Watertoets bestemmingsplannen
moet overlast gaan beperken
Extra berging nodig
bij Oud-Vossemeer
Blokken bij Eeweg
Tholen verdwijnen
Nieuw polderhuis in Sint-Maartensdijk
Twee platondes goed
voor verkeersveiligheid
Borden weg, wegen
Scherpenissepolder zijn
nog steeds openbaar
Sint-Philipsland komt
bij zuivering van Tholen
Landbouw bang van uitbreiding bedrijventerrein Welgelegen
Fluitekruid
op tijd maaien
Veel geblaar
en weinig wol
Donderdag 6 december 2001
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
De natte septembermaand, waarbij het waterschap
Zeeuwse Eilanden bijna de calamiteitenregeling moest
instellen, heeft geleerd dat er in Oud-Vossemeer extra
berging moet komen. Het waterschap bespreekt samen
met de gemeente mogelijkheden in de omgeving van de
Patrijzenweg en de Coentjesweg.
Bartelmeetweg en Zoetwaterweg breder
Hoeveel kritiek er op de twee platondes in de Bram
Groenewegeweg ook is, sinds de aanleg daarvan zijn er
nog geen ongelukken gebeurd. En juist voor de verbete
ring van de verkeersveiligheid op de drukke route tussen
Poortvliet en Sint-Annaland werden die verkeersrem
mers aangebracht.
Zeeuwse Eilanden laat op
alle nieuwe bestemmings
plannen van de gemeente
Tholen voor woonwijken
en bedrijventerreinen een
zogenaamde watertoets los
om bij zware regenval ca
lamiteiten te vermijden.
Alleen wanneer er vol
doende open water is, kun
nen problemen voorkomen
worden. Landbouwer A.
van der Wel houdt echter
zijn hart vast gezien de
toenemende verstening in
Welgelegen. Volgens het
waterschap wordt dat met
uitbreiding van gemaal de
Eendracht opgelost.
Drie Grote Polders
Afsluiters
Ongebruikelij ke
salarisafspraak
Opknappen van
hollestelle AJP
Druk bereden route bron van zorg
Landbouwer A. v.d. Wel trakteert de gebiedscommissie
Tholen van het waterschap Zeeuwse Eilanden de volgen
de keer op gebak. Hij kreeg onlangs boter bij de vis van
commissievoorzitter J.M. Aarnoudse, na herhaalde
klachten over de Eeweg. De blokken die in de bermen
van de bocht bij de Molenvlietsedijk liggen, worden
weggehaald. „Het is er levensgevaarlijk. Er zijn al drie
keer bij na-ongelukken gebeurd en onlangs kwam er een
bromfietser met 60 km de bocht om en reed bijna tegen
me aan", vertelde Van der Wel.
Botsautootje
Slik op de weg
Op het terrein van de zuiveringsinstallatie in Sint-Maar
tensdijk verrijst in 2003 een nieuw polderhuis van het
waterschap Zeeuwse Eilanden. Voor de bouw van het
steunpunt is 862.000 euro uitgetrokken. Volgend jaar be
ginnen de voorbereidingen. Bij het polderhuis komt ook
een bouwstoffendepot voor de opslag van (berm)grond.
Ook aanleg van centraal gronddepot waterschap Zeeuwse Eilanden
De onduidelijke situatie in de Scherpenissepolder moet
snel verdwijnen. De Gatweg en de Schoondorpsweg zijn
van hekken en verbodsborden voorzien, maar daarvoor
is helemaal geen wettelijk kader aanwezig. „Een onlogi
sche situatie", zei ZLTO-voorzitter E. Hage onlangs in
de gebiedscommissie van het waterschap Zeeuwse Ei
landen. De wegen zijn gewoon open totdat de provincie
een besluit heeft genomen dat ze aan de openbaarheid
worden onttrokken, maar die procedure is nog helemaal
niet gevoerd.
Twaalf miljoen investeren tot 2007
De zuiveringsinstallatie in de Slabbecoornpolder bij
Tholen zal in de toekomst uitgebreid moeten worden.
Niet alleen voor het groeiende inwonertal en de toene
mende bedrijvigheid, maar ook om Sint-Philipsland via
een persleiding aan te sluiten.
Een gewelfde duiker in de Molendijk te Oud-Vossemeer, die de Kerkepolder en de Oud-Vossemeerpolder verbindtwordt grondig opgeknapt.
