Poortvlietse kapitein Geuze
is een wereldburger geworden
Bijna geen enkele woning wordt
hetzelfde in Waterfront Tholen
Pooflie-Bèrrege,
om in vrom
Voorzichtig omgaan
met landbouwgrond
Grootste schip van Tholen voor het eerst in thuishaven
Meidoorn niet
in groenplan
Kleine 500 liefhebbers voor 94 'magistraal gelegenhuizen
Uit de staten van Zeeland
Donderdag 15 november 2001
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Het grootste schip van Tholen, de 2982 ton metende
Hansa Kampen van Geuze Shipping uit Poortvliet, was
donderdag voor het eerst in de driejarige historie in de
thuishaven. „Een unicum", vertelt kapitein D.P. Geuze
aan boord van de 89 meter lange en 12,60 meter brede
kustvaarder in de vluchthaven van Tholen. „We zijn bij
Corus - het vroegere Hoogovens - in IJmuiden voor de
helft met staal geladen, waardoor we nog onder de brug
gen van het Schelde-Rijnkanaal kunnen varen. De ande
re helft laden we vrijdag in Antwerpen. Zijn we helemaal
afgeladen, dan ligt het schip met 4,35 meter te diep. Dit
was dus een goede gelegenheid om Tholen aan te doen
en bij te praten met familie, kennissen en zakelijke rela
ties. En aangezien het 1 november Allerheiligen was,
konden we toch niet in Antwerpen terecht."
Vanaf 1998
Als een trein
Golf van Biskaje
Sigaretten en drank
Haïti
Provincie geeft
geld voor uitgave
duikbrochure
Voor d'n oorlog 'n dagje mee mit de vrachtrieër
van Pooflie. Dan most je vroeg uut bed. Om vier
ure wier dat paerd a gevoerd in om vuuf ure gieng
voader rieë. 't Was dan oak drie uren gaens nae
Bèrrege. Een bodedienst was echt omslachtig.
De staten van Zeeland hebben onlangs de 'Stra
tegische Visie' voor de provincie Zeeland vast
gesteld. Een schets van de ontwikkelingen voor
de komende 15 jaar, waarin ook de samenhang
tussen de verschillende onderdelen van het pro
vinciale beleid gepresenteerd is. Opgeschreven
zijn de meerderheidsstandpunten, dus niet alle
politieke partijen zijn het op alle punten met el
kaar eens. En veel van wat de inwoners van
Zeeland ons statenleden hebben verteld, is erin
verwerkt.
Niet op slot
De 62-jarige Dirk Geuze vaart al
sinds zijn dertiende jaar. „Ik wilde
niet naar het land, en meer zien dan
alleen het eiland Tholen. En dat is
gelukt. Het grootste deel van de we
reld heb ik wel gezien, op Australië
en Nieuw-Zeeland na. Ik had een
paar ooms die binnenschipper wa
ren en op die manier ben ik ook op
het water gekomen. Via de zeevaart
school in Rotterdam werd ik op
mijn 23e kapitein en dat wil ik - als
ik gezond blijf - tot mijn 65e vol
houden, al zal ik wel mijn hele le
ven met de scheepvaart verbonden
blijven."
Geuze stopte namelijk eerder in
1993, toen hij zijn laatste eigen
schip verkocht. Een vrachtboot van
6000 ton met 13 bemanningsleden,
waarbij de laatste reis ook gelijk de
langste was, vanaf Miami via Peru
naar Zui'd-Afrika. Hij bleef daarna
wel varen als inval-kapitein, want er
was bij de koopvaardij een groot ge
brek aan Nederlandse officieren en
dat is nog steeds het geval. Op de
Hansa Kampen vaart Geuze nu met
4 bemanningsleden, waarvan alleen
de maritiem officier (machinist en
stuurman) Nederlander is. De eerste
stuurman is een Rus uit Odessa
(Oekraïne), die al drie jaar bij Geu
ze aan boord is. En verder zijn er
nog twee Filipijnse matrozen. „Per
soneel is een groot probleem bij de
Nederlandse scheepvaart, die over
een heel moderne vloot beschikt
met veel gespecialiseerde, nieuwe
schepen. Vroeger hebben er nog
twee eilanders bij me gevaren: Kees
Baaij uit Tholen en Ad van Gorsel
uit Oud-Vossemeer. Maar nu moet
je de mensen via internationale uit
zendbureaus zien te vinden. Rus
land had voorheen een grote koop
vaardijvloot, maar het aantal
schepen is sterk gekrompen, zodat
er nogal wat mensen beschikbaar
zijn. Igor is vanuit Tholen voor vier
maanden naar huis gegaan, waar hij
behalve zijn vrouw en kind ook zijn
ouders van het hier verdiende sala
ris kan onderhouden. Vier maanden
varen en vier maanden thuis. Ook
zijn vervanger is een Rus."
