Declaratiefonds
minima verhogen
Kleur bekennen moet
bijgesteld worden
Geen vergunning
voor evenementen
met veel overlast
Handelsvaart in 1
haven concentreren
Eén dorpshuis voor
twee dorpen, 1 bieb
en ook 1 sportzaal
Brandweerkorpsen
ter discussie stellen
Algemene beschouwingen
gemeentebegroting 2003
Meer aandacht voor
vervuiling/onveiligheid
CDA wil eigen huisartsenpost
uonüerdag 3 oktober 2UU2
EENUKAGHTBOOE, DE THOOLSE COUKAJM
9
Ook de gemeente is verantwoordelijk voor het bestrijden
van de armoedeval. Het CDA wil voor gezinnen die van
een minimum inkomen rond moeten komen, de bedra
gen uit het declaratiefonds verhogen. De christen-demo
craten pleiten ook voor één zorgloket. Verder moeten b.
en w. het invullen van veel formulieren vereenvoudigen,
zodat de drempel voor de burgers minder hoog wordt.
Droomwoning
ChristenUnieTholen wordt te duur
Nu de economische juichtonen min of meer zijn vervan
gen door bezuinigingsklaagzangen wil de ChristenUnie
het raadsprogramma Kleur bekennen in november bij
stellen. „Als we onze voornemens niet kunnen laten vol
gen door daden, heeft het weinig zin om voorwerk te la
ten verrichten en het rapport vervolgens in een kast of
lade te deponeren. Dit geldt voor een onderzoek naar het
detailhandelsbeleid, het vestzaktheater en zelfs naar de
toekomst van de zwembaden".
Secretarie ontwricht
Acquisitie stoppen
De SGP komt met een
voorstel om de vergunnin
gen voor commerciële ac
tiviteiten en grotere evene
menten kostendekkend te
maken. In het beleidspro
gramma Kleur bekennen
zijn allerlei verhogingen
afgesproken, maar de leges
voor de algemene plaatse
lijke verordening (apv)
zijn niet aangepast. Ook
daarvoor wil de SGP een
kostendekkend tarief.
SGP wil personeelsverloop aanpakken
De PvdA wil meer aan
dacht voor het buurtbe
heer. Veel van de onvrede
die er bij mensen is over de
overheid, is terug te voeren
tot gebrek aan aandacht
voor de leef- en woonom
geving van gewone men
sen. Aandacht voor vervui
ling, overlast, verkeerson
veiligheid, gebrek aan
ruimte voor jongeren. Daar
waar bestuurders vooral
denken in structuren en
strategieën, schiet de per
soonlijke aandacht voor
het wel en wee van de bur
ger er nog al eens bij in.
PvdA wil inzet politie Bergen op Zoom
Populaire speelplaats
In relatie tot uitbreiding
van de recreatievaart hecht
de VVD zeer aan concen
tratie van de handelsvaart
op 1 plaats in de gemeente
of zelfs de regio. Voor een
schipper, die veelal een au
to aan boord heeft, is het
niet ongewoon enige af
stand af te leggen. Concen
tratie draagt ook een kos
tenbesparend element in
zich.
WD wil ombuigingen Kleur bekennen
Oud archief
ABT: geen geld voor nieuwe projecten
Eén multifunctioneel dorpshuis nieuwe stijl voor twee
dorpen dat zichzelf financieel kan bedruipen. In school
gebouwen zouden in het kader van de brede school ande
re functies ondergebracht kunnen worden. Ook zou er
één goede bibliotheek op een centrale plaats in de ge
meente Tholen kunnen komen. Voorts ook één centrale
binnensportaccommodatie die aan alle eisen voldoet. Al
gemeen Belang Tholen (ABT) laat in haar eerste alge
mene beschouwingen diverse proefballonnen op om ge
meenschapsvoorzieningen te centraliseren. Het is
allemaal niet meer te betalen.
Hoog ziekteverzuim
D66 wil 2% extra bevolkingsgroei
Incidentenpolitiek
Eendrachtsweg
De zeven fracties in de gemeente
raad van Tholen geven op deze pa
gina een oordeel over de begroting
2003 die onder verantwoordelijk
heid van b. en w. is opgesteld.
