Kritiek op plan en angst voor
leegloop van kleine woonkernen
Explosieve stijging
inkomsten uit grond
verrast Thools college
Nieuwe Postweg lievelingsplek commissie
Eigen belang en aanzien
gaan bij gemeente voor
1
Veel belastinggeld nodig, maar
er komen geen voorzieningen
Tholen voert de
medische pas in
Oppermachtig
college b. en w.
Extern bureau
voor milieuplan
Woensdag 23 mei 2001
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Het plan om aan de Nieuwe Postweg in Tholen een
nieuw gemeentehuis te gaan bouwen met een rondweg,
kan op verzet rekenen van fruitteler C. van den Berge uit
Tholen. In de commissie middelen kondigde hij maan
dagavond aan het plan te zullen dwarsbomen. Ook ande
re insprekers hadden kritiek op het plan. Het evenemen
tencomité Smalstad stelt voor een werkgroep in het
leven te roepen om Sint-Maartensdijk op te krikken. De
nieuwe politieke partij Algemeen Belang Tholen i.o.
kiest voor de Luchtenburgseweg in Tholen voor de
nieuwbouw, bewoners van de Dalempolder verwijten het
bestuur dat ze niet zijn gehoord in de plannen en de mid
denstand is niet geraadpleegd bij de evaluatie van het on
derzoeksrapport van Van den Bos en de Iongh.
Verschraling
C. van de Berge tegen rondweg voor ontsluiting gemeentehuis Tholen
Jarenlang onvrede
Te voorbarig
Klief slaan
Het lijkt erop dat de gemeente Tholen weinig geleerd
heeft van het verleden als het op inzicht aankomt. De re
cente ontwikkelingen rond de keuze van de toekomstige
vestigingsplaats van het gemeentehuis houden de ge
moederen weer danig bezig en mijns inziens niet onte
recht.
Halve eilandbevolking
Stemmen
van lezers
Gemeentehuis
verkwisten van
gemeenschapsgeld
Exploitatie door gemeente lucratief
De verhoging van de grondprijzen voor bedrijven en wo
ningen, legt de gemeente geen windeieren. De opbreng
sten laten een explosieve stijging zien, waardoor b. en w.
zelfs verrast zijn. Daarom moet het beleid tegen het licht
worden gehouden.
Passieve rol
V i
Astmafonds
Voordat de fracties aan het woord
kwamen, kregen de insprekers het
woord. Fruitteler C. van de Berge
beet de spits af. Hij betreurde het dat
de keuze van de stuurgroep op de
Nieuwe Postweg is gevallen. Volgens
hem zal dat alleen maar problemen
opleveren in de nu nog 'stille wijk' in
de Dalempolder.
Hij wees erop dat de provincie niet
zit te wachten op een rotonde in de
doorgaande weg en dat de gemeente
daar eerst zekerheid over zou moeten
hebben alvorens verder te gaan met
het plan. Het plan van een rondweg
langs de Molenvlietsedijk (hij woont
op nummer 10), dwars door zijn
boomgaard richting Luchtenburg,
kan op tegenstand rekenen. „Ik zal er
alles aan doen om dat te dwarsbo
men. De eerste tien jaar krijgt u met
mij te doen."
Hij vond het jammer dat hij via de
krant heeft moeten vernemen dat het
plan voor de rondweg zijn familiebe
drijf zou doorkruisen. „Ik betreur uw
handelwijze." Als alternatief noemde
Van de Berge de bouwplek bij de
Luchtenburgseweg dat via het Stenen
Kruis en de Grindweg/Ten Ankerweg
volgens hem goed te ontsluiten is.
L. van Doom uit Sint-Maartensdijk
sprak namens het Algemeen Belang
Tholen in oprichting. Volgens Van
Doom is de Luchtenburgseweg/Post-
weg de geschiktste plaats voor het
nieuwe onderkomen van de gemeen
te. Juist omdat er maar een eigenaar
is. De Nieuwe Postweg is voor de
nieuwe politieke partij geen reële op
tie vanwege de grote kosten die de
aanleg van extra wegen met zich mee
zal brengen. De Zoekweg valt vol
gens hem ook af omdat die plaats
moeilijk te bereiken is.
