Poortvlietse kapitein Geuze is een wereldburger geworden Bijna geen enkele woning wordt hetzelfde in Waterfront Tholen Pooflie-Bèrrege, om in vrom Voorzichtig omgaan met landbouwgrond Grootste schip van Tholen voor het eerst in thuishaven Meidoorn niet in groenplan Kleine 500 liefhebbers voor 94 'magistraal gelegenhuizen Uit de staten van Zeeland Donderdag 15 november 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Het grootste schip van Tholen, de 2982 ton metende Hansa Kampen van Geuze Shipping uit Poortvliet, was donderdag voor het eerst in de driejarige historie in de thuishaven. „Een unicum", vertelt kapitein D.P. Geuze aan boord van de 89 meter lange en 12,60 meter brede kustvaarder in de vluchthaven van Tholen. „We zijn bij Corus - het vroegere Hoogovens - in IJmuiden voor de helft met staal geladen, waardoor we nog onder de brug gen van het Schelde-Rijnkanaal kunnen varen. De ande re helft laden we vrijdag in Antwerpen. Zijn we helemaal afgeladen, dan ligt het schip met 4,35 meter te diep. Dit was dus een goede gelegenheid om Tholen aan te doen en bij te praten met familie, kennissen en zakelijke rela ties. En aangezien het 1 november Allerheiligen was, konden we toch niet in Antwerpen terecht." Vanaf 1998 Als een trein Golf van Biskaje Sigaretten en drank Haïti Provincie geeft geld voor uitgave duikbrochure Voor d'n oorlog 'n dagje mee mit de vrachtrieër van Pooflie. Dan most je vroeg uut bed. Om vier ure wier dat paerd a gevoerd in om vuuf ure gieng voader rieë. 't Was dan oak drie uren gaens nae Bèrrege. Een bodedienst was echt omslachtig. De staten van Zeeland hebben onlangs de 'Stra tegische Visie' voor de provincie Zeeland vast gesteld. Een schets van de ontwikkelingen voor de komende 15 jaar, waarin ook de samenhang tussen de verschillende onderdelen van het pro vinciale beleid gepresenteerd is. Opgeschreven zijn de meerderheidsstandpunten, dus niet alle politieke partijen zijn het op alle punten met el kaar eens. En veel van wat de inwoners van Zeeland ons statenleden hebben verteld, is erin verwerkt. Niet op slot De 62-jarige Dirk Geuze vaart al sinds zijn dertiende jaar. „Ik wilde niet naar het land, en meer zien dan alleen het eiland Tholen. En dat is gelukt. Het grootste deel van de we reld heb ik wel gezien, op Australië en Nieuw-Zeeland na. Ik had een paar ooms die binnenschipper wa ren en op die manier ben ik ook op het water gekomen. Via de zeevaart school in Rotterdam werd ik op mijn 23e kapitein en dat wil ik - als ik gezond blijf - tot mijn 65e vol houden, al zal ik wel mijn hele le ven met de scheepvaart verbonden blijven." Geuze stopte namelijk eerder in 1993, toen hij zijn laatste eigen schip verkocht. Een vrachtboot van 6000 ton met 13 bemanningsleden, waarbij de laatste reis ook gelijk de langste was, vanaf Miami via Peru naar Zui'd-Afrika. Hij bleef daarna wel varen als inval-kapitein, want er was bij de koopvaardij een groot ge brek aan Nederlandse officieren en dat is nog steeds het geval. Op de Hansa Kampen vaart Geuze nu met 4 bemanningsleden, waarvan alleen de maritiem officier (machinist en stuurman) Nederlander is. De eerste stuurman is een Rus uit Odessa (Oekraïne), die al drie jaar bij Geu ze aan boord is. En verder zijn er nog twee Filipijnse matrozen. „Per soneel is een groot probleem bij de Nederlandse scheepvaart, die over een heel moderne vloot