Professionelere aanpak van droge sloten nodig 'Verantwoordelijkheid voor zorg meer bij mensen in plaats van de overheid' Kolenschip vaart lek tegen Slaakbrug Landbouw wil zoet Zoommeer houden Mol misschien laatste Thoolse gezworene CDA-Kamerlid Buijs: Meer geld heeft niet tot meer uitgaven geleid Doe maar joh! Scheepvaart op Schelde-Rijnkanaal ondervindt nauwelijks hinder Donderdag 14 december 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Kritiek van hoofdingeland Aarnoudse: De Oud-Vossemeerse hoofdingeland J.M. Aarnoudse verweet Zeeuwse Eilanden maandagavond niet profes sioneel te zijn omgegaan met de uitvoering van het lo zingenbesluit open teelt en veehouderij. Het ontbreken van duidelijke criteria voor het begrip droge sloot en het niet aanwezig zijn van een goed adressenbestand duidde volgens Aarnoudse op een foute aanpak. „Ga er wat pro fessioneler mee om, zoals dat bij de waterkeringen wel gebeurt." Nadere eisen Niet-melders „De ellende die we in de zorg tegenkomen is verschrik kelijk. En ik voorspel dat het nog erger wordt." CDA- Tweede-Kamerlid drs. S. Buijs uit Goes liet er maandag avond in Meulvliet in Tholen geen onduidelijkheid over bestaan: de gezondheidszorg moet minder bureaucratisch worden, het werken in de zorg aantrekkelijker gemaakt en de verantwoordelijkheid meer bij de mensen zelf ge legd. Volgens het CDA is dat de enige manier om de situ atie te verbeteren. „En als er dan zonodig een ander stel sel moet komen, dan moet dat maar de sluitpost zijn." Mens centraal Toetsingscommissie Het binnenvaartschip Enig ma uit Breda, geladen met 1200 ton cokes, is maan dagmorgen op het Schelde- Rijnkanaal lekgevaren. Het dreigde 1100 meter ten noorden van de Slaakbrug bij Sint-Philipsland te zin ken, maar kon met behulp van andere schepen drij vende worden gehouden. Een deel van de lading is in de loop van de avond en nacht overgeladen, waarna de Enigma dinsdagmorgen naar de vluchthaven Din- telmond is gesleept. Ouderen profiteren niet van nieuwe belastingwet „Het is volgens mij onjuist dat er richting de landbouw gewezen wordt nu de kwaliteit van het water in het Krammer/Völkerak en Zoommeer slecht is. Ik meen toch begrepen te hebben dat het fout is gegaan door het be heer." Fruitteler A.G.M. Wisse kreeg maandag gelijk van Tweede-Kamerlid S. Buijs die sprak op een CDA-leden- vergadering in Tholen: „Ik zou de landbouw zeker niet de schuld willen geven. Rijkswaterstaat zegt dat." Kwartje van Kok Eigen bestuurszetel waterschap geschrapt Het waterschap Zeeuwse Eilanden zal het provinciaal be stuur verzoeken om na de verkiezingen van 2002 vrij te la ten uit welk district de dagelijks bestuurders komen. Nu is dat nog strikt voorgeschreven, zodat ook Tholen recht had op een gezworene. Met het schrappen van die bepaling zou J.L.C. Mol uit Sint-Maartensdijk wel eens de laatste Thool se dagelijks bestuurder in het waterschap kunnen zijn. Niet democratisch genoeg Groene en rode nigma De Vossemeerse hoofdingeland zei heel veel moeite te hebben met de landelijke metingen die het water schap heeft gehanteerd voor het be palen van droge sloten. „De land bouw is het verwijt gemaakt dat er niet tijdig gereageerd is op het lo zingenbesluit, maar ik vraag me af, hoe het waterschap zelf met de landbouwsector omgaat. Een pro fessionelere gang van zaken rich ting de mensen die het betreft, was beter geweest", aldus Aarnoudse. „Ik laat die opmerkingen voor uw rekening", zei dijkgraaf W.A. Gos- selaar, die niet blij was met de kri tiek van de Vossemeerse hoofdinge land. „Wij hebben deze zaak opgepakt zoals het moest. Als er een verdere verfijning nodig is dan de wet voorschrijft, vergt dat extra mensen en dat wil het dagelijks be stuur niet. We hebben er onze han den aan vol om tot het teeltseizoen 2002 de bezwaren af te werken." Het waterschap zal de 400 boeren die in het waterschapsgebied be zwaren hebben