Thoolse havenwerkers vloeien af
bij reorganisatie van pool SHB
Wyandotte kuikens
door duif uitgebroed
Legio plannen voor het
havengebied St.-Annaland
AL 57 JAAR
DÉ
THOOLSE
COURANT
Skaters op
trapveld in
Vossemeer
Grote tent op
zomermarkt
in Poortvliet
Celstraffen voor
ex-Joegoslaven
Aantal werkzoekenden CWI neemt toepensioenregeling onzeker
Donderdag 15 augustus 2002
58e jaargang no. 39
BEW. EX.
%/nnct
Het aantal werkzoekenden op Tholen is sterk gestegen.
Er stonden in juni 526 mensen ingeschreven bij het cen
trum voor werk en inkomen (CWI) op de Haven in Sint-
Maartensdijk. Dat is 96 meer dan vorig jaar rond deze
tijd. De stijging wordt voor een groot deel veroorzaakt
door werknemers van de Rotterdamse havenpool SHB.
De Tholenaren maken gebruik van een (prepensioenre
geling, maar moeten zich wel inschrijven bij het CWI. In
de haven is stukgoed onzichtbaar geworden en is de ge
zelligheid ver te zoeken, vertellen vakbondsman G. Pon-
se uit Scherpenisse en truckmaster P. den Engelsman uit
Sint-Maartensdijk.
Niet bemiddelbaar
Balen en vaten
De ziel van het dorp is verscheurd
Naadloos
Buurtje Suzanna
Deze week
I I
-<gDDEL&
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5, 4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
E-mail: redactie@eendrachtbode.nl
advert@eendrachtbode.nl
admin@eendrachtbode.nl
Homepage: www.eendrachtbode.nl
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 14,57 per halfjaar, 26,67 per
jaar, per post 39,27 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 1,-.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,25 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 5,- contant.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
De gemeente wil in Oud-Vossemeer
een voorziening realiseren voor ska
ters. Als plek daarvoor is het trapveld
aan de Patrijzenweg in beeld. Maar
de concrete invulling is er nog niet.
Tijdens een inloopavond, dinsdag 27
augustus in de Vossenkuil, wordt het
concept-plan gepresenteerd.
Het verzoek voor een skatevoorzie-
ning is bij de gemeente ingediend
door Jong Vosmaer en de commissie
jeugdbegeleiding. Deze commissie
is ontstaan vanuit een particulier ini
tiatief voor een project waarden en
normen. De huisarts en het maat
schappelijk werk hebben - naar aan
leiding van de vele hulpvragen - ge
constateerd dat het niet goed gaat
met de jeugd in Oud-Vossemeer. Op
grond daarvan is het tot een project
en een commissie gekomen. Zo is er
een groep jongeren die zou willen
skaten, maar daar geen ruimte voor
heeft. Ze zoeken daardoor hun toe
vlucht tot onveilige plaatsen of plaat
sen waar ze overlast veroorzaken.
Volgens de gemeente past de aan-
vrag voor een skatevoorziening in
het beleid. In de notitie speelruimte-
beleid wordt gepleit voor meer voor
zieningen voor jongeren vanaf 12
jaar.
De roep om een skatevoorziening in
Oud-Vossemeer is niet nieuw. Zes
jaar geleden overhandigden de
broers Barthel 72 steunbetuigingen
aan wethouder Moerland voor een
skeeler- en rolschaatsbaan in het
dorp. Dat was toen ideeën werden
gezocht voor de besteding van de na
latenschap van mevr. Van 't Hof-
Quist. Op een hoorzitting daarover
kwam toen John Aarnoudse met een
soortgelijk verzoek. Er is sindsdien
wel een geluid gehoord over verhar
ding van de ijsbaan, maar ook rond
dat idee is het al weer geruime tijd
stil.