beschikt met veel gespecialiseerde, nieuwe schepen. Vroeger hebben er nog twee eilanders bij me gevaren: Kees Baaij uit Tholen en Ad van Gorsel uit Oud-Vossemeer. Maar nu moet je de mensen via internationale uit zendbureaus zien te vinden. Rus land had voorheen een grote koop vaardijvloot, maar het aantal schepen is sterk gekrompen, zodat er nogal wat mensen beschikbaar zijn. Igor is vanuit Tholen voor vier maanden naar huis gegaan, waar hij behalve zijn vrouw en kind ook zijn ouders van het hier verdiende sala ris kan onderhouden. Vier maanden varen en vier maanden thuis. Ook zijn vervanger is een Rus." Na de verkoop van zijn laatste eigen schip in 1993, werd in 1998 bij scheepswerf Peters in Kampen de Hansa Kampen te water gelaten. „Ik wilde niet meer voor mezelf begin nen, maar mijn oudste zoon Kees (36) wel. Die heeft als machinist op een gastanker gevaren en hij is gek op schepen. Toen hij echter in ver band met zijn ogen werd afgekeurd (alle bemanningsleden van Neder landse schepen moeten elk jaar li chamelijk gekeurd worden en om de twee jaar worden de ogen en oren nog extra bekeken) moest hij naar de wal. In Geertruidenberg en nu in Moerdijk werkt hij als werk tuigkundige bij de elektriciteitscen trale, terwijl hij één keer per week bij de hogeschool Den Bosch nog een avondstudie volgt. Maar in 1998 nam hij er ook nog een schip bij. De overheid had sinds 1996 in vesteringen in schepen iinancieel aantrekkelijk gemaakt via com manditaire vennootschappen. Aan gezien de banken niet verder gaan dan een financiering van 60%, moest je anders als ondernemer te veel geld op tafel leggen. Met de c.v.-regeling is het risico meer ge spreid. Deze Hansa Kampen kost bijna tien miljoen gulden en Kees heeft er als beherende vennoot een half miljoen in moeten steken. Daarnaast zijn er nog 55 stille ven noten, waaronder ikzelf. Dat zijn particulieren die er 25.000 of 50.000 gulden in steken en een goed rendement ontvangen. Verder participeren de werf, de charter maatschappij en de makelaar nog in zo'n schip." Het beviel Kees Geuze zo goed, dat hij vorig jaar besloot om een tweede schip te laten bouwen: de Polar Breeze. „Opnieuw via een c.v.-con- structie en dat liep werkelijk als een trein", vertelt zijn vader. „Het schip is vorige week te water gelaten in Dirk Geuze met zijn vrouw in de royale stuurhut, met op de achtergrond de Thoolse wijk Molenhoek. De Hansa Kampen in de vluchthaven van Tholen. Die regelt de benodigde papieren. „Zelf kunnen we dan bij toerbeurt even van boord. In plaatsen waar ik nog niet eerder ben geweest, huur ik een auto om wat van het gebied te kunnen zien. In Haïti huurden we destijds een auto met chauffeur die ons rondreed. Als je 33 dagen alleen lucht en water hebt gezien, ben je daar wel aan toe. Al probeer je je aan boord zo goed mogelijk te ver maken." De Hansa Kampen vaart dag en nacht door met een driewachtenstel- sel: vier uur wacht en acht uur af. Op zondag vaart Geuze principieel niet, al komt het voor dat er geen haven of ankerplaats in de buurt is. „Zo blijft de Golf van Biskaje altijd lastig. Daar verspeel je soms één of twee dagen en met name de winter is een slecht seizoen. Maar de zondag houden we vrij, al wordt de druk om te varen, te laden of te lossen heel zwaar. Ze ken nen ons, en dankzij onze goede naam wordt dat nog gerespecteerd. Toen we nog met een volledig