Dortsman een van de grootste schepen voor containervervoer Sturris Schoenen Provincie Zeeland Landelijk gebied Bevolkingscijfers Donderdag 7 februari 2002 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Schipperskinderen. Beiden hebben ze hun jeugd doorge bracht in Zeeland. Hij, Arjan van Loon, op het internaat in Wemeldinge, zij Willeke Sturris, bij haar oma in Sint- Maartensdijk. Tussen hen in lag de Oosterschelde met geulen en zandplaten waaronder de Slikken van den Dortsman. De naam van hun nieuwste schip verwijst er naar: Dortsman. De zandplaat is uitgestrekt, het schip ook. Een kanjer voor de binnenvaart: 135 meter lang, 14,20 meter breed en 3,60 meter diep. In Moerdijk werd m.s. de Dortsman van het echtpaar Van Loon-Sturris ge doopt. Ruim 300 belangstellenden waren getuige van de overdracht van het containerschip. Vele Tholenaren woonden de feestelijke bijeenkomst bij. Netwerken Echtpaar Van Loon-Sturris neemt nieuw binnenvaartschip in gebruik Groei wordt wat minder Breekschot Gigant w Sint-Annaland stijlvol ^Sportief Yerseke ovendt de ee*t Mttutdett (uiant Advertentie I.M. Informatierubriek van de Provincie Zeeland, nr. 6/2002 Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118)63 10 39 infocentrum@zeeland.nl Commissie vergadering Door het opstellen van een uitvoeringsprogramma voor gebiedsgerichte inrichting wordt aangegeven op welke wijze veranderingen in bepaalde gebieden kunnen worden uitgevoerd. Het gaat dan bijvoorbeeld over landbouwgrond die een andere bestemming krijgt, verhoging van de verkeersveiligheid of aanleg van fietspaden. Provinciale Staten Zeeuwse risicokaart In beroep De Dortsman kan 336 containers vervoeren en behoort daarmee tot de grootste binnenvaartschepen in Nederland. Het is een trend, zegt de 37-jarige Van Loon. „Alles groeit. Ook de schepen in de binnenvaart. Nu varen er veel schepen van 110 meter lengte bij 11,40 breedte. Dat was een aantal jaren geleden uniek. Nu is dat een standaardschip. Op dit moment is dit schip weer een van de grootsten. Er zijn nog twee zuster schepen die in de breedte wat groter zijn. Het is het vijfde schip van deze tonnenmaat, 4500 ton. Een nieuwe generatie. Maar of we er wijzer mee Dat de binnenvaart vooral in fi nancieel opzicht een interessan te bedrijfstak is, werd tijdens het in bedrijf stellen en opleveten van m.s. Dortsman wel duide lijk. Financiële adviseurs van di verse banken gaven acte de pre sence. Zo deelde Chris Comet van de ING (voorheen werk zaam bij Rabobank Tholen) vol op visitekaartjes uit onder de ei genaren van de schepen die het schip van hun collega Atjan van Loon kwamen bewonderen. In het geval van de Dortsman viste Comet achter het net, want Van Loon deed zaken met Wil lem Punt en diens assistent Den nis Cevaal van Rabobank Tho len. Desondanks kreeg Van Loon toch een kaartje van Cor net. Ook bankman Rob Dinge- mans (Voorheen Sint-Maartens dijk, nu bij Rabobank Neder land) was van de partij. Hij kwam echter niet om zaken te doen, maar zei trots te zijn op het ondernemerschap van Van Loon voor wie hij jaren geleden diens eerste en veel kleinere schip (van 1200 ton) had gefi- nancieerd. Niet alleen de bankwereld stond bij de doop onder het genot van een hapje en een drankje te net werken. Ook de bouwers en toe leveranciers van de zes tot tien miljoen kostende schepen wa ren alert. Zo onderbrak Marcel Zweers van scheepsreperatiebe- drijf De Gerlien van Hem on middellijk het gesprek met de verslaggever toen hij blijkbaar potentiële gegadigden voor een van zijn schepen zag. worden, weet ik niet." Van Loon relativeert de