Auto reed 134 km bij Stenen Kruis terwijl vrouw in casino van Breda zat Lagere geldboete voor dramatisch ongeval berucht kruispunt Hogeweg VERJflflL ™=l u Schepen met gevaarlijke stoffen botsen in kanaal Autoverzekering vereist zorgvuldigheid Verbaal niet compleet, zeiler mag vrijuit gaan Scherpenissenaar 4de keer zonder rijbewijs Gevaarlijk inhalen beboet met 400 gulden Boetes van 480 en 720 gulden Kentekenhouder uit Scherpenisse blijft verantwoordelijk Waterschap heeft Rijkebuurtseweg/Roolandseweg aangepast Donderdag 21 december 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 19 Zware schade en gewonde kapitein Zware averij en een gewonde kapitein waren het gevolg van een frontale botsing tussen twee schepen op het Schelde-Rijnkanaal tussen Oud-Vossemeer en Nieuw- Vossemeer. De beide kapiteins weigeren een verklaring af te leggen tegen de politie over wat er is gebeurd. Geen verklaring Het goed regelen van een autoverzekering ruikt nauw. Dat bleek vrijdagmiddag bij het Thoolse kantongerecht. Een wisseling van maatschappij bleek niet goed gelopen te zijn en dat kostte de 27-jarige S.R.E. uit Sint-Anna- land 480 gulden boete. Officier wijst politie en parket terecht Opgelucht en glimlachend vouwde hij zijn vaarkaarten op. Met vrijspraak op zak ging de 50-jarige zeiler H.J.L. terug naar Yerseke. Officier van justitie mevr. mr. H.I. den Hartog vond de zaak niet ernstig genoeg om deze voor verder onderzoek aan te houden. En daarmee was kantonrechter mr. M.J.M. Klarenbeek het vrijdagmiddag in Tholen eens. Geen zeiler „Ik heb daar niet gereden en ik weet niet wie er wel ge reden heeft." De 20-jarige mevr. R. v.d. B. uit Scherpe nisse was stellig in haar bewering, dat ze 2 oktober vorig jaar niet op de provinciale weg tussen haar woonplaats en Tholen had gereden. Ze zat namelijk in het casino te Breda. Toch was haar auto bij het Stenen Kruis geflitst met een snelheid van 134 km, terwijl daar 80 km de maximum snelheid is. ,Een dramatische dag voor alle betrokkenen' noemde officier van justitie mevr. mr. H.I. den Hartog de bot sing op 27 april op het be ruchte kruispunt Hoge- weg/Rij kebuurtseweg/Roo landseweg bij Oud-Vosse meer. De Thoolse kanton rechter matigde vrijdag middag zijn boete tot 350 gulden omdat hij vond dat de 43-jarige L.V. uit Sint- Annaland al genoeg leed was overkomen. Heel vervelend Veilingweg 50 km Kantonrechter heeft nog clementie met celstraf Voor de vierde keer reed de 42-jarige B.B. uit Scherpe nisse zonder rijbewijs, maar de Thoolse kantonrechter had nog clementie met de man, die alleen een Joegosla- visch rijbewijs had. Volgens de richtlijnen zou hij nu naar de cel hebben gemoeten, de kantonrechter gaf twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf naast 375 gul den boete. Ontzettende mazzel man Sint-Maartensdijk De 21-jarige B.W. de J. uit Sint-Maartensdijk sputterde eerst flink tegen, maar later gaf hij toch toe een beoorde lingsfout gemaakt te hebben bij het inhalen van drie au to's tussen de rotonde bij Scherpenisse en Sint-Maar tensdijk. De kantonrechter sprak vrijdagmiddag in Tholen over ,een ernstige verkeersfout die grenst aan het roekeloze.' Hij veroordeelde De J. tot een geldboete van 400 gulden. Zowel de officier van justitie als de kanton rechter tikten de politie op de vingers, dat het verhoor van verdachten wel volgens de regels moet verlopen. Verjaal De multimedia specialist de regio Preventie Linke soep Oor aangenaaid Het gebeurde al op 4 december, maar de politie te water verspreidde er geen bericht over. In de nacht van zondag op maandag voer de Belgische duwbakcombinatie Guna I en II van Rotterdam naar Antwer pen, geladen met containers. Het containerschip Zodiak voer in te gengestelde richting. Beide sche pen vervoerden onder meer enkele tonnen (zeer) gevaarlijke stoffen. Ter Hoogte van Oud-Vossemeer botsten de schepen frontaal op el kaar. De dieper liggende Zodiak raakte de Guna's precies midden en boorde zich met de kop onder de vierkante