Na de verkoop van zijn laatste eigen
schip in 1993, werd in 1998 bij
scheepswerf Peters in Kampen de
Hansa Kampen te water gelaten. „Ik
wilde niet meer voor mezelf begin
nen, maar mijn oudste zoon Kees
(36) wel. Die heeft als machinist op
een gastanker gevaren en hij is gek
op schepen. Toen hij echter in ver
band met zijn ogen werd afgekeurd
(alle bemanningsleden van Neder
landse schepen moeten elk jaar li
chamelijk gekeurd worden en om
de twee jaar worden de ogen en
oren nog extra bekeken) moest hij
naar de wal. In Geertruidenberg en
nu in Moerdijk werkt hij als werk
tuigkundige bij de elektriciteitscen
trale, terwijl hij één keer per week
bij de hogeschool Den Bosch nog
een avondstudie volgt. Maar in
1998 nam hij er ook nog een schip
bij. De overheid had sinds 1996 in
vesteringen in schepen iinancieel
aantrekkelijk gemaakt via com
manditaire vennootschappen. Aan
gezien de banken niet verder gaan
dan een financiering van 60%,
moest je anders als ondernemer te
veel geld op tafel leggen. Met de
c.v.-regeling is het risico meer ge
spreid. Deze Hansa Kampen kost
bijna tien miljoen gulden en Kees
heeft er als beherende vennoot een
half miljoen in moeten steken.
Daarnaast zijn er nog 55 stille ven
noten, waaronder ikzelf. Dat zijn
particulieren die er 25.000 of
50.000 gulden in steken en een
goed rendement ontvangen. Verder
participeren de werf, de charter
maatschappij en de makelaar nog in
zo'n schip."
Het beviel Kees Geuze zo goed, dat
hij vorig jaar besloot om een tweede
schip te laten bouwen: de Polar
Breeze. „Opnieuw via een c.v.-con-
structie en dat liep werkelijk als een
trein", vertelt zijn vader. „Het schip
is vorige week te water gelaten in
Dirk Geuze met zijn vrouw in de royale stuurhut, met op de achtergrond de Thoolse wijk Molenhoek.
De Hansa Kampen in de vluchthaven van Tholen.
Die regelt de benodigde papieren.
„Zelf kunnen we dan bij toerbeurt
even van boord. In plaatsen waar ik
nog niet eerder ben geweest, huur ik
een auto om wat van het gebied te
kunnen zien. In Haïti huurden we
destijds een auto met chauffeur die
ons rondreed. Als je 33 dagen alleen
lucht en water hebt gezien, ben je
daar wel aan toe. Al probeer je je
aan boord zo goed mogelijk te ver
maken."
De Hansa Kampen vaart dag en
nacht door met een driewachtenstel-
sel: vier uur wacht en acht uur af. Op
zondag vaart Geuze principieel niet,
al komt het voor dat er geen haven of
ankerplaats in de buurt is. „Zo blijft
de Golf van Biskaje altijd lastig. Daar
verspeel je soms één of twee dagen
en met name de winter is een slecht
seizoen. Maar de zondag houden we
vrij, al wordt de druk om te varen, te
laden of te lossen heel zwaar. Ze ken
nen ons, en dankzij onze goede naam
wordt dat nog gerespecteerd. Toen
we nog met een volledig Nederland
se bemanning voeren, luisterden we
op zondag met zijn allen naar een
preek. Maar met zoveel nationalitei
ten aan boord luister ik maar alleen
meer."
