Auto reed 134 km bij Stenen Kruis
terwijl vrouw in casino van Breda zat
Lagere geldboete voor dramatisch
ongeval berucht kruispunt Hogeweg
VERJflflL ™=l
u
Schepen met gevaarlijke
stoffen botsen in kanaal
Autoverzekering
vereist zorgvuldigheid
Verbaal niet compleet,
zeiler mag vrijuit gaan
Scherpenissenaar 4de
keer zonder rijbewijs
Gevaarlijk inhalen
beboet met 400 gulden
Boetes van 480 en 720 gulden
Kentekenhouder uit Scherpenisse blijft verantwoordelijk
Waterschap heeft Rijkebuurtseweg/Roolandseweg aangepast
Donderdag 21 december 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
19
Zware schade en gewonde kapitein
Zware averij en een gewonde kapitein waren het gevolg
van een frontale botsing tussen twee schepen op het
Schelde-Rijnkanaal tussen Oud-Vossemeer en Nieuw-
Vossemeer. De beide kapiteins weigeren een verklaring
af te leggen tegen de politie over wat er is gebeurd.
Geen verklaring
Het goed regelen van een autoverzekering ruikt nauw.
Dat bleek vrijdagmiddag bij het Thoolse kantongerecht.
Een wisseling van maatschappij bleek niet goed gelopen
te zijn en dat kostte de 27-jarige S.R.E. uit Sint-Anna-
land 480 gulden boete.
Officier wijst politie en parket terecht
Opgelucht en glimlachend vouwde hij zijn vaarkaarten
op. Met vrijspraak op zak ging de 50-jarige zeiler H.J.L.
terug naar Yerseke. Officier van justitie mevr. mr. H.I.
den Hartog vond de zaak niet ernstig genoeg om deze
voor verder onderzoek aan te houden. En daarmee was
kantonrechter mr. M.J.M. Klarenbeek het vrijdagmiddag
in Tholen eens.
Geen zeiler
„Ik heb daar niet gereden en ik weet niet wie er wel ge
reden heeft." De 20-jarige mevr. R. v.d. B. uit Scherpe
nisse was stellig in haar bewering, dat ze 2 oktober vorig
jaar niet op de provinciale weg tussen haar woonplaats
en Tholen had gereden. Ze zat namelijk in het casino te
Breda. Toch was haar auto bij het Stenen Kruis geflitst
met een snelheid van 134 km, terwijl daar 80 km de
maximum snelheid is.
,Een dramatische dag voor
alle betrokkenen' noemde
officier van justitie mevr.
mr. H.I. den Hartog de bot
sing op 27 april op het be
ruchte kruispunt Hoge-
weg/Rij kebuurtseweg/Roo
landseweg bij Oud-Vosse
meer. De Thoolse kanton
rechter matigde vrijdag
middag zijn boete tot 350
gulden omdat hij vond dat
de 43-jarige L.V. uit Sint-
Annaland al genoeg leed
was overkomen.
Heel vervelend
Veilingweg 50 km
Kantonrechter heeft nog clementie met celstraf
Voor de vierde keer reed de 42-jarige B.B. uit Scherpe
nisse zonder rijbewijs, maar de Thoolse kantonrechter
had nog clementie met de man, die alleen een Joegosla-
visch rijbewijs had. Volgens de richtlijnen zou hij nu
naar de cel hebben gemoeten, de kantonrechter gaf twee
weken voorwaardelijke gevangenisstraf naast 375 gul
den boete.
Ontzettende mazzel man Sint-Maartensdijk
De 21-jarige B.W. de J. uit Sint-Maartensdijk sputterde
eerst flink tegen, maar later gaf hij toch toe een beoorde
lingsfout gemaakt te hebben bij het inhalen van drie au
to's tussen de rotonde bij Scherpenisse en Sint-Maar
tensdijk. De kantonrechter sprak vrijdagmiddag in
Tholen over ,een ernstige verkeersfout die grenst aan het
roekeloze.' Hij veroordeelde De J. tot een geldboete van
400 gulden. Zowel de officier van justitie als de kanton
rechter tikten de politie op de vingers, dat het verhoor
van verdachten wel volgens de regels moet verlopen.
