Kritiek op plan en angst voor leegloop van kleine woonkernen Explosieve stijging inkomsten uit grond verrast Thools college Nieuwe Postweg lievelingsplek commissie Eigen belang en aanzien gaan bij gemeente voor 1 Veel belastinggeld nodig, maar er komen geen voorzieningen Tholen voert de medische pas in Oppermachtig college b. en w. Extern bureau voor milieuplan Woensdag 23 mei 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Het plan om aan de Nieuwe Postweg in Tholen een nieuw gemeentehuis te gaan bouwen met een rondweg, kan op verzet rekenen van fruitteler C. van den Berge uit Tholen. In de commissie middelen kondigde hij maan dagavond aan het plan te zullen dwarsbomen. Ook ande re insprekers hadden kritiek op het plan. Het evenemen tencomité Smalstad stelt voor een werkgroep in het leven te roepen om Sint-Maartensdijk op te krikken. De nieuwe politieke partij Algemeen Belang Tholen i.o. kiest voor de Luchtenburgseweg in Tholen voor de nieuwbouw, bewoners van de Dalempolder verwijten het bestuur dat ze niet zijn gehoord in de plannen en de mid denstand is niet geraadpleegd bij de evaluatie van het on derzoeksrapport van Van den Bos en de Iongh. Verschraling C. van de Berge tegen rondweg voor ontsluiting gemeentehuis Tholen Jarenlang onvrede Te voorbarig Klief slaan Het lijkt erop dat de gemeente Tholen weinig geleerd heeft van het verleden als het op inzicht aankomt. De re cente ontwikkelingen rond de keuze van de toekomstige vestigingsplaats van het gemeentehuis houden de ge moederen weer danig bezig en mijns inziens niet onte recht. Halve eilandbevolking Stemmen van lezers Gemeentehuis verkwisten van gemeenschapsgeld Exploitatie door gemeente lucratief De verhoging van de grondprijzen voor bedrijven en wo ningen, legt de gemeente geen windeieren. De opbreng sten laten een explosieve stijging zien, waardoor b. en w. zelfs verrast zijn. Daarom moet het beleid tegen het licht worden gehouden. Passieve rol V i Astmafonds Voordat de fracties aan het woord kwamen, kregen de insprekers het woord. Fruitteler C. van de Berge beet de spits af. Hij betreurde het dat de keuze van de stuurgroep op de Nieuwe Postweg is gevallen. Volgens hem zal dat alleen maar problemen opleveren in de nu nog 'stille wijk' in de Dalempolder. Hij wees erop dat de provincie niet zit te wachten op een rotonde in de doorgaande weg en dat de gemeente daar eerst zekerheid over zou moeten hebben alvorens verder te gaan met het plan. Het plan van een rondweg langs de Molenvlietsedijk (hij woont op nummer 10), dwars door zijn boomgaard richting Luchtenburg, kan op tegenstand rekenen. „Ik zal er alles aan doen om dat te dwarsbo men. De eerste tien jaar krijgt u met mij te doen." Hij vond het jammer dat hij via de krant heeft moeten vernemen dat het plan voor de rondweg zijn familiebe drijf zou doorkruisen. „Ik betreur uw handelwijze." Als alternatief noemde Van de Berge de bouwplek bij de Luchtenburgseweg dat via het Stenen Kruis en de Grindweg/Ten Ankerweg volgens hem goed te ontsluiten is. L. van Doom uit Sint-Maartensdijk sprak namens het Algemeen Belang Tholen in oprichting. Volgens Van Doom is de Luchtenburgseweg/Post- weg de geschiktste plaats voor het nieuwe onderkomen van de gemeen te. Juist omdat er maar een eigenaar is. De Nieuwe Postweg is voor de nieuwe politieke partij geen reële op tie vanwege de grote kosten die de aanleg van extra wegen met zich mee zal brengen. De Zoekweg valt vol gens hem ook af omdat die plaats moeilijk te bereiken is. Verder vindt het Algemeen Belang Tholen dat er 'uit zakelijke overwe gingen' een mogelijkheid in Sint- Maartensdijk achter de hand moet worden gehouden. „We zijn niet op voorhand voor Sint-Maartensdijk of Tholen, maar vinden dat het wel za kelijk moet blijven. Vergelijk de