'Mensen zoeken uitweg om uit verwarring en geweld te komen' Lantaarnpaal zet Bolwerk in het licht middag -up in d( weer is' 'Ik ben niet iemand die iedere Slachtveld/Welgelegen uitgesteld wegens tekort gemeente-ambtenaren Thoolse inbreng in nieuwsquiz Onderzoek personeel milieuzaken Maritiem officier Imka Verkamman heeft haar koers uitgezet Donderdag 22 november 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Vluchten Met zwaard Zendingsechtpaar Verwijs noodgedwongen terug uit onveilig Colombia Mevr. Provoost kan niet meer schemeren Een discussie over een lantaarnpaal lijkt tot het tijdperk van de vroede vaderen te horen. Die stelling hoor je nogal eens wanneer er over een gemeentebestuur anno 2001 wordt ge sproken. Maar met het duale stelsel in 2002 voor de boeg, is die beroemde lantaarnpaal toch nog altijd zeer actueel. Een toekomstvisie Tholen 2025 is een ver-van-je-bedshow in vergelijking met die lantaarnpaal vlakbij je deur. Eerst goed Losse lading Leven aan boord Geëxecuteerd Afstudeerprijs Huurwoning Rapport signaleert gebrek aan 12 mensen Hele slechte keuzes Niet te dramatisch Ze zouden tot het voorjaar van 2003 in Colombia blijven om zendings werk te doen. Maar na vijf jaar is in oktober abrupt een einde gekomen aan hun verblijf in het Zuid-Amerikaanse land. Ad en Lisette Verwijs- Vogel en hun drie kinderen liepen te veel risico om ontvoerd te worden. Drugshandel, geweld en ontvoeringen zijn er aan de orde van de dag. Maar de protestanste kerk groeit er, tegen de verdrukking in. Maandag vertelden ze over hun ervaringen tijdens de zendingsavond van de Her vormde Gemeente in hun voormalige woonplaats Sint-Philipsland. Ze hadden liever onder andere om standigheden over hun werk in Co lombia willen vertellen, zei Ad Ver wijs (37) tegen de ongeveer 35 leden van de gemeente. Het plotse linge vertrek naar Nederland zette hun leven op zijn kop. Op 8 septem ber kregen ze van de gereformeerde zendingsbond (GZB) een brief met de boodschap dat de bond niet lan ger in kon staan voor hun veiligheid en daarvoor ook niet de verantwoor delijkheid kon dragen. Ze zouden in het onveilige Colombia makkelijk doelwit kunnen worden van 'kid napping'. „We wisten wel dat het moeilijk was. Elk jaar wordt over de situatie in het land met de sectie van de zendingsbond gesproken. Elk jaar worden er meer mensen ont voerd, elk jaar zijn er meer vermis ten en worden er meer mensen ge dood. De laatste tijd is het alleen maar erger geworden. Per jaar wor den er 3000 tot 4000 mensen ont voerd, dat is meer dan in de rest van de wereld." Colombia is vooral bekend van drugshandel, maar daarnaast levert het ontvoeren van rijke mensen veel geld op. In Colombia zijn volgens Verwijs nog steeds gewapende groeperingen actief: guerilla's van de linkse communistische beweging tot extreem rechtse bendes die het geweld niet schuwen. Het land heeft bovendien met een corrupt bestuur te maken. Mensenrechten worden er met voeten getreden. Niet langer zijn alleen de rijken doelwit, ook mensen uit de middengroepen wor den het slachtoffer. „Wij zaten in de verkeerde hoek: blank en lid van een kerk. Want een blanke daar is per definitie rijk. We kregen het dringende advies naar Nederland te rug te gaan." Op 20 oktober verlieten ze Colom bia met hun drie zonen: Marijn (11), Teun (10) en Joop (7). Het was een moeilijke en ingrijpende beslis sing, zegt Verwijs. „We wilden nog anderhalf jaar blijven. Het is spijtig om weg te gaan. We behoren nu tot de vele miljoenen mensen die vluchten. Maar wij hebben kleding, een auto en