Johan Melse heeft speciaal plaatsje voor zijn Jaguars
'Liever een kaal plekje op een stoel,
dan een heel nieuw leren interieur'
Blinkend blik
Donderdag 19 juli 2001
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
-fr~
én klassieke auto bezitten,
komt nog wel eens voor.
Maar als iemand er twee
of meer heeft, dan moet
dat toch wel een echte
liefhebber zijn. Johan
Melse uit Tholen (tegen
woordig woonachtig in
Welberg) is zo iemand.
Hij is de gelukkige bezit
ter van twee Jaguars. De
tweede kwam er eigenlijk
bij uit 'ruimtegebrek'.
Motorzijspan
Pech
Ruimtegebrek
Sportief
Zuinig
Reacties
v J
Glimmend in het zonlicht op een open plek in een bos is de XK 140 van Johan Melse echt een plaatje.
Johan Melse bij de kofferbak van zijn XK 140 waarin nog de originele gereedschappen zichtbaar zijn. Stijlvol, sportief en luxueus is de XJ 6.
jfiwr
Johan Melse is in het dagelijks le
ven eigenaar van de bekende ijzer-
warenwinkel in Tholen. Zijn inte
resse voor klassieke auto's is niet
iets van de laatste tijd en die voor
de Jaguars ook niet. „In de jaren
'60 werkte ik een tijd in Engeland
bij een soortgelijke winkel als wij
nu hebben. Zeg maar om ervaring
op te doen en om meer vakkennis
te krijgen. Autobedrijven waren
ook klanten van die zaak en zo
zag ik daar voor het eerst een Ja
guar XK 150. En sindsdien is er
bij mij altijd een apart plekje ge
bleven voor dat soort auto's", ver
telt Melse. Desondanks bleef het
altijd bij interesse en werd er
nooit zo'n sportieve klassieker ge
kocht. En toen dat vier jaar gele
den wel gebeurde, was dat nog
niet eens gepland.
„Mijn vrouw en ik waren op een
vrije zaterdag op pad om een be
stelbus van een bepaald type te
kopen. Maar we konden niet sla
gen. Weer in de auto hoorden we
op de radio dat er in Houten een
beurs gehouden werd 'British cars
and lifestyle'. Omdat een vrije za
terdag bij ons heel schaars is (mis
schien heb ik er maar tien gehad
in mijn leven), wilden we er toch
wel wat van maken. Dus zijn we
maar naar Houten gereden", ver
telt Melse. „Op die beurs stond
een Jaguar XK 140. Ik vond het
een prachtige auto. Affijn, je loopt
er eens omheen en als de verkoper
merkt dat je geïnteresseerd bent,
raak je aan de praat. Natuurlijk
beslisje niet zomaar om zo'n auto
te kopen. Maar dergelijke wagens
zijn vrijwel nooit te koop. En als
dat al wel het geval is, is er vaak
veel aan gerommeld. Maar deze
was min of meer nog in originele
staat. En dus hebben we het toen
gedaan."
Jaguar is een Engelse autofabriek
die merkwaardig genoeg is opge
richt door William Lyons die oor
spronkelijk zijspannen voor moto
ren maakte. Nadat hij met de
productie van auto's begon, kregen
deze al snel een goede naam van
wege de sportiviteit en de gunstige
prijs (relatief natuurlijk) ten op-
zichtè van Italiaanse concurrenten.
Die Jaguar XK 140 van Melse is
als auto een opvolger van de XK
120. Dat was een vernieuwende
auto (zoals Jaguar wel vaker bij
zondere modellen introduceerde).
De auto was gebaseerd op een ver
kort chassis (onderstel) van de Mk
V (spreek in het Engels uit als
Mark Five). „In de oorlogsjaren
ontwikkelde Jaguar een nieuwe
motor. Om die te testen, hebben ze
dat verkorte chassis genomen. Zo
werd de auto gepresenteerd op de
een show in Londen. De bedoeling
was eerst dat er maar een paar van
gemaakt zouden worden, maar het
was een doorslaand succes en dus
is het toch een hele serie gewor
den", legt Melse uit. „Het num
mer achter de XK staat oorspron
kelijk voor de topsnelheid (in
mijlen per uur)."