kosten." J. Oudesluys sprak namens het eve nementencomité Smalstad. Hij vreest met de nieuwbouw in Tholen een verdere verschraling van de voorzieningen in de 'kleine kernen'. In een periode dat schaalvergroting en centralisering toch al aan de orde van de dag zijn. Het comité maakt zich zorgen over de leefbaarheid en verspreidde enquêteformulieren in de smalstad. Uit de reacties blijkt volgens Oudesluys dat vele inwo ners het sluiten van het gemeente huis betreuren. En dat die signalen niet alleen uit Sint-Maartensdijk ko men. Het feit dat er voor Tholen gekozen wordt, heeft er volgens de spreker al toe geleid dat ook andere organisa ties te kennen geven ook naar Tho len te zullen verkassen. „Het gevolg hiervan dat ook de bewoners zich gaan vestigen in de directe omge ving van hun bedrijf met wederom alle gevolgen voor de kleinere ker nen." Het advies van het ingenieursbureau voor Tholen, kan het comité niet overtuigen. „Voor de vele uitgangs punten die gegeven zijn, zou even goed een advies kunnen luiden om het gemeentehuis ergens anders te bouwen: in Sint-Annaland, Poort vliet of het te laten staan in Sint- Maartensdijk." Volgens het comité is de centrale ligging van het nieuwe gemeente huis (genoemd in het rapport) hele maal niet zo centraal. Ook bij de be reikbaarheid plaatst het comité kanttekeningen. Zo zou de aan te leggen rotonde verkeersremmend werken en een snelle afvoer van het eiland naar bijvoorbeeld het zieken huis in Bergen op Zoom belemme ren. „Je zal achterin de ambulance liggen en vanuit Stavenisse of Sint- Annaland naar Bergen op Zoom worden gebracht. Spoed geëist." En de uitstraling van het nieuwe ge bouw is maar betrekkelijk, vindt het comité. „Dat wordt gebouwd met geld van de inwoners en is geen be drijf dat winst moet maken." Verder wees Oudesluys op het ont breken van de gemeentewerkplaats in het plan. Er is volgens hem ja renlang onvrede geweest over de afstand tussen het gemeentehuis en de buitendienst. Nu staat de werk plaats op het industrieterrein in de smalstad maar het komt in het rap port volgens het comité niet aan de orde. Volgens Oudesluys is op financieel gebied voorzichtigheid geboden. „De komende drie jaar wacht de bevolking een bovenmatige belas tingverhoging van ongeveer 40 procent." De 26 miljoen gulden geldt alleen maar de bouw en niet de aanleg van extra wegen 'die wel allemaal betaald worden door de gemeenschap.' De Thoolse kiezers staan volgens het comité met de keuze voor Tho len in hun hemd. „Eerst was de uitbreiding hier in zicht. In een korte tijd is er iets geheel anders gekomen. Gezien het algemene karakter van dit besluit zou even tuele nieuwbouw onderdeel van een verkiezingsprogramma kun nen zijn." Om de smalstad te compenseren voor het verlies van het gemeente huis stelde het comité voor de open verbinding met de Ooster- schelde te herstellen en de haven open te maken. Verder zou Haes- tinge vernieuwd en uitgebreid moeten worden om er een 'sociaal ontmoetingspunt' van te maken. „Muziek, dans, cultuur, sport en ver enigingen moeten elkaar hier vinden. En het zwembad zou overdekt moe ten worden. Het comité stelt voor een werkgroep in het leven te roepen die zich over deze materie buigt. C. van Koeveringe was voor het rapport van het ingenieursbureau als vertegenwoordiger van de mid denstandfederatie Tholen geraad pleegd, maar ook beloofd dat er een evaluatie (nagesprek) met de samenstellers zou plaatsvinden. „Dat is niet gebeurd. Er zijn nogal wat onduidelijkheden in opgeno men. Dat er detailhandel rond het nieuwe gemeentehuis zou moeten komen, is misschien ook wat te voorbarig gesteld." Bewoner J. van Schijndel uit de Kon. Julianastraat in Tholen be treurde het dat er niet eerst met de bewoners is gesproken. „Dit is niet zomaar een nieuwe wijk die er gaat