Motortanker Aswintha eerste nieuwe schip van echtpaar Kuhn uit Tholen College en stuurgroep oneens over prijsstunter in Sint-Maartensdijk Thoolse grond voor bedrijven goedkoop Trekkersfunctie benutten Verkeer knelpunt bij twee supermarkten op de Markt Bijna 31.000,- inleenkracht afdeling ruimtelijke ordening Kanjer van 110 meter lang gaat gasolie en benzine vervoeren Vrijdag 10 mei 2002 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Vijfjarige charter Elf tanks Ouderen de dupe Uitsluitsel Aldi Alle aspecten Tachtig parkeerplaatsen SGP en CU willen prijzen verhogen SGP en CU vinden dat de gemeente te weinig rekent voor industriegrond. Volgens drs. A.L. Piet (Christenu nie) is de grond op Tholen veel te goedkoop voor bedrij ven. Maar volgens wethouder K.A. Heijboer van ruimte lijke ordening en financiën loopt de gemeente in de pas. Sportvelden Koopkrachtbinding Sint-Maartensdijk De zevenjarige Samantha Kuhn mocht zaterdagmiddag de doop ver richten van het motortankschip Aswintha in de viuchthaven van Tho- len. Het is het eerste nieuwe schip van Stefan Kuhn uit Tholen. De fles champagne kwam bij de eerste poging heel terug van de boeg, maar bij de tweede maal spatte de champagne tegen het schip en was de doop een feit. Een paar honderd bezoekers waren vanaf de wal en het partyschip naast de Aswintha getuige van de plechtigheid. Stefan Kuhn voer eerder samen met Peter Boontjes op de Ribeco, maar op de Aswintha neemt hij samen met zijn vrouw Bianca de touwtjes in handen. Vloeide er eerst champagne bij de officiële overdracht liet Kuhns echtgenote van spanning en blijdschap de tranen even de vrije loop. De naam Aswintha is een combinatie van de namen van de twee kinderen van het schippersechtpaar: de tweejarige Aswin en de zevenjarige Samantha. Na de doop streek tweede kapitein Mauric Herfst de bedrijfsvlag van de bouwer Tilro en hees hij het blauwe dundoek van de Aswintha dat fier in de straffe noordoostenwind wapperde. Daarna werd de drietoon geblazen en volgde binnen de overdacht van het schip. Namens de hoofdaannemer bood Frank Galle van Rensen Galle Shipbuilding aan Samanthade jonge doopmoeder, een armband met in scriptie aan en kreeg de kleine Aswin een bouwdoos. „De jeugd heeft im mers de toekomst," zo verklaarde Galle de aankoop voor de benjamin. Galle keek terug op de loopbaan van de 37-jarige Kuhn die in 1987 beman ningslid werd op het mts Atlantis en vanaf die tijd heeft gezocht naar mo gelijkheden om zelfstandig te kunnen ondernemen. „Je hebt niet op een paar uur gekeken en was bereid alles aan te pakken watje vooruit zou helpen. On gebruikelijk voor een tankvaartman ben je zlefs gaan varen met een schip zonder dek in het kolentransport." Via een vennootschap met Bontjes kwam Kuhn weer in de tankvaart te recht, op de Ribeco, een enkelwandig schip. De enthousiaste ondernemers besloten om een dubbelwandig schip te laten bouwen en kwam in 2000 tot een overeenkomst. De opdracht voor de bouw werd vertrekt door Kuhn, Boontjes en Bert Visser, de eigenaar van de Ribeco. „Bij de bouw waren jullie nog met zijn tweeën. Nu bij de oplevering hebben Stefan en Bianca de touwtjes alleen in handen." De bouw van het casco liep vertraging op, de afbouw verliep volgens Galle vlot. Galle bedankte iedereen voor de geleverde inzet en wenste Kuhn en de bemanning een behouden vaart toe en veel succes. Kuhn hield het kort. Ook hij bedankte iedereen die bij de bouw is betrokken geweest. „Ik hoop alles weer terug te verdienen. We hebben fijn samenge werkt, maar nu kom ik niet zo goed uit mijn woorden," zo zei Kuhn die vele handen schudde. Het echtpaar ontving ook nog een cadeau van de bouwer, een aquarel van een vracht schip. De vele bezoekers hadden voor de doop al een kijkje