De neerslaghoeveelheden van sep- Coentjesweg, want de wegsloten zijn
tember op Tholen en Sint-Philips-
land houden redelijk gelijke tred met
het gemiddèlde voor het gehele ge
bied van Zeeuwse Eilanden: 211,6
mm. Bij de KNMI-stations in Stave-
nisse, Anna Jacobapolder en Tholen
werden hoeveelheden gemeten van
respectievelijk 204,2 mm, 211,6 mm
en 224,5 mm. Opvallend is dat naast
3, 10, 14, 17 en 18 september ook op
21 september nog meer dan 20 mm
neerslag is geregistreerd bij Anna Ja
cobapolder en Tholen, maar verdere
problemen leverde dat niet op.
Kleinere lokale moeilijkheden zijn
opgelost door geforceerd waterlopen
met de korfmaaier te maaien voor
een betere afvoer. Woensdag 19 sep
tember leidde een vertraagde afvoer
tot kortstondige verhogingen in de
omgeving van Oud-Vossemeer. Na
der bekeken moet worden, in overleg
met de gemeente Tholen, of extra
berging kan worden geschapen in de
omgeving van de Patrijzenweg/
naar verwachting hydraulisch te ge
ring van afmeting om ook de uitworp
van de gemeentelijke riolering op te
vangen.
Het waterbestrijdingsplan Tholen is
erop gericht om wateroverlast in met
name Sint-Annaland en Sint-Philips-
land te voorkomen, maar daar waren
geen problemen. Desondanks is de
gemeente wel op de hoogte gebracht
dat het afgesproken waarschuwings-
peil nog niet was bereikt.
Op Tholen en Sint-Philipsland wa
ren woensdagochtend 19 september
bij alle uitstaande gemalen en bij de
onderbemaling Kadijk lagere peilen
dan het winterpeil bereikt. Vervol
gens is het water dat vastgehouden
en geborgen is, in de bovenstroomse
gebieden afgevoerd. Mede door deze
strategie heeft het lokaal langer ge
duurd voordat de waterstanden weer
op het normale peil waren, maar ner
gens heeft dit problemen gegeven of
schade tot gevolg gehad.
De gebiedscommissie van het water
schap sprak onlangs in de Wellevae-
te uitvoerig over het concept-water-
beheerplan 2002-2007. Met 211 mm
neerslag in september - de natste
septembermaand sinds 1854 - zat de
schrik wel in de benen, zei commis
sievoorzitter J.M. Aarnoudse. „In de
mooie oktobermaand heeft de land
bouw de oogst grotendeels binnen
kunnen halen, maar toch."
Gezworene J.L.C. Mol concludeer
de, dat Tholen veel profijt had van
de 2,8 miljoen gulden aan investe
ringen die sinds de wateroverlast in
1998 zijn gepleegd. „Het calamitei
tenplan is bijna in werking getreden,
maar mede door de kennis van onze
medewerkers op dit terrein en de
alertheid van de gemeente op de rio
lering, is dat voorkomen." Volgens
Mol is het probleem, dat er in het
verleden in laag gelegen gebieden
'voor de vuist weg is gebouwd'.
„Tussen de oren moet het verande
ren, want sommigen willen op het
laagste plekje van de wereld nog
gaan bouwen. Het waterschap past
nu voor alle bestemmingsplannen
een watertoets toe."
Het waterbeheerplan geeft aan dat er
in drie perioden van elk vijf jaar to
taal 220 miljoen gulden wordt ge
stoken in het waterbeheer, zoals de
aanleg van natuurvriendelijke oevers
en uitbreiding van gemalen. Gemaal
de Eendracht in Tholen staat num
mer 3 op de prioriteitenlijst. „We
wachten met spanning ook op een
rapport over gemaal Drie Grote Pol
ders bij Oud-Vossemeer en als dat
mag blijven, praat je ook weer over
miljoen guldens. Gezien de nostal
gie van dit oude gemaal verwachten
we nog subsidies te kunnen binnen
halen, want het gaat om forse bedra
gen. Ik heb er goede moed op. In fe
bruari valt de beslissing in de
algemene vergadering", aldus Mol.