Zijn kinderen heeft Dirk Geuze tot
aan hun vierde jaar aan boord zien
opgroeien. „Met de verre reizen was
ik vier maanden weg en twee maan
den thuis. Toenmijn kinderen nog
niet naar school hoefden, gingen ze
mee en daarna alleen in de zomerva
kantie. Nu ben ik de ene week in
Spanje of Portugal en de andere
week in IJmuiden, Amsterdam of
Antwerpen, waar mijn vrouw dan
naar toe komt. Tussendoor kom ik
niet meer in Poortvliet, behalve dan
met de komende kerst en jaarwisse
ling, omdat ik vorig jaar op zee zat.
In de zomer trek ik met mijn kruiser
van elf meter door Nederland. Ook
dan zit ik op het water. Je blijft er le
venslang mee verbonden", aldus ka
pitein Dirk Geuze van de Hansa Kam
pen, het grootste schip van Tholen.
den duur eentonig."
Dirk Geuze kijkt al uit naar febru
ari, wanneer hij de nieuwe Espero
onder zijn hoede krijgt. „Ik ga er
dan een paar maanden op varen om
de kinderziektes eruit te krijgen. In
juli hoop ik hetzelfde te doen op de
Esperance. Wanneer minister Nete
lenbos de wetgeving heeft gewij
zigd, kan Igor als buitenlander kapi
tein worden op de Hansa Kampen,
terwijl ik dan op de Esperance kan.
Met drie schepen in de zomer van
2002 in de vaart, zal Kees dan part
time gaan werken bij de elektrici-
teitscentrale. Want aan de wal valt
er dan een heleboel te regelen."
Dirk Geuze is met de Hansa Kam
pen nu elke veertien dagen in IJ
muiden of Amsterdam, waar zijn
vrouw dan op bezoek komt. „Een
echte Poortvlietenaar ben ik niet
meer. In de loop der jaren ben ik
wereldburger geworden. Ik heb in
Noord-, Midden- en Zuid-Amerika
gevaren, naar Afrika en Azië. Elke
twee jaar kom ik in Maleisië, waar
mijn tweede zoon Jos woont. Die
heeft op een Shelltanker gevaren,
evenals onze jongste zoon Johan,
die nu op een zeiljacht in het Caraï-
bisch gebied zit. Om op zee te zijn,
moet je een bepaalde mentaliteit
hebben. Je mist een groot deel van
het sociale leven, maar voor de rest
is het een schitterend beroep. Je
bent zo vrij als wat, maar aan de an
dere kant ben je altijd gebonden.
Net zoals iemand met een eigen be
drijf op de wal. In mijn vakantie
moest ik plotseling het vliegtuig in
omdat de vervangende kapitein een
hartaanval had gekregen. En in Afri
ka moet je tegen de corruptie kun
nen. Loodsen willen bijvoorbeeld
eerst vijf dozen met vis voordat ze
je verder helpen. En aan de wal
moet je de douane van sigaretten en
drank voorzien, anders kun je de be
nodigde papieren wel vergeten. Er
zit niets anders op. De rederijen we
ten dat ook."
Die avonturen maakt Dirk Geuze
niet meer mee op de vaste Europese
route. In IJmuiden en in Antwerpen
laadt hij rollen staal van 16 en 25
ton die in de Portugese havensteden
Aveiro of Sebutal, of in de Spaanse
havens van Sagunto of Barcelona
gelost worden. In acht uren is het
schip leeg, terwijl het laden 12 tot
16 uren in beslag neemt. Als retour
vracht gaat er meestal cellulose naar
Amsterdam of soms ook wel graan.
Dan kan de Hansa Kampen hele
maal vol worden geladen, terwijl bij
een vracht staal de boot maar voor
driekwart kan worden benut.
Regelt zoon Kees in Antwerpen, IJ
muiden of Amsterdam de bood
schappen voor de kustvaarder, in el
ke haven is eeai makelaar de
vertrouwensman van de kapitein.
