Plek op hoek Luchtenburgseweg
Postweg heeft veel sterke punten
Plussen en minnen van 9 plaatsen
Restaurant/hotel
in gemeentehuis
Sint-Maartensdij k
Verburgh
Impulsen/knelpunten
van beste vier plaatsen
Veel belangstelling voor
expositie van merklap
Tien plaatsen geschikt; alleen Tholen wordt onderzocht
Gemeentehuis
over de weg
Donderdag 12 april 2001
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
De onderzoekers Van den Bos en De Iongh hebben de
impulsen, gevoeligheden, knelpunten en verkeerstechni
sche aanpassingen van de topvier nader geanalyseerd.
Gemeentearchief
mogelijk centraal
Extra werk
Suppoosten
„Tholen is de grootste kern en heeft een dragende func
tie, maar de stad is niet het geografisch middelpunt van
de gemeente, zodat Tholen niet zonder meer de aange
wezen plaats is voor het nieuwe gemeentehuis. Het is
geen streekcentrum zoals Goes of Zierikzee", schrijven
de onderzoekers Van den Bos en De Iongh uit Zierikzee
in hun rapport. De zes fractievoorzitters in de gemeente
raad die o.l.v. burgemeester W. Nuis de stuurgroep nieuw
gemeentehuis vormen, hebben echter inmiddels in meer
derheid besloten dat alleen Tholen in aanmerking komt.
Projectontwikkelaar
Aanjagerfunctie
5 km op de fiets
Twee keer nadenken
Toeristisch huis in stadhuis/Gasthuiskapel
Een restaurant met gastenkamers en een woonfunctie.
Dat is volgens Van den Bos en De Iongh uit Zierikzee de
meest voor de hand liggende bestemming voor het ge
meentehuis in Sint-Maartensdijk. En het stadhuis met de
Gasthuiskapel in Tholen kunnen een toeristisch centrum
worden met winkeltjes voor delicatessen en wijnen met
gebruik van de kelders, een boekhandel, het VVV-kan-
toor en een brasserie in de raadskamer. Twee unieke,
monumentale gebouwen in het centrum, twee toploca
ties, kan nieuw leven ingeblazen worden.
Koopkrachtig
Ontbijt
Woonfunctie
Vergadercentrum
LPG-tankstation
belemmering voor
raadhuis ijsbaan
b.v.
Antwerpsestraat 12 - 14 - 16
4611 AG Bergen op Zoom
fel. 0164 - 237940 Fox 245360
specialisten in
- Computersnetwerken, systemen op maat.
- Hi-end audio, speciale luisterruimte].
- Beeld en geluidsystemen door heel uw huis.
- Eigen technische dienst en service afdeling.
Ijsbaan Scherpenisse: eigendom van de gemeente, bestemming recre
atie vcldsport, dus bij bouw gemeentehuis is nieuwe ijsbaan nodig; af
hankelijk van keuze voor tankstation beschikbaar; nieuwe afslag vanaf
rotonde bij Scherpenisse nodig, aansluitend op de Nijverheidsweg; halte
3 buslijnen vlakbij aan Spuidamstraat; impuls voor bedrijventerrein Sint-
Maartensdijk; aantrekkelijk voor bedrijven en enige recreatieve functies;
behoud van gemeentehuis voor dit gebied; schaal Westzeedijk is maatge
vend; invulling van mooi gebied aan de voet van karakteristiek dorpssil
houet.
Luchtenburgseweg Tholen: eigendom van I.uehtenburg Vastgoed en af
hankelijk van onderhandelingen beschikbaar, bestemming landbouw en
geen vervanging van hu.dige bestemming nodig; wellicht rotonde nodig
op hoek Postweg/Luehtenburgsewcg; in fietsroute Stadszieht opnemen;
nieuwe halte nodig aan Postweg waar 2 buslijnen langskomen; verbre
ding van functies gebied; aantrekkingskracht voor eiland-georiënteerde
kantoren (hanken) en overheidsdiensten; past bij positie Tholen als dra
gende kern; moet wel bij schaal Stadszieht passen en villa Stadszieht is
visueel kwetsbaar; terrein biedt geen bijzondere kansen.