M.A.H. van Tilbeurgh benadrukte
nog eens het belang van het gemaal
Drie Grote Polders. „In september
konden we dat niet missen." Dis
trictshoofd waterbeheer C. van Dij-
ke erkende, dat met de inzet van dat
hulpgemaal het waterschap inder
daad meer mans is.
Mol bracht als zijn persoonlijke me
ning naar voren dat er eerst gemalen
moet worden in plaats van eerst het
water vasthouden en dan vervolgens
bergen en afvoeren. M.J. Stoutjes-
dijk was blij met die zienswijze,
maar hij vond dat er 'al gemalen
moet worden voordat er veel neer
slag wordt verwacht. „Inderdaad,
want op Noord-Beveland hebben we
nu in september schrijnende geval
len meegemaakt dat aardappelen on
der water kwamen te staan. Septem
ber is een beroerde periode, want
dan is nog maar 30 tot 40% van het
slotenonderhoud gedaan. Het win
terpeil moeten we dus tijdig instel
len", aldus Mol.
Van der Wel vond dat de Thoolse
waterschapsmensen in het veld in
september 'grandioos' gereageerd
hebben. „Zelfs 's nachts waren ze er.
Het was perfect geregeld, waardoor
we er met kleine kleerscheuren af
gekomen zijn. Maar de basis is niet
goed. Er wordt nog steeds uitgegaan
van de afvoer van 11 mm water per
24 uren, maar dat was ook al zo na
de ramp. En nu is bedrijventerrein
Welgelegen erbij gekomen en er
staat weer een woonwijk met 250
huizen op stapel. Het gevaar is dus
aanwezig dat het fout gaat. Ik was
blij,dat ik zelf in een pomp geïnves
teerd had, maar ik ben vreselijk
bang voor de uitbreiding van Welge
legen, want daar komt alle ellende
van", zei de landbouwer.
Mol bracht daar tegenin, dat je voor
calamiteiten niet kunt investeren. De
gemalen zijn nu gebaseerd op het
verwerken van 8 m3 per minuut per
100 ha, wat neerkomt op 11 mm per
24 uren. „Maar 100 mm is niet te
betalen. Verdubbeling van de gema
len kost alleen al 20 miljoen gulden
en dan zijn ook alle toevoeren te
klein. Daarvoor moet je grond aan-
de gebiedscommissie Tholen van wa
terschap Zeeuwse Eilanden.
Gezworene J.L.C. Mol bracht naar
voren dat er pas in 2006 een heel an
der waterschapsstelsel wordt inge
voerd. Hij wees erop dat de provincie
steeds meer taken kwijtraakt en daar
voor willen sommigen wat in de
plaats hebben. „Wij gaan een discus
sie over het waterschap echt niet uit
de weg. Zeeuwse Eilanden werkt met
mensen uit de praktijk die het gebied
kennen als hun broekzak, en daarvan
profiteert de samenleving." ZLTO-
voorzitter E. Hage vond dat het water
schap er ook de provinciale wegen op
Tholen wel bij kon pakken. „Nee, we
kopen en bredere sloten aanleggen."
Mol herhaalde dat de watertoets,
waarbij alle verharde oppervlakten
worden meegenomen, problemen in
de toekomst moet voorkomen. „En
de buffer voor Welgelegen komt er
ook aan." We hebben veel geleerd
van 1998 en kunnen via comparti
mentering wateroverlast voorko
men. Behalve van Van der Wel heeft
het waterschap in september geen
enkele klacht op Tholen en Sint-Phi
lipsland ontvangen", aldus gezwo
rene Mol.
Districtshoofd Van Dijke vertelde
nog, dat het dorp Sint-Philipsland
bij flinke regenval geïsoleerd kan
worden door het plaatsen van vier
afsluiters: bij de Zuiddijk, Boserf,
Rijksweg en Oostdijk. Bij Sint-An
naland is hetzelfde gebeurd aan de
Stoofweg, Veilingweg en Vierde
Dijk. Er komt nog zo'n afsluiter bij
in de Joanna Mariapolder.
gaan niet bij elkaar in de keuken kij
ken", zei Mol. „We werken wei-sa
men met andere overheden, zoals bij
de gladheidsbestrijding met de pro
vincie. Dat proces moet groeien. Ook
met de gemeente Tholen hebben we
de klokken pas nog gelijk gezet. Het
waterschap wil zijn werk goed doen
en zoveel mogelijk openheid betrach
ten naar de bevolking toe."
