants bedrijf en katho liek. Sommige mensen hier hadden daar moeite mee." Van de TAD gingen twee bussen mee naar de nieuwe eigenaar. „Dat waren Daf's. De deuren draaiden naar buiten toe." Hebben alle bus sen tegenwoordig een stuurbekrach tiging, dat was in het begin van Van der Meers loopbaan nog niet het ge val. „In de oude bussen stond de motor voorin, naast de chauffeur de bus langs hun gevels ook de hand in eigen boezem steken. „Dat zijn vaak dezelfde mensen die ook kla gen dat de bus niet meer langs komt, en dat ze nu verder moeten lopen. De mensen verpesten het ook zelf." Van verkeersmaatregelen zoals ro tondes hebben de chauffeurs geen last, zegt hij. „Het gaat vlotter. Kijk maar eens naar Vogelenzang in Hal steren. Voordat de rotonde er lag, moest je altijd wachten voor de stop lichten. Nu moet je nog wel eens wachten, maar niet zo lang. Het stroomt veel vlotter door." En ook aan de heringerichte Tholen- seweg mankeert niets, zegt hij. „De rijbaan is even breed. Voor de fiet sers is het veiliger. Het enige is dat als je vanaf Tholen komt, je kort aan de bomen langs de weg rijdt. Kom je een grote vrachtwagen tegen, dan laat je je gas los. Maar voor mij had men niet terug gehoeven naar zestig kilometer per uur, hoor." In de dertig jaar dat Van der Meer op de bus zit, heeft hij vier keer een be keuring gekregen omdat hij de maximumsnelheid overschreed. „Er was er eentje bij waar ik na correctie 1 kilometer te hard had gereden. Nu weet je waar de controles worden gehouden." Het dienstrooster wordt jaarlijks aangepast. Onrendabele lijnen wor den geschrapt. Ook op Tholen en Sint-Philipsland gebeurt dat. De avondbus van half zeven uit Bergen op Zoom is komen te vervallen. Ie mand die met een vertraagde trein uit Roosendaal komt en de bus van zes uur mist, moet tot zeven uur wachten op een bus die 'alle kernen' van Tholen aandoet. En is dus vaak langer onderweg. Deze bus rijdt nog Hij regelt ook de vistochtjes voor het personeel vanaf een sportvisboot op de Ooster- schelde. Zeven keer per jaar. „Dat blijf ik ook doen." Vissen is zijn grootste hobby. Dat doet hij veel liever dan met va kantie gaan. Als afscheid kreeg hij van de directie een grote reiskoffer. Kees vindt hem prachtig, maar het is niet aan hem besteed. „Ik zit niets liever dan thuis. De tuin en de groentetuin bijhouden. Vakan tie interesseert me niet. Ik ga liever naar de Noord met mijn hengelstokken. En dan hoef ik geen mens te zien." weer op een gewone bus overstap pen." Wel vind hij dat de dienstverlening op zondag is achteruitgegaan. De dienst wordt uitgevoerd door een be drijf uit Oudenbosch met kleine bus jes. „Met een kinderwagen kun je er niet in. En ik heb de passagiers in Bergen op Zoom wel eens op de treeplankje zien zitten. Ze zeggen dat het goedkoper is. Voor inleners heeft de BBA geen CAO-verplich- tingen." Een ander punt waar chauffeurs mee te maken krijgen, is vandalisme in de bus of agressieve reizigers. Van der Meer wuift het weg. „Daar moet je mee om kunnen gaan. Als je een bus schoolkinderen hebt en die wil roken of zingen, dan liet ik ze hun gang gaan. Dan zag het soms blauw van de rook. Maar als ze roken of zingen, kunnen ze niets anders doen, begrijp je. Hoe meer je er tegenin gaat, hoe meer ze terug gaan treite ren. En ze wisten het ook. Roken met een pook naast je. Iedereen reed ermee. Dat kon je goed merken. Dat was nog echt werken met die scha kelbussen, met twee pedalen en een koppeling. Toen kwamen de halfau- tomaten met een klein pookje en kon je de versnelling met een tik in een andere gleuf gooien. Nu zijn het allemaal volautomaten. Het is gas geven en remmen." Van der Meer heeft een keer een on gelukje gehad met een bus. Dat was op de weg tussen Huijbergen en Bergen op Zoom. „Ik kreeg een klapband met een gelede wagen. Dat was een verschrikkelijke klap. Er staat 8 atmosfeer op zo'n band. Dat was schrikken. Er zaten school kinderen in die naar Ossendrecht moesten. Het ging