Zoekweg Tholen: eigendom van gemeente, bestemming recreatie-sport,
vervanging zwembad en/of sportcomplex nodig, afhankelijk van aanleg
nieuwe sportaccommodatie beschikbaar, nieuwe ontsluitingen nodig
i.v.m. scholen en vanaf stadsroute; in fietsroute Stadszieht opnemen; bus
halte aan Molcnvlietscdijk maken voor 2 buslijnen; groene long in ver
stedelijkend gebied; aantrekkelijk voor kantoren en recreatieve parkfunc
ties; past bij positie dragende kern; gebouw moet wel in parkomgeving
passen.
Nieuwe Postweg Tholen: eigendom van overheden en particulieren; be
stemming bedrijven, wegen en landbouw; vervanging volkstuinen nodig
dus beschikbaar vanaf aankoop tuinen; aanpassing aansluiting Kon. Ju-
lianastraat nodig of nieuwe aansluiting vanaf Grindweg; fietsverkeer
vanaf Kon. Julianastraat; halte voor 2 buslijnen aan Kon. Julianastraat;
opwaardering Molenvliet en bedrijventerrein; opvallende plaats die kan
toren van elders trekt en wellicht ook een hotel; representatieve poort
(bouw over de provinciale weg heen naar Mosterddijk richting Welgele
gen) voor heel Tholen; geen belemmeringen in het ontwerp, maar wel in
terreinopbouw met drie dijken, hoogteverschil naar brug en bocht.
Wie vanaf het Prins Clausplein over
de Utrechtsebaan naar Den Haag
rijdt, komt daar diverse grote kan
toorgebouwen tegen die over de weg
heen zijn gebouwd, o.a. Nationale
Nederlanden. De ingenieursassocia
tie Van den Bos en De Iongh uit
Zierikzee die voor het gemeentebe
stuur mogelijke bouwplaatsen voor
het nieuwe gemeentehuis heeft on
derzocht, komt met zo'n soort idee.
Vanaf de Kon. Julianastraat (volks
tuintjes, rouwonderneming Verstra
ten) zou er een gemeentehuis ge
bouwd kunnen worden dat over de
weg heen gaat, naar de Mosterddijk.
Aansluitend op het gemeentehuis is
plaats voor kantoren, die weer pas
sen bij bedrijventerrein Welgelegen.
De ingenieurs denken dat hier een
representatieve poort voor heel Tho
len kan ontstaan, waarbij wellicht
ook een hotel gebouwd kan worden.
Dit is het meest spectaculaire onder
deel van de drie plaatsen die nader
onderzocht worden in Tholen.
Volgens de onderzoekers kan een
nieuw gemeentehuis aan de Nieuwe
Postweg 'zowel stad als bedrijven
terrein een impuls geven en standing
geven aan Welgelegen als kantoren
locatie.' Landschappelijk hebben de
plannen Ijsbaan Scherpenisse en
Nieuwe Postweg Tholen de sterkste
karakteristieken: markante ligging
en gebruik makend van de mogelijk
heden die de dijken geven.
B. en w. gaan met het provinciaal
bestuur bespreken of het onderbren
gen van het gemeentearchief van
Tholen centraal in Middelburg een
mogelijkheid is. „We hebben een
prachtige archieffunctie in Sint-
Maartensdijk, maar bij de bouw van
het nieuwe gemeentehuis kijken we
toch naar de mogelijkheden om dat
centraal of decentraal te doen", al
dus burgemeester Nuis. In meerdere
gemeenten in ons land is sprake van
centralisatie van het gemeentear
chief.