Kampen, maar niet meer voor Kees,
maar voor een Duitser. Die wilde
vier van dat soort schepen hebben
en de werf heeft ons toen benaderd
om de Polar Breeze door te verko
pen. Kees heeft nu echter Damen in
Bergum opdracht gegeven om als
nog twee nieuwe schepen te bou
wen: de Espero van 3850 ton, die in
februari 2002 klaar moet zijn, en de
Esperance van dezelfde grootte die
in juli volgend jaar gereed zal zijn.
Die schepen kunnen twee deklagen
meenemen tegenover de Hansa
Kampen maar één. Ze hebben ook
een hogere, vaste mast. Deze twee
nieuwe schepen worden op de vrije
markt ingezet, terwijl de Hansa
Kampen verhuurd is aan de charter
maatschappij Sea River in Rotter
dam. Dan heb je zekerheid, al wordt
een vast traject van IJmuiden/Ant-
werpen naar Portugal en Spanje op
De provincie draagt 25.000 gulden bij
in de drukkosten van een voorlich
tingsbrochure voor sportduikers in de
Oosterschelde. Het boekje met de wat
droge titel 'Met het oog op nationaal
park Oosterschelde sportduikers' is
tot stand gekomen na het sluiten van
de overeenkomst (op 24 april van dit
jaar) tussen vissers en sportduikers in
zake het gezamenlijk gebruik van de
Zeeuwse wateren. Een groep verte
genwoordigers van de onderwater
sport (NOB), de beroepsvisserij, de
politie en de provincie stelde de bro
chure samen. Het informatieboekje
zou in een oplage van 10.000 stuks
verschijnen en gratis verspreid wor
den onder de sportduikers die in de
Oosterschelde duiken. Maar de NOB
vroeg om 60.000 exemplaren en om
een aantal brochures in het Duits en
Frans. De totale kosten van de 50.000
extra exemplaren moeten bekostigd
worden door derden. Het Breed over
leg Deltawateren (BOD) die de uitga
ve van de brochure coördineert, heeft
de provincie gevraagd om 25.000 gul
den subsidie. Gedeputeerde staten
heeft die nu ook verleend. Het geld
wordt uit de reserve ecnomische en
toeristische ontwikkeling gehaald. In
dat potje zit nu nog bijna 6,6 miljoen.
Het waterschap Zeeuwse Eilanden
voelt er niets voor om de meidoom te
rug te brengen in het groenstructuur
plan. Hoofdingeland J. Roodenburg
diende daarvoor een motie in tijdens
de jongste algemene vergadering,
maar hij kreeg slechts steun van drie
collega's en gezworene drs. A.W. van
der Hoef. Die vinden de meidoom
horen bij het Zeeuwse landschap,
maar de overgrote meerderheid vindt
de gevaren van bacterievuur te groot
om de meidoom in de groenplannen
van het waterschap op te nemen.
Hoofdingeland C. Dieleman lanceer
de een plan om alle sloten te maaien
om bij overvloedige regenval een be
tere doorstroming te krijgen. Volgens
de Thoolse gezworene J.L.C. Mol
komt er eerst een evaluatie voordat
het beleid omgegooid wordt. Op 22
november vergadert de Thoolse ge-
biedscommissie van het waterschap
Zeeuwse Eilanden. De Thoolse hoof
dingelanden J.M. Aamoudse en J.L.
Noom ware verhinderd tijdens de al
gemene vergadering in Goes.
STEEN8fR6f«^i
B tci i* If ai fra i ft m>-~L-ki -Bl-i-mimi'
Advertentie I.M.
Een gedurfd project voor Tholen-stad, betitelt burgemeester W. Nuis
het plan Waterfront dat voorziet in 94 luxe woningen rondom de Baai
van Duivendijk. De projectontwikkelaar hoopt over drie maanden de
eerste paal te kunnen slaan. Tenminste, als dan 60% van de huizen ver
kocht is. Aangezien zich de afgelopen jaren ai 400 tot 500 gegadigden
hebben gemeld, hoeft dat geen probleem te zijn.
