Plek op hoek Luchtenburgseweg Postweg heeft veel sterke punten Plussen en minnen van 9 plaatsen Restaurant/hotel in gemeentehuis Sint-Maartensdij k Verburgh Impulsen/knelpunten van beste vier plaatsen Veel belangstelling voor expositie van merklap Tien plaatsen geschikt; alleen Tholen wordt onderzocht Gemeentehuis over de weg Donderdag 12 april 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 De onderzoekers Van den Bos en De Iongh hebben de impulsen, gevoeligheden, knelpunten en verkeerstechni sche aanpassingen van de topvier nader geanalyseerd. Gemeentearchief mogelijk centraal Extra werk Suppoosten „Tholen is de grootste kern en heeft een dragende func tie, maar de stad is niet het geografisch middelpunt van de gemeente, zodat Tholen niet zonder meer de aange wezen plaats is voor het nieuwe gemeentehuis. Het is geen streekcentrum zoals Goes of Zierikzee", schrijven de onderzoekers Van den Bos en De Iongh uit Zierikzee in hun rapport. De zes fractievoorzitters in de gemeente raad die o.l.v. burgemeester W. Nuis de stuurgroep nieuw gemeentehuis vormen, hebben echter inmiddels in meer derheid besloten dat alleen Tholen in aanmerking komt. Projectontwikkelaar Aanjagerfunctie 5 km op de fiets Twee keer nadenken Toeristisch huis in stadhuis/Gasthuiskapel Een restaurant met gastenkamers en een woonfunctie. Dat is volgens Van den Bos en De Iongh uit Zierikzee de meest voor de hand liggende bestemming voor het ge meentehuis in Sint-Maartensdijk. En het stadhuis met de Gasthuiskapel in Tholen kunnen een toeristisch centrum worden met winkeltjes voor delicatessen en wijnen met gebruik van de kelders, een boekhandel, het VVV-kan- toor en een brasserie in de raadskamer. Twee unieke, monumentale gebouwen in het centrum, twee toploca ties, kan nieuw leven ingeblazen worden. Koopkrachtig Ontbijt Woonfunctie Vergadercentrum LPG-tankstation belemmering voor raadhuis ijsbaan b.v. Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 4611 AG Bergen op Zoom fel. 0164 - 237940 Fox 245360 specialisten in - Computersnetwerken, systemen op maat. - Hi-end audio, speciale luisterruimte]. - Beeld en geluidsystemen door heel uw huis. - Eigen technische dienst en service afdeling. Ijsbaan Scherpenisse: eigendom van de gemeente, bestemming recre atie vcldsport, dus bij bouw gemeentehuis is nieuwe ijsbaan nodig; af hankelijk van keuze voor tankstation beschikbaar; nieuwe afslag vanaf rotonde bij Scherpenisse nodig, aansluitend op de Nijverheidsweg; halte 3 buslijnen vlakbij aan Spuidamstraat; impuls voor bedrijventerrein Sint- Maartensdijk; aantrekkelijk voor bedrijven en enige recreatieve functies; behoud van gemeentehuis voor dit gebied; schaal Westzeedijk is maatge vend; invulling van mooi gebied aan de voet van karakteristiek dorpssil houet. Luchtenburgseweg Tholen: eigendom van I.uehtenburg Vastgoed en af hankelijk van onderhandelingen beschikbaar, bestemming landbouw en geen vervanging van hu.dige bestemming nodig; wellicht rotonde nodig op hoek Postweg/Luehtenburgsewcg; in fietsroute Stadszieht opnemen; nieuwe halte nodig aan Postweg waar 2 buslijnen langskomen; verbre ding van functies gebied; aantrekkingskracht voor eiland-georiënteerde kantoren (hanken) en overheidsdiensten; past bij positie Tholen als dra gende kern; moet wel bij schaal Stadszieht passen en villa Stadszieht is visueel kwetsbaar; terrein biedt geen bijzondere kansen. Zoekweg Tholen: eigendom van gemeente, bestemming recreatie-sport, vervanging zwembad en/of sportcomplex nodig, afhankelijk van aanleg nieuwe sportaccommodatie beschikbaar, nieuwe ontsluitingen nodig i.v.m. scholen en vanaf stadsroute; in fietsroute Stadszieht opnemen; bus halte aan Molcnvlietscdijk maken voor 