ingediend, niet be keuren. De beoordeling van de be zwaarschriften kan namelijk pas vanaf 1 april plaatsvinden. De Al gemene Inspectie Dienst (AID) heeft een eigen beleid, maar vol gens de dijkgraaf is uit overleg ge bleken, dat de AID op hetzelfde spoor zit. Aarnoudse bracht naar voren, dat het lozingenbesluit erom draait, dat de hoeveelheid bestrijdingsmidde len in de sloten vermindert. Met een teeltvrije zone zou dat volgens het waterschap bereikt worden, maar de Thoolse hoofdingeland meende dat het bestrijdingsmidde- lenverhaal niet klopt. Hij vroeg zich dan ook af, of die teeltvrije zo ne niet kan verdwijnen. In dit ver band noemde Aarnoudse ook nog een lezing die de dijkgraaf over be strijdingsmiddelen had gehouden voor gemeenten. „U haalt nu een aantal dingen door elkaar, want die lezing heeft geen gevolgen voor de landbouw", aldus de dijkgraaf. Ten aanzien van het bepalen van de hoeveelheid droge sloten wilde Gosselaar geen verfij ning toepassen. „Wij hebben niet in onze macht om extra metingen te verrichten", liet hij weten. Tijdens de vergadering van de ge- biedscommissie Tholen liet gezwo rene J.L.C. Mol zich ook al in die zin uit op vragen van J. de Jager uit Anna Jacobapolder. „We zien geen kans om alle sloten snel te inventa riseren, want het gaat totaal om 7000 km, waarvan 70 km op de leg ger staat. Het kost geweldig veel energie en menskracht. Als we het sneller willen, dan moet het ge- schot met 5 gulden naar boven", waarschuwde Mol. Zeeuwse Eilanden heeft wel nadere eisen gesteld aan de uitvoering van het lozingenbesluit. Boeren hoeven geen teeltvrije zone aan te houden als de breedte van het talud meer is dan 3.15 meter. Deze regeling wordt alleen toegepast in nieuwe situaties waar natuurvriendelijke oevers worden aangelegd en bij na tuurvriendelijke oevers die zijn aangelegd in het kader van het eer ste waterhuishoudingsplan. In of langs gebieden met een bijzondere functie wordt deze regeling niet toegepast. Het waterschap heeft nieuwe richt lijnen opgesteld om het verschil tussen droge en natte sloten duide lijker aan te geven. Voor landbou wers is het onderscheid erg belang rijk omdat ze langs droge sloten alle grond kunnen benutten voor producten. Bij natte sloten daaren tegen moet een teelt- en spuitvrije zone in acht worden genomen (bij aardappelen zelfs tot 1.50 meter) om vervuiling van het oppervlakte water door bestrijdingsmiddelen en meststoffen tegen te gaan. Om te bepalen of een sloot als nat of als droog aangemerkt moet wor den, zijn verschillende richtlijnen opgesteld. Hierbij wordt rekening gehouden met de hoeveelheid neer slag die in de voorliggende periode is gevallen. De sloten waartegen bezwaar is gemaakt, worden aan de hand van de criteria opnieuw be oordeeld tussen 1 april en 1 oktober 2001, Zeeuwse Eilanden heeft met de AID afgesproken, dat die dienst voor de handhaving van het lozin genbesluit gebruik maakt van de gegevens van het waterschap. De AID treedt niet op zonder eerst bij Zeeuwse Eilanden informatie op te vragen over de status van een sloot en over de aanwezigheid van bre dere of smallere teeltvrije zones. Ook weet de AID voor het nieuwe teeltseizoen, waar er natuurvrien delijke oevers zijn. Deze worden nog in kaart gebracht, want hier is sprake van een afwijkende situatie. Door gebruik te maken van dezelf de gegevens, kunnen beide instan ties tot een gezamenlijk beleid voor toezicht en handhaving ko men. Ook worden er nog afspraken gemaakt met het openbaar ministe rie over de gedragslijn van deze handhaving. Boeren die geen meldingsformulier hebben ingestuurd, krijgen als eer ste controle. Van de 2100 formulie ren die aan agrarische bedrijven zijn verzonden, zijn er ruim 1500 terug ontvangen. De landbouwor ganisatie ZLTO en de fruittelersor ganisatie NFO hebben de formulie ren verzonden, dus het waterschap weet niet wie het formulier nog niet