Commissies
Provincie Zeeland
Verkeer recreatiedorpen
c
Rijden zonder rijbewijs!
DE DIEVEN GEPAKT! DE WINKEL VERNIELD!
Gefrituurde hap op Tholen
vooral een gezinsgebeuren
129
vete.
Walstraat 90
Tel. 0118-413635
•150 serviezen
•170 cassettes
50 glasserviezen
50 kooksets
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Donderdag 15 augustus 2002
Informatierubriek van
de Provincie Zeeland,
nr. 33/2002
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118)63 10 39
infocentrum@zeeland.nl
Een rondweg orn Domburg zou de verkeersoverlast in het dorp
het best verhelpen. Zoutelande en Oostkapelle zien meer in uitbreiding
van parkeermogelijkheden aan de rand.
Land-art
Opheffing PSD
40^v0 N£i E MA KS^K O R TIN G
OP ALLE GOUpfl^RftpANDei COLLIERS
anJncMËk tfÉnuum
OP ALLE GfOJÜD,E
.SIERADEN
4 °c/0<°P
Zeeuwen grootste liefhebbers van snacks
Impuls
Cs,
1F Jf Bezoek onze
g g SERVIEZENTUIN
Ëlf tijdens uw
vakantieperiode.
Wij lijn de gehele
vakantieperiode normaal
voor u geopend.
Vivendi
Verginia
Met kortingen
tot -É»0°/o
Serviezen Cassettes Kooksets
Magic Edition
Abdij
Commissie economie praat over samenwerking Zeeland Seaports en Havenbedrijf Rotter
dam.
De statencommissie welzijn ver
gadert maandag 19 augustus,
9.30 uur.
De commissie wordt bijgepraat
over het Zeeuws Museum en over
de herstructurering jeugdzorg.
Gedeputeerde staten vragen ad
vies over de provinciale beleidslijn
voor Omroep Zeeland en voor
land-art: culturele kenmerken in
het landschap. Proefprojecten
worden voorzien in het Vebena-
bos aan de Walcherse kust,
Schouwen-West en landinrich-
tingsgebied Den Inkel.
Andere agendapunten zijn wacht-
lijstgegevens ouderenzorg, het
toekomstscenario Zeeuwse zie
kenhuiszorg, financiering zorg in
hospices en subsidies sociale
zorg en praktische pedagogische
thuisbegeleiding. Verder doen GS
verslag over het beleid tegen
huiselijk geweld in het rapport De
vrijblijvendheid voorbij.
De statencommissie ruimte,
milieu en water komt woensdag
21 augustus bijeen om 9.00 uur.
Ook hier wordt het beleid land-art
besproken. Andere punten zijn
een brief van de kamer van koop
handel over de behoefte aan
ruimte voor bedrijventerreinen op
de Bevelanden en een jaarlijkse
subsidie tot 2006 aan de stich
ting Zeeuwse schaapskudde. De
inventarisatie legionellapreventie
in zwemgelegenheden wordt aan
geboden.
Na de vergadering gaat de com
missie op uitnodiging van de
gemeente naar Reimerswaal om
geïnformeerd te worden over de
uienverwerkende sector.
De statencommissie economie
vergadert woensdag 21 augus
tus, 15.30 uur.
Er zijn subsidievoorstellen voor
een automatiseringsproject voor
de ROC's Zeeland en Wester-
schelde en voor een studie naar
het verkeer dat het spoor moet
kruisen bij Kapelle en Goes op
weg van en naar de Westerschel-
de Containerterminal (WCT).
Gevraagd wordt mee te doen in
een proef duurzaamheidsbalans
van het ministerie van VROM en
de samenwerking tussen het
havenschap Zeeland Seaports en
het gemeentelijk havenbedrijf in
Rotterdam uit te breiden.
De brief van de kamer van koop
handel over bedrijventerreinen op
de Bevelanden staat ook op de
agenda.
Verslag wordt gedaan van het
project Vitaal platteland en het
project Rondom het Veerse Meer.
Ook is er een rapport over de
promotie-activiteiten van water
sportbedrijven HISWA, regio
Delta.
De statencommissies verkeer en
vervoer en algemeen bestuur
houden hun beraadslagingen
maandag 26 augustus, respectie
velijk om 13.30 en 13.45 uur.