Nederland se bemanning voeren, luisterden we op zondag met zijn allen naar een preek. Maar met zoveel nationalitei ten aan boord luister ik maar alleen meer." Zijn kinderen heeft Dirk Geuze tot aan hun vierde jaar aan boord zien opgroeien. „Met de verre reizen was ik vier maanden weg en twee maan den thuis. Toenmijn kinderen nog niet naar school hoefden, gingen ze mee en daarna alleen in de zomerva kantie. Nu ben ik de ene week in Spanje of Portugal en de andere week in IJmuiden, Amsterdam of Antwerpen, waar mijn vrouw dan naar toe komt. Tussendoor kom ik niet meer in Poortvliet, behalve dan met de komende kerst en jaarwisse ling, omdat ik vorig jaar op zee zat. In de zomer trek ik met mijn kruiser van elf meter door Nederland. Ook dan zit ik op het water. Je blijft er le venslang mee verbonden", aldus ka pitein Dirk Geuze van de Hansa Kam pen, het grootste schip van Tholen. den duur eentonig." Dirk Geuze kijkt al uit naar febru ari, wanneer hij de nieuwe Espero onder zijn hoede krijgt. „Ik ga er dan een paar maanden op varen om de kinderziektes eruit te krijgen. In juli hoop ik hetzelfde te doen op de Esperance. Wanneer minister Nete lenbos de wetgeving heeft gewij zigd, kan Igor als buitenlander kapi tein worden op de Hansa Kampen, terwijl ik dan op de Esperance kan. Met drie schepen in de zomer van 2002 in de vaart, zal Kees dan part time gaan werken bij de elektrici- teitscentrale. Want aan de wal valt er dan een heleboel te regelen." Dirk Geuze is met de Hansa Kam pen nu elke veertien dagen in IJ muiden of Amsterdam, waar zijn vrouw dan op bezoek komt. „Een echte Poortvlietenaar ben ik niet meer. In de loop der jaren ben ik wereldburger geworden. Ik heb in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika gevaren, naar Afrika en Azië. Elke twee jaar kom ik in Maleisië, waar mijn tweede zoon Jos woont. Die heeft op een Shelltanker gevaren, evenals onze jongste zoon Johan, die nu op een zeiljacht in het Caraï- bisch gebied zit. Om op zee te zijn, moet je een bepaalde mentaliteit hebben. Je mist een groot deel van het sociale leven, maar voor de rest is het een schitterend beroep. Je bent zo vrij als wat, maar aan de an dere kant ben je altijd gebonden. Net zoals iemand met een eigen be drijf op de wal. In mijn vakantie moest ik plotseling het vliegtuig in omdat de vervangende kapitein een hartaanval had gekregen. En in Afri ka moet je tegen de corruptie kun nen. Loodsen willen bijvoorbeeld eerst vijf dozen met vis voordat ze je verder helpen. En aan de wal moet je de douane van sigaretten en drank voorzien, anders kun je de be nodigde papieren wel vergeten. Er zit niets anders op. De rederijen we ten dat ook." Die avonturen maakt Dirk Geuze niet meer mee op de vaste Europese route. In IJmuiden en in Antwerpen laadt hij rollen staal van 16 en 25 ton die in de Portugese havensteden Aveiro of Sebutal, of in de Spaanse havens van Sagunto of Barcelona gelost worden. In acht uren is het schip leeg, terwijl het laden 12 tot 16 uren in beslag neemt. Als retour vracht gaat er meestal cellulose naar Amsterdam of soms ook wel graan. Dan kan de Hansa Kampen hele maal vol worden geladen, terwijl bij een vracht staal de boot maar voor driekwart kan worden benut. Regelt zoon Kees in Antwerpen, IJ muiden of Amsterdam de bood schappen voor de kustvaarder, in el ke haven is eeai makelaar de vertrouwensman