Met kustvaarder van 3800 ton
heeft Geuze weer een Esperance
'De bull market komt er aan!'
Ook gemeente bracht bod
uit op zilveruienfabriek
Tweede schip van Poortvlietse scheepvaartonderneming
Vechtpartij met
twee gewonden
Tholen
Donderdag 4 april 2002
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Marja Geuze-Suurland uit Poortvliet had droog geoe
fend met een lege fles, zodat de doop van het 3800 ton
metende motorschip Esperance niet mis kon gaan. De
volle champagnefles spatte dan ook volgens het boekje
uiteen op het tweede schip dat Geuze Shipping b.v. nu in
exploitatie heeft. 'Ik doop u Esperance en wens u en uw
bemanning een behouden vaart', zo klonk het in de ha
ven van Harlingen. Het doek viel weg, zodat de naam
zichtbaar werd en de scheepstoeters gaven een serenade.
Een hoogtepunt voor de Poortvlietse zeevaarders, want
er is weer een schip met de naam Esperance in de fami
lie. Het vierde inmiddels, maar dit was het eerste die
door een gezinslid werd gedoopt.
Knopenbord
Als een trein
Naar Noorwegen
Baltische staten
Fiscaal aantrekkelijk
292 participaties
Showroom Van Houte
Na twee teleurstellende beursjaren maakt de markt zich
nu op voor een herstel. De AEX-index bereikte in het
eerste kwartaal van 2000 een hoogste niveau op ruim
700 punten. Na de aanslagen in de VS in 2001 gaf de
AEX-graadmeter nog maar een stand aan van circa 380
punten. Inmiddels zijn er een aantal zeer belangrijke
technische weerstanden doorbroken en staat de index
reeds op een niveau van ongeveer 525 punten.
De gong is gegaan; de beurs zal de stijgende lijn nu
voortzetten!
Onze visie voor de
komende 12 maanden
Een restant van de fles met een rood- ook een boeket, evenals Maija Geuze
wit-blauw lint herinnert in huize
Geuze aan de Burgemeet nog aan de
plechtigheid, evenals verschillende
bloemstukken. De Hansa Kampen,
die vorig jaar even in de vluchthaven
van Tholen lag, was het eerste nieu
we schip dat Geuze 3,5 jaar geleden
in de vaart bracht. Maar toen ver
richtte de directeur van de bevrachter
de doop. Die eer kwam nu de vrouw
van Kees Geuze toe, die het scheep
vaartbedrijf leidt. „Het bloed kruipt
waar het niet gaan kan", vertelt de
ondernemer. Hij volgde de zeevaart
school in Rotterdam, was matroos en
machinist, maar kreeg na 7,5 jaren
geen vaarbevoegdheid wegens een
aangeboren afwijking aan één van
zijn ogen. En de keuring van opva
renden van zeeschepen is zo streng,
dat je met beide ogen goed moet kun
nen zien. In 1990 kwam Kees Geuze
daardoor aan de wal. Hij heeft een
baan als productietechnicus bij de
warmtekoppelingscentrale van Es-
sent in Moerdijk, vlakbij de vuilver
brandingsoven. Al zijn vrije dagen
gaan in de scheepvaartonderneming
zitten. „Het valt nog te combineren,
maar als er meer dan twee schepen
komen, wordt dat moeilijker. Com
municatie is natuurlijk heel belang
rijk", zegt de 37-jarige Kees Geuze,
die twee mobiele telefoons binnen
bereik heeft en frequent de fax en e-
mail gebruikt.
De doopplechtigheid in een loods op
de haven van Harlingen werd bijge
woond door 320 mensen, onder wie
de bijna 95-jarige oma Suurland-
Braal uit Scherpenisse. Die kreeg
en haar twee dochters Pauline en
Cornelike. Met toespraken van o.a.
directeur Richard Nugteren van
scheepswerf Damen uit Bergum en
cadeaus zoals een armband, scheeps
klok, barometer, e.d. werd het een
feestelijke gebeurtenis. Kees Geuze
had op zijn beurt een knopenbord en
een kaart van de Zuiderzee uit 1600
meegebracht voor de directie van Da-
men, waarmee hij goed had samen
gewerkt.