Voor Algemeen Belang Tholen is
dat de eerste keer omdat die partij
bij de verkiezingen in maart met
twee zetels als nieuweling in de ge
meenteraad kwam. ABT heeft er
gelijk maar flink werk van gemaakt
op 14 pagina's. De SGP is als
grootste partij met zes zetels wat
bescheidener gebleven met 12
bladzijden tellende beschouwin
gen. De vier zetels tellende PvdA
heeft slechts 6 pagina's nodig,
maar gebruikt wel een kleiner let
tertje dan de SGP. Van de overige
drie partijen met twee zetels ge
bruikt het CDA 11 bladzijden. De
tekst van de VVD kan op 9 pagi
na's maar de liberalen gebruiken
daarvoor twaalf kantjes. De Chris
tenUnie zegt zuinig te zijn op het
milieu en kan het evenals de PvdA
in 6 pagina's af. D66 is met 1 zetel
de kleinste, maar laat op 9 bladzij
den haar licht schijnen op de ge
meentebegroting 2003.
Het college moet volgens het CDA de prijzen die de pan uitrijzen voor
het voortouw nemen om samen met
de dokters een eigen huisartsenpost
in de gemeente te verwezenlijken.
De fractie wil extra aandacht voor
de avond- en weekenddiensten en
zal de gewijzigde eerste-lijns-voor-
zieningen kritisch volgen.
Met doorzettingsvermogen moet de
strijd tegen ongewenste ontwikke
lingen in onze samenleving worden
gevoerd. Zo vraagt het CDA bijzon
dere aandacht voor de openbare or
de in de nachtelijke uren, vooral op
vrijdag, zaterdag en zondag. „Niet
alles kan voorkomen worden, maar
de ergernis is groot wanneer eigen
dommen worden vernield, bushaltes
of geparkeerde auto's worden be
schadigd of gevels worden onder
gespoten. Bovendien kunnen de
herstelkosten hoog oplopen. Dit is
onacceptabel. B. en w. moeten seri
eus zoeken naar maatregelen om
criminaliteit en vandalisme terug te
dringen. Gedogen is passé. Geen lo
ze kreten ook, maar uitvoeren wat er
beloofd is."
Voor een betere communicatie met
de inwoners kan een dorpsraad in
gesteld worden, maar ook de poli
tiek zelf'moet meer initiatieven ne
men. „Met communicatie en open
discussies zal er meer transparantie
komen en zal het vertrouwen in de
politiek worden versterkt. Wij zien
deze vernieuwing als een uitdaging.
Als goed bestuurder moet je ook
met tegenvallers kunnen omgaan,
maar deze mogen niet bij de bur
gers weggelegd worden. Als er er
gens oplossingen voor hardnekkige
problemen gevonden moeten wor
den, dan is het wel op lokaal ni
veau."
Het CDA vindt dat de gemeente een
goede volkhuisvestingskoers vaart,
maar pleit tegelijk dringend voor
actief grondbeheer in verband met
particuliere woningbouw. „Project
ontwikkelaars kapen gronden voor
onze neus weg, hoge prijzen zijn het
gevolg en kopers zijn gedwongen
met het ontwerp genoegen te ne
men. Wie wil er niet ooit eens zijn
droomwoning bouwen?" Het CDA
pleit voor een stringent handha
vingsbeleid bij overtreding van
bouwvoorschriften.
De openbare dienstverlening gaat
o.a. door de wijzigingen bij de post
kantoren hard achteruit. Daarom
moet de gemeente zich volgens het
CDA beraden op mogelijkheden om
het aanvragen van uittreksels uit de
burgerlijke stand en rijbewijzen op
andere manieren te regelen, bijvoor
beeld via een gemeenschapscen
trum of een bejaardentehuis.
- Vervangen van nog goede straat
verlichting door moderne lantaarns
brengt volgens het CDA onnodige
kosten met zich mee zonder meer
waarde.
- Bij nieuwe verkeerscirculatieplan
nen zal een zeer kritische houding
ingenomen worden.
- Een precarioheffing voor o.a. bor
den van winkeliers op trottoirs is
niet haalbaar.
- Het terugdringen van onkruidbe
strijdingsmiddelen is een bijna on
haalbare kaart omdat handmatig
verwijderen van onkruid een ar
beidsintensief karwei is. Het college
zal naarstig op zoek moeten naar
een meer evenwichtige manier van
onkruidverdelging.