van de kapitein. Kampen, maar niet meer voor Kees, maar voor een Duitser. Die wilde vier van dat soort schepen hebben en de werf heeft ons toen benaderd om de Polar Breeze door te verko pen. Kees heeft nu echter Damen in Bergum opdracht gegeven om als nog twee nieuwe schepen te bou wen: de Espero van 3850 ton, die in februari 2002 klaar moet zijn, en de Esperance van dezelfde grootte die in juli volgend jaar gereed zal zijn. Die schepen kunnen twee deklagen meenemen tegenover de Hansa Kampen maar één. Ze hebben ook een hogere, vaste mast. Deze twee nieuwe schepen worden op de vrije markt ingezet, terwijl de Hansa Kampen verhuurd is aan de charter maatschappij Sea River in Rotter dam. Dan heb je zekerheid, al wordt een vast traject van IJmuiden/Ant- werpen naar Portugal en Spanje op De provincie draagt 25.000 gulden bij in de drukkosten van een voorlich tingsbrochure voor sportduikers in de Oosterschelde. Het boekje met de wat droge titel 'Met het oog op nationaal park Oosterschelde sportduikers' is tot stand gekomen na het sluiten van de overeenkomst (op 24 april van dit jaar) tussen vissers en sportduikers in zake het gezamenlijk gebruik van de Zeeuwse wateren. Een groep verte genwoordigers van de onderwater sport (NOB), de beroepsvisserij, de politie en de provincie stelde de bro chure samen. Het informatieboekje zou in een oplage van 10.000 stuks verschijnen en gratis verspreid wor den onder de sportduikers die in de Oosterschelde duiken. Maar de NOB vroeg om 60.000 exemplaren en om een aantal brochures in het Duits en Frans. De totale kosten van de 50.000 extra exemplaren moeten bekostigd worden door derden. Het Breed over leg Deltawateren (BOD) die de uitga ve van de brochure coördineert, heeft de provincie gevraagd om 25.000 gul den subsidie. Gedeputeerde staten heeft die nu ook verleend. Het geld wordt uit de reserve ecnomische en toeristische ontwikkeling gehaald. In dat potje zit nu nog bijna 6,6 miljoen. Het waterschap Zeeuwse Eilanden voelt er niets voor om de meidoom te rug te brengen in het groenstructuur plan. Hoofdingeland J. Roodenburg diende daarvoor een motie in tijdens de jongste algemene vergadering, maar hij kreeg slechts steun van drie collega's en gezworene drs. A.W. van der Hoef. Die vinden de meidoom horen bij het Zeeuwse landschap, maar de overgrote meerderheid vindt de gevaren van bacterievuur te groot om de meidoom in de groenplannen van het waterschap op te nemen. Hoofdingeland C. Dieleman lanceer de een plan om alle sloten te maaien om bij overvloedige regenval een be tere doorstroming te krijgen. Volgens de Thoolse gezworene J.L.C. Mol komt er eerst een evaluatie voordat het beleid omgegooid wordt. Op 22 november vergadert de Thoolse ge- biedscommissie van het waterschap Zeeuwse Eilanden. De Thoolse hoof dingelanden J.M. Aamoudse en J.L. Noom ware verhinderd tijdens de al gemene vergadering in Goes. STEEN8fR6f«^i B tci i* If ai fra i ft m>-~L-ki -Bl-i-mimi' Advertentie I.M. Een gedurfd project voor Tholen-stad, betitelt burgemeester W. Nuis het plan Waterfront dat voorziet in 94 luxe woningen rondom de Baai van Duivendijk. De projectontwikkelaar hoopt over drie maanden de eerste paal te kunnen slaan. Tenminste, als dan 60% van de huizen ver kocht is. Aangezien zich de afgelopen jaren ai 400 tot 500 gegadigden hebben gemeld, hoeft dat geen probleem te zijn. 