Geen controle 30-km-gebieden
Vossemeerder gered uit auto
in sloot langs de Molendijk
'Zoveel mogelijk slachtoffers
geïnvesteerde euro besparen'
Verburgh
Stavenissenaar klimt zelf uit
auto in sloot Zoetwaterweg
Een van de drie redders loopt breuk in ruggenwervel op
Geld tekort voor projecten Duurzaam Veilig
Piepers van de hulpdiensten
kunnen voorlopig nog mee
633 aangiften
Zeven auto's
opengebroken
Achterlicht
brandt niet
bij fietscontrole
Thoolse inbreng
op demo-dagen
Keltische folk
in Haestinge
Donderdag 21 november 2002
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
Niets gezien
Verkeersveiligheid blijft het belangrijkste thema in het
verkeers- en vervoersbeleid in Zeeland. Omdat er steeds
minder rijksgelden beschikbaar komen moet de provin
cie echter prioriteiten stellen bij het invoeren van maatre
gelen in het kader van het project Duurzaam Veilig. Dat
zei provinciaal beleidsmedewerker Evert Heringa don
derdag op een inloopavond in zaal Meulvliet over het
concept-provinciaal verkeers- en vervoersplan (PVVP).
„Het ziet er naar uit dat we in de toekomst vanuit het rijk
nog minder geld kunnen verwachten. Dat vraagt om cre
atieve oplossingen en een kosten/baten-benadering. We
moeten, simpelweg gezegd, kijken hoe we het aantal
slachtoffergevallen per kilometer kunnen beperken met
zo weinig mogelijk middelen."
Westerscheldetunnel
b.it.
Antwerpsestraat 12 - 14 - 16
4611 AG Bergen op Zoom
tel. 0164 - 237940 Fax 245360
specialisten in
- Computers, netwerken, systemen op maat
- Hi-end audio, speciale luisterruimte].
- Beeld en geluidsystemen door heel uw huis.
- Eigen technische dienst en service afdeling.
Duiker Arvid Gaakeer van de Thoolse brandweer staat op de auto in de sloot om te helpen bij het bergingswerk van het voertuig.
Een 20-jarige inwoner van Oud-Vossemeer is zaterdagmiddag door
drie mannen gered, nadat hij met zijn auto de Molendijk was afgereden
en in een flinke sloot terecht was gekomen. Eén van de redders, Corné
Boogaart, liep tijdens de actie een breuk in zijn ruggenwervel op en
werd met dezelfde ambulance als zijn dorpsgenoot naar ziekenhuis Lie-
vensberg gebracht. De kabellegger bij aannemingsbedrijf Hommel kan
niet werken en zit nu thuis.
„Ik heb alles gegeven wat ik kon en
de jongen is gered", zo relativeert
Boogaart de gevolgen. Hij raakte
gekwetst, toen hij met twee andere
mannen de auto optilde die op zijn
kop in de sloot lag. Het eenzijdige
ongeval gebeurde rond kwart voor
twee zaterdagmiddag. De 20-jarige
automobilist kwam uit de Patrijzen-
weg en reed over de Mareweg in
zijn woonplaats. De provinciale
weg tussen Sint-Annaland en Oud-
Vossemeer loopt vervolgens naar
links, steil naar boven, de Molen
dijk op. De jongen had zijn auto niet
goed onder controle, raakte in de
bocht aan de rechterkant en met de
twee rechter wielen in de berm. Ver
moedelijk door overcorrectie is hij
aan de linkerzijde van de steile dijk
gereden. De Vossemeerder reed een
boompje omver en kwam onder de
aan de dijk in de sloot terecht, waar
flink wat water in stond. De auto lag
er op zijn kop in.
Comé Boogaart kwam er zo'n mi
nuut later langs. „Ik maakte met
mijn nieuwe auto vanuit Onder de
Molen een rondje. Er stond al een
vrouw op de Molendijk, die 112 had
gebeld. Het zou een kwartier duren
voordat de hulpdiensten er konden
zijn. Het was een hele consternatie
en je bent er ook zelf ondersteboven
van, maar je moet bij zoiets snel
handelen, want wanneer je in het
water ligt, kan er onderkoeling ont
staan. Toen er nog twee mannen
kwamen, hebben we de auto kunnen
optillen, waardoor de jongen zelf
via een zijraam uit de auto is kun
nen kruipen", aldus Boogaart.
De brandweerauto's van Tholen en
Sint-Maartensdijk waren uitgerukt.
