Gemeente Tholen moet overslag in
de havens stimuleren bij bedrijven
Nuis ontvangt
de beste wensen
Ontevreden klant van sociale zaken
slaat ruiten van het gemeentehuis in
Na 14 jaar nog steeds
banden met binnenvaart
Schuttevaer wil lid van
VNO/NCW worden
Klachten over wachten Niet verholpen
bij de Krammersluizen
Noorse huizen moeten
op de monumentenlijst
A.M.VAN DER KOLK B.V.
Vrijdag 5 januari 2001
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
De gemeente Tholen moet
veel actiever zijn in het be
nutten van de handelsha
vens. Grote bedrijven zoals
Goedhart in Sint-Maartens
dijk en Budelpack in Poort
vliet vervoeren nu hun pro
ducten over de weg, maar
dat zou evengoed via het
water kunnen. Dat stelde
schipper M. Kosten van de
Batavier donderdag op de
algemene ledenvergadering
van Schuttevaer in de Wim
pel in St.-Philipsland. Wet
houder R. Ravensteijn zei
dat zulke bedrijven zich
niet door de gemeente laten
sturen, maar zelf was hij er
wel voorstander van. Daar
mee zouden de jaarlijkse
tekorten van drie ton ver
minderd kunnen worden.
De gemeente is zelf overi
gens de grootste gebruiker
van de handelshavens.
Schipper bepleit vervoer producten Goedhart en Budelpack over water
Geweldig groot
Henry Dunant
Nieuwjaarsreceptie gemeente loopt uit
Burgemeester en mevrouw Nuis hielden dinsdagavond
hun eerste nieuwjaarsreceptie in de gemeente Tholen.
Dat trok weer wat nieuwe mensen die nog niet eerder in
de gelegenheid waren geweest om kennis te maken met
de nieuwe Thoolse burgemeester en zijn echtgenote.
Cent den Braber 50 jaar lid Schuttevaer
Jongelui
Natte bedrijventerreinen stimuleren
Kosten
Jachtensluis is beperkt te gebruiken
Leden van de koninklijke schippersvereniging Schutte
vaer afdeling Noord-Zeeland klaagden donderdag op de
algemene ledenvergadering in de Wimpel in Sint-Phi
lipsland over lange wachttijden bij de Krammersluizen
in de Philipsdam. Sinds oktober zijn er problemen met
een van de schutsluizen. Die is minder in gebruik omdat
de lagers onder de sluisdeur versleten zijn. Sluismeester
M. Huyser deelde mee dat de jachtensluis zal worden ge
bruikt voor het schutten van binnenvaartschepen. Er wa
ren 49 schippers aanwezig.
Sasdijk 16
4671 RN Dinteloord
Tel. (0167) 52 25 35 52 28 72
Fax. (0167) 52 43 36
Dintel 2: 06 53 91 66 11
Dintel 3: 06 53 10 27 57
uw leverancier van
scheepsinventaris en BP smeerolie
Ontwerper leeft nog
Rendieren
Website
Het gebruik van de Thoolse han
delshavens kwam ter sprake tijdens
de rondvraag. E. Sturris-van Ast uit
Stavenisse vroeg de wethouder
waarom de handelshavens minder
gebruikt worden. Ze wilde weten
waaraan dat ligt: „Ligt het aan de
binnenvaart, de bedrijven of de ge
meente die vergunningen af moet
geven?"
Ravensteijn moest het antwoord
schuldig blijven, maar wees erop
dat de praktijk uitwijst dat er weinig
wordt gelost en geladen op de ha
vens. Ook de faciliteiten om dat te
doen worden minder, zei hij. En de
gemeente is zelf nog de grootste af
nemer (van zand en grind).
Hij legde uit dat deze vraag ook on
derdeel wordt van de studie die de
gemeente wil laten verrichten naar
functie van de havens. Eerder op de
vergadering had hij dat al toege
licht: „Jaarlijks lijden we drie ton
verlies op de handelshavens. De
jachthavens zijn kostendekkend. De
havens zijn niet meer up-to-date.
