Financiële situatie boven het petje
gegroeid van de peuterspeelzalen
Kinderopvang redt
't niet op eigen benen
Aktie
Smerdiek
Zelfs SGP steunt jeugdbeleid
na een aantal mitsen en maren
Gat van 130.000 euro; ouderbijdrage niet tijdig verhoogd
Cursussen fysieke en mentale weerbaarheid op basisscholen
Trapliften
gehandicapten
voortaan alleen
in bruikleen
Donderdag 25 juli 2002
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
De acht peuterspeelzalen vragen voor 2003 een subsidie
van 307.646 euro van de gemeente, maar b. en w. willen
niet verder gaan dan 177.847 euro. Daarom dreigt een te
kort van maar liefst 130.000 euro. „Een gigantisch be
drag! Wat is er in vredesnaam gebeurd? Wat hebben de
peuterspeelzalen op hun kop gezet?", zei CU-raadslid P.
van Belzen in de commissie welzijn en onderwijs. Vol
gens wethouder mevr.drs. M.A.E. Velthuis is de financië
le situatie de peuterspeelzalen boven het petje gegroeid.'
Extra startsubsidie
Eén leidster
Sprong te groot
Enorm ver uit elkaar
Fusie met Bergen op Zoom in de maak
Tholense Boys
Scheidingsmuur 50 mille
Wethouder mevr.drs. M.A.E. Velthuis glunderde uitein
delijk voluit, want zelfs de SGP steunde na eerdere af
wijzingen tenslotte de nota jeugdbeleid, zij het met een
aantal kanttekeningen.
VIPCARDAKTIE
Ontroerd
Pesten
Gezinsbudget
Coördinator ziek
Om een fusie van bedrijven, ge- dat welzijnsinstellingen op deze
manier een reservering treffen.
Een bittere pil voor de pas gefuseer
de peuterspeelzalen en SPT-voorzit-
ter O. Huiskamp probeerde via het
spreekrecht de commissie welzijn
en onderwijs te overtuigen van de
goede bedoelingen van zijn bestuur
om de leden op andere gedachten te
brengen. Huiskamp wees op de
grote rol die peuterspeelzalen kun
nen spelen bij het opheffen van li
chamelijke, sociaal-economische en
intelligentie-achterstand, waardoor
leerachterstand wordt voorkomen.
Peuterspeelzalen hebben een aan
deel in het gemeentelijk onderwijs-
achterstandsbeleid. Dankzij de fusie
en het aantrekken van een adminis
tratieve kracht en coördinator is de
SPT een volwaardige organisatie
met een duidelijker boekhouding.
Ook een betere overlegpartner en
een gemakkelijker aanspreekpunt.
„De fusie kent zo alleen maar voor
delen", aldus Huiskamp, maar hij
voegde er direct aan toe, dat dit al
leen op de iets langere termijn pas
geldt. „Op korte termijn hebben wij
nog problemen die eerst opgelost
moeten worden. Zo is de boekhou
ding van alle acht zaaltjes nog niet
opgeleverd door nalatigheid van het
boekhoudbureau. En Arthur Ander
sen was ook niet meer beschikbaar,
zodat wij nog niet in staat zijn een
waterdichte begroting 2003 voor te
leggen", zo schetste de SPT-voorzit
ter met een kwinkslag de sombere
situatie.
„Er is een verschil ontstaan tussen
onze wensen en de berekeningen
van b. en w. Bovendien is er verschil
in werkelijke ouderbijdragen en be
dragen die het college noemt. En dit
verschil is ook niet zomaar weg te
werken. Als nieuwe organisatie kun
nen we de huidige tarieven niet zo
maar verhogen. Ten tweede moeten
de peuterspeelzalen toegankelijk
blijven voor elke peuter. Kosten
moeten geen belemmerende rol spe
len. Dit vraagt dus de weg van de
geleidelijkheid."
Huiskamp hield de commissie voor,
dat de peuterspeelzalen wettelijk ge
bonden zijn aan terecht toegenomen
salariseisen, aan ergonomieregels
die opgelegd zijn door de arbo-dien-
sten, aan verzekeringen van perso
neel en materieel. Een groot pakket
uitgaven dus waarin wij moeten
voorzien, maar wij kunnen alleen
nog niet alles overzien. Vandaar on
ze vraag om onze subsidieaanvraag
positief te beoordelen. Misschien
kunt u een reservering vastleggen,
meenten en instellingen erdoor te
krijgen, wordt het argument van
kostenbesparingen vaak gebruikt.