teruggestuurd heeft. Ongeveer 350 bedrijven die geen lid zijn van bei de organisaties hebben geen formu lier gekregen, maar volgens het wa terschap ontslaat dat betrokkenen niet van de verplichting om zich te melden. Niet-melders zijn strafbaar volgens de wet economische delic ten. Uit de eigen bestanden zal het waterschap proberen om de niet- melders te achterhalen. Geldleningen 74 miljoen. Het wa terschap Zeeuwse Eilanden wil in 2001 vaste financieringsmiddelen aantrekken tot een bedrag van 50 miljoen gulden en tijdelijk 24 mil joen gulden lenen. Goesenaar drs. S. Buijs is in de Tweede Kamer woordvoerder van het CDA voorzorg, visserijzaken, bepaalde onderdelen van justitie en van verkeer en waterstaat. Buijs stelde dat de politiek de ge zondheidszorg al dertig jaar lang - dus ook het eigen CDA is daar debet aan - behandelt als een kostenpost. Wetgeving is er uitsluitend op gericht om de kosten te beheersen. En on danks dat er de laatste jaren extra geld voor deze sector beschikbaar is gekomen, heeft dat niet geleid tot meer uitgaven van het rijk. „Integen deel. Zes jaar geleden werd van iede re gulden van het bruto nationaal pro duct een dubbeltje uitgegeven aan de gezondheidszorg en nu is dat 8,5 cent", aldus de voormalige huisarts uit Goes die namens zijn fractie woordvoerder is voor onder meer de zorg. Verschraling en lange wachtlijs ten zijn het gevolg, en dat terwijl de Nederlander 'zorg' in de topdrie heeft staan van zaken die hij belangrijk vindt. De verschillen met de ons omringen de landen zijn, een gevolg van het ge voerde beleid, groot. „We hebben de helft tot eenderde minder artsen per duizend inwoners. En is er bij ons één oogarts op 35.000 inwoners, in andere landen van de EU is dat één op de 20.000." Weliswaar heeft het kabinet besloten 5,6 miljard gulden extra beschikbaar te stellen, maar dat is volgens het Kamerlid niet genoeg. „Dat betekent 2%, maar er is 2,4 tot 2,6% nodig." Volgens Buijs blijven er momenteel zelfs miljarden onge bruikt liggen, omdat er gewoonweg niet voldoende capaciteit is in de zorg. „We lopen achter de feiten aan." De CDA'er heeft al voor de be grotingsbehandeling een motie inge diend, waarvan de strekking is om bij de opleidingen de numerus fixus af te schaffen. „Als je dat nu doet, duurt het nog zeven tot negen jaar voor je gekwalificeerde artsen hebt. Maar het is een betere methode dan jaarlijks een handvol extra studieplaatsen Buijs vindt het verder belangrijk dat het imago van de zorg verbeterd wordt, waardoor mensen het aantrek kelijk vinden om in die sector te wer ken. „De salarissen blijven nu achter bij de markt. Bovendien moet men met de tijd meegaan en zorgen dat er meer in deeltijd gewerkt kan worden, dat er voldoende kinderopvang is en dergelijke." Ook aan de verregaande bureaucratie en regelgeving moet wat gebeuren, vindt Buijs. „Van iedere gulden in de thuiszorg is 40 cent no dig voor administratie en bureaucra tie. En in een ziekenhuis is alles ge budgetteerd, van de ondersteek en naalden tot een hartoperatie." Het CDA zou de verantwoordelijkheid voor de zorg meer bij de mensen zelf willen leggen dan bij de overheid. „We moeten er snel naartoe dat de mens centraal staat. De klant moet niet de sluitpost zijn. Hij moet een keuzemogelijkheid hebben, zelf kun nen beslissen waar hij zorg wil ha len." Buijs wees erop dat van de 80 miljard die in de zorg omgaat, slechts zes miljard uit belastinggeld komt. „De rest is van de mensen zelf, opge bracht uit premieheffingen. Dan moeten de mensen daar ook zelf over kunnen beslissen en niet de over heid." Momenteel wordt er gesproken over één volksverzekering in plaats van ziekenfonds- en particulier verzeker den. Buijs is bang dat de politieke discussie er één wordt over inko menspolitiek in plaats van over de zaak zelf. Wat hem betreft is deze stelselherziening - indien gewenst - dan ook de sluitpost