Drukke tijden voor Thoolse dirigent Peter Wildeman „Kerst is een mooie tijd waarin je van concert naar concert leeft" Op reis Donderdag 21 december 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT erst. Een woord waar tegenwoordig meer -banket, -boom, -cadeau, -sfeer, -vakantie en - aanbieding achter volgt, dan de oorspronkelijke gedachte waarom het allemaal begon. Een tijd die in plaats van rust alleen maar meer drukte op lijkt te leveren. Overigens is dat niet alleen in de commercie zo, maar ook in de kerk wordt er al les aan gedaan om iets extra's te bieden. Geen koopzondag, maar wel wat extra openstellingen. En in de periode van november en december heeft één bepaalde groep mensen het ook druk ker dan normaal. De musici, zangers en dirigen ten. Aangezien Peter Wildeman uit Tholen zowel dirigent als uitvoerend musicus is, ziet zijn agen da er deze dagen gevuld uit. Zonde van de tijd Snelschrijven Vrijheid Verwachtingen Sociale contacten Bevrediging Christmas Carols Behalve achter het orgel, voelt Peter Wildeman zich ook prima achter de piano thuis. Hoewel ook de kerken en organisa toren van concerten zich aan het einde van het jaar meer moeite ge troosten om wat extra's te bieden, houden zij zich in elk geval nog wel bezig met de oorsprong van het kerstfeest, in plaats van een 'white Christmas' rond de boom met bal len. De boodschap van de geboorte van Jezus Christus wordt verkon digd. Vanaf de week nadat we Sint Nicolaas weer voor een jaar onder de motteballen hebben gestopt, be ginnen de eerste kerstconcerten. De 27-jarige Peter Wildeman is diri gent van negen koren, waarvan drie Zeeuwse (christelijk gemengd Ei landenkoor uit Zierikzee, christelijk mannenkoor Zeeland uit Wemeldin- ge en christelijk jongerenkoor Mat- thanja uit Goes). Daarnaast is hij or ganist en pianist. Jaarlijks geeft hij zo'n 100 concerten in binnen- en buitenland. En dat betekent een drukke agenda rond hoogtijdagen zoals Kerst en Pasen. Maar wat be tekent Kerst nu precies voor een musicus? „Normaal gesproken dirigeer ik door de week iedere avond een koor. Repetities dus. En in de weekeinden veel concerten. Maar in deze periode komt er van repete ren niet zoveel en gaat het vooral om de uitvoeringen. Dat begint al de week na sinterklaas", vertelt Wildeman. „November en decem ber zijn heel druk. Elk concert moet goed voorbereid worden en daar gaat veel tijd in zitten. Voor de zo mervakantie bekijk ik samen met de muziekcommissaris van een koor welke liederen we voor kerst zouden kunnen gaan zingen. Als je het goed bekijkt, heb je niet eens zoveel tijd om alles in te studeren. Het is meestal al september voordat de koren weer opstarten. Behalve de repetities van de liederen heb ik ook nog eventuele bewerkingen voor de begeleidende instrumenten te schrijven. Je kunt wel iets be staands gaan arrangeren, maar dat vind ik zonde van de tijd. Dan schrijf ik liever zelf iets." Voor de Thoolse dirigent is die voorberei ding eigenlijk nog het minst plezie rige. „De voorbereidingen zijn het ergste, de uitvoeringen het leukste. Je zingt veel in oude, sfeervolle kerken. En daar houd ik van." Maar die voorbereiding vergt met negen koren nogal wat organisatie. „Ik combineer indien mogelijk twee koren op een middag en avond. Bijvoorbeeld een jongeren koor 's middags en 's avonds een koor van volwassenen", legt Wilde man uit. Overigens is het ook nog eens zo dat hij met ieder koor ver schillende liederen zingt. „Je kiest voor een bepaalde stijl bij een koor. En het ene is qua niveau nu een maal wat beter dan het andere. Met het ene kun je bekende Christmas carols zingen en met het andere meer nummers van Tom Parker. Voor een goed amateurkoor is Tom Parker best te doen." Het is geen probleem om al die ver schillende muziekstukken ieder jaar weer bij elkaar te zoeken. „In principe hebben we elk jaar een nieuw repertoire. Er blijft wel eens een favoriet werk in zitten, maar het gros gebruiken