Overlast horeca Markt
Poortvliet is subjectief
'Gemeente werkt aan 100 dingen
tegelijk; betere leiding is nodig'
Coupure in havendijk
Tholen bespreekbaar
Grens schrappen buslijnen op
Tholen is volgens CDA bereikt
Lastige voetangels en
klemmen nieuw raadhuis
Nuis: 'Daar waar mogelijk moeten we temporiseren
Aantal fietsen
stalling
dan gemeente
Voor de laatste
keer tegen een
4e wethouder
Volgend jaar
aanleg fietspad
naar Stavenisse
'Verkeersplan
is een ramp
voor Tholen'
Donderdag 1 november 2001
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
't Centrum trekpleister 200 jongeren
Klachten van de SGP-fractie over overlast van een hore
cabedrijf in Poortvliet noemde burgemeester W. Nuis
maandag in de gemeenteraad 'een heel subjectief be
grip'. „Er is één etablissement waar nogal wat mensen
naar toe gaan, maar dat gebeurt allemaal binnen de slui
tingstijd, zo heb ik van de politie vernomen. Maar als dat
café uitgaat, is er meer lawaai dan een jaar geleden."
Onderzoek naar beste bouwplaats duurt langer
„Het onderzoek naar de vestigingsplaats voor het nieuwe
gemeentehuis duurt helaas langer dan is gedacht. We zijn
nog volop aan de gang, maar er zijn lastige voetangels en
klemmen", zei burgemeester Nuis tijdens de begrotingsbe
handeling. Hoewel hij zelf overtuigd was van de noodzaak,
pleitte J. van den Donker voor 'wapens' om ook de inwo
ners ervan te overtuigen dat een nieuw raadhuis op Tholen
noodzakelijk is. „We hebben collectief gefaald dat goed
duidelijk te maken", zei het D66-raadslid. Volgens M. Dij-
ke 'begrijpt een groot deel van de Tholenaren waarom een
nieuw gemeentehuis nodig is'. „Maar je blijft altijd men
sen houden die tegen zijn", aldus het SGP-raadslid.
Personeelszaken was een veel besproken onderwerp bij
de begrotingsbehandeling 2002 in de gemeenteraad van
Tholen. Dit in combinatie met het lange wachten van in
woners en bedrijven op vergunningen/grond e.d. Burge
meester W. Nuis wilde de zorgen van de verschillende
fracties absoluut niet wegmoffelen. „We moeten voorko
men dat er emmers overlopen, maar de medewerkers
moeten ook meegroeien met de veranderingen." Volgens
drs. A.L. Piet van de ChristenUnie liggen de problemen
bij de aansturing. „De leiding moet goed zijn. We werken
aan 100 dingen tegelijk. Wanneer er serieel in plaats van
parallel wordt gewerkt, geeft dat meer duidelijkheid."
Prioriteiten
Rust in de tent
Weinig hoop
Boekje bij VVV
Helder uitleggen
CDA is faliekant tegen maken opening
De dijk langs de haven van Tholen heeft een waterkeren-
de functie en moet daarom blijven liggen. Dat zei wet
houder K.A. Heijboer maandag tijdens de begrotingsbe
handeling. De PvdA stelde voor om te onderzoeken de
dijk weg te laten graven om zo het gebied rond de oude
haven meer uitstraling te geven.
Het openbaar vervoer
blijft een zorgenkind voor
de gemeente. Het aantal
buslijnen loopt terug en de
rol van van de gemeente is
beperkt. Dat zei wethou
der K.A. Heijboer maan
dag tijdens de begrotings
behandeling. Hij had het
over een worsteling. Het
CDA vond dat de grens
van het schrappen van lij
nen is bereikt. D66 heeft
weinig hoop op verbete
ring. De nieuwe fietsen
stallingen blijken te krap
bemeten en het college
voelt niets voor het steu
nen van het buurtbuspro
ject in Anna Jacobapolder.
De personeelsproblemen werden tijdens de begrotingsbehandeling druk besproken, maar de heren Laban (links) en Van Zijst houden de
moed erin op de afdeling gemeentelijke ontwikkeling en bespreken een nieuw plan dat op de tekentafel ligt.