Een grote tent op het Kerkplein en
een honderdtal kramen in het cen
trum van Poortvliet vormen zaterdag
het decor voor de jaarlijkse zomer
markt. Tegelijkertijd wordt voor de
vijfde keer een palingrookwedstrijd
georganiseerd. Voor deze wedstrijd,
die vorig jaar 25 deelnemers trok,
geeft om 12 uur wethouder W.C. van
Kempen het startsein.
De zomermarkt duurt van één tot ne
gen uur. Middenstanders, handelaren
en verenigingen zorgen voor een ge
varieerd aanbod aan koopjes en ver
maak. Naast een kinderbraderie is er
voor de kleine jeugd een ballenbak,
terwijl de wat ouderen zich kunnen
vermaken op een rodeostier. Ook 't
Ouwe Raed'uus is open. De tent is
en nieuw element in het gebeuren,
dat wordt georganiseerd door het
evenementencomité Poortvliet. Hier
treedt om half twee en kwart over
drie Leo Troost op met zijn kinder
programma, terwijl om half drie en
kwart over vier dweilband 't Kliek-
ske het Braziliaans trommelen ten
gehore brengt. Om vijf uur treden de
country-linedansers van 't Centrum
op. En vanaf half acht treedt de band
Big Deal op. Het belooft een gezelli
ge boel te worden in Poortvliet.
Tegelijk met de zomermarkt is er in
de Stoofstraat een rommelmarkt van
de Gereformeerde Kerk, 's middags
van één tot vier uur.
De rechtbank heeft celstraffen van
dertig en twaalf maanden opgelegd
aan drie ex-Joegoslaven die begin
mei inbraken pleegden op twee
adressen in Tholen en twee in Kloe-
tinge. Dat is belangrijk minder dan
de officier van justitie had geëist:
40 en 30 maanden. Het trio was na
een achtervolging in de Veerstraat
te Oud-Vossemeer aangehouden,
nadat ze 's nachts aan het Groot
Verréhof en de Parksingel in Tholen
enkele kristallen beeldjes, geld en
bankpassen hadden weggenomen.
Om binnen te komen, hadden ze ga
ten geboord in kozijnen. In Kloetin-
ge hadden ze bovendien iemand be
dreigd met een vuurwapen.
Hassan H. (24), wiens vingeraf
drukken op het pistool zaten en van
wie ook vingerafdrukken zijn ge
vonden bij eerdere inbraken in
Stampersgat, Bosschenhoofd en
Castricum, moet 30 maanden de cel
in. Zijn neef Safet H. (20) en de 27-
jarige Amir H. twaalf maanden (in
alle gevallen met aftrek van voorar
rest). Het drietal moet één van de
Kloetingse benadeelden totaal 15
euro schadevergoeding betalen. De
eis van de officier om de reparatie
kosten van de braakschade te verha
len, is niet ingewilligd. Het drietal
krijgt hun in beslag genomen eigen
dommen terug.
Piet den Engelsman uit Sint-Maartensdijk begon 45 jaar geleden in Tholen in de mossels, werd keteljongen op de grote vaart en werkte tot voor
kort in de havens van Rotterdam.
Piet den Engelsman is al een paar
maanden thuis. Hij had nog vakantie
dagen tegoed en maakt vanaf 1 juli
gebruik van een afvloeiingsregeling
voor werknemers van de SHB die in
1942 en 1943 zijn geboren. Samen
met onder meer A. van Splunter uit de
smalstad en L. van Wezel uit Oud-
Vossemeer. Den Engelsman is 59 jaar
(van 1943) en krijgt tot zijn zestigste
jaar tachting procent van zijn laatst
verdiende salaris uitbetaald. Volgend
jaar wordt dat omgezet in een pen
sioenregeling (Stifu-contract) en ont
vangt hij tot zijn 65-ste zeventig pro
cent van zijn loon. Daarna AOW en
pensioen.
