Meer rust in de klassen en meer ruimte voor begeleiden leerling Jeugd van Scherpenisse bijeen onder watertoren We zitten perfect tussen de basisscholen van het dorp in 'Er is iets moois tot stand gekomen voor heel het dorp' Donderdag 4 oktober 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Vestigingsleider Peter Tpnge (47) nieuw op Oosterscheldeschool De Oosterscheldeschool vertegenwoordigt het openbaar onderwijs in Scherpenisse. De school telt 60 leerlingen en behoort tot de kleine scholen in de gemeente. Peter Tange (47) uit Halsteren volgde op 1 augustus Henk Wit jes op, maar is al bijna 25 jaar lang actief in het onder wijs. Hij is erg blij met het nieuwe gebouw waar meer ruimte is om kinderen individueel te begeleiden. Sociale problemen Peuters Scarpejaantjes als eerste in nieuwbouw bij de watertoren Vloerverwarming en een extra wc. Een ruimere speel plaats en een commode waar de kinderen via een uit- 3 schuifbare trap zelf op kunnen klimmen als ze een scho ne luier om moeten. Peuterspeelzaal de Scarpejaantjes is verhuisd van het ene eind naar het andere eind van het dorp. Van de Pluimpot naar de watertoren. „We zitten hier perfect in het midden. Tussen de twee basisscholen in," zegt leidster Rianne Goedegebuure. Drukke weg Groen van Prinstererschool groeide sterk door kinderrijke achterban Het handvaardigheidslokaal heeft grote ramen die uitkij ken op de stille Bakkersdijk. Het lijkt wel een atelier voor een schilder of een beeldhouwer. Maar de Groen van Prinstererschool in Scherpenisse kan de ruimte gaan gebruiken als het aantal leerlingen nog verder groeit. De school ging van 71 leerlingen in 1988 naar 174 nu. En toch vervult de Groen van Prinsterer een lokale functie. Dankzij de kinderrijke achterban van deze reformatori sche school. Voordelen Een ton verdiend Goed in de weer Rand van dorp Het 'Scarpelaantjeis lang voor het uitzwaaien van pappa en mamma, maar de peuters zien hun ouders ook al van ver weer komen. De laatste dagen voor de officiële opening lopen werklieden nog de vloer plat in en op de school. Er moet nog een prikbord worden opgehan gen, er moeten nog afwerkplaten op het platte dak worden gelegd. Maar ook de verwarming werkt nog niet, noch het ventilatiesysteem. En telefo nisch is de school niet te bereiken. Dat kan alleen via een faxapparatuur. „We draaien de groepen met vier leer krachten, maar er moet steeds iemand afgehaald worden om mensen te woord te staan of de weg te wijzen. De bouw heeft al een paar maanden vertraging opgelopen. Het is wel ver velend dat er op het laatste moment nog zoveel moet gebeuren. Maar alles bij elkaar zijn er natuurlijk alleen maar plussen." Een grote plus bijvoorbeeld is dat de school nu gelijkvloers is. In het oude gebouw aan de Laban Deurloostraat had de openbare school drie lokalen op de verdieping in gebruik en eentje beneden. De school deelde het ge bouw met de Groen van Prinsterer school die de laatste jaren almaar groeide zodat het bijna leek of de Oosterscheldeschool in woonde. Nu staan de scholen apart, maar wel weer aan dezelfde straat. Min of meer ge scheiden door het gebouwtje van de peuterspeelzaal Scarpejaantjes, maar duidelijk herkenbaar door de kleuren blauw en groen. „Dit is toch uniek; allé drie aan een onderwijsstraatje. Het is heel mooi geworden met een parkeerrotonde en die mooie blauwe lantaarnpalen." Met het eigen gebouw kan de Ooster- schelde meer een eigen sfeer schep pen. De school is nu beter zichtbaar. De overgang werpt volgens Tange zijn vruchten al af. „Het geeft meer rust in de klas. Alles is beter aan te praten. De plafonds zijn veel lager en vangen het geluid beter op. Het ziet er ook allemaal veel leuker uit. Het ge bouw is gemakkelijker schoon te hou den. We hebben een kabelnetwerk voor de computers. Het is praktischer. In de centrale hal is plaats voor aller lei activiteiten. Er is meer ruimte om de kinderen individueel les te geven. Ook voor ouders om even met een leerkracht te spreken. En ik heb ook een eigen kamer gekregen. Anders zat ik in de personeelskanten" Tange mag dan een nieutv gezicht zijn in het onderwijsveld