m Tijdelijke huisvesting de Schutse bij jachtopziener J. van Vossen 'Windmolens niet in Noordpolder plaatsen' Nieuwe Tholenseweg krijgt voordeel van de twijfel Sint-Philipsland herdenkt Ramp Autogordel is grootste manco Opknappen twee molens Restauratie pomp goedkoper Ijsbaan buiten beeld door advies brandweer en hogere kosten Concentreren in twee parken Henk Kroneman uit Tholen tekent balkonscène maar zonder de kus - f v Donderdag 7 februari 2002 58e jaargang no. 12 fa g 100 1902 - 2002 SCHILDER NOOM Scherpenisse tel. 0166-663804 De tijdelijke huisvesting van de Schutse komt niet op de ijsbaan, maar aan de F.M. Boogaardweg op het terrein van jachtopziener Han van Vossen, waar een vervallen tuinbouwkas staat. Voor de ijsclub een bittere pil, want die dacht een verharde baan over te houden aan de tijde lijke huisvesting, om in de winter sneller te kunnen schaatsen en in de zomer als skeelerbaan te kunnen be nutten. Zwaarwegende opmerkingen van de brandweer over vluchtroutes aan de Javadijk/Hoenderweg en het prijsverschil van twee ton deden de balans in het voor deel van de F.M. Boogaardweg doorslaan. Fikse tegenvaller Dichtbij Vroonhof Werkgroep waarschuwt voor omleiding Krijtrotsen Deze week 'We willen laten zien dat we Oranjegezind zijn De 9-jarige Henk Kroneman van de Eben Haëzerschool uit Tho len maakte de mooiste tekening ter ere van het huwelijksfeest van kroonprins Willem-Alexander en Maxima Zorreguieta. Hij tekende het bruidspaar op het balkon zonder 'de kus', maar zo mooi dat hij 'nooit moet ophouden met tekenen'. Dertien scho len deden mee aan de wedstrijd. Van elke school worden drie te keningen in het gemeentehuis tentoongesteld. Burgemeester W. Nuis deelde donderdag de prijzen uit en tekende als eerste het felicitatieregister. jaar Eendrachtbode, de Thoolse Courant ^4697 ZG Sint Annaland b.g.g. 653474 chtbode.nl htbode.nl htbode.nl fachtbode.nl Bwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 14,57 per halfjaar, 26,67 per jaar, per post 39,27 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 1,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,25 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,- contant. Hoofdredacteur W. Heijboer. Vanuit de heemkundekring Philip- puslandt is een werkgroep gevormd die de herdenking in Sint-Philips- land voorbereidt van de watersnood. Uitgangspunt is dat er volgend jaar een herdenking moet komen voor de bevolking van het voormalige eiland. De werkgroep, die uit vijf personen bestaat, heeft inmiddels een voorlo pig programma samengesteld. In de week voorafgaand aan 1 februari is een tentoonstelling gepland in dorps huis de Wimpel. Verder wordt een boek gepresenteerd, van de hand van J. Kempeneers, met een groot aantal interviews en foto's over de ramp op Sint-Philipsland (er kwamen 9 inwo ners om in 1953). Een kranslegging bij het monument aan de Kerkring en een herdenkingsdienst in de Wim pel completeren het programma. Omdat het volgend jaar een halve eeuw geleden is dat de watersnood ons land trof, komt er een nationale herdenking. Via de provincie wordt een en ander gecoördineerd. De werkgroep staat zowel met de ge meente als de provincie in contact over de herdenking. Mensen die ma teriaal (foto's, films, kranten, tijd schriften, gereedschappen e.d.) heb ben dat voor de expositie in Sint-Philipsland geschikt zou kun nen zijn, kunnen contact opnemen met Anja Neele (tel. 0167-573119) of Ellie Mol (tel. 0167-573169). Bij een grootscheepse verkeerscon trole heeft de politie dinsdag 49 be keuringen uitgeschreven. Ruim de helft daarvan, 27, betrof het niet dragen van de autogordel, 's Mid dags tussen drie uur en half zes werd er gecontroleerd op de Delta weg bij Tholen. En 's avonds tussen zeven uur en half