Overlast horeca Markt Poortvliet is subjectief 'Gemeente werkt aan 100 dingen tegelijk; betere leiding is nodig' Coupure in havendijk Tholen bespreekbaar Grens schrappen buslijnen op Tholen is volgens CDA bereikt Lastige voetangels en klemmen nieuw raadhuis Nuis: 'Daar waar mogelijk moeten we temporiseren Aantal fietsen stalling dan gemeente Voor de laatste keer tegen een 4e wethouder Volgend jaar aanleg fietspad naar Stavenisse 'Verkeersplan is een ramp voor Tholen' Donderdag 1 november 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 't Centrum trekpleister 200 jongeren Klachten van de SGP-fractie over overlast van een hore cabedrijf in Poortvliet noemde burgemeester W. Nuis maandag in de gemeenteraad 'een heel subjectief be grip'. „Er is één etablissement waar nogal wat mensen naar toe gaan, maar dat gebeurt allemaal binnen de slui tingstijd, zo heb ik van de politie vernomen. Maar als dat café uitgaat, is er meer lawaai dan een jaar geleden." Onderzoek naar beste bouwplaats duurt langer „Het onderzoek naar de vestigingsplaats voor het nieuwe gemeentehuis duurt helaas langer dan is gedacht. We zijn nog volop aan de gang, maar er zijn lastige voetangels en klemmen", zei burgemeester Nuis tijdens de begrotingsbe handeling. Hoewel hij zelf overtuigd was van de noodzaak, pleitte J. van den Donker voor 'wapens' om ook de inwo ners ervan te overtuigen dat een nieuw raadhuis op Tholen noodzakelijk is. „We hebben collectief gefaald dat goed duidelijk te maken", zei het D66-raadslid. Volgens M. Dij- ke 'begrijpt een groot deel van de Tholenaren waarom een nieuw gemeentehuis nodig is'. „Maar je blijft altijd men sen houden die tegen zijn", aldus het SGP-raadslid. Personeelszaken was een veel besproken onderwerp bij de begrotingsbehandeling 2002 in de gemeenteraad van Tholen. Dit in combinatie met het lange wachten van in woners en bedrijven op vergunningen/grond e.d. Burge meester W. Nuis wilde de zorgen van de verschillende fracties absoluut niet wegmoffelen. „We moeten voorko men dat er emmers overlopen, maar de medewerkers moeten ook meegroeien met de veranderingen." Volgens drs. A.L. Piet van de ChristenUnie liggen de problemen bij de aansturing. „De leiding moet goed zijn. We werken aan 100 dingen tegelijk. Wanneer er serieel in plaats van parallel wordt gewerkt, geeft dat meer duidelijkheid." Prioriteiten Rust in de tent Weinig hoop Boekje bij VVV Helder uitleggen CDA is faliekant tegen maken opening De dijk langs de haven van Tholen heeft een waterkeren- de functie en moet daarom blijven liggen. Dat zei wet houder K.A. Heijboer maandag tijdens de begrotingsbe handeling. De PvdA stelde voor om te onderzoeken de dijk weg te laten graven om zo het gebied rond de oude haven meer uitstraling te geven. Het openbaar vervoer blijft een zorgenkind voor de gemeente. Het aantal buslijnen loopt terug en de rol van van de gemeente is beperkt. Dat zei wethou der K.A. Heijboer maan dag tijdens de begrotings behandeling. Hij had het over een worsteling. Het CDA vond dat de grens van het schrappen van lij nen is bereikt. D66 heeft weinig hoop op verbete ring. De nieuwe fietsen stallingen blijken te krap bemeten en het college voelt niets voor het steu nen van het buurtbuspro ject in Anna Jacobapolder. De personeelsproblemen werden tijdens de begrotingsbehandeling druk besproken, maar de heren Laban (links) en Van Zijst houden de moed erin op de afdeling gemeentelijke ontwikkeling en bespreken een nieuw plan dat op de tekentafel ligt. De burgemeester vond dat Piet, ko- „Bij een andere aanpak komt er twee mend vanuit een andere organisatie keer zoveel