Met kustvaarder van 3800 ton heeft Geuze weer een Esperance 'De bull market komt er aan!' Ook gemeente bracht bod uit op zilveruienfabriek Tweede schip van Poortvlietse scheepvaartonderneming Vechtpartij met twee gewonden Tholen Donderdag 4 april 2002 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Marja Geuze-Suurland uit Poortvliet had droog geoe fend met een lege fles, zodat de doop van het 3800 ton metende motorschip Esperance niet mis kon gaan. De volle champagnefles spatte dan ook volgens het boekje uiteen op het tweede schip dat Geuze Shipping b.v. nu in exploitatie heeft. 'Ik doop u Esperance en wens u en uw bemanning een behouden vaart', zo klonk het in de ha ven van Harlingen. Het doek viel weg, zodat de naam zichtbaar werd en de scheepstoeters gaven een serenade. Een hoogtepunt voor de Poortvlietse zeevaarders, want er is weer een schip met de naam Esperance in de fami lie. Het vierde inmiddels, maar dit was het eerste die door een gezinslid werd gedoopt. Knopenbord Als een trein Naar Noorwegen Baltische staten Fiscaal aantrekkelijk 292 participaties Showroom Van Houte Na twee teleurstellende beursjaren maakt de markt zich nu op voor een herstel. De AEX-index bereikte in het eerste kwartaal van 2000 een hoogste niveau op ruim 700 punten. Na de aanslagen in de VS in 2001 gaf de AEX-graadmeter nog maar een stand aan van circa 380 punten. Inmiddels zijn er een aantal zeer belangrijke technische weerstanden doorbroken en staat de index reeds op een niveau van ongeveer 525 punten. De gong is gegaan; de beurs zal de stijgende lijn nu voortzetten! Onze visie voor de komende 12 maanden Een restant van de fles met een rood- ook een boeket, evenals Maija Geuze wit-blauw lint herinnert in huize Geuze aan de Burgemeet nog aan de plechtigheid, evenals verschillende bloemstukken. De Hansa Kampen, die vorig jaar even in de vluchthaven van Tholen lag, was het eerste nieu we schip dat Geuze 3,5 jaar geleden in de vaart bracht. Maar toen ver richtte de directeur van de bevrachter de doop. Die eer kwam nu de vrouw van Kees Geuze toe, die het scheep vaartbedrijf leidt. „Het bloed kruipt waar het niet gaan kan", vertelt de ondernemer. Hij volgde de zeevaart school in Rotterdam, was matroos en machinist, maar kreeg na 7,5 jaren geen vaarbevoegdheid wegens een aangeboren afwijking aan één van zijn ogen. En de keuring van opva renden van zeeschepen is zo streng, dat je met beide ogen goed moet kun nen zien. In 1990 kwam Kees Geuze daardoor aan de wal. Hij heeft een baan als productietechnicus bij de warmtekoppelingscentrale van Es- sent in Moerdijk, vlakbij de vuilver brandingsoven. Al zijn vrije dagen gaan in de scheepvaartonderneming zitten. „Het valt nog te combineren, maar als er meer dan twee schepen komen, wordt dat moeilijker. Com municatie is natuurlijk heel belang rijk", zegt de 37-jarige Kees Geuze, die twee mobiele telefoons binnen bereik heeft en frequent de fax en e- mail gebruikt. De doopplechtigheid in een loods op de haven van Harlingen werd bijge woond door 320 mensen, onder wie de bijna 95-jarige oma Suurland- Braal uit Scherpenisse. Die kreeg en haar twee dochters Pauline en Cornelike. Met toespraken van o.a. directeur Richard Nugteren van scheepswerf Damen uit Bergum en cadeaus zoals een armband, scheeps klok, barometer, e.d. werd het een feestelijke gebeurtenis. Kees Geuze had op zijn beurt een knopenbord en een kaart van de Zuiderzee uit 1600 meegebracht voor de directie van Da- men, waarmee hij goed had samen gewerkt. De Poortvlietse ondernemer liet ei genlijk eerst bij scheepswerf Peters in Kampen