Gemeente Tholen moet overslag in de havens stimuleren bij bedrijven Nuis ontvangt de beste wensen Ontevreden klant van sociale zaken slaat ruiten van het gemeentehuis in Na 14 jaar nog steeds banden met binnenvaart Schuttevaer wil lid van VNO/NCW worden Klachten over wachten Niet verholpen bij de Krammersluizen Noorse huizen moeten op de monumentenlijst A.M.VAN DER KOLK B.V. Vrijdag 5 januari 2001 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 De gemeente Tholen moet veel actiever zijn in het be nutten van de handelsha vens. Grote bedrijven zoals Goedhart in Sint-Maartens dijk en Budelpack in Poort vliet vervoeren nu hun pro ducten over de weg, maar dat zou evengoed via het water kunnen. Dat stelde schipper M. Kosten van de Batavier donderdag op de algemene ledenvergadering van Schuttevaer in de Wim pel in St.-Philipsland. Wet houder R. Ravensteijn zei dat zulke bedrijven zich niet door de gemeente laten sturen, maar zelf was hij er wel voorstander van. Daar mee zouden de jaarlijkse tekorten van drie ton ver minderd kunnen worden. De gemeente is zelf overi gens de grootste gebruiker van de handelshavens. Schipper bepleit vervoer producten Goedhart en Budelpack over water Geweldig groot Henry Dunant Nieuwjaarsreceptie gemeente loopt uit Burgemeester en mevrouw Nuis hielden dinsdagavond hun eerste nieuwjaarsreceptie in de gemeente Tholen. Dat trok weer wat nieuwe mensen die nog niet eerder in de gelegenheid waren geweest om kennis te maken met de nieuwe Thoolse burgemeester en zijn echtgenote. Cent den Braber 50 jaar lid Schuttevaer Jongelui Natte bedrijventerreinen stimuleren Kosten Jachtensluis is beperkt te gebruiken Leden van de koninklijke schippersvereniging Schutte vaer afdeling Noord-Zeeland klaagden donderdag op de algemene ledenvergadering in de Wimpel in Sint-Phi lipsland over lange wachttijden bij de Krammersluizen in de Philipsdam. Sinds oktober zijn er problemen met een van de schutsluizen. Die is minder in gebruik omdat de lagers onder de sluisdeur versleten zijn. Sluismeester M. Huyser deelde mee dat de jachtensluis zal worden ge bruikt voor het schutten van binnenvaartschepen. Er wa ren 49 schippers aanwezig. Sasdijk 16 4671 RN Dinteloord Tel. (0167) 52 25 35 52 28 72 Fax. (0167) 52 43 36 Dintel 2: 06 53 91 66 11 Dintel 3: 06 53 10 27 57 uw leverancier van scheepsinventaris en BP smeerolie Ontwerper leeft nog Rendieren Website Het gebruik van de Thoolse han delshavens kwam ter sprake tijdens de rondvraag. E. Sturris-van Ast uit Stavenisse vroeg de wethouder waarom de handelshavens minder gebruikt worden. Ze wilde weten waaraan dat ligt: „Ligt het aan de binnenvaart, de bedrijven of de ge meente die vergunningen af moet geven?" Ravensteijn moest het antwoord schuldig blijven, maar wees erop dat de praktijk uitwijst dat er weinig wordt gelost en geladen op de ha vens. Ook de faciliteiten om dat te doen worden minder, zei hij. En de gemeente is zelf nog de grootste af nemer (van zand en grind). Hij legde uit dat deze vraag ook on derdeel wordt van de studie die de gemeente wil laten verrichten naar functie van de havens. Eerder op de vergadering had hij dat al toege licht: „Jaarlijks lijden we drie ton verlies op de handelshavens. De jachthavens zijn kostendekkend. De havens zijn niet meer up-to-date. Als we ze in stand willen houden, zullen we nieuwe investeringen moeten plegen. Wellicht zijn ze effi ciënter te maken, maar de functie van de handelshaven verdwijnt. Wel houden we in acht dat de havens als thuishaven gebruikt worden." Sturris stipte ook de CZAV in Sint- Annaland aan. Ravensteijn zei dat de coöperatie weer een vergunning heeft aangevraagd om er graan op te slaan, maar dat de laad- en losstella- ge voor schepen door de CVAZ de laatste