Tholen had ook duiker Arvid Gaak
eer in de ploeg en zelfs de trauma
heli werd opgeroepen, maar die
kwam niet in actie. Ook de brand
weer van Sint-Maartensdijk keerde
al snel terug naar de kazerne omdat
de bestuurder al uit het water was.
De ambulance uit Sint-Maartens
dijk, die als eerste van de hulpdien
sten ter plaatse was, bracht de be
stuurder en Corné Boogaart naar
ziekenhuis Lievensberg in Bergen
op Zoom. De auto, die een flinke
smak had gemaakt, was total loss.
Bergingsbedrijf Faasen uit Steen
bergen takelde de vernielde auto
weg, daarbij geholpen door duiker
Arvid Gaakeer. „De jongen belde
me 's avonds nog op om me te be
danken en ook zijn ouders kwamen
me bedanken, maar ik heb gewoon
mijn plicht gedaan'', aldus Corné
Boogaart.
Het verkeer werd tijdelijk omgeleid
via de twee op- en afritten van de
Molendijk naar de Boshoeveweg,
waardoor het oponthoud voor hfet
doorgaand verkeer beperkt bleef.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Eland noemde de speerpunten van
het openbaar ministerie: geweld op
straat, jeugdcriminaliteit en verkeer.
SGP en CDA betuigden hun instem
ming, D66 deed dat alleen voor de
eerste twee punten. „Wat verkeer
betreft, wordt er nu vaak op de ver
keerde plaatsen gecontroleerd. Pro
beer dat in samenspraak met de
klankbordgroep anders te doen", zei
J. van den Donker, die de diefstallen
miste bij de speerpunten. Vorige
maand ageerden hij en Bout in de
gemeenteraad nog fel tegen het uit
schrijven van parkeerbonnen op de
Eendrachtsweg in Tholen, maar die
specifieke situatie roerde het tweetal
nu niet aan. Bout wees op een motie
om overlast en vernielingen door
In de eerste tien maanden van
dit jaar nam de Thoolse politie
633 aangiften op, meldt chef
H. Radojewski. De meeste
aangiften betroffen vernieling:
167. Daarvan zijn 24 gevallen
opgelost. Verdere aangiften -
met tussen haakjes het aantal
opgehelderde zaken - betrof
fen onder meer mishandeling
39 (30)", bedreiging 33 (26);
openlijke geweldpleging tegen
personen 7 (3); straatroof 1;
zedenmisdrijf 13(11); winkel
diefstal 11 (3); diefstal/inbraak
woning 41 (14); diefstal/in
braak bedrijf/instelling 33 (3);
overige vermogensdelicten 63
(4); verkeersongeval 32 (7);
brand/ontploffing 3 (1). De
politie neemt ook wel aangif
ten op van zaken die elders
zijn gebeurd (bijvoorbeeld in
Bergen op Zoom), zodat de
verdere afhandeling vaak niet
in Tholen plaatsvindt.
In totaal zijn in dezelfde perio
de 175 mensen aangehouden
en 179 misdrijfdossiers opge
maakt. Alcohol in Het verkeer,
verkeersongevallen en vernie
ling zijn samen goed voor
meer dan de helft van het aan
tal aanhoudingen. Van alle
aangehouden verdachten viel
47% in de categorie 'jeugd' en
daarmee scoort Tholen hoger
dan het totale district Ooster-
scheldebekken (42%).
uitgaanspubliek aan te pakken (vol
gens hem door de hele gemeente
raad gesteund, maar in werkelijk
heid door CDA, SGP, CU en D66).
Ook M.J. Klippel (SGP) vroeg om
aandacht voor de overlast door de
horeca en als gevolg van drank- en
drugsmisbruik. Radojewski zei dat
de overlast in Tholen met meer dan
de helft is gereduceerd. „In ander
half jaar tijd hebben we 25 proces
sen-verbaal uitgeschreven voor het
overschrijden van de sluitingstijd.
Uit Sint-Annaland zijn de klachten
nihil, uit Tholen bellen vaak dezelf
de mensen." Van Belzen informeer
de naar Poortvliet, waar de overlast
aanleiding was om in de algemene
politieverordening een verbod op te
nemen voor alcohol op straat. „De
horeca daar beleefde een expansie
waarmee ze moest leren omgaan.
Maar we hebben afspraken gemaakt
met de toezichthouders en het gaat
goed. De klachten komen van twee
of drie oud-verzetters die elke zater
dag bellen", aldus de Thoolse poli
tiechef.
