Hoe kunnen fracties het archief sluiten? 'Een enkel mannelijk persoon maar het merendeel is vrouw' Drie gewonden en veel schade bij twee aanrijdingen Heemkundige kring Tholen is in de maak Thoolse brigadiers vijftien jaar actief nieuwe tak Oud-Vossemeer Zeeland nog steeds onveilig Aanleg fietspad Tholenseweg Sluiproutes zijn populair en te hard rijden ook Donderdag 28 juni 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Dalempolder op belangrijke voorsprong Het is niet altijd gemakkelijk om gemeentebestuurder te zijn. Dat bleek maandag in Meulvliet te Tholen. waar de bewoners van de wijk Dalempolder in grote getale waren opgekomen om voor hun recht en rust op te komen. Met genoegen hoor ik dit soort discussies aan en het duurde niet lang, dat duidelijk werd dat de stuurgroep nieuw bouw gemeentehuis, voor wat de locatie betreft, terrein verloor. Ondanks dat burgemeester Nuis zijn zetel op het podium beklom met naar zijn eigen mening een gelijke stand, lukte het hem - ondanks zijn kranig verzet - niet om de zaal aan te horen, zonder dat hij zijn stand bij diende te stellen. SGP-discussie Heemkundekring Elke morgen en middag staan ze op de stoep om kinde ren bij de scholen over te helpen steken. In Tholen be staan de verkeersbrigadiers al vijftien jaar. En er komen er nog steeds bij. In Oud-Vossemeer is een grote club van 15 ouders opgeleid. Zij kregen maandagmiddag van wethouder K.A. Heijboer het certificaat uitgereikt tij dens een etentje in Meulvliet in Tholen. Mevrouw K.A. Eerland-van der Pol uit Tholen is aan haar derde lustrum toe: zij kreeg een oorkonde en een boeket. Koning te rijk Waterschap tekent convenant natuur en landbouw Bij twee verkeersongelukken zijn vorige week woens dagavond drie mensen gewond geraakt. De materiële schade was groot. De politie noemde het een wonder, dat de gevolgen voor de inzittenden zo beperkt bleven. Ambulance niet nodig Stemmen van lezers Ik zat daar als enige Fluplander tussen z'n 300 Tholenaren, waar van de woordvoerders het naar mijn gevoel uitermate goed deden. Met name de heer C. van den Ber ge bleek voor burgemeester Nuis geen gemakkelijke tegenspeler. Op vragen van het discussieforum bleef de burgemeester lange tijd volhouden dat de stand gelijk was. Op het einde van de avond werd duidelijk dat Tholen-Dalempolder in een belangrijke voorsprong ein digde. Het was niet gemakkelijk voor overste Nuis een tactiek te ontwikkelen om de wijk Dalem polder in te nemen. Het tegenover gestelde is waar. Ondanks dat bleef hij burgervader en maakte hij geen gebruik van zijn tactische kennis, die hij ongetwijfeld bezit. Al met al, heeft onze nieuwe bur gemeester een hele klus om het be sluit, dat door zijn voorganger is geschapen, in goede banen te lei den. We hadden vrijdag mensen van een onafhankelijk bureau die het gesprek leidden. Dat zal zijn gebeurd omdat de gemeente deze kennis niet in huis heeft. Heeft de stuurgroep die kennis wel om stuurgroep te zijn? Ik denk van niet. Maandag is gebleken dat ze die kennis niet heeft. Ik raad de gemeente dan ook aan om zich door een onafhankelijke stuur groep te laten adviseren. Wat mijn persoon betreft, ik ben vrijdag niet naar Meulvliet geweest voor de locatie van het gemeente huis, maar voor het gemeentear chief van Tholen. De stuurgroep heeft namelijk de euvele moed ge had om éénparig te besluiten het gemeentearchief van Tholen zo mogelijk te verhuizen naar Middel burg omdat dan 2 miljoen gulden op de bouwkosten kan worden be zuinigd. Er is ook nog een andere optie. Bergen op Zoom, zo zei mij een van de fractievoorzitters. Wel dichterbij, maar buiten de provin cie. Ik zou daarover