'Bij inhuldiging van koningin had ik jacquet van Wiegel in mijn handen' Taxi rijdt berm in tegen boom Van handhaving is in polders niets te merken Cornelis Vermuyden nu ook op Engelse televisie Vanaf juni was voorstelling Muis en Leeuw al bekend Tholenaar Siem Buscop stopt na 35 jaar bij de marechaussee Stavenisse, dorp met vele hindernissen Donderdag 22 februari 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Opgeroepen Dwarsprofiel 6,20 m Honing en azijn Leefbaar blijven Twee kwaden Opnamen aan Kettingdijk in Tholen P) Shell station Bal, Wattstraat 3, Tholen Tegen inlevering van deze bon nu 10 cent korting per liter brandstof in de periode van 26 februari tot en met 3 maart 2001. Eigenlijk is het destijds allemaal begonnen met een admi nistratief foutje. Bij het opkomen in de kazerne in Apel doorn kwam de naam Siem Buscop niet voor op het lijstje dienstplichtigen dat die dag verwacht werd. Nader onder zoek leerde dat Buscop was ingedeeld bij de beroepssol daten, bij de koninklijke marechaussee nog wel. Van het een kwam het ander. Buscop volgde het voorgeschreven jaar opleiding. Het beviel. Buscop tekende bij. Voor zes jaar in eerste instantie. Deze maand was het voor de 55-ja- rige Tholenaar definitief einde oefening. In totaal heeft hij er 35 jaar bij de marechaussee opzitten. Een bewogen pe riode. „Ik heb verschrikkelijk veel meegemaakt." Halfsteensmuurtje Ritselen Kruisraketten Genieten Hierbij wil het bestuur van Uit op Tholen reageren op de stemmen van lezers in de Eendrachtbode van 18 februari over de voorstel ling van Muis en Leeuw in Stavenisse. VERVOLG VAN VOORPAGINA Heijboer stelde dat er wat te gemak kelijk over duurzaam veilig wordt gedacht. „Wij hebben allemaal in gestemd met het project. Ik vind het jammer dat ik nog nergens heb kun nen lezen wat Hennekeij heeft ge zegd toen de handtekeningen wer den aangeboden. Namelijk dat er gemiddeld 98 kilometer per uur wordt gereden. Hij heeft opgeroe pen om dat gemiddelde terug te brengen tot 80 kilometer. Dat moe ten inwoners van Tholen zelf doen." Frigge vond dat het college namens de commissie in een brief kenbaar moet maken dat de 80 kilometer weg gehandhaafd moet blijven. En dat er een gescheiden fietspad moet komen. De wethouder wees erop dat het profiel van de weg tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse ook nog eens afwijkt van de verbin ding tussen de smalstad en Tholen; de weg is een meter smaller. „Ik ga geen dringende brief schrijven aan de provincie. Daar zijn andere kana len voor. Bovendien hebben we duurzaam veilig ondertekend." Tijdens de districtsvergadering van het waterschap Zeeuwse Eilanden in Tholen bracht hoofdingeland M.A. van Beek (tevens raadslid) naar voren, dat in de periode 1996- 1998 op de weg tussen Stavenisse en Sint-Maartensdijk 27 verkeers ongelukken gebeurd zijn. „Daarbij vielen 1 dode en 10 gewonden. De oorzaak zou gelegen zijn in het gro te aantal uitritten van landerijen, het vele landbouwverkeer, hoogtever schillen en de vele zijwegen. Dit in combinatie met een veel te hoge snelheid. Als de provincie voorne mens is om in 2002 het fietspad tus sen Sint-Maartensdijk en Stavenisse aan te leggen, vraag ik me af wat dan nog het aanwijsbare verschil is tussen de route Stavenisse/Sint- Maartensdijk en de route Sint-An- naland/Tholen of Tholen/Sint- Maartensdijk? Zonder de pretentie te hebben een verkeersdeskundige te zijn, zie ik hier weinig of geen verschil. Het enige is het dwarspro fiel van 6,20 meter, terwijl de ande re wegen variëren van 7 tot 7,40 meter. Waarom dan toch het ver schil in maximum snelheid? Het antwoord moeten we zoeken in het project duurzaam veilig verkeer. Daarin zijn landelijk geformuleerde taakstellingen neergelegd in een convenant, dat gesloten is tussen rijk en de lagere overheden, waar van het waterschap er één is." Om de doelstellingen van het pro ject