Declaratiefonds minima verhogen Kleur bekennen moet bijgesteld worden Geen vergunning voor evenementen met veel overlast Handelsvaart in 1 haven concentreren Eén dorpshuis voor twee dorpen, 1 bieb en ook 1 sportzaal Brandweerkorpsen ter discussie stellen Algemene beschouwingen gemeentebegroting 2003 Meer aandacht voor vervuiling/onveiligheid CDA wil eigen huisartsenpost uonüerdag 3 oktober 2UU2 EENUKAGHTBOOE, DE THOOLSE COUKAJM 9 Ook de gemeente is verantwoordelijk voor het bestrijden van de armoedeval. Het CDA wil voor gezinnen die van een minimum inkomen rond moeten komen, de bedra gen uit het declaratiefonds verhogen. De christen-demo craten pleiten ook voor één zorgloket. Verder moeten b. en w. het invullen van veel formulieren vereenvoudigen, zodat de drempel voor de burgers minder hoog wordt. Droomwoning ChristenUnieTholen wordt te duur Nu de economische juichtonen min of meer zijn vervan gen door bezuinigingsklaagzangen wil de ChristenUnie het raadsprogramma Kleur bekennen in november bij stellen. „Als we onze voornemens niet kunnen laten vol gen door daden, heeft het weinig zin om voorwerk te la ten verrichten en het rapport vervolgens in een kast of lade te deponeren. Dit geldt voor een onderzoek naar het detailhandelsbeleid, het vestzaktheater en zelfs naar de toekomst van de zwembaden". Secretarie ontwricht Acquisitie stoppen De SGP komt met een voorstel om de vergunnin gen voor commerciële ac tiviteiten en grotere evene menten kostendekkend te maken. In het beleidspro gramma Kleur bekennen zijn allerlei verhogingen afgesproken, maar de leges voor de algemene plaatse lijke verordening (apv) zijn niet aangepast. Ook daarvoor wil de SGP een kostendekkend tarief. SGP wil personeelsverloop aanpakken De PvdA wil meer aan dacht voor het buurtbe heer. Veel van de onvrede die er bij mensen is over de overheid, is terug te voeren tot gebrek aan aandacht voor de leef- en woonom geving van gewone men sen. Aandacht voor vervui ling, overlast, verkeerson veiligheid, gebrek aan ruimte voor jongeren. Daar waar bestuurders vooral denken in structuren en strategieën, schiet de per soonlijke aandacht voor het wel en wee van de bur ger er nog al eens bij in. PvdA wil inzet politie Bergen op Zoom Populaire speelplaats In relatie tot uitbreiding van de recreatievaart hecht de VVD zeer aan concen tratie van de handelsvaart op 1 plaats in de gemeente of zelfs de regio. Voor een schipper, die veelal een au to aan boord heeft, is het niet ongewoon enige af stand af te leggen. Concen tratie draagt ook een kos tenbesparend element in zich. WD wil ombuigingen Kleur bekennen Oud archief ABT: geen geld voor nieuwe projecten Eén multifunctioneel dorpshuis nieuwe stijl voor twee dorpen dat zichzelf financieel kan bedruipen. In school gebouwen zouden in het kader van de brede school ande re functies ondergebracht kunnen worden. Ook zou er één goede bibliotheek op een centrale plaats in de ge meente Tholen kunnen komen. Voorts ook één centrale binnensportaccommodatie die aan alle eisen voldoet. Al gemeen Belang Tholen (ABT) laat in haar eerste alge mene beschouwingen diverse proefballonnen op om ge meenschapsvoorzieningen te centraliseren. Het is allemaal niet meer te betalen. Hoog ziekteverzuim D66 wil 2% extra bevolkingsgroei Incidentenpolitiek Eendrachtsweg De zeven fracties in de gemeente raad van Tholen geven op deze pa gina een oordeel over de begroting 2003 die onder verantwoordelijk heid van b. en w. is opgesteld. Voor Algemeen Belang Tholen is dat de eerste keer omdat die partij bij de verkiezingen in maart met twee zetels als nieuweling in de ge meenteraad