Verjaal
De multimedia
specialist
de regio
Preventie
Linke soep
Oor aangenaaid
Het gebeurde al op 4 december,
maar de politie te water verspreidde
er geen bericht over. In de nacht
van zondag op maandag voer de
Belgische duwbakcombinatie Guna
I en II van Rotterdam naar Antwer
pen, geladen met containers. Het
containerschip Zodiak voer in te
gengestelde richting. Beide sche
pen vervoerden onder meer enkele
tonnen (zeer) gevaarlijke stoffen.
Ter Hoogte van Oud-Vossemeer
botsten de schepen frontaal op el
kaar. De dieper liggende Zodiak
raakte de Guna's precies midden en
boorde zich met de kop onder de
vierkante koppen van de combina
tie. Daarbij scheurde de voorsteven
van de bak van de Guna II open en
via het gapende gat stroomde het
water naar binnen. De steven van de
Guna I raakte verfrommeld. Het
voordek bolde op en werd verwron
gen.Ook de Zodiak liep zware aver
ij op, maar raakte niet lek. De Guna
II kon met eigen pompen voorko
men dat het ruim volliep. In de
stuurhuizen en de woningen van de
beide schepen ontstond een ravage
door de klap.
De kapitein van de Guna's ging
door de aanvaring tegen de vlakte
en brak daarbij zijn neus en raakte
gewond aan zijn hals. Hij raakte
buiten bewustzijn. Het duurde ech
ter bijna twee uren voordat hij van
boord werd gehaald door ambulan
cepersoneel dat meekwam op het
vaartuig RWS 88. Bij de melding
van het ongeval is het nodige mis
gegaan. Zo werd het snelle hulpver
leningsvaartuig Hellegat (dat bij de
regionale brandweer onder contract
staat voor dit soort zaken) niet inge
zet, hoewel het binnen een kwartier
ter plaatse had kunnen zijn. Dat
kwam doordat er bij de melding al
leen maar sprake was van een ge
broken neus bij de kapitein. Die
zou daarmee nog hebben kunnen
doorvaren tot Tholen of de Kreek-
raksluizen. Ook de blusboot Furie 3
uit Dintelsas is niet op pad ge
stuurd, terwijl het toch schepen met
gevaarlijke lading betrof. De af
spraken zouden nu verbeterd zijn.
Óver de exacte oorzaak van het on
geval is niets bekend, omdat de bei
de kapiteins weigeren een verkla
ring af te geven aan de politie.
Terwijl de schade werd opgenomen
door politie, rijkswaterstaat en de
verzekering, werden andere sche
pen met gevaarlijke stoffen tijdelijk
niet toegelaten op het Schelde-Rijn
kanaal. Zodra duidelijk was dat de
lading van de beide containersche
pen geen gevaar opleverde en dat
de Guna II niet zou zinken, moch
ten andere schepen weer wel passe
ren. De containers van de Guna's en
de Zodiac bleken ondanks de enor
me klap allemaal nog op hun plaats
te staan. De scheepvaartinspectie
heeft de papieren van de schepen
ingenomen vanwege de grote scha
de. De Guna's mochten doorvaren
naar de Volkeraksluizen en de Zo
diak naar Tholen waar de contai
ners moesten worden overgeladen
in andere schepen.
De politie had hem 30 juni van het
vorig jaar al aangehouden. E. vertel
de dat alles op 1 polis zou komen.
Niet alleen de verzekering van zijn
huis, maar ook van zijn auto. „Ter
wijl de oude verzekering al was ge
stopt, zei de bank later dat de over
schrijving niet kon. Ik ben me toen
rot geschrokken en ik vind de over
treding dan ook deels niet mijn
schuld", aldus de Sint-Annalander.
