3VO spijkert de verkeerskennis van de eigen Thoolse leden bij 'Keiharde confrontatie helpt wel eens, meer kun je niet doen' VERJfiflL spEDcE|™, u Van Kempen kijkt naar muzieklokalen Piet Stouten stopt als raadslid voor de V V1 Kentekens noteren in de polder Cursus opgezet met daarbij beelden van bekende situaties Zestig procent van brommers op het Scheldecollege rijdt te hard Gevonden Donderdag 12 april 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 De afdeling Tholen van 3VO stuurt haar ongeveer 200 leden een brief waarin de nieuwe voorrangsrege ling voor bestuurders van rechts wordt uitgelegd die 1 mei van kracht wordt. De voorlichting tot nu toe is te eenzijdig gericht op alleen fietsers, vindt het bestuur. Dat bood de leden afgelo pen winter ook de moge lijkheid om hun verkeers- kennis op te frissen. C.W. Droogers ontwikkelde een cursus en er werden dia's bij gemaakt van Thoolse verkeerssituaties. Gemotiveerd Rotondes Lang niet iedereen durft het om zijn brommer op de rol lers van de politie te zetten, maar toch waren er gisteren zo'n 15 jongens en meisjes op het Schelde college in Sint-Maartensdijk die hun scooter of brommer lieten tes ten. De eerste brommer van een 17-jarige jongen uit Sta venisse overschrijdt de toegestane snelheid met 27 kilo meter per uur. Nu krijgt hij daar geen bekeuring voor, maar wordt hij op de weg aangehouden, dan kan hij re kenen op 250 gulden boete. Verjaal De multimedia specialist in de regio Jaren leed Excursie Numansdorp voor geluidsnormen Het gemeentebestuur van Tholen onderzoekt de moge lijkheden van de bouw van repetitieruimten voor de mu ziekverenigingen die aan alle geluidsnormen voldoen. Wethouder W.C. van Kempen heeft daarvoor een voor beeld in Numansdorp bekeken. „Het is een heel complex en ook best kostbaar verhaal", zegt de wethouder. CDAer M.A. van Beek twijfelt nog Naast Dijke en Kornaat is ook VVD-raadslid P.K.M. Stouten uit Stavenisse niet herkiesbaar bij de gemeente raadsverkiezingen van 6 maart 2002. Hij is nog maar aan zijn eerste periode bezig, maar privéredenen hebben Stouten ertoe gebracht om er geen vier jaar aan vast te knopen. Geen half werk Professioneel „Mensen rijden vaak op gevoel, ze kennen de weg. Maar er zijn wel de gelijk behoorlijke hiaten in de ver- keerskennis", zegt voorzitter H. de Wit van 3VO Tholen. Zijn vereni ging schreef enkele jaren een groot aantal Thoolse verenigingen aan met het aanbod om hun leden bij te spij keren. „We kregen geen enkele res pons." Ook rijschoolhouders die een opfriscursus aanbieden, ondervinden dat er heel weinig animo voor be staat. Mensen hechten kennelijk niet zo aan het up-to-date houden van hun verkeerskennis. Terwijl er de af gelopen jaren het nodige op dat ge bied is veranderd. Een jaar geleden werd door 3VO een cursus in elkaar gedraaid voor het ei gen bestuur. Droogers kwam met het idee om die ook de leden van de af deling aan te bieden. Daar kwamen 28 belangstellenden op af en dat viel zeker niet tegen. Gedurende twee avonden werden de regels doorge sproken aan de hand van actuele Thoolse verkeerssituaties. „Ik had een lijst van onderwerpen en situ aties die ik wilde hebben en de be stuursleden zijn op pad gegaan om daarvan dia's te maken. Ze hebben er veel tijd ingestoken", zegt Droogers. Herkenbare situaties spreken vol- Het zebrapad in Oud-Vossemeer is één van de dia's die in de cursus zit van 3VO Tholen. Rechts instructeur C.W. Droogers. met naast hem de bestuursleden J. van Oudenaarde en H. de Wit. gens hem meer aan dan willekeurig gekozen beelden. „Met dia's trek je mensen, dat ondervinden we jaar lijks op de braderieën", vult De Wit aan. In het bestuur is eerst een keer proefgedraaid en waar nodig zijn be paalde dingen bijgesteld. De deelne mers waren veelal mensen van bo ven de 40. met een aantal beroeps chauffeurs erbij. „Gemotiveerde mensen, bovendien ontstonden er leuke discussies", vindt Droogers. Hij heeft zijn instructeurspapieren en wordt continue op de hoogte gehou den van veranderingen in de regelge ving. Daarnaast