Johan Melse heeft speciaal plaatsje voor zijn Jaguars 'Liever een kaal plekje op een stoel, dan een heel nieuw leren interieur' Blinkend blik Donderdag 19 juli 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 -fr~ én klassieke auto bezitten, komt nog wel eens voor. Maar als iemand er twee of meer heeft, dan moet dat toch wel een echte liefhebber zijn. Johan Melse uit Tholen (tegen woordig woonachtig in Welberg) is zo iemand. Hij is de gelukkige bezit ter van twee Jaguars. De tweede kwam er eigenlijk bij uit 'ruimtegebrek'. Motorzijspan Pech Ruimtegebrek Sportief Zuinig Reacties v J Glimmend in het zonlicht op een open plek in een bos is de XK 140 van Johan Melse echt een plaatje. Johan Melse bij de kofferbak van zijn XK 140 waarin nog de originele gereedschappen zichtbaar zijn. Stijlvol, sportief en luxueus is de XJ 6. jfiwr Johan Melse is in het dagelijks le ven eigenaar van de bekende ijzer- warenwinkel in Tholen. Zijn inte resse voor klassieke auto's is niet iets van de laatste tijd en die voor de Jaguars ook niet. „In de jaren '60 werkte ik een tijd in Engeland bij een soortgelijke winkel als wij nu hebben. Zeg maar om ervaring op te doen en om meer vakkennis te krijgen. Autobedrijven waren ook klanten van die zaak en zo zag ik daar voor het eerst een Ja guar XK 150. En sindsdien is er bij mij altijd een apart plekje ge bleven voor dat soort auto's", ver telt Melse. Desondanks bleef het altijd bij interesse en werd er nooit zo'n sportieve klassieker ge kocht. En toen dat vier jaar gele den wel gebeurde, was dat nog niet eens gepland. „Mijn vrouw en ik waren op een vrije zaterdag op pad om een be stelbus van een bepaald type te kopen. Maar we konden niet sla gen. Weer in de auto hoorden we op de radio dat er in Houten een beurs gehouden werd 'British cars and lifestyle'. Omdat een vrije za terdag bij ons heel schaars is (mis schien heb ik er maar tien gehad in mijn leven), wilden we er toch wel wat van maken. Dus zijn we maar naar Houten gereden", ver telt Melse. „Op die beurs stond een Jaguar XK 140. Ik vond het een prachtige auto. Affijn, je loopt er eens omheen en als de verkoper merkt dat je geïnteresseerd bent, raak je aan de praat. Natuurlijk beslisje niet zomaar om zo'n auto te kopen. Maar dergelijke wagens zijn vrijwel nooit te koop. En als dat al wel het geval is, is er vaak veel aan gerommeld. Maar deze was min of meer nog in originele staat. En dus hebben we het toen gedaan." Jaguar is een Engelse autofabriek die merkwaardig genoeg is opge richt door William Lyons die oor spronkelijk zijspannen voor moto ren maakte. Nadat hij met de productie van auto's begon, kregen deze al snel een goede naam van wege de sportiviteit en de gunstige prijs (relatief natuurlijk) ten op- zichtè van Italiaanse concurrenten. Die Jaguar XK 140 van Melse is als auto een opvolger van de XK 120. Dat was een vernieuwende auto (zoals Jaguar wel vaker bij zondere modellen introduceerde). De auto was gebaseerd op een ver kort chassis (onderstel) van de Mk V (spreek in het Engels uit als Mark Five). „In de oorlogsjaren ontwikkelde Jaguar een nieuwe motor. Om die te testen, hebben ze dat verkorte chassis genomen. Zo werd de auto gepresenteerd op de een show in Londen. De bedoeling was eerst dat er maar een paar van gemaakt zouden worden, maar het was een doorslaand succes en dus is het toch een hele serie gewor den", legt Melse uit. „Het num mer achter de XK staat oorspron kelijk voor de topsnelheid (in mijlen per uur)." De XK 140 is geproduceerd tus sen 1954 