Zoet water voor 15 tot 25 euro per hectare Bibliobussen zijn erg flexibel en rijden in heel Europa Piketdienst verdwijnt bij ambulancedienst Verburgh u. Autobedrijf Bal voegt met Labo autoschadetak aan activiteiten toe Doré 16 cent bij aanvoeren boven 500 ton Binnenkort proefin Scherpenisse en Stavenisse Tholen in bedrijf Donderdag 11 juli 2002 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Driehoek Tholen, Poortvliet, Vossemeer Rode Kruis Autobedrijf Bal in Tholen heeft Autoschade Labo over genomen. De 64-jarige Henk van der Laan heeft per 1 juli zijn onderneming overgedragen. „In de elf jaar dat we buren zijn aan de Voltstraat hebben we een leuke re latie opgebouwd", vertelt Kees Bal. „De schadeauto's brachten we gedeeltelijk bij Labo, maar dit jaar kwam de overname aan de orde en dat raakte in een stroomver snelling." Nieuwe spuitcabine Sterke kant Trots op entree De Zeeuwse bibliotheek gaat in september een proef be ginnen met bibliobussen in Scherpenisse en Stavenisse, ter vervanging van de bestaande uitleenposten. Carrosse- riebedrijf Elenbaas uit Poortvliet leverde maandag de zestiende nieuwe bibliobus af, sinds in 1989 de eerste werd gebouwd voor de Zeeuwse bibliotheek. Directeur Hans Elenbaas is een kenner op dit terrein. „In eerste in stantie denkt men dat een bibliobus een minder luxe voorziening is, maar in de praktijk valt dat alles mee." Vertrouwen Spatlappen Chris Koopman actiefin cliëntenraad Iedereen die vervoerd wordt met een ambulance van de dienst Boven de Westerschelde krijgt voortaan een fol der. Het is onderdeel van de belangenbehartiging die de cliëntenraad nastreeft. De raad is onlangs officieel geïn stalleerd en Tholen wordt erin vertegenwoordigd door Chris Koopman uit Sint-Maartensdijk. „Het gaat mij om de belangen van de mensen. Zij moeten goed geholpen worden", zegt hij over zijn functie. CU ongerust specialisten in - Computersnetwerken, systemen op maat. - Hi-end audio, speciale luisterruimte). - Beeld en geluidsystemen door heel uw huis. - Eigen technische dienst en service afdeling. Waterschap Zeeuwse Eilanden treft voorbereidingen om akkerbouwers en fruittelers in de driehoek Tholen/Poortvliet/Oud-Vossemeer vanaf het voorjaar van 2003 te voorzien van zoet water uit het Schelde-Rijn- kanaal. Van de direct aan de hoofdwaterlopen grenzende boeren heb ben zich er 28 (74%) aangemeld. Qua hectares komt het percentage ho ger uit: 80% of 609 van de 768 ha. De resterende 20% of 159 ha is de grond van 7 boeren. Zij moeten echter verplicht meebetalen als het wa terschap een positief besluit neemt. Van de verder van de hoofdwaterlo pen gelegen grondgebruikers hebben zich er 10 met 268 ha aangemeld voor zoet water. De eigenaren van de overige 1000 ha. hebben nog niet gereageerd. Hoe meer boeren er in deze zogenaamde tweede zone mee doen, hoe voordeliger het wordt. Hier geldt geen verplichting. De wens voor zoet water vloeit voort Voor boeren in de tweede zone moe- uit het landbouwontwikkelingsplan. Landbouworganisatie ZLTO heeft via twee informatiebijeenkomsten en vooral door persoonlijke benade ring geprobeerd om zoveel mogelijk draagvlak te scheppen. Vele grond gebruikers en eigenaren hebben in middels positief gereageerd en hun percelen schriftelijk aangemeld. De ze overwegend positieve houding heeft het waterschap ertoe gebracht om een voorstel uit te werken. De grondeigenaren moeten tussen de 15 en 25 euro per ha betalen voor per celen die binnen 500 meter van de zoete hoofdwaterlopen liggen. Voor verder gelegen percelen, de zoge naamde tweede zone, geldt een ge