waar het gaat om het oplossen van de problemen in de gezondheidszorg. „Moeten de aan vragen voor een persoonsgebonden budget zo ingewikkeld blijven?" wil de mevr. M.H. Bijl-Vaders van het Kamerlid weten. „Bij de begrotings behandeling heb ik er mijn ongenoe gen over uitgesproken dat ook hier zo'n 50% van het geld opgaat aan ad ministratie. Geld dat veel beter aan directe zorg besteed kan worden. Het CDA wil meer dingen onder het per soonsgebonden budget laten vallen en dit meer persoonsvolgend laten zijn." De werkgever erbij betrekken zoals nu gebeurt, vindt Buijs vol strekt overbodig. Het euthanasievraagstuk kwam ook aan de orde op de ledenvergadering in Tholen. De wet die onlangs door de Tweede Kamer is aangenomen (met ongeveer tweederde van de stemmen voor en eenderde tegen), wordt door het CDA mordicus afgewezen. „Eu thanasie blijft in het wetboek van strafrecht staan als een strafbaar feit, maar wordt voortaan getoetst door een commissie buiten de rechterlijke macht en het openbaar ministerie om. Dat is nog nergens vertoond", zei Buijs. Hoewel de Raad van State een vernietigend oordeel velde over het wetsvoorstel, heeft de coalitie het doorgezet. „Houd je dit grondwette lijk wel in stand?" wilde afdelings voorzitter D. Coppoolse weten. Buijs is daar niet zo zeker van, zo bleek. „Het moet nog naar de Eerste Kamer en die heeft ook als taak om wets voorstellen op de houdbaarheid te toetsen. En verder is er dan nog de Europese regelgeving." De toetsingscommissie waar een arts een geval van hulp bij zelfdoding moet melden, bestaat uit een dokter, een jurist en een ethicus. Zij beoorde len achteraf of aan de gestelde zorg vuldigheidscriteria is voldaan, bij voorbeeld of een tweede arts is geraadpleegd. Buijs: „Als het alle maal 'netjes' gebeurd is, wordt er niet gemeld bij justitie. Ik vind echter dat er altijd melding moet plaatsvinden, om de rechten van de mens het beste te waarborgen. Ik denk ook dat artsen er weinig moeite mee hebben om eu thanasie bij justitie te melden." In de opzet van de nieuwe wet verwacht Buijs een afnemende meldingsbereid heid onder artsen. Wat hem verder in de euthanasiewet stoort, is dat de wilsverklaring van de patiënt 'bijna heilig' wordt. „Dat is belachelijk, die krijgt een oneigenlijk gewicht. Dan ga je euthanasie steeds meer als een normaal medisch handelen zien en dat kan niet." Overigens is het CDA niet tegen eu thanasie, benadrukte Buijs. „De hui dige wet kwam tot stand onder Hirsch Ballin." (CDA-minister van justitie - red.). Er moet, vinden de christen-de mocraten, wél sprake zijn van on draaglijk of uitzichtloos lijden. Bo vendien vindt Buijs dat de discussie wel erg is verengd tot de daad zelf - het spuitje. „Terwijl er een proces van weken of maanden aan voorafgaat van intensief contact tussen arts en patiënt." Dat contact kan er zelfs toe leiden dat de roep om euthanasie ver dwijnt, stelde Buijs. Hij zei teleurge steld te zijn in de discussie zoals die in de Tweede Kamer is gevoerd. „Die ontaardde teveel in emoties. We trek ken dit soort ethische zaken teveel in het abstracte en zien het morele as pect wegvallen." Een normen- en waardenpatroon blijft belangrijk, het is het cement van de samenleving, al dus de CDA'er. De Oud-Vossemeerse hoofd ingeland J.M. Aarnoudse was maandagavond diverse keren aan het woord tijdens de al gemene vergadering van het waterschap Zeeuwse Eilan den. Hij gebruikte daarbij re gelmatig 'joh' als stopwoord. Aarnoudse had dat zelf niet in de gaten, maar de anderen des te meer. Toen hij het woord vroeg over de investe ringen voor de bestrijding van de wateroverlast, zei dijkgraaf Gosselaar gevat: ,Doe maar joh!' Dat veroor zaakte grote hilariteit onder de waterschapsbestuurders, maar Aarnoudse had de oor zaak nog niet door. „Geeft niet joh, dat komt na de ver gadering wel", zei gezwore ne Van der Hoef. Toen de Tholenaar was