kwam. ABT heeft er gelijk maar flink werk van gemaakt op 14 pagina's. De SGP is als grootste partij met zes zetels wat bescheidener gebleven met 12 bladzijden tellende beschouwin gen. De vier zetels tellende PvdA heeft slechts 6 pagina's nodig, maar gebruikt wel een kleiner let tertje dan de SGP. Van de overige drie partijen met twee zetels ge bruikt het CDA 11 bladzijden. De tekst van de VVD kan op 9 pagi na's maar de liberalen gebruiken daarvoor twaalf kantjes. De Chris tenUnie zegt zuinig te zijn op het milieu en kan het evenals de PvdA in 6 pagina's af. D66 is met 1 zetel de kleinste, maar laat op 9 bladzij den haar licht schijnen op de ge meentebegroting 2003. Het college moet volgens het CDA de prijzen die de pan uitrijzen voor het voortouw nemen om samen met de dokters een eigen huisartsenpost in de gemeente te verwezenlijken. De fractie wil extra aandacht voor de avond- en weekenddiensten en zal de gewijzigde eerste-lijns-voor- zieningen kritisch volgen. Met doorzettingsvermogen moet de strijd tegen ongewenste ontwikke lingen in onze samenleving worden gevoerd. Zo vraagt het CDA bijzon dere aandacht voor de openbare or de in de nachtelijke uren, vooral op vrijdag, zaterdag en zondag. „Niet alles kan voorkomen worden, maar de ergernis is groot wanneer eigen dommen worden vernield, bushaltes of geparkeerde auto's worden be schadigd of gevels worden onder gespoten. Bovendien kunnen de herstelkosten hoog oplopen. Dit is onacceptabel. B. en w. moeten seri eus zoeken naar maatregelen om criminaliteit en vandalisme terug te dringen. Gedogen is passé. Geen lo ze kreten ook, maar uitvoeren wat er beloofd is." Voor een betere communicatie met de inwoners kan een dorpsraad in gesteld worden, maar ook de poli tiek zelf'moet meer initiatieven ne men. „Met communicatie en open discussies zal er meer transparantie komen en zal het vertrouwen in de politiek worden versterkt. Wij zien deze vernieuwing als een uitdaging. Als goed bestuurder moet je ook met tegenvallers kunnen omgaan, maar deze mogen niet bij de bur gers weggelegd worden. Als er er gens oplossingen voor hardnekkige problemen gevonden moeten wor den, dan is het wel op lokaal ni veau." Het CDA vindt dat de gemeente een goede volkhuisvestingskoers vaart, maar pleit tegelijk dringend voor actief grondbeheer in verband met particuliere woningbouw. „Project ontwikkelaars kapen gronden voor onze neus weg, hoge prijzen zijn het gevolg en kopers zijn gedwongen met het ontwerp genoegen te ne men. Wie wil er niet ooit eens zijn droomwoning bouwen?" Het CDA pleit voor een stringent handha vingsbeleid bij overtreding van bouwvoorschriften. De openbare dienstverlening gaat o.a. door de wijzigingen bij de post kantoren hard achteruit. Daarom moet de gemeente zich volgens het CDA beraden op mogelijkheden om het aanvragen van uittreksels uit de burgerlijke stand en rijbewijzen op andere manieren te regelen, bijvoor beeld via een gemeenschapscen trum of een bejaardentehuis. - Vervangen van nog goede straat verlichting door moderne lantaarns brengt volgens het CDA onnodige kosten met zich mee zonder meer waarde. - Bij nieuwe verkeerscirculatieplan nen zal een zeer kritische houding ingenomen worden. - Een precarioheffing voor o.a. bor den van winkeliers op trottoirs is niet haalbaar. - Het terugdringen van onkruidbe strijdingsmiddelen is een bijna on haalbare kaart omdat handmatig verwijderen van onkruid een ar beidsintensief karwei is. Het college zal naarstig op zoek moeten naar een meer evenwichtige manier van onkruidverdelging. - In dorpen waar geen of weinig voorzieningen zijn, moeten winkels op korte afstand