Hoofdingeland M.A. van Beek wees
erop dat 'slechts enkele statenleden'
met geluiden over opheffing van het
waterschap komen. „Er is veel ge-
blaar, maar weinig wol." Hij bena
drukte nog eens de 'prima samenwer
king' van het schap met üc gemeente.
Het delfplan draagt ook bij aan een
goede waterberging. Dit jaar is An
na Jacobapolder uitgevoerd, waar
op vier plaatsen verontreinigde
specie werd aangetroffen dat is af
gevoerd. In de Joanna Mariapolder,
Priestermeet- en Middellandpolder
is het delfplan ook klaar. Ook hier
werd op vier plaatsen verontreinig
de specie gevonden dat afgevoerd
moest worden.
Aan de Kastelijnsweg/Groenedijk
in Sint-Maartensdijk en de Zuid-
dijk/ Polderdijk bij Poortvliet werd
over 1500 meter de betuining in de
sloten verbeterd. De sluis aan de
Molendijk te Oud-Vossemeer
wordt opgeknapt en in de Noten-
daalseweg/ Krommeweg bij Sint-
Maartensdijk zijn twee duikers
vergroot. In de Kruytenburgse wa
tergang bij Poortvliet is over 2500
meter natuurvriendelijke oever
aangelegd. Voor het natuurgebied
de Scherpenissepolder wordt nog
een duiker door de Schelphoekse-
dijk gelegd.
ties is al aangegeven, dat vervan
gingsinvesteringen op Schouwen
en Tholen niet meer nodig zijn.
De oude in onbruik geraakte ma
gazijnen en terreinen zijn inmid
dels zoveel mogelijk verkocht. Al
leen over de loods op het
Sint-Annalandse Havenplein is
nog geen overeenstemming in ver
band met onduidelijkheid over
eventuele bodemverontreiniging.
Voor het pand waren een zevental
gegadigden, maar de prijs die zij
boden, vond het waterschap te
laag.
Zeeuwse Eilanden wil tegelijk met
de nieuwbouw in Sint-Maartens
dijk nog een probleem oplossen,
namelijk dat van verspreid liggen
de gronddepots. Om de voorbeeld-
Het salaris van medewerkers van het
waterschap wordt verlaagd wanneer
ze niet aan contractueel vastgelegde
afspraken voldoen. Deze in over-
heidsland tamelijk ongebruikelijke
werkwijze kondigde dijkgraaf Gos-
selaar onlangs aan. De post perso
neel is ieder jaar een blikvanger in
de begroting. „Terecht, want bijna
1/3 deel van onze uitgaven betreft
personeelslasten. Als je met een zo
groot aantal mensen werkt, is het
rendement van hun inzet van groot
Waterschap Zeeuwse Eilan
den en rijkswaterstaat bekij
ken de mogelijkheden voor
het opknappen van de holles
telle op de schorren bij Anna
Jacobapolder. „Maar water-
kcringstcchnisch heeft deze
schorlandverdediging geen
belang voor het waterschap",
zei opzichter waterkeringen
M. Vroegop tijdens de ge
biedscommissie in de Welle-
vaete. Geld wil Zeeuwse Ei
landen er dan ook niet direct
in steken, maar de eigenaar
van de schorren en de holles
telle - Het Zeeuwse Land
schap - ziet het als het bewa
ren van een cultuurhisto
risch object.
De zeewering op Tholen en
Sint-Philipsland ligt er vol
gens Vroegop goed bij. Een
ongelijk liggende berm van
de dijk langs de Joanna Ma
riapolder bij Sint-Annaland
werd over 2200 meter op
nieuw ingezaaid. Verder wer
den betonblokken en dijk
trappen vervangen.
functie van het waterschap bij het
bouwstoffenbesluit en het actief
bodembeheer tot zijn recht te laten
komen, wil het dagelijks bestuur
af van de her en der verspreid lig
gende depotjes. Om een contro
leerbare en beheersbare situatie te
scheppen, komt er één centraal
bouwstoffendepot in Sint-Maar
tensdijk. Ook op Schouwen, Zuid-
Beveland en Walcheren komen er
dergelijke centrale depost. Die
vier bij elkaar vergen een investe
ring van 544.000 euro. Voor het
verwijderen van restmaterialen en
grondonderzoeken op oude depots
(bijvoorbeeld langs de Krabben-
kreekweg van Oud-Vossemeer
naar Sint-Philipsland) is 204.000
euro geraamd.