Als we ze in stand willen houden,
zullen we nieuwe investeringen
moeten plegen. Wellicht zijn ze effi
ciënter te maken, maar de functie
van de handelshaven verdwijnt. Wel
houden we in acht dat de havens als
thuishaven gebruikt worden."
Sturris stipte ook de CZAV in Sint-
Annaland aan. Ravensteijn zei dat
de coöperatie weer een vergunning
heeft aangevraagd om er graan op te
slaan, maar dat de laad- en losstella-
ge voor schepen door de CVAZ de
laatste vier jaar niet is gebruikt.
Datzelfde geldt voor het kunsmest,
zo zei hij. „De vaarroutes liggen
kennelijk anders."
Oud-schipper J. Sturris zei dat het
voor grote schepen steeds moeilij
ker wordt om de haven van Sint-
Annaland binnen te varen en er af te
Vijf van de jubilarissen van Schuttevaer: de gebroeders J. en M. Hout (links en rechts) zijn 25 jaar lid van Schuttevaer. P. Faasse tweede van links
55 jaar, F. Kosten 40 jaar (middenachter) en C. den Braber 50 jaar. De 81-jarige Joh. Faasse ontbrak. Hij is ook 50 jaar lid van de vereniging.
meren, als de jachthaven steeds ver
der uitbreidt. Hij wees erop dat in
geval van calamiteiten Tholen goed
bereikbaar moet blijven over water.
Ravensteijn wees erop dat er meer
dere gebruikers zijn van de haven.
Als het aantal steigers voor de ple-
ziervaart in Sint-Annaland wordt
uitgebreid, dan wordt dat zo gedaan
dat deze steigers 's winters verwij
derd kunnen worden zodat de bin
nenvaartschepen er toch in kunnen
varen. Maar worden de schepen als
maar groter, dan zal dat moeilijkhe
den opleveren, zo voorspeldde hij.
M. Kosten vond dat de gemeente
actiever moet zijn in het stimuleren
van bedrijven om de havens te ge
bruiken als los- en laadplaats. „Er
zijn bedrijven zat in Tholen. Goed
hart in Sint-Maartensdijk is een ge
weldig groot bedrijf. Al zijn pro
ducten gaan over de weg. Net zoals
die van Budelpack in Poortvliet.
Dat is de schuld van de gemeente."
Ravensteijn haalde zijn schouders
op. „Als er vraag zou zijn, zouden
ze wel gebruikt worden. Wij kun
nen als gemeente Budelpack of
Goedhart niks opleggen. Die be
drijven laten zich niet sturen door
de gemeente. Als ze alles via de ha
ven van Sint-Annaland willen ver
voeren, vind ik dat prima. Als we
daarmee ook nog eens de tekorten
terug kunnen dringen, zijn wij voor.
Maar dan zal je ook de infrastruc
tuur rond de haven aan moeten pak
ken om er een economisch rende
ment uit te halen."
Ravensteijn voelde er niet veel voor
hierin het voortouw te nemen. „Als
je kijkt dat Bergen op Zoom al be
zig is met plannen voor een contai-
neroverslagstation in Noordland,
waarom zouden wij dan zo'n initia
tief moeten nemen?"
Volgens Kosten geeft de gemeente
daarmee de kans op extra bedrijvig
heid in de havens uit handen. Maar
Ravensteijn wuifde dat weg. „Zelfs
in de Kreekrakpolder is er niet eens
voldoende aanvoer om daar wat te
doen. Dat is onderzocht. Hoewel er
wel potentieel in zou zitten als je
vanuit Vlissingen denkt."