Verder vindt het Algemeen Belang
Tholen dat er 'uit zakelijke overwe
gingen' een mogelijkheid in Sint-
Maartensdijk achter de hand moet
worden gehouden. „We zijn niet op
voorhand voor Sint-Maartensdijk of
Tholen, maar vinden dat het wel za
kelijk moet blijven. Vergelijk de
kosten."
J. Oudesluys sprak namens het eve
nementencomité Smalstad. Hij
vreest met de nieuwbouw in Tholen
een verdere verschraling van de
voorzieningen in de 'kleine kernen'.
In een periode dat schaalvergroting
en centralisering toch al aan de orde
van de dag zijn. Het comité maakt
zich zorgen over de leefbaarheid en
verspreidde enquêteformulieren in
de smalstad. Uit de reacties blijkt
volgens Oudesluys dat vele inwo
ners het sluiten van het gemeente
huis betreuren. En dat die signalen
niet alleen uit Sint-Maartensdijk ko
men.
Het feit dat er voor Tholen gekozen
wordt, heeft er volgens de spreker al
toe geleid dat ook andere organisa
ties te kennen geven ook naar Tho
len te zullen verkassen. „Het gevolg
hiervan dat ook de bewoners zich
gaan vestigen in de directe omge
ving van hun bedrijf met wederom
alle gevolgen voor de kleinere ker
nen."
Het advies van het ingenieursbureau
voor Tholen, kan het comité niet
overtuigen. „Voor de vele uitgangs
punten die gegeven zijn, zou even
goed een advies kunnen luiden om
het gemeentehuis ergens anders te
bouwen: in Sint-Annaland, Poort
vliet of het te laten staan in Sint-
Maartensdijk."
Volgens het comité is de centrale
ligging van het nieuwe gemeente
huis (genoemd in het rapport) hele
maal niet zo centraal. Ook bij de be
reikbaarheid plaatst het comité
kanttekeningen. Zo zou de aan te
leggen rotonde verkeersremmend
werken en een snelle afvoer van het
eiland naar bijvoorbeeld het zieken
huis in Bergen op Zoom belemme
ren. „Je zal achterin de ambulance
liggen en vanuit Stavenisse of Sint-
Annaland naar Bergen op Zoom
worden gebracht. Spoed geëist."
En de uitstraling van het nieuwe ge
bouw is maar betrekkelijk, vindt het
comité. „Dat wordt gebouwd met
geld van de inwoners en is geen be
drijf dat winst moet maken."
Verder wees Oudesluys op het ont
breken van de gemeentewerkplaats
in het plan. Er is volgens hem ja
renlang onvrede geweest over de
afstand tussen het gemeentehuis en
de buitendienst. Nu staat de werk
plaats op het industrieterrein in de
smalstad maar het komt in het rap
port volgens het comité niet aan de
orde.
Volgens Oudesluys is op financieel
gebied voorzichtigheid geboden.
„De komende drie jaar wacht de
bevolking een bovenmatige belas
tingverhoging van ongeveer 40
procent." De 26 miljoen gulden
geldt alleen maar de bouw en niet
de aanleg van extra wegen 'die wel
allemaal betaald worden door de
gemeenschap.'
De Thoolse kiezers staan volgens
het comité met de keuze voor Tho
len in hun hemd. „Eerst was de
uitbreiding hier in zicht. In een
korte tijd is er iets geheel anders
gekomen. Gezien het algemene
karakter van dit besluit zou even
tuele nieuwbouw onderdeel van
een verkiezingsprogramma kun
nen zijn."