Degenen die gebruik maken van deze
regeling moesten zich wel inschrijven
bij het CWI, maar hebben geen solli
citatieplicht. Dat vertekent de cijfers
van het aantal werkzoekenden bij het
CWI.
Volgens M. Wennekes van het CWI
Zuidwest in Roosendaal is de stijging
van 21,5 procent voor Tholen opval
lend. Zij zoekt in de reorganisatie van
de SHB dan ook de verklaring voor
de toename in het aantal werkzoeken
den. „Van de 96 zijn er 46 van de
SHB die zich in hebben laten schrij
ven, in ieder geval als niet werkend."
Het rommelt al langer bij de haven-
pool SHB. Volgens Gerard Ponse, lid
van de ondernemingsraad namens
FNV Bondgenoten, moest er eerst
450 man uit van de 980. „Die werden
in een aparte b.v. gezet, maar werden
daarmee in feite rechteloos arbeider,
zonder CAO. Daar is toen over onder
handeld en er is een regeling uit de
bus gekomen voor de jaargang
1942/43. Een contract met uitgestelde
prestatieplicht (m.u.p.). Zij kunnen op
60-jarige leeftijd met pre-pensioen.
Dat was de enige redding om niet in
die aparte b.v. te komen. Dan zouden
ze tot hun 65-ste moeten werken."
Degenen die wel in een aparte b.v. zit
ten en onregelmatig werken omdat er
niet altijd werk is, vullen een werk-
bricfje in voor het GAK. De dagen
dat ze geen werk hebben, gelden als
ww-dagen. De werknemer krijgt dan
70 procent van het loon uitgekeerd.
Volgens de 54-jarige Ponse heeft het
GAK bepaald dat iedereen zich bij het
CWI moet inschrijven. „Het is wette
lijk verplicht. Anders ben je niet be
middelbaar. Het is ook van belang
mocht de SHB failliet gaan. Dan
wordt er een curator aangesteld. Als je
dan niet zou zijn ingeschreven, krijg
je daar moeilijkheden mee en kun je
nergens op terugvallen."
Met de regeling voor deze lichting
hoopt de SHB het hoofd boven water
te houden. Het gaat minder goed in de
haven van Rotterdam. Rederijen ver
leggen lijnen naar andere havens en
het werk wordt steeds verder geauto
matiseerd. De havenpool SHB (voluit
stichting havenbedrijven) telt nu nog
860 werknemers. SHB levert perso
neel aan de bedrijven die actief zijn in
de Rotterdamse haven, maar ook in
die van Amsterdam en Vlissingen. De
pool werd in 1968 opgericht als stich
ting samenwerkende havenbedrijven
(SSHB) voor het tijdelijk uitlenen van
havenpersoneel.
De laatste weken is het volgens Ponse
weer erg druk in de haven. De haven
heeft echter altijd pieken en dalen ge
kend, zegt hij. „Ik heb nooit anders
gekend sinds 1969 toen ik in de ha
vens begon."
Ponse werkte eerst twee jaar bij Mul
ler en stapte in 1971 over naar de
SHB. „Er zijn altijd periodes geweest
dat het slap was. Vooral in januari, fe
bruari en maart. Maar de rest van het
jaar ging het altijd goed. Negen van
de tien mensen werken het hele jaar
rond."
Ponse begon als putgast in het ruim,
werd later vorkheftruckchauffeur,
truckmaster (vrachtwagen met vijf
aanhangwagens om containers te ver
rijden) en is nu straddle-carrier
chauffeur op een moderne hijsmachi
ne die containers drie 11 meter hoog)
of vier hoog (14 meter) kan laden en
lossen.
„Er is sprake van dat bepaalde lijnen
uit Rotterdam weggaan en overgaan
naar Antwerpen. Bij andere havenbe
drijven, zoals ECT, is een grote reor
ganisatie aan de gang. Bijna alles
wordt geautomatiseerd. Stukgoed is
er bijna niet meer. Het zijn nu bigbags
(grote zakken - red.) van een ton.