- In dorpen waar geen of weinig
voorzieningen zijn, moeten winkels
op korte afstand van de woonkernen
toegelaten worden.
- De speeltuin in Sint-Annaland
moet gezien de ideale ligging in de
Schoolstraat gehandhaafd worden
en niet opgeofferd worden aan uit
breiding van de basisscholen; die
kunnen elders nieuwbouw plegen
en dan als brede school met meer
voorzieningen.
Het beleidsprogramma Kleur beken
nen is ambitieus van opzet, maar de
economische tegenwind zorgt voor
moeizaam manoeuvreren. Tholen
loopt het risico dat het regeringshuis
vanwege het niet kunnen nakomen
van alle financiële verplichtingen
scheef komt te staan. De CU wil de
belastingen pertinent niet verder ver
hogen. „Na drie jaar worden we 1
van de duurste gemeenten van Zee
land. De faciliteiten die wij te bieden
hebben, blijven ver achter bij Middel
burg, Vlissingen en niet te vergeten
Schouwen-Duiveland. De prijs/kwa
liteitsverhouding raakt op deze ma
nier zoek. Voor de bouw van het
nieuwe gemeentehuis vinden we dan
ook geen enkele prijsoverschrijding
acceptabel." Wel alle ruimte krijgt de
brandweer, die een spilfunctie vervult
in de veiligheidsketen. De CU wil
niet beknibbelen op het budget.
„De continuïteit en effectiviteit van
het gemeentelijk apparaat staan on
der zware druk door het zeer hoog
personeelsverloop. De achterliggen
de reden van het vertrek moet goed
onderzocht worden, want een ex
treem hoog personeelsverloop ont
wricht de doelmatigheid van de orga
nisatie. De druk op de blijvers en de
ervaren krachten wordt dan onaccep
tabel hoog. Dit leidt weer tot een
hoog ziekteverzuim. Het stellen van
extra vacatures is niet het antwoord
op deze problemen."
De dualisering blijkt volgens de CU
niet het bestuurlijk medicijn voor
praktisch alle kwalen van het lokale
bestuur te zijn. Na een goed voorbe
reide aanloopperiode blijkt de prak
tijk soms weerbarstiger dan de leer.
Het doorvertalen van een kapotte
lantaarnpaal en een losse stoeptegel
naar de wat abstractere kaders van
het beleid stuit op heel wat voetan
gels en klemmen.
De CU wil stoppen met de werving
van bedrijven via de Zeeuwse in
stelling Sepaz en de gemeentelijke
acquisitie beperken. De inspannin
gen moeten zich richten op bestaan
de Thoolse bedrijven. De grondprij
zen op bedrijventerreinen weerspie
gelen niet de schaarste. Een behoor
lijke aanpassing naar boven is ge
wenst. De CU betreurt het, dat de
grondprijzen voor woningbouw
zeer sterk oplopen met tientallen
procenten per jaar, terwijl die voor
de bedrijventerreinen slechts met
het inflatiepercentage worden ver
hoogd. Het opknappen van oude in
dustrieterreinen dient de hoogste
prioriteit te krijgen. „Wij kiezen er
voor het open en groene karakter
van Tholen te bewaren en te verster
ken."
De CU kondigt een motie aan waar
in heroverweging wordt gevraagd
van de parkeersituatie op de Een-
drachtsweg in Tholen. „Een speci
fiek voorbeeld van een situatie die
om een integrale aanpak vraagt."
De fractie stipt verder de volgende
punten aan;
- het openbaar vervoer is zorgelijk
- stimulering van vrijwilligerswerk
nodig, met name voor verkeersbri-
gadiers in Tholen
- aanpak toenemende eenzaamheid
door verbetering welzijnsvoorzie
ningen ouderen.
Overigens pleit de grootste fractie
in de Thoolse gemeenteraad ervoor,
dat helemaal geen vergunning ver
leend wordt voor evenementen
waarbij redelijkerwijs overlast kan
worden verwacht. „Een aanzienlijk
deel van onze burgers ervaart met
name de geluidsproductie waarmee
evenementen en feesten gepaard
gaan, ais overlast. Dit zou kunnen
worden voorkomen of beperkt door
in de vergunningen stringente ge
luidsnormen op te nemen."