een woning. Wij zijn gezegend en we hebben het vertrou wen dat God het werk niet zal laten varen. We staan hier, maar ons hart is in Colombia." Verwijs las voor uit Handelingen 20 waarin de apostel Paulus verhaalt over zijn laatste zendingsreis. „Hij ging naar Jeruzalem. Hij wist dat zijn werk klaar was. Paulus stond in de gemeente. Hij laat de ouderlin gen uit Efese komen om ze een hart onder de riem te steken. Paulus is de levende offerande van Jezus." In die lijn ziet Verwijs ook zijn werk als theoloog. Het was, de rode draad in het verhaal van het echtpaar. Ze toonden dia's om te laten zien wat voor werk ze deden. Ze woon den in het noorden van het land, in Barranquilla. Ad legde zich als coördinator toe op het zogenaamde toerustingswerk voor de classis Ca- ribe van de reformatorische synode van de Presbyteriaanse kerk van Colombia: het opleiden en onder richten van studenten en gemeente leden. Hij ontwikkelde onder meer lesmateriaal voor de leidinggeven den van de gemeente. De protestante kerk is echter maar een kleine kerk in het overwegend katholieke Zuid-Amerika. In Co lombia is 95 procent katholiek, ver telde hij. „Drie procent is prote stant, dan zijn er nog Jehovagetuigen en Mormonen. Maar de Colombianen zijn een heel religieus volk. Er is bijna geen Co lombiaan die atheïst is. Het is vreemd om de grote scheiding te zien; aan de ene kant armoede en geweld, aan de andere kant weet ie dereen wie God is." De protestante kerk in Colombia heeft de laatste vijftig jaar een 'groeispurt' meegemaakt. Dat komt volgens Verwijs omdat de kerk be zig is terug te gaan naar de wortels, zoals de gereformeerden en calvi nisten in Europa. „De katholieke kerk is daar volgens kenners, zon Maandagavond verzorgden Ad en Lisette Verwijs-Vogel een lezing tijdens de zendingsavond in het verenigingsgebouw van de Hervormde Gemeente in Sint-Philipsland. Inspraak is inspraak, maar dit is na tuurlijk niet fijn. Het is een kleine moeite om de lantaarnpaal te verzet ten", aldus CDA-raadslid J.P. Bout. „De beste breister laat wel eens een steek vallen", erkende wethouder Dat bleek maandagavond in de commissie gemeentelijke ontwikke ling. Aan het Bolwerk in Tholen is er bij de woning van mevr. Provoost pas een lantaarnpaal geplaatst, waardoor ze niet meer kan scheme ren. „Het is bijna daglicht in haar kamer en daarover zijn de bewoners uiterst gepikeerd", meldde mevr. E. Frigge-Hogesteeger. „Dat is toch een heel slechte zaak als we de mond vol hebben over inspraak van de burgers", zei het VVD-raadslid. M.A.J. van der Linde stelde vast dat b. en w. tevoren niet met de mensen hadden overlegd over deze verande ringen. „Kunt u die instemming als nog regelen", vroeg het PvdA- raadslid. „Als er in de woonsituatie van in woners iets gaat wijzigen, kun je dat als gemeente niet op eigen houtje doen", zei D66-raadslid J. van den Donker. Hij vond het bovendien veel duurder om de elektriciteit voor deze lantaarnpaal te verleggen. K.A. Heijboer. „We hebben verge ten om die burger te horen bij het maken van het verlichtingsplan voor de Verbrandestraat. Maar technisch staat de lantaarnpaal op de goede plaats. Er is een gesprek geweest met mevr. Provoost en we kunnen de zaak van alle kanten bekijken, maar de gemeente is verantwoorde lijk voor een goed verlichtingsplan." Mevr. Frigge was benieuwd of er wat aan verandert. „U kunt dat zelf gaan bekijken aan het Bol werk in Tholen en ik hoop dat u ervan geniet", zei de wethouder op geprikkelde toon. De 31 platte landsvrouwen op de publieke tri bune genoten van dit