'Uw thuishaven Tholen' heet de
brochure die Sterner Groep project
management en Atta makelaars het
licht hebben doen zien en die vrij
dag aan het gemeentebestuur is ge
presenteerd. Zeven jaren al, werken
zij aan dit project. Waterfront Tho
len bestaat uit 7 kadewoningen aan
de noordkant van de scheepswerf
van Van Duivendijk, daarachter een
blok appartementen en nog twee
blokken evenwijdig aan de brug (to
taal 57 appartementen), de bocht
om aan het Schelde-Rijnkanaal
moeten 8 patriciërswoningen ko
men en ten zuiden daarvan 6 kleine
en 11 grote villa's. Achter de grote
villa's zijn twee blokken 2-onder-l-
kapwoningen (totaal 10) gedacht en
één bungalow. Voor de bouw zullen
aannemers uit de omgeving inge
schakeld worden. Achter de huizen
aan de zuidkant van het water wordt
bos aangeplant en ook blijven drie
voormalige oesterputten intact als
cultuurhistorische elementen.
Het bijzondere aan de woningen -
magistraal gesitueerd, aldus de bro
chure - is de combinatie met het wa
ter. Zo hebben de kade- en patri
ciërswoningen en de villa's een
eigen ligplaats voor een boot vóór
de deur, terwijl die voor de 2-onder-
1 -kap op loopafstand zijn bij de ho-
recavoorziening aan de zuidkatft.
En bij de appartementen komt een
privé-jachthaven met drie aanleg
steigers. Alle woningen worden bui
tendijks gerealiseerd. De strijd te
gen het water wordt in ons land
steeds meer een leven mét het wa
ter. „De architectuur is bijzonder,
want bijna geen enkele woning
wordt hetzelfde", aldus A. van
Hooren die de burgemeester de bro
chure overhandigde. Voor de ver
koop werkt Atta samen met de Ra
bobank.
Nuis denkt dat liefhebbers van de
watersport in de nieuwe woonwijk
een prima plek kunnen vinden.
„Het wordt een verrijking voor
Tholen. En er is hier behoefte aan
woningen, niet alleen voor de eigen
inwoners maar ook voor mensen
van buitenaf." Het verbaasde de
burgemeester enigszins, te horen
dat 80% van de mensen die inmid
dels interesse hebben getoond, in
een straal van slechts 15 kilometer
om Tholen woont. De burgemeester
zei dat de onlangs gehouden debat
avonden aangeven dat er een ade
quaat woningaanbod voor de au
tochtone Tholenaar moet komen.
Het Waterfront draagt daaraan bij,
want nieuwbouw zal de doorstro
ming bevorderen. Een opwaarde
ring van de Thoolse haven noemde
Nuis eveneens belangngk en ook
verwacht hij van het prflfect Water
front voordelen voor de Thoolse
middenstand.
Een groot deel van het water in de
baai wordt eigendom van de pro
jectontwikkelaar - er komt een re
glement voor het gebruik-, alleen
ter hoogte van de werf van Van Dui
vendijk houdt de gemeente een
deel. Probleem met dit water is nog
de blauwalg, die in de zomer stank
overlast veroorzaakt. „We zullen
zorgen dat die overlast er niet is",
verzekert projectontwikkelaar A.
Beemster. Een jaar geleden al is er
in het laboratorium van de Techni
sche Universiteit Delft onderzoek
gedaan. Dat resulteert erin, dat dui
kers gelegd zullen worden naar het
Schelde-Rijnkanaal, om circulatie
van het water te bevorderen. Verder
is het idee om aan de zuidkant van
de baai de toegang te versmallen
door schermen in het water te plaat
sen. Beide maatregelen moeten er
voor zorgen dat zich minder blauw
alg ontwikkelt. „Maar helemaal
wegkrijgen, dat lukt nooit. Ook el
ders in Nederland niet." Als tóch
blauwalg optreedt, zal deze hand
matig verwijderd worden om zo
overlast te voorkomen.
