Watertoets bestemmingsplannen moet overlast gaan beperken Extra berging nodig bij Oud-Vossemeer Blokken bij Eeweg Tholen verdwijnen Nieuw polderhuis in Sint-Maartensdijk Twee platondes goed voor verkeersveiligheid Borden weg, wegen Scherpenissepolder zijn nog steeds openbaar Sint-Philipsland komt bij zuivering van Tholen Landbouw bang van uitbreiding bedrijventerrein Welgelegen Fluitekruid op tijd maaien Veel geblaar en weinig wol Donderdag 6 december 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 De natte septembermaand, waarbij het waterschap Zeeuwse Eilanden bijna de calamiteitenregeling moest instellen, heeft geleerd dat er in Oud-Vossemeer extra berging moet komen. Het waterschap bespreekt samen met de gemeente mogelijkheden in de omgeving van de Patrijzenweg en de Coentjesweg. Bartelmeetweg en Zoetwaterweg breder Hoeveel kritiek er op de twee platondes in de Bram Groenewegeweg ook is, sinds de aanleg daarvan zijn er nog geen ongelukken gebeurd. En juist voor de verbete ring van de verkeersveiligheid op de drukke route tussen Poortvliet en Sint-Annaland werden die verkeersrem mers aangebracht. Zeeuwse Eilanden laat op alle nieuwe bestemmings plannen van de gemeente Tholen voor woonwijken en bedrijventerreinen een zogenaamde watertoets los om bij zware regenval ca lamiteiten te vermijden. Alleen wanneer er vol doende open water is, kun nen problemen voorkomen worden. Landbouwer A. van der Wel houdt echter zijn hart vast gezien de toenemende verstening in Welgelegen. Volgens het waterschap wordt dat met uitbreiding van gemaal de Eendracht opgelost. Drie Grote Polders Afsluiters Ongebruikelij ke salarisafspraak Opknappen van hollestelle AJP Druk bereden route bron van zorg Landbouwer A. v.d. Wel trakteert de gebiedscommissie Tholen van het waterschap Zeeuwse Eilanden de volgen de keer op gebak. Hij kreeg onlangs boter bij de vis van commissievoorzitter J.M. Aarnoudse, na herhaalde klachten over de Eeweg. De blokken die in de bermen van de bocht bij de Molenvlietsedijk liggen, worden weggehaald. „Het is er levensgevaarlijk. Er zijn al drie keer bij na-ongelukken gebeurd en onlangs kwam er een bromfietser met 60 km de bocht om en reed bijna tegen me aan", vertelde Van der Wel. Botsautootje Slik op de weg Op het terrein van de zuiveringsinstallatie in Sint-Maar tensdijk verrijst in 2003 een nieuw polderhuis van het waterschap Zeeuwse Eilanden. Voor de bouw van het steunpunt is 862.000 euro uitgetrokken. Volgend jaar be ginnen de voorbereidingen. Bij het polderhuis komt ook een bouwstoffendepot voor de opslag van (berm)grond. Ook aanleg van centraal gronddepot waterschap Zeeuwse Eilanden De onduidelijke situatie in de Scherpenissepolder moet snel verdwijnen. De Gatweg en de Schoondorpsweg zijn van hekken en verbodsborden voorzien, maar daarvoor is helemaal geen wettelijk kader aanwezig. „Een onlogi sche situatie", zei ZLTO-voorzitter E. Hage onlangs in de gebiedscommissie van het waterschap Zeeuwse Ei landen. De wegen zijn gewoon open totdat de provincie een besluit heeft genomen dat ze aan de openbaarheid worden onttrokken, maar die procedure is nog helemaal niet gevoerd. Twaalf miljoen investeren tot 2007 De zuiveringsinstallatie in de Slabbecoornpolder bij Tholen zal in de toekomst uitgebreid moeten worden. Niet alleen voor het groeiende inwonertal en de toene mende bedrijvigheid, maar ook om Sint-Philipsland via een persleiding aan te sluiten. Een gewelfde duiker in de Molendijk te Oud-Vossemeer, die de Kerkepolder en de Oud-Vossemeerpolder verbindtwordt grondig