Professionelere aanpak
van droge sloten nodig
'Verantwoordelijkheid voor zorg meer
bij mensen in plaats van de overheid'
Kolenschip vaart lek tegen Slaakbrug
Landbouw wil zoet
Zoommeer houden
Mol misschien laatste
Thoolse gezworene
CDA-Kamerlid Buijs: Meer geld heeft niet tot meer uitgaven geleid
Doe maar joh!
Scheepvaart op Schelde-Rijnkanaal ondervindt nauwelijks hinder
Donderdag 14 december 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Kritiek van hoofdingeland Aarnoudse:
De Oud-Vossemeerse hoofdingeland J.M. Aarnoudse
verweet Zeeuwse Eilanden maandagavond niet profes
sioneel te zijn omgegaan met de uitvoering van het lo
zingenbesluit open teelt en veehouderij. Het ontbreken
van duidelijke criteria voor het begrip droge sloot en het
niet aanwezig zijn van een goed adressenbestand duidde
volgens Aarnoudse op een foute aanpak. „Ga er wat pro
fessioneler mee om, zoals dat bij de waterkeringen wel
gebeurt."
Nadere eisen
Niet-melders
„De ellende die we in de zorg tegenkomen is verschrik
kelijk. En ik voorspel dat het nog erger wordt." CDA-
Tweede-Kamerlid drs. S. Buijs uit Goes liet er maandag
avond in Meulvliet in Tholen geen onduidelijkheid over
bestaan: de gezondheidszorg moet minder bureaucratisch
worden, het werken in de zorg aantrekkelijker gemaakt
en de verantwoordelijkheid meer bij de mensen zelf ge
legd. Volgens het CDA is dat de enige manier om de situ
atie te verbeteren. „En als er dan zonodig een ander stel
sel moet komen, dan moet dat maar de sluitpost zijn."
Mens centraal
Toetsingscommissie
Het binnenvaartschip Enig
ma uit Breda, geladen met
1200 ton cokes, is maan
dagmorgen op het Schelde-
Rijnkanaal lekgevaren. Het
dreigde 1100 meter ten
noorden van de Slaakbrug
bij Sint-Philipsland te zin
ken, maar kon met behulp
van andere schepen drij
vende worden gehouden.
Een deel van de lading is in
de loop van de avond en
nacht overgeladen, waarna
de Enigma dinsdagmorgen
naar de vluchthaven Din-
telmond is gesleept.
Ouderen profiteren niet van nieuwe belastingwet
„Het is volgens mij onjuist dat er richting de landbouw
gewezen wordt nu de kwaliteit van het water in het
Krammer/Völkerak en Zoommeer slecht is. Ik meen toch
begrepen te hebben dat het fout is gegaan door het be
heer." Fruitteler A.G.M. Wisse kreeg maandag gelijk van
Tweede-Kamerlid S. Buijs die sprak op een CDA-leden-
vergadering in Tholen: „Ik zou de landbouw zeker niet
de schuld willen geven. Rijkswaterstaat zegt dat."
Kwartje van Kok
Eigen bestuurszetel waterschap geschrapt
Het waterschap Zeeuwse Eilanden zal het provinciaal be
stuur verzoeken om na de verkiezingen van 2002 vrij te la
ten uit welk district de dagelijks bestuurders komen. Nu is
dat nog strikt voorgeschreven, zodat ook Tholen recht had
op een gezworene. Met het schrappen van die bepaling zou
J.L.C. Mol uit Sint-Maartensdijk wel eens de laatste Thool
se dagelijks bestuurder in het waterschap kunnen zijn.
Niet democratisch genoeg
Groene en rode
nigma
De Vossemeerse hoofdingeland zei
heel veel moeite te hebben met de
landelijke metingen die het water
schap heeft gehanteerd voor het be
palen van droge sloten. „De land
bouw is het verwijt gemaakt dat er
niet tijdig gereageerd is op het lo
zingenbesluit, maar ik vraag me af,
hoe het waterschap zelf met de
landbouwsector omgaat. Een pro
fessionelere gang van zaken rich
ting de mensen die het betreft, was
beter geweest", aldus Aarnoudse.