2 buslijnen; groene long in ver stedelijkend gebied; aantrekkelijk voor kantoren en recreatieve parkfunc ties; past bij positie dragende kern; gebouw moet wel in parkomgeving passen. Nieuwe Postweg Tholen: eigendom van overheden en particulieren; be stemming bedrijven, wegen en landbouw; vervanging volkstuinen nodig dus beschikbaar vanaf aankoop tuinen; aanpassing aansluiting Kon. Ju- lianastraat nodig of nieuwe aansluiting vanaf Grindweg; fietsverkeer vanaf Kon. Julianastraat; halte voor 2 buslijnen aan Kon. Julianastraat; opwaardering Molenvliet en bedrijventerrein; opvallende plaats die kan toren van elders trekt en wellicht ook een hotel; representatieve poort (bouw over de provinciale weg heen naar Mosterddijk richting Welgele gen) voor heel Tholen; geen belemmeringen in het ontwerp, maar wel in terreinopbouw met drie dijken, hoogteverschil naar brug en bocht. Wie vanaf het Prins Clausplein over de Utrechtsebaan naar Den Haag rijdt, komt daar diverse grote kan toorgebouwen tegen die over de weg heen zijn gebouwd, o.a. Nationale Nederlanden. De ingenieursassocia tie Van den Bos en De Iongh uit Zierikzee die voor het gemeentebe stuur mogelijke bouwplaatsen voor het nieuwe gemeentehuis heeft on derzocht, komt met zo'n soort idee. Vanaf de Kon. Julianastraat (volks tuintjes, rouwonderneming Verstra ten) zou er een gemeentehuis ge bouwd kunnen worden dat over de weg heen gaat, naar de Mosterddijk. Aansluitend op het gemeentehuis is plaats voor kantoren, die weer pas sen bij bedrijventerrein Welgelegen. De ingenieurs denken dat hier een representatieve poort voor heel Tho len kan ontstaan, waarbij wellicht ook een hotel gebouwd kan worden. Dit is het meest spectaculaire onder deel van de drie plaatsen die nader onderzocht worden in Tholen. Volgens de onderzoekers kan een nieuw gemeentehuis aan de Nieuwe Postweg 'zowel stad als bedrijven terrein een impuls geven en standing geven aan Welgelegen als kantoren locatie.' Landschappelijk hebben de plannen Ijsbaan Scherpenisse en Nieuwe Postweg Tholen de sterkste karakteristieken: markante ligging en gebruik makend van de mogelijk heden die de dijken geven. B. en w. gaan met het provinciaal bestuur bespreken of het onderbren gen van het gemeentearchief van Tholen centraal in Middelburg een mogelijkheid is. „We hebben een prachtige archieffunctie in Sint- Maartensdijk, maar bij de bouw van het nieuwe gemeentehuis kijken we toch naar de mogelijkheden om dat centraal of decentraal te doen", al dus burgemeester Nuis. In meerdere gemeenten in ons land is sprake van centralisatie van het gemeentear chief. In het rapport van Van den Bos en De Iongh worden passende stukken uit het oud-archief echter genoemd als de kern van een te vormen muse um in de oude gemeentehuizen. Dit alleen als deelfunctie, want de ex ploitatie moet steunen op dragende functies. Culturele activiteiten zoals kamermuziek en galerie hebben geen eigen draagkracht. VERVOLG VAN VOORPAGINA De officieel door het Guiness Book of Records geaccepteerde, recordpo ging heeft eerst dertien weken in Middelburg gehangen (in het Zeeuws museum) waar er 7543 be zoekers naar kwamen kijken. In Tholen trok het doek in de eerste drie middagen al zo'n 150 belang stellenden. Het idee om de merklap naar Tholen te halen, is afkomstig van mevr. Deurloo-v.d. Velde. Toen zij in Middelburg het kunstwerk zag, vond ze dat het ook naar Tho len moest komen. Via via kwam ze uiteindelijk bij de Kunstkring Tho len uit en die pakte het idee op. Het lukte om de lange lap naar Tholen te halen en te exposeren in de Grote Kerk. Maar de lap reist zeker niet alleen naar Tholen. Het is het startpunt van een flinke trip naar Hulst en nog meer regio's in