levendige debat over een alledaags onder werp. „De lantaarnpaal stond eerst goed, maar toen heeft er iemand gebeld dat hij ergens anders moest staan. VERVOLG VAN VOORPAGINA Voor b. en w. was dat doorslagge vend om de dynamische drempels te laten verwijderen. De omwonen den werden persoonlijk van die col- legebeslissing op de hoogte ge bracht. Ze hadden de Paasdijkweg zelfs op een woensdagavond ge blokkeerd toen ze vonden dat het gemeentebestuur onvoldoende aan dacht besteedde aan hun grieven over de geluidshinder. Eind april werden de twee drempels feestelijk in gebruik genomen door gedeputeerde J.I. Hennekeij en wet houder K.A. Heijboer. De eerste in Zeeland. Een proefplaatsing van Vialis verkeer en mobiliteit. Alles was gratis voor de gemeente Tho len, maar de problemen die ontston den hebben b. en w. en de ambtena ren ontzettend veel tijd en dus geld gekost. De bewoners van de Paas dijkweg ergerden zich er groen en geel aan, maar er werd dankzij de drempels wel aanzienlijk minder hard gereden. De toegestane snel heid van 50 km in de bebouwde kom werd veel beter in acht geno men. Wie zich er niet aan hield, werd met de drempel geconfron teerd die uit de weg kwam en dat was in een personenauto geen pret je. Vrachtwagenchauffeurs hadden er in hun goed verende cabines wei nig last van, maar de omwonenden des te meer. „Bij aanvang van het project in april, was het probleem van de ge luidsoverlast niet voorzien", aldus b. en w. in een verklaring. „De ge meente en leverancier Vialis waren vol verwachting met de proef be- Schuttersvereniging Cloveniersgil- de in Scherpenisse heeft het onder komen op de Pluimpot grondig ver bouwd. Op 14 december is de feestelijke ingebruikname. gonnen. Doel van de drempels was, het verhogen van de verkeersveilig heid door de snelheid terug te drin gen en dat doel is bereikt.'Het aan tal hardrijders is drastisch gedaald. Voor Vialis, een dochteronderne ming van Vólker Stevin, is het een bittere pil. „De leverancier betreurt het, dat het proefproject beëindigd wordt omdat de dynamische drem pels zeer effectief blijken te zijn. Volgens Vialis wordt de geluids overlast in belangrijke mate veroor zaakt door het geluidsniveau van de weg zelf en door het feit, dat vracht wagens met een losse lading geluid maken bij oneffenheden in de weg en dus ook bij een geactiveerde drempel", aldus de verklaring van b. en w. Voor de ingebruikname protesteer den motorliefhebbers al tegen de drempels en de omwonenden deden daar nog een schepje bovenop. Wethouder Heijboer kreeg bij de opening de wind van voren van o.a. dhr. Hage, maar de wethouder bleef hopen dat de klachten zouden afne men door aanpassingen. ,Wie aan de Paasdijkweg woont, is gebaat bij rust en lage snelheid', was het uit gangspunt van de wethouder. Dat laatste werd bereikt, maar het eer ste niet. Vialis prees in april wet houder Heijboer en zijn ambtena ren voor hun moed om dit nieuwe type snelheidsremmer toe te pas sen. De trots die ze toen hadden, is totaal vervlogen door de ernstige klachten waarmee de bewoners b. en w. bleven bestoken. De drempels werken al geruime tijd niet meer en zullen binnenkort definitief verwij derd worden. Een kostbare opera tie, want er zit 8,5 ton beton in de grond. Eén drempel kostte 75.000 gulden. der te generaliseren, een soort faca de. Verweven met oude natuurgods diensten en met een grote binding van Maria. De godsdienst is er met het zwaard gebracht." Volgens Verwijs zoeken mensen, in de verwarring en om uit het geweld te komen, een uitweg. „Ze zoeken God, maar er zijn ook