In het rapport van Van den Bos en
De Iongh worden passende stukken
uit het oud-archief echter genoemd
als de kern van een te vormen muse
um in de oude gemeentehuizen. Dit
alleen als deelfunctie, want de ex
ploitatie moet steunen op dragende
functies. Culturele activiteiten zoals
kamermuziek en galerie hebben
geen eigen draagkracht.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
De officieel door het Guiness Book
of Records geaccepteerde, recordpo
ging heeft eerst dertien weken in
Middelburg gehangen (in het
Zeeuws museum) waar er 7543 be
zoekers naar kwamen kijken. In
Tholen trok het doek in de eerste
drie middagen al zo'n 150 belang
stellenden. Het idee om de merklap
naar Tholen te halen, is afkomstig
van mevr. Deurloo-v.d. Velde. Toen
zij in Middelburg het kunstwerk
zag, vond ze dat het ook naar Tho
len moest komen. Via via kwam ze
uiteindelijk bij de Kunstkring Tho
len uit en die pakte het idee op. Het
lukte om de lange lap naar Tholen
te halen en te exposeren in de Grote
Kerk.
Maar de lap reist zeker niet alleen
naar Tholen. Het is het startpunt van
een flinke trip naar Hulst en nog
meer regio's in Zeeland. Ook zijn er
aanvragen uit Brugge, Gent en Ja
pan gekomen. Blijkbaar trekt het
handwerk ook in het buitenland de
aandacht. In elk geval tonen er ook
buitenlanders belangstelling, want
behalve uit heel Nederland, zijn in
Tholen al mensen geweest uit Noor
wegen en Nieuw-Zeeland. Overi
gens zijn die er niet speciaal voor
gekomen. Mevr. Finlow-Bates
woont in Bruinisse, maar is afkom
stig uit Nieuw-Zeeland. Haar doch
ter studeert in Nederland en haar
vriend komt uit Noorwegen. Samen
met mevr. De Jonge bekijken ze de
enorme merklap met daartussen ook
haar eigen stukje handwerk. Want
mevr. Finlow is zelf één van de
deelnemende borduursters.
Het maken van de grote merklap is
volgens mevr. De Jonge een enorm
karwei geweest. „Hoewel, sommi
gen waren zo klaar. Er was een me
vrouw die al in januari vorig jaar
klaar was, terwijl men tot augustus
door mocht borduren. Zij heeft de
lap toen zolang in haar woonkamer
opgehangen. Maar zij rookte erg
veel en toen ze lap in kwam leveren,
schaamde ze zich, omdat die zo
geel was geworden. Daarbij komt
dat de merklappen niet gewassen
mochten worden, omdat ze anders
zouden krimpen", vertelt mevr. De
Jonge. „Nu was ze al van plan om te
gaan stoppen, maar dit is een extra
stimulans. Telkens als ze deze grote
merklap ziet, valt haar lap op door
de afwijkende kleur."
Overigens moest er toch nog wel
het nodige extra werk verzet wor
den. „We hadden aanvankelijk te
weinig pakketten, maar de verzeke
ring was gegeven dat exact dezelfde
pakketten nog bijbesteld konden
worden. Omdat de aanmeldingen
maar binnen bleven komen, moes
ten er inderdaad nog meer komen.
Maar toen bleek dat er in die doe
ken twee draden per vierkante cen
timeter meer zaten. En dan kom je
bij het tellen niet meer uit", zegt
mevr. De Jonge. „Het gevolg was
dat de randmotieven van deze
exemplaren niet aansloten bij de
rest. Die hebben we allemaal uit
moeten halen en opnieuw moeten
borduren. Met ruim 20 mensen heb
ben we er twee dagen per week van
negen tot vijf uur aan gewerkt en
dat wekenlang. Want de doeken
moesten ook aan elkaar gezet wor
den, omgezoomd en van klittenband
voorzien om het geheel op te kun
nen hangen. Ik heb het eens uitgere
kend, maar dat karwei heeft ons
3000 uren gekost."