is hij geïnteresseerd in de verkeerstheorie. De Oud-Vos- semeerder won ooit een aanmoedi gingsprijs van het regionaal orgaan verkeersveiligheid Zeeland voor zijn idee over de plaats van dorps- en stadsplattegronden. „Maar met mijn ideeën is weinig gedaan." De rotondes in Tholen, bij Poortvliet en Scherpenisse zitten in de plaatjes bij de cursus, verder de inritconstruc ties in verschillende dorpen en bij voorbeeld het zebrapad in de Molen straat in Oud-Vossemeer. Een actueel punt bij het geven van de cursus was 'bromfietsers op de rijbaan' en de borden voor het fiets-/bromfietspad. Droogers besteedde één avond aan de regels, aanwijzingen en verkeerste kens en de tweede aan verkeersbor den en zaken als snelheid en roton des. Daarbij zette hij steeds de veranderingen naast elkaar: zó heb ben de meeste mensen het geleerd en zó is het tegenwoordig. Een paar voorbeelden: voorsorteren was ver plicht, maar is dat nu niet meer. En auto's mogen tegenwoordig ook aan de linkerkant van de straat parkeren. Ook de voorrangsregel die op 1 mei ingaat, stelde Droogers aan de orde. De hoofdregel blijft: bestuurders ver lenen voorrang aan van rechts ko mende bestuurders. Van de drie uit zonderingen hierop, vervalt er volgende maand één, namelijk dat bestuurders van het 'langzame ver keer' voorrang moeten geven aan be stuurders van motorvoertuigen. Fiet sers en bromfietsers, maar ook een brommobiel, invalidevoertuig of een ruiter hebben voortaan voorrang als ze van rechts komen. „Alle wegge bruikers uitgezonderd voetgangers", •zegt Droogers. Hij praat dan over we gen van gelijke orde. Verkeer op een onverharde weg moet bestuurders op een verharde weg voorrang blijven geven. En ook de tram blijft voorrang houden. Dit zet 3VO in een brief aan de leden nog eens op een rij. Droogers zou de cursus om de paar jaar willen geven. Maar of men ook breder moet gaan dan de eigen le denkring, betwijfelt De Wit. „De vraag is hoe je de mensen geïnteres seerd krijgt. Bovendien doet de ge meente momenteel iets in samen werking met 3VO Zeeland (drie inloopavonden - red.)." Waar wél animo voor blijft bestaan, is de broemcursus.'Het praktische gedeel te is daarbij de trekpleister voor de deelnemers, meent De Wit. Pas de den in Tholen weer dertig mensen mee aan deze opfriscursus voor ou dere automobilisten. „De gemiddel de leeftijd was met rond de 55 aan de lage kant, maar er waren ook enkele tachtigers bij." M.J. Kaljouw van de politie Zeeland test het vermogen van de brommer, een Honda MT van Mark Moerland uit Stavenisse op het schoolplein van het Scheldecollege in Sint-Maartensdijk. Hij is niet de enige met een brom mer die meer vermogen heeft dan wettelijk is toegestaan. M.J. Kal jouw van de politie Zeeland laat ze allemaal op de roller komen, start de motor en draait het gas vol open. De leerlingen staan in mum van tijd in de uitlaatgassen en soms is een oorverdovend lawaai hun deel. Het is de eerste maal dat er op het Scheldecollege een bromfietskeu ring wordt gehouden. Verkeersdo- cent J. Bolier ijverde er al jaren voor. „Ik heb alle ouders van de leerlingen een brief geschreven en gevraagd of ze het goed vonden dat hun zoon of dochter meedeed. An ders krijg je misschien achteraf een hoop commentaar als er na een dag na de keuring ineens een boete wordt gegeven. Er zijn er uiteinde lijk twaalf die zich voor de keuring hebben gemeld, maar ik zie nu dat er wel een stuk of 15 meedoen. Ze willen toch graag weten wat het hun kost als ze gepakt worden." Kaljouw heeft een keurig tabelletje bij zich. Op de roller wordt het ver mogen in kilowatt gemeten: 0,5 ki- De specialist voor de particuliere en klein zakelijke markt Computers, netwerken, printers, faxen. Zaktelefoons, telefoon centrales. Beeld en geluid. Molendijk 3-4,4695 BB St. Maartensdijk, Tel. 0166 - 66 23 15 ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT Advertentie I.M. lowatt voor een brommer is de bo vengrens. Geeft de wijzer echter 1,7 kilowatt aan, dan is dat een for se overschrijding. Omgerekend in snelheid