te bereiken, zijn er volgens Van Beek een aantal 'honing- en azijn- maatregelen' genomen. „Een voor beeld van de eerste: een forse subsi die van het rijk bij herstructurering of regulier onderhoud van straten en wegen. De bijbehorende azijnmaat- regel is dan, dat er voldoende ver keersremmers aangebracht moeten worden en dat de maximum snel heid wordt teruggebracht van 80 naar 60 km per uur. Als de gevaar lijke situatie op de weg Sint-Maar- tensdijk/Stavenisse niet verandert, ziet Hennekeij verlaging van de maximum snelheid en het aanbren gen van drempels als onvermijde lijk. Een niet onbelangrijke uit spraak omdat we hier de conclusie aan mogen verbinden, dat wanneer we ons wel houden aan de maxi mum snelheid van 80 km, de gede puteerde geen argumenten heeft om die maximum snelheid te verlagen. We hebben het dus grotendeels in eigen hand. De verkeersveiligheid is een be langrijke doelstelling en dat geldt voor ons allemaal. Elk verkeerson geval is er één teveel, laat daar geen twijfel over bestaan. Alleen bij het gelijkschakelen van de maximum snelheid voor zowel lokale als pro vinciale wegen zet ik mijn vraagte kens", aldus Van Beek, die het da gelijks bestuur van het waterschap opriep om de problematiek te be spreken in het overleg duurzaam veilig. Gezworene J.L.C. Mol van het wa terschap concludeerde dat de onge lukken tussen Stavenisse en Sint- Maartensdijk meestal eenzijdig waren, waarbij de 80 km ver te bo ven gegaan werd. „Provincie, wa terschap en gemeente hebben een convenant getekend, maar als de weg naar Stavenisse 60 km wordt, ben ik bang dat de waterschapswe gen als sluiproutes gebruikt worden. Ik heb ook begrepen dat de gemeen te Tholen niet staat te trappelen om de snelheid te verlagen van 80 naar 60 km." De voorzitter van de districtsverga dering, hoofdingeland J.M. Aarn- oudse, trok daarop de conclusie dat er kansen liggen dat het plan verij deld wordt. Chr. Koopman vond dat voorbarig. „De gedeputeerde houdt immers vast aan die 60 km!" De Thoolse ZLTO-voorzitter E. Ha- ge zei dat de landbouw onder be paalde voorwaarden akkoord is ge gaan met duurzaam veilig, zoals de 60 km polderwegen aan de zuidkant van Tholen. „Dat heeft alles te ma ken met handhaven en daar zie je in de polders nog niet veel van. Met de invoering van 60 km geef je bewo ners langs de polderwegen de ga rantie dat het rustiger wordt en daar merken we nog weinig van. Dat geeft rechtsonzekerheid. Er liggen nu zeven drempels aan de zuidkant van Tholen en dat is meer dan ge noeg. Wij willen geen verdere be perkingen meer", zei Hage. Volgens dhr. Heijboer uit Poortvliet houdt het recreatieverkeer zich niet aan de 60 km. „Deze situatie brengt de bewoners meer schade aan", was zijn mening. Gezworene Mol bracht naar voren dat er inderdaad niet teveel 'spring- schansen' moeten komen. „Het platteland moet leefbaar blijven. Handhaven van de 60 km is geen taak van het waterschap, maar van de politie en de politie hebben we niet aan een touwtje. We zullen dit onderwerp echter wel aankaarten, zodat er steekproefsgewijs controle uitgeoefend wordt. Voor het toeris tenseizoen op gang komt, moet dat geregeld zijn." Hage kaartte ook de grote overlast in de Scherpenissepolder aan tij dens de aanleg van de twee rotondes bij Sint-Maartensdijk. „Door weg werkzaamheden elders moet je de waterschapswegen toch niet kapot laten rijden. Je hield je hart vast. Zulke gevaarlijke situaties moet je niet meer laten voorkomen." Mol zei echter geen andere oplos sing te zien. „In overleg met de pro vincie en de gemeente zijn de om leidingen over de polderwegen gepland. De schade is vergoed. An dere oplossingen waren kostbaarder en dan had het karwei ook langer geduurd", aldus Mol. Volgens Hage had de helft van de Provincialeweg afgesloten kunnen worden, zodat het verkeer over 1 rij baan langs de normale route had kunnen rijden. „Dat zie je