3VO spijkert de verkeerskennis
van de eigen Thoolse leden bij
'Keiharde confrontatie helpt
wel eens, meer kun je niet doen'
VERJfiflL spEDcE|™,
u
Van Kempen kijkt
naar muzieklokalen
Piet Stouten stopt als
raadslid voor de V V1
Kentekens noteren in de polder
Cursus opgezet met daarbij beelden van bekende situaties
Zestig procent van brommers op het Scheldecollege rijdt te hard
Gevonden
Donderdag 12 april 2001
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
De afdeling Tholen van
3VO stuurt haar ongeveer
200 leden een brief waarin
de nieuwe voorrangsrege
ling voor bestuurders van
rechts wordt uitgelegd die
1 mei van kracht wordt. De
voorlichting tot nu toe is te
eenzijdig gericht op alleen
fietsers, vindt het bestuur.
Dat bood de leden afgelo
pen winter ook de moge
lijkheid om hun verkeers-
kennis op te frissen. C.W.
Droogers ontwikkelde een
cursus en er werden dia's
bij gemaakt van Thoolse
verkeerssituaties.
Gemotiveerd
Rotondes
Lang niet iedereen durft het om zijn brommer op de rol
lers van de politie te zetten, maar toch waren er gisteren
zo'n 15 jongens en meisjes op het Schelde college in
Sint-Maartensdijk die hun scooter of brommer lieten tes
ten. De eerste brommer van een 17-jarige jongen uit Sta
venisse overschrijdt de toegestane snelheid met 27 kilo
meter per uur. Nu krijgt hij daar geen bekeuring voor,
maar wordt hij op de weg aangehouden, dan kan hij re
kenen op 250 gulden boete.
Verjaal
De multimedia
specialist
in de regio
Jaren leed
Excursie Numansdorp voor geluidsnormen
Het gemeentebestuur van Tholen onderzoekt de moge
lijkheden van de bouw van repetitieruimten voor de mu
ziekverenigingen die aan alle geluidsnormen voldoen.
Wethouder W.C. van Kempen heeft daarvoor een voor
beeld in Numansdorp bekeken. „Het is een heel complex
en ook best kostbaar verhaal", zegt de wethouder.
CDAer M.A. van Beek twijfelt nog
Naast Dijke en Kornaat is ook VVD-raadslid P.K.M.
Stouten uit Stavenisse niet herkiesbaar bij de gemeente
raadsverkiezingen van 6 maart 2002. Hij is nog maar aan
zijn eerste periode bezig, maar privéredenen hebben
Stouten ertoe gebracht om er geen vier jaar aan vast te
knopen.
Geen half werk
Professioneel
„Mensen rijden vaak op gevoel, ze
kennen de weg. Maar er zijn wel de
gelijk behoorlijke hiaten in de ver-
keerskennis", zegt voorzitter H. de
Wit van 3VO Tholen. Zijn vereni
ging schreef enkele jaren een groot
aantal Thoolse verenigingen aan met
het aanbod om hun leden bij te spij
keren. „We kregen geen enkele res
pons." Ook rijschoolhouders die een
opfriscursus aanbieden, ondervinden
dat er heel weinig animo voor be
staat. Mensen hechten kennelijk niet
zo aan het up-to-date houden van
hun verkeerskennis. Terwijl er de af
gelopen jaren het nodige op dat ge
bied is veranderd.
Een jaar geleden werd door 3VO een
cursus in elkaar gedraaid voor het ei
gen bestuur. Droogers kwam met het
idee om die ook de leden van de af
deling aan te bieden. Daar kwamen
28 belangstellenden op af en dat viel
zeker niet tegen. Gedurende twee
avonden werden de regels doorge
sproken aan de hand van actuele
Thoolse verkeerssituaties. „Ik had
een lijst van onderwerpen en situ
aties die ik wilde hebben en de be
stuursleden zijn op pad gegaan om
daarvan dia's te maken. Ze hebben er
veel tijd ingestoken", zegt Droogers.