De SGP vindt het te vroeg om in de
begroting 2003 of de meerjarenra
ming 2004-2006 te gaan schrappen,
maar gezien de huidige economi
sche neergang is de in Kleur beken
nen afgesproken B-lijst met wensen
'op dit moment niet aan de orde.'
„Als deze negatieve ontwikkeling
zich doorzet, zullen we al moeite
genoeg hebben om de A-lijst te re-
aliseren." Toch zegt de SGP verder
in de algemene beschouwingen 'een
hoge prioriteit' toe te kennen aan de
uitvoering van de beleidsnota detail
handel. Het antwoord geeft de
grootste raadsfractie zelf; 'Doen
wat we zeggen, is veel moeilijker
dan zeggen wat we doen.'
De SGP waarschuwt, dat de burger
de voorgenomen lastenverzwaring
alleen zal accepteren als daar con
crete verbeteringen/voorzieningen
tegenover staan. De prijs die ze be
talen, moet een gemeentelijk pro
duct opleveren van uitstekende
kwaliteit en duidelijk zichtbaar. En
die kwaliteit van de dienstverlening
en de stabiliteit van de organisatie
staat ter discussie door het hoge per
soneelsverloop bij de gemeente
Tholen. Dit gecombineerd met op
lopend ziekteverzuim vraagt vol
gens de SGP een pro-actief perso
neelsbeleid waarbij het actief
coachen van personeel en een pret
tig werkklimaat voorop dienen te
staan.
Itawa: De samenwerkingsovereen
komst met de Poolse zustergemeen-
te Itawa loopt na 2004 af; in 2003 is
een evaluatie nodig.
Brandweer: Een beroepsbrandweer
is een brug te ver; de SGP maakt
ook een voorbehoud bij de aanschaf
van een personeels/materiaalvoer
tuig voor elke blusgroep omdat deze
zeer weinig ingezet zullen worden
en de kosten van stalling, verzeke
ring en onderhoud sterk doen stij
gen.
Duurzaam veilig: De gemeente
dreigt door gebrek aan ambtenaren
een subsidie van 75.000 euro mis te
lopen voor uitvoering van de eerste
fase van Duurzaam veilig.
Havens: Een kostendekkend tarief
voor de handelshavens is geen ver
eiste gezien het historische karakter
en de thuishaven- en handelshaven
functie. De SGP wil de handels
functie van de havens uitbreiden en
absoluut niet in het gedrang laten
komen door grotere mogelijkheden
voor plezierjachten.
Brede school: De brede school is
volgens de SGP een invalspoort
voor mogelijke externe invloeden;
hiervoor moet de grootst mogelijke
voorzichtigheid betracht worden
omdat de autonomie van het bijzon
der onderwijs in gevaar kan komen.
Sport privatiseren: Het dure on
derhoud van sportvoorzieningen
moet geprivatiseerd worden; de
fractie bezint zich op verdere subsi
diëring van de sport omdat de deel
nemer in de eerste plaats zelf ver
antwoordelijk is voor zijn hobby.
De SGP ziet alleen een rol voor de
gemeente bij kleinschalige initiatie
ven die passen binnen de cultuur en
de structuur van Tholen.
Ramp 50 jaar: In Stavenisse moet
net zoals in Sint-Philipsland een
kleine herdenkingssteen in de toren
geplaatst worden om op gepaste
wijze 50 jaar watersnood te herden
ken op 1 februari 2003.
Indië-monument: De SGP wil als
nog het verzoek van de Vomi inwil
ligen om bij het vrijheidsmonument
in het Bosje van Tholen een eigen
monument voor gesneuvelde Indië-
gangers te plaatsen.
Havenplan Sint-Annaland: Steeds
verdergaande uitbreiding van ver-
blij fsrecreatie en meer ligplaatsen
voor pleziervaartuigen, trekken een
te zware wissel op de zondagsrust
en de rust en ruimte op onze eilan
den en het nationaal park Ooster-
schelde. Daarom is de SGP tegen de
zomerwoningen in de kleine Suzan-
napolder en het Wulpdal bij Scher-
penisse. Geen impuls dus voor de
recreatie, maar wel een oplossing
voor bedrijven en dorpsuitbreiding
voor natuurlijke aanwas.