Officier van justitie mevr. mr. H.I.
den Hartog zei moeite te hebben om
die lezing te geloven. „Ik vraag me
af, of de oude verzekering al opge
zegd wordt voordat de nieuwe is af
gesloten. U bent er onvoldoende
zorgvuldig mee omgegaan. Je mag
geen risico nemen bij een autover
zekering. U had zich moeten over
tuigen dat het allemaal in orde
was." De officier vond het verweer
van E. te mager om de zaak aan te
houden, zodat er stukken boven wa
ter kunnen komen die erop wijzen,
dat de man niets aan het ontbreken
van de verzekering kan doen. „Ik
zie geen excuusbrief van de bank of
de verzekeringsmaatschappij dat er
een fout gemaakt is", aldus mevr.
Den Hartog, die 480 gulden boete
eiste.
Volgens E. was het probleem ont
staan toen de voorlopige dekking
van de nieuwe verzekering werd in
getrokken. „Verzekeringsmaat
schappijen zijn secuur en de tussen
personen niet altijd, maar de
verantwoordelijkheid ligt bij u", zei
kantonrechter mr. M.J.M. Klaren-
beek. „Uw excuus is onvoldoende.
U kunt nog naar de bank gaan en
zeggen: betaal mij maar 480 gulden,
maar ik acht u verantwoordelijk."
De kantonrechter nam de eis geheel
over.
Twee automobilisten die bij herha
ling (zogenaamde recidive) onver
zekerd in een auto hadden gereden,
moeten een stuk dieper in de buidel
tasten. De 23-jarige K. v.d. M. uit
Nieuw-Vossemeer en de 44-jarige
W.K. werden allebei bij verstek tot
720 gulden boete veroordeeld.
De man zou op 7 mei met zijn zeil
boot in het Brabants Vaarwater in de
Oosterschelde niet zoveel mogelijk
stuurboord hebben gehouden. L.
kwam uit Zierikzee en voer buiten
de betonning. „Ik ben het vaarwater
haaks overgestoken, zeilend, zonder
motor aan. Het is vrij breed daar.
Volgens de politie mocht dat niet en
gold dat verbod van kant tot kant.
Dat vind ik echter een rekbaar be
grip. Als je tussen de beroepsvaart
door moet varen, is dat veel gevaar
lijker. Naar mijn gevoel deed ik
niets verkeerd, want goed zeeman
schap is niet op het smalste en druk
ste punt gaan varen. Ik wist goed
wat ik deed. De politie heeft ande
ren die op de motor binnen de be
tonning voeren ook verbaliseerd,
maar die moesten stuurboord hou
den", aldus L.
De officier bekende geen zeiler te
zijn en er heel weinig van te snap
pen. De kantonrechter hielp haar uit
de droom, dat de begrippen vaar
weg en vaarwater hierbij een rol
speelden. „De politie legt dat in het
proces-verbaal niet duidelijk uit",
concludeerde mevr. Den Hartog.
„De zeiler heeft wel gekruist, maar
Bach @Iive. Hortus Musicus Reli-
giosus geeft op 28 december een
kerstconcert in de Gertrudiskerk in
Bergen op Zoom. In het concert
worden werken gebracht van Jo-
hann Sebastian Bach, vijf van diens
voorvaderen en drie van zijn zonen.
Het concert (met een grote bezet
ting) begint om kwart over acht.
het vaarwater. Ik laat de verdachte
er niet de dupe van worden, dat dit
niet helder in het proces-verbaal
staat. Ik zal zowel het parket als de
politie instrueren om zowel in de
tenlastelegging als het p.v. duidelij
ker te zijn", aldus de officier, die
vrijspraak vroeg, wat de kanton
rechter overnam.
De 47-jarige Belgische zeiler P.C.P.
van B. uit Schaarbeek was vrijdag
middag niet naar het Thoolse kan
tongerecht gekomen. Hij werd tot
zijn verrassing tegelijk met L. ver
baliseerd, maar de Belg werd bij
verstek tot 180 gulden boete veroor
deeld.
De 36-jarige Belgische schipper
M.D. uit Gent had geen naamplaatje
op zijn schip en dat kostte hem bij
verstek 105 gulden boete.
De snelheids-en roodlichtcamera bij de stoplichten op de Nieuwe Postweg en de Reimerswaalseweg heeft al menigeen een bon opgeleverd.