„Ik laat die opmerkingen voor uw
rekening", zei dijkgraaf W.A. Gos-
selaar, die niet blij was met de kri
tiek van de Vossemeerse hoofdinge
land. „Wij hebben deze zaak
opgepakt zoals het moest. Als er
een verdere verfijning nodig is dan
de wet voorschrijft, vergt dat extra
mensen en dat wil het dagelijks be
stuur niet. We hebben er onze han
den aan vol om tot het teeltseizoen
2002 de bezwaren af te werken."
Het waterschap zal de 400 boeren
die in het waterschapsgebied be
zwaren hebben ingediend, niet be
keuren. De beoordeling van de be
zwaarschriften kan namelijk pas
vanaf 1 april plaatsvinden. De Al
gemene Inspectie Dienst (AID)
heeft een eigen beleid, maar vol
gens de dijkgraaf is uit overleg ge
bleken, dat de AID op hetzelfde
spoor zit.
Aarnoudse bracht naar voren, dat
het lozingenbesluit erom draait, dat
de hoeveelheid bestrijdingsmidde
len in de sloten vermindert. Met
een teeltvrije zone zou dat volgens
het waterschap bereikt worden,
maar de Thoolse hoofdingeland
meende dat het bestrijdingsmidde-
lenverhaal niet klopt. Hij vroeg
zich dan ook af, of die teeltvrije zo
ne niet kan verdwijnen. In dit ver
band noemde Aarnoudse ook nog
een lezing die de dijkgraaf over be
strijdingsmiddelen had gehouden
voor gemeenten.
„U haalt nu een aantal dingen door
elkaar, want die lezing heeft geen
gevolgen voor de landbouw", aldus
de dijkgraaf. Ten aanzien van het
bepalen van de hoeveelheid droge
sloten wilde Gosselaar geen verfij
ning toepassen. „Wij hebben niet in
onze macht om extra metingen te
verrichten", liet hij weten.
Tijdens de vergadering van de ge-
biedscommissie Tholen liet gezwo
rene J.L.C. Mol zich ook al in die
zin uit op vragen van J. de Jager uit
Anna Jacobapolder. „We zien geen
kans om alle sloten snel te inventa
riseren, want het gaat totaal om
7000 km, waarvan 70 km op de leg
ger staat. Het kost geweldig veel
energie en menskracht. Als we het
sneller willen, dan moet het ge-
schot met 5 gulden naar boven",
waarschuwde Mol.
Zeeuwse Eilanden heeft wel nadere
eisen gesteld aan de uitvoering van
het lozingenbesluit. Boeren hoeven
geen teeltvrije zone aan te houden
als de breedte van het talud meer is
dan 3.15 meter. Deze regeling
wordt alleen toegepast in nieuwe
situaties waar natuurvriendelijke
oevers worden aangelegd en bij na
tuurvriendelijke oevers die zijn
aangelegd in het kader van het eer
ste waterhuishoudingsplan. In of
langs gebieden met een bijzondere
functie wordt deze regeling niet
toegepast.
Het waterschap heeft nieuwe richt
lijnen opgesteld om het verschil
tussen droge en natte sloten duide
lijker aan te geven. Voor landbou
wers is het onderscheid erg belang
rijk omdat ze langs droge sloten
alle grond kunnen benutten voor
producten. Bij natte sloten daaren
tegen moet een teelt- en spuitvrije
zone in acht worden genomen (bij
aardappelen zelfs tot 1.50 meter)
om vervuiling van het oppervlakte
water door bestrijdingsmiddelen en
meststoffen tegen te gaan.
Om te bepalen of een sloot als nat
of als droog aangemerkt moet wor
den, zijn verschillende richtlijnen
opgesteld. Hierbij wordt rekening
gehouden met de hoeveelheid neer
slag die in de voorliggende periode
is gevallen. De sloten waartegen
bezwaar is gemaakt, worden aan de
hand van de criteria opnieuw be
oordeeld tussen 1 april en 1 oktober
2001,
Zeeuwse Eilanden heeft met de
AID afgesproken, dat die dienst
voor de handhaving van het lozin
genbesluit gebruik maakt van de
gegevens van het waterschap. De
AID treedt niet op zonder eerst bij
Zeeuwse Eilanden informatie op te
vragen over de status van een sloot
en over de aanwezigheid van bre
dere of smallere teeltvrije zones.