De Poortvlietse ondernemer liet ei
genlijk eerst bij scheepswerf Peters
in Kampen een nieuw schip bouwen,
de Polar Bear, maar dat werd tijdens
de bouw nog doorverkocht aan een
Duitse reder die vier van dergelijke
schepen wilde en niet kon wachten.
„Daar ben ik op zich goed mee ge
weest, maar ik wilde toch een nieuw
schip. Ik keek toen uit naar een
1700/1800-tonner met een lage kuip-
lijn. Die doen het goed. Peters heeft
die niet, maar Damen wel. En de ver
kopers van Damen deden het zo goed
dat ik met twee 3800-tonners thuis
kwam. Maar in de toekomst wil ik
toch nog wel eens een 1700/1800 ton
ner."
Eind augustus vorig jaar waren de
eerste contacten over de aankoop.
Heel september was gemoeid met de
afweging en 5 oktober werd gete
kend, waarna het in Roemenië ge
bouwde casco direct naar Bergum
werd gebracht voor de afbouw bij
Damen. „Het liep daar als een trein",
zo blikt Kees Geuze tevreden térug.
„Het was het zevende schip uit de se
rie, dus dat speelt zeker mee. Ons
Marja en Kees Geuze met het restant van de champagnefles waarmee de Esperance werd gedoopt. Tussen hen in het doopboeket dat ze als
traditioneel geschenk ontvingen.
eerste schip, Hansa Kampen, was de
eerste van een serie en dat merk je
toch wel. Daar zijn na 3,5 jaar nog
dingen die constructief niet in orde
zijn. Daar heb ik veel van geleerd. Bij
de Esperance was alles al uitge
kauwd. De restpunten stellen weinig
voor. Damen heeft dat goed onder de
knie. De afbouw loopt veel sneller
dan ze nu plannen. De schilders lie
pen alleen wat achter door de regen,
maar die hebben uiteindelijk ook de
puntjes op de i kunnen zetten, samen
met de timmerlieden. Na zestien we
ken was het karwei geklaard en kon
de Esperance in het scheepskadaster
worden ingeschreven."
Dat het allemaal goed zat, was al tij
dens de proefvaart gebleken. Een
mooie tocht met zonnende zeehon
den op de platen. Ankerproeven,
rondjes draaien om de draaicirkel
vast te stellen, een crashstop, alles
werd getest. „Maar met 50 mensen
over de vloer is zo'n proefvaart van
zeven uur 's morgens tot half vier 's
middags niet echt een ontspannen
tripje", vertelt Kees Geuze. „Maar de
controleurs moesten gaan zoeken om
hun komst te rechtvaardigen. Er wa
ren geen problemen. Het schip is we
reldwijd gecertificeerd en geschikt
voor het vervoer van gevaarlijke stof
fen. Daarvoor is er trouwens elk jaar
een controle, evenals voor de certifi
caten van zeewaardigheid. En in de
havens kun je onverwachte controles
krijgen. Telkens komt er wat bij, zo
als recent op 1 maart de verplichting
voor een vaste beademingsinstallatie,
die je zo nodig met advies van de ra-
diomedische dienst kunt bedienen."
Een schip bouwen als de Esperance
is niet niks, want het gaat om een in
vestering van 13,8 miljoen gulden.
„In 1963 kocht mijn vader zijn eer
ste schip voor 180.000 gulden. Hij
kon er toen niet van slapen. Ik ben in
1964 op de eerste Esperance gebo
ren en opgegroeid. En zo ben ik ook
met de schepen en de bijbehorende
bedragen meegegroeid. Niet dat die
13,8 miljoen je niets meer zegt,
want dat is een grote verantwoorde
lijkheid, maar je groeit er toch in. En
je moet mee, anders ga je achteruit.
Zeven jaar geleden heb ik de weg in
gezet van het leiden van een scheep
vaartonderneming. Het bellen en
praten met mijn vader, die me eerst
veel heeft bijgestaan, wordt al min
der. Commercieel heeft hij zich voor
99% teruggetrokken. Zelf regel ik
nu bijna alles, maar lever loop ik in
een vette overall op het schip dan in
het kantoor achter mijn computer te
zitten. Daarom vond ik de begelei-
ren, dus dan moetje geen tijd verlie
zen. Die naam willen we goed hou
den."