koppen van de combina tie. Daarbij scheurde de voorsteven van de bak van de Guna II open en via het gapende gat stroomde het water naar binnen. De steven van de Guna I raakte verfrommeld. Het voordek bolde op en werd verwron gen.Ook de Zodiak liep zware aver ij op, maar raakte niet lek. De Guna II kon met eigen pompen voorko men dat het ruim volliep. In de stuurhuizen en de woningen van de beide schepen ontstond een ravage door de klap. De kapitein van de Guna's ging door de aanvaring tegen de vlakte en brak daarbij zijn neus en raakte gewond aan zijn hals. Hij raakte buiten bewustzijn. Het duurde ech ter bijna twee uren voordat hij van boord werd gehaald door ambulan cepersoneel dat meekwam op het vaartuig RWS 88. Bij de melding van het ongeval is het nodige mis gegaan. Zo werd het snelle hulpver leningsvaartuig Hellegat (dat bij de regionale brandweer onder contract staat voor dit soort zaken) niet inge zet, hoewel het binnen een kwartier ter plaatse had kunnen zijn. Dat kwam doordat er bij de melding al leen maar sprake was van een ge broken neus bij de kapitein. Die zou daarmee nog hebben kunnen doorvaren tot Tholen of de Kreek- raksluizen. Ook de blusboot Furie 3 uit Dintelsas is niet op pad ge stuurd, terwijl het toch schepen met gevaarlijke lading betrof. De af spraken zouden nu verbeterd zijn. Óver de exacte oorzaak van het on geval is niets bekend, omdat de bei de kapiteins weigeren een verkla ring af te geven aan de politie. Terwijl de schade werd opgenomen door politie, rijkswaterstaat en de verzekering, werden andere sche pen met gevaarlijke stoffen tijdelijk niet toegelaten op het Schelde-Rijn kanaal. Zodra duidelijk was dat de lading van de beide containersche pen geen gevaar opleverde en dat de Guna II niet zou zinken, moch ten andere schepen weer wel passe ren. De containers van de Guna's en de Zodiac bleken ondanks de enor me klap allemaal nog op hun plaats te staan. De scheepvaartinspectie heeft de papieren van de schepen ingenomen vanwege de grote scha de. De Guna's mochten doorvaren naar de Volkeraksluizen en de Zo diak naar Tholen waar de contai ners moesten worden overgeladen in andere schepen. De politie had hem 30 juni van het vorig jaar al aangehouden. E. vertel de dat alles op 1 polis zou komen. Niet alleen de verzekering van zijn huis, maar ook van zijn auto. „Ter wijl de oude verzekering al was ge stopt, zei de bank later dat de over schrijving niet kon. Ik ben me toen rot geschrokken en ik vind de over treding dan ook deels niet mijn schuld", aldus de Sint-Annalander. Officier van justitie mevr. mr. H.I. den Hartog zei moeite te hebben om die lezing te geloven. „Ik vraag me af, of de oude verzekering al opge zegd wordt voordat de nieuwe is af gesloten. U bent er onvoldoende zorgvuldig mee omgegaan. Je mag geen risico nemen bij een autover zekering. U had zich moeten over tuigen dat het allemaal in orde was." De officier vond het verweer van E. te mager om de zaak aan te houden, zodat er stukken boven wa ter kunnen komen die erop wijzen, dat de man niets aan het ontbreken van de verzekering kan doen. „Ik zie geen excuusbrief van de bank of de verzekeringsmaatschappij dat er een fout gemaakt is", aldus mevr. Den Hartog, die 480 gulden boete eiste. Volgens E. was het probleem ont staan toen de voorlopige dekking van de nieuwe verzekering werd in getrokken. „Verzekeringsmaat schappijen zijn secuur en de tussen personen niet altijd, maar de verantwoordelijkheid ligt bij u", zei kantonrechter mr. M.J.M. Klaren- beek. „Uw excuus is onvoldoende. U kunt nog naar de bank gaan en zeggen: betaal mij maar 480 gulden, maar ik acht u verantwoordelijk." De kantonrechter nam de eis geheel over. Twee automobilisten die bij herha ling (zogenaamde recidive) onver zekerd in een auto hadden gereden, moeten een stuk dieper in de buidel tasten. De 23-jarige K. v.d. M. uit Nieuw-Vossemeer en de 44-jarige W.K. werden allebei bij verstek tot 720 gulden boete veroordeeld. De man zou op 7 mei met