Ook weet de AID voor het nieuwe
teeltseizoen, waar er natuurvrien
delijke oevers zijn. Deze worden
nog in kaart gebracht, want hier is
sprake van een afwijkende situatie.
Door gebruik te maken van dezelf
de gegevens, kunnen beide instan
ties tot een gezamenlijk beleid
voor toezicht en handhaving ko
men. Ook worden er nog afspraken
gemaakt met het openbaar ministe
rie over de gedragslijn van deze
handhaving.
Boeren die geen meldingsformulier
hebben ingestuurd, krijgen als eer
ste controle. Van de 2100 formulie
ren die aan agrarische bedrijven
zijn verzonden, zijn er ruim 1500
terug ontvangen. De landbouwor
ganisatie ZLTO en de fruittelersor
ganisatie NFO hebben de formulie
ren verzonden, dus het waterschap
weet niet wie het formulier nog niet
teruggestuurd heeft. Ongeveer 350
bedrijven die geen lid zijn van bei
de organisaties hebben geen formu
lier gekregen, maar volgens het wa
terschap ontslaat dat betrokkenen
niet van de verplichting om zich te
melden. Niet-melders zijn strafbaar
volgens de wet economische delic
ten. Uit de eigen bestanden zal het
waterschap proberen om de niet-
melders te achterhalen.
Geldleningen 74 miljoen. Het wa
terschap Zeeuwse Eilanden wil in
2001 vaste financieringsmiddelen
aantrekken tot een bedrag van 50
miljoen gulden en tijdelijk 24 mil
joen gulden lenen.
Goesenaar drs. S. Buijs is in de Tweede Kamer woordvoerder van het CDA voorzorg, visserijzaken, bepaalde onderdelen van justitie en van
verkeer en waterstaat.
Buijs stelde dat de politiek de ge
zondheidszorg al dertig jaar lang -
dus ook het eigen CDA is daar debet
aan - behandelt als een kostenpost.
Wetgeving is er uitsluitend op gericht
om de kosten te beheersen. En on
danks dat er de laatste jaren extra
geld voor deze sector beschikbaar is
gekomen, heeft dat niet geleid tot
meer uitgaven van het rijk. „Integen
deel. Zes jaar geleden werd van iede
re gulden van het bruto nationaal pro
duct een dubbeltje uitgegeven aan de
gezondheidszorg en nu is dat 8,5
cent", aldus de voormalige huisarts
uit Goes die namens zijn fractie
woordvoerder is voor onder meer de
zorg. Verschraling en lange wachtlijs
ten zijn het gevolg, en dat terwijl de
Nederlander 'zorg' in de topdrie heeft
staan van zaken die hij belangrijk
vindt.
De verschillen met de ons omringen
de landen zijn, een gevolg van het ge
voerde beleid, groot. „We hebben de
helft tot eenderde minder artsen per
duizend inwoners. En is er bij ons
één oogarts op 35.000 inwoners, in
andere landen van de EU is dat één
op de 20.000." Weliswaar heeft het
kabinet besloten 5,6 miljard gulden
extra beschikbaar te stellen, maar dat
is volgens het Kamerlid niet genoeg.