opgeknapt. De neerslaghoeveelheden van sep- Coentjesweg, want de wegsloten zijn tember op Tholen en Sint-Philips- land houden redelijk gelijke tred met het gemiddèlde voor het gehele ge bied van Zeeuwse Eilanden: 211,6 mm. Bij de KNMI-stations in Stave- nisse, Anna Jacobapolder en Tholen werden hoeveelheden gemeten van respectievelijk 204,2 mm, 211,6 mm en 224,5 mm. Opvallend is dat naast 3, 10, 14, 17 en 18 september ook op 21 september nog meer dan 20 mm neerslag is geregistreerd bij Anna Ja cobapolder en Tholen, maar verdere problemen leverde dat niet op. Kleinere lokale moeilijkheden zijn opgelost door geforceerd waterlopen met de korfmaaier te maaien voor een betere afvoer. Woensdag 19 sep tember leidde een vertraagde afvoer tot kortstondige verhogingen in de omgeving van Oud-Vossemeer. Na der bekeken moet worden, in overleg met de gemeente Tholen, of extra berging kan worden geschapen in de omgeving van de Patrijzenweg/ naar verwachting hydraulisch te ge ring van afmeting om ook de uitworp van de gemeentelijke riolering op te vangen. Het waterbestrijdingsplan Tholen is erop gericht om wateroverlast in met name Sint-Annaland en Sint-Philips- land te voorkomen, maar daar waren geen problemen. Desondanks is de gemeente wel op de hoogte gebracht dat het afgesproken waarschuwings- peil nog niet was bereikt. Op Tholen en Sint-Philipsland wa ren woensdagochtend 19 september bij alle uitstaande gemalen en bij de onderbemaling Kadijk lagere peilen dan het winterpeil bereikt. Vervol gens is het water dat vastgehouden en geborgen is, in de bovenstroomse gebieden afgevoerd. Mede door deze strategie heeft het lokaal langer ge duurd voordat de waterstanden weer op het normale peil waren, maar ner gens heeft dit problemen gegeven of schade tot gevolg gehad. De gebiedscommissie van het water schap sprak onlangs in de Wellevae- te uitvoerig over het concept-water- beheerplan 2002-2007. Met 211 mm neerslag in september - de natste septembermaand sinds 1854 - zat de schrik wel in de benen, zei commis sievoorzitter J.M. Aarnoudse. „In de mooie oktobermaand heeft de land bouw de oogst grotendeels binnen kunnen halen, maar toch." Gezworene J.L.C. Mol concludeer de, dat Tholen veel profijt had van de 2,8 miljoen gulden aan investe ringen die sinds de wateroverlast in 1998 zijn gepleegd. „Het calamitei tenplan is bijna in werking getreden, maar mede door de kennis van onze medewerkers op dit terrein en de alertheid van de gemeente op de rio lering, is dat voorkomen." Volgens Mol is het probleem, dat er in het verleden in laag gelegen gebieden 'voor de vuist weg is gebouwd'. „Tussen de oren moet het verande ren, want sommigen willen op het laagste plekje van de wereld nog gaan bouwen. Het waterschap past nu voor alle bestemmingsplannen een watertoets toe." Het waterbeheerplan geeft aan dat er in drie perioden van elk vijf jaar to taal 220 miljoen gulden wordt ge stoken in het waterbeheer, zoals de aanleg van natuurvriendelijke oevers en uitbreiding van gemalen. Gemaal de Eendracht in Tholen staat num mer 3 op de prioriteitenlijst. „We wachten met spanning ook op een rapport over gemaal Drie Grote Pol ders bij Oud-Vossemeer en als dat mag blijven, praat je ook weer over miljoen guldens. Gezien de nostal gie van dit oude gemaal verwachten we nog subsidies te kunnen binnen halen, want het gaat om forse bedra gen. Ik heb er goede moed op. In fe bruari valt de beslissing in de algemene vergadering", aldus Mol. M.A.H. van Tilbeurgh benadrukte nog eens het belang van het gemaal Drie Grote Polders. „In september