van de woonkernen toegelaten worden. - De speeltuin in Sint-Annaland moet gezien de ideale ligging in de Schoolstraat gehandhaafd worden en niet opgeofferd worden aan uit breiding van de basisscholen; die kunnen elders nieuwbouw plegen en dan als brede school met meer voorzieningen. Het beleidsprogramma Kleur beken nen is ambitieus van opzet, maar de economische tegenwind zorgt voor moeizaam manoeuvreren. Tholen loopt het risico dat het regeringshuis vanwege het niet kunnen nakomen van alle financiële verplichtingen scheef komt te staan. De CU wil de belastingen pertinent niet verder ver hogen. „Na drie jaar worden we 1 van de duurste gemeenten van Zee land. De faciliteiten die wij te bieden hebben, blijven ver achter bij Middel burg, Vlissingen en niet te vergeten Schouwen-Duiveland. De prijs/kwa liteitsverhouding raakt op deze ma nier zoek. Voor de bouw van het nieuwe gemeentehuis vinden we dan ook geen enkele prijsoverschrijding acceptabel." Wel alle ruimte krijgt de brandweer, die een spilfunctie vervult in de veiligheidsketen. De CU wil niet beknibbelen op het budget. „De continuïteit en effectiviteit van het gemeentelijk apparaat staan on der zware druk door het zeer hoog personeelsverloop. De achterliggen de reden van het vertrek moet goed onderzocht worden, want een ex treem hoog personeelsverloop ont wricht de doelmatigheid van de orga nisatie. De druk op de blijvers en de ervaren krachten wordt dan onaccep tabel hoog. Dit leidt weer tot een hoog ziekteverzuim. Het stellen van extra vacatures is niet het antwoord op deze problemen." De dualisering blijkt volgens de CU niet het bestuurlijk medicijn voor praktisch alle kwalen van het lokale bestuur te zijn. Na een goed voorbe reide aanloopperiode blijkt de prak tijk soms weerbarstiger dan de leer. Het doorvertalen van een kapotte lantaarnpaal en een losse stoeptegel naar de wat abstractere kaders van het beleid stuit op heel wat voetan gels en klemmen. De CU wil stoppen met de werving van bedrijven via de Zeeuwse in stelling Sepaz en de gemeentelijke acquisitie beperken. De inspannin gen moeten zich richten op bestaan de Thoolse bedrijven. De grondprij zen op bedrijventerreinen weerspie gelen niet de schaarste. Een behoor lijke aanpassing naar boven is ge wenst. De CU betreurt het, dat de grondprijzen voor woningbouw zeer sterk oplopen met tientallen procenten per jaar, terwijl die voor de bedrijventerreinen slechts met het inflatiepercentage worden ver hoogd. Het opknappen van oude in dustrieterreinen dient de hoogste prioriteit te krijgen. „Wij kiezen er voor het open en groene karakter van Tholen te bewaren en te verster ken." De CU kondigt een motie aan waar in heroverweging wordt gevraagd van de parkeersituatie op de Een- drachtsweg in Tholen. „Een speci fiek voorbeeld van een situatie die om een integrale aanpak vraagt." De fractie stipt verder de volgende punten aan; - het openbaar vervoer is zorgelijk - stimulering van vrijwilligerswerk nodig, met name voor verkeersbri- gadiers in Tholen - aanpak toenemende eenzaamheid door verbetering welzijnsvoorzie ningen ouderen. Overigens pleit de grootste fractie in de Thoolse gemeenteraad ervoor, dat helemaal geen vergunning ver leend wordt voor evenementen waarbij redelijkerwijs overlast kan worden verwacht. „Een aanzienlijk deel van onze burgers ervaart met name de geluidsproductie waarmee evenementen en feesten gepaard gaan, ais overlast. Dit zou kunnen worden voorkomen of beperkt door in de vergunningen stringente ge luidsnormen op te nemen." De SGP vindt het te vroeg om in de begroting 2003 of de meerjarenra ming 2004-2006 te gaan