Financiële situatie boven het petje gegroeid van de peuterspeelzalen Kinderopvang redt 't niet op eigen benen Aktie Smerdiek Zelfs SGP steunt jeugdbeleid na een aantal mitsen en maren Gat van 130.000 euro; ouderbijdrage niet tijdig verhoogd Cursussen fysieke en mentale weerbaarheid op basisscholen Trapliften gehandicapten voortaan alleen in bruikleen Donderdag 25 juli 2002 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 De acht peuterspeelzalen vragen voor 2003 een subsidie van 307.646 euro van de gemeente, maar b. en w. willen niet verder gaan dan 177.847 euro. Daarom dreigt een te kort van maar liefst 130.000 euro. „Een gigantisch be drag! Wat is er in vredesnaam gebeurd? Wat hebben de peuterspeelzalen op hun kop gezet?", zei CU-raadslid P. van Belzen in de commissie welzijn en onderwijs. Vol gens wethouder mevr.drs. M.A.E. Velthuis is de financië le situatie de peuterspeelzalen boven het petje gegroeid.' Extra startsubsidie Eén leidster Sprong te groot Enorm ver uit elkaar Fusie met Bergen op Zoom in de maak Tholense Boys Scheidingsmuur 50 mille Wethouder mevr.drs. M.A.E. Velthuis glunderde uitein delijk voluit, want zelfs de SGP steunde na eerdere af wijzingen tenslotte de nota jeugdbeleid, zij het met een aantal kanttekeningen. VIPCARDAKTIE Ontroerd Pesten Gezinsbudget Coördinator ziek Om een fusie van bedrijven, ge- dat welzijnsinstellingen op deze manier een reservering treffen. Een bittere pil voor de pas gefuseer de peuterspeelzalen en SPT-voorzit- ter O. Huiskamp probeerde via het spreekrecht de commissie welzijn en onderwijs te overtuigen van de goede bedoelingen van zijn bestuur om de leden op andere gedachten te brengen. Huiskamp wees op de grote rol die peuterspeelzalen kun nen spelen bij het opheffen van li chamelijke, sociaal-economische en intelligentie-achterstand, waardoor leerachterstand wordt voorkomen. Peuterspeelzalen hebben een aan deel in het gemeentelijk onderwijs- achterstandsbeleid. Dankzij de fusie en het aantrekken van een adminis tratieve kracht en coördinator is de SPT een volwaardige organisatie met een duidelijker boekhouding. Ook een betere overlegpartner en een gemakkelijker aanspreekpunt. „De fusie kent zo alleen maar voor delen", aldus Huiskamp, maar hij voegde er direct aan toe, dat dit al leen op de iets langere termijn pas geldt. „Op korte termijn hebben wij nog problemen die eerst opgelost moeten worden. Zo is de boekhou ding van alle acht zaaltjes nog niet opgeleverd door nalatigheid van het boekhoudbureau. En Arthur Ander sen was ook niet meer beschikbaar, zodat wij nog niet in staat zijn een waterdichte begroting 2003 voor te leggen", zo schetste de SPT-voorzit ter met een kwinkslag de sombere situatie. „Er is een verschil ontstaan tussen onze wensen en de berekeningen van b. en w. Bovendien is er verschil in werkelijke ouderbijdragen en be dragen die het college noemt. En dit verschil is ook niet zomaar weg te werken. Als nieuwe organisatie kun nen we de huidige tarieven niet zo maar verhogen. Ten tweede moeten de peuterspeelzalen toegankelijk blijven voor elke peuter. Kosten moeten geen belemmerende rol spe len. Dit vraagt dus de weg van de geleidelijkheid." Huiskamp hield de commissie voor, dat de peuterspeelzalen wettelijk ge bonden zijn aan terecht toegenomen salariseisen, aan ergonomieregels die opgelegd zijn door de arbo-dien- sten, aan verzekeringen van perso neel en materieel. Een groot pakket uitgaven dus waarin wij moeten voorzien, maar wij kunnen alleen nog niet alles overzien. Vandaar on