Herkenbare situaties spreken vol-
Het zebrapad in Oud-Vossemeer is één van de dia's die in de cursus zit van 3VO Tholen. Rechts instructeur C.W. Droogers. met naast hem
de bestuursleden J. van Oudenaarde en H. de Wit.
gens hem meer aan dan willekeurig
gekozen beelden. „Met dia's trek je
mensen, dat ondervinden we jaar
lijks op de braderieën", vult De Wit
aan. In het bestuur is eerst een keer
proefgedraaid en waar nodig zijn be
paalde dingen bijgesteld. De deelne
mers waren veelal mensen van bo
ven de 40. met een aantal beroeps
chauffeurs erbij. „Gemotiveerde
mensen, bovendien ontstonden er
leuke discussies", vindt Droogers.
Hij heeft zijn instructeurspapieren en
wordt continue op de hoogte gehou
den van veranderingen in de regelge
ving. Daarnaast is hij geïnteresseerd
in de verkeerstheorie. De Oud-Vos-
semeerder won ooit een aanmoedi
gingsprijs van het regionaal orgaan
verkeersveiligheid Zeeland voor zijn
idee over de plaats van dorps- en
stadsplattegronden. „Maar met mijn
ideeën is weinig gedaan."
De rotondes in Tholen, bij Poortvliet
en Scherpenisse zitten in de plaatjes
bij de cursus, verder de inritconstruc
ties in verschillende dorpen en bij
voorbeeld het zebrapad in de Molen
straat in Oud-Vossemeer. Een actueel
punt bij het geven van de cursus was
'bromfietsers op de rijbaan' en de
borden voor het fiets-/bromfietspad.
Droogers besteedde één avond aan de
regels, aanwijzingen en verkeerste
kens en de tweede aan verkeersbor
den en zaken als snelheid en roton
des. Daarbij zette hij steeds de
veranderingen naast elkaar: zó heb
ben de meeste mensen het geleerd en
zó is het tegenwoordig. Een paar
voorbeelden: voorsorteren was ver
plicht, maar is dat nu niet meer. En
auto's mogen tegenwoordig ook aan
de linkerkant van de straat parkeren.
Ook de voorrangsregel die op 1 mei
ingaat, stelde Droogers aan de orde.
De hoofdregel blijft: bestuurders ver
lenen voorrang aan van rechts ko
mende bestuurders. Van de drie uit
zonderingen hierop, vervalt er
volgende maand één, namelijk dat
bestuurders van het 'langzame ver
keer' voorrang moeten geven aan be
stuurders van motorvoertuigen. Fiet
sers en bromfietsers, maar ook een
brommobiel, invalidevoertuig of een
ruiter hebben voortaan voorrang als
ze van rechts komen. „Alle wegge
bruikers uitgezonderd voetgangers",
•zegt Droogers. Hij praat dan over we
gen van gelijke orde. Verkeer op een
onverharde weg moet bestuurders op
een verharde weg voorrang blijven
geven. En ook de tram blijft voorrang
houden. Dit zet 3VO in een brief aan
de leden nog eens op een rij.
Droogers zou de cursus om de paar
jaar willen geven. Maar of men ook
breder moet gaan dan de eigen le
denkring, betwijfelt De Wit. „De
vraag is hoe je de mensen geïnteres
seerd krijgt. Bovendien doet de ge
meente momenteel iets in samen
werking met 3VO Zeeland (drie
inloopavonden - red.)." Waar wél
animo voor blijft bestaan, is de
broemcursus.'Het praktische gedeel
te is daarbij de trekpleister voor de
deelnemers, meent De Wit. Pas de
den in Tholen weer dertig mensen
mee aan deze opfriscursus voor ou
dere automobilisten. „De gemiddel
de leeftijd was met rond de 55 aan de
lage kant, maar er waren ook enkele
tachtigers bij."
M.J. Kaljouw van de politie Zeeland test het vermogen van de brommer, een Honda MT van Mark Moerland uit Stavenisse op het
schoolplein van het Scheldecollege in Sint-Maartensdijk.