komen. Het gaat om een grote wijziging van de infrastructuur." Akkerbouwer A. Pot uit Sint- Maartensdijk vroeg zich af of er met de bouw van het nieuwe ge meentehuis ook rekening gehou den wordt met de stankcirkels van intensieve veehouderijbedrijven (in dit geval voor Tholen aan de Groene-of Hokseweg in Oud-Vos- semeer). J. van den Donker (D66) en J.B. Bout (CDA) konden de reactie van Van Schijndel begrijpen. Ze von den dat ze zelf te kort waren ge schoten. „Ik schaam me ervoor dat de wijk hier niet bij betrokken is," zei Bout. Volgens P.K.M. Stouten (VVD) had de keuze eerder in het openbaar besproken kunnen wor den. Hij bedoelde de vier plaatsen die na de eerste schifting waren overgebleven. Maar volgens burgemeester W. Nuis is het niet eenvoudig om de bewoners erbij te betrekken zolang de keuze niet is gemaakt. „Welke wijk dan? De Dalempolder, de buurt rond de Zoekweg, de Luch tenburgseweg? Die moet wel eerst bekend zijn." Ook wees hij Stou ten erop dat de stukken ter inzage hebben gelegen en dat er ook een persconferentie is gehouden. De kritiek van Van Koeveringe op het uitblijven van de evaluatie, vond gehoor bij verschillende fracties. M. Dijke (SGP) en Van den Donker vonden dat die wel plaats had moeten vinden, maar Nuis vroeg zich af wat er te evalu eren valt als er nog geen principe besluit is genomen. Hij verwees naar het rapport. P. van Belzen (CU) stelde na het aanhoren van de insprekers vast dat niemand echt zit te springen om het gemeentehuis in de achter tuin te krijgen. „Het moet ons alle maal uitkomen, maar we kunnen het niet iedereen naar de zin ma ken." Nuis was het daar mee eens, maar zei de bezwaren serieus te zullen nemen. „Een vlotte afwer king is tussen haakjes als een van de inspreker aankondigt de strijd aan te zullen binden tegen het plan. En Sint-Maartensdijk kunnen we geen koeien met gouden hoorns beloven." Uit de reacties had Van den Berge begrepen dat niet alle neuzen de zelfde kant op wijzen. Voor hem een kans, zo zei hij om een 'klief te slaan.' Hij voorspelde dat de kritiek zal groeien en dat de publieke tribune te klein zal zijn in het bestaande gemeentehuis. „Het plan mag niet ten koste gaan van de woonwijk. Bovendien ligt er in de Dalempol der ook nog een begraafplaats. Tholen groeit dus er zullen daar ook steeds meer mensen komen te liggen. Over tien jaar is het te klein." Hij verwacht dat de gemeente te gen lange procedures aan gaat lo pen als eigenaren weigeren mee te werken aan het verwerven van grond door de gemeente. Bouwen in de Dalempolder noemde hij geldverslindend. „Een goed ge- spek met de provincie is beter. Blaas het af. U haalt het gemeente huis uit Sint-Maartensdijk en geeft het een overdekt zwembad. Dat is een snoepje voor een kind. Daar is het maar een uur stil mee. Ik zal met mijn raadsman de heer Spong, Nederlands beste advocaat, dit plan tegenwerken. Het is aan u." Oudesluijs vroeg zich af waarom de bewoners van Sint-Maartens dijk niet zijn betrokken bij de plannen. „Dit gaat ten koste van alles." Mevr. de Heer uit Tholen noemde de manier waarop over de Dalem polder werd gesproken kwetsend. „Elk seizoen is het mooi. Het is een fijn stukje natuurgebied." Van Koeveringe zei (in de hoeda nigheid van voorzitter van de plaatselijke middenstandsvereni ging) plaats te willen nemen in de werkgroep die zich over de toe komst van Sint-Maartensdijk buigt, zonder gemeentehuis. De commissie ging later in de ver gadering akkoord met het voorstel van b. en w. om 250.000 gulden beschikbaar te stellen voor de voortgang van het nieuwbouwpro ject. Het geld is bedoeld voor het opstellen van een programma van eisen en voor het opstellen van een plan om met de burgers te commu niceren over de nieuwbouw. Stemmen Ten tijde van vorming van een centrale gemeente Tholen in 