uit als nu. De gemeente (hoofd personeelszaken bij Philips Roosendaal) iets te snel ging. Ook de SGP en VVD uitten echter hun zorgen en pleitten voor een efficien- cy-onderzoek op alle afdelingen, zoals dat eerder bij financiën is ge beurd. „Bij volkshuisvesting, mi lieubeheer en bouwkundige zaken moet een capaciteitsonderzoek ge houden worden. Geen helderheid leidt tot stagnatie", zei P.W.J. Hoek. En mevr. E. Frigge-Hogesteeger had het over mobiliteit en flexibili teit bij de werknemers. Ook de Pv dA zei reden tot zorg te hebben over het ambtenarenapparaat. „Er blijven nu al nota's liggen, maar alle frac ties weten hoe het zit. Willen we het personeel houden, dan moeten we de carrièreplanning bespreken", al dus M.A.J. van der Linde. Het CDA had vorig jaar al de perso nele zorgen aangekaart, maar toen hadden de andere fracties dat afge wezen. „Een gemiste kans", merkte M.A. van Beek op. Volgens Piet is het nog niet te laat. heeft goed en adequaat personeel, maar aan de interne organisatie valt veel te verbeteren. We besteden heel veel tijd aan marginale details. Zo doen we anderhalfjaar over het plan ten van 20 bomen in Sint-Philips- land. (Wethouder Heijboer liet weten dat het waterschap hiermee nu spoe dig begint) Het ruikt naar bureaucra tie. Er worden onvoldoende prioritei ten gesteld", aldus het CU-raadslid. Volgens zijn partijgenoot P. van Bel- zen komt het steeds meer voor dat afgesproken zaken niet tijdig gereed zijn. „Dat komt slordig over. Dat geeft de indruk van: men neemt het niet zo nauw. En dan trekt men de conclusie dat men het zelf ook niet zo nauw hoeft te nemen." De burgemeester stelde dat het col lege een hoog ambitieniveau heeft, maar dat dit niet ten koste gaat van de dagelijkse gang van zaken. Ver schillende fracties beweerden dat Wethouder Heijboer erkende dat het aantal fietsen bij de bushaltes groter is dan eerst werd ingeschat. Daarom zal er uitbreiding komen van de stallingen (zoals hier aan de Bierensstraat in Sint-Annaland). Burgemeester Nuis zei kennis te nemen van verschillende reacties van inwoners. „Het punt of er een nieuw gemeentehuis moet komen, is echter al gepasseerd in deze raad. Alleen de plaats moet nog bepaald worden. De mensen moeten er eens aan denken dat ook een supermarkt en een postkantoor er in 2002 an ders uitzien dan twintig jaar gele den. Het gaat om een geïntegreerd aanbod in het nieuwe gemeente huis. Het traject loopt en de raad weet in welke fase we zitten, ook ten aanzien van het oud archief en de bestemming van historische ge bouwen." Van der Linde wilde daarover ook wel eens iets in het openbaar horen, maar daar ging de burgemeester niet op in. Mevr. Frigge pleitte ervoor om de plaatskeuze goed te communiceren richting burgers en de inwoners ook te betrekken bij het kiezen van een kunstwerk in het nieuwe raadhuis. Van den Donker bleef hameren op het verkopen van de noodzaak van een ander gemeentehuis. „Geef die uitleg een betere vorm, want zonder draagvlak kun je niet verder gaan. Mij lukt het moeilijk om de burgers te overtuigen. De mensen wantrou wen de eenheid in de gemeente raad. Men denkt aan handjeklap, terwijl men er niks van snapt." Van der Linde had andere ervarin gen wanneer je doorpraat met de mensen. „Ik twijfel er niet aan, of de inwoners staan achter de bouw van een nieuw gemeentehuis. Om ze daar dubbeldik over te gaan in formeren, dat werkt averechts. We hebben er immers al een professio neel communicatiebureau voor in de arm genomen." Van den Donker vond dat de PvdA- fractievoorzitter z'jn kop in het zand stak, maar Frigge wees hem erop dat de raadsleden er zelf veel