Motortanker Aswintha eerste nieuwe
schip van echtpaar Kuhn uit Tholen
College en stuurgroep oneens over
prijsstunter in Sint-Maartensdijk
Thoolse grond voor
bedrijven goedkoop
Trekkersfunctie benutten
Verkeer knelpunt bij twee supermarkten op de Markt
Bijna 31.000,- inleenkracht
afdeling ruimtelijke ordening
Kanjer van 110 meter lang gaat gasolie en benzine vervoeren
Vrijdag 10 mei 2002
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
Vijfjarige charter
Elf tanks
Ouderen de dupe
Uitsluitsel Aldi
Alle aspecten
Tachtig parkeerplaatsen
SGP en CU willen prijzen verhogen
SGP en CU vinden dat de gemeente te weinig rekent
voor industriegrond. Volgens drs. A.L. Piet (Christenu
nie) is de grond op Tholen veel te goedkoop voor bedrij
ven. Maar volgens wethouder K.A. Heijboer van ruimte
lijke ordening en financiën loopt de gemeente in de pas.
Sportvelden
Koopkrachtbinding Sint-Maartensdijk
De zevenjarige Samantha Kuhn mocht zaterdagmiddag de doop ver
richten van het motortankschip Aswintha in de viuchthaven van Tho-
len. Het is het eerste nieuwe schip van Stefan Kuhn uit Tholen. De fles
champagne kwam bij de eerste poging heel terug van de boeg, maar
bij de tweede maal spatte de champagne tegen het schip en was de
doop een feit. Een paar honderd bezoekers waren vanaf de wal en
het partyschip naast de Aswintha getuige van de plechtigheid. Stefan
Kuhn voer eerder samen met Peter Boontjes op de Ribeco, maar op
de Aswintha neemt hij samen met zijn vrouw Bianca de touwtjes in
handen. Vloeide er eerst champagne bij de officiële overdracht liet
Kuhns echtgenote van spanning en blijdschap de tranen even de vrije
loop. De naam Aswintha is een combinatie van de namen van de
twee kinderen van het schippersechtpaar: de tweejarige Aswin en de
zevenjarige Samantha.
Na de doop streek tweede kapitein
Mauric Herfst de bedrijfsvlag van de
bouwer Tilro en hees hij het blauwe
dundoek van de Aswintha dat fier in
de straffe noordoostenwind wapperde.
Daarna werd de drietoon geblazen en
volgde binnen de overdacht van het
schip.
Namens de hoofdaannemer bood
Frank Galle van Rensen Galle
Shipbuilding aan Samanthade jonge
doopmoeder, een armband met in
scriptie aan en kreeg de kleine Aswin
een bouwdoos. „De jeugd heeft im
mers de toekomst," zo verklaarde
Galle de aankoop voor de benjamin.
Galle keek terug op de loopbaan van
de 37-jarige Kuhn die in 1987 beman
ningslid werd op het mts Atlantis en
vanaf die tijd heeft gezocht naar mo
gelijkheden om zelfstandig te kunnen
ondernemen. „Je hebt niet op een paar
uur gekeken en was bereid alles aan te
pakken watje vooruit zou helpen. On
gebruikelijk voor een tankvaartman
ben je zlefs gaan varen met een schip
zonder dek in het kolentransport."
Via een vennootschap met Bontjes
kwam Kuhn weer in de tankvaart te
recht, op de Ribeco, een enkelwandig
schip. De enthousiaste ondernemers
besloten om een dubbelwandig schip
te laten bouwen en kwam in 2000 tot
een overeenkomst. De opdracht voor
de bouw werd vertrekt door Kuhn,
Boontjes en Bert Visser, de eigenaar
van de Ribeco. „Bij de bouw waren
jullie nog met zijn tweeën. Nu bij de
oplevering hebben Stefan en Bianca
de touwtjes alleen in handen."
De bouw van het casco liep vertraging
op, de afbouw verliep volgens Galle
vlot. Galle bedankte iedereen voor de
geleverde inzet en wenste Kuhn en de
bemanning een behouden vaart toe en
veel succes.
