2001 wordt fantastisch jaar Toren van Babel aan de Nieuwe Postweg Warmere kleuren en snelheid in nieuwe huisstijl Budelpack Verburgh Auto vernield op de Eerste Dijk Nieuwkerk sr. onthult beeldmerk in verwondering In elf fabrieken Budelpack-gevoel scheppen Geen paars Herinneringen aan vroeger Kerk Poortvliet - Donderdag 21 juni 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT De groots opgezette open dag van Budelpack, die zater dag 2000 bezoekers trok, was al in de begroting ver werkt. En de 2,5 miljoen gulden vergende operatie voor de nieuwe huisstijl was eveneens geraamd. Desondanks weet directeur André Nieuwkerk van Budelpack interna tional het zeker: „2001 wordt een fantastisch jaar, ja het beste tot nu toe in ons bestaan! Nagenoeg alle verpak kingscapaciteit in onze bedrijven is namelijk verkocht." Maar op basis van de orders voor 2002 voorspelt Nieuw kerk dat het volgend jaar minder wordt. Naar Bergen op Zoom Ruimte hard nodig Winst verdubbeld Maandagavond a.s. om half acht is er in Meulvliet te Tholen een bijeenkomst over de plannen voor het nieu we gemeentehuis aan de Nieuwe Postweg in de wijk Da lempolder. Bewoners die ten noorden van de Grind weg/Ten Ankerweg wonen, hebben alle reden deze avond te bezoeken. Laat u zien, laat uw stem horen, geef uw mening, want de gemeente Tholen gaat beslissen over uw privacy, uw rust, uw toekomst, de waarde-ver- mindering van uw woonwijk en eigen huis. Budelpack is van kleur verschoten. Het bekende blauw verdwijnt bijna helemaal. Rood en geel zijn de nieuwe kleuren. De recente overname van Klöckner Pentapack in Duitsland was voor André Nieuwkerk en zijn staf aanlei ding om een nieuwe identiteit aan te meten voor de 11 fa brieken in 5 landen met 2100 personeelsleden. Met het afschieten van een kanon heeft E.Ph. Nieuwkerk zaterdag het nieuwe logo van Budelpack op spectaculaire wijze onthuld. Na het schot klonk er muziek en werd er op het podium in de grote tent die in Poortvliet was geplaatst ter gelegenheid aan de open dag voor de medewerkers, hun familie en kennissen, vuurwerk afgestoken. Daarna viel het doek om het nieuwe beeldmerk zichtbaar te maken. 'In het verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal', zo citeerde Nieuwkerk sr. de dichter De Genestet. Toekomstgericht Ondertitel weg b.it. Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 4611 AG Bergen op Zoom tel. 0164 - 237940 Fax 245360 specialisten in - Computers, netwerken, systemen op maat. - Hi-end audio, (speciale luisterruimte). - Beeld en geluidsystemen door heel uw huis. - Eigen technische dienst en service afdeling. Terracotta Dynamiek Bij Budelpack dus absoluut geen Zoom, en eind augustus/begin sep- winstwaarschuwingen en ontslagen zoals in de technologiesector. Inte gendeel, het gaat uitstekend. De groei is zo sterk door de overname van het grote Duitse Klöckner Pen- tapack - tot voor kort de grootste concurrent van Budelpack - dat het Poortvlietse concern even wil bijko men. „We denken twee jaar nodig te hebben om alle nieuwe bedrijven te laten integreren. Dat is nodig om al lemaal het Budelpack-gevoel te krijgen." André Nieuwkerk legt uit dat het Budelpack-gevoel iets bij zonders is. „We hebben per 1 janu ari een fabriek van Unilever in Bo degraven overgenomen, maar daar heerste een beschermde cultuur. Men had het meer over een algeme ne verantwoordelijkheid. Bij Budel pack is de eigen verantwoordelijk heid veel groter. Jij moet preste ren!" De nieuwe identiteit met de zater dag gepresenteerde huisstijl hoort ook bij dat Budelpack-gevoel. Ont werpbureau Dart uit Amsterdam te kende voor dit ontwerp, terwijl het reclamebureau Bicker RG voor de verdere uitwerking in de arm werd