m
Tijdelijke huisvesting de Schutse
bij jachtopziener J. van Vossen
'Windmolens niet in
Noordpolder plaatsen'
Nieuwe Tholenseweg krijgt
voordeel van de twijfel
Sint-Philipsland
herdenkt Ramp
Autogordel is
grootste manco
Opknappen
twee molens
Restauratie
pomp goedkoper
Ijsbaan buiten beeld door advies brandweer en hogere kosten
Concentreren in twee parken
Henk Kroneman uit Tholen tekent
balkonscène maar zonder de kus
- f v
Donderdag 7 februari 2002
58e jaargang no. 12
fa
g 100
1902 - 2002
SCHILDER
NOOM
Scherpenisse
tel. 0166-663804
De tijdelijke huisvesting van de Schutse komt niet op de
ijsbaan, maar aan de F.M. Boogaardweg op het terrein
van jachtopziener Han van Vossen, waar een vervallen
tuinbouwkas staat. Voor de ijsclub een bittere pil, want
die dacht een verharde baan over te houden aan de tijde
lijke huisvesting, om in de winter sneller te kunnen
schaatsen en in de zomer als skeelerbaan te kunnen be
nutten. Zwaarwegende opmerkingen van de brandweer
over vluchtroutes aan de Javadijk/Hoenderweg en het
prijsverschil van twee ton deden de balans in het voor
deel van de F.M. Boogaardweg doorslaan.
Fikse tegenvaller
Dichtbij Vroonhof
Werkgroep waarschuwt voor omleiding
Krijtrotsen
Deze week
'We willen laten zien dat we Oranjegezind zijn
De 9-jarige Henk Kroneman van de Eben Haëzerschool uit Tho
len maakte de mooiste tekening ter ere van het huwelijksfeest
van kroonprins Willem-Alexander en Maxima Zorreguieta. Hij
tekende het bruidspaar op het balkon zonder 'de kus', maar zo
mooi dat hij 'nooit moet ophouden met tekenen'. Dertien scho
len deden mee aan de wedstrijd. Van elke school worden drie te
keningen in het gemeentehuis tentoongesteld. Burgemeester W.
Nuis deelde donderdag de prijzen uit en tekende als eerste het
felicitatieregister.
jaar
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
^4697 ZG Sint Annaland
b.g.g. 653474
chtbode.nl
htbode.nl
htbode.nl
fachtbode.nl
Bwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 14,57 per halfjaar, 26,67 per
jaar, per post 39,27 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 1,-.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,25 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 5,- contant.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Vanuit de heemkundekring Philip-
puslandt is een werkgroep gevormd
die de herdenking in Sint-Philips-
land voorbereidt van de watersnood.
Uitgangspunt is dat er volgend jaar
een herdenking moet komen voor de
bevolking van het voormalige eiland.
De werkgroep, die uit vijf personen
bestaat, heeft inmiddels een voorlo
pig programma samengesteld. In de
week voorafgaand aan 1 februari is
een tentoonstelling gepland in dorps
huis de Wimpel. Verder wordt een
boek gepresenteerd, van de hand van
J. Kempeneers, met een groot aantal
interviews en foto's over de ramp op
Sint-Philipsland (er kwamen 9 inwo
ners om in 1953). Een kranslegging
bij het monument aan de Kerkring
en een herdenkingsdienst in de Wim
pel completeren het programma.
Omdat het volgend jaar een halve
eeuw geleden is dat de watersnood
ons land trof, komt er een nationale
herdenking. Via de provincie wordt
een en ander gecoördineerd. De
werkgroep staat zowel met de ge
meente als de provincie in contact
over de herdenking. Mensen die ma
teriaal (foto's, films, kranten, tijd
schriften, gereedschappen e.d.) heb
ben dat voor de expositie in
Sint-Philipsland geschikt zou kun
nen zijn, kunnen contact opnemen
met Anja Neele (tel. 0167-573119)
of Ellie Mol (tel. 0167-573169).
Bij een grootscheepse verkeerscon
trole heeft de politie dinsdag 49 be
keuringen uitgeschreven. Ruim de
helft daarvan, 27, betrof het niet
dragen van de autogordel, 's Mid
dags tussen drie uur en half zes
werd er gecontroleerd op de Delta
weg bij Tholen. En 's avonds tussen
zeven uur en half tien stond de poli
tie op de wegsplitsingen Krabben-
kreekweg/Broekseweg bij Oud-
Vossemeer en Rijksweg/Philipsdam
op Sint-Philipsland. In totaal wer
den zo'n 625 voertuigen gecontro
leerd. Automobilisten die geen al
cohol genuttigd bleken te hebben,
kregen een BOB-sleutelhanger.