en 1957. Het exemplaar van Melse dateert van november 1956. De auto heeft een 3,4 liter motor met zes cilinders. Het ge wicht is met 1422 kilo behoorlijk, maar met een vermogen van 190 pk staat er toch een topsnelheid van 194 km per uur voor. Wie daarbij even bedenkt dat het gaat om een auto van 45 jaar oud, moet toch wel even onder de indruk zijn. De XK is in drie versies ge produceerd. De 'Roadster' (ca briolet met losse regenkap), de 'Drop head coupé' (met een vast, maar wel opvouwbaar dak) en de 'Fixed head coupé' (met een ge woon dak). Melse heeft de versie met het gewone dak. Van dit type zijn er 'slechts' 2808 gemaakt in driejaar tijd. Wie de vorige eigenaren zijn ge weest en wat de historie van de wagen is, weet Melse niet. Wel dat de laatste eigenaar in Ontario (Ca nada) woonde. „Daar zijn de win ters heel koud en daarom stond de auto daar altijd in een verwarmde garage", weet Melse nog wel te vertellen. De naam Jaguar geeft al aan dat het niet om slome autootjes gaat. Overigens heetten de wagens eerst SS. Het laatste type voor de Twee de Wereldoorlog was de SS Jaguar Saloon. Om begrijpelijke redenen liet men na de oorlog de merk naam SS varen en ging men ver der met Jaguar. Snelheid was een belangrijk onderdeel van sportivi teit en dat is ook gebleken, vertelt Melse. „Met de XK 140 hebben ze drie keer de 24-uursrace van Le Mans gewonnen. Daarbij heeft men in het Belgische Jabbeke (bij Brugge) ook een snelheidsrecord gereden. Een paar jaar geleden hebben ze dat nog eens overge daan. Toen zijn er veel Jaguarbe- zitters naar Jabbeke toegekomen om die race te zien." Ook Melse en zijn vrouw gingen kijken. Maar op de terugweg kreeg het echtpaar pech. „We kwamen met een ka potte waterpomp aan de kant van de weg te staan. We belden de Belgische wegenwacht en zetten de motorkap open om herkenbaar te zijn. Even later stopte er een ge sloten auto-ambulance bij ons. Dat bleek de begeleiding van de Nederlandse equippe aan de race in Jabbeke te zijn. Men was op weg naar huis. De chauffeur heeft toen onze auto in de ambulance getakeld en naar huis gereden. En intussen waren er ook drie Jaguars E-type gestopt. In één ervan zat de voormalige directeur van Jaguar Nederland. Hij vroeg wat er aan de hand was en hij heeft ons toen thuisgebracht." Ondanks het feit dat het een heel oude auto is, is er nog goed aan nieuwe onderdelen te komen, ver telt Melse. „Motorisch gezien mankeert er zelden iets aan. Het zijn heel sterke motoren en we rij den er bovendien niet veel mee. De auto heeft nu zo'n 53.000 mijl gelopen en dat is natuurlijk heel weinig voor een wagen van die leeftijd." Wel heeft Melse - die zelf wel een rijder, maar geen sleutelaar is - een extra ventilator bij de motor laten zetten. „In de tijd dat deze auto's werden ge maakt, had je nog geen files. Maar nu wel en als je lang stilstaat en de motor draait, dan kan de koeling het niet aan en gaat je motor ko ken. Dat moetje natuurlijk zien te voorkomen. We hebben wel eens aan de kant gestaan op de oprit van de brug bij Gorinchem om de motor af te laten koelen. Nou kun je dat wel eens één keer hebben, maar meer toch liever niet. En daarom hebben we er een extra ventilator bijgezet." Een jaar nadat Melse zijn XK 140 had gekocht, kwam er een tweede 'Jag' bij. „Tja, het is een prachti ge auto die XK 140. We hebben dere bolide dan de eerste Jaguar die hij kocht. Ten eerste is het een model uit 1973 en ten tweede speelde comfort hier een belang rijkere rol. „Je kunt ze gewoon niet vergelijken die twee. Ik