1970 is als vestigingsplaats St Maar tensdijk gekozen. Destijds is het gehele gebied rond het huidige ge meentehuis gesaneerd. Naastgele gen winkels werden onteigend en/of aangekocht en de basis school werd gesloopt. Er is maar één pand in dat gebied blijven staan, namelijk dat van schilder Hage. Vervolgens is het geheel weer volgebouwd met huizen tot dat men geen kant meer op kon. Men een beetje vooruitziende blik had men kunnen vermoeden dat op lange termijn uitbreiding van de gemeente met de gemeente St. Philipsland in het verschiet lag en ruimtegebrek wel eens aan de orde zou komen. Na weerbarstig verzet van de buurman, overigens te recht, is na veel wikken en wegen besloten om een geheel nieuw ge meentehuis te bouwen. Het lag duidelijk voor de hand dat van de onderzochte plaatsen de keuze zou vallen op Tholen en wel in de Dalempolder. Hierbij is de hoofdreden geweest dat iedereen die het eiland binnenkomt kan zien wat een uitstraling de ge meente heeft! Zelfs een optie tot bouwen over de ontsluitingsweg van het eiland is aan de orde ge weest. Dat hel gemeentehuis aan de rand van het stadje wordt ge bouwd, in een rustige woonwijk, is voor het gemak maar voor lief genomen. Als we dan toch bezig zijn, gooien we er gelijk een ringweg tegenaan en een extra rotonde in de Nieuwe Postweg. Want de ambtenaren moeten natuurlijk op weg naar hun werkplek niet massaal gecon fronteerd worden met straten vol met drempels en andere obstakels die ze zelf verzonnen hebben. Om het gezellig te maken laten we ge lijk een winkelboulevard aanleg gen. Kunnen er na het werk nog even boodschappen ingeslagen worden. Een onafhankelijk inge nieursbureau kan het allemaal heel mooi voorspiegelen, maar na het opstrijken van de centen ver dwijnen zij weer van het eiland en de bevolking blijft met de proble men zitten. Resultaat zal zijn dat ongeveer de halve eilandbevolking dagelijks geconfronteerd zal worden met de keuze van deze beslissing en wel in negatieve zin. De wijkbewoners ter plaatse zullen hun wijk een stuk onrustiger en onveiliger zien worden, eventueel moeten wijken dan wel hun tuinen afstaan en in woners van Stavenisse, St Maar tensdijk, Scherpenisse, Poortvliet en St Annaland - waarvan een groot gedeelte noodgedwongen buiten het eiland werkt - zullen 2 maal daags een extra verkeersob stakel tegenkomen. Voor we het weten, wordt de nieuwe Postweg een 50 Km weg omdat er teveel geluidshinder ontstaat voor de ambtenaren en/of het gebied aan beide zijden volgebouwd wordt en de weg vervolgens midden in de bebouwde kom ligt. Een zelfde si tuatie creaeerde men in Poortvliet. Is er eindelijk een rondweg aange legd om de stoofstraat te ontlas ten, bouwt men aan de andere kant van het dorp rustig de doorgaande weg richting St Annaland vol. Een toevoeging van een winkel boulevard is ook een plan waar ik mijn bedenkingen bij heb. In de kleine woonkernen zien we steeds meer winkels die hun deuren slui ten en deze opzet zal hier alleen maar verder aan bijdragen. Men zou van een gemeente verwachten dat zij er is voor de belangen van de burger, maar eigen belang en aanzien lijken hier de voorhand te hebben. Dat bij een keuze afwe gingen gemaakt moeten worden is vanzelfsprekend, maar om zich op deze manier te presenteren lijkt me niet weloverwogen en onge past. Indien men dan tegelijkertijd kan lezen dat de gemeentelijke be lastingen sterk stijgen de komende jaren, vraag ik me zeker af waar we mee bezig zijn. Indien de ge noemde percentages doorgezet worden op de gemeentelijke be lastingen zitten we in 2004 op een bedrag wat 1.89 maal zo hoog is dan in 1997!!!! Afgezien van de kosten zou men als beleidsmaker in moeten zien dat dit voorstel geen gelukkige keuze is. Geografisch gezien is een keuze aan de Postweg (Luch tenburg) een meer