aan kunnen doen. „Omkleed de noodzaak van een nieuw gemeente huis met argumenten!" CDA-raads- lid J.P. Bout was ervan overtuigd dat de raad over dertig jaar gelijk krijgt van de inwoners. Dat vond de burgemeester een wel erg lange tijd. Van den Donker bleef scep tisch. „Ik kom blijkbaar andere mensen tegen dan de andere raads leden. Met een referendum weten we hoe de inwoners van Tholen erover denken." De burgemeester stelde vast dat de D66'er alleen stond. De VVD diende met steun van de SGP, D66 en de ChristenUnie nog een motie in om de burgers te be trekken bij het totstandkomen van een kunstwerk in het nieuwe ge meentehuis. Wethouder Van Kem pen ontraadde dat omdat er een ge meentelijke adviescommissie is voor de kunst. Van der Linde stelde daarop voor om die commissie bur gers te laten betrekken bij de keuze. „Dat is ook de strekking van onze motie", zei Frigge, waarna alle fracties ermee akkoord gingen. die de reiziger beter uitkomen. Het brengt de passagier van deur naar deur. Wel kost deze manier van rei zen meer geld, zo zei hij. E. Frigge-Hogesteeger (VVD) vond dat b. en w. moeten nagaan of er op Tholen ook buurtbussen kun nen gaan rijden met vrijwillige chauffeurs, zoals dat nu gebeurt tussen Anna Jacobapolder en Steenbergen. Zij vroeg om het pro- ject op Sint-Philipsland na een jaar te beoordelen. Maar J.P. Bout van het CDA zei daar niets voor te voelen. „Het openbaar vervoer kalft af. Andere oplossingen zijn lapmiddelen. We hebben respect voor de inzet van vrijwilligers. Dat zijn de hoekste nen, maar we vinden dat je als be stuur van de gemeente op moet ko men voor de belangen van de juist wel. „De trage reacties op brie ven zal wel meer aandacht moeten krijgen", erkende de burgemeester. Volgens hem spreekt er gedreven heid uit de beleidsbrief van b. en w.. „Alles is in een stroomversnelling geraakt. Het hoge tempo van de ver anderingen legt een zware druk op het personeel. Dat is ook een kwes tie van beeldvorming. We moeten duidelijkheid scheppen. Hoe ga je om met pieken? Wat vraagt de bur ger? Welke maatschappelijke priori teiten zijn er? Wat kan een ander be ter? Daar waar mogelijk moeten we kiezen voor temporisering, want we moeten voorkomen dat er een ge weldige druk op mensen ontstaat. De raad stelt de prioriteiten." Nuis vond wel, dat de ambtenaren qua houding en vaardigheden moeten meegroeien met de veranderde om standigheden. Volgens hem is er geen relatie tussen het hoge ziekte verzuim en de werkdruk. Hij pleitte nog voor een goed evenwicht bij de doorstroming van personeel. J. van den Donker zette vraagtekens bij de uitbesteding van werk aan al lerlei adviesbureaus, want de nota's die zij maken, verouderen volgens het D66-raadslid snel. „De raad moet prioriteiten stellen en daarover wil ik voorstellen zien van het colle ge." De door Nuis geprezen be leidsbrief vond Van den Donker een stuk met weinig visie. Ook P.K.M. Stouten pleitte voor meer visie om dat hij de beleidsbrief nu vanuit de verdediging geschreven vond. De burgemeester wilde daaruit wel lessen trekken. Ten aanzien van busreizigers. De grens van het schrappen van buslijnen is bereikt." J. van den Donker (D66) was pes simistisch gestemd na de uitleg van Heijboer. „Er is weinig hoop op verbetering. De woorden van Heij boer spreiden een gevoel van machteloosheid ten toon." het personeel noemde hij goed ge motiveerde medewerkers en een prettig werkklimaat belangrijke voorwaarden. „Maar het personeel moet ook een omslag willen en kunnen maken." Voor de door de SGP en VVD gevraagde brede ef- ficiëncy-onderzoeken voelde hij weinig. „We moeten niet teveel overhoop