Mevr. De Jonge weet over vrijwel
iedere individuele merklap iets te
vertellen. Overal zit wel een anek
dote aan vast. Zoals die van de ro
kende dame, maar ook van een
voormalig rechter die het al even
voormalige gerechtsgebouw in Mid
delburg borduurde. En over de soms
heel ingewikkelde patronen die door
middel van een computer zijn ge
maakt. „We hebben de mensen aan
gemoedigd om niet alleen de stan
daardpatronen te gebruiken, maar
ook zelf iets te maken. Eén van de
manieren is om een foto te scannen
en dan maakt een speciaal program
ma er een borduurpatroon van. Al
leen moet je oppassen dat het pa
troon niet te ingewikkeld wordt.
Eigenlijk moet je de computer op
dracht geven minder kleuren te ge
bruiken dan er in de foto zitten. An
ders is het ontzettend moeilijk om
het plaatje te borduren en het levert
ook een heel onrustig beeld op."
Maar sommige borduurwerken wor
den met een juist gebruik van die
computer wel echt een 'plaatje'. Het
hele doek is trouwens indrukwek
kend te noemen. Wie er een kijkje
wil nemen, kan in de koorkerk van
de Grote Kerk terecht tot en met de
hele maand mei. Tot 28 april is de
expositie op donderdag, vrijdag en
zaterdag van half twee tot half vijf
open. Van 28 april tot en met 5 mei
kan dat dagelijks van tien tot vijf uur
en daarna van half twee tot half vijf.
Op zondag kan men op de expositie
niet terecht. Leuk detail is dat de
maaksters van de Thoolse merklap
pen het op zich genomen hebben om
bij toerbeurt suppoost te zijn.
Mevr. De Jonge roemt vooral de in
zet van alle medewerkers aan de
merklap. „Die is echt fenomenaal
geweest. Iedereen heeft er hard aan
getrokken om dit voor elkaar te krij
gen." Op 25 april is er een evalu
atiebijeenkomst in de Wingerd in
Tholen, waarbij ook gedeputeerde
G. de Kok aanwezig zal zijn.
Burgemeester Nuis lichttebijgestaan door voorlichter Bakx links) en gemeentesecretaris Nieuwkooprechts), het onderzoek naar de plaats
voor het nieuwe gemeentehuis toe.
Toch hebben de onderzoekers maar Christiaanse, is momenteel te
liefst 10 geschikte plaatsen voor het
nieuwe gemeentehuis in kaart ge
bracht. Twee in Sint-Maartensdijk:
ten oosten van de Provincialeweg
(Veerhoekseweg) en de hoek roton
de/industrieterrein Nijverheidsweg.
In Scherpenisse is de ijsbaan ge
noemd, in Poortvliet het gebied tus
sen aardappelhandel Bijl en de
nieuwe rondweg en zes plaatsen in
Tholen. De Nieuwe Postweg ter
hoogte van de Mosterddijk, het ou
de industrieterrein Noord, zwembad
de Spetter, de sportvelden aan de
Zoekweg, de grond naast de te bou
wen kerk van de Gereformeerde
Gemeente aan de Postweg en ten
slotte de Luchtenburgseweg tegen
over de villa Stadszieht. Die laatste
plaats heeft volgens het rapport van
Van den Bos en De Iongh 'veel ster
ke punten.' Voldoende oppervlakte,
goed bereikbaar, goed in het zicht
naast het uitbreidingsplan Stads
zieht en wellicht op termijn als front
van nieuwe bebouwing in dit ge
bied. „Het is een geschikte plaats
om in de eindselectie verder te on
derzoeken. Landschappelijk is het
echter minder aantrekkelijk; het is
een randlocatie. Knelpunt is verder,
dat de grond eigendom is van een
vastgoedonderneming."
