Commissies Provincie Zeeland Verkeer recreatiedorpen c Rijden zonder rijbewijs! DE DIEVEN GEPAKT! DE WINKEL VERNIELD! Gefrituurde hap op Tholen vooral een gezinsgebeuren 129 vete. Walstraat 90 Tel. 0118-413635 •150 serviezen •170 cassettes 50 glasserviezen 50 kooksets EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Donderdag 15 augustus 2002 Informatierubriek van de Provincie Zeeland, nr. 33/2002 Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118)63 10 39 infocentrum@zeeland.nl Een rondweg orn Domburg zou de verkeersoverlast in het dorp het best verhelpen. Zoutelande en Oostkapelle zien meer in uitbreiding van parkeermogelijkheden aan de rand. Land-art Opheffing PSD 40^v0 N£i E MA KS^K O R TIN G OP ALLE GOUpfl^RftpANDei COLLIERS anJncMËk tfÉnuum OP ALLE GfOJÜD,E .SIERADEN 4 °c/0<°P Zeeuwen grootste liefhebbers van snacks Impuls Cs, 1F Jf Bezoek onze g g SERVIEZENTUIN Ëlf tijdens uw vakantieperiode. Wij lijn de gehele vakantieperiode normaal voor u geopend. Vivendi Verginia Met kortingen tot -É»0°/o Serviezen Cassettes Kooksets Magic Edition Abdij Commissie economie praat over samenwerking Zeeland Seaports en Havenbedrijf Rotter dam. De statencommissie welzijn ver gadert maandag 19 augustus, 9.30 uur. De commissie wordt bijgepraat over het Zeeuws Museum en over de herstructurering jeugdzorg. Gedeputeerde staten vragen ad vies over de provinciale beleidslijn voor Omroep Zeeland en voor land-art: culturele kenmerken in het landschap. Proefprojecten worden voorzien in het Vebena- bos aan de Walcherse kust, Schouwen-West en landinrich- tingsgebied Den Inkel. Andere agendapunten zijn wacht- lijstgegevens ouderenzorg, het toekomstscenario Zeeuwse zie kenhuiszorg, financiering zorg in hospices en subsidies sociale zorg en praktische pedagogische thuisbegeleiding. Verder doen GS verslag over het beleid tegen huiselijk geweld in het rapport De vrijblijvendheid voorbij. De statencommissie ruimte, milieu en water komt woensdag 21 augustus bijeen om 9.00 uur. Ook hier wordt het beleid land-art besproken. Andere punten zijn een brief van de kamer van koop handel over de behoefte aan ruimte voor bedrijventerreinen op de Bevelanden en een jaarlijkse subsidie tot 2006 aan de stich ting Zeeuwse schaapskudde. De inventarisatie legionellapreventie in zwemgelegenheden wordt aan geboden. Na de vergadering gaat de com missie op uitnodiging van de gemeente naar Reimerswaal om geïnformeerd te worden over de uienverwerkende sector. De statencommissie economie vergadert woensdag 21 augus tus, 15.30 uur. Er zijn subsidievoorstellen voor een automatiseringsproject voor de ROC's Zeeland en Wester- schelde en voor een studie naar het verkeer dat het spoor moet kruisen bij Kapelle en Goes op weg van en naar de Westerschel- de Containerterminal (WCT). Gevraagd wordt mee te doen in een proef duurzaamheidsbalans van het ministerie van VROM en de samenwerking tussen het havenschap Zeeland Seaports en het gemeentelijk havenbedrijf in Rotterdam uit te breiden. De brief van de kamer van koop handel over bedrijventerreinen op de Bevelanden staat ook op de agenda. Verslag wordt gedaan van het project Vitaal platteland en het project Rondom het Veerse Meer. Ook is er een rapport over de promotie-activiteiten van water sportbedrijven HISWA, regio Delta. De statencommissies verkeer en vervoer en algemeen bestuur houden hun beraadslagingen maandag 26 augustus, respectie velijk om 13.30 en 13.45 uur. De agenda's worden volgende week in AbdijNieuws opgenomen. De commissievergaderingen, die beginnen met spreekrecht voor het publiek, worden gehouden in het provinciehuis, Abdij 6, Middel burg. De agenda's en vergaderstukken liggen ter inzage in het provin ciaal informatiecentrum, Abdij 9, Middelburg. Nieuws Deze aanbevelingen blijken uit onderzoek van Goudappel Cof- feng in Deventer. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van de provincie en de gemeente Veere. De inwoners en de ondernemers van de drie dorpen is gevraagd naar verkeersoverlast in het toe ristenseizoen en daarbuiten. Bij de inwoners is onderscheid ge maakt in wie langs de door gaande route wonen en wie elders in de dorpen. De groep rondwegen en verkeers- transferia weegt de aanbevelin gen mee in haar advies over de verkeerssituatie aan de stuur groep Walcheren 2000+ Respons De helft van alle bewoners stuurde het vragenformulier terug. Volgens de onderzoekers levert dat aantal een betrouwbaar meetresultaat op. Bijna 60 procent van de onder vraagden vindt de doorgaande route tijdens het seizoen in de dorpen onveilig; 's winters daalt het percentage naar 28. Geluidsoverlast, het niet kunnen oversteken en moeilijk een par keerplek kunnen vinden worden als ergerlijk en hinderlijk ervaren. De klachten leiden tot verminde ring van het woongenot, dat zich vooral in de zomermaanden voor doet. Over het algemeen zijn de klach ten het grootst in Domburg. De parkeerproblemen scoren er 74 procent in het seizoen en 30 pro cent in de rest van het jaar. Het oversteken van de door gaande route is voor 55 procent van de ondervraagden in de drie dorpen hinderlijk. Per dorp en tijd stip zijn er wel wat verschillen: Van wie langs de route woont, ondervindt in Zoutelande 57 pro cent overlast, in Domburg 58 pro cent en in Oostkapelle 51 pro cent. Voor de mensen elders in de dorpen zijn de percentages respectievelijk 74, 63 en 52. In de winter dalen de gemiddelden: Zoutelande 25 procent, Domburg 23 procent en Oostkappele 16 procent. Ondernemers In de drie dorpen zijn 27 onderne mers telefonisch geënquêteerd; van hen hebben er 16 hun bedrijf langs de doorgaande route. In Domburg zijn de meeste ne ringdoenden voor een rondweg met parkeermogelijkheden aan de rand van het dorp. Als het door gaande verkeer niet meer door het dorp wordt geleid, kan de route bovendien heringericht wor den. Zo'n maatregel zou het toe ristische klimaat verbeteren, vin den de ondernemers. Hun collega's in Zoutelande en Oostka pelle zijn niet zo eensgezind. Sommigen pleiten voor parkeer ruimte aan de rand van het dorp, anderen zien meer in een rond weg. De provincie is doende land-art te ontwikkelen. Het fenomeen wordt omschreven als 'het modelleren van het landschap, waarbij cultuur voorop staat in het programma van eisen. De vorm is daarbij belangrijk. Het mag aandacht trekken. Er is duidelijk te zien dat mensenhanden het hebben ge maakt. Hierbij worden land- schapsvormende krachten, zoals natuur, verval, ecosysteem en lichtval, gebruikt of gegenereerd. De esthetische aspecten staan voorop'. De uitgangspunten moeten gestalte krijgen bij de herinrich ting van gebieden, zoals Walch- ren en West Zeeuwsch-Vlaan- deren. In die gebieden is al geld beschikbaar voor grondaankoop; bijkomende kosten van land-art zijn die voor beeldend kunste naars en professionele vormge vers. Ook moet gerekend worden