'Uw thuishaven Tholen' heet de brochure die Sterner Groep project management en Atta makelaars het licht hebben doen zien en die vrij dag aan het gemeentebestuur is ge presenteerd. Zeven jaren al, werken zij aan dit project. Waterfront Tho len bestaat uit 7 kadewoningen aan de noordkant van de scheepswerf van Van Duivendijk, daarachter een blok appartementen en nog twee blokken evenwijdig aan de brug (to taal 57 appartementen), de bocht om aan het Schelde-Rijnkanaal moeten 8 patriciërswoningen ko men en ten zuiden daarvan 6 kleine en 11 grote villa's. Achter de grote villa's zijn twee blokken 2-onder-l- kapwoningen (totaal 10) gedacht en één bungalow. Voor de bouw zullen aannemers uit de omgeving inge schakeld worden. Achter de huizen aan de zuidkant van het water wordt bos aangeplant en ook blijven drie voormalige oesterputten intact als cultuurhistorische elementen. Het bijzondere aan de woningen - magistraal gesitueerd, aldus de bro chure - is de combinatie met het wa ter. Zo hebben de kade- en patri ciërswoningen en de villa's een eigen ligplaats voor een boot vóór de deur, terwijl die voor de 2-onder- 1 -kap op loopafstand zijn bij de ho- recavoorziening aan de zuidkatft. En bij de appartementen komt een privé-jachthaven met drie aanleg steigers. Alle woningen worden bui tendijks gerealiseerd. De strijd te gen het water wordt in ons land steeds meer een leven mét het wa ter. „De architectuur is bijzonder, want bijna geen enkele woning wordt hetzelfde", aldus A. van Hooren die de burgemeester de bro chure overhandigde. Voor de ver koop werkt Atta samen met de Ra bobank. Nuis denkt dat liefhebbers van de watersport in de nieuwe woonwijk een prima plek kunnen vinden. „Het wordt een verrijking voor Tholen. En er is hier behoefte aan woningen, niet alleen voor de eigen inwoners maar ook voor mensen van buitenaf." Het verbaasde de burgemeester enigszins, te horen dat 80% van de mensen die inmid dels interesse hebben getoond, in een straal van slechts 15 kilometer om Tholen woont. De burgemeester zei dat de onlangs gehouden debat avonden aangeven dat er een ade quaat woningaanbod voor de au tochtone Tholenaar moet komen. Het Waterfront draagt daaraan bij, want nieuwbouw zal de doorstro ming bevorderen. Een opwaarde ring van de Thoolse haven noemde Nuis eveneens belangngk en ook verwacht hij van het prflfect Water front voordelen voor de Thoolse middenstand. Een groot deel van het water in de baai wordt eigendom van de pro jectontwikkelaar - er komt een re glement voor het gebruik-, alleen ter hoogte van de werf van Van Dui vendijk houdt de gemeente een deel. Probleem met dit water is nog de blauwalg, die in de zomer stank overlast veroorzaakt. „We zullen zorgen dat die overlast er niet is", verzekert projectontwikkelaar A. Beemster. Een jaar geleden al is er in het laboratorium van de Techni sche Universiteit Delft onderzoek gedaan. Dat resulteert erin, dat dui kers gelegd zullen worden naar het Schelde-Rijnkanaal, om circulatie van het water te bevorderen. Verder is het idee om aan de zuidkant van de baai de toegang te versmallen door schermen in het water te plaat sen. Beide maatregelen moeten er voor zorgen dat zich minder blauw alg ontwikkelt. „Maar helemaal wegkrijgen, dat lukt nooit. Ook el ders in Nederland niet." Als tóch blauwalg optreedt, zal deze hand matig verwijderd worden om zo overlast