Om de smalstad te compenseren
voor het verlies van het gemeente
huis stelde het comité voor de
open verbinding met de Ooster-
schelde te herstellen en de haven
open te maken. Verder zou Haes-
tinge vernieuwd en uitgebreid
moeten worden om er een 'sociaal
ontmoetingspunt' van te maken.
„Muziek, dans, cultuur, sport en ver
enigingen moeten elkaar hier vinden.
En het zwembad zou overdekt moe
ten worden. Het comité stelt voor
een werkgroep in het leven te roepen
die zich over deze materie buigt.
C. van Koeveringe was voor het
rapport van het ingenieursbureau
als vertegenwoordiger van de mid
denstandfederatie Tholen geraad
pleegd, maar ook beloofd dat er
een evaluatie (nagesprek) met de
samenstellers zou plaatsvinden.
„Dat is niet gebeurd. Er zijn nogal
wat onduidelijkheden in opgeno
men. Dat er detailhandel rond het
nieuwe gemeentehuis zou moeten
komen, is misschien ook wat te
voorbarig gesteld."
Bewoner J. van Schijndel uit de
Kon. Julianastraat in Tholen be
treurde het dat er niet eerst met de
bewoners is gesproken. „Dit is niet
zomaar een nieuwe wijk die er
gaat komen. Het gaat om een grote
wijziging van de infrastructuur."
Akkerbouwer A. Pot uit Sint-
Maartensdijk vroeg zich af of er
met de bouw van het nieuwe ge
meentehuis ook rekening gehou
den wordt met de stankcirkels van
intensieve veehouderijbedrijven
(in dit geval voor Tholen aan de
Groene-of Hokseweg in Oud-Vos-
semeer).
J. van den Donker (D66) en J.B.
Bout (CDA) konden de reactie van
Van Schijndel begrijpen. Ze von
den dat ze zelf te kort waren ge
schoten. „Ik schaam me ervoor dat
de wijk hier niet bij betrokken is,"
zei Bout. Volgens P.K.M. Stouten
(VVD) had de keuze eerder in het
openbaar besproken kunnen wor
den. Hij bedoelde de vier plaatsen
die na de eerste schifting waren
overgebleven.
Maar volgens burgemeester W.
Nuis is het niet eenvoudig om de
bewoners erbij te betrekken zolang
de keuze niet is gemaakt. „Welke
wijk dan? De Dalempolder, de
buurt rond de Zoekweg, de Luch
tenburgseweg? Die moet wel eerst
bekend zijn." Ook wees hij Stou
ten erop dat de stukken ter inzage
hebben gelegen en dat er ook een
persconferentie is gehouden.
De kritiek van Van Koeveringe op
het uitblijven van de evaluatie,
vond gehoor bij verschillende
fracties. M. Dijke (SGP) en Van
den Donker vonden dat die wel
plaats had moeten vinden, maar
Nuis vroeg zich af wat er te evalu
eren valt als er nog geen principe
besluit is genomen. Hij verwees
naar het rapport.
P. van Belzen (CU) stelde na het
aanhoren van de insprekers vast
dat niemand echt zit te springen
om het gemeentehuis in de achter
tuin te krijgen. „Het moet ons alle
maal uitkomen, maar we kunnen
het niet iedereen naar de zin ma
ken." Nuis was het daar mee eens,
maar zei de bezwaren serieus te
zullen nemen. „Een vlotte afwer
king is tussen haakjes als een van
de inspreker aankondigt de strijd
aan te zullen binden tegen het
plan. En Sint-Maartensdijk kunnen
we geen koeien met gouden
hoorns beloven."
Uit de reacties had Van den Berge
begrepen dat niet alle neuzen de
zelfde kant op wijzen. Voor hem
een kans, zo zei hij om een 'klief
te slaan.'
Hij voorspelde dat de kritiek zal
groeien en dat de publieke tribune
te klein zal zijn in het bestaande
gemeentehuis. „Het plan mag niet
ten koste gaan van de woonwijk.