De burgemeester vond dat Piet, ko- „Bij een andere aanpak komt er twee
mend vanuit een andere organisatie keer zoveel uit als nu. De gemeente
(hoofd personeelszaken bij Philips
Roosendaal) iets te snel ging. Ook
de SGP en VVD uitten echter hun
zorgen en pleitten voor een efficien-
cy-onderzoek op alle afdelingen,
zoals dat eerder bij financiën is ge
beurd. „Bij volkshuisvesting, mi
lieubeheer en bouwkundige zaken
moet een capaciteitsonderzoek ge
houden worden. Geen helderheid
leidt tot stagnatie", zei P.W.J. Hoek.
En mevr. E. Frigge-Hogesteeger
had het over mobiliteit en flexibili
teit bij de werknemers. Ook de Pv
dA zei reden tot zorg te hebben over
het ambtenarenapparaat. „Er blijven
nu al nota's liggen, maar alle frac
ties weten hoe het zit. Willen we het
personeel houden, dan moeten we
de carrièreplanning bespreken", al
dus M.A.J. van der Linde.
Het CDA had vorig jaar al de perso
nele zorgen aangekaart, maar toen
hadden de andere fracties dat afge
wezen. „Een gemiste kans", merkte
M.A. van Beek op.
Volgens Piet is het nog niet te laat.
heeft goed en adequaat personeel,
maar aan de interne organisatie valt
veel te verbeteren. We besteden heel
veel tijd aan marginale details. Zo
doen we anderhalfjaar over het plan
ten van 20 bomen in Sint-Philips-
land. (Wethouder Heijboer liet weten
dat het waterschap hiermee nu spoe
dig begint) Het ruikt naar bureaucra
tie. Er worden onvoldoende prioritei
ten gesteld", aldus het CU-raadslid.
Volgens zijn partijgenoot P. van Bel-
zen komt het steeds meer voor dat
afgesproken zaken niet tijdig gereed
zijn. „Dat komt slordig over. Dat
geeft de indruk van: men neemt het
niet zo nauw. En dan trekt men de
conclusie dat men het zelf ook niet
zo nauw hoeft te nemen."
De burgemeester stelde dat het col
lege een hoog ambitieniveau heeft,
maar dat dit niet ten koste gaat van
de dagelijkse gang van zaken. Ver
schillende fracties beweerden dat
Wethouder Heijboer erkende dat het aantal fietsen bij de bushaltes groter is dan eerst werd ingeschat. Daarom zal er uitbreiding komen van
de stallingen (zoals hier aan de Bierensstraat in Sint-Annaland).
Burgemeester Nuis zei kennis te
nemen van verschillende reacties
van inwoners. „Het punt of er een
nieuw gemeentehuis moet komen,
is echter al gepasseerd in deze raad.
Alleen de plaats moet nog bepaald
worden. De mensen moeten er eens
aan denken dat ook een supermarkt
en een postkantoor er in 2002 an
ders uitzien dan twintig jaar gele
den. Het gaat om een geïntegreerd
aanbod in het nieuwe gemeente
huis. Het traject loopt en de raad
weet in welke fase we zitten, ook
ten aanzien van het oud archief en
de bestemming van historische ge
bouwen." Van der Linde wilde
daarover ook wel eens iets in het
openbaar horen, maar daar ging de
burgemeester niet op in.
Mevr. Frigge pleitte ervoor om de
plaatskeuze goed te communiceren
richting burgers en de inwoners ook
te betrekken bij het kiezen van een
kunstwerk in het nieuwe raadhuis.
Van den Donker bleef hameren op
het verkopen van de noodzaak van
een ander gemeentehuis. „Geef die
uitleg een betere vorm, want zonder
draagvlak kun je niet verder gaan.
Mij lukt het moeilijk om de burgers
te overtuigen. De mensen wantrou
wen de eenheid in de gemeente
raad. Men denkt aan handjeklap,
terwijl men er niks van snapt."
Van der Linde had andere ervarin
gen wanneer je doorpraat met de
mensen. „Ik twijfel er niet aan, of
de inwoners staan achter de bouw
van een nieuw gemeentehuis. Om
ze daar dubbeldik over te gaan in
formeren, dat werkt averechts. We
hebben er immers al een professio
neel communicatiebureau voor in
de arm genomen."