De XK 140 is geproduceerd tus
sen 1954 en 1957. Het exemplaar
van Melse dateert van november
1956. De auto heeft een 3,4 liter
motor met zes cilinders. Het ge
wicht is met 1422 kilo behoorlijk,
maar met een vermogen van 190
pk staat er toch een topsnelheid
van 194 km per uur voor. Wie
daarbij even bedenkt dat het gaat
om een auto van 45 jaar oud, moet
toch wel even onder de indruk
zijn. De XK is in drie versies ge
produceerd. De 'Roadster' (ca
briolet met losse regenkap), de
'Drop head coupé' (met een vast,
maar wel opvouwbaar dak) en de
'Fixed head coupé' (met een ge
woon dak). Melse heeft de versie
met het gewone dak. Van dit type
zijn er 'slechts' 2808 gemaakt in
driejaar tijd.
Wie de vorige eigenaren zijn ge
weest en wat de historie van de
wagen is, weet Melse niet. Wel dat
de laatste eigenaar in Ontario (Ca
nada) woonde. „Daar zijn de win
ters heel koud en daarom stond de
auto daar altijd in een verwarmde
garage", weet Melse nog wel te
vertellen.
De naam Jaguar geeft al aan dat
het niet om slome autootjes gaat.
Overigens heetten de wagens eerst
SS. Het laatste type voor de Twee
de Wereldoorlog was de SS Jaguar
Saloon. Om begrijpelijke redenen
liet men na de oorlog de merk
naam SS varen en ging men ver
der met Jaguar. Snelheid was een
belangrijk onderdeel van sportivi
teit en dat is ook gebleken, vertelt
Melse. „Met de XK 140 hebben
ze drie keer de 24-uursrace van Le
Mans gewonnen. Daarbij heeft
men in het Belgische Jabbeke (bij
Brugge) ook een snelheidsrecord
gereden. Een paar jaar geleden
hebben ze dat nog eens overge
daan. Toen zijn er veel Jaguarbe-
zitters naar Jabbeke toegekomen
om die race te zien." Ook Melse
en zijn vrouw gingen kijken. Maar
op de terugweg kreeg het echtpaar
pech. „We kwamen met een ka
potte waterpomp aan de kant van
de weg te staan. We belden de
Belgische wegenwacht en zetten
de motorkap open om herkenbaar
te zijn. Even later stopte er een ge
sloten auto-ambulance bij ons.
Dat bleek de begeleiding van de
Nederlandse equippe aan de race
in Jabbeke te zijn. Men was op
weg naar huis. De chauffeur heeft
toen onze auto in de ambulance
getakeld en naar huis gereden. En
intussen waren er ook drie Jaguars
E-type gestopt. In één ervan zat de
voormalige directeur van Jaguar
Nederland. Hij vroeg wat er aan
de hand was en hij heeft ons toen
thuisgebracht."
Ondanks het feit dat het een heel
oude auto is, is er nog goed aan
nieuwe onderdelen te komen, ver
telt Melse. „Motorisch gezien
mankeert er zelden iets aan. Het
zijn heel sterke motoren en we rij
den er bovendien niet veel mee.
De auto heeft nu zo'n 53.000 mijl
gelopen en dat is natuurlijk heel
weinig voor een wagen van die
leeftijd." Wel heeft Melse - die
zelf wel een rijder, maar geen
sleutelaar is - een extra ventilator
bij de motor laten zetten. „In de
tijd dat deze auto's werden ge
maakt, had je nog geen files. Maar
nu wel en als je lang stilstaat en de
motor draait, dan kan de koeling
het niet aan en gaat je motor ko
ken. Dat moetje natuurlijk zien te
voorkomen. We hebben wel eens
aan de kant gestaan op de oprit
van de brug bij Gorinchem om de
motor af te laten koelen. Nou kun
je dat wel eens één keer hebben,
maar meer toch liever niet. En
daarom hebben we er een extra
ventilator bijgezet."
