„Er zijn mensen die muzikaal goed zijn, maar nooit een echte dirigent worden" Smerdiekse tenoren treden op in mega-productie Nabucco Na 40 jaar doet Izaak Riedijk noodgedwongen stap terug 'Belangrijkste is datje er gevoel voor moet hebben' 'Ik zie het somber in voor drie van mijn koren' Programma Opera Verdi beleeft vanavond haar première in Ahoy Machtstrijd Skeelerbaan in dorpsbos bij Oud-Vossemeer Donderdag 25 januari 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Het was zijn eigen beslissing. En toch valt het hem wel zwaar. Op 3 februari stopt Izaak Riedijk uit Sint-Maar tensdijk als dirigent bij vier van de zes koren die hij on der zijn hoede heeft. Een grote stap terug die noodge dwongen wordt gezet, want dirigeren zit bij de Riedijken in de genen. Smalstads mannenkoor Gebrek aan mannen Gave van boven Muziekkeuze Nieuwe generatie Op straat werd Han Wes dorp onlangs zelfs door zijn eigen dochter niet her kend. De Smurdiekse tenor heeft vanwege de mega- productie Nabucco zijn baard laten staan. Het re sultaat mag er zijn. Wes dorp, mits gekleed in de mode uit het Babylonisch tijdperk, kan zo doorgaan voor een Hebreeër ten tijde van koning Nebukadnezar. De liefde voor de opera gaat ver bij Wesdorp. De imposante baard getuigt er van. „Je moet er echt ach ter staan. Niet alleen ikzelf, maar ook het gezin." Piet van Zijst, de andere tenor van het Smalstads Man nenkoor die meedoet aan Nabucco, heeft aan het ver zoek van de producenten geen gehoor gegeven. Niet uit onwil. Ook de toewij ding van Van Zijst aan de edele kunsten is boven elke twijfel verheven. Prakti sche redenen lagen aan het besluit ten grondslag. „Het lukt mij gewoon niet om een baard van voldoende omvang te kweken." Voorbereidingen Kippenvel SGP en PvdA willen kroonwerk Slikkenburg deels zichtbaar maken Inspectie bezoekt gemeente Tholen De piano in de huiskamer van haak Riedijk is eigenlijk puur decoratief en voor het geval de kinderen langskomen, want zelf speelt de dirigent niet. Het afscheid zal vallen op dag dat hij 70 wordt. Een bewuste keuze van de dirigent die in de veertig jaar dat hij de scepter zwaaide over in totaal twaalf koren, een hoog niveau wist te bereiken. En dat terwijl hij helemaal geen op leiding tot dirigent heeft gevolgd. Het begon allemaal met vader Riedijk. Een landarbeider uit Sint- Maartensdijk die in 1921 het koor VZOS oprichtte en er ook dirigent van werd. Adriaan Riedijk had geen muzikale achtergrond en be speelde geen instrument. De liede ren studeerde hij dan ook met het koor in door stem voor stem voor te zingen met gebruik van een stemvork. Een traditie die zijn zoon later voort zou zetten. Izaak Riedijk ging op 16-jarige leeftijd zingen in het koor waarvan zijn vader dirigent was. In 1961 werd Adriaan Riedijk gevraagd of hij dirigent van een kinderkoor in Sint-Maartensdijk wilde worden, maar hij verwees de aanvragers naar zijn zoon. „Wist ik veel ik of ik kon dirigeren? Maar ik heb het gewoon maar geprobeerd", zegt Riedijk. „Dat koortje heeft overi gens maar kort bestaan." Toch was daarmee de eerste stap gezet naar een leven dat in het te ken zou staan van het dirigeren van koren. „VZOS telde negen mannen. In het voorjaar van 1966 zeiden we: 'Zouden we niet met een dubbel mannenkwartet mee doen aan een concours?' En dat is toen gebeurd. Ik ging dirigeren en de andere acht vormden het dub bele kwartet. Dat is uitgegroeid tot het huidige Smalstads Man nenkoor", vertelt Riedijk die erbij vermeldt dat dit niet het eerste Smalstads Mannenkoor was. „In 1952 werd het eerste Smalstads mannenkoor opgericht waar mijn vader dirigent van was. Dat heeft tot 1961 bestaan. Officieel werd het echter nooit ontbonden en er was zelfs nog een kas. Toen wij met dat mannenkwartet verder gingen, dachten we: 'Waarom noemen we onszelf