op meer plaatsen en dat was een meer cre atieve oplossing geweest." Voorzit ter Aarnoudse noemde het 'kiezen tussen twee kwaden'. De belangstelling vanuit Engeland voor Cornelis Vermuyden is groot. Kwam eerst de BBC radio uit Cambrigde naar Tholen om te zien waar de wortels van Vermuyden (1590-1677) liggen, zaterdag werd dat ge volgd door een bezoek van de BBC televisie. Huize Vermuyden in Tho len werd gefilmd. De waterbouwkundige Cornelis Vermuyden uit Sint-Maartensdijk legde in de zeventiende eeuw een deel van Oost-Engeland droog. Het is een van de vruchtbaarste land bouwgebieden van Engeland. Ook blijkt het systeem van afwateren dat Vermuyden heeft bedacht en (voor een deel) heeft uit laten voeren, nog goed te werken. De programmama kers van de regionale BBC televisie East-Anglia, richten zich in de serie Blik op het Oosten (Look East) on der meer op de overeenkomsten tus sen hun gebied en Nederland. Volgens verslaggever Kim Riley zijn de invloeden van Nederland in Oost-Engeland groot. Groter dan de invloeden van Engeland op Neder land. „Er zijn meer Nederlanders naar Engeland gekomen, dan an dersom. We zijn nogal op onszelf gericht, maar willen nu in deze serie meer aandacht aan Europa schen ken. Een uitzending is aan Neder land gewijd." Ze bezochten eerst de molens van Kinderdijk in de Alblasserwaard. Zaterdagmiddag kwamen Riley met camaraman Martin Giles naar Hui ze Vermuyden in Tholen voor opna mes en interviews met Marinus Bierens uit Ovezande en de ver slaggever van deze krant. Dat ge beurde buiten voor de geploegde akker en de monumentale boerde rij. Ze hadden maar een uurtje de tijd. Carolien Bierens, de 19-jarige dochter van de eigenares van de Kettinghoeve, werd gevraagd de tractor uit de schuur te rijden. Vol gens Riley was het bezoek goed voor ongeveer drie minuten uitzen ding. Het bereik van het BBC-pro- gramma is in onze ogen groot. Ri ley schat dat er een half miljoen kijkers zijn. Dinsdag werd het uit gezonden. Advertentie I.M. VERVOLG VAN VOORPAGINA Niet dat de geboren Dinteloorder graag met z'n avonturen te koop loopt. Pas op het eind van het ge sprek komt hij er, weifelend, mee voor de draad. Nou vooruit dan, hij was er bij. Bij al die zaken die de geschiedenisboekjes hebben ge haald. Het schoonvegen van de Dam tijdens de hoogtijdagen van de hippiebeweging. De bezetting van het Maagdenhuis door protesteren de studenten. Hij hoorde bij de ma rechaussees die een cordon legden rond het door opstandige Zuid-Mo- lukkers bezette schooltje in Boven- smilde. Idem toen er dreigementen waren dat terroristen een aanslag zouden plegen op de gasbel in Slochteren. In tijden van internatio nale spanning hield hij de wacht bij bedreigde ambassades. Die van Is raël vooral, Spanje ook, Indonesië. En ook was Buscop erbij toen Bea trix in Amsterdam als koningin werd ingehuldigd. Niet dat de Thoolse marechaussee een helden rol vervulde bij de relletjes van die dag. Sterker nog, de lange lat had hij niet eens bij. „Wel heb ik die dag het jacquet van VVD-voorman Wie gel in mijn handen gehad. Ik reed de bus met alle feestkleren van de ministers uit Den Haag naar het So- nesta-hotel in Amsterdam. In die chique tent moesten zij zich alle maal verkleden. Wij hebben de hele dag daar in het Sonesta gezeten. Goed eten en drinken. Het was ten slotte een feestdag." Een echte roeping was de mare chaussee voor Buscop dus niet. Wel had zijn vader graag deel uitge maakt van het korps met wellicht het mooiste uniform van de krijgs macht. „Misschien zat het ergens in de genen", grapt Buscop. Zijn va der haalde de marechaussee niet. Hij was commissionair in land- en tuinbouwproducten in Dinteloord en toen Buscop in de derde klas van de mulo bleef zitten, was het thuis gauw uitgemaakt. Siem kon helpen in het bedrijf. Sjouwen met zware zakken uien, aardappelen en winter wortelen. Op het land en in de loods. De