De agenda's worden volgende
week in AbdijNieuws opgenomen.
De commissievergaderingen, die
beginnen met spreekrecht voor
het publiek, worden gehouden in
het provinciehuis, Abdij 6, Middel
burg.
De agenda's en vergaderstukken
liggen ter inzage in het provin
ciaal informatiecentrum, Abdij 9,
Middelburg.
Nieuws
Deze aanbevelingen blijken uit
onderzoek van Goudappel Cof-
feng in Deventer. Het onderzoek
werd gedaan in opdracht van de
provincie en de gemeente Veere.
De inwoners en de ondernemers
van de drie dorpen is gevraagd
naar verkeersoverlast in het toe
ristenseizoen en daarbuiten. Bij
de inwoners is onderscheid ge
maakt in wie langs de door
gaande route wonen en wie
elders in de dorpen.
De groep rondwegen en verkeers-
transferia weegt de aanbevelin
gen mee in haar advies over de
verkeerssituatie aan de stuur
groep Walcheren 2000+
Respons
De helft van alle bewoners
stuurde het vragenformulier
terug. Volgens de onderzoekers
levert dat aantal een betrouwbaar
meetresultaat op.
Bijna 60 procent van de onder
vraagden vindt de doorgaande
route tijdens het seizoen in de
dorpen onveilig; 's winters daalt
het percentage naar 28.
Geluidsoverlast, het niet kunnen
oversteken en moeilijk een par
keerplek kunnen vinden worden
als ergerlijk en hinderlijk ervaren.
De klachten leiden tot verminde
ring van het woongenot, dat zich
vooral in de zomermaanden voor
doet.
Over het algemeen zijn de klach
ten het grootst in Domburg. De
parkeerproblemen scoren er 74
procent in het seizoen en 30 pro
cent in de rest van het jaar.
Het oversteken van de door
gaande route is voor 55 procent
van de ondervraagden in de drie
dorpen hinderlijk. Per dorp en tijd
stip zijn er wel wat verschillen:
Van wie langs de route woont,
ondervindt in Zoutelande 57 pro
cent overlast, in Domburg 58 pro
cent en in Oostkapelle 51 pro
cent. Voor de mensen elders in
de dorpen zijn de percentages
respectievelijk 74, 63 en 52. In
de winter dalen de gemiddelden:
Zoutelande 25 procent, Domburg
23 procent en Oostkappele 16
procent.
Ondernemers
In de drie dorpen zijn 27 onderne
mers telefonisch geënquêteerd;
van hen hebben er 16 hun bedrijf
langs de doorgaande route.
In Domburg zijn de meeste ne
ringdoenden voor een rondweg
met parkeermogelijkheden aan de
rand van het dorp. Als het door
gaande verkeer niet meer door
het dorp wordt geleid, kan de
route bovendien heringericht wor
den. Zo'n maatregel zou het toe
ristische klimaat verbeteren, vin
den de ondernemers. Hun
collega's in Zoutelande en Oostka
pelle zijn niet zo eensgezind.
Sommigen pleiten voor parkeer
ruimte aan de rand van het dorp,
anderen zien meer in een rond
weg.
De provincie is doende land-art te
ontwikkelen. Het fenomeen wordt
omschreven als 'het modelleren
van het landschap, waarbij cultuur
voorop staat in het programma
van eisen. De vorm is daarbij
belangrijk. Het mag aandacht
trekken. Er is duidelijk te zien dat
mensenhanden het hebben ge
maakt. Hierbij worden land-
schapsvormende krachten, zoals
natuur, verval, ecosysteem en
lichtval, gebruikt of gegenereerd.
De esthetische aspecten staan
voorop'.
De uitgangspunten moeten
gestalte krijgen bij de herinrich
ting van gebieden, zoals Walch-
ren en West Zeeuwsch-Vlaan-
deren. In die gebieden is al geld
beschikbaar voor grondaankoop;
bijkomende kosten van land-art
zijn die voor beeldend kunste
naars en professionele vormge
vers. Ook moet gerekend worden
met publiciteits- en tentoonstel-
lingskosten.