„Dat betekent 2%, maar er is 2,4 tot
2,6% nodig." Volgens Buijs blijven
er momenteel zelfs miljarden onge
bruikt liggen, omdat er gewoonweg
niet voldoende capaciteit is in de
zorg. „We lopen achter de feiten
aan." De CDA'er heeft al voor de be
grotingsbehandeling een motie inge
diend, waarvan de strekking is om bij
de opleidingen de numerus fixus af te
schaffen. „Als je dat nu doet, duurt
het nog zeven tot negen jaar voor je
gekwalificeerde artsen hebt. Maar het
is een betere methode dan jaarlijks
een handvol extra studieplaatsen
Buijs vindt het verder belangrijk dat
het imago van de zorg verbeterd
wordt, waardoor mensen het aantrek
kelijk vinden om in die sector te wer
ken. „De salarissen blijven nu achter
bij de markt. Bovendien moet men
met de tijd meegaan en zorgen dat er
meer in deeltijd gewerkt kan worden,
dat er voldoende kinderopvang is en
dergelijke." Ook aan de verregaande
bureaucratie en regelgeving moet wat
gebeuren, vindt Buijs. „Van iedere
gulden in de thuiszorg is 40 cent no
dig voor administratie en bureaucra
tie. En in een ziekenhuis is alles ge
budgetteerd, van de ondersteek en
naalden tot een hartoperatie." Het
CDA zou de verantwoordelijkheid
voor de zorg meer bij de mensen zelf
willen leggen dan bij de overheid.
„We moeten er snel naartoe dat de
mens centraal staat. De klant moet
niet de sluitpost zijn. Hij moet een
keuzemogelijkheid hebben, zelf kun
nen beslissen waar hij zorg wil ha
len." Buijs wees erop dat van de 80
miljard die in de zorg omgaat, slechts
zes miljard uit belastinggeld komt.
„De rest is van de mensen zelf, opge
bracht uit premieheffingen. Dan
moeten de mensen daar ook zelf over
kunnen beslissen en niet de over
heid."
Momenteel wordt er gesproken over
één volksverzekering in plaats van
ziekenfonds- en particulier verzeker
den. Buijs is bang dat de politieke
discussie er één wordt over inko
menspolitiek in plaats van over de
zaak zelf. Wat hem betreft is deze
stelselherziening - indien gewenst -
dan ook de sluitpost waar het gaat om
het oplossen van de problemen in de
gezondheidszorg. „Moeten de aan
vragen voor een persoonsgebonden
budget zo ingewikkeld blijven?" wil
de mevr. M.H. Bijl-Vaders van het
Kamerlid weten. „Bij de begrotings
behandeling heb ik er mijn ongenoe
gen over uitgesproken dat ook hier
zo'n 50% van het geld opgaat aan ad
ministratie. Geld dat veel beter aan
directe zorg besteed kan worden. Het
CDA wil meer dingen onder het per
soonsgebonden budget laten vallen
en dit meer persoonsvolgend laten
zijn." De werkgever erbij betrekken
zoals nu gebeurt, vindt Buijs vol
strekt overbodig.
Het euthanasievraagstuk kwam ook
aan de orde op de ledenvergadering in
Tholen. De wet die onlangs door de
Tweede Kamer is aangenomen (met
ongeveer tweederde van de stemmen
voor en eenderde tegen), wordt door
het CDA mordicus afgewezen. „Eu
thanasie blijft in het wetboek van
strafrecht staan als een strafbaar feit,
maar wordt voortaan getoetst door
een commissie buiten de rechterlijke
macht en het openbaar ministerie om.
Dat is nog nergens vertoond", zei
Buijs. Hoewel de Raad van State een
vernietigend oordeel velde over het
wetsvoorstel, heeft de coalitie het
doorgezet. „Houd je dit grondwette
lijk wel in stand?" wilde afdelings
voorzitter D. Coppoolse weten. Buijs
is daar niet zo zeker van, zo bleek.
„Het moet nog naar de Eerste Kamer
en die heeft ook als taak om wets
voorstellen op de houdbaarheid te
toetsen. En verder is er dan nog de
Europese regelgeving."
De toetsingscommissie waar een arts
een geval van hulp bij zelfdoding
moet melden, bestaat uit een dokter,
een jurist en een ethicus. Zij beoorde
len achteraf of aan de gestelde zorg
vuldigheidscriteria is voldaan, bij
voorbeeld of een tweede arts is
geraadpleegd. Buijs: „Als het alle
maal 'netjes' gebeurd is, wordt er niet
gemeld bij justitie. Ik vind echter dat
er altijd melding moet plaatsvinden,
om de rechten van de mens het beste
te waarborgen. Ik denk ook dat artsen
er weinig moeite mee hebben om eu
thanasie bij justitie te melden." In de
opzet van de nieuwe wet verwacht
Buijs een afnemende meldingsbereid
heid onder artsen. Wat hem verder in
de euthanasiewet stoort, is dat de
wilsverklaring van de patiënt 'bijna
heilig' wordt. „Dat is belachelijk, die
krijgt een oneigenlijk gewicht. Dan
ga je euthanasie steeds meer als een
normaal medisch handelen zien en
dat kan niet."