reduceerd tarief van 65%. In de eer ste zone moet iedereen verplicht meebetalen. Maar ruim 80% heeft zich al schriftelijk aangemeld, zodat een kleine 20% zich zal moeten schikken. In de tweede zone kan men vrijwillig meedoen voor mini maal 5 jaar. Tot 1 november kan men zich hiervoor nog aanmelden. ten soms extra (buis-)leidingen, een extra opmaling of een nieuwe duiker worden aangelegd. Ook moet ieder een een vergunning van het water schap hebben, maar binnen het plan gebied hoeft daarvoor niet het gebruikelijke tarief van 100 euro be taald te worden. Het dagelijks bestuur van het water schap zal 4 september het definitieve tarief vaststellen. Gedurende vier weken kunnen belanghebbenden daarop reageren, waarna het dage lijks bestuur 30 oktober opnieuw aan zet is. De algemene vergadering neemt dan tenslotte op 18 november de beslissing of het zoet water op Tholen er wel of niet komt. Het plan omvat het doorspoelen van enkele hoofdwaterlopen tussen de inlaatpunten bij Oud Kijkuit en het gemaal Drie Grote Polders en de uit slaande poldergemalen de Eendracht bij Tholen en gemaal de Loohoek bij Poortvliet. Er wordt een chloridege halte nagestreefd van maximaal 700 mg. De rooimachines draaien op volle toeren. Gisteren werden maar liefst 555 ton aardappelen aangevoerd op de veilingen in Sint-Annaland en Scherpenisse. Ten opzichte van vori ge week dinsdag was dat een ruime verdubbeling. De prijs is daardoor 1/5 gedaald. Een kilo Doré's brengt nu 16 cent op tegenover vorige week nog 20. Andere rassen moesten veel veel inleveren. Zo daalde de Eigenheimer van 56 naar 37 cent en de Bildtstar van 45 naar 33. Krielaardappelen haalden een week geleden nog 1,19 en gisteren maar 85 eurocent meer. Ter vergelijking het prijsverloop vorig jaar van 2 tot 24 juli. Doré liep toen uiteen van 0,45 tot 1,00 en Fries- lander van 41 tot 74 cent. Voor Eigen heimer werd 55 tot 85 cent betaald en voor Bildtstar 0,55 tot 1,05. Woensdag 10 juli: Doré 11-16, Pre mière 12-14, Gloria 12, Frieslander 10-13, Nicola 12-16, Eigenheimer 31-37, Bildtstar 32-33, bonken 13-15, drielingen 5-11, kriel 37-85, aanvoer 555 ton. Dinsdag 9 juli: Doré 12-16, Première 14, Gloria 9-12, Frieslander 10-14, Nicola 16, Donald 10, Eigenheimer 36-38, Bildtstar 25-35, bonken 15-17, drielingen 9-11, kriel 39-95, aanvoer 525 ton. De collecte voor het Nederlandse Rode Kruis heeft het volgende op gebracht: Tholen 1780,07 euro; Poortvliet 493,25 euro; Scherpenis se 470,64 euro; Sint-Maartensdijk 542,65 euro; Stavenisse 444,41 eu ro; Sint-Annaland 691,24 euro; Oud-Vossemeer (voorlopig) 175 eu ro en Sint-Philipsland 806,59 euro. Net voor de collecteweek kregen de leden/donateurs een acceptgirokaart in de bus. Tot nu toe is daardoor on geveer 1500 euro bijgeschreven op rekeningnummer 35.38.00.783 van het Thoolse Rode Kruis. De brade rie in Sint-Philipsland leverde de af deling 650 euro op. Om de doelstellingen van het Rode Kruis te verwezenlijken, blijft geld nodig. Met wat is ontvangen, wordt in ieder geval een bijdrage geleverd. Bijvoorbeeld voor nieuwe rolstoe len op het vakantieschip J. Henry Dunant. Het Thoolse Rode Kruis zegt alle vrijwilligers en schenkers dank voor hun bijdragen. Bodemonderzoek. Door een fusie van drie stichtingen in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg is per 1 juli de stichting BSB Zuid opgericht die bedrijven begeleidt die nader bodemonderzoek en eventuele bo demsanering moeten uitvoeren. Philipsland met zijn autoschade- bedrijf begon en dat later in Tho len voortzette, was al geruime tijd met de verkoop van zijn bedrijf