Thoolse havenwerkers vloeien af bij reorganisatie van pool SHB Wyandotte kuikens door duif uitgebroed Legio plannen voor het havengebied St.-Annaland AL 57 JAAR DÉ THOOLSE COURANT Skaters op trapveld in Vossemeer Grote tent op zomermarkt in Poortvliet Celstraffen voor ex-Joegoslaven Aantal werkzoekenden CWI neemt toepensioenregeling onzeker Donderdag 15 augustus 2002 58e jaargang no. 39 BEW. EX. %/nnct Het aantal werkzoekenden op Tholen is sterk gestegen. Er stonden in juni 526 mensen ingeschreven bij het cen trum voor werk en inkomen (CWI) op de Haven in Sint- Maartensdijk. Dat is 96 meer dan vorig jaar rond deze tijd. De stijging wordt voor een groot deel veroorzaakt door werknemers van de Rotterdamse havenpool SHB. De Tholenaren maken gebruik van een (prepensioenre geling, maar moeten zich wel inschrijven bij het CWI. In de haven is stukgoed onzichtbaar geworden en is de ge zelligheid ver te zoeken, vertellen vakbondsman G. Pon- se uit Scherpenisse en truckmaster P. den Engelsman uit Sint-Maartensdijk. Niet bemiddelbaar Balen en vaten De ziel van het dorp is verscheurd Naadloos Buurtje Suzanna Deze week I I -<gDDEL& Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advert@eendrachtbode.nl admin@eendrachtbode.nl Homepage: www.eendrachtbode.nl Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 14,57 per halfjaar, 26,67 per jaar, per post 39,27 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 1,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,25 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,- contant. Hoofdredacteur W. Heijboer. De gemeente wil in Oud-Vossemeer een voorziening realiseren voor ska ters. Als plek daarvoor is het trapveld aan de Patrijzenweg in beeld. Maar de concrete invulling is er nog niet. Tijdens een inloopavond, dinsdag 27 augustus in de Vossenkuil, wordt het concept-plan gepresenteerd. Het verzoek voor een skatevoorzie- ning is bij de gemeente ingediend door Jong Vosmaer en de commissie jeugdbegeleiding. Deze commissie is ontstaan vanuit een particulier ini tiatief voor een project waarden en normen. De huisarts en het maat schappelijk werk hebben - naar aan leiding van de vele hulpvragen - ge constateerd dat het niet goed gaat met de jeugd in Oud-Vossemeer. Op grond daarvan is het tot een project en een commissie gekomen. Zo is er een groep jongeren die zou willen skaten, maar daar geen ruimte voor heeft. Ze zoeken daardoor hun toe vlucht tot onveilige plaatsen of plaat sen waar ze overlast veroorzaken. Volgens de gemeente past de aan- vrag voor een skatevoorziening in het beleid. In de notitie speelruimte- beleid wordt gepleit voor meer voor zieningen voor jongeren vanaf 12 jaar. De roep om een skatevoorziening in Oud-Vossemeer is niet nieuw. Zes jaar geleden overhandigden de broers Barthel 72 steunbetuigingen aan wethouder Moerland voor een skeeler- en rolschaatsbaan in het dorp. Dat was toen ideeën werden gezocht voor de besteding van de na latenschap van mevr. Van 't Hof- Quist. Op een hoorzitting daarover kwam toen John Aarnoudse met een soortgelijk verzoek. Er is sindsdien wel een geluid gehoord over verhar ding van de ijsbaan, maar ook rond dat idee is het al weer geruime tijd stil. Een grote tent op het Kerkplein en een honderdtal kramen in het cen trum van Poortvliet vormen zaterdag het decor voor de jaarlijkse zomer markt. Tegelijkertijd wordt voor de vijfde keer een palingrookwedstrijd georganiseerd. Voor deze wedstrijd, die vorig jaar 25 deelnemers trok, geeft om 12 uur wethouder W.C. van Kempen het startsein. De zomermarkt duurt van één tot ne gen uur. Middenstanders, handelaren en verenigingen zorgen voor een ge varieerd aanbod aan koopjes en ver maak. Naast een kinderbraderie is er voor de kleine jeugd een ballenbak, terwijl de wat ouderen zich kunnen vermaken op een rodeostier. Ook 't Ouwe Raed'uus is open. De tent is en nieuw element in