vier jaar niet is gebruikt. Datzelfde geldt voor het kunsmest, zo zei hij. „De vaarroutes liggen kennelijk anders." Oud-schipper J. Sturris zei dat het voor grote schepen steeds moeilij ker wordt om de haven van Sint- Annaland binnen te varen en er af te Vijf van de jubilarissen van Schuttevaer: de gebroeders J. en M. Hout (links en rechts) zijn 25 jaar lid van Schuttevaer. P. Faasse tweede van links 55 jaar, F. Kosten 40 jaar (middenachter) en C. den Braber 50 jaar. De 81-jarige Joh. Faasse ontbrak. Hij is ook 50 jaar lid van de vereniging. meren, als de jachthaven steeds ver der uitbreidt. Hij wees erop dat in geval van calamiteiten Tholen goed bereikbaar moet blijven over water. Ravensteijn wees erop dat er meer dere gebruikers zijn van de haven. Als het aantal steigers voor de ple- ziervaart in Sint-Annaland wordt uitgebreid, dan wordt dat zo gedaan dat deze steigers 's winters verwij derd kunnen worden zodat de bin nenvaartschepen er toch in kunnen varen. Maar worden de schepen als maar groter, dan zal dat moeilijkhe den opleveren, zo voorspeldde hij. M. Kosten vond dat de gemeente actiever moet zijn in het stimuleren van bedrijven om de havens te ge bruiken als los- en laadplaats. „Er zijn bedrijven zat in Tholen. Goed hart in Sint-Maartensdijk is een ge weldig groot bedrijf. Al zijn pro ducten gaan over de weg. Net zoals die van Budelpack in Poortvliet. Dat is de schuld van de gemeente." Ravensteijn haalde zijn schouders op. „Als er vraag zou zijn, zouden ze wel gebruikt worden. Wij kun nen als gemeente Budelpack of Goedhart niks opleggen. Die be drijven laten zich niet sturen door de gemeente. Als ze alles via de ha ven van Sint-Annaland willen ver voeren, vind ik dat prima. Als we daarmee ook nog eens de tekorten terug kunnen dringen, zijn wij voor. Maar dan zal je ook de infrastruc tuur rond de haven aan moeten pak ken om er een economisch rende ment uit te halen." Ravensteijn voelde er niet veel voor hierin het voortouw te nemen. „Als je kijkt dat Bergen op Zoom al be zig is met plannen voor een contai- neroverslagstation in Noordland, waarom zouden wij dan zo'n initia tief moeten nemen?" Volgens Kosten geeft de gemeente daarmee de kans op extra bedrijvig heid in de havens uit handen. Maar Ravensteijn wuifde dat weg. „Zelfs in de Kreekrakpolder is er niet eens voldoende aanvoer om daar wat te doen. Dat is onderzocht. Hoewel er wel potentieel in zou zitten als je vanuit Vlissingen denkt." Erelid M. Boomsluiter uit Stavenis se vond dat de gemeente al het werk voor de binnevaart heeft afge stoten. Hij noemde onder meer de toenmalige Cavetho die uit wilde breiden in Sint-Annaland, maar daar geen toestemming voor kreeg omdat er een parkeerplaats moest komen. „Later kwam er een jach- tenwerf. Dat kon wel." Oók de op slag van zand moest verdwijnen in de haven van Sint-Annaland, zo zei hij. A. Kosten wilde weten of bij de ge meente wel bekend is hoe vaak de ha vens worden gebruikt en aangedaan door binnenschepen. Zowel doorde weeks als in het weekeinde. Volgens havenmeester C. Smits van Sint-An naland en Stavenisse, en bestuurslid van Schuttevaer is dat precies bekend. Ook havenmeester Ruytenberg van Sint-Philipsland bevestigde dat. „Dat is maar een heel klein beetje, hoor." Boomsluiter deed ook nog zijn be klag over het teloorgaan van de stei gers (eigendom van rijkswaterstaat) voor de binnenvaart in de haven van Tholen. „Die zijn wel weggegeven aan de jachten. Is Schuttevaer daarin gekend?" Volgens Sturris is er nooit bericht over ontvangen terwijl wel was afgesproken dat belanghebbende partijen elkaar op de hoogte zouden houden. Ravensteijn wees erop dat de beslis sing genomen is in de vorige raadspe riode, maar dat hij wel de slotfase had meegemaakt. „We