De karakteristieke villa Stads
zieht, bewoond door de familie
is
koop. Wanneer het gemeentehuis
daar tegenover zou komen, zou
het opvallende huis onttrokken
worden aan het zicht dat men er
nu op heeft vanaf het Stenen
Kruis. De landbouwgrond op de
hoek van de Luchtenburgseweg/
Postweg is vorig jaar door W.H.
van Gorsel verkocht aan project
ontwikkelaar Development Coor
dination (D.C.), dezelfde maat
schappij die ook bestemmingsplan
Stadszieht naast de kerk van de
Ger. Gem. gaat ontwikkelen.
Luchtenburg Vastgoed, onder wel
ke naam D.C. de grond in eigen
dom heeft gekregen, is door b. en
w. inmiddels ingelicht, evenals de
eigenaren van de grond aan de
Nieuwe Postweg (o.a. rouwonder
neming Verstraten; panden staan
al langer te koop). De grond aan
de Zoekweg is volledig eigendom
van de gemeente.
Die factoren zijn belangrijk omdat
de raad volgens burgemeester
Nuis graag snelheid wil. „We wil
len de procedures zo kort moge
lijk houden en geen eindeloze dis
cussies meer gaan voeren. Daarom
gaat het nu allemaal heel erg
snel."
Overigens moet voor alledrie
plaatsen die nu nader bekeken
worden, een bestemmingsplanwij
ziging worden voorbereid. Uiter
lijk begin 2003 moet de grond
bouwrijp zijn en uiterlijk 1 januari
2005 moet de oplevering van het
nieuwe gemeentehuis een feit zijn.
Volgens het rapport van Van den
Bos dient het nieuwe gemeentehuis
een aanjaagfunctie hebben voor de
omgeving. Dat betekent dat ver
wante (semi-)openbare activiteiten
zoals de politie, bankinstellingen,
winkels en kantoren zich naast het
gemeentehuis kunnen en willen
vestigen. De onderzoekers hebben
tevoren gesprekken gevoerd met b.
en w„ de gemeentesecretaris, de
fractievoorzitters, de ambtelijke top,
de ondernemingsraad, de midden
standsfederatie eiland Tholen, de
politie en het Ondernemers Overleg
Tholen.
Uit die gesprekken is een voorkeur
voor een centrumomgeving geko
men. Geen alleenstaand gemeente
huis ergens in het weiland, maar te
midden van wonen en werken,
optimaal gelegen ten opzichte van
bevolkingsconcentraties. En goed
bereikbaar vanuit alle kernen per
auto, fiets en via openbaar vervoer.
Het gemeentehuis moet ook gemak
kelijk te vinden zijn voor gasten.
Een plaats zo dicht mogelijk aan de
hoofdwegenstructuur, bij voorkeur
op een route waar de meeste inwo
ners regelmatig langs komen, is een
belangrijk uitgangspunt. Voor het
gebouwencomplex is minimaal 1,5
hectare grond nodig.
Van den Bos en De Iongh zijn bij
hun voorselectie van een aantal cri
teria uitgegaan. Het nieuwe ge
meentehuis moet volgens het rap
port bij voorkeur aan of op korte
afstand van de provinciale weg tus
sen Sint-Maartensdijk en de brug
bij Tholen komen en in Tholen zelf
bij voorkeur aan of op korte afstand
van de doorgaande route Grind
weg/Ten Ankerweg/Postweg.
Qua bevolkingsconcentraties spre
ken de onderzoekers over een opti
male ligging bij twee grotere bevol
kingsconcentraties.
Poortvliet/Scherpenisse/Sint-Maar-
tensdijk met 6820 inwoners of 29%
van de totale bevolking. In de twee
de plaats Tholen met Oud-Vosse-
meer die samen 9131 inwoners heb
ben en dat is goed voor 39% van de
totale bevolking. Daarbij is steeds 5
km fietsafstand als toets genomen.