dienstplicht kwam als ge roepen. Het was 11 juni 1965. Door een warrige administrateur veran derde zijn leven. Het begon, na de opleiding, met een half jaar wacht lopen bij paleis Het Loo. „Destijds was het paleis niet bewoond. Pas la ter gingen Margriet en Pieter van Vollenhoven er wonen. Wel woon den er een beheerder, een tuinman en een conciërge. Ook de koninklij ke stallen behoorden tot het domein. Prachtige paarden. En het paleis zelf stond helemaal vol met kunst schatten. Toen we 25 jaar getrouwd waren, zijn we nog eens terug gaan kijken. Ik wist niet dat de binnen kant zo mooi was. Indertijd kwa men we ook wel eens binnen, al mocht dat officieel niet. Ook maak ten we gebruik van het zwembad dat achter in de tuin lag. Het was hartje zomer en we waren volop in de natuur. Een schitterende tijd." Beroepsmilitairen moeten altijd maar afwachten wat er over hun hoofd heen beslist wordt. Zeker in die tijd. Overplaatsingen hoorden erbij. Buscop werd bij de brigade in Putte gestationeerd. Veel grensbe waking, ook toen al een heikel punt. In de Cort Heijligerskazerne in Ber gen op Zoom volgde hij een moto ropleiding. Buscop kwam in Breda terecht, bij de motorpool. Het bege leiden van militaire transporten was zijn voornaamste taak. Met veel liefde vertelt Buscop over de oude motoren, één van zijn grote passies. Metzlers bereed hij, een Harley, Tri umph, pas later de nog altijd in ge bruik zijnde BMW's. Voor Buscop hebben ze geen geheimen. „Als kleine jongen was ik altijd al met brommers bezig. Altijd sleutelen, boren en vijlen. Ik haal zo een mo-~ tor uit elkaar. En als ie weer in el kaar staat, blijft er geen schroefje over." In die jaren zestig was het uniform van de marechaussee nog een echte blikvanger. De nestels natuurlijk, die prachtig over de borst gedra peerde koorden. Menige kleine jon gen, met Bromsnor opgevoed, droomde ook van zo'n pak. En jon ge dames evenzeer wellicht. Een ander opvallend element was het hoge, nauwsluitende boord dat tot aan de adamsappel reikte. „Het halfsteensmuurtje", zegt Buscop oneerbiedig over die halsbedekking. Op het hoofd prijkte de witte helm, die later door André van Duijn on sterfelijk werd gemaakt. „Een Wil- lempie-helm", noemt Buscop het ding bij zijn naam. Eigenlijk was de kleding toentertijd helemaal niet zo bijzonder, laat Buscop weten. „On ze regenjassen waren zo lek als een mandje. Ik heb wat afgezien op de motor. Vaak was ik echt zeiknat. Ik heb er een levenslange rugpijn aan overgehouden." In juni 1967 werd Buscop overge plaatst naar Uden. Hij zou er ruim zeven jaar blijven. Met veel plezier kijkt hij terug op zijn tijd in Oost- Brabant. De gemoedelijkheid van Siem Buscop hield aan een administratieve fout een militaire carrière van 35 jaar over. de mensen in die streek. De kame raadschap onderling. Heel even kwam hij in de verleiding om over te stappen naar de beter betalende luchtmacht. Vol goede moed meld de hij zich 's ochtends bij de vlieg basis. Buscop, inmiddels getrouwd, stond 's avonds weer op de stoep in Uden. „Ze wilden me voor tien jaar naar de grens met Oost-Duitsland sturen. Daar had ik evert geen trek in. Ik heb het familie- en gezinsle ven altijd heel belangrijk gevonden. Daarom ook ging ik zoeken naar een plekje bij de interne dienst. Ge woon een baantje van negen tot vijf. Niet meer al dat wachtlopen en op treden bij calamiteiten. Dat had ik wel gehad. Voor het geld hoefde je het ook niet te doen. Ik herinner me dat ik in Bovensmilde samen met mijn broer was. Die zat bij de poli tie. Aan het eind van de week had hij een kleurentelevisie verdiend en ik drie pakjes shag." Buscop's eveneens uit Dinteloord afkomstige echtgenote hield altijd heimwee naar deze contreien, het polderland. In november 1974 werd de wens van het echtpaar verhoord. In het voormalige Gouvernement aan de Wouwsestraat in Bergen op Zoom kon Buscop terecht