Dirk Geuze, de vader van Kees en
eerder kapitein op de Hansa Kampen,
treedt de eerste acht weken als kapi
tein op van de Esperance. De beman
ning bestaat verder uit drie Oekraï-
ners, 1 Nederlander en 1 Filipino. Op
de Hansa Kampen varen nu 3 Neder
landers onder wie een stuurman uit
Vlissingen en 2 Filipino's. „We wer
ken veel met uitzendbureaus en wan
neer je 2 tot 3 schepen hebt, dan kun
je met 5 a 6 kapiteins toe. In 1978
had een schip van 3000 ton nog 12
bemanningsleden nodig, nu kun je
met 5 man volstaan voor 3800 ton
omdat je veel automatiseert."
De Esperance kan 800 ton meer la
den dan de Hansa Kampen, is 1 me
ter dieper en 1 meter korter. Het nieu
we schip heeft een hoog stuurhuis
om over twee lagen met containers te
kunnen kijken. De Hansa Kampen
kan in tegenstelling tot de Esperance
nog op de Rijn terecht, al is de Hansa
in de afgelopen 3,5 jaar maar zes keer
op binnenwater geweest, naar Duis
burg. De Esperance vaart vanaf de
Middellandse Zee tot aan de Balti
sche staten. De tweede reis gaat naar
Riga, waar hout geladen wordt. De
scheepsbevrachting is in handen van
Royal Amusus Hansen uit Rhoon.
Naast veel kort werk op de Noord- en
Oostzee zal de Esperance in de win
ter - dan ligt er in de Oostzee veel ijs
- havens in Italië en Turkije aandoen.
„Het schip zal soms twee tot drie
maanden niet in Nederland komen
door het gevarieerde werk. Dit in te
genstelling tot de Hansa Kampen, die
vanuit IJmuiden en Antwerpen vaste
trajecten heeft naar Spanje en Portu
gal."
Met een lengte van 88,60 meter en
een breedte van 12,60 meter is de Es
perance een fors schip. Maar ook dat
De aantrekkelijkheid van de com
manditaire vennootschap heeft wel
geleid tot het in de vaart brengen van
veel nieuwe schepen. De capaciteit is
vergroot en daarmee staan de prijzen
onder druk. „Er wordt namelijk te
weinig gesloopt. Doordat de oude
schepen blijven varen, is de gemid
delde leeftijd van de kustvloot om
hoog gegaan. Maar bevrachter Ama-
sus had gebrek aan 3800-ton schepen
en daarom is er voor de Esperance
toch goed werk."
Kees Geuze is er trots op, dat de Es
perance het enige schip is, waarbij de
participaties vol gekomen zijn. Hij
schrijft dat mede toe aan verkleining
van de bedragen. „Voorheen moest je
voor 25.000 of 50.000 gulden in
schrijven, bij de Esperance kon je
voor 7272 gulden meedoen en dan
wordt het allemaal veel toegankelij
ker voor een breder publiek. En er
was heel veel eigen vermogen en dat
spreekt de deelnemers ook aan. Eer
der waren er wat aarzelingen door het
nieuwe belastingstelsel, de invoering
van de euro en de aanslagen in Ame
rika op 11 september. Maar uiteinde
lijk is het toch gelukt om 292 partici
paties te krijgen, waarvan ik er zelf 82
heb. Naast een emotionele binding
heb je als participant ook een finan
ciële band. Wij vinden het in elk geval
hartstikke leuk om weer een Esperan
ce in de familie terug te hebben."
De scheepswerf en de bevrachter ne
men elk voor 5,4% deel in de rederij,
scheepsinvesteringsmaatschappij Atis
voor 0,48% en Geuze zelf voor
11,42%.
Maija Geuze hoort het allemaal met
genoegen aan. „Kees weet alles op
scheepvaartgebied", zegt ze trots.
„Hij ziet overal wat in en wordt nogal
eens gebeld door allerlei mensen."
Behalve met de doop heeft ze ook
haar bijdrage geleverd aan het nieu
we schip. „Bij de keuze van de vloer
bedekking, de gordijnen, maar ook
bijvoorbeeld met de aanschaf van het
aardappelschilmesje. De inkopen
ding van de nieuwbouw ook zo
boeiend. Dat heb ik intensief ge
daan."