tien stond de poli tie op de wegsplitsingen Krabben- kreekweg/Broekseweg bij Oud- Vossemeer en Rijksweg/Philipsdam op Sint-Philipsland. In totaal wer den zo'n 625 voertuigen gecontro leerd. Automobilisten die geen al cohol genuttigd bleken te hebben, kregen een BOB-sleutelhanger. Overtredingen die meer dan één keer werden geconstateerd, waren het voeren van mistlicht (5x), een verlopen rijbewijs (4x), auto op het fietspad (2x) en rijden onder invloed (2x). Verdere vergrijpen betroffen rijden over een verdrijvingsvlak, het voorin laten meerijden van een kind zonder goedgekeurd zitje, onverze kerd rijden, verlopen apk, ontbreken van bromfietscertificaat, kenteken plaat onvoldoende zichtbaar door trekhaak, defect dimlicht, lekke uit laat en het niet kunnen tonen van een kentekenbewijs. Er komt enig schot in de restauratie van de standerdmolen in Sint-Anna- land en de Korenbloem in Scherpe- nisse. In de houten standerdmolen uit de 15de eeuw moet eerst de bon te knaagkever worden bestreden. Dat gebeurt met een nieuwe metho de die ontwikkeld is door Ecogen en TNO. De gemeente heeft hiervoor subsidie aangevraagd, maar de rijksdienst voor monumentenzorg heeft daar volgens de halfjaarlijkse bestuurs- rapportage geen geld voor. Toch is toegezegd om er een potje voor vrij te maken. Deze maand moet daar uitsluitsel over komen. Het college hoopt dat de bonte knaagkever nog deze zomer uit het monumentale ge bouw kan worden verdreven. De restauratie van de Korenbloem uit 1872 aan de Westkerkseweg komt ook in zicht. De molen staat scheef en moet worden rechtgezet. Het bestek is gereed en wordt nu be oordeeld door de molendeskundige van de rijksdienst. Als die klaar is gaan alle partijen rond de tafel en daarna zal er geld gevraagd worden aan de raad. De aanbesteding kan in de tweede helft van dit jaar plaats vinden, maar zeker is dat niet. De kosten van restauratie van de pompen op de Markt in Tholen en in'Sint-Maartensdijk vallen lager uit dan was geraamd. De gemeente heeft een meevaller van 77.500 euro in Tholen en 15.800 euro in de smalstad. De aanbesteding viel gunstig uit. Voor het opknappen van de pomp in Tholen was 172.500 euro uitgetrok ken, de aanneemsom was 73.000 euro. De restauratie zal acht maan den duren omdat de behandeling van de natuursteen via een speciale methode geruime tijd vergt, zo staat in de bestuursrapportage van 1 ja nuari. Voor de pomp in de smalstad heeft het rijk 47.800 euro beschikbaar ge steld. De aanneemsom is hier 38.800 euro. Een meevaller van 15.8QO euro. De tuinbouwkas naast de woning en jachthut van jachtopziener Van Vossen aan de F.M. Boogaardweg wordt gesloopt om 23 maanden voor tijdelijke huisvesting van de Schutse te kunnen dienen. halve hectare nodig. Dat land huren ze van mij, er gaat 30 cm zand over en daarop komen gedurende 23 maanden de tijdelijke woningen. Kortom: de F.M. Boogaardweg gaf veel meer voordelen dan de ijsbaan, waar de eisen te hoog waren. In mei kan er gebouwd worden, waarna de bewoners in september kunnen ver huizen." Directeur P.W. Kok van de Schutse heeft de aanvraag voor tijdelijke huisvesting recent verzonden naar het college bouw ziekenhuisvoor zieningen. „Begin maart hopen wij hiervan bericht te krijgen." Er is ook nog vergunning nodig van het gemeentebestuur die op grond met een agrarische bestemming gedu rende twee jaar de huisvesting van het tijdelijke zorgcentrum dient toe te staan. Bereikbaarheid, brandvei ligheid, parkeermogelijkheden en grote investeringen om het terrein veilig en bouwrijp te maken hebben bestuur en directie van de Schutse - na afstemming met de onderne mingsraad en de cliëntenraad - doen kiezen voor de F.M. Boogaardweg. Grondeigenaar Han van Vossen is er blij mee. „Financieel is dit heel in