Kantonrechter mr. M.J.M. Klaren
beek veroordeelde haar vrijdagmid
dag in Tholen tot 755 gulden boete
omdat het alibiverhaal volgens hem
niet sterk genoeg was. De op de pu
blieke tribune aanwezige vriend van
de verdachte kondigde boos aan, dat
zijn vriendin zeker in hoger beroep
zou gaan. Ze waren het er absoluut
niet mee eens.
Mevr. Van den B. vertelde dat de
auto kapot was. „Hij schakelde niet
goed. Er was van alles aan mis en
daarom heb ik hem later ook ver
kocht. We waren met een andere au
to naar Breda, waar we ongeveer
half negen arriveerden. In het casi
no word je bij binnenkomst aan de
hand van je paspoortnummer gere
gistreerd en die gegevens blijven
drie jaar beschikbaar, zodat onze
aanwezigheid daar gecontroleerd
kan worden."
Officier van justitie mevr. mr. H.I.
'Onbegrijpelijk' noemde de offi
cier van justitie het, dat dit onge
luk had kunnen gebeuren. „U reed
rustig, u bent absoluut geen weg-
maniak. Het is plausibel dat u ge
keken hebt, maar u hebt de andere
auto niet gezien. Zwaar letsel was
het gevolg van deze botsing."
V. was er nog van overstuur. „Ik
ben slachtoffer in plaats van da
der", zo verdedigde hij zich. Hij
kwam die 27ste april vanuit de
Rijkebuurtseweg de Hogeweg op.
De Sint-Annalander had zijn
dochter van zeven opgehaald van
paardrijles. „Ik reed rustig en het
zicht was goed. Ik keek links en
rechts en toen ik het kruispunt
overreed, zat de andere auto in een
flits in mijn wagen. Rechts in de
flank - aan de kant van mijn doch
ter - ben ik aangereden. Ze werd
ernstig gewond: had inwendige
kneuzingen en verwondingen aan
haar ogen en oren. Zelf heb ik een
maand rugklachten gehad en me
dicijnen moeten gebruiken. Ik lig
er 's nachts nog wakker van", ver
telde V.
„Het is inderdaad een heel verve
lend, maar ook onbegrijpelijk on
geluk", constateerde kantonrech-
den Hartog somde verschillende za
ken op die de verdachte zouden
kunnen ontlasten. „Is er een bewijs
dat de auto stuk was? Is er met het
kenteken gerommeld? Was het geen
joyriding? Kon er iemand bij de au
tosleutels?" De vrouw uit Scherpe
nisse moest overal ontkennend op
antwoorden. Volgens haar waren er
dubbele kentekenplaten in het spel.
„Dat is heel uitzonderlijk", zei de
officier. „Als dat het geval zou zijn,
zou er ook meer aannemelijk ge
maakt moeten worden. Het casi-
noverhaal vind ik niet zo relevant.
Als kentekenhouder bent u verant
woordelijk voor uw auto, zo staat
het in de wet." Mevr. Den Hartog
eiste ten opzichte van de eerder aan
geboden transactie geen verhoging
omdat de verdachte naar het kan
tongerecht was gekomen om haar
verhaal te vertellen, zodat het bij
755 gulden bleef.
„Daar ben ik het niet mee eens",
liet de vrouw uit Scherpenisse we
ten. „De flitspaal waar u geflitst
bent, staat tussen uw woonplaats en
het casino in", stelde de kanton
rechter vast. „Een onbekend geble
ven bestuurder is dan geflitst, want
u hebt te weinig aannemelijk ge
maakt, dat uw auto daar niet ge
weest is", aldus mr. Klarenbeek, die
de eis van 755 gulden overnam.
De 23-jarige A.V. uit Sint-Philips-
land had 19 februari gewoon haast
om op het sportcomplex in Sint-An-
naland te komen. In de Veilingweg
schoot de teller door naar 99 km.
terwijl daar maar 50 km. is toege
staan. De radarmeting was nog 3
km. gecorrigeerd, zodat het officieel
96 km. was. „Ik dacht dat het een
80 km. weg was, want de Veiling
weg ligt om het dorp heen. Ik had er
geen idee van, dat het een bebouw
de komweg was. De 50 km. was me
nog nooit opgevallen", vertelde V.