Overigens is het CDA niet tegen eu
thanasie, benadrukte Buijs. „De hui
dige wet kwam tot stand onder Hirsch
Ballin." (CDA-minister van justitie -
red.). Er moet, vinden de christen-de
mocraten, wél sprake zijn van on
draaglijk of uitzichtloos lijden. Bo
vendien vindt Buijs dat de discussie
wel erg is verengd tot de daad zelf -
het spuitje. „Terwijl er een proces van
weken of maanden aan voorafgaat
van intensief contact tussen arts en
patiënt." Dat contact kan er zelfs toe
leiden dat de roep om euthanasie ver
dwijnt, stelde Buijs. Hij zei teleurge
steld te zijn in de discussie zoals die
in de Tweede Kamer is gevoerd. „Die
ontaardde teveel in emoties. We trek
ken dit soort ethische zaken teveel in
het abstracte en zien het morele as
pect wegvallen." Een normen- en
waardenpatroon blijft belangrijk, het
is het cement van de samenleving, al
dus de CDA'er.
De Oud-Vossemeerse hoofd
ingeland J.M. Aarnoudse was
maandagavond diverse keren
aan het woord tijdens de al
gemene vergadering van het
waterschap Zeeuwse Eilan
den. Hij gebruikte daarbij re
gelmatig 'joh' als stopwoord.
Aarnoudse had dat zelf niet
in de gaten, maar de anderen
des te meer. Toen hij het
woord vroeg over de investe
ringen voor de bestrijding
van de wateroverlast, zei
dijkgraaf Gosselaar gevat:
,Doe maar joh!' Dat veroor
zaakte grote hilariteit onder
de waterschapsbestuurders,
maar Aarnoudse had de oor
zaak nog niet door. „Geeft
niet joh, dat komt na de ver
gadering wel", zei gezwore
ne Van der Hoef. Toen de
Tholenaar was bijgepraat,
merkte hij op: „Ik zit hier om
te leren."
Uiteindelijk stak hij toch zijn
verhaal af, waarin hij dank en
waardering uitsprak ten op
zichte van het dagelijks be
stuur en de medewerkers over
de geweldig goede vergade
ring van de gebiedscommis-
sie in Sint-Philipsland. Daar
bij stond de aanpak van de
wateroverlast centraal. „Het
waterschap heeft zijn imago
opgevijzeld door heel dicht
bij de burger te staan", aldus
Aarnoudse. De dijkgraaf zei
blij te zijn, dat hij Aarnoudse
voor die complimenten het
woord had gegeven. „En de
gemeente Tholen sluit zich
hier gaarne bij aan", merkte
de Sint-Annalandse hoofdin
geland M.A. van Beek op, die
tevens raadslid is. „Ik wist
niet dat de gemeente hier ook
aanwezig was", zo had Aar
noudse tenslotte het laatste
woord.
De tachtig meter lange Enigma
voer omstreeks half tien vanuit de
richting Oud-Vossemeer door het
kanaal ter hoogte van de Slaakbrug.
Daar deed zich, aldus de schipper,
een storing voor in het hydraulische
roer waardoor hij de macht over het
stuur kwijt raakte. Het schip raakte,
onder de waterlijn, een pijler van de
brug en begon water te maken.
Daarop stuurde de schipper zijn
vaartuig richting de Brabantse oe
ver van het kanaal. Zo'n 1100 me
ter voorbij de brug, vlak onder de
Hollaerdijk van de Prins Hendrik-
polder, kwam hij stil te liggen met
de boeg praktisch onder water en
licht naar bakboord hellend. De
toevallig passerende duwboot
Aquarius zette zich meteen tegen
de bakboordkant van de boeg en
hield de Enigma zo boven water.