Een jaar nadat Melse zijn XK 140
had gekocht, kwam er een tweede
'Jag' bij. „Tja, het is een prachti
ge auto die XK 140. We hebben
dere bolide dan de eerste Jaguar
die hij kocht. Ten eerste is het een
model uit 1973 en ten tweede
speelde comfort hier een belang
rijkere rol. „Je kunt ze gewoon
niet vergelijken die twee. Ik kan
ook niet zeggen in welke ik liever
rijdt. De XK 140 is echt een spor
tieve auto, maar je moet er wel in
werken. Geen stuurbekrachtiging
en er zitten trommelremmen op,
dus dat betekent dat je goed op
moet letten en afstand moet hou
den, want je hebt een langere rem
weg. Die XJ is een luxere auto
met veel gemakken van moderne
wagens. Ze waren hun tijd wel
vooruit hoor. Het is een automaat
met elektrisch bedienbare ramen,
airconditioning, rem- en stuurbe
krachtiging", zegt Melse. „Als ik
eerlijk moet zijn, is de XK leuker
om in te rijden, maar de XJ luxer.
Om maar eens wat te noemen, bij
de XK is de eerste versnelling niet
gesynchroniseerd. Dat betekent
dat je niet zomaar van z'n twee
naar z'n één kunt schakelen. Ook
niet van z'n drie naar z'n twee
overigens. Dan moet je 'dubbel
clutchen'. Je schakelt eerst naar
de vrije stand, dan laat je je kop
peling opkomen en dan pas scha
kel je naar de lagere versnelling.
Bovendien is de zithouding in die
XK heel anders. Je zit eigenlijk op
de bodem van de auto met je be
nen vooruit. Je kunt gewoon zien
dat het een sportieve auto is."
Dat wil overigens niet zeggen dan
de XJ 6 niet sportief is. Elk model
van Jaguar heeft wel iets spor
tiefs. Al was het maar het motor
vermogen. De XJ 6 van Melse
heeft een 4,2 liter motor. „Het
zijn auto's van voor de oliecrisis
en voor men zich de vraag ging
stellen of de fossiele brandstoffen
ooit eens op zouden raken", zegt
Melse. Net als bij de XK is de
motor een 'in lijn geplaatste' 6 ci
linder. De XJ 6 is nog zwaarder
dan de XK en weegt 1727 kilo.
Met een motorvermogen van 180
pk weet de bolide echter nog een
topsnelheid van 200 km per uur te
bereiken. Jaguar maakte van dit
type 59.077 exemplaren tussen
1968 en 1973. De XJ van Melse
(hij is de derde eigenaar) is af
komstig uit Californië. „Daar is
tien jaar geleden wel een heel
nieuw interieur ingegaan en de
auto is opnieuw voorzien van een
blanke lak. Ze hebben daar veel te
lijden van de droogte en de zon."
Sportief of niet, Melse haalt nooit
het volle vermogen uit zijn auto's.
Daarvoor is hij er veel te zuinig
op. „Als het even kan, parkeer ik
de auto's binnen. Niet alleen voor
diefstal, maar het zijn toch wat
oudere auto's die minder goed te
gen roest bestand zijn dan moder
ne wagens. En roest is een vijand
van elke liefhebber van klassieke
auto's", vertelt Melse die zijn au
to's regelmatig goed poetst (maar
niet elke week). „Ik wil graag dat
ze er netjes uitzien. Dat gaat ove
rigens niet zover dat ik ze van on
der tot boven helemaal glimmend
wil houden. Ze hoeven niet in de
woonkamer te staan. Auto's zijn
er om ze te gebruiken en daarom
moet je er zeker ook in rijden."
De Thoolse ondernemer wil zijn
auto's ook niet in staat van nieuw
laten brengen. „Het mooiste is om
een auto zo origineel mogelijk te
houden. De XK is weliswaar een
keer overgespoten, maar wel in de
originele kleur. Pastelgroen. Er
zijn mensen die zo'n kleur niet
mooi vinden. Maar als je bedenkt
dat die wagen uit de jaren '50
komt en dat die kleuren toen mo
dern waren, dan is het toch mooi
om hem zo te houden. Bovendien
komen die standaardkleuren zoals
donkergroen al zo vaak voor."
Melse vertelt dat van de XK 140
vrijwel alles nog origineel is. Van
de stoelen tot aan het interieur en
de motor. Zelfs de oorspronkelij
ke set gereedschappen (krik, sleu
tel en vetspuit) zit nog in de
kofferbak. „Voor mij liever een
kaal plekje op je stoel, dan een
heel nieuw leren interieur. Dat
oude leeft."