Zeeland. Ook zijn er aanvragen uit Brugge, Gent en Ja pan gekomen. Blijkbaar trekt het handwerk ook in het buitenland de aandacht. In elk geval tonen er ook buitenlanders belangstelling, want behalve uit heel Nederland, zijn in Tholen al mensen geweest uit Noor wegen en Nieuw-Zeeland. Overi gens zijn die er niet speciaal voor gekomen. Mevr. Finlow-Bates woont in Bruinisse, maar is afkom stig uit Nieuw-Zeeland. Haar doch ter studeert in Nederland en haar vriend komt uit Noorwegen. Samen met mevr. De Jonge bekijken ze de enorme merklap met daartussen ook haar eigen stukje handwerk. Want mevr. Finlow is zelf één van de deelnemende borduursters. Het maken van de grote merklap is volgens mevr. De Jonge een enorm karwei geweest. „Hoewel, sommi gen waren zo klaar. Er was een me vrouw die al in januari vorig jaar klaar was, terwijl men tot augustus door mocht borduren. Zij heeft de lap toen zolang in haar woonkamer opgehangen. Maar zij rookte erg veel en toen ze lap in kwam leveren, schaamde ze zich, omdat die zo geel was geworden. Daarbij komt dat de merklappen niet gewassen mochten worden, omdat ze anders zouden krimpen", vertelt mevr. De Jonge. „Nu was ze al van plan om te gaan stoppen, maar dit is een extra stimulans. Telkens als ze deze grote merklap ziet, valt haar lap op door de afwijkende kleur." Overigens moest er toch nog wel het nodige extra werk verzet wor den. „We hadden aanvankelijk te weinig pakketten, maar de verzeke ring was gegeven dat exact dezelfde pakketten nog bijbesteld konden worden. Omdat de aanmeldingen maar binnen bleven komen, moes ten er inderdaad nog meer komen. Maar toen bleek dat er in die doe ken twee draden per vierkante cen timeter meer zaten. En dan kom je bij het tellen niet meer uit", zegt mevr. De Jonge. „Het gevolg was dat de randmotieven van deze exemplaren niet aansloten bij de rest. Die hebben we allemaal uit moeten halen en opnieuw moeten borduren. Met ruim 20 mensen heb ben we er twee dagen per week van negen tot vijf uur aan gewerkt en dat wekenlang. Want de doeken moesten ook aan elkaar gezet wor den, omgezoomd en van klittenband voorzien om het geheel op te kun nen hangen. Ik heb het eens uitgere kend, maar dat karwei heeft ons 3000 uren gekost." Mevr. De Jonge weet over vrijwel iedere individuele merklap iets te vertellen. Overal zit wel een anek dote aan vast. Zoals die van de ro kende dame, maar ook van een voormalig rechter die het al even voormalige gerechtsgebouw in Mid delburg borduurde. En over de soms heel ingewikkelde patronen die door middel van een computer zijn ge maakt. „We hebben de mensen aan gemoedigd om niet alleen de stan daardpatronen te gebruiken, maar ook zelf iets te maken. Eén van de manieren is om een foto te scannen en dan maakt een speciaal program ma er een borduurpatroon van. Al leen moet je oppassen dat het pa troon niet te ingewikkeld wordt. Eigenlijk moet je de computer op dracht geven minder kleuren te ge bruiken dan er in de foto zitten. An ders is het ontzettend moeilijk om het plaatje te borduren en het levert ook een heel onrustig beeld op." Maar sommige borduurwerken wor den met een juist gebruik van die computer wel echt een 'plaatje'. Het hele doek is trouwens indrukwek kend te noemen. Wie er een kijkje wil nemen, kan in de koorkerk van de Grote Kerk terecht tot en met de hele maand mei. Tot 28 april is de expositie op donderdag, vrijdag en zaterdag van half twee tot half vijf open. Van 28 april tot en met 5 mei kan dat dagelijks van tien tot vijf uur en daarna van half twee tot half vijf. Op zondag kan men op de expositie niet terecht. Leuk detail is dat de maaksters van de Thoolse merklap pen het op zich genomen hebben om bij toerbeurt suppoost te