bijgepraat, merkte hij op: „Ik zit hier om te leren." Uiteindelijk stak hij toch zijn verhaal af, waarin hij dank en waardering uitsprak ten op zichte van het dagelijks be stuur en de medewerkers over de geweldig goede vergade ring van de gebiedscommis- sie in Sint-Philipsland. Daar bij stond de aanpak van de wateroverlast centraal. „Het waterschap heeft zijn imago opgevijzeld door heel dicht bij de burger te staan", aldus Aarnoudse. De dijkgraaf zei blij te zijn, dat hij Aarnoudse voor die complimenten het woord had gegeven. „En de gemeente Tholen sluit zich hier gaarne bij aan", merkte de Sint-Annalandse hoofdin geland M.A. van Beek op, die tevens raadslid is. „Ik wist niet dat de gemeente hier ook aanwezig was", zo had Aar noudse tenslotte het laatste woord. De tachtig meter lange Enigma voer omstreeks half tien vanuit de richting Oud-Vossemeer door het kanaal ter hoogte van de Slaakbrug. Daar deed zich, aldus de schipper, een storing voor in het hydraulische roer waardoor hij de macht over het stuur kwijt raakte. Het schip raakte, onder de waterlijn, een pijler van de brug en begon water te maken. Daarop stuurde de schipper zijn vaartuig richting de Brabantse oe ver van het kanaal. Zo'n 1100 me ter voorbij de brug, vlak onder de Hollaerdijk van de Prins Hendrik- polder, kwam hij stil te liggen met de boeg praktisch onder water en licht naar bakboord hellend. De toevallig passerende duwboot Aquarius zette zich meteen tegen de bakboordkant van de boeg en hield de Enigma zo boven water. Nog voor tien uur arriveerde het bergingsvaartuig Furie 3 uit Din- telsas, dat tussen het schip en de wal ging liggen en begon met water pompen. Later kwam de Hanne om daarbij te assisteren. De schipper bracht zijn vrouw en twee jonge kinderen aan boord van de Aquarius. Ook werden spullen van het gezin veiligheidshalve over gebracht. Rond de boeg van de Enigma werd een oliescherm ge legd om eventueel weglekkende De Enigma ligt vlakbij de dijk aan de Brabantse kant van het Schelde-Rijnkanaal. De Aquarius houdt het voorschip boven water. diesel op te vangen. Op een gegeven moment leek het pompen niet meer te helpen. Zowel de Furie 3 als de Hanne voeren naar de bakboordkant van het schip en gingen er met de neus tegen liggen om te verhinderen dat het zou zinken of in de vaargeul terecht komen. Het scheepvaartver keer ondervond overigens nauwe lijks hinder, want de doorvaart bleef vrij en men moest alleen de snel heid matigen. Rond half elf arri veerde vanuit de richting Willem stad een vaartuig van rijkswaterstaat dat ten noorden van de Enigma bleef liggen. De P84 van de water- politie kwam vanuit het Zeeuwse naar de onheilsplek. Vanuit Yerseke arriveerde in de loop van de middag het kraanschip Rijos, dat tegen de avond kon beginnen met het overladen van de cokes in een ander binnenschip. Duikers in specteerden de schade onder water. Ze vonden een ongeveer vier meter lange scheur in de scheepshuid, die provisorisch werd gedicht. In de avond en nacht is 700 ton co kes uit de Enigma gehaald, waar door het schip dinsdagmorgen rond zes uur weer drijvend was. Rond een uur of elf is het naar de vlucht haven Dintelmond aan het Volkerak gesleept. Daarbij moest doorlopend gepompt worden. In Dintelmond werd de rest van de lading uit het schip gehaald. De waterpolitie en de raad voor de transportveiligheid on derzoeken de toedracht van de aan varing nog. Sinds de aanleg van de Oester- en de van Kempen vond dat in Den Haag Philipsdam in de jaren tachtig zijn het Krammer/Volkerak en het Zoom meer getijloos geworden en aan het verzoeten. Het water is gaandeweg voedselrijker geworden, met als re sultaat een ongebreidelde algengroei. De giftige blauwalg keert elke zomer terug en maakt van het water een groene soep, maakt dat er niet in ge zwommen kan worden en zorgt voor een behoorlijke stankoverlast. Het uitzetten van bepaalde vissen om