Bovendien ligt er in de Dalempol
der ook nog een begraafplaats.
Tholen groeit dus er zullen daar
ook steeds meer mensen komen te
liggen. Over tien jaar is het te
klein."
Hij verwacht dat de gemeente te
gen lange procedures aan gaat lo
pen als eigenaren weigeren mee te
werken aan het verwerven van
grond door de gemeente. Bouwen
in de Dalempolder noemde hij
geldverslindend. „Een goed ge-
spek met de provincie is beter.
Blaas het af. U haalt het gemeente
huis uit Sint-Maartensdijk en geeft
het een overdekt zwembad. Dat is
een snoepje voor een kind. Daar is
het maar een uur stil mee. Ik zal
met mijn raadsman de heer Spong,
Nederlands beste advocaat, dit
plan tegenwerken. Het is aan u."
Oudesluijs vroeg zich af waarom
de bewoners van Sint-Maartens
dijk niet zijn betrokken bij de
plannen. „Dit gaat ten koste van
alles."
Mevr. de Heer uit Tholen noemde
de manier waarop over de Dalem
polder werd gesproken kwetsend.
„Elk seizoen is het mooi. Het is
een fijn stukje natuurgebied."
Van Koeveringe zei (in de hoeda
nigheid van voorzitter van de
plaatselijke middenstandsvereni
ging) plaats te willen nemen in de
werkgroep die zich over de toe
komst van Sint-Maartensdijk
buigt, zonder gemeentehuis.
De commissie ging later in de ver
gadering akkoord met het voorstel
van b. en w. om 250.000 gulden
beschikbaar te stellen voor de
voortgang van het nieuwbouwpro
ject. Het geld is bedoeld voor het
opstellen van een programma van
eisen en voor het opstellen van een
plan om met de burgers te commu
niceren over de nieuwbouw.
Stemmen
Ten tijde van vorming van een
centrale gemeente Tholen in 1970
is als vestigingsplaats St Maar
tensdijk gekozen. Destijds is het
gehele gebied rond het huidige ge
meentehuis gesaneerd. Naastgele
gen winkels werden onteigend
en/of aangekocht en de basis
school werd gesloopt. Er is maar
één pand in dat gebied blijven
staan, namelijk dat van schilder
Hage. Vervolgens is het geheel
weer volgebouwd met huizen tot
dat men geen kant meer op kon.
Men een beetje vooruitziende blik
had men kunnen vermoeden dat
op lange termijn uitbreiding van
de gemeente met de gemeente St.
Philipsland in het verschiet lag en
ruimtegebrek wel eens aan de orde
zou komen. Na weerbarstig verzet
van de buurman, overigens te
recht, is na veel wikken en wegen
besloten om een geheel nieuw ge
meentehuis te bouwen.
Het lag duidelijk voor de hand dat
van de onderzochte plaatsen de
keuze zou vallen op Tholen en wel
in de Dalempolder. Hierbij is de
hoofdreden geweest dat iedereen
die het eiland binnenkomt kan
zien wat een uitstraling de ge
meente heeft! Zelfs een optie tot
bouwen over de ontsluitingsweg
van het eiland is aan de orde ge
weest. Dat hel gemeentehuis aan
de rand van het stadje wordt ge
bouwd, in een rustige woonwijk,
is voor het gemak maar voor lief
genomen.
Als we dan toch bezig zijn, gooien
we er gelijk een ringweg tegenaan
en een extra rotonde in de Nieuwe
Postweg. Want de ambtenaren
moeten natuurlijk op weg naar
hun werkplek niet massaal gecon
fronteerd worden met straten vol
met drempels en andere obstakels
die ze zelf verzonnen hebben. Om
het gezellig te maken laten we ge
lijk een winkelboulevard aanleg
gen. Kunnen er na het werk nog
even boodschappen ingeslagen
worden. Een onafhankelijk inge
nieursbureau kan het allemaal
heel mooi voorspiegelen, maar na
het opstrijken van de centen ver
dwijnen zij weer van het eiland en
de bevolking blijft met de proble
men zitten.
