„Huilend heb ik koffers uitgepakt" Kinderopvang kijkt over de brug Licht en bel zijn het meest defect aan fietsen middelbare scholieren Lastenstijging nodig voor sluitende begroting Truida van Popering ontmoet haar achternicht uit Canada Oud-raadslid Piet Mees overleden Wachten voor begrafenisstoet Gerrit Larooy: 'Achterlicht op batterijen goede vinding EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Zo zitje ieder nog in je eigen huis, ruim 8000 kilometer van elkaar verwijderd en onwetend van eikaars bestaan en zo zit je bij elkaar op de koffie in de Kerkeblokstraat in Sint-Annaland. En dat allemaal door een berichtje in de Eendrachtbode. Voor een week was het echtpaar Ba- rendrecht-van der Kemp uit het Canadese Norwich op bezoek bij achternicht Truida van der Repe-van Popering in Sint-Annaland. Donderdag 4 oktober 2001 Elke dag bruiloft Orgels en gordijnen Koud Rood voorlicht Heimwee I Stemmen Molenvlietsedijk is rampgebied Meevallers dik anderhalf miljoen Voorbereiding fusie peuterspeelzalen De stichting kinderopvang Tholen is er na ruim negen maanden nog niet in geslaagd om orde op zaken te stel len. Dit ondanks de inzet van de drie wijze mannen Me- loen/Versluys/Westerveld en een accountant. Er is al over de grens gekeken of daar het gras groener is. Voor 1 dag per week valt de directeur van de kinderopvang uit Bergen op Zoom in om de Thoolse voorziening zoveel mogelijk draaiende te houden. VVE-beleid 9 ton Chocola Leden van de Thoolse afdeling van 3VO hebben dins dagmorgen de jaarlijkse fietsenkeuring gehoudfen in het Schelde college te Sint-Maartensdijk. Met medewerking van fietsenmaker Gerrit Larooy uit Scherpenisse werden de fietsen van leerlingen uit allevier de leerjaren gecon troleerd. Het regende nogal en daarom waren er veel leerlingen met de bus naar school gekomen. „Het is toch wat met die jeugd", verbaast Larooy zich daarover. „Ik weet nog dat ik naar school reed. In weer en wind. Met een drollenvangertje met splitten aan en een pet op met klepjes die in de wind een beetje bol stonden. De wind suisde erdoor en het water ook. Maar je gfiig op de fiets. Nu komen ze bij een beetje regen al met de bus." Het echtpaar Barendrecht (midden) voelt zich helemaal thuis bij de familie Van der Repe. Het begon allemaal met een inge zonden brief van dhr. Vink uit Zoe- termeer. Hij deed onderzoek naar de familie Van der Kemp. Een van de mannelijke Van der Kemps trouwde met Miena van Popering uit Sint- Annaland. Het echtpaar kwam in Yerseke te wonen en daar werd on der meer dochter Annie geboren. Dhr. Vink wilde graag meer weten over Miena van Popering en vroeg om reacties. Deze vrouw bleek een nicht te zijn van de vader van Truida van Popering, die getrouwd is met Leen van der Repe. Zij was de enige die een reactie gaf richting Vink. „Die meneer Vink was er blij mee en stuurde me wat informatie over die familie. Daarin stond ook dat ik een achternicht Ann had die in Ca nada woonde. Dat wist ik wel, want ik weet nog dat het hele gezin af scheid is komen nemen bij mijn opa hier in Sint-Annaland toen het ging emigreren", vertelt Truida van der Repe. „Ik heb die informatie toen verder gelaten voor wat het was, maar dhr. Vink stuurde ook bericht naar Ann en die zond mij een brief. Of ik contact wilde. Maar als ik daar niet voor voelde, was het ook goed. Maar ik wilde natuurlijk wel. Het was heel spannend." Ann en Thijs Barendrecht-van der Kemp zitten in de gemoedelijke huiskamer