hebben niet alleen naar de watersport gekeken. Ook voor de rondvaartboot hebben we een stei ger vrijgehouden en De Jonge ligt er ook nog met zijn mosselkotter. Er la gen ook schepen aan de steigers die er illegaal afmeerden. En met het Rode Kruisschip Henry Dunant zijn we nog bezig." Volgens bestuurslid J. Hout heeft de gemeente de steigers 'bewust afgesto ten'. Maar daar was Ravensteijn het niet mee eens. „Dat is absoluut niet zo. Ze waren van rijkswaterstaat. Er is gekeken hoe de steigers gemakkelijk en praktisch te gebruiken waren. Ik trek het mezelf wel aan dat jullie niet zijn ingelicht. Ik betreur dat het mis gelopen is. Dat is niet met kwade op zet gedaan." In de trouwzaal van het gemeente huis te Sint-Maartensdijk stonden vervolgens wethouder K.A. Heijboer met zijn vrouw om de beste wensen voor 2001 in ontvangst te nemen. Daarna wethouder R. Ravensteijn en zijn vriendin Thea Niemantsverdriet, wethouder W.C. van Kempen en zijn echtgenote en tenslotte gemeentese cretaris S. Nieuwkoop en zijn vrouw, die de rij sloten. Wethouder I.C. Moerland - die met ziekteverlof is - en zijn echtgenote ontbraken. Wel was het overgrote deel van de raads leden present, statenleden, voormali ge bestuurders onder wie oud-burge meester H.A. van der Munnik, vertegenwoordigers van het onder wijs, politieke partijen en kerken, on der wie ds. C. de Jongste van de Ge reformeerde Gemeente Tholen. De brandweer was weer royaal vertegen woordigd. terwijl ook een aantal ambtenaren aanwezig waren. Voor het gemeentepersoneel was er overi gens 's morgens al een nieuwjaarsbij- een- komst geweest. Dinsdagavond waren er verder ondernemers, be stuurders van de watersportvereni gingen en diverse afgevaardig- den van de twee Rabobanken en dat was waarschijnlijk voor het laatst gezien de fusieplannen. Zowel de nieuwe als de oude notaris Schot deelden in de beste wensen voor 2001. De nieuw jaarsreceptie in het gemeentehuis liep wel een halfuur uit omdat verschil lende belangstellenden heel wat te bespreken hadden, waaronder de plannen voor de bouw van een nieuw gemeentehuis. Maar ook volgend jaar januari zal de nieuwjaarsreceptie nog in het gemeentehuis aan de Markt in Sint-Maartensdijk zijn, want zo snel zal het grootste project dat de gemeente Tholen ooit heeft verwezenlijkt, niet uitgevoerd wor den. Elk jaar bezoekt de 76-jarige Cent den Braber uit Terneuzen de alge mene ledenvergadering van de afdeling Noord-Zeeland van de konink lijke schippersvereniging Schuttevaer. Donderdag werd hij in de Wim pel in Sint-Philipsland gehuldigd omdat hij 50 jaar lid is. Banden met de binnenvaart zijn er nog steeds. Bijna veertien jaar geleden is Den Braber gestopt met varen. Hij voer toen op de Actief, een schip waar mee hij vooral op Frankrijk en Duitsland voer. Veevoer, zand en grind nam hij mee in het ruim van zijn schip dat in 1928 is gebouwd en 359 ton mat. Zijn thuishaven was Sint-Philipsland. Den Braber stopte toen hij 63 was en maakte gebruik van de sloopre- geling. De banden met de binnen vaart zijn er nog steeds. Via het lid maatschap van Schuttevaer maar ook omdat zijn oudste zoon op de ms. Avanti vaart en omdat zijn jong ste zoon sluismeester is in Terneu zen. Dat is ook een van de redenen waar om Den Braber in Terneuzen woont. „Mijn dochter woont er, de Avanti komt daar regelmatig en mijn jongste is er sluismeester." De 81-jarige Joh. Faasse uit Sint- Philipsland is ook 50 jaar lid van de vereniging maar was verhinderd wegens ziekte. De 77-jarige Piet Faasse van de Philipskercke was wel aanwezig. Hij is 55 jaar lid en nog actief als schipper. Bestuurslid Fien Kosten (59) uit Sint-Philips land kreeg een speldje voor zijn 40- jarig lidmaatschap. En de gebroe ders Jaap en Merien Hout voor 25 jaar. Jaap