ze vraag om onze subsidieaanvraag positief te beoordelen. Misschien kunt u een reservering vastleggen, meenten en instellingen erdoor te krijgen, wordt het argument van kostenbesparingen vaak gebruikt. Een samengaan werkt doelmatiger, want er kunnen arbeids- en materi aalkosten worden bespaard. De acht tot voor kort zelfstandige peu terspeelzalen hadden een samen werkingsverband in de vorm van de Sgakel, maar sinds 1 mei heb ben ze hun zelfstandigheid opgege ven en bestaat er maar één organi satie meer: stichting peuterspeel zalen Tholen (SPT). De gemeente stelde 44.421,13 euro beschikbaar voor de salarissen van een coördi nator en een administratieve kracht plus nog 8267,87 voor huisvesting en kantoorinrichting, totaal 52.689 euro. Wat is er nu echter gebeurd? „De ruimte die deze bijdragen biedt, is gebruikt om de stijgende salariskosten van de leidsters te dekken", concluderen b. en w. Het college komt aan totale perso neelskosten uit op 147.297 euro voor 1 leidster per peuterspeelzaal, de coördinator en de administratie ve kracht. De salarisadministratie vergt 3000 euro, de risico-inventa risatie van de acht gebouwen 9000 euro, bedrijfshulpverlening en eh- bo-opleiding van de leidsters 3700 euro en overige kosten 14.850 eu ro, dus totaal 177.847 euro. Het verschil in de gevraagde ge meentelijke bijdrage en de door het college voorgestelde subsidie wordt gedeeltelijk veroorzaakt door de personeelskosten. Het op gevoerde bedrag aan salariskosten voor de leidsters is herrekend op basis van de inschaling in de cao van de leidsters. Hiermee komt het salarisbedrag van de twee leidsters op 205.752 euro In de begroting is hiervoor 234.680 euro opgeno men. Volgens de verordening betaalt de gemeente de kosten van één leid ster en dus niet van twee. Die an dere leidster dient betaald te wor den van de ouderbijdrage. Deze bedraagt 74.031 euro, maar dat is lager dan de werkelijke kosten van één leidster, die veelal vijf halve dagen per week werkt. De kosten van de leidsters zijn daarmee ster ker gestegen dan de ouderbijdrage. B. en w. hebben evenmin de ge vraagde bedragen voor opleiding van leidsters, bijdrage aan de werkgeversorganisatie en afschrij ven gehonoreerd. Volgens het col lege zijn hiervoor andere oplossin gen. Ook is het niet gebruikelijk De fusie kent alleen maar voordelenzegt Oscar Huiskamp (links), hier bij de overdracht door zijn voorganger Han van 't Hof, maar alleen geldt dat pas op iets langere termijn. die wij dan mogen zien als extra startsubsidie indien blijkt dat wij die toch nodig hebben", aldus de SPT- voorzitter. VVD-commissielid mevr. M.K. van Gorsel-de Oude was positief. „De peuterspeelzalen zijn net gefuseerd en maken een nieuwe start, dus moe ten we ze armslag geven, zodat ze kans van slagen hebben." Ze wilde nog wel weten, hoe de peuterspeel zalen de ouderbijdrage vastgesteld hadden. „Die is historisch bepaald", zei Huiskamp. „De gemeente wil dat 1 leidster door de ouderbijdragen wordt gedekt, maar onze cliënten raad heeft dat afgewezen. Het be stuur wil de ouderbijdragen wel aan passen, maar dan hebben we betere cijfers nodig. Bovendien is de sprong te groot om in één keer het gat te nemen. De weg van de gelei delijkheid is nodig", aldus Huis kamp. De andere fracties waren veel kriti scher dan de VVD. Zo kon P. van Belzen zich niet voorstellen hoe dat er een verschil van 130.000 euro was ontstaan. „De gemeente heeft alleen de subsidieregeling toegepast. Voor de fusie moest men toch ook al 1 leidster zelf betalen. Dat er na de