Geen balen, vaten of kistjes zoals
vroeger. De goederen staan nu op pal
lets in de containers. We kunnen niet
zien wat er in zit. We krijgen een
nummer opgegeven met het vak,
straat en de positie van de container,
maar we weten niet wat we vervoe
ren. Enkel het gewicht."
Zo is na de ramp in Enschede de aan
voer van vuurwerk naar de havens
van Rotterdam verboden. Het wordt
volgens Ponse nu naar Hamburg ver
scheept. „Die ben je dan kwijt, maar
het steekt ook anderen aan."
Zo is ook het scannen van containers
ingevoerd om de smokkel van verdo
vende middelen, vuurwapens en
drugs tegen te gaan. „Dat werkt ver
tragend. Rederijen zijn er niet over te
spreken."
ZIE VERDER PAGINA 5
De ziel van het dorp Sint-Annaland is verscheurd, staat er in de ont-
werp-structuurvisie voor het havengebied van Sint-Annaland. Om de
haven weer meer bij het dorp te betrekken zijn er legio plannen op een
rijtje gezet door stedebouwkundig bureau Rothuizen van Doorn 't
Hooft, en uitgewerkt in een visie voor heel het gebied. Volledige nieuw
bouw van supermarkt, verplaatsen van bedrijven, woningbouw, een
bungalowpark, een boulevard, meer ruimte voor watersport, handelsha
ven sluiten en uitbreiding camping, maar het CZAV-gebouw handhaven
om 'de herinnering aan het ontstaan van de haven levend te houden.'
Duidelijk is volgens deze visie dat het autoverkeer mogelijk blijft omdat het
dorp in ruimtelijk opzicht niet meer
voldoet en dat het hele gebied een op
waardering nodig heeft. Voor het tota
le plangebied dient de gedempte ha
ven als 'scharnierpunt'.
De grootste ingreep betreft het gebied
tussen de Havenweg en de Spuistraat
met supermarkt Cl000, woningen en
andere bedrijven. Hier is volgens het
ontwerp een 'volledige omslag' nodig
van een verouderd industrieterrein
naar een centrumgebied waar boven
dien een aantrekkelijk entree voor het
dorp moet worden gemaakt.
Bijna alle functies moeten naar elders.
Uitgezonderd de supermarkt. Die
dient als 'trekker' te blijven, maar dan
wel in een nieuw jasje. Sloop van be
staande gebouwen en verplaatsen van
bedrijven en nieuwbouw van super
markt en woningen is de boodschap.
Deze nieuwbouw zou een gesloten
bouwblok moeten worden met een
groot binnenterrein. Bovenop de su
permarkt kunnen dan appartementen
worden gebouwd. Maar er is ook
plaats voor andere woningen, detail
handel, horeca en zaken die een band
hebben met de watersport. Voor de in
gang van het dorp aan de zuidkant zou
de Havenweg iets in zuidelijke rich
ting verlegd moeten worden en de op
stallen gesloopt.
Het westelijk deel van het Havenplein
(parkeerplaats vrachtauto's) is vol
gens het plan van groot belang omdat
juist daar de band tussen het dorp en
de haven versterkt kan worden. Hier
zouden, in het verlengde van de be
staande bebouwing, woningen moe
ten komen die hoger worden naarmate
ze dichter bij de dijk staan. Gedacht
wordt aan seniorenwoningen, maar
meerdere typen zijn mogelijk. De wo
ningstichting zou hier ook bij betrok
ken kunnen worden. De vrachtwagens
zouden dan moeten verkassen en een
plaats moeten krijgen op het bedrij
venterrein.
Het Havenplein zou verder vergroot
moeten worden, en doorgetrokken om
goed aan te sluiten op de brede trap
pen aan de waterkerende dijk. Ook
zou er plaats moeten blijven voor het
parkeren van auto's.