Hij is niet de enige met een brom
mer die meer vermogen heeft dan
wettelijk is toegestaan. M.J. Kal
jouw van de politie Zeeland laat ze
allemaal op de roller komen, start
de motor en draait het gas vol
open. De leerlingen staan in mum
van tijd in de uitlaatgassen en soms
is een oorverdovend lawaai hun
deel.
Het is de eerste maal dat er op het
Scheldecollege een bromfietskeu
ring wordt gehouden. Verkeersdo-
cent J. Bolier ijverde er al jaren
voor. „Ik heb alle ouders van de
leerlingen een brief geschreven en
gevraagd of ze het goed vonden dat
hun zoon of dochter meedeed. An
ders krijg je misschien achteraf een
hoop commentaar als er na een dag
na de keuring ineens een boete
wordt gegeven. Er zijn er uiteinde
lijk twaalf die zich voor de keuring
hebben gemeld, maar ik zie nu dat
er wel een stuk of 15 meedoen. Ze
willen toch graag weten wat het
hun kost als ze gepakt worden."
Kaljouw heeft een keurig tabelletje
bij zich. Op de roller wordt het ver
mogen in kilowatt gemeten: 0,5 ki-
De specialist voor de particuliere
en klein zakelijke markt
Computers, netwerken,
printers, faxen.
Zaktelefoons, telefoon
centrales.
Beeld en geluid.
Molendijk 3-4,4695 BB St. Maartensdijk, Tel. 0166 - 66 23 15
ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT
Advertentie I.M.
lowatt voor een brommer is de bo
vengrens. Geeft de wijzer echter
1,7 kilowatt aan, dan is dat een for
se overschrijding. Omgerekend in
snelheid haalt de brommer bijna 75
kilometer per uur. Bij de beoorde
ling wordt een correctiefactor toe
gepast van 3. Dat zou nog altijd be
tekenen dat de brommer 72
kilometer per uur rijdt en 27 kilo
meter per uur te hard rijdt omdat
een brommer niet harder mag dan
45 kilometer per uur. Dat staat ge
lijk aan 250 gulden boete.
In de klas vertelt Bolier aan zo'n
25 leerlingen wat de bedoeling is
van de keuring. „Er wordt alleen
gekeken naar wat je kwijt bent als
je de politie tegenkomt." Zo hard
liggen de zaken, want het is alge
meen bekend dat de brommers en
scooters niet allemaal in de origi
nele staat verkeren. Een meisje uit
Oud-Vossemeer rijdt een fonkel
nieuwe scooter op de roller. Het
voertuig is in originele staat en
heeft zelfs een zogenaamd zetnum-
mer op het stuur. Kaljouw belt de
meidcentrale in Middelburg en
weet na een halve minuut te vertel
len wie de eigenaar is: Plandsoen.
Deze scooter is hét voorbeeld,
maar blijkt toch enigszins uit de
toon te vallen. Na afloop van de
test blijkt 60 procent te veel ver
mogen te hebben. Veertig procent
voldoet aan de normen. „De brom
mers die goed waren, waren op een
paar na, bijna allemaal van de
meisjes. Twee van de jongens had
den een brommer met een vermo
gen van 2 kilowatt. Dat is heel
veel. Die rijden 70 tot 80 kilometer
per uur. Als die door de politie
worden aangehouden dan wordt er
proces verbaal opgemaakt en gaat
de zaak naar justitie. Die legt in
zo'n geval een boete van 500 gul
den op."
De jongens rijden met hun machi
nes te hard en vormen een risico op
de weg. Kaljouw legt uit waar een
brommer allemaal aan moet vol
doen. Een framenummer is belang
rijk, maar ook het licht (ook over
dag) en de remmen. Vooral aan de
remmen besteedt Kaljouw veel
aandacht. „Hard rijden is niks,
maar stil komen te staan in een re
delijke afstand, dat is veel moeilij
ker. Belangrijk is dat je rechtop
blijft zitten als je plotseling moet
remmen. Dan bewaar je je even
wicht. Oefen daar maar eens op op
een stil weggetje."