Een samengaan werkt doelmatiger,
want er kunnen arbeids- en materi
aalkosten worden bespaard. De
acht tot voor kort zelfstandige peu
terspeelzalen hadden een samen
werkingsverband in de vorm van
de Sgakel, maar sinds 1 mei heb
ben ze hun zelfstandigheid opgege
ven en bestaat er maar één organi
satie meer: stichting peuterspeel
zalen Tholen (SPT). De gemeente
stelde 44.421,13 euro beschikbaar
voor de salarissen van een coördi
nator en een administratieve kracht
plus nog 8267,87 voor huisvesting
en kantoorinrichting, totaal 52.689
euro. Wat is er nu echter gebeurd?
„De ruimte die deze bijdragen
biedt, is gebruikt om de stijgende
salariskosten van de leidsters te
dekken", concluderen b. en w.
Het college komt aan totale perso
neelskosten uit op 147.297 euro
voor 1 leidster per peuterspeelzaal,
de coördinator en de administratie
ve kracht. De salarisadministratie
vergt 3000 euro, de risico-inventa
risatie van de acht gebouwen 9000
euro, bedrijfshulpverlening en eh-
bo-opleiding van de leidsters 3700
euro en overige kosten 14.850 eu
ro, dus totaal 177.847 euro.
Het verschil in de gevraagde ge
meentelijke bijdrage en de door
het college voorgestelde subsidie
wordt gedeeltelijk veroorzaakt
door de personeelskosten. Het op
gevoerde bedrag aan salariskosten
voor de leidsters is herrekend op
basis van de inschaling in de cao
van de leidsters. Hiermee komt het
salarisbedrag van de twee leidsters
op 205.752 euro In de begroting
is hiervoor 234.680 euro opgeno
men.
Volgens de verordening betaalt de
gemeente de kosten van één leid
ster en dus niet van twee. Die an
dere leidster dient betaald te wor
den van de ouderbijdrage. Deze
bedraagt 74.031 euro, maar dat is
lager dan de werkelijke kosten van
één leidster, die veelal vijf halve
dagen per week werkt. De kosten
van de leidsters zijn daarmee ster
ker gestegen dan de ouderbijdrage.
B. en w. hebben evenmin de ge
vraagde bedragen voor opleiding
van leidsters, bijdrage aan de
werkgeversorganisatie en afschrij
ven gehonoreerd. Volgens het col
lege zijn hiervoor andere oplossin
gen. Ook is het niet gebruikelijk
De fusie kent alleen maar voordelenzegt Oscar Huiskamp (links), hier bij de overdracht door zijn voorganger Han van 't Hof, maar alleen
geldt dat pas op iets langere termijn.
die wij dan mogen zien als extra
startsubsidie indien blijkt dat wij die
toch nodig hebben", aldus de SPT-
voorzitter.
VVD-commissielid mevr. M.K. van
Gorsel-de Oude was positief. „De
peuterspeelzalen zijn net gefuseerd
en maken een nieuwe start, dus moe
ten we ze armslag geven, zodat ze
kans van slagen hebben." Ze wilde
nog wel weten, hoe de peuterspeel
zalen de ouderbijdrage vastgesteld
hadden. „Die is historisch bepaald",
zei Huiskamp. „De gemeente wil
dat 1 leidster door de ouderbijdragen
wordt gedekt, maar onze cliënten
raad heeft dat afgewezen. Het be
stuur wil de ouderbijdragen wel aan
passen, maar dan hebben we betere
cijfers nodig. Bovendien is de
sprong te groot om in één keer het
gat te nemen. De weg van de gelei
delijkheid is nodig", aldus Huis
kamp.
De andere fracties waren veel kriti
scher dan de VVD. Zo kon P. van
Belzen zich niet voorstellen hoe dat
er een verschil van 130.000 euro
was ontstaan. „De gemeente heeft
alleen de subsidieregeling toegepast.