aanschaf van het nieuwe schip. Het grote laadvermogen van de Dortsman is een pre, maar juist door die maat beperkt de schipper ook zijn vaarge- bied. Op kleine rivieren en kanalen kan de Dortsman niet komen. De sluizen zijn immers niet breder dan twaalf meter. Het is een kwestie van inschatten, zegt hij: „Een deel van de markt ga je met zo'n schip afstoten. Maar daar waar we wel kunnen komen, zijn we een van de grootsten." Van Loon mikt vooralsnog op de vracht van zeecontainers die in Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen worden aangevoerd. Een zeeschip heeft ge middeld 5000 tot 6000 containers aan boord. Daar kan de Dortsman een deel van afnemen om ze het ach terland in te varen richting Duits land. „We moeten het van de grote partijen hebben en van de snelheid waarmee we kunnen varen. Er zijn nog mogelijkheden genoeg. Er is nog een potentieel aan containers die we nu nog niet kunnen vervoeren omdat de maat niet goed is, maar daar kan verandering in komen." Gezien de miljoeneninvestering zal het schip ook voortdurend onderweg zijn. De Dortsman heeft Klundert als domicilie. Het echtpaar Van Loon met drie kinderen, Niels (10), Jas mijn (7) en Bart (5), heeft daar ook een huis. Het stel gaat drie weken op en een week af. Ofwel drie weken varen en een week thuis. Mevrouw Van Loon-Sturris (36): „De kinderen zitten op het internaat in Zwijndrecht. Dat is niet zo ver van hier. Tot hun zesde hoefden de kinde ren niet naar school. Al die tijd voe ren ze mee, maar nu willen we elke weekend thuis zijn om de kinderen te zien, daarom hebben we een huis in Klundert." Als Van Loon niet zelf vaart, neemt een kapitein het over, zodat de Dortsman continue in de vaart is. Wel is het nog zoeken naar gekwali ficeerd personeel. Matrozen zijn dun gezaaid, zegt de schipper. „Op de wal zijn op dit ogenblik voldoende banen. Ik heb nog twee opgeleide matrozen nodig. Maar het moeten wel mensen zijn die er zin in heb ben. Het is niet alleen maar werken. Je moet het ook met plezier doen. Ze krijgen een leuk salaris, werken twee weken en zijn dan een week thuis." Het zoeken naar geschikt personeel Willeke van Loon-Sturris met haar kinderen Niels, Jasmijn en Bart vlnr) voor de woning op het schip. Speelman en de Braakman." Bij de doop sprak Gerrie van Tiem van scheepreperatiebedrijf De Ger lien van Tiem de eigenaren en de ge nodigden toe. Hij noemde de Dorts man vanwege de afmetingen een gigant. De band tussen het bedrijf en het echtpaar dateert al sinds het begin van de tachtiger jaren toen Van Loon nieuwe ramen bestelde. Later volgde voor een nieuw schip een boeiing (boeischot) en weer wat later een boegschroef. De schepen van Van Locfn groeiden, maar dat deed ook. het bedrijf. „Nu mogen we aan Arjan en Willeke een van de grootste en mooiste schepen van de rivieren op leveren. Een enorm schip van deze afmetingen vergt de nodige extra aandacht in de afbouwfase. Alles wat wordt aangeleverd en wat je beet pakt, is net wat zwaarder en groter dan in de meeste gevallen." Uit het verhaal van Van Tiem bleek dat Van Loon graag streeft naar per fectie. „Als je voor Van Loon werkt, moet het niet voor 99 procent, maar voor 100 procent. Dat is zijn insteek. We hebben geprobeerd vanaf de eer ste dag dit waar te maken. Het resul taat mag u zelf beoordelen." Tijdens de afbouwfase was van Loon vaak aanwezig om 'kleine onvolkom- heden uit het casco te halen.' Zo vaak dat hij in 'die periode ongeveer 250 kilometer gelopen moet hebben aan boord.' Van Tiem bedankte het echtpaar voor het vertrouwen dat ze in zijn bedrijf hebben gesteld. „We willen