Geen controle 30-km-gebieden Vossemeerder gered uit auto in sloot langs de Molendijk 'Zoveel mogelijk slachtoffers geïnvesteerde euro besparen' Verburgh Stavenissenaar klimt zelf uit auto in sloot Zoetwaterweg Een van de drie redders loopt breuk in ruggenwervel op Geld tekort voor projecten Duurzaam Veilig Piepers van de hulpdiensten kunnen voorlopig nog mee 633 aangiften Zeven auto's opengebroken Achterlicht brandt niet bij fietscontrole Thoolse inbreng op demo-dagen Keltische folk in Haestinge Donderdag 21 november 2002 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Niets gezien Verkeersveiligheid blijft het belangrijkste thema in het verkeers- en vervoersbeleid in Zeeland. Omdat er steeds minder rijksgelden beschikbaar komen moet de provin cie echter prioriteiten stellen bij het invoeren van maatre gelen in het kader van het project Duurzaam Veilig. Dat zei provinciaal beleidsmedewerker Evert Heringa don derdag op een inloopavond in zaal Meulvliet over het concept-provinciaal verkeers- en vervoersplan (PVVP). „Het ziet er naar uit dat we in de toekomst vanuit het rijk nog minder geld kunnen verwachten. Dat vraagt om cre atieve oplossingen en een kosten/baten-benadering. We moeten, simpelweg gezegd, kijken hoe we het aantal slachtoffergevallen per kilometer kunnen beperken met zo weinig mogelijk middelen." Westerscheldetunnel b.it. Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 4611 AG Bergen op Zoom tel. 0164 - 237940 Fax 245360 specialisten in - Computers, netwerken, systemen op maat - Hi-end audio, speciale luisterruimte]. - Beeld en geluidsystemen door heel uw huis. - Eigen technische dienst en service afdeling. Duiker Arvid Gaakeer van de Thoolse brandweer staat op de auto in de sloot om te helpen bij het bergingswerk van het voertuig. Een 20-jarige inwoner van Oud-Vossemeer is zaterdagmiddag door drie mannen gered, nadat hij met zijn auto de Molendijk was afgereden en in een flinke sloot terecht was gekomen. Eén van de redders, Corné Boogaart, liep tijdens de actie een breuk in zijn ruggenwervel op en werd met dezelfde ambulance als zijn dorpsgenoot naar ziekenhuis Lie- vensberg gebracht. De kabellegger bij aannemingsbedrijf Hommel kan niet werken en zit nu thuis. „Ik heb alles gegeven wat ik kon en de jongen is gered", zo relativeert Boogaart de gevolgen. Hij raakte gekwetst, toen hij met twee andere mannen de auto optilde die op zijn kop in de sloot lag. Het eenzijdige ongeval gebeurde rond kwart voor twee zaterdagmiddag. De 20-jarige automobilist kwam uit de Patrijzen- weg en reed over de Mareweg in zijn woonplaats. De provinciale weg tussen Sint-Annaland en Oud- Vossemeer loopt vervolgens naar links, steil naar boven, de Molen dijk op. De jongen had zijn auto niet goed onder controle, raakte in de bocht aan de rechterkant en met de twee rechter wielen in de berm. Ver moedelijk door overcorrectie is hij aan de linkerzijde van de steile dijk gereden. De Vossemeerder reed een boompje omver en kwam onder de aan de dijk in de sloot terecht, waar flink wat water in stond. De auto lag er op zijn kop in. Comé Boogaart kwam er zo'n mi nuut later langs. „Ik maakte met mijn nieuwe auto vanuit Onder de Molen een rondje. Er stond al een vrouw op de Molendijk, die 112 had gebeld. Het zou een kwartier duren voordat de hulpdiensten er konden zijn. Het was een hele consternatie en je bent er ook zelf ondersteboven van, maar je moet bij zoiets snel handelen, want wanneer je in het water ligt, kan er onderkoeling ont staan. Toen er nog twee mannen kwamen, hebben we de auto kunnen optillen, waardoor de jongen zelf via een zijraam uit de auto is kun nen kruipen", aldus