Voor de fusie moest men toch ook al
1 leidster zelf betalen. Dat er na de
fusie moeilijkheden zijn gerezen, dat
kan ik me indenken, maar niet dat er
zo'n gigantisch bedrag tussen de be
rekeningen van het college en de
SPT zit", aldus het CU-raadslid.
PvdA-raadslid mevr. E.M. van der
Wal-Vermeulen en ABT-commissie-
lid mevr. J. Deurloo-Bolier waren
het daarmee eens. „Er is meer duide
lijkheid nodig."
MJ. Klippel vroeg zich af, waarom
de ouderbijdrage niet evenredig ver
hoogd is met de salarisstijging van
de leidsters. „En hoeveel geld van
het gemeentelijk onderwijsachters-
tandsbeleid gaat er ook niet naar de
peuterspeelzalen?", aldus het SGP-
raadslid.
Mevr. Van Gorsel schrok na haar
eerste bijdrage kennelijk van de re
acties van haar collega's. Ze infor
meerde daarom of er in het SPT-be-
stuur wel financiële deskundigheid
aanwezig is.
Wethouder Velthuis antwoordde, dat
er in het SPT-bestuur zeker deskun
dige mensen zitten. „Ze hebben dit
werk naar eer en geweten gedaan,
maar met zoveel wet- en regelgeving
is de financiële situatie hen boven
het petje gegroeid. Het verschil met
onze berekeningen is inderdaad aan
zienlijk. We liggen enorm ver uit el
kaar. Veelal gaat het om nieuwe
mensen die geen inzicht hebben in
de cijfers uit de afgelopen periode.
Dat maakt het heel lastig."
De wethouder zei dat de ouderbij
drage niet meegegroeid was met de
salarisverhoging van de leidsters.
„Bovendien zijn wij van 16 peuters
per groep uitgegaan en het SPT-be-
stuur van 15. De peuterspeelzalen
innen 10 maanden een ouderbijdra
ge, maar de peuters gaan 10,5
maand naar de speelzaal." Velthuis
drong er bij de commissie op aan om
voorlopig akkoord te gaan met de
177.847 euro en gelegenheid te ge
ven om meer informatie te verstrek
ken over de begroting 2003. „Want
de peuterspeelzalen zullen die ruim
te toch nodig hebben", zei de wet
houder.
„Het schip heeft ruimte nodig om
een bocht te maken, maar we streven
ernaar om met 180.000 euro uit te
komen. We zijn echter op iets gestuit
dat nu nog onoverzichtelijk is", liet
Huiskamp weten. Volgens Van Bel
zen was het niet zomaar een schip,
maar een tanker die de hele Noord
zee nodig heeft om een bocht te ma
ken. „Ruimschoots voor de begro
tingsbehandeling moeten we meer
informatie hebben", aldus het CU-
raadslid en daar was de commissie
het mee eens. Klippel benadrukte,
dat er nog eens goed naar de ouder
bijdrage gekeken moet worden.
„Het SPT-bestuur is verantwoorde
lijk. Men kan zich niet achter de
cliëntenraad verschuilen", zei het
SGP-raadslid.
De stichting Kinderopvang Tholen kan niet zelfstandig blijven bestaan.
Ondanks de enorme geldstromen uit Den Haag blijkt de stichting op ei
gen benen niet te kunnen overleven. Twee jaar geleden greep de gemeen-:
te in met de inzet van een accountant en drie wijze mannen (Meloen,
Versluys en Westerveld), maar de kinderopvang in het gebouw van de
voormalige lhno-school de Oesterschelp redt het niet. Het bestuur werkt
al samen en de directeur van Bergen op Zoom neemt waar in Tholen.
Nu is de stichting voornemens een fusie tot stand te brengen.
PvdA-raadslid mevr. E.M. van der een capaciteit van 145,9 terwijl de
Wal-Vermeulen toonde zich er in de
commissie welzijn en onderwijs
niet enthousiast over. „Houden we
nog wel zeggenschap over de kin
deropvang Tholen?", vroeg ze zich
bezorgd af.
Volgens b. en w. zal bij de fusie uit
gangspunt zijn, dat de kinderopvang
Tholen zijn eigen identiteit blijft be
houden. Financieel is het echter
noodzakelijk, want er is opnieuw
een tegenvaller. De stichting blijkt
namelijk vennootschapsplichtig te
zijn over de ontvangen stimule
ringsgelden van totaal 237.000 eu
ro. Daarom moet rekening gehou
den worden met afdracht van 35%
aan het ministerie van financiën.