geschikte plaats. Deze ligt meer centraal ten opzichte van huidige nieuwe wij ken, en toekomstige uitbreidings plannen kunnen rond dit gebied gecentreerd worden zonder al te veel impact op de rest van de om geving. Gelukkig is de burger tegenwoor dig mondiger geworden en deze zal zeker in opstand komen tegen deze voorstellen. Het lijkt me een goed plan om de mogelijkheid van een referendum te bekijken om deze onlogische vestigingsplaats tegen te houden. Een medestander heeft de burger in ieder geval al, van de kant van de provincie, die vindt dat e.e.a. ook niet door de beugel kan. Helaas heeft de ge meente in het verleden zich niet veel van kritiek aangetrokken, noch van de burger dan wel van de provincie en gaat zijn eigen gang. Hopelijk is er na uitvoering van de plannen nog wat geld over, zodat men de borden aan de ingang van het eiland aan kan passen: De ge meente Tholen, daar kun je niet omheen. J.C. Boogerd, 's Gravenkreek 32, Sint-Annaland. Wie als inwoner van Tholen wel eens op het gemeentehuis moet zijn of te lefonisch contact zoekt, zal het zeker meegemaakt hebben dat de persoon die u zoekt of afwezig is wegens an dere werkzaamheden of een vrije dag heeft. Zeker één derde (zo niet meer) van de bureaus staat leeg en is dus over. Als b. en w. nu eens in plaats van het bouwen van een nieuw gemeentehuis onder alle bureaus - en iedere ambte naar heeft er één - zwenkwieltjes la ten monteren. Dan kan de ambtenaar die 's morgens besluit om te gaan werken, zijn eigen bureau pakken en naar een lege kamer rijden. Dan is al le mimtegebrek zo opgelost en is een groter gemeentehuis niet nodig. Nu zal er zeker iemand reageren, dat dit een ideoot idee is. Daar ben ik mij terdege van bewust, maar zijn burgemeester Nuis en zijn kornuiten zich er wel van bewust, dat elk be drijf en iedere particulier die zich met zo'n kosten/batenplaatje bij een financiële instantie melden, absoluut geen geld voor nieuwbouw krijgen. B. en w.: let nu eens op uw eigen burgers en kijk niet alleen naar de grens van 25.000 inwoners, die on getwijfeld salarisverhoging voor u en de uwen betekent. Let eens op de kosten voor alle Tholenaren die dit project met zich meebrengt. Ga eens bij u zelf te rade of u een verant woorde beslissing neemt. Wethouders zijn gekozen raadsle den, die het vertrouwen van de bur ger niet mogen beschamen. De bur gemeester is aangesteld en wordt geacht als vader over ons te staan. Welk een vader zal zijn kinderen willen beschamen? Men kan nu nog terug en ik raad u aan, het huishoudboekje van de ge meente te vergelijken met dat van jullie privé. Laat de burger het niet opbrengen door flinke belastingver hogingen. Dit schrijf ik niet om de gemeente Tholen belachelijk te maken, maar om mijn stem tegen het verkwisten van gemeenschapsgeld te laten ho ren. Bezint eer ge begint! Henk den Haan, Voorstraat 39, Sint-Philipsland. Een en ander blijkt uit de toelichting bij de rekening van de gemeentelijke baten en lasten over het dienstjaar 2000, vergeleken met die van 1999. Dat behelst vooral een financieel overzicht van de diverse bouwcom plexen. De accountant die de stuk ken over de grondexploitatie van de gemeente bekeek, concludeerde dat de informatievoorziening over de grondexploitatie beter moet. De exploitatie van grond wordt in drie gebieden verdeeld: voor bedrij venterreinen, voor woningbouw en voor saneringscomplexen. Het totale te verwachten resultaat van de in ex ploitatie genomen bedrijfsterreinen bedraagt over 2000 maar liefst 6.087.000 gulden tegen 139.000 gulden over 1999. Dit grote verschil is volgens het col lege onder meer te verklaren uit het feit dat de grondprijs is verhoogd, dat de infrastructuur is aangepast, dat er lagere rentekosten zijn als ge volg van versnelde gronduitgiftes of een andere