Op 17 april moet de ondernemings
raad zijn advies kenbaar maken. En
op 26 april de fractievoorzitters, na
dat ze aanvullende en meer gede
tailleerde gegevens van het onder
zoeksbureau hebben gekregen. De
drie plaatsen in Tholen moeten ge
toetst worden aan de gemeentelijke
bestemmingsplannen. Er dient ook
een voorlopig programma van eisen
te worden opgesteld. Bovendien
moet er een terugkoppeling plaats
vinden naar de deelnemers aan de
interviewronde (ambtelijke staf,
politie, OOT, middenstandsfedera
tie). Vervangende plaatsen voor de
huidige functies (sportvelden,
zwembad, volkstuinen) dienen ook
gezocht te worden. Een kosten
schatting voor de grondwerving,
vervangende percelen en nieuwe
wegen met tijdsplanning dient er
ook te komen. En de beslissing die
de gemeenteraad op 28 mei neemt,
dient ook nog te passen in de toe
komstvisie Tholen 2025. „We moe
ten dus twee keer nadenken voordat
we iets besluiten", zei burgemees
ter Nuis gisteren bij de presentatie
van de plannen in de Wellevaete te
Sint-Annaland. Hij had daar even
later een ontmoeting met vertegen
woordigers uit de zorgsector en de
gemeenteraad in het kader van het
ontwikkelen van een toekomstvisie
Tholen 2025.
Een stuk grond op de hoek van de Luchtenburgseweg en de Postweg, recht tegenover de monumentale villa Stadszieht, is volgens
onderzoekers Van den Bos en De Iongh een goede plek voor het nieuwe gemeentehuis.
Sint-Maartensdijk Veerhoekse
weg: Ruime plaats aan de Provincia
leweg, maar weinig karakter en ex
centrisch gelegen, grond particulier
eigendom; valt af.
Sint-Maartensdijk Nijverheids
weg: Ligging op hoek. wonen en be
drijven; heeft echter karakter van be
drijventerrein; zakelijk eigendom;
valt af.
Scherpenisse ijsbaan: Meest karak
teristiek en beste ligging buiten Tho
len; voorziene vestiging tankstation
is knelpunt; gemeentelijk eigendom;
verder onderzoek door bureau Van
den Bos en De Iongh geadviseerd,
maar door meerderheid fractievoor
zitters afgewezen.
Poortvliet Lageweg: Centraal ten
opzichte van alle kernen, maar wei
nig karakter en dichtbij Tholen; parti
culier eigendom; valt af.
Tholen Nieuwe Postweg: Ligging
aan stad, provinciale weg en indus
trieterrein, goed gebruik van land
schapsstructuur; knelpunten zijn de
ontsluitingen, vooral aan stadskant en
de eigendomssituatie; eigendommen
van particulier, gemeente, rijkswater
staat en provincie; verder onderzoek.
Tholen oud industrieterrein: Op
waardering stadsentree; knelpunten
zijn eigendomssituatie (particulier en
zakelijk) en verwervingsplanning;
valt af.
Tholen Zoekweg (combinatie van
zowel sportvelden als zwembad):
Mooi, parkeren, centraal in Tholen;
knelpunten zijn de ontsluiting en jjer-
vanging van huidige sportfaciliteiten;
grond van de gemeente; verder on
derzoek.
Tholen Postweg naast nieuwe kerk
Ger. Gem. Herkenbare plaats aan
stadsroute, maar perceel is te klein;
grond van projectontwikkelaar; valt
af.
Tholen Luchtenburgseweg: Her
kenbare plaats aan stadsroute, maar
valt buiten toekomstige woonwijk
Stadszieht; grond van projectontwik-
keiaar; verder onderzoek.
Het ingenieursbureau heeft in op
dracht van het gemeentebestuur een
rapport van 23 pagina's gemaakt
over de herbestemming van de ge
meentehuizen in Sint-Maartensdijk
en Tholen. Met name de smalstad
moet compensatie krijgen voor het
wegvallen van het gemeentehuis, dat
met het industrieterrein door de on
derzoekers als 'de drijvende kracht'
wordt aangeduid. „Het gemeente
huis wordt gezien als de drager van
het sociale en economische leven.