roken binnen; je kon de mensen achterin niet meer zien zitten. Ik heb de bus toen in de berm gereden en gewacht tot er een monteur kwam met een ander wiel." Waren de chauffeurs bij de TAD ge wend niet verder dan Bergen op Zoom te rijden, bij de BBA werd hun werkterrein ruimer. Ze moesten nu ook naar Putte en Breda, tegen woordig rijden ze zelfs naar Rotter dam. Zuidplein is hun eindhalte. „Het werd voor ons veel gevarieer der. Je bestreek een groter gebied. Dat kende je niet zo, want je was gewend om van Stavenisse of Sint- Annaland naar Bergen te rijden en terug." Toen de BBA de TAD overnam, werd de garage in Stavenisse ver kocht en werden de bussen op het industrieterrein in Sint-Maartens dijk gezet achter een woning (nu H. Rijnberg) aan de Schakelweg. „Dat waren buitenslapers. Begin jaren tachtig kregen we de stalling. Alles staat nu binnen. Er is een wc, maar voor de rest weinig. Het personeel kan er koffie zetten in het banden kotje, zo noemen we het. We spre ken elkaar even bij het wisselen van de diensten." Met de stalling van de bussen in zijn woonplaats was het voor Van tier Meer gemakkelijk om naar zijn werk te gaan. „In vijf minuten was ik op de fiets op mijn werk." In de garage staan zeven bussen voor een ploeg van veertien chauffeurs; 3 ge lede bussen en 4 normale. Ze wor den ingezet op de lijnen 101 (Rot terdam), 102 (Oude Tonge) 106, 107, 108, (Stavenisse/Sint-Anna- land -Bergen op Zoom) en 109 (Sta venisse-Bergen op Zoom). Maar Van der Meer wijst erop dat ze daar met 18 chauffeurs zijn begonnen. „Er zijn er vier minder. In de week enden draaien we enkel nog op za terdag. De zondagsdiensten zijn uit besteed. Die chauffeurs staan niet op de loonlijst van de BBA. Dat is goedkoper." Dat is het gevolg van de privatise ring van het stads- en streekvervoer. „De vervoersmaatschappijen moe ten steeds meer hun eigen broek op houden. Er komt minder subsidie van de overheid." In 2006 moet een groot deel van het busvervoer zelfs in handen zijn van particuliere maatschappijen. En zo maakte Van der Meer niet alleen de overstap mee van de TAD naar de BBA, maar sinds dit jaar ook van de BBA naar een Frans concern. De BBA werd voor 120 miljoen gulden aan het Franse CGEA, inmiddels Con- nex, verkocht. „Maar daar hebben wij niets van gemerkt, hoor. Voorlo pig blijft alles hetzelfde. Maar een nieuwe heer betekent nieuwe wet ten. Na verloop van tijd zul je daar wel wat van gaan merken. Het wordt gewoon commercie." Op de bussen staat nu BBA Con- nexgroep. Wat de afgelopen jaren wél veranderde, was het aantal hal tes. Nu stoppen de bussen in Oud- Vossemeer, Sint-Annaland, Sint- Maartensdijk en Scherpenisse aan de rand van de woonkernen. Het 'strekken van de lijnen' moest tijd winst opleveren. Dat gebeurt ook, zegt Van der Meer. „Zodoende hoe ven er minder chauffeurs ingezet te worden. Een kwartier minder op een dag, is op jaarbasis een groot be drag. Het gaat erom, om zo vlug mogelijk met zo weinig mogelijk personeel de reiziger op de plaats van bestemming te krijgen." Opstoppingen in het centrum van Sint-Maartensdijk op vrijdagmid dag, als de Markt vol staat met au to's van bruiloftsgasten bij het ge meentehuis, behoren tot het verleden. „Het is makkelijker ge worden. Je hebt geen oponthoud meer in de dorpen. Een nadeel is dat je niets meer van de dorpen zelf ziet. En voor ouderen is het moeilijker. Maar die gaan meer gebruik maken van de belbus, van deur tot deur." Volgens Van der Meer moeten men sen die klagen dat ze last hadden van Van der Meer in 1979 voor de TAD-garage aan de Kerkstraat in Stavenisse, bij de Busing waarvan de deuren naar binnen open klapten. via Stavenisse naar Sin-Annaland (aankomst 19.54 uur), maar de vol gende twee bussen van 20.02 uur en 21.32 uur uit Bergen op Zoom gaan niet verder dan Sint-Maartensdijk. De buurtbus die met vrijwilligers wordt opgetuigd, is in opkomst. Tus sen Anna Jacobapolder en Steenber gen rijdt er een, maar Van der Meer