een nieuw schip bouwen, de Polar Bear, maar dat werd tijdens de bouw nog doorverkocht aan een Duitse reder die vier van dergelijke schepen wilde en niet kon wachten. „Daar ben ik op zich goed mee ge weest, maar ik wilde toch een nieuw schip. Ik keek toen uit naar een 1700/1800-tonner met een lage kuip- lijn. Die doen het goed. Peters heeft die niet, maar Damen wel. En de ver kopers van Damen deden het zo goed dat ik met twee 3800-tonners thuis kwam. Maar in de toekomst wil ik toch nog wel eens een 1700/1800 ton ner." Eind augustus vorig jaar waren de eerste contacten over de aankoop. Heel september was gemoeid met de afweging en 5 oktober werd gete kend, waarna het in Roemenië ge bouwde casco direct naar Bergum werd gebracht voor de afbouw bij Damen. „Het liep daar als een trein", zo blikt Kees Geuze tevreden térug. „Het was het zevende schip uit de se rie, dus dat speelt zeker mee. Ons Marja en Kees Geuze met het restant van de champagnefles waarmee de Esperance werd gedoopt. Tussen hen in het doopboeket dat ze als traditioneel geschenk ontvingen. eerste schip, Hansa Kampen, was de eerste van een serie en dat merk je toch wel. Daar zijn na 3,5 jaar nog dingen die constructief niet in orde zijn. Daar heb ik veel van geleerd. Bij de Esperance was alles al uitge kauwd. De restpunten stellen weinig voor. Damen heeft dat goed onder de knie. De afbouw loopt veel sneller dan ze nu plannen. De schilders lie pen alleen wat achter door de regen, maar die hebben uiteindelijk ook de puntjes op de i kunnen zetten, samen met de timmerlieden. Na zestien we ken was het karwei geklaard en kon de Esperance in het scheepskadaster worden ingeschreven." Dat het allemaal goed zat, was al tij dens de proefvaart gebleken. Een mooie tocht met zonnende zeehon den op de platen. Ankerproeven, rondjes draaien om de draaicirkel vast te stellen, een crashstop, alles werd getest. „Maar met 50 mensen over de vloer is zo'n proefvaart van zeven uur 's morgens tot half vier 's middags niet echt een ontspannen tripje", vertelt Kees Geuze. „Maar de controleurs moesten gaan zoeken om hun komst te rechtvaardigen. Er wa ren geen problemen. Het schip is we reldwijd gecertificeerd en geschikt voor het vervoer van gevaarlijke stof fen. Daarvoor is er trouwens elk jaar een controle, evenals voor de certifi caten van zeewaardigheid. En in de havens kun je onverwachte controles krijgen. Telkens komt er wat bij, zo als recent op 1 maart de verplichting voor een vaste beademingsinstallatie, die je zo nodig met advies van de ra- diomedische dienst kunt bedienen." Een schip bouwen als de Esperance is niet niks, want het gaat om een in vestering van 13,8 miljoen gulden. „In 1963 kocht mijn vader zijn eer ste schip voor 180.000 gulden. Hij kon er toen niet van slapen. Ik ben in 1964 op de eerste Esperance gebo ren en opgegroeid. En zo ben ik ook met de schepen en de bijbehorende bedragen meegegroeid. Niet dat die 13,8 miljoen je niets meer zegt, want dat is een grote verantwoorde lijkheid, maar je groeit er toch in. En je moet mee, anders ga je achteruit. Zeven jaar geleden heb ik de weg in gezet van het leiden van een scheep vaartonderneming. Het bellen en praten met mijn vader, die me eerst veel heeft bijgestaan, wordt al min der. Commercieel heeft hij zich voor 99% teruggetrokken. Zelf regel ik nu bijna alles, maar lever loop ik in een vette overall op het schip dan in het kantoor achter mijn computer te zitten. Daarom vond ik de begelei- ren, dus dan moetje geen tijd verlie zen. Die naam willen we goed hou den." Dirk Geuze, de vader van Kees en eerder kapitein