zijn zeil boot in het Brabants Vaarwater in de Oosterschelde niet zoveel mogelijk stuurboord hebben gehouden. L. kwam uit Zierikzee en voer buiten de betonning. „Ik ben het vaarwater haaks overgestoken, zeilend, zonder motor aan. Het is vrij breed daar. Volgens de politie mocht dat niet en gold dat verbod van kant tot kant. Dat vind ik echter een rekbaar be grip. Als je tussen de beroepsvaart door moet varen, is dat veel gevaar lijker. Naar mijn gevoel deed ik niets verkeerd, want goed zeeman schap is niet op het smalste en druk ste punt gaan varen. Ik wist goed wat ik deed. De politie heeft ande ren die op de motor binnen de be tonning voeren ook verbaliseerd, maar die moesten stuurboord hou den", aldus L. De officier bekende geen zeiler te zijn en er heel weinig van te snap pen. De kantonrechter hielp haar uit de droom, dat de begrippen vaar weg en vaarwater hierbij een rol speelden. „De politie legt dat in het proces-verbaal niet duidelijk uit", concludeerde mevr. Den Hartog. „De zeiler heeft wel gekruist, maar Bach @Iive. Hortus Musicus Reli- giosus geeft op 28 december een kerstconcert in de Gertrudiskerk in Bergen op Zoom. In het concert worden werken gebracht van Jo- hann Sebastian Bach, vijf van diens voorvaderen en drie van zijn zonen. Het concert (met een grote bezet ting) begint om kwart over acht. het vaarwater. Ik laat de verdachte er niet de dupe van worden, dat dit niet helder in het proces-verbaal staat. Ik zal zowel het parket als de politie instrueren om zowel in de tenlastelegging als het p.v. duidelij ker te zijn", aldus de officier, die vrijspraak vroeg, wat de kanton rechter overnam. De 47-jarige Belgische zeiler P.C.P. van B. uit Schaarbeek was vrijdag middag niet naar het Thoolse kan tongerecht gekomen. Hij werd tot zijn verrassing tegelijk met L. ver baliseerd, maar de Belg werd bij verstek tot 180 gulden boete veroor deeld. De 36-jarige Belgische schipper M.D. uit Gent had geen naamplaatje op zijn schip en dat kostte hem bij verstek 105 gulden boete. De snelheids-en roodlichtcamera bij de stoplichten op de Nieuwe Postweg en de Reimerswaalseweg heeft al menigeen een bon opgeleverd. Kantonrechter mr. M.J.M. Klaren beek veroordeelde haar vrijdagmid dag in Tholen tot 755 gulden boete omdat het alibiverhaal volgens hem niet sterk genoeg was. De op de pu blieke tribune aanwezige vriend van de verdachte kondigde boos aan, dat zijn vriendin zeker in hoger beroep zou gaan. Ze waren het er absoluut niet mee eens. Mevr. Van den B. vertelde dat de auto kapot was. „Hij schakelde niet goed. Er was van alles aan mis en daarom heb ik hem later ook ver kocht. We waren met een andere au to naar Breda, waar we ongeveer half negen arriveerden. In het casi no word je bij binnenkomst aan de hand van je paspoortnummer gere gistreerd en die gegevens blijven drie jaar beschikbaar, zodat onze aanwezigheid daar gecontroleerd kan worden." Officier van justitie mevr. mr. H.I. 'Onbegrijpelijk' noemde de offi cier van justitie het, dat dit onge luk had kunnen gebeuren. „U reed rustig, u bent absoluut geen weg- maniak. Het is plausibel dat u ge keken hebt, maar u hebt de andere auto niet gezien. Zwaar letsel was het gevolg van deze botsing." V. was er nog van overstuur. „Ik ben slachtoffer in plaats van da der", zo verdedigde hij zich. Hij kwam die 27ste april vanuit de Rijkebuurtseweg de Hogeweg op. De Sint-Annalander had zijn dochter van zeven opgehaald van paardrijles. „Ik reed rustig en het zicht was goed. Ik keek links en rechts en toen ik het kruispunt overreed, zat de andere auto in een flits in mijn wagen. Rechts in de flank - aan de kant van mijn doch ter - ben ik aangereden. Ze werd ernstig gewond: had inwendige kneuzingen en verwondingen aan haar ogen en oren. Zelf heb ik een maand rugklachten gehad en me dicijnen moeten gebruiken. Ik lig er 's nachts nog wakker van", ver telde V. „Het is inderdaad een heel verve lend, maar ook onbegrijpelijk on geluk", constateerde kantonrech- den Hartog