De commissie stemde overigens
unaniem in met het beschikbaar
stellen van 176.881 euro voor uit
breiding kinderopvang en buiten
schoolse opvang van de stichting
Kinderopvang Tholen. Ook de
ChristenUnie en de SGP gingen
hiermee akkoord. „Het gaat puur
om een technisch gegeven", zei P.
van Belzen. „Er is hier sprake van
het doorsluizen van overheidsgel
den", merkte H.W. van Eenennaam
op.
Voor het stimuleren van de buiten
schoolse opvang van kinderen van
wie de vader en moeder allebei wer
ken, geeft het rijk vanaf 1996 al
subsidie. Per 1 januari 2003 zou dat
veranderen omdat de wet basisvoor
ziening kinderopvang in werking
zou treden, maar dat is een jaar uit
gesteld. Daarom loopt de stimule
ringsregeling nog een jaar door.
Het rijk betaalt Tholen voor 113,1
kindplaatsen, maar de gemeente
sluist dat geld pas door als Kinder
opvang Tholen de capaciteit ook
werkelijk benut. De gemeente moet
namelijk de subsidie teruggeven
wanneer dat niet het geval is en
daarom nemen b. en w. het zekere
voor het onzekere.
In de Oesterschelp zijn er 48 dag
opvangplaatsen en in de kantine
van voetbalvereniging Tholense
Boys 40 buitenschoolse opvang
plaatsen. Daarnaast zijn er nog vier
Puk en Muk-huizen met elk 6 kind
plaatsen en 10 gastouders. Elke ca
tegorie heeft een wegingsfactor. Zo
weegt een dagopvangplaats zwaar
der dan een gastouderkoppeling.
De gemeente komt daarmee aan
nulmeting 48,62 was, zodat er sti
muleringsgelden betaald kunnen
worden voor 97,28 kindplaatsen.
Per kindplaats wordt een uitkering
ontvangen van 5776,17 euro. In
clusief een bonus dient er volgens b.
en w. 567.387,47 euro betaald te
worden, waarvan al 330.333,39 is
uitgekeerd, zodat er nog 237.054,08
bij moet komen.
De stichting gaat deze gelden ge
bruiken voor onder meer investe
ring in de huisvesting van de bui
tenschoolse opvang, die onder
gebracht is bij de kantine van Tho
lense Boys aan de Zoekweg. Daar
is 50.000 euro geïnvesteerd in een
scheidingswand. Verder is een on
derhoudsplan gemaakt voor het
hoofdgebouw in de Oesterschelp
aan de Koningin Julianastraat,
waarvoor tussen de 50 en 100.000
euro nodig is. Ook dient er een ver
dere investering gedaan te worden
in nog betere kwaliteit van de kin
deropvang. Het pedagogisch beleid
wordt tegen het licht gehouden.
Mogelijk wordt er een kwaliteits
medewerker aangetrokken.
De stichting had in de begroting
2002 een tekort geraamd van
60.118,99 euro. B. en w. hadden dit
bedrag al uit de stimuleringsrege
ling vrijgemaakt. Die begroting
was al in het voorjaar van 2001 ge
maakt, maar het college constateert
dat gedurende dat jaar hard gewerkt
is om de begioting alsnog sluitend
te krijgen. De stichting nam diverse
maatregelen om de kosten te beper
ken en de groepen anders in te de
len. Daardoor hoefde de ruim zestig
mille niet aangesproken te worden.
Die kunnen nu alsnog ingezet wor
den voor de stimuleringsregeling,
zodat het oorspronkelijke bedrag
van dik 327 mille met die ruim ze
stig mille vermindert. Kinderop
vang krijgt dat geld echter toch.
De stimuleringsgelden hebben be
trekking op 113,1 uit te breiden
kindplaatsen, waarvan er 97,28 ge
realiseerd zijn. De resterende
15,82 plaatsen moeten voor 1 ja
nuari 2004 gerealiseerd zijn. De
stichting is van plan de komende
anderhalf jaar de Puk en Muk-hui-
zen verder uit te breiden, waardoor
ook die 15,82 kindplaatsen er bij
komen. Zo komt er in Oud-Vosse-
meer één bij.