Kaljouw maakt het maar al te vaak
mee. Jonge mensen die omkomen
doordat zq te hard rijden, uit de
bocht vliegen, de macht over het
stuur verliezen of op een andere
manier betrokken raken bij een
verkeersongeval. „Denk niet dat
jou het niet kan overkomen. Eén
moment van onoplettendheid. Een
fractie van een seconde en het
geeft jaren leed."
Bolier is blij met de opkomst. De
resultaten had hij wel verwacht.
„Ik zie de brommers en ken de jon
gens. De bedoeling is preventief.
Een keiharde confrontatie helpt
wel eens, maar meer kunnen wij
niet doen. Ze weten nu wat ze kun
nen verwachten als ze aangehou
den worden. De test kwam bij de
leerlingen wel positief over."
Het was voor de jongens en meis
jes de laatste schooldag. Volgende
week beginnen de examens. Vol
gend jaar wil Bolier weer een test
doen net zoals er jaarlijks een fiets-
controle wordt gehouden. Dan ko
men ook andere onderdelen van de
brommer aan bod zoals remmen,
verlichting, gele plaat, verzeke
ringspapieren en het brommercerti
ficaat.
Na de verbouwing van dorpshuis de ten gebouw dat in de toekomst afge-
„Mijn partner woont in Zuid-Beve
land en daar ben ik nogal eens aan
wezig, zodat je minder bij de Thool
se samenleving betrokken bent. Je
kunt je dan niet met het gemeen
schapsleven in je eigen gemeente
bezighouden, zoals je dat als raads
lid zou moeten doen. Ik wil 's
avonds ook meer vrij zijn. Mij her
kiesbaar stellen en dan na I jaar
stoppen, vind ik ook geen goede
gang van zaken. Daarom stop ik er
volgend jaar mee. De belasting
wordt in mijn situatie ook teveel",
aldus Stouten.
Het spijt hem aan de ene kant dat hij
het democratiseringsproces rond het
project duale gemeenten, de voor
bereidingen voor het nieuwe ge
meentehuis en het ontwikkelen van
de visie Tholen 2025 niet meer kan
beïnvloeden. „Die discussies zou ik
nog wel mee willen maken, maar je
moet nu eenmaal een keuze ma
ken."
Stouten is het enige raadslid uit Sta
venisse en voorzitter van de raads
commissie gemeentelijke ontwikke
ling. Voordat hij raadslid werd,
maakte Stouten vier jaar deel uit
van de liberale schaduwfractie. Als
voormalige secretaris van de ZLM-
kring Tholen/Sint-Philipsland had
hij diverse contacten in de land
bouw, maar ook in de recreatiesec
tor was Stouten actief. Tot de fusie
was hij bestuurslid van de streek
VVV eiland Tholen.
VVD-voorzitter J.L. van Gorsel
noemt het vertrek van Stouten erg
jammer. „Op zijn eigen wijze heeft
hij deze raadsperiode rustig en kalm
zijn inbreng geleverd. Piet Stouten
mag nu in onze kandidaatstellings
commissie zijn inbreng leveren.
Een beetje doorstroming is op zich
niet verkeerd. Je moet regelmatig
vernieuwen." Van Gorsel zit zelf
ook in die commissie, samen met
statenlid mevr. H.A. Polderman-
Martin.
Bij de VVD blijven wethouder R.
Ravensteijn en fractievoorzitter me
vr. E. Frigge-Hogesteeger. „Ja, na
tuurlijk ben ik weer beschikbaar",
zegt mevr. Frigge. „Ik vind het
raadslidmaatschap nog steeds leuk
en we gaan een interessante periode
tegemoet met het nieuwe gemeente
huis en de toekomstvisie Tholen
2025."
Bij het CDA is wethouder W.C. van
Kempen weer beschikbaar. „Zolang
ik gezond blijf", voegt de Poort-
vlietse eraan toe. „Ik ben nog niet
aan mijn pensioen toe, zodat ik nog
een ronde kan meedoen."
Fractievoorzitter M.A. van Beek
twijfelt nog over zijn herverkiezing.
„Ik wil dingen graag goed doen. Te
gen half werk kan ik niet tegen."
