'Je moet er niet aan denken dat iemand zijn deur tegen die auto opengooit' H Huib Leunis restaureert oude Ford Capri en Escort RS Blinkend blik EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 uib Leunis uit Tholen zit er helemaal in. In de au to's wel te verstaan. In het dagelijks leven is hij mon teur bij autobedrijf Bal in Tholen, maar ook in zijn vrije uurtjes ligt hij veel onder de auto's. Zijn grote project is een opvallende, knalgele Ford Capri. Dit jaar is het beestje precies 25 jaar oud. Maar daar naast heeft Leunis ook nog een Ford Escort RSlóOOi. Voor de leek misschien niets bijzon ders, maar hij won er in middels wel drie jaar op rij een landelijke prijs mee. Alles origineel Ford-geflipt Kolenzak Drempelvrees Spiegeltje-spiegeltje Te koop De Thoolse monteur is gek van auto's, maar ja, dat is monteurs door de bank genomen eigen. Hij heeft altijd al meer de neiging naar oude auto's gehad. En nooit reed hij een auto die hem (in aan schaf) meer dan een paar duizend gulden kostte. Toch heeft hij in middels al zoveel geld en uren in zijn bolides gestopt dat hij daar van een behoorlijk sjieke, nieuwe auto zou kunnen rijden. Maar dat is de tic. Het begon voor Leunis allemaal al op de voormalige lts in Sint-Maartensdijk. „We liepen dan in de pauzes een beetje door het dorp en dan kwamen we ook bij de garage van Nathan de Viet. Daar stond een hele tijd een Ford Escort RS te koop. Dat vond ik een prachtige auto en die wilde ik zeker ook nog een keer hebben. Een jaar of vijf geleden was ik eens op het circuit van Zandvoort en daar stond zo'n Escort RS 1600i te koop. Hij was in behoor lijk slechte staat, maar ik heb hem toch gekocht. Ik heb er een jaar in gereden en dat beviel me zo goed dat ik besloot er maar eens wat aan op te knappen", vertelt Leu nis. Dat verhaal zou behoorlijk uit de hand lopen. Leunis is inmiddels lid van de XR-RS-club, een vereniging van bezitters van Escorts van het XR- of RS-type. „Het zijn bepaalde uitvoeringen, sportiever dan de normale auto's. De XR is wat luxer en de RS is het sportiefste. De auto's komen gewoon van de fabriek af, maar worden dan op een speciale afdeling veranderd. Het onderstel wordt veranderd en het interieur wordt luxer gemaakt. Ook de motor wordt versleuteld waardoor er ongeveer 25 pk bij komt. Daarmee krijg je zo'n 125 tot 130 pk in die auto." Het duurt nog even, maar dan is de Ford Capri van Huib Leunis gereed om aan de wedstrijden deel te nemen. De Tholenaar kon destijds niet be vroeden waar zijn aankoop toe zou gaan leiden. Hij besloot zijn Escort 'een beetje op te knappen'. „Dat begon met wat roest bij de deuren weg te halen, maar het ging steeds verder. Uiteindelijk is er heel veel aan vernieuwd. Er zijn nieuwe stukken in de bodem ge zet, want die was rot. Ook zijn er een nieuwe voor- en achterkant in gegaan. De motor is helemaal uit elkaar geweest, gezandstraald en opnieuw in een speciale, hittebe stendige lak gezet. Daar moet je dan wel weer even naar zoeken, maar die vind je ook wel weer. Verder zijn er veel kunststof on derdelen vervangen, voor zover dat kon. Er zit onder meer een ander dashboard in, want dat was helemaal gescheurd door de in werking van de zon. Een veel voorkomend kwaaltje en het was niet gemakkelijk een auto met een gaaf exemplaar te vinden. Ik heb van een jongen een auto gekocht, puur en alleen om dat dashboard." Dat vervangen van onderdelen gaat niet zomaar op de bonnefooi. Niet even naar Van Bremen om een onderdeeltje van merk X. „Nee, alles moet origineel zijn. Dus van Ford zelf en ook