te voorkomen. Enkele villa 's op de oostelijke oever van de baai, met daarachter de twee-onder-een-kaphuizen envelemaal rechts de horecagelegenheid met ligplaatsen ervoor. De beide zwarte cirkels zijn oesterputten. tugWerèntugWcrèntugWerèntugWerèni IferèntugWVc n i u g W«rcntugWerèn Reacties van lezers op de rubriek zijn welkom bij de dialectgroep Tholen, tel. 0166-602226 Êêst deur 't durp, dan oalle- rande booschapjes, leeg goed opaele in dan mee paerd in waehen a vroeg weg. Deu Thole gieng dat toen nog. Gêên méns die at vond a 't le ven miek, mee die iesdere banden op de kèien. Geluuds- overlast, daer oa nog gêên méns van gewóöre. Acht ure was je dan in Bèrre ge. 't Paerd uutspanne in op stal zette bie 't bode-uus, voe- re, in dan zelf je bróód opete. Koffiezetapperaten waere d'r nog nie, dus voader nam 'n kroes bier in ons 'n glas mèlk. Soms mocht je om 'n onse bo- teramwoste bie Sjaak van den Boom, die a t'r neven weun- den. Dan wiere oal die briefjes nog gebrocht bie oal de opge- geve adressen. Loapens ne- tuurlek, daer wier je op 't lan ge leste best moei van. A tat gebeurd was (in 't is vee hau- wer verteld as at werkelek gie ng), dan wiere de bestellien- gen zo zachtjesan binnen gebracht bie 't bode-uus. Duit se plaeten vö de smid, die wiere hebruukt tegen die oute schouwen van vroeger, 'n hat d'r in om de kachelpupe deur te steken om de zaek of te voe ren. Oefiesders, in nog a mêê van dat spul vö bakkers in wienkeliers. Kortom, oalles wat a mee negosie te maeken oa. Je oa kruuken mee drank van Hellebrekers, die waeren mêêsta vö Moa van den Tol. Vö d'n bakker was t'r nogal 's beschuut van Verkade, van die hrööte hrieze kisten besloge mee alminium. Klompen ver kocht bekan ieder wienkeltje op Pooflie, net as kaeze van Jan Taal in stokvis van Dietvos (z'n eiheleke naem was Diet- vorst). A tat d'r oalemael inzat, inspanne in vertrekke nae Pooflie. 't Êêste adres was Merientje Steketee, mie bier van d'n brouwer in 'n paer bemande flessen mee stérke drank. Dan gieng oalles zo'n bitje op volg orde d'r uut. D'r was oak wel 's zwaer spul bie, zoas betonies- der-vö Gillis Krieger. Van die lange énden waere dat. Best moeluk om mee te loapen, die konne zo deurbuuge. A je dan nae noe kiekt, daer trekt niks mêêr op. 't Was toch oaltied wé vuuf ure hewist, of nog la- eter, a tat paerd wêêr uutge- spanne wier in nae stal kon. Vö voader was 't nog nie klaer, die oa saeves oal dat schriefwèrk nog te doen. Dan mö je rekene dat 't oallemael dubbeltjeswèrk was. De uut- gaeven oak netuurlek: man, paerd in waehen over de brug ge kostten, dienk 'k, vuuftien cent. Die brugwachter mee z'n grööte snorre, dae was 'k oal tied 'n bitje schoef van. Donderdag 't zelfde vö de vrie- dag, dan wiere de kleine booschapjes ofgerekend. Vö de ambachtsmènsen gieng 't op jaerrekenienge. Mö je voor- stelle, 'n jaer op je centen wachte. Andersom was 't oak zo, nie te begriepen mé zo was 't. Zo zie je dat 'r vee wérk an zo'n bodedienst was. In 't was gêên vetpot, dat was toen nèr- rehes. 't Was wé wat rusteher, auto's waere d'r nog nie vee, 'n paer die at mèlk reeë of op Rotterdam. Mé je kon hrust dat paerd allêêneg laete loape. In de winter was 't vee moelek, a 't glad was mos je 't paerd schérp zette mee stieve vien- gers. Vö die a 't nie wete: in 'n oefiesder zaete schroefgaeten, dae mos je dan de schroeven indroaie. Op 't leste 'n vergeliek. 