geen Smal stads Mannenkoor, want dat is toch nooit opgeheven.' Zo hebben we toen ook met de nodige moeite de kas van die toenmalige pen ningmeester kunnen krijgen." Het Smalstads Mannenkoor floreerde en werkte zich snel op in de jaren dat Riedijk dirigent was. Het koor kwam uit in de hoogste afdeling van de zangersbond (superieur). Als Riedijk door een map bladert met juryrapporten (hij heeft ze vanaf het begin bewaard) komen er heel fraaie cijfers tevoorschijn. Eén bestaat zelfs uit louter negens en tienen. In 1978 stopte Riedijk als dirigent van het koor. Nog steeds zong Riedijk in VZOS Sint-Maartensdijk toen in 1967 het gereformeerd gemengd zang koor Canticum in Tholen werd op gericht. „Mevr. B. Lindhout vroeg mijn vader of hij dirigent wilde worden, maar die zei weer: 'Vraag het maar aan mijn zoon, mischien wil hij wel.' En zo ben ik daar te rechtgekomen." Riedijk wilde in derdaad en tot op heden zwaait hij de scepter over het koor. Canti cum heeft ook een speciale plaats in het hart van Riedijk. omdat 't het langst onder zijn hoede is van de koren die nog bestaan. Canti cum zal dan ook als enige koor apart een tweetal liederen zingen op het afscheidsconcert van Rie dijk. In 1974 overleed vader Riedijk en je zou kunnen zeggen 'in het zadel'. „Want op de avond dat hij naar de repetitie zou gaan is hij overleden. De leden stonden al voor de deur van Haestinge te wachten toen hij naar het zieken huis werd gebracht", vertelt Rie dijk die vervolgens nog zes jaar lang dirigent van VZOS was. Zijn vader was 53 jaar dirigent geweest en naast VZOS en het eerste Smalstads Mannenkoor had hij ook nog een kerkkoor uit Scherpe- nisse en een dameskoor van de plattelandsvrouwen onder zijn hoede. Maar met VZOS ging het niet zo goed. Toen al sloeg het probleem toe waar nu ook zoveel gemengde koren last van hebben, namelijk een gebrek aan mannen. „Je had toen de gebroeders West dorp (drie tenoren) en een paar bassen. Er waren wat mannen weggegaan. Goede stemmen zoals van Rinus van Gorsel en Johan Baaij gingen naar het Madreaal- koor van mevr. Hernady, een zangpedagoge uit Bergen op Zoom", vertelt Riedijk. „In 1980 hadden we geen mannen meer en de vereniging wilde niet verder als dameskoor, dus dat was het ein de." In datzelfde jaar werd Riedijk di rigent van twee bejaardenkoren. Eén in Sint-Maartenshof te Sint- Maartensdijk en één in Ten Anker te Tholen. „In zulke koortjes zing je eenstemmig. Je geeft wat aan wijzingen over de uitspraak, maar het is natuurlijk iets heel anders dan een gewoon koor", zegt Rie dijk. Hoewel het koor van Maar- tenshof is verdwenen, wordt er in Ten Anker nog lustig gezongen. Daarom wil hij dit koortje nog wel aanhouden. „Die zestien a zeven tien dames leven echt naar die maandagmiddag toe. Ze zingen zo graag. Ik kan net ze niet aandoen om daarmee te stoppen." In 1980 kwam Riedijk in de wao terecht. Dat betekende dat hij een enorme hoeveelheid vrije tijd kreeg. Het kon haast niet anders, of dat zou gevolgen hebben voor zijn activiteiten in het koorwezen. In 1981 kwam het jeugdkoor van de Gereformeerde Gemeente in Tholen zonder dirigent te zitten. Tot 1989 vervulde de Smurdieke- naar die rol. In 1982 werd hij diri- gente van het hervormde zangkoor Immanuël uit Tholen en daar is hij nu nog steeds actief. In datzelfde jaar pakte hij de directie op van het hervormde zangkoor Laudate Dominum uit Stavenisse. In 1987 verruilde hij dit voor het gemengd koor Crescendo uit Kruiningen. Maar in 1994 keerde hij toch weer terug naar Laudate Dominum waar hij tot op heden dirigent van is. Daar kwam in 1989 ook nog Sursum Corda uit Krabbendijke bij, een gemengd koor opgericht vanuit de Gereformeerde Gemeen te aldaar. Tot slot werd Riedijk in 1994 ook nog dirigent van het her vormde koor Met Hart en Stem uit Sint-Maartensdijk. Twaalf