Kuhn hield het kort. Ook hij bedankte
iedereen die bij de bouw is betrokken
geweest. „Ik hoop alles weer terug te
verdienen. We hebben fijn samenge
werkt, maar nu kom ik niet zo goed
uit mijn woorden," zo zei Kuhn die
vele handen schudde. Het echtpaar
ontving ook nog een cadeau van de
bouwer, een aquarel van een vracht
schip.
De vele bezoekers hadden voor de
doop al een kijkje genomen op het
schip. Vele collega's uit de binnen
vaart, onderaanmeners, leveranciers
bankrelaties maar ook buren van het
echtpaar uit Tholen.
De 110 meter lange, 11.40 meter bre
de en 2850 ton metende Aswintha is
het eerste nieuwe schip van Kuhn, die
het bedrijf exploiteert onder de naam
Aswintha scheepvaart b.v„ waarvan
hij directeur is. Hij ging echter al in
1980 op vijftienjarige leeftijd varen.
Eerst zeven jaar op een tankvaartschip
bij Van Ommeren, waarna hij stuur
man werd op de Atlantis van de fa.
Tilro, waarvan twee collega's bij Van
Ommeren de firmanten waren. Daar
bleef Stefan Kuhn zeven jaar, totdat
hij Peter Boontjes uit Tholen ontmoet
te, bij wie hij veertien maanden werk
te op de binnenvaarttanker Sophia.
Vervolgens kwam er 1 jaar vracht
vaart in koppelverband op de Oost-
voorne tussendoor. „Maar vrachtvaart
is niks voor iemand die uit de tankwe
reld komt. Samen met Peter Boontjes
ben ik toen een tankschip gaan exploi
teren, de Ribeco. Een vijftien jaar
oude enkelwandige benzinetanker,
waarop we vier jaar samen gevaren
hebben. Vorig jaar zijn we zakelijk uit
elkaar gegaan, hoewel we hele goede
vrienden blijven, maar nu gaan we ie
der een nieuw dubbelwandige tanker
exploiteren."
Boontjes was bij de doop aanwezig en
leidde daarna enthousiast belangstel
lenden rond op het tankschip.
De Aswintha is het tweede schip van
een serie van twaalf. Boontjes zal de
zesde tanker van de serie in gebruik
nemen. Het is een zogenaamd ,high-
kuubschip' voor massabulkvervoer,
dat 4000 m3 lading kan vervoeren,
hoofdzakelijk gasolie en benzine.
Kant-en-klare producten die vanuit
Rotterdam of Antwerpen naar Duits
land of Zwitserland vervoerd worden
naar Birsfelden, net boven Bazel, als
verste punt. De eerste reis van de As
wintha wordt gasolie uit Antwerpen
dat in Duisburg in het Duitse Ruhrge-
bied afgeleverd moet worden. Kuhn
heeft een vijfjarige charter afgesloten
bij Tankfracht uit Hamburg. „Zo'n
vast contract biedt zekerheid en het
was ook nog voor een hele goede
prijs. Zo'n nieuw schip wil iedere be
vrachter graag hebben. Ze staan er
voor in de rij, want je kunt dan pron
ken met een moderne tanker en dat
vindt men ten opzichte van Esso,
Shell en Fina ook leuk."
De tanker gaat 365 dagen per jaar 24
Schipper Stefan Kuhn hielp zijn zevenjarige dochter Samanta bij de doop van de Aswintha. Verder zijn vrouw Bianca met haar tweejarige
zoon Aswin en makelaar Frank Galle, die als ceremoniemeester optrad.
uren per dag varen. „Het schip ligt
nooit stil, behalve dan om te laden en
te lossen. Met zeven mensen hebben
we een volcontinu- bemanning: een
schipper-kapitein, een stuurman
tweede kapitein, een stuurman-ma
troos (er zijn drie mensen met patent
aan boord) en vier matrozen. Die zijn
veertien dagen aan boord en veertien
dagen thuis. Zelf doe ik dit werk nu
22 jaar, maar ik werk liever volconti
nu dan met zes uren slaap per nacht.