op Tholen, hij is al bijna een kwart eeuw lang actief als leerkracht. De laatste twin tig jaar was hij verbonden aan een grote katholieke basisschool in Bre da. In het Heuvelkwartier en het Westeinde waar veel allochtone ge zinnen wonen. En waar ook vele so ciale problemen voorkomen. „Op den duur was ik meer maatschappe lijk werker en deed ik af en toe ook nog wat aan lesgeven. Daar rol je in. Ik heb me jarenlang heel veel bezig gehouden met specifieke problemen van kinderen. Nu vind ik het weer leuk om weer echt als onderwijzer voor de klas te kunnen staan. Hier mag je ook leiding geven. Dat is een deel van je taak, maar we hebben ook een bovenschools directeur. Wat je als schoolleider doet, is wat admi nistratie, de rest is toch echt onder wijs geven." Voor de geboren Bergenaar Tange (woonachtig in Halsteren) is de Oos terscheldeschool met 60 leerlingen een kleine school. „Maar daardoor ook een hele intieme school. Er is veel meer betrokkenheid van de ou- m PP*** Peter Tange in de gecombineerde groepen 7 en 8 met 7 kinderen, waarvan er slechts één in de hoogstejgroep zit. tussen het groen van de Groen van Prinsterer en het blauw van de Oos terscheldeschool. Het geeft ook aan dat het een eigen plaats heeft aan het straatje onder de watertoren. „We hebben een eigen bestuur en zijn zelfstandig. We zitten hier perfect in het midden. We leveren aan beide scholen leerlingen. In de Pluimpot zaten we ver van de scholen af. We horen er nu echt bij." Leidster Mirjam Rijstenbil is blij met de vloerverwarming. „We hebben hier geen radiatoren aan de muren. Die kunnen soms heet zijn voor de kinderen. In de oude peuterspeelzaal hadden we gevelkachels die veel te Het speelplaatsje voor het gebouwtje oogt echter maar klein voor een groep van vijftien peuters. „Dat dachten we eerst ook, maar het is ei genlijk wel groot genoeg. Hier kun nen de kinderen nog langs de zand bak lopen, bij het oude gebouw ging dat niet." De zandbak heeft geen op staande rand, maar ligt in de tegels verzonken als het ware. Veel veiliger, zegt de leidster. Er staat ook al een glijbaantje en er komt nog een een wipkip, maar voor de rest is de peu terspeelzaal al aardig op dreef op de nieuwe plek. Dinsdag 11 september werd het gebouw in gebruik geno men. De huiskleur is geel. Opvallend heet werden." Als nieuwste snulje beschikt de peuterspeelzaal over een commode waar de peuter zelf op kan klimmen om verschoond te worden. Via een uitschuifbaar trapje in het meubel. „In het begin durfden ze het niet zo goed, maar nu ze het weten kfimmen ze er zelf op." De peuters kunnen vanaf het tweede jaar terecht bij de Scarpejaantjes. Er zijn twee groepen van 15 kinderen. Een groep komt op dinsdag- en vrij dagochtend, de andere groep met de jongste kinderen op woensdagoch tend. In totaal dertig kinderen. Er is geen wachtlijst. Rianne: „We zitten precies vol." De gebouwen liggen vrij dicht in de buurt van de drukke Provincialeweg en het fietspad tussen Sint-Maartens dijk en Poortvliet. Het geluid van het verkeer valt volgens de leidsters mee. „Maar als de kinderen een trekker of een bus voorbij zien rijden, dan roe pen ze. Ze kijken veel naar buiten. Soms roept er iemand: daar rijdt opa. Dat is alleen maar leuk natuurlijk." Het voet- en fietspad van de Laban Deurloostraat leidt regelrecht naar de Scarpejaantjes. Het 'Scarpelaantje' is zo lang dat het voor kinderen die moeite hebben met afscheid nemen, wel erg lang duurt voordat mama of papa uit het zicht is verdwenen. Ook het uitzwaaien kan enige tijd in be slag nemen. Het voordeel is weer dat kinderen hun moeder of vader van ver kunnen zien aankomen. Wat de leidsters ook als prettig erva ren is dat de peuters nu ook meer contact hebben met de kinderen van de twee basisscholen. Beide school pleinen zijn vanuit de peuterspeelzaal te zien. „Ze roepen over en weer naar een broertje of zusje of vriendje en ze zwaaien naar elkaar." En ook voor de ouders die een kind op de peuter speelzaal hebben en een kleuter op de basisschool, is het makkelijker. Niet alles onder één dak, maar wel alle maal op dezelfde plek. Daar bij die toren. De