met publiciteits- en tentoonstel- lingskosten. Het gaat om een nieuwe vorm van landschapsbeleid en daarom wil het dagelijks bestuur van de provincie drie proefprojecten of pilots laten uitvoeren: het Vebena- bos in Walcheren West, Schou- wen-West en het landinrichtings project Den Inkel. Begonnen wordt met het Vebena- bos. In hun brief aan de statencommis sies welzijn en ruimte, milieu en water schrijven gedeputeerde sta ten dat zij vier kunstenaars willen uitnodigen een schetsontwerp in te dienen. De kunstenaars moe ten samenwerken met de Dienst Landelijk Gebied (DLG) in Goes. De dienst moet erop letten dat de ontwerpen voldoen aan de eisen van ruimtelijke ordening. Ook wordt advies gevraagd van de provinciaal archeoloog. Een selectiecommissie met kwali teiten in de beeldende kunst, vormgeving, landschapsarchitec tuur en landinrichting gaat de ont werpen beoordelen. Een publicatie en een kleine ten toonstelling van de ontwerpen moeten het voorbeeldproject en de land-art in het algemeen bekendheid gaan geven. Ook wordt een debat georganiseerd. Voor de ontwerpfase is een kleine 27.000 euro nodig. Daarvan wordt 5.000 euro betaald uit het stimuleringsprogramma cultuur participatie Zeeland en de rest uit de reserve natuur en milieu/na tuurontwikkeling. De statencommissies welzijn en ruimte, milieu en water bespreken het voorstel in hun vergadering van respectievelijk 19 en 21 augustus. De opheffingsdatum van de provinciale stoombootdiensten in Zee land wordt voorzien op 18 maart 2003. Een paar dagen eerder, 14 maart, zijn dan de Westerscheldetunnel en het fiets/voetveer Vlissingen-Breskens in gebruik genomen. De bepaling van de einddatum is van belang voor de rechtspositie van het personeel van de veerdiensten over de Westerschelde. Alle personeelsleden krijgen ontslag. Voor degenen die bij de afwik keling van de opheffing van de dienst betrokken zijn, wordt daarna een tijdelijke arbeidsovereenkomst gesloten. V M. ■4 Zeeuwen eten meer snacks dan inwoners van andere provincies. Maar liefst 64 procent van de Zeeuwen eet elke week tenminste één keer een frikandel, kroket, bereklauw of een andere gefrituurde hap. Dat blijkt uit recent onderzoek van het farmaceutisch bedrijf Roche Nederland. Ook op Tholen gaat de snack er vlot in. Een echte verklaring voor de hoge consumptie van de vette hap is moeilijk te geven, zegt J. Gouds zwaard van cafetaria 't Centrum in Poortvliet. „Misschien zijn het de grote gezinnen." Roche Nederland ondervroeg 3300 Nederlanders naar hun eetgedrag. Zeeuwen kwamen er verrassend uit naar voren als grootste liefhebbers van snacks. Friezen komen het minst in een cafetaria. Zij scoorden 32 procent, precies de helft van wat in onze regio aan snacks wordt geconsumeerd. Ook inwoners van Noord-Brabant en Limburg weten de weg naar de snackbar en het vriesvak van de supermarkt goed te vinden. In het onderzoek nemen zij met respectievelijk 58 en 48 procent de tweede en derde plaats in. Een relatie met het Belgische eetgedrag lijkt daarom voor de hand te liggen. H. Slooff van cafetaria De Lunch in Tholen weet ook van de verschillen tussen het snackgedrag onder en boven de grote rivieren. „In Rotter dam wordt bijna altijd alleen een bakje frites gehaald. Hier gaat het met hele zakken voor het gezin tegelijk en daar worden ook snacks voor iedereen bij besteld. Opvallend is dat ook de duurdere snacks goed lopen. Dus niet alleen de frikandel en