Resultaat zal zijn dat ongeveer de
halve eilandbevolking dagelijks
geconfronteerd zal worden met de
keuze van deze beslissing en wel
in negatieve zin. De wijkbewoners
ter plaatse zullen hun wijk een
stuk onrustiger en onveiliger zien
worden, eventueel moeten wijken
dan wel hun tuinen afstaan en in
woners van Stavenisse, St Maar
tensdijk, Scherpenisse, Poortvliet
en St Annaland - waarvan een
groot gedeelte noodgedwongen
buiten het eiland werkt - zullen 2
maal daags een extra verkeersob
stakel tegenkomen. Voor we het
weten, wordt de nieuwe Postweg
een 50 Km weg omdat er teveel
geluidshinder ontstaat voor de
ambtenaren en/of het gebied aan
beide zijden volgebouwd wordt en
de weg vervolgens midden in de
bebouwde kom ligt. Een zelfde si
tuatie creaeerde men in Poortvliet.
Is er eindelijk een rondweg aange
legd om de stoofstraat te ontlas
ten, bouwt men aan de andere kant
van het dorp rustig de doorgaande
weg richting St Annaland vol.
Een toevoeging van een winkel
boulevard is ook een plan waar ik
mijn bedenkingen bij heb. In de
kleine woonkernen zien we steeds
meer winkels die hun deuren slui
ten en deze opzet zal hier alleen
maar verder aan bijdragen. Men
zou van een gemeente verwachten
dat zij er is voor de belangen van
de burger, maar eigen belang en
aanzien lijken hier de voorhand te
hebben. Dat bij een keuze afwe
gingen gemaakt moeten worden is
vanzelfsprekend, maar om zich op
deze manier te presenteren lijkt
me niet weloverwogen en onge
past. Indien men dan tegelijkertijd
kan lezen dat de gemeentelijke be
lastingen sterk stijgen de komende
jaren, vraag ik me zeker af waar
we mee bezig zijn. Indien de ge
noemde percentages doorgezet
worden op de gemeentelijke be
lastingen zitten we in 2004 op een
bedrag wat 1.89 maal zo hoog is
dan in 1997!!!!
Afgezien van de kosten zou men
als beleidsmaker in moeten zien
dat dit voorstel geen gelukkige
keuze is. Geografisch gezien is
een keuze aan de Postweg (Luch
tenburg) een meer geschikte
plaats. Deze ligt meer centraal ten
opzichte van huidige nieuwe wij
ken, en toekomstige uitbreidings
plannen kunnen rond dit gebied
gecentreerd worden zonder al te
veel impact op de rest van de om
geving.
Gelukkig is de burger tegenwoor
dig mondiger geworden en deze
zal zeker in opstand komen tegen
deze voorstellen. Het lijkt me een
goed plan om de mogelijkheid van
een referendum te bekijken om
deze onlogische vestigingsplaats
tegen te houden. Een medestander
heeft de burger in ieder geval al,
van de kant van de provincie, die
vindt dat e.e.a. ook niet door de
beugel kan. Helaas heeft de ge
meente in het verleden zich niet
veel van kritiek aangetrokken,
noch van de burger dan wel van de
provincie en gaat zijn eigen gang.
Hopelijk is er na uitvoering van de
plannen nog wat geld over, zodat
men de borden aan de ingang van
het eiland aan kan passen: De ge
meente Tholen, daar kun je niet
omheen.
J.C. Boogerd,
's Gravenkreek 32,
Sint-Annaland.
Wie als inwoner van Tholen wel eens
op het gemeentehuis moet zijn of te
lefonisch contact zoekt, zal het zeker
meegemaakt hebben dat de persoon
die u zoekt of afwezig is wegens an
dere werkzaamheden of een vrije dag
heeft. Zeker één derde (zo niet meer)
van de bureaus staat leeg en is dus
over.