Hout is penningmeester van de afdeling en voer op de Tar dus met als thuishaven Stavenisse. Hij woont nu in Klundert. De afde ling heeft een batig saldo van 902,60 gulden en er is ruim 1200 gulden in kas, zo bleek uit het jaar verslag van de penningmeester. Zijn broer Merien is bestuurslid van de afdeling en zetschipper op een tankschip. De bestuursleden C. den Braber, MJ. Faasse en J.C. Hout waren af tredend en verkiesbaar. Zij werden in het bestuur herkozen. Het bestuur wilde twee leden af vaardigen naar de algemene regio nale ledenvergadering in Goes. Voorzitter A.W. Beurkens zocht twee 'jongelui' om de afdeling te vertegenwoordigen, maar slechts eentje meldde zich aan: A. Lind- hout. De tweede man wordt nu uit het bestuur gekozen, zo zei Beur kens. De afdeling had niet te klagen over belangstelling van de zijde van de banken. Zowel de Rabobank (Tho len en Sint-Annaland/Poortvliet) als de ABN/Amro waren present. De laatsten hadden uit Rotterdam olie bollen meegebracht terwijl het be stuur van de afdeling zelf al voor appelflappen had gezorgd. De koninklijke schippersvereni ging Schuttevaer wil lid worden van VNO/NCW, de grootste werk geversorganisatie van Nederland waar zo'n 80.000 bedrijven bij zijn aangesloten. Via VNO/NCW wil Schuttevaer meer invloed hebben op de politieke besluitvorming in Nederland. Het gaat daarbij onder meer om de aanleg van natte bedrijventerreinen te stimuleren. De leden van de afdeling Noord-Zeeland hebben daar wel oor naar, zo bleek donderdag tijdens de algemene ledenvergadering in de Wimpel in Sint-Philipsland. Directeur De Vries van het Schutte- vaerkantoor in Rotterdam legde uit dat de binnenvaart al veel heeft be reikt, maar er niet overal in geslaagd is om zijn doelen te bereiken. Zo noemde hij de aanleg van de tweede Maasvlakte en de Vijfde Nota ruim telijke ordening waar Schuttevaer on voldoende inspraak in heeft gehad. „We willen buiten de sector een part ner zoeken om onze zaak te verstevi gen. We kennen al de kamers van koophandel, maar nu kijken we naar VNO/NCW die als ambassadeur on- ze ideeën uit moet dragen. Via de VNO hebben we een opstap om meer invloed te krijgen op wat er in Neder land gebeurt." Financieel vormt het lidmaatschap van VNO/NCW voor Schuttevaer geen probleem, zo zei De Vries. En aan Schuttevaer zelf verandert er niets, benadrukte hij. „Als Schuttevaer kunnen we nu niet optreden in Brussel. Wel kunnen we als partner makkelijker voorstellen indienen. En dan praat je over Euro pese zaken." J. van Oeveren wilde weten hoe het met het stemrecht van Schuttevaer is geregeld, maar De Vries zei dat VNO/NCW vergelijkbaar is met de ANWB. „Het is een kwaliteitslid maatschap. Zij gebruiken onze ken nis van bijvoorbeeld natte bedrijven terreinen. Via ledenraden en commissies worden de voorstellen besproken." F. Kosten vreesde wel voor de kos ten van het lidmaatschap. „Als ze ons willen hebben, kunnen zij ons dan niet betalen, in plaats van wij hun?" Maar De Vries wees dat voorstel van de hand. „De club heeft ons geld echt niet nodig. We worden lid voor het minimumbedrag. Door de juridi sche zaken die zij voor ons doet, verdient Schuttevaer het lidmaat schap zo terug." „Het is een stik goed verhaal," klonk het vanachter uit de zaal. De Vries wist genoeg. De wandschuiven gaan dan overlo pen." Erelid M. Boomsluiter uit Stavenis se stelde voor het mosselzaad te verwijderen in de Krammersluizen. De aangroei van de jonge schelp dieren aan sluisdeuren kan het schutten bemoeilijken. Het spul wordt regelmatig weggehaald. Vol gens Boomsluiter is het beter dat rijkswaterstaat de aangroei in de winter verwijdert als de binnen schippers tussen kerst en oud en nieuw in hun thuishaven liggen. „Anders wordt de binnenvaart over