Dat is grotendeels de verdienste van
het personeel dat op het gemeente
huis werkt; een tamelijk smalle en
eenzijdige basis."
Van den Bos en De Iongh denken
voor de verkoop van de panden in
Sint-Maartensdijk en Tholen totaal
3,5 miljoen gulden te kunnen ramen,
maar de fractievoorzitters willen de
monumentale gedeelten niet verko
pen. Alleen verhuur is bespreekbaar.
Daarmee blijft de gemeente met de
exploitatielasten van de twee monu
mentale gebouwencomplexen zitten.
Zowel in Tholen als in Sint-Maar
tensdijk gaat het elk om circa
100.000 gulden.
Het gemeentebestuur heeft als rand
voorwaarde voor nieuwe functies ge
steld, dat er geen 'harde' horeca-acti-
viteiten zullen plaatsvinden. Zowel
in Sint-Maartensdijk als in Tholen
moeten huwelijksvoltrekkingen mo
gelijk blijven. Met name de PvdA-
fractie heeft daar eerder op aange
drongen.
Van alle Zeeuwse eilanden heeft
Tholen volgens Van den Bos en De
Iongh de beste positie ten opzichte
van de randstad en Brabant. „Het
aanzicht van de steden en dorpen op
Tholen is nauwelijks aangetast door
bedrijfsterreinen en 'witte schimmel'
nieuwbouwwijken. De grote kans is
om het vrijwel ongeschonden eiland
voor de liefhebber te ontsluiten. Tho-
len-stad kan een vergelijkbare func
tie bekleden als Heusden, Naarden,
Laren en Sint Oedenrode: karakteris
tieke plaatsen dichtbij grote steden.
Deze plaatsen hebben een mooie, ka
rakteristieke omgeving waar zich
bijzondere winkels vestigen voor
klanten die de massale, onpersoonlij
ke winkelcentra willen ontwijken. Er
is voldoende - vaak gratis - parkeer
ruimte en het bezoek is een combi
natie van winkelen, sfeer opdoen,
dwalen door een oude stad met ver
rassende hoekjes, terrasjes waar men
koffie kan drinken, eten, enz. Het ge
hele jaar door trekken deze steden
publiek, niet massaal, maar vaak
geïnteresseerd in historische plaatsen
en koopkrachtig, zo filosoferen de
onderzoekers uit Zierikzee.
Sint-Maartensdijk heeft een minder
sterke karakteristiek dan Tholen,
maar de ligging vlakbij de Pluimpot
en de recreatieve en ecologische ont
wikkelingsgebieden geeft een kans
om hier een centrale rol in te spelen.
De aangekondigde vestiging van het
Oosterschelde-informatiecentrum is
een belangrijke ontwikkeling. De re
creatieve mogelijkheden zijn divers.
Een overnachting met ontbijt kan op
Tholen een grote rol spelen om het
groeiende publiek te trekken, dat
geïnteresseerd is in cultuurhistorie,
natuur en landschap. De rustige lig
ging ten opzichte van de grote indus
triegebieden van Brabant en Antwer
pen kan gunstig zijn voor hotelcapa
citeit met vergaderruimtes.
De oudbouw in Sint-Maartensdijk is
in zijn geheel zeer geschikt voor een
hotel-restaurant of voor overnach
ting met ontbijt in een deel (Markt I
en 2) naast een restaurant in Markt 3
en 4 met vergaderruimtes. De noord
vleugel van de nieuwbouw kan hier
eventueel bij getrokken worden. Het
gehele complex heeft voldoende om
vang voor een hotel met vergaderac
commodatie of voor een apparte
mentenhotel. De vestiging van de
VVV is een mogelijke deelfunctie in
combinatie met andere recreatieve
functies: een brasserie, erfgoedwin
kel, boekhandel, museum, enz.