genomen. Een operatie die in de eerste fase 1 miljoen gulden vergt, maar met het maken van nieuwe brochures en namen op de fabrieken uiteindelijk op 2,5 miljoen gulden zal uitkomen. Voor de directeuren, chefs, productieleiders, e.d. zijn 700 verschillende visitekaartjes gedrukt. „We zijn er al meer dan een jaar mee bezig", vertelt André Nieuw kerk. Tijdens de open dag waren in een stand voorbeelden van de nieu we huisstijl te zien. Van het brief papier, dat vanaf 1 juli ingevoerd wordt, tot aan het personeelsblad. Tijdens een tweedaagse bijeen komst in de Hotels van Oranje te Noordwijk kregen de 100 leiding gevenden van de elf Budelpack-ves tigingen een bezielende inleiding te horen van André Nieuwkerk, die al le nationaliteiten van het Budel pack-gevoel wilde voorzien en ook de nieuwe huisstijl presenteerde. Daar kwamen ook anderen aan te pas en op ludieke wijze werden alle neuzen in dezelfde richting gezet. Budelpack staat voor nog veel meer kosten. De verhuizing van de tech nische afdeling (Budelpack E. en E.) met 15 mensen o.l.v. Danny Zwakhals naar een huurpand op het industrieterrein van Bergen op tember de verhuizing van het kan toor van Budelpack international met 10-15 mensen naar een nieuw huurpand op het Plein XIII te Ber gen op Zoom. Budelpack heeft de vierde en vijfde etage van de kan toorflat Gemini gehuurd. André Nieuwkerk en Peter Ingelse gaan er zelf naartoe met enkele financiële specialisten en de verkoopstaf van Budelpack international. Het is absoluut niet zo, dat het Poortvlietse bedrijf Tholen de rug toekeert. Voor de productie blijft Poortvliet het hart van de onderne ming. „Maar voor we de grond van de voormalige zuiveringsinstallatie gaan bebouwen, wachten we eerst de herinrichting van het gehele be drijventerrein af. En daarvoor is de gemeente eerst aan zet", aldus Nieuwkerk. Het feit dat in Bergen op Zoom al leen panden worden gehuurd, zodat men de handen vrij heeft om andere stappen te zetten (de technische dienst terug naar Poortvliet als de magazijnen van Bouman-Potter be schikbaar komen) past in het nieu we beleid van Budelpack. „In Span je hebben we maar I pand in eigendom, naast alle gebouwen in Poortvliet, maar we gaan steeds meer naar huurpanden toe. Geld dat je in gebouwen stopt, dat is niet goed voor de balans", zegt André Nieuwkerk. Zijn huidige werkplek boven de hoofdingang in Poortvliet wordt begin september ingenomen door Jan Bakker, de directeur van de twee vestigingen in Poortvliet, de vestiging in Stellendam en de van Unilever overgenomen fabriek in Bodegraven. Die is blij met zijn nieuwe kantoor, want Bakker zit nu in de tijdelijke huurruimten naast Budelpack I. De door de technische dienst en straks door de medewerkers van Budelpack international verlaten kantoren worden grif ingenomen door Bak ker en zijn mensen. „Onze organi satie is zodanig gegroeid, dat we die ruimte hard nodig hebben. De organisatie van Budelpack Neder land omvat 6 a 7 mensen. Wij pro beren zoveel mogelijk centraal tussen de fabrieken te staan", zegt Jan Bakker. De dagelijkse leiding van Budel pack I (voedingsmiddelen) is in handen van Wim Wielaard uit Tholen. Die kreeg begin 2000 de opdracht de al tien jaar verliesge vende afdeling voedingsmiddelen weer renderend te maken. „Het resultaat van beide vestigin gen in Poortvliet is heel sterk ver beterd, zowel de voedingsmiddelen als de non-food (cosmetica, was middelen). We zijn vorig jaar rede lijk succesvol geweest. Het volume bij Budelpack I is goed, maar in II nog beter." Bakker leidde tot voor kort zelf Budelpack II, maar die taak heeft hij overgedragen aan Win Claus, voormalig projectleider van Bp II. De van Unilever overge nomen