bedoeld voor dit speciale type. En dat maakt het wel lastig, want deze Escorts waren aanvankelijk be doeld voor de racewereld. Maar er was een voorwaarde dat er dan eerst een minimumaantal gewoon voor de consument geproduceerd zou worden. Er zijn er uiteindelijk maar 6800 van gemaakt. Van dit model zijn er in Nederland maar 12 verkocht. Nu rijden er nog zo'n 15 rond, maar de helft daarvan is import. En dat is dan toch weer minder. Het neusje van de zalm is een in Nederland verkochte Escort in prima staat", vertelt Leunis. Maar het is verre van eenvoudig om aan onderdelen te komen voor een auto die in zo'n kleine pro ductie is gemaakt en die inmiddels ook al lang geleden werd geïntro duceerd (begin jaren '80). „Daar moet je echt heel goed voor zoe ken. En het kost je ook een hele smak geld. Maar je wilt zo'n wa gen toch in originele staat krij gen", vertelt de Tholenaar. Hij schuwt daarvoor zelfs reisjes naar Engeland niet. Speciaal om een bepaald onderdeel te halen. Het enige niet-originele onderdeel aan zijn Escort is de demper op zijn knalpijp. „Maar dat is iets waar ze niet op letten, hoewel ze heel nauwkeurig zijn. En zo'n sportie ve auto met zo'n smal pijpje eron- deruit, dat vind ik geen gezicht." 'Ze' zijn de keurmeesters van de jaarlijkse wedstrijd. Eenmaal per jaar komen de Nederlandse Ford freaks in Lelystad bij elkaar op een 'meeting'. Daar worden dan ook de mooiste Escorts, Fiesta's, Siërra's en andere Fords gekozen. Een jury buigt zich minitieus over elke auto. Van boven, van onde ren, van binnen, van buiten en on der de motorkap wordt alles geïn specteerd. „Je begint met 200 punten en voor ieder dingetje wat niet klopt, krijg je strafpunten. Dat begint al met de lak. Als die niet origineel is, krijg je drie straf punten. Dat is dus met die van mij het geval. Ik heb het hele koets werk opnieuw bijgewerkt, ge schuurd en over laten spuiten. Wel in de originele kleur en met de juiste striping en belettering. Dat is heel goed gelukt. Die auto zit zo strak in de lak dat er nieuwe au to's zijn die er nog slechter uit zien. En daarvoor krijg je dan wel weer een paar puntjes compensa tie", legt Huib Leunis uit. De jury kijkt verder of er geen beschadi gingen zijn, of er wel originele onderdelen zijn gebruikt en hoe de wagen er in totaal uitziet. „Het eerste jaar dat ik meedeed (drie jaar geleden) was de auto nog niet eens af en toen won ik met dertig punten verschil ten opzichte van de nummer twee. Maar sindsdien is het verschil wel teruggelopen en dit jaar won ik nog maar met drie punten voorsprong. Het pro bleem is dat deze auto gewoon he lemaal klaar is, terwijl de concur rentie niet stilzit." Drie jaar achtereen won Leunis dus de prijs van de XR-RS-club. Bovendien doet hij ook mee aan de interna tionale Ford-bijeenkomst in Land graaf (eind augustus). Daar werd hij al twee jaar tweede in zijn klasse en dat is een nog grotere prestatie, omdat daar meer con currentie is. Vooral de Engelsen zijn volgens Leunis bezitters van prachtige auto's. „Die zijn werke lijk helemaal Ford-geflipt. Daar zijn mensen die hun laatste geld in de wagen stoppen en thuis op een bierkistje leven. Heel extreem. Als ze naar een show of bijeenkomst rijden, bedekken ze hun auto met een hoes of ze verrijden hem op een trailer. Dat heb ik nooit ge wild. Je hebt een auto om mee te rijden. Al ben je er natuurlijk wel ontzettend zuinig op." Hoewel Leunis met zijn Escort dus heel wat prijzen in de wacht sleepte (hij heeft vier Escorts RS gehad waarvan hij er één verkocht Ieder jaar komen er vele nieu