Overtredingen die meer dan één
keer werden geconstateerd, waren
het voeren van mistlicht (5x), een
verlopen rijbewijs (4x), auto op het
fietspad (2x) en rijden onder invloed
(2x). Verdere vergrijpen betroffen
rijden over een verdrijvingsvlak, het
voorin laten meerijden van een kind
zonder goedgekeurd zitje, onverze
kerd rijden, verlopen apk, ontbreken
van bromfietscertificaat, kenteken
plaat onvoldoende zichtbaar door
trekhaak, defect dimlicht, lekke uit
laat en het niet kunnen tonen van
een kentekenbewijs.
Er komt enig schot in de restauratie
van de standerdmolen in Sint-Anna-
land en de Korenbloem in Scherpe-
nisse. In de houten standerdmolen
uit de 15de eeuw moet eerst de bon
te knaagkever worden bestreden.
Dat gebeurt met een nieuwe metho
de die ontwikkeld is door Ecogen en
TNO.
De gemeente heeft hiervoor subsidie
aangevraagd, maar de rijksdienst
voor monumentenzorg heeft daar
volgens de halfjaarlijkse bestuurs-
rapportage geen geld voor. Toch is
toegezegd om er een potje voor vrij
te maken. Deze maand moet daar
uitsluitsel over komen. Het college
hoopt dat de bonte knaagkever nog
deze zomer uit het monumentale ge
bouw kan worden verdreven.
De restauratie van de Korenbloem
uit 1872 aan de Westkerkseweg
komt ook in zicht. De molen staat
scheef en moet worden rechtgezet.
Het bestek is gereed en wordt nu be
oordeeld door de molendeskundige
van de rijksdienst. Als die klaar is
gaan alle partijen rond de tafel en
daarna zal er geld gevraagd worden
aan de raad. De aanbesteding kan in
de tweede helft van dit jaar plaats
vinden, maar zeker is dat niet.
De kosten van restauratie van de
pompen op de Markt in Tholen en
in'Sint-Maartensdijk vallen lager uit
dan was geraamd. De gemeente
heeft een meevaller van 77.500 euro
in Tholen en 15.800 euro in de
smalstad.
De aanbesteding viel gunstig uit.
Voor het opknappen van de pomp in
Tholen was 172.500 euro uitgetrok
ken, de aanneemsom was 73.000
euro. De restauratie zal acht maan
den duren omdat de behandeling
van de natuursteen via een speciale
methode geruime tijd vergt, zo staat
in de bestuursrapportage van 1 ja
nuari.
Voor de pomp in de smalstad heeft
het rijk 47.800 euro beschikbaar ge
steld. De aanneemsom is hier
38.800 euro. Een meevaller van
15.8QO euro.
De tuinbouwkas naast de woning en jachthut van jachtopziener Van Vossen aan de F.M. Boogaardweg wordt gesloopt om 23 maanden voor
tijdelijke huisvesting van de Schutse te kunnen dienen.
halve hectare nodig. Dat land huren
ze van mij, er gaat 30 cm zand over
en daarop komen gedurende 23
maanden de tijdelijke woningen.
Kortom: de F.M. Boogaardweg gaf
veel meer voordelen dan de ijsbaan,
waar de eisen te hoog waren. In mei
kan er gebouwd worden, waarna de
bewoners in september kunnen ver
huizen."
Directeur P.W. Kok van de Schutse
heeft de aanvraag voor tijdelijke
huisvesting recent verzonden naar
het college bouw ziekenhuisvoor
zieningen. „Begin maart hopen wij
hiervan bericht te krijgen." Er is
ook nog vergunning nodig van het
gemeentebestuur die op grond met
een agrarische bestemming gedu
rende twee jaar de huisvesting van
het tijdelijke zorgcentrum dient toe
te staan. Bereikbaarheid, brandvei
ligheid, parkeermogelijkheden en
grote investeringen om het terrein
veilig en bouwrijp te maken hebben
bestuur en directie van de Schutse -
na afstemming met de onderne
mingsraad en de cliëntenraad - doen
kiezen voor de F.M. Boogaardweg.