haalt de brommer bijna 75 kilometer per uur. Bij de beoorde ling wordt een correctiefactor toe gepast van 3. Dat zou nog altijd be tekenen dat de brommer 72 kilometer per uur rijdt en 27 kilo meter per uur te hard rijdt omdat een brommer niet harder mag dan 45 kilometer per uur. Dat staat ge lijk aan 250 gulden boete. In de klas vertelt Bolier aan zo'n 25 leerlingen wat de bedoeling is van de keuring. „Er wordt alleen gekeken naar wat je kwijt bent als je de politie tegenkomt." Zo hard liggen de zaken, want het is alge meen bekend dat de brommers en scooters niet allemaal in de origi nele staat verkeren. Een meisje uit Oud-Vossemeer rijdt een fonkel nieuwe scooter op de roller. Het voertuig is in originele staat en heeft zelfs een zogenaamd zetnum- mer op het stuur. Kaljouw belt de meidcentrale in Middelburg en weet na een halve minuut te vertel len wie de eigenaar is: Plandsoen. Deze scooter is hét voorbeeld, maar blijkt toch enigszins uit de toon te vallen. Na afloop van de test blijkt 60 procent te veel ver mogen te hebben. Veertig procent voldoet aan de normen. „De brom mers die goed waren, waren op een paar na, bijna allemaal van de meisjes. Twee van de jongens had den een brommer met een vermo gen van 2 kilowatt. Dat is heel veel. Die rijden 70 tot 80 kilometer per uur. Als die door de politie worden aangehouden dan wordt er proces verbaal opgemaakt en gaat de zaak naar justitie. Die legt in zo'n geval een boete van 500 gul den op." De jongens rijden met hun machi nes te hard en vormen een risico op de weg. Kaljouw legt uit waar een brommer allemaal aan moet vol doen. Een framenummer is belang rijk, maar ook het licht (ook over dag) en de remmen. Vooral aan de remmen besteedt Kaljouw veel aandacht. „Hard rijden is niks, maar stil komen te staan in een re delijke afstand, dat is veel moeilij ker. Belangrijk is dat je rechtop blijft zitten als je plotseling moet remmen. Dan bewaar je je even wicht. Oefen daar maar eens op op een stil weggetje." Kaljouw maakt het maar al te vaak mee. Jonge mensen die omkomen doordat zq te hard rijden, uit de bocht vliegen, de macht over het stuur verliezen of op een andere manier betrokken raken bij een verkeersongeval. „Denk niet dat jou het niet kan overkomen. Eén moment van onoplettendheid. Een fractie van een seconde en het geeft jaren leed." Bolier is blij met de opkomst. De resultaten had hij wel verwacht. „Ik zie de brommers en ken de jon gens. De bedoeling is preventief. Een keiharde confrontatie helpt wel eens, maar meer kunnen wij niet doen. Ze weten nu wat ze kun nen verwachten als ze aangehou den worden. De test kwam bij de leerlingen wel positief over." Het was voor de jongens en meis jes de laatste schooldag. Volgende week beginnen de examens. Vol gend jaar wil Bolier weer een test doen net zoals er jaarlijks een fiets- controle wordt gehouden. Dan ko men ook andere onderdelen van de brommer aan bod zoals remmen, verlichting, gele plaat, verzeke ringspapieren en het brommercerti ficaat. Na de verbouwing van dorpshuis de ten gebouw dat in de toekomst afge- „Mijn partner woont in Zuid-Beve land en daar ben ik nogal eens aan wezig, zodat je minder bij de Thool se samenleving betrokken bent. Je kunt je dan niet met het gemeen schapsleven in je eigen gemeente bezighouden, zoals je dat als raads lid zou moeten doen. Ik wil 's avonds ook meer vrij zijn. Mij her kiesbaar stellen en dan na I jaar stoppen, vind ik ook geen goede gang van zaken. Daarom stop ik er volgend jaar mee. De belasting wordt in mijn situatie ook teveel", aldus Stouten. Het spijt hem aan de ene kant dat hij het democratiseringsproces rond het project duale gemeenten, de voor bereidingen voor het nieuwe ge meentehuis en het ontwikkelen van de visie Tholen 2025 niet meer kan beïnvloeden. „Die discussies zou ik nog wel mee willen maken, maar je moet nu eenmaal een keuze ma ken." Stouten is het enige raadslid uit Sta venisse en voorzitter van de raads commissie gemeentelijke ontwikke ling. Voordat hij raadslid werd, maakte Stouten