genomen op het schip. Vele collega's uit de binnen vaart, onderaanmeners, leveranciers bankrelaties maar ook buren van het echtpaar uit Tholen. De 110 meter lange, 11.40 meter bre de en 2850 ton metende Aswintha is het eerste nieuwe schip van Kuhn, die het bedrijf exploiteert onder de naam Aswintha scheepvaart b.v„ waarvan hij directeur is. Hij ging echter al in 1980 op vijftienjarige leeftijd varen. Eerst zeven jaar op een tankvaartschip bij Van Ommeren, waarna hij stuur man werd op de Atlantis van de fa. Tilro, waarvan twee collega's bij Van Ommeren de firmanten waren. Daar bleef Stefan Kuhn zeven jaar, totdat hij Peter Boontjes uit Tholen ontmoet te, bij wie hij veertien maanden werk te op de binnenvaarttanker Sophia. Vervolgens kwam er 1 jaar vracht vaart in koppelverband op de Oost- voorne tussendoor. „Maar vrachtvaart is niks voor iemand die uit de tankwe reld komt. Samen met Peter Boontjes ben ik toen een tankschip gaan exploi teren, de Ribeco. Een vijftien jaar oude enkelwandige benzinetanker, waarop we vier jaar samen gevaren hebben. Vorig jaar zijn we zakelijk uit elkaar gegaan, hoewel we hele goede vrienden blijven, maar nu gaan we ie der een nieuw dubbelwandige tanker exploiteren." Boontjes was bij de doop aanwezig en leidde daarna enthousiast belangstel lenden rond op het tankschip. De Aswintha is het tweede schip van een serie van twaalf. Boontjes zal de zesde tanker van de serie in gebruik nemen. Het is een zogenaamd ,high- kuubschip' voor massabulkvervoer, dat 4000 m3 lading kan vervoeren, hoofdzakelijk gasolie en benzine. Kant-en-klare producten die vanuit Rotterdam of Antwerpen naar Duits land of Zwitserland vervoerd worden naar Birsfelden, net boven Bazel, als verste punt. De eerste reis van de As wintha wordt gasolie uit Antwerpen dat in Duisburg in het Duitse Ruhrge- bied afgeleverd moet worden. Kuhn heeft een vijfjarige charter afgesloten bij Tankfracht uit Hamburg. „Zo'n vast contract biedt zekerheid en het was ook nog voor een hele goede prijs. Zo'n nieuw schip wil iedere be vrachter graag hebben. Ze staan er voor in de rij, want je kunt dan pron ken met een moderne tanker en dat vindt men ten opzichte van Esso, Shell en Fina ook leuk." De tanker gaat 365 dagen per jaar 24 Schipper Stefan Kuhn hielp zijn zevenjarige dochter Samanta bij de doop van de Aswintha. Verder zijn vrouw Bianca met haar tweejarige zoon Aswin en makelaar Frank Galle, die als ceremoniemeester optrad. uren per dag varen. „Het schip ligt nooit stil, behalve dan om te laden en te lossen. Met zeven mensen hebben we een volcontinu- bemanning: een schipper-kapitein, een stuurman tweede kapitein, een stuurman-ma troos (er zijn drie mensen met patent aan boord) en vier matrozen. Die zijn veertien dagen aan boord en veertien dagen thuis. Zelf doe ik dit werk nu 22 jaar, maar ik werk liever volconti nu dan met zes uren slaap per nacht. Wanneer ik er zelf twee weken uit wil, schakel ik een aflosser in, bijvoor beeld een gepensioneerde kapitein." Volgens Kuhn moet de bevrachter op je kunnen rekenen. „Continuïteit is belangrijk. Wij zijn afhankelijk van de oliemarkt, met name de gebeurtenis sen in het Midden-Oosten hebben ook invloed. Zonder calamiteiten daar, is er eigenlijk voor iedereen in onze sec tor werk, want er komt steeds meer olie op de markt om te vervoeren. Re tourvrachten hebben we tot nu toe niet gehad, maar dat kan wel." De Aswintha is een dubbelwandige tanker van het type C, geschikt voor mineraalolie en chemische producten. De elf tanks, die lopen van de ene naar de andere kant van het schip, liggen achter elkaar. Het zijn zogenaamde centertanks, die gecoat zijn. „Met een dubbelwandige tanker doen we een investering in de toekomst. Zowel voor het milieu als de