op de Hansa Kampen, treedt de eerste acht weken als kapi tein op van de Esperance. De beman ning bestaat verder uit drie Oekraï- ners, 1 Nederlander en 1 Filipino. Op de Hansa Kampen varen nu 3 Neder landers onder wie een stuurman uit Vlissingen en 2 Filipino's. „We wer ken veel met uitzendbureaus en wan neer je 2 tot 3 schepen hebt, dan kun je met 5 a 6 kapiteins toe. In 1978 had een schip van 3000 ton nog 12 bemanningsleden nodig, nu kun je met 5 man volstaan voor 3800 ton omdat je veel automatiseert." De Esperance kan 800 ton meer la den dan de Hansa Kampen, is 1 me ter dieper en 1 meter korter. Het nieu we schip heeft een hoog stuurhuis om over twee lagen met containers te kunnen kijken. De Hansa Kampen kan in tegenstelling tot de Esperance nog op de Rijn terecht, al is de Hansa in de afgelopen 3,5 jaar maar zes keer op binnenwater geweest, naar Duis burg. De Esperance vaart vanaf de Middellandse Zee tot aan de Balti sche staten. De tweede reis gaat naar Riga, waar hout geladen wordt. De scheepsbevrachting is in handen van Royal Amusus Hansen uit Rhoon. Naast veel kort werk op de Noord- en Oostzee zal de Esperance in de win ter - dan ligt er in de Oostzee veel ijs - havens in Italië en Turkije aandoen. „Het schip zal soms twee tot drie maanden niet in Nederland komen door het gevarieerde werk. Dit in te genstelling tot de Hansa Kampen, die vanuit IJmuiden en Antwerpen vaste trajecten heeft naar Spanje en Portu gal." Met een lengte van 88,60 meter en een breedte van 12,60 meter is de Es perance een fors schip. Maar ook dat De aantrekkelijkheid van de com manditaire vennootschap heeft wel geleid tot het in de vaart brengen van veel nieuwe schepen. De capaciteit is vergroot en daarmee staan de prijzen onder druk. „Er wordt namelijk te weinig gesloopt. Doordat de oude schepen blijven varen, is de gemid delde leeftijd van de kustvloot om hoog gegaan. Maar bevrachter Ama- sus had gebrek aan 3800-ton schepen en daarom is er voor de Esperance toch goed werk." Kees Geuze is er trots op, dat de Es perance het enige schip is, waarbij de participaties vol gekomen zijn. Hij schrijft dat mede toe aan verkleining van de bedragen. „Voorheen moest je voor 25.000 of 50.000 gulden in schrijven, bij de Esperance kon je voor 7272 gulden meedoen en dan wordt het allemaal veel toegankelij ker voor een breder publiek. En er was heel veel eigen vermogen en dat spreekt de deelnemers ook aan. Eer der waren er wat aarzelingen door het nieuwe belastingstelsel, de invoering van de euro en de aanslagen in Ame rika op 11 september. Maar uiteinde lijk is het toch gelukt om 292 partici paties te krijgen, waarvan ik er zelf 82 heb. Naast een emotionele binding heb je als participant ook een finan ciële band. Wij vinden het in elk geval hartstikke leuk om weer een Esperan ce in de familie terug te hebben." De scheepswerf en de bevrachter ne men elk voor 5,4% deel in de rederij, scheepsinvesteringsmaatschappij Atis voor 0,48% en Geuze zelf voor 11,42%. Maija Geuze hoort het allemaal met genoegen aan. „Kees weet alles op scheepvaartgebied", zegt ze trots. „Hij ziet overal wat in en wordt nogal eens gebeld door allerlei mensen." Behalve met de doop heeft ze ook haar bijdrage geleverd aan het nieu we schip. „Bij de keuze van de vloer bedekking, de gordijnen, maar ook bijvoorbeeld met de aanschaf van het aardappelschilmesje. De inkopen ding van de nieuwbouw ook zo boeiend. Dat heb ik intensief ge daan." Donderdagavond begon de Esperan ce aan zijn eerste reis: split (stenen) laden in het Rehefjord in Noorwe gen voor de Noord-Duitse havenstad