De zilverkleurige XJ 6 of de pas
telgroene XK 140, Melse zou er
maar moeilijk tussen kunnen kie
zen. „Ik rijd in allebei de wagens
even vaak. Het hangt er maar net
vanaf waar je naartoe moet en in
wat voor stemming je bent', zegt
hij. Maar op de vraag welke auto
hij zou redden als er brand uitbrak
in zijn garage, weet hij het ant
woord wel. „Dan de XK 140. Die
is toch wel favoriet. Natuurlijk
ook omdat er zo weinig van ge
maakt zijn. Hij is meer bijzon
der."
Zoals vrijwel iedereen die ergens
een passie voor heeft, is Melse
ook lid van een club. Om precies
te zijn de 'Jaguar en Daimler club
Holland'. Daimler zit daarbij,
omdat dit merk nog een tijdje van
Jaguar is geweest. Het waren de
luxe uitvoeringen van de Jaguar
modellen geworden. De club
houdt meetings, maar daar gaan
Melse en zijn vrouw niet vaak
naartoe. „Zelden. Dat komt omdat
ze altijd op zondag zijn. En dat is
nou net de enige vrije dag die we
hebben." Overigens deelt mevr.
Melse de Jaguar-liefde van haar
man niet. „Nee, ze is wel geïnte
resseerd en ze vindt het leuk dat
ik het zo leuk vind, maar zelf is ze
niet echt gepassioneerd. Maar ze
rijdt wel graag mee in de auto's."
Wie in een bijzondere auto rijdt,
moet ook wel de aandacht trek
ken, „Ja, dat zit er wel in. We
krijgen heel veel leuke reacties.
Lachende gezichten en mensen
die zich omdraaien om nog even
te kijken als ze je inhalen. En er
zijn er ook wel die van plan zijn
je in te halen, maar als ze zien wat
voor auto het is, blijven ze even
achter je hangen en gaan dan
langzaam inhalen. En dat is wel
mooi om te zien."
hem nu vier jaar en hij bevalt pri
ma, maar hij heeft één manco; je
kunt er maar met z'n tweeën in.
Dus als je eens met z'n vieren
weg wilt, dan heb je een pro
bleem. Daarom hebben we er toen
nog een XJ 6 (series 1) bijge-
kocht", vertelt de Thoolse mid
denstander. Een Jaguar kopen
vanwege ruimtegebrek in je ande
re auto... „Ach, ik werk al zolang
zes dagen in de week. Dan mag
zoiets best eens een keer."
De XJ 6 van Melse is een heel an
Blijft er nog wat te wensen over
voor iemand die twee Jaguars
heeft? Of is er misschien nog een
ultiem model dat Melse voor ogen
heeft? „Nee, ik ben heel tevreden
zo. Natuurlijk zijn er heel veel
mooie auto's. De E-types vind ik
ook prachtig. Ik vind dat Jaguar
altijd heel mooie modellen heeft
gemaakt. Maar ik hoef er nu geen
meer bij. Tenminste, niet op dit
moment. Maar ik zeg nooit nooit.
Een favoriet model vind ik moei
lijk aan te wijzen. Eerlijk gezegd
vind ik de XK 120 mooier, maar
de XK 140 rijdt beter. En die heb
ik, dus wat wil ik nog meer? Een
open versie. De echte roadster.
Om te zien is dat natuurlijk je van
het, maar zeker niet praktisch.
Omdat deze auto's een houten
vloer hebben, zijn ze bij hevige
regenval al niet echt waterbesten
dig, maar als je dan ook nog een
open dak hebt... Nee, ik zit in
mijn Fixed head coupé beter."
Ieder jaar komen er vele nieu
we auto's op de markt. Glim
mende bolides met aircondi
tioning, airbag, elektronische
stuur- en rembekrachtiging en
allerlei snufjes die het de ei
genaar naar de zin moeten
maken. Velen vergapen zich
aan de modellen als ware het
er een van de catwalks van de
modeshows in Parijs. Daar zit
een vergelijking in met een
andere groep mensen. Maar
zij kiezen niet voor nieuwer
wetse techniek, maar voor een
oude bolide. Een 'oldtimer'
zogezegd. Voor de wet bete
kent dat ouder dan 25 jaar,
maar voor de liefhebbers kan
dat ook best een auto van
twintig jaar zijn. In deze serie
'Blinkend blik' een aantal
Tholenaren die zelf zo'n old
timer bezitten.