Grondeigenaar Han van Vossen is er
blij mee. „Financieel is dit heel in
teressant. Ik had al een jaar een
sloopvergunning voor de tuinbouw
kas, maar nu gaat het er werkelijk
van komen. In november ben ik be
naderd door de Schutse, want de
F.M. Boogaardweg is dichterbij dan
de ijsbaan en dat is een hele gunsti
ge bijkomstigheid. Mijn perceel is 1
hectare, maar daarvan is maar een
Voor de ijsclub een fikse tegenval
ler, maar voorzitter Han Moerland
blijft er nuchter onder, hoewel het
binnen het bestuur wel tot irritatie
leidde. „Wat helpt het wanneer we
nu stampij gaan maken; dat brengt
onze verharding geen stap dichter
bij. Maar het valt wel een beetje te
gen, want jammer genoeg is het pad
dat twee jaar geleden geopend is, nu
verlaten. Toen werd ik door voorzit
ter Blaas en de toenmalige directeur
Den Hertog benaderd of we wat
voor elkaar konden betekenen. We
hadden al een werkgroep verhar
ding, maar die is toen op een laag
pitje gezet. De Schutse ventileerde
steeds dat de tijdelijke huisvesting
op de ijsbaan zou komen en in de
cember werd ik door de voorzitter
benaderd voor een gesprek met aan
nemer Wagenbouw, die de tijdelijke
huisvesting gaat verwezenlijken.
Vrijdag 25 januari nodigde de
Schutse me uit omdat ze nog een
paar vraagjes hadden, maar daar
aangekomen bleken we te duur te
zijn. Op de ijsbaan moest 8000 m2
verhard worden, aan de F.M. Boo
gaardweg maar een fractie. De
maandag erop moest ik een paar ton
gevonden hebben, maar daarvoor
was de tijd veel te kort. Anders had
ik via de gemeente - wethouder Ra-
vensteijn had bij onze jubileumvie
ring immers gezegd dat we dit pro
ject nooit mochten laten schieten -
sponsors en een geldlening het gat
gemakkelijk kunnen overbruggen.
De Schutse is altijd enthousiast ge
weest over de ijsbaan en daarom
valt de beslissing tegen. Ik vind het
spijkers op laag water zoeken om er
allerlei aspecten bij te halen, maar
we hebben geen rancune. Binnen
kort komt ons bestuur bij elkaar om
de werkgroep verharding ijsbaan
nieuw leven in te blazen. We zetten
er samen de schouders weer on
der", aldus voorzitter Moerland.
Volgens directeur Kok is altijd de
intentie van de Schutse geweest om
samen met de ijsclub iets voor el
kaar te betekenen. „Er is intensief
contact geweest met het bestuur,
maar onderzoek heeft uitgewezen,
dat de ijsbaan geen haalbare optie
is. In goed overleg met voorzitter
Moerland is dat gebleken." Hoewel
de ijsbaan al veel langer in beeld
was, is die plaats volgens Kok van
af december pas serieus uitge
werkt. „En toen bleek er een com
binatie van factoren te zijn waarom
de ijsbaan afviel. Er waren meer
dere doorgangen nodig, er loopt
een forse riolering door het terrein
en net advies van de brandweer
was niet positief. Bij de F.M. Boo
gaardweg is het een kwestie van
een zandbed maken en betonplaten
erop. En het is dichterbij de Vroon
hof, waarin onze medewerkers ook
zorg verlenen. Helaas voor de ijs
club, die bepaalde verwachtingen
had, maar jammer genoeg zit de
ijsbaan er toch niet in."
Kok maakt duidelijk dat de Schutse
zelf geen zaken doet met Han van
Vossen. „Wagenbouw huurt de
grond van de familie Van Vossen en
wij huren de tijdelijke accommo
datie van de aannemer. Na drie
maanden bouwtijd en anderhalve
maand inrichten kunnen de bewo
ners verhuizen, waarna we eind dit
jaar met de sloop van het huidige
zorgcentrum kunnen beginnen",
aldus Kok.
Bewoners en personeel worden
woensdag ingelicht over de perma
nente nieuwbouw door architect T.
Tuinhof en dhr. Bruin van op
drachtgever LHBB, die het gebouw
aan de Schutse zal verhuren,
's Avonds is er een soortgelijke
bijeenkomst voor omwonenden,
waarbij ook wethouder W.C. van
Kempen aanwezig is om de in
spraakprocedure toe te lichten. Een
week later houdt de stichting
Vrienden van de Schutse nog een
voorlichtingsbijeenkomst voor de
donateurs.