In de raadscommissie welzijn en on
derwijs hielp CU-raadslid P. van Bel
zen de wethouder om de SGP over de
streep te trekken. Ondanks de vele po
sitieve punten die H.W. van Eenen
naam in de nota jeugdbeleid had aan
getroffen, signaleerde hij op het
gebied van de identiteit, normen en
waarden toch duidelijke minpunten.
„Dan wijkt de SGP af van het beleids
programma Kleur bekennen dat de
gemeenteraad heeft vastgesteld",
constateerde Van Belzen. Volgens Van
Eenennaam vielen de bezwaren ech
ter onder de punten die de SGP altijd
bij de begrotingsbehandeling over
legt, zoals de principiële punten van
zondagsport, kermis, e.d. Uiteindelijk
gaf hij zich echter toch gewonnen.
„Wij gaan in zijn totaliteit met de nota
jeugdbeleid mee, maar met de kantte
keningen die we geplaatst hebben."
De raadscommissie was heel positief
over de nota. De wethouder werd be
dolven onder de complimenten. „Er
valt weinig tegenin te brengen", zei
mevr. E.M. van der Wal-Vermeulen.
„Met veel plezier en bewondering
hebben wij de jeugdnota gelezen en
het geweldig enthousiasme geproefd
waarmee het stuk opgesteld is", aldus
het PvdA-raadslid.
ABT-commissielid mevr. J. Deurloo-
Bolier pleitte ervoor om zo spoedig
mogelijk een jeugdraad op te richten
om het contact met de jeugd te blijven
onderhouden.
Mevr. M.K. van Gorsel-de Oude vond
de plannen voor de jeugd ook prach
tig, maar ze benadrukte het stimuleren
van zelfwerkzaamheid en verant
woordelijkheid. De jeugdraad zou
wat haar betreft een aantal zaken kun
nen bepalen en in elk geval de rich-
Advertentie 1.1
ting moeten aangeven. Het VVD-
commissielid was benieuwd naar de
weerbaarheidscursussen en de prijs
daarvan.
Mevr. J.W. Verstrate-Stols zei ont
roerd te zijn door het enthousiasme
dat uit de nota naar voren kwam. „Ik
ben heel trots op de jeugd en ik hoop
dat deze nota een stimulans is om de
fakkel straks weer aan anderen door te
geven", aldus het D66-commissielid.
Van Belzen had lang gewacht op de
gegevens over de jeugd. „Uit de infor
matie blijkt, dat de jeugd veel reeëler
heeft gereageerd dan we soms den
ken. Aangezien interesses en moge
lijkheden kunnen veranderen, dienen
we de nota bij te stellen om steeds bij
de tijd te blijven." Het CU-raadslid
zei, dat voor de financiering van alle
jeugdactiviteiten veel gebaseerd was
op verhoging van de onroerende
zaakbelasting. Hij vroeg zich af, of
die verhoging nog doorgaat. Buurt-
netwerken vond Van Belzen te hoog
gegrepen.
Mevr. R. Ligtendag-Quist stemde van
harte in met de nota jeugdbeleid. Ze
vroeg zich wel af hoe breed de kerke
lijke jeugdverenigingen erbij betrok
ken waren. Het CDA-raadslid pleitte
ook voor extra aandacht voor minder
draagkrachtingen. „Want die willen
ook meedoen aan allerlei activiteiten
en dat kan wel eens grote tegenstellin
gen scheppen." Mevr. Ligtendag uitte
bedenkingen tegen de verhuur van
huizen/kamers aan jongeren van 16
tot 18 jaar. Zij vond dat niet verstan
dig in het kader van de schuldenpro
blematiek. Begeleid wonen, is vol
gens het CDA-raadslid een betere
methode. Ze onderstreepte verder het
belang van klasse-assistenten.
Van Eenennaam bracht naar voren,
dat uit de jeugdnota een gedegen ken
nis en expertise bij de opstellers tot ui
ting kwam. Zinnen als evenwichtig
opgroeien op Tholen en voorwaarde-
scheppend bezig zijn, waren hem uit
het hart gegrepen. Ook de preventie
op het gebied van alcohol en drugs
sprak hem aan. Ten aanzien van de
normen en waarden vroeg het SGP-
raadslid zich af, of dit de grootste ge
mene deler was of een vast ijkpunt.