nog meerdere minpunten kunnen noemen. Er ligt daar gewoon te weinig raakvlak met Tholen. Daarom, het archief moet gewoon op Tholen blijven. Ondanks dat ik begin dit jaar voor het eerst en voor het laatst gespro ken heb met gemeentesecretaris Nieuwkoop, geloof ik vast en zeker dat hij daar met pijn in zijn hart ja op heeft gezegd. Dat alle fractie voorzitters daar ja op hebben ge zegd, bevreemdt me des te meer. Ik ga wat dat betreft niet verder dan mijn eigen partij, de S.G.P., die ik al vanaf mijn kinderjaren trouw ben. Graag zou ik daarover eens willen praten met het bestuur en met de gehele fractie. Daarom ver zoek ik het bestuur van de S.G.P.- studievereniging om zo snel moge lijk een avond te beleggen waar we over het verdwijnen of behouden van het gemeentearchief kunnen discussiëren. Graag wil ik, met wie dan ook, vooraf overleg plegen. Graag op een avond dat iedereen van fractie en bestuur aanwezig kan zijn. Een avond die uiteraard vrij toegankelijk moet zijn. Het gaat hier over iets waar veel eilandbe woners bij betrokken zijn. S.G. P. neem dit van mij aan: er is haast ge boden! Ik raad de andere politieke partijen aan om ook hun leden te raadplegen. De verkiezingen ko men dichtbij en u kunt zonder uw leden te raadplegen, geen ja zeg gen, terwijl uw leden dat waar schijnlijk helemaal niet willen. U bent verantwoording schuldig aan uw achterban en toch zeker als er iets op het spel staat als het ge meentearchief. Is er dan echt geen historisch besef in de fracties? Er is geen twijfel mogelijk, alle frac tievoorzitters menen echt niet wat ze gezegd hebben. Hoe kun je nu iets dat al honderden jaren in het bezit is van de voormalige gemeen ten op Tholen en Sint-Philipsland integreren in een stad als Middel burg. Dat kan wel voor Walcheren, maar het zuinig beheerde archief van Tholen moet op Tholen blijven. Het is beslist onmogelijk dat het Thoolse archief, zoals het nu wordt beheerd op termijn goedkoper in Middelburg of Bergen op Zoom be waard en beheerd dan op Tholen. We hebben daar momenteel de ui terst zuinige en vlijtige archivaris J.P.B. Zuurdeeg en zijn inmiddels deskundige assistente Janneke Boomsluiter. Vergelijk dat eens met andere archieven. Twee personeels leden! Vraag het eens aan de bezoe kers! Vraag eens op welk archief ze de gegevens gemakkelijker kunnen raadplegen? Nergens zult u ten antwoord krijgen Aanstaande maandagavond, 19.30 uur is er een bijeenkomst in het ge meentehuis te Sint-Maartensdijk. Drs. Aad de Klerk, consulent regio nale geschiedbeoefening Zeeland komt dan naar Tholen voor het op richten van een Heemkundekring op Tholen. Te Sint-Philipsland zit ten we inmiddels dichtbij de 150 le den. Voorzover ik weet, is Tholen de enige gemeente in Zeeland die zo'n vereniging nog niet heeft. Be woners van Tholen: het is nu tijd om tot oprichting over te gaan. Vroeg of laat krijgt u met het ar chief te maken. Hetzij voor een te kening uit 1910 of 1920 van uw huis dat u gekocht hebt, hetzij om uw voorouders op te zoeken. Waar hebben mijn overgrootouders ge woond? Ik wil graag een foto van mijn huis uit 1975. Het is echt niet in een paar regels te noemen wat er in het archief is opgeborgen en ui teraard allemaal toegankelijk is. De gemeente wil twee miljoen bezuini gen, terwijl ze niet weet dat ze zichzelf de das omdoet. Wat is ver der de reden om het archief 70 tot 80 kilometer ver verwijderd van Tholen te herbergen? We hoeven dat niet te verzwijgen," nog minder naar te raden. Zuurdeeg wordt tij dens de bouw vut-gerechtigd of hij gaat met pensioen en daarnaast denken ze te bezuinigen op de bouw, zoals ik hierboven al aan haalde. Daarvan worden