koren dirigeerde Riedijk in de veertig jaar dat hij vóór in plaats van tussen de zangers staat. Bij zes daarvan is hij op dit mo ment nog actief, namelijk Canti cum, Immanuël, Laudate Domi num, Sursum Corda, Met Hart en Stem en het bejaardenkoortje van Ten Anker. Daarvan houdt Riedijk alleen de laatste twee nog aan. „Ik moet er gewoon mee stoppen. Het autorijden in de avonduren wordt steeds moeilijker voor me en bo vendien word ik op 3 februari 70. Het wordt me gewoon te veel. Maar het doet best zeer. De be jaarden in Ten Anker kan ik niet laten zitten. Bovendien is dat op maandagmiddag, dus dat gaat nog wel. En Met Hart en Stem is hier in Sint-Maartensdijk, dus dat kan ik aanlopen. Bovendien kan ik niet in één keer met alles stoppen, want dan is het gat waarin ik val, veel te groot." Het is merkbaar dat Riedijk er moeite mee heeft afscheid te ne men van 'zijn' koren. Hij is dan ook - zoals een jurylid van een concours eens schreef - een ras echte dirigent. En dat terwijl hij er nooit een opleiding voor volgde en zelf ook geen instrument be speelt. „Je moet natuurlijk wel no ten kunnen lezen. Maar het be langrijkste is dat je er gevoel voor hebt. En dat kun je niet aanleren. Ik beschouw dat als een gave van boven. Mijn vader had die gave heel sterk. Een bijzondere man. En ik heb daar ook wat van gekre gen, al wil ik mezelf absoluut geen beste dirigent noemen. Maar er zijn heel wat mensen die voor een koor staan en die muzikaal veel in hun mars hebben, maar toch nooit een echte dirigent zul len worden", vertelt Riedijk die overigens wel zangles heeft geno ten. „Dat heeft me later wel ge holpen. Je kunt dan de partijen be ter voorzingen en ook het koor van aanwijzingen voorzien op het gebied van zangtechniek, houding en ademhaling." Riedijk zong be paald niet onverdienstelijk en hij won zelfs drie keer de wisselbeker op het Zeeuws solistenconcours. „Ze hebben me wel eens gevraagd waarom ik niet naar het conserva torium ben gegaan. Maar ik zei dan: Nu kan ik zingen wanneer ik wil, en als ik naar het conservato rium ga, dan moet ik." Toch zijn de resultaten die Riedijk met name met Canticum en het Smalstads Mannenkoor boekte (beide kwamen uit in de afdeling superieur) boven zijn verwach ting. „Ik had nooit gedacht dat we met Canticum zo goed zouden worden." De uitgevoerde werken van de zes koren die Riedijk dirigeert, zijn nogal verschillend. „Dat heeft te maken met het niveau van de ko ren, maar zeker ook met de identi teit. Het zijn wel allemaal christe lijke koren, maar Canticum is bijvoorbeeld het enige dat wel eens in kerkdiensten zingt. Met dat koor zingen we ook wel eens niet-christelijke liederen. Sursum Corda en Met Hart en Stem daar entegen zijn koren waarvan de muziek goedgekeurd moet worden door de kerkenraad. Voor Met Hart en Stem zijn dat zelfs twee kerkenraden, omdat deze her vormde vereniging is aangesloten bij de zangersbond van de Gere formeerde Gemeente. Dus moet zowel de kerkenraad van de Ne derlandse Hervormde Kerk in Sint-Maartensdijk als die van de Gereformeerde Gemeente in Tho len de nieuwe muziekstukken be oordelen", vertelt Riedijk. Ten opzichte van vroeger, is de moeilijkheidsgraad van de liede ren niet echt toegenomen. „Mijn vader studeerde gerust muziek in van bijvoorbeeld Claude Debussy (Frans componist en pianist - red.)", weet Riedijk nog. „Het aantal liederen in vreemde talen is wel toegenomen. Vroeger zag je dat bijna niet. En ook nu is dat soms nog best een probleem. Mensen hebben vaak moeite met de uitspraak, vooral de ouderen. En ze kunnen het ook niet ver staan. Toch zet ik ze graag op de lijst, omdat het vaak zulke mooie liederen zijn. Je hebt ook wel goe de Nederlandse componisten, maar de hedendaagse muziek zit zo vol met dissonanten. Ik ben zelf iemand van de oude stempel: harmonisch, renaissance." Een ander probleem voor dirigen ten van amateurkoren, is dat het merendeel van de leden geen no ten kan lezen. „Dat betekent datje de partijen voor moet zingen, heel vaak voorzingen. Thuis studeer ik die partijen in. Alleen al daarom zou ik nooit zoveel koren hebben kunnen dirigeren, als ik niet in de wao terecht was gekomen. En om dat ik geen instrument bespeel, moet ik het (net als mijn vader) doen met mijn stem en een stem vork", aldus Riedijk. Ondanks de moeite (en soms wel eens een tik je frustratie als het niet gaat zoals het zou moeten) heeft de dirigent er altijd plezier in gehad. „Als ik het beroepsmatig zou moeten doen, is het niet leuk meer. Je moet er helemaal achter staan. En dan is het ook telkens weer een belevenis als je iets moeilijks op een goede manier uitgevoerd krijgt." Het gaat niet zo best met de ge mengde koren. Met name het ge brek aan mannenstemmen is een nijpend probleem. „Mannen zin gen blijkbaar liever in mannenko ren. En de jeugd zingt liever bij een jongerenkoor (vanwege de soort muziek) en dat kan ik best begrijpen, maar vroeger had je dat niet. Dan ging je op je zestiende gewoon bij het gemengde koor zingen. En hoewel ik best snap dat de jeud andere liederen wil zin gen, betekent het wel dat veel (ge mengde) koren vergrijzen", aldus Riedijk die zijn favoriete koor Canticum heeft zien halveren. Het aantal tenoren is teruggebracht tot twee en het einde lijkt nog niet in zicht. „Ik zie het somber in voor Canticum, maar ook voor Imma nuël en Laudate Dominum." Dat tekort aan mannenstemmen kwam ook al aan de orde voor het af scheidsconcert op 3 februari. Can ticum zingt daar twee moeilijke werken (Psalm 122 in een bewer king van J.P. Sw'eelinck en Canta te Domino van H.L. Hassler), maar er zal slechts één van de twee tenoren aanwezig zijn. Dat is veel te weinig, maar op aanraden van Mario Riedijk (de zoon van de dirigent) werd een tenor van Im manuël bereid gevonden in te val len. Voor een gezamenlijke uit voering van Canticum, Immanuël en Laudate Dominum loste dat echter niets op. Er bleef een tekort aan tenoren. Dus werden vier Sint-Annalandse tenoren bereid gevonden te helpen. Als de naam van Mario Riedijk passeert, leeft vader Riedijk op. Zijn zoon is namelijk de derde ge neratie waarop het dirigentenvirus is overgeslagen. Begonnen bij gospelgroup Rejoice uit Anna Ja- cobapolder, heeft Mario inmiddels de (jongeren)koren Clarity uit Sint-Maartensdijk en The Young Voices uit Sint-Annaland onder zijn hoede. „En als ik hem voor die koren zie staan, dan is het een lust om naar te kijken. Hij heeft een mooie slag, met variatie erin. Dat is belangrijk." De koren waarmee Riedijk gaat stoppen, zijn inmiddels allemaal voorzien van een andere dirigent. Mariëlle Klaver-Wessels neemt de leiding van Immanuël over en Danny Letzer gaat dirigeren bij Canticum en Laudate Dominum. Ook Sursum Corda is met een Vlissingse kandidaat voorzien. Maar wat gaat Riedijk met al de vrijgekomen tijd doen? „Geen idee. Ik heb geen echte hobby's, buiten het dirigeren. Misschien moet ik dan toch maar eens aan de computer..." Riedijk koos bewust voor zijn verjaardag als moment van af scheid. Hij weet voor een deel het programma van die dag. Zo zullen zijn koren (behalve het bejaardenkoortje) een aan tal liederen zingen. Canticum zingt Psalm 122 in een bewer king van J.P. Sweelinck en Cantate Domino van H.L. Hassler. Dit koor zingt samen met Immanuël en Laudate Do minum ook nog Psalm 19 en Daughter of Zion. Tot slot ko men ook Met Hart en Stem en Sursum Corda erbij. Met z'n vijven zingen de koren 'Schepper en Koning', 'God onze vaad'ren', 'Zie op mij Heer', 'Psalm 89', 'Psalm 138' en 'Ambrosiaanse lof zang'. De laatste twee liederen worden, net als Psalm 19 en Daughter of Zion, begeleid door de