Het nieuwe fietspad langs de Tholenseweg krijgt van de werkgroep Tho
lenseweg veilig het voordeel van de twijfel. De nieuwe situatie met één
tweerichtingen fietspad langs de noordkant van de verbinding tussen Tho
len en Halsteren kent volgens H. de Wit van de werkgroep nogal wat min
punten. De gemeente Bergen op Zoom wil eind volgende week met het
werk beginnen. Fietsers en ander verkeer worden omgeleid via de Kijkuit.
Volgens de werkgroep wordt het
oversteken voor fietsers straks ge
vaarlijker. Ze steken nu vanaf de
Noorderkreekweg een stukje doodlo
pende weg over om route op de Tho
lenseweg te vervolgen. Straks moe
ten ze, om aan de noordkant van de
weg te komen, al voor deze splitsing
oversteken op een stuk dat veel druk
ker is. „Zeker 's morgens rijdt er een
massa scholieren, maar ook ander
verkeer. Daar komt een opeenhoping
van weggebruikers. Dat levert een
exra gevaarlijke situatie op. Kans op
ongelukken is niet denkbeeldig."
Het fietspad wordt 3,5 meter breed.
Dat lijkt voldoende, vindt de werk
groep, maar tegemoetkomende fiet
sers en brommers kunnen voor pro
blemen zorgen.
De berm van betonblokken tussen het
fietspad en de rijweg wordt een halve
meter breed en komt wat hoger te lig
gen (ongeveer als een stoep). Aan de
rijbaankant lager, zodat het verkeer
uit kan wijken op deze strook. Ook
dat kan voor fietsers gevaar opleve
ren, zo verwacht de werkgroep.
Bij de Nieuw-Beijmoerseweg en Jan-
nelandseweg naderen de fietsers nu,
komend uit Tholen, de rotonde vanaf
de zuidzijde. Ze moeten er straks
gaan oversteken. Krijgen er welis
waar voorrang, maar De Wit vreest
dat de fietsers de kortste weg zullen
kiezen en links langs de rotonde zul
len rijden om zo de weg naar de Ko
nijnenberg te vervolgen.
De rijbaan wordt versmald en er mag
niet harder dan 60 km per uur wor
den gereden. Snelheidscontrole is
hier van groot belang, vindt de werk
groep. Het liefst ziet ze er flitspalen
geplaatst. Ook de openbare verlich
ting zou volgens de werkgroep beter
kunnen.
De buurgemeente verwacht dat in de
toekomst als de Zoomweg Noord ge
reed is, er minder verkeer over de
Tholenseweg zal gaan. De werk
groep twijfelt daaraan gezien het gro
te aantal Thoolse werknemers voor
het industrieterrein Noordland en
omgeving.
Op een voorlichtingsbijeenkomst in
Halsteren heeft de werkgroep (maar
ook een moeder uit Oud-Vossemeer)
er onlangs voor gepleit om tijdens de
werkzaamheden een pad voor de fiet
sers open te houden. Dat is volgens
de werkgroep minder gevaarlijk dan
het omleiden van de fietsers en ook
ander verkeer via de smalle Vrouwe-
landseweg, Kijkuit en Hemelweg.
De werkgroep heft zich niet op nu het
nieuwe fietspad langs de Tholense
weg er komt. „We blijven waakzaam
en alert. En als er iets ons niet zint,
dan trekken we aan de bel," aldus De
Wit.
Windmolens horen niet thuis in de Noordpolder bij Sint-Maartensdijk.
Volgens de natuurvereniging Tholen is de Noordpolder bedoeld als
hoogwatervluchtplaats voor vogels. Door er windturbines te plaatsen,
komt de vluchtplaats voor vogels in gevaar. Dat zei voorzitter G. Wes
terweel woensdag op de ledenvergadering van de vereniging in Meul-
vliet in Tholen.
Het bestuur verbaast zich erover dat
de Noordpolder als locatie voor
windmolens is opgenomen in het
voorontwerp bestemmingsplan bui
tengebied. Volgens het bestuur zijn
er nu teveel plaatsen aangewezen
voor het opwekken van electriciteit
door windmolens. In plaats van vier,
kan volgens Westerweel volstaan
worden met twee: namelijk op de
kop van het eiland Tholen bij Stave-
nisse en op de kop van het eiland
Sint-Philipsland. „Zet er daar wat
meer. Dat is beter dan vier plukjes
met enkele molens."