Wanneer ik er zelf twee weken uit wil,
schakel ik een aflosser in, bijvoor
beeld een gepensioneerde kapitein."
Volgens Kuhn moet de bevrachter op
je kunnen rekenen. „Continuïteit is
belangrijk. Wij zijn afhankelijk van de
oliemarkt, met name de gebeurtenis
sen in het Midden-Oosten hebben ook
invloed. Zonder calamiteiten daar, is
er eigenlijk voor iedereen in onze sec
tor werk, want er komt steeds meer
olie op de markt om te vervoeren. Re
tourvrachten hebben we tot nu toe niet
gehad, maar dat kan wel."
De Aswintha is een dubbelwandige
tanker van het type C, geschikt voor
mineraalolie en chemische producten.
De elf tanks, die lopen van de ene naar
de andere kant van het schip, liggen
achter elkaar. Het zijn zogenaamde
centertanks, die gecoat zijn. „Met een
dubbelwandige tanker doen we een
investering in de toekomst. Zowel
voor het milieu als de veiligheid is
dubbelwandig belangrijk, want bij een
aanvaring heb je geen productuitloop
meer. Anders zou je een milieuramp
krijgen."
Er komt een hele nieuwbouwgolf van
tankers op de markt, maar Kuhn heeft
nog een goed vijfjarig contract kunnen
afsluiten. „Volgend jaar is de slooppre-
mie eraf en dat maakt de waarde van
de bestaande schepen groter. Dankzij
de hele prettige relatie met Willem
Punt van de Rabobank Tholen is dit
project goed verlopen. Dat was trou
wens ook met Den Breejen in Hard-
inxveld het geval, die de afbouw in
vier maanden heeft gedaan. Dat heb ik
zelf begeleid. Ik ben ook een keer naar
Roemenië geweest, waar het casco is
gebouwd. Ik heb de 120 mensen die
aan het schip gewerkt hebben, zater
dagavond voor het feest uitgenodigd
als beloning voor hun prestatie. Dit is
mijn eerste eigen schip en tijdens de
bouw heb ik niet anders dan gelachen,
terwijl je soms nogal eens hoort, dat er
gemopperd wordt op de gang van za
ken tijdens de afbouw."
De uit Westdorpe in Zeeuws-Vlaan
deren afkomstige Kuhn kwam een
aantal jaren geleden naar Tholen
toen hij samen met Boontjes - die
daar al woonde - een schip exploi
teerde. „De ene week paste mijn
vrouw dan op de kinderen, de andere
week deed de vrouw van Boontjes
dat. Nu we elk apart varen, komt
mijn vrouw met de kinderen het
schip tegemoet of achteraan en ze
draait dan ook mee in de volcontinu-
diensten. We varën overal naar toe:
de Rijn met de nevenwateren en de
Moezel met de zijkanalen. De As
wintha is een pure binnenvaarttan
ker; we komen niet op zee. De pro
ducten die wij bijvoorbeeld in
Birsfelden afleveren, gaan per trein
of per vrachtwagen verder."
Kuhn beschikt over voldoende com
fort aan boord om het verblijf aange
naam te maken. Er zijn zes slaapver
trekken, twee woningen en twee
badkamers. Op drie plaatsen in het
schip staan er televisies met satellie
tontvangst, ook in de stuurhut. „Ik
volg graag voetbalwedstrijden en dat
mag ook tijdens het varen."
De stuurgroep Tholen 2005 is verrast over het plan voor de vestiging van
een Lidl supermarkt in het pand van woninginrichting Van Houte aan de
Markt in Sint-Maartensdijk.