Van den Donker vond dat de PvdA-
fractievoorzitter z'jn kop in het
zand stak, maar Frigge wees hem
erop dat de raadsleden er zelf veel
aan kunnen doen. „Omkleed de
noodzaak van een nieuw gemeente
huis met argumenten!" CDA-raads-
lid J.P. Bout was ervan overtuigd
dat de raad over dertig jaar gelijk
krijgt van de inwoners. Dat vond de
burgemeester een wel erg lange
tijd. Van den Donker bleef scep
tisch. „Ik kom blijkbaar andere
mensen tegen dan de andere raads
leden. Met een referendum weten
we hoe de inwoners van Tholen
erover denken."
De burgemeester stelde vast dat de
D66'er alleen stond.
De VVD diende met steun van de
SGP, D66 en de ChristenUnie nog
een motie in om de burgers te be
trekken bij het totstandkomen van
een kunstwerk in het nieuwe ge
meentehuis. Wethouder Van Kem
pen ontraadde dat omdat er een ge
meentelijke adviescommissie is
voor de kunst. Van der Linde stelde
daarop voor om die commissie bur
gers te laten betrekken bij de keuze.
„Dat is ook de strekking van onze
motie", zei Frigge, waarna alle
fracties ermee akkoord gingen.
die de reiziger beter uitkomen. Het
brengt de passagier van deur naar
deur. Wel kost deze manier van rei
zen meer geld, zo zei hij.
E. Frigge-Hogesteeger (VVD)
vond dat b. en w. moeten nagaan of
er op Tholen ook buurtbussen kun
nen gaan rijden met vrijwillige
chauffeurs, zoals dat nu gebeurt
tussen Anna Jacobapolder en
Steenbergen. Zij vroeg om het pro-
ject op Sint-Philipsland na een jaar
te beoordelen.
Maar J.P. Bout van het CDA zei
daar niets voor te voelen. „Het
openbaar vervoer kalft af. Andere
oplossingen zijn lapmiddelen. We
hebben respect voor de inzet van
vrijwilligers. Dat zijn de hoekste
nen, maar we vinden dat je als be
stuur van de gemeente op moet ko
men voor de belangen van de
juist wel. „De trage reacties op brie
ven zal wel meer aandacht moeten
krijgen", erkende de burgemeester.
Volgens hem spreekt er gedreven
heid uit de beleidsbrief van b. en w..
„Alles is in een stroomversnelling
geraakt. Het hoge tempo van de ver
anderingen legt een zware druk op
het personeel. Dat is ook een kwes
tie van beeldvorming. We moeten
duidelijkheid scheppen. Hoe ga je
om met pieken? Wat vraagt de bur
ger? Welke maatschappelijke priori
teiten zijn er? Wat kan een ander be
ter? Daar waar mogelijk moeten we
kiezen voor temporisering, want we
moeten voorkomen dat er een ge
weldige druk op mensen ontstaat.
De raad stelt de prioriteiten." Nuis
vond wel, dat de ambtenaren qua
houding en vaardigheden moeten
meegroeien met de veranderde om
standigheden. Volgens hem is er
geen relatie tussen het hoge ziekte
verzuim en de werkdruk. Hij pleitte
nog voor een goed evenwicht bij de
doorstroming van personeel.
J. van den Donker zette vraagtekens
bij de uitbesteding van werk aan al
lerlei adviesbureaus, want de nota's
die zij maken, verouderen volgens
het D66-raadslid snel. „De raad
moet prioriteiten stellen en daarover
wil ik voorstellen zien van het colle
ge." De door Nuis geprezen be
leidsbrief vond Van den Donker een
stuk met weinig visie. Ook P.K.M.
Stouten pleitte voor meer visie om
dat hij de beleidsbrief nu vanuit de
verdediging geschreven vond.
De burgemeester wilde daaruit wel
lessen trekken. Ten aanzien van
busreizigers. De grens van het
schrappen van buslijnen is bereikt."