Boogaart. De brandweerauto's van Tholen en Sint-Maartensdijk waren uitgerukt. Tholen had ook duiker Arvid Gaak eer in de ploeg en zelfs de trauma heli werd opgeroepen, maar die kwam niet in actie. Ook de brand weer van Sint-Maartensdijk keerde al snel terug naar de kazerne omdat de bestuurder al uit het water was. De ambulance uit Sint-Maartens dijk, die als eerste van de hulpdien sten ter plaatse was, bracht de be stuurder en Corné Boogaart naar ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom. De auto, die een flinke smak had gemaakt, was total loss. Bergingsbedrijf Faasen uit Steen bergen takelde de vernielde auto weg, daarbij geholpen door duiker Arvid Gaakeer. „De jongen belde me 's avonds nog op om me te be danken en ook zijn ouders kwamen me bedanken, maar ik heb gewoon mijn plicht gedaan'', aldus Corné Boogaart. Het verkeer werd tijdelijk omgeleid via de twee op- en afritten van de Molendijk naar de Boshoeveweg, waardoor het oponthoud voor hfet doorgaand verkeer beperkt bleef. VERVOLG VAN VOORPAGINA Eland noemde de speerpunten van het openbaar ministerie: geweld op straat, jeugdcriminaliteit en verkeer. SGP en CDA betuigden hun instem ming, D66 deed dat alleen voor de eerste twee punten. „Wat verkeer betreft, wordt er nu vaak op de ver keerde plaatsen gecontroleerd. Pro beer dat in samenspraak met de klankbordgroep anders te doen", zei J. van den Donker, die de diefstallen miste bij de speerpunten. Vorige maand ageerden hij en Bout in de gemeenteraad nog fel tegen het uit schrijven van parkeerbonnen op de Eendrachtsweg in Tholen, maar die specifieke situatie roerde het tweetal nu niet aan. Bout wees op een motie om overlast en vernielingen door In de eerste tien maanden van dit jaar nam de Thoolse politie 633 aangiften op, meldt chef H. Radojewski. De meeste aangiften betroffen vernieling: 167. Daarvan zijn 24 gevallen opgelost. Verdere aangiften - met tussen haakjes het aantal opgehelderde zaken - betrof fen onder meer mishandeling 39 (30)", bedreiging 33 (26); openlijke geweldpleging tegen personen 7 (3); straatroof 1; zedenmisdrijf 13(11); winkel diefstal 11 (3); diefstal/inbraak woning 41 (14); diefstal/in braak bedrijf/instelling 33 (3); overige vermogensdelicten 63 (4); verkeersongeval 32 (7); brand/ontploffing 3 (1). De politie neemt ook wel aangif ten op van zaken die elders zijn gebeurd (bijvoorbeeld in Bergen op Zoom), zodat de verdere afhandeling vaak niet in Tholen plaatsvindt. In totaal zijn in dezelfde perio de 175 mensen aangehouden en 179 misdrijfdossiers opge maakt. Alcohol in Het verkeer, verkeersongevallen en vernie ling zijn samen goed voor meer dan de helft van het aan tal aanhoudingen. Van alle aangehouden verdachten viel 47% in de categorie 'jeugd' en daarmee scoort Tholen hoger dan het totale district Ooster- scheldebekken (42%). uitgaanspubliek aan te pakken (vol gens hem door de hele gemeente raad gesteund, maar in werkelijk heid door CDA, SGP, CU en D66). Ook M.J. Klippel (SGP) vroeg om aandacht voor de overlast door de horeca en als gevolg van drank- en drugsmisbruik. Radojewski zei dat de overlast in Tholen met meer dan de helft is gereduceerd. „In ander half jaar tijd hebben we 25 proces sen-verbaal uitgeschreven voor het overschrijden van de sluitingstijd. Uit Sint-Annaland zijn de klachten nihil, uit Tholen bellen vaak dezelf de mensen." Van Belzen informeer de naar Poortvliet, waar de overlast aanleiding was om in de algemene politieverordening een verbod op te nemen voor alcohol op straat. „De horeca daar beleefde een expansie waarmee ze moest leren omgaan. Maar we hebben afspraken gemaakt met de toezichthouders