Andrélonfabriek in Bode graven heeft ook een nieuwe be drijfsleider: Leo v.d. Wildt, die voorheen bij Mora (van Cora) werkte. Bakker zegt tevreden zijn over de resultaten van de eerste vijf maanden bij de nieuwe loot aan de Budelpack-stam. De personeelswerving blijft een knelpunt bij Budelpack. In de per soon van Cees de Hommel is een nieuw interim hoofd personeelsza ken benoemd. In Budelpack II wordt vijf dagen continue gewerkt in een drieploegendienst van maan dag 00 uur tot vrijdag 24.00 uur. Budelpack Poortvliet heeft momen teel 450 mensen in vaste dienst en daarnaast zijn er nog eens 250 uit zendkrachten actief. Budelpack I en II lenen elkaar onderling mensen uit binnen de projectleiding en technische dienst. Budelpack boekte vorig jaar in de vestigingen Poortvliet en Stellen dam een uitstekend resultaat. De winst voor belasting uit gewone be drijfsuitoefening steeg van 2,4 mil joen gulden in 1999 tot 5,5 miljoen gulden in 2000: een groei van 129%. De omzet steeg met 25% van 74,3 tot 93 miljoen gulden. Het aantal vaste medewerkers groeide licht van 382 tot 387. De directie van Budelpack in ternational was het er roerend over eens: paars moest de nieuwe kleur worden in plaats van blauw bij de invoering van de nieuwe huisstijl. Het con cept van het Amsterdamse ont werpbureau Dart werd voorge legd aan de leiding van de verschillende buitenlandse vestigingen en daarbij kwam onverwacht een kink in de ka bel. De Budelpack-directie uit Barcelona adviseerde André Nieuwkerk om alsjeblieft van paars af te zien. Niet omdat de Spanjaarden wat hebben tegen het paarse kabinet Kok. Nee, in Spanje is paars de begrafe- niskleur. En daarmee wil Bu delpack niet vereenzelvigd worden, want het Poortvlietse concern is springlevend. Stemmen van lezers Diverse onveilige verkeerssituaties zijn in de plannen opgenomen, geld verslindende bouwplannen, inkom- stenverstorende factoren voor be staande ondernemers lijken niet belangrijk. Het aanzien van Tholen telt, het prestigeproject moet er ko men. De Toren van Babel aan de N 286 met naast het gemeentehuis kan toren en winkels op een veel te kleine oppervlakte. Als de plannen van de gemeente niet voortijdig door een wissel op een ander spoor worden ge zet, verscheuren die binnenkort de Dalempolder. Bewoners van Tholen, laat deze bijeenkomst maandagavond niet voorbij gaan. Voer nu actie. Een duur extern communicatie- en adviesbureau is door de gemeente in de arm genomen. Dit gaat door mid del van inschrijving. Ja, u ziet de bui al hangen. De laagste komt in beeld en doet voor geld alles voor de op drachtgever. Zelf ziet het volledige gemeentebestuur met de ambtenaren geen kans om zelf deze avond correct te leiden. Hier begint de gemeente al bijzonder zwak. Voer zelf het woord, want het zijn uw plannen! Nee, een uiterst geslepen bureau komt dit even doen. Nou gemeente, maak de borst maar nat. Hier in Tholen zijn de men sen echt niet van de knollenkar geval len. De Dalempolder wil dit plan niet. Enorm vindingrijk is de woordkeuze in de uitnodigingsbrief die huis-aan- huis is verspreid. Het gaat om een bij- praatavond, maar deze bijeenkomst verdient toch een andere uitleg. Ge meente: doe iets met de reacties van 25 juni, wijzig uw koers. De gemeen teraadsverkiezingen komen aan de horizon, beken kleur, wees verstan dig. Beter ten halve gekeerd, dan vol ledig mis. Nu al wordt zoveel geld van de gewo ne burger in dit prestigeproject en ad viesbureau gestopt, maar het is alle maal verloren geld. De provincie blijft afwijzend tegen het plan, on danks gemeentelijke druk. De klok tikt 5 voor 12 voor de gemeente Tho len. We leven in een democratisch land met recht op meningsuiting en godsdienst. Leg