De jeugdraad moet volgens hem een
afspiegeling zijn van de hele gemeen
te Tholen. Van Eenennaam vindt het
geen taak van de overheid om kinder
opvang te stimuleren. De eerste ver
antwoordelijkheid ligt bij de ouders.
Bij het opvoedkundig adviesbureau
moet rekening gehouden worden met
de diversiteit van de bevolking, stelde
Van Eenennaam. „En de vraag is: hoe
word je opgevoed tot zelfstandigheid
en verantwoordelijkheid." Het SGP-
raadslid was evenmin als het CDA
voor de verhuur van kamers/woon
ruimte aan niet meerderjarige inwo
ners, zoals 16-17 jarigen. Hij had in
de nota de kerkelijke jeugd slechts in
de marge/zijlijn aangetroffen. „Niet
duidelijk herkenbaar in elk geval", al
dus Van Eenennaam.
Wethouder Velthuis zei heel blij te
zijn met de reacties van de fracties.
Zij gaf de complimenten op haar
beurt door aan ambtenaar Lies v.d.
Weele, die de jeugdnota had ge
schreven en herschreven en die de
commissievergadering ook bijwoon
de met het nieuwe sectorhoofd alge
meen bestuur en welzijn P.C.M. van
den Kieboom. Ten aanzien van de
jeugdraad zei de wethouder, dat een
deel van de jongeren van de panel
discussies over Tholen 2025, verder
is gegaan en ook in een jeugdraad
zitting wil nemen. „We slagen er re
delijk in om die groep een afspiege
ling te laten zijn van de gemeente
Tholen. Twaalf van de 36 jongeren
van de panels doen eraan mee en er
is een goede spreiding over jongens,
meisjes, woonplaatsen en scholen."
Op de vragen van mevr. Van Gorsel
over de weerbaarheidscursus ant
woordde Velthuis, dat een aparte
cursus komt voor jongens en voor
meisjes. „Kinderen moeten voor
zichzelf op leren komen en dan gaat
het om zowel fysieke als mentale
weerbaarheid. Pesten en mishande
ling komen hierbij ook aan de orde.
De cursussen worden voor de twee
oudste groepen van het basisonder
wijs (7 en 8) op alle scholen gege
ven.
De wethouder zei dat een compleet
overzicht van de activiteiten op in
ternet gezet wordt. In september
komt er ook nog een meer toeganke
lijke variant van de jeugdnota uit.
Ten aanzien van kinderopvang zei
Velthuis, dat de overheid een andere
rol krijgt. De financiering gebeurt ook
op een andere manier. Het opvoedbu-
reau gaat volgens haar uit van de wen
sen van de klant en is voor iedereen
toegankelijk. Het opvoedbureau krijgt
volgend jaar 11.550 euro van de ge
meente Tholen: 10.750 voor loonkos
ten en 800 euro voor huisvestingskos
ten. Ten opzichte van dit jaar is dat
een stijging van 15%. Dit is nodig om
naast het spreekuur in Sint-Maartens
dijk nog één uur per week beschik
baar te hebben voor lokale activitei
ten.
Het nieuwe kabinet wil over een aan
tal jaren de onroerende zaakbelasting
voor particulieren laten vervallen. De
wethouder zei, dat de gemeente daar
voor enige compensatie krijgt. „Maar
als de rijksvergoeding nu niet parallel
loopt?", vroeg Van Belzen. Velthuis
was er positief over omdat Tholen te
gen die tijd niet meer in de onderste
regionen van de ozb zal zitten.
Over de economisch zwakke gezin
nen was de wethouder al in gesprek
met sociale zaken. Zij dacht eraan om
geld rechtstreeks naar de kinderactivi
teiten te laten gaan in plaats van aan
de ouders te geven, waardoor het ge
vaar bestaat dat de euro's in het ge
zinsbudget verdwijnen.
Ten aanzien van de huisvesting van
jongeren zei Velthuis dat begeleid wo
nen de bedoeling van het college ook
is in plaats van volledig zelfstandig
wonen van 16-17-jarigen.