Van Beek loopt er nogal eens tegen
aan, dat vergaderingen van het wa
terschap Zeeuwse Eilanden (hij is
hoofdingeland voor de categorie be-
drijfsgebouwd) gelijk vallen met
commissie- of raadsvergaderingen
van de gemeente. „En de gemeente
gaat steeds meer tijd kosten. De
laatste maanden merk ik dat met
o.a. extra bijeenkomsten over de vi
sie Tholen 2025. En de kernbezoe-
ken komen er ook weer aan. Dat
moet allemaal naast je werk kun
nen, al kan ik dat flexibel invullen."
Van Beek is voor het waterschap
weer beschikbaar. „Dat is alvast ze
ker. Voor de gemeenteraad moet het
de komende maanden duidelijk
worden of ik nog vier jaar bijte
ken."
Bij de Christen Unie zijn er geen
wijzigingen te verwachten. Zowel
fractievoorzitter P. van Belzen als
drs. A.L. Piet hebben te kennen ge
geven dat zij nog een rondje van
vier jaar willen meedoen.
Wimpel in Sint-Philipsland voldoet
alleen fanfare Concordia aan de ei
sen. „De geluidsbelasting buiten het
gebouw is na de aanpassingen bene
den het niveau. Maar bij de andere
muziekverenigingen moeten we die
problemen nog oplossen en dat dient
in goed overleg te gebeuren."
De Oud-Vossemeerse Muziekvereni
ging (OVM) heeft als enige een eigen
gebouw in de Veerstraat: zaal Odeon.
De andere muziekverenigingen ma
ken gebruik van gemeentelijke ac
commodaties.
Harmonie Concordia uit Tholen zit in
de voormalige kleuterschool aan de
Oudelandsepoort, waar ook de peu
terspeelzaal en sinds vorig jaar ook
de buitenschoolse opvang van Kin
deropvang Tholen onderdak hebben.
Euterpe in Sint-Maartensdijk repe
teert in de voormalige kleuterschool
aan de Radda Bamenstraat, een hou-
broken wordt. Haestinge, waarvoor
verbouwingsplannen bestaan, zou als
alternatief kunnen dienen.
Accelerando uit Sint-Annaland zit
samen met de schietvereniging in de
Sakofahal aan de Bierensstraat, de
voormalige gymzaal. Het pand grenst
aan de brandweerkazerne die zijn
functie verliest wanneer vervangende
nieuwbouw klaar is. Het gemeente
bestuur heeft daarvoor al een keuze
gemaakt, maar nog geen plaats ge
vonden. De schietvereniging en Ac
celerando kunnen dan mogelijk sa
men over de oude brandweerkazerne
en Sakofahal beschikken, maar die
moeten dan wel aan de geluidsnor,-
men voldoen.
„De algemene wet milieubeheer is
bepalend voor de eisen die aan het
geluid gesteld worden", zegt Van
Kempen. „De repetitielokalen zitten
veelal midden in de bebouwde kom.
Ook in Numansdorp was dat het ge
val en daar is het echt professioneel
aangepakt met zware isolatie. Daar
gaat het echter over een hele grote
muziekvereniging die het gebouw de
gehele week benut. We hebben ook
met name bekeken, hoe ze het pro
bleem daar technisch opgelost heb
ben." Het gebouw van muziekver
eniging Wilhelmina in Numansdorp
is vijfjaar oud.
De gemeente Tholen zou het pro
bleem voor minimaal drie muziek
verenigingen moeten oplossen. Voor
Concordia Sint-Philipsland is het
geregeld en OVM heeft een eigen
gebouw. Voor Concordia Tholen,
Euterpe Sint-Maartensdijk en Acce
lerando Sint-Annaland dient er wat
te gebeuren. „Puur economisch ge
redeneerd, zou je een cirkel kunnen
trekken en in het middelpunt een
nieuw muziekgebouw zetten. Of dat
echter aantrekkelijk is, dat is vers
twee. Eén plek voor allemaal is fi
nancieel het meest gunstig, maar dat
is ook een utopie. We hebben vijf
enthousiaste muziekverenigingen
die groeien en het liefst in de eigen
woonkern een repetitieruimte heb
ben. Ik heb inmiddels vier jaarcon
certen meegemaakt en het gaat om
een goede vrijetijdsbesteding. De
muziekverenigingen maken werk
van een stuk praktisch jeugdbeleid.