veiligheid is dubbelwandig belangrijk, want bij een aanvaring heb je geen productuitloop meer. Anders zou je een milieuramp krijgen." Er komt een hele nieuwbouwgolf van tankers op de markt, maar Kuhn heeft nog een goed vijfjarig contract kunnen afsluiten. „Volgend jaar is de slooppre- mie eraf en dat maakt de waarde van de bestaande schepen groter. Dankzij de hele prettige relatie met Willem Punt van de Rabobank Tholen is dit project goed verlopen. Dat was trou wens ook met Den Breejen in Hard- inxveld het geval, die de afbouw in vier maanden heeft gedaan. Dat heb ik zelf begeleid. Ik ben ook een keer naar Roemenië geweest, waar het casco is gebouwd. Ik heb de 120 mensen die aan het schip gewerkt hebben, zater dagavond voor het feest uitgenodigd als beloning voor hun prestatie. Dit is mijn eerste eigen schip en tijdens de bouw heb ik niet anders dan gelachen, terwijl je soms nogal eens hoort, dat er gemopperd wordt op de gang van za ken tijdens de afbouw." De uit Westdorpe in Zeeuws-Vlaan deren afkomstige Kuhn kwam een aantal jaren geleden naar Tholen toen hij samen met Boontjes - die daar al woonde - een schip exploi teerde. „De ene week paste mijn vrouw dan op de kinderen, de andere week deed de vrouw van Boontjes dat. Nu we elk apart varen, komt mijn vrouw met de kinderen het schip tegemoet of achteraan en ze draait dan ook mee in de volcontinu- diensten. We varën overal naar toe: de Rijn met de nevenwateren en de Moezel met de zijkanalen. De As wintha is een pure binnenvaarttan ker; we komen niet op zee. De pro ducten die wij bijvoorbeeld in Birsfelden afleveren, gaan per trein of per vrachtwagen verder." Kuhn beschikt over voldoende com fort aan boord om het verblijf aange naam te maken. Er zijn zes slaapver trekken, twee woningen en twee badkamers. Op drie plaatsen in het schip staan er televisies met satellie tontvangst, ook in de stuurhut. „Ik volg graag voetbalwedstrijden en dat mag ook tijdens het varen." De stuurgroep Tholen 2005 is verrast over het plan voor de vestiging van een Lidl supermarkt in het pand van woninginrichting Van Houte aan de Markt in Sint-Maartensdijk. De stuurgroep blijft een discountzaak ook afwijzen gezien de te vrezen gevolgen voor andere winkels op het eiland. Mevr. Schot-Oudesluys, die ijvert voor de vestiging van een Aldi supermarkt aan de Sportlaan, is verbaasd over de nieuwe plannen. Zij denkt dat, gezien de bevoorrading met grote vrachtwagens en de auto's van het winkelend publiek, twee su permarkten in het centrum van Sint-Maartensdijk niet wenselijk zijn. De stuurgroep Tholen 2005, die b. en w. advies heeft uitgebracht over het detailhandelsonderzoek van MKB Reva, is vanaf het begin tegen een prijsstunter geweest. Secretaris J.A. Schaart nam, toen hij in de wandel gangen het initiatief voor Lidl op de Markt hoorde, dan ook contact op met ambtelijk secretaris Hendrik Kievit, maar de ambtenaar bedrijven wist niet meer dan dat het om een ge rucht ging. „Voor ons als stuurgroep is het in elk geval een verrassing", zegt Schaart. „Na het uitbrengen van ons advies over het MKB-rapport, zijn wij vorige maand door b. en w. nog gevraagd om ons standpunt over de discounter te heroverwegen. Het college wil de nieuwe supermarkt wel laten komen naar Sint-Maartens dijk, maar wij handhaven ons stand punt, dat het beter is van niet." Oud-wethouder R. Ravensteijn, die de desbetreffende vergadering van de stuurgroep heeft bijgewoond, beves tigt dat. „Zo'n discounter kan aan de ene kant wat toevoegen in de ge meente, maar aan de andere kant ook een enorme bedreiging zijn voor de Spar in Sint-Maartensdijk, de Cl000 in Sint-Annaland en de Meermarkt in Stavenisse. Als een Aldi of een Lidl alles kapot maakt, dan is er sprake van een enorme