ervaart dat niet als een bedreiging voor het vaste buspersoneel. „Nee, de buurtbussen zijn zeer streekge bonden. Die op Sint-Philipsland rijdt toch niet verder dan Steenbergen. Als je verder moet, moet je daar mocht bij mij, maar zo gauw er vol wassenen binnenkwamen was het afgelopen. Je moet niet op iedere slak zout leggen." Terugkijkend heeft Van der Meer met plezier gewerkt. ,Ik heb het al tijd heel goed naar mijn zin gehad. En nooit problemen gekend. Dat is al veel waard. Lichamelijk zou ik het nog wel vol kunnen houden, maar het is mooi geweest. Ik heb vanaf mijn veertiende jaar gewerkt en heb nog nooit in de ww gezeten." Het was 5 december 1972. Ik was een jongetje van 10 jaar oud en ik genoot, net als ieder kind, van de jaar lijkse Sint Nicolaasspanning. In september begon ik al vast met het maken van een verlanglijstje. Kleurplaten en tekeningen lagen al ruim voor aankomst van de sint gereed en voor het paard sprokkelde ik een hoeveelheid suikerbieten en winterpeen bij elkaar waarmee het lieve i beest makkelijk de hele winter door kon komen. Na vele onrustige nachten was dan toch eindelijk het 'heerlijk avondje' aangebroken. De grammofoonplaat met sin terklaasliedjes was inmiddels grijs gedraaid en ik was al hees van vocale smeekbedes als: 'Gooi maar wat lekkers' en 'Kom maar binnen met je knecht'. Toen ik samen met mijn broertje voor de vijfde maal 'Hoort wie klopt daar kindereninzette, werd er eindelijk vanuit Spaanse hoek gere ageerd. Luid op het raam bonzend kondigden sint en piet hun komst aan. Uit ervaring wist ik inmiddels dat het nu niet lang meer zou duren voordat de zwarte arm van piet door het deurgat zou steken om onze woonkamer vol te strooien met allerlei lekkernijen. Door mijn leeftijdgenootjes was ik enigszins aan het twijfelen gebracht over het bestaan van het Spaanse ge zelschap en ik wilde deze avond de proef op de som nemen. Ik wilde hoe dan ook weten of die onzinnige verhalen die mijn kameraadjes over Sint Nico- laas vertelden inderdaad op waarheid berustten. Om achter die waarheid te komen, had ik wekenlang nagedacht over een goed aanvalsplan en ik wist: 'deze avond moest het gebeurenIk stelde me strategisch achter de deur op en precies op het moment dat Piet z 'n arm door het kiertje van de deur stak, sloeg ik toe. Hard duwde ik de deur dicht en in de hal hoorde ik tot mijn ontzetting) overduidelijk de benauwde stem van onze buurman. „Au, au", kermde buurman Jaap. Zijn pijnlijke onderarm ondersteunend kwam hij sa men met mijn moeder de kamer binnen. Buurvrouw Janny, die ook al jaren lang bij het rollenspel betrokken bleek te zijn, kwam in allerijl van onze zol der. Zij bleek daar druk in de weer met het uitstallen van onze Sint Nicolaascadeautjes. Voorzichtig ontdeed Janny haar jammerende echtge noot van zijn lange zwarte handschoenen en in een angstige stilte belde mijn vader de dienstdoende arts. Met gezwinde spoed werd 'pieterman knecht' naar de eerste-hulppost van het hospitaal afgevoerd. De pakjesavond viel door het pijnlijke incident volledig in duigen. Zonder geschenken, maar met een stevige reprimande van mijn ouders, werden mijn broer en ik naar bed gestuurd. De volgende ochtend kwam alles geluk kig toch nog in orde. We mochten alsnog onze cadeautjes uitpakken en bij de ronkende potkachel kreeg ik samen met mijn broer de ontnuchterende waarheid over sint en piet te horen. Vader en moeder lieten ons zien waar zij alle jaren onze tekeningen en persoonlijke briefjes voor de sint hadden bewaard. Met een sarcastische glimlach vertelde vader dat de door mij bij een gesprokkelde wortels nooit bij de trouwe schimmel van Sint Nicolaas waren aangekomen, maar dat ze linea recta op de mesthoop achterin onze moestuin werden gedeponeerd. Vol onbegrip en emotioneel geknakt hoorde ik het verhaal aan, wat kunnen ouders toch gemeen zijn. Net op het moment dat ik met mijn broertje met onze nieuwe speelgoedjes wilde gaan spelen, kwamen buurman Jaap