konden we dat niet missen." Dis trictshoofd waterbeheer C. van Dij- ke erkende, dat met de inzet van dat hulpgemaal het waterschap inder daad meer mans is. Mol bracht als zijn persoonlijke me ning naar voren dat er eerst gemalen moet worden in plaats van eerst het water vasthouden en dan vervolgens bergen en afvoeren. M.J. Stoutjes- dijk was blij met die zienswijze, maar hij vond dat er 'al gemalen moet worden voordat er veel neer slag wordt verwacht. „Inderdaad, want op Noord-Beveland hebben we nu in september schrijnende geval len meegemaakt dat aardappelen on der water kwamen te staan. Septem ber is een beroerde periode, want dan is nog maar 30 tot 40% van het slotenonderhoud gedaan. Het win terpeil moeten we dus tijdig instel len", aldus Mol. Van der Wel vond dat de Thoolse waterschapsmensen in het veld in september 'grandioos' gereageerd hebben. „Zelfs 's nachts waren ze er. Het was perfect geregeld, waardoor we er met kleine kleerscheuren af gekomen zijn. Maar de basis is niet goed. Er wordt nog steeds uitgegaan van de afvoer van 11 mm water per 24 uren, maar dat was ook al zo na de ramp. En nu is bedrijventerrein Welgelegen erbij gekomen en er staat weer een woonwijk met 250 huizen op stapel. Het gevaar is dus aanwezig dat het fout gaat. Ik was blij,dat ik zelf in een pomp geïnves teerd had, maar ik ben vreselijk bang voor de uitbreiding van Welge legen, want daar komt alle ellende van", zei de landbouwer. Mol bracht daar tegenin, dat je voor calamiteiten niet kunt investeren. De gemalen zijn nu gebaseerd op het verwerken van 8 m3 per minuut per 100 ha, wat neerkomt op 11 mm per 24 uren. „Maar 100 mm is niet te betalen. Verdubbeling van de gema len kost alleen al 20 miljoen gulden en dan zijn ook alle toevoeren te klein. Daarvoor moet je grond aan- de gebiedscommissie Tholen van wa terschap Zeeuwse Eilanden. Gezworene J.L.C. Mol bracht naar voren dat er pas in 2006 een heel an der waterschapsstelsel wordt inge voerd. Hij wees erop dat de provincie steeds meer taken kwijtraakt en daar voor willen sommigen wat in de plaats hebben. „Wij gaan een discus sie over het waterschap echt niet uit de weg. Zeeuwse Eilanden werkt met mensen uit de praktijk die het gebied kennen als hun broekzak, en daarvan profiteert de samenleving." ZLTO- voorzitter E. Hage vond dat het water schap er ook de provinciale wegen op Tholen wel bij kon pakken. „Nee, we kopen en bredere sloten aanleggen." Mol herhaalde dat de watertoets, waarbij alle verharde oppervlakten worden meegenomen, problemen in de toekomst moet voorkomen. „En de buffer voor Welgelegen komt er ook aan." We hebben veel geleerd van 1998 en kunnen via comparti mentering wateroverlast voorko men. Behalve van Van der Wel heeft het waterschap in september geen enkele klacht op Tholen en Sint-Phi lipsland ontvangen", aldus gezwo rene Mol. Districtshoofd Van Dijke vertelde nog, dat het dorp Sint-Philipsland bij flinke regenval geïsoleerd kan worden door het plaatsen van vier afsluiters: bij de Zuiddijk, Boserf, Rijksweg en Oostdijk. Bij Sint-An naland is hetzelfde gebeurd aan de Stoofweg, Veilingweg en Vierde Dijk. Er komt nog zo'n afsluiter bij in de Joanna Mariapolder. gaan niet bij elkaar in de keuken kij ken", zei Mol. „We werken wei-sa men met andere overheden, zoals bij de gladheidsbestrijding met de pro vincie. Dat proces moet groeien. Ook met de gemeente Tholen hebben we de klokken pas nog gelijk gezet. Het waterschap wil zijn werk goed doen en zoveel mogelijk openheid betrach ten naar de bevolking toe." Hoofdingeland M.A. van