bezig. In eerste instantie ook met Bal, maar toen bleek Labo-mede- werker Chris Huijzer belangstel ling te hebben. Die poging strand de echter en toen kwam opnieuw Bal in aanmerking. „Voor de jon gens is de overname een gezonde zaak", zegt Van der Laan. „Bal is een goed draaiend bedrijf. En ik kan nu lekker van mijn pensioen genieten." Bal is er blij mee. Hij ziet het als een versterking en verbreding van zijn mogelijkheden. „Autoschade herstellen was een activiteit die we nog niet in huis hadden. We moesten altijd bij een ander op vi site, waarbij Van Gils in Steenber gen onze huisreparateur was. Als je echter zo dichtbij de kans krijgt, moetje dat met beide handen aan grijpen." Bal, die in het autobedrijf tien per soneelsleden telt, heeft alle vijf medewerkers (vier man in de werkplaats en een administratieve kracht) van Labo overgenomen. Bij het pand en terrein horen ook de Avia benzinepompen en het verhuurde gedeelte aan installatie bedrijf KSZ Tholen b.v. van Emiel Streng, die er kantoren en maga zijnruimte heeft. De showroom van Labo zal ingericht worden met exclusieve auto's en/of boten. Het Avia tankstation wordt opgefrist en vernieuwd, zodat er ook bank passen gebruikt kunnen worden. Van der Laan, die in 1981 in Sint- Hp Ki Hl irrth V frqqt in cpntpmhpr nrnpf Kp. nrnvinrip fiplHerlan Van der Laan heeft de laatste twee jaar nog flink geïnvesteerd in zijn bedrijf: er kwam een nieuwe spuitcabine, compressor, meng machine en bruggen. „Qua appa ratuur voldoet het aan alle eisen." Kees Bal wil Labo als een ge scheiden onderneming laten voort bestaan, waar zoon Marco de scepter zwaait. „We willen de be staande klanten graag houden en er nieuwe zien bij te krijgen. Daarnaast proberen we gezamen lijke voordelen te benutten. Zo deed ons autobedrijf herstel van ruitschade tot nu toe zelf, maar dat kan Labo voortaan gaan doen." Werk voor het autoschadebedrijf is er voldoende, ook al worden steeds meer metalen onderdelen vervangen door kunststof delen. „Er worden nog steeds veel deu ken gereden en gordelspanners, airbags en de elektronica maken schadeherstel extra duur. En spuit werk komt er natuurlijk al gauw bij." Met de overname van Labo heeft Bal praktisch alles in huis. „We zijn dealer van Renault, een merk dat het bijzonder goed doet. Daar van hebben we ook alle technische kennis in huis. Verder leveren we een complete lijn met geluidsap paratuur, we doen onderhoud, voeren reparaties uit, hebben twee tankstations (ook bij ons Shell sta tion kon je al dag en nacht tanken) met een wasstraat, en een winkel die steeds beter gaat draaien. Vooral frisdranken, rookwaren en snoep doen het goed. Gezien de bereikbaarheid van de stadskern gaat men sneller bij ons om een pakje sigaretten." Kees Bal is niet bang voor het vrijgeven van de autodistributie in het najaar als gevolg van Europese regelgeving. „Dealers zullen sterk blijven staan. Ten eerste hebben we een naam opgebouwd in kwali teit van occasions, mede dankzij de Renault-garantie. Mensen moe ten zo weinig mogelijk tramme lant hebben met hun auto. En onze sterke kant is, dat we niet alleen nieuwe en tweedehands auto's kunnen leveren, maar ook techni sche problemen kunnen oplos sen." Vlak rond de overname werd be kend dat de gemeente plan Noord drastisch op de schop wil nemen. Autobedrijf Bal en autoschade La bo zitten allebei op een plaats waar ook in de nieuwe situatie au tobedrijven mogelijk blijven. „Ik heb dan ook geglunderd toen ik kennis nam van de voorstellen", zegt Kees Bal. „Het is een leuk en goed plan. Met onze recente ver nieuwing van de