het gebeuren, dat wordt georganiseerd door het evenementencomité Poortvliet. Hier treedt om half twee en kwart over drie Leo Troost op met zijn kinder programma, terwijl om half drie en kwart over vier dweilband 't Kliek- ske het Braziliaans trommelen ten gehore brengt. Om vijf uur treden de country-linedansers van 't Centrum op. En vanaf half acht treedt de band Big Deal op. Het belooft een gezelli ge boel te worden in Poortvliet. Tegelijk met de zomermarkt is er in de Stoofstraat een rommelmarkt van de Gereformeerde Kerk, 's middags van één tot vier uur. De rechtbank heeft celstraffen van dertig en twaalf maanden opgelegd aan drie ex-Joegoslaven die begin mei inbraken pleegden op twee adressen in Tholen en twee in Kloe- tinge. Dat is belangrijk minder dan de officier van justitie had geëist: 40 en 30 maanden. Het trio was na een achtervolging in de Veerstraat te Oud-Vossemeer aangehouden, nadat ze 's nachts aan het Groot Verréhof en de Parksingel in Tholen enkele kristallen beeldjes, geld en bankpassen hadden weggenomen. Om binnen te komen, hadden ze ga ten geboord in kozijnen. In Kloetin- ge hadden ze bovendien iemand be dreigd met een vuurwapen. Hassan H. (24), wiens vingeraf drukken op het pistool zaten en van wie ook vingerafdrukken zijn ge vonden bij eerdere inbraken in Stampersgat, Bosschenhoofd en Castricum, moet 30 maanden de cel in. Zijn neef Safet H. (20) en de 27- jarige Amir H. twaalf maanden (in alle gevallen met aftrek van voorar rest). Het drietal moet één van de Kloetingse benadeelden totaal 15 euro schadevergoeding betalen. De eis van de officier om de reparatie kosten van de braakschade te verha len, is niet ingewilligd. Het drietal krijgt hun in beslag genomen eigen dommen terug. Piet den Engelsman uit Sint-Maartensdijk begon 45 jaar geleden in Tholen in de mossels, werd keteljongen op de grote vaart en werkte tot voor kort in de havens van Rotterdam. Piet den Engelsman is al een paar maanden thuis. Hij had nog vakantie dagen tegoed en maakt vanaf 1 juli gebruik van een afvloeiingsregeling voor werknemers van de SHB die in 1942 en 1943 zijn geboren. Samen met onder meer A. van Splunter uit de smalstad en L. van Wezel uit Oud- Vossemeer. Den Engelsman is 59 jaar (van 1943) en krijgt tot zijn zestigste jaar tachting procent van zijn laatst verdiende salaris uitbetaald. Volgend jaar wordt dat omgezet in een pen sioenregeling (Stifu-contract) en ont vangt hij tot zijn 65-ste zeventig pro cent van zijn loon. Daarna AOW en pensioen. Degenen die gebruik maken van deze regeling moesten zich wel inschrijven bij het CWI, maar hebben geen solli citatieplicht. Dat vertekent de cijfers van het aantal werkzoekenden bij het CWI. Volgens M. Wennekes van het CWI Zuidwest in Roosendaal is de stijging van 21,5 procent voor Tholen opval lend. Zij zoekt in de reorganisatie van de SHB dan ook de verklaring voor de toename in het aantal werkzoeken den. „Van de 96 zijn er 46 van de SHB die zich in hebben laten schrij ven, in ieder geval als niet werkend." Het rommelt al langer bij de haven- pool SHB. Volgens Gerard Ponse, lid van de ondernemingsraad namens FNV Bondgenoten, moest er eerst 450 man uit van de 980. „Die werden in een aparte b.v. gezet, maar werden daarmee in feite rechteloos arbeider, zonder CAO. Daar is toen over onder handeld en er is een regeling uit de bus gekomen voor de jaargang 1942/43. Een contract met uitgestelde prestatieplicht (m.u.p.). Zij kunnen op 60-jarige leeftijd met pre-pensioen. Dat was de enige redding om niet in die aparte b.v. te komen. Dan zouden ze tot hun 65-ste moeten werken." Degenen die wel in een aparte b.v. zit ten en onregelmatig werken omdat er niet altijd werk is, vullen een werk- bricfje in voor het GAK. De dagen dat ze geen werk hebben, gelden als ww-dagen. De werknemer krijgt dan 70 procent van het loon uitgekeerd. Volgens de 54-jarige Ponse heeft het