dat democratisch recht niet naast u neer, want binnen de gemeente gebeurt meer dat niet door de wettelijke beugel kan. Een voor beeld is de euro. Ten aanzien van de euro en elektronische betalingswijzen zeg ik: onwettig, onrechtmatig en bo venal onacceptabel. Burgers werden niet geraadpleegd, terwijl hun finan ciële positie op de helling gaat en grondrechten worden geschonden. Het Burgerlijk Wetboek boek 6 arti kel 112 en 114 is hier duidelijk over. Gemeente Tholen, elke dag bestaat de mogelijkheid een nieuwe, goede start te maken met een helder en eerlijk be leid en planvorming. Regel uw zaken wettig, volgens de regel van de wet. Laat u 25 juni niet verrassen, regel al les vooraf en kijk uw draaiboek nog eens na. Veel sterkte en succes. Alles wordt betaald van het geld van alle burgers van Tholen. Naar hen wordt wel geluisterd, maar met hun mening wordt te weinig gedaan. Kees v.d. Berge, Molenvlietsedijk 15a, Tholen. ze markt en dat begint bij ons. Wij, als consumenten, vragen om snel heid en dynamiek. We gaan steeds meer, steeds vaker op zoek naar nieuwe dingen. Logischerwijs re ageren fabrikanten daarop, waar door er steeds vaker en steeds snel ler nieuwe producten worden ontwikkeld, geproduceerd en ver pakt. En dat is nu juist onze markt: het snel en adequaat invullen van de snel veranderende behoefte van onze klant, van de consument, dus van onszelf. Partnership zegt iets over de relatie die wij als bedrijf met klanten na streven. En als het goed is, ook on ze klanten met ons, want anders is er geen partnership. Dat komt ook in het logo heel duidelijk naar vo ren. Twee kleuren vormen samen één geheel. Het is tweerichtings verkeer. Maar, partnership kan al leen ontstaan wanneer wij als be drijf betrouwbaar zijn. Wanneer we onze afspraken nakomen, doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. In die zin legt dit logo ook een claim op ieder van ons", aldus di recteur Bakker. Daarna verlieten de medewerkers die in witte jassen gehuld waren, de tent, want ze moesten naar de verpakkingslijnen die speciaal voor de bezoekers van de open dag in bedrijf waren. Oud-directeur E.Ph. Nieuwkerk (midden) onthulde het nieuwe logo van Budelpack en werd samen met twee medewerkers van het eerste uur, Speciale winkel W. van Tiggele (links) en J. Kik, in de bloemetjes gezet. Verschillende inwoners van Poort vliet waren getuige van dit mo ment. Medewerkers en oud-perso neelsleden, buren en andere gasten. Totaal hadden zich 2000 mensen aangemeld voor de open dag, die samenviel met de introductie van de nieuwe huisstijl. Het was zeven jaar geleden dat Budelpack haar deuren opende voor het publiek en gezien de animo keek men daar reikhalzend naar uit. Directeur Jan Bakker, die de leiding heeft van de twee vestigingen in Poortvliet, als mede de fabrieken in Stellendam en Bodegraven, had ook wel gehoord dat men de jaarlijkse nieuwjaarsbij eenkomst in schouwburg de Maagd in Bergen op Zoom in januari had gemist. Er werd dan ook massaal ingeschreven op de open dag. „Het is leuk als je eens een keer aan je familie en je vrienden kunt laten zien waar je werkt, wat je doet en wat er binnen ons bedrijf allemaal gebeurt", zei Bakker. Budelpack is in snel tempo van een Poortvliets verpakkingsbedrijf ont wikkeld tot een multinationale on derneming die zich een prominente plaats heeft verworven op de Euro pese markt van 'co-making' en 'co- packing.' Die schaalvergroting en de recente overnames, waardoor de nieuwe zusterbedrijven hun naam moesten veranderen, heeft geleid tot een nieuwe huisstijl. „Op de ge bouwen komt nieuwe belettering, er is nieuw briefpapier ontwikkeld, nieuwe enveloppen, enz. Bij een modern en professioneel bedrijf