Donderdagavond begon de Esperan
ce aan zijn eerste reis: split (stenen)
laden in het Rehefjord in Noorwe
gen voor de Noord-Duitse havenstad
Papenburg aan de Eems. Daar kreeg
het nieuwe schip nog container- en
sjormateriaal aan boord. De Espe
rance is voor twee jaar verhuurd aan
Schulte en Bruns uit Papenburg.
„Met de Hansa Kampen, die ook
verhuurd is aan een Duitse maat
schappij, hebben we een reputatie
opgebouwd dat we doorduwen. Het
schip is immers gebouwd om te va-
is betrekkelijk, zegt Kees Geuze. „In
Harlingen is het een flinke, maar in
Rotterdam zie je hem niet liggen."
Een bijzonderheid van de Esperance
is volgens Geuze, dat dit het eerste
schip in vijftien jaar is dat in de rede-
rijvorm wordt geëxploiteerd. De re
derij is juridisch een gemeenschap
van mede-eigenaren; een rechtsvorm
die particulieren in staat stelt te be
leggen in een schip. Voor 1 januari
was zo'n scheeps c.v. heel aantrekke
lijk met rendementen van 28 tot 30%,
vanaf die datum is het rendement nog
12 tot 13%. „Het is een fiscaal aan
trekkelijke vorm met puur belasting
technische faciliteiten."
doen we voor honderd procent zelf
en dat is leuk", aldus Maija Geuze,
die als verpleegkundige bij de Oos-
terschelde thuiszorg werkt, maar in
Poortvliet ook heel wat van de
scheepvaart meemaakt. Nu de Espe
rance vaart, is alles in rustiger vaar
water gekomen. Of Kees Geuze zijn
oorspronkelijke plan kan realiseren
om eind dit jaar nog zo'n schip - de
Espero - van 3800 ton in de vaart te
brengen, is nog onzeker. „Je weet het
nooit. Als iemand 15 miljoen gulden
biedt voor de Esperance, dat is hij
weg en dan moet er toch weer een
nieuwe komen", zegt de Poortvlietse
scheepvaartondernemer.
Ook de gemeente Tholen heeft een
onderhands bod uitgebracht op de
voormalige zilveruienfabriek aan de
Nijverheidsweg in Sint-Maartens
dijk. Het is voor het eerst dat er van
een dergelijke actieve opstelling
sprake is. Nooit eerder mengde de
gemeente zich in een procedure voor
een openbare verkoping van een der
gelijk groot complex.
„We opereren adequaat binnen de
mogelijkheden die we hebben en de
risico's die we lopen", zegt wethou
der K.A. Heijboer. „We willen geen
kat in de zak kopen, want we schat
ten wel in dat er vervuiling opge
ruimd moet worden. Maar de wens
van de gemeenteraad was om het be
drijventerrein in Sint-Maartensdijk te
saneren en revilatiseren. Een facelift
bij de ingang van het dorp is zeker
nodig, want het ziet er nu niet uit. De
entree toont meer wanneer daar een
toonzaal of showroom komt. We heb
ben ook wel signalen ontvangen dat
daar vraag naar is. Links en rechts is
er naar geïnformeerd", aldus wet
houder Heijboer.
Een andere bieder op de zilveruien
fabriek was woninginrichting Van
Houte uit Sint-Maartensdijk. „De
gemeente zou blij zijn als er daar wat
gebeurt en wij willen er wel een
showroom van 4000 m2 bouwen",
zegt Eric van Houte. „De 5170 m2
tegenover Potter keukens zou dan te
klein zijn, want je hebt behoorlijk
wat parkeerruimte nodig plus een
vijver voor bluswater. Aan de andere
kant van de Nijverheidsweg is de op
pervlakte 23.426 m2. Bovendien ligt
achter de zilveruienfabriek nog
grond van ons, die vroeger bij de
Thoolse betonfabriek hoorde." Van
Houte bracht op alles een bod uit
omdat hij bij een splitsing vreest
voor tegengestelde belangen. „Het is
niet echt aanlokkelijk om een pinda-
fabriek bij je meubelzaak te hebben.