Verschillende partijen waarschuwen er in hun algemene beschouwingen voor, dat de kosten van het nieuwe gemeentehuis dat vlakbij de
onlangs aangelegde rotonde bij Stadszicht in Tholen moet komen, absoluut niet hoger mogen uitvallen dan is afgesproken. Volgens de WD
wordt de realisatie 'mogelijk in een ander perspectief geplaatst'.
Aan de andere kant is te nadrukke
lijk soms de aandacht voor de
overlast die in jeugdige overmoed
veroorzaakt wordt en te gering het
begrip voor de weinige mogelijk
heden die een woonkern jongeren
te bieden heeft. Jeugd moet wat
ruimte gegund worden, niet alleen
in letterlijke zin, maar ook in ons
hart. Normen en waarden komen
volgens de PvdA met name tot ui
ting in de manier waarop met
mensen wordt omgegaan; de ruim
te die we elkaar geven, de emanci
patie, het sociaal beleid en de be
strijding van armoede en uitslui
ting.
De PvdA is niet zo enthousiast
over verdergaande preventieve
maatregelen in het gemeentehuis
om de veiligheid van bestuurders
en ambtenaren te optimaliseren.
„Bestuurders zullen zich ook
mentaal moeten wapenen tegen
verruwing van politieke omgangs
vormen en bedreigingen. Van het
gemeentehuis een vesting maken,
lijkt ons niet de beste insteek voor
een goede relatie met de burgers."
Voor de veiligheid van de Thoolse
burgers zou het volgens de PvdA
ook een groot goed zijn, wanneer
in geval van calamiteiten een be
roep gedaan kan worden op de po
litie van Bergen op Zoom. B. en w
moeten daar afspraken over ma
ken, want de regionale Zeeuwse
politie-indeling van Tholen lijkt
een haast onaantastbaar gegeven.
De PvdA constateert, dat de direc
te contacten en de aanrijtijden van
de politie onder druk staan.
De PvdA wil meer aandacht voor de
berging van oppervlaktewater, maar
de fractie maakt een voorbehoud voor
het plan van b. en w. om de Noordvest
in Tholen uit te graven. Op deze ge
dempte vest ligt een populaire speel
plaats voor de jeugd. Zolang daar
geen alternatieven voor zijn, moet het
uitgraven niet doorgaan. De bewoners
zitten ook weer niet te wachten op
plannen die 10 jaar in de la blijven
liggen, zoals het Slachtveld in Tholen.
Door financiële obstakels is de bouw
van twee supermarkten met huizen
geblokkeerd. De PvdA wil daarom
snel duidelijkheid over plan Noord.
Voor het stimuleren van zelfredzaam
heid speelt het CWI (het vroegere ar
beidsbureau) een belangrijke rol. De
PvdA vindt extra inspanningen van
het college gerechtvaardigd om deze
voorziening voor Tholen te behouden.
De fractie pleit ook voor het inventari
seren van de gevolgen van regerings
maatregelen voor het armoedebeleid.
Volgens de socialisten zet de regering
hoog in op openbare veiligheid, maar
hakt ze in het sociaal beleid op een
moment dat de druk hierop door een
neergaande economie toeneemt.'
De PvdA wil een 'zeer alert finan
cieel beleid waarin de raad met grote
regelmaat en tijdig betrokken zal
worden gezien de toekomst vol onze
kerheden en risico's. Zo noemt de
fractie het onzeker of de prognoses
van forse besparingen door herzie
ning van het aanbestedingsbeleid en
de professionele inkoop ook realis
tisch zijn.
Dorpshuizen: De toekomst van de
verenigingsaccommodaties is gele
gen in het meer- en medegebruik,
ook overdag. De gemeenschapshui
zen zullen hierop ingericht moeten
zijn met voldoende bergruimte voor
persoonlijke bezittingen van de ver
enigingen en faciliteiten voor het za
kelijk gebruik. Het medegebruik van
de kantine van Tholense Boys door
de voetbalvereniging en de stichting
Kinderopvang verdient navolging.