en het gaat goed. De klachten komen van twee of drie oud-verzetters die elke zater dag bellen", aldus de Thoolse poli tiechef. Klippel wees op de hoge snelheden van het verkeer, die bewoners erva ren die langs invals- en ontsluitings wegen van de woonkernen wonen. Ook wilde hij weten of de oorzaken van verkeersongevallen geanaly seerd worden. Dat laatste doet de provincie. Daaruit blijkt dat hoge snelheid, alcoholgebruik en het niet dragen van autogordel of brommer helm debet zijn aan de meeste onge vallen, aldus Kasse. Hij zei dat het verkeer niet onveiliger wordt, want terwijl het aantal gereden kilometers blijft stijgen, neemt het aantal slachtoffers af. Ook wees de dis trictschef erop dat binnen de be bouwde kom nauwelijks ernstige ongevallen voorkomen, maar juist op 80-km-wegen. Daar richt de poli tie dan ook de aandacht op. En con troleren op snelheid in 30-km-gebie- den, daar begint ze al helemaal niet aan. „Dan kaats ik de bal terug naar de gemeente. Die gebieden moeten zó ingericht zijn, dat er niet harder gereden kan worden", zei Kasse. Van der Linde bleef voorstander van meer blauw op straat. „De burger wil dat er ingegrepen wordt. Dertig jaar geleden fietste de politie door Tholen en gaf je een klap voor je ka nis wanneer je iets uithaalde." Zo wel de aard van de vergrijpen als het optreden van de politie is met toen niet meer vergelijkbaar, reageerde Kasse. De PvdA'er vroeg zich ook af waarom het soms zolang duurt voor er ingegrepen wordt, en noemde de jongerenoverlast in Oud-Vossemeer als voorbeeld. Radojewski legde hem uit, dat het niet eerder kon om dat niemand aangifte wilde doen of wilde getuigen. „Dat is een cultuur hier op Tholen, in tegenstelling tot sommige andere gebieden in Zee land. Men heeft niets gezien of ge hoord." Kasse schetste het beleid dat de politie probleemgericht ingezet wordt. Wanneer de politiek meer preventieve inzet wil, zal er tijd vrij gemaakt moeten worden. „In dat ge val zal de politie bepaalde zaken moeten overdragen. Maar wie neemt het over?" Als voorbeelden van za ken in de preventieve sfeer die de politie aanpakt, noemde Kasse het schooladoptieplan en het politie keurmerk voor gebouwen. Eland zei ook dat de politie meer zou moeten nadenken over de kerntaken. De politie verstrekte de commissie leden de verantwoordingsrapportage over de periode januari tot en met augustus van dit jaar. In die periode werden 2528 incidenten geregis treerd (van een gevonden voorwerp tot een inbraak). Boulogne trok uit de cijfers de conclusie dat de doel stellingen niet worden gehaald, maar Radojewski nuanceerde dat. „Bij voorbeeld bij geweldsmisdrijven zijn eenderde méér verdachten op gepakt, terwijl het aantal delicten gelijk is gebleven. Dat geeft aan dat er méér resultaat is geboekt." Klip pel zag een toename van het aantal zedenmisdrijven en dat baarde hem zorgen. Kasse: „Daar hebben we niet zoveel vat op. We proberen de drempel te verlagen zodat er méér mensen aangifte doen." Onderstaande tabel geeft een over zicht per dorp van de belangrijkste 'incidenten' in de eerste tien maan den van dit jaar. INCIDENTEN JAN. T/M OKT. 2002 AJP Ovm Pvl Sch Anl Smd Phil Svn Tin Totaal diefstal/inbraak woning 11 2 10 2 5 1 3 13 47 idem bedrijf/instelling - 2 5 2 5 4 6 1 11 36 winkeldiefstal - - - - - - - 3 7 12 overige vermogensdelicten 1 11 5 9 6 19 3 2 41 97 zedenmisdrijf - 1 - - 2 7 2 - 10 22 openlijk geweld (persoon) - 1 - 2 2 1 1 - 1 8 bedreiging 7 8 1 3 10 20 7 3 17 76 mishandeling - 8 6 1 8 18 4 - 11 56 straatroof - - - - - - - - 1 1 vernieling/zaakbeschadiging 9 50 29 21 44 40 25 9 63 290 verkeersongeval 2 35 24 17 37 62 19 7 87 290 