Als b. en w. nu eens in plaats van het
bouwen van een nieuw gemeentehuis
onder alle bureaus - en iedere ambte
naar heeft er één - zwenkwieltjes la
ten monteren. Dan kan de ambtenaar
die 's morgens besluit om te gaan
werken, zijn eigen bureau pakken en
naar een lege kamer rijden. Dan is al
le mimtegebrek zo opgelost en is een
groter gemeentehuis niet nodig.
Nu zal er zeker iemand reageren, dat
dit een ideoot idee is. Daar ben ik
mij terdege van bewust, maar zijn
burgemeester Nuis en zijn kornuiten
zich er wel van bewust, dat elk be
drijf en iedere particulier die zich
met zo'n kosten/batenplaatje bij een
financiële instantie melden, absoluut
geen geld voor nieuwbouw krijgen.
B. en w.: let nu eens op uw eigen
burgers en kijk niet alleen naar de
grens van 25.000 inwoners, die on
getwijfeld salarisverhoging voor u
en de uwen betekent. Let eens op de
kosten voor alle Tholenaren die dit
project met zich meebrengt. Ga eens
bij u zelf te rade of u een verant
woorde beslissing neemt.
Wethouders zijn gekozen raadsle
den, die het vertrouwen van de bur
ger niet mogen beschamen. De bur
gemeester is aangesteld en wordt
geacht als vader over ons te staan.
Welk een vader zal zijn kinderen
willen beschamen?
Men kan nu nog terug en ik raad u
aan, het huishoudboekje van de ge
meente te vergelijken met dat van
jullie privé. Laat de burger het niet
opbrengen door flinke belastingver
hogingen.
Dit schrijf ik niet om de gemeente
Tholen belachelijk te maken, maar
om mijn stem tegen het verkwisten
van gemeenschapsgeld te laten ho
ren. Bezint eer ge begint!
Henk den Haan,
Voorstraat 39,
Sint-Philipsland.
Een en ander blijkt uit de toelichting
bij de rekening van de gemeentelijke
baten en lasten over het dienstjaar
2000, vergeleken met die van 1999.
Dat behelst vooral een financieel
overzicht van de diverse bouwcom
plexen. De accountant die de stuk
ken over de grondexploitatie van de
gemeente bekeek, concludeerde dat
de informatievoorziening over de
grondexploitatie beter moet.
De exploitatie van grond wordt in
drie gebieden verdeeld: voor bedrij
venterreinen, voor woningbouw en
voor saneringscomplexen. Het totale
te verwachten resultaat van de in ex
ploitatie genomen bedrijfsterreinen
bedraagt over 2000 maar liefst
6.087.000 gulden tegen 139.000
gulden over 1999.
Dit grote verschil is volgens het col
lege onder meer te verklaren uit het
feit dat de grondprijs is verhoogd,
dat de infrastructuur is aangepast,
dat er lagere rentekosten zijn als ge
volg van versnelde gronduitgiftes of
een andere looptijd van het plan.
Een deel van deze verklaring is ook
van toepassing op het verschil in het
te verwachten resultaat voor bestem
mingsplannen. Voor 2000 bedraagt
de opbrengst 3.826.000 gulden, voor
1999 1.473.000 gulden. Ook hier
een aanzienlijke stijging.
Het college verwacht dan ook een
'uiterst lucratief resultaat', mits de
grond binnen de geplande tijd wordt
verkocht en het uit te voeren werk
volbracht kan worden in die periode
en tegen de geraamde kosten.
De cijfers lopen zo uiteen dat b. en
w. erdoor verrast zijn, terwijl het be
leid er juist op gericht moet zijn ver
rassingen te voorkomen. Daarom
wordt in de kadernota voor 2002
aandacht voor deze materie ge
vraagd.
Daarbij gaat het erom beter inzicht
te verkrijgen in de benodigde capa
citeit en de middelen om een verant
woord beleid op dit terrein te voe
ren. Juist omdat er zoveel geld in
omgaat en de belangen groot zijn.