we maar één jaar. En dat is ook niet moeilijk, want er komen veel catalogi uit met heel veel nieuwe liederen en bewer kingen van liederen", zegt Wilde man die zelf ook nieuwe stukken componeert. „Meestal een nieuwe melodie op een bestaande tekst. Ik schrijf veel koormuziek. Het kost me ook weinig moeite. Ik zoek naar liederen die wat meer inhoud heb ben. Vaak zijn de kerstliederen nog al oppervlakkig. Het blijft bij de herders en de stal, met verder wat mooie romantiek. Dat is allemaal best mooi natuurlijk, maar de die pere inhoud van Kerst is belangrij ker. De geboorte van Jezus Christus als verlosser voor zondaren. Daar om zoek ik naar teksten die dat meer weergeven. Daar schrijf ik dan nieuwe muziek bij." Wildeman heeft daarbij een haast moordend tempo. Het kost hem doorgaans niet meer dan een uur of twee om een eenvoudig lied van een nieuwe melodie te voorzien. Een ouverture voor orkest, die hij rond Pasen schreef, kostte hem twee dagen. „Je hebt natuurlijk wel bepaalde hulp middelen. Zo moet je kijken naar de maatsoort waarin de oorspron kelijke muziek is geschreven. De tekst past daar namelijk bij. Het gaat erom waar de klemtonen lig gen. Meestal past een andere maat soort daar niet zomaar bij. Ik houd daarom in veel gevallen de oor spronkelijke maatsoort aan. Vervol gens is er de toonsoort. Is het een droevig lied, dan kies je eerder voor mineur en bij een opgewekt lied voor majeur. Dan ben je al een eindje op weg. De rest moet dan uit jezelf komen. Gelukkig kan ik heel snel schrijven. Met de linkerhand de akkoorden aanslaan en met de rechter de noten noteren." De meeste werken die hij met zijn koren instudeert, zijn vierstemmig. „Behalve bij de kinderkoren. Daar werk je hooguit tweestemmig. Maar bij de koren voor volwasse nen kun je wel eens achtstemmige werken hebben. Dan worden de vier partijen (bas, tenor, alt en sopraan) nog eens opgesplitst en krijg je in feite een mannen- en een dameskoor. Niet gemakkelijk, maar op z'n tijd wel heel mooi." Tussen neus en lippen door zegt Wildeman dat het toch wel opmer kelijk is dat de meeste kerstliederen uit het Engelstalige deel van de we reld komen, terwijl Duits de hoofd taal voor passiestukken is. „Dat heeft denk ik met de reformatie te maken. Die heeft in het Duitstalige gebied veel directer invloed gehad dan in het Engelstalige." Zelf heeft Wildeman niet echt een voorkeur. Dat is eigenlijk ook het geval met de twee instrumenten die hij bespeelt: het orgel en de piano (vleugel). „De vleugel is heel ge schikt om melo dieën te omspe len. Ik vind het mo tijd op de vleugel of piano. Hij vindt het daarbij niet lastig dat hij niet recht voor het koor kan staan en dat hij zijn handen niet kan ge bruiken om te dirigeren. „Je kunt veel met je hoofd doen. De inzet kun je nog wel met je hand aange ven. Het vergt wel wat concentra tie, maar het gaat best", aldus Wildeman die ook wel eens koor uitvoeringen laat begeleiden door een strijkorkest. „Niet zo vaak, want wil je een goed geluid krijgen, dan heb je professionele mensen nodig en die kosten een lieve duit. Maar het is een mooie aanvulling op het koor. Ondersteuning en niet overheersend. Een strijkersorkest met viool, cello en contrabas heeft een mild geluid en het koor heeft geen moeite er bovenuit te komen. Als je er een compleet symfonie orkest tegenaan zet, dan heb je na tuurlijk wel paar honderd man no dig om er bovenuit te komen." Negen koren heeft Wildeman onder de stok. Geen kleinigheid, maar de Tholenaar heeft er plezier in. „Als het niet klikt tussen mij en een koor, zal ik er niet blijven. Dat gaat ge woon niet. Een goede verhouding is belangrijk", aldus Wildeman die echter wel van al zijn koren ver wacht dat er gepresteerd wordt. „Gezelligheid is iets voor in de pau ze of na afloop. Tijdens de repetities moet er volledige aandacht zijn. Na tuurlijk lukt dat niet altijd, zeker niet bij jongerenkoren. Maar ik ver wacht wel dat er zo goed mogelijk