een natuurlijk evenwicht te bereiken, is niet gelukt. Nu wordt geopperd om beide water plassen door te spoelen én om te zor gen dat Brabantse watertjes niet lan ger voedselrijk water - geweten aan uitgespoelde middelen van de land bouw - aanvoeren. Of zelfs deze wa teren weer zout te maken. Dat laatste kan niet, vindt Wisse. „De landbouw wil zoet water kunnen blijven gebrui ken voor alternatieve teelten. Boven dien is jaren geleden niet voor niets besloten om deze zeearmen stil staand en zoet te maken, daar is over nagedacht." Elders in het land zijn zoetwatergebieden waarmee het wél goed gaat, dus gaat het te ver om met een beschuldigende vinger naar de landbouw te wijzen, aldus de Thole naar. Buijs gaf hem gelijk. „Er spelen in mijn optiek heel gecompliceerde zaken. Uiteindelijk is daar behoorlijk ingegrepen in een situatie die al eeu wen bestond." Wisse vond ook dat de Zoomweg- noord (A4) naar Dinteloord er snel moet komen. „Het is toch niet meer van deze tijd dat het verkeer zich over zo'n smalle verbinding door de bebouwing slingert. En de minister stelt de aanleg maar uit." Buijs: „Het is schandelijk. Namens de CDA- fractie heeft Gert Leers dit - en ande re verbindingen - herhaaldelijk aan gekaart. Maar er wordt door minister Netelenbos een erg randstedelijk be leid gevoerd, dat irriteert alle Zeeuw se Kamerleden." Wethouder W.C. de ogen maar eens open moeten gaan ten aanzien van de economi sche potenties van Zeeland. Hij doel de op de plannen van een groot Ant werps overslagbedrijf dat grote plannen heeft in het Sloegebied bij Vlissingen. Heeft het CDA zich ingezet om het 'kwartje van Kok' van de benzine prijs af te krijgen? wilde C.W. Droogers weten. Buijs legde uit dat de fractie daartoe een motie heeft in gediend. Regeringspartij VVD zou die steunen, maar liet het op het laat ste moment afweten. Het 'kwartje' zou een tijdelijke maatregel zijn, maar is dat allang niet meer. Ook an dere accijnzen worden niet uitslui tend gebruikt op het terrein waar ze geheven worden, vertelde Buijs: „Tabaks- en alcoholaccijns leveren zes miljard op. Maar het ontmoedi gingsbeleid van de regering vergt nog geen 100 miljoen gulden. Dat is een beetje hypocriet." Ondanks de toenemende welvaart gaan de ouderen er op achteruit, stel de W.L. Bijl. „Wat de regering aan lastenverlichting geeft, pakken ge meente en waterschap dubbel af." Buijs beaamde dat de gemiddelde aow'er er in het nieuwe belasting stelsel niet op vooruit gaat, maar hoogstens hetzelfde inkomen houdt. „De hogere inkomens houden meer over, dus deze wet nivelleert niet. Dat valt me tegen van de PvdA", zei afdelingsvoorzitter D. Coppoolse. Bijl vond dat de gemeente minder voor de ouderen doet dan voor de jeugd: „Naar de ouderen gaat minder dan een grijpstuiver." Wethouder W.C. van Kempen zei, dat naar aan leiding van de gehouden enquête ambtenaren de zaak in kaart brengen waarna beleid ontwikkeld kan wor den. Ook de verkeersveiligheid had Bijls aandacht. „Doe in smalle straatjes de trottoirs weg, want voor fietsers is dat vaak levensgevaarlijk", zei hij. De wethouder beloofde dit onder de aandacht te brengen van zijn collega van openbare werken. Het kleine Tholen speelt in het krach tenveld van Zeeuwse Eilanden im mers een beperkte rol. J.M. Aarnoud se uit Oud-Vossemeer zit er namens de categorie ingezetenen, J.L. Noom uit Scherpenisse voor de groep ge bouwd en M.A. van Beek uit Sint- Annaland namens bedrijfsgebouwd. De drie hoofdingelanden spreken mee in commissies en in de algemene vergadering. Mol, die namens de ca tegorie ongebouwd (grondeigenaren) werd gekozen, kijkt als dagelijks be stuurder direct in de keuken. Voor de categorie bedrijfsgebouwd komt de indeling in districten om for mele redenen te vervallen, maar voor ingezetenen (alle inwoners vanaf 18 jaar), gebouwd (huiseigenaren) en ongebouwd blijft het districtenstelsel bestaan. Volgens