jullie met de kinderen en bemannig een goede, gelukkige en succesvolle vaart toewensen met jullie nieuwe Dortsman." Onder de collega-schippers die de doop van de Dortsman bij woonden, was ook eigenaar Ri- nus de Korte van de Onderne ming II en IV (nummer UI is onlangs verkocht), schepen die Tholen als domicilie hebben. De Korte was onder de indruk van het nieuwe vaartuig. „Het is werkelijk een prachtig schip ge worden. Het neusje van de zalm in haar segment," zo compli menteerde hij het echtpaar Van Loon-Sturris. Behalve de 'On dernemingen', houden de ge broeders De Korte nog eens 22 schepen in de vaart die jaarlijks miljoenen tonnen vracht ver voeren. De Korte kent de binnenvaart op zijn duimpje: „De laatste jaren zijn goed geweest, vandaar dat er nu veel wordt geïnvesteerd." Toch ziet De Korte dat de groei minder wordt. „Die neemt wat af en dat is door de gebeurtenis sen op 11 september nog ver sterkt. Momenteel kunnen we wel weer spreken van stabilisa tie." De Tholenaar waarschuwt ech ter voor te veel volumebouw. „We moeten oppassen voor overcapaciteit." Desalniettemin ziet hij de toekomst rooskleurig in want hij laat in Roemenië een nieuw schip bouwen, dat bij Dolderman in Dordrecht wordt afgebouwd. voor de binnenvaart is moeilijk. Schippers nemen steeds meer Tjechi- sche matrozen aan, maar dat geeft - zeker in het begin - taalproblemen, legt Van Loon uit. „Die neem je dan voor lief." In november 2000 gaf het echtpaar de opdracht om het schip te bouwen. Het casco komt uit Roemenië van de Daewoowerf in Mangalië. De af bouw vond bij De Gerlien-van Tiem plaats in Druten. Bij dat scheepsbe drijf zijn onlangs ook de Hollare van de familie Verkammen en de Philips- kercke van de familie Faasse uit Sint- Philipsland afgebouwd. Het eerstte schip van Van Loon kon 1200 ton yervoeren,het tweede 2800, het nieuwste ruim 4000. Het geeft niet alleen de snelle ontwikkeling in de binnenvaart aan, maar ook de daden drang van de famile Van Loon-Stur ris. Maar Van Loon wil zich niet op de borst slaan. Hij begrijpt wel dat het schip nu in het middelpunt van de be langstelling staat, maar liefst wil hij zo snel mogelijk gaan varen. En ze ker niet de indruk wekken dat de kleinere schepen niets meer voorstel len. Op de foto hoeft hij niet, zijn zoontje Bart heeft al voor genoeg ca mera's gestaan, maar die gaat toch la ter met zijn moeder, broer en zusje bij de woonkamer boven de naam van het schip staan: Dortsman. Het schip heeft een dubbele brug met een stuurhut van 11 meter breed. Vol elektronische apparatuur en compu tergestuurde systemen. Op de hy draulisch te bedienen masten zitten scanners en op de voormast is een ca mera bevestigd die vanuit de stuurhut bediend kan worden. De stuurhut kan 8,5 meter omhoog om boven de con tainers uit de kunnen kijken. In de machinekamer staan twee V12 Caterpillar motoren van 1380 pk (1600 toeren) en een 6-cilinder John Deere. De Veth Jet boegschroefin stallatie heeft een vermogen van 747 Kw. Alles is 'opgeruimd en strak'. Precies zoals Van Loon het wilde hebben. „Het leidingwerk is zoveel mogelijk weggewerkt zodat je er lekker door kan lopen en het goed schoon kan houden." Bij de afbouw die vijf maanden heeft geduurd, is ook zijn schoonvader en oud-schip- per Jan Sturris betrokken geweest. Het woongedeelte is royaal. De woonkamer is twaalf bij vier meter, de keuken oogt modem. Er zijn drie slaapkamers en de badkamer is voor zien van een ligbad. Daarnaast is er een extra woning voor de kapitein en zijn vrouw. Voorin het schip is de be huizing voor de matrozen. Het woongedeelte en de stuurhut be vinden zich boven de machinekamer, Maar de woning 'zweeft' er als het ware boven. Een band met rubber zorgt ervoor dat de casco van de ma chinekamer de wanden van het woonhuis niet raakt om zo het gelei den van het geluid van de motoren te gen te gaan. Het schip moest vanwege de lengte voldoen aan de hoogste veiligheids eisen. „Voor Duitsland is 110 meter lengte het maximum. 