De Havenweg (tussen Van Beek Con
structie b.v. en het CZAV-gebouw)
zou omgetoverd moeten worden in
een heuse boulevard. Vanaf het Ha
venplein te bereiken via trappen.
Daarmee moet de 'openbare ruimte
van het centrum en het buitendijks ge
bied naadloos in elkaar overlopen.'
Dat eist wel een aanzienlijke investe
ring van waterschap, gemeente en be
drijven. In het ontwerp wordt name
lijk de weg rechtgetrokken. De knik,
om halverwege de kade op en af te
kunnen rijden, zou eruit gehaald moe
ten worden zodat één rechte weg ont
staat. De kade zou dan wel aan de
zuid- en de noordzijde toegankelijk
gemaakt moeten worden. Op die ma
nier kan de dijk opgewaardeerd wor
den tot boulevard. Waar overigens wél
de ontsluitingsweg voor de haven
vormt. Druk maar levendig, staat er in
het ontwerp, maar met een snelheids
beperking: 30 kilometer per uur.
In het ontwerp is geen plaats meer
voor de handelshaven. Daar moeten
juist het toerisme en de recreatie wor
den versterkt. Laden en lossen van
binnenvaartschepen zou daar beëin
digd moeten worden. Als alternatief
wordt de haven van Sint-Philipsland
genoemd voor de binnenschepen.
Economische bedrijvigheid is moge
lijk, maar dan moet ze wel ten dienste
staan van de watersport. Voor de bin
nenvaartschepen die op feestdagen
(kerst, oud en nieuw) Sint-Annaland
als thuishaven aandoen, moet echter
ruimte overblijven. Dat is volgens de
ontwerpers mogelijk omdat juist in de
winter de watersport nagenoeg stil
ligt.
Het CZAV-gebouw kan blijven staan.
Het is tekenend voor het dorp aan de
Krabbenkreek. 'Het markeert al de
cennia lang de ligging van het haven
gebied. Hergebruik van dit industrieel
complex houdt de herinnering aan het
ontstaan van de handelshaven leven
dig.' Dus zouden er koopappartemen
ten in gebouwd kunnen worden. Le-
vensloopbestendig, maar ook luxe.
Met zorgvoorzieningen, een zwem
bad en een eigen fitnessruimte bij
voorbeeld. Voor Busmariteam is geen
plaats meer op de haven. Die heeft al
plannen om te verhuizen naar een bin
nendijks kavel aan de Koelhuisdreef,
de zuidzijde van de haven. Daar zou
den ook andere bedrijven zich kunnen
Vestigen (productie/verkoop/repara
tie) Verder is het echter niet gewenst
om nog meer te bouwen op de kade.
De jachthaven kan verder worden uit
gebreid met een passanten-shopping-
steiger. Die kan gekoppeld worden
aan de kade. Voor recreanten wordt de
wandeling naar het dorp daarmee ver
gemakkelijkt. Om niet te lang te hoe
ven wachten kan de watersport
vereniging tijdelijke/mobiele steigers
aanleggen. De vereniging heeft ook
plannen om het gebouw op de haven-
dam uit te breiden. De toilet- en dou
cheruimte is nu onderdeel van het
clubgebouw. Deze zou naast het terras
van het clubgebouw moeten komen.
'Een reële wens gezien de toenemen
de betekenis van de jachthaven'. De
havendam zou verder beter toeganke
lijk gemaakt moeten worden. Dat zou
kunnen als er elders goede parkeer
plaatsen zijn gemaakt. De Kleine Su-
zannepolder kan een 'buurtje' worden
met recreatiewoningen en het 'gat'
vullen tussen het dorp en de haven.
De nieuwe bebouwing aan de Molen
dijk moet volgens het plan een bijdra
ge leveren aan het verbeteren van de
westelijke entree van het dorp. En
aansluiten op de bestaande bebou
wing. Hier moet ook de ontsluiting
van het nieuwe bungalowpark komen.