De stuurgroep blijft een discountzaak ook afwijzen gezien de te vrezen
gevolgen voor andere winkels op het eiland. Mevr. Schot-Oudesluys, die
ijvert voor de vestiging van een Aldi supermarkt aan de Sportlaan, is
verbaasd over de nieuwe plannen. Zij denkt dat, gezien de bevoorrading
met grote vrachtwagens en de auto's van het winkelend publiek, twee su
permarkten in het centrum van Sint-Maartensdijk niet wenselijk zijn.
De stuurgroep Tholen 2005, die b. en
w. advies heeft uitgebracht over het
detailhandelsonderzoek van MKB
Reva, is vanaf het begin tegen een
prijsstunter geweest. Secretaris J.A.
Schaart nam, toen hij in de wandel
gangen het initiatief voor Lidl op de
Markt hoorde, dan ook contact op
met ambtelijk secretaris Hendrik
Kievit, maar de ambtenaar bedrijven
wist niet meer dan dat het om een ge
rucht ging. „Voor ons als stuurgroep
is het in elk geval een verrassing",
zegt Schaart. „Na het uitbrengen van
ons advies over het MKB-rapport,
zijn wij vorige maand door b. en w.
nog gevraagd om ons standpunt over
de discounter te heroverwegen. Het
college wil de nieuwe supermarkt
wel laten komen naar Sint-Maartens
dijk, maar wij handhaven ons stand
punt, dat het beter is van niet."
Oud-wethouder R. Ravensteijn, die
de desbetreffende vergadering van de
stuurgroep heeft bijgewoond, beves
tigt dat. „Zo'n discounter kan aan de
ene kant wat toevoegen in de ge
meente, maar aan de andere kant ook
een enorme bedreiging zijn voor de
Spar in Sint-Maartensdijk, de Cl000
in Sint-Annaland en de Meermarkt in
Stavenisse. Als een Aldi of een Lidl
alles kapot maakt, dan is er sprake
van een enorme achteruitgang en dat
komt de leefbaarheid van onze ge
meente niet ten goede."
Ravensteijn zegt zich in de stuur
groep afzijdig te hebben gehouden
van een advies. „Ik zat daar alleen
om mee te discussiëren en om de
communicatie naar het college toe te
Binnen zes weken komt er uit
sluitsel over de mogelijke ves
tiging van Aldi aan de Sport
laan. Dat zei wethouder K.A.
Heijboer maandagavond in de
commissie gemeentelijke ont
wikkeling op aandringen van
A.L. Piet (CU). Hij en J. van
den Donker (D66) wilden we
ten of er al meer bekend is
over de komst van de discount.
Heijboer hield zich op de vlak
te: „Het heeft alle aandacht."
De beslissing wordt volgens
hem 'te zijner tijd' bekend. En
even later werd dat 'binnen af
zienbare tijd'. Piet nam daar
geen genoegen mee. „Het
duurt al een aantal jaren. Dit
mag geen zes jaar duren." Pas
toen zei de wethouder, dat bin
nen zes weken bekend wordt
of Aldi naar de smalstad komt
of niet.
onderhouden. Als wethouder heb ik
me persoonlijk in het college voor
een discountzaak uitgesproken, mits
een consumentenonderzoek aan
toont, dat dit niet ten koste gaat van
de leefbaarheid in de gemeente. Waar
moeten de ouderen in Stavenisse die
geen vervoer hebben, hun bood
schappen gaan doen als de Meer
markt door de komst van Aldi of Lidl
verdwijnt? We moeten dus voorzich
tig zijn met de komst van zo'n dis
countzaak, anders dupeer je heel veel
ouderen", aldus Ravensteijn.
Secretaris Schaart noemt de plannen
voor de stuurgroep ,niet leuk.' „De
stuurgroep zal de zaak met de nieuwe
wethouder van economische zaken
gaan bespreken, maar de gemeente
kan natuurlijk haar eigen beslissin
gen nemen."
Wethouder Heijboer, die nu zowel
middenstandszaken als ruimtelijke
ordening behartigt, zegt desgevraagd
de zaak eerst te willen bestuderen.