de Thoolse burger en ook een groot aantal ambtenaren op het gemeentehuis de dupe. Ze hebben ook nog een zoet houdertje voor ons: De digitalise ring van de archieven komt eraan en op internet is alles te vinden. Echt niet. Wat we op internet kun nen vinden, zijn lokkertjes van de archieven. Een index, een aantal ja ren huwelijken of overlijdens van een plaats en als u de rest wil we ten, dan mag u wat de gemeente Tholen betreft 110 gulden per uur betalen voor het onderzoek. Nu kunnen we nog heerlijk op ons ver trouwde stekje de gangen en wegen van onze voorouders raadplegen: Samen sterk,.wordt er wel eens ge zegd en dat hebben de liefhebbers van de Thoolse historie nu meer dan nodig. Het gemeentearchief staat op het spel! Sluit u aan als u in de komende tijd wordt benaderd om lid te worden van de Heemkun dekring Voor enkele tientjes per jaar bent u lid. Ik zou haast zeggen: Ter Tolne. Inwoners van alle ker nen, stelt ons niet teleur. U zult niet meteen een kwartaalblad of een jaarboek krijgen, het zal moeten groeien. Mogen we op u- rekenen. Van harte aanbevolen. Jan Kempeneers, Mosselkreekstraat 12, Sint-Philipsland. Als laatste Zeeuwse regio lijkt Tho len een heemkundekring te krijgen. Maandagavond is er een bijeen komst in het gemeentehuis, met de opzet een werkgroep te vormen die aan de slag gaat om tot een kring te komen. Een heemkundekring houdt zich bezig met de plaatselijke histo rie in zo breed mogelijke zin (b.v. geschiedenis, gebruiken, dialect). Het initiatief voor de bijeenkomst is genomen door drs. A. de Klerk, consulent regionale geschiedbeoe fening in Zeeland. Hij peilde de be langstelling tijdens de eerder dit jaar gehouden cursus 'Geschiede nis te kijk'. „Dat viel overwegend positief uit. Cursisten di.e hebben aangegeven te willen meehelpen en -denken, zijn voor maandag uitge nodigd, evenals nog een aantal his torisch geïnteresseerden", zegt De Klerk. Ook anderen zijn welkom, maar dat moeten wél mensen zijn die actief willen zijn bij de oprich ting van een heemkundekring. „De problematiek rond de toekomst van het gemeentearchief is een reden temeer om met enige snelheid tot een kring te komen", aldus De Klerk. De bijeenkomst in Sint- Maartensdijk begint om half acht. In het verleden was op Tholen de vereniging Huis en Heem actief, maar die ging ter ziele. Momenteel is er een contactpersoon van de Bond Heemschut en ook bestaat er een genealogische werkgroep Tho len (familie-onderzoek). Eind vo rig jaar werd op Sint-Philipsland een heemkundekring opgericht en die telt inmiddels rond de 150 le den. Mevrouw K. A. Eerland-van der Pol met bloemenis vijftien jaar verkeersbrigadier. Links mevr S. G. Moeliker-van Oudenaarde tien jaar) Tussen hen in en uiterst rechts de jubilarissen van vijf jaar. Tweede van links wethouder K.A. Heijboer. De achterste rij zijn de vijf brigadiers uit Oud-Vossemeer. Heijboer prees het werk van de ver- 's middags helpen bij het overste- keersbrigadiers. De vrijwilligers die elke dag op de stoep staan om de kinderen te helpen bij het over steken zijn de belangrijkste schakel in de hele organisatie. „Zonder jul lie zouden we terug bij af zijn." Er is een nieuwe tak in Oud-Vosse meer gevormd van vijftien ouders. Slechts vijf ouders waren aanwezig toen Heijboer de certificaten uit reikte. In Sint-Annaland is een leer kracht van de School met de Bijbel opgeleid tot verkeersbrigadier en dat is nu de tweede brigadier in dit dorp. Vorig jaar zijn er in Tholen nog eens 9 ouders opgeleid die hun aanstelling al thuis hebben gekre gen. De brigadiers worden opgeleid door E. ten Voorden van de politie Tholen. De ouders in Oud-Vossemeer