schrappen, maar gezien de huidige economi sche neergang is de in Kleur beken nen afgesproken B-lijst met wensen 'op dit moment niet aan de orde.' „Als deze negatieve ontwikkeling zich doorzet, zullen we al moeite genoeg hebben om de A-lijst te re- aliseren." Toch zegt de SGP verder in de algemene beschouwingen 'een hoge prioriteit' toe te kennen aan de uitvoering van de beleidsnota detail handel. Het antwoord geeft de grootste raadsfractie zelf; 'Doen wat we zeggen, is veel moeilijker dan zeggen wat we doen.' De SGP waarschuwt, dat de burger de voorgenomen lastenverzwaring alleen zal accepteren als daar con crete verbeteringen/voorzieningen tegenover staan. De prijs die ze be talen, moet een gemeentelijk pro duct opleveren van uitstekende kwaliteit en duidelijk zichtbaar. En die kwaliteit van de dienstverlening en de stabiliteit van de organisatie staat ter discussie door het hoge per soneelsverloop bij de gemeente Tholen. Dit gecombineerd met op lopend ziekteverzuim vraagt vol gens de SGP een pro-actief perso neelsbeleid waarbij het actief coachen van personeel en een pret tig werkklimaat voorop dienen te staan. Itawa: De samenwerkingsovereen komst met de Poolse zustergemeen- te Itawa loopt na 2004 af; in 2003 is een evaluatie nodig. Brandweer: Een beroepsbrandweer is een brug te ver; de SGP maakt ook een voorbehoud bij de aanschaf van een personeels/materiaalvoer tuig voor elke blusgroep omdat deze zeer weinig ingezet zullen worden en de kosten van stalling, verzeke ring en onderhoud sterk doen stij gen. Duurzaam veilig: De gemeente dreigt door gebrek aan ambtenaren een subsidie van 75.000 euro mis te lopen voor uitvoering van de eerste fase van Duurzaam veilig. Havens: Een kostendekkend tarief voor de handelshavens is geen ver eiste gezien het historische karakter en de thuishaven- en handelshaven functie. De SGP wil de handels functie van de havens uitbreiden en absoluut niet in het gedrang laten komen door grotere mogelijkheden voor plezierjachten. Brede school: De brede school is volgens de SGP een invalspoort voor mogelijke externe invloeden; hiervoor moet de grootst mogelijke voorzichtigheid betracht worden omdat de autonomie van het bijzon der onderwijs in gevaar kan komen. Sport privatiseren: Het dure on derhoud van sportvoorzieningen moet geprivatiseerd worden; de fractie bezint zich op verdere subsi diëring van de sport omdat de deel nemer in de eerste plaats zelf ver antwoordelijk is voor zijn hobby. De SGP ziet alleen een rol voor de gemeente bij kleinschalige initiatie ven die passen binnen de cultuur en de structuur van Tholen. Ramp 50 jaar: In Stavenisse moet net zoals in Sint-Philipsland een kleine herdenkingssteen in de toren geplaatst worden om op gepaste wijze 50 jaar watersnood te herden ken op 1 februari 2003. Indië-monument: De SGP wil als nog het verzoek van de Vomi inwil ligen om bij het vrijheidsmonument in het Bosje van Tholen een eigen monument voor gesneuvelde Indië- gangers te plaatsen. Havenplan Sint-Annaland: Steeds verdergaande uitbreiding van ver- blij fsrecreatie en meer ligplaatsen voor pleziervaartuigen, trekken een te zware wissel op de zondagsrust en de rust en ruimte op onze eilan den en het nationaal park Ooster- schelde. Daarom is de SGP tegen de zomerwoningen in de kleine Suzan- napolder en het Wulpdal bij Scher- penisse. Geen impuls dus voor de recreatie, maar wel een oplossing voor bedrijven en dorpsuitbreiding voor natuurlijke aanwas. Verschillende partijen waarschuwen er in hun algemene beschouwingen voor, dat de kosten van het nieuwe gemeentehuis dat vlakbij de onlangs aangelegde rotonde bij Stadszicht