we auto's op de markt. Glim mende bolides met aircondi tioning, airbag, elektronische stuur- en rembekrachtiging en allerlei snufjes die het de ei genaar naar de zin moeten maken. Velen vergapen zich aan de modellen als ware het er een van de catwalks van de modeshows in Parijs. Daar zit een vergelijking in met een andere groep mensen. Maar zij kiezen niet voor nieuwer wetse techniek, maar voor een oude bolide. Een 'oldtimer' zogezegd. Voor de wet bete kent dat ouder dan 25 jaar, maar voor de liefhebbers kan dat ook best een auto van twintig jaar zijn. In deze serie 'Blinkend blik' een aantal Tholenaren die zelf zo'n old timer bezitten. en twee sloopte voor onderdelen voor zijn huidige auto), is het niet zijn grootste project. Dat staat binnen in de garage. Een knalgele Ford Capri. De Tholenaar heeft wat met Ford (hij heeft er zelfs een T-shirt van aan), want voor het dagelijks verkeer rijdt hij in een ook al bijzondere vierwiel aange dreven Ford Siërra met een 2,9 li ter V6-motor. „Ik vind die Fords gewoon fantastisch rijden", zegt hij. Maar terug naar de Capri. Al twaalf jaar is Leunis met deze au to bezig. „Het was mijn eerste au to. Ik heb hem gekocht van het geld dat ik voor mijn brommer kreeg. Twee jaar heb ik erin gere den en toen ben ik begonnen met slopen." En dat slopen is bepaald niet zonder resultaat gebleven. Oorspronkelijk was de Capri (het tweede model van dit type) geel van kleur, maar de vorige eigenaar vond zwart leuker. „Ze hadden hem heel lelijk overgespoten. Ik snap dat op zich wel, want dat ori ginele Capri-geel was een beetje een vies kleurtje. Maar toen ik hem kreeg, was het net of ze hem met een kolenzak behandeld had den. Ik heb hem uiteindelijk weer geel gemaakt, maar wel een flits- ender kleurtje." Leunis streeft bij dit project dan ook niet helemaal naar originaliteit, maar naar stijl. Het is meer een complete verbou wing geworden. „Het was dus een Capri 2, maar ik heb hem omge bouwd tot Capri 3. Er is een nieuwe voorkant ingegaan en een nieuwe achterkant. Maar de grille heb ik weer van een Capri 2, want die heeft een honingraatstructuur en dat vind ik mooier dan die lamel len van later. Ook de vierkante lichten vond ik niet mooi, dus heb ik er de koplampen van een BMW ingezet en in de bumper de knip perlichten van een Golfje." De Capri heeft in die tien jaar dat hij onder handen werd genomen een ware metamorfose ondergaan. Zo verdween de oorspronkelijke 6 cilinder 2 liter motor en kwam er een 2,9 liter motor van een Ford Scorpio in. Dat betekende meteen ook een andere versnellingsbak (van vier naar vijf versnellingen). Het vermogen werd uiteindelijk van 90 pk opgekrikt naar 160 pk. Wie onder de glimmende motor kap van het gele monster kijkt, ziet daar verbazingwekkend wei nig. Te weinig zou zelfs een leek zeggen. Alleen de motor is te zien. Geen accu, geen reservoirs voor koelvloeistof of ruitensproeier, niets van dat alles. „Ik vond dat wel mooi. Alleen de motor laten zien. De rest heb ik verlegd naar de achterbak", legt Leunis uit. En inderdaad, als hij de achterklep opent, blijkt dat er voor een flinke bagage geen plaats meer is. Want behalve de genoemde noodzake lijke onderdelen, ligt hier ook nog eens een forse stereo-installatie in. „Tja, dat hoort er eigenlijk wel een beetje bij", vindt de monteur. Nu zou er ook niet teveel gewicht achterin moeten liggen, want de Capri is flink verlaagd en aange zien de mobiel bij de achterwielen nog bladvering heeft, is het gevaar groot dat bij oneffenheden de on derkant van de auto het wegdek raakt. Als