halen. Er is geen integra le aanpak nodig omdat we verge lijkingen maken met andere ge meenten en trends kunnen ontdekken uit de twee onderzoe ken (financiën is achter de rug, voor de afdeling volkshuisvesting, milieu en bouwkundige zaken moet de opdracht nog verleend worden-red.)" De PvdA-fractie onderstreepte dat. „Efficiëncy-on- derzoeken zijn een prachtige vluchtweg, maar geen middel voor alle kwalen", zei fractieleider Van der Linde. „Er is meer behoefte aan rust in de tent en gewoon wer ken, dan aan meer peperdure on derzoeken." Frigge was het daarmee niet eens. „Op lange termijn kun je de vruch ten plukken van die onderzoeken." Volgens Piet is het geen kwestie van meer zweet op de rug bij de ambtenaren, maar van een betere leiding. „En als het allemaal goed gaat, ligt dat niet aan de leiding, maar aan de medewerkers", schertste de burgemeester. Hij wil de de problemen op de gemeente secretarie echter ook niet van tafel vegen. „Daarom zijn we ook met twee onderzoeken bezig. Bureau cratie vind ik echter een buitenge woon vervelend woord. We streven naar een excellente organisatie", zei Nuis. Maar Heijboer was het daar niet mee eens. „Het college getroost zich wel degelijk inspanningen. We ontlopen onze verantwoordelijk heid niet, maar onze rol is beperkt. We willen afwachten wat het col lectief vervoer gaat doen. Ook het project buurtbus willen we bekij ken, maar we proberen zoveel mo gelijk openbaar vervoer te behou den en zoveel mogelijk binnen de Volgens raadslid M. Dijke is de overlast van het Poortvlietse hore cabedrijf op zaterdagavond steeds groter. „Wat is overlast? Wat is de norm?", zo wierp de burgemeester tegen. „We doen er echter alles aan om overlast binnen de perken te houden." Mevr. Goudzwaard van café 't Centrum aan de Markt in Poort vliet reageert verbaasd op de klachten. „Het is een feit dat we veel meer mensen krijgen dan in het verleden. Voor ons is dat ook een verrassende ontwikkeling. Het is geleidelijk gegaan, al meer dan een jaar geleden is het begonnen. Op zaterdagavond zitten er nu 200 jongeren binnen en 50 staan er bui ten." Ze weet niet waar het aan ligt. „Een biertje kost bij ons een rijksdaalder voor een tapje en 3 gulden voor een flesje. Misschien komt het door onze jongens. De oudste is 20 en verzorgt de disco en de jongste is 17 en doet de gar derobe. En we houden het zelf heel erg strak, zodat het gezellig blijft en de bezoekers zich veilig voelen. We zijn met twee mensen binnen en met twee mensen buiten om te voorkomen dat er flesjes mee naar buiten genomen worden." Feit is dat 't Centrum op zaterdag avond stampvol is. Volgens één van de bezoekers dankzij de populaire muziek: zowel het genre ski-hut als tranche komen royaal aan bod in 't Centrum. Hoewel het voor de omzet uitste kend is, geeft de grote drukte de uitbaters ook zorgen. „Soms is het te druk", zegt mevr. Goudzwaard. „We hebben onze toiletten al aan gepast en er is een airco geïnstal leerd. De bezoekers zijn allemaal mensen van het eiland. Er ontstaat wel eens wat wrijving met alloch tone jongeren, maar dat houden we scherp in de gaten. Om het geluid te dempen, hebben we schotten voor de ramen gezet. Maar als het zo druk is, dan heb je natuurlijk op straat ook meer mensen. Maar voor twaalf uur 's nachts is meer dan de helft van de jongeren vertrokken. Daarna wordt het een stuk rusti- De begroting 2002 is door de ge meenteraad van Tholen met alge mene stemmen aangenomen, in clusief alle verhogingen van leges, heffingen en belastingen. J. van den Donker van D66 had bijna te gen willen stemmen gezien de on duidelijke toelichting van wethou