in Tholen moet komen, absoluut niet hoger mogen uitvallen dan is afgesproken. Volgens de WD wordt de realisatie 'mogelijk in een ander perspectief geplaatst'. Aan de andere kant is te nadrukke lijk soms de aandacht voor de overlast die in jeugdige overmoed veroorzaakt wordt en te gering het begrip voor de weinige mogelijk heden die een woonkern jongeren te bieden heeft. Jeugd moet wat ruimte gegund worden, niet alleen in letterlijke zin, maar ook in ons hart. Normen en waarden komen volgens de PvdA met name tot ui ting in de manier waarop met mensen wordt omgegaan; de ruim te die we elkaar geven, de emanci patie, het sociaal beleid en de be strijding van armoede en uitslui ting. De PvdA is niet zo enthousiast over verdergaande preventieve maatregelen in het gemeentehuis om de veiligheid van bestuurders en ambtenaren te optimaliseren. „Bestuurders zullen zich ook mentaal moeten wapenen tegen verruwing van politieke omgangs vormen en bedreigingen. Van het gemeentehuis een vesting maken, lijkt ons niet de beste insteek voor een goede relatie met de burgers." Voor de veiligheid van de Thoolse burgers zou het volgens de PvdA ook een groot goed zijn, wanneer in geval van calamiteiten een be roep gedaan kan worden op de po litie van Bergen op Zoom. B. en w moeten daar afspraken over ma ken, want de regionale Zeeuwse politie-indeling van Tholen lijkt een haast onaantastbaar gegeven. De PvdA constateert, dat de direc te contacten en de aanrijtijden van de politie onder druk staan. De PvdA wil meer aandacht voor de berging van oppervlaktewater, maar de fractie maakt een voorbehoud voor het plan van b. en w. om de Noordvest in Tholen uit te graven. Op deze ge dempte vest ligt een populaire speel plaats voor de jeugd. Zolang daar geen alternatieven voor zijn, moet het uitgraven niet doorgaan. De bewoners zitten ook weer niet te wachten op plannen die 10 jaar in de la blijven liggen, zoals het Slachtveld in Tholen. Door financiële obstakels is de bouw van twee supermarkten met huizen geblokkeerd. De PvdA wil daarom snel duidelijkheid over plan Noord. Voor het stimuleren van zelfredzaam heid speelt het CWI (het vroegere ar beidsbureau) een belangrijke rol. De PvdA vindt extra inspanningen van het college gerechtvaardigd om deze voorziening voor Tholen te behouden. De fractie pleit ook voor het inventari seren van de gevolgen van regerings maatregelen voor het armoedebeleid. Volgens de socialisten zet de regering hoog in op openbare veiligheid, maar hakt ze in het sociaal beleid op een moment dat de druk hierop door een neergaande economie toeneemt.' De PvdA wil een 'zeer alert finan cieel beleid waarin de raad met grote regelmaat en tijdig betrokken zal worden gezien de toekomst vol onze kerheden en risico's. Zo noemt de fractie het onzeker of de prognoses van forse besparingen door herzie ning van het aanbestedingsbeleid en de professionele inkoop ook realis tisch zijn. Dorpshuizen: De toekomst van de verenigingsaccommodaties is gele gen in het meer- en medegebruik, ook overdag. De gemeenschapshui zen zullen hierop ingericht moeten zijn met voldoende bergruimte voor persoonlijke bezittingen van de ver enigingen en faciliteiten voor het za kelijk gebruik. Het medegebruik van de kantine van Tholense Boys door de voetbalvereniging en de stichting Kinderopvang verdient navolging. Sociale woningbouw: Waar de markt beheerst wordt door project ontwikkelaars, dienen ook daar pres tatieafspraken gemaakt te worden voor 25% sociale woningbouw en 75% particuliere woningbouw per project. De liberalen willen die schaalvoor delen ook behalen bij centralisatie van