achteruitgang en dat komt de leefbaarheid van onze ge meente niet ten goede." Ravensteijn zegt zich in de stuur groep afzijdig te hebben gehouden van een advies. „Ik zat daar alleen om mee te discussiëren en om de communicatie naar het college toe te Binnen zes weken komt er uit sluitsel over de mogelijke ves tiging van Aldi aan de Sport laan. Dat zei wethouder K.A. Heijboer maandagavond in de commissie gemeentelijke ont wikkeling op aandringen van A.L. Piet (CU). Hij en J. van den Donker (D66) wilden we ten of er al meer bekend is over de komst van de discount. Heijboer hield zich op de vlak te: „Het heeft alle aandacht." De beslissing wordt volgens hem 'te zijner tijd' bekend. En even later werd dat 'binnen af zienbare tijd'. Piet nam daar geen genoegen mee. „Het duurt al een aantal jaren. Dit mag geen zes jaar duren." Pas toen zei de wethouder, dat bin nen zes weken bekend wordt of Aldi naar de smalstad komt of niet. onderhouden. Als wethouder heb ik me persoonlijk in het college voor een discountzaak uitgesproken, mits een consumentenonderzoek aan toont, dat dit niet ten koste gaat van de leefbaarheid in de gemeente. Waar moeten de ouderen in Stavenisse die geen vervoer hebben, hun bood schappen gaan doen als de Meer markt door de komst van Aldi of Lidl verdwijnt? We moeten dus voorzich tig zijn met de komst van zo'n dis countzaak, anders dupeer je heel veel ouderen", aldus Ravensteijn. Secretaris Schaart noemt de plannen voor de stuurgroep ,niet leuk.' „De stuurgroep zal de zaak met de nieuwe wethouder van economische zaken gaan bespreken, maar de gemeente kan natuurlijk haar eigen beslissin gen nemen." Wethouder Heijboer, die nu zowel middenstandszaken als ruimtelijke ordening behartigt, zegt desgevraagd de zaak eerst te willen bestuderen. Hij wil geen oordeel geven over de rol van zijn voorganger Ravensteijn in de stuurgroep die daar namens het college van b. en w. in zat. „Ik werk op mijn eigen manier. Overigens vind ik het een leuke, interessante zaak. De ambtenaren geven eerst ad vies of de plannen van De Spar en Lidl aanvaardbaar zijn. Daar kun je niet even uit de losse pols op reage ren. Zoiets vergt drie tot vier weken gedegen onderzoek en daarna zal niet alleen ik, maar het gehele colle ge een beslissing over de aanvraag moeten nemen." Heijboer zegt wel een bespreking te hebben gehad met de initiatiefnemer M.C. Jordens van de Spar organisa tie. „Maar we moeten een integraal onderzoek uitvoeren naar alle aspec ten op het gebied van milieu, verkeer en vervoer die met de vestiging van twee supermarkten aan de Markt in Sint-Maartensdijk samenhangen. En woninginrichting Van Houte heeft een detailhandelsbestemming, maar voor garage Van Steenis is dat niet het geval. Daar zal een wijziging van het bestemmingsplan nodig zijn." Lidl kan er pas komen wanneer Van Houte een andere winkel heeft en daarvoor heeft hij het nieuwe bedrij venterrein Welgelegen II tegenover Van der Harst op het oog. „Ik denk wel dat een woninginrichting daar past. Grootschalige detailhandel is op dat nieuwe stuk wel mogelijk." Vol gens Heijboer komen daar geen kan toren, zoals vroeger een wens was van de Rabobank en Schipper ac countants. „Voor kantoren gaan we plan Noord geschikt maken, waar voor een revalitiseringsplan wordt In het pand van de fa. Van Houte zou Lidl moeten komen en in garage Van Steenis de Spar. opgesteld, inclusief het Slachtveld." Een nieuwe plaats voor garage Van Steenis ligt lastiger dan voor Van Houte. Aan de Sportlaan heeft de ge meente namelijk geen grond. „En met de voormalige uienfabriek is het een kwestie van pas op de plaats. Misschien zijn er mogelijkheden voor Van Steenis op het bedrijventer rein van Sint-Maartensdijk", aldus de wethouder. Mevr. Schot, die