Papenburg aan de Eems. Daar kreeg het nieuwe schip nog container- en sjormateriaal aan boord. De Espe rance is voor twee jaar verhuurd aan Schulte en Bruns uit Papenburg. „Met de Hansa Kampen, die ook verhuurd is aan een Duitse maat schappij, hebben we een reputatie opgebouwd dat we doorduwen. Het schip is immers gebouwd om te va- is betrekkelijk, zegt Kees Geuze. „In Harlingen is het een flinke, maar in Rotterdam zie je hem niet liggen." Een bijzonderheid van de Esperance is volgens Geuze, dat dit het eerste schip in vijftien jaar is dat in de rede- rijvorm wordt geëxploiteerd. De re derij is juridisch een gemeenschap van mede-eigenaren; een rechtsvorm die particulieren in staat stelt te be leggen in een schip. Voor 1 januari was zo'n scheeps c.v. heel aantrekke lijk met rendementen van 28 tot 30%, vanaf die datum is het rendement nog 12 tot 13%. „Het is een fiscaal aan trekkelijke vorm met puur belasting technische faciliteiten." doen we voor honderd procent zelf en dat is leuk", aldus Maija Geuze, die als verpleegkundige bij de Oos- terschelde thuiszorg werkt, maar in Poortvliet ook heel wat van de scheepvaart meemaakt. Nu de Espe rance vaart, is alles in rustiger vaar water gekomen. Of Kees Geuze zijn oorspronkelijke plan kan realiseren om eind dit jaar nog zo'n schip - de Espero - van 3800 ton in de vaart te brengen, is nog onzeker. „Je weet het nooit. Als iemand 15 miljoen gulden biedt voor de Esperance, dat is hij weg en dan moet er toch weer een nieuwe komen", zegt de Poortvlietse scheepvaartondernemer. Ook de gemeente Tholen heeft een onderhands bod uitgebracht op de voormalige zilveruienfabriek aan de Nijverheidsweg in Sint-Maartens dijk. Het is voor het eerst dat er van een dergelijke actieve opstelling sprake is. Nooit eerder mengde de gemeente zich in een procedure voor een openbare verkoping van een der gelijk groot complex. „We opereren adequaat binnen de mogelijkheden die we hebben en de risico's die we lopen", zegt wethou der K.A. Heijboer. „We willen geen kat in de zak kopen, want we schat ten wel in dat er vervuiling opge ruimd moet worden. Maar de wens van de gemeenteraad was om het be drijventerrein in Sint-Maartensdijk te saneren en revilatiseren. Een facelift bij de ingang van het dorp is zeker nodig, want het ziet er nu niet uit. De entree toont meer wanneer daar een toonzaal of showroom komt. We heb ben ook wel signalen ontvangen dat daar vraag naar is. Links en rechts is er naar geïnformeerd", aldus wet houder Heijboer. Een andere bieder op de zilveruien fabriek was woninginrichting Van Houte uit Sint-Maartensdijk. „De gemeente zou blij zijn als er daar wat gebeurt en wij willen er wel een showroom van 4000 m2 bouwen", zegt Eric van Houte. „De 5170 m2 tegenover Potter keukens zou dan te klein zijn, want je hebt behoorlijk wat parkeerruimte nodig plus een vijver voor bluswater. Aan de andere kant van de Nijverheidsweg is de op pervlakte 23.426 m2. Bovendien ligt achter de zilveruienfabriek nog grond van ons, die vroeger bij de Thoolse betonfabriek hoorde." Van Houte bracht op alles een bod uit omdat hij bij een splitsing vreest voor tegengestelde belangen. „Het is niet echt aanlokkelijk om een pinda- fabriek bij je meubelzaak te hebben. Wij willen wat leuks doen met het verpauperde gebied. Daarom is het jammer dat de verkoop niet doorge gaan is, nu de eigenaar zelf zijn schulden heeft voldaan. De kans is nu aanwezig dat het daar zo nog een paar jaar blijft liggen. Met de eige naar hebben we wel contacten ge had, maar die vraagt teveel omdat je alles moet slopen en nog rekening moet houden