Het gaat om een nieuwe vorm
van landschapsbeleid en daarom
wil het dagelijks bestuur van de
provincie drie proefprojecten of
pilots laten uitvoeren: het Vebena-
bos in Walcheren West, Schou-
wen-West en het landinrichtings
project Den Inkel.
Begonnen wordt met het Vebena-
bos.
In hun brief aan de statencommis
sies welzijn en ruimte, milieu en
water schrijven gedeputeerde sta
ten dat zij vier kunstenaars willen
uitnodigen een schetsontwerp in
te dienen. De kunstenaars moe
ten samenwerken met de Dienst
Landelijk Gebied (DLG) in Goes.
De dienst moet erop letten dat de
ontwerpen voldoen aan de eisen
van ruimtelijke ordening. Ook
wordt advies gevraagd van de
provinciaal archeoloog.
Een selectiecommissie met kwali
teiten in de beeldende kunst,
vormgeving, landschapsarchitec
tuur en landinrichting gaat de ont
werpen beoordelen.
Een publicatie en een kleine ten
toonstelling van de ontwerpen
moeten het voorbeeldproject en
de land-art in het algemeen
bekendheid gaan geven. Ook
wordt een debat georganiseerd.
Voor de ontwerpfase is een kleine
27.000 euro nodig. Daarvan
wordt 5.000 euro betaald uit het
stimuleringsprogramma cultuur
participatie Zeeland en de rest uit
de reserve natuur en milieu/na
tuurontwikkeling.
De statencommissies welzijn en
ruimte, milieu en water bespreken
het voorstel in hun vergadering
van respectievelijk 19 en 21
augustus.
De opheffingsdatum van de provinciale stoombootdiensten in Zee
land wordt voorzien op 18 maart 2003.
Een paar dagen eerder, 14 maart, zijn dan de Westerscheldetunnel
en het fiets/voetveer Vlissingen-Breskens in gebruik genomen.
De bepaling van de einddatum is van belang voor de rechtspositie
van het personeel van de veerdiensten over de Westerschelde.
Alle personeelsleden krijgen ontslag. Voor degenen die bij de afwik
keling van de opheffing van de dienst betrokken zijn, wordt daarna
een tijdelijke arbeidsovereenkomst gesloten.
V
M.
■4
Zeeuwen eten meer snacks dan inwoners van andere provincies. Maar
liefst 64 procent van de Zeeuwen eet elke week tenminste één keer een
frikandel, kroket, bereklauw of een andere gefrituurde hap. Dat blijkt
uit recent onderzoek van het farmaceutisch bedrijf Roche Nederland.
Ook op Tholen gaat de snack er vlot in. Een echte verklaring voor de
hoge consumptie van de vette hap is moeilijk te geven, zegt J. Gouds
zwaard van cafetaria 't Centrum in Poortvliet. „Misschien zijn het de
grote gezinnen."
Roche Nederland ondervroeg 3300
Nederlanders naar hun eetgedrag.
Zeeuwen kwamen er verrassend uit
naar voren als grootste liefhebbers
van snacks. Friezen komen het
minst in een cafetaria. Zij scoorden
32 procent, precies de helft van wat
in onze regio aan snacks wordt
geconsumeerd. Ook inwoners van
Noord-Brabant en Limburg weten
de weg naar de snackbar en het
vriesvak van de supermarkt goed te
vinden. In het onderzoek nemen zij
met respectievelijk 58 en 48 procent
de tweede en derde plaats in. Een
relatie met het Belgische eetgedrag
lijkt daarom voor de hand te liggen.
H. Slooff van cafetaria De Lunch in
Tholen weet ook van de verschillen
tussen het snackgedrag onder en
boven de grote rivieren. „In Rotter
dam wordt bijna altijd alleen een
bakje frites gehaald. Hier gaat het
met hele zakken voor het gezin
tegelijk en daar worden ook snacks
voor iedereen bij besteld. Opvallend
is dat ook de duurdere snacks goed
lopen. Dus niet alleen de frikandel
en de kroket, maar ook zigeuner
sticks, bereklauw en saté."