gaan ken van de kinderen die op de Oud-Vossemeersedijk uit de bus uit Stavenisse komen. Sinds enkele maanden is daar nu de enige bus halte van de BBA in Oud-Vosse meer. Gevolg van het 'strekken van de lijnen'. De bussen rijden niet meer de woonkernen in en stoppen alleen nog maar aan de rand van de dorpen. Daarmee hoopt de ver voersmaatschappij tijd te winnen omdat de bussen nu niet meer door de (nauwe) straten hoeven. Heijboer: „Wij willen voorzienin gen in stand houden, maar dat vraagt ook offers. Het is een aan slag op de veiligheid van de kinde ren nu de bussen niet meer door de kernen gaan en naar de rand moe ten om in en uit te stappen." In Tholen wordt al langer met het bijltje gehakt. „Hier heeft men er al vroeg over nagedacht en de nood zaak van verkeersbrigadiers inge zien. Het gaat over uw en onze kin deren. In die vijftien jaar is-het verkeer verdubbeld. Er zijn nieuwe wijken bijgekomen en het inwoner tal is gegroeid." Over de herinrichting van de Mo- lenvlietsedijk en de Ten Ankerweg is volgens Heijboer heel wat te doen geweest. Ook de brigadiers hebben zich samen met de gemeen te, de politie, de scholen en 3VO (voorheen Veilig Verkeer Neder land) gebogen over de plannen. Aan de veiligheid is wel een stuk toegevoegd, zei hij. De inzet van de brigadiers werd ook gewaardeerd door de scholen, zo bleek uit het optreden van de di recteuren C.L. van Dis van De Re genboog, A.L. Nederlof van de Eben-Haëzer en M. van den Reydt- van de Vos van Ter Tolne. Op de wijs van Het Land van Maas en Waal (Boudewijn de Groot) brach ten ze een ode aan de vrijwilligers met als refrein: ,De Thoolse ver keersbrigadiers 15 jaar in touw/ een enkel mannelijk persoon maar het merendeel is vrouw/ Een niet meer weg te denken gezicht al op de dijk/ Ja, veilig naar de overkant, wij zijn de koning te rijk/ Al kost het heel wat moeite te komen aan 't getal/ Van 40, maar liefst 50 of 60 boven al!' Voor K.A. Eerland-Pol was er een oorkonde en boeket vanwege haar 15-jarig jubileum. Er waren drie brigadiers die tien jaar actief zijn. Zij kregen een verguld speldje: T. Frel-de Bruin (afwezig) en het echtpaar Moeliker-van Oudenaar de, de heer C.H. Moeliker was af wezig. Voor zes brigadiers was er een ver zilverd speldje voor vijf jaar: J.M. Baay-Verkamman, E. de Groen (af wezig), J.A. Ligtendag, K.A.C. Pe per-Kegel, T.H. Pul (afwezig) en M.J. Zwaluwa-van Belzen. Jolanda van Zetten kreeg een bos bloemen van de wethouder. Zij is als coördinator actief. Na de lunch sprak consulent H. van Dijk (ANWB) met de aanwezigen (brigadiers, 3VO en politie) over agressie, etiquette en hoffelijkheid in het verkeer. Hij deed dat aan de hand van de 'gouden regels' van het verkeer, een lijst met punten die door de ANWB is opgesteld. Het leverde een levendige discussie op. Waterschap Zeeuwse Eilanden te kent een convenant natuur en land bouw in het kader van de landin richtingsprojecten Poortvliet en Oud-Vossemeer. Er wordt gewerkt aap de natuurontwikkeling in de Scherpenissepolder en in de Scha- kerloopolder bij Tholen. Net als bij een dergelijk project aan* de zuid kust van Schouwen wil het water schap in een convenant de afspra ken voor landbouw en natuur vastleggen. De provincie, land bouworganisatie ZLTO, Staatsbos beheer en de landinrichtingscom missies zijn betrokken partijen. De landinrichtingscommissie Poort vliet heeft inmiddels ingestemd met het concept. Of en wanneer het con venant nog aan de orde zal worden gesteld in de landinrichtingscom missie Oud-Vossemeer is het water schap niet bekend. Hoewel de aan leg van het natuurgebied Schakerloopolder wel in de over eenkomst is opgenomen, zullen