bij het onderhoud van de militaire voertui gen. Het echtpaar ging in Tholen wonen. In de Jolstraat, in de wijk Dalempolder die toen nog volop in aanbouw was. Nog altijd wonen ze in die straat, zij het een paar huizen verderop dan oorspronkelijk. Bus cop haalde in zijn Bergse jaren ook nog de vereiste diploma's om auto rijles te geven aan burgers. Na enke le maanden doekte hij zijn rij- schooltje op. „Ik was nooit meer thuis." Het liefst was Buscop aan het sleu telen en poetsen aan de militaire voertuigen. In 1984 verhuisde de Bergse brigade naar de wijk Mei- lust. Vanaf 1989, nadat de brigades van Bergen op Zoom, Roosendaal en Putte werden samengevoegd, kwam Buscop bij de brigade Hoogerheide. Een ruim zestig leden tellend korps, waaronder ook het Mobiel Toezicht Vreemdelingen en de Algemene Politiedienst vallen. Buscop was in Hoogerheide toege voegd aan de zogeheten inwendige dienst. Kleding regelen, het materi aal, zorgen dat de onderkomens piekfijn in orde waren, Buscop deed het allemaal en bijna altijd met veel plezier. „Ritselen deed ik het liefst. Ik had altijd kanalen om aan allerlei zaken te komen. Dat is ook wel no dig bij de marechaussee. Alles moet bij de dienst, maar niets kan. We hebben bijna tien jaar moeten zeu ren om aan geschikte voertuigen te komen om vreemdelingen over de grens te kunnen zetten. Pas kortge leden zijn die er gekomen. Dat zijn altijd zaken die me gestoord heb ben." Zelf hoefde Buscop nooit in actie te komen om uitgeprocedeerde asiel zoekers over de grens met België te zetten. Dat was ten tijde van de mo gelijke komst van de kruisraketten naar de vliegbasis Woensdrecht wel anders. De jaren rond 1980. „Elke eerste maandag van de maand was het raak. Demonstraties van vredes activisten aan de poort. Ik was de chauffeur van de bus waar ze in werden gestopt. Een grote Merce- dus-bus, die we aan de binnenkant speciaal hadden geprepareerd om vandalisme tegen te gaan. Ik heb wat van die activisten ingeladen. Zeker een paar duizend. Kees Ko ning, al die anderen. Eerst de basis op voor verhoor en vingerafdruk ken. We zetten ze daarna altijd mid den in de polders bij Rilland eruit. Dan waren ze wel gekalmeerd." Niet dat Buscop een hekel had aan de vredesdemonstranten. „Ik wilde die kruisraketten zelf liever ook niet hier in de achtertuin. Maar je doetje werk, punt uit." Buscop is op eigen verzoek functio neel leeftijdsontslag verleend. Het uniform heeft hij ingeleverd en deels weggegeven. Alleen de blauwe baret heeft hij bewaard. Bang voor het zwarte gat is hij niet. Buscop is lid van twee vogelverenigingen, Vogel vreugd in Tholen en De Vogelvrien den in Oud-Vossemeer. Van robuuste Triumph-motoren naar rode kanaries en tere zebravinken is voor Buscop maar een kleine stap. Ook heeft hij een groententuin en kweekt hij fuch sia's. Achter de geraniums zitten is er dan voor hem ook zeker niet bij. Ook Tholense Boys, de voetbalclub waar hij vroeger bestuurslid en kantinebe heerder was, heeft een apart plaatsje in zijn hart. Jaarlijks wordt afgereisd naar de Costa Brava. Er zijn twee nieuwe fietsen gekocht. De keuze om te stoppen met werken is weloverge- wogen gemaakt. „Ik heb een geweldi ge tijd gehad en ben overal geweest. Maar al heel lang geleden heb ik ge zegd dat ik op mijn vijfenvijftigste zou stoppen. Waarom zou ik een an der op mijn leeftijd nog in de weg zit ten. Ik hoop alleen dat we nog lang gezond mogen blijven, om van al de vrije tijd te genieten." wordt begonnen met het samenstel len van het komende programma en het contracteren van de artiesten. In juni worden dan de plaatselijke en regionale media geïnformeerd over dit programma. Zes kranten en twee omroepen besteden hier de nodige aandacht aan. Vervolgens krijgen al le donateurs in juni het programma boekje van Uit op Tholen thuisge stuurd. Zij kunnen dan als eerste - met korting voor diverse voorstel lingen - een abonnement bestellen. Het donateurschap kost 10 gulden en geeft garantie op een gereser veerde plaats, zonder reserverings- kosten te betalen. Vanaf de laatste week van augustus start de vrije verkoop van alle kaarten voor alle voorstellingen. Naast het donateurschap is het voor iedereen, waar hij/zij ook woont, mogelijk om op de volgende manie ren tijdig aan kaarten te komen: rechtstreeks bij de VVV in Sint- Maartensdijk of Dieleman in Tho- len. Tevens bestaat er al sinds het seizoen 1988/1989 de mogelijkheid om telefonisch kaarten te reserveren bij het VVV-kantoor, zodat niemand zijn huis of woonplaats moet verla ten. Hiervoor betaalt men wel een gulden reserveringskosten per kaartje. Deze gereserveerde kaarten liggen dan klaar bij de kassa op de avond of middag van de voorstel ling. Om iedereen van het voor gaande op de hoogte te stellen, wor den vanaf eind augustus de programmaboekjes waarin al deze informatie staat, verspreid in alle kernen van de gemeente Tholen. Vanaf dat moment zijn ze te vinden in de wachtkamers van huis- en tandartsen, bibliotheken, gemeente huis, Rabobanken, VVV-kantoor, boekhandels, dorpshuizen, sporthal len. kapperszaken, enz. Tevens wor den in alle kernen op diverse plaat sen de theaterladders of affiches waarop het hele programma ver meld staat, opgehangen. Ruim een week voor elke voorstelling ver schijnt er in Tholenderwijs een ad vertentie over die betreffende voor stelling. In de week van elke voorstelling verschijnt er in de Een- drachtbode een advertentie. Ook an dere kranten en omroepen besteden dan aandacht aan deze voorstelling. Het is verheugend voor Uit op Tho len, dat de voorstellingen steeds drukker worden bezocht en dat de artiesten steeds vaker voor een uit verkochte zaal mogen optreden. Hetzelfde overkwamen Muis en Leeuw op woensdag 7 februari. In de week voor de voorstelling, waren er 76 kaarten verkocht. Reden om nog extra reclame te maken. Op dinsdagochtend - de dag voor de voorstelling - bleek dat de zaal uit verkocht was. Er waren 203 kaarten verkocht en Uit op Tholen besloot om half tien de verkoop stop te zet ten. Omdat Muis en Leeuw een groot podium besteld hadden, was er geen ruimte meer voor stoelen. Toen op de middag zelf bleek, dat er nog veel mensen een plaats wilden krijgen, namen Muis en Leeuw in overleg met Uit op Tholen genoe gen met een kleiner podium en kon den er nog 40 stoelen bijgepropt worden. Uit veiligheidsoverwegin gen heeft de stichting Uit op Tholen toen de beslissing genomen, om niet meer mensen in de zaal toe te laten. Jammer genoeg moesten er toen zo'n dertig teleurgestelde men sen weggestuurd worden. Overigens moet mij van het hart, dat ik het als een voorrecht be schouw om samen te mogen werken met een groep vrijwilligers die er dankzij hun enthousiasme, inzet, opoffering van veel vrije tijd en met een groot verantwoordelijkheidsge voel in slagen, elk seizoen weer een gevarieerd programma op de Thool se podia te brengen. Eef de Jonge-Everaert, voorzitter stichting Uit op Tholen. ANGO Tholen organiseert op 8 maart een voorlichtingsbijeen komst in Meulvliet in Tholen. Lan delijk voorzitter S.R de Paauw van deze organisatie opent de avond om half acht en leidt na de pauze de forumdiscussie. Vier sprekers belichten voor de pauze de WVG en de uitvoering van deze wet door de gemeente Tholen, de WAO en de bijstand. De avond is vrij toe gankelijk en ook niet -leden zijn welkom. Ons dorp is momenteel aan het veran deren in een heus maanlandschap. Nog enkele weken en men kan geen straat meer indraaien, zonder het ne men van een zeer hoge en lastige hin dernis. Is het de bedoeling van de overheid om ons dorp langzamerhand geheel te isoleren? Een abnormale heuvel op de hoek Wilhelminastraat, Margrietstraat, Van der Lek de Clercq plein, om deze gigantische dremppel maar zo te noemen. Nu nog een te bouwen woning, wat