Erelid M. Boomsluiter uit Stavenis
se vond dat de gemeente al het
werk voor de binnevaart heeft afge
stoten. Hij noemde onder meer de
toenmalige Cavetho die uit wilde
breiden in Sint-Annaland, maar
daar geen toestemming voor kreeg
omdat er een parkeerplaats moest
komen. „Later kwam er een jach-
tenwerf. Dat kon wel." Oók de op
slag van zand moest verdwijnen in
de haven van Sint-Annaland, zo zei
hij.
A. Kosten wilde weten of bij de ge
meente wel bekend is hoe vaak de ha
vens worden gebruikt en aangedaan
door binnenschepen. Zowel doorde
weeks als in het weekeinde. Volgens
havenmeester C. Smits van Sint-An
naland en Stavenisse, en bestuurslid
van Schuttevaer is dat precies bekend.
Ook havenmeester Ruytenberg van
Sint-Philipsland bevestigde dat. „Dat
is maar een heel klein beetje, hoor."
Boomsluiter deed ook nog zijn be
klag over het teloorgaan van de stei
gers (eigendom van rijkswaterstaat)
voor de binnenvaart in de haven van
Tholen. „Die zijn wel weggegeven
aan de jachten. Is Schuttevaer daarin
gekend?" Volgens Sturris is er nooit
bericht over ontvangen terwijl wel
was afgesproken dat belanghebbende
partijen elkaar op de hoogte zouden
houden.
Ravensteijn wees erop dat de beslis
sing genomen is in de vorige raadspe
riode, maar dat hij wel de slotfase had
meegemaakt. „We hebben niet alleen
naar de watersport gekeken. Ook voor
de rondvaartboot hebben we een stei
ger vrijgehouden en De Jonge ligt er
ook nog met zijn mosselkotter. Er la
gen ook schepen aan de steigers die er
illegaal afmeerden. En met het Rode
Kruisschip Henry Dunant zijn we nog
bezig."
Volgens bestuurslid J. Hout heeft de
gemeente de steigers 'bewust afgesto
ten'. Maar daar was Ravensteijn het
niet mee eens. „Dat is absoluut niet
zo. Ze waren van rijkswaterstaat. Er is
gekeken hoe de steigers gemakkelijk
en praktisch te gebruiken waren. Ik
trek het mezelf wel aan dat jullie niet
zijn ingelicht. Ik betreur dat het mis
gelopen is. Dat is niet met kwade op
zet gedaan."
In de trouwzaal van het gemeente
huis te Sint-Maartensdijk stonden
vervolgens wethouder K.A. Heijboer
met zijn vrouw om de beste wensen
voor 2001 in ontvangst te nemen.
Daarna wethouder R. Ravensteijn en
zijn vriendin Thea Niemantsverdriet,
wethouder W.C. van Kempen en zijn
echtgenote en tenslotte gemeentese
cretaris S. Nieuwkoop en zijn vrouw,
die de rij sloten. Wethouder I.C.
Moerland - die met ziekteverlof is -
en zijn echtgenote ontbraken. Wel
was het overgrote deel van de raads
leden present, statenleden, voormali
ge bestuurders onder wie oud-burge
meester H.A. van der Munnik,
vertegenwoordigers van het onder
wijs, politieke partijen en kerken, on
der wie ds. C. de Jongste van de Ge
reformeerde Gemeente Tholen. De
brandweer was weer royaal vertegen
woordigd. terwijl ook een aantal
ambtenaren aanwezig waren. Voor
het gemeentepersoneel was er overi
gens 's morgens al een nieuwjaarsbij-
een- komst geweest. Dinsdagavond
waren er verder ondernemers, be
stuurders van de watersportvereni
gingen en diverse afgevaardig- den
van de twee Rabobanken en dat was
waarschijnlijk voor het laatst gezien
de fusieplannen. Zowel de nieuwe als
de oude notaris Schot deelden in de
beste wensen voor 2001. De nieuw
jaarsreceptie in het gemeentehuis liep
wel een halfuur uit omdat verschil
lende belangstellenden heel wat te
bespreken hadden, waaronder de
plannen voor de bouw van een nieuw
gemeentehuis. Maar ook volgend
jaar januari zal de nieuwjaarsreceptie
nog in het gemeentehuis aan de
Markt in Sint-Maartensdijk zijn,
want zo snel zal het grootste project
dat de gemeente Tholen ooit heeft
verwezenlijkt, niet uitgevoerd wor
den.