Klippel wees op de hoge snelheden
van het verkeer, die bewoners erva
ren die langs invals- en ontsluitings
wegen van de woonkernen wonen.
Ook wilde hij weten of de oorzaken
van verkeersongevallen geanaly
seerd worden. Dat laatste doet de
provincie. Daaruit blijkt dat hoge
snelheid, alcoholgebruik en het niet
dragen van autogordel of brommer
helm debet zijn aan de meeste onge
vallen, aldus Kasse. Hij zei dat het
verkeer niet onveiliger wordt, want
terwijl het aantal gereden kilometers
blijft stijgen, neemt het aantal
slachtoffers af. Ook wees de dis
trictschef erop dat binnen de be
bouwde kom nauwelijks ernstige
ongevallen voorkomen, maar juist
op 80-km-wegen. Daar richt de poli
tie dan ook de aandacht op. En con
troleren op snelheid in 30-km-gebie-
den, daar begint ze al helemaal niet
aan. „Dan kaats ik de bal terug naar
de gemeente. Die gebieden moeten
zó ingericht zijn, dat er niet harder
gereden kan worden", zei Kasse.
Van der Linde bleef voorstander van
meer blauw op straat. „De burger
wil dat er ingegrepen wordt. Dertig
jaar geleden fietste de politie door
Tholen en gaf je een klap voor je ka
nis wanneer je iets uithaalde." Zo
wel de aard van de vergrijpen als het
optreden van de politie is met toen
niet meer vergelijkbaar, reageerde
Kasse. De PvdA'er vroeg zich ook af
waarom het soms zolang duurt voor
er ingegrepen wordt, en noemde de
jongerenoverlast in Oud-Vossemeer
als voorbeeld. Radojewski legde
hem uit, dat het niet eerder kon om
dat niemand aangifte wilde doen of
wilde getuigen. „Dat is een cultuur
hier op Tholen, in tegenstelling tot
sommige andere gebieden in Zee
land. Men heeft niets gezien of ge
hoord." Kasse schetste het beleid dat
de politie probleemgericht ingezet
wordt. Wanneer de politiek meer
preventieve inzet wil, zal er tijd vrij
gemaakt moeten worden. „In dat ge
val zal de politie bepaalde zaken
moeten overdragen. Maar wie neemt
het over?" Als voorbeelden van za
ken in de preventieve sfeer die de
politie aanpakt, noemde Kasse het
schooladoptieplan en het politie
keurmerk voor gebouwen. Eland zei
ook dat de politie meer zou moeten
nadenken over de kerntaken.
De politie verstrekte de commissie
leden de verantwoordingsrapportage
over de periode januari tot en met
augustus van dit jaar. In die periode
werden 2528 incidenten geregis
treerd (van een gevonden voorwerp
tot een inbraak). Boulogne trok uit
de cijfers de conclusie dat de doel
stellingen niet worden gehaald, maar
Radojewski nuanceerde dat. „Bij
voorbeeld bij geweldsmisdrijven
zijn eenderde méér verdachten op
gepakt, terwijl het aantal delicten
gelijk is gebleven. Dat geeft aan dat
er méér resultaat is geboekt." Klip
pel zag een toename van het aantal
zedenmisdrijven en dat baarde hem
zorgen. Kasse: „Daar hebben we
niet zoveel vat op. We proberen de
drempel te verlagen zodat er méér
mensen aangifte doen."
Onderstaande tabel geeft een over
zicht per dorp van de belangrijkste
'incidenten' in de eerste tien maan
den van dit jaar.