van de familie Van der Repe. Ze voelen zich erg op hun ge mak en zijn blij dat ze na bijna 50 jaar weer terug zijn in Zeeland. De echtelieden leerden elkaar in Cana da kennen, nadat ze beiden met hun families waren geëmigreerd. Vijftig jaar geleden vertrok het gezin Van der Kemp-van Popering naar Cana da. „Ik was toen veertien jaar, maar twee van mijn broers waren ouder. Het idee om te emigreren kwam uit economische noodzaak, na de oor log", vertelt mevr. Barendrecht. „Het zag er toen economisch niet goed uit en mijn vader wilde eigen lijk naar Australië. Maar daar had den we dia's van gezien en mijn moeder stond het helemaal niet aan. Toen begon mijn vader over Canada. Het duurde echter lang voordat we door de procedure heen waren en toen we eenmaal zouden gaan, was het eigenlijk helemaal niet meer no dig. Mijn broers en ik hadden een goede baan. Mijn oudste broer wilde niet, maar daar werd niet naar ge vraagd. Hij moest mee. En zo zijn we op de boot naar Canada gestapt." Mevr. Barendrecht genoot van de boottocht die tien dagen duurde. „We hadden een eigen hut voor ons gezin van zes. En het eten was er heerlijk, wij waren maar heel ge woon eten gewend. Ik hoorde een jongetje aan boord zeggen: Mamma, het is hier elke dag bruiloft!" Het schip legde aan in Halifax en van daaruit ging het per trein in vier da gen dwars door Canada naar British Columbia waar de familie Van der Kemp ging wonen. Het was zeker niet gemakkelijk voor een eenvoudig Zeeuws gezin om in Canada opnieuw te beginnen. „Ik sprak maar anderhalf woord Engels. Maar ik ging wel meteen dag en nacht bij iemand werken als dienst meisje. Ik verdiende negen dollar per week. Nu is dat niets, maar toen was dat heel veel. De taal was wel een probleem. Als ze me om een stofdoek stuurden, kwam ik terug met iets heel anders. Maar je bent nog jong en je leert heel snel. Je moet ook wel", vertelt mevr. Baren drecht. In de kerk ontmoette ze haar huidige man Thijs Barendrecht, die al drie jaar eerder naar Canada was gekomen. „Ik had altijd al een Zeeuws meisje willen hebben", grapt Barendrecht. Het echtpaar verhuisde helemaal van het westen naar het oosten van Canada. Naar Norwich (in de staat Ontario, ruim 100 kilometer onder Toronto) waar het nu nog woont. Het Nederlandse echtpaar zette er een veehouderij op. Mevr. Van der Repe was verguld met de brief van haar achternicht uit Canada. „We hebben heel wat brie ven geschreven. Die bewaar ik zorg vuldig. Het klikte tussen ons", aldus de Sint-Annalandse. Maar al snel rees de vraag of een bezoek in le venden lijve niet mogelijk zou zijn. „Ann had al vaker geschreven dat ik eens langs moest komen. Maar ik zag er toch wel tegenop. Wij zijn wat dat betreft niets gewend en dan ineens in een vliegtuig? Bovendien wil mijn man absoluut niet vlie gen", zegt mevr. Van der Repe. „Maar in juni vorig jaar kwam het weer ter sprake. En toen hebben we besloten om het toch maar te wagen. En dochter en schoonzoon zijn met me meegegaan. Tegen het vliegen zag ik wel erg op, maar ik heb er ze ker geen spijt van gekregen. Het was een prachtige tijd. We zijn maar tien dagen gegaan. Want we hadden el kaar nog nooit gezien en je weet niet hoe het zal gaan. Maar het klikte meteen vanaf het moment dat ze ons van het vliegveld in Toronto ophaal den." Het grote huis (alles is ruim in Ca nada, dus wordt er ook ruim ge bouwd) van de familie Barendrecht is nog niet zolang geleden gebouwd, toen het echtpaar met pensioen