en buurvrouw Janny bij ons op bezoek. Buurman z'n arm zat stevig verpakt in een grote klomp gips en het pijnlijke gewricht hing in een spierwitte mitella. Toen Jaap vertelde dat zijn pols op twee plaatsen gebroken was, vroeg ik in mijn jeugdige onschuld 'bij wie hij dan nog meer klem gezeten had op pakjesavond'. Ondanks de gekwetste arm kon hij een glimlach niet onderdrukken en onder het genot van een dampende bak koffie en een heerlijk stuk banketstaaf werd het grote geheim van Sint Nicolaas nog eens uit de doeken gedaan. We konden achteraf met z'n allen nog smakelijk lachen om het incident en nu ik, dertig jaar na dato, zelf als vader met twee twijfelende kinderen te maken heb, dwalen mijn gedachten dikwijls af naar die memorabele Sint Nicolaasavond. Hoe zouden mijn kinderen reageren op de ontnuchterende waarheid? Ik laat ze nog maar even in die heerlijke waan van suikergoed en marsepein. Janine Schot (links) en Nelleke van de Bosch van het Calvijn College uit Tholen tonen de posters waarmee zij een prijs van het ROVZ verdienden. De heer Bliek vertelde de dames dat hun verkeersposter wellicht volgend jaar in een veiligheidscampagne wordt gebruikt. VERVOLG VAN VOORPAGINA Onder groot enthousiasme deelt Bliek (in het dagelijks leven wet houder van verkeer en vervoer in de gemeente Reimerswaal) aan de kin deren mee dat hij, als beloning voor het mooie tekenwerk, voor iedereen een sleutelhanger heeft meege bracht. „Het is erg leuk als je het enthousiasme ziet waarmee de schooljeugd heeft deelgenomen aan het creatieve verkeersproject. ROVZ wil de Zeeuwse kinderen op een speelse manier bewust laten worden van de gevaren in het ver keer. Als ik de werkstukken zo eens bekijk en als ik me op de positieve reacties op de scholen baseer, dan denk ik dat we in onze opzet heel goed geslaagd zijn." Het is deze wintermaanden extra gevaarlijk in het verkeer. ROVZ-be- stuurslid J.A. Bliek bracht dat in zijn toespraak voor de leerlingen van het Calvijncollege maandag middag nog eens extra onder de aandacht. „We zitten gelukkig dit jaar voor wat betreft het aantal ver keersdoden in onze provincie een stuk lager dan in 2001. Het jaar is weliswaar nog niet om, maar op dit moment staat de teller in Zeeland op vijfentwintig dodelijke verkeers slachtoffers. Uiteraard zijn dat er nog steeds vijfentwintig teveel, maar in vergelijking met vorig jaar (toen vijfendertig verkeersdeelne mers dodelijk verongelukten) is het aantal slachtoffers gelukkig flink gedaald. Je hoeft de krant maar open te slaan en je ziet in de artike len en rouwadvertenties dat het dik wijls om kinderen of jonge mensen gaat die in het dagelijkse verkeer om het leven komen. Wees waak zaam in het verkeer en werk serieus mee om de verkeersveiligheid te be vorderen", zo hield Bliek de aan dachtige schooljeugd voor. „Projec ten zoals deze poster- en tekenwedstrijd van de ROVZ zijn vooral bedoeld om jullie bewust be zig te laten zijn met verkeersveilig heid. Het prijzengeld (350 euro) dat jullie school krijgt als beloning voor de winnende inzending moet daar om besteed worden aan lesmateriaal of aan schoolprojecten die moeten bijdragen aan een betere verkeers veiligheid. De mooie posters gaan we gebruiken als propagandamate riaal in de verkeerscampagnes die we als ROVZ het hele jaar door houden." De twee trotse leerlingen - Nelleke van de Bosch uit Sint-Maartensdijk (winnares van een van de vier hoofdprijzen) met het thema 'min der snelheid geeft veiligheid' en Ja nine Schot uit Poortvliet met 'zit uw kind veilig' - poseren trots met hun eigen ontwerp en ze blozen als de heer Bliek zegt: „Kijk niet vreemd op als je volgend jaar ineens je ei gen poster langs de weg ziet staan, maar wees dan trots dat je op deze manier een positieve bijdrage kunt leveren aan verbetering van de ver keersveiligheid." J. van de Merbel uit Tholen is door de algemene ledenvergadering van het CDA Zeeland op de zevende plaats gezet voor de statenverkiezingen