alcohol-verkeer - 4 6 6 6 10 6 1 22 61 brand/ontploffing - 5 3 - 5 15 5 5 19 57 burenruzie/relatieprobleem 2 39 8 11 15 41 10 4 24 154 overlast jeugd - 29 9 4 15 8 5 1 22 93 geluidshinder horeca - 1 3 - 1 3 1 - 14 23 idem woonomgeving 4 12 3 1 3 6 3 - 25 57 TOTAAL 25 217 104 87 161 261 98 39 388 1380 Om zoveel mogelijk slachtoffers per geïnvesteerde euro te besparen, kiest de provincie voor een methodiek waarbij een aantal factoren aan bod komen: het totaal aantal slachtoffers per wegvak, het verschil tussen het huidige risico en het risico dat over blijft na herinrichting van de weg en de lengte van het wegvak. Op dit moment heeft de provincie 7 mil joen euro per jaar beschikbaar voor de uitvoering van verkeersveilig- heidsprojecten in het kader van Duurzaam Veilig. Om de afgespro ken veiligheidsdaelstellingen te ha len denkt Zeeland tot het jaar 2010 in totaal 115 miljoen euro nodig te hebben, ofwel bijna 15 miljoen per jaar. Dat is ruim het dubbele van het beschikbare budget. Onduidelijk is nog waar het ontbrekende geld van daan moet komen. Na een eerste analyse heeft de provincie de Zeeuwse wegen in diverse catego rieën ondergebracht. Het wegge deelte tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse heeft in het concept- PVVP voorlopig een minder belang rijke status gekregen dan de overige doorgaande wegen op het eiland. Heringa wilde desgevraagd niet be vestigen of daarmee de kans op ver- keersveiligheidsmaatregelen op het betreffende weggedeelte kleiner is dan in de rest van de gemeente. „Het gaat allemaal nog om zeer voorlopi ge plannen. De kaart moet nog wor den gecorrigeerd om de kostenkant nauwkeuriger in beeld te brengen." De inloopavond in Meulvliet werd zeer matig bezocht. Vrijwel geen en kele inwoner kwam een kijkje ne men naar de presentatie over het toe komstig verkeers- en vervoersbeleid in Zeeland. Wethouder L.J. van Doorn was wel aanwezig, alsmede zijn partijgenote (ABT) C. van der Horst. In het nieuwe PVVP stelt de provincie Zeeland de samenhang tussen verschillende beleidsvelden centraal: waarom wil de reiziger er gens naar toe, wat zijn de functies en kwaliteiten van verschillende soor ten gebieden en welk verkeers- en vervoerssysteem is daarbij nodig. De kern van de visie bestaat uit ze ven gebiedsprofielen, zeven soorten gebieden waarin een bepaalde func tie doorslaggevend is voor de inrich ting van het verkeers- en vervoers systeem. Tholen staat te boek als landelijk gebied. De auto is en blijft in dit profiel het dominante vervoer middel. Het beleid gaat daarom uit van van een goede autobereikbaar heid van functies, dragende kernen en lokale bedrijventerreinen. C. van der Horst vroeg aandacht voor de in haar ogen onderbelichte functie van de Oesterdam. Deze wordt in het concept-PVVP genoemd als een weg met een zogeheten gebiedsver- bindende functie. Volgens Van der Horst dreigt echter een ontwikkeling naar een nationale stroomfunctie. „Vrachtwagenchauffeurs nemen de ze route nu al vaak om vanuit de Randstad in Zeeland te komen. Na het gereedkomen van de A4 tussen Dinteloord en Halsteren, met een zijtak naar Tholen, zal het gebruik enkel toenemen." Van der Horst toonde zich ook be zorgd over de gevolgen van de Wes terscheldetunnel voor het verkeer in de gemeente Tholen. Volgens He ringa hoeft Tholen niet voor een toename van het aantal verkeersbe wegingen te vrezen. „Tweederde van de gebruikers van de tunnel kiest voor een route naar het zuiden, richting België en Kanaaltunnel. Eenderde wil naar het oosten, naar het Duitse Ruhrgebied. Ik zie die echt niet een sluiproute over de Oesterdam nemen." De inspraakreacties op het concept- PVVP worden