De nieuwbouw van het gemeente
huis in Sint-Maartensdijk is volgens
het rapport geschikt als kantoor- en
bedrijfsverzamelgebouw, maar we
gens de geringe omvang van de za
kelijke functies wordt dat moeilijk
haalbaar geacht.
Markt 3 en 4 kunnen geen woon
functie krijgen omdat hiervoor een
(semi) openbare functie (trouwen)
de randvoorwaarde is. Markt 1 en 2
kunnen afzonderlijk als woning ver
kocht worden of in combinatie als
woning met praktijkdeel. De nieuw
bouw kan omgebouwd of herbouwd
worden tot appartementen. Sloop is
een duidelijk alternatief met meer
mogelijkheden voor grondgebonden
huizen voor een hoger segment van
de vrije markt, o.a. voor ouderen.
Een mix van elkaar aanvullende en
versterkende functies kan zorgen
voor een brede basis, zodat de Markt
in Sint-Maartensdijk een levendig
gezicht krijgt en dat er bezoekers van
elders komen.
In Tholen kan volgens Van den Bos
en De Iongh een aanstekelijke wer
king op de omgeving uitgaan van
een toeristisch centrum in het stad
huis in de Hoogstraat en de daarmee
verbonden Gasthuiskapel in de
Kerkstraat. Het stadhuis bevat een
unieke collectie schilderijen, pren
ten, meubelen en gebruiksvoorwer
pen die nauw verweven is met de
geschiedenis van de stad Tholen.
Deze verzameling kan de kern vor
men 'van een museum dat op dit
moment niet bestaat op Tholen.' Dit
alleen als deelfunctie. In de Gast-
huiskapel kunnen tentoonstellingen
en bijeenkomsten een rol spelen.
Het stadhuis is geschikt als restau
rant of brasserie. Toeristisch is het
stadhuis zeer interessant: elke cul
tuur-historisch geïnteresseerde bezoe
ker wil het interieur zien. Vestiging
van de VVV en/of een infocentrum
met een erfgoedwinkel, boekhandel,
e.d. is ook mogelijk. Mede door de
binnenplaats kunnen stadhuis en Gas
thuiskapel samen een representatief
vergadercentrum worden voor Thool
se en West-Brabantse bedrijven. De
ligging in het centrum van Tholen
geeft interessante kansen voor win
kels.
Van den Bos en De Iongh adviseren
het gemeentebestuur om de mogelij
ke herbestemmingen te bespreken
met horeca-organisaties. Kamers van
Koophandel, de provincie en wel
licht ook private partijen.
De vestiging van een tankstation
met een lpg-tank vormt volgens het
onderzoeksrapport een knelpunt
voor de komst van een nieuw ge
meentehuis op het Pluimpotterrein
bij Scherpenisse. Volgens gemeen
tesecretaris S. Nieuwkoop is daar
inmiddels toestemming voor ver
leend, maar exploitant A. Duine
heeft de vergunning nog niet ont
vangen. „De tekeningen liggen al
een jaar op het gemeentehuis, maar
ik heb nog steeds geen toestem
ming. En voor zover ik weet, gaat
de lpg vermoedelijk niet door om
dat die te dicht bij de bebouwing
komt te liggen, met name dan het
Chinees restaurant."
Duine heeft naast zijn fietsenzaak
aan de Spuidamstraat in Scherpe
nisse vier pompen staan, die op
zich aan alle milieu-eisen voldoen,
maar de ruimte is te klein. „Ik wil
aan de overkant een echt groot
tankstation bouwen met een win
keltje erbij." Duine is zelfstandig
ondernemer en niet aan een bepaal
de benzinemaatschappij verbonden.
Aangezien Stavenisse en Sint-
Maartensdijk geen pompen meer
hebben, heeft Duine in Scherpenis
se voor drie dorpen een functie. De
klandizie van de gemeente-ambte
naren in het nieuwe gemeentehuis
zou hij er nog wel bij willen heb
ben.
Advertentie I.M.