GAK bepaald dat iedereen zich bij het CWI moet inschrijven. „Het is wette lijk verplicht. Anders ben je niet be middelbaar. Het is ook van belang mocht de SHB failliet gaan. Dan wordt er een curator aangesteld. Als je dan niet zou zijn ingeschreven, krijg je daar moeilijkheden mee en kun je nergens op terugvallen." Met de regeling voor deze lichting hoopt de SHB het hoofd boven water te houden. Het gaat minder goed in de haven van Rotterdam. Rederijen ver leggen lijnen naar andere havens en het werk wordt steeds verder geauto matiseerd. De havenpool SHB (voluit stichting havenbedrijven) telt nu nog 860 werknemers. SHB levert perso neel aan de bedrijven die actief zijn in de Rotterdamse haven, maar ook in die van Amsterdam en Vlissingen. De pool werd in 1968 opgericht als stich ting samenwerkende havenbedrijven (SSHB) voor het tijdelijk uitlenen van havenpersoneel. De laatste weken is het volgens Ponse weer erg druk in de haven. De haven heeft echter altijd pieken en dalen ge kend, zegt hij. „Ik heb nooit anders gekend sinds 1969 toen ik in de ha vens begon." Ponse werkte eerst twee jaar bij Mul ler en stapte in 1971 over naar de SHB. „Er zijn altijd periodes geweest dat het slap was. Vooral in januari, fe bruari en maart. Maar de rest van het jaar ging het altijd goed. Negen van de tien mensen werken het hele jaar rond." Ponse begon als putgast in het ruim, werd later vorkheftruckchauffeur, truckmaster (vrachtwagen met vijf aanhangwagens om containers te ver rijden) en is nu straddle-carrier chauffeur op een moderne hijsmachi ne die containers drie 11 meter hoog) of vier hoog (14 meter) kan laden en lossen. „Er is sprake van dat bepaalde lijnen uit Rotterdam weggaan en overgaan naar Antwerpen. Bij andere havenbe drijven, zoals ECT, is een grote reor ganisatie aan de gang. Bijna alles wordt geautomatiseerd. Stukgoed is er bijna niet meer. Het zijn nu bigbags (grote zakken - red.) van een ton. Geen balen, vaten of kistjes zoals vroeger. De goederen staan nu op pal lets in de containers. We kunnen niet zien wat er in zit. We krijgen een nummer opgegeven met het vak, straat en de positie van de container, maar we weten niet wat we vervoe ren. Enkel het gewicht." Zo is na de ramp in Enschede de aan voer van vuurwerk naar de havens van Rotterdam verboden. Het wordt volgens Ponse nu naar Hamburg ver scheept. „Die ben je dan kwijt, maar het steekt ook anderen aan." Zo is ook het scannen van containers ingevoerd om de smokkel van verdo vende middelen, vuurwapens en drugs tegen te gaan. „Dat werkt ver tragend. Rederijen zijn er niet over te spreken." ZIE VERDER PAGINA 5 De ziel van het dorp Sint-Annaland is verscheurd, staat er in de ont- werp-structuurvisie voor het havengebied van Sint-Annaland. Om de haven weer meer bij het dorp te betrekken zijn er legio plannen op een rijtje gezet door stedebouwkundig bureau Rothuizen van Doorn 't Hooft, en uitgewerkt in een visie voor heel het gebied. Volledige nieuw bouw van supermarkt, verplaatsen van bedrijven, woningbouw, een bungalowpark, een boulevard, meer ruimte voor watersport, handelsha ven sluiten en uitbreiding camping, maar het CZAV-gebouw handhaven om 'de herinnering aan het ontstaan van de haven levend te houden.' Duidelijk is volgens deze visie dat het autoverkeer mogelijk blijft omdat het dorp in ruimtelijk opzicht niet meer voldoet en dat het hele gebied een op waardering nodig heeft. Voor het tota le plangebied dient de gedempte ha ven als 'scharnierpunt'. De grootste ingreep betreft het gebied tussen de Havenweg en de Spuistraat met supermarkt Cl000, woningen en andere bedrijven. Hier is volgens het ontwerp een 'volledige omslag' nodig van een verouderd industrieterrein naar een centrumgebied waar boven dien een aantrekkelijk entree voor het dorp moet worden gemaakt. Bijna alle functies moeten naar elders. Uitgezonderd de supermarkt. Die dient als 