Elk jaar bezoekt de 76-jarige Cent den Braber uit Terneuzen de alge
mene ledenvergadering van de afdeling Noord-Zeeland van de konink
lijke schippersvereniging Schuttevaer. Donderdag werd hij in de Wim
pel in Sint-Philipsland gehuldigd omdat hij 50 jaar lid is. Banden met
de binnenvaart zijn er nog steeds.
Bijna veertien jaar geleden is Den
Braber gestopt met varen. Hij voer
toen op de Actief, een schip waar
mee hij vooral op Frankrijk en
Duitsland voer. Veevoer, zand en
grind nam hij mee in het ruim van
zijn schip dat in 1928 is gebouwd
en 359 ton mat. Zijn thuishaven was
Sint-Philipsland.
Den Braber stopte toen hij 63 was
en maakte gebruik van de sloopre-
geling. De banden met de binnen
vaart zijn er nog steeds. Via het lid
maatschap van Schuttevaer maar
ook omdat zijn oudste zoon op de
ms. Avanti vaart en omdat zijn jong
ste zoon sluismeester is in Terneu
zen.
Dat is ook een van de redenen waar
om Den Braber in Terneuzen
woont. „Mijn dochter woont er, de
Avanti komt daar regelmatig en
mijn jongste is er sluismeester."
De 81-jarige Joh. Faasse uit Sint-
Philipsland is ook 50 jaar lid van de
vereniging maar was verhinderd
wegens ziekte. De 77-jarige Piet
Faasse van de Philipskercke was
wel aanwezig. Hij is 55 jaar lid en
nog actief als schipper. Bestuurslid
Fien Kosten (59) uit Sint-Philips
land kreeg een speldje voor zijn 40-
jarig lidmaatschap. En de gebroe
ders Jaap en Merien Hout voor 25
jaar. Jaap Hout is penningmeester
van de afdeling en voer op de Tar
dus met als thuishaven Stavenisse.
Hij woont nu in Klundert. De afde
ling heeft een batig saldo van
902,60 gulden en er is ruim 1200
gulden in kas, zo bleek uit het jaar
verslag van de penningmeester.
Zijn broer Merien is bestuurslid van
de afdeling en zetschipper op een
tankschip.
De bestuursleden C. den Braber,
MJ. Faasse en J.C. Hout waren af
tredend en verkiesbaar. Zij werden
in het bestuur herkozen.
Het bestuur wilde twee leden af
vaardigen naar de algemene regio
nale ledenvergadering in Goes.
Voorzitter A.W. Beurkens zocht
twee 'jongelui' om de afdeling te
vertegenwoordigen, maar slechts
eentje meldde zich aan: A. Lind-
hout. De tweede man wordt nu uit
het bestuur gekozen, zo zei Beur
kens.
De afdeling had niet te klagen over
belangstelling van de zijde van de
banken. Zowel de Rabobank (Tho
len en Sint-Annaland/Poortvliet) als
de ABN/Amro waren present. De
laatsten hadden uit Rotterdam olie
bollen meegebracht terwijl het be
stuur van de afdeling zelf al voor
appelflappen had gezorgd.
De koninklijke schippersvereni
ging Schuttevaer wil lid worden
van VNO/NCW, de grootste werk
geversorganisatie van Nederland
waar zo'n 80.000 bedrijven bij zijn
aangesloten. Via VNO/NCW wil
Schuttevaer meer invloed hebben
op de politieke besluitvorming in
Nederland.