Nog voor tien uur arriveerde het
bergingsvaartuig Furie 3 uit Din-
telsas, dat tussen het schip en de
wal ging liggen en begon met water
pompen. Later kwam de Hanne om
daarbij te assisteren.
De schipper bracht zijn vrouw en
twee jonge kinderen aan boord van
de Aquarius. Ook werden spullen
van het gezin veiligheidshalve over
gebracht. Rond de boeg van de
Enigma werd een oliescherm ge
legd om eventueel weglekkende
De Enigma ligt vlakbij de dijk aan de Brabantse kant van het Schelde-Rijnkanaal. De Aquarius houdt het voorschip boven water.
diesel op te vangen. Op een gegeven
moment leek het pompen niet meer
te helpen. Zowel de Furie 3 als de
Hanne voeren naar de bakboordkant
van het schip en gingen er met de
neus tegen liggen om te verhinderen
dat het zou zinken of in de vaargeul
terecht komen. Het scheepvaartver
keer ondervond overigens nauwe
lijks hinder, want de doorvaart bleef
vrij en men moest alleen de snel
heid matigen. Rond half elf arri
veerde vanuit de richting Willem
stad een vaartuig van rijkswaterstaat
dat ten noorden van de Enigma
bleef liggen. De P84 van de water-
politie kwam vanuit het Zeeuwse
naar de onheilsplek.
Vanuit Yerseke arriveerde in de loop
van de middag het kraanschip Rijos,
dat tegen de avond kon beginnen
met het overladen van de cokes in
een ander binnenschip. Duikers in
specteerden de schade onder water.
Ze vonden een ongeveer vier meter
lange scheur in de scheepshuid, die
provisorisch werd gedicht.
In de avond en nacht is 700 ton co
kes uit de Enigma gehaald, waar
door het schip dinsdagmorgen rond
zes uur weer drijvend was. Rond
een uur of elf is het naar de vlucht
haven Dintelmond aan het Volkerak
gesleept. Daarbij moest doorlopend
gepompt worden. In Dintelmond
werd de rest van de lading uit het
schip gehaald. De waterpolitie en de
raad voor de transportveiligheid on
derzoeken de toedracht van de aan
varing nog.
Sinds de aanleg van de Oester- en de van Kempen vond dat in Den Haag
Philipsdam in de jaren tachtig zijn
het Krammer/Volkerak en het Zoom
meer getijloos geworden en aan het
verzoeten. Het water is gaandeweg
voedselrijker geworden, met als re
sultaat een ongebreidelde algengroei.
De giftige blauwalg keert elke zomer
terug en maakt van het water een
groene soep, maakt dat er niet in ge
zwommen kan worden en zorgt voor
een behoorlijke stankoverlast. Het
uitzetten van bepaalde vissen om een
natuurlijk evenwicht te bereiken, is
niet gelukt.
Nu wordt geopperd om beide water
plassen door te spoelen én om te zor
gen dat Brabantse watertjes niet lan
ger voedselrijk water - geweten aan
uitgespoelde middelen van de land
bouw - aanvoeren. Of zelfs deze wa
teren weer zout te maken. Dat laatste
kan niet, vindt Wisse. „De landbouw
wil zoet water kunnen blijven gebrui
ken voor alternatieve teelten. Boven
dien is jaren geleden niet voor niets
besloten om deze zeearmen stil
staand en zoet te maken, daar is over
nagedacht." Elders in het land zijn
zoetwatergebieden waarmee het wél
goed gaat, dus gaat het te ver om met
een beschuldigende vinger naar de
landbouw te wijzen, aldus de Thole
naar. Buijs gaf hem gelijk. „Er spelen
in mijn optiek heel gecompliceerde
zaken. Uiteindelijk is daar behoorlijk
ingegrepen in een situatie die al eeu
wen bestond."