een half jaar weer gestremd." Volgens de sluismeester is het niet bekend hoeveel mosselzaad er nu ligt. Hij lichtte toe dat er wel aan groei plaatsvindt bij de aanvoerbui- zen van zout water bij de gemalen. En ook dat de aangroei constant is. Hij noemde het voorstel van Boom sluiter 'niet onzinnig.' E. Theunisse klaagde over lange wachttijden bij de sluizen in de Phi lipsdam. „Bij windkracht 5 tot 6 en hoog water moet je lang blijven wachten. Dat kan wel anderhalf uur duren." Volgens Huyser heeft dat met de windrichting te maken. „Als het water een peil van 2,75 meter boven NAP heeft bereikt is het systeem beveiligd. Dan kunnen wij niks meer doen. Met noordwestenwind vindt er opstuwing van water uit de Oosterschelde plaats. Als het dan 2,50 meter boven NAP is bij de stormvloedkering is het bij de slui zen soms 2,80 meter boven NAP. De problemen met de deur (versleten lagers) zijn nog niet verholpen, maar Huyser zei dat de jachtensluis tijde lijk voor de binnenvaart zal worden gebruikt. Niet alle schepen kunnen hier echter gebruik van maken. De afmetingen en het totale gewicht van de schepen speelt hierin een rol, zo zei de sluismeester. Bovendien bena drukte hij dat het om een 'noodzake lijk gebruik' van de jachtensluizen gaat. J. van Oeveren uit Sint-Annaland vroeg of er niet wat sneller geschut kan worden. Het is hem wel eens overkomen dat hij een half uur moest wachten op een schip terwijl er vol gens zijn inschatting al voldoende schepen lagen om geschut te wor den. Volgens Huyser is de afweging moeilijk, maar vanaf de brug en ook via de radar kunnen de sluiswachters zien of er nog schepen aankomen. Advertentie I.M. VERVOLG VAN VOORPAGINA De watersnood is ook de vroegste herinnering van Janny Lock, die bijna vier jaar was toen ze in 1953 in de Alblasserwaard geëvacueerd werd. Nu ze in een wegens die ramp geschonken huis woont, wil de ze daarover wat meer weten. „Ik schreef een brief aan de Noor se regering, en het ministerie van buitenlandse zaken verwees me naar kranten", vertelt de Brabant se. Het balletje ging rollen, want in Noorwegen bleek de belang stelling voor haar onderzoek groot. In augustus verscheen een paginagroot artikel over Janny Lock in de Aftenposten. En in fe bruari gaat ze vier dagen naar het Scandinavische land, waar in het boven de poolcirkel gelegen Ham- merfest een museum over de we deropbouw wordt geopend. De reis wordt door diverse instellin gen bekostigd. „Ze zijn geïnteres seerd in mijn gegevens. Die neem ik allemaal mee en dan kunnen ze uitzoeken wat ze kunnen gebrui ken." Mevrouw Lock is er inmiddels achter dat van het type woning dat Noorwegen destijds schonk, er ook in de noordelijke provincie Finnmark na de oorlog veel is ge bouwd. „Dat gebied is tijdens de oorlog helemaal platgebombar deerd." Met de ontwerper van de huizen, Kurt Jprgensen, heeft ze contact. „Hij is 88 en woont in Oslo. Van hem kreeg ik kopieën van de originele bouwtekeningen. Er zijn 1500 van deze woningen gebouwd." Juist die volledig Noorse achter grond maakt, dat deze huizen in Nederland niet op een monumen tenlijst geplaatst worden. Maar niettemin beijvert Janny Lock er zich voor om ze als waardevol bouwwerk erkend te krijgen. Te meer omdat er steeds meer ver dwijnen. „Ze zijn destijds vaak op een flink stuk grond neergezet - in Sleeuwijk bijvoorbeeld 1000 m2, zelf heb ik 400 m2, in Nieuw-Vos- semeer is het 300 m2 en in Stave nisse ook zoiets - en door ze af te breken zien gemeenten hun kans schoon om op die plek méér hui zen terug te bouwen." Ook op de hoek van de Koning Haakon- en de Burgemeester Sluijmersstraat in Stavenisse zal een leegstaande Noorse woning het veld moeten ruimen voor nieuwbouw. In het dorp zijn al de nodige houten hui zen ommuurd en