De officier van justitie noemde het
klip en klaar, dat V. 46 km. te hard
had gereden. „En dat is linke soep.
Daarom moet u zich hier ook ver
antwoorden, want er is geen trans
actie aangeboden. We proberen
mensen ervan te weerhouden om zo
hard te rijden. Een forse waarschu
wing is nu het meest passende ant
woord", zei mevr. Den Hartog, die
735 gulden boete eiste plus een
voorwaardelijke ontzegging van de
rijbevoegdheid met een proeftijd
van twee jaar.
Dat laatste kwam de Sint-Philips-
lander heel slecht uit, want hij had
onlangs een vrachtwagenopleidfng
gevolgd en zou maandag bij een
nieuwe baas beginnen. Hij pleitte
dan ook voor strafvermindering.
„Anders zou u direct werkloos zijn
als u weer te hard rijdt", constateer
de de kantonrechter. Hij had echter
op de straflijst van V. gezien, dat die
al eerder een boete van 880 gulden
had gekregen voor te hard rijden,
alsmede een bekeuring voor over
treding van het rijtijdenbesluit. „Dat
u niet wist, dat er op de Veilingweg
maar 50 km. gereden mag worden,
is helemaal voor uw rekening. Ik
vind dat onvoldoende reden om van
de eis af te wijken. Het blijft daar
om 735 gulden, maar u kunt wel in
termijnen betalen. En als u weer te
hard rijdt, dan mag u vier maanden
niet rijden en krijgt u bovendien een
nieuwe straf", zo waarschuwde mr.
Klarenbeek. Dat had de Sint-Phi-
lipslander wel begrepen. In termij
nen betaalde, wilde hij niet. Zo snel
mogelijk schoon schip.
B. was op 2 maart op de Goris-
hoeksedijk door de politie aange
houden. De auto stond bij zijn
dochter in Sint-Maartensdijk, die
zelf helemaal geen rijbewijs had.
Omdat de wagen naar de garage
moest, waagde de Scherpenisse
naar het er nog maar een keer op,
zonder geldig Nederlands rijbe
wijs. Hij liep weer tegen de lamp,
zoals dat vanaf 1997 al drie keer
eerder was gebeurd.
Zijn advocaat had de kantonrechter
een brief geschreven om rekening
te houden met de financiële situ
atie. B. moet van 950 gulden per
maand leven en hij was dan ook
niet in staat om 375 gulden te beta
len. Er staat nog een boete van 750
gulden open.
„Wat is er nodig om u te stop
pen?", vroeg officier van justitie
mevr. mr. H.I. den Hartog af. „U
rijdt nu al vier keer zonder rijbe
wijs!" Ze matigde haar eis echter
tot 375 gulden boete en een voor
waarde hechtenis van twee weken
met een proeftijd van twee jaar.
B. protesteerde dat hij al het nodi
ge uit het verleden moest betalen,
maar zowel de officier als de kan
tonrechter wezen erop, dat dit een
nieuwe overtreding was die om een
nieuwe straf vroeg. Een Middel
burgse rechter had in 1998 al eens
onbetaalde arbeid gegeven. Nu
hield mr. M.J.M. Klarenbeek het
bij 375 gulden boete of 7 dagen cel
wanneer dat bedrag niet betaald
wordt en daarnaast geheel voor
waardelijk twee weken gevange
nisstraf met een proeftijd van twee
jaar.
De 32-jarige A.O. uit Rotterdam
had evenmin een geldig Neder
lands rijbewijs. Hij werd bij ver
stek tot 450 gulden boete veroor
deeld. Ook de 21-jarige Rotter
dammer A.W.B. had zonder rijbe
wijs op Tholen gereden en dat
kostte hem bij verstek eveneens
450 gulden boete.