gezongen wordt. Tijdens de repeti ties loop ik regelmatig door de par tijen heen om de zangers beter te kunnen horen. En toch moet je in een ontspannen sfeer werken. An ders zal het niet lukken. Die mensen zijn geen professionele zangers, maar komen na hun werk een avondje zingen. Je hebt met zoveel verschillende mensen en stemmen te maken. Het gaat niet altijd zoals jij dat wilt en soms is dat wel eens een beetje frustrerend. Maar ieder een heeft toch wel eens een slechte dag? Als ik thuiskom, ben ik het al weer kwijt en slapeloze nachten heb ik er al helemaal niet van. Vaak gaat het de andere week dan ineens juist weer stukken beter. Maar je moet dingen constant herhalen. Anders blijft het bij velen niet hangen." Ongeschoolde zangers die bij wijze van hobby in een koor zitten. Wil deman weet te vertellen dat het aan tal koren in Nederland zienderogen toeneemt. Als hij een boekje van de koninklijke christelijke zangers- bond pakt, blijkt dat er in een maand tijd zeven nieuwe koren zijn bijgekomen. En dat is dan alleen nog maar in de christelijke hoek. Raakt een dirigent het nooit beu? Elke keer weer repeteren en dezelf de zaken uitleggen over ademha ling, articulatie en zangtechniek. „Nee. Ik ben in de muziek opge groeid. Eerst heb ik de meao ge daan, veiligheidshalve, maar dit is het leukste beroep dat er is. Als mensen zeggen dat ik eigenlijk de hele dag met mijn hobby bezig ben, dan hebben ze daar gelijk in. Wat niet wil zeggen dat het niet aanpak ken is", aldus Wildeman. „Iedere keer als je met nieuwe muziek aan de slag gaat, is er weer die uitdaging. En het is prachtig om een uit voering te geven in een sfeervol ge bouw." Naast zijn dirigent schap, speels te begelei den met ruimte voor im provisatie. Het geeft een bepaalde vrijheid. Een vleugel een sfeermaker. Maar als solistisch instrument geef toch de voorkeur aan het orgel Dat kun je heel mooi kleuren. Een piano heeft maar één register, ter wijl een orgel heel veel stemmen heeft. Een orgel heeft bij wijze van spreken wel twintig verschillende piano's." Wat de begeleiding van koren be treft, dat doet Wildeman vrijwel al- Wilde man ook een gewaar deerd musicus, componeert, arrangeert en speelt orgel- en piano muziek. De verhouding tussen kooruitvoeringen en concerten ligt ongeveer op half om half. Nooit zou hij helemaal voor solomuziek willen kiezen en ook het aantal koren terugbrengen tot één (beroepskoor bijvoorbeeld) ziet hij niet zo zitten. „Ik ben echt iemand van de sociale contacten. Ik heb daarom wel een voorkeur voor veel verschillende koren. Er zijn collega's die het met minder koren en meer concerten doen. Maar deze mix trekt mij het meest." Wildeman komt overal in het land. Van Vlissingen tot Drogeham en zelfs in het buitenland laat hij van zich horen. Daarnaast neemt hij re gelmatig cd's op. Dat is wat gemak kelijker geworden sinds hij zelf een muziekuitgeverij is begonnen, In- terclassic Music. „Het was een mooie aanvulling op wat ik deed in de muziek. Eerst neem je platen op bij een andere uitgever, maar het punt is dat je dan ook wat vrijheid in moet leveren. Stel, ik wil een plaat opnemen in de Sint Laurens- kerk in Rotterdam. Maar mijn uitge ver wil per se naar Dordrecht. Dan heb je een probleem. Nu ben ik vrij om een cd op te nemen waar ik maar wil en met wie ik maar wil." Over cd's gesproken, rond de Kerst komen er nogal wat geluidsdragers uit met vaak suikerzoete muziek, va riërend van populaire klassieke mu ziek tot 'Jingle Bells' en 'Rudolf the Rednosed Reindeer'. Heeft Kerst nog wel iets bijzonders voor een musicus? „Ja, toch wel. Samen met de passies van Pasen, is Kerst een hoogseizoen voor de muziekwereld. Je leeft van concert naar concert. En toch is er weer die bepaalde sfeer en de sfeervolle melodieën. Maar het gaat uiteindelijk wel om de inhoud. Qua tekst is Pasen veel mooier. Daarin zit de kern van het christelijk geloof. Maar december is een leuke maand en je beleeft de