Wij willen wat leuks doen met het
verpauperde gebied. Daarom is het
jammer dat de verkoop niet doorge
gaan is, nu de eigenaar zelf zijn
schulden heeft voldaan. De kans is
nu aanwezig dat het daar zo nog een
paar jaar blijft liggen. Met de eige
naar hebben we wel contacten ge
had, maar die vraagt teveel omdat je
alles moet slopen en nog rekening
moet houden met het opruimen van
bodemverontreiniging." Van Houte
houdt zijn plan om tegenover Van
der Harst op bedrijventerrein Welge
legen in Tholen een showroom te
bouwen, nog steeds overeind. „Als
eind dit jaar daar de grond door de
gemeente uitgegeven wordt, zijn wij
de eerste die in aanmerking komt",
aldus Eric van Houte.
In de Druiventros te Sint-Philipsland
heeft zich vorige week in de nacht
van vrijdag op zaterdag een vechtpar
tij voorgedaan, waarbij twee gewon
den zijn gevallen. Een 26-jarige
Fluplander moest in het ziekenhuis
behandeld worden nadat hij door
meerdere mensen op de grond was
geschopt. Hij had een schoenafdruk
op zijn mg, een bebloed gezicht,
schaafwonden over zijn hele li
chaam; bovendien was zijn schouder
uit de kom. Het slachtoffer had echter
ook zelf klappen uitgedeeld, waar
voor een 22-jarige inwoner uit Alme-
re zich onder behandeling van een
huisarts moest stellen. De onenigheid
ontstond tijdens een feestje van ,een
beachclub' in de zaal naast de bar. De
26-jarige man was aan het filmen en
de felle lamp op de camera werd
door de man uit Almere behoorlijk ir
ritant gevonden. Bovendien wilde de
laatste niet, dat een dronken en zieke
man waarmee hij in gesprek was, ge
filmd werd. Er ontstond een handge
meen, waarbij de filmer op de grond
kwam te liggen. De politie hoorde de
man uit Almere en een broer van hem
als verdachte, maar het 26-jarige
slachtoffer werd eveneens als ver
dachte aangemerkt.
Jur»
Jtf l
"mé
9»C 02
A£X Index fl pari
De schrijver van dit artikel is de
heer J.M. Verkamman, Senior Ad
viseur Beleggingen DSI, werkzaam
bij de Thoolse Rabobanken.
Sinds onze beursvisie van januari
jl., welke geschreven werd door
mijn gewaardeerde collega de heer
Van Tatenhove, is er op de finan
ciële markten weer veel gebeurd.
Gelukkig kunnen we, ondanks en
kele negatieve verschijnselen als
bijvoorbeeld het Enron schandaal
in de V.S. en het onderzoek naar de
bouwfraude in Nederland, nu toch
duidelijk concluderen dat het eco
nomisch herstel is ingezet.
Vooral de Enron-affaire zorgde we
reldwijd voor de nodige onrust op
de beurzen. De zaak Enron heeft
veel stof doen opwaaien; beleggers
keken met argusogen naar de boek-
houdpraktijken van vele grote on
dernemingen. De cruciale vraag
was, of de afgegeven winsten en
prognoses daarvan wel realistisch
waren. Solide ondernemingen als
General Electric, American Inter
national Group en I.B.M., maar
ook Nederlandse bedrijven, moes
ten hun boekhoudmethoden verant
woorden. Als gevolg hiervan lagen
de beurskoersen uiteraard zwaar
onder druk.
De beurs heeft het dan ook op
nieuw moeilijk gehad in de eerste
maanden van dit jaar. Het diepte
punt werd bereikt in februari. De
AEX-index bereikte toen een ni
veau van circa 480. Intussen staat
deze index op een niveau van circa
525 punten!
Signalen van een wereldwijd her
stel van de economisch groei bepa
len intussen dagelijks het beeld van
de uitgebrachte macro economi
sche data. Met name Amerikaanse
data zoals het ondernemersvertrou-
wen en het consumentenvertrou
wen zijn de laatste weken aanmer
kelijk gunstiger gebleken dan
eerder werd verwacht. Het gaat
met deze cijfers zo goed, dat som
mige beleggers zelfs bang begin
nen te worden dat de rente binnen
kort weer zal worden verhoogd
(Men is huiverig voor een rentestij
ging omdat dit de economische
groei zal afremmen). Ons research
bureau IRIS verwacht tot het derde
kwartaal van dit jaar echter geen
rentestijging van de korte rente in
de V.S., omdat het inflatieniveau
zich daar nog steeds op een keurig
laag niveau bevindt. Wij hebben
dan ook positieve verwachtingen
van de prestaties van de aandelen
markten. Ook de recente aandacht
voor boekhoudpraktijken zijn een
typerend verschijnsel aan het einde
van neergaande markten.