135 meter kan ook, maar alleen onder voorwaarden. Als dit schip in de Boven-Rijn dwars komt te liggen, dan blokkeert het de vaarweg. Daarom is er in het midden een breekschot gemaakt. Daar kan het schip doormidden worden gesne den om het in twee delen weg te kun nen slepen. En overal waar het schip aangevaren kan worden, moest het dubbelwandig zijn." Van Loon komt oorspronkelijk uit Drimmelen. Zijn ouders voeren met zand naar België, vaak naar Brussel. Ze moesten dan door het Kanaal door Walcheren. „Het inter naat in Wemeldinge had toen be staansrecht. Ik heb er tien jaar op ge zeten. Toen de Kreekraksluizen in gebruik werden genomen, liep het aantal kinderen op het internaat te rug. Het is ook dicht gegaan." Van Loon ging mee varen met zijn ouders en ontmoette zijn vrouw in Luik op de beurs. Voor Willeke stond het ook al vroeg vast dat ze wilde gaan varen. Als kind verbleef ze ech ter bij haar oma, Mina van Ast, in Sint-Maartensdijk. Ze bezocht basis school de Rieburch en later de huis houdschool in Tholen. Omdat ze bei den in Zeeland zijn opgegroeid, wilden ze de band met het water tus sen Tholen en Zuid-Beveland in de naam van het schip terug laten ko men. Het werd de Dortsman. „Dat heeft voor ons betekenis. We vinden het een mooie naam, net zoals de Betty Juulke en Wim Herman John en Miranda, Jean Janneke Henk en Amber Anné en Jolijn Liesbeth februari 2002 Abdij Nieuws De bevolking van Zeeland is vorig jaar met 2.311 inwoners toege nomen. Het aantal inwoners van Zeeland bedroeg op 1 januari 2002 377.231 Er kwamen vorig jaar 1.099 mannen en 1.212 vrouwen bij, wat resulteert in totaal 186.836 mannen en 190.395 vrouwen. De aanwas komt door een geboorteover schot van 598 (335 jongens en 263 meisjes) en door een vesti gingsoverschot van 1.713 (764 mannen en 949 vrouwen). Dit blijkt uit de voorlopige gegevens die de zeventien Zeeuwse ge meenten aan de provincie hebben verstrekt. Toe- en afname De groei van de bevolking is ach tergebleven bij 2000; toen kwa men er 3.187 Zeeuwen bij. Er zijn twee gemeenten met een ver- trekoverschot: Veere, waar 40 mensen minder kwamen wonen dan er vertrokken, en Reimers- waal, 45. De Zuid-Bevelandse gemeente groeide dankzij het geboorteoverschot van 150. Veere daarentegen gaf ook een sterfteoverschot te zien van 15 personen, waardoor het inwoner aantal in die gemeente met in totaal 55 personen terugliep tot 21.976. Andere gemeenten met een' sterf teoverschot zijn Hulst 29, Oost burg, 37, Sas van Gent 8, Sluis- Aardenburg 41 en Goes 58. Door hun vestigingsoverschot groeiden de gemeenten toch, met uitzon dering van Sas van Gent. Die ge meente ging 7 inwoners achteruit en komt daarmee op 8.587. Van de steden was Vlissingen in 2001 de grootste groeier: er kwamen 649 mensen bij, onder te verdelen in een vestigingsover schot van 477 en een geboorte overschot van 172. Regio's Regionaal gezien is er overal een toename. Uit de gegevens blijkt dat Walcheren met een toename van 1199 inwoners de snelst groeiende regio is. Zeeuwsch- Vlaanderen, dat qua inwonertal dicht bij Walcheren zit, groeide met 454 inwoners. Verhoudingsgewijs groeide de bevolking het meest op Noord- Beveland. Het inwoneraantal steeg daar van 6.971 naar 7.052, een toename van ruim één procent. De gedetallieerde cijfers zijn ver krijgbaar bij het informatiecen trum van de provincie. Het infor matiecentrum is van maandag tot en met vrijdag geopend van 9.