leukste avon den", vindt Wildeman. En het artis tieke element? „Ook muzikaal ge zien, is het een goede tijd. Het geeft je een bepaalde bevrediging als mensen het mooi vinden watje doet. Als musicus geef je een stukje van je innerlijk bloot en het is dan wel zo fijn als mensen dat waarderen. Voor koren is het doel vaak het bren gen van het evangelie. Maar als mu sicus is het toch ook heel prettig als je goed gespeeld en gezongen hebt." Kritiek zal er altijd wel zijn, weet ook Wildeman. „Echt helemaal af gekraakt ben ik nog nooit, maar er zullen altijd wel hier en daar nega tieve geluiden komen. Zolang het opbouwende kritiek is, heb ik daar geen enkele moeite mee. Als het maar geen uitingen van jaloezie zijn", zegt de dirigent. „Kijk naar Tom Parker en bijvoorbeeld Kajem. Die hebben allebei klassieke muziek gemoderniseerd. Het is misschien wat simpeler gemaakt, maar nog steeds heel goed. Je kunt het niet mooi vinden wat ze doen, maar je kunt niet zeggen dat ze geen goede musici zijn." Zelf zou Wildeman best eens wat minder 'populaire' klassieke werken op cd willen zet ten. „Maar de echte klassieke cd's zijn niet meer te verkopen, behalve bij het Kruidvat voor ƒ4,95. Het komt toch vaak neer op de populaire melodieën en de variaties op beken de koraalbewerkingen over Psal men. Sowieso is de wereld van de cd's aan het ineenstorten. Ik denk dat het een aflopende zaak is. In de christelijke wereld is er nog wel zoiets van 'ik wil het eerlijk doen'. En ook vaak uit een stukje steun aan goede doelen die verbonden zijn met de verkoop van de cd's. Maar verder zal het alleen maar bergaf waarts gaan. Er zijn al enkele uitge vers over de kop gegaan. Nu alles gratis via internet te downloaden is, worden dure cd's er niet aantrekke lijker op." Een oplossing weet Wil deman zou gauw ook niet en voorlo pig gaat zijn bedrijf nog redelijk goed. Maar is er muzikaal nog iets te wen sen voor Wildeman? „Nou, ik zou graag nog eens een cd opnemen met vleugel en strijkorkest. Dat lijkt me heel mooi", zegt de Thoolse diri gent. Wie Wildeman in actie wil ho ren en zien kan daarvoor onder meer op tweede kerstdag voor te recht in de Nederlandse Hervorm de kerk te Wemeldinge. Daar geeft Wildeman samen met de fluitiste Daniëlle van Laar een kerstconcert. Het is echter niet zomaar een con cert. De twee musici hebben samen twee cd's uitgebracht onder de ti tel 'Wereldberoemde fluitmelodiën'. Deel twee (met als misschien niet zeer originele titel Christmas Ca rols) bevat bekende kerstliederen. Van Laar bespeelt vaardig haar fraaie dwarsfluit met gouden mond stuk. Het heldere en toch milde ge luid wordt ondersteund door het or gelspel van Wildeman. De geluids drager is opgenomen in de Sint- Maartenskerk te Tiel waar een mooi Batz-orgel staat. De cd zal op het concert in Wemeldinge worden ge presenteerd. Deze avond, waarin ook samenzang zal voorkomen, staat in het teken van de stichting SGJ die de belangen behartigt van jeugd in nood (na bijvoorbeeld scheiding of incest). De avond be gint om half acht. Wie meer van koormuziek houdt, kan Wildeman op 22 december zien als dirigent van het christelijk mannenkoor Zeeland dat die avond een uitvoering geeft in het kerkgebouw van de Gerefor meerd Hervormde Kerkgemeen schap in Wemeldinge. Het koor telt veertig leden, variërend van geoe fende zangers tot nieuwelingen. Het repertoire bestaat uit psalmen, geestelijke en vaderlandse liederen. Dit concert begint om acht uur. Peter Wildeman geeft jaarlijks zo'n 100 concerten waarbij hij ook het buitenland aandoet. Zo voerden muzikale reizen hem eerder al naar Italië, Oostenrijk, Tsjechië, Duitsland, Frank- rijk, Israël en Jordanië. In 2001 gaat hij naar Noord-Amerika, Tsje chië en Duitsland. Intussen heeft hij meer dan 275 werken voor koor, orgel en orkest ge schreven. Hij werkt jaarlijks mee aan diverse opnamen voor radio-uitzendingen en geluids dragers.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 9