showroom - en eerder deed overbuurman Zandijk dat ook al - hebben we al een aan zet gegeven voor verbetering van Noord. Bij de discussie over de opzet hoorde je wel klagen over de slechte situatie, maar dat slaat dan voornamelijk op de Edison- weg. Want de entree van Tholen is netjes met onze showroom en die van Zandijk. En 's avonds is alles schitterend verlicht. We zijn er trots op", aldus Kees Bal. ber met deze inzending een goede De bibliobus die maandag aan de gemeente Haarlemmermeer is afge leverd, is zelfs super de luxe met een invalidenlift, een toilet, een koelkast, magnetron en wasbakje, alsmede twee laptops waarmee men de boe kencollectie kan raadplegen. „Deze bibliobus heeft echt alles. Het is een bijzonder fraai geheel geworden. Airco zit er ook in en om te voorko men dat de bus wiebelt, zijn er hy draulische stempels. Het chassis is voorzien van een meesturende as, zodat de bus goed te manoeuvreren is in kleine dorpen. Voor ons als car rosseriebouwer was deze opdracht van de gemeente Haarlemmermeer een heel bijzonder object. Er lag een uitgebreid pakket aan wensen en er is zelfs een interieurarchitect bij de inrichting betrokken geweest. Verder ook een arbotechnisch adviseur, zo dat de maatvoering zo ideaal moge lijk is voor de medewerkers. Dat de technische onderdelen goed zijn, is gewoon een vanzelfsprekendheid. Je moet van alles topkwaliteit hebben. En dan gaat het uiteindelijk om de afwerking en de uitstraling." Elenbaas denkt volgend jaar septem- gooi te kunnen doen naar de titel beste bibliobus, die eens in de twee jaar wordt georganiseerd. „Dat is een presentatie waar zo'n 25 tot 30 bussen uit binnen- en buitenland bij elkaar staan. De hele branche komt daar op af, inclusief de 35 biblio theekorganisaties in ons land die ge bruik maken van bussen. Op het platteland van Engeland, in Scandi navië en in Italië worden ook veel bibliobussen gebruikt voor het uitle nen van boeken. Qua voorziening is dat zeker geen achteruitgang ten op zichte van de uitleenposten. Je moet wel wennen aan de vaste tijdstippen, maar het product komt dichter bij de mensen. Een bibliobus kan naar een verzorgingscentrum komen of naar een school. De inzet is heel flexi bel." De capaciteit van een bibliobus is circa 3500 banden, maar zo'n 10.000 boeken zitten er totaal in de collectie. Die kan men via de schootcomputers raadplegen en be stellen, zodat de bus die de volgende keer kan meebrengen. „Zo flexibel is men in feite en dat is natuurlijk een voordeel. Een bibliobus is ge woon een andere invulling van de bibliotheekvoorziening met zijn ei gen voor- en nadelen, zoals uitleen posten e.d. die ook hebben. Drem pelvrees hoeft men absoluut niet te hebben. Qua voorzieningenniveau is een bibliobus zeker geen achteruit gang." Elenbaas heeft Probiblio als klant, de gefuseerde bibliotheken van de pro vincies Noord- en Zuid-Holland, de provincie Gelderland, Zeeland en ver schillende gemeenten. „Sinds we in 1989 de eerste bus voor de Zeeuwse bibliotheek hebben gebouwd - inmid dels zijn dat er al vier - hebben we het vertrouwen gekregen van vele andere besturen. We zijn dermate succesvol in deze sector, dat we inmiddels al zestien nieuwe bibliobussen gebouwd hebben. Daarnaast hebben we diverse grote renovaties uitgevoerd. In de va kantie krijgen we van Probiblio drie opleggers om schades te repareren en kleine verbouwingen uit te voeren. Dit is echt structureel onderhoud. Er moeten ook nieuwe, zware tractiebat- terijen in. In 2003 maken we kans op de opdracht voor de bouw van een nieuwe bibliobus voor Gelderland." Die