ging. Het staat zo'n vier kilometer van het dorp af en dat is volgens de echtelie den dus dichtbij. „Ik heb mijn ogen uitgekeken", zegt mevr. Van der Re pe. „Het is er zo mooi. De natuur, maar ook die huizen. Zo groot. Dan is het hier maar klein." Het echtpaar Barendrecht nam de logés onder meer mee naar de Niagara waterval len, want die liggen ook 'slechts' zo'n 150 kilometer verderop. Af standen tellen minder in het uitge strekte Canada. Met een kwinkslag her en der nam de rijwielhandelaar de fietsen van de jongeren onder de loep. Remmen, verlichting, reflectie, hel en algehele toestand van de fiets werden getest. En met een 'goed zo meisje' of 'daar kun je lelijk mee weg komen m'n vent', stuurde Larooy de leerlingen door naar de medewerkers van 3VO die rappdrt opmaakten van de keu ringen. Ze deelden aan degenen met een goedgekeurde fiets een sticker uit. Van de 125 gekeurde rijwielen, bleken er uiteindelijk 74 zonder mankementen. Dat is bijna 60 pro cent en dat is weer ongeveer gelijk aan vorig jaar, meldt H. de Wit van 3VO. „Het is een beetje een statos quo. In de beginjaren van de fietsen- Ontario telt volgens Barendrecht nogal wat Nederlanders. „Da's vruchtbare grond en Hollanders we ten waar ze moeten zijn", zegt hij lachend. Volgens zijn vrouw herken je de Nederlandse huizen meteen. „Als er een orgel in staat, zijn het Nederlanders. Want Canadezen heb ben zo'n instrument niet. Voorheen waren gordijnen ook iets typisch Nederlands. Maar de jongere gene ratie Canadezen hangtook steeds vaker gordijnen op. Geen plantjes voor de ramen, maar wel gordijnen. En drop. Een oude Canadees zal nooit Nederlandse drop eten. Ze vin den dat heel vies. Maar de jeugd eet het wel meer. En dan is er natuurlijk het Delfts blauw", zegt mevr. Ba rendrecht die ook vertelt dat de ty pisch Hollandse spullen (zoals pe permunt bijvoorbeeld) ook in aparte winkels te krijgen zijn. En dan dit jaar een tegenbezoek. Dat hing aan een zijden draadje, keuringen zagen we duidelijk een stijgende lijn. Het ging steeds beter. Maar nu zitten we telkens op onge veer hetzelfde niveau", aldus De Wit. Van de afgekeurde fietsen wer den er drie op alle punten onvol doende bevonden. Verder voldeed bij 27 fietsen de verlichting niet, was bij 16 fietsen de bel kapot of ontbrak die zelfs en bij tien fietsen lieten de handvatten los. „Een beetje van dat zwarte tape rond het uiteinde van het stuur wikkelen en dan de handvatten er weer op. Dan zitten ze hartstikke vast", gaf Larooy als advies. Van wege het vochtige weer kwam het ook een paar keer voor dat een dy namo slipte. „En met r&gen heb je juist licht nodig. Het is zo verhol- want net toen Ann en Thijs Baren drecht naar Sint-Annaland zouden komen, voltrokken zich de terroris tische acties in New York en Was hington. „Ik durfde toen niet meer te vliegen", vertelt mevr. Baren drecht. „Huilend heb ik de koffers weer uitgepakt. Ik vond het zo erg." Maar de kinderen drongen erop aan dat ze toch zouden gaan. Geld terug krijgen van de luchtvaartmaatschap pij was er niet bij en de veiligheids maatregelen waren flink aange scherpt. „Dus toen hebben we het toch maar gedaan. We zouden de volgende dag al vliegen en het was al laat toen de kinderen weggingen. Dus ik heb toen maar niet meer ge slapen en ik belde Truida op om te zeggen dat we toch zouden ko men." Toen Ann haar achternicht opbelde, was die eerst wat ongerust. „Ik wist dat het daar nacht was, dus ik dacht dat er iets