watertoren van Scherpenis se. Directeur J.W. Duvekot is ingeno men met de nieuwe stek voor zijn school en met het totale project aan de Watertorenstraat. „Een facelift voor Scherpenisse. Er is iets moois tot stand gekomen voor het dorp. Dat het zo samen kan, en in goede harmonie." Duvekot maakte samen met be stuurslid J. Noom deel uit van de stuurgroep die de nieuwbouw voorbereidde en begeleidde. „We hebben stapsgewijs onze ideeën aan kunnen reiken. Over de loca tie, het groeperen van de gebou wen, de indeling van de school en de materiaalkeuze." Het oorspron kelijke plan week echter sterk af van wat er nu staat, onthult Duve kot: „Het architectenbureau kwam eerst met een energiezuinig ge bouw, maar daar was het budget van de gemeente niet toereikend voor. Het was gewoon te duur, ook al had het zichzelf later wel terug verdiend. Een gebouw dat aan de ene kant in een aarden wal ver zonk en was voorzien van zonne panelen." Nu de wal er niet is, blijft het uit zicht op de dijken. Aan de noord westkant de Bakkersdijk die nu vanaf het straatje te bereiken is met een brug over de sloot en een brede trap. Leerlingen die gymnastiek hebben gedaan in het gymlokaal aan de Laban Deurloostraat kun nen via het schelpenpad op de dijk teruglopen naar school. Aan de noordoostkant ligt de dijk waar de Provincialeweg over loopt, even wijdig aan de gebouwen. Door de ramen is het voorbij razende ver keer te zien. Sommige leerlingen worden er (nog) door afgeleid. Voor de onderkant van de ruiten zijn nu gordijntjes gehangen, maar dat helpt voorlopig maar ten dele. Nu veren deze leerlingen op om toch nog een glimp van een auto of vrachtwagen te kunnen zien. Een ander nadeel is het geluid van het verkeer dat volgens een van de leerkrachten in het lokaal te horen is, ook al zijn de ramen gesloten. De lokalen zijn weliswaar een half metertje kleiner, maar verder niets dan voordelen ten opzichte van het oude onderkomen, zegt Duvekot. „We hadden in het hoofdgebouw vier leslokalen op de begane grond en een lokaal boven dat als leslo kaal en handvaardigheidslokaal werd gebruikt. In de kleuterschool die apart stond, waren twee lokalen plus een speellokaal dat ook als les lokaal werd gebruikt. De kleuters gingen naar de gymzaal. Hier heb ben ze nu een eigen speellokaal." De Groen van Prinstererschool groeide uit haar jasje. Het aantal leerlingen van de school nam sterk toe. Toen Duvekot er in 1988 di recteur werd, telde de school 71 leerlingen, vertelt hij. Nu bezoeken 174 kinderen de school. Niet alleen de groei vroeg om ruimere huis vesting. Ook het verkleinen van de groepsgrootte speelde een rol. De kleutergroepen zitten nagenoeg vol, met respectievelijk 28 en 26 leerlingen. Groep drie daarentegen is met 11 leerlingen klein, maar ge middeld tellen de groepen zo'n 20 leerlingen. „De groei vlakt nu wat af. Maar er zijn nog heel veel jonge mensen die trouwen en hier in Scherpenis se blijven wonen. De school heeft een plaatselijk karakter. Er is een enkel gezin uit Poortvliet, maar het is niet zoals bij de Rehobothschool in Stavenisse die ongeveer uit alle woonkernen van Tholen kinderen trekt. Scherpenisse is het kinder rijkste dorp van Tholen." Als scriba van de Gereformeerde Gemeente is hij ook op de hoogte van het aantal kinderen dat jaar lijks wordt gedoopt. Dat zijn er on geveer twintig. „Het is vrij over zichtelijk. Ik weet ongeveer wat we kunnen verwachten, ook van de Nederlandse Hervormde kerk en van de Vrije Hervormde Gemeente hier. Dat is onze achterban." Mocht de groei zich evenwel doorzetten en de school krijgt met ruimtege brek te maken, dan kan het hand vaardigheidslokaal volgens de di recteur soelaas bieden. En als dat niet genoeg zou zijn, dan is er aan de noordwestkant van het gebouw nog plek om uit te breiden. Duvekot zegt erg veel hulp te heb ben gehad van de ouders bij de ver huizing van de school, bij het schoonmaken en bij het inrichten van het gebouw. „Het bedrag dat we voor de verhuizing van de ge meente kregen, wilden we liever zelf verdienen. Dat is ook met het schoonmaken zo gegaan." Zelfs de directiekamer is ingericht door een van