Voorts wijst ook het technische
beeld van de markten (koersgrafie-
ken) een verder opwaarts poten
tieel aan van met name Amerikaan
se en Europese beurzen. Met de
overtuigende technische uitbraak
op het AEX-niveau van 512 pun
ten, waarop een ieder lang heeft
moeten wachten, werd het eerste
signaal gegeven. In enkele dagen
tijd werd ook de weerstand welke
lag op het niveau van 520-522 met
kracht doorbroken. Indien op korte
termijn ook de weerstand op 527-
529 met overtuiging doorbroken
wordt, dan ligt de weg open naar
een niveau van 550-560. Als we de
technische lijnen doortrekken tot
aan het einde van het jaar 2002, is
er naar mijn mening goede moge
lijkheid dat we in december het ni
veau van ongeveer 600 punten zul
len zien!
Beleggers maken zich nu op voor
de cijferregen die binnen enkele
weken weer op de markten zal
neerdalen. Zoals gezegd blijkt uit
macro-economische cijfers dat het
herstel van de Amerikaanse econo
mie definitief is ingezet, waarmee
op termijn ook de bedrijfswinsten
zullen herstellen. Beleggers zullen
zich veel meer focussen op uitspra
ken van de onderneming over de
winstverwachtingen voor rest van
dit jaar, dan op de behaalde resulta
ten van het eerste kwartaal.
Hoe kunnen we in deze economi
sche fase het beste beleggen? Het
is uiteraard altijd van groot belang
om te zorgen voor een optimale
spreiding over alle assets en secto
ren. Bij de assetverdeling advise
ren wij op dit moment een onder
weging in (lange) obligaties omdat
de lange rente langzaamaan verder
zal oplopen. Beleggers met langlo
pende obligaties doen er naar onze
mening goed aan deze om te wis
selen in kortlopende obligaties of
in solide aandelen. De korte rente
is laag en zal voorlopig op een
laag niveau kunnen blijven, dit
maakt het aanhouden van spaar
gelden eveneens onaantrekkelijk;
het advies voor deze asset is dan
ook: onderwegen. Aandelenbeleg
gingen daarentegen hebben onze
voorkeur; overwegen! Het motief
hiervoor is, zoals gezegd, de ver
wachte winstgroei van onderne
mingen vanwege het economisch
herstel. Ook de huidige waarderin
gen (koersniveaus) zijn door de li
nie genomen aantrekkelijk te noe
men.
De favoriete sectoren voor de ko
mende 12 maanden zijn met name
cyclisch van aard. Wij denken aan
de Akzo Nobel, DSM, Hagemeyer,
Philips, ASMI, ASML en ING.
Beleggingsfondsen van aantrekke
lijke sectoren zijn onder meer; Ro-
beco IT-fund, Robeco Biotech
Fund en het Robeco Economie Re
covery Fund. Optimale spreiding
kan bereikt worden met het fonds
Robeco. Wilt u inspelen op het
economisch herstel in de V.S.,
Maak dan gebruik van het Robeco
America fund.
Voor de jonge beleggers(en voor
wie zich nog jong voelt) hebben wij
deze maand een leuke actie;
Beleg nu zonder aankoopprovisie
in het Robeco Young Dynamic
Fund, (wereldwijd beleggen in de
producenten van de grote merken
(NIKE. SONY, Microsoft e.v.a.)
Bovendien verwachten wij dat ook
deze ondernemingen uitstekend
kunnen profiteren van het econo
misch herstel.
Zoals wellicht bekend is, geldt bij
beleggen in effecten altijd dat de
rendementen uit het verleden en de
uitgesproken beursverwachtingen
geen garantie geven voor toekom
stige ontwikkelingen.
Aan het bovenstaande artikel kun
nen dan ook geen rechten worden
ontleend.
(Advertentie LM.)
Kees de Wilde (v.l.n.r.) Jack Verkamman, Edwin van Tatenhove en Mario Potappel vormen samen het
beleggingsteam van de Thoolse Rabobanken.