vier jaar deel uit van de liberale schaduwfractie. Als voormalige secretaris van de ZLM- kring Tholen/Sint-Philipsland had hij diverse contacten in de land bouw, maar ook in de recreatiesec tor was Stouten actief. Tot de fusie was hij bestuurslid van de streek VVV eiland Tholen. VVD-voorzitter J.L. van Gorsel noemt het vertrek van Stouten erg jammer. „Op zijn eigen wijze heeft hij deze raadsperiode rustig en kalm zijn inbreng geleverd. Piet Stouten mag nu in onze kandidaatstellings commissie zijn inbreng leveren. Een beetje doorstroming is op zich niet verkeerd. Je moet regelmatig vernieuwen." Van Gorsel zit zelf ook in die commissie, samen met statenlid mevr. H.A. Polderman- Martin. Bij de VVD blijven wethouder R. Ravensteijn en fractievoorzitter me vr. E. Frigge-Hogesteeger. „Ja, na tuurlijk ben ik weer beschikbaar", zegt mevr. Frigge. „Ik vind het raadslidmaatschap nog steeds leuk en we gaan een interessante periode tegemoet met het nieuwe gemeente huis en de toekomstvisie Tholen 2025." Bij het CDA is wethouder W.C. van Kempen weer beschikbaar. „Zolang ik gezond blijf", voegt de Poort- vlietse eraan toe. „Ik ben nog niet aan mijn pensioen toe, zodat ik nog een ronde kan meedoen." Fractievoorzitter M.A. van Beek twijfelt nog over zijn herverkiezing. „Ik wil dingen graag goed doen. Te gen half werk kan ik niet tegen." Van Beek loopt er nogal eens tegen aan, dat vergaderingen van het wa terschap Zeeuwse Eilanden (hij is hoofdingeland voor de categorie be- drijfsgebouwd) gelijk vallen met commissie- of raadsvergaderingen van de gemeente. „En de gemeente gaat steeds meer tijd kosten. De laatste maanden merk ik dat met o.a. extra bijeenkomsten over de vi sie Tholen 2025. En de kernbezoe- ken komen er ook weer aan. Dat moet allemaal naast je werk kun nen, al kan ik dat flexibel invullen." Van Beek is voor het waterschap weer beschikbaar. „Dat is alvast ze ker. Voor de gemeenteraad moet het de komende maanden duidelijk worden of ik nog vier jaar bijte ken." Bij de Christen Unie zijn er geen wijzigingen te verwachten. Zowel fractievoorzitter P. van Belzen als drs. A.L. Piet hebben te kennen ge geven dat zij nog een rondje van vier jaar willen meedoen. Wimpel in Sint-Philipsland voldoet alleen fanfare Concordia aan de ei sen. „De geluidsbelasting buiten het gebouw is na de aanpassingen bene den het niveau. Maar bij de andere muziekverenigingen moeten we die problemen nog oplossen en dat dient in goed overleg te gebeuren." De Oud-Vossemeerse Muziekvereni ging (OVM) heeft als enige een eigen gebouw in de Veerstraat: zaal Odeon. De andere muziekverenigingen ma ken gebruik van gemeentelijke ac commodaties. Harmonie Concordia uit Tholen zit in de voormalige kleuterschool aan de Oudelandsepoort, waar ook de peu terspeelzaal en sinds vorig jaar ook de buitenschoolse opvang van Kin deropvang Tholen onderdak hebben. Euterpe in Sint-Maartensdijk repe teert in de voormalige kleuterschool aan de Radda Bamenstraat, een hou- broken wordt. Haestinge, waarvoor verbouwingsplannen bestaan, zou als alternatief kunnen dienen. Accelerando uit Sint-Annaland zit samen met de schietvereniging in de Sakofahal aan de Bierensstraat, de voormalige gymzaal. Het pand grenst aan de brandweerkazerne die zijn functie verliest wanneer vervangende nieuwbouw klaar is. Het gemeente bestuur heeft daarvoor al een keuze gemaakt, maar nog geen plaats ge vonden. De schietvereniging en Ac celerando kunnen dan mogelijk sa men over de oude brandweerkazerne en Sakofahal beschikken, maar die moeten dan wel aan de geluidsnor,- men voldoen. „De algemene wet milieubeheer is bepalend voor de eisen die aan het geluid gesteld worden", zegt Van Kempen. „De repetitielokalen zitten veelal midden in de bebouwde kom. Ook in Numansdorp was dat het ge val en daar is het echt professioneel aangepakt met zware isolatie. Daar gaat het echter over een hele grote muziekvereniging die het gebouw de gehele week benut. We hebben ook met name bekeken, hoe ze het pro bleem daar technisch opgelost heb ben." Het gebouw