was gebeurd. Maar toen ze vertelde dat ze toch naar ons toe kwamen, kreeg ik het er gewoon koud van." Het echtpaar Van der Repe haalde pen, want je kunt voor 75 cent een rubber dopje kopen dat erover past. Vroeger deden we er een elastiekje omheen." Wat de verlichting betreft, vindt La rooy dat de moderne fietsen erop vooruit gegaan zijn. „Nu hebben ze bijna allemaal een achterlicht op batterijen. Dat scheelt de fietsenma kers een hoop ellende. Want het ach terlicht was een zwak punt. Daar ging het vaak mis met de bedrading. Een roestig achterspatbord en geen roestvrijstalen ringetje om de gelei ding te waarborgen. En dan kwamen ze met een half jaar oude fiets naar mij toe, omdat ze een bekeuring hadden gekregen voor het rijden zonder licht. Heel lang hebben we als rijwielhandelaren bij de fabrie ken erop aangedrongen om daar eens wat aan te doen. Maar die wil den er eerst niet aan, omdat de fiets een 'groen' vervoermiddel moest blijven. Maar dat is het ook. Want die batterijtjes van het achterlicht kunnen gewoon in de chemobox of naar een inzamelpunt als ze op zijn. Dat de mensen dat niet doen, is hun eigen verantwoordelijkheid. Uitein delijk hebben ze dan toch deze ach terlichten geïntroduceerd." De eersteklassers kwamen er rel Vief goed vanaf. „Dat snap ik best", zegt de Canadezen op van Schiphol. Daar moesfen ze overigens erg lang op hun koffers wachten, van wege alle vertragingen in verband met de aanslagen in Amerika. „Toen we terugreden, goot het van de regen. Je zag nauwelijks iets en dat vond ik erg jammer, maar Ann vond het heerlijk. Want bij hen was het in die periode juist erg droog geweest", vertelt mevr. Van der Repe. Ze is erg blij dat haar achternicht, en eigenlijk ook haar vriendin, nu bij haar is. „Het is geweldig. En het leuke is dat ze nog zo goed Nederlands spreekt. Daar was ik wel een beetje bang voor, want dan moetje alles in het Engels doen. Maar zelfs het Zeeuws is ze nog niet verleerd. En al haar kinderen spreken ook Ne derlands." De Barendrechts maak ten van de gelegenheid gebruik om heel Zeeland te bekijken. Het Ouderlijk huis van mevr. Baren drecht in Yerseke, dat er nog. steeds staat (zij het flink veran derd). En natuurlijk de storm- Larooy tussen twee lichtingen door. „Nu zijn die fietsen nog vrij nieuw. Maar straks komen de vierdeklas sers. Die zitten tegen een scooter aan en hebben de balen van de fiets. Een normale gang van zaken, want zo was ik vroeger ook. Maar daarom zorgen ze er ook minder goed voor. De fietsenmaker moest wel even lachen toen één leerling met een roodgekleurd voorlicht op de keu ring verscheen. Maar meteen ver maande hij ook de jongen van wie het rijwiel was: „Dat moet je wel la ten verhelpen vent, want dat is heel gevaarlijk. Verzin maar eens wat een automobilist moet denken als hij een rood licht op zich af ziet komen aan de verkeerde kant van de weg." Vanwege het wat lage aantal leerlin gen dat op de fiets kwam, komen er op 23 oktober nog eens zo'n 60 leer lingen aan de beurt. Overigens houdt leraar Bolier (die binnen het Schelde college in Sint-Maartens dijk de fietskeuringen begeleidt) zelf een nacontrole om te zien of de ge constateerde euvels verholpen zijn. Hij licht ook de ouders van de leer lingen in over eventuele gebreken aan de rijwielen van hun kinderen. Voor gisteren stond een fietsenkeu- ring op het Calvijncollege in Tholen gepland. Die ging echter niet door omdat diverse leerkrachten ziek wa ren. Er zal een