J. van den Donker (D66) was pes
simistisch gestemd na de uitleg van
Heijboer. „Er is weinig hoop op
verbetering. De woorden van Heij
boer spreiden een gevoel van
machteloosheid ten toon."
het personeel noemde hij goed ge
motiveerde medewerkers en een
prettig werkklimaat belangrijke
voorwaarden. „Maar het personeel
moet ook een omslag willen en
kunnen maken." Voor de door de
SGP en VVD gevraagde brede ef-
ficiëncy-onderzoeken voelde hij
weinig. „We moeten niet teveel
overhoop halen. Er is geen integra
le aanpak nodig omdat we verge
lijkingen maken met andere ge
meenten en trends kunnen
ontdekken uit de twee onderzoe
ken (financiën is achter de rug,
voor de afdeling volkshuisvesting,
milieu en bouwkundige zaken
moet de opdracht nog verleend
worden-red.)" De PvdA-fractie
onderstreepte dat. „Efficiëncy-on-
derzoeken zijn een prachtige
vluchtweg, maar geen middel voor
alle kwalen", zei fractieleider Van
der Linde. „Er is meer behoefte
aan rust in de tent en gewoon wer
ken, dan aan meer peperdure on
derzoeken."
Frigge was het daarmee niet eens.
„Op lange termijn kun je de vruch
ten plukken van die onderzoeken."
Volgens Piet is het geen kwestie
van meer zweet op de rug bij de
ambtenaren, maar van een betere
leiding. „En als het allemaal goed
gaat, ligt dat niet aan de leiding,
maar aan de medewerkers",
schertste de burgemeester. Hij wil
de de problemen op de gemeente
secretarie echter ook niet van tafel
vegen. „Daarom zijn we ook met
twee onderzoeken bezig. Bureau
cratie vind ik echter een buitenge
woon vervelend woord. We streven
naar een excellente organisatie",
zei Nuis.
Maar Heijboer was het daar niet
mee eens. „Het college getroost
zich wel degelijk inspanningen. We
ontlopen onze verantwoordelijk
heid niet, maar onze rol is beperkt.
We willen afwachten wat het col
lectief vervoer gaat doen. Ook het
project buurtbus willen we bekij
ken, maar we proberen zoveel mo
gelijk openbaar vervoer te behou
den en zoveel mogelijk binnen de
Volgens raadslid M. Dijke is de
overlast van het Poortvlietse hore
cabedrijf op zaterdagavond steeds
groter. „Wat is overlast? Wat is de
norm?", zo wierp de burgemeester
tegen. „We doen er echter alles aan
om overlast binnen de perken te
houden."
Mevr. Goudzwaard van café 't
Centrum aan de Markt in Poort
vliet reageert verbaasd op de
klachten. „Het is een feit dat we
veel meer mensen krijgen dan in
het verleden. Voor ons is dat ook
een verrassende ontwikkeling. Het
is geleidelijk gegaan, al meer dan
een jaar geleden is het begonnen.
Op zaterdagavond zitten er nu 200
jongeren binnen en 50 staan er bui
ten." Ze weet niet waar het aan
ligt. „Een biertje kost bij ons een
rijksdaalder voor een tapje en 3
gulden voor een flesje. Misschien
komt het door onze jongens. De
oudste is 20 en verzorgt de disco
en de jongste is 17 en doet de gar
derobe. En we houden het zelf heel
erg strak, zodat het gezellig blijft
en de bezoekers zich veilig voelen.
We zijn met twee mensen binnen
en met twee mensen buiten om te
voorkomen dat er flesjes mee naar
buiten genomen worden."
Feit is dat 't Centrum op zaterdag
avond stampvol is. Volgens één van
de bezoekers dankzij de populaire
muziek: zowel het genre ski-hut als
tranche komen royaal aan bod in 't
Centrum.
Hoewel het voor de omzet uitste
kend is, geeft de grote drukte de
uitbaters ook zorgen. „Soms is het
te druk", zegt mevr. Goudzwaard.
„We hebben onze toiletten al aan
gepast en er is een airco geïnstal
leerd. De bezoekers zijn allemaal
mensen van het eiland. Er ontstaat
wel eens wat wrijving met alloch
tone jongeren, maar dat houden we
scherp in de gaten. Om het geluid
te dempen, hebben we schotten
voor de ramen gezet. Maar als het
zo druk is, dan heb je natuurlijk op
straat ook meer mensen. Maar voor
twaalf uur 's nachts is meer dan de
helft van de jongeren vertrokken.