het dagelijks bestuur ,kan het complicerend werken' wan neer dwingend wordt voorgeschreven wanneer ieder district met minimaal 1 gezworene vertegenwoordigd is. „Als afgevaardigde van Tholen heb ik moeite met het loslaten van dat crite rium", zei Aarnoudse. Zijn inschat ting was, dat het verdwijnen van die bepaling niet gunstig uitpakt voor Tholen. „Ik kan er dan ook niet mee meegaan." Aarnoudse was de enige die opmerkingen maakte over dat punt. Aarnoudse roerde zich ook tijdens de bespreking van het rapport Van der Vliet over een nieuwe bestuurssa menstelling. Het gaat hier om een lan delijke problematiek, waarbij volgens sommigen de taakgroei van de water schappen vraagt om de algemene be langen (categorie ingezetenen) meer zetels te geven in de algemene verga dering. Daarbij werd de verhouding 70/30 genoemd. Zeventig procent van de zetels wordt dan door inwoners in genomen, zonder dat ze grond of een woning in eigendom hoeven te heb ben. De overige 30% wordt ingeno men door vertegenwoordigers van de belangengroepen gebouwd en onge- bouw In de categorie gebouwd (huiseigena ren) wordt gehecht aan de verdeling 50/50. De commissie Van der Vliet is als compromis op 60/40 uitgekomen, maar J. Roodenburg (voormalig Pv- dA-statenlid) vond die criteria .onvol doende democratisch.' „Bij zo'n op zet krijg je geen evenwichtige vertegenwoordiging van de bevol king. Het democratisch gehalte van het waterschap wordt gebrekkiger en de roep om van Zeeuwse Eilanden een provinciaal bedrijf te maken, zal steeds luider worden", waarschuwde Roodenburg. Drs. G.R. Heerebout was het daarmee eens. Hij vond de verhouding 60/40 ,een heel slechte zaak.' „Je moet niet tevoren mensen op het pluche zetten die een onvoldoende bijdrage aan het waterschapsbudget leveren. Het wa terschap int geld en besteedt geld en daarover moet de bevolking zeggen schap hebben." Aarnoudse ondersteunde dat pleidooi. „Veel mensen die geld inbrengen, worden gekort in zeggenschap. Het gaat om de trits betaling-belang-zeg- genschap. Je hebt niet persé een ak kerbouwer nodig om de belangen van het waterbeheer te behartigen. Wie brengt geld in en wie krijgt de zeg genschap, daar gaat het om", aldus Aarnoudse, die de algemene vergade ring voor 70% uit de categorie inge zetenen wilde laten bestaan en de res terende 30% door ongebouwd, ongebouwd en bedrijfsgebouwd. G.E. Houtekamer ging wel akkoord met de bandbreedte 60/40. „Het wa terschap is een functionele democra tie, waar een zorgvuldige belangen afweging moet plaatsvinden." De dijkgraaf was het daarmee eens. Hij wees erop, dat de landelijke poli tiek niet zit te wachten op verande ringen om van het waterschap een volledige democratie te maken, zon der belangengroepen daarin. „De verhouding 60/40 is landelijk een reeël beeld", zei de dijkgraaf. Roodenburg bleef bij zijn kritiek. Volgens hem zal het waterschap in 2006 nog meer invloed hebben dan de provincie, die de grote tak van de veerdiensten dan kwijt is, met heel veel personeelsleden. „Dan zullen er signalen naar Den Haag gaan over het democratisch gehalte van het wa terschap en dan vrees ik het ergste als we nu niet alert zijn." De dijkgraaf zei er moeite mee te hebben om het waterschap af te schilderen als een instelling zonder volwaardige democratie. „Er zijn groene, rode en politieke kandidaten. Iedereen mag stemmen en kan ook gekozen worden. In de zeventigerja ren is een diepgaande discussie ge voerd over de samenstelling van de algemene vergadering, maar iedere keer wordt door sommigen die dis cussie opnieuw begonnen. Als een hete kroket wordt dat onderwerp heen en weer geslingerd, maar de landelijke politiek heeft een stand punt bepaald", aldus Gosselaar. Uiteindelijk stemden acht hoofdin gelanden maandagavond tegen de bandbreedte 60/40 onder wie Aar noudse en J.L. Noom uit Scherpenis se.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 9