Sociale woningbouw: Waar de
markt beheerst wordt door project
ontwikkelaars, dienen ook daar pres
tatieafspraken gemaakt te worden
voor 25% sociale woningbouw en
75% particuliere woningbouw per
project.
De liberalen willen die schaalvoor
delen ook behalen bij centralisatie
van binnenport- en buitensportac
commodaties, alsmede de zwem
baden. Behalve de gemeente zou
den ook private partijen hieraan
mee moeten doen. Het zal overi
gens al een hele toer zijn om de A-
lijst van Kleur bekennen te verwe
zenlijken. Temporisering ligt voor
de hand. Bij tegenvallers dienen
adequate bezuinigingen of andere
maatregelen getroffen te worden
om de inwoners niet met een las
tenverzwaring op te zadelen. Toch
denkt de VVD nog aan het aanpak
ken van projecten die niet in de A-
lijst staan. Gedacht wordt aan om
buigingen in Kleur bekennen ten
gunste van het havenplan Sint-An
naland, Stadszicht Tholen, alsme
de recreatie en toerisme. „Deze
plannen komen de leefbaarheid ten
goede, maar alleen met inverdien
effecten, belastingverhogingen en
concrete bezuinigingen zijn deze
projecten mogelijk."
De VVD is voor het opleggen van
een boete aan mensen die hun
hond niet hebben opgegeven voor
de hondenbelasting. „De onwil of
onwetendheid is opvallend en ge
zien de stijging van 40% dient de
controle periodiek herhaald te
worden. Het zou kunnen dat bij
een nieuwe telling opnieuw een
toename van 40% van het aantal
honden geconstateerd moet wor
den."
De VVD is niet tevreden over de
gang van zaken in de raadscom
missies. „Het vrijwel uitsluitend
ondervragen van een wethouder is
bepaald geen teken van sterk du
alisme en uitsluitend te volgen
voor ingewijden. De inwoner heeft
weinig tot niets aan een dergelijke
methode." De liberalen willen lie
ver onderling als fracties discus
siëren en vragen door de raadsgrif-
fier laten oplossen. Het raadspro
gramma Kleur bekennen vervult
de VVD echter nog immer met
grote tevredenheid.
Gepleit wordt voor jaarlijkse eigen
kernbezoeken van de raad, naast
die van het college.
Uit de bundeling van krachten bij
inwoners en groeperingen van be
langhebbenden blijkt volgens de
VVD duidelijk, dat de wens be
staat om het archief te behouden.
Er is geen voorbeeld van een histo
risch steunpunt in ons land, zodat
een door b. en w. toegezegd rap
port hierover met enige zorg wordt
tegemoet gezien. De liberalen zijn
'bekommerd' over de archiefkwes
tie en lijken daarmee meer in de
richting te komen van de SGP, die
als enige fractie tot nu toe het ar
chief wil behouden. Gezien de
kosten wordt overigens ook het
nieuwe gemeentehuis ter discussie
gesteld. „In het strakke geldelijke
kader zit geen rek, wat de realisa
tie van het gebouw mogelijk in een
ander perspectief plaatst."
De VVD verzoent zich al met het
feit, dat voortgezet openbaar on
derwijs in de toekomst uitsluitend
over de brug gevolgd kan worden.
„Bij verplaatsing en verbreding
van het Scheldecollege van Sint-
Maartensdijk naar Tholen kan de
gemeente zich geen financiële
avonturen veroorloven."
De VVD stipt verder de volgende
onderwerpen aan:
- voortzetting van de stedenband
met Itawa is gerechtvaardigd
- heroverweging verbinding noord-
vest/middenvest in Tholen i.v.m.
huidige speelmogelijkheid
- instelling van een maatschappe
lijke buurtbus die naast boeken
ook boodschappen, medicijnen en
maaltijden kan bezorgen
- streekmuseum uitbouwen met
historisch steunpunt en biblio
theek.
„Gezien de onzekere toekomst
moeten we terughoudend zijn met
nieuwe projecten. Er is nauwelijks
geld voor. Wellicht moeten er keu
zes gemaakt worden in bestaande
voorzieningen om dit dilemma te
doorbreken. Dan komt er wel geld
vrij voor andere initatieven. Duide
lijk is, dat er in elk geval gestreefd
moet worden naar een evenwichtig
en gezond financieel beleid. In dit
economisch slechte klimaat moeten
we namelijk voorzichtig zijn met
verhoging van de lasten. Met Kleur
bekennen hebben we overigens de
nodige verwachtingen gewekt bij de
burgers, maar om deze voornemens
te verwezenlijken, is er geld nodig.