binnenport- en buitensportac commodaties, alsmede de zwem baden. Behalve de gemeente zou den ook private partijen hieraan mee moeten doen. Het zal overi gens al een hele toer zijn om de A- lijst van Kleur bekennen te verwe zenlijken. Temporisering ligt voor de hand. Bij tegenvallers dienen adequate bezuinigingen of andere maatregelen getroffen te worden om de inwoners niet met een las tenverzwaring op te zadelen. Toch denkt de VVD nog aan het aanpak ken van projecten die niet in de A- lijst staan. Gedacht wordt aan om buigingen in Kleur bekennen ten gunste van het havenplan Sint-An naland, Stadszicht Tholen, alsme de recreatie en toerisme. „Deze plannen komen de leefbaarheid ten goede, maar alleen met inverdien effecten, belastingverhogingen en concrete bezuinigingen zijn deze projecten mogelijk." De VVD is voor het opleggen van een boete aan mensen die hun hond niet hebben opgegeven voor de hondenbelasting. „De onwil of onwetendheid is opvallend en ge zien de stijging van 40% dient de controle periodiek herhaald te worden. Het zou kunnen dat bij een nieuwe telling opnieuw een toename van 40% van het aantal honden geconstateerd moet wor den." De VVD is niet tevreden over de gang van zaken in de raadscom missies. „Het vrijwel uitsluitend ondervragen van een wethouder is bepaald geen teken van sterk du alisme en uitsluitend te volgen voor ingewijden. De inwoner heeft weinig tot niets aan een dergelijke methode." De liberalen willen lie ver onderling als fracties discus siëren en vragen door de raadsgrif- fier laten oplossen. Het raadspro gramma Kleur bekennen vervult de VVD echter nog immer met grote tevredenheid. Gepleit wordt voor jaarlijkse eigen kernbezoeken van de raad, naast die van het college. Uit de bundeling van krachten bij inwoners en groeperingen van be langhebbenden blijkt volgens de VVD duidelijk, dat de wens be staat om het archief te behouden. Er is geen voorbeeld van een histo risch steunpunt in ons land, zodat een door b. en w. toegezegd rap port hierover met enige zorg wordt tegemoet gezien. De liberalen zijn 'bekommerd' over de archiefkwes tie en lijken daarmee meer in de richting te komen van de SGP, die als enige fractie tot nu toe het ar chief wil behouden. Gezien de kosten wordt overigens ook het nieuwe gemeentehuis ter discussie gesteld. „In het strakke geldelijke kader zit geen rek, wat de realisa tie van het gebouw mogelijk in een ander perspectief plaatst." De VVD verzoent zich al met het feit, dat voortgezet openbaar on derwijs in de toekomst uitsluitend over de brug gevolgd kan worden. „Bij verplaatsing en verbreding van het Scheldecollege van Sint- Maartensdijk naar Tholen kan de gemeente zich geen financiële avonturen veroorloven." De VVD stipt verder de volgende onderwerpen aan: - voortzetting van de stedenband met Itawa is gerechtvaardigd - heroverweging verbinding noord- vest/middenvest in Tholen i.v.m. huidige speelmogelijkheid - instelling van een maatschappe lijke buurtbus die naast boeken ook boodschappen, medicijnen en maaltijden kan bezorgen - streekmuseum uitbouwen met historisch steunpunt en biblio theek. „Gezien de onzekere toekomst moeten we terughoudend zijn met nieuwe projecten. Er is nauwelijks geld voor. Wellicht moeten er keu zes gemaakt worden in bestaande voorzieningen om dit dilemma te doorbreken. Dan komt er wel geld vrij voor andere initatieven. Duide lijk is, dat er in elk geval gestreefd moet worden naar een evenwichtig en gezond financieel beleid. In dit economisch slechte klimaat moeten we namelijk voorzichtig zijn met verhoging van de lasten. Met Kleur bekennen hebben we overigens de nodige