aan de Sportlaan een pand wil verhuren aan Aldi, pro beert al een aantal dagen een gesprek te arrangeren met wethouder Heij boer, maar dat is nog niet gelukt. Nu concurrent Lidl de Aldi te slim af denkt te zijn, heeft mevr. Schot haar bedenkingen. „Qua parkeren past er geen supermarkt op de Markt in Sint- Maartensdijk, laat staan twee. Het pand van Van Houte is helemaal niet geschikt en volgens dhr. Bluysen van Lidl is er ook nog geen huurcontract, al heeft hij de woninginrichting wel aangeboden gekregen. Aldi alleen al eist 80 parkeerplaatsen aan de Sport laan. Bij ons zou het vrij parkeren zijn en de mensen kunnen zo de bak van hun auto vol laden met bulkgoe deren. En dan veroorzaken ze nie mand overlast. Op de Markt zou dat wel anders zijn. Ik vind het ook te genstrijdig als de gemeente daar twee supermarkten zou toestaan, want bur gemeester Nuis vindt juist, dat de Markt autoluw moet worden. En be halve de auto's van de consumenten, zitje nog met de wagens van de leve ranciers en dat zijn vrachtauto's van 22 meter lang." Aldi en mevr. Schot stelden de proce dure tegen de gemeente bij de recht bank in Middelburg onlangs uit om dat de gemeente nog ruimte bood voor een gesprek. "Het is gewoon niet leuk dat het plan voor Lidl daar nu tussendoor komt, maar we hebben nog geduld", zegt mevr. Schot, die de moed nog niet opgeeft. Ze gelooft namelijk niet, dat de Aldi geen kans meer maakt wanneer Lidl er komt. „Slechts 20% van het assortiment bij de Aldi bestaat uit levensmiddelen en er is ruimte voor een tweede super markt in Sint-Maartensdijk van 300 tot 500 m2. Bovendien hebben wij' al geruime tijd een kant-en-klaar plan en Lidl heeft dat nog helemaal niet. Ik heb ook met Spar-ondernemer Van Tilborg contact gehad en die is hele maal niet zo enthousiast over de plaats bij garage Van Steenis, maar zijn organisatie wil dat", aldus mevr. Schot. Tegenover onze redactie laat Van Til borg zich echter wel positief uit. „El ke verplaatsing is een verbetering", zegt Spar-ondernemer R. van Tilborg over de voorgenomen verhuizing van zijn supermarkt van de Korte Vest naar het pand van garage Van Steenis aan de Markt. „Wat parkeerruimte betreft, is het nu een hopeloze zaak bij onze winkel." Van Tilborg kijkt uit naar de verhuizing, maar hij moet wachten tótdat Van Steenis een nieu we plaats voor zijn autobedrijf heeft gevonden. „Het is de laatste weken ook wel heel erg snel gegaan met dit plan, maar de Spar-organisatie regelt het allemaal." Van Tilborg is niet bang voor een Lidl tegenover zijn supermarkt. „Ik zie het meer als een aanvulling. Lidl - trouwens een geduchte concurrent van Aldi en eveneens een Duits con cern - verkoopt geen A-merken, maar alleen C-merken. En de kwaliteit van de producten hangt nauw samen met de prijs. Merkvaste klanten kopen toch bij ons en ook de verswinkels in Sint-Maartensdijk (twee bakkers, twee slagers, een groenteboer) blij ven hun klanten wel houden. Ze kun nen eerder blij zijn met de komst van Lidl." Van Tilborg is sinds kort C. van Koe- veringe opgevolgd als voorzitter van middenstandsvereniging Smalstad. Volgens Van Tilborg is de midden standsvereniging ,zeer positief' over de plannen voor de twee supermark ten aan de Markt. „Lidl zal een trek ker zijn voor een groot deel van het eiland. Misschien niet voor de inwo ners van Tholen, maar wel voor de dorpen. En de eigen bevolking houd je meer vast. Sint-Maartensdijk heeft nu de hoogste afvloeiing van koop kracht in de levensmiddelensector van het eiland. Ik denk dat de gevol gen van Lidl voor de supermarkten in de andere dorpen wel meevallen. Je moet als ondernemer ook niet teveel naar anderen kijken, maar uitgaan van je eigen kracht." Van Tilborg denkt niet, dat de super marktplannen