Enkele villa 's op de oostelijke oever van de baai, met daarachter de
twee-onder-een-kaphuizen envelemaal rechts de horecagelegenheid
met ligplaatsen ervoor. De beide zwarte cirkels zijn oesterputten.
tugWerèntugWcrèntugWerèntugWerèni
IferèntugWVc n i u g W«rcntugWerèn
Reacties van lezers op de
rubriek zijn welkom bij de
dialectgroep Tholen,
tel. 0166-602226
Êêst deur 't durp, dan oalle-
rande booschapjes, leeg goed
opaele in dan mee paerd in
waehen a vroeg weg. Deu
Thole gieng dat toen nog.
Gêên méns die at vond a 't le
ven miek, mee die iesdere
banden op de kèien. Geluuds-
overlast, daer oa nog gêên
méns van gewóöre.
Acht ure was je dan in Bèrre
ge. 't Paerd uutspanne in op
stal zette bie 't bode-uus, voe-
re, in dan zelf je bróód opete.
Koffiezetapperaten waere d'r
nog nie, dus voader nam 'n
kroes bier in ons 'n glas mèlk.
Soms mocht je om 'n onse bo-
teramwoste bie Sjaak van den
Boom, die a t'r neven weun-
den. Dan wiere oal die briefjes
nog gebrocht bie oal de opge-
geve adressen. Loapens ne-
tuurlek, daer wier je op 't lan
ge leste best moei van. A tat
gebeurd was (in 't is vee hau-
wer verteld as at werkelek gie
ng), dan wiere de bestellien-
gen zo zachtjesan binnen
gebracht bie 't bode-uus. Duit
se plaeten vö de smid, die
wiere hebruukt tegen die oute
schouwen van vroeger, 'n hat
d'r in om de kachelpupe deur
te steken om de zaek of te voe
ren. Oefiesders, in nog a mêê
van dat spul vö bakkers in
wienkeliers. Kortom, oalles
wat a mee negosie te maeken
oa. Je oa kruuken mee drank
van Hellebrekers, die waeren
mêêsta vö Moa van den Tol.
Vö d'n bakker was t'r nogal 's
beschuut van Verkade, van die
hrööte hrieze kisten besloge
mee alminium. Klompen ver
kocht bekan ieder wienkeltje
op Pooflie, net as kaeze van
Jan Taal in stokvis van Dietvos
(z'n eiheleke naem was Diet-
vorst). A tat d'r oalemael inzat,
inspanne in vertrekke nae
Pooflie.
't Êêste adres was Merientje
Steketee, mie bier van d'n
brouwer in 'n paer bemande
flessen mee stérke drank. Dan
gieng oalles zo'n bitje op volg
orde d'r uut. D'r was oak wel 's
zwaer spul bie, zoas betonies-
der-vö Gillis Krieger. Van die
lange énden waere dat. Best
moeluk om mee te loapen, die
konne zo deurbuuge. A je dan
nae noe kiekt, daer trekt niks
mêêr op. 't Was toch oaltied
wé vuuf ure hewist, of nog la-
eter, a tat paerd wêêr uutge-
spanne wier in nae stal kon.
Vö voader was 't nog nie klaer,
die oa saeves oal dat
schriefwèrk nog te doen. Dan
mö je rekene dat 't oallemael
dubbeltjeswèrk was. De uut-
gaeven oak netuurlek: man,
paerd in waehen over de brug
ge kostten, dienk 'k, vuuftien
cent. Die brugwachter mee z'n
grööte snorre, dae was 'k oal
tied 'n bitje schoef van.
Donderdag 't zelfde vö de vrie-
dag, dan wiere de kleine
booschapjes ofgerekend. Vö
de ambachtsmènsen gieng 't
op jaerrekenienge. Mö je voor-
stelle, 'n jaer op je centen
wachte. Andersom was 't oak
zo, nie te begriepen mé zo was
't. Zo zie je dat 'r vee wérk an
zo'n bodedienst was. In 't was
gêên vetpot, dat was toen nèr-
rehes. 't Was wé wat rusteher,
auto's waere d'r nog nie vee,
'n paer die at mèlk reeë of op
Rotterdam. Mé je kon hrust
dat paerd allêêneg laete loape.
In de winter was 't vee moelek,
a 't glad was mos je 't paerd
schérp zette mee stieve vien-
gers. Vö die a 't nie wete: in 'n
oefiesder zaete schroefgaeten,
dae mos je dan de schroeven
indroaie.