verwachtingen gewekt bij de burgers, maar om deze voornemens te verwezenlijken, is er geld nodig. Het is onze taak om hiervoor draag vlak bij de burgers te krijgen." ABT noemt enkele nieuwe inkom stenbronnen: een precarioverorde- ning voor reclameborden van win keliers op trottoirs of de weg, betaald parkeren voor vrachtwagens op speciale terreinen, alsmede par- keervergunningen voor bewoners en betaald parkeren voor passanten in probleemstraten. Hoewel er volgens ABT geen geld is voor nieuwe projecten, noemt die fractie er toch een paar: een goed geoutilleerd vestzaktheater in één van de dorpshuizen om een geva rieerder programma van Uit op Tholen te kunnen bieden. En een overdekt zwembad, maar daarvoor zijn ook andere belanghebbenden nodig dan de gemeente. ABT wil ook de ideeën van de stichting Ge meenschap Sint-Maartensdijk voor een nieuw Haestinge alle mogelijke ondersteuning geven. Volgens de fractie heeft ook dit project alleen kans van slagen als anderen daaraan meedoen. Niet alleen het geld beperkt de armslag van de gemeente Tholen, maar ook de personeelssituatie. ABT noemt het onacceptabel dat er werk blijft liggen door te weinig capaciteit. De fractie maakt zich zorgen over de maar liefst 52 per- soneelsmutaties in het eerste half jaar van 2002. „Dit is veel in com binatie met het hoge ziekteverzuim van 7,2% in datzelfde halfjaar." De fractie pleit voor het instellen van een kwaliteitskring waarin ambtenaren, politiemensen, verte genwoordigers van maatschappe lijke organisaties als de plaatselij ke middenstand en afgevaardigden van de desbetreffende woonkern vertegenwoordigd zijn. In deze kwaliteitskring kan het leefmilieu in brede zin besproken worden. ABT pleit voor een nieuwe visie op de samenleving met een strin gent beleid voor handhaving van de regels, zoals o.a. de sluitingstijd van horecagelegenheden. De poli tie is er voor criminaliteitsbestrij ding en de openbare orde, gemeen teambtenaren met opsporings bevoegdheid moeten de wet mi lieubeheer en het bouwbesluit handhaven. Ook ten aanzien van de verkeersveiligheid wordt voor een strikt handhavingsbeleid ge pleit. - ABT vindt het onacceptabel dat de aanleg van het fietspad tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse weer is uitgesteld; wordt de ge meente wel serieus genomen door de provincie? - de zeer slechte verlichting bij woonwijken die grenzen aan de bebouwde kom (Stoofweg Sint- Annaland o.a.) moet verbeteren - het pendelonderzoek van 1993 dient geactualiseerd te worden - er dient ruimte te komen voor ex perimentele woningbouw met een actief architectuurbeleid en maxi male benutting van zonne-energie - als het nieuwe gemeentehuis in Tholen te duur wordt, moet ge streefd worden naar een goedkope re optie. D66 wil een discussie openen of het behoud van alle vijf brandweer korpsen noodzakelijk is. Dit tegen de achtergrond van de verdere pro fessionalisering. Deze discussie is nodig om te kijken wat de effecten van vermindering van het aantal ploegen zijn op de kwaliteit. Als hier mee te lang gewacht wordt, bestaat het gevaar dat het alleen nog over geld gaat en niet meer over dienstverlening. Omdat ook de vervanging van brandweerkazernes op de rol staat, moet deze discussie nu gevoerd worden. D66 zet vraagtekens bij de haalbaar heid van Kleur bekennen, het raads- breed ondertekende programma. „Als het college geen kans ziet om de ambities waar te maken, moet Kleur bekennen worden opengebro ken en de discussie hierover in het openbaar worden hervat. Komen er meevallers, dan moet de raad daar over eerst geconsulteerd worden. Er liggen vele nieuwe uitdagingen in het