De ene vereniging maakt echter in
tensiever gebruik van het gebouw
dan de andere. Sommige hebben
verschillende jeugdgroepen die op
verschillende tijdstippen repeteren.
En je bent er ook niet alleen met een
repetitieruimte, er dient ook een
goede berging te zijn voor verschil
lende kostbare attributen. Het colle
ge wil daarom een meerjarenplan
maken voor de muziekverenigingen
in onze gemeente, waarbij de wet
milieubeheer de basis vormt. We
hebben een voorkeur om de muziek
verenigingen in de eigen vestigings
plaats te laten zitten, maar er is een
afweging van nut en offer nodig",
aldus wethouder Van Kempen.
Bij de politie in Tholen zijn drie ge
vonden fietsen afgegeven. Het be
treft één herenfiets en twee dames
rijwielen. Meer informatie is te
krijgen op het politiebureau in Tho
len. Mensen die al spullen als ver
mist hebben opgegeven, hoeven niet
te reageren, want zij krijgen auto
matisch bericht.
Bart Schalkwijk en Bart-Jan
Zandhuis hebben het donderdag
aan het eind van de middag niet
bepaald warm. Vanaf 's morgens
kwart voor zeven al zitten ze op de
Kleinedijk, bij het fietstunneltje, te
Sint-Annaland. En ze hebben nog
tot kwart over zeven 's avonds te
gaan. Kentekens noteren van au
to's die over deze dijk rijden, met
het tijdstip erbij. Een honderdtal
zijn er inmiddels voorbij gekomen,
maar sinds het is gaan regenen is
het opvallend rustig geworden. De
studenten aan de hogeschool voor
toerisme en verkeer te Breda doen
dit werk voor DTV Consultants
en verdienen zo een centje bij. En
ze zijn niet de enigen, want in grof
weg het poldergebied tussen Oud-
Vossemeer, Poortvliet en Sint-An
naland zijn 23 wegsplitsingen van
dergelijke posten voorzien. Op
drachtgever voor dit onderzoek is
waterschap Zeeuwse Eilanden.
Dat wil weten of de indruk juist is
dat het doorgaande noord-zuid-
verkeer door de polder rijdt Bar-
telmeetweg/Roolandsedijk en Pel-
leweg) in plaats van via de
verkeersaders. Ook de Zwarte-
weg, Engelaarsdijk en Bitterhoek-
seweg worden in het onderzoek
meegenomen. Op die manier kan
het verkeer in kaart worden ge
bracht tussen Sint-Maartensdijk,
Scherpenisse, Poortvliet en de
Oesterdam enerzijds en de Krab-
benkreekweg anderzijds. De rou
tekeuze van automobilisten zal
mede bepalend zijn voor de ver
keersmaatregelen die het water
schap in de toekomst in het gebied
- dat een 60-km-zone zal worden -
gaat treffen. Wat voor maatrege
len dat zijn, is nu nog niet te zeg
gen. Maar het gaat duidelijk ver
der dan alleen het invoeren van
een snelheidsbeperking. Het on
derzoek is onderdeel van het pro
ject duurzaam veilig verkeer,
waarin gemeente, provincie en wa
terschap samenwerken. De resul
taten worden eind juni verwacht.
In het najaar zullen de resultaten
aan de inwoners gepresenteerd
worden tijdens een inloopavond.
„We vinden het belangrijk om te
horen wat de mensen ervan vin
den, wat ze als knelpunten erva
ren en welke mogelijke oplossin
gen ze ervoor hebben", aldus een
woordvoerster van Zeeuwse Ei
landen.
Een hele dag auto 's tellen in /je polders, is geen pretje voor de studenten. Zeker niet als het ook nóg eens gaat regenen.