Hij wil geen oordeel geven over de
rol van zijn voorganger Ravensteijn
in de stuurgroep die daar namens het
college van b. en w. in zat. „Ik werk
op mijn eigen manier. Overigens
vind ik het een leuke, interessante
zaak. De ambtenaren geven eerst ad
vies of de plannen van De Spar en
Lidl aanvaardbaar zijn. Daar kun je
niet even uit de losse pols op reage
ren. Zoiets vergt drie tot vier weken
gedegen onderzoek en daarna zal
niet alleen ik, maar het gehele colle
ge een beslissing over de aanvraag
moeten nemen."
Heijboer zegt wel een bespreking te
hebben gehad met de initiatiefnemer
M.C. Jordens van de Spar organisa
tie. „Maar we moeten een integraal
onderzoek uitvoeren naar alle aspec
ten op het gebied van milieu, verkeer
en vervoer die met de vestiging van
twee supermarkten aan de Markt in
Sint-Maartensdijk samenhangen. En
woninginrichting Van Houte heeft
een detailhandelsbestemming, maar
voor garage Van Steenis is dat niet
het geval. Daar zal een wijziging van
het bestemmingsplan nodig zijn."
Lidl kan er pas komen wanneer Van
Houte een andere winkel heeft en
daarvoor heeft hij het nieuwe bedrij
venterrein Welgelegen II tegenover
Van der Harst op het oog. „Ik denk
wel dat een woninginrichting daar
past. Grootschalige detailhandel is op
dat nieuwe stuk wel mogelijk." Vol
gens Heijboer komen daar geen kan
toren, zoals vroeger een wens was
van de Rabobank en Schipper ac
countants. „Voor kantoren gaan we
plan Noord geschikt maken, waar
voor een revalitiseringsplan wordt
In het pand van de fa. Van Houte zou Lidl moeten komen en in garage Van Steenis de Spar.
opgesteld, inclusief het Slachtveld."
Een nieuwe plaats voor garage Van
Steenis ligt lastiger dan voor Van
Houte. Aan de Sportlaan heeft de ge
meente namelijk geen grond. „En
met de voormalige uienfabriek is het
een kwestie van pas op de plaats.
Misschien zijn er mogelijkheden
voor Van Steenis op het bedrijventer
rein van Sint-Maartensdijk", aldus
de wethouder.
Mevr. Schot, die aan de Sportlaan
een pand wil verhuren aan Aldi, pro
beert al een aantal dagen een gesprek
te arrangeren met wethouder Heij
boer, maar dat is nog niet gelukt. Nu
concurrent Lidl de Aldi te slim af
denkt te zijn, heeft mevr. Schot haar
bedenkingen. „Qua parkeren past er
geen supermarkt op de Markt in Sint-
Maartensdijk, laat staan twee. Het
pand van Van Houte is helemaal niet
geschikt en volgens dhr. Bluysen van
Lidl is er ook nog geen huurcontract,
al heeft hij de woninginrichting wel
aangeboden gekregen. Aldi alleen al
eist 80 parkeerplaatsen aan de Sport
laan. Bij ons zou het vrij parkeren
zijn en de mensen kunnen zo de bak
van hun auto vol laden met bulkgoe
deren. En dan veroorzaken ze nie
mand overlast. Op de Markt zou dat
wel anders zijn. Ik vind het ook te
genstrijdig als de gemeente daar twee
supermarkten zou toestaan, want bur
gemeester Nuis vindt juist, dat de
Markt autoluw moet worden. En be
halve de auto's van de consumenten,
zitje nog met de wagens van de leve
ranciers en dat zijn vrachtauto's van
22 meter lang."
Aldi en mevr. Schot stelden de proce
dure tegen de gemeente bij de recht
bank in Middelburg onlangs uit om
dat de gemeente nog ruimte bood
voor een gesprek. "Het is gewoon
niet leuk dat het plan voor Lidl daar
nu tussendoor komt, maar we hebben
nog geduld", zegt mevr. Schot, die
de moed nog niet opgeeft. Ze gelooft
namelijk niet, dat de Aldi geen kans
meer maakt wanneer Lidl er komt.