In het zuiden van het land komen
ook de meeste snackbars voor en
ligt de omzet per cafetaria het
hoogst. Algemeen wordt aangeno
men dat een snackbar rendabel te
maken is in een werkgebied tussen
de 2500 en 3000 inwoners. Volgens
Slooff, sinds 22 jaar uitbater van De
Lunch, hebben toeristen weinig
invloed op de omzet. „Toeristen
geven doorgaans weinig uit. Ze eten
liever met z'n tweeën uit één bakje.
De inwoners zelf zorgen voor het
resultaat. Woensdag fritesdag is op
Tholen een begrip. Van de doorde
weekse dagen spreekt de woensdag
middag er het meest uit. Wij halen
ook een groot deel van onze omzet
uit snacks, meer dan uit de verkoop
van frites."
Ook Goudszwaard van het Poort-
vlietse Centrum zegt dat toeristen
een te verwaarlozen factor zijn bij
de omzet van een snackbar. „Wij
kennen onze pappenheimers. Het
zijn vrijwel allemaal vaste klanten.
We kunnen de klok er op gelijk zet
ten wie binnen komt en wat ze
bestellen. Het cafetaria draait het
hele jaar goed. We zitten hier nu
acht jaar en nog steeds vertoont de
omzet een stijgende lijn. We draaien
ook een café. Daar vertoont de
omzet veel meer pieken en dalen."
Goudszwaard zegt zich soms te ver
bazen over het eetgedrag van de
Tholenaren. „Soms vraag je je af
waar ze al dat geld vandaan halen.
We hebben de naam spaarzaam te
zijn en zelfs zuinig. Het geld wordt
echter makkelijk aan eten uitgege
ven. In de grote stad worden, denk
ik, meer grote gebruiksartikelen
gekocht. Vaatwassers, wasmachi
nes, allemaal het nieuwste van het
nieuwste en vaak op afbetaling.
Zeeuwen willen toch eerst het geld
in de portemonnee hebben en pas
dan uitgeven. Ze hoeven minder af
te lossen aan leningen en kunnen
daardoor bijvoorbeeld eerder een
portie snacks voor het gezin kopen.
Ook de jeugd zit hier op Tholen
tegenwoordig niet om geld verle
gen. Iedereen werkt bij op het land,
aardappels rooien enzo. In de grote
stad zie je die bijbaantjes toch min
der. Zodoende zorgt de jeugd ook
voor een impuls in de omzet."
De Microcar Virgo staat voor complete vrijheid. U rijdt comfortabel en veilig
naar iedere bestemming. U rijdt op de gewone weg, m.u.v. de snelweg.
-
8.600,- (2-cilinder diesel)
Gratis rijopleiding
Geen wegenbelasting
Zuinige dieselmotor: 1 op 30
Financiering: 135,-
per maand
1 jaar garantie en
ANWB-Wegenwacht
Microcar heeft
eigen verzekering
30 dealers door Nederland
M V
4614 AD Bergen op Zoom
Tel. 0164-235295
www.microcar.nll
Ja, ik wil graag informatie over MICROCAR:
Naam
Straat
Postcode Plaats
Tel.nr
Stuur deze coupon in een portvrije enveloppe naar: GMS Import, Antwoordnummer. 2422, 6710 WB EDE.
1/
crpcr-p
fn. -,V rf Tt»
drinkservies
30 dig.
SPECIALE PRIJS
WMF
Een begrip als het om uw gedekte tafel gaat.
Bezoek eens onze serviezentuin, modern,
romantisch of klassiek bij ons vindt u
Nederlands grootste
collectie voor
de mooiste
gedekte tafel.
Een kleine
greep uit
onze merken:
Seitmann,
Eschenbach,
Royal-Albert,
Wilkens,
W.M.F.,
Arzberg,
Thomas,
Gero,
B.S.F.,
Villeroy Boch,
Royal Doulton, Winterling,
Keltum, Fissier, BK, Spring,
Schott-Zwiesel, Spiegelau
Graag tot ziens bij:
Parallelweg 4 B, 3364 AL Sliedrecht
Afslag Wijngaarden/Nijverwaard (langs A15) 's maandags gesloten
Telefoon 0184 - 411016 Fax 0184 - 422969
www.hensbergenserviezen.nl Donderdag koopavond
5 dig., Kookset 80BT-
ONZE PRIJS 599,-