Daarna wordt het een stuk rusti-
De begroting 2002 is door de ge
meenteraad van Tholen met alge
mene stemmen aangenomen, in
clusief alle verhogingen van leges,
heffingen en belastingen. J. van
den Donker van D66 had bijna te
gen willen stemmen gezien de on
duidelijke toelichting van wethou
der Ravensteijn bij het financieel
beleid en dan met name de gaten
in de posten voor onderhoud van
gemeentelijke gebouwen. „Dat
zou wel een hele drastische stap
zijn geweest. Dan stelt u zich hele
maal buitenspel", zei burgemees-
financiële kaders die daarvoor
staan."
P. van Belzen (CU) begreep niet
waarom het college het buurtbus
project niet wil ondersteunen. De
BBA heeft de gemeente om een
paar duizend gulden gevraagd in
de bestrijding van de kosten van de
vrijwilligers. Volgens Heijboer is
het project een incidentele zaak en
wil het college alleen maar over
'de grote lijnen' praten.
Waarop Frigge vroeg waar het col
lege zich dan het eerst op richt. De
wethouder legde nogmaals uit dat
het college eerst wil afwachten hoe
het buurtbusproject loopt en hoe
het collectief vervoer uitpakt. „En
als er opnieuw gelden moeten wor
den verdeeld, dan moeten we op de
buslijnen letten."
Hij wees erop dat het niet allemaal
kommer en kwel is, want er rijdt
weer een bus van Tholen naar
Goes. Weliswaar afgestemd op de
schooltijden van de leerlingen,
maar ook te gebruiken door reizi
gers die aan dagje naar Goes wil
len. 's Morgens gaan er twee bus
sen, 's middags vier.
Het rijk wil een nieuwe verdeel
sleutel voor het openbaar vervoer.
Die moet gebaseerd zijn op het
aantal inwoners en de bevolkings
dichtheid en niet langer op het aan
tal verkochte strippenkaarten. Dat
kan voor Zeeland meer geld ople
veren, zo verwacht de provincie.
Dit jaar was er 28 miljoen gulden
beschikbaar voor Zeeland.
De nieuwe busboekjes van de
streekdiensten Tholen en die van
Brabant-West zijn sinds kort ook
verkrijgbaar op het VVV-kantoor
in Sint-Maartensdijk. De BBA
heeft daartoe besloten na klachten
van reizigers die voor de boekjes
naar het VVV-kantoor in Bergen
op Zoom moesten of naar de kaart-
verkooppunten in Breda. De boek
jes zijn ook per telefoon, fax of e-
mail te bestellen. De handige
lijnfolders van de buslijnen in Bra
bant-West en Tholen worden niet
meer uitgegeven.
Treinmodellenbeurs. Op 10 no
vember wordt er in De Distel aan de
Kade 46 te Roosendaal een ruil
beurs van treinmodellen gehouden.
Ook andere benodigdheden voor
deze hobby zijn te koop. De beurs
duurt van tien uur tot half vier.
ger", aldus mevr. Goudzwaard, die
zelf altijd buiten staat om toezicht
te houden.
De burgemeester vertelde de ge
meenteraad dat b. en w. op 5 no
vember samen met de ambtelijke
top een bijeenkomst beleggen over
de handhaving van regels. „Er kan
nog veel verbeteren, ook in de aan
pak van horeca-overlast. Er komen
zeker voorstellen wanneer de hand
having van de sluitingstijden en de
geluidsoverlast een probleem is.
Horeca-ondernemers dienen daar
waar nodig een portier in dienst te
nemen. Ook daarover komen voor
stellen naar de gemeenteraad. We
moeten afgewogen keuzes maken,
goed onderbouwd en die ook hel
der uitleggen."
M.A.J. van der Linde zei een groot
voorstander van overleg te zijn.
„Overleg zoals in Sint-Annaland
en Tholen is gebeurd, werkt veel
beter dan de confrontatie met bon
nen en de knuppel. Maar als bur
gers klachten hebben, moeten ze
die wel kwijt kunnen. In Moerdijk
is er een soort ambassadeur en dat
werkt goed", zei het PvdA-raads-
lid.
Ook de VVD stond daar positief te
genover.
De burgemeester vertelde, dat een
aantal horeca-ondernemers op het
gemeentehuis is geweest voor over
leg over het aanstellen van portiers.
„Horeca Nederland en de politie
staan er ook achter."
M.J. Klippel pleitte voor een ge-
bruiksverordening op korte termijn
om de veiligheid van gebouwen te
waarborgen. „In hoeverre worden
de regels van de brandweer nu na
geleefd en zijn daar ook sancties
voor?"