teressant. Ik had al een jaar een sloopvergunning voor de tuinbouw kas, maar nu gaat het er werkelijk van komen. In november ben ik be naderd door de Schutse, want de F.M. Boogaardweg is dichterbij dan de ijsbaan en dat is een hele gunsti ge bijkomstigheid. Mijn perceel is 1 hectare, maar daarvan is maar een Voor de ijsclub een fikse tegenval ler, maar voorzitter Han Moerland blijft er nuchter onder, hoewel het binnen het bestuur wel tot irritatie leidde. „Wat helpt het wanneer we nu stampij gaan maken; dat brengt onze verharding geen stap dichter bij. Maar het valt wel een beetje te gen, want jammer genoeg is het pad dat twee jaar geleden geopend is, nu verlaten. Toen werd ik door voorzit ter Blaas en de toenmalige directeur Den Hertog benaderd of we wat voor elkaar konden betekenen. We hadden al een werkgroep verhar ding, maar die is toen op een laag pitje gezet. De Schutse ventileerde steeds dat de tijdelijke huisvesting op de ijsbaan zou komen en in de cember werd ik door de voorzitter benaderd voor een gesprek met aan nemer Wagenbouw, die de tijdelijke huisvesting gaat verwezenlijken. Vrijdag 25 januari nodigde de Schutse me uit omdat ze nog een paar vraagjes hadden, maar daar aangekomen bleken we te duur te zijn. Op de ijsbaan moest 8000 m2 verhard worden, aan de F.M. Boo gaardweg maar een fractie. De maandag erop moest ik een paar ton gevonden hebben, maar daarvoor was de tijd veel te kort. Anders had ik via de gemeente - wethouder Ra- vensteijn had bij onze jubileumvie ring immers gezegd dat we dit pro ject nooit mochten laten schieten - sponsors en een geldlening het gat gemakkelijk kunnen overbruggen. De Schutse is altijd enthousiast ge weest over de ijsbaan en daarom valt de beslissing tegen. Ik vind het spijkers op laag water zoeken om er allerlei aspecten bij te halen, maar we hebben geen rancune. Binnen kort komt ons bestuur bij elkaar om de werkgroep verharding ijsbaan nieuw leven in te blazen. We zetten er samen de schouders weer on der", aldus voorzitter Moerland. Volgens directeur Kok is altijd de intentie van de Schutse geweest om samen met de ijsclub iets voor el kaar te betekenen. „Er is intensief contact geweest met het bestuur, maar onderzoek heeft uitgewezen, dat de ijsbaan geen haalbare optie is. In goed overleg met voorzitter Moerland is dat gebleken." Hoewel de ijsbaan al veel langer in beeld was, is die plaats volgens Kok van af december pas serieus uitge werkt. „En toen bleek er een com binatie van factoren te zijn waarom de ijsbaan afviel. Er waren meer dere doorgangen nodig, er loopt een forse riolering door het terrein en net advies van de brandweer was niet positief. Bij de F.M. Boo gaardweg is het een kwestie van een zandbed maken en betonplaten erop. En het is dichterbij de Vroon hof, waarin onze medewerkers ook zorg verlenen. Helaas voor de ijs club, die bepaalde verwachtingen had, maar jammer genoeg zit de ijsbaan er toch niet in." Kok maakt duidelijk dat de Schutse zelf geen zaken doet met Han van Vossen. „Wagenbouw huurt de grond van de familie Van Vossen en wij huren de tijdelijke accommo datie van de aannemer. Na drie maanden bouwtijd en anderhalve maand inrichten kunnen de bewo ners verhuizen, waarna we eind dit jaar met de sloop van het huidige zorgcentrum kunnen beginnen", aldus Kok. Bewoners en personeel worden woensdag ingelicht over de perma nente nieuwbouw door architect T. Tuinhof en dhr. Bruin van op drachtgever LHBB, die het gebouw aan de Schutse zal verhuren, 's Avonds is er een soortgelijke bijeenkomst voor omwonenden, waarbij ook wethouder W.C. van Kempen aanwezig is om de in spraakprocedure toe te lichten. Een week later houdt de stichting Vrienden van de Schutse nog een voorlichtingsbijeenkomst voor de donateurs. Het