De grondexploitatie moet dus in
zichtelijker worden, vindt het colle
ge. Bevoegdheden en verantwoorde
lijkheden dienen helder afgebakend
te zijn. Ook de gemeentelijke grond-
politiek moet onder de loep worden
genomen. Nu is er meestal sprake
van een passieve rol van de gemeen
te. Die schept alleen maar de voor
waarden, terwijl de projectontwik
kelaars de zaak uitvoeren.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
De niet-collegepartijen waren even
min mals in hun kritiek. Bij monde
van P. van Belzen liet de CU weten,
vast te willen houden aan de in het
collegeprogram (waar de fractie
overigens buiten is gelaten) afge
sproken 5% belastingverhoging.
„Door fasering en het uitvoeren van
door ons aangedragen voorstellen
moet dat mogelijk zijn." De fractie
wil meevallers gebruiken voor be
lastingverlaging en zit daarmee op
dezelfde lijn als SGP en CDA. J. van
den Donker (D66) stelde vast dat de
44% belastingverhoging de burger
niets nieuws biedt. „Op deze manier
stevenen we rechtstreeks af op een
gemeente waar veel belastinggeld
nodig is, waar geen voorzieningen
meer zijn en waar de leefbaarheid
afneemt." Het college dient met op
lossingen en creatieve ideeën te ko
men, aldus de D66'er die opperde
om een exploitatiemaatschappij in
het leven te roepen voor het beheer
van alle voorzieningen (sportacco-
modaties, dorpshuizen, zwembaden
en monumenten) in de gemeente.
Na een eerste schorsing van een half
uur kwam Ravensteijn met de con
clusie dat de commissie zegt: colle
ge we willen maximaal 9% belas
tingverhoging en voor de rest zoekt
u het zelf maar uit. Een tweede on
derbreking van enkele minuten had
tot resultaat dat b. en w. een aange
paste nota en prioriteitenlijst toezeg
den. Als gevolg daarvan werd ook
een voorstel aangehouden over bete
re arbeidsvoorwaarden voor de amb
tenaren, bedoeld om personeelsver
loop tegen te gaan en werving van
nieuwe medewerkers te vergemak
kelijken.
Hoewel uit onder meer de rubriek Stemmen van lezers vele bezwaren blijken te leven tegen de bouw van het nieuwe gemeentehuis aan de
Nieuwe Postweg te Tholen hier gezien vanaf de Mosterddijk), koos de raadscommissie middelen maandagavond unaniem voor deze plaats.
- -
Ouderen die overwinteren in een
Zuid-Europees land of inwoners die
op vakantie gaan naar het buiten
land kunnen - als de gemeenteraad
ermee instemt - bij de gemeente een
nieuw document aanschaffen: een
Europees medisch paspoort. Het
gaat vijf gulden kosten.
In een medisch paspoort - opgesteld
in tien talen - kan iemand, met hulp
van de arts, zijn huidige en vroegere
gezondheidsproblemen invullen. In
dringende gevallen kunnen deze
dan in binnen- en buitenland wor
den onderkend. Het medisch pas
poort is ontwikkeld op verzoek van
huisartsen, GGD's, apotheken en
patiëntenverenigingen.
De commissie middelen ging maan
dag akkoord met het invoeren van
dit document in Tholen. P.K.M.
Stouten had nog wel een opmerking
over de prijs. Die is afgerond op 5
gulden, ofwel 2,27 euro. De
VVD'er leek het logischer om juist
het bedrag in euro's af te ronden,
maar burgemeester W. Nuis zag
daar geen aanleiding toe.
De ambtenaren van de gemeentè
Tholen hebben het razend druk.