In de gemeentebegroting 2002 zitten
al een aantal posten, zoals 4000 euro
voor 1 school (50 uren) voor de weer
baarheidscursus. Voor jeugdparticipa-
tie wordt 3000 euro (20 uren) uitge
trokken, voor buurtnetwerken 6000
euro of 50 uren. En de goa-gelden
voor het gemeentelijk onderwij sach-
terstandsbeleid omvatten maar liefst
100 uren. Vanaf september krijgt de
jongerenwerker er 10 uren bij en dat
kost 10.000 euro. Totaal (zonder goa-
gelden) is dat 23.000 euro voor dit
jaar, maar de activiteiten hebben ook
financiële gevolgen voor 2003 en ver
der.
Volgend jaar kunnen op vier scholen
weerbaarheidscursussen worden ge
geven. Ook de uitbreiding van het
aantal uren van de leerplichtambte
naar voor 30.000 euro staat volgend
jaar op het programma.
De stichting jeugd- en jongeren
werk heeft voor 2003 een subsidie
van 110.417 euro van de gemeente
gevraagd, terwijl dit lopende jaar
69.314 euro werd bijgedragen. B.
en w. vinden dat op basis van het
door de nieuwe gemeenteraad aan
genomen beleidsprogramma Kleur
bekennen 30.000 euro extra nodig is
voor personeelsuitbreiding. Verder
2297 euro voor stijging van de sala
rissen en 701 euro wegens overige
kosten. Totaal komt de gemeentelij
ke bijdrage dan op 102.312 euro,
wat lager is dan de gevraagde
110.417 euro. Volgens het college
moet de stichting bezuinigen op
overige kosten omdat dit onderdeel
een forse verhoging liet zien.
SGP-raadslid M.J. Klippel maakte
bezwaren in de commissie welzijn
en onderwijs. Volgens wethouder
Velthuis waren de kosten hoger
door de aanschaf van een computer
en het organiseren van de cursus
Technika 10 voor meisjes. Aange
zien de coördinator al enige tijd ziek
is, heeft iemand anders de begroting
opgesteld en dat is gebeurd op basis
van niet-volledige gegevens. Zo is
bijvoorbeeld het kinderkamp verge
ten en dat moet uit andere fondsen
betaald worden, aldus de wethou
der.
Gehandicapte inwoners die op kos
ten van de gemeente een traplift in
hun woning krijgen, ontvangen die
voortaan in bruikleen. Tot nu toe
werd die eigendom van de woning
eigenaar, maar de gemeente wil het
milieu sparen en ook de kosten in
de hand houden. Bij bruikleen blij
ven de trapliften beschikbaar voor
hergebruik en dat kan voordeel op
leveren. De besparing is het grootst
wanneer gebruik gemaakt wordt
van één leverancier en zoveel moge
lijk trapstoelliften (andersoortige
liften blijven buiten beschouwing)
voor hergebruik door de gemeente
beschikbaar blijven. B. en w. heb
ben gekozen voor een trapstoellift
flexirail van Otto Ooms. De kwali
teit van de lift en de dienstverlening
zijn goed en de besparing het
hoogst in vergelijking met andere
fabrikanten. Bij bruikleen moet de
gemeente wel zorgen voor de verze
kering en het onderhoud van de
traplift, maar dan nog denkt het col
lege voordeel te hebben. De raads
commissie welzijn en onderwijs
stemde unaniem in met wijziging
van de verordening voorzieningen
gehandicapten gemeente Tholen.
Daarin wordt opgenomen, dat een
trapstoellift in natura wordt ver
strekt.
„Een goede zaak", zei PvdA-raads
lid M.A.H. den Haan. Hij vroeg
zich wel af, wat er gebeurt als er
wat kapot gaat en of de gemeente
onderhoudscontracten afsluit waar
door de gemeente niet voor verras
singen komt te staan. Wethouder
Velthuis antwoordde, dat schade-
meldingen via de gemeente lopen.
En de trapliften zijn ook om te bou
wen.
SGP-raadslid M.J. Klippel informeer
de, hoe de gemeente met bestaande
situaties omgaat. Mevr. Velthuis zei
dat oude liften eigendom blijven van
de bewoners.
Advertentie I.M.
Deze meisjes bij het jeugdhonk van Jong Vosmaer hebben duidelijk plezier in hun weerbaarheidsoefening.