„Slechts 20% van het assortiment bij
de Aldi bestaat uit levensmiddelen en
er is ruimte voor een tweede super
markt in Sint-Maartensdijk van 300
tot 500 m2. Bovendien hebben wij' al
geruime tijd een kant-en-klaar plan
en Lidl heeft dat nog helemaal niet.
Ik heb ook met Spar-ondernemer Van
Tilborg contact gehad en die is hele
maal niet zo enthousiast over de
plaats bij garage Van Steenis, maar
zijn organisatie wil dat", aldus mevr.
Schot.
Tegenover onze redactie laat Van Til
borg zich echter wel positief uit. „El
ke verplaatsing is een verbetering",
zegt Spar-ondernemer R. van Tilborg
over de voorgenomen verhuizing van
zijn supermarkt van de Korte Vest
naar het pand van garage Van Steenis
aan de Markt. „Wat parkeerruimte
betreft, is het nu een hopeloze zaak
bij onze winkel." Van Tilborg kijkt
uit naar de verhuizing, maar hij moet
wachten tótdat Van Steenis een nieu
we plaats voor zijn autobedrijf heeft
gevonden. „Het is de laatste weken
ook wel heel erg snel gegaan met dit
plan, maar de Spar-organisatie regelt
het allemaal."
Van Tilborg is niet bang voor een
Lidl tegenover zijn supermarkt. „Ik
zie het meer als een aanvulling. Lidl
- trouwens een geduchte concurrent
van Aldi en eveneens een Duits con
cern - verkoopt geen A-merken, maar
alleen C-merken. En de kwaliteit van
de producten hangt nauw samen met
de prijs. Merkvaste klanten kopen
toch bij ons en ook de verswinkels in
Sint-Maartensdijk (twee bakkers,
twee slagers, een groenteboer) blij
ven hun klanten wel houden. Ze kun
nen eerder blij zijn met de komst van
Lidl."
Van Tilborg is sinds kort C. van Koe-
veringe opgevolgd als voorzitter van
middenstandsvereniging Smalstad.
Volgens Van Tilborg is de midden
standsvereniging ,zeer positief' over
de plannen voor de twee supermark
ten aan de Markt. „Lidl zal een trek
ker zijn voor een groot deel van het
eiland. Misschien niet voor de inwo
ners van Tholen, maar wel voor de
dorpen. En de eigen bevolking houd
je meer vast. Sint-Maartensdijk heeft
nu de hoogste afvloeiing van koop
kracht in de levensmiddelensector
van het eiland. Ik denk dat de gevol
gen van Lidl voor de supermarkten in
de andere dorpen wel meevallen. Je
moet als ondernemer ook niet teveel
naar anderen kijken, maar uitgaan
van je eigen kracht."
Van Tilborg denkt niet, dat de super
marktplannen voor de Markt een
volledige compensatie zijn voor het
verlies van het gemeentehuis in Sint-
Maartensdijk. „Het is wel een stap in
de goede richting en de plannen pas
sen ook bij de conclusies van het
MKB-rapport. Maar het gemeente
huis trekt nu veel passanten aan,
waarvan de winkels profiteren, dus er
moet nog meer gebeuren. Wij denken
als middenstandsvereniging, dat het
gemeentebestuur soepeler dient te
zijn met de uitbreiding van de recre
atie rond Sint-Maartensdijk en daar
van kunnen dan ook onze leden pro
fijt hebben", zegt voorzitter Van
Tilborg.
Lidl wilde geen commentaar geven
op het plan Sint-Maartensdijk.
Hij lichtte, op een vraag van P.W.J. Ook J. van den Donker (D66) vond
dat de gemeente te laag zit met de
grondprijzen voor bedrijven.
Hoek (SGP), toe dat het college er
een studie naar heeft verricht en dat
de resultaten ervan begin juni in de
commissie zullen worden besproken.