„Zwoegend werkt men zich door de
ene stapel heen terwijl er twee nieu
we ontstaan", aldus J. v.d. Donker
(D66) maandag in de commissie
middelen. Het water staat de ambte
naren al tot over de lippen. „Als dé
raad ergens om vraagt zie je al be
denkelijke gezichten en vaak wordt
er geantwoord dat de capaciteit ont
breekt om dit uit te voeren." En wat
doen b. en w.? „Dit oppermachtige
college, dat steunt op een giganti
sche meerderheid in de raad, heeft
het niet meer in de hand en presen
teert de rekening aan de burger."
Van den Donker herinnerde aan de
VVD-wethouder die bij zijn aantre
den zei, dat hij zijn geld dubbel en
dwars zou terugverdienen voor de
burger: „Hij presenteert slechts de
rekening." De ene wethouder zegt
dat hij de straten niet meer kan on
derhouden, de afvalstromen niet kan
beheersen, de riolen niet kan onder
houden en het milieu niet kan be
schermen, terwijl bovendien de ha
vens instorten omdat hij niet genoeg
geld heeft. De andere wethouder
kan de bibliotheek niet meer betalen
en kan geen mooie plannen meer
maken omdat hij onvoldoende men
sen heeft. En de volgende wethour
der wordt geconfronteerd met het
feit dat er nota's voor jeugd-, oude
ren- en gehandicaptenbeleid moeten
komen en kan de hercontroles niet
op tijd uitvoeren. „Ook wordt het
ene na het andere externe bureau in
gehuurd om nog iets te kunnen pro
duceren. En de burger betaalt.
De vraag aan b. en w. wat zij hieraan
denken te doen, is volgens D66 ge
rechtvaardigd. En de fractie ver
wacht een beter antwoord dan belas
tingverhoging. Ze vindt dat het
ambtelijk apparaat de helpende hand
geboden moet worden zodat de
werkdruk vermindert en de ambte
naren weer toekomen aan creativir
teit en nieuwe, frisse ideeën. „Het
college is daartoe zelf kennelijk niet
in staat. Het past op de winkel en
schrijft rekeningen, maar presenteert
geen enkele oplossing." Van den
Donker verwees nog maar eens naar
het door hem al zes jaar lang beplei
te efficiëntie-onderzoek. Zelfs de
SGP wil zo'n onderzoek, nu de ka
dernota gewag maakt van een forss
uitbreiding van het aantal ambtena
ren.
Het college wil het adviesbureau
DHV uit Amersfoort inschakelen
om het gemeentelijke milieube
leidsplan verder te ontwikkelen. Het
bureau moet tijdelijk een project
coördinator leveren om het vertrek
van de juridisch beleidsmedewerker
milieu van de gemeente op te van
gen.
Voor de extra kosten van 20.000
gulden moet dit jaar nog een dek
king worden gezocht. Volgend jaar
komt er op zijn minst nog eens
50.000 gulden bij.
B. en w. vinden het van groot belang
dat het opstellen van een gemeente
lijk milieubeleidsplan doorgang
vindt en zoekt een vervanging voor
de projectcoördinator die begin mei
is vertrokken. Zolang er geen opvol
ger is benoemd wil het college diens
plek laten vervangen döor iemand
van buitenaf. Verwacht wordt dat dé
vacature pas op zijn vroegst in sepj
tember vervuld kan worden.
Voor deze functie zijn bij twee ad
viesbureaus offertes gevraagd;
DHV milieu en infrastructuur in
Amersfoort en de regionale milieu-
dienst West-Brabant in Roosendaal
(RMD). DHV kwam voor de ge
meente als beste uit de bus. In dé
begroting voor 2001 is echter geen
rekening gehouden met het uitbe
steden van een deel van de werk
zaamheden.
De collecte voor het Astmafonds
heeft in Sint-Philipsland ƒ1486,50
opgebracht.
Gevers en collectanten hartelijk be
dankt.
Jan Oudesluijs vindt dat de kiezers in hun hemd staan met de keuze voor Tholen als vestigingsplaats voor het nieuwe gemeentehuis.