Het gaat daarbij onder meer om de
aanleg van natte bedrijventerreinen te
stimuleren. De leden van de afdeling
Noord-Zeeland hebben daar wel oor
naar, zo bleek donderdag tijdens de
algemene ledenvergadering in de
Wimpel in Sint-Philipsland.
Directeur De Vries van het Schutte-
vaerkantoor in Rotterdam legde uit
dat de binnenvaart al veel heeft be
reikt, maar er niet overal in geslaagd
is om zijn doelen te bereiken. Zo
noemde hij de aanleg van de tweede
Maasvlakte en de Vijfde Nota ruim
telijke ordening waar Schuttevaer on
voldoende inspraak in heeft gehad.
„We willen buiten de sector een part
ner zoeken om onze zaak te verstevi
gen. We kennen al de kamers van
koophandel, maar nu kijken we naar
VNO/NCW die als ambassadeur on-
ze ideeën uit moet dragen. Via de
VNO hebben we een opstap om meer
invloed te krijgen op wat er in Neder
land gebeurt."
Financieel vormt het lidmaatschap
van VNO/NCW voor Schuttevaer
geen probleem, zo zei De Vries. En
aan Schuttevaer zelf verandert er
niets, benadrukte hij.
„Als Schuttevaer kunnen we nu niet
optreden in Brussel. Wel kunnen we
als partner makkelijker voorstellen
indienen. En dan praat je over Euro
pese zaken."
J. van Oeveren wilde weten hoe het
met het stemrecht van Schuttevaer is
geregeld, maar De Vries zei dat
VNO/NCW vergelijkbaar is met de
ANWB. „Het is een kwaliteitslid
maatschap. Zij gebruiken onze ken
nis van bijvoorbeeld natte bedrijven
terreinen. Via ledenraden en
commissies worden de voorstellen
besproken."
F. Kosten vreesde wel voor de kos
ten van het lidmaatschap. „Als ze
ons willen hebben, kunnen zij ons
dan niet betalen, in plaats van wij
hun?"
Maar De Vries wees dat voorstel van
de hand. „De club heeft ons geld
echt niet nodig. We worden lid voor
het minimumbedrag. Door de juridi
sche zaken die zij voor ons doet,
verdient Schuttevaer het lidmaat
schap zo terug."
„Het is een stik goed verhaal,"
klonk het vanachter uit de zaal. De
Vries wist genoeg.
De wandschuiven gaan dan overlo
pen."
Erelid M. Boomsluiter uit Stavenis
se stelde voor het mosselzaad te
verwijderen in de Krammersluizen.
De aangroei van de jonge schelp
dieren aan sluisdeuren kan het
schutten bemoeilijken. Het spul
wordt regelmatig weggehaald. Vol
gens Boomsluiter is het beter dat
rijkswaterstaat de aangroei in de
winter verwijdert als de binnen
schippers tussen kerst en oud en
nieuw in hun thuishaven liggen.
„Anders wordt de binnenvaart over
een half jaar weer gestremd."
Volgens de sluismeester is het niet
bekend hoeveel mosselzaad er nu
ligt. Hij lichtte toe dat er wel aan
groei plaatsvindt bij de aanvoerbui-
zen van zout water bij de gemalen.
En ook dat de aangroei constant is.
Hij noemde het voorstel van Boom
sluiter 'niet onzinnig.'
E. Theunisse klaagde over lange
wachttijden bij de sluizen in de Phi
lipsdam. „Bij windkracht 5 tot 6 en
hoog water moet je lang blijven
wachten. Dat kan wel anderhalf uur
duren."
Volgens Huyser heeft dat met de
windrichting te maken. „Als het
water een peil van 2,75 meter boven
NAP heeft bereikt is het systeem
beveiligd. Dan kunnen wij niks
meer doen. Met noordwestenwind
vindt er opstuwing van water uit de
Oosterschelde plaats. Als het dan
2,50 meter boven NAP is bij de
stormvloedkering is het bij de slui
zen soms 2,80 meter boven NAP.