fusie moeilijkheden zijn gerezen, dat kan ik me indenken, maar niet dat er zo'n gigantisch bedrag tussen de be rekeningen van het college en de SPT zit", aldus het CU-raadslid. PvdA-raadslid mevr. E.M. van der Wal-Vermeulen en ABT-commissie- lid mevr. J. Deurloo-Bolier waren het daarmee eens. „Er is meer duide lijkheid nodig." MJ. Klippel vroeg zich af, waarom de ouderbijdrage niet evenredig ver hoogd is met de salarisstijging van de leidsters. „En hoeveel geld van het gemeentelijk onderwijsachters- tandsbeleid gaat er ook niet naar de peuterspeelzalen?", aldus het SGP- raadslid. Mevr. Van Gorsel schrok na haar eerste bijdrage kennelijk van de re acties van haar collega's. Ze infor meerde daarom of er in het SPT-be- stuur wel financiële deskundigheid aanwezig is. Wethouder Velthuis antwoordde, dat er in het SPT-bestuur zeker deskun dige mensen zitten. „Ze hebben dit werk naar eer en geweten gedaan, maar met zoveel wet- en regelgeving is de financiële situatie hen boven het petje gegroeid. Het verschil met onze berekeningen is inderdaad aan zienlijk. We liggen enorm ver uit el kaar. Veelal gaat het om nieuwe mensen die geen inzicht hebben in de cijfers uit de afgelopen periode. Dat maakt het heel lastig." De wethouder zei dat de ouderbij drage niet meegegroeid was met de salarisverhoging van de leidsters. „Bovendien zijn wij van 16 peuters per groep uitgegaan en het SPT-be- stuur van 15. De peuterspeelzalen innen 10 maanden een ouderbijdra ge, maar de peuters gaan 10,5 maand naar de speelzaal." Velthuis drong er bij de commissie op aan om voorlopig akkoord te gaan met de 177.847 euro en gelegenheid te ge ven om meer informatie te verstrek ken over de begroting 2003. „Want de peuterspeelzalen zullen die ruim te toch nodig hebben", zei de wet houder. „Het schip heeft ruimte nodig om een bocht te maken, maar we streven ernaar om met 180.000 euro uit te komen. We zijn echter op iets gestuit dat nu nog onoverzichtelijk is", liet Huiskamp weten. Volgens Van Bel zen was het niet zomaar een schip, maar een tanker die de hele Noord zee nodig heeft om een bocht te ma ken. „Ruimschoots voor de begro tingsbehandeling moeten we meer informatie hebben", aldus het CU- raadslid en daar was de commissie het mee eens. Klippel benadrukte, dat er nog eens goed naar de ouder bijdrage gekeken moet worden. „Het SPT-bestuur is verantwoorde lijk. Men kan zich niet achter de cliëntenraad verschuilen", zei het SGP-raadslid. De stichting Kinderopvang Tholen kan niet zelfstandig blijven bestaan. Ondanks de enorme geldstromen uit Den Haag blijkt de stichting op ei gen benen niet te kunnen overleven. Twee jaar geleden greep de gemeen-: te in met de inzet van een accountant en drie wijze mannen (Meloen, Versluys en Westerveld), maar de kinderopvang in het gebouw van de voormalige lhno-school de Oesterschelp redt het niet. Het bestuur werkt al samen en de directeur van Bergen op Zoom neemt waar in Tholen. Nu is de stichting voornemens een fusie tot stand te brengen. PvdA-raadslid mevr. E.M. van der een capaciteit van 145,9 terwijl de Wal-Vermeulen toonde zich er in de commissie welzijn en onderwijs niet enthousiast over. „Houden we nog wel zeggenschap over de kin deropvang Tholen?", vroeg ze zich bezorgd af. Volgens b. en w. zal bij de fusie uit gangspunt zijn, dat de kinderopvang Tholen zijn eigen identiteit blijft be houden. Financieel is het echter noodzakelijk, want er is opnieuw een tegenvaller. De stichting blijkt namelijk vennootschapsplichtig te zijn over de ontvangen stimule