zelfs is er één opgetrokken. Mevrouw Lock weet te vertellen dat destijds de bewoners voor de huizen zorgvuldig zijn uitgezocht. „Men werd gescreend en uit gangspunt was dat er vijf tot zeven mensen in zo'n huis konden wo nen." Ze kent inmiddels voorbeel den van gezinnen die er met tie nen in huisden. Veel bewoners schreef ze aan en zo ontmoette ze heel verschillende mensen. Van arbeiders die dankbaar in hun houten huis woonden en daar ver der geen gedachten bij hadden, tot een professor die haar vertelde dat hij de Noorse bossen rook en de rendieren zag lopen als hij in zijn leunstoel zat. De familie Moerland keek op toen ze een brief van de Brabantse kreeg, maar geniet van het enthou siasme waarmee ze over haar on derzoek en haar eigen huis vertelt. Natuurlijk worden er foto's en vi deo-opnamen van de woning ge maakt. Bij Moerland onmoet Jan ny Lock een zoon van weduwe Wesdorp die ook al vanaf 1954 in een Noorse woning woont. En ze bezoekt de familie W. Smits waar voor hetzelfde geldt. Tenslotte praat ze met J. van Oeveren - die aan een website over de Ramp werkt - en Ph. de Rijke van de stichting Actief Stavenisse die in 2003 een fototentoonstelling aan de watersnood willen wijden. Het onderzoek van Janny Lock zal uitmonden in een boek over niet alleen de Noorse, maar ook Zweedse en Deense huizen die na de Ramp in ons land zijn gebouwd (vijf Deense huizen verrezen in Sint-Philipsland). Het wordt bij de 50-jarige herdenking uitgegeven door de Vèrse Hoeve in haar woonplaats Raamsdonksveer. Het boek zal niet alleen een inventari satie zijn van de huizen, maar moet ook een beeld geven van de administratieve rompslomp erom heen, de problemen met de verde ling, de bouw ('Omdat de meeste zijn opgehangen aan de schoor steen, ging dat wrikken en werden de huizen van binnen scheef'), de aanvoer en soort van materialen. Verder is er aandacht voor de Noorse architect, maar ook voor andere schenkingen uit binnen- en buitenland, en het verhaal van de watersnood in zuidwest-Neder land via een chronologie van de gebeurtenissen en ooggetuigever slagen uit diverse plaatsen. De Geestelijke Gezondheidszorg westelijk Noord-Brabant organiseert vanaf 7 februari een gespreksgroep voor familieleden en partners van psychiatrische patiënten. De ge sprekken vinden (bij voldoende deel name) iedere woensdagavond plaats van zeven uur tot half negen in het GGZ-gebouw in Roosendaal. Voor meer informatie tel. 0165-562622. 'Het kan verkeren', zei de 17e eeuwse dichter Bredero al. Of in een moderner variant: 'Soms zit het mee, soms zit het tegen'. Bij één Tholenaar zat het rond de jaarwisseling duidelijk tegen. Een klant van sociale zaken van de gemeente Tholen had blijk baar een grief tegen de ambte naren van deze laagste overheid. Hij besloot zijn woede te koelen op het bastion van de gemeente Tholen. In de vroege avond van oudejaarsdag gingen namelijk vier ruiten van het gemeente huis in Sint-Maartensdijk aan diggelen. Hoewel dat misschien zo mocht lijken, had de vernie ling deze keer dus niets te ma ken met vuurwerkvandalisme. De vier ruiten zijn door schil dersbedrijf Hage provisorisch gedicht in afwachting van de finitieve nieuwe ramen. De da der is bij de gemeente bekend en die heeft bij de politie melding gedaan van de vernieling. De da der (die eerder ook al een ruit van het gemeentehuis zou heb ben vernield) is echter nog niet aangehouden. De gemeente wil de zich namelijk nog 'intern be raden' alvorens echt aangifte te doen. Burgemeester Nuis en zijn echtgenote openden de collegerij op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente. De aan diggelen geslagen ruiten van het gemeentehuis zijn provisorisch gedicht.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2001 | | pagina 7