nieuwe fietspad langs de Tholenseweg krijgt van de werkgroep Tho lenseweg veilig het voordeel van de twijfel. De nieuwe situatie met één tweerichtingen fietspad langs de noordkant van de verbinding tussen Tho len en Halsteren kent volgens H. de Wit van de werkgroep nogal wat min punten. De gemeente Bergen op Zoom wil eind volgende week met het werk beginnen. Fietsers en ander verkeer worden omgeleid via de Kijkuit. Volgens de werkgroep wordt het oversteken voor fietsers straks ge vaarlijker. Ze steken nu vanaf de Noorderkreekweg een stukje doodlo pende weg over om route op de Tho lenseweg te vervolgen. Straks moe ten ze, om aan de noordkant van de weg te komen, al voor deze splitsing oversteken op een stuk dat veel druk ker is. „Zeker 's morgens rijdt er een massa scholieren, maar ook ander verkeer. Daar komt een opeenhoping van weggebruikers. Dat levert een exra gevaarlijke situatie op. Kans op ongelukken is niet denkbeeldig." Het fietspad wordt 3,5 meter breed. Dat lijkt voldoende, vindt de werk groep, maar tegemoetkomende fiet sers en brommers kunnen voor pro blemen zorgen. De berm van betonblokken tussen het fietspad en de rijweg wordt een halve meter breed en komt wat hoger te lig gen (ongeveer als een stoep). Aan de rijbaankant lager, zodat het verkeer uit kan wijken op deze strook. Ook dat kan voor fietsers gevaar opleve ren, zo verwacht de werkgroep. Bij de Nieuw-Beijmoerseweg en Jan- nelandseweg naderen de fietsers nu, komend uit Tholen, de rotonde vanaf de zuidzijde. Ze moeten er straks gaan oversteken. Krijgen er welis waar voorrang, maar De Wit vreest dat de fietsers de kortste weg zullen kiezen en links langs de rotonde zul len rijden om zo de weg naar de Ko nijnenberg te vervolgen. De rijbaan wordt versmald en er mag niet harder dan 60 km per uur wor den gereden. Snelheidscontrole is hier van groot belang, vindt de werk groep. Het liefst ziet ze er flitspalen geplaatst. Ook de openbare verlich ting zou volgens de werkgroep beter kunnen. De buurgemeente verwacht dat in de toekomst als de Zoomweg Noord ge reed is, er minder verkeer over de Tholenseweg zal gaan. De werk groep twijfelt daaraan gezien het gro te aantal Thoolse werknemers voor het industrieterrein Noordland en omgeving. Op een voorlichtingsbijeenkomst in Halsteren heeft de werkgroep (maar ook een moeder uit Oud-Vossemeer) er onlangs voor gepleit om tijdens de werkzaamheden een pad voor de fiet sers open te houden. Dat is volgens de werkgroep minder gevaarlijk dan het omleiden van de fietsers en ook ander verkeer via de smalle Vrouwe- landseweg, Kijkuit en Hemelweg. De werkgroep heft zich niet op nu het nieuwe fietspad langs de Tholense weg er komt. „We blijven waakzaam en alert. En als er iets ons niet zint, dan trekken we aan de bel," aldus De Wit. Windmolens horen niet thuis in de Noordpolder bij Sint-Maartensdijk. Volgens de natuurvereniging Tholen is de Noordpolder bedoeld als hoogwatervluchtplaats voor vogels. Door er windturbines te plaatsen, komt de vluchtplaats voor vogels in gevaar. Dat zei voorzitter G. Wes terweel woensdag op de ledenvergadering van de vereniging in Meul- vliet in Tholen. Het bestuur verbaast zich erover dat de Noordpolder als locatie voor windmolens is opgenomen in het voorontwerp bestemmingsplan bui tengebied. Volgens het bestuur zijn er nu teveel plaatsen aangewezen voor het opwekken van electriciteit door windmolens. In plaats van vier, kan volgens Westerweel volstaan worden met twee: namelijk op de kop van het eiland Tholen bij Stave- nisse en op de kop van het eiland Sint-Philipsland. „Zet er daar wat meer. Dat is beter dan vier plukjes met enkele molens." Maar volgens raadslid M.A.J. van der Linde (PvdA) wordt Tholen met de geplande molens wel zelfvoorzie nend