voor Haarlemmermeer is een he le grote oplegger van 12,5 meter. Het chassis werd in Duitsland gemaakt, zoals Elenbaas nog diverse toeleve ranciers heeft. Specialisten op hun gebied. Zo legde Bouman-Potter uit Poortvliet de vloerbedekking in de bibliobus en Allplast uit Tholen zorg de voor de kunststof bakjes. Een complete bibliobus zoals nu voor Haarlemmermeer kost zo'n 250.000 euro. Aan de spatlappen met daarop de tekst Elenbaas Poortvliet zijn de pro ducten van het Poortvlietse carrosse- riebedrijf in heel Nederland en daar buiten herkenbaar. „Een prachtig reclamemedium, super herkenbaar", zegt Hans Elenbaas. Hij heeft inmiddels een nieuw, speci aal project op stapel staan. Een zeer exclusieve paardenwagen voor dres- suurpaarden. Dat moet net zo'n para depaardje worden als de maandag af geleverde bibliobus. Elenbaas maakte eerder al de wagen voor de Rabobank wielerploeg van Jan Raas. Eveneens bijzonder luxe uitgevoerd met was machine, droger, aggregaat en com pressor. „We hebben inmiddels een reputatie opgebouwd, ook met dui- venwagens, en die goede naam en faam proberen we hoog te houden", zegt Hans Elenbaas. (Advertentie LM.). Hans Elenbaas demonstreert de invalidenlift in de nieuwe bibliobus voor Haarlemmermeer die het Poortvlietse carrosseriebedrijf deze week afleverde. Koopman draait al twee jaar mee in de groep, die met het ondertekenen van een reglement een officiële sta tus heeft gekregen. Hij is er via de Nederlandse Patiëntenvereniging (NPV) in afgevaardigd. Naast de Tholenaar zitten twee mensen uit zowel Walcheren, de Bevelanden als Schouwen-Duiveland in de cliëntenraad. De organisatie wil haar bekendheid vergroten, want mensen kunnen er terecht met hun eventuele klachten over de ambu lance. „Er is een klachtencommis sie van drie personen. Maar het aantal klachten valt mee, vorig jaar waren het er twee", zegt de Thole naar. De raad behartigt de algemene belangen van de cliënten. Ze kan meepraten over zaken als de be schikbaarheid van ambulancezorg (spreiding, paraatheid), de geboden kwaliteit, beleidsplannen, veilig heid en een klachtenregeling. „Het kwaliteitshandboek, jaarrekening en begroting, verslagen, alles is voor ons beschikbaar. Er is een heel open sfeer." Zes keer per jaar ver gadert de raad in Goes, gevolgd door een bespreking met de direc teur. Koopman vat zijn taak serieus op. Als er kritische opmerkingen zijn over ambulances die bij ongevallen erg lang op z:ich laten wachten, gaat hij daar meteen achteraan. „Over de situatie bij een steekpartij aan de Javadijk in Sint-Annaland heb ik een gedetailleerd rapport gekregen. Ook over de aanrijding met acht ge wonden in de Broekseweg is dat me toegezegd." De Tholenaar hamert ook voortdurend op de 15-minuten- grens bij noodhulp, zegt hij. Dat as pect speelt bij het bepalen van standplaatsen van ambulances. Die staan ter discussie in verband met de efficiëntie van het ambulance vervoer. „De ambulance in Sint- Maartensdijk staat eigenlijk teveel stil. Maar de piketdienst zoals die daar nu nog is, gaat op termijn - in ieder geval overdag - verdwijnen. Dat wordt een permanente bezet ting." De verbondenheid met West- Brabant maakt, dat veranderingen daar consequenties hebben voor Tholen. Daarom stoort het Koop man, dat de ambulancedienst Bo ven de Westerschelde vanuit het Brabantse niet op de hoogte is ge bracht van het terugbrengen van het aantal ambulances daar van twaalf naar tien. Overigens scoort de am bulancedienst op Tholen een vol doende, zo is gebleken uit een re cent gehouden mini-enquête onder betrokkenen als huisartsen