charlatans die daar gebruik van maken. Door de stroming uit de Verenigde Staten bijvoorbeeld, die de welvaartstheo- logie predikt. „Als je maar steeds meer geld geeft aan de kerk, dan krijg je er later van God een mooie auto voor terug. Dat is heel onbarm hartig." Via de Presbyteriaanse kerk is Ver wijs gevraagd zondagschoolleiders te begeleiden. „Te leren ontdekken waarvoor we staan; wie is God, wie is de mens. Dat God almachtig is en de mens afgevallen is van God. Zo als in vers 20 van Handelingen waar in de huizen en in het openbaar ge leerd wordt. We hebben geprobeerd daar structuur aan te geven." Zijn vrouw Lisette (35) lichtte de dia's toe. Lichtbeelden van land schappen en mensen, huiselijke ta ferelen, zondagschool, scholingsbij eenkomsten; veelal zonnige en kleurrijke opnamen met opgewekte gezichten. De verhalen erachter zijn vaak schrijnend. Voor de preek onderhield zij de jon geren van 13 tot 18 jaar. Lisette (van huis uit sociaal werkster) zette eenvoudige theologische program ma's op. Na de preek nam Ad de 18 tot 25-jarigen onder zijn hoede. Op een van de dia's is oud-burgemees- ter Vogel van Sint-Philipsland te zien met zijn vrouw en een van de kleinkinderen op schoot. Door de ongeregeldheden zijn veel mensen gevlucht naar de steden. Zo zijn er uit een gebied in het noorden zo'n 40.000 mensen verkast. Liset te: „Ondanks de ellende zijn de mensen open, vrolijk en enthou- zeemeeuw van Finland naar Belfast en weer terug naar Antwerpen. Ste den verkennen is er echter lang niet altijd bij. „Gastankers blijven om wille van hun gevaarlijke lading vaak helemaal aan de buitenkant van het havengebied om te laden of te lossen. Als er volgens de regels ge werkt wordt, is gas trouwens hele maal niet gevaarlijk. In de havens probeer je altijd wel een nieuwe krant op de kop te tikken. Verder is het leven aan boord ook best leuk. Video's, spelletjes als dart of Tri- viant en elke maand nieuwe boe ken." De werkdagen aan boord logen er niet om. In de machinekamer werd er van acht tot vijf gewerkt, met in het weekeinde altijd vrij. Als aanko mend stuurman draaide Verkamman wachten van telkens vier uur, twee maal per etmaal. Behalve het schip op koers houden, let de stuurman ook op tal van andere zaken. De vei ligheid aan dek is een belangrijk on derdeel van het takenpakket. Ver kamman leerde omgaan met de matrozen die vooral van de Kaap- verdische Eilanden en uit Indonesië afkomstig waren. Het liefst had ze te maken met de Kaapverdianen. „In donesiërs zijn vanuit hun culturele achtergrond niet gewend om orders van een vrouw aan te nemen. Ze proberen je uit, net als kleine kinde ren. Met tact kom je echter een heel eind. Je moet zeker niet als een bitch tekeergaan, want dan doen ze niets meer voor je." Bij een lekkage in de machinekamer kwam Verkamman ook een keer helemaal onder de olie te zitten. De Thoolse tilt er niet te zwaar aan. „Ik ben niet iemand die siast; vooral diegenen die tot het ge loof komen. Het is een mooi land. Met heel veel rijke mensen, een Eerste Wereld zoals hier, maar ook met een Derde Wereld, met armen en krottenwijken." De situatie in het land is verslech terd, vertelt Verwijs. „Tien procent van de ontvoerde mensen wordt geëxecuteerd. Dat percentage loopt nu op. Studenten gingen niet meer alleen op reis, maar samen met hun ouders. De bewegingsvrijheid werd minder. In totaal waren er 800 stu- elke middag met make-up in de weer is." De prestaties van Verkamman zijn niet onopgemerkt gebleven. In de Rai kreeg ze onlangs de afstudeer prijs van de Koninklijke