voor de Markt een volledige compensatie zijn voor het verlies van het gemeentehuis in Sint- Maartensdijk. „Het is wel een stap in de goede richting en de plannen pas sen ook bij de conclusies van het MKB-rapport. Maar het gemeente huis trekt nu veel passanten aan, waarvan de winkels profiteren, dus er moet nog meer gebeuren. Wij denken als middenstandsvereniging, dat het gemeentebestuur soepeler dient te zijn met de uitbreiding van de recre atie rond Sint-Maartensdijk en daar van kunnen dan ook onze leden pro fijt hebben", zegt voorzitter Van Tilborg. Lidl wilde geen commentaar geven op het plan Sint-Maartensdijk. Hij lichtte, op een vraag van P.W.J. Ook J. van den Donker (D66) vond dat de gemeente te laag zit met de grondprijzen voor bedrijven. Hoek (SGP), toe dat het college er een studie naar heeft verricht en dat de resultaten ervan begin juni in de commissie zullen worden besproken. SGP en CU vinden dat de grondprij zen van de bedrijventerreinen aange past moet worden aan de 'markt.' Maar over dat begrip bestaat volgens de liberaal E.J. Goossen grote ondui delijkheid. „Wat is marktconform? Kijk je daarbij naar Kattendieke of Amsterdam? Je zult toch eerst vast moeten stellen wat dat is. Anders ga ik hiermee niet akkoord." Piet verbaasde zich over het ant woord van Heijboer. „Vergeleken met de grondprijzen in Bergen op Zoom is het een verschil van een fac tor drie. „Als je al in Noord-Brabant grond voor 125 m2 meter kunt krij gen, dan ben je daar een spekkoper. Hier op Tholen zitten we op 80 tot 100 gulden per vierkante meter." C. van der Horst (ABT) kon zich wel vinden in het verhogen van de prij zen naar het Brabantse peil. „Dan kunnen we van de opbrengst ook be tere sportvelden aanleggen." Piet -was het met haar eens, al ver ving hij het woord sportvelden voor 'voorzieningen.' L. Blom (PvdA) wees erop dat het optrekken van de prijs naar het niveau van Bergen op Zoom ook kan betekenen dat er straks geen grond meer wordt ver kocht op de Thoolse bedrijventerrei nen. Volgens Hoek moet er bij het vaststellen van de hoogte gekeken worden naar de regio. „Tegen die prijs blijft de grond hier ook ver koopbaar." In de vacature André van der Lee is Gerard Kooiker benoemd als eerste beleidsmedewerker ruimtelijke za ken. Hij was al verbonden aan die afdeling en gaat zich nu bezighou den met de actualisering van de komplannen. Het gemeentebestuur heeft extern gezocht naar een opvol ger. Maar omdat het aanbod voor dit soort werkzaamheden momenteel erg beperkt is, leverde dat de nodige vertraging op. B. en w. besloten daarom Kooiker door te laten stro men. Daardoor is er weer wel een nieuwe vacature ontstaan, waarover het college zich nog beraadt hoe die ingevuld moet worden. Om de con tinuïteit in de werkzaamheden zo veel mogelijk te waarborgen, wordt al sinds 1 september vorig jaar 24 uur per week een inleenkracht ge huurd van WDAdvising te Dor drecht. In eerste instantie zou die ondersteuning 1 januari aflopen, maar b. en w. hebben besloten de in leen te verlengen tot 1 juni. De kos ten hiervan zijn echter hoger dan de besparing op de salariskosten. Van september tot en met december zijn de uitgaven ten laste van het vervan gingsfonds gebracht. Voor 2002 willen b. en w. de extra kosten ten laste van de post onvoorzien bren gen. Tot en met mei gaat het dan om een bedrag van 30.860 euro. Maandagavond ging de commissie gemeentelijke ontwikkeling ak koord met het voorstel, alleen merk te J. Bijl (CDA) op dat het wel erg laat was omdat het contract over een maand - op 1 juni - al afloopt. Wet houder K.A. Heijboer gaf toe dat het laat was ingediend, maar dat het college er al toe had besloten om vaart achter de zaak te zetten. Verder kondigde hij aan dat er voor de tweede