de kroket, maar ook zigeuner sticks, bereklauw en saté." In het zuiden van het land komen ook de meeste snackbars voor en ligt de omzet per cafetaria het hoogst. Algemeen wordt aangeno men dat een snackbar rendabel te maken is in een werkgebied tussen de 2500 en 3000 inwoners. Volgens Slooff, sinds 22 jaar uitbater van De Lunch, hebben toeristen weinig invloed op de omzet. „Toeristen geven doorgaans weinig uit. Ze eten liever met z'n tweeën uit één bakje. De inwoners zelf zorgen voor het resultaat. Woensdag fritesdag is op Tholen een begrip. Van de doorde weekse dagen spreekt de woensdag middag er het meest uit. Wij halen ook een groot deel van onze omzet uit snacks, meer dan uit de verkoop van frites." Ook Goudszwaard van het Poort- vlietse Centrum zegt dat toeristen een te verwaarlozen factor zijn bij de omzet van een snackbar. „Wij kennen onze pappenheimers. Het zijn vrijwel allemaal vaste klanten. We kunnen de klok er op gelijk zet ten wie binnen komt en wat ze bestellen. Het cafetaria draait het hele jaar goed. We zitten hier nu acht jaar en nog steeds vertoont de omzet een stijgende lijn. We draaien ook een café. Daar vertoont de omzet veel meer pieken en dalen." Goudszwaard zegt zich soms te ver bazen over het eetgedrag van de Tholenaren. „Soms vraag je je af waar ze al dat geld vandaan halen. We hebben de naam spaarzaam te zijn en zelfs zuinig. Het geld wordt echter makkelijk aan eten uitgege ven. In de grote stad worden, denk ik, meer grote gebruiksartikelen gekocht. Vaatwassers, wasmachi nes, allemaal het nieuwste van het nieuwste en vaak op afbetaling. Zeeuwen willen toch eerst het geld in de portemonnee hebben en pas dan uitgeven. Ze hoeven minder af te lossen aan leningen en kunnen daardoor bijvoorbeeld eerder een portie snacks voor het gezin kopen. Ook de jeugd zit hier op Tholen tegenwoordig niet om geld verle gen. Iedereen werkt bij op het land, aardappels rooien enzo. In de grote stad zie je die bijbaantjes toch min der. Zodoende zorgt de jeugd ook voor een impuls in de omzet." De Microcar Virgo staat voor complete vrijheid. U rijdt comfortabel en veilig naar iedere bestemming. U rijdt op de gewone weg, m.u.v. de snelweg. - 8.600,- (2-cilinder diesel) Gratis rijopleiding Geen wegenbelasting Zuinige dieselmotor: 1 op 30 Financiering: 135,- per maand 1 jaar garantie en ANWB-Wegenwacht Microcar heeft eigen verzekering 30 dealers door Nederland M V 4614 AD Bergen op Zoom Tel. 0164-235295 www.microcar.nll Ja, ik wil graag informatie over MICROCAR: Naam Straat Postcode Plaats Tel.nr Stuur deze coupon in een portvrije enveloppe naar: GMS Import, Antwoordnummer. 2422, 6710 WB EDE. 1/ crpcr-p fn. -,V rf Tt» drinkservies 30 dig. SPECIALE PRIJS WMF Een begrip als het om uw gedekte tafel gaat. Bezoek eens onze serviezentuin, modern, romantisch of klassiek bij ons vindt u Nederlands grootste collectie voor de mooiste gedekte tafel. Een kleine greep uit onze merken: Seitmann, Eschenbach, Royal-Albert, Wilkens, W.M.F., Arzberg, Thomas, Gero, B.S.F., Villeroy Boch, Royal Doulton, Winterling, Keltum, Fissier, BK, Spring, Schott-Zwiesel, Spiegelau Graag tot ziens bij: Parallelweg 4 B, 3364 AL Sliedrecht Afslag Wijngaarden/Nijverwaard (langs A15) 's maandags gesloten Telefoon 0184 - 411016 Fax 0184 - 422969 www.hensbergenserviezen.nl Donderdag koopavond 5 dig., Kookset 80BT- ONZE PRIJS 599,-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 9