nieuwe keuringsda tum worden geprikt. vloedkering en Neeltje Jans. Hoe wel mevr. Barendrecht voor de ramp van 1953 al geëmigreerd was, heeft ze veel met de waters nood. „Meer nog dan wij", zegt mevr. Van der Repe. Hoe dat komt, weet de Canadese niet. „Waarschijnlijk toch haar Zeeuw se afkomst", aldus haar achter nicht. Ook dhr. Barendrecht is blij dat hij naar Sint-Annaland is geko men. „Ik heb altijd al eens in Zee land rond willen kijken, maar nooit is het ervan gekomen. En nu dan toch. Het is hier prachtig. De wegen zijn hier ook schitterend. Bij ons zijn de hoofdwegen wel geasfalteerd, maar veel wegen zijn nog onverhard", vertelt Baren drecht terwijl hij aan zijn borreltje nipt. Iets wat hij hier leerde drin ken. „In Canada is het niet gebrui kelijk om overdag of zelfs 's avonds alcohol te drinken. Eigen lijk alleen in de weekeinden of bij bijzondere gelegenheden. Maar het is wel overal te koop hoor en alcoholmisbruik komt er ook maar genoeg voor", zegt mevr. Baren drecht. Ze vindt Zeeland heel ge zellig. „En bovendien ook heel mooi geworden. Ik had het Zee land dat ik achtergelaten heb nog in gedachten. Maar nu is het veel mooier. En vooral zo lekker knus. Echt, als ik mijn kinderen in Ca nada niet had, zou ik zo terug wil len. Een klein beetje heimwee is er toch wel." Dat zit er niet in. Het contact met Truida en Leen van der Repe ech ter wel. En dat zal blijven. Of dhr. Van der Repe bij het volgende be zoek wél mee zal gaan, is nog maar de vraag. „Ik zeg nu nog niet bij voorbaat nee, maar ik moet niets hebben van vliegtuigen. Maar als ik niet ga, wil dat niet zeggen dat Truida niet zou mogen. Dan kan er wel iemand anders meegaan", zegt de Sint-Annalan- der. „Ik hoop dat hij het zal doen", fluistert zijn vrouw. „Dat zou zoveel leuker zijn dan wan neer ik alleen zou moeten. Want ik zou toch nog wel graag een keer naar Canada willen." En dat geldt ook voor het echtpaar Baren drecht. Graag zou het nog eens te rug komen in Sint-Annaland. „Wie weet, maar ik hoop het wel." Op 89-jarige leeftijd is in Ten An ker te Tholen de heer RA.W. Mees overleden, van 1948 tot 1971 raadslid voor de Katholieke Volks Partij (KVP) in Oud-Vossemeer. Piet Mees was in zijn woonplaats actief in het verenigingsleven. Met name in de gymnastiekvereniging Spido waarvan hij ere-voorzitter was en de Oud-Vossemeerse Mu ziekvereniging OVM, waarvan Mees erelid was. Hij exploiteerde aan de Ring hotel-café Hof van Holland en was daarnaast als han delaar in zaden en bestrijdingsmid delen bekend in de agrarische sec tor. In de plaatselijke politiek was Mees 23 jaar actief. Het lukte hem niet om tot het college van b. en w. door te dringen. De KVP haalde bij de laatste Vossemeerse raadsver kiezingen in 1970 drie zetels met 34,9% (369 van de 1057) van de stemmen. Met de SGP moest ge loot worden om een restzetel, waarbij de KVP'er M.A. van Til- beurgh de gelukkigste was. De vrees voor de gemeentelijke herin deling per 1 juli 1971 had de rooms-katholieken massaal naar de stembus gebracht. Voor de eilande- lijke lijst werd niet de Vossemeer- der Mees de lijsttrekker, maar na drie stemmingen kwam mevr. J.M. Deurloo-van Broekhoven uit Tho len bovenaan. Mees trok zich te leurgesteld terug uit de politiek en de KVP viel in Oud-Vossemeer bij de herindelingsverkiezingen terug op 23,6% van de stemmen, het ni veau van 1946. Wegens zijn ver diensten voor de Oud-Vossemeerse gemeenschap werd Piet Mees ko ninklijk onderscheiden. Bij