verwerkt in een in spraaknota. Deze wordt op 18 december behandeld in het Provin ciaal overleg verkeer en vervoer. Op 6 januari 2003 praat de commis sie verkeer en vervoer over de nota. In februari 2003 wordt de in spraaknota samen met het definitie ve PVVP ter vaststelling aangebo den aan provinciale staten. Er kon tot 12 november worden gereageerd op het concept. Advertentie I.M. Uit totaal zeven auto's in Tholen zijn tussen woensdagmiddag half zes en donderdagmorgen half acht spullen gestolen. De auto's stonden geparkeerd in de Jan van Beaumontstraat, Gar- nalenstraat, Kon. Wilhelminas- traat, Grindweg (2x), Meander laan en Groot Verréhof. De daders gingen ervandoor met onder meer vijf autoradio's, cd's, een gsm, verrekijker, bril en zonnebril. De politie heeft een uitgebreid buurt onderzoek ingesteld. Gevonden. Bij de politie in Tholen is informatie verkijgbaar over de volgende - in de week van 8 t/m 14 november gevonden - voorwerpen: een jas, fiets, ring, sleuteletui en sleutel(bos). Brandweerlieden dragen de Stavenissenaar uit de sloot de kant op voor behandeling door de later arriverende ambulanceplóeg. De hulpdiensten kwamen zondag middag rond half één op de Zoet waterweg bij Sint-Annaland in actie voor een soortgelijk ongeval als zaterdagmiddag in Oud-Vos- semeer. Een 55-jarige automobi list uit Stavenisse was bij een een zijdig ongeval in de sloot terecht gekomen, maar daarin stond aan zienlijk minder water dan de sloot bij Oud-Vossemeer. De man kwam uit de richting Sint-Annaland en reed over de Zoetwaterweg naar Stavenisse. Een honderd meter voorbij de af slag naar de Oudelandseweg raakte hij met zijn wielen in de rechter berm. Toen de Stavenisse naar wilde corrigeren, stuurde hij naar links, stak de weg over en kwam aan de linker kant van de weg op zijn kop in de sloot te recht. Het was een steil talud, vlak voor de oprit naar de Breeden- vlietsedijk. Tinus en Carlies Suurland reden even later in hun auto voorbij. In een flits meenden ze een auto in de sloot te hebben gezien. Ze reden achteruit terug en troffen inder daad een auto aan in de sloot. „Zit er nog iemand in", riepen we, vertelt Carlies Suurland. „We hoorden gekreun en toen heb ik 112 gebeld. De man was aan spreekbaar en kon even later langs de achterkant uit de verniel de auto klimmen. Daarna was er hele snelle hulp. Grandioos zo vlug als de brandweer van Sint- Annaland er was." De bestuurder had nekklachten en was op het talud van de sloot blijven liggen, totdat de brand weer met materiaal kwam. Ook de brandweer van Sint-Maartens dijk kwam ter plaatse. De ook ge alarmeerde brandweer van Tho len (voor de duikploeg in verband met de sloot) draaide bij het Ste nen Kruis terug. De Stavenisse naar werd door de brandweer op gewarmd totdat de ambulance uit Bergen op Zoom als laatste hulp verleningsvoertuig (de politie was er toen ook al) arriveerde. De am bulance uit Sint-Maartensdijk was namelijk met een patiënt op weg naar Bergen op Zoom. De au tomobilist uit Stavenisse werd voor onderzoek overgebracht naar Lievensberg. De brandweer zette de Zoetwaterweg ter hoogte van de Oudelandseweg af voor het doorgaande verkeer en aan de andere kant bij de splitsing met de Breedenvlietsedijk. De hulp diensten konden daardoor onge stoord hun werk doen. Het ambu lancepersoneel complimenteerde de Sint-Annalandse brandweer voor de vakkundige aanpak. Invoering van het nieuwe com municatiesysteem Voor politie, brandweer en ambulance is in Tholen voorzien in november 2003. Er zijn momenteel geen sig nalen dat het later wordt, aldus burgemeester Nuis in de commis sie algemeen bestuur op vragen van M.J. Klippel. De