Beek wees erop dat 'slechts enkele statenleden' met geluiden over opheffing van het waterschap komen. „Er is veel ge- blaar, maar weinig wol." Hij bena drukte nog eens de 'prima samenwer king' van het schap met üc gemeente. Het delfplan draagt ook bij aan een goede waterberging. Dit jaar is An na Jacobapolder uitgevoerd, waar op vier plaatsen verontreinigde specie werd aangetroffen dat is af gevoerd. In de Joanna Mariapolder, Priestermeet- en Middellandpolder is het delfplan ook klaar. Ook hier werd op vier plaatsen verontreinig de specie gevonden dat afgevoerd moest worden. Aan de Kastelijnsweg/Groenedijk in Sint-Maartensdijk en de Zuid- dijk/ Polderdijk bij Poortvliet werd over 1500 meter de betuining in de sloten verbeterd. De sluis aan de Molendijk te Oud-Vossemeer wordt opgeknapt en in de Noten- daalseweg/ Krommeweg bij Sint- Maartensdijk zijn twee duikers vergroot. In de Kruytenburgse wa tergang bij Poortvliet is over 2500 meter natuurvriendelijke oever aangelegd. Voor het natuurgebied de Scherpenissepolder wordt nog een duiker door de Schelphoekse- dijk gelegd. ties is al aangegeven, dat vervan gingsinvesteringen op Schouwen en Tholen niet meer nodig zijn. De oude in onbruik geraakte ma gazijnen en terreinen zijn inmid dels zoveel mogelijk verkocht. Al leen over de loods op het Sint-Annalandse Havenplein is nog geen overeenstemming in ver band met onduidelijkheid over eventuele bodemverontreiniging. Voor het pand waren een zevental gegadigden, maar de prijs die zij boden, vond het waterschap te laag. Zeeuwse Eilanden wil tegelijk met de nieuwbouw in Sint-Maartens dijk nog een probleem oplossen, namelijk dat van verspreid liggen de gronddepots. Om de voorbeeld- Het salaris van medewerkers van het waterschap wordt verlaagd wanneer ze niet aan contractueel vastgelegde afspraken voldoen. Deze in over- heidsland tamelijk ongebruikelijke werkwijze kondigde dijkgraaf Gos- selaar onlangs aan. De post perso neel is ieder jaar een blikvanger in de begroting. „Terecht, want bijna 1/3 deel van onze uitgaven betreft personeelslasten. Als je met een zo groot aantal mensen werkt, is het rendement van hun inzet van groot Waterschap Zeeuwse Eilan den en rijkswaterstaat bekij ken de mogelijkheden voor het opknappen van de holles telle op de schorren bij Anna Jacobapolder. „Maar water- kcringstcchnisch heeft deze schorlandverdediging geen belang voor het waterschap", zei opzichter waterkeringen M. Vroegop tijdens de ge biedscommissie in de Welle- vaete. Geld wil Zeeuwse Ei landen er dan ook niet direct in steken, maar de eigenaar van de schorren en de holles telle - Het Zeeuwse Land schap - ziet het als het bewa ren van een cultuurhisto risch object. De zeewering op Tholen en Sint-Philipsland ligt er vol gens Vroegop goed bij. Een ongelijk liggende berm van de dijk langs de Joanna Ma riapolder bij Sint-Annaland werd over 2200 meter op nieuw ingezaaid. Verder wer den betonblokken en dijk trappen vervangen. functie van het waterschap bij het bouwstoffenbesluit en het actief bodembeheer tot zijn recht te laten komen, wil het dagelijks bestuur af van de her en der verspreid lig gende depotjes. Om een contro leerbare en beheersbare situatie te scheppen, komt er één centraal bouwstoffendepot in Sint-Maar tensdijk. Ook op Schouwen, Zuid- Beveland en Walcheren komen er dergelijke centrale depost. Die vier bij elkaar vergen een investe ring van 544.000 euro. Voor het verwijderen van restmaterialen en grondonderzoeken op oude depots (bijvoorbeeld langs de Krabben- kreekweg van Oud-Vossemeer naar