De problemen met de deur (versleten
lagers) zijn nog niet verholpen, maar
Huyser zei dat de jachtensluis tijde
lijk voor de binnenvaart zal worden
gebruikt. Niet alle schepen kunnen
hier echter gebruik van maken. De
afmetingen en het totale gewicht van
de schepen speelt hierin een rol, zo
zei de sluismeester. Bovendien bena
drukte hij dat het om een 'noodzake
lijk gebruik' van de jachtensluizen
gaat.
J. van Oeveren uit Sint-Annaland
vroeg of er niet wat sneller geschut
kan worden. Het is hem wel eens
overkomen dat hij een half uur moest
wachten op een schip terwijl er vol
gens zijn inschatting al voldoende
schepen lagen om geschut te wor
den. Volgens Huyser is de afweging
moeilijk, maar vanaf de brug en ook
via de radar kunnen de sluiswachters
zien of er nog schepen aankomen.
Advertentie I.M.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
De watersnood is ook de vroegste
herinnering van Janny Lock, die
bijna vier jaar was toen ze in 1953
in de Alblasserwaard geëvacueerd
werd. Nu ze in een wegens die
ramp geschonken huis woont, wil
de ze daarover wat meer weten.
„Ik schreef een brief aan de Noor
se regering, en het ministerie van
buitenlandse zaken verwees me
naar kranten", vertelt de Brabant
se. Het balletje ging rollen, want
in Noorwegen bleek de belang
stelling voor haar onderzoek
groot. In augustus verscheen een
paginagroot artikel over Janny
Lock in de Aftenposten. En in fe
bruari gaat ze vier dagen naar het
Scandinavische land, waar in het
boven de poolcirkel gelegen Ham-
merfest een museum over de we
deropbouw wordt geopend. De
reis wordt door diverse instellin
gen bekostigd. „Ze zijn geïnteres
seerd in mijn gegevens. Die neem
ik allemaal mee en dan kunnen ze
uitzoeken wat ze kunnen gebrui
ken."
Mevrouw Lock is er inmiddels
achter dat van het type woning dat
Noorwegen destijds schonk, er
ook in de noordelijke provincie
Finnmark na de oorlog veel is ge
bouwd. „Dat gebied is tijdens de
oorlog helemaal platgebombar
deerd." Met de ontwerper van de
huizen, Kurt Jprgensen, heeft ze
contact. „Hij is 88 en woont in
Oslo. Van hem kreeg ik kopieën
van de originele bouwtekeningen.
Er zijn 1500 van deze woningen
gebouwd."
Juist die volledig Noorse achter
grond maakt, dat deze huizen in
Nederland niet op een monumen
tenlijst geplaatst worden. Maar
niettemin beijvert Janny Lock er
zich voor om ze als waardevol
bouwwerk erkend te krijgen. Te
meer omdat er steeds meer ver
dwijnen. „Ze zijn destijds vaak op
een flink stuk grond neergezet - in
Sleeuwijk bijvoorbeeld 1000 m2,
zelf heb ik 400 m2, in Nieuw-Vos-
semeer is het 300 m2 en in Stave
nisse ook zoiets - en door ze af te
breken zien gemeenten hun kans
schoon om op die plek méér hui
zen terug te bouwen." Ook op de
hoek van de Koning Haakon- en
de Burgemeester Sluijmersstraat
in Stavenisse zal een leegstaande
Noorse woning het veld moeten
ruimen voor nieuwbouw. In het
dorp zijn al de nodige houten hui
zen ommuurd en zelfs is er één
opgetrokken.
Mevrouw Lock weet te vertellen
dat destijds de bewoners voor de
huizen zorgvuldig zijn uitgezocht.