wat elektriciteit betreft. Vol gens Westerweel is het bestuur niet tegen windenergie, maar wel tegen het aantal van vier parkjes. Volgens L. Sauter is het beter om de parken te concentreren. „Het risico is straks dat er op elke plek drie of vier mo lens staan." Volgens Van der Linde moet de dis cussie over het opwekken van stroom breed worden gezien. Hij noemde het streven naar meer windmolens legi tiem. „Je kan wel een bonnetje invul len voor groene stroom, maar als je dan vervolgens geen windmolens toelaat, dan blijft de elektriciteit wel uit de kerncentrale komen." Maar volgens G. Meines mag dat geen opstapje zijn om overal maar windmolens te plaatsen. Dit blijkt volgens Westerweel binnen de na- tuurbeweging een moeilijke en moeizame discussie, net als over de rol van de vos in het vrije veld. Het plan voor windmolens van G. Hoek in de Noordpolder is voorbereid door de vereniging Zeeuwind. In de wind molennota van de gemeente worden de plaatsen op de koppen van de ei landen omschreven als 'landmarks', als tekens of bakens in het land schap. Maar dat vond Meines zwaar overdreven. „De krijtrotsen van En geland zijn landmarks en het vrij heidsbeeld in New York, maar om een windturbine zo aan te duiden als je op een bootje op de Oosterschelde vaart, gaat mij te ver." Het bestuur ziet de windmolens lie ver verrijzen bij grote kunstwerken van rijkswaterstaat, bruggen en ha vens, en rond industrieterreinen, zei Westerweel. Er zijn families die 100- jarig schildersbedrijf Noom al generaties als klant heeft Het nieuwe sectorhoofd gemeentelijke ontwikkeling krijgt volop werk Ko Slager erelid na 56 jaar musiceren bij Accelerando EN VERDER... Je wordt vanzelf een Oranje fan, zegt tevreden bezoeker nationaal huwelijksfeest Bewoners Kerkstraat in Tholen zijn de modder beu CNV Sint-Philipsland ziet flexibel werken in de bouw niet zitten Tekort aan wedstrijdritme breekt Vosmeer op in duel tegen Jong Ambon EEN ZEURKOUS SPREEKT IN DE EERSTE PERSOON, EEN KLETSKOUS IN DE DERDE, EEN ONDERHOUDEND MENS IN DE TWEEDE Dit nummer bestaat uit 14 pagina's Op de dag van de verjaardag van koningin Beatrix werden de winnaars bekend ge maakt. Er waren drie categorieën en omdat de tekeningen allemaal mooi waren werd wel steeds een kind als nummer een aangewezen, maar werd er geen verschil gemaakt tussen de nummers 2 en 3. In de hal en de burgerzaal stonden de panelen opgesteld met daarop de bijna veertig prenten van het paar. De meeste met kleurpotlood en vilt stift getekend, sommige met vetkrijt. De tekeningen waren zeer divers. Zo had Joost van de Wal van de Kraal in Tholen allemaal hartjes getekend en knipte Jolein Scheer- meijcr van de Oosterscheldeschool uit Scherpenisse de bruidsjurk van Maxima en het kostuum van de kroonprins uit stof. Het was een feestelijke bijeenkomst. Overal stonden vlaggetjes op tafel en de kinde ren kregen 'Oranjecake' en (na afloop) een zuurstok. De jury bestond uit wethouder M.A.E. Velthuis en mevrouw A. Boxhoorn uit Tholen. De burgemeester was blij met de grote opkomst van de kinderen met de jufs en meesters, en moeders en vaders. Ze ker op de dag van de verjaardag van de koningin. „We willen laten zien dat we Oran jegezind zijn," zei hij. „En zeker hier in Sint-Maartensdijk dat een bijzondere band heeft met de koningin." De tekeningen blijven nog in het gemeentehuis te bezichtigen. Zaterdag verhuisden ze even naar zorgcentrum Maartenshof. Volgens Nuis zijn de tekeningen allemaal mooi. Dat bevestigde de wethouder. „Het was heel moeilijk. Hier hangen al de prijswinnaars van de eigen school. De drie mooiste van elke school." Vervolg zie pagina 7. Henk Kroneman met zijn prijswinnende tekening van de balkonscène. k*

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 1