INCIDENTEN
JAN. T/M OKT. 2002
AJP
Ovm
Pvl
Sch
Anl
Smd
Phil
Svn
Tin
Totaal
diefstal/inbraak woning
11
2
10
2
5
1
3
13
47
idem bedrijf/instelling
-
2
5
2
5
4
6
1
11
36
winkeldiefstal
-
-
-
-
-
-
-
3
7
12
overige vermogensdelicten
1
11
5
9
6
19
3
2
41
97
zedenmisdrijf
-
1
-
-
2
7
2
-
10
22
openlijk geweld (persoon)
-
1
-
2
2
1
1
-
1
8
bedreiging
7
8
1
3
10
20
7
3
17
76
mishandeling
-
8
6
1
8
18
4
-
11
56
straatroof
-
-
-
-
-
-
-
-
1
1
vernieling/zaakbeschadiging
9
50
29
21
44
40
25
9
63
290
verkeersongeval
2
35
24
17
37
62
19
7
87
290
alcohol-verkeer
-
4
6
6
6
10
6
1
22
61
brand/ontploffing
-
5
3
-
5
15
5
5
19
57
burenruzie/relatieprobleem
2
39
8
11
15
41
10
4
24
154
overlast jeugd
-
29
9
4
15
8
5
1
22
93
geluidshinder horeca
-
1
3
-
1
3
1
-
14
23
idem woonomgeving
4
12
3
1
3
6
3
-
25
57
TOTAAL
25
217
104
87
161
261
98
39
388
1380
Om zoveel mogelijk slachtoffers per
geïnvesteerde euro te besparen, kiest
de provincie voor een methodiek
waarbij een aantal factoren aan bod
komen: het totaal aantal slachtoffers
per wegvak, het verschil tussen het
huidige risico en het risico dat over
blijft na herinrichting van de weg en
de lengte van het wegvak. Op dit
moment heeft de provincie 7 mil
joen euro per jaar beschikbaar voor
de uitvoering van verkeersveilig-
heidsprojecten in het kader van
Duurzaam Veilig. Om de afgespro
ken veiligheidsdaelstellingen te ha
len denkt Zeeland tot het jaar 2010
in totaal 115 miljoen euro nodig te
hebben, ofwel bijna 15 miljoen per
jaar. Dat is ruim het dubbele van het
beschikbare budget. Onduidelijk is
nog waar het ontbrekende geld van
daan moet komen. Na een eerste
analyse heeft de provincie de
Zeeuwse wegen in diverse catego
rieën ondergebracht. Het wegge
deelte tussen Sint-Maartensdijk en
Stavenisse heeft in het concept-
PVVP voorlopig een minder belang
rijke status gekregen dan de overige
doorgaande wegen op het eiland.
Heringa wilde desgevraagd niet be
vestigen of daarmee de kans op ver-
keersveiligheidsmaatregelen op het
betreffende weggedeelte kleiner is
dan in de rest van de gemeente. „Het
gaat allemaal nog om zeer voorlopi
ge plannen. De kaart moet nog wor
den gecorrigeerd om de kostenkant
nauwkeuriger in beeld te brengen."
De inloopavond in Meulvliet werd
zeer matig bezocht. Vrijwel geen en
kele inwoner kwam een kijkje ne
men naar de presentatie over het toe
komstig verkeers- en vervoersbeleid
in Zeeland. Wethouder L.J. van
Doorn was wel aanwezig, alsmede
zijn partijgenote (ABT) C. van der
Horst. In het nieuwe PVVP stelt de
provincie Zeeland de samenhang
tussen verschillende beleidsvelden
centraal: waarom wil de reiziger er
gens naar toe, wat zijn de functies en
kwaliteiten van verschillende soor
ten gebieden en welk verkeers- en
vervoerssysteem is daarbij nodig.
De kern van de visie bestaat uit ze
ven gebiedsprofielen, zeven soorten
gebieden waarin een bepaalde func
tie doorslaggevend is voor de inrich
ting van het verkeers- en vervoers
systeem. Tholen staat te boek als
landelijk gebied. De auto is en blijft
in dit profiel het dominante vervoer
middel. Het beleid gaat daarom uit
van van een goede autobereikbaar
heid van functies, dragende kernen
en lokale bedrijventerreinen. C. van
der Horst vroeg aandacht voor de in
haar ogen onderbelichte functie van
de Oesterdam. Deze wordt in het
concept-PVVP genoemd als een
weg met een zogeheten gebiedsver-
bindende functie. Volgens Van der
Horst dreigt echter een ontwikkeling
naar een nationale stroomfunctie.
„Vrachtwagenchauffeurs nemen de
ze route nu al vaak om vanuit de
Randstad in Zeeland te komen. Na
het gereedkomen van de A4 tussen
Dinteloord en Halsteren, met een
zijtak naar Tholen, zal het gebruik
enkel toenemen."
Van der Horst toonde zich ook be
zorgd over de gevolgen van de Wes
terscheldetunnel voor het verkeer in
de gemeente Tholen. Volgens He
ringa hoeft Tholen niet voor een
toename van het aantal verkeersbe
wegingen te vrezen. „Tweederde
van de gebruikers van de tunnel
kiest voor een route naar het zuiden,
richting België en Kanaaltunnel.