belang. Aan het in gebruik zijnde
instrumentarium daarvoor hebben
wij iets toegevoegd. Wij gaan met
leidinggevenden die een salaris
schaalverhoging toekomt, een per
soonlijk toegespitst contract afslui
ten. Dat geeft aan wat wij van hen
verwachten. Het betreft inzet en
prestaties, afgemeten aan het afde
lingsplan, maar ook persoonlijke
ontwikkeling en groei. Voldoet de
werknemer aan de afspraak, dan
blijft de groei in het salarisniveau
een feit. Stelt de medewerker daarin
teleur, dan vindt terugval in salaris
plaats. Wij denken er mensen op een
goede wijze mee te stimuleren."
Districtsopzichter wegen E. Dale
bout hield dat de belangstellenden
voor tijdens de vergadering van de
gebiedscommissie van waterschap
Zeeuwse Eilanden, onlangs in de
Wellevaeter. Chr. Koopman vond
echter dat je nog met een goede
gang over de platondes kon. Dale
bout antwoordde dat er grasblokken
langs de platondes gelegd zijn om
de vrachtwagens beter te kunnen la
ten passeren. „Sommige bestuur
ders van personenauto's remmen bij
de platondes, maar anderen pakken
ook wel eens de route binnendoor."
Het waterschap heeft nog wat geld
over en daarvan worden de Bartel
meetweg (de verbinding tussen
Sint-Philipsland/Poortvliet, Scher-
penisse, Sint-Maartensdijk door de
polder) en de Zoetwaterweg (tussen
Sint-Annaland en Stavenisse) van
blokken voorzien, zodat de weg wat
breder wordt.
Op de Vrouwendijk bij Tholen
Gezworene J.L.C. Mol zei dat on
langs tijdens de gebiedscommissie
van het waterschap op vragen van
hoofdingeland M.A. van Beek.
Doel van het waterzuiveringsbeleid
is onder andere het terugdringen
van de stikstof met 75%. Het water
schap wil bovendien de zuiverings-
taak doelmatiger gaan beheren en
daarin passen geen kleine installa
ties meer zoals die in Sint-Philips
land.
Tijdens de voorbereidingen voor het
opknappen van die zuivering bleek,
dat door verborgen gebreken de
kosten aanmerkelijk hoger zouden
zijn dan eerder werd geschat. Verge
lijking met andere oplossingsva
rianten wees uit, dat het uit bedrijf
nemen van de Sint-Philipslandse in
stallatie en transport van het afval
water naar Tholen een aanmerkelijk
Het onderhoud van de wegbermen
levert een spanningsveld op tussen
de landbouw en natuurmensen. Het
waterschap zet de verkeersveilig
heid voorop en wil vooral de kosten
binnen de perken houden. Het schap
wil wel rekening houden met belan
gengroeperingen, zei gezworene
J.L.C. Mol tijdens de gebiedscom-
missie-vergadering. Op hoeken van
wegen wordt er direct gemaaid als
de stand van het gewas - vooral flui
tekruid - daartoe aanleiding geeft.
Ook de eerste strook langs de weg
wordt direct gemaaid in het belang
van de verkeersveiligheid.
ZLTO-voorzitter E. Hage benadruk
te het tijdig maaien van fluitekruid,
ter voorkoming ook van kruisbe
stuiving in graszaad. Volgens op
zichter E. Dalebout kan er met het
inhuren van machines eerder ge
maaid worden.
Het spanningsveld tussen landbouw
en natuur is er ook bij het maaibe-
leid voor de sloten. „Een schone
sloot is van levensbelang, dus je
zult wat moeten accepteren", zei
M.J. Stoutjesdijk. „Er zijn ook an
dersdenkenden in onze samenleving
en daarmee moeten we een compro
mis zien te vinden", zei Mol. Kiest
Tholen in het algemeen voor klepe
len, A. van der Wel pleitte voor de
maaikorf, want anders sneuvelen er
nogal eens eindbuizen van de drai
nage.
wordt het verkeer belemmerd door
notenbomen die door de gemeente
zijn geplant. Ze groeien nogal
breed, waardoor bijvoorbeeld de
spiegels van een combine het moe
ten ontgelden, zo klaagde M.J.