Sint-Philipsland) is 204.000 euro geraamd. belang. Aan het in gebruik zijnde instrumentarium daarvoor hebben wij iets toegevoegd. Wij gaan met leidinggevenden die een salaris schaalverhoging toekomt, een per soonlijk toegespitst contract afslui ten. Dat geeft aan wat wij van hen verwachten. Het betreft inzet en prestaties, afgemeten aan het afde lingsplan, maar ook persoonlijke ontwikkeling en groei. Voldoet de werknemer aan de afspraak, dan blijft de groei in het salarisniveau een feit. Stelt de medewerker daarin teleur, dan vindt terugval in salaris plaats. Wij denken er mensen op een goede wijze mee te stimuleren." Districtsopzichter wegen E. Dale bout hield dat de belangstellenden voor tijdens de vergadering van de gebiedscommissie van waterschap Zeeuwse Eilanden, onlangs in de Wellevaeter. Chr. Koopman vond echter dat je nog met een goede gang over de platondes kon. Dale bout antwoordde dat er grasblokken langs de platondes gelegd zijn om de vrachtwagens beter te kunnen la ten passeren. „Sommige bestuur ders van personenauto's remmen bij de platondes, maar anderen pakken ook wel eens de route binnendoor." Het waterschap heeft nog wat geld over en daarvan worden de Bartel meetweg (de verbinding tussen Sint-Philipsland/Poortvliet, Scher- penisse, Sint-Maartensdijk door de polder) en de Zoetwaterweg (tussen Sint-Annaland en Stavenisse) van blokken voorzien, zodat de weg wat breder wordt. Op de Vrouwendijk bij Tholen Gezworene J.L.C. Mol zei dat on langs tijdens de gebiedscommissie van het waterschap op vragen van hoofdingeland M.A. van Beek. Doel van het waterzuiveringsbeleid is onder andere het terugdringen van de stikstof met 75%. Het water schap wil bovendien de zuiverings- taak doelmatiger gaan beheren en daarin passen geen kleine installa ties meer zoals die in Sint-Philips land. Tijdens de voorbereidingen voor het opknappen van die zuivering bleek, dat door verborgen gebreken de kosten aanmerkelijk hoger zouden zijn dan eerder werd geschat. Verge lijking met andere oplossingsva rianten wees uit, dat het uit bedrijf nemen van de Sint-Philipslandse in stallatie en transport van het afval water naar Tholen een aanmerkelijk Het onderhoud van de wegbermen levert een spanningsveld op tussen de landbouw en natuurmensen. Het waterschap zet de verkeersveilig heid voorop en wil vooral de kosten binnen de perken houden. Het schap wil wel rekening houden met belan gengroeperingen, zei gezworene J.L.C. Mol tijdens de gebiedscom- missie-vergadering. Op hoeken van wegen wordt er direct gemaaid als de stand van het gewas - vooral flui tekruid - daartoe aanleiding geeft. Ook de eerste strook langs de weg wordt direct gemaaid in het belang van de verkeersveiligheid. ZLTO-voorzitter E. Hage benadruk te het tijdig maaien van fluitekruid, ter voorkoming ook van kruisbe stuiving in graszaad. Volgens op zichter E. Dalebout kan er met het inhuren van machines eerder ge maaid worden. Het spanningsveld tussen landbouw en natuur is er ook bij het maaibe- leid voor de sloten. „Een schone sloot is van levensbelang, dus je zult wat moeten accepteren", zei M.J. Stoutjesdijk. „Er zijn ook an dersdenkenden in onze samenleving en daarmee moeten we een compro mis zien te vinden", zei Mol. Kiest Tholen in het algemeen voor klepe len, A. van der Wel pleitte voor de maaikorf, want anders sneuvelen er nogal eens eindbuizen van de drai nage. wordt het verkeer belemmerd door notenbomen die door de gemeente zijn geplant. Ze groeien nogal breed, waardoor bijvoorbeeld de spiegels van een combine het moe ten ontgelden, zo