„Men werd gescreend en uit
gangspunt was dat er vijf tot zeven
mensen in zo'n huis konden wo
nen." Ze kent inmiddels voorbeel
den van gezinnen die er met tie
nen in huisden. Veel bewoners
schreef ze aan en zo ontmoette ze
heel verschillende mensen. Van
arbeiders die dankbaar in hun
houten huis woonden en daar ver
der geen gedachten bij hadden, tot
een professor die haar vertelde dat
hij de Noorse bossen rook en de
rendieren zag lopen als hij in zijn
leunstoel zat.
De familie Moerland keek op toen
ze een brief van de Brabantse
kreeg, maar geniet van het enthou
siasme waarmee ze over haar on
derzoek en haar eigen huis vertelt.
Natuurlijk worden er foto's en vi
deo-opnamen van de woning ge
maakt. Bij Moerland onmoet Jan
ny Lock een zoon van weduwe
Wesdorp die ook al vanaf 1954 in
een Noorse woning woont. En ze
bezoekt de familie W. Smits waar
voor hetzelfde geldt. Tenslotte
praat ze met J. van Oeveren - die
aan een website over de Ramp
werkt - en Ph. de Rijke van de
stichting Actief Stavenisse die in
2003 een fototentoonstelling aan
de watersnood willen wijden.
Het onderzoek van Janny Lock zal
uitmonden in een boek over niet
alleen de Noorse, maar ook
Zweedse en Deense huizen die na
de Ramp in ons land zijn gebouwd
(vijf Deense huizen verrezen in
Sint-Philipsland). Het wordt bij de
50-jarige herdenking uitgegeven
door de Vèrse Hoeve in haar
woonplaats Raamsdonksveer. Het
boek zal niet alleen een inventari
satie zijn van de huizen, maar
moet ook een beeld geven van de
administratieve rompslomp erom
heen, de problemen met de verde
ling, de bouw ('Omdat de meeste
zijn opgehangen aan de schoor
steen, ging dat wrikken en werden
de huizen van binnen scheef'), de
aanvoer en soort van materialen.
Verder is er aandacht voor de
Noorse architect, maar ook voor
andere schenkingen uit binnen- en
buitenland, en het verhaal van de
watersnood in zuidwest-Neder
land via een chronologie van de
gebeurtenissen en ooggetuigever
slagen uit diverse plaatsen.
De Geestelijke Gezondheidszorg
westelijk Noord-Brabant organiseert
vanaf 7 februari een gespreksgroep
voor familieleden en partners van
psychiatrische patiënten. De ge
sprekken vinden (bij voldoende deel
name) iedere woensdagavond plaats
van zeven uur tot half negen in het
GGZ-gebouw in Roosendaal. Voor
meer informatie tel. 0165-562622.
'Het kan verkeren', zei de 17e
eeuwse dichter Bredero al. Of in
een moderner variant: 'Soms zit
het mee, soms zit het tegen'. Bij
één Tholenaar zat het rond de
jaarwisseling duidelijk tegen.
Een klant van sociale zaken van
de gemeente Tholen had blijk
baar een grief tegen de ambte
naren van deze laagste overheid.
Hij besloot zijn woede te koelen
op het bastion van de gemeente
Tholen. In de vroege avond van
oudejaarsdag gingen namelijk
vier ruiten van het gemeente
huis in Sint-Maartensdijk aan
diggelen. Hoewel dat misschien
zo mocht lijken, had de vernie
ling deze keer dus niets te ma
ken met vuurwerkvandalisme.
De vier ruiten zijn door schil
dersbedrijf Hage provisorisch
gedicht in afwachting van de
finitieve nieuwe ramen. De da
der is bij de gemeente bekend en
die heeft bij de politie melding
gedaan van de vernieling. De da
der (die eerder ook al een ruit
van het gemeentehuis zou heb
ben vernield) is echter nog niet
aangehouden. De gemeente wil
de zich namelijk nog 'intern be
raden' alvorens echt aangifte te
doen.
Burgemeester Nuis en zijn echtgenote openden de collegerij op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente.
De aan diggelen geslagen ruiten van het gemeentehuis zijn provisorisch gedicht.