voorbereiding en uitvoering pas volgend jaar plaatsvinden. Het pro ject Scherpenissepolder is daarente gen in volle gang. Verwacht wordt dat de gewenste peilverhoging - in het kader van een proefproject - eind dit jaar kan worden ingevoerd. Met betrekking tot het proefproject zal de algemene vergadering van Zeeuwse Eilanden 25 september een voorstel worden voorgelegd. Over het convenant beslist het dage lijks bestuur. Het tijdstip van onder tekening is nog niet bekend. Het aantal doden in het verkeer is in de gemeenten Tholen en Schou- wen-Duiveland in 2000 gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Het is de enige regio in Zeeland waar dat Het geval is. Overigens heeft Tholen daar maar een zeer klein aandeel in. In 2000 viel er één do delijk verkeersslachtoffer op de Thoolse wegen. Dat was een 18-ja- rige bromfietser die in oktober fron taal op een andere bromfietser bot ste op de Langeweg te Oud-Vossemeer. Op Schouwen- Duiveland vielen tien doden in het verkeer. Een en ander blijkt uit ge gevens van het regionaal orgaan verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Over heel Zeeland bezien is het aantal dodelijke verkeers slachtoffers gedaald van 40 naar 35. Het ROVZ noemt dat aantal overi gens nog 'onaanvaardbaar hoog'. Het aantal mensen dat na een onge val in het ziekenhuis belandde, daalde van 446 naar 354. In Tholen en Schouwen-Duiveland was de da ling het sterkst met 45 procent. Be zien naar het aantal ernstig gewon den bij ongevallen per 100.000 inwoners, is Zeeland een van de meest onveilige provincies van Ne derland. Alleen Drenthe scoort met 96 zwaargewonden per 100.000 in woners nog net ééntje hoger dan Zeeland. Friesland komt er het beste vanaf, gevolgd door Zuid- en Noord-Holland. Wethouder K.A. Heijboer wijst de kritiek van de werkgroep Tholense weg als zou het college een afwach tende houding aannemen, van de hand. Volgens de wethouder is er wel degelijk contact tussen Tholen en Bergen op Zoom over de voort gang van het plan om een fietspad aan te leggen langs de Tholense weg. Heijboer zei dat woensdagmiddag na het kernbezoek aan Scherpenisse als reactie op de brief van de werk groep aan het college en de raadsle den. De werkgroep wil dat het col lege zich veel actiever opstelt. En stelt ook voor bij te dragen in de kosten van het fietspad. „Hopelijk volgende maand komt het plan in Bergen op Zoom in de commissie verkeer met het voorstel om deze weg aan te pakken. Het is een reële mogelijkheid." Uit een enquête van het regionaal or gaan verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) blijkt dat ruim de helft van de Zeeuwen in het verkeer wel eens gebruik maakt van een sluiproute. Als belangrijkste redenen worden opgegeven: drukte op de hoofdwe gen (67 procent) en kortere route naar de bestemming (43 procent). De Zeeuwse weggebruikers zien een be perking van zwaar verkeer op bin nenwegen wel zitten, maar maatre gelen om het totale sluipverkeer tegen te gaan, vinden geen steun bij de weggebruikers. Een goede door stroming op de hoofdwegen wordt meer als oplossing voor het sluipver keer gezien. Wat snelheid betreft, is het aantal overtredingen in 2000 relatief afgeno men. Bij 84 procent van de provincia le meetpunten viel het percentage weggebruikers dat de maximumsnel heid overschreed lager uit dan het jaar ervoor. In de politieregio Oosterschel- debekken - waartoe ook de gemeente Tholen behoort - reed 38 procent van de bestuurders op 80-kilometerwegen harder dan de limiet. Twaalf procent reed harder dan 90 km per uur, vier procent harder dan 100 en twee pro cent zelfs harder dan 110 km per uur. Op de 100-kilometerwegen is