kan ook niet zeggen in welke ik liever rijdt. De XK 140 is echt een spor tieve auto, maar je moet er wel in werken. Geen stuurbekrachtiging en er zitten trommelremmen op, dus dat betekent dat je goed op moet letten en afstand moet hou den, want je hebt een langere rem weg. Die XJ is een luxere auto met veel gemakken van moderne wagens. Ze waren hun tijd wel vooruit hoor. Het is een automaat met elektrisch bedienbare ramen, airconditioning, rem- en stuurbe krachtiging", zegt Melse. „Als ik eerlijk moet zijn, is de XK leuker om in te rijden, maar de XJ luxer. Om maar eens wat te noemen, bij de XK is de eerste versnelling niet gesynchroniseerd. Dat betekent dat je niet zomaar van z'n twee naar z'n één kunt schakelen. Ook niet van z'n drie naar z'n twee overigens. Dan moet je 'dubbel clutchen'. Je schakelt eerst naar de vrije stand, dan laat je je kop peling opkomen en dan pas scha kel je naar de lagere versnelling. Bovendien is de zithouding in die XK heel anders. Je zit eigenlijk op de bodem van de auto met je be nen vooruit. Je kunt gewoon zien dat het een sportieve auto is." Dat wil overigens niet zeggen dan de XJ 6 niet sportief is. Elk model van Jaguar heeft wel iets spor tiefs. Al was het maar het motor vermogen. De XJ 6 van Melse heeft een 4,2 liter motor. „Het zijn auto's van voor de oliecrisis en voor men zich de vraag ging stellen of de fossiele brandstoffen ooit eens op zouden raken", zegt Melse. Net als bij de XK is de motor een 'in lijn geplaatste' 6 ci linder. De XJ 6 is nog zwaarder dan de XK en weegt 1727 kilo. Met een motorvermogen van 180 pk weet de bolide echter nog een topsnelheid van 200 km per uur te bereiken. Jaguar maakte van dit type 59.077 exemplaren tussen 1968 en 1973. De XJ van Melse (hij is de derde eigenaar) is af komstig uit Californië. „Daar is tien jaar geleden wel een heel nieuw interieur ingegaan en de auto is opnieuw voorzien van een blanke lak. Ze hebben daar veel te lijden van de droogte en de zon." Sportief of niet, Melse haalt nooit het volle vermogen uit zijn auto's. Daarvoor is hij er veel te zuinig op. „Als het even kan, parkeer ik de auto's binnen. Niet alleen voor diefstal, maar het zijn toch wat oudere auto's die minder goed te gen roest bestand zijn dan moder ne wagens. En roest is een vijand van elke liefhebber van klassieke auto's", vertelt Melse die zijn au to's regelmatig goed poetst (maar niet elke week). „Ik wil graag dat ze er netjes uitzien. Dat gaat ove rigens niet zover dat ik ze van on der tot boven helemaal glimmend wil houden. Ze hoeven niet in de woonkamer te staan. Auto's zijn er om ze te gebruiken en daarom moet je er zeker ook in rijden." De Thoolse ondernemer wil zijn auto's ook niet in staat van nieuw laten brengen. „Het mooiste is om een auto zo origineel mogelijk te houden. De XK is weliswaar een keer overgespoten, maar wel in de originele kleur. Pastelgroen. Er zijn mensen die zo'n kleur niet mooi vinden. Maar als je bedenkt dat die wagen uit de jaren '50 komt en dat die kleuren toen mo dern waren, dan is het toch mooi om hem zo te houden. Bovendien komen die standaardkleuren zoals donkergroen al zo vaak voor." Melse vertelt dat van de XK 140 vrijwel alles nog origineel is. Van de stoelen tot aan het interieur en de motor. Zelfs de oorspronkelij ke set gereedschappen (krik, sleu tel en vetspuit) zit nog in de kofferbak. „Voor mij liever een kaal plekje op je stoel, dan een heel nieuw leren interieur. Dat oude leeft." De zilverkleurige XJ 6 of de pas telgroene XK 140, Melse zou er maar