Nederland se Vereniging voor technici in de scheepvaart. Behalve een oorkonde zat er ook nog een geldprijs van dui zend gulden aan vast. Ook kreeg Verkamman nog een uitnodiging om een keer met een reddingboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) uit te varen. Voor het zover is, moet ze wel dertig donateurs aanbrengen, een uitdaging waar ze graag op in ging. De prijs is een beloning voor haar totale studie prestatie. „Ik ben wel zo iemand die er helemaal voor gaat. Als meisje in dit wereldje moet je je misschien ook meer waarmaken dan als jongen." Ook haar stageverslagen oogstten alom lof. Tijdens haar periode als as pirant-stuurman maakte Verkamman een uitgebreid dekverslag, met aan dacht voor ladingbehandeling, uitleg over leidingen van gasinstallaties en het spoelen van de tanks. Als machi nist maakte ze een uitgebreide analy se van de hoofdmotor van het schip. Bij haar vrije opdracht nam ze de gasinstallatie aan boord gedetailleerd onder de loep. Verkamman heeft haar koers uitgezet. Over twee jaar wil ze aan de slag als stuurman. Bang voor heimwee of eenzaamheid is ze niet. Verkamman heeft verkering, maar haar vriend vaart ook. Als ze daar over spreekt, krijgt ze een rood hoofd, heel even maar. Ze wil er ook niet te lang over nadenken. „Huisje, tuintje, boompje, beestje kan altijd nog. Eerst wil ik varen." denten in het toerustingsprogram ma. Om hen achter te laten, maakte het juist voor ons zo moeilijk." Zo is er John Mario, gevlucht op zijn twaalfde voor het geweld. Nu is hij in opleiding voor predikant. Die scholing duurt vier jaar. Maar hij heeft zich verplicht om twintig jaar lang onder een van de tachtig india nenstammen te gaan wonen en te werken. Ad en Lissette toonden voorwerpen van zo'n stam: een draagband voor kinderen van boom schors, een grasrokje, een buidel ('beauty case') van boomschors waarin de vlijmscherpe tanden van de piranha worden bewaard om ha ren te knippen, in dit geval af te snijden. Een potje gif om blaaspijp jes te vullen om apen mee te schie ten die opgegeten worden. „De grootste passie van Mario is de prediking van de Here Jezus. Hij gaat twintig jaar het evangelie in woord en daad voorleven. Omdat hij erin gelooft dat er geen andere weg is. Omdat hij gelooft dat men sen verloren zijn die niet in God ge loven." Zo is er ook Apolinar, een goede vriend van het echtpaar wiens le ven niet zeker is. Hij bezocht het seminarie, studeerde filosofie en had volgens Verwijs zelfs wel do cent kunnen worden, maar hij bleef wonen tussen de mensen om het woord Gods te verkondigen. In een streek waar zowel de guerilla's als de militairen het de bevolking lastig maken. „In een grensgebied waar de ene dag de paramilitaren een deel van de oogst opeisen en de andere dag de guerilla's het varken komen halen. Voor ons was Apolinar de meest toegewijde christen. In die zin is zending ook wederzijds: je leert meer dan dat je door mag geven." Apolinar verzorgt de toerusting aan zo'n 400 studenten en bereist op zijn motorfiets een enorm groot gebied. Het echtpaar probeert nu hier za ken op een rijtje te zetten. Ze lo geerden een tijdlang bij Lisette's ouders, maar sinds kort hebben ze een huurwoning in Veenendaal. De theoloog kan tot 2003 voor de zending zijn werk in Colombia af maken. Zij het op grote afstand. Wellicht dat hij nog enkele malen voor een kort verblijf teruggaat. De helft van de Zeeuwse teams die meedoen aan de voorronde van de nationale nieuwsquiz bestaat uit (oud-)Tholenaars. De NOS-weer- vrouw Marjon de Hond fungeert als teamcaptain. Verder