zijn af scheid van de Vossemeerse ge meenteraad op 30 juni 1971 kreeg hij de eremedaille in goud verbon den aan de orde van Oranje-Nas- sau. j Jt j van lezers Nu eens niet over het gemeentebe leid, maar over het mooie project Tholen duurzaam veilig (in het ver keer). De gemeente is al een aantal jaren bezig om Tholen-stad aantrek kelijker te maken voor voetgangers en fietsers. Het gevolg is een aantal mooie straten waarmee je als voet ganger of fietser best in je nopjes kunt zijn. Zo ook de Molenvlietse dijk ter hoogte van de scholen. Vooral als hij leeg is, is het een plaatje! Echter 's morgens vroeg, tussen de middag en om een uur of drie in de middag verandert deze weg in een rampgebied. Mensen die hun kinderen komen brengen en halen uit het oogpunt van veiligheid staan dan zodanig geparkeerd met auto's en fietsen, dat zij volledig het trottoir blokke ren. Onze kinderen gaan naar de Mon tessorischool. Aangezien wij in de binnenstad wonen, betekent dit dat we vier schooluitgangen moeten passeren. Vier maal zijn de kinderen gedwongen om over de straat te lo pen vanwege de vele fietsen die overal - al dan niet met de eigenaar - geparkeerd staan. Hebben we dan de fietsen gehad, kunnen we in de Zoekweg niet over de stoep lopen omdat daar de ouders hun auto op zetten. Alle verbodsborden ten spijt! Zelfs naast het parkeerterrein staan de auto's op de stoep. Niet met twee wielen, maar met vier. Anders wor den zij wellicht geraakt door andere auto's. Als ouders zelf het goede voorbeeld niet meer geven, van wie moeten de kinderen het dan leren? Ellen Brasz, Plantagestraat 23, Tholen. Waar is de eerbied voor de dood ge bleven? Dat vraag ik me af sinds ik kortgeleden een begrafenis bij woonde. Vroeger stopte iedereen - uit eerbied - voor een passerende begrafenisstoet. Maar nu gebeurde het bij de begraafplaats in de Mo lenstraat te Oud-Vossemeer, dat au tomobilisten over het trottoir hun weg vervolgden omdat ze niet wil den wachten tot de kist vanuit de lijkwagen op de baar was gezet. Door op straat te gaan staan, verhin derde de dominee andere auto's de doorgang. Een begrafenisstoet werd vroeger voorafgegaan door een politieman en ik vind eigenlijk, dat we daar naar terugmoeten. Ook dat drukt immers een stukje eerbied uit. En het zou problemen, zoals hiervoor geschetst, kunnen helpen voorko men. J. van den Houten, Dorpsweg 47, Oud-Vossemeer. Tholen krijgt van Delta Nutsbedrij ven over 2000 bijna twee keer zo veel dividend als was gedacht: an derhalf miljoen gulden in plaats van acht ton. Over 1999 werd ook al 3,5 ton meer ontvangen dan was be groot. Tholen bezit 412 van de 15.280 aandelen van het nutsbe drijf. De aandeelhouders krijgen sa men 57,3 miljoen gulden uitge keerd, zo besloot de algemene vergadering van aandeelhouders in juni. Op de rekening van Tholen wordt 1.545.161,78 gulden bijge schreven. De meevaller van 735.161,78 gulden wordt voorals nog toegevoegd aan de post onvoor zien. Ook de uitkering van het rijk voor 2001, uit het gemeentefonds, valt heel erg mee. Tholen krijgt 33.995.580,16 gulden. Dat is ruim vier ton meer dan gedacht, voorna melijk het gevolg van een 21 punten hoger uitkeringspercentage. Ook deze 401.500 gulden gaat naar de post onvoorzien. Helpende Handen, de oudervereni ging voor mensen met een handicap, houdt 13 oktober om 14.15 uur een contactbijeenkomst in Nieuwerkerk. De raadscommissie algemeen be- die pot is rijk gevuld, want voor de stuur en welzijn