Het is onze taak om hiervoor draag
vlak bij de burgers te krijgen."
ABT noemt enkele nieuwe inkom
stenbronnen: een precarioverorde-
ning voor reclameborden van win
keliers op trottoirs of de weg,
betaald parkeren voor vrachtwagens
op speciale terreinen, alsmede par-
keervergunningen voor bewoners en
betaald parkeren voor passanten in
probleemstraten.
Hoewel er volgens ABT geen geld
is voor nieuwe projecten, noemt die
fractie er toch een paar: een goed
geoutilleerd vestzaktheater in één
van de dorpshuizen om een geva
rieerder programma van Uit op
Tholen te kunnen bieden. En een
overdekt zwembad, maar daarvoor
zijn ook andere belanghebbenden
nodig dan de gemeente. ABT wil
ook de ideeën van de stichting Ge
meenschap Sint-Maartensdijk voor
een nieuw Haestinge alle mogelijke
ondersteuning geven. Volgens de
fractie heeft ook dit project alleen
kans van slagen als anderen daaraan
meedoen.
Niet alleen het geld beperkt de
armslag van de gemeente Tholen,
maar ook de personeelssituatie.
ABT noemt het onacceptabel dat
er werk blijft liggen door te weinig
capaciteit. De fractie maakt zich
zorgen over de maar liefst 52 per-
soneelsmutaties in het eerste half
jaar van 2002. „Dit is veel in com
binatie met het hoge ziekteverzuim
van 7,2% in datzelfde halfjaar."
De fractie pleit voor het instellen
van een kwaliteitskring waarin
ambtenaren, politiemensen, verte
genwoordigers van maatschappe
lijke organisaties als de plaatselij
ke middenstand en afgevaardigden
van de desbetreffende woonkern
vertegenwoordigd zijn. In deze
kwaliteitskring kan het leefmilieu
in brede zin besproken worden.
ABT pleit voor een nieuwe visie
op de samenleving met een strin
gent beleid voor handhaving van
de regels, zoals o.a. de sluitingstijd
van horecagelegenheden. De poli
tie is er voor criminaliteitsbestrij
ding en de openbare orde, gemeen
teambtenaren met opsporings
bevoegdheid moeten de wet mi
lieubeheer en het bouwbesluit
handhaven. Ook ten aanzien van
de verkeersveiligheid wordt voor
een strikt handhavingsbeleid ge
pleit.
- ABT vindt het onacceptabel dat
de aanleg van het fietspad tussen
Sint-Maartensdijk en Stavenisse
weer is uitgesteld; wordt de ge
meente wel serieus genomen door
de provincie?
- de zeer slechte verlichting bij
woonwijken die grenzen aan de
bebouwde kom (Stoofweg Sint-
Annaland o.a.) moet verbeteren
- het pendelonderzoek van 1993
dient geactualiseerd te worden
- er dient ruimte te komen voor ex
perimentele woningbouw met een
actief architectuurbeleid en maxi
male benutting van zonne-energie
- als het nieuwe gemeentehuis in
Tholen te duur wordt, moet ge
streefd worden naar een goedkope
re optie.
D66 wil een discussie openen of het behoud van alle vijf brandweer
korpsen noodzakelijk is. Dit tegen de achtergrond van de verdere pro
fessionalisering. Deze discussie is nodig om te kijken wat de effecten
van vermindering van het aantal ploegen zijn op de kwaliteit. Als hier
mee te lang gewacht wordt, bestaat het gevaar dat het alleen nog over
geld gaat en niet meer over dienstverlening. Omdat ook de vervanging
van brandweerkazernes op de rol staat, moet deze discussie nu gevoerd
worden.
D66 zet vraagtekens bij de haalbaar
heid van Kleur bekennen, het raads-
breed ondertekende programma.