Eenderde wil naar het oosten, naar
het Duitse Ruhrgebied. Ik zie die
echt niet een sluiproute over de
Oesterdam nemen."
De inspraakreacties op het concept-
PVVP worden verwerkt in een in
spraaknota. Deze wordt op 18
december behandeld in het Provin
ciaal overleg verkeer en vervoer.
Op 6 januari 2003 praat de commis
sie verkeer en vervoer over de nota.
In februari 2003 wordt de in
spraaknota samen met het definitie
ve PVVP ter vaststelling aangebo
den aan provinciale staten. Er kon
tot 12 november worden gereageerd
op het concept.
Advertentie I.M.
Uit totaal zeven auto's in Tholen
zijn tussen woensdagmiddag half
zes en donderdagmorgen half acht
spullen gestolen.
De auto's stonden geparkeerd in
de Jan van Beaumontstraat, Gar-
nalenstraat, Kon. Wilhelminas-
traat, Grindweg (2x), Meander
laan en Groot Verréhof. De daders
gingen ervandoor met onder meer
vijf autoradio's, cd's, een gsm,
verrekijker, bril en zonnebril. De
politie heeft een uitgebreid buurt
onderzoek ingesteld.
Gevonden. Bij de politie in Tholen
is informatie verkijgbaar over de
volgende - in de week van 8 t/m 14
november gevonden - voorwerpen:
een jas, fiets, ring, sleuteletui en
sleutel(bos).
Brandweerlieden dragen de Stavenissenaar uit de sloot de kant op voor behandeling door de later arriverende ambulanceplóeg.
De hulpdiensten kwamen zondag
middag rond half één op de Zoet
waterweg bij Sint-Annaland in
actie voor een soortgelijk ongeval
als zaterdagmiddag in Oud-Vos-
semeer. Een 55-jarige automobi
list uit Stavenisse was bij een een
zijdig ongeval in de sloot terecht
gekomen, maar daarin stond aan
zienlijk minder water dan de sloot
bij Oud-Vossemeer.
De man kwam uit de richting
Sint-Annaland en reed over de
Zoetwaterweg naar Stavenisse.
Een honderd meter voorbij de af
slag naar de Oudelandseweg
raakte hij met zijn wielen in de
rechter berm. Toen de Stavenisse
naar wilde corrigeren, stuurde hij
naar links, stak de weg over en
kwam aan de linker kant van de
weg op zijn kop in de sloot te
recht. Het was een steil talud, vlak
voor de oprit naar de Breeden-
vlietsedijk.
Tinus en Carlies Suurland reden
even later in hun auto voorbij. In
een flits meenden ze een auto in de
sloot te hebben gezien. Ze reden
achteruit terug en troffen inder
daad een auto aan in de sloot. „Zit
er nog iemand in", riepen we,
vertelt Carlies Suurland. „We
hoorden gekreun en toen heb ik
112 gebeld. De man was aan
spreekbaar en kon even later
langs de achterkant uit de verniel
de auto klimmen. Daarna was er
hele snelle hulp. Grandioos zo
vlug als de brandweer van Sint-
Annaland er was."
De bestuurder had nekklachten
en was op het talud van de sloot
blijven liggen, totdat de brand
weer met materiaal kwam. Ook
de brandweer van Sint-Maartens
dijk kwam ter plaatse. De ook ge
alarmeerde brandweer van Tho
len (voor de duikploeg in verband
met de sloot) draaide bij het Ste
nen Kruis terug. De Stavenisse
naar werd door de brandweer op
gewarmd totdat de ambulance uit
Bergen op Zoom als laatste hulp
verleningsvoertuig (de politie was
er toen ook al) arriveerde. De am
bulance uit Sint-Maartensdijk
was namelijk met een patiënt op
weg naar Bergen op Zoom. De au
tomobilist uit Stavenisse werd
voor onderzoek overgebracht
naar Lievensberg. De brandweer
zette de Zoetwaterweg ter hoogte
van de Oudelandseweg af voor
het doorgaande verkeer en aan de
andere kant bij de splitsing met
de Breedenvlietsedijk. De hulp
diensten konden daardoor onge
stoord hun werk doen. Het ambu
lancepersoneel complimenteerde
de Sint-Annalandse brandweer
voor de vakkundige aanpak.