wordt donderdag avond 11 oktober om advies ge vraagd. Daarbij moeten de fracties commentaar leveren op zinnen als: 'Deze organisatie (kinderopvang Tholen) is dermate uitgegroeid, er liggen vergevorderde plannen voor opschaling, dat de stichting als zoda nig zijn kwetsbaarheid heeft ontwe ken'. Eerder werd al duidelijk, dat de kin deropvang ondanks de enorme subsi diestromen uit Den Haag in finan cieel gevaarlijk vaarwater terecht gekomen was. In korte tijd was de voorziening te hard gegroeid. Direc teur mevr. J. Verhage bleek niet in staat om de zaak te beheersen en ver dween eind 2000 plotseling van het toneel. Dit ondanks het succes van de 'Thoolse uitvinding', de Puk-en- Mukhuizen, waarbij moeders als zelfstandige ondernemers in hun ei gen woning een aantal kinderen kon den opvangen. Ook buiten de grote vestiging in Tholen waren er daar door op het eiland mogelijkheden voor kinderopvang. Mevr. Verhage begon een eigen adviesbureau op dit terrein en van het bestuur bleven maar twee mensen meer over. Oud-directeur Meloen van het Schel de college in Sint-Maartensdijk, oud wethouder Versluys en. voormalig personeelschef Westerveld van Shell werden door het gemeentebestuur aangetrokken om de kinderopvang uit het moeras te trekken. Het bestuur moest weer op krachten komen en de financiële huishouding moest gezond gemaakt worden. Ze kregen daarvoor een halfjaar de tijd, maar die periode is al ruim verstreken. De kinderopvang heeft een verken nend gesprek gevoerd met de peuter speelzalen om te kijken of verder gaande samenwerking een optie was. De conclusie was echter, dat beide instellingen eerst in eigen huis schoon schip moesten maken, voor dat er over een fusie gesproken kon worden. De gezamenlijke peuter speelzalen, verenigd in de Sgakel, zijn volgens b. en w. zeer gebaat bij de aanstelling van een coördinator. In de concept-gemeentebegroting 2002 is daar rekening mee gehouden. Om dat er dit najaar erg veel zaken te ge beuren staan (voorbereiding fusie, voor- en vroegschoolse educatie) heeft het college besloten voor de rest van dit jaar tijdelijk een coördinator aan te^tellen. De kosten hiervan wor den betaald uit de vve-middelen en schooljaren 2000-2001 en 2001-2002 is maar liefst 922.270 gulden be schikbaar. Het regionaal pedagogisch centrum Zeeland heeft voor dit jaar een raming van 480 mille opge maakt, inclusief dë tijdelijke coördi nator. Aan dit vve-beleid doen de peuterspeelzalen van Tholen, Poort vliet, Sint-Maartensdijk en Sint-An naland mee in samenwerking met de plaatselijke openbare basisschool. Doel van het project is om kinderen met te verwachten leerachterstanden bij te spijkeren. Gemeente, Sgakel en de stichting jeugd- en jongerenwerk onderzoeken bij welke instelling de coördinator ondergebracht wordt. Ook de organi satiestructuur van de stichting jeugd- en jongerenwerk dient verder vorm te worden gegeven. De raadscommissie algemeen be stuur en welzijn buigt zich er donder dagavond 11 oktober over. Terwijl het gemeentebestuur aan de ene kant steeds meer wil gaan privatiseren, wil men op welzijnsterrein meer zelf gaan doen. „In zijn algemeenheid is de teneur, dat de gemeente zich in elk geval nauwer betrokken moet tonen bij de maatschappelijke initiatieven en organisaties binnen Tholen. Dit zal zeker bij nieuwe ontwikkelingen worden meegenomen. Geprobeerd wordt om in het kader van vrijwilli gerswerk hier extra aandacht aan te besteden. Tevens dient een visie te worden