ringsgelden van totaal 237.000 eu ro. Daarom moet rekening gehou den worden met afdracht van 35% aan het ministerie van financiën. De commissie stemde overigens unaniem in met het beschikbaar stellen van 176.881 euro voor uit breiding kinderopvang en buiten schoolse opvang van de stichting Kinderopvang Tholen. Ook de ChristenUnie en de SGP gingen hiermee akkoord. „Het gaat puur om een technisch gegeven", zei P. van Belzen. „Er is hier sprake van het doorsluizen van overheidsgel den", merkte H.W. van Eenennaam op. Voor het stimuleren van de buiten schoolse opvang van kinderen van wie de vader en moeder allebei wer ken, geeft het rijk vanaf 1996 al subsidie. Per 1 januari 2003 zou dat veranderen omdat de wet basisvoor ziening kinderopvang in werking zou treden, maar dat is een jaar uit gesteld. Daarom loopt de stimule ringsregeling nog een jaar door. Het rijk betaalt Tholen voor 113,1 kindplaatsen, maar de gemeente sluist dat geld pas door als Kinder opvang Tholen de capaciteit ook werkelijk benut. De gemeente moet namelijk de subsidie teruggeven wanneer dat niet het geval is en daarom nemen b. en w. het zekere voor het onzekere. In de Oesterschelp zijn er 48 dag opvangplaatsen en in de kantine van voetbalvereniging Tholense Boys 40 buitenschoolse opvang plaatsen. Daarnaast zijn er nog vier Puk en Muk-huizen met elk 6 kind plaatsen en 10 gastouders. Elke ca tegorie heeft een wegingsfactor. Zo weegt een dagopvangplaats zwaar der dan een gastouderkoppeling. De gemeente komt daarmee aan nulmeting 48,62 was, zodat er sti muleringsgelden betaald kunnen worden voor 97,28 kindplaatsen. Per kindplaats wordt een uitkering ontvangen van 5776,17 euro. In clusief een bonus dient er volgens b. en w. 567.387,47 euro betaald te worden, waarvan al 330.333,39 is uitgekeerd, zodat er nog 237.054,08 bij moet komen. De stichting gaat deze gelden ge bruiken voor onder meer investe ring in de huisvesting van de bui tenschoolse opvang, die onder gebracht is bij de kantine van Tho lense Boys aan de Zoekweg. Daar is 50.000 euro geïnvesteerd in een scheidingswand. Verder is een on derhoudsplan gemaakt voor het hoofdgebouw in de Oesterschelp aan de Koningin Julianastraat, waarvoor tussen de 50 en 100.000 euro nodig is. Ook dient er een ver dere investering gedaan te worden in nog betere kwaliteit van de kin deropvang. Het pedagogisch beleid wordt tegen het licht gehouden. Mogelijk wordt er een kwaliteits medewerker aangetrokken. De stichting had in de begroting 2002 een tekort geraamd van 60.118,99 euro. B. en w. hadden dit bedrag al uit de stimuleringsrege ling vrijgemaakt. Die begroting was al in het voorjaar van 2001 ge maakt, maar het college constateert dat gedurende dat jaar hard gewerkt is om de begioting alsnog sluitend te krijgen. De stichting nam diverse maatregelen om de kosten te beper ken en de groepen anders in te de len. Daardoor hoefde de ruim zestig mille niet aangesproken te worden. Die kunnen nu alsnog ingezet wor den voor de stimuleringsregeling, zodat het oorspronkelijke bedrag van dik 327 mille met die ruim ze stig mille vermindert. Kinderop vang krijgt dat geld echter toch. De stimuleringsgelden hebben be trekking op 113,1 uit te breiden kindplaatsen, waarvan er 97,28 ge realiseerd zijn. De resterende 15,82 plaatsen moeten voor 1 ja nuari 2004 gerealiseerd zijn. De stichting is van plan de komende anderhalf jaar de Puk en Muk-hui- zen verder uit te breiden, waardoor ook die 15,82 kindplaatsen er bij komen. Zo komt er in Oud-Vosse- meer één bij. In de raadscommissie