hoort een moderne en professionele uitstraling. En deze open dag is een unieke gelegenheid voor de intro ductie van het nieuwe logo. Nog unieker vinden we het, dat de be denker van de naam Budelpack en mede-oprichter van ons bedrijf, dhr. Nieuwkerk sr., bereid gevon den is om het nieuwe beeldmerk te onthullen", zei Jan Bakker. Nieuwkerk sr. bracht naar voren dat er vandaag een periode in de be drijfscultuur afgesloten werd. „De onthulling van een nieuw logo is een mooi moment om terug te zien. En ik mag zeker zeggen in verwon dering. Met de hier aanwezige Jan Kik en Wim van Tiggele herinneren wij ons als mensen van het eerste uur, dat wij 45 jaar geleden de nieu we banketfabriek aan de Paasdijk- straat in gebruik namen. Een indus triële activiteit om plaatselijke ambachtelijke bedrijven nieuwe impulsen te geven. Wij waren ons toen al bewust dat onze banketfa briek schaalvergroting nodig had om toekomstgericht een rol te kun nen spelen. Met enkele collega's en het overnemen van twee bedrijven ontstond de Internationale Banket Combinatie, een ruime titel, maar in elk geval toekomstgericht. Eén van de bedrijven die we kochten, stond in Oost-Brabant - in Budel - waar nu bijna 30 jaar geleden zoon André na het afronden van zijn stu die en het beëindigen van de dienst plicht naartoe vertrok om zich met de bedrijfsleiding te belasten", zo vertelde Nieuwkerk sr.. „Dat ontwikkelde zich geheel an ders dan gedacht. André ontdekte daar de markt van toeleveranciers, het ontwikkelen en verpakken voor derden. Mars was onze eerste rela tie. Het bleek, zij het met veel in spanning en creativiteit, een suc cesformule. Reden om Budel te verlaten en alles te concentreren in de banketfabriek te Poortvliet, maar in dankbare herinnering namen wij de naam Budel mee. De groei van de onderneming kreeg een impuls toen Budelpack I werd gebouwd en daarna twee keer werd uitgebreid. Omdat voor buitenstaanders niet duidelijk was wat Budelpack deed, kwam er een ondertitel bij de naam: contractverpakkers en door de ver dere internationalisering werd dat co-packers. Met ons nieuwe logo wordt die toevoeging overigens his torie. Budelpack II is gebouwd en van daag staan we in deze tent tussen beide bedrijven in. Symbolisch op een rotonde en dat is de laatste ja ren een bekend begrip op Tholen. Deze zaterdag horen en zien jullie hier in Poortvliet als de moeder van alle vestigingen, wat over en kele maanden op 11 fabrieken in Spanje, Duitsland, Engeland, Bel gië en Nederland zichtbaar wordt. Alle oorspronkelijke namen ver dwijnen en op alle bedrijven staat straks Budelpack. Een uniforme naam voor alle landen met de ver schillende talen, maar met één va luta, de euro." Nieuwkerk noemde het werk bij Budelpack anders dan een rondje rond de kerk, daarmee inspelend op de tegenstand bij het NS-perso- neel tegen de nieuwe dienstrege ling. „De instelling van de Budel- pack-medewerkers is klantgericht, ook nu er een soort nieuwe dienst regeling ingaat, die levering op tijd niet in de weg staat. Er ligt een uit nodiging en uitdaging voor jullie om de sterke positie die op de in ternationale markt is verkregen, te Advertentie I.M. De auto van de 19-jarige bestuurder kwam op de zijkant op het talud terecht. bewaren en uit te bouwen. De slag zin die secretaresse Mariëlla van der Venne heeft bedacht (Mensen maken het bij Budelpack) geeft vertrouwen op deze open dag bij het terugzien en vooruitkijken naar de toekomst", zo besloot Nieuw kerk sr. Na het kanonschot barstte er vuur werk los en werd het nieuwe logo zichtbaar. Directeur Jan Bakker be dankte Nieuwkerk met bloemen en liet ook Jan Kik en Wim van Tig gele delen in de bloemenhulde. „Ik vind het een