de bedoeling is op het andere eind van de Wilhelmi nastraat (onder de Molendijk) en de enige winkel die we nog hebben om in het levensonderhoud te voorzien, kan wel sluiten omdat het magazijn niet of nauwelijks meer bereikbaar is voor de transporten. Men zou er heel wat beter aan doen om deze nu nog mooie, overzichtelij ke hoek, ruim en modem aan te pas sen voor het verkeer, zeker voor de genoemde transporten. Heeft men bij het maken van dergelij ke plannen ook voldoende nagedacht over de veiligheid van de bewoners, bijvoorbeeld in geval van brand. Als de brandweer over meerdere drem pels heen moet, zal het aanmerkelijk meer tijd kosten eer een brand bestre den kan worden, maar het kan nog er ger. Wat dacht men van een 1-1-2 op roep voor een ambulance, als iemand met spoed naar een ziekenhuis moet. De overlevingskans van een betrok kene zou door het nemen van derge lijke hindemissen aanmerkelijk min der kunnen zijn, als elke seconde telt. Het is maar dat men het weet. Het is de moeite waard om hier eens goed aandacht aan te schenken, want dat wordt volgens mij in bepaalde geval len nogal eens vergeten. H. de Vos, Stavenisse. Stemmen van lezers De stichting Uit op Tholen bestaat sinds 15 april 1986. Het bestuur wordt gevormd door een groep vrij willigers die er samen voor zorgen, dat er ieder seizoen ongeveer 12 voorstellingen in de gemeente Tho len plaatsvinden. Hiernaast worden sinds twee jaar voorstellingen geor ganiseerd voor leerlingen van de ba sisscholen. De basisscholen kunnen hiervoor intekenen. In december voorafgaand aan het nieuwe seizoen Het verzoek van Hoek riep reacties op van de overzijde van de raadzaal. J. van den Donker (D66) reageerde fel: „We sluiten de wegen of de elektrici teit toch ook niet af. Het is toch de verantwoordelijkheid van de mensen die het vanwege hun levensbeshou- wing niet willen gebruiken? Ik maak hier grote bezwaren tegen." Ook A.P. Komaat (PvdA) begreep niet hoe Hoek dit kon vragen. „Een meerderheid van de bevolking zal zeggen dat ze zeven dagen op internet wil kunnen. Degenen die het niet wil len, doen het niet." Maar volgens Hoek is er een wezen lijk verschil tussen het algemene ge bruik van het medium en het aanbie den van gemeentelijke dienstver lening waar de raad voor verantwoor delijk is. Van den Donker vond dat de SGP te ver gaat. „U moet dat niet aan anderen opleggen." Hoek voelde zich in het nauw gedre ven: „Mag ik in deze democratisch gekozen commissie ons standpunt niet uitdragen?" De burgemeester stelde dat de discus sie over het 'onaanvaardbaar' maar met de hele raad moet worden ge voerd. Toen voorzitter M.J. Klippel vaststelde dat de commissie positief adviseerde over het plan en alleen de SGP een aanmerking had, vroeg Hoek om over de verdere uitwerking van het plan te willen praten. Nuis kapte dat af: „U moet b. en w. niet vragen naar iets wat duidelijk is. Tho len zes dagen op internet is niet mo gelijk." Daarop maakte Hoek een voorbehoud. Het wegslepen van de vernielde auto zorgde voor een lange rij wachtende auto 's op de Nieuwe Postweg. De brandweer moest er vrijdag middag aan te pas komen om een 58-jarige inwoner uit zijn auto te bevrijden. De man reed even na half twee in een taxi van Buuron Steenbergen over de Nieuwe Post weg richting de Thoolse brug. Hij verloor even voorbij het viaduct de macht over het stuur en kwam aan de noordkant van de weg in de berm terecht. Daar reed hij een bermpaal en een Jrectometer- paal plat. De witte Mercedes schoot zo'n vier meter het dijkta- lud op en reed twee bomen af al vorens tot stilstand te komen. De auto, bomen en paaltjes werden volledig vernield. De bestuurder werd, met een hoofdwond, per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Het ongeval zorgde voor opstoppingen van het verkeer, met name toen de auto weggetakeld werd.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 3