welzijn en on derwijs hielp CU-raadslid P. van Bel zen de wethouder om de SGP over de streep te trekken. Ondanks de vele po sitieve punten die H.W. van Eenen naam in de nota jeugdbeleid had aan getroffen, signaleerde hij op het gebied van de identiteit, normen en waarden toch duidelijke minpunten. „Dan wijkt de SGP af van het beleids programma Kleur bekennen dat de gemeenteraad heeft vastgesteld", constateerde Van Belzen. Volgens Van Eenennaam vielen de bezwaren ech ter onder de punten die de SGP altijd bij de begrotingsbehandeling over legt, zoals de principiële punten van zondagsport, kermis, e.d. Uiteindelijk gaf hij zich echter toch gewonnen. „Wij gaan in zijn totaliteit met de nota jeugdbeleid mee, maar met de kantte keningen die we geplaatst hebben." De raadscommissie was heel positief over de nota. De wethouder werd be dolven onder de complimenten. „Er valt weinig tegenin te brengen", zei mevr. E.M. van der Wal-Vermeulen. „Met veel plezier en bewondering hebben wij de jeugdnota gelezen en het geweldig enthousiasme geproefd waarmee het stuk opgesteld is", aldus het PvdA-raadslid. ABT-commissielid mevr. J. Deurloo- Bolier pleitte ervoor om zo spoedig mogelijk een jeugdraad op te richten om het contact met de jeugd te blijven onderhouden. Mevr. M.K. van Gorsel-de Oude vond de plannen voor de jeugd ook prach tig, maar ze benadrukte het stimuleren van zelfwerkzaamheid en verant woordelijkheid. De jeugdraad zou wat haar betreft een aantal zaken kun nen bepalen en in elk geval de rich- Advertentie 1.1 ting moeten aangeven. Het VVD- commissielid was benieuwd naar de weerbaarheidscursussen en de prijs daarvan. Mevr. J.W. Verstrate-Stols zei ont roerd te zijn door het enthousiasme dat uit de nota naar voren kwam. „Ik ben heel trots op de jeugd en ik hoop dat deze nota een stimulans is om de fakkel straks weer aan anderen door te geven", aldus het D66-commissielid. Van Belzen had lang gewacht op de gegevens over de jeugd. „Uit de infor matie blijkt, dat de jeugd veel reeëler heeft gereageerd dan we soms den ken. Aangezien interesses en moge lijkheden kunnen veranderen, dienen we de nota bij te stellen om steeds bij de tijd te blijven." Het CU-raadslid zei, dat voor de financiering van alle jeugdactiviteiten veel gebaseerd was op verhoging van de onroerende zaakbelasting. Hij vroeg zich af, of die verhoging nog doorgaat. Buurt- netwerken vond Van Belzen te hoog gegrepen. Mevr. R. Ligtendag-Quist stemde van harte in met de nota jeugdbeleid. Ze vroeg zich wel af hoe breed de kerke lijke jeugdverenigingen erbij betrok ken waren. Het CDA-raadslid pleitte ook voor extra aandacht voor minder draagkrachtingen. „Want die willen ook meedoen aan allerlei activiteiten en dat kan wel eens grote tegenstellin gen scheppen." Mevr. Ligtendag uitte bedenkingen tegen de verhuur van huizen/kamers aan jongeren van 16 tot 18 jaar. Zij vond dat niet verstan dig in het kader van de schuldenpro blematiek. Begeleid wonen, is vol gens het CDA-raadslid een betere methode. Ze onderstreepte verder het belang van klasse-assistenten. Van Eenennaam bracht naar voren, dat uit de jeugdnota een gedegen ken nis en expertise bij de opstellers tot ui ting kwam. Zinnen als evenwichtig opgroeien op Tholen en voorwaarde- scheppend bezig zijn, waren hem uit het hart gegrepen. Ook de preventie op het gebied van alcohol en drugs sprak hem aan. Ten aanzien van de normen en waarden vroeg het SGP- raadslid zich af, of dit de grootste ge mene deler was of een vast ijkpunt. De jeugdraad moet volgens