doen de journalist Kees Slager (afkomstig uit Scherpenisse), Marlien van Kempen uit Oud-Vossemeer (do-' cente vroedvrouwenschool) en de bij de thuiszorg in Sint-Maartens dijk werkzame Thea Both uit Dirksland mee. De twee laatstge noemde dames drongen via de in- ternetwedstrijd door tot de voor ronde. In zo'n voorronde nemen twee teams (van elk vier leden) uit één provincie het tegen elkaar op. In elke ploeg is, via een internet- wedstrijd, een consument opgeno men. Als quizmasters fungeren Mieke Verwey en Harmen Siezen. De Hond, Slager en Both zitten in één team, van het andere is presen tatrice Veronique Roeg van Om roep Zeeland de captain. Het pro gramma wordt op donderdag 13 december om 9 uur uitgezonden door de NCRV op Nederland 1 Er komt een onderzoek naar de personeelsterkte van de afdeling volkshuisvesting, milieu en bouw kundige zaken van de gemeente Tholen. Bekeken zal worden of het huidige aantal ambtenaren op deze afdeling de taken van controle en hanhaving aankunnen. Een derge lijk onderzoek heeft al eerder plaatsgevonden voor de afdeling fi nanciën. Bij de afdeling volkshuis vesting, milieu en bouwkundige zaken spelen controle en handha ving een steeds belangrijker rol. Sinds de ramp in Enschede en Vo- lendam zijn er taken bijgekomen of aangescherpt, zoals externe veilig heid bedrijven en veiligheid hore cagelegenheden. Maandag ging de commissie mid delen unaniem akkoord met het be schikbaar stellen van 110.000 gul den. Met haar afstudeerprijs op zak wil Imka Verkamman over twee jaar aan de slag als stuurman op een schip. De ontwikkeling van het supermarktterrein Slachtveld in Tholen en de tweede fase van bedrijventerrein Welgelegen is op een laag pitje gezet omdat de afdeling gemeentelijke ontwikkeling de mensen er niet voor heeft. Volgens het rapport Evenwicht tussen mensen en werk' komt de afdeling 12 mensen tekort. De raadscommissie gemeentelijke ontwikke ling maakte zich er maandagavond zorgen over. B. en w. leggen binnen kort een planning aan de zes raadsfracties voor, welke werken ze in het eerste halfjaar van 2002 willen aanpakken. Volgens wethouder Van Kempen staat het Slachtveld ,heel hoog in de top 10.' „Maar dit uniek plekje vergt een hele zorgvuldige invulling. Anders roept men over vijf jaar: hoe heb je dat zo kunnen doen?" ,Het is goed om de realiteit eens on- gen van de commissie te delen. „Bin der ogen te zien", zei PvdA-raadslid M.A.J. van der Linde naar aanleiding van de rapportage over de afdeling gemeentelijke ontwikkeling. „Twaalf mensen tekort is nogal wat. Daarom waren wij bij de begrotingsbehande ling ook zo terughoudend bij het in dienen van moties, want dat vergt weer capaciteit. Er komt toch al veel vraag en dat moeten we zo spoedig mogelijk oppakken om de werkdruk te lijf te gaan.'Van der Linde had in het rapport ook gelezen, dat ambte naren erover klagen dat raadsleden geregeld met vragen tussendoor ko men. „Af en toe dient dat te gebeuren en daar dient ook ruimte voor te zijn", zei de PvdA-fractievoorzitter. CDA-woordvoerder J.P. Bout was dezelfde mening toegedaan. „De flexibiliteit is eruit. Er kan niks meer tussendoor. Dat moet veranderen, want je kunt de zaken niet door blij ven schuiven. In de tweede helft van 2002 moeten we bij zijn", aldus Bout. „Er zullen mensen bij moeten, want het is nu pappen en nat houden'zei mevr. E. Frigge-Hogesteeger. „Veel zaken blijven liggen en je kunt niet aan de gang blijven met inschakeling van externe bureaus, al maak ik me wel zorgen dat de ontwikkeling van Welgelegen II is uitgesteld omdat er