Op 't leste 'n vergeliek. 'n Volle
dag weg, in voader ei wel 's
gezeid: noe 'k net 'n riesdael-
der over. In dan noe!! Dat kun
je nie vergelieke.
Dit artikeltje werd ons aange
reikt door de heer C. de Groen,
wiens vader vroeger vrachtrij
der was - met paard en wagen
- naar Bergen op Zoom. Daar
uit is later transportbedrijf De
Groen in Poortvliet ontstaan.
Omdat het een verhaal betreft
dat ons zo is aangeleverd, is
het geheel in dialect gesteld.
gaan met onze ruimte, daar
zijn de partijen het wel over
eens. Maar we moeten in Zee
land ook kunnen blijven wer
ken en wonen.
De vele opmerkingen tijdens
het Zeelanddebat over de leef
baarheid op het platteland zijn
goed gehoord door de staten
leden. Meer aandacht voor
openbaar vervoer; het opzet
ten van een proef met een lo
kaal informatieloket; werken
en wonen dicht bij elkaar hou
den en de uitbreiding van dor
pen kregen de volle aandacht.
Bezorgdheid dat de mogelijke
aanwijzing van de provincie
als nationaal landschap gevol
gen kan hebben voor ontwik
kelingen in Zeeland, was aan
leiding te zeggen 'dat Zeeland
niet op slot mag'.
De VVD ziet het Zeelanddebat
als een leerles hoe de Zeeuw
se politiek moet omgaan met
de burger. Groen Links vindt
het Zeelanddebat onderdeel
van 'het nieuwe besturen' en
wil de jeugd nóg meer bij de
politiek betrekken. De SGP
vond echter, dat de betrokken
heid van de burger tegenviel.
En voor de PvdA slaat bij het
gehele proces de balans posi
tief door.
Als lid van de projectcommis
sie strategische visie provincie
Zeeland heb ik het hele proces
intensief meegemaakt. En ik
ben bevestigd in mijn mening
dat er heel veel Zeeuwen zijn
die graag meedenken over de
toekomst van onze mooie pro
vincie.
Mevrouw H.A. Polderman-
Martin, Tholen (VVD).
De hoofdlijnen voor de toe
komst zijn opgeschreven, die
hoofdlijnen geven de richting
aan waaraan nieuwe ontwik
kelingen getoetst zullen wor
den. De bedoeling is nu dat
voor de zomer een tiental door
de projectcommissie geselec
teerde prioriteiten uitgewerkt
wordt.
Voor die uitwerkingen gaven
de meeste politieke partijen al
vast een voorzetje, want daar
liggen hoofdzakelijk de politie
ke verschillen tussen de partij
en. De PvdA wil vrijkomende
landbouwgrond inzetten voor
natuur of landschapsverbete
ring. VVD, SGP, CDA en CU
vinden dat er zeer voorzichtig
omgegaan moet worden met
goede landbouwgrond. De
SGP sprak zelfs over 'strate
gisch materiaal'.
De VVD vindt het voldoende
als nieuwe bedrijven voldoen
aan bestaande wet- en regel
geving. Maar de meeste partij
en vragen extra regels in Zee
land te ontwikkelen, om
alleen 'schone en hoogwaardi
ge bedrijvigheid' vestigings
kansen te geven. Recreatie en
toerisme kunnen zeker nog
aan betekenis winnen (VVD)
en de extra aandacht voor
Zeeland watersportprovincie
deed de CU vragen naar on-
rirzoek van de waterrecreatie
p de Westerschelde. Zuinig
zijn op onze rust en goed om-
Vrij willigersfestival. Scoop en de
Zeeuwse sportraad organiseren za
terdag een vrijwilligersfestival in
De Stenge in Heinkenszand. Van
één tot zes uur 's middags is ieder
een welkom die vrijwilligerswerk
doet. Het programma bestaat uit
(culturele) acts en optredens, een
kinderprogramma en sportieve acti
viteiten. Verder is er een educatief
programma met lezingen, ^work
shops en vraag-maar-raak-loketten.
Ook is er een informatiemarkt.