van muziekver eniging Wilhelmina in Numansdorp is vijfjaar oud. De gemeente Tholen zou het pro bleem voor minimaal drie muziek verenigingen moeten oplossen. Voor Concordia Sint-Philipsland is het geregeld en OVM heeft een eigen gebouw. Voor Concordia Tholen, Euterpe Sint-Maartensdijk en Acce lerando Sint-Annaland dient er wat te gebeuren. „Puur economisch ge redeneerd, zou je een cirkel kunnen trekken en in het middelpunt een nieuw muziekgebouw zetten. Of dat echter aantrekkelijk is, dat is vers twee. Eén plek voor allemaal is fi nancieel het meest gunstig, maar dat is ook een utopie. We hebben vijf enthousiaste muziekverenigingen die groeien en het liefst in de eigen woonkern een repetitieruimte heb ben. Ik heb inmiddels vier jaarcon certen meegemaakt en het gaat om een goede vrijetijdsbesteding. De muziekverenigingen maken werk van een stuk praktisch jeugdbeleid. De ene vereniging maakt echter in tensiever gebruik van het gebouw dan de andere. Sommige hebben verschillende jeugdgroepen die op verschillende tijdstippen repeteren. En je bent er ook niet alleen met een repetitieruimte, er dient ook een goede berging te zijn voor verschil lende kostbare attributen. Het colle ge wil daarom een meerjarenplan maken voor de muziekverenigingen in onze gemeente, waarbij de wet milieubeheer de basis vormt. We hebben een voorkeur om de muziek verenigingen in de eigen vestigings plaats te laten zitten, maar er is een afweging van nut en offer nodig", aldus wethouder Van Kempen. Bij de politie in Tholen zijn drie ge vonden fietsen afgegeven. Het be treft één herenfiets en twee dames rijwielen. Meer informatie is te krijgen op het politiebureau in Tho len. Mensen die al spullen als ver mist hebben opgegeven, hoeven niet te reageren, want zij krijgen auto matisch bericht. Bart Schalkwijk en Bart-Jan Zandhuis hebben het donderdag aan het eind van de middag niet bepaald warm. Vanaf 's morgens kwart voor zeven al zitten ze op de Kleinedijk, bij het fietstunneltje, te Sint-Annaland. En ze hebben nog tot kwart over zeven 's avonds te gaan. Kentekens noteren van au to's die over deze dijk rijden, met het tijdstip erbij. Een honderdtal zijn er inmiddels voorbij gekomen, maar sinds het is gaan regenen is het opvallend rustig geworden. De studenten aan de hogeschool voor toerisme en verkeer te Breda doen dit werk voor DTV Consultants en verdienen zo een centje bij. En ze zijn niet de enigen, want in grof weg het poldergebied tussen Oud- Vossemeer, Poortvliet en Sint-An naland zijn 23 wegsplitsingen van dergelijke posten voorzien. Op drachtgever voor dit onderzoek is waterschap Zeeuwse Eilanden. Dat wil weten of de indruk juist is dat het doorgaande noord-zuid- verkeer door de polder rijdt Bar- telmeetweg/Roolandsedijk en Pel- leweg) in plaats van via de verkeersaders. Ook de Zwarte- weg, Engelaarsdijk en Bitterhoek- seweg worden in het onderzoek meegenomen. Op die manier kan het verkeer in kaart worden ge bracht tussen Sint-Maartensdijk, Scherpenisse, Poortvliet en de Oesterdam enerzijds en de Krab- benkreekweg anderzijds. De rou tekeuze van automobilisten zal mede bepalend zijn voor de ver keersmaatregelen die het water schap in de toekomst in het gebied - dat een 60-km-zone zal worden - gaat treffen. Wat voor maatrege len dat zijn, is nu nog niet te zeg gen. Maar het gaat duidelijk ver der dan alleen het invoeren van een snelheidsbeperking. Het on derzoek is onderdeel van het pro ject duurzaam veilig verkeer, waarin gemeente, provincie en wa terschap samenwerken. De resul taten worden eind juni verwacht. In het najaar zullen de resultaten aan de inwoners gepresenteerd worden tijdens een inloopavond. „We vinden het belangrijk om te horen wat de mensen ervan vin den, wat ze als knelpunten erva ren en welke mogelijke oplossin gen ze ervoor hebben", aldus een woordvoerster van Zeeuwse Ei landen. Een hele dag auto 's tellen in /je polders, is geen pretje voor de studenten. Zeker niet als het ook nóg eens gaat regenen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 7