in maart. In 1999 stond hij achtste. „Ik ben content met die verkiesbare plaats", zegt de 61-jarige Tholenaar. Het CDA heeft nu 10 zetels. Mevr. H.S. Kooiker-den Boer uit Sint-Maartensdijk staat op de 25e plaats. Van de Merbel ruilde ruim drie jaar spraken, maar om het vertrouwen geleden na 40 dienstjaren zijn baan als gemeenteambtenaar in voor vrije tijd toen hij van de vut-regeling ge bruik kon maken. „Het was leuk om als ambtenaar een adviserende rol te vervullen, maar besturen is nog mooier. Dan zit je immers in de cockpit van de samenleving. Het is interessant werk, maar ook span nend en soms ook moeilijk bij zwaar weer. Zeker in een periode rond de verkiezingen als de vreugde wordt vermengd met droefenis. Bij het CDA is daar gelukkig op dit mo ment geen sprake van. Politiek is te genwoordig echter hard werken en je moet er tegen kunnen datje gelijk hebt, maar niet altijd gelijk krijgt." Van de Merbel heeft zich de afgelo pen periode bezig gehouden met welzijn: zorg, hulpverlening, onder wijs en cultuur. „De vele contacten maakten het werk boeiend. Ik sta steeds met twee voeten in de vette Zeeuwse klei. Ik ben een doener. Het gaat mij niet om gepeperde uit en niet om meningsverschillen. Ik vind het belangrijk dat besluiten zo breed mogelijk gedragen en begre pen worden. En als het kan van har te. Verder wil ik open en eerlijk zijn, dat hou je het langste vol." Van de Merbel zegt blij te zijn met de kandidatenlijst, waarbij gedepu teerde A.J.G. Poppelaars de kopman is voor mevr. A. Koppejan-Elsen. „Het CDA beschikt in Zeeland over een groot reservoir van enthousiaste en kundige mensen. Als je kijkt naar regionale spreiding, leeftijdsop bouw en beroepen hebben we een evenwichtige, gevarieerde lijst. Al leen de verhouding man/vrouw had beter gekund, maar als er niet meer vrouwen een verkiesbare plaats am biëren - zoals mevr. Kooikèr uit Sint-Maartensdijk - dan houdt het op. We gaan met grote inzet de ver kiezingscampagne in", aldus Joop van de Merbel. Het CDA Tholen belegt donderdag 27 februari een bijeenkomst in Meulvliet. Raadslid J. van den Donker uit Tho len heeft op de kandidatenlijst van D66 voor de statenverkiezingen een grote sprong gemaakt. In 1999 stond hij nog 23ste en nu 5de. Daarentegen is D.P. Suijkerbuijk uit Tholen ge daald van de zesde naar de zevende plaats. Mevr. J. van der Giessen uit Veere is de lijsttrekker. Zij vervangt drs. R.C. Bastiaanse uit Tholen, die in 1999 de ene statenzetel van D66 bezette, maar tussentijds is gestopt. De lijsttrekker werd tijdens een le denvergadering in Goes gekozen, maar de anderen zijn via een schrif telijke stemming per post door alle Zeeuwse leden van D66 een plaats toebedeeld. Het huidige statenlid mevr. P.L.E. van Veen-de Rechter uit Philippine wilde niet meer op een verkiesbare plaats gezien haar druk ke werkzaamheden voor een bank. Stemmen van lezers Hierbij wil ik mijn beklag doen over de reinigingsdienst van de gemeente Tholen. De grijze containers worden aan het Karreveld, evenals bij de Ro- zeboom, iedere week geleegd. Als ik dan donderdagmorgen n^ar de ge meente Tholen bel om te vragen of ze de containers alsnog willen legen om dat dat nog niet gebeurd is, wordt ge zegd dat ze vrijdag nog geleegd zul len worden. Vrijdag om 16.30 uur blijkt dat echter nog niet gedaan te zijn. Betaal je daar je afvalstoffen heffing nu voor? Zelf zet ik geen zak ken naast de container, maar andere bewoners van het Karreveld doen dat wel. Die geven gewoon nergens om. Dus wat is nu het geval? Er staat bijna meer naast de containers dan dat er in zit omdat ze overvol zijn. Het lijkt wel een vuilnisbelt en daar gaat je buurt ook niet op vooruit. Hopelijk komt dit niet meer voor! Janny Wagemaker, Karreveld 2a, Sint-Philipsland. Kees van der Meer voor een van de nieuwe gelede BBA -bussen met in zijn handen de kaartjesmolen of setright van zijn eerste werkgever, de TAD.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 3