geformuleerd, wat de ge meente Tholen wil met het welzijns werk", aldus b. en w. in hun voorstel aan de raadscommissie. Het college heeft bureau Hendriks in geschakeld voor het onderzoek naar de mogelijkheden van ondersteuning van diverse instellingen (bibliotheek, RIO, Welzijn voor Ouderen, kinder opvang, peuterspeelzalen), de zoge naamde welzijnskoepel. Het onder zoek was kennelijk om er tranen van in de ogen te krijgen. B. en w. om schrijven dat voor de commissie als volgt: 'De termijn waarbinnen het onderzoek heeft plaatsgehad, is als gevolg van tal van oorzaken langdu rig van aard geweest, hetgeen alles te maken heeft met de ontwikkelingen die de afzonderlijke instellingen heb ben doorgemaakt. Dat proces heeft zich wederzijds versterkt, hetgeen geleid heeft tot een eindconclusie die noodgedwongen rekening heeft moe ten houden met dat proces'. Of de raadscommissie daar chocolade' van kan maken, zal 11 oktober blijken. Deborah Kross kijkt toe hoe fietsenmaker Larooy haar rijwiel inspecteert samen met de heren De Wit, Quist en Gelok v.r.n.l.) van 3VO. Een voorstel tot verhoging van de onroerende-zaakbelasting (ozb) met 9% en van het rioolrecht met 17,6% is wat het gemeentebestuur voorlegt aan de commissie middelen. Maar de afvalstoffenheffing voor particulie ren kan 4,8% omlaag omdat ervan wordt uitgegaan dat Delta de inzame ling van het vuilnis overneemt van Olaz. Lijkbezorgingsrechten, forensen belasting en leges stijgen met 10%, hondenbelasting, scheepvaartrechten en liggelden met 5%. Ook de huurders van gymnastieklokalen en peuter speelzalen én de gebruikers van de zwembaden gaan volgend jaar 5% meer betalen. De huurders van voetbalvelden en tennisbanen, alsmede van ruimten in een dorpshuis, zullen 10% meer op tafel moeten leggen. De toeristen- en watertoeristenbelasting blijft onveranderd. De gemeente past alle verordenin gen aan, want de bedragen zullen voortaan in euro's in plaats van in guldens vermeld moeten worden. Opvallend daarbij is, dat er in bijna alle gevallen op vijf of tien euro cent wordt afgerond als het aan het gemeentebestuur ligt. Terwijl juist die ene Europese munt maakt, dat de cent in ons land weer als betaal middel terugkomt na 18 jaar afwe zigheid. De gemiddelde tariefsverhoging van 9% waarmee de gemeenteraad instemde bij de behandeling van de kadernota, is broodnodig om de begroting sluitend te krijgen. Het in die nota op 332.000 euro ge schatte tekort blijkt namelijk 119.000 euro hoger uit te vallen. B. en w. lossen dat op door de faming vqn de algemene uitkering uit het gemeentefonds met 110 mille te verhogen (over 2001 valt die im mers ook 4 ton hoger uit). De hogere ozb moet 165.600 euro méér in het laadje brengen. De ver hoging van het rioolrecht betekent dat de eigenarenheffing 98% van de kosten gaat dekken en de ge bruikersheffing 90%. Dat dek kingspercentage speelt al langer een rol in de discussie over de hoogte van heffingen. Lang niet al le politieke partijen vinden dat alle heffingen ook werkelijk kosten dekkend moeten zijn, zo komen uittreksels uit de gemeentelijke ba sisadministratie nogal eens ter sprake. Het voorstel aan de com missie middelen (die er maandag 8 oktober over spreekt) meldt dek kingspercentages van 48% voor rechten burgerlijke stand, 47% voor secretarie-leges, 59% voor le- i ges bouwvergunningen, 40% voor 71 ijk bezorgingsrechten en 21i& voor scheepvaartrechten

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 3