looptijd van het plan. Een deel van deze verklaring is ook van toepassing op het verschil in het te verwachten resultaat voor bestem mingsplannen. Voor 2000 bedraagt de opbrengst 3.826.000 gulden, voor 1999 1.473.000 gulden. Ook hier een aanzienlijke stijging. Het college verwacht dan ook een 'uiterst lucratief resultaat', mits de grond binnen de geplande tijd wordt verkocht en het uit te voeren werk volbracht kan worden in die periode en tegen de geraamde kosten. De cijfers lopen zo uiteen dat b. en w. erdoor verrast zijn, terwijl het be leid er juist op gericht moet zijn ver rassingen te voorkomen. Daarom wordt in de kadernota voor 2002 aandacht voor deze materie ge vraagd. Daarbij gaat het erom beter inzicht te verkrijgen in de benodigde capa citeit en de middelen om een verant woord beleid op dit terrein te voe ren. Juist omdat er zoveel geld in omgaat en de belangen groot zijn. De grondexploitatie moet dus in zichtelijker worden, vindt het colle ge. Bevoegdheden en verantwoorde lijkheden dienen helder afgebakend te zijn. Ook de gemeentelijke grond- politiek moet onder de loep worden genomen. Nu is er meestal sprake van een passieve rol van de gemeen te. Die schept alleen maar de voor waarden, terwijl de projectontwik kelaars de zaak uitvoeren. VERVOLG VAN VOORPAGINA De niet-collegepartijen waren even min mals in hun kritiek. Bij monde van P. van Belzen liet de CU weten, vast te willen houden aan de in het collegeprogram (waar de fractie overigens buiten is gelaten) afge sproken 5% belastingverhoging. „Door fasering en het uitvoeren van door ons aangedragen voorstellen moet dat mogelijk zijn." De fractie wil meevallers gebruiken voor be lastingverlaging en zit daarmee op dezelfde lijn als SGP en CDA. J. van den Donker (D66) stelde vast dat de 44% belastingverhoging de burger niets nieuws biedt. „Op deze manier stevenen we rechtstreeks af op een gemeente waar veel belastinggeld nodig is, waar geen voorzieningen meer zijn en waar de leefbaarheid afneemt." Het college dient met op lossingen en creatieve ideeën te ko men, aldus de D66'er die opperde om een exploitatiemaatschappij in het leven te roepen voor het beheer van alle voorzieningen (sportacco- modaties, dorpshuizen, zwembaden en monumenten) in de gemeente. Na een eerste schorsing van een half uur kwam Ravensteijn met de con clusie dat de commissie zegt: colle ge we willen maximaal 9% belas tingverhoging en voor de rest zoekt u het zelf maar uit. Een tweede on derbreking van enkele minuten had tot resultaat dat b. en w. een aange paste nota en prioriteitenlijst toezeg den. Als gevolg daarvan werd ook een voorstel aangehouden over bete re arbeidsvoorwaarden voor de amb tenaren, bedoeld om personeelsver loop tegen te gaan en werving van nieuwe medewerkers te vergemak kelijken. Hoewel uit onder meer de rubriek Stemmen van lezers vele bezwaren blijken te leven tegen de bouw van het nieuwe gemeentehuis aan de Nieuwe Postweg te Tholen hier gezien vanaf de Mosterddijk), koos de raadscommissie middelen maandagavond unaniem voor deze plaats. - - Ouderen die overwinteren in een Zuid-Europees land of inwoners die op vakantie gaan naar het buiten land kunnen - als de gemeenteraad ermee instemt - bij de gemeente een nieuw document aanschaffen: een Europees medisch paspoort. Het gaat vijf gulden kosten. In een medisch paspoort - opgesteld in tien talen - kan iemand, met hulp van de arts, zijn huidige en vroegere gezondheidsproblemen invullen. In dringende gevallen kunnen deze dan in binnen- en buitenland wor den onderkend. Het medisch pas poort is ontwikkeld op verzoek van huisartsen, GGD's, apotheken en patiëntenverenigingen. De commissie middelen ging maan dag akkoord met het invoeren van dit document in Tholen. P.K.M. Stouten had nog wel een opmerking over