ZIE VERDER PAGINA 2
Er moet in Bosnië
geïnvesteerd worden,
zegt Loes Maas
Luc Noordman van
Bomenstichting inspecteert
monumentale bomen Tholen
Poortvlietse Marianne Istas
bezoekt teruggekeerde
Bosnische vluchtelingen
EN VERDER...
Zonder Thools sprekende
leraren geen
streektaalprojecten
Uitgelezen braderieweer trekt
veel kopers naar St.-Annaland
Mariëtte van den Donker
kandidaat voor deelname
aan Big Brother
GIJ HEBT ELKANDER
LIEF? WEL, ZIET DAN
DAT GIJ ELKANDER
LIEF BLIJFT
Dit nummer bestaat uit
12 pagina's
Ze zitten nog in een kistje dat in de keuken staat, maar de twee kuikens - grijs
met donkere strepen - zullen naar een ruimer onderkomen moeten. „Anders
staan ze vandaag of morgen zó voor de keukendeur", zegt Jo Rijnberg uit Sint-
Annaland. Twee weken eerder kwamen de beestjes uit het ei. Het bijzondere is
dat ze niet door een kip zijn uitgebroed, maar door een duif. „Dat was de uitda
ging. Want ze zeiden tegen me: dat lukt je niet", aldus Kees Rijnberg.
Op hun gemak scharrelen de twee beestjes rond in de kist, met boven hen een lamp die
het aangenaam warm houdt. Ze pikken eens van het met ei gemengde zaad, of drinken
uit het bakje water. Het gaat om sierkippen van het ras Wyandotte zilverzwart, de va
riëteit enkelzwart gezoomd. Hoe Rijnberg eraan is gekomen, dat is een verhaal apart.
Een kennis, Kees Verwijs uit Sint-Philipsland, was op zoek naar een paar sierhoenders
en Rijnberg dacht die hem wel te kunnen bezorgen want hij had er bij kinderboerderij
't Appeltje in Bergen op Zoom gezien. Het echtpaar Rijnberg kreeg vast een etentje
voor zijn inspanningen, maar vervolgens bleken de kippen in Bergen gevlogen. Ver
wijs stuurde na enkele weken wachten een herinnering op een kartonnetje. Via via
kwam Rijnberg alsnog aan de Wyandotte kippen en bracht die naar Sint-Philipsland.
„Eerst een haan en daarna haalde ik nog twee hennen uit mijn auto tevoorschijn. Mijn
vrouw had er een fraai gedicht bij gemaakt." De Sint-Annalander gaf aan dat hij best
een paar eieren wilde laten uitbroeden. Kippen heeft hij niet, maar als fervent duiven-
liefhebber wél een hok vol met deze vogels. „Toen me gezegd werd dat het nooit zou
lukken, wilde ik het zeker proberen. Van jongsaf ben ik met dat soort dingen bezig ge
weest."
Zodra een duivin haar eerste ei had gelegd, legde Rijnberg er het kippenei (dat iets
kleiner is als van een gewone kip die net begint te leggen) bij. Dat gaf geen proble
men. „Een duif broedt 17 tot 18 dagen, een kip 21Maar ik ging ervanuit dat de duif
blijft zitten als hij merkt dat er leven in een ei zit." Dat gebeurde inderdaad. Rijnberg
wist dat hij er tegen het uitkomen snel bij zou moeten zijn. „Eenmaal uit het ei begint
een kuiken meteen te lopen en wil ook niet gevoerd worden. Daarom bestaat het risico
dat de duiven hem gaan pikken." Het verliep allemaal goed en sinds twee weken zitten
beide kuikens - één is vrijwel zeker een haantje - in de keuken van huize Rijnberg.
„De kleinkinderen vinden het prachtig", aldus mevrouw Rijnberg.
Het sinaasappelkistje wordt al te klein voor de kuikens die door een duif zijn uitgebroed.