Stoutjesdijk. Vrachtwagens hebben
er geen last van, want die pakken
dan gewoon een stuk boom mee.
Verder vormen bramenstruiken op
de Vrouwendijk een belemmering
voor de verkeersveiligheid, 's
Avonds zie je de lichten van auto's,
maar overdag wordt het zicht be
perkt. Dalebout liet weten dat het
waterschap de polderwegen na
loopt. En wanneer bomen of andere
planten dan een belemmering vor
men, wordt de eigenaar daarvan ge
waarschuwd. In dit geval gaat het
om Staatsbosbeheer die binnenkort
een brief van het waterschap
Zeeuwse Eilanden krijgt over de
verkeersveiligheid aan de Vrouwen
dijk.
aantrekkelijker optie was. Voor de
installatie in Tholen heeft dit rela
tief geringe gevolgen omdat die
toch al uitgebreid moest worden. De
aansluiting van Sint-Philipsland is
in 2007 gepland en zal vier miljoen
gulden gaan kosten. In 2002 is
680.000 gulden uitgetrokken voor
de tweede uitbreiding van de rwzi
Tholen, in 2004 gevolgd met maar
liefst 3,6 miljoen gulden. De derde
fase begint in 2006 met eveneens
680.000 gulden en in 2007 met 2,8
miljoen gulden. Dit laatste karwei
valt dan gelijk met de persleiding
vanuit Sint-Philipsland, die vier
miljoen gulden vergt. Totaal dus een
investeringsprogramma van dik
twaalf miljoen gulden, waarvoor de
gemeente Tholen volgend jaar de
basis legt met een bijdrage van
1.645.000 gulden.
Hij heeft een landbouwbedrijf aan de
Nieuwlandseweg en komt zeer regel
matig over de Molenvlietsedijk via
de Eeweg met zijn tractoren en
werktuigen naar zijn grond aan de
overkant van de Nieuwe Postweg.
Volgens tellingen van het waterschap
gaan er maar liefst 800 auto's per
dag over de Eeweg en nog eens bijna
400 fietsers, want leerlingen van het
Calvijncollege uit de richting Poort
vliet komen allemaal via de Eeweg.
Het is vanaf het Stenen Kruis ook de
kortste route naar Meulvliet, zwem
bad de Spetter, alsmede de voetbal
en tennisvelden.
„De Eeweg is een bron van zorg
voor ons", erkende districtsopzichter
E. Dalebout. „Het waterschap over
legt daarom met de gemeente om de
situatie te verbeteren." De 800 auto's
en 400 fietsers per dag zijn teveel
van het goede voor 4 meter verhar
ding. Gemeente en waterschap pro
beren dat samen op te lossen bij de
ontwikkeling van de nieuwe woon
wijk Stadszicht. En met het gemeen
tehuis aan de Luchtenburgseweg er
bij, zou de druk op de Eeweg in de
toekomst alleen maar kunnen toene
men als er geen maatregelen geno
men worden.
Landbouwer M.J. Stoutjesdijk on
dersteunde Van der Wel in zijn
klachten. „Als je in de bocht iemand
tegenkomt, moet je botsautootje
gaan spelen. Want als je over de
blokken gaat, draai je zelf voor alle
schade op." Gezworene J.L.C. Mol
noemde de Eeweg 'een hele moeilij
ke weg'. „Eigenlijk zou je daar au
to's moeten weren. Die kunnen via
de Postweg en de Ten Ankerweg
naar de scholen en naar Meulvliet.
De Eeweg zou alleen voor bestem
mingsverkeer en voor fietsers open
moeten blijven."
Chr. Koopman vertelde, dat verschil
lende inwoners al over de onveilige
situatie geklaagd hebben en dat ook
de gemeentepolitiek voor verbete
ring van de toestand is.
Toen er van waterschapszijde toch
onvoldoende toezeggingen werden
gedaan, greep Aarnoudse in. „Als
voorzitter van deze gebiedscommis
sie zeg ik: haal die blokken weg! Je
moet als waterschap geen verant
woordelijkheid willen dragen dat er
ongelukken gebeuren."
Mol gaf Dalebout vervolgens op
dracht om de blokken te verwijde
ren. „Ik wist niet dat het zo erg
was", zo verontschuldigde de dis
trictsopzichter zich.