Leunis een stukje met de auto rijdt, blijkt al snel dat dit een probleem kan opleveren. De drempels in de Molenvlietsestraat in Tholen moet hij breed zigzag gend over, anders volgt er onher roepelijk beschadiging. „Ik moet mijn schokbrekers toch eens wat strakker afstellen, want dit is ei genlijk te gek", zegt Leunis dan ook. Overigens heeft hij nog een puntje dat aandacht behoeft. „Er moet een nieuwe achteras in. De originele bleek niet bestand tegen de veel grotere kracht van de nieu we motor." Het interieur van de Capri is adembenemend zwart. „Een Rica- ro-interieur", zegt de eigenaar niet zonder trots. „Ik heb het hele maal opnieuw met leer laten be kleden. De binnenkanten van de deuren heb ik zelf met zwart leer bekleed. Alleen de achterbank is nog van zwarte stof. Ik denk dat ik die nog eens verkoop en dan ook daar een zwart leren achterbank in zet. En ook de afdekking van de kofferbak moet met leer bekleed worden. Dat is toch mooier." Leunis zoekt overigens wel naar originele onderdelen voor zijn Capri. Dat bepaalde zaken niet 'des Capri's' zijn, wil niet zeggen dat hij op de meeste onderdelen geen originaliteit nastreeft. Zo is er een nieuw, zwart vinyl dak op de auto gelegd, liggen er roestvrij stalen strips in de deurposten met de aanduiding Ford Capri erop en zijn alle klokjes, het stuur en de spiegels origineel. Wat die spie gels betreft, is er nog wel een pro bleempje. „Ik kon bij een man een spiegel van zijn auto afhalen. Toen ik daarmee bezig was, bleek dat ze elektrisch verstelbaar waren. Dat wist hij niet, anders had hij me nooit toestemming gegeven om ze eraf te halen. Maar nu was ik er mee weg. Maar de glazen in de spiegels waren heel slecht. Ik heb nog net één exemplaar nieuw op de kop kunnen tikken, maar een tweede heb ik nog steeds niet. Ze hebben een speciale vorm en ik wil geen namaak gebruiken. Dus is het nog even wachten voordat ik mijn rechter buitenspiegel ook compleet heb." Omdat het geen totaal originele Capri is, zal Leu nis in een aparte klasse uitkomen als hij ermee naar wedstrijden gaat. En dat gaat zeker gebeuren. „Ze weten dat ik eraan bezig ben en ze zijn heel benieuwd." Leunis is uiteraard heel zuinig op zijn auto'. „Ik rijd er wel mee, maar alleen als 'zondagsrijder'. Lekker rustig. Vroeger wilde ik weten hoe snel een auto kon, maar daar ben ik nu wel overheen. Ik weet dat hij heel hard kan, maar ik probeer het niet meer. En ik ga er alleen mee weg als ik weet dat hij ergens veilig kan staan. Je moet er niet aan denken dat er iemand naast je parkeert en zijn deur tegen je auto open gooit", huivert de Tholenaar ter wijl hij naar de blinkende, smette loze Capri kijkt. Hoewel hij dus zorgvuldig met zijn inmiddels heel dure auto's omgaat (daar koop je een nieuwe middenklasser voor), is hij in elk geval aan zijn prijswinnende boli de niet buitengewoon gehecht. „De Escort staat te koop", meldt Leu nis doodleuk. „Hij is helemaal af. Er valt niets meer aan te doen. Dus van mij mag ie weg. Gaan we weer verder met het volgende pro ject. De Capri moet nog af. En ik wil ook nog wat aan mijn Siërra versleutelen. Ach ja, zo blijf je be zig hè?" Dat doet hij overigens ook bij zijn baas. Daar werkt Leunis momen teel aan de restauratie van een ou de Porsche. Ook die moest hele maal uit elkaar gehaald worden en grotendeels vernieuwd. „Maar ik doe het graag en dat weten ze op mijn werk ook." i- t De prijswinnende Escort van Huib Leunis. >1 .d;, b Onder de motorkap van de O^pri is het opvallend leeg.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 5