somde verschillende za ken op die de verdachte zouden kunnen ontlasten. „Is er een bewijs dat de auto stuk was? Is er met het kenteken gerommeld? Was het geen joyriding? Kon er iemand bij de au tosleutels?" De vrouw uit Scherpe nisse moest overal ontkennend op antwoorden. Volgens haar waren er dubbele kentekenplaten in het spel. „Dat is heel uitzonderlijk", zei de officier. „Als dat het geval zou zijn, zou er ook meer aannemelijk ge maakt moeten worden. Het casi- noverhaal vind ik niet zo relevant. Als kentekenhouder bent u verant woordelijk voor uw auto, zo staat het in de wet." Mevr. Den Hartog eiste ten opzichte van de eerder aan geboden transactie geen verhoging omdat de verdachte naar het kan tongerecht was gekomen om haar verhaal te vertellen, zodat het bij 755 gulden bleef. „Daar ben ik het niet mee eens", liet de vrouw uit Scherpenisse we ten. „De flitspaal waar u geflitst bent, staat tussen uw woonplaats en het casino in", stelde de kanton rechter vast. „Een onbekend geble ven bestuurder is dan geflitst, want u hebt te weinig aannemelijk ge maakt, dat uw auto daar niet ge weest is", aldus mr. Klarenbeek, die de eis van 755 gulden overnam. De 23-jarige A.V. uit Sint-Philips- land had 19 februari gewoon haast om op het sportcomplex in Sint-An- naland te komen. In de Veilingweg schoot de teller door naar 99 km. terwijl daar maar 50 km. is toege staan. De radarmeting was nog 3 km. gecorrigeerd, zodat het officieel 96 km. was. „Ik dacht dat het een 80 km. weg was, want de Veiling weg ligt om het dorp heen. Ik had er geen idee van, dat het een bebouw de komweg was. De 50 km. was me nog nooit opgevallen", vertelde V. De officier van justitie noemde het klip en klaar, dat V. 46 km. te hard had gereden. „En dat is linke soep. Daarom moet u zich hier ook ver antwoorden, want er is geen trans actie aangeboden. We proberen mensen ervan te weerhouden om zo hard te rijden. Een forse waarschu wing is nu het meest passende ant woord", zei mevr. Den Hartog, die 735 gulden boete eiste plus een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid met een proeftijd van twee jaar. Dat laatste kwam de Sint-Philips- lander heel slecht uit, want hij had onlangs een vrachtwagenopleidfng gevolgd en zou maandag bij een nieuwe baas beginnen. Hij pleitte dan ook voor strafvermindering. „Anders zou u direct werkloos zijn als u weer te hard rijdt", constateer de de kantonrechter. Hij had echter op de straflijst van V. gezien, dat die al eerder een boete van 880 gulden had gekregen voor te hard rijden, alsmede een bekeuring voor over treding van het rijtijdenbesluit. „Dat u niet wist, dat er op de Veilingweg maar 50 km. gereden mag worden, is helemaal voor uw rekening. Ik vind dat onvoldoende reden om van de eis af te wijken. Het blijft daar om 735 gulden, maar u kunt wel in termijnen betalen. En als u weer te hard rijdt, dan mag u vier maanden niet rijden en krijgt u bovendien een nieuwe straf", zo waarschuwde mr. Klarenbeek. Dat had de Sint-Phi- lipslander wel begrepen. In termij nen betaalde, wilde hij niet. Zo snel mogelijk schoon schip. B. was op 2 maart op de Goris- hoeksedijk door de politie aange houden. De auto stond bij zijn dochter in Sint-Maartensdijk, die zelf helemaal geen rijbewijs had. Omdat de wagen naar de garage moest, waagde de Scherpenisse naar het er nog maar een keer op, zonder geldig Nederlands rijbe wijs. Hij liep weer tegen de lamp, zoals dat vanaf 1997 al drie keer eerder was gebeurd. Zijn advocaat had de kantonrechter een brief geschreven om rekening te houden met de financiële situ atie. B. moet van 950 gulden per maand leven en hij was dan ook niet in staat om 375 gulden te beta len. Er staat nog een boete van 750 gulden open. „Wat is er nodig om u te stop pen?", vroeg officier van justitie mevr. mr. H.I. den Hartog af. „U rijdt nu al vier keer zonder rijbe wijs!" Ze matigde haar eis echter tot 375 gulden boete en een voor waarde hechtenis van twee weken met een proeftijd van twee