Wisse vond ook dat de Zoomweg-
noord (A4) naar Dinteloord er snel
moet komen. „Het is toch niet meer
van deze tijd dat het verkeer zich
over zo'n smalle verbinding door de
bebouwing slingert. En de minister
stelt de aanleg maar uit." Buijs: „Het
is schandelijk. Namens de CDA-
fractie heeft Gert Leers dit - en ande
re verbindingen - herhaaldelijk aan
gekaart. Maar er wordt door minister
Netelenbos een erg randstedelijk be
leid gevoerd, dat irriteert alle Zeeuw
se Kamerleden." Wethouder W.C.
de ogen maar eens open moeten
gaan ten aanzien van de economi
sche potenties van Zeeland. Hij doel
de op de plannen van een groot Ant
werps overslagbedrijf dat grote
plannen heeft in het Sloegebied bij
Vlissingen.
Heeft het CDA zich ingezet om het
'kwartje van Kok' van de benzine
prijs af te krijgen? wilde C.W.
Droogers weten. Buijs legde uit dat
de fractie daartoe een motie heeft in
gediend. Regeringspartij VVD zou
die steunen, maar liet het op het laat
ste moment afweten. Het 'kwartje'
zou een tijdelijke maatregel zijn,
maar is dat allang niet meer. Ook an
dere accijnzen worden niet uitslui
tend gebruikt op het terrein waar ze
geheven worden, vertelde Buijs:
„Tabaks- en alcoholaccijns leveren
zes miljard op. Maar het ontmoedi
gingsbeleid van de regering vergt
nog geen 100 miljoen gulden. Dat is
een beetje hypocriet."
Ondanks de toenemende welvaart
gaan de ouderen er op achteruit, stel
de W.L. Bijl. „Wat de regering aan
lastenverlichting geeft, pakken ge
meente en waterschap dubbel af."
Buijs beaamde dat de gemiddelde
aow'er er in het nieuwe belasting
stelsel niet op vooruit gaat, maar
hoogstens hetzelfde inkomen houdt.
„De hogere inkomens houden meer
over, dus deze wet nivelleert niet.
Dat valt me tegen van de PvdA", zei
afdelingsvoorzitter D. Coppoolse.
Bijl vond dat de gemeente minder
voor de ouderen doet dan voor de
jeugd: „Naar de ouderen gaat minder
dan een grijpstuiver." Wethouder
W.C. van Kempen zei, dat naar aan
leiding van de gehouden enquête
ambtenaren de zaak in kaart brengen
waarna beleid ontwikkeld kan wor
den.
Ook de verkeersveiligheid had Bijls
aandacht. „Doe in smalle straatjes de
trottoirs weg, want voor fietsers is
dat vaak levensgevaarlijk", zei hij.
De wethouder beloofde dit onder de
aandacht te brengen van zijn collega
van openbare werken.
Het kleine Tholen speelt in het krach
tenveld van Zeeuwse Eilanden im
mers een beperkte rol. J.M. Aarnoud
se uit Oud-Vossemeer zit er namens
de categorie ingezetenen, J.L. Noom
uit Scherpenisse voor de groep ge
bouwd en M.A. van Beek uit Sint-
Annaland namens bedrijfsgebouwd.
De drie hoofdingelanden spreken
mee in commissies en in de algemene
vergadering. Mol, die namens de ca
tegorie ongebouwd (grondeigenaren)
werd gekozen, kijkt als dagelijks be
stuurder direct in de keuken.
Voor de categorie bedrijfsgebouwd
komt de indeling in districten om for
mele redenen te vervallen, maar voor
ingezetenen (alle inwoners vanaf 18
jaar), gebouwd (huiseigenaren) en
ongebouwd blijft het districtenstelsel
bestaan. Volgens het dagelijks bestuur
,kan het complicerend werken' wan
neer dwingend wordt voorgeschreven
wanneer ieder district met minimaal 1
gezworene vertegenwoordigd is.
„Als afgevaardigde van Tholen heb ik
moeite met het loslaten van dat crite
rium", zei Aarnoudse. Zijn inschat
ting was, dat het verdwijnen van die
bepaling niet gunstig uitpakt voor
Tholen. „Ik kan er dan ook niet mee
meegaan." Aarnoudse was de enige
die opmerkingen maakte over dat
punt.