hem een afspiegeling zijn van de hele gemeen te Tholen. Van Eenennaam vindt het geen taak van de overheid om kinder opvang te stimuleren. De eerste ver antwoordelijkheid ligt bij de ouders. Bij het opvoedkundig adviesbureau moet rekening gehouden worden met de diversiteit van de bevolking, stelde Van Eenennaam. „En de vraag is: hoe word je opgevoed tot zelfstandigheid en verantwoordelijkheid." Het SGP- raadslid was evenmin als het CDA voor de verhuur van kamers/woon ruimte aan niet meerderjarige inwo ners, zoals 16-17 jarigen. Hij had in de nota de kerkelijke jeugd slechts in de marge/zijlijn aangetroffen. „Niet duidelijk herkenbaar in elk geval", al dus Van Eenennaam. Wethouder Velthuis zei heel blij te zijn met de reacties van de fracties. Zij gaf de complimenten op haar beurt door aan ambtenaar Lies v.d. Weele, die de jeugdnota had ge schreven en herschreven en die de commissievergadering ook bijwoon de met het nieuwe sectorhoofd alge meen bestuur en welzijn P.C.M. van den Kieboom. Ten aanzien van de jeugdraad zei de wethouder, dat een deel van de jongeren van de panel discussies over Tholen 2025, verder is gegaan en ook in een jeugdraad zitting wil nemen. „We slagen er re delijk in om die groep een afspiege ling te laten zijn van de gemeente Tholen. Twaalf van de 36 jongeren van de panels doen eraan mee en er is een goede spreiding over jongens, meisjes, woonplaatsen en scholen." Op de vragen van mevr. Van Gorsel over de weerbaarheidscursus ant woordde Velthuis, dat een aparte cursus komt voor jongens en voor meisjes. „Kinderen moeten voor zichzelf op leren komen en dan gaat het om zowel fysieke als mentale weerbaarheid. Pesten en mishande ling komen hierbij ook aan de orde. De cursussen worden voor de twee oudste groepen van het basisonder wijs (7 en 8) op alle scholen gege ven. De wethouder zei dat een compleet overzicht van de activiteiten op in ternet gezet wordt. In september komt er ook nog een meer toeganke lijke variant van de jeugdnota uit. Ten aanzien van kinderopvang zei Velthuis, dat de overheid een andere rol krijgt. De financiering gebeurt ook op een andere manier. Het opvoedbu- reau gaat volgens haar uit van de wen sen van de klant en is voor iedereen toegankelijk. Het opvoedbureau krijgt volgend jaar 11.550 euro van de ge meente Tholen: 10.750 voor loonkos ten en 800 euro voor huisvestingskos ten. Ten opzichte van dit jaar is dat een stijging van 15%. Dit is nodig om naast het spreekuur in Sint-Maartens dijk nog één uur per week beschik baar te hebben voor lokale activitei ten. Het nieuwe kabinet wil over een aan tal jaren de onroerende zaakbelasting voor particulieren laten vervallen. De wethouder zei, dat de gemeente daar voor enige compensatie krijgt. „Maar als de rijksvergoeding nu niet parallel loopt?", vroeg Van Belzen. Velthuis was er positief over omdat Tholen te gen die tijd niet meer in de onderste regionen van de ozb zal zitten. Over de economisch zwakke gezin nen was de wethouder al in gesprek met sociale zaken. Zij dacht eraan om geld rechtstreeks naar de kinderactivi teiten te laten gaan in plaats van aan de ouders te geven, waardoor het ge vaar bestaat dat de euro's in het ge zinsbudget verdwijnen. Ten aanzien van de huisvesting van jongeren zei Velthuis dat begeleid wo nen de bedoeling van het college ook is in plaats van volledig zelfstandig wonen van 16-17-jarigen. In de gemeentebegroting 2002 zitten al een aantal posten, zoals 4000 euro voor 1 school (50 uren) voor de weer baarheidscursus. Voor jeugdparticipa- tie