Maar volgens raadslid M.A.J. van
der Linde (PvdA) wordt Tholen met
de geplande molens wel zelfvoorzie
nend wat elektriciteit betreft. Vol
gens Westerweel is het bestuur niet
tegen windenergie, maar wel tegen
het aantal van vier parkjes. Volgens
L. Sauter is het beter om de parken te
concentreren. „Het risico is straks
dat er op elke plek drie of vier mo
lens staan."
Volgens Van der Linde moet de dis
cussie over het opwekken van stroom
breed worden gezien. Hij noemde het
streven naar meer windmolens legi
tiem. „Je kan wel een bonnetje invul
len voor groene stroom, maar als je
dan vervolgens geen windmolens
toelaat, dan blijft de elektriciteit wel
uit de kerncentrale komen."
Maar volgens G. Meines mag dat
geen opstapje zijn om overal maar
windmolens te plaatsen. Dit blijkt
volgens Westerweel binnen de na-
tuurbeweging een moeilijke en
moeizame discussie, net als over de
rol van de vos in het vrije veld. Het
plan voor windmolens van G. Hoek
in de Noordpolder is voorbereid door
de vereniging Zeeuwind. In de wind
molennota van de gemeente worden
de plaatsen op de koppen van de ei
landen omschreven als 'landmarks',
als tekens of bakens in het land
schap. Maar dat vond Meines zwaar
overdreven. „De krijtrotsen van En
geland zijn landmarks en het vrij
heidsbeeld in New York, maar om
een windturbine zo aan te duiden als
je op een bootje op de Oosterschelde
vaart, gaat mij te ver."
Het bestuur ziet de windmolens lie
ver verrijzen bij grote kunstwerken
van rijkswaterstaat, bruggen en ha
vens, en rond industrieterreinen, zei
Westerweel.
Er zijn families die 100-
jarig schildersbedrijf Noom
al generaties als klant heeft
Het nieuwe sectorhoofd
gemeentelijke ontwikkeling
krijgt volop werk
Ko Slager erelid na 56 jaar
musiceren bij Accelerando
EN VERDER...
Je wordt vanzelf een Oranje
fan, zegt tevreden bezoeker
nationaal huwelijksfeest
Bewoners Kerkstraat in
Tholen zijn de modder beu
CNV Sint-Philipsland
ziet flexibel werken
in de bouw niet zitten
Tekort aan wedstrijdritme
breekt Vosmeer op in duel
tegen Jong Ambon
EEN ZEURKOUS SPREEKT
IN DE EERSTE PERSOON,
EEN KLETSKOUS IN
DE DERDE, EEN
ONDERHOUDEND MENS
IN DE TWEEDE
Dit nummer bestaat uit
14 pagina's
Op de dag van de verjaardag van koningin Beatrix werden de winnaars bekend ge
maakt. Er waren drie categorieën en omdat de tekeningen allemaal mooi waren werd
wel steeds een kind als nummer een aangewezen, maar werd er geen verschil gemaakt
tussen de nummers 2 en 3. In de hal en de burgerzaal stonden de panelen opgesteld
met daarop de bijna veertig prenten van het paar. De meeste met kleurpotlood en vilt
stift getekend, sommige met vetkrijt. De tekeningen waren zeer divers. Zo had Joost
van de Wal van de Kraal in Tholen allemaal hartjes getekend en knipte Jolein Scheer-
meijcr van de Oosterscheldeschool uit Scherpenisse de bruidsjurk van Maxima en het
kostuum van de kroonprins uit stof.
Het was een feestelijke bijeenkomst. Overal stonden vlaggetjes op tafel en de kinde
ren kregen 'Oranjecake' en (na afloop) een zuurstok. De jury bestond uit wethouder
M.A.E. Velthuis en mevrouw A. Boxhoorn uit Tholen. De burgemeester was blij met
de grote opkomst van de kinderen met de jufs en meesters, en moeders en vaders. Ze
ker op de dag van de verjaardag van de koningin. „We willen laten zien dat we Oran
jegezind zijn," zei hij. „En zeker hier in Sint-Maartensdijk dat een bijzondere band
heeft met de koningin."
De tekeningen blijven nog in het gemeentehuis te bezichtigen. Zaterdag verhuisden ze
even naar zorgcentrum Maartenshof. Volgens Nuis zijn de tekeningen allemaal mooi.
Dat bevestigde de wethouder. „Het was heel moeilijk. Hier hangen al de prijswinnaars
van de eigen school. De drie mooiste van elke school."
Vervolg zie pagina 7.
Henk Kroneman met zijn prijswinnende tekening van de balkonscène.
k*