Volgens de burgemeester wordt er
hard gewerkt aan gebruiksvergun
ningen, waarbij hij een voorbeeld
functie zag voor de dorpshuizen. In
Meulvliet had hij zaterdagavond
zelf geconstateerd dat er al voor
zieningen getroffen waren om de
veiligheid te bevorderen.
ter Nuis. Zover kwam het ook niet
na de aanvullende informatie van
de wethouder van financiën, dat er
in december meer gegevens ko
men. M. Dijke overhandigde de
lijst van de SGP-fractie met princi
piële bezwaren tegen een groot
aantal posten. Hij maakte ook een
voorbehoud bij de bibliotheeksub
sidie om zijn handen vrij te hou
den. De ChristenUnie verklaarde
zich tegen alle uitgaven die ver
band houden met zondagsport en
kinderopvang voorzover dat niet
om medisch-sociale redenen ge
beurt, dus om financieel-economi-
sche redenen. „En hopelijk voor
de laatste keer zijn we ook tegen
de kosten van de vierde wethou-
derspost", zei P. van Belzen met
een voorschot op de verkiezingen
in maart a.s., waarbij hij hoopt, dat
het oude niveau van drie wethou
ders weer wordt bereikt. De burge
meester wees hem erop, dat het
geen vier volledige banen zijn,
maar 3,4 arbeidsplaatsen.
De VVD ging met wat mitsen en
maren bij de meerjarenraming ak
koord met de begroting en de Pv
dA maakte een voorbehoud bij de
meerjarenramingen 2003 tot en
met 2005. Het CDA keurde zonder
meer alles goed van de gemeente
begroting 2002.
Het fietspad tussen Stavenisse en
Sint-Maartensdijk kan mogelijk
volgend jaar worden aangelegd. Dat
zei wethouder K.A. Heijboer maan
dag tijdens de begrotingsbehande
ling. Volgens de wethouder vordert
de aankoop van gronden gestaag.
En liggen de rapporten van de te
verwerven percelen ter beoordeling
bij het taxatiebureau.
„De provincie zou het vreemd vin
den als ze niet in 2002 zou kunnen
starten. We vinden het een hele be
langrijke verbinding voor de fiet
sers." De SGP toonde zich bij mon
de van J.C. Koopman verheugd met
deze mededeling.
De ChristenUnie bepleit voor de
fietsende jeugd zogenaamde veilige
honks. Dat zijn huizen van particu
lieren langs fietsroutes naar school.
De bewoners zetten zich vrijwillig
in om gestrande fietsers op te van
gen. Het initiatief wordt al toege
past in de gemeente Haldenberg,
onder meer bij Zevenbergen. Ie
mand met een lekke band, of een
fietser die gevallen is en even naar
huis wil bellen of onderweg naar de
wc moet, kan daar aankloppen. De
huizen zijn voor de fietsers te her
kennen aan een speciaal bordje aan
de gevel.
De CU diende een motie in waarin
het college wordt gevraagd de mo
gelijkheden te onderzoeken van het
installeren van dergelijke honks.
Volgens wethouder Heijboer had de
CU verzuimd aan te geven hoe deze
voorzieningen bekostigd moeten
worden. Hij ontraadde de motie.
Van Belzen legde uit dat er geen ge
meentegeld mee gemoeid is en het
op vrijwillige basis gebeurt. De mo
tie kreeg steun van PvdA, VVD en
D66, maar dat was te weinig.
Voor het CDA en het college is dat zoeken.
echter onbespreekbaar. Een coupure
in de dijk achten b. en w. wel te
overwegen, maar dan zal er volgens
de wethouder gestoeid moeten wor
den met de vloedbalken. Heijboer
had na laten gaan wat de functie van
de dijk is. Volgens het waterschap
Zeeuwse Eilanden is het nog steeds
een 'waterkerende dijk'. Een cou
pure maken (in dit geval de oude
herstellen) is volgens Heijboer voor
het waterschap ongewenst maar niet
onbespreekbaar.
M.A.J. van der Linde (PvdA) putte
uit die laatste opmerking enige
hoop. „Als de coupure bespreek
baar is, dan is dat van groot belang
voor Tholen."