'n Volle dag weg, in voader ei wel 's gezeid: noe 'k net 'n riesdael- der over. In dan noe!! Dat kun je nie vergelieke. Dit artikeltje werd ons aange reikt door de heer C. de Groen, wiens vader vroeger vrachtrij der was - met paard en wagen - naar Bergen op Zoom. Daar uit is later transportbedrijf De Groen in Poortvliet ontstaan. Omdat het een verhaal betreft dat ons zo is aangeleverd, is het geheel in dialect gesteld. gaan met onze ruimte, daar zijn de partijen het wel over eens. Maar we moeten in Zee land ook kunnen blijven wer ken en wonen. De vele opmerkingen tijdens het Zeelanddebat over de leef baarheid op het platteland zijn goed gehoord door de staten leden. Meer aandacht voor openbaar vervoer; het opzet ten van een proef met een lo kaal informatieloket; werken en wonen dicht bij elkaar hou den en de uitbreiding van dor pen kregen de volle aandacht. Bezorgdheid dat de mogelijke aanwijzing van de provincie als nationaal landschap gevol gen kan hebben voor ontwik kelingen in Zeeland, was aan leiding te zeggen 'dat Zeeland niet op slot mag'. De VVD ziet het Zeelanddebat als een leerles hoe de Zeeuw se politiek moet omgaan met de burger. Groen Links vindt het Zeelanddebat onderdeel van 'het nieuwe besturen' en wil de jeugd nóg meer bij de politiek betrekken. De SGP vond echter, dat de betrokken heid van de burger tegenviel. En voor de PvdA slaat bij het gehele proces de balans posi tief door. Als lid van de projectcommis sie strategische visie provincie Zeeland heb ik het hele proces intensief meegemaakt. En ik ben bevestigd in mijn mening dat er heel veel Zeeuwen zijn die graag meedenken over de toekomst van onze mooie pro vincie. Mevrouw H.A. Polderman- Martin, Tholen (VVD). De hoofdlijnen voor de toe komst zijn opgeschreven, die hoofdlijnen geven de richting aan waaraan nieuwe ontwik kelingen getoetst zullen wor den. De bedoeling is nu dat voor de zomer een tiental door de projectcommissie geselec teerde prioriteiten uitgewerkt wordt. Voor die uitwerkingen gaven de meeste politieke partijen al vast een voorzetje, want daar liggen hoofdzakelijk de politie ke verschillen tussen de partij en. De PvdA wil vrijkomende landbouwgrond inzetten voor natuur of landschapsverbete ring. VVD, SGP, CDA en CU vinden dat er zeer voorzichtig omgegaan moet worden met goede landbouwgrond. De SGP sprak zelfs over 'strate gisch materiaal'. De VVD vindt het voldoende als nieuwe bedrijven voldoen aan bestaande wet- en regel geving. Maar de meeste partij en vragen extra regels in Zee land te ontwikkelen, om alleen 'schone en hoogwaardi ge bedrijvigheid' vestigings kansen te geven. Recreatie en toerisme kunnen zeker nog aan betekenis winnen (VVD) en de extra aandacht voor Zeeland watersportprovincie deed de CU vragen naar on- rirzoek van de waterrecreatie p de Westerschelde. Zuinig zijn op onze rust en goed om- Vrij willigersfestival. Scoop en de Zeeuwse sportraad organiseren za terdag een vrijwilligersfestival in De Stenge in Heinkenszand. Van één tot zes uur 's middags is ieder een welkom die vrijwilligerswerk doet. Het programma bestaat uit (culturele) acts en optredens, een kinderprogramma en sportieve acti viteiten. Verder is er een educatief programma met lezingen, ^work shops en vraag-maar-raak-loketten. Ook is er een informatiemarkt.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 7