der Ravensteijn bij het financieel beleid en dan met name de gaten in de posten voor onderhoud van gemeentelijke gebouwen. „Dat zou wel een hele drastische stap zijn geweest. Dan stelt u zich hele maal buitenspel", zei burgemees- financiële kaders die daarvoor staan." P. van Belzen (CU) begreep niet waarom het college het buurtbus project niet wil ondersteunen. De BBA heeft de gemeente om een paar duizend gulden gevraagd in de bestrijding van de kosten van de vrijwilligers. Volgens Heijboer is het project een incidentele zaak en wil het college alleen maar over 'de grote lijnen' praten. Waarop Frigge vroeg waar het col lege zich dan het eerst op richt. De wethouder legde nogmaals uit dat het college eerst wil afwachten hoe het buurtbusproject loopt en hoe het collectief vervoer uitpakt. „En als er opnieuw gelden moeten wor den verdeeld, dan moeten we op de buslijnen letten." Hij wees erop dat het niet allemaal kommer en kwel is, want er rijdt weer een bus van Tholen naar Goes. Weliswaar afgestemd op de schooltijden van de leerlingen, maar ook te gebruiken door reizi gers die aan dagje naar Goes wil len. 's Morgens gaan er twee bus sen, 's middags vier. Het rijk wil een nieuwe verdeel sleutel voor het openbaar vervoer. Die moet gebaseerd zijn op het aantal inwoners en de bevolkings dichtheid en niet langer op het aan tal verkochte strippenkaarten. Dat kan voor Zeeland meer geld ople veren, zo verwacht de provincie. Dit jaar was er 28 miljoen gulden beschikbaar voor Zeeland. De nieuwe busboekjes van de streekdiensten Tholen en die van Brabant-West zijn sinds kort ook verkrijgbaar op het VVV-kantoor in Sint-Maartensdijk. De BBA heeft daartoe besloten na klachten van reizigers die voor de boekjes naar het VVV-kantoor in Bergen op Zoom moesten of naar de kaart- verkooppunten in Breda. De boek jes zijn ook per telefoon, fax of e- mail te bestellen. De handige lijnfolders van de buslijnen in Bra bant-West en Tholen worden niet meer uitgegeven. Treinmodellenbeurs. Op 10 no vember wordt er in De Distel aan de Kade 46 te Roosendaal een ruil beurs van treinmodellen gehouden. Ook andere benodigdheden voor deze hobby zijn te koop. De beurs duurt van tien uur tot half vier. ger", aldus mevr. Goudzwaard, die zelf altijd buiten staat om toezicht te houden. De burgemeester vertelde de ge meenteraad dat b. en w. op 5 no vember samen met de ambtelijke top een bijeenkomst beleggen over de handhaving van regels. „Er kan nog veel verbeteren, ook in de aan pak van horeca-overlast. Er komen zeker voorstellen wanneer de hand having van de sluitingstijden en de geluidsoverlast een probleem is. Horeca-ondernemers dienen daar waar nodig een portier in dienst te nemen. Ook daarover komen voor stellen naar de gemeenteraad. We moeten afgewogen keuzes maken, goed onderbouwd en die ook hel der uitleggen." M.A.J. van der Linde zei een groot voorstander van overleg te zijn. „Overleg zoals in Sint-Annaland en Tholen is gebeurd, werkt veel beter dan de confrontatie met bon nen en de knuppel. Maar als bur gers klachten hebben, moeten ze die wel kwijt kunnen. In Moerdijk is er een soort ambassadeur en dat werkt goed", zei het PvdA-raads- lid. Ook de VVD stond daar positief te genover. De burgemeester vertelde, dat een aantal horeca-ondernemers op het gemeentehuis is geweest voor over leg over het aanstellen van portiers. „Horeca Nederland en de politie staan er ook achter." M.J. Klippel pleitte voor een ge- bruiksverordening op korte termijn om de veiligheid van gebouwen te waarborgen. „In hoeverre worden de regels van de brandweer nu na geleefd en zijn daar ook sancties