met het opruimen van bodemverontreiniging." Van Houte houdt zijn plan om tegenover Van der Harst op bedrijventerrein Welge legen in Tholen een showroom te bouwen, nog steeds overeind. „Als eind dit jaar daar de grond door de gemeente uitgegeven wordt, zijn wij de eerste die in aanmerking komt", aldus Eric van Houte. In de Druiventros te Sint-Philipsland heeft zich vorige week in de nacht van vrijdag op zaterdag een vechtpar tij voorgedaan, waarbij twee gewon den zijn gevallen. Een 26-jarige Fluplander moest in het ziekenhuis behandeld worden nadat hij door meerdere mensen op de grond was geschopt. Hij had een schoenafdruk op zijn mg, een bebloed gezicht, schaafwonden over zijn hele li chaam; bovendien was zijn schouder uit de kom. Het slachtoffer had echter ook zelf klappen uitgedeeld, waar voor een 22-jarige inwoner uit Alme- re zich onder behandeling van een huisarts moest stellen. De onenigheid ontstond tijdens een feestje van ,een beachclub' in de zaal naast de bar. De 26-jarige man was aan het filmen en de felle lamp op de camera werd door de man uit Almere behoorlijk ir ritant gevonden. Bovendien wilde de laatste niet, dat een dronken en zieke man waarmee hij in gesprek was, ge filmd werd. Er ontstond een handge meen, waarbij de filmer op de grond kwam te liggen. De politie hoorde de man uit Almere en een broer van hem als verdachte, maar het 26-jarige slachtoffer werd eveneens als ver dachte aangemerkt. Jur» Jtf l "mé 9»C 02 A£X Index fl pari De schrijver van dit artikel is de heer J.M. Verkamman, Senior Ad viseur Beleggingen DSI, werkzaam bij de Thoolse Rabobanken. Sinds onze beursvisie van januari jl., welke geschreven werd door mijn gewaardeerde collega de heer Van Tatenhove, is er op de finan ciële markten weer veel gebeurd. Gelukkig kunnen we, ondanks en kele negatieve verschijnselen als bijvoorbeeld het Enron schandaal in de V.S. en het onderzoek naar de bouwfraude in Nederland, nu toch duidelijk concluderen dat het eco nomisch herstel is ingezet. Vooral de Enron-affaire zorgde we reldwijd voor de nodige onrust op de beurzen. De zaak Enron heeft veel stof doen opwaaien; beleggers keken met argusogen naar de boek- houdpraktijken van vele grote on dernemingen. De cruciale vraag was, of de afgegeven winsten en prognoses daarvan wel realistisch waren. Solide ondernemingen als General Electric, American Inter national Group en I.B.M., maar ook Nederlandse bedrijven, moes ten hun boekhoudmethoden verant woorden. Als gevolg hiervan lagen de beurskoersen uiteraard zwaar onder druk. De beurs heeft het dan ook op nieuw moeilijk gehad in de eerste maanden van dit jaar. Het diepte punt werd bereikt in februari. De AEX-index bereikte toen een ni veau van circa 480. Intussen staat deze index op een niveau van circa 525 punten! Signalen van een wereldwijd her stel van de economisch groei bepa len intussen dagelijks het beeld van de uitgebrachte macro economi sche data. Met name Amerikaanse data zoals het ondernemersvertrou- wen en het consumentenvertrou wen zijn de laatste weken aanmer kelijk gunstiger gebleken dan eerder werd verwacht. Het gaat met deze cijfers zo goed, dat som mige beleggers zelfs bang begin nen te worden dat de rente binnen kort weer zal worden verhoogd (Men is huiverig voor een rentestij ging omdat dit de economische groei zal afremmen). Ons research bureau IRIS verwacht tot het derde kwartaal van dit jaar echter geen rentestijging van de korte rente in de V.S., omdat het inflatieniveau zich daar nog steeds op een keurig laag niveau bevindt. Wij hebben dan ook positieve verwachtingen van de