de ouders die in de meubel branche werkt. Compleet met la mellen. En alle gordijnen in de school zijn ook door een groepje moeders op maat gemaakt. Dat spaarde weer naailoon uit. Een an dere ouder die in de metaal zijn brood verdient, zorgde voor alumi nium strippen langs de deur van het berghok voor fietsjes en karret jes. En weer een ander verbond de zestien computers in de hal met el kaar die achter schermen zijn ge plaatst. De tafels waarop ze staan en de schermen zijn ook weer door ouders gemaakt. Een vader, stof feerder van beroep, legde de lijnen van een speelveld in in het marmo- leum van het speellokaal voor de kleuters. „We hebben verschillende acties gehouden, zoals de verkoopdag in de veiling die veel geld op heeft gebracht. Maar we kregen ook nog eens 7500 gulden van de zangver eniging en 1500 van de vrouwen vereniging. Kinderen verzamelden lege flessen of verkochten kaarten. Alles bij elkaar hebben we zo een ton verdiend. Daar konden we het schoolplein mee inrichten. Er staat een tweedehands klimtoestel maar het klimrek en de duikelstangen zijn nieuw. Ook konden we er het plein wat groter mee maken. We hebben dus heel veel steun van on ze achterban." De school heeft ook naast de direc tiekamer een personeelskamer en een kamertje waar individueel les kan worden gegeven. Er is ook een keukentje, compleet met vaatwas ser en een keramische kookplaat. Op de school werken vijf full-time groepsleerkrachten, en zes op part time basis. De meubels en de schoolborden komen nog uit de ou de school. „Die zijn vijf jaar gele den vervangen. Dus we zitten hier niet op oud meubilair. Er is wel wat bijgekocht." De wensen van de Groen van Prin stererschool voor de nieuwbouw zijn volgens Duvekot vervuld. „We zijn goed in de weer geweest." ders dan in de stad. Als je ziet wat ouders hier allemaal doen, daar word ik stil van. Ze hebben voor de ver huizing op vrijdagmiddag alle rek ken uit de school gehaald en dp vol gende ochtend om half zeven waren ze bezig om tegels te leggen om het schoolplein te vergroten. De ouder raad zorgde voor koffie en brood jes." De school kent enkel combinatie klassen. Groep zeven en acht zit bij elkaar, maar van twee groepen kan hier eigenlijk niet worden gesproken omdat er maar één leerling in groep acht zit. „We zitten nu wat leerlin genaantal betreft in een dip, maar er gaat volgend jaar maar één kind weg uit groep acht. In groep zeven zitten 6 leerlingen, in groep zes 12 en in groep vijf 4. De groei is gemiddeld tussen de acht en tien leerlingen. Volgend jaar komen we weer op 68 tot 69 leerlingen. De verwachting is dat het zo zal blijven." De verkoop van de spullen uit de ou de school en de sponsorloop van leerlingen en oud-leerlingen heeft tot nu toe 6300 gulden opgebracht, ver telt Tange. Bij het veilen van school platen haalde een kaart van de Oos- terschelde met de stroomlijnen een record bedrag van 300 gulden. In de directeurskamer staan nog enkele schoolplaten. „Die waren door een ouder gekocht en weer terug aan de school gegeven om nog een keer te verkopen. Geweldig." De scholen liggen nu helemaal aan de rand van het dorp. Vele kinderen komen op de fiets naar school. Dat is goed te zien aan de tweewielers die nu allemaal naast elkaar in rekken op het schoolplein staan. Achter het hek. Tange: „Hier vallen de fietsen meer op dan bij het oude gebouw. Het is ook een heel eind voor kinde ren die in de buurt van de molen wo nen. Tussen de middag is er een uur pauze. Dan is een fiets toch wel pret tig om op en neer te gaan. We komen nog een paar rekken te kort." Op de Oosterscheldeschool werken zes onderwijskrachten, waarvan vier full-time. Vlakbij de watertoren, misschien wel het meest karakteristieke bouwwerk van Scherpenisse, spelen kinderen van de Groen van Prinstererschool op hun klimtoestel bij het nieuwe schoolgebouw. Niet zo hoog als de watertoren, maar ook erg leuk en een stuk veiliger te beklimmen. De achterban van de Groen van Prinstererschool bracht een ton bij elkaar om het schoolplein te voorzien van onder meer een klimtoestel.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 11