voor?" Volgens de burgemeester wordt er hard gewerkt aan gebruiksvergun ningen, waarbij hij een voorbeeld functie zag voor de dorpshuizen. In Meulvliet had hij zaterdagavond zelf geconstateerd dat er al voor zieningen getroffen waren om de veiligheid te bevorderen. ter Nuis. Zover kwam het ook niet na de aanvullende informatie van de wethouder van financiën, dat er in december meer gegevens ko men. M. Dijke overhandigde de lijst van de SGP-fractie met princi piële bezwaren tegen een groot aantal posten. Hij maakte ook een voorbehoud bij de bibliotheeksub sidie om zijn handen vrij te hou den. De ChristenUnie verklaarde zich tegen alle uitgaven die ver band houden met zondagsport en kinderopvang voorzover dat niet om medisch-sociale redenen ge beurt, dus om financieel-economi- sche redenen. „En hopelijk voor de laatste keer zijn we ook tegen de kosten van de vierde wethou- derspost", zei P. van Belzen met een voorschot op de verkiezingen in maart a.s., waarbij hij hoopt, dat het oude niveau van drie wethou ders weer wordt bereikt. De burge meester wees hem erop, dat het geen vier volledige banen zijn, maar 3,4 arbeidsplaatsen. De VVD ging met wat mitsen en maren bij de meerjarenraming ak koord met de begroting en de Pv dA maakte een voorbehoud bij de meerjarenramingen 2003 tot en met 2005. Het CDA keurde zonder meer alles goed van de gemeente begroting 2002. Het fietspad tussen Stavenisse en Sint-Maartensdijk kan mogelijk volgend jaar worden aangelegd. Dat zei wethouder K.A. Heijboer maan dag tijdens de begrotingsbehande ling. Volgens de wethouder vordert de aankoop van gronden gestaag. En liggen de rapporten van de te verwerven percelen ter beoordeling bij het taxatiebureau. „De provincie zou het vreemd vin den als ze niet in 2002 zou kunnen starten. We vinden het een hele be langrijke verbinding voor de fiet sers." De SGP toonde zich bij mon de van J.C. Koopman verheugd met deze mededeling. De ChristenUnie bepleit voor de fietsende jeugd zogenaamde veilige honks. Dat zijn huizen van particu lieren langs fietsroutes naar school. De bewoners zetten zich vrijwillig in om gestrande fietsers op te van gen. Het initiatief wordt al toege past in de gemeente Haldenberg, onder meer bij Zevenbergen. Ie mand met een lekke band, of een fietser die gevallen is en even naar huis wil bellen of onderweg naar de wc moet, kan daar aankloppen. De huizen zijn voor de fietsers te her kennen aan een speciaal bordje aan de gevel. De CU diende een motie in waarin het college wordt gevraagd de mo gelijkheden te onderzoeken van het installeren van dergelijke honks. Volgens wethouder Heijboer had de CU verzuimd aan te geven hoe deze voorzieningen bekostigd moeten worden. Hij ontraadde de motie. Van Belzen legde uit dat er geen ge meentegeld mee gemoeid is en het op vrijwillige basis gebeurt. De mo tie kreeg steun van PvdA, VVD en D66, maar dat was te weinig. Voor het CDA en het college is dat zoeken. echter onbespreekbaar. Een coupure in de dijk achten b. en w. wel te overwegen, maar dan zal er volgens de wethouder gestoeid moeten wor den met de vloedbalken. Heijboer had na laten gaan wat de functie van de dijk is. Volgens het waterschap Zeeuwse Eilanden is het nog steeds een 'waterkerende dijk'. Een cou pure maken (in dit geval de oude herstellen) is volgens Heijboer voor het waterschap ongewenst maar niet onbespreekbaar. M.A.J. van der Linde (PvdA) putte uit die laatste opmerking enige hoop. „Als de coupure bespreek baar is, dan is dat van groot belang voor Tholen." Maar volgens M.A. van Beek (CDA) is de dijk dan wel niet direct bestemd voor het keren van buiten