prestaties van de aandelen markten. Ook de recente aandacht voor boekhoudpraktijken zijn een typerend verschijnsel aan het einde van neergaande markten. Voorts wijst ook het technische beeld van de markten (koersgrafie- ken) een verder opwaarts poten tieel aan van met name Amerikaan se en Europese beurzen. Met de overtuigende technische uitbraak op het AEX-niveau van 512 pun ten, waarop een ieder lang heeft moeten wachten, werd het eerste signaal gegeven. In enkele dagen tijd werd ook de weerstand welke lag op het niveau van 520-522 met kracht doorbroken. Indien op korte termijn ook de weerstand op 527- 529 met overtuiging doorbroken wordt, dan ligt de weg open naar een niveau van 550-560. Als we de technische lijnen doortrekken tot aan het einde van het jaar 2002, is er naar mijn mening goede moge lijkheid dat we in december het ni veau van ongeveer 600 punten zul len zien! Beleggers maken zich nu op voor de cijferregen die binnen enkele weken weer op de markten zal neerdalen. Zoals gezegd blijkt uit macro-economische cijfers dat het herstel van de Amerikaanse econo mie definitief is ingezet, waarmee op termijn ook de bedrijfswinsten zullen herstellen. Beleggers zullen zich veel meer focussen op uitspra ken van de onderneming over de winstverwachtingen voor rest van dit jaar, dan op de behaalde resulta ten van het eerste kwartaal. Hoe kunnen we in deze economi sche fase het beste beleggen? Het is uiteraard altijd van groot belang om te zorgen voor een optimale spreiding over alle assets en secto ren. Bij de assetverdeling advise ren wij op dit moment een onder weging in (lange) obligaties omdat de lange rente langzaamaan verder zal oplopen. Beleggers met langlo pende obligaties doen er naar onze mening goed aan deze om te wis selen in kortlopende obligaties of in solide aandelen. De korte rente is laag en zal voorlopig op een laag niveau kunnen blijven, dit maakt het aanhouden van spaar gelden eveneens onaantrekkelijk; het advies voor deze asset is dan ook: onderwegen. Aandelenbeleg gingen daarentegen hebben onze voorkeur; overwegen! Het motief hiervoor is, zoals gezegd, de ver wachte winstgroei van onderne mingen vanwege het economisch herstel. Ook de huidige waarderin gen (koersniveaus) zijn door de li nie genomen aantrekkelijk te noe men. De favoriete sectoren voor de ko mende 12 maanden zijn met name cyclisch van aard. Wij denken aan de Akzo Nobel, DSM, Hagemeyer, Philips, ASMI, ASML en ING. Beleggingsfondsen van aantrekke lijke sectoren zijn onder meer; Ro- beco IT-fund, Robeco Biotech Fund en het Robeco Economie Re covery Fund. Optimale spreiding kan bereikt worden met het fonds Robeco. Wilt u inspelen op het economisch herstel in de V.S., Maak dan gebruik van het Robeco America fund. Voor de jonge beleggers(en voor wie zich nog jong voelt) hebben wij deze maand een leuke actie; Beleg nu zonder aankoopprovisie in het Robeco Young Dynamic Fund, (wereldwijd beleggen in de producenten van de grote merken (NIKE. SONY, Microsoft e.v.a.) Bovendien verwachten wij dat ook deze ondernemingen uitstekend kunnen profiteren van het econo misch herstel. Zoals wellicht bekend is, geldt bij beleggen in effecten altijd dat de rendementen uit het verleden en de uitgesproken beursverwachtingen geen garantie geven voor toekom stige ontwikkelingen. Aan het bovenstaande artikel kun nen dan ook geen rechten worden ontleend. (Advertentie LM.) Kees de Wilde (v.l.n.r.) Jack Verkamman, Edwin van Tatenhove en Mario Potappel vormen samen het beleggingsteam van de Thoolse Rabobanken.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 7