muziekgroep Ars Mu- sica onder leiding van Paul Heijboer uit Tholen. Het af scheidsconcert zal op zater dagavond 3 februari om half acht plaatsvinden in de Neder landse Hervormde kerk in Tholen. Het hele libretto van Nabucco zit inmiddels wel in het hoofd van de tenoren Piet van Zijst (links) en Han Wesdorp. Wesdorp en Van Zijst zijn leden van het eerste uur van het koor Opera in Ahoy'. Bij de allereerste opvoering in Rotterdam, nu negen seizoenen geleden, waren ze er al bij. Toeval lig toen ook met Nabucco, het bij belse verhaal over de strijd van de joden tegen Nebukadnezar. Een niet geringe prestatie van de twee Smer diekse tenoren. Pas na uitvoerige audities worden koorleden toegela ten. Behalve zangkwaliteiten moe ten de geselecteerden ook beschik-' ken over aanleg voor toneel. Immers, opera wil niet alleen het oor strelen, maar evenzeer het oog. Naast de vele koorstukken zijn ze ker ook de bonte massascènes in Nabucco de moeite waard. Van de koorzangers wordt daarom ook be weging en actie gevraagd. „Het to neelspelen geeft zo'n opera een ex tra dimensie", aldus Van Zijst. „Daarnaast mag je een hele opera van begin tot het eind zingen. Niet enkel een aria, zoals bijvoorbeeld met het Smalstads Mannenkoor. Het is ook allemaal wat groter dan dat we doorgaans meemaken." Nabuccp door de Opera in Ahoy' mag mtft recht een mega-productie worden genoemd. Vanavond vindt in de Rotterdamse arena de premiè re plaats. Honderden koorleden, fi guranten en solisten voeren het meesterwerk van Giuseppe Verdi op. Juist deze maand wordt de hon derdste sterfdag van de Italiaanse componist herdacht. Nabucco wordt tot en met komende zondag vijf maal opgevoerd. Zo'n 25.000 be zoekers worden verwacht. De pro ductiekosten lopen in de miljoenen. Alles lijkt groots aan de opera die op 9 maart 1842 in de beroemde Scala van Milaan haar wereldpre mière beleefde. Alleen al het toneel in Ahoy' meet tachtig bij veertig meter, vertellen Wesdorp en Van Zijst met veel ontzag. „Die omvang betekent dat we heel anders moeten zingen dan we gewend zijn. De diri gent staat zo'n tachtig meter ver weg. Dat houdt in dat we echt op het slaan van de dirigent moeten zingen. Het orkest zit daar een frac tie achteraan. Daar mogen we niet op wachten. Anders gaat het geheid mis." Ondertussen zijn Wesdorp en Van Zijst wel wat gewend. Niet voor niets werden ze destijds bij de op richting van het koor gevraagd. Hun gegevens zaten in een data bank voor koorzangers, ook al om dat ze destijds deel uitmaakten van het Nationaal Festivalkoor. Met Opera in Ahoy' volgden onder an dere, na de allereerste Nabucco, prestigieuze producties als Carmen (1995) en een jaar later Turandot. Ook zongen de twee Smerdieke- naars in 1998 in de Aida, waarmee zelfs het Gelredome werd gehaald. Ruim 25.000 toeschouwers woon den die uitvoering bij. „Daarbij' vergeleken is Ahoy' een intieme knusse zaal", zegt Van Zijst. De voorbereidingen op de Nabucco begonnen voor de zomervakantie. Eind augustus volgde de cd-opna- me. Daarvoor werd viermaal in Leiden opgetreden. Ook op de Uit markt in Amsterdam, traditioneel de opening van het vaderlandse theaterseizoen, kwam de hele cast van Opera in Ahoy' op de planken. Muzikaal gezien zit de opera er dan ook wel in, menen de tenoren. Het hele libretto, de tekst van de opera, zit inmiddels in het hoofd. In het Italiaans nog wel. Daarvoor is me nig uur thuis geoefend. Sinds de cember ligt de nadruk op de regie repetities. Omdat Ahoy' niet altijd beschikbaar was, werd soms uitge weken naar de Brabanthallen in Den Bosch, de Amsterdamse Stope ra of het Topsportcentrum Feije- noord. Tijdens de regiJrepetities krijgen de koorleden aanwijzingen over hoe ze zich moeten bewegen op het toneel. Ook alle entrees en afgangen worden doorgenomen. Daarbij komt heel wat