de prijs. Die is afgerond op 5 gulden, ofwel 2,27 euro. De VVD'er leek het logischer om juist het bedrag in euro's af te ronden, maar burgemeester W. Nuis zag daar geen aanleiding toe. De ambtenaren van de gemeentè Tholen hebben het razend druk. „Zwoegend werkt men zich door de ene stapel heen terwijl er twee nieu we ontstaan", aldus J. v.d. Donker (D66) maandag in de commissie middelen. Het water staat de ambte naren al tot over de lippen. „Als dé raad ergens om vraagt zie je al be denkelijke gezichten en vaak wordt er geantwoord dat de capaciteit ont breekt om dit uit te voeren." En wat doen b. en w.? „Dit oppermachtige college, dat steunt op een giganti sche meerderheid in de raad, heeft het niet meer in de hand en presen teert de rekening aan de burger." Van den Donker herinnerde aan de VVD-wethouder die bij zijn aantre den zei, dat hij zijn geld dubbel en dwars zou terugverdienen voor de burger: „Hij presenteert slechts de rekening." De ene wethouder zegt dat hij de straten niet meer kan on derhouden, de afvalstromen niet kan beheersen, de riolen niet kan onder houden en het milieu niet kan be schermen, terwijl bovendien de ha vens instorten omdat hij niet genoeg geld heeft. De andere wethouder kan de bibliotheek niet meer betalen en kan geen mooie plannen meer maken omdat hij onvoldoende men sen heeft. En de volgende wethour der wordt geconfronteerd met het feit dat er nota's voor jeugd-, oude ren- en gehandicaptenbeleid moeten komen en kan de hercontroles niet op tijd uitvoeren. „Ook wordt het ene na het andere externe bureau in gehuurd om nog iets te kunnen pro duceren. En de burger betaalt. De vraag aan b. en w. wat zij hieraan denken te doen, is volgens D66 ge rechtvaardigd. En de fractie ver wacht een beter antwoord dan belas tingverhoging. Ze vindt dat het ambtelijk apparaat de helpende hand geboden moet worden zodat de werkdruk vermindert en de ambte naren weer toekomen aan creativir teit en nieuwe, frisse ideeën. „Het college is daartoe zelf kennelijk niet in staat. Het past op de winkel en schrijft rekeningen, maar presenteert geen enkele oplossing." Van den Donker verwees nog maar eens naar het door hem al zes jaar lang beplei te efficiëntie-onderzoek. Zelfs de SGP wil zo'n onderzoek, nu de ka dernota gewag maakt van een forss uitbreiding van het aantal ambtena ren. Het college wil het adviesbureau DHV uit Amersfoort inschakelen om het gemeentelijke milieube leidsplan verder te ontwikkelen. Het bureau moet tijdelijk een project coördinator leveren om het vertrek van de juridisch beleidsmedewerker milieu van de gemeente op te van gen. Voor de extra kosten van 20.000 gulden moet dit jaar nog een dek king worden gezocht. Volgend jaar komt er op zijn minst nog eens 50.000 gulden bij. B. en w. vinden het van groot belang dat het opstellen van een gemeente lijk milieubeleidsplan doorgang vindt en zoekt een vervanging voor de projectcoördinator die begin mei is vertrokken. Zolang er geen opvol ger is benoemd wil het college diens plek laten vervangen döor iemand van buitenaf. Verwacht wordt dat dé vacature pas op zijn vroegst in sepj tember vervuld kan worden. Voor deze functie zijn bij twee ad viesbureaus offertes gevraagd; DHV milieu en infrastructuur in Amersfoort en de regionale milieu- dienst West-Brabant in Roosendaal (RMD). DHV kwam voor de ge meente als beste uit de bus. In dé begroting voor 2001 is echter geen rekening gehouden met het uitbe steden van een deel van de werk zaamheden. De collecte voor het Astmafonds heeft in Sint-Philipsland ƒ1486,50 opgebracht. Gevers en collectanten hartelijk be dankt. Jan Oudesluijs vindt dat de kiezers in hun hemd staan met de keuze voor Tholen als vestigingsplaats voor het nieuwe gemeentehuis.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 3