SGP en CU vinden dat de grondprij
zen van de bedrijventerreinen aange
past moet worden aan de 'markt.'
Maar over dat begrip bestaat volgens
de liberaal E.J. Goossen grote ondui
delijkheid. „Wat is marktconform?
Kijk je daarbij naar Kattendieke of
Amsterdam? Je zult toch eerst vast
moeten stellen wat dat is. Anders ga
ik hiermee niet akkoord."
Piet verbaasde zich over het ant
woord van Heijboer. „Vergeleken
met de grondprijzen in Bergen op
Zoom is het een verschil van een fac
tor drie. „Als je al in Noord-Brabant
grond voor 125 m2 meter kunt krij
gen, dan ben je daar een spekkoper.
Hier op Tholen zitten we op 80 tot
100 gulden per vierkante meter."
C. van der Horst (ABT) kon zich wel
vinden in het verhogen van de prij
zen naar het Brabantse peil. „Dan
kunnen we van de opbrengst ook be
tere sportvelden aanleggen."
Piet -was het met haar eens, al ver
ving hij het woord sportvelden voor
'voorzieningen.' L. Blom (PvdA)
wees erop dat het optrekken van
de prijs naar het niveau van Bergen
op Zoom ook kan betekenen dat er
straks geen grond meer wordt ver
kocht op de Thoolse bedrijventerrei
nen. Volgens Hoek moet er bij het
vaststellen van de hoogte gekeken
worden naar de regio. „Tegen die
prijs blijft de grond hier ook ver
koopbaar."
In de vacature André van der Lee is
Gerard Kooiker benoemd als eerste
beleidsmedewerker ruimtelijke za
ken. Hij was al verbonden aan die
afdeling en gaat zich nu bezighou
den met de actualisering van de
komplannen. Het gemeentebestuur
heeft extern gezocht naar een opvol
ger. Maar omdat het aanbod voor dit
soort werkzaamheden momenteel
erg beperkt is, leverde dat de nodige
vertraging op. B. en w. besloten
daarom Kooiker door te laten stro
men. Daardoor is er weer wel een
nieuwe vacature ontstaan, waarover
het college zich nog beraadt hoe die
ingevuld moet worden. Om de con
tinuïteit in de werkzaamheden zo
veel mogelijk te waarborgen, wordt
al sinds 1 september vorig jaar 24
uur per week een inleenkracht ge
huurd van WDAdvising te Dor
drecht. In eerste instantie zou die
ondersteuning 1 januari aflopen,
maar b. en w. hebben besloten de in
leen te verlengen tot 1 juni. De kos
ten hiervan zijn echter hoger dan de
besparing op de salariskosten. Van
september tot en met december zijn
de uitgaven ten laste van het vervan
gingsfonds gebracht. Voor 2002
willen b. en w. de extra kosten ten
laste van de post onvoorzien bren
gen. Tot en met mei gaat het dan om
een bedrag van 30.860 euro.
Maandagavond ging de commissie
gemeentelijke ontwikkeling ak
koord met het voorstel, alleen merk
te J. Bijl (CDA) op dat het wel erg
laat was omdat het contract over een
maand - op 1 juni - al afloopt. Wet
houder K.A. Heijboer gaf toe dat
het laat was ingediend, maar dat het
college er al toe had besloten om
vaart achter de zaak te zetten.
Verder kondigde hij aan dat er voor
de tweede helft van dit jaar een ver
volg komt. En dat het college daar
voor naar de raad zal komen voor
extra geld. „De mensen zijn hard
nodig. We kunnen nu een inhaalslag
maken."
De koopkrachtbinding in de levens
middelensector is in Sint-Maartens
dijk met 70% laag ten opzichte van
Sint-Annaland met 94% en Tholen
met 82%. Zestien procent van de in
woners van Sint-Maartensdijk rijdt
voor levensmiddelen de brug over
naar Bergen op Zoom. Tien procent
blijft dichterbij huis in Sint-Anna
land (Cl000), 1% gaat naar Tholen
(Albert Heijn), 2% gaat naar Stave
nisse of Scherpenisse en 1 naar el
ders. Een discountzaak in Sint-
Maartensdijk zou dus de trek naar
Bergen op Zoom kunnen doen ver
minderen of verdwijnen, maar ook
de 13% koopkracht die afvloeit naar
andere plaatsen op het eiland wordt
dan mogelijk opgeheven en dat
merkt dan met name de Cl000 in
Sint-Annaland.