kijken, aldus Wesdorp. „Achter de coulissen moeten we ons ook nog een aantal malen vliègensvlug verkleden. Ik ben achtereenvolgens Hebreeër, soldaat, priester en uiteindelijk weer Hebreeër. Bij al die rollen moet je ook je houding aanpassen. Een soldaat loopt tenslotte anders dan een priester. Eigenlijk moet je telkens in een andere persoonlijk heid kruipen." Om het niveau van de productie te garanderen, zijn dan ook een flink aantal beroemde en professionele krachten aangetrokken. Bernard Broca tekent voor de regie en ocffc het Nederlands Balletorkest werkt mee. Claudio Otelli is de solist die koning Nabucco voor zijn rekening neemt. Aziz Bekkaoui, door nie mand minder dan Paco Rabana uit gekozen als de meest veelbeloven de jonge ontwerper van dit moment, zorgt voor de aankleding van de spelers. Koordirigent is Louis Buskens, die eerder samen werkte met bijvoorbeeld Frans Brüggen. Zelf hebben Wesdorp en Van Zijst het meest te maken met koorepetitor Ed Spanjaard, normaal gesproken ook verbonden aan het Nederlands Balletorkest. „Er staan wel wat namen die iets in hun mars hebben", drukt Van Zijst zich voor zichtig uit. „Het is dan ook onvoor stelbaar hoeveel je er telkens van opsteekt." De afgelopen week reden Van Zijst en Wesdorp bijna dagelijks naar Rotterdam om tijdens de laatste re petities de puntjes op de i te zetten. Er staat voor hen een goede onkos tenvergoeding tegenover. Toch is het vooral de liefde voor de opera die hen drijft. Zeker Verdi met zijn Nabucco heeft reeds lang geleden hun hart gestolen. Van Zijst: „Die prachtige, onverwachte wendingen. Het uitbundige van het Slavenkoor natuurlijk. Maar ook de stiltes. Neem de ouvertpre van Nabucco. Die donkere zaal en dan dat lang zaam aanzwellen van het geluid, vanuit zo'n breekbare stilte. Ook stilte kan muziek zijn. Het geeft me telkens weer kippenvel." Wesdorp vult aan. „Ik heb het meegemaakt met Turandot dat vlak voor mijn neus een foto werd gemaakt en dat ik er helemaal niets van heb gezien. De uitdrukking op mijn gezicht op die foto is van een andere wereld. Het is zo dramatisch. Je zit er hele maal in. Opera moet je ondergaan. Er zijn geen woorden voor." Nabucco, koning van Babyion en belust op macht, is ten strij de getrokken tegen het machti ge Jeruzalem. Hij dwingt het Joodse volk op de knieën en maakt ze tot zijn slaven. Ter wijl hij zijn eigen oorlog voert, vindt in zijn gevolg een andere strijd plaats. De strijd van zijn dochter Ferena en zijn half- dochter Abigaille om dezelfde man. Verblind door zijn over winning op Jeruzalem, roept Nabucco, oftewel Nebukadne zar, zich uit tot god. Ontoelaat baar. Vanuit de hemel wordt hij door bliksem getroffen en waanzin is zijn lot. Abigaille ruikt haar kans en grijpt de macht. Het lot van het Joodse volk lijkt beslist. In het be roemde Slavenkoor 'Va pen- siero' geven zij uiting aan het verlangen naar hun verloren land. De SGP en PvdA willen dat delen van het kroonwerk Slikkenburg bij Tholen opgeknapt worden. Volgens P.W.J. Hoek (SGP) kan dat gedaan worden als de nieuwe wijk Waterfront wordt gebouwd. Dat zei hij maandag avond in de commissie gemeentelijke ontwikkeling tijdens de rondvraag. Wethouder W.C. van Kempen nam de suggestie over, maar volgens M.A.J. van der Linde (PvdA) was dat al toegezegd toen hij dit voorstel deed bij de eerste bespreking van het plan Waterfront. „Als het twee keer wordt toegezegd, dan komt het er," zei hij hoopvol. Hoek had het boekje De Verloren Poort van gemeentearchivaris J.P.B. Zuurdeeg er nog eens op nagelezen en was onder de indruk geraakt van de vestingswerken aan de overkant van de afgedamde Eendracht. „In een clausule met de projectont- De gemeente Tholen krijgt bezoek van de inspectie van het ministerie van volkshuisvesting, ruimtelijke or dening en milieu uit Den Haag. Vol