„Als het college geen kans ziet om
de ambities waar te maken, moet
Kleur bekennen worden opengebro
ken en de discussie hierover in het
openbaar worden hervat. Komen er
meevallers, dan moet de raad daar
over eerst geconsulteerd worden. Er
liggen vele nieuwe uitdagingen in
het verschiet die de leefbaarheid bin
nen de gemeente en de diverse
woonkernen hevig onder druk zullen
zetten. Een goed gecoördineerd be
leid is daarom des te belangrijker."
De democraten denkejt dat een extra
bevolkingsgroei van 2% de voorzie
ningen kan redden. „De magische
grens van 24.000 inwoners mag
daarom niet het eindpunt zijn. Er is
ruimere groei noodzakelijk om alle
voorzieningen die nodig zijn voor de
leefbaarheid op een behoorlijk peil te
houden, te kunnen betalen."
D66 heeft nog wensen, zoals een
kleinschalig theater, waaraan vol
gens de democraten op den duur niet
ontkomen kan worden bij verwezen
lijking van het plan voor dorpshuizen
nieuwe stijl.
De democraten vinden dat de invoe
ring van het duale stelsel slechts ge
deeltelijk is gelukt. Ook het terug
brengen van de discussie in de
gemeenteraad heeft niet die impuls
gekregen die het bestuur voor de kie
zer weer aantrekkelijk moet maken.
De binding van de wethouders met
de partijen is nog groot. D66 is ver
der heel kritisch over het ontbreken
van detailinformatie, wat van groot
belang is om alle handelingen van b.
en w. op de voet te kunnen volgen.
„Er is een meer samenhangend be
leid nodig, dat gestoeld is op een to
taalvisie voor de gehele gemeente en
per kern. De burger moet inzicht krij
gen waarvoor zijn geld wordt ge
bruikt. Nu wordt nog teveel een inci
dentenpolitiek en een korte termijn
beleid gevoerd. Allerlei zaken die
wellicht een hogere prioriteit heb
ben, komen op het tweede plan te
recht."
D66 vindt dat de veiligheid bij bijzon
dere evenementen en in het uitgaans
leven moet verbeteren. Daaronder valt
ook de bestrijding van overlast en an
dere daarmee samenhangende proble
men. Discussie hierover moet een
vast onderdeel vormen bij door de
raad te organiseren kernbezoeken met
een avondgedeelte. Ook een verder
gaande openbaarheid moet ertoe bij
dragen dat de politiek een groter
draagvlak krijgt bij de bevolking.
Burgerparticipatie moet de bevolking
ruime mogelijkheden bieden om mee
te denken over alle plannen voor her
inrichtingen binnen de bebouwde
kommen. Ook het kostenaspect moet
daarbij niet worden vergeten. Elke
burger beseft terdege, dat alle wensen
geld kosten en dat hij dat zelf betaalt
via de belastingen.
Ten aanzien van de leefbaarheid is op
de Eendrachtsweg in Tholen een situ
atie ontstaan, waarbij het evenwicht
verloren is gegaan. Bij verplaatsing
van de supermarkt zal bij een herbe
stemming hiermee goed rekening ge
houden moeten worden. D66 wil op
het terrein van de Cl000 daarom een
parkeerterrein maken met een pleintje
en de bewoners van de Dalemsestraat
de mogelijkheid bieden om grond te
kopen voor een achtertuin, die ze nu
niet hebben. De democraten willen
hiervoor geld vrij maken, waardoor
de aantrekkelijkheid van dit gebied
een belangrijke impuls kan krijgen.
D66 wil de coupure in de dijk aan de
Kaay herstellen ten behoeve van de
middenstand en de horeca. En aange
zien de handelsvaart slechts negatieve
gevolgen heeft, moet die volledig ver
dwijnen uit de haven van Tholen, zo
dat de recreatieve functie versterkt
kan worden.
De verhoging van de toeristenbelas
ting moet wel duidelijk gekoppeld
worden aan verbetering van voorzie
ningen. Het is volgens de democraten
moreel niet verantwoord om slechts te
profiteren van de toerist, zonder daar
voor ook een extra inspanning te leve
ren.
D66 stipt voorts de volgende punten
aan:
- ambulancehulpverlening is een
voortdurende zorg voor het gemeen
tebestuur
- voorwaarden scheppen voor in
standhouding huisartsenzorg
- toestaan detailhandel industrieter
rein Sint-Maartensdijk.