klaagde M.J. Stoutjesdijk. Vrachtwagens hebben er geen last van, want die pakken dan gewoon een stuk boom mee. Verder vormen bramenstruiken op de Vrouwendijk een belemmering voor de verkeersveiligheid, 's Avonds zie je de lichten van auto's, maar overdag wordt het zicht be perkt. Dalebout liet weten dat het waterschap de polderwegen na loopt. En wanneer bomen of andere planten dan een belemmering vor men, wordt de eigenaar daarvan ge waarschuwd. In dit geval gaat het om Staatsbosbeheer die binnenkort een brief van het waterschap Zeeuwse Eilanden krijgt over de verkeersveiligheid aan de Vrouwen dijk. aantrekkelijker optie was. Voor de installatie in Tholen heeft dit rela tief geringe gevolgen omdat die toch al uitgebreid moest worden. De aansluiting van Sint-Philipsland is in 2007 gepland en zal vier miljoen gulden gaan kosten. In 2002 is 680.000 gulden uitgetrokken voor de tweede uitbreiding van de rwzi Tholen, in 2004 gevolgd met maar liefst 3,6 miljoen gulden. De derde fase begint in 2006 met eveneens 680.000 gulden en in 2007 met 2,8 miljoen gulden. Dit laatste karwei valt dan gelijk met de persleiding vanuit Sint-Philipsland, die vier miljoen gulden vergt. Totaal dus een investeringsprogramma van dik twaalf miljoen gulden, waarvoor de gemeente Tholen volgend jaar de basis legt met een bijdrage van 1.645.000 gulden. Hij heeft een landbouwbedrijf aan de Nieuwlandseweg en komt zeer regel matig over de Molenvlietsedijk via de Eeweg met zijn tractoren en werktuigen naar zijn grond aan de overkant van de Nieuwe Postweg. Volgens tellingen van het waterschap gaan er maar liefst 800 auto's per dag over de Eeweg en nog eens bijna 400 fietsers, want leerlingen van het Calvijncollege uit de richting Poort vliet komen allemaal via de Eeweg. Het is vanaf het Stenen Kruis ook de kortste route naar Meulvliet, zwem bad de Spetter, alsmede de voetbal en tennisvelden. „De Eeweg is een bron van zorg voor ons", erkende districtsopzichter E. Dalebout. „Het waterschap over legt daarom met de gemeente om de situatie te verbeteren." De 800 auto's en 400 fietsers per dag zijn teveel van het goede voor 4 meter verhar ding. Gemeente en waterschap pro beren dat samen op te lossen bij de ontwikkeling van de nieuwe woon wijk Stadszicht. En met het gemeen tehuis aan de Luchtenburgseweg er bij, zou de druk op de Eeweg in de toekomst alleen maar kunnen toene men als er geen maatregelen geno men worden. Landbouwer M.J. Stoutjesdijk on dersteunde Van der Wel in zijn klachten. „Als je in de bocht iemand tegenkomt, moet je botsautootje gaan spelen. Want als je over de blokken gaat, draai je zelf voor alle schade op." Gezworene J.L.C. Mol noemde de Eeweg 'een hele moeilij ke weg'. „Eigenlijk zou je daar au to's moeten weren. Die kunnen via de Postweg en de Ten Ankerweg naar de scholen en naar Meulvliet. De Eeweg zou alleen voor bestem mingsverkeer en voor fietsers open moeten blijven." Chr. Koopman vertelde, dat verschil lende inwoners al over de onveilige situatie geklaagd hebben en dat ook de gemeentepolitiek voor verbete ring van de toestand is. Toen er van waterschapszijde toch onvoldoende toezeggingen werden gedaan, greep Aarnoudse in. „Als voorzitter van deze gebiedscommis sie zeg ik: haal die blokken weg! Je moet als waterschap geen verant woordelijkheid willen dragen dat er ongelukken gebeuren." Mol gaf Dalebout vervolgens op dracht om de blokken te verwijde ren. „Ik wist niet dat het zo erg was", zo verontschuldigde de dis trictsopzichter zich. Slik op de weg werd ook nog be sproken in de