'trekker' te blijven, maar dan wel in een nieuw jasje. Sloop van be staande gebouwen en verplaatsen van bedrijven en nieuwbouw van super markt en woningen is de boodschap. Deze nieuwbouw zou een gesloten bouwblok moeten worden met een groot binnenterrein. Bovenop de su permarkt kunnen dan appartementen worden gebouwd. Maar er is ook plaats voor andere woningen, detail handel, horeca en zaken die een band hebben met de watersport. Voor de in gang van het dorp aan de zuidkant zou de Havenweg iets in zuidelijke rich ting verlegd moeten worden en de op stallen gesloopt. Het westelijk deel van het Havenplein (parkeerplaats vrachtauto's) is vol gens het plan van groot belang omdat juist daar de band tussen het dorp en de haven versterkt kan worden. Hier zouden, in het verlengde van de be staande bebouwing, woningen moe ten komen die hoger worden naarmate ze dichter bij de dijk staan. Gedacht wordt aan seniorenwoningen, maar meerdere typen zijn mogelijk. De wo ningstichting zou hier ook bij betrok ken kunnen worden. De vrachtwagens zouden dan moeten verkassen en een plaats moeten krijgen op het bedrij venterrein. Het Havenplein zou verder vergroot moeten worden, en doorgetrokken om goed aan te sluiten op de brede trap pen aan de waterkerende dijk. Ook zou er plaats moeten blijven voor het parkeren van auto's. De Havenweg (tussen Van Beek Con structie b.v. en het CZAV-gebouw) zou omgetoverd moeten worden in een heuse boulevard. Vanaf het Ha venplein te bereiken via trappen. Daarmee moet de 'openbare ruimte van het centrum en het buitendijks ge bied naadloos in elkaar overlopen.' Dat eist wel een aanzienlijke investe ring van waterschap, gemeente en be drijven. In het ontwerp wordt name lijk de weg rechtgetrokken. De knik, om halverwege de kade op en af te kunnen rijden, zou eruit gehaald moe ten worden zodat één rechte weg ont staat. De kade zou dan wel aan de zuid- en de noordzijde toegankelijk gemaakt moeten worden. Op die ma nier kan de dijk opgewaardeerd wor den tot boulevard. Waar overigens wél de ontsluitingsweg voor de haven vormt. Druk maar levendig, staat er in het ontwerp, maar met een snelheids beperking: 30 kilometer per uur. In het ontwerp is geen plaats meer voor de handelshaven. Daar moeten juist het toerisme en de recreatie wor den versterkt. Laden en lossen van binnenvaartschepen zou daar beëin digd moeten worden. Als alternatief wordt de haven van Sint-Philipsland genoemd voor de binnenschepen. Economische bedrijvigheid is moge lijk, maar dan moet ze wel ten dienste staan van de watersport. Voor de bin nenvaartschepen die op feestdagen (kerst, oud en nieuw) Sint-Annaland als thuishaven aandoen, moet echter ruimte overblijven. Dat is volgens de ontwerpers mogelijk omdat juist in de winter de watersport nagenoeg stil ligt. Het CZAV-gebouw kan blijven staan. Het is tekenend voor het dorp aan de Krabbenkreek. 'Het markeert al de cennia lang de ligging van het haven gebied. Hergebruik van dit industrieel complex houdt de herinnering aan het ontstaan van de handelshaven leven dig.' Dus zouden er koopappartemen ten in gebouwd kunnen worden. Le- vensloopbestendig, maar ook luxe. Met zorgvoorzieningen, een zwem bad en een eigen fitnessruimte bij voorbeeld. Voor Busmariteam is geen plaats meer op de haven. Die heeft al plannen om te verhuizen naar een bin nendijks kavel aan de Koelhuisdreef, de zuidzijde van de haven. Daar zou den ook andere bedrijven zich kunnen Vestigen (productie/verkoop/repara tie) Verder is het echter niet gewenst om nog meer te bouwen op de kade. De jachthaven kan verder worden uit gebreid met een passanten-shopping- steiger. Die kan gekoppeld worden aan de kade. Voor recreanten wordt de wandeling naar het dorp daarmee ver gemakkelijkt. Om niet te lang te hoe ven wachten kan de watersport vereniging tijdelijke/mobiele steigers aanleggen. De vereniging heeft ook plannen om het gebouw op de haven- dam uit te breiden. De toilet- en dou cheruimte is nu onderdeel van het clubgebouw. Deze zou naast het terras van het clubgebouw moeten komen. 