gens wethouder W.C. van Kempen betreft het een steekproef en heeft het niets te maken met de perikelen in de Zeeuwse buurgemeente Reimers- waal, zo zei hij maandagavond in de commissie gemeentelijke ontwikke ling op een vraag van drs. A.L. Piet (ChristenUnie). Reimerswaal is door de inspectie op de vingers getikt, om dat ze het niet zo nauw nam met be- De initiatiefnemers voor de skeeler- baan in Oud-Vossemeer kunnen zich het beste tot Staatsbosbeheer en de gemeente wenden om hun plan ver wezenlijkt te krijgen. Bij de landin- - richtingscommissie zijn ze ftan het verkeerde adres. Dat is een gepas seerd station. „De gronden zijn alle maal al toebedeeld, dus ook aan Staatsbosbeheer", zegt voorzitter J.L. van Gorsel van de Oud-Vossemeerse landinrichtingscommissie. Gezien de recreatieve functie die het dorpsbos heeft, zou Van Gorsel zich overigens een skeelerbaan tussen de Gankelweg en de Weelhoekstraat best voor kun nen stellen. „Ik zou er geen proble men mee hebben, als die baan maar go«d ingepast wordt. Staatsbosbeheer fieldt nog wel een informatiebijeen komst over de inrichting van het wikkelaar over het Waterfront is op genomen dat de oesterputten moeten worden gehandhaafd en gerestau reerd. Onder die oesterputten zitten restanten van Slikkenburg. Kunt u onderzoeken of het mogelijk is de contouren van dit kroonwerk terug te brengeen en zichtbaar te maken?" Volgens Hoek is het ook mogelijk om er subsidie voor aan te vragen via het project Belvédere. Van Kempen had er wel oren naar en zei het voor stel te zullen bespreken met Zuur deeg. Hij verwees in dit verband naar de Westpoort in Sint-Maartensdijk waar de contouren van de oude stadspoorten in het plaveisel zijn aangebracht met een andere kleur steen. Van der Linde plaagde de SGP aan de overzijde van de raadszaal door op te merken dat het zichtbaar ge maakte kroonwerk 'ook aardig is voor mensen die het theehuisje be zoeken'. (De SGP was tegen het plan voor het Waterfront en zeker tegen het vestigen van een horecagelegen heid, in het plan werd steeds over een theehuis gesproken). Hoek had zijn hand wel op het knopje van zijn microfoon, maar reageerde niet. paalde voorschriften uit de wet bij de beoordeling van bouwwerken. „Tien procent van de gemeenten in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg worden bezocht. Nu zit Tholen erbij. Het is een steekproef. Er is al een kennismakingsbezoek geweest. We krijgen nóg een bezoek en dan wordt er gekeken naar hoe we te werk gaan op ruimtelijke ordening, bouwzaken en volkshuisvesting. Er wordt een openbaar rapport van gemaakt. Als de inspectie zegt wat er verbeterd moet worden, dan moeten wij een plan van aanpak opstellen. Wij zullen zelf de nodige stukken aanleveren. Zo'n bezoek vindt ongeveer eens in de tien jaar plaats," zo deelde hij mee. dorpsbos. De gemeente moet ook een nieuwe bestemming aan het gebied geven. De inwoners kunnen hun plan voor de skeelerbaan bij Staatsbosbe heer en de gemeente dus nog aan kaarten, maar niet meer bij ons", al dus de voorzitter. Van Gorsel staat weer op de nomina tie om herbenoemd te worden als lid van de landinrichtingscommissie, sa men met M.J. Stoutjesdijk en C. van den Berge, beiden uit Tholen. Dat ge beurt dan weer voor een periode van vijf jaar, maar zolang zal de afwikke ling van de ruilverkaveling niet meer duren. De benoeming van de leden geldt ook uiterlijk tot zij de leeftijd van 65 jaar bereikt hebben. Gedepu teerde staten hebben advies gevraagd aan de centrale landinrichtingscom missie in Utrecht, waarna de herbe noeming met ingang van februari kan plaatsvinden. Adviseurs van de com missie zijn H. Venekamp uit Tholen namens de natuurbescherming en J A. Dees uit Tholen namens het wa terschap Zeeuwse Eilanden.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 3