zijn. Mevr. De Jonge roemt vooral de in zet van alle medewerkers aan de merklap. „Die is echt fenomenaal geweest. Iedereen heeft er hard aan getrokken om dit voor elkaar te krij gen." Op 25 april is er een evalu atiebijeenkomst in de Wingerd in Tholen, waarbij ook gedeputeerde G. de Kok aanwezig zal zijn. Burgemeester Nuis lichttebijgestaan door voorlichter Bakx links) en gemeentesecretaris Nieuwkooprechts), het onderzoek naar de plaats voor het nieuwe gemeentehuis toe. Toch hebben de onderzoekers maar Christiaanse, is momenteel te liefst 10 geschikte plaatsen voor het nieuwe gemeentehuis in kaart ge bracht. Twee in Sint-Maartensdijk: ten oosten van de Provincialeweg (Veerhoekseweg) en de hoek roton de/industrieterrein Nijverheidsweg. In Scherpenisse is de ijsbaan ge noemd, in Poortvliet het gebied tus sen aardappelhandel Bijl en de nieuwe rondweg en zes plaatsen in Tholen. De Nieuwe Postweg ter hoogte van de Mosterddijk, het ou de industrieterrein Noord, zwembad de Spetter, de sportvelden aan de Zoekweg, de grond naast de te bou wen kerk van de Gereformeerde Gemeente aan de Postweg en ten slotte de Luchtenburgseweg tegen over de villa Stadszieht. Die laatste plaats heeft volgens het rapport van Van den Bos en De Iongh 'veel ster ke punten.' Voldoende oppervlakte, goed bereikbaar, goed in het zicht naast het uitbreidingsplan Stads zieht en wellicht op termijn als front van nieuwe bebouwing in dit ge bied. „Het is een geschikte plaats om in de eindselectie verder te on derzoeken. Landschappelijk is het echter minder aantrekkelijk; het is een randlocatie. Knelpunt is verder, dat de grond eigendom is van een vastgoedonderneming." De karakteristieke villa Stads zieht, bewoond door de familie is koop. Wanneer het gemeentehuis daar tegenover zou komen, zou het opvallende huis onttrokken worden aan het zicht dat men er nu op heeft vanaf het Stenen Kruis. De landbouwgrond op de hoek van de Luchtenburgseweg/ Postweg is vorig jaar door W.H. van Gorsel verkocht aan project ontwikkelaar Development Coor dination (D.C.), dezelfde maat schappij die ook bestemmingsplan Stadszieht naast de kerk van de Ger. Gem. gaat ontwikkelen. Luchtenburg Vastgoed, onder wel ke naam D.C. de grond in eigen dom heeft gekregen, is door b. en w. inmiddels ingelicht, evenals de eigenaren van de grond aan de Nieuwe Postweg (o.a. rouwonder neming Verstraten; panden staan al langer te koop). De grond aan de Zoekweg is volledig eigendom van de gemeente. Die factoren zijn belangrijk omdat de raad volgens burgemeester Nuis graag snelheid wil. „We wil len de procedures zo kort moge lijk houden en geen eindeloze dis cussies meer gaan voeren. Daarom gaat het nu allemaal heel erg snel." Overigens moet voor alledrie plaatsen die nu nader bekeken worden, een bestemmingsplanwij ziging worden voorbereid. Uiter lijk begin 2003 moet de grond bouwrijp zijn en uiterlijk 1 januari 2005 moet de oplevering van het nieuwe gemeentehuis een feit zijn. Volgens het rapport van Van den Bos dient het nieuwe gemeentehuis een aanjaagfunctie hebben voor de omgeving. Dat betekent dat ver wante (semi-)openbare activiteiten zoals de politie, bankinstellingen, winkels en kantoren zich naast het gemeentehuis kunnen en willen vestigen. De onderzoekers hebben tevoren gesprekken gevoerd met b. en w„ de gemeentesecretaris, de fractievoorzitters, de ambtelijke top, de ondernemingsraad, de midden standsfederatie eiland Tholen, de politie en het Ondernemers Overleg Tholen. Uit die gesprekken is een voorkeur voor een centrumomgeving geko men. Geen alleenstaand gemeente huis ergens in het weiland, maar te midden van wonen en werken, optimaal gelegen ten opzichte van bevolkingsconcentraties. En goed bereikbaar