een ambtenaar langdurig ziek is. En het Slachtveld, een uniek plekje in het centrum van Tholen, verpau pert' aldus het VVD-raadslid. „Er wordt keihard gewerkt in het ge meentehuis", bracht P.W.J. Hoek naar voren. „Maar er worden vele ac tuele vragen gesteld, zoals over de toekomstvisie Tholen 2025. En de burger heeft recht op een goede af wikkeling van zijn verzoeken. De huidige gang van zaken kan dus nooit lang goed gaan. Er moet capaciteit bij", vond de SGP-woord voerder. „De keus die in de rapportage wordt gemaakt, is duidelijk, maar het is te betreuren dat er zaken blijven lig gen", was de mening van drs. A.L. Piet. „Het Slachtveld wordt nu uitge steld, alsmede het opknappen van ou de bedrijventerreinen in Sint-Maar tensdijk en Tholen, maar op termijn moeten we die zaken toch aanpak ken. En om onze rol als raad - zeker in het duale stelsel - goed te kunnen vervullen, is steun van ambtenaren ook zeker nodig", aldus het raadslid van de ChristenUnie. J. van den Donker sprak over ,hele slechte keuzes.' „Ik heb het rapport met grote zorg gelezen. De oplossin gen zie ik ook nog niet gloren. Uitbe steding tfan werken is ongelofelijk duur. Dit gaat uit de hand lopen! Het Slachtveld moet grote prioriteit krij gen. Het zou een schandeel zijn als dit plan in 2002 niet bovenaan de lijst komt", verklaarde het D66-raadslid. Wethouder Van Kempen zei de zor- nenkort krijgen we een nieuwe bu reauchef ruimtelijke ordening, maar nog niet alle vacatures zijn opgevuld. Er zijn ook weinig reacties op onze oproepen. Als de commissie nieuwe medewerkers kan aanwijzen, houden we ons aanbevolen. Helaas komt er tot nu toe weinig uit.' Volgens wethouder Heijboer hoeft uitbesteding van werken geen nadeel te zijn. Hij verbaasde zich erover, dat enkele commissieleden voor uitbrei ding van de capaciteit hadden gepleit. „Hoe wil de raad dat financieren, want de begroting 2002 is pas vastge steld.' Mevr. Frigge dacht aan jaarcontrac ten voor bepaalde klussen. „Zo kan het in elk geval niet, want nu blijft er teveel liggen!" Van der Linde zei dat inleenkosten in karweien verwerkt zijn, zodat het geen extra last voor de begroting betekent. Hij vond dat het een en/en situatie moet zijn: meer vaste mensen erbij en ook inschake ling van externe bureaus. Piet gaf Van Kempen hoop ten aanzien van de ar beidsmarkt. „Die verandert nu zeer snel.'De wethouder bleef pessimis tisch. „Mensen voor ruimtelijke or dening, volkshuisvesting, bouw- en woningtoezicht zijn heel erg moeilijk te krijgen." Volgens Van den Donker blijft er een goed evenwicht nodig. „Anders raak je teveel deskundigheid in eigen huis kwijt. Nu is de verhouding tussen uit besteden en zelf doen gewoon zoek.' Hoek was minder negatief over uit besteden, want daar zit ook altijd een stuk kennisoverdracht bij. Wethouder Heijboer zei in Scherpenisse goede ervaringen te hebben met het uitbe steden van een rioleringsproject, dat sleutelklaar wordt opgeleverd. „Dat geeft verlichting van onze werkdruk, al moet uitbesteed werk door de ge meente gecontroleerd worden. Maar we moeten niet al te dramatisch doen over de achterstanden. In de loop van 2002 kunnen we aan de verwachtin gen voldoen'verzekerde wethouder Heijboer. Hoek wees nog op de vertragingen bij het nieuwe bestemmingsplan Kom Tholen. Wethouder Van Kem pen jiet weten, dat in januari/februari het ontwerp tegemoet kan worden gezien. „Tholen is de grootste klus. Als dat goed is ingevuld, is dat een voorbeeld voor de rest van de kom- plannen. We willen hierbij zoVeel mogelijk uniformiteit inbouwen." De wethouder