Invoering van het nieuwe com
municatiesysteem Voor politie,
brandweer en ambulance is in
Tholen voorzien in november
2003. Er zijn momenteel geen sig
nalen dat het later wordt, aldus
burgemeester Nuis in de commis
sie algemeen bestuur op vragen
van M.J. Klippel. De SGP-fractie-
voorzitter informeerde naar aan
leiding van landelijke berichtge
ving over vertraging bij het
operationeel worden én het hoger
uitvallen van de kosten van
C2000. Nuis wist dat het in be-
paalde regio's speelt, maar had
geen aanwijzingen dat Zeeland en
West-Brabant daarbij zijn. Hij leg
de uit dat de gemeente in het hele
traject slechts verantwoordelijk is
voor de digitale eindapparatuur
van de brandweer, zoals de 'pie
pers'.
Voor de vervanging ervan is geld
gereserveerd in de meerjarenbe
groting.
Nuis stelde Klippel gerust dat de
huidige - analoge - apparatuur nog
altijd werkt hoewel ze drie jaar ge
leden al was afgeschreven. Het
commissielid vroeg zich af of uit
stel verantwoord is. Mocht de in-
I voering van C2000 langer op zich
laten wachten, dan komt de ge
meente inderdaad voor de vraag te
staan of de huidige apparatuur in
derdaad alsnog vervangen moet
worden en voor hoelang dan.
Het beschikbaar stellen van
29.000 euro om hulpverleningsge
reedschap aan te schaffen voor de
brandweer in Sint-Philipsland en
Sint-Maartensdijk, was in de com
missie een hamerstuk. Er komen
twee redscharen, twee redsprei-
ders, een pedaalknipper (allemaal
hydraulisch) en twee pompaggre-
gaten.
Bij de controle van de fietsen don
derdagochtend op het Calvijn colle
ge in Tholen bleek meer dan de
helft van de tweewielers gebreken
te vertonen. Fietsenmaker G. La-
rooij uit Scherpenisse bekeek sa
men met vrijwilligers van 3VO 125
fietsen. Daarvan waren er 70 zonder
mankementen, maar bij de overigen
deugde het een of het ander niet.
Dit jaar kwam 55 procent zonder
opmerkingen door de keuring, 45
procent van de leerlingen kreeg een
kaart met het mankement erop ver
meld. „Vergeleken met voorgaande
jaren is het dit keer duidelijk min
der," zegt voorzitter H. de Wit vat}
3VO.
Het grootste euvel was het achter
licht. Bij 26 fietsen brandde het niet.
Ook het voorlicht deed mee in de
malaise want 17 lampen gaven geen
licht. Zoals gewoonlijk scoort dé
bel ook hoog, dat wil zeggen dat de
alarmgever het niet doet: 16 keer.
Ook aan de remmen was in 11 ge
vallen iets mis, gevolgd door de
handvatten (8) en de achterrc(lector
(7). Docent De Meijer, belast met
verkeerseducatie op school, stuurt
de kaart met de gebreken naar de
ouders van de leerlingen in de hoop
dat de gebreken verholpen worden.
De politie heeft aangekondigd te
gaan controleren.
De Bedrijven demo-dagen in Steen
bergen kennen dit jaar ook een
Thoolse inbreng. Onder de 24 deel
nemers zijn fa. Bosters-van Wezel uit
Oud-Vossemeer en Remmerswaal
accountants (onder meer in Sint-
Maartensdijk). Verder is de stichting
Kameleonvaarders Zeeland uit Tho
len present met de Kameleon-boot.
De bedrijvendagen worden vandaag
(donderdag) en morgen gehouden op
het industrieterrein Prins Reinierpol-
der, beide dagen van vier uur 's mid
dags tot tien uur 's avonds. Vanavond
staat een lezing op het programma
met als thema 'Ondergronds trans
port in plaats van de A4', waarbij de
essentie is dat de A4 in de ogen van
de spreker weggegooid geld is.
In Haestinge te Sint-Maartensdijk
kunnen de liefhebbers van Keltische
volksmuziek zaterdag 30 november
weer terecht. Op uitnodiging van Uit
op Tholen treedt de groep Rapalje uit
Groningen op. Drie heren die Ierse,
Schotse en Nederlandse folk brengen
op eigenwijze wijze. Dansmelodieën,
driestemmig gezongen liederen en
een originele presentatie typeren hun
optredens. Gekleed in middeleeuwse
kilt bespeelt het drietal uiteenlopende
instrumenten als viool, tin whistle,
gitouki, harmonica, bodhrn en thee
kistbas. De voorstelling in Haestinge
begint om 20.15 uur.