vanuit alle kernen per auto, fiets en via openbaar vervoer. Het gemeentehuis moet ook gemak kelijk te vinden zijn voor gasten. Een plaats zo dicht mogelijk aan de hoofdwegenstructuur, bij voorkeur op een route waar de meeste inwo ners regelmatig langs komen, is een belangrijk uitgangspunt. Voor het gebouwencomplex is minimaal 1,5 hectare grond nodig. Van den Bos en De Iongh zijn bij hun voorselectie van een aantal cri teria uitgegaan. Het nieuwe ge meentehuis moet volgens het rap port bij voorkeur aan of op korte afstand van de provinciale weg tus sen Sint-Maartensdijk en de brug bij Tholen komen en in Tholen zelf bij voorkeur aan of op korte afstand van de doorgaande route Grind weg/Ten Ankerweg/Postweg. Qua bevolkingsconcentraties spre ken de onderzoekers over een opti male ligging bij twee grotere bevol kingsconcentraties. Poortvliet/Scherpenisse/Sint-Maar- tensdijk met 6820 inwoners of 29% van de totale bevolking. In de twee de plaats Tholen met Oud-Vosse- meer die samen 9131 inwoners heb ben en dat is goed voor 39% van de totale bevolking. Daarbij is steeds 5 km fietsafstand als toets genomen. Op 17 april moet de ondernemings raad zijn advies kenbaar maken. En op 26 april de fractievoorzitters, na dat ze aanvullende en meer gede tailleerde gegevens van het onder zoeksbureau hebben gekregen. De drie plaatsen in Tholen moeten ge toetst worden aan de gemeentelijke bestemmingsplannen. Er dient ook een voorlopig programma van eisen te worden opgesteld. Bovendien moet er een terugkoppeling plaats vinden naar de deelnemers aan de interviewronde (ambtelijke staf, politie, OOT, middenstandsfedera tie). Vervangende plaatsen voor de huidige functies (sportvelden, zwembad, volkstuinen) dienen ook gezocht te worden. Een kosten schatting voor de grondwerving, vervangende percelen en nieuwe wegen met tijdsplanning dient er ook te komen. En de beslissing die de gemeenteraad op 28 mei neemt, dient ook nog te passen in de toe komstvisie Tholen 2025. „We moe ten dus twee keer nadenken voordat we iets besluiten", zei burgemees ter Nuis gisteren bij de presentatie van de plannen in de Wellevaete te Sint-Annaland. Hij had daar even later een ontmoeting met vertegen woordigers uit de zorgsector en de gemeenteraad in het kader van het ontwikkelen van een toekomstvisie Tholen 2025. Een stuk grond op de hoek van de Luchtenburgseweg en de Postweg, recht tegenover de monumentale villa Stadszieht, is volgens onderzoekers Van den Bos en De Iongh een goede plek voor het nieuwe gemeentehuis. Sint-Maartensdijk Veerhoekse weg: Ruime plaats aan de Provincia leweg, maar weinig karakter en ex centrisch gelegen, grond particulier eigendom; valt af. Sint-Maartensdijk Nijverheids weg: Ligging op hoek. wonen en be drijven; heeft echter karakter van be drijventerrein; zakelijk eigendom; valt af. Scherpenisse ijsbaan: Meest karak teristiek en beste ligging buiten Tho len; voorziene vestiging tankstation is knelpunt; gemeentelijk eigendom; verder onderzoek door bureau Van den Bos en De Iongh geadviseerd, maar door meerderheid fractievoor zitters afgewezen. Poortvliet Lageweg: Centraal ten opzichte van alle kernen, maar wei nig karakter en dichtbij Tholen; parti culier eigendom; valt af. Tholen Nieuwe Postweg: Ligging aan stad, provinciale weg en indus trieterrein, goed gebruik van land schapsstructuur; knelpunten zijn de ontsluitingen, vooral aan stadskant en de eigendomssituatie; eigendommen van particulier, gemeente, rijkswater staat en provincie; verder onderzoek. Tholen oud industrieterrein: Op waardering stadsentree; knelpunten zijn eigendomssituatie (particulier en zakelijk) en verwervingsplanning; valt af. Tholen Zoekweg (combinatie van zowel sportvelden