gebiedscommissie. Uit de discussie bleek, dat de situatie op Tholen en Sint-Philipsland sterk ver beterd is. Dit geldt voor zowel de signalering als het schoonmaken van de weg. Districtsopzichter C. van Dijke had onlangs piketdienst en daarbij kreeg hij 15 meldingen over slik op de weg, voornamelijk van Walcheren, maar er was geen enkele klacht van Tholen bij. ZLTO-voorzitter E. Hage wees op de mogelijkheid om gratis borden/stic kers bij de landbouworganisatie af te halen. „Er is veel meer aandacht voor dit probleem gekomen. Maar we zitten in een landelijk gebied, dus weggebruikers moeten hun snelheid in de bietentijd ook aanpassen. En een landbouwer kan de weg prachtig schoon hebben, maar als er een vrachtwagen of personenauto in de berm komt en dan weer de weg op gaat, heb je opnieuw slik op de weg waar de landbouwer geen verant woordelijkheid voor heeft", aldus Hage. Het regionaal orgaan verkeersveilig heid Zeeland is overigens bezig met de verbetering van de signalering, dus de borden met de tekst 'slik op de weg', zo liet Dalebout nog weten. Zeeuwse Eilanden huurt momen teel kantoorruimte in het polder huis van het voormalige water schap Tholen, dat aan accoun tantskantoor Remmerswaal is ver kocht. Die huur wordt opgezegd. Wegens de geringe bezetting zal de kantoorfunctie van het nieuwe polderhuis veel beperkter van om vang zijn dan van dat in Kerkwer- ve, waar het nieuwe districtskan toor voor Tholen/Sint-Philipsland en Scbouwen-Duiveland komt. Dat staat nu nog in Zierikzee. Bij het nieuwe polderhuis in Sint- Maartensdijk komt ook een loods voor de opslag van materialen. Het pand op het Havenplein in Sint-Annaland kan daardoor wor den verkocht. Bij de keuze voor een centrale werkplaats voor on derhoud van technische installa- Chr. Koopman zei de discussie over het voortbestaan van het waterschap wel eens te willen stoppen. Die laait telkens op in de provinciale staten, maar dat geeft alleen maar onrust en het waterschap doet toch goed werk, vond de inwoner van Sint-Maartens dijk. „Het water moet goed beheerd worden en dat doet het waterschap, maar je kunt statenleden niet mond dood maken", zei voorzitter J.M. Aarnoudse tijdens de vergadering van De materialenopslag van het waterschap aan het Havenplein in Sint-Annaland kan verkocht worden; er komt een nieuwe in Sint-Maartensdijk. Chr. Koopman vroeg zich boven dien af, of die wegen wel afgesloten moeten worden. „Er wonen men sen, dus er moeten ook hulpdien sten kunnen komen." Hage, tevens vice-voorzitter van de landinrich tingscommissie die zich ook bezig heeft gehouden met de omzetting van de Scherpenissepolder van landbouw- naar natuurgebied, sprak over 'grote onduidelijkheid'. „Het verdriet mij dat de instanties zo slecht met elkaar communiceren. Tot mijn stomme verbazing is de volgorde omgekeerd. Men zet eerst de borden en moet de procedure nog gaan publiceren, terwijl dat an dersom dient te zijn. Er wordt ook met landbouwmachines nog over die wegen gereden. Tijdens het weekeinde zijn de hekken een paar keer dicht geweest, maar daardoor krijg je - met name in het donker - toch een onveilige situatie", aldus Hage. Districtsopzichter wegen E. Dale bout erkende dat de provincie we gen afsluit, maar dat moet eerst ge publiceerd worden. Zijn collega van waterbeheer C. van Dijke sprak over 'een hiaat in de openbaarheid van wegen'. Volgens Dalebout wor den hulpinstanties als brandweer en ambulancedienst bij het afsluiten van wegen (ook bij verbeterings- werken) altijd ingelicht.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 13