fantastisch moment om bij het inluiden van de nieuwe Budelpack-generatie de mannen van het eerste uur nog een keer op de voorgrond te plaatsen. Dit zijn immers de mensen die het maakten bij Budelpack", aldus Bakker. In een toelichting bij het logo zei de directeur, dat vorig jaar een ge specialiseerd bureau is gevraagd om een communicatie-onderzoek te doen in de verpakkingsmarkt. „Daaruit is naar voren gekomen, dat Budelpack onder de klanten een wat zakelijk imago heeft. Het bureau gaf bij het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl het advies om wat meer warmte in te brengen. Dat is één van de redenen om te kiezen voor de twee warme kleu ren: rood en terracotta. Het blauw in de letters Budelpack legt de rela tie naar het verleden, het oude lo go. De ontwerpers hebben geprobeerd om ook dynamiek in het beeldmerk te brengen. Het thema was dan ook 'dynamic partnership.' Je kunt het logo in gedachten laten roteren en ook in het lettertype zit dynamiek. Ook het 'partnership', het vormen van een hechte relatie, komt tot uit drukking. De twee kleuren hebben ieder hun eigen identiteit, maar vormen op een fraaie manier een twee-eenheid. Kortom, het bureau is prima geslaagd in de opdracht", zei Bakker. Hij legde verder uit, waarom voor dynamiek en partnerschap is geko zen. „Dynamiek zegt iets over on- Stemmen van lezers Vrijdagmiddag heb ik me fijn weer een poosje in Zeeland gewaand. Wan neer de Eendrachtbode in de bus valt, komen vanzelf gedachten aan vroeger naar boven. Ik ben de oudste dochter van Jan van Willem van Vossen, de vroegere jachtopziener van Sint-An- naland. In de zomer gingen we altijd op vakantie naar ons geboortedorp. Het was een eind fietsen, maar we de den dat in twee etappes. Eerst van Amsterdam naar Hoogvliet. Daar ble ven we een nachtje over bij tante Ploon. Vervolgens het tweede deel naar Sint-Annaland. We waren toen nog jong en zagen er niet tegenop om zo'n lange fietstocht te ondernemen. Blij waren we, als we van ver de kerk toren in het vizier kregen met daarom heen de hoge bomen. Op een keer misten we dat vertrouwde beeld. We dachten eerst verkeerd gereden te zijn, maar dichterbij komend, zagen we de vertrouwde standerdmolen staan op de Molendijk. Wat een ge- Veehouder Van der Male had zijn weiland in de Schapenweg be schikbaar gesteld als tijdelijk par keerterrein voor de vele bezoekers. Ook collega-bedrijven op het Poortvlietse industrieterrein had den hun parkeerruimte voor deze gelegenheid open gesteld. In de twee vestigingen draaiden een aan tal verpakkingslijnen en de produc ten die verpakt werden, waren bij elke productielijn ook tentoonge steld. En voor het eerst kon men een aantal van die producten ook kopen. „We vonden het een goed idee 'om vandaag onze medewer kersin staat te stellen de producten die ze zelf maken, te kunnen proe ven of uitproberen. Behoorlijk wat klanten hebben we bereid gevon den om tegen sterk gereduceerde prijzen hun producten die we hier verpakken, te verkopen. En omdat we de opbrengst beschikbaar stel len aan het iet-onderwijs (compu ters) op het eiland Tholen, hebben veel van onze klanten deze produc ten geschonken", vertelde Jan Bakker. In de grote tent was daar voor een speciale winkel ingericht, waarvan druk gebruik gemaakt werd. Buiten de tent waren er aller lei attracties voor kinderen, zoals een springkussen en diverse spelle tjes. Een fikse regenbui bedierf de buitenpret nog even, maar de tem peratuur was goed, zodat de bezoe kers zich weer snel naar het terras begaven. Daar waren ook verschil lende kramen met allerlei lekker nijen. „Er is ons al zo dikwijls een rond leiding beloofd, maar het ging nooit door. Gelukkig dat we het vandaag wel kunnen meemaken", zei één van de bezoekers. In de kantine van Budelpack I werd een film vertoond die het verpakken van de euromunten in het 'Dago- bert' pakhuis in Lelystad in beeld bracht. Een enorme opdracht van de Nederlandsche Bank voor Bu delpack. Bij de verschillende pro ductieruimten waren overal foto's van de medewerkers van die afde ling te zien. 