jaar. B. protesteerde dat hij al het nodi ge uit het verleden moest betalen, maar zowel de officier als de kan tonrechter wezen erop, dat dit een nieuwe overtreding was die om een nieuwe straf vroeg. Een Middel burgse rechter had in 1998 al eens onbetaalde arbeid gegeven. Nu hield mr. M.J.M. Klarenbeek het bij 375 gulden boete of 7 dagen cel wanneer dat bedrag niet betaald wordt en daarnaast geheel voor waardelijk twee weken gevange nisstraf met een proeftijd van twee jaar. De 32-jarige A.O. uit Rotterdam had evenmin een geldig Neder lands rijbewijs. Hij werd bij ver stek tot 450 gulden boete veroor deeld. Ook de 21-jarige Rotter dammer A.W.B. had zonder rijbe wijs op Tholen gereden en dat kostte hem bij verstek eveneens 450 gulden boete. Op 4 april omstreeks half zes 's mid- rotonde gaan inhalen en had een dags reed de man naar huis. Een ce- heel ver zicht. De kraanwagen heb mentwagen remde de snelheid van ik niet zien aankomen, maar ik heb de achteropkomende auto's, zeker slechte ogen. Ik zou naar de opticien na het optrekken vanaf de rotonde bij Scherpenisse. Ze reden daar 60 km. De J. had niet zoveel geduld met zijn bestelbus en passeerde de drie auto's, waarvan de voorste een onopvallende politiewagen was met daarin twee agenten. Die maakten ruimte voor hem, toen een tege moetkomende kraanwagen met zijn lichten knipperde. „Een botsing werd zo ternauwernood voorko men", constateerde kantonrechter mr. M.J.M. Klarenbeek. Van het proces-verbaal klopte vol gens De J. niets. „Ik ben gelijk na de De kantonrechter in Tholen boog zich vrijdag over het zoveelste ernstige ongeluk op dit beruchte kruispunt tussen Oud-Vossemeer en Poortvliet. De specialist voor de particuliere en klein zakelijke markt Computers, netwerken, printers, faxen. Zaktelefoons, telefoon centrales. Beeld en geluid. lij Molendijk 3-4,4695 BB St. Maartensdijk, Tel. 0166 - 66 23 15 ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT Advertentie I.M. ter mr. M.J.M. Klarenbeek. De van rechts uit de richting Oud- Vossemeer komende 35-jarige au tomobilist Van E. had nekklach- ten. Twee ambulances werden er ge alarmeerd, de brandweer van Sint- Maartensdijk en de traumaheli kopter, die in het weiland van de familie Geuze landde. Het meisje werd met een bebloed hoofd uit de auto getild en per helikopter naar het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam gebracht. Haar vader ging ter observatie mee naar het Dijkzigt ziekenhuis. De auto lag aan de noordkant van de Hogeweg in de sloot. „Ik heb een halfuur in doodsangst gezeten toen mijn dochter gewond en bekneld in de auto lag. De andere bestuurder zat bovenop het talud. Ik heb hem la ter nog gesproken; hij is nu weer aan het werk. Als ik zijn auto maar enigszins had gezien, was ik gestopt. Ik reed niet hard", aldus de Sint-Annalander. V. vertelde, dat de omwonenden boos waren, dat er op dat bewuste kruispunt weer een ongeluk ge beurde. Niet voor het eerst waren daar ambulances, de brandweer en de traumahelikopter aanwezig. De ongelukken zijn allemaal op de zelfde manier gebeurd: een voor- rangsfout vanuit de Rijkebuurtse weg aan het eind van de middag. Op de Hogeweg wordt vaak met hoge snelheid gereden en de klap kan dan hard aankomen. Naar aan leiding van klachten vanuit de streek paste het waterschap Zeeuw se Eilanden onlangs het kruispunt aan. „Toen ik met mijn dochter naar de plaats terugging om het ongeluk te verwerken, constateerde ik de ver beteringen. Mijn ongeluk was dus de druppel die de emmer deed overlopen", zei V. De kantonrechter citeerde de andere bestuurder uit het proces-verbaal. „Van E. dacht, dat u ging stoppen omdat u vaart minderde, maar u stak recht over. Ondanks dat Van E. zeer krachtig remde, was de botsing niet te vermijden." De officier van justitie noemde het niet zo heel hard nodig om V. een di recte straf op te leggen. „U bent voorzichtig genoeg en u zegt mis schien ook: ben ik al niet genoeg ge troffen? Ellende zit echter in een een heel klein hoekje