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.30 uur. De commissie 28 Luchtvaart wet vergadert op vrijdag 15 fe bruari 2002 om 9.45 uur in het provinciehuis, Abdij 6, Middel burg. Op de agenda staan: de kostenverantwoording begroting 2001; jaarverslag van de com missie over 2001; rapport "Veilig heid rond vliegveld Midden-Zee land" van Olaf P. Lamers, oktober 2001; rapportage gegevens overeenkomst Provincie/Vliegveld Midden-Zeeland periode 1 sep tember tot en met 30 november 2001; afschrift van brief van Ministerie van Verkeer en Water staat aan S.U.Z.A.N (handhaving routestructuur kleine velden) en mededelingen vliegveldbestuur. De volledige agenda en bijbeho rende stukken van de commissie liggen ter inzage bij het Informa tiecentrum van de provincie. Vrijdag 8 februari om 10.00 uur vergaderen Provinciale Staten (PS) in de Statenzaal, Abdij 10 in Middelburg. Zoals gebruikelijk is de vergadering openbaar. Op de agenda staan de volgende pun ten: stimuleringsregeling zorg boerderijen; raamplan en uitvoe ringsmodule voor het landinrich tingsproject Inkel Zuid-Beveland); territoriale congruentie hulpverle ningsregio's in Zeeland; stimule ring vuilwatertanks aan boord van recreatieschepen; nota Integraal Onder-wijsbeleid; nota Informatie en Communicatie Technologie (ICT) "Bytes en bits in de Zeeuwse Delta"; derde begro tingswijziging 2002. De volledi ge agenda en bijbehorende stukken liggen ter inzage bij het Informatiecentrum van de provin cie. Uitvoeringsprogramma Bij de opstelling van het Provin ciaal Uitvoeringsprogramma (PUP) voor 2001 was er naar de mening van Gedeputeer-de en Provinciale Staten te weinig geld uitgetrokken door het Rijk om de plannen te financieren. Diverse acties hebben ertoe geleid dat er extra geld beschikbaar is ge steld. Van de zestien miljoen gul den extra ter beschikking gestel de middelen heeft Zeeland 3,5 miljoen toegewezen gekregen. Ook voor dit jaar wordt verwacht dat er meer geld beschikbaar komt dan in eerste instantie werd toegezegd door het Rijk. Omdat er in de provincie de nodige plan nen gereed zijn voor uitvoering, wordt er vanuit gegaan dat ruim schoots van die extra investe ringsruimte kan worden geprofi teerd. Schouwen-Duiveland Voor Schouwen-West zijn de plan nen er op gericht om het natuur lijke systeem van dit gebied beter te laten functioneren. De water beheersing in het gebied moet worden afgestemd op de diverse functies en de milieukwaliteit van bodem en water moet gehand haafd blijven of indien mogelijk worden verbeterd. Een belangrijk element voor het realiseren van een ecologische hoofdstructuur is het terugdringen van de ver snippering van de natuur. Een ander aandachtspunt is de verbe tering van de landbouwkundige situatie om een concurrerende, veilige en duurzame landbouw mogelijk te maken. De wegen structuur moet zo veranderen dat wordt voldaan aan de uitgangs punten van Duurzaam Veilig. Het autoverkeer in natuur-, woon- en recreatiegebieden moet worden teruggedrongen. Walcheren Eind vorig jaar is de aanzet gege ven om van de Ruilverkaveling en het project Walcheren 2000+ een project te maken. De uit komst daarvan wordt dit voorjaar verwacht. De landinrichting is nu zover gevorderd dat het accent kan worden verlegd naar de reali satie van bos- en natuurgebieden. De eenzijdige ontwikkeling van het verblijfsrecreatieve product moet worden omgezet naar een gevarieerder