Slik op de weg werd ook nog be
sproken in de gebiedscommissie. Uit
de discussie bleek, dat de situatie op
Tholen en Sint-Philipsland sterk ver
beterd is. Dit geldt voor zowel de
signalering als het schoonmaken van
de weg. Districtsopzichter C. van
Dijke had onlangs piketdienst en
daarbij kreeg hij 15 meldingen over
slik op de weg, voornamelijk van
Walcheren, maar er was geen enkele
klacht van Tholen bij.
ZLTO-voorzitter E. Hage wees op de
mogelijkheid om gratis borden/stic
kers bij de landbouworganisatie af te
halen. „Er is veel meer aandacht
voor dit probleem gekomen. Maar
we zitten in een landelijk gebied, dus
weggebruikers moeten hun snelheid
in de bietentijd ook aanpassen. En
een landbouwer kan de weg prachtig
schoon hebben, maar als er een
vrachtwagen of personenauto in de
berm komt en dan weer de weg op
gaat, heb je opnieuw slik op de weg
waar de landbouwer geen verant
woordelijkheid voor heeft", aldus
Hage.
Het regionaal orgaan verkeersveilig
heid Zeeland is overigens bezig met
de verbetering van de signalering,
dus de borden met de tekst 'slik op
de weg', zo liet Dalebout nog weten.
Zeeuwse Eilanden huurt momen
teel kantoorruimte in het polder
huis van het voormalige water
schap Tholen, dat aan accoun
tantskantoor Remmerswaal is ver
kocht. Die huur wordt opgezegd.
Wegens de geringe bezetting zal
de kantoorfunctie van het nieuwe
polderhuis veel beperkter van om
vang zijn dan van dat in Kerkwer-
ve, waar het nieuwe districtskan
toor voor Tholen/Sint-Philipsland
en Scbouwen-Duiveland komt.
Dat staat nu nog in Zierikzee. Bij
het nieuwe polderhuis in Sint-
Maartensdijk komt ook een loods
voor de opslag van materialen.
Het pand op het Havenplein in
Sint-Annaland kan daardoor wor
den verkocht. Bij de keuze voor
een centrale werkplaats voor on
derhoud van technische installa-
Chr. Koopman zei de discussie over
het voortbestaan van het waterschap
wel eens te willen stoppen. Die laait
telkens op in de provinciale staten,
maar dat geeft alleen maar onrust en
het waterschap doet toch goed werk,
vond de inwoner van Sint-Maartens
dijk. „Het water moet goed beheerd
worden en dat doet het waterschap,
maar je kunt statenleden niet mond
dood maken", zei voorzitter J.M.
Aarnoudse tijdens de vergadering van
De materialenopslag van het waterschap aan het Havenplein in Sint-Annaland kan verkocht worden; er komt een nieuwe in Sint-Maartensdijk.
Chr. Koopman vroeg zich boven
dien af, of die wegen wel afgesloten
moeten worden. „Er wonen men
sen, dus er moeten ook hulpdien
sten kunnen komen." Hage, tevens
vice-voorzitter van de landinrich
tingscommissie die zich ook bezig
heeft gehouden met de omzetting
van de Scherpenissepolder van
landbouw- naar natuurgebied, sprak
over 'grote onduidelijkheid'. „Het
verdriet mij dat de instanties zo
slecht met elkaar communiceren.
Tot mijn stomme verbazing is de
volgorde omgekeerd. Men zet eerst
de borden en moet de procedure
nog gaan publiceren, terwijl dat an
dersom dient te zijn. Er wordt ook
met landbouwmachines nog over
die wegen gereden. Tijdens het
weekeinde zijn de hekken een paar
keer dicht geweest, maar daardoor
krijg je - met name in het donker -
toch een onveilige situatie", aldus
Hage.
Districtsopzichter wegen E. Dale
bout erkende dat de provincie we
gen afsluit, maar dat moet eerst ge
publiceerd worden. Zijn collega van
waterbeheer C. van Dijke sprak
over 'een hiaat in de openbaarheid
van wegen'. Volgens Dalebout wor
den hulpinstanties als brandweer en
ambulancedienst bij het afsluiten
van wegen (ook bij verbeterings-
werken) altijd ingelicht.