wordt 3000 euro (20 uren) uitge trokken, voor buurtnetwerken 6000 euro of 50 uren. En de goa-gelden voor het gemeentelijk onderwij sach- terstandsbeleid omvatten maar liefst 100 uren. Vanaf september krijgt de jongerenwerker er 10 uren bij en dat kost 10.000 euro. Totaal (zonder goa- gelden) is dat 23.000 euro voor dit jaar, maar de activiteiten hebben ook financiële gevolgen voor 2003 en ver der. Volgend jaar kunnen op vier scholen weerbaarheidscursussen worden ge geven. Ook de uitbreiding van het aantal uren van de leerplichtambte naar voor 30.000 euro staat volgend jaar op het programma. De stichting jeugd- en jongeren werk heeft voor 2003 een subsidie van 110.417 euro van de gemeente gevraagd, terwijl dit lopende jaar 69.314 euro werd bijgedragen. B. en w. vinden dat op basis van het door de nieuwe gemeenteraad aan genomen beleidsprogramma Kleur bekennen 30.000 euro extra nodig is voor personeelsuitbreiding. Verder 2297 euro voor stijging van de sala rissen en 701 euro wegens overige kosten. Totaal komt de gemeentelij ke bijdrage dan op 102.312 euro, wat lager is dan de gevraagde 110.417 euro. Volgens het college moet de stichting bezuinigen op overige kosten omdat dit onderdeel een forse verhoging liet zien. SGP-raadslid M.J. Klippel maakte bezwaren in de commissie welzijn en onderwijs. Volgens wethouder Velthuis waren de kosten hoger door de aanschaf van een computer en het organiseren van de cursus Technika 10 voor meisjes. Aange zien de coördinator al enige tijd ziek is, heeft iemand anders de begroting opgesteld en dat is gebeurd op basis van niet-volledige gegevens. Zo is bijvoorbeeld het kinderkamp verge ten en dat moet uit andere fondsen betaald worden, aldus de wethou der. Gehandicapte inwoners die op kos ten van de gemeente een traplift in hun woning krijgen, ontvangen die voortaan in bruikleen. Tot nu toe werd die eigendom van de woning eigenaar, maar de gemeente wil het milieu sparen en ook de kosten in de hand houden. Bij bruikleen blij ven de trapliften beschikbaar voor hergebruik en dat kan voordeel op leveren. De besparing is het grootst wanneer gebruik gemaakt wordt van één leverancier en zoveel moge lijk trapstoelliften (andersoortige liften blijven buiten beschouwing) voor hergebruik door de gemeente beschikbaar blijven. B. en w. heb ben gekozen voor een trapstoellift flexirail van Otto Ooms. De kwali teit van de lift en de dienstverlening zijn goed en de besparing het hoogst in vergelijking met andere fabrikanten. Bij bruikleen moet de gemeente wel zorgen voor de verze kering en het onderhoud van de traplift, maar dan nog denkt het col lege voordeel te hebben. De raads commissie welzijn en onderwijs stemde unaniem in met wijziging van de verordening voorzieningen gehandicapten gemeente Tholen. Daarin wordt opgenomen, dat een trapstoellift in natura wordt ver strekt. „Een goede zaak", zei PvdA-raads lid M.A.H. den Haan. Hij vroeg zich wel af, wat er gebeurt als er wat kapot gaat en of de gemeente onderhoudscontracten afsluit waar door de gemeente niet voor verras singen komt te staan. Wethouder Velthuis antwoordde, dat schade- meldingen via de gemeente lopen. En de trapliften zijn ook om te bou wen. SGP-raadslid M.J. Klippel informeer de, hoe de gemeente met bestaande situaties omgaat. Mevr. Velthuis zei dat oude liften eigendom blijven van de bewoners. Advertentie I.M. Deze meisjes bij het jeugdhonk van Jong Vosmaer hebben duidelijk plezier in hun weerbaarheidsoefening.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 7