SGP-fractie- voorzitter informeerde naar aan leiding van landelijke berichtge ving over vertraging bij het operationeel worden én het hoger uitvallen van de kosten van C2000. Nuis wist dat het in be- paalde regio's speelt, maar had geen aanwijzingen dat Zeeland en West-Brabant daarbij zijn. Hij leg de uit dat de gemeente in het hele traject slechts verantwoordelijk is voor de digitale eindapparatuur van de brandweer, zoals de 'pie pers'. Voor de vervanging ervan is geld gereserveerd in de meerjarenbe groting. Nuis stelde Klippel gerust dat de huidige - analoge - apparatuur nog altijd werkt hoewel ze drie jaar ge leden al was afgeschreven. Het commissielid vroeg zich af of uit stel verantwoord is. Mocht de in- I voering van C2000 langer op zich laten wachten, dan komt de ge meente inderdaad voor de vraag te staan of de huidige apparatuur in derdaad alsnog vervangen moet worden en voor hoelang dan. Het beschikbaar stellen van 29.000 euro om hulpverleningsge reedschap aan te schaffen voor de brandweer in Sint-Philipsland en Sint-Maartensdijk, was in de com missie een hamerstuk. Er komen twee redscharen, twee redsprei- ders, een pedaalknipper (allemaal hydraulisch) en twee pompaggre- gaten. Bij de controle van de fietsen don derdagochtend op het Calvijn colle ge in Tholen bleek meer dan de helft van de tweewielers gebreken te vertonen. Fietsenmaker G. La- rooij uit Scherpenisse bekeek sa men met vrijwilligers van 3VO 125 fietsen. Daarvan waren er 70 zonder mankementen, maar bij de overigen deugde het een of het ander niet. Dit jaar kwam 55 procent zonder opmerkingen door de keuring, 45 procent van de leerlingen kreeg een kaart met het mankement erop ver meld. „Vergeleken met voorgaande jaren is het dit keer duidelijk min der," zegt voorzitter H. de Wit vat} 3VO. Het grootste euvel was het achter licht. Bij 26 fietsen brandde het niet. Ook het voorlicht deed mee in de malaise want 17 lampen gaven geen licht. Zoals gewoonlijk scoort dé bel ook hoog, dat wil zeggen dat de alarmgever het niet doet: 16 keer. Ook aan de remmen was in 11 ge vallen iets mis, gevolgd door de handvatten (8) en de achterrc(lector (7). Docent De Meijer, belast met verkeerseducatie op school, stuurt de kaart met de gebreken naar de ouders van de leerlingen in de hoop dat de gebreken verholpen worden. De politie heeft aangekondigd te gaan controleren. De Bedrijven demo-dagen in Steen bergen kennen dit jaar ook een Thoolse inbreng. Onder de 24 deel nemers zijn fa. Bosters-van Wezel uit Oud-Vossemeer en Remmerswaal accountants (onder meer in Sint- Maartensdijk). Verder is de stichting Kameleonvaarders Zeeland uit Tho len present met de Kameleon-boot. De bedrijvendagen worden vandaag (donderdag) en morgen gehouden op het industrieterrein Prins Reinierpol- der, beide dagen van vier uur 's mid dags tot tien uur 's avonds. Vanavond staat een lezing op het programma met als thema 'Ondergronds trans port in plaats van de A4', waarbij de essentie is dat de A4 in de ogen van de spreker weggegooid geld is. In Haestinge te Sint-Maartensdijk kunnen de liefhebbers van Keltische volksmuziek zaterdag 30 november weer terecht. Op uitnodiging van Uit op Tholen treedt de groep Rapalje uit Groningen op. Drie heren die Ierse, Schotse en Nederlandse folk brengen op eigenwijze wijze. Dansmelodieën, driestemmig gezongen liederen en een originele presentatie typeren hun optredens. Gekleed in middeleeuwse kilt bespeelt het drietal uiteenlopende instrumenten als viool, tin whistle, gitouki, harmonica, bodhrn en thee kistbas. De voorstelling in Haestinge begint om 20.15 uur.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 5