water, maar dient de dijk te blijven liggen en op de gewenste hoogte te worden gehouden. „Er kan geen sprake van zijn om de dijk op een of andere manier te verzwakken." Van Beek somde een reeks van wetten op waaronder de dijk valt, maar kon daarmee P. van Belzen (CU) en J. van den Donker (D66) niet hele maal overtuigen. Voor de CU staat veiligheid op nummer een, maar mag het college gerust bekijken of er 'deuren' in ge maakt kunnen worden, zei Van Bel zen. Volgens Van den Donker kan een afsluitbare opening in de dijk de ha ven een beter aanzicht geven. Hij vroeg deze mogelijkheid te onder- Het invoeren van het verkeerscircula tieplan is een ramp voor Tholen. Dat stelde J.P. Bout (CDA) maandag on omwonden bij de begrotingsbehande ling. Hij wil het plan bespreken in de commissie gemeentelijke ontwikke ling omdat er veel klachten van de in woners zijn. Volgens wethouder K.A. Heijboer is het echter een kwestie van gewenning en is het niet de bedoeling om het centrum voor automobilisten onbe reikbaar te maken. Maar wel autoluw. „Het college merkt dat de acceptatie door de bevolking vrij moeizaam ver loopt. Ik hoop dat de gewenning bij draagt aan de acceptatie." Ook de CU wees op de overlast die is opgetreden bij het nemen van ver keersmaatregelen. „U vraagt coulan ce van de burgers, maar dat is wel veel gevraagd als er ook nog eens vijf straten tegelijkertijd worden openge broken. Als u het plan invoert, leg dan de rest stil", zei P. van Belzen. Volgens J. van den Donker (D66) is het verkeerscirculatieplan een van de dingen 'waar je nooit aan kan wen nen'. „Het plan geeft geen logische doorstroming van het verkeer. Kijk waar bijstelling nodig is. Het is nu al leen op ontmoediging gericht." Heijboer ging hier niet op in, maar zei dat het plan besproken zal worden als het helemaal is uitgevoerd. Heijboer schaarde zich achter Van Beek, maar zei ook dat de coupure bespreekbaar is met het waterschap. P.K.M. Stouten (VVD) wees erop dat de haven van Stavenisse open kon blijven dankzij een keersluis. Een beweegbare deur in de coupure zou volgens hem voor Tholen de oplossing kunnen zijn. Heijboer stond niet te trappelen: „Met een coupure in de dijk zal er met vloedbalken gestoeid moeten worden." Voor Van Beek is ook een coupure met vloedplanken (zoals in de Klaas van Steelandpolder) 'abso luut niet bespreekbaar'. Het openbaar vervoer op Tholen baart de raad zorgen. Ook het col lege worstelt met de problemen van het openbaar vervoer. Er ver dwijnen voor de BBA slecht ge bruikte lijnen en de reizigers moe ten naar de randen van de dorpen om op te kunnen stappen. „Het vervult iedereen met zorg", zei Heijboer wijzend op de alge mene beschouwingen van de Thoolse raadsfracties. „Maar we houden de ontwikkelingen goed in de gaten. Niet de gemeente is de beslissende factor, maar de ver voersmaatschappij. Bovendien ver deelt de provincie het geld van het rijk. We zouden wel meer willen, maar dat kan niet." Hij deelde mee dat er mogelijk nog geld bij de provincie is te vinden voor het vergroten van de fietsen stallingen. „De meeste stallingen staan er keurig en netjes bij, maar het aanbod van fietsen is groter dan we hadden verwacht. Doordat de bushaltes naar de randen van de dorpen zijn verplaatst, zijn reizi gers vaker de fiets gaan gebrui ken." Volgens de wethouder wordt het vervoer voor ouderen vanaf vol gend jaar beter wanneer het zoge heten vraag afhankelijke vervoer wordt ingesteld, gekoppeld aan de wet voorzieningen gehandicapten. Dit collectieve vervoer kan volgens Heijboer gaan rijden op tijdstippen

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 11