helft van dit jaar een ver volg komt. En dat het college daar voor naar de raad zal komen voor extra geld. „De mensen zijn hard nodig. We kunnen nu een inhaalslag maken." De koopkrachtbinding in de levens middelensector is in Sint-Maartens dijk met 70% laag ten opzichte van Sint-Annaland met 94% en Tholen met 82%. Zestien procent van de in woners van Sint-Maartensdijk rijdt voor levensmiddelen de brug over naar Bergen op Zoom. Tien procent blijft dichterbij huis in Sint-Anna land (Cl000), 1% gaat naar Tholen (Albert Heijn), 2% gaat naar Stave nisse of Scherpenisse en 1 naar el ders. Een discountzaak in Sint- Maartensdijk zou dus de trek naar Bergen op Zoom kunnen doen ver minderen of verdwijnen, maar ook de 13% koopkracht die afvloeit naar andere plaatsen op het eiland wordt dan mogelijk opgeheven en dat merkt dan met name de Cl000 in Sint-Annaland. Volgens het rapport van MKB Reva moet er wat gebeuren, want de de tailhandel in Sint-Maartensdijk zakt weg. In de afgelopen twee jaar is 15% van de consumenten naar eigen zeggen minder gaan kopen in Sint- Maartensdijk. Als er niets gebeurt, zal dit proces volgens MKB Reva doorzetten. De toekomstige ver plaatsing van het gemeentehuis naar Tholen en het verdwijnen van de Rabobank uit Sint-Maartensdijk zal dit proces zelfs versterken. Beide instellingen zorgen nu nog voor ex tra toevloeiing voor de detailhandel in Sint-Maartensdijk. Als dat weg valt, zullen de winkels het nog moeilijker krijgen. Er zullen ver schillende maatregelen moeten wor den genomen om Sint-Maartensdijk weer aantrekkelijk te maken voor de consument, aldus MKB Reva. De Markt zou een concentratiege bied voor de detailhandel moeten zijn, waarbij de trekkersfunctie van een Aldi (of nu ook Lidl) benut zou moeten worden. De centrale ligging van Sint-Maartensdijk op het eiland geldt daarbij als voordeel. MKB Re va noemt de kwaliteit van de onder nemers als randvoorwaarde, zowel collectief als individueel. Verder dient er een goede uitstraling van de afzonderlijke winkels te zijn. Te vens moeten er goede afspraken over het parkeren worden gemaakt, zolang de Rabobank en het gemeen tehuis nog aan de Markt zijn geves tigd, aldus MKB Reva. (volgens opgave van consumenten) Plaats food non-food Sint Maartensdijk 70% 43% Tholen 1% 2% Sint Annaland 10% 4% Overige kernen op Tholen 2% 9% Bergen op Zoom 16% 39% Overige plaatsen 1% 3% Koopgedrag •In Sint-Maartensdijk komt het laagste percentage met de auto (22%). •Activiteiten van de Winkeliers en parkeren scoren het laagst. •Stoffen/wol/handwerken, supermarkt en kleding, worden het meest gemist. Meest genoemde maatregelen zijn: gelijke openingstijden en meer winkels. Verwachte omzetontwikkeling •Gemiddeld wordt een 6,3 gegeven voor de winkelaspecten. •Gezamenlijke reclame en de activiteiten van de winkeliers scoren het laagst. Belangrijkste knelpunten zijn aantrekkelijkheid winkelgebied, sa menwerking ondernemers en inrichting winkelgebied. Gewenste maatregelen: Verbetering van de winkelsfeer en het niveau van de zaken en meer samenwerking tussen ondernemers. Mogelijkheden na commerciële aanpak: uitbreiden food: Slijterij -Tabak Uitbreiden non-food: Kleding Bloemen en planten Sportartikelen Drogist Aanbevelingen Markt concentratiegebied winkels. Vestiging van winkels in kernwinkelgebied, zodat synergie kan ont staan. Mogelijke vestiging van discounter of andere supermarkt op de Markt. Hierdoor krijgt noordkant van de Markt een trekkersfunctie. Bij nieuwe invulling Gemeentehuis (VVV, Horeca?) zou een tweepo- lenstructuur kunnen ontstaan. Toeristen kunnen alleen voor extra "beleg" zorgen wanneer het cen trum uitnodigend is. (bron: detailhandelsonderzoek MKB Reva)

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 5