Aarnoudse roerde zich ook tijdens de
bespreking van het rapport Van der
Vliet over een nieuwe bestuurssa
menstelling. Het gaat hier om een lan
delijke problematiek, waarbij volgens
sommigen de taakgroei van de water
schappen vraagt om de algemene be
langen (categorie ingezetenen) meer
zetels te geven in de algemene verga
dering. Daarbij werd de verhouding
70/30 genoemd. Zeventig procent van
de zetels wordt dan door inwoners in
genomen, zonder dat ze grond of een
woning in eigendom hoeven te heb
ben. De overige 30% wordt ingeno
men door vertegenwoordigers van de
belangengroepen gebouwd en onge-
bouw
In de categorie gebouwd (huiseigena
ren) wordt gehecht aan de verdeling
50/50. De commissie Van der Vliet is
als compromis op 60/40 uitgekomen,
maar J. Roodenburg (voormalig Pv-
dA-statenlid) vond die criteria .onvol
doende democratisch.' „Bij zo'n op
zet krijg je geen evenwichtige
vertegenwoordiging van de bevol
king. Het democratisch gehalte van
het waterschap wordt gebrekkiger en
de roep om van Zeeuwse Eilanden
een provinciaal bedrijf te maken, zal
steeds luider worden", waarschuwde
Roodenburg.
Drs. G.R. Heerebout was het daarmee
eens. Hij vond de verhouding 60/40
,een heel slechte zaak.' „Je moet niet
tevoren mensen op het pluche zetten
die een onvoldoende bijdrage aan het
waterschapsbudget leveren. Het wa
terschap int geld en besteedt geld en
daarover moet de bevolking zeggen
schap hebben."
Aarnoudse ondersteunde dat pleidooi.
„Veel mensen die geld inbrengen,
worden gekort in zeggenschap. Het
gaat om de trits betaling-belang-zeg-
genschap. Je hebt niet persé een ak
kerbouwer nodig om de belangen van
het waterbeheer te behartigen. Wie
brengt geld in en wie krijgt de zeg
genschap, daar gaat het om", aldus
Aarnoudse, die de algemene vergade
ring voor 70% uit de categorie inge
zetenen wilde laten bestaan en de res
terende 30% door ongebouwd,
ongebouwd en bedrijfsgebouwd.
G.E. Houtekamer ging wel akkoord
met de bandbreedte 60/40. „Het wa
terschap is een functionele democra
tie, waar een zorgvuldige belangen
afweging moet plaatsvinden."
De dijkgraaf was het daarmee eens.
Hij wees erop, dat de landelijke poli
tiek niet zit te wachten op verande
ringen om van het waterschap een
volledige democratie te maken, zon
der belangengroepen daarin. „De
verhouding 60/40 is landelijk een
reeël beeld", zei de dijkgraaf.
Roodenburg bleef bij zijn kritiek.
Volgens hem zal het waterschap in
2006 nog meer invloed hebben dan
de provincie, die de grote tak van de
veerdiensten dan kwijt is, met heel
veel personeelsleden. „Dan zullen er
signalen naar Den Haag gaan over
het democratisch gehalte van het wa
terschap en dan vrees ik het ergste
als we nu niet alert zijn."
De dijkgraaf zei er moeite mee te
hebben om het waterschap af te
schilderen als een instelling zonder
volwaardige democratie. „Er zijn
groene, rode en politieke kandidaten.
Iedereen mag stemmen en kan ook
gekozen worden. In de zeventigerja
ren is een diepgaande discussie ge
voerd over de samenstelling van de
algemene vergadering, maar iedere
keer wordt door sommigen die dis
cussie opnieuw begonnen. Als een
hete kroket wordt dat onderwerp
heen en weer geslingerd, maar de
landelijke politiek heeft een stand
punt bepaald", aldus Gosselaar.
Uiteindelijk stemden acht hoofdin
gelanden maandagavond tegen de
bandbreedte 60/40 onder wie Aar
noudse en J.L. Noom uit Scherpenis
se.