als zwembad): Mooi, parkeren, centraal in Tholen; knelpunten zijn de ontsluiting en jjer- vanging van huidige sportfaciliteiten; grond van de gemeente; verder on derzoek. Tholen Postweg naast nieuwe kerk Ger. Gem. Herkenbare plaats aan stadsroute, maar perceel is te klein; grond van projectontwikkelaar; valt af. Tholen Luchtenburgseweg: Her kenbare plaats aan stadsroute, maar valt buiten toekomstige woonwijk Stadszieht; grond van projectontwik- keiaar; verder onderzoek. Het ingenieursbureau heeft in op dracht van het gemeentebestuur een rapport van 23 pagina's gemaakt over de herbestemming van de ge meentehuizen in Sint-Maartensdijk en Tholen. Met name de smalstad moet compensatie krijgen voor het wegvallen van het gemeentehuis, dat met het industrieterrein door de on derzoekers als 'de drijvende kracht' wordt aangeduid. „Het gemeente huis wordt gezien als de drager van het sociale en economische leven. Dat is grotendeels de verdienste van het personeel dat op het gemeente huis werkt; een tamelijk smalle en eenzijdige basis." Van den Bos en De Iongh denken voor de verkoop van de panden in Sint-Maartensdijk en Tholen totaal 3,5 miljoen gulden te kunnen ramen, maar de fractievoorzitters willen de monumentale gedeelten niet verko pen. Alleen verhuur is bespreekbaar. Daarmee blijft de gemeente met de exploitatielasten van de twee monu mentale gebouwencomplexen zitten. Zowel in Tholen als in Sint-Maar tensdijk gaat het elk om circa 100.000 gulden. Het gemeentebestuur heeft als rand voorwaarde voor nieuwe functies ge steld, dat er geen 'harde' horeca-acti- viteiten zullen plaatsvinden. Zowel in Sint-Maartensdijk als in Tholen moeten huwelijksvoltrekkingen mo gelijk blijven. Met name de PvdA- fractie heeft daar eerder op aange drongen. Van alle Zeeuwse eilanden heeft Tholen volgens Van den Bos en De Iongh de beste positie ten opzichte van de randstad en Brabant. „Het aanzicht van de steden en dorpen op Tholen is nauwelijks aangetast door bedrijfsterreinen en 'witte schimmel' nieuwbouwwijken. De grote kans is om het vrijwel ongeschonden eiland voor de liefhebber te ontsluiten. Tho- len-stad kan een vergelijkbare func tie bekleden als Heusden, Naarden, Laren en Sint Oedenrode: karakteris tieke plaatsen dichtbij grote steden. Deze plaatsen hebben een mooie, ka rakteristieke omgeving waar zich bijzondere winkels vestigen voor klanten die de massale, onpersoonlij ke winkelcentra willen ontwijken. Er is voldoende - vaak gratis - parkeer ruimte en het bezoek is een combi natie van winkelen, sfeer opdoen, dwalen door een oude stad met ver rassende hoekjes, terrasjes waar men koffie kan drinken, eten, enz. Het ge hele jaar door trekken deze steden publiek, niet massaal, maar vaak geïnteresseerd in historische plaatsen en koopkrachtig, zo filosoferen de onderzoekers uit Zierikzee. Sint-Maartensdijk heeft een minder sterke karakteristiek dan Tholen, maar de ligging vlakbij de Pluimpot en de recreatieve en ecologische ont wikkelingsgebieden geeft een kans om hier een centrale rol in te spelen. De aangekondigde vestiging van het Oosterschelde-informatiecentrum is een belangrijke ontwikkeling. De re creatieve mogelijkheden zijn divers. Een overnachting met ontbijt kan op Tholen een grote rol spelen om het groeiende publiek te trekken, dat geïnteresseerd is in cultuurhistorie, natuur en landschap. De rustige lig ging ten opzichte van de grote indus triegebieden van Brabant en Antwer pen kan gunstig zijn voor hotelcapa citeit met vergaderruimtes. De oudbouw in Sint-Maartensdijk is in zijn geheel zeer geschikt voor een hotel-restaurant of voor overnach ting met ontbijt in een deel (Markt I en 2) naast een restaurant in Markt 3 en 4 met