en de weggebrui kers moeten er nog meer van door drongen worden, dat het in het ver keer nog voorzichtiger moet. Het gaat bij dit soort zaken ook om pre ventie naar de buitenwereld toe. Ik heb overwogen om een voorwaarde lijke ontzegging van de rijbevoegd heid te eisen, maar dat doe ik niet, gelet op de persoonlijke omstandig heden. Ik kom gezien het eigen letsel tot een lagere geldboete van 500 gul den", zei mevr. Den Hartog. V. was het er niet mee eens. „Ik word nu extra gestraft terwijl niemand zo'n fout wil maken. Normaal ben ik een hele rustige rijder met 45.000 km per jaar. Dit was niet te overzien, maar er gebeurden daar veel onge lukken en na mijn ongeluk moest het afgelopen zijn en zijn er ook maatre gelen op dat kruispunt getroffen", zo verweerde de Sint-Annalander zich. De kantonrechter vond dat allemaal geen voldoende excuus want op ge vaarlijke kruispunten moet je goed uitkijken, maar hij hield wel reke ning met de inbreng van V. en matig de de geldboete tot 350 gulden. moeten. De kraanwagen claxoneer de niet en heeft evenmin krachtig geremd, zoals in het proces-verbaal staat. Ik ben het ook niet eens met de verklaring die de politie telefonisch van mij heeft afgenomen. Ik wilde de volgende dag langskomen op het politiebureau, maar dat mocht niet. En de agent wenste ook zijn naam niet te noemen." Volgens het proces-verbaal ging de cementwagen uiterst rechts rijden en op het allerlaatste moment kon De J. - kort voor een onoverzichtelijke bocht naar rechts - invoegen. De verdachte ontkende echter, dat de cementwagen naar rechts was uitge weken. De kantonrechter las de verklaring van de man voor en daarin stond: ,Ik hoorde dat de kraanwagen toeterde; het ging maar net mis.' Volgens De J. was het te lang gele den om zich dat nog exact te herin neren. „Ik weet het niet meer pre cies. Het is wel zo, dat de een vlugger met zijn lichten knippert dan de ander, maar de bestuurder van de kraanwagen is ook geschrok ken. Het is net goed gegaan. Ik ben het echter niet eens met de hele pro cedure en de behandelwijze van de politie. Het gesprek met de politie man verliep ook niet plezierig", ver telde De J. De officier van justitie stelde vast, dat de jonge man .ontzettende maz zel had gehad.' „Door het gevaarlijk inhalen is er bijna een botsing met een kraanwagen ontstaan. Dat kon gewoon niet, dat inhalen daar. Dat was hartstikke link. Hele linke soep was het. Door de ervaring van de po litie hebben ze een gaatje voor je ge maakt, maar drie auto's inhalen, dat was echt een dubbeltje op zijn kant. Het is goed afgelopen, maar we moeten je inpeperen, dat dit niet klopt. Je hebt jezelf en anderen in gevaar gebracht." Mevr. Den Hartog kon de onvrede van De J. ten aanzien van de behan deling door de politie wel aanvoe len. „De politie had u - na uw ver zoek - naar het bureau moeten laten komen en u had ook het recht om uw verklaring door te lezen en dan pas te ondertekenen. De waarheid van de politieverklaring is daarom heel betrekkelijk geworden. Daarom hebben we dat vanmiddag voor de kantonrechter ook overgedaan", al dus de officier, die 400 gulden boete eiste voor het gevaarlijk hinderen van het verkeer. „Ik vind dat ik een oor aangenaaid ben door de politie", was de reactie van De J. „U hebt uw leven te danken aan het ingrijpen van de politie, die ruimte voor uw inhalen heeft gemaakt", was de zienswijze van de kanton rechter. „Het telefonische politiever hoor behoort echter anders te lopen dan nu is gebeurd. De politieman dient zijn naam te noemen en u moet de verklaring ook ondertekenen. De politie is zich echter ook doodge- schrokken. Feit blijft, dat u een be hoorlijk grove verkeersovertreding hebt gemaakt. Wanneer de officier daarvoor een voorwaardelijke ont zegging van de rijbevoegdheid had geëist, zou ik dat ook gedaan heb ben. Nu houd ik het bij de 400 gul den boete", aldus mr. Klarenbeek, vrijdagmiddag voor het kantonge recht in Tholen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 19