Op 4 april omstreeks half zes 's mid- rotonde gaan inhalen en had een
dags reed de man naar huis. Een ce- heel ver zicht. De kraanwagen heb
mentwagen remde de snelheid van ik niet zien aankomen, maar ik heb
de achteropkomende auto's, zeker slechte ogen. Ik zou naar de opticien
na het optrekken vanaf de rotonde
bij Scherpenisse. Ze reden daar 60
km. De J. had niet zoveel geduld
met zijn bestelbus en passeerde de
drie auto's, waarvan de voorste een
onopvallende politiewagen was met
daarin twee agenten. Die maakten
ruimte voor hem, toen een tege
moetkomende kraanwagen met zijn
lichten knipperde. „Een botsing
werd zo ternauwernood voorko
men", constateerde kantonrechter
mr. M.J.M. Klarenbeek.
Van het proces-verbaal klopte vol
gens De J. niets. „Ik ben gelijk na de
De kantonrechter in Tholen boog zich vrijdag over het zoveelste ernstige ongeluk op dit beruchte kruispunt tussen Oud-Vossemeer en Poortvliet.
De specialist voor de particuliere
en klein zakelijke markt
Computers, netwerken,
printers, faxen.
Zaktelefoons, telefoon
centrales.
Beeld en geluid.
lij
Molendijk 3-4,4695 BB St. Maartensdijk, Tel. 0166 - 66 23 15
ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT
Advertentie I.M.
ter mr. M.J.M. Klarenbeek. De
van rechts uit de richting Oud-
Vossemeer komende 35-jarige au
tomobilist Van E. had nekklach-
ten.
Twee ambulances werden er ge
alarmeerd, de brandweer van Sint-
Maartensdijk en de traumaheli
kopter, die in het weiland van de
familie Geuze landde. Het meisje
werd met een bebloed hoofd uit de
auto getild en per helikopter naar
het Sophia kinderziekenhuis in
Rotterdam gebracht. Haar vader
ging ter observatie mee naar het
Dijkzigt ziekenhuis. De auto lag
aan de noordkant van de Hogeweg
in de sloot. „Ik heb een halfuur in
doodsangst gezeten toen mijn
dochter gewond en bekneld in de
auto lag. De andere bestuurder zat
bovenop het talud. Ik heb hem la
ter nog gesproken; hij is nu weer
aan het werk. Als ik zijn auto
maar enigszins had gezien, was ik
gestopt. Ik reed niet hard", aldus
de Sint-Annalander.
V. vertelde, dat de omwonenden
boos waren, dat er op dat bewuste
kruispunt weer een ongeluk ge
beurde. Niet voor het eerst waren
daar ambulances, de brandweer en
de traumahelikopter aanwezig. De
ongelukken zijn allemaal op de
zelfde manier gebeurd: een voor-
rangsfout vanuit de Rijkebuurtse
weg aan het eind van de middag.
Op de Hogeweg wordt vaak met
hoge snelheid gereden en de klap
kan dan hard aankomen. Naar aan
leiding van klachten vanuit de
streek paste het waterschap Zeeuw
se Eilanden onlangs het kruispunt
aan.
„Toen ik met mijn dochter naar de
plaats terugging om het ongeluk te
verwerken, constateerde ik de ver
beteringen. Mijn ongeluk was dus
de druppel die de emmer deed
overlopen", zei V.
De kantonrechter citeerde de andere
bestuurder uit het proces-verbaal.
„Van E. dacht, dat u ging stoppen
omdat u vaart minderde, maar u stak
recht over. Ondanks dat Van E. zeer
krachtig remde, was de botsing niet
te vermijden."
De officier van justitie noemde het
niet zo heel hard nodig om V. een di
recte straf op te leggen. „U bent
voorzichtig genoeg en u zegt mis
schien ook: ben ik al niet genoeg ge
troffen? Ellende zit echter in een een
heel klein hoekje en de weggebrui
kers moeten er nog meer van door
drongen worden, dat het in het ver
keer nog voorzichtiger moet. Het
gaat bij dit soort zaken ook om pre
ventie naar de buitenwereld toe. Ik
heb overwogen om een voorwaarde
lijke ontzegging van de rijbevoegd
heid te eisen, maar dat doe ik niet,
gelet op de persoonlijke omstandig
heden. Ik kom gezien het eigen letsel
tot een lagere geldboete van 500 gul
den", zei mevr. Den Hartog.