Maar volgens M.A. van Beek
(CDA) is de dijk dan wel niet direct
bestemd voor het keren van buiten
water, maar dient de dijk te blijven
liggen en op de gewenste hoogte te
worden gehouden. „Er kan geen
sprake van zijn om de dijk op een of
andere manier te verzwakken." Van
Beek somde een reeks van wetten
op waaronder de dijk valt, maar kon
daarmee P. van Belzen (CU) en J.
van den Donker (D66) niet hele
maal overtuigen.
Voor de CU staat veiligheid op
nummer een, maar mag het college
gerust bekijken of er 'deuren' in ge
maakt kunnen worden, zei Van Bel
zen.
Volgens Van den Donker kan een
afsluitbare opening in de dijk de ha
ven een beter aanzicht geven. Hij
vroeg deze mogelijkheid te onder-
Het invoeren van het verkeerscircula
tieplan is een ramp voor Tholen. Dat
stelde J.P. Bout (CDA) maandag on
omwonden bij de begrotingsbehande
ling. Hij wil het plan bespreken in de
commissie gemeentelijke ontwikke
ling omdat er veel klachten van de in
woners zijn.
Volgens wethouder K.A. Heijboer is
het echter een kwestie van gewenning
en is het niet de bedoeling om het
centrum voor automobilisten onbe
reikbaar te maken. Maar wel autoluw.
„Het college merkt dat de acceptatie
door de bevolking vrij moeizaam ver
loopt. Ik hoop dat de gewenning bij
draagt aan de acceptatie."
Ook de CU wees op de overlast die is
opgetreden bij het nemen van ver
keersmaatregelen. „U vraagt coulan
ce van de burgers, maar dat is wel
veel gevraagd als er ook nog eens vijf
straten tegelijkertijd worden openge
broken. Als u het plan invoert, leg dan
de rest stil", zei P. van Belzen.
Volgens J. van den Donker (D66) is
het verkeerscirculatieplan een van de
dingen 'waar je nooit aan kan wen
nen'. „Het plan geeft geen logische
doorstroming van het verkeer. Kijk
waar bijstelling nodig is. Het is nu al
leen op ontmoediging gericht."
Heijboer ging hier niet op in, maar zei
dat het plan besproken zal worden als
het helemaal is uitgevoerd.
Heijboer schaarde zich achter Van
Beek, maar zei ook dat de coupure
bespreekbaar is met het waterschap.
P.K.M. Stouten (VVD) wees erop
dat de haven van Stavenisse open
kon blijven dankzij een keersluis.
Een beweegbare deur in de coupure
zou volgens hem voor Tholen de
oplossing kunnen zijn.
Heijboer stond niet te trappelen:
„Met een coupure in de dijk zal er
met vloedbalken gestoeid moeten
worden." Voor Van Beek is ook een
coupure met vloedplanken (zoals in
de Klaas van Steelandpolder) 'abso
luut niet bespreekbaar'.
Het openbaar vervoer op Tholen
baart de raad zorgen. Ook het col
lege worstelt met de problemen
van het openbaar vervoer. Er ver
dwijnen voor de BBA slecht ge
bruikte lijnen en de reizigers moe
ten naar de randen van de dorpen
om op te kunnen stappen.
„Het vervult iedereen met zorg",
zei Heijboer wijzend op de alge
mene beschouwingen van de
Thoolse raadsfracties. „Maar we
houden de ontwikkelingen goed in
de gaten. Niet de gemeente is de
beslissende factor, maar de ver
voersmaatschappij. Bovendien ver
deelt de provincie het geld van het
rijk. We zouden wel meer willen,
maar dat kan niet."
Hij deelde mee dat er mogelijk nog
geld bij de provincie is te vinden
voor het vergroten van de fietsen
stallingen. „De meeste stallingen
staan er keurig en netjes bij, maar
het aanbod van fietsen is groter dan
we hadden verwacht. Doordat de
bushaltes naar de randen van de
dorpen zijn verplaatst, zijn reizi
gers vaker de fiets gaan gebrui
ken."
Volgens de wethouder wordt het
vervoer voor ouderen vanaf vol
gend jaar beter wanneer het zoge
heten vraag afhankelijke vervoer
wordt ingesteld, gekoppeld aan de
wet voorzieningen gehandicapten.
Dit collectieve vervoer kan volgens
Heijboer gaan rijden op tijdstippen