het aantal overtredingen verhoudingsge wijs ongeveer de helft. Het eerste ongeluk gebeurde om 19.20 uur op de splitsing Kleine Dijk/Langeweg in Sint-Annaland. Een 25-jarige bestuurder van een bestelbus uit Anna Jacobapolder, met twee kinderen als inzittenden, kwam vanaf de Kleine Dijke achter fruitteler M.M. de Rooij de Lange weg opgereden. Vanuit de richting Sint-Annaland naderde een 30-jari- ge motorrijder uit Bergen op Zoom. Beiden zagen elkaar niet tijdig aan komen. Een bocht en beplanting in combinatie met snelheid zijn be lemmeringen om elkaar tijdig te zien. De motorrijder schrok volgens de politie van de bus en begon te slingeren. De Bergenaar week vol gens de sporen op de weg uit naar de linker weghelft - mogelijk om te proberen het busje nog te ontwijken en links voorbij te rijden - maar het busje was daar al. De motorrijder klapte frontaal tegen de wagen en werd met onbekende verwondingen door de ambulance uit Sint-Maar tensdijk naar het ziekenhuis ge bracht. De bestuurder van de bestel bus liep verwondingen op aan zijn vingers en een voet. Eén van de twee kinderen werd in het gezicht gewond door rondslingerend glas. Vader en kind gingen zelf naar een huisarts. Gezien de enorme schade aan de voorkant van de auto (met een platte neus), moet de motor zich met flinke snelheid in de auto ge boord hebben. De voorruit van het busje lag aan diggelen. De brand weer van Sint-Annaland zorgde voor wegafzettingen op deze door gaande route van Sint-Annaland naar Poortvliet bij de Kleine Dijk en de Steil Aprèl richting Noorddijk. Bergingsbedrijf Faassen ruimde de voertuigen, die total loss waren, op. Tien minuten later botsten twee au to's tegen elkaar op de Derde Dijk/Provincialeweg, de doorgaan de verbinding tussen Sint-Maar tensdijk en Stavenisse. De inzitten den kwamen er hier zonder kleerscheuren af, maar de materiële schade was groot. Een 21-jarige au tomobilist uit Veere was op weg naar Stavenisse. Net voorbij de bocht Derde Dijk loopt de weg naar boven. Toen een voor hem rijdende auto rechtsaf wilde slaan, de Jan Karelsweg in, ging hij links inhalen. Daarbij zag hij een zwarte BMW. die van achter de bomen vanuit de richting van ,De vis' kwam, over het hoofd. Een frontale botsing was het gevolg. Alle inzittenden bleven on gedeerd. Er verscheen nog wel een ambulance uit Bergen op Zoom, die eerder was opgeroepen voor het on geluk in Sint-Annaland, maar daar bij nader inzien niet meer nodig bleek omdat de vader en het kind uit Anna Jacobapolder zelf naar de huisarts gingen. De ambulance was al weer op de terugweg, toen die langs de afzetting bij het ongeluk in Sint-Annaland, naar de Derde Dijk moest. Daar bleek het allemaal mee te vallen. De jongen zat alleen in de auto, in de andere wagen zat een 67-jarige Duitser uit Korb met zijn vrouw. Ze waren net voor de eerste dag in hun vakantiewoning in Sta venisse. De aanstaande schoonvader van de jongen uit Veere bracht het echtpaar terug naar het vakantiever blijf. Beide auto's waren total loss. Bergingsbedrijf Faassen sleepte ze tegen negen uur weg. Personen auto's konden via de berm langs de twee beschadigde auto's, die de rij baan helemaal versperden, maar de bus die tegen kwart voor negen uit Sint-Maartensdijk arriveerde rich ting Stavenisse, moest zo'n kwartier wachten. Een medewerker van pro vinciale waterstaat maakte de weg schoon. J. Kiictes van Provinciale waterstaat veegt de rommel op na de bptsing tussen twee auto's tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse. De motor botste tussen Sint-Annaland en Poortvliet frontaal tegen het busje.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 11