'Hier zorgen wij voor een optimale werkplek', zo luidde de tekst onder de foto's van de chefs. Nieuwe collega's werden met foto en wat tekstinformatie hartelijk welkom geheten. Er ston den ook verschillende vraagtekens, want Budelpack heeft nog vacatu res. Vandaar ook de stands van drie uitzendbureaus in Budelpack I en twee in Budelpack II. Overal in het bedrijf hangen spreuken onder de kop 'Duidelijkheid altijd.' Spreu ken als 'Wie zich vergeet voor te bereiden, bereidt zich voor om ver geten te worden.' Om de open dag niet te vergeten, kreeg iedereen bij het weggaan een beker, een sticker en een pen in de nieuwe huisstijl van Budelpack. luk. Maar de mooie Kerkring van vroeger, het fraaie dorpsgezicht, was verminkt door het omkappen van de bomen. En de kerkgracht aan de Ring bleek gedempt te zijn. Deze verande ring was voor ons een grote teleurstel ling, want het zicht van het dorp was verdwenen. Gelukkig dat de molen er nog was en nog steeds is; zelfs met een Kodde als molenaar! Tijdens on ze vakantie hadden we veel contacten met de jongeren van de familie Kodde en ik kan me indenken dat het voor M.A. Kodde - de huidige molenaar - een hele teleurstelling was dat er voor zijn molen zo weinig belangstelling was op de landelijke molendag. Zo vertrouwd het voor de Sint-Annalan- ders is dat de standerdmolen op de Molendijk staat, zo gewoon is voor de Amsterdammers de Nachtwacht. Wanneer je in gedachten naar vroeger teruggaat, dan blijft het jammer dat er zoveel veranderd is. Het een of ander zal wel ergens ten goede zijn, want de tijd gaat ook door, maar de herinne ringen aan die karakteristieke punten blijven, hoewel ik er bijna niets meer van terug kan vinden. Toch hoop ik deze zomer weer eens langs te komen in Sint-Annaland. Janna van Vossen, Amsterdam. Stemmen van lezers Een 19-jarige inwoner uit Sint- Maartensdijk kon woensdagavond rond kwart voor zes ongedeerd uit zijn auto stappen nadat hij op de Eerste Dijk in het talud van de flijk was terechtgekomen. Komend uit de richting van het dorp vanaf de Provincialeweg reed hij over de Eerste Dijk. Even voorbij de boer derij van Van Twist £pakte de be stuurder de macht over het stuur kwijt en kwam in de rechterberm terecht Bij een stuurcorrectie schoot hij aan de linkerzijde van de weg door de afrastering en kwam vervolgens op het talud van de dijk op zijn zij tot stilstand. De auto was total loss. Het gaas van de afrastering voor schapen werd over een lengte van ongeveer 10 meter beschadigd. De politie van Tholen was ter plaatse. Een bergingsbedrijf haalde de wa gen van het talud. In het verslag van de intrede van ds. Blom in Poortvliet wordt melding gemaakt van 1778 als bouwjaar van de Nederlandse Hervormde kerk. Het kan uw verslaggever toch niet 4 ontgaan zijn, dat de bouwstijl van* de kerk totaal niet past, bij de acht tiende eeuw? De toren is in de 14e eeuw gebouwd (omstreeks 1350) en het schip is zo'n 100 jaar later, dus 15e eeuws. Dat het jaartal 1778 op de schei dingsmuur tussen schip en koor staat vermeld, heeft te maken met een grote restauratie die in dat jaar is afgerond. De initialen die hier bijstaan zijn de initialen van de tim merman en de metselaar die deze restauratie uitgevoerd hebben. A.M. Verwijs, Krabbenkreekstraat 8, Sint-Philipsland.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 5