Volgens het rapport van MKB Reva
moet er wat gebeuren, want de de
tailhandel in Sint-Maartensdijk zakt
weg. In de afgelopen twee jaar is
15% van de consumenten naar eigen
zeggen minder gaan kopen in Sint-
Maartensdijk. Als er niets gebeurt,
zal dit proces volgens MKB Reva
doorzetten. De toekomstige ver
plaatsing van het gemeentehuis naar
Tholen en het verdwijnen van de
Rabobank uit Sint-Maartensdijk zal
dit proces zelfs versterken. Beide
instellingen zorgen nu nog voor ex
tra toevloeiing voor de detailhandel
in Sint-Maartensdijk. Als dat weg
valt, zullen de winkels het nog
moeilijker krijgen. Er zullen ver
schillende maatregelen moeten wor
den genomen om Sint-Maartensdijk
weer aantrekkelijk te maken voor de
consument, aldus MKB Reva.
De Markt zou een concentratiege
bied voor de detailhandel moeten
zijn, waarbij de trekkersfunctie van
een Aldi (of nu ook Lidl) benut zou
moeten worden. De centrale ligging
van Sint-Maartensdijk op het eiland
geldt daarbij als voordeel. MKB Re
va noemt de kwaliteit van de onder
nemers als randvoorwaarde, zowel
collectief als individueel. Verder
dient er een goede uitstraling van de
afzonderlijke winkels te zijn. Te
vens moeten er goede afspraken
over het parkeren worden gemaakt,
zolang de Rabobank en het gemeen
tehuis nog aan de Markt zijn geves
tigd, aldus MKB Reva.
(volgens opgave van consumenten)
Plaats food non-food
Sint Maartensdijk 70% 43%
Tholen 1% 2%
Sint Annaland 10% 4%
Overige kernen
op Tholen 2% 9%
Bergen op Zoom 16% 39%
Overige plaatsen 1% 3%
Koopgedrag
•In Sint-Maartensdijk komt het laagste percentage met de auto (22%).
•Activiteiten van de Winkeliers en parkeren scoren het laagst.
•Stoffen/wol/handwerken, supermarkt en kleding, worden het meest
gemist.
Meest genoemde maatregelen zijn: gelijke openingstijden en meer
winkels.
Verwachte omzetontwikkeling
•Gemiddeld wordt een 6,3 gegeven voor de winkelaspecten.
•Gezamenlijke reclame en de activiteiten van de winkeliers scoren het
laagst.
Belangrijkste knelpunten zijn aantrekkelijkheid winkelgebied, sa
menwerking ondernemers en inrichting winkelgebied.
Gewenste maatregelen: Verbetering van de winkelsfeer en het niveau
van de zaken en meer samenwerking tussen ondernemers.
Mogelijkheden na commerciële aanpak:
uitbreiden food:
Slijterij -Tabak
Uitbreiden non-food:
Kleding Bloemen en planten Sportartikelen Drogist
Aanbevelingen
Markt concentratiegebied winkels.
Vestiging van winkels in kernwinkelgebied, zodat synergie kan ont
staan.
Mogelijke vestiging van discounter of andere supermarkt op de
Markt.
Hierdoor krijgt noordkant van de Markt een trekkersfunctie.
Bij nieuwe invulling Gemeentehuis (VVV, Horeca?) zou een tweepo-
lenstructuur kunnen ontstaan.
Toeristen kunnen alleen voor extra "beleg" zorgen wanneer het cen
trum uitnodigend is.
(bron: detailhandelsonderzoek MKB Reva)