'Een reële wens gezien de toenemen de betekenis van de jachthaven'. De havendam zou verder beter toeganke lijk gemaakt moeten worden. Dat zou kunnen als er elders goede parkeer plaatsen zijn gemaakt. De Kleine Su- zannepolder kan een 'buurtje' worden met recreatiewoningen en het 'gat' vullen tussen het dorp en de haven. De nieuwe bebouwing aan de Molen dijk moet volgens het plan een bijdra ge leveren aan het verbeteren van de westelijke entree van het dorp. En aansluiten op de bestaande bebou wing. Hier moet ook de ontsluiting van het nieuwe bungalowpark komen. ZIE VERDER PAGINA 2 Er moet in Bosnië geïnvesteerd worden, zegt Loes Maas Luc Noordman van Bomenstichting inspecteert monumentale bomen Tholen Poortvlietse Marianne Istas bezoekt teruggekeerde Bosnische vluchtelingen EN VERDER... Zonder Thools sprekende leraren geen streektaalprojecten Uitgelezen braderieweer trekt veel kopers naar St.-Annaland Mariëtte van den Donker kandidaat voor deelname aan Big Brother GIJ HEBT ELKANDER LIEF? WEL, ZIET DAN DAT GIJ ELKANDER LIEF BLIJFT Dit nummer bestaat uit 12 pagina's Ze zitten nog in een kistje dat in de keuken staat, maar de twee kuikens - grijs met donkere strepen - zullen naar een ruimer onderkomen moeten. „Anders staan ze vandaag of morgen zó voor de keukendeur", zegt Jo Rijnberg uit Sint- Annaland. Twee weken eerder kwamen de beestjes uit het ei. Het bijzondere is dat ze niet door een kip zijn uitgebroed, maar door een duif. „Dat was de uitda ging. Want ze zeiden tegen me: dat lukt je niet", aldus Kees Rijnberg. Op hun gemak scharrelen de twee beestjes rond in de kist, met boven hen een lamp die het aangenaam warm houdt. Ze pikken eens van het met ei gemengde zaad, of drinken uit het bakje water. Het gaat om sierkippen van het ras Wyandotte zilverzwart, de va riëteit enkelzwart gezoomd. Hoe Rijnberg eraan is gekomen, dat is een verhaal apart. Een kennis, Kees Verwijs uit Sint-Philipsland, was op zoek naar een paar sierhoenders en Rijnberg dacht die hem wel te kunnen bezorgen want hij had er bij kinderboerderij 't Appeltje in Bergen op Zoom gezien. Het echtpaar Rijnberg kreeg vast een etentje voor zijn inspanningen, maar vervolgens bleken de kippen in Bergen gevlogen. Ver wijs stuurde na enkele weken wachten een herinnering op een kartonnetje. Via via kwam Rijnberg alsnog aan de Wyandotte kippen en bracht die naar Sint-Philipsland. „Eerst een haan en daarna haalde ik nog twee hennen uit mijn auto tevoorschijn. Mijn vrouw had er een fraai gedicht bij gemaakt." De Sint-Annalander gaf aan dat hij best een paar eieren wilde laten uitbroeden. Kippen heeft hij niet, maar als fervent duiven- liefhebber wél een hok vol met deze vogels. „Toen me gezegd werd dat het nooit zou lukken, wilde ik het zeker proberen. Van jongsaf ben ik met dat soort dingen bezig ge weest." Zodra een duivin haar eerste ei had gelegd, legde Rijnberg er het kippenei (dat iets kleiner is als van een gewone kip die net begint te leggen) bij. Dat gaf geen proble men. „Een duif broedt 17 tot 18 dagen, een kip 21Maar ik ging ervanuit dat de duif blijft zitten als hij merkt dat er leven in een ei zit." Dat gebeurde inderdaad. Rijnberg wist dat hij er tegen het uitkomen snel bij zou moeten zijn. „Eenmaal uit het ei begint een kuiken meteen te lopen en wil ook niet gevoerd worden. Daarom bestaat het risico dat de duiven hem gaan pikken." Het verliep allemaal goed en sinds twee weken zitten beide kuikens - één is vrijwel zeker een haantje - in de keuken van huize Rijnberg. „De kleinkinderen vinden het prachtig", aldus mevrouw Rijnberg. Het sinaasappelkistje wordt al te klein voor de kuikens die door een duif zijn uitgebroed.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 1