moeilijk tussen kunnen kie zen. „Ik rijd in allebei de wagens even vaak. Het hangt er maar net vanaf waar je naartoe moet en in wat voor stemming je bent', zegt hij. Maar op de vraag welke auto hij zou redden als er brand uitbrak in zijn garage, weet hij het ant woord wel. „Dan de XK 140. Die is toch wel favoriet. Natuurlijk ook omdat er zo weinig van ge maakt zijn. Hij is meer bijzon der." Zoals vrijwel iedereen die ergens een passie voor heeft, is Melse ook lid van een club. Om precies te zijn de 'Jaguar en Daimler club Holland'. Daimler zit daarbij, omdat dit merk nog een tijdje van Jaguar is geweest. Het waren de luxe uitvoeringen van de Jaguar modellen geworden. De club houdt meetings, maar daar gaan Melse en zijn vrouw niet vaak naartoe. „Zelden. Dat komt omdat ze altijd op zondag zijn. En dat is nou net de enige vrije dag die we hebben." Overigens deelt mevr. Melse de Jaguar-liefde van haar man niet. „Nee, ze is wel geïnte resseerd en ze vindt het leuk dat ik het zo leuk vind, maar zelf is ze niet echt gepassioneerd. Maar ze rijdt wel graag mee in de auto's." Wie in een bijzondere auto rijdt, moet ook wel de aandacht trek ken, „Ja, dat zit er wel in. We krijgen heel veel leuke reacties. Lachende gezichten en mensen die zich omdraaien om nog even te kijken als ze je inhalen. En er zijn er ook wel die van plan zijn je in te halen, maar als ze zien wat voor auto het is, blijven ze even achter je hangen en gaan dan langzaam inhalen. En dat is wel mooi om te zien." hem nu vier jaar en hij bevalt pri ma, maar hij heeft één manco; je kunt er maar met z'n tweeën in. Dus als je eens met z'n vieren weg wilt, dan heb je een pro bleem. Daarom hebben we er toen nog een XJ 6 (series 1) bijge- kocht", vertelt de Thoolse mid denstander. Een Jaguar kopen vanwege ruimtegebrek in je ande re auto... „Ach, ik werk al zolang zes dagen in de week. Dan mag zoiets best eens een keer." De XJ 6 van Melse is een heel an Blijft er nog wat te wensen over voor iemand die twee Jaguars heeft? Of is er misschien nog een ultiem model dat Melse voor ogen heeft? „Nee, ik ben heel tevreden zo. Natuurlijk zijn er heel veel mooie auto's. De E-types vind ik ook prachtig. Ik vind dat Jaguar altijd heel mooie modellen heeft gemaakt. Maar ik hoef er nu geen meer bij. Tenminste, niet op dit moment. Maar ik zeg nooit nooit. Een favoriet model vind ik moei lijk aan te wijzen. Eerlijk gezegd vind ik de XK 120 mooier, maar de XK 140 rijdt beter. En die heb ik, dus wat wil ik nog meer? Een open versie. De echte roadster. Om te zien is dat natuurlijk je van het, maar zeker niet praktisch. Omdat deze auto's een houten vloer hebben, zijn ze bij hevige regenval al niet echt waterbesten dig, maar als je dan ook nog een open dak hebt... Nee, ik zit in mijn Fixed head coupé beter." Ieder jaar komen er vele nieu we auto's op de markt. Glim mende bolides met aircondi tioning, airbag, elektronische stuur- en rembekrachtiging en allerlei snufjes die het de ei genaar naar de zin moeten maken. Velen vergapen zich aan de modellen als ware het er een van de catwalks van de modeshows in Parijs. Daar zit een vergelijking in met een andere groep mensen. Maar zij kiezen niet voor nieuwer wetse techniek, maar voor een oude bolide. Een 'oldtimer' zogezegd. Voor de wet bete kent dat ouder dan 25 jaar, maar voor de liefhebbers kan dat ook best een auto van twintig jaar zijn. In deze serie 'Blinkend blik' een aantal Tholenaren die zelf zo'n old timer bezitten.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 9