V. was het er niet mee eens. „Ik word
nu extra gestraft terwijl niemand
zo'n fout wil maken. Normaal ben ik
een hele rustige rijder met 45.000
km per jaar. Dit was niet te overzien,
maar er gebeurden daar veel onge
lukken en na mijn ongeluk moest het
afgelopen zijn en zijn er ook maatre
gelen op dat kruispunt getroffen", zo
verweerde de Sint-Annalander zich.
De kantonrechter vond dat allemaal
geen voldoende excuus want op ge
vaarlijke kruispunten moet je goed
uitkijken, maar hij hield wel reke
ning met de inbreng van V. en matig
de de geldboete tot 350 gulden.
moeten. De kraanwagen claxoneer
de niet en heeft evenmin krachtig
geremd, zoals in het proces-verbaal
staat. Ik ben het ook niet eens met de
verklaring die de politie telefonisch
van mij heeft afgenomen. Ik wilde
de volgende dag langskomen op het
politiebureau, maar dat mocht niet.
En de agent wenste ook zijn naam
niet te noemen."
Volgens het proces-verbaal ging de
cementwagen uiterst rechts rijden en
op het allerlaatste moment kon De J.
- kort voor een onoverzichtelijke
bocht naar rechts - invoegen. De
verdachte ontkende echter, dat de
cementwagen naar rechts was uitge
weken.
De kantonrechter las de verklaring
van de man voor en daarin stond: ,Ik
hoorde dat de kraanwagen toeterde;
het ging maar net mis.'
Volgens De J. was het te lang gele
den om zich dat nog exact te herin
neren. „Ik weet het niet meer pre
cies. Het is wel zo, dat de een
vlugger met zijn lichten knippert
dan de ander, maar de bestuurder
van de kraanwagen is ook geschrok
ken. Het is net goed gegaan. Ik ben
het echter niet eens met de hele pro
cedure en de behandelwijze van de
politie. Het gesprek met de politie
man verliep ook niet plezierig", ver
telde De J.
De officier van justitie stelde vast,
dat de jonge man .ontzettende maz
zel had gehad.' „Door het gevaarlijk
inhalen is er bijna een botsing met
een kraanwagen ontstaan. Dat kon
gewoon niet, dat inhalen daar. Dat
was hartstikke link. Hele linke soep
was het. Door de ervaring van de po
litie hebben ze een gaatje voor je ge
maakt, maar drie auto's inhalen, dat
was echt een dubbeltje op zijn kant.
Het is goed afgelopen, maar we
moeten je inpeperen, dat dit niet
klopt. Je hebt jezelf en anderen in
gevaar gebracht."
Mevr. Den Hartog kon de onvrede
van De J. ten aanzien van de behan
deling door de politie wel aanvoe
len. „De politie had u - na uw ver
zoek - naar het bureau moeten laten
komen en u had ook het recht om
uw verklaring door te lezen en dan
pas te ondertekenen. De waarheid
van de politieverklaring is daarom
heel betrekkelijk geworden. Daarom
hebben we dat vanmiddag voor de
kantonrechter ook overgedaan", al
dus de officier, die 400 gulden boete
eiste voor het gevaarlijk hinderen
van het verkeer.
„Ik vind dat ik een oor aangenaaid
ben door de politie", was de reactie
van De J.
„U hebt uw leven te danken aan het
ingrijpen van de politie, die ruimte
voor uw inhalen heeft gemaakt",
was de zienswijze van de kanton
rechter. „Het telefonische politiever
hoor behoort echter anders te lopen
dan nu is gebeurd. De politieman
dient zijn naam te noemen en u moet
de verklaring ook ondertekenen. De
politie is zich echter ook doodge-
schrokken. Feit blijft, dat u een be
hoorlijk grove verkeersovertreding
hebt gemaakt. Wanneer de officier
daarvoor een voorwaardelijke ont
zegging van de rijbevoegdheid had
geëist, zou ik dat ook gedaan heb
ben. Nu houd ik het bij de 400 gul
den boete", aldus mr. Klarenbeek,
vrijdagmiddag voor het kantonge
recht in Tholen.