vergaderruimtes. De noord vleugel van de nieuwbouw kan hier eventueel bij getrokken worden. Het gehele complex heeft voldoende om vang voor een hotel met vergaderac commodatie of voor een apparte mentenhotel. De vestiging van de VVV is een mogelijke deelfunctie in combinatie met andere recreatieve functies: een brasserie, erfgoedwin kel, boekhandel, museum, enz. De nieuwbouw van het gemeente huis in Sint-Maartensdijk is volgens het rapport geschikt als kantoor- en bedrijfsverzamelgebouw, maar we gens de geringe omvang van de za kelijke functies wordt dat moeilijk haalbaar geacht. Markt 3 en 4 kunnen geen woon functie krijgen omdat hiervoor een (semi) openbare functie (trouwen) de randvoorwaarde is. Markt 1 en 2 kunnen afzonderlijk als woning ver kocht worden of in combinatie als woning met praktijkdeel. De nieuw bouw kan omgebouwd of herbouwd worden tot appartementen. Sloop is een duidelijk alternatief met meer mogelijkheden voor grondgebonden huizen voor een hoger segment van de vrije markt, o.a. voor ouderen. Een mix van elkaar aanvullende en versterkende functies kan zorgen voor een brede basis, zodat de Markt in Sint-Maartensdijk een levendig gezicht krijgt en dat er bezoekers van elders komen. In Tholen kan volgens Van den Bos en De Iongh een aanstekelijke wer king op de omgeving uitgaan van een toeristisch centrum in het stad huis in de Hoogstraat en de daarmee verbonden Gasthuiskapel in de Kerkstraat. Het stadhuis bevat een unieke collectie schilderijen, pren ten, meubelen en gebruiksvoorwer pen die nauw verweven is met de geschiedenis van de stad Tholen. Deze verzameling kan de kern vor men 'van een museum dat op dit moment niet bestaat op Tholen.' Dit alleen als deelfunctie. In de Gast- huiskapel kunnen tentoonstellingen en bijeenkomsten een rol spelen. Het stadhuis is geschikt als restau rant of brasserie. Toeristisch is het stadhuis zeer interessant: elke cul tuur-historisch geïnteresseerde bezoe ker wil het interieur zien. Vestiging van de VVV en/of een infocentrum met een erfgoedwinkel, boekhandel, e.d. is ook mogelijk. Mede door de binnenplaats kunnen stadhuis en Gas thuiskapel samen een representatief vergadercentrum worden voor Thool se en West-Brabantse bedrijven. De ligging in het centrum van Tholen geeft interessante kansen voor win kels. Van den Bos en De Iongh adviseren het gemeentebestuur om de mogelij ke herbestemmingen te bespreken met horeca-organisaties. Kamers van Koophandel, de provincie en wel licht ook private partijen. De vestiging van een tankstation met een lpg-tank vormt volgens het onderzoeksrapport een knelpunt voor de komst van een nieuw ge meentehuis op het Pluimpotterrein bij Scherpenisse. Volgens gemeen tesecretaris S. Nieuwkoop is daar inmiddels toestemming voor ver leend, maar exploitant A. Duine heeft de vergunning nog niet ont vangen. „De tekeningen liggen al een jaar op het gemeentehuis, maar ik heb nog steeds geen toestem ming. En voor zover ik weet, gaat de lpg vermoedelijk niet door om dat die te dicht bij de bebouwing komt te liggen, met name dan het Chinees restaurant." Duine heeft naast zijn fietsenzaak aan de Spuidamstraat in Scherpe nisse vier pompen staan, die op zich aan alle milieu-eisen voldoen, maar de ruimte is te klein. „Ik wil aan de overkant een echt groot tankstation bouwen met een win keltje erbij." Duine is zelfstandig ondernemer en niet aan een bepaal de benzinemaatschappij verbonden. Aangezien Stavenisse en Sint- Maartensdijk geen pompen meer hebben, heeft Duine in Scherpenis se voor drie dorpen een functie. De klandizie van de gemeente-ambte naren in het nieuwe gemeentehuis zou hij er nog wel bij willen heb ben. Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 5