verschiet die de leefbaarheid bin nen de gemeente en de diverse woonkernen hevig onder druk zullen zetten. Een goed gecoördineerd be leid is daarom des te belangrijker." De democraten denkejt dat een extra bevolkingsgroei van 2% de voorzie ningen kan redden. „De magische grens van 24.000 inwoners mag daarom niet het eindpunt zijn. Er is ruimere groei noodzakelijk om alle voorzieningen die nodig zijn voor de leefbaarheid op een behoorlijk peil te houden, te kunnen betalen." D66 heeft nog wensen, zoals een kleinschalig theater, waaraan vol gens de democraten op den duur niet ontkomen kan worden bij verwezen lijking van het plan voor dorpshuizen nieuwe stijl. De democraten vinden dat de invoe ring van het duale stelsel slechts ge deeltelijk is gelukt. Ook het terug brengen van de discussie in de gemeenteraad heeft niet die impuls gekregen die het bestuur voor de kie zer weer aantrekkelijk moet maken. De binding van de wethouders met de partijen is nog groot. D66 is ver der heel kritisch over het ontbreken van detailinformatie, wat van groot belang is om alle handelingen van b. en w. op de voet te kunnen volgen. „Er is een meer samenhangend be leid nodig, dat gestoeld is op een to taalvisie voor de gehele gemeente en per kern. De burger moet inzicht krij gen waarvoor zijn geld wordt ge bruikt. Nu wordt nog teveel een inci dentenpolitiek en een korte termijn beleid gevoerd. Allerlei zaken die wellicht een hogere prioriteit heb ben, komen op het tweede plan te recht." D66 vindt dat de veiligheid bij bijzon dere evenementen en in het uitgaans leven moet verbeteren. Daaronder valt ook de bestrijding van overlast en an dere daarmee samenhangende proble men. Discussie hierover moet een vast onderdeel vormen bij door de raad te organiseren kernbezoeken met een avondgedeelte. Ook een verder gaande openbaarheid moet ertoe bij dragen dat de politiek een groter draagvlak krijgt bij de bevolking. Burgerparticipatie moet de bevolking ruime mogelijkheden bieden om mee te denken over alle plannen voor her inrichtingen binnen de bebouwde kommen. Ook het kostenaspect moet daarbij niet worden vergeten. Elke burger beseft terdege, dat alle wensen geld kosten en dat hij dat zelf betaalt via de belastingen. Ten aanzien van de leefbaarheid is op de Eendrachtsweg in Tholen een situ atie ontstaan, waarbij het evenwicht verloren is gegaan. Bij verplaatsing van de supermarkt zal bij een herbe stemming hiermee goed rekening ge houden moeten worden. D66 wil op het terrein van de Cl000 daarom een parkeerterrein maken met een pleintje en de bewoners van de Dalemsestraat de mogelijkheid bieden om grond te kopen voor een achtertuin, die ze nu niet hebben. De democraten willen hiervoor geld vrij maken, waardoor de aantrekkelijkheid van dit gebied een belangrijke impuls kan krijgen. D66 wil de coupure in de dijk aan de Kaay herstellen ten behoeve van de middenstand en de horeca. En aange zien de handelsvaart slechts negatieve gevolgen heeft, moet die volledig ver dwijnen uit de haven van Tholen, zo dat de recreatieve functie versterkt kan worden. De verhoging van de toeristenbelas ting moet wel duidelijk gekoppeld worden aan verbetering van voorzie ningen. Het is volgens de democraten moreel niet verantwoord om slechts te profiteren van de toerist, zonder daar voor ook een extra inspanning te leve ren. D66 stipt voorts de volgende punten aan: - ambulancehulpverlening is een voortdurende zorg voor het gemeen tebestuur - voorwaarden scheppen voor in standhouding huisartsenzorg - toestaan detailhandel industrieter rein Sint-Maartensdijk.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 9