waarschuwde de com missie ervoor om de prioriteiten die de ambtenaren bepalen, niet te door kruisen. „Als we zoveel mogelijk productie willen, dan moet u zich be perken!" Piet en Van den Donker be nadrukten de rol van de gemeente raad. „Bij de planning en het bepalen van de prioriteiten willen we wel meesturen.' Ze komt uit een vissersfamilie die terug gaat tot het oude Reimerswaal. De 21-jarige Imka Verkamman uit Tholen is de jongste loot in de fami lie met een hang naar de zee. Verkamman mag zich maritiem officier noemen en voer tijdens het afsluitende stagejaar aan het instituut De Ruijter in Vlissingen op een gastanker. Als stuurman en machinist stond ze haar mannetje. Vorige week werd de jonge Thoolse in de Am sterdamse Rai in het zonnetje gezet wegens haar prestaties. Als vrouw in de door mannen gedomineerde koopvaardij is ze een opvallende ver schijning. „Het zit in het bloed." Vader Jan Willem zette de traditie van de familie al voort. Net als een oom van Imka was hij visser. Ook opa Verkamman voer het zeegat uit. De familie Verkamman telde eerder ook al twee marofs, zoals Imka een maritiem officier noemt. Zo vreemd was het dus niet dat Verkamman voor een mbo-studie tot maritiem officier koos. Met vier meiden be gonnen ze destijds in Vlissingen. Drie bleven er over. Behalve de leer stof zelf, leerde ze ook om zich te wapenen tegen mannenhumor. Ver kamman, klein en gewoon een leuke meid om te zien, is niet flauw uitge vallen en kan tegen een stootje. Zo nodig kan ze zelf ook uit de hoek komen. De plagerijen brachten Ver kamman niet af van haar beroeps keuze. Deze zomer rondde ze het mbo-gedeelte van haar studie af met een stagejaar. Inmiddels volgt ze de hbo-studie aan de Hogeschool Zee land. Over ongeveer twee jaar hoopt ze ingenieur te zijn. Met haar mari tieme achtergrond kan ze dan alle kanten op. Aan de wal zijn er opties in bijvoorbeeld logistiek, verkeers posten voor de scheepvaart, havens of meteorologie. Verkamman heeft haar keuze echter al gemaakt: het zeegat uit, en als het even kan op een gastanker. „Ik heb altijd zelfstandig willen werken en een boot willen varen. Het nautisch gebeuren heeft me van jongs af aan geraakt." De mbo-opleiding tot maritiem offi cier is onderverdeeld in twee disci plines. Aan de ene kant is het een opleiding tot stuurman. Evenveel aandacht is er voor de machineka mer. De stage in het afsluitende der de jaar is er een afspiegeling van. Vijf maanden lang bekwaamde Ver kamman zich aan boord van een on der Nederlandse vlag varende tanker van de rederij Anthony Veder in de stuurmanskunst. Op een andere schuit van dezelfde rederij voer ze nog eens vijf maanden met de na druk op de machinekamer. Na het beëindigen van de stage werd ze door de rederij gevraagd om nog een maand te blijven om een oogje in het zeil te houden, terwijl de tanker in het dok lag. Op het bijna onbe mande schip bewaakte Verkamman samen met een stuurman het overha len, zoals de inspectie op een schip wordt genoemd. De gastankers waarop Verkamman voer, deden vooral noordwest-Europa aan. Zeker voor wie moet sturen een prima leerschool. „De oceaan oversteken lijkt me niks. Dan zie je misschien één keer in de twee dagen een ander schip. De Noordzee daarentegen is een druk bevaren route, voor de Eh- gelse kust heb je allerlei ondieptes en je komt nog eens in Antwerpen. Daar is mijn familie aan boord ko men kijken." Verkamman praat met gemak mee over Europese havens. De gesprek ken vliegen als een op drift geslagen

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 3