aanbod en de kwali teit moet worden verbeterd. Deze maatregelen zijn nodig om het teruglopen van de huidige markt positie tegen te gaan. West Zeeuwsch-Vlaanderen De gebiedsgerichte aanpak omvat het totale grondgebied van de gemeenten Sluis-Aardenburg en Oostburg. Naast de algemeen geldende maatregelen op het gebied van wegen, natuur en landschap staat ook in dit gebied vernieuwing en kwaliteitsverbete ring in de toeristisch-recreatieve sector omschreven als een van de doelen. Het bevorderen van de leefbaarheid, verbeteren van de mobiliteit, bereikbaarheid en toegankelijkheid van het gebied zijn andere doelen. Veerse Meer Doelen van de gebiedsgerichte aanpak van het Veerse Meer zijn onder andere kwaliteitsverbete ring, vernieuwing en verbreding van het toeristisch-recreatieve product. Een belangrijk onderdeel daarvan is het water. De afwate ring van voedselrijk polderwater op het meer zorgt voor forse groei van zeesla en grote hoe veelheden plankton. De combi natie van de gelaagdheid van zout en zoet water en de afwe zigheid van doorstroming heeft knelpunten voor natuur en recre atie tot gevolg. Informatie De programmering voor grond verwerving, landinrichting en beheer landelijk gebied, de doe len en gebieden staan beschre ven in het Provinciaal Uitvoerings programma Zeeland 2002. Dit document kan worden opge vraagd bij het informatiecentrum van de provincie Zeeland, Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Mid delburg, tel 0118-631400. E-mail adres: infocentrum@zeeland.nl. Het informatiecentrum is van maandag tot en met vrijdag geopend van 9.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.30 uur. De vuurwerkramp in Enschede heeft aangetoond dat het belang rijk is om inzicht te hebben in de risico's die er zijn in de samenle ving. De risicoinventarisatie van Zeeland is vorige week gestart. Het is de bedoeling dat er door de inventarisatie inzicht wordt verkregen van alle mogelijke risi co's op het terrein van openbare orde en veiligheid. Op de kaart worden niet allen de risicobron nen zelf vermeld maar ook de gevolgen van een ongeval voor de omgeving. De risicokaart is belangrijk als het gaat om de communicatie met de bevolking over de risico's. De indeling van risicotypen is gebaseerd op de landelijke normen. Momenteel kent Nederland 18 ramptypes, variëren van kernongeval tot grootschalige ordeverstoringen. Ongevalsgevolgen stoppen niet bij de provincie of landsgrenzen. Mede om die reden zitten er in de projectgroep ook vertegen woordigers van de Belgische pro vincies Antwerpen, West en Oost- Vlaanderen. De voortgang van het project wordt gemeld in de nieuwsbrieven. Als de risicokaart eenmaal af is zal deze te raadple gen zijn via de website van de provincie en mogelijk ook via die van de gemeenten én water schappen. De nieuwsbrief over het project risico-inventarisatie en risicokaart Zeeland is te verkrij gen bij het Informatiecentrum van de provincie. Woensdag 20 februari 2001 is er een zitting van de Hoorcommis- sie bestemmingsplannen. De zitting, die om 9.15 uur begint, is openbaar en wordt gehouden in het gebouw van de directie Ruim te, Milieu en Water, Het Groene Woud 1, Middelburg. De gemeen te Vlissingen wordt uitgenodigd om te reageren op de ingediende bedenkingen van V.O.F. camping 'De Nolle'en de heer T.P.N. Tesselaar te Vlissingen tegen het bestemmingsplan 'Boulevard, 9e herziening'. De bedenkingen zijn in hoofdzaak gericht op het aan brengen van verlichting op een deel van de tennisbanen van L.T.C. De Schelde.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2002 | | pagina 13