en ver pleeghuis- artsen. Het publiek kan de cliëntenraad be reiken via e-mail: CLIENTEN- RAAD-SABW @ZONNET.NL. De fractie van de ChristenUnie in de Thoolse gemeenteraad is onge rust over de beschikbaarheid van voldoende ambulances. Dat blijkt uit schriftelijke vragen die de frac tie donderdag stelde in de commis sie welzijn en onderwijs. In West- Brabant is het aantal ambulances onlangs met twee verminderd door dat er bezuinigd moest worden. De ze twee wagens werden uitsluitend voor besteld vervoer ingezet en niet voor noodhulp. De CU wil van het gemeentebe stuur weten of er bij eventuele cala miteiten van een behoorlijke om vang voldoende ambulances in de omgeving beschikbaar zijn. Verder vraagt de fractie of in die beschik baarheid een rol speelt dat de komst van de huisartsenpost ('s avonds, 's nachts en in het weekeinde) een verzwaring kan betekenen van de ambulancetaken. Dit gezien het feit dat de huisartsen adviseren om bij het vermoeden van bijvoorbeeld een hartaanval meteen de ambulan ce te bellen. Tenslotte wil de CU weten in hoeverre het aantal cam- pinggasten dat 's zomers op Tholen verblijft een extra belasting vormt voor de aanwezige ziekenwagen(s), en of er met die tijdelijke bevol kingsgroei rekening wordt gehou den. Aan A.A.H. van Nieuwenhuijzen te Sint-Philipsland en akkerbouw bedrijf De Jager-Maris b.v. te An na Jacobapolder is door der pro vincie ontheffing verleend om respectievelijk grauwe ganzen en wilde eenden te kunnen bejagen met het geweer. Deze vogels ver oorzaken schade aan akkerbouw gewassen - met name wintertarwe en graszaad. Pak even uw zakboekje THOLEN 27 jul Dorkasdepot, Regentesse- straat 50, 9.30 u. SINT-ANNALAND t/m 31 okt Exposities bijbelse pla ten, blikken en munten, de Mee- stoof, di t/m za 14-17 u. STAVENISSE t/m 13 jul Kermis, haven. 13 jul Braderie, 10-21 u. SCHERPENISSE 24 jul Vrijmarkt, camping De Zee ster, 10-16 u. 27 jul Dorkasdepot, Platteweg, 9.30 u. SINT-PHILIPSLAND 27 jul Vogelexcursie, uitzichttoren Krammersluizen 10 u. BERGEN OP ZOOM t/m 31 aug Beiaardconcerten, Sint Gertrudiskerk, wo 20 u. t/m 1 sept Tentoonstelling Vander Vegt, di t/m zo 11 u. t/m 29 sept Tentoonstelling Ed Valk, Markiezenhof, di t/m zo 11 u. 11 jul Muziekoptreden Los Carios, Wilhelminaveld 20.30 u. 18 jul Muziekoptreden Reve du Rai, Wilhelminaveld, 20.30 u. 25 jul Muziekoptreden Wenere, Wilhelminaveld, 20.30 u. 25 t/m 27 jul Bourgondische Krab- benfoor. +film+++film+++film++-i-filin+ ROXY I: Spider Man- do en ma t/m wo 14 en 20 u„ vr en za 14, 18.45 en 21.30 u„ zo 14, 16.30 en 20 u. ROXY II: Bad company - do en zo t/m wo 20 u„ vr en za 18.45 en 21.30 u. Lilo Stich (Ned. gespr.) - do t/m za en ma t/m wo 14 u„ zo 14 en 16 u. CINEM'ACTUEEL: Scooby-Doo - do, ma en wo 14 en 18.30 u„ vr en za 14 u„ zo 14 en 16.15 u. Murder by numbers - do en ma t/m wo 21.15 u„ vr en za 18.30 en 21.15 u„ zo 16, 18.30 en 2115 u. Spider-man - do t/m di 14, 18.30 en 21.15 u. Spirit (Ned. gespr.) - do t/m za en ma t/m wo 14 u„ zo 14 en 16.30 u. Spirit (orig. versie) - do t/m wo 18.30 u. Unfaithful - za t/m ma en wo 21.15 u. Verrassingsvoorpremière - do 20.30 u. La parola amore esiste - di 20.30 